Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 124 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.158.657 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-07 11:20
Zou je dan niet weer kunnen tikken op je actuele snelheid om dat als AP snelheid over te nemen? Dat is toch toegevoegd bij de 36 update?
(Ik heb hem nog niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Bij mij wordt de snelheid op 36.10 bod steeds niet aangepast op AP. Je rijdt op AP 50, er komt een 70 bord die hij herkent, maar blijft 50 rijden.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Smobbo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 06:53:
Zou je dan niet weer kunnen tikken op je actuele snelheid om dat als AP snelheid over te nemen? Dat is toch toegevoegd bij de 36 update?
(Ik heb hem nog niet)
Dat kan alleen als je minder hard wilt rijden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-07 13:11
JohanB schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 00:33:
[...]

Ik wil voor mijn veiligheid en de veiligheid van degene achter me geen auto die zomaar remt. Wat lijkt te gebeuren als ik @STIMPPYYY z’n ervaring lees.

Helemaal geen cruise control meer vind ik de update denk ik niet waard. Ze hadden net de oude phantom brakes bij schaduwen/tunnels/vrachtwagens/etc. een beetje verbeterd om er nu weer een nieuwe sloot aan problemen in te gooien lijkt het. Dan maar even wachten inderdaad, wat natuurlijk ook niet heel erg is

Kun je eigenlijk aanhanger modus faken? Dan lijkt de AP wel te werken lees ik vaak.
Je kunt aanhanger modus gewoon inschakelen via bediening --> rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-07 11:20
MrBasta schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 07:20:
[...]

Je kunt aanhanger modus gewoon inschakelen via bediening --> rijden.
Moet je wel een trekhaak hebben, anders bestaat die optie niet ;)
(Zou wel goed voor de markt van achteraf ingebouwde trekhaken zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
BlakHawk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 07:09:
Bij mij wordt de snelheid op 36.10 bod steeds niet aangepast op AP. Je rijdt op AP 50, er komt een 70 bord die hij herkent, maar blijft 50 rijden.
Ik heb na een eerste rit direct erna een reset uitgevoerd. Dat gaf bij mij de herkenning van borden. Maar nee je kunt niet de snelheid aanpassen door te scrollen of te op je huidige snelheid te klikken. Je rijdt op AP. Snelheid wordt per direct naar beneden bijgewerkt (rijdt b.v. 80 en plots is het 60) met die standaard melding dat je niet harder mag en het niet kunt aanpassen. Precies waar ik al bang voor was voor de update hebben ze nu dus bovenop al het gedoe met phantom braking geïntroduceerd. Ik had niet de verwachting dat ze dit zo zouden releasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
STIMPPYYY schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 07:37:
[...]

Ik heb na een eerste rit direct erna een reset uitgevoerd. Dat gaf bij mij de herkenning van borden. Maar nee je kunt niet de snelheid aanpassen door te scrollen of te op je huidige snelheid te klikken. Je rijdt op AP. Snelheid wordt per direct naar beneden bijgewerkt (rijdt b.v. 80 en plots is het 60) met die standaard melding dat je niet harder mag en het niet kunt aanpassen. Precies waar ik al bang voor was voor de update hebben ze nu dus bovenop al het gedoe met phantom braking geïntroduceerd. Ik had niet de verwachting dat ze dit zo zouden releasen.
Ik bedoel dat het andersom ook niet werkt.

Je rijdt 50km/h in een 50 zone.
Vervolgens komt er een 70 bord en de auto herkent 70.
Toch blijft de auto 50 rijden.

Waarom?! Hij herkent 70, versnel dan naar 70!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
BlakHawk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 07:56:
[...]

Ik bedoel dat het andersom ook niet werkt.

Je rijdt 50km/h in een 50 zone.
Vervolgens komt er een 70 bord en de auto herkent 70.
Toch blijft de auto 50 rijden.

Waarom?! Hij herkent 70, versnel dan naar 70!
Sorry, ik reageerde niet percee op jouw bericht. Denk van iemand anders die vroeg of je de snelheid kon aanpassen. Maar wat jij zegt kan ook inderdaad. Is toch te gek voor woorden dit 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-07 16:21
Wat een gejank elke dag. Man man man. Elke f dag gaat het over het verbruik en dat AP niet goed werkt.

1 van de zuinigste EV's en toch blijven janken omdat ze met meer adverteren (want andere bedrijven adverteren met wat de auto kan halen als je 200 in Duitsland rijdt)
Zeiken over 50-70 wegen en dat AP niet meer goed werkt terwijl de meeste janken dat ze het toch niet meer gingen gebruiken door phantom brakes.

Model 3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
ElonDusk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:28:
Wat een gejank elke dag. Man man man. Elke f dag gaat het over het verbruik en dat AP niet goed werkt.

1 van de zuinigste EV's en toch blijven janken omdat ze met meer adverteren (want andere bedrijven adverteren met wat de auto kan halen als je 200 in Duitsland rijdt)
Zeiken over 50-70 wegen en dat AP niet meer goed werkt terwijl de meeste janken dat ze het toch niet meer gingen gebruiken door phantom brakes.
Gast waar heb je het over. Er is een nieuwe update. Die update brengt features met zich mee. Ja daar heb ik persoonlijk zeker commentaar op zodra mijn rij-comfort beïnvloed. Juist de afgleopen tijd was AP iets waar ik weer veelvuldig gebruik van maakte. Werd i.m.o. steeds beter. Hopelijk nog veel beter na re-write. Maar dat er gister gvd bijna een auto achterop me klapt ben ik er wel effe klaar mee ja met die half gare features.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 13:31
Phantom Braking is overigens wel een issue bij alle ACC auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RielN
Smobbo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:18:
[...]

Verder gebruik ik m’n horloge eigenlijk alleen als pinpas en ... horloge (pa dum tsss).

Opdrachten is een iOS app van Apple zelf waarmee je eea kan automatiseren (als dit dan dat). Daarvoor zijn door slimme mensen flows gemaakt die de TeslaAPI gebruiken.
Kan me goed voorstellen dat er ook iets voor andere apps of sites mogelijk is, maar ik ben er niet zo handig mee ;) .
Overigens is Tasker oid op Android veel uitgebreider, maarja dat werkt weer niet met iOS of een Apple Watch.
Ik heb nog een stukje Google Apps Script code waar je je auto mee kunt bedienen (praktisch alles), ook leuk om te koppelen aan agenda, calender of de google assistant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:33

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Stef87 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 00:23:
[...]

Kan je niet omhoog scrollen van 60-->80? Anders helaas zonder ACC/AP rijden..?
Je kunt gewoon het 'gas'pedaal indrukken tot de snelheid die je wilt, en dan een klikje omhoog scrollen; dan staat die snelheid ingesteld.

Ik heb gisteren getest dat op de snelheid tikken als je langzamer rijdt dan de ingestelde snelheid, deze inderdaad wordt aangepast naar de huidige snelheid. Bij hogere snelheid heb ik niet geprobeerd, want dat doe ik altijd op bovenstaande manier :)

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Het lijkt me nu nog wel wat vroeg om bij voorbaat te versnellen naar 70 als er een bordje staat met 70, ik verwacht daar op zijn minst nog een handeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chk1975
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-07 21:46
Ik krijg mijn model 3 pas vrijdag maar volgens mij is het een veiligheidsfeature dat de auto niet automatisch naar een hogere snelheid gaat.

Volgens mij werkt het nu zo je rijd 50, auto ziet bord 70 blijft 50 rijden en 70 bord verschijnt op het scherm, tik op bord 70 en auto gaat versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chk1975 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:25:
Ik krijg mijn model 3 pas vrijdag maar volgens mij is het een veiligheidsfeature dat de auto niet automatisch naar een hogere snelheid gaat.

Volgens mij werkt het nu zo je rijd 50, auto ziet bord 70 blijft 50 rijden en 70 bord verschijnt op het scherm, tik op bord 70 en auto gaat versnellen.
Soms wel soms niet, dat is nu ook een beetje het issue. Soms gaat hij wel versnellen, en soms niet maar zet hij wel de nieuwe snelheid op het scherm zodat je kunt tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Moeten we dit niet hebben dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEtmKMK2Wxrxcf0BtcAIThZrRfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HJlrK9d7DG25s0f8SFiSEorO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-07 20:44
Dat ie willekeurig wel of niet optrekt, daar kan ik me nog wel overheen zetten. En dan werkt die functie inderdaad. Het remmen voor borden op een parallelle weg / afslag is toch vooral het probleem/gevaarlijke in deze nieuwe update?

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 18-09-2020 09:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 19:06

Mx. Alba

hen/die/zij

Eén ding wat ik denk ik op mijn Model 3 wel ga missen is een instelbare speed limiter. Nu met de V40 rij ik binnen de bebouwde kom eigenlijk altijd met de speed limiter ingesteld op 55. Dan kan je gewoon vrij rijden zonder risico dat je per ongeluk te hard rijdt.

Wat ik eigenlijk graag zou zien bij de Tesla een speed limiter met Vmax-herkenning die dan bijvoorbeeld is in te stellen door het pookje tijdens het rijden omhoog te doen ipv naar beneden. En dat je dan in de instellingen ook een offset kunt instellen dus dat hij bijvoorbeeld de limiter 10% boven de Vmax instelt. En dat wanneer je Valet Mode inschakelt er niet alleen een absolute speed limiter is ingesteld, maar ook automatisch die variabele speed limiter. Zou ook ideaal zijn voor ouders die wel eens hun Tesla uitlenen aan hun jongvolwassen kinderen bijvoorbeeld.

Technisch zou zo'n Model 3 dit moeten kunnen... Moet alleen "ff" geprogrammeerd worden. :D

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 18-09-2020 10:38 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
Mx. Alba schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:38:
Eén ding wat ik denk ik op mijn Model 3 wel ga missen is een instelbare speed limiter. Nu met de V40 rij ik binnen de bebouwde kom eigenlijk altijd met de speed limiter ingesteld op 55. Dan kan je gewoon vrij rijden zonder risico dat je per ongeluk te hard rijdt.

Wat ik eigenlijk graag zou zien bij de Tesla een speed limiter met Vmax-herkenning die dan bijvoorbeeld is in te stellen door het pookje tijdens het rijden omhoog te doen ipv naar beneden. En dat je dan in de instellingen ook een offset kunt instellen dus dat hij bijvoorbeeld de limiter 10% boven de Vmax instelt. En dat wanneer je Valet Mode inschakelt er niet alleen een absolute speed limiter is ingesteld, maar ook automatisch die variabele speed limiter. Zou ook ideaal zijn voor ouders die wel eens hun Tesla uitlenen aan hun jongvolwassen kinderen bijvoorbeeld.

Technisch zou zo'n Model 3 dit moeten kunnen... Moet alleen "ff" geprogrammeerd worden. :D
Probleem is dat de Tesla er nog redelijk vaak naast zit met snelheden.
In Duitsland op de snelweg vaak meegemaakt dat het van 130 naar 70 terugvalt door een afrit (zelfs zonder borden herkenning) in Italie zelfs een keer naar 30km/h.

Ik hoef je niet te vertellen dat een terugval naar 30km/h op een snelweg waar iedereen 100-150 rijdt levensgevaarlijk is.

Je hebt nog geen Tesla, I know en zoals ik je reactie nu lees zijn je verwachtingen van het merk Tesla (net als bij mij) vooraf iets te hoog :+

Het kan heel veel, maar foutloos echt niet.

Wat mij heel erg op het verkeerde been zette zijn statements als: AP is veiliger dan zelf rijden.
Ik intrepeteer dat als: "Als ik op AP rijdt, heb ik minder kans op ongelukken dan dat ik zelf rijdt zonder dat ik iets hoef te doen"

De praktijk is anders: Ik kan prima zonder ongelukken en zonder AP in Italie aankomen. Echter AP kan niet zonder mijn hulp, zonder ongelukken in Italie aankomen.

Dat neemt niet weg dat het als rijhulpsysteem erg goed werkt.

Mijn verwachtingen waren te hoog, mede door Musk zijn uitspraken tijdens verschillende events. Dat maakt het nog steeds een mooi vernuftig systeem. Maar niet zo goed als "ze" zeggen.

City safety werkte in mijn Volvo beter dan in mijn Tesla. Fietsers heeft de Tesla moeite mee als ze een rotonde overgaan en jij eraf wil. Mijn Volvo remde voor die fietsers, mijn Tesla rijdt ze aan zonder mijn ingrijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

BlakHawk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:04:
City safety werkte in mijn Volvo beter dan in mijn Tesla. Fietsers heeft de Tesla moeite mee als ze een rotonde overgaan en jij eraf wil. Mijn Volvo remde voor die fietsers, mijn Tesla rijdt ze aan zonder mijn ingrijpen.
Hahaha da's toch wel een dingetje zou ik zo zeggen! :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 13:52

ulTimaS

Mayhaps

Je merkt wel dat AP in de eerste instantie vooral gemaakt is voor de Amerikaanse wegen. AP zie ik ook echt als hulpmiddel en niet als autonoom rijden. Dit is ook de reden dat ik geen FSD heb genomen.

[ Voor 14% gewijzigd door ulTimaS op 18-09-2020 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Mx. Alba schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:06:
[...]

Hahaha da's toch wel een dingetje zou ik zo zeggen! :D
Het valt wel mee, autobreak werkt weer beter dan bij Volvo, zeker op snelwegen etc.
Minder false positives dan bij Volvo, naar mijn mening, maar vlekkeloos is het absoluut niet.

Daardoor voor mij nog nowhere near ready voor full self driving.
ulTimaS schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:07:
Je merkt wel dat AP in de eerste instantie vooral gemaakt is voor de Amerikaanse wegen. AP zie ik ook echt als hulpmiddel en niet als autonoom rijden. Dit is ook de reden dat ik geen FSD heb genomen.
Eens, het geeft ook niet. Als rijhulpsysteem is het prettig.

[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk op 18-09-2020 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zou zeggen: doe het als suggestie naar Tesla. Maar ik denk dat de houding van Tesla is "wat ben je aan het doen man? Die auto rijdt vanzelf. Hou je hand aan het stuur en laat je door de auto rijden.

Problemen met het verkeerd lezen van de snelheid wat @BlakHawk zegt zie ik zo niet. Tenminste niet groter dan dezelfde problemen die je hebt met het verkeerd lezen van de snelheid voor de cruisecontrol. Als je maar altijd de nieuwe snelheid moet bevestigen lijkt het me geen probleem.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Maasluip schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:14:
[...]

Ik zou zeggen: doe het als suggestie naar Tesla. Maar ik denk dat de houding van Tesla is "wat ben je aan het doen man? Die auto rijdt vanzelf. Hou je hand aan het stuur en laat je door de auto rijden.

Problemen met het verkeerd lezen van de snelheid wat @BlakHawk zegt zie ik zo niet. Tenminste niet groter dan dezelfde problemen die je hebt met het verkeerd lezen van de snelheid voor de cruisecontrol. Als je maar altijd de nieuwe snelheid moet bevestigen lijkt het me geen probleem.
Uhm, bevestigen is niet aan de orde, hij remt gewoon direct af...
Het is niet voor niets dat iedereen met de voet boven het gaspedaal hangt als je op AP rijdt.

Dit soort situaties heb ik overigens in Nederland nooit meegemaakt hoor, enkel buitenland. Maar juist op zo'n lange vakantierit, gebruik je AP heel intensief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:04:
[...]

Verbruik cijfers in de auto is puur rijden. Dus voorverwarmen/drain allemaal niet. Teslafi leest het via de API uit. Tijdens een laadsessie kun je uitlezen hoevel de auto in gaat. Dat is dus niet wat je op de meter ziet. Afhankelijk van laadsnelheid van de efficiency tussen de 70%-90% liggen zo'n beetje.
Als de verbruik cijfers in de auto puur rijden zijn, waarom zijn deze dan zo hoog als ik een ritje doe van 1 km?

Dan zit ik al gauw op 200+Wh/km, als ik 20km rijdt is het ongeveer 150Wh/km.

Niemand in het topic die Teslafi gebruikt en een MID meter heeft? Ik ben erg benieuwd of die allebei dezelfde waarde geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:43:
[...]

Als de verbruik cijfers in de auto puur rijden zijn, waarom zijn deze dan zo hoog als ik een ritje doe van 1 km?

Niemand in het topic die Teslafi gebruikt en een MID meter heeft? Ik ben erg benieuwd of die allebei dezelfde waarde geven.
Omdat je als je gaat rijden het verbruik in het begin hoger is. Wat wil je precies weten Teslafi vs MID dan?

Recente sessie bij mij;

Volgens TeslaMate added 40.32 kWh | used 41.59 kWh. En mijn NM paal geeft 43.47 kWh aan voor die sessie. Heb geen meter voor de NM paal. Ook de NM paal zal nog iets verbruiken/verliezen in bekabeling maar dat zal te verwaarlozen zijn. Dit is met een 11kW paaltje. Je zou dan rond de 90% zitten qua efficiency. Dat klopt wel redelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Inspired op 18-09-2020 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
Wolly schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:43:
[...]

Ik heb beide, wat wil je weten?

Ik zit nu nog op 80% soc, maar ik kan de volgende keer wel bijhouden wat het verbruik is van:
Auto
Teslafi
TNM laadpaal
MID meter voor de laadpaal

[ Voor 13% gewijzigd door BlakHawk op 18-09-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:46:
[...]

Omdat je als je gaat rijden het verbruik in het begin hoger is. Wat wil je precies weten Teslafi vs MID dan?
Ik wil graag weten wat er nu wel en wat niet wordt meegerekend in het getoonde verbruik in de auto.
Wel:
- Rijden
- Airco
- Sentry (?)

Niet:
- Preheaten voor supercharger
- Voorverwarmen binnentemperatuur
- Drain

Klopt dat zo?
Recente sessie bij mij;

Volgens TeslaMate added 40.32 kWh | used 41.59 kWh. En mijn NM paal geeft 43.47 kWh aan voor die sessie. Heb geen meter voor de NM paal. Ook de NM paal zal nog iets verbruiken/verliezen in bekabeling maar dat zal te verwaarlozen zijn. Dit is met een 11kW paaltje. Je zou dan rond de 90% zitten qua efficiency. Dat klopt wel redelijk.
Ik probeer een antwoord te vinden waarom ik 25kWh laad terwijl de auto slechts aangeeft 20kWh verbruikt te hebben. Dit was binnen een tijdsbestek van 1 dag, zonder preheat of supercharger gebruik. Als ik kijk naar de Teslafi tabellen van gebruikers alhier zou dit veel minder moeten zijn, of Teslafi rapporteert een andere waarde dan de pure energie die de auto wordt ingestuurd.

Er zijn dus verschillende momenten waarop een waarde kan worden bepaald, maar is ook te achterhalen met welke efficiency de aparte componenten opereren?

Groepenkast
kWh meter --> Meting
Laadpaal
Model3 ontvangskant --> Is hier ergens een kWh meter die inzichtelijk is?
Model3 na omvormen naar DC --> Tesla fi meting ?
Model3 verbruik -> kWh weergave op scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:59:
[...]

Ik wil graag weten wat er nu wel en wat niet wordt meegerekend in het getoonde verbruik in de auto.
Wel:
- Rijden
- Airco
- Sentry (?)

Niet:
- Drain

Klopt dat zo?

[...]

Ik probeer een antwoord te vinden waarom ik 25kWh laad terwijl de auto slechts aangeeft 20kWh verbruikt te hebben. Dit was binnen een tijdsbestek van 1 dag, zonder preheat of supercharger gebruik. Als ik kijk naar de Teslafi tabellen van gebruikers alhier zou dit veel minder moeten zijn, of Teslafi rapporteert een andere waarde dan de pure energie die de auto wordt ingestuurd.

Er zijn dus verschillende momenten waarop een waarde kan worden bepaald, maar is ook te achterhalen met welke efficiency de aparte componenten opereren?

Groepenkast
kWh meter --> Meting
Laadpaal
De consumption in de auto gaat alleen tellen in D vziw. Dus, al het verbruik in P telt niet.

Waar zie je die 25kWh? Gebruik je Sentry?

Op 11kW verlies je zo'n 10%. Dus, 22kWh uit het net is ~20kWh in de accu. Dan kan het best zijn dat je maar 18kWh verbruikt voor rijden en de andere 2kWh verbruikt door drain, preheaten, sentry etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

Zijn er mensen die al een aardige dataset hebben vergaard met TeslaMate? Ik ben namelijk wel eens benieuwd naar de efficientie. Dit is die van mij met 8779km op de teller waarvan 6900 in de dataset van Teslamate zit.

Ik rij een SR+ met 18 inch ZONDER de aerocaps er op. Ik rij overigens meestal 5km over het limiet en ben geen vrachtwagen plakker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RErbCCndfbKqFohBjxAL61hIa_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C2J615E4OIJSjRJwWU0G7oeH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door ulTimaS op 18-09-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:07:
[...]

De consumption in de auto gaat alleen tellen in D vziw. Dus, al het verbruik in P telt niet.
Ahh..dat is interessant :P
Waar zie je die 25kWh? Gebruik je Sentry?
Op de kWh meter in de groepenkast.
Op 11kW verlies je zo'n 10%. Dus, 22kWh uit het net is ~20kWh in de accu. Dan kan het best zijn dat je maar 18kWh verbruikt voor rijden en de andere 2kWh verbruikt door drain, preheaten, sentry etc.
Ik denk dat ik die andere 2kWh dan heb verbruikt terwijl ik in P stond te wachten (met airco aan), dat duurde ook al gauw een minuut of 20. Sentry stond niet aan.
ulTimaS schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:13:
Zijn er mensen die al een aardige dataset hebben vergaard met TeslaMate? Ik ben namelijk wel eens benieuwd naar de efficientie. Dit is die van mij met 8779km op de teller waarvan 6900 in de dataset van Teslamate zit.

Ik rij een SR+ met 18 inch ZONDER dd aerocaps er op. Ik rij overigens meestal 5km over het limiet en ben geen vrachtwagen plakker.
[Afbeelding]
Weer een mooie tabel. Als ik het goed begrijp is die Consumption (gross) niet gebaseerd op de kWh die je auto is ingegaan (die je betaalt aan de energieleverancier). Laadverlies in de lader/omvormer zit hier dus niet bij in?

Wellicht beter om @BlakHawk zijn meting even af te wachten :P

[ Voor 40% gewijzigd door Wolly op 18-09-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:14:
[...]

Weer een mooie tabel. Als ik het goed begrijp is die Consumption (gross) niet gebaseerd op de kWh die je auto is ingegaan (die je betaalt aan de energieleverancier). Laadverlies in de lader/omvormer zit hier dus niet bij in?

Daar zit wel iets van het verlies is maar niet alles. Zie ook mijn info van de laadsessie. Wat hij uit de API kan halen is niet 100% accuraat zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

Consumption gross is alle energie die er uit is gegaan (sentry, vampire, algemeen stilstaan) en consumption net alleen het gereden gedeelte.

edit:"The value is calculated based on the loss of range between charges i.e. it's an estimate." https://github.com/adriankumpf/teslamate/issues/479

[ Voor 11% gewijzigd door ulTimaS op 18-09-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ulTimaS schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:20:
[...]

Consumption gross is alle energie die er uit is gegaan (sentry, vampire, algemeen stilstaan) en consumption net alleen het gereden gedeelte.
OK, dus het echte verbruik per kilometer haal je niet uit dat dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:21:
[...]

OK, dus het echte verbruik per kilometer haal je niet uit dat dashboard.
Wat versta je onder het echte verbruik per km? Als je gewoon wilt weten wat je auto totaal verbruikt moet je een meter voor de laadpaal plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampie1969
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-02 15:40
Eén ding wat ik denk ik op mijn Model 3 wel ga missen is een instelbare speed limiter.
Ja, die optie gebruik ik al jaren op mijn vorige auto's. Zeker in de bebouwde kom een uitkomst.
Laten we hopen dat ie toegevoegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
lampie1969 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:28:
[...]

Ja, die optie gebruik ik al jaren op mijn vorige auto's. Zeker in de bebouwde kom een uitkomst.
Laten we hopen dat ie toegevoegd wordt.
Maar je kunt toch een maximum snelheid instellen of ben ik nou gek (sorry weet het echt niet zeker omdat ik het nooit gebruik)... niet per gebied waar je rijdt tough..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:26:
[...]

Wat versta je onder het echte verbruik per km? Als je gewoon wilt weten wat je auto totaal verbruikt moet je een meter voor de laadpaal plaatsen.
Onder het echte verbruik versta ik het aantal kWh wat de auto ingaat en wat ik afreken bij Eneco.

Net als dat je bij een ICE het aantal kilometers deelt door het aantal getankte liters om te kijken wat het verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:33:
[...]

Onder het echte verbruik versta ik het aantal kWh wat de auto ingaat en wat ik afreken bij Eneco.

Net als dat je bij een ICE het aantal kilometers deelt door het aantal getankte liters om te kijken wat het verbruik is.
Ja, dan moet je er gewoon een metertje voor zetten. Of uit je laadpaal halen, al verbruikt die ook iets. DIN metertje heb je voor twee tientjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Qua kilometers gelogd (sinds juli) ongeveer gelijk maar dit is een M3P met 20". Mix van N-wegen en snelweg plus een vakantie in Oostenrijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoxnELEap7NSsVzU3ldVv_oI23I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BI7YjpYOX3PwuITaQHtRQ6PK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1969
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-02 15:40
STIMPPYYY schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:32:
[...]

Maar je kunt toch een maximum snelheid instellen of ben ik nou gek (sorry weet het echt niet zeker omdat ik het nooit gebruik)... niet per gebied waar je rijdt tough..
Het probleem is dat de auto dan probeert die max te halen. Terwijl in de stad rij ik bij flauwe bochten net even iets zachter dan op de rechte stukken. De AP kan de snelheid nog minder goed doseren dan ik dat zelf (nu nog) kan. Of als er een stoplicht in de verte aankomt, kan ik met de snelheid doseren vaak zorgen dat ik met groen erdoorheen rijdt.

Voordeel van een limiet instellen is dat je niet op de teller hoeft te kijken of je niet per ongeluk 70km rijdt. Want dat doe ik dan weer snel als ik met het verkeer mee rij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:35:
[...]

Ja, dan moet je er gewoon een metertje voor zetten. Of uit je laadpaal halen, al verbruikt die ook iets. DIN metertje heb je voor twee tientjes.
Als je EV's wilt vergelijken is dat toch het enige cijfer wat ertoe doet? Je Tesla kan wel superzuinig zijn, maar als bijvoorbeeld de laadmodule slecht presteert is hij misschien toch niet zo zuinig als men denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:40:
[...]

Als je EV's wilt vergelijken is dat toch het enige cijfer wat ertoe doet? Je Tesla kan wel superzuinig zijn, maar als bijvoorbeeld de laadmodule slecht presteert is hij misschien toch niet zo zuinig als men denkt.
Tja, blijft altijd lastig. Ik verwarm/koel veel voor. Een ander doet dat niet. Een ander gebruikt veel Sentry en geen enkele andere EV heeft die optie. De boordladers zitten allemaal wel redelijk in dezelfde efficiency zou ik verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 04-07 23:41
Wolly schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:40:
[...]

Er zijn altijd nog twee verschillende cijfers: de auto kan zuinig rijden en daardoor heel ver komen, of zuinig zijn zodat je in totaal weinig aan electriciteit uit hoeft te geven. Verschillende mensen hebben verschillende belangen, sommigen kijken naar geld, anderen naar kilometers, en weer anderen naar allebei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
https://www.khaleejtimes....driving-car-doing-140kmph

Had zeker 2020.36.10 nog niet geinstalleerd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:43:
[...]

Tja, blijft altijd lastig. Ik verwarm/koel veel voor. Een ander doet dat niet. Een ander gebruikt veel Sentry en geen enkele andere EV heeft die optie. De boordladers zitten allemaal wel redelijk in dezelfde efficiency zou ik verwachten.
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is :+
DaCoTa schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:46:
[...]

Er zijn altijd nog twee verschillende cijfers: de auto kan zuinig rijden en daardoor heel ver komen, of zuinig zijn zodat je in totaal weinig aan electriciteit uit hoeft te geven. Verschillende mensen hebben verschillende belangen, sommigen kijken naar geld, anderen naar kilometers, en weer anderen naar allebei.
Dat is zeker waar, maar gezien het in dit topic (heel) vaak gaat over verbruik is het wel handig als wij allemaal weten over welk verbruik er nu precies wordt gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 594061

Gisteren de proefrit in de VW ID3. Proefrit was in de standaard versie, dus niet alle opties van de Plus zaten erop.

Rijervaring zelf is positief, vergelijkbaar met de huidige auto (Golf GTE). Zitten leuke opties op, maar heeft me uiteindelijk niet helemaal weten te overtuigen. Het stukje spraakbesturing is echt ondermaats, je zegt: "hallo ID" en na een seconde of 7 krijg je reactie: "waarmee kan ik u helpen?". De software moet echt beter, helaas. Rijbereik volgens de medewerker wel erg netjes met 380km. Real range zou eerder rond de 340km zijn volgens ev-database real range.

Onderweg wilde ik de ACC even uitproberen, maar helaas. Storingsmelding, geen ACC mogelijk.

Een prima bak, maar meer dan dat ook niet.

Voor mij gaat het de Tesla worden hoogstwaarschijnlijk. Even de offertes afwachten en dan kiezen.

Wordt het de Tesla, dan wordt ie als volgt geconfigureerd:

- Standard Range Plus
- Wit
- 19"
- Black interior (standaard dus)

Geen FSD, veel te duur voor iets wat nog niet optimaal werkt.

Thanks in ieder geval iedereen hier voor de informatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
[...]

Ahh..dat is interessant :P

[...]

Op de kWh meter in de groepenkast.

[...]

Ik denk dat ik die andere 2kWh dan heb verbruikt terwijl ik in P stond te wachten (met airco aan), dat duurde ook al gauw een minuut of 20. Sentry stond niet aan.

[...]

Okee ik heb de kWh meter sinds juli en zit even in Teslafi terug te kijken, geplaatst op 15 juli bij een km stand van 12.845.

Sindsdien:
Thuis:
390 kWh added to the accu (Teslafi)
424 kWh used (Teslafi)
kWh meter geeft 442 kWh aan.
18kWh extra op de kWh meter thuis.

Superchargers: 507 kWh
Andere chargers: 346 kWh (added, dus zonder laadverliezen)
Overige verliezen verschil added/used (buiten thuis: 45kWh)
Totaal used: 1340kWh (volgens Teslafi)

Km stand nu: 18.974
Totaal gereden 6129 km

Dus met 6129km is er minimaal 1358 kWh verbruikt, maar ik sluit niet uit dat de laadsessies buitenshuis ook nog een verlies tussen teslafi (auto) en lader laten zien, die dit niet weergeeft.

[ Voor 15% gewijzigd door BlakHawk op 18-09-2020 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB

Ik rij een SR+ met 18 inch ZONDER de aerocaps er op. Ik rij overigens meestal 5km over het limiet en ben geen vrachtwagen plakker.
[Afbeelding]
Je kunt hier natuurlijk ook EV verbruik voor gebruiken. Er worden hier nogal wat mensen chagrijnig als je over bereik/efficientie begint ;)

Bij jou dus ongeveer 305 km bereik met een SR+ in de zomer, bij 100% leeg. Dus een “real range” van zeg eens 270 km

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 18-09-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BlakHawk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:04:
[...]

Okee ik heb de kWh meter sinds juli en zit even in Teslafi terug te kijken, geplaatst op 15 juli bij een km stand van 12.845.

Sindsdien:
Thuis:
390 kWh added to the accu (Teslafi)
424 kWh used (Teslafi)
kWh meter geeft 442 kWh aan.
18kWh extra op de kWh meter thuis.

Superchargers: 507 kWh
Andere chargers: 346 kWh (added, dus zonder laadverliezen)
Overige verliezen verschil added/used (buiten thuis: 45kWh)
Totaal used: 1340kWh (volgens Teslafi)

Km stand nu: 18.974
Totaal gereden 6129 km

Dus met 6129km is er minimaal 1358 kWh verbruikt, maar ik sluit niet uit dat de laadsessies buitenshuis ook nog een verlies tussen teslafi (auto) en lader laten zien, die dit niet weergeeft.
Dat is mooie data. Jouw verbruik (als je het uitrekent per kilometer) is dus 1358/6129 = 221Wh/km.

En dat is alleen nog maar in de zomermaanden :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Wolly schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:14:
[...]

Dat is mooie data. Jouw verbruik (als je het uitrekent per kilometer) is dus 1358/6129 = 221Wh/km.

En dat is alleen nog maar in de zomermaanden :X
Klopt, valt mij eigenlijk nog wel mee en er komt nog wel iets bij, omdat verliezen van andere laadpalen niet zijn meegenomen. Dat kan ik alleen bij mijn eigen paal zien ivm de kWh meter.

De auto heb ik voor vakantie een nieuwe teller aan gemaakt (iets later dan installatie meter).

Auto geeft 17,7 aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUYuEswBWOZrUzc5-PQhKnqjcJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDqKlQrQsDGI8yibEnkjBv3N.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga hem nog eens leegrijden en laden, dan probeer ik alle data vooraf en achteraf bij te houden.

[ Voor 56% gewijzigd door BlakHawk op 18-09-2020 13:26 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Anoniem: 594061 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:04:
Gisteren de proefrit in de VW ID3. Proefrit was in de standaard versie, dus niet alle opties van de Plus zaten erop.

Rijervaring zelf is positief, vergelijkbaar met de huidige auto (Golf GTE). Zitten leuke opties op, maar heeft me uiteindelijk niet helemaal weten te overtuigen. Het stukje spraakbesturing is echt ondermaats, je zegt: "hallo ID" en na een seconde of 7 krijg je reactie: "waarmee kan ik u helpen?". De software moet echt beter, helaas. Rijbereik volgens de medewerker wel erg netjes met 380km. Real range zou eerder rond de 340km zijn volgens ev-database real range.

Onderweg wilde ik de ACC even uitproberen, maar helaas. Storingsmelding, geen ACC mogelijk.

Een prima bak, maar meer dan dat ook niet.

Voor mij gaat het de Tesla worden hoogstwaarschijnlijk. Even de offertes afwachten en dan kiezen.

Wordt het de Tesla, dan wordt ie als volgt geconfigureerd:

- Standard Range Plus
- Wit
- 19"
- Black interior (standaard dus)

Geen FSD, veel te duur voor iets wat nog niet optimaal werkt.

Thanks in ieder geval iedereen hier voor de informatie. :)
Zojuist akkoord gegeven op de Tesla M3. Begin december rijden! oOo

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-07 08:51

Malarky

Wils voor wat ieder

JAHHHHHH HW3.0 voor ons vanaf morgen al!

Net gebeld door Tesla voor mijn M3 RWD met FSD en HW2.5, of ik morgen al langs kon komen?!

Zit 'helaas' nu in Dubai, maar hele komende weken hebben ze plaats hiervoor in Amsterdam. Dus voor volgende week zaterdag een afspraak gemaakt.

Gekke is, heb nog nooit om HW3.0 gevraagd bij Tesla, ook nooit geprobeerd via de app, en je wordt uit 'het niets' gebeld. Een hele onverwachtse meevaller, net nu er updates uitgerold worden die zelfs geheel HW3.0 only zijn.

De eerste 2 minuten dacht ik alleen maar aan scam, maar er werd niet om persoonlijke gegevens gevraagd en lees gelukkig elders ook dat Tesla vandaag belrondje aan het houden is hiervoor :+

[ Voor 15% gewijzigd door Malarky op 18-09-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Malarky schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:09:

Net gebeld door Tesla voor mijn M3 RWD met FSD en HW2.5, of ik morgen al langs kon komen?!
d:)b

Zat je bij de eerste Model 3's van NL? Het gaat als goed is op volgorde van VIN.

Ben ook benieuwd hoe lang het hele traject gaat duren, is toch wel een klusje van een (paar?) uur per auto dacht ik, maal het aantal HW2.5 FSD uitgeleverde auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
Malarky schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:09:

Zit 'helaas' nu in Dubai, maar hele komende weken hebben ze plaats hiervoor in Amsterdam. Dus voor volgende week zaterdag een afspraak gemaakt.

Gekke is, heb nog nooit om HW3.0 gevraagd bij Tesla, ook nooit geprobeerd via de app, en je wordt uit 'het niets' gebeld. Een hele onverwachtse meevaller, net nu er updates uitgerold worden die zelfs geheel HW3.0 only zijn.

De eerste 2 minuten dacht ik alleen maar aan scam, maar er werd niet om persoonlijke gegevens gevraagd en lees gelukkig elders ook dat Tesla vandaag belrondje aan het houden is hiervoor :+
Is deze ombouw enkel voor mensen die FSD hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkeespiet
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-05-2024
BlakHawk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:19:
[...]

De auto heb ik voor vakantie een nieuwe teller aan gemaakt (iets later dan installatie meter).

Auto geeft 17,7 aan

[Afbeelding]

Ik ga hem nog eens leegrijden en laden, dan probeer ik alle data vooraf en achteraf bij te houden.
Voor energieverbruik (ook al is laden gratis in Italië) kan je beter naar Noorwegen gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvQc2g5CwH6a2o5zuyS1oIWmQRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8DIhMlUpDaI5gKxTVY5n08U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
naii11 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:33:
[...]
Ja.
DaCoTa in "Het grote Tesla Model 3 topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:51
Mkeespiet schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:45:
[...]

Voor energieverbruik (ook al is laden gratis in Italië) kan je beter naar Noorwegen gaan:
[Afbeelding]
Ik woon binnenkort in Zweden en mag af en toe naar Noorwegen. Heb de leaseauto overgekocht van mijn werkgever, enorm veel zin om in mijn Model 3 door de bergen daar te touren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn huidige tussenstand;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxAuBl8DIpX6oWWtN5-vPGh0IOc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fRjsOBKsmFaJL7MsLtHFmMEK.png?f=user_large

M3P met 20" wielen. Niet overdreven vlotte rijstijl. Totaal nu ruim 32k op de teller.

[ Voor 16% gewijzigd door IceOnFire op 18-09-2020 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-07 00:56
naii11 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:33:
[...]

Daar lijkt het wel op ja.. (ondanks dat het ook aan mij beloofd was door Elon Musk, die hw3.0 computer, een maand of 4/5 voordat ik een M3 had besteld)

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 18-09-2020 15:16 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naii11
Stef87 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:15:
[...]

Daar lijkt het wel op ja.. (ondanks dat het ook aan mij beloofd was door Elon Musk, die hw3.0 computer, een maand of 4/5 voordat ik een M3 had besteld)
Elon belooft wel vaker iets dat hij niet waarmaakt. Met z'n mooie 'Tesla' Quad (gewoon een Yamaha Quad met Hornbach platen erop gemonteerd:P).

Geinig dat Nikola voor dezelfde dingen keihard aangepakt wordt.

Overigens, ik las dat de ratio van de ombouw naar HW3.0 daarin is gelegen dat Tesla dan beter data kan verzamelen. Indien onze overgeslagen auto's toch wel als 'data miner' worden aangemerkt, krijgen wij ze ook:)

[ Voor 18% gewijzigd door naii11 op 18-09-2020 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Stef87 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:15:
[...]

Ik ken geen andere berichten dan dat de ombouw alleen voor FSD gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
naii11 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:30:
[...]

Elon belooft wel vaker iets dat hij niet waarmaakt. Met z'n mooie 'Tesla' Quad (gewoon een Yamaha Quad met Hornbach platen erop gemonteerd:P).

Geinig dat Nikola voor dezelfde dingen keihard aangepakt wordt.

Overigens, ik last dat de ratio van de ombouw naar HW3.0 daarin is gelegen dat Tesla dan beter data kan verzamelen. Indien onze overgeslagen auto's toch wel als 'data miner' worden aangemerkt, krijgen wij ze ook:)
Dat snap ik sowieso van geen enkel merk. Dat mensen zo'n fan kunnen zijn van een CEO.
Net als Steve Jobs...

Het maakt ook geen fluit uit, Apple draait wel door zonder Steve Jobs, net zoals Tesla doordraait zonder Elon Musk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
DaCoTa schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:41:
[...]

Ik ken geen andere berichten dan dat de ombouw alleen voor FSD gratis is.
Deze: is van zijn (ik meen kwartaal?) video en hw3.0 reveal. Het is Elon Musk zelf die dit belooft.

Video is van 23 april 2019, maar is pa na event geupload.

YouTube: Watch Tesla Unveil Its Full Self-Driving Computer In Under 5 Minutes

Zo’n 20seconde in de video zegt hij dat, daarna pas besloten een M3 te bestellen.

Mijn model 3 is een paar maanden ná deze claim pas geproduceerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Stef87 op 18-09-2020 16:02 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
Stef87 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:52:
[...]

Deze: is van zijn (ik meen kwartaal?) video en hw3.0 reveal uit 23 april 2019:

Zo’n 20seconde in de video zegt hij dat, daarna pas besloten een M3 te bestellen.
Volgens mij zijn dit gewoon juridisch afdwingbare toezeggingen, gedaan door een bevoegd vertegenwoordiger van een bedrijf. Hoewel misschien onvoldoende specifiek (welke markt etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
BlakHawk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:43:
[...]

Dat snap ik sowieso van geen enkel merk. Dat mensen zo'n fan kunnen zijn van een CEO.
Net als Steve Jobs...

Het maakt ook geen fluit uit, Apple draait wel door zonder Steve Jobs, net zoals Tesla doordraait zonder Elon Musk.
Ja true, inmiddels wel. Denk dat dit in het verleden wel anders is geweest. Je hebt altijd visionairs nodig. Dat is juist bij de opstart en de fundamentele keuzes binnen een organisatie van levensbelang. Ook hoe het merk wordt gepositioneerd. Dit soort mensen geven de hele industrie een flinke duw, dat is juist het mooie ervan.

Om even met het geklaag door te gaan (i know, het wordt eentonig). Vandaag een zelfde rit gedaan als die ik afgelopen maanden wel 50 keer heb gedaan. Dit keer met de nieuwe update 3x een harde phantom break (vol in de ankers dus) en 1x een heel stuk weg waar je 60 mag aangeslagen als 40 zone.
Waar genoeg zaken overweldigend (acceleratie b.v.) zijn in het begin is de algehele ontspanning van cruisen gewoon niet mogelijk voor mij. Ik rijd erg veel en dat begint mij nu enorm te storen. Die haat/liefde verhouding met de auto had ik al, maar begin het geduld inmiddels wel te verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
STIMPPYYY schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:55:
[...]

Ja true, inmiddels wel. Denk dat dit in het verleden wel anders is geweest. Je hebt altijd visionairs nodig. Dat is juist bij de opstart en de fundamentele keuzes binnen een organisatie van levensbelang. Ook hoe het merk wordt gepositioneerd. Dit soort mensen geven de hele industrie een flinke duw, dat is juist het mooie ervan.

Om even met het geklaag door te gaan (i know, het wordt eentonig). Vandaag een zelfde rit gedaan als die ik afgelopen maanden wel 50 keer heb gedaan. Dit keer met de nieuwe update 3x een harde phantom break (vol in de ankers dus) en 1x een heel stuk weg waar je 60 mag aangeslagen als 40 zone.
Waar genoeg zaken overweldigend (acceleratie b.v.) zijn in het begin is de algehele ontspanning van cruisen gewoon niet mogelijk voor mij. Ik rijd erg veel en dat begint mij nu enorm te storen. Die haat/liefde verhouding met de auto had ik al, maar begin het geduld inmiddels wel te verliezen.
Wat al zou helpen is om update voorkeur naar standaard te zetten ipv advanced. Krijg je minder snel de nieuwere software versies. (En bugs)

(Evt handmatig omzetten naar advanced zodra je van andere hoort dat upgrade het waard is)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-07 16:59
Of doe net als ik. Ik update zelf nooit via wifi, tot Tesla uiteindelijk een keer een nieuwere versie doorpusht via LTE.

Heb nooit problemen met de auto, met de software, geen phantom breaks etc... Ja je krijgt de nieuwste features wat later, maar boeien. Dat is net als met games, je betaalt meer in het begin en je krijgt meer gezeik. Paar maanden later instappen en je hebt er net zoveel plezier van.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

EvaluationCopy schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:02:
Of doe net als ik. Ik update zelf nooit via wifi, tot Tesla uiteindelijk een keer een nieuwere versie doorpusht via LTE.

Heb nooit problemen met de auto, met de software, geen phantom breaks etc... Ja je krijgt de nieuwste features wat later, maar boeien. Dat is net als met games, je betaalt meer in het begin en je krijgt meer gezeik. Paar maanden later instappen en je hebt er net zoveel plezier van.
Ah dat klinkt goed want ik zat er al een beetje over in hoe ik het zou moeten doen aangezien ik met mijn Tesla vrijwel nooit aan de WiFi zal kunnen hangen... Maar komt dus vanzelf (later) via 4G binnen, da's mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87

Interessante optie inderdaad, niet eerder aan gedacht, zeker een slimme keuze als je minder wilt beta testen.

Welke kaart en welke software versie heb jij dan nu?...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-07 21:31
STIMPPYYY schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:55:
[...]

Ik herken je gevoel. Leuk die features maar Elon vergeet erbij te zeggen dat ze niet goed werken. Hopelijk biedt de rewrite van autosteer/FSD meer perspectief

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB

Je zou hopen / verwachten dat als het om mensen levens gaat, ze het iets voorzichtiger zijn met releases. Maar ben ook wel benieuwd hoe dit bij je werkt en welke versies je nu zit. De kwaliteit is momenteel zo laag, dat dit mij ook de beste optie lijkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:31
Anoniem: 594061 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:35:
[...]

Zojuist akkoord gegeven op de Tesla M3. Begin december rijden! oOo
Precies mijn ervaring. Best leuk die id3, maar je krijgt er geen glimlach van op je gezicht om mee te rijden. En die had ik wel toen ik met een model 3 de straat uitreed..... de mijne mag eind november komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stylezzz schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:43:
[...]

Precies mijn ervaring. Best leuk die id3, maar je krijgt er geen glimlach van op je gezicht om mee te rijden. En die had ik wel toen ik met een model 3 de straat uitreed..... de mijne mag eind november komen. :)
Ik had exact hetzelfde. Met een big smile zat ik achter het stuur van de Tesla. Welke uitvoering/opties heb je gekozen? :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Sr+, blauw, 19" en zwart interieur. Aftellen maar :)

Wel grappig dat je ook een golf gte rijd. Heb ik nu ook.... de id3 voelde meer alsof je in een golf 1.0 tsi stapt. Het miste gewoon sfeer, daarentegen spreekt het misschien wel een breder publiek juist aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
stylezzz schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:21:

Wel grappig dat je ook een golf gte rijd. Heb ik nu ook.... de id3 voelde meer alsof je in een golf 1.0 tsi stapt. Het miste gewoon sfeer, daarentegen spreekt het misschien wel een breder publiek juist aan.
Indruk die ik krijg bij de ID3 is “prima wagen, maar xyz” ... voornaamste is te duur voor wat je krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Ik had de max in overweging. Maar zo maximaal vind ik hem niet..... ze hadden er beter nog een r-line pakket tegenaan kunnen gooien wellicht dat ik dan over te halen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stylezzz schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:21:

Nice, zat heel erg te twijfelen tussen wit en blauw, maar scheelt weer iets in de leaseprijs/bijtelling en niet echt een voorkeur.

Inderdaad grappig dat je ook een GTE rijdt. GTE vind ik persoonlijk nog meer fun dan de ID3.
Denk inderdaad wel dat de ID3 een breder publiek gaat trekken. Minder flashy, vertrouwder, maar bij lange na niet zoveel fun als de Tesla. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Stef87 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:27:
[...]

Indruk die ik krijg bij de ID3 is “prima wagen, maar xyz” ... voornaamste is te duur voor wat je krijgt.
Dat geldt toch voor alle Volkswagens? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
Stef87 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:52:
[...]
Deze: is van zijn (ik meen kwartaal?) video en hw3.0 reveal. Het is Elon Musk zelf die dit belooft.

Video is van 23 april 2019, maar is pa na event geupload.

Mijn model 3 is een paar maanden ná deze claim pas geproduceerd.
Misschien kun je over een tijdje een ticket insturen als ze goed op weg zijn met de ombouw, kijken of je ook mee kunt gezien je productiedatum. Kleine kans uiteraard, en weet ook niet of je al eerder hierover contact gehad hebt met Tesla, maar is zeker het proberen waard. Wel frustrerend dat je zo tussen wal en schip valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-07 16:59
Stef87 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:08:
[...]

Interessante optie inderdaad, niet eerder aan gedacht, zeker een slimme keuze als je minder wilt beta testen.

Welke kaart en welke software versie heb jij dan nu?...
Ik zit nu op 2020.12.11.2 Eerlijk gezegd al wel weer fkes geleden dat ik een update gepusht hebt gekregen...

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-07 16:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNiWyHNHv7fk7j9dm7U5dXTeLCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHRxPAUfFF9vluVAWP0D0YHF.jpg?f=fotoalbum_large

Its back :(:)

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Wolly schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:59:
[...]

Wel:
- Rijden
- Airco
- Sentry (?)

Niet:
- Drain

Klopt dat zo?

[...]

Groepenkast
kWh meter --> Meting
Laadpaal
Ik heb een kleine laadsessie gehad, maar denk dat die door conditioneren verpest is 😅

Auto zegt 9kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6ujsTBYNG3MkbWNRX24U0z0-Fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTATtIhIRVA4DlZUNo1cu1tC.jpg?f=fotoalbum_large

Teslafi: 9,43 added, 12,13 used, maar met conditioneren van een half uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C15iOYwLBXdX1oOafrhGLE9WqXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TPZqeecBsQAcM4u6K8kfu84h.png?f=fotoalbum_large

Laadpaal zegt 12,33 kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qymJtbGWwCONQh-ItihXx4rLz7k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VZHvhjj0ey2y2nTAtFcfKvwh.jpg?f=user_large

MID meter voor de laadpaal: 12,5 kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2O6bMW649UwVf1Nv307jwJe9OSc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N1bogbWoT1QGGKSV6V16NUts.png?f=user_large

Ik ben vandaag van plan hem wat leger te rijden, dan zal ik morgen niet conditioneren en de test opnieuw uitvoeren.

Wat ik wel jammer vind met een TNM laadpaal. Ik open vanochtend de app met 88% soc. Hij stond ingesteld op 90% dus nog aan het laden.

Dan start ik conditioneren en gebruikt hij meer energie dan wat de laadpaal levert.

Hij stond daarna op 86% soc.

Ik zou liever zien dat hij de soc gelijk houdt en minder kracht gaat conditioneren als hij toch aan de paal hangt met maximaal de input van de laadpaal.

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 19-09-2020 10:48 ]

• BlakHawk
Oeeee zijn FSD kopers nu ook teleurgesteld?
Ik ga het nog steeds niet doen, want lease...

• BlakHawk
Stef87 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:27:
[...]

Ik zie de Enyaq als eerste serieuze optie buiten Tesla. Lijkt leuk geprijsd op het eerste oog. Ruim. En 82kWh...

@BlakHawk dat “leeg lopen” heeft te maken met de laadsnelheid/Tesla, niet met TNM. Bij mijn TNM paal van 11kW komt alles gewoon uit de paal. Tesla wil nu rond de 7kW hebben om te verwarmen en dat kan je paal niet leveren. Vandaar dat hij het uit de accu pakt.

• Stef87
BlakHawk schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:08:
[...]

Ik zie de Enyaq als eerste serieuze optie buiten Tesla. Lijkt leuk geprijsd op het eerste oog. Ruim. En 82kWh...
Ja die mening deel ik wel. Maar die is van binnen wél mooi (itt id3) en de prijs is beter dan bij ID3 voor war je krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-07 19:59
Als die eerste optie ook richting NL komt ga ik er eens over nadenken.
4k blijt n hoop geld maar ik rij veel snelweg en het enige wat me echt lekker lijkt is automatische van baan wisselen en niet steeds:
richting aangeven,
door lichte weerstand sturen (ploeng ploeng, AP uit)
inhalen
terugsturen naar rechterbaan
"dubbelklik" op pookje (ploeng ploeng, AP aan)

Ik weet het first world problems maar ja... :P

Edit:
Verrek, in NL ook verkrijgbaar, € 3.800 euro... maar eens over nadenken want het blijft n hoop geld.

[ Voor 6% gewijzigd door ybos op 19-09-2020 11:27 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:31
@EvaluationCopy je gaat via 4g ook alleen updates krijgen die iets met de veiligheid doen of die ze verplicht zijn vanuit regelgeving. Het kan dus ook zomaar zijn dat je volgende update pas over een jaar of 3 is, of nooit, of volgende week.
ybos schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:25:
[...]

Als die eerste optie ook richting NL komt ga ik er eens over nadenken.
4k blijt n hoop geld maar ik rij veel snelweg en het enige wat me echt lekker lijkt is automatische van baan wisselen en niet steeds:
richting aangeven,
door lichte weerstand sturen (ploeng ploeng, AP uit)
inhalen
terugsturen naar rechterbaan
"dubbelklik" op pookje (ploeng ploeng, AP aan)

Ik weet het first world problems maar ja... :P

Edit:
Verrek, in NL ook verkrijgbaar, € 3.800 euro... maar eens over nadenken want het blijft n hoop geld.
Werkt dat inmiddels echt goed? Of nog bevestigen, vertraging en soms alsnog met de hand moeten doen?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-07 19:59
Inspired schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:31:
[...]

Werkt dat inmiddels echt goed? Of nog bevestigen, vertraging en soms alsnog met de hand moeten doen?
Geen idee, ik heb t niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
DaCoTa schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:08:
[...]

Misschien kun je over een tijdje een ticket insturen als ze goed op weg zijn met de ombouw, kijken of je ook mee kunt gezien je productiedatum. Kleine kans uiteraard, en weet ook niet of je al eerder hierover contact gehad hebt met Tesla, maar is zeker het proberen waard. Wel frustrerend dat je zo tussen wal en schip valt.
Dat ga ik zeker een keer proberen. Al vermoed ik dat ik het antwoord al weet.

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]
Het werkt redelijk goed op relatief lege wegen. Actie is vrij vlot tegenwoordig. Wel is het erg veilig afgesteld dus achterliggers moeten op vrij grote afstand zitten om een baan op of terug te schuiven. Het werkt overigens ook alleen op snelwegen op dit moment, niet op N wegen bijvoorbeeld (best irritant). Je moet idd zelf bevestigen met richtingaanwijzer en nog even een rukje aan t stuur geven om te signaleren dat je nog steeds oplet.

[ Voor 11% gewijzigd door IceOnFire op 19-09-2020 11:45 ]

• Stef87
[...]

Vziw alleen bij veel ruimte en je moet zelf bevestigen/aangeven.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:51
Wat is het verschil tussen enhanced autopilot en de standaard autopilot die in de Model 3 aanwezig is? Alleen summon en automatisch wisselen van baan leek mij in eerste instantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Ik denk dat Tesla merkt dat de rek een beetje uit de FSD klanten is.

Iedereen die het wilde heeft het al...

Intussen zetten ze de hardware in iedere auto. Dus iedere euro die ze ervoor krijgen is er één.

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:42
Even een vraag. Mijn dochter heeft voorin gezeten en met met haar vieze vingers de zonneklep gebruikt. Gevolg is dat er nu vieze vingers op zitten.

Iemand een goede tip hoe en met wat ik dit het beste kan schoonmaken?

• Stef87
BlakHawk schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:17:
Ik denk dat Tesla merkt dat de rek een beetje uit de FSD klanten is.

Iedereen die het wilde heeft het al...

Intussen zetten ze de hardware in iedere auto. Dus iedere euro die ze ervoor krijgen is er één.
Nou ik wil het ook wel maar heb constant “de boot gemist” gevoel. Voorheen kon je het kopen voor 3800€ ofzo en het is nu bijna dubbel zo duur.

Nu heb je alleen Enhanced AP voor dat geld. Tevens kleine kans dat ik nog FSD koop, mede door hoe de service en garantie m.b.t. (de slechte batterij) allemaal wordt afgehandeld. Als dit wél goed had geweest had ik het misschien al gekocht.

Orangelights23 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:47:
Wat is het verschil tussen enhanced autopilot en de standaard autopilot die in de Model 3 aanwezig is? Alleen summon en automatisch wisselen van baan leek mij in eerste instantie.
Even omhoog scrollen?

ElonDusk in "Het grote Tesla Model 3 topic"

Pagina: 1 ... 124 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: