We hebben er nu redelijk wat EV jaren opzitten en er is veel verbeterd. Wat alleen nog echt steeds een grote vraag blijft: hoe ver kun je er nou in het normale leven mee rijden?
Op alle verschillende EV topics hier is het een continue discussie lijkt het wel. Om dit topics leeg te houden wilde ik hier eens even wat opzetten, ook aangezien websites als ev-database geen realistisch (Nederlands) beeld lijken te geven.
De vraag is dus echt naar lange termijn gemiddeldes, zeg eens >1000 km. Geen best of, geen worst case. Niet te anekdotisch over snelweg ervaringen. Daarom zou het beste even zijn met een lange termijn plaatje erbij!
De focus is op verbruik, want range is weer sterk afhankelijk van de batterij capaciteit, hoe ver je durft leeg te rijden en hoevol vol te laden.
Ik zal dit waarschijnlijk verder uit bereiden, maar kwam zo snel even op de volgende parameters:
Hoofdpunten
Merk:
Model:
Levering maand-jaar:
Gemiddeld verbruik (Wh/km):
Daardoor komt mijn range op ongeveer:
Totaal aantal km:
Mogelijke redenen
Maat velgen:
Wieldoppen/aero: ja/nee
Ik verwarm/koel meestal voor*: ja/nee
Mijn rijstijl is (vrij veld) : rustig / focus op verbruik / gewoon zoals het uitkomt / sportief etc.
Regeneratief remmen: hoog/medium/laag
Airco: altijd lekker extreem/probeer te besparen/lekker gewoon
Ik rij vooral deze wegen: snelweg/stad/80
*met conditioneren verwarm je vaak ook de batterij voor, waardoor wat verbruik naar je "bruto verbruik" verschuift
Op alle verschillende EV topics hier is het een continue discussie lijkt het wel. Om dit topics leeg te houden wilde ik hier eens even wat opzetten, ook aangezien websites als ev-database geen realistisch (Nederlands) beeld lijken te geven.
De vraag is dus echt naar lange termijn gemiddeldes, zeg eens >1000 km. Geen best of, geen worst case. Niet te anekdotisch over snelweg ervaringen. Daarom zou het beste even zijn met een lange termijn plaatje erbij!
De focus is op verbruik, want range is weer sterk afhankelijk van de batterij capaciteit, hoe ver je durft leeg te rijden en hoevol vol te laden.
Ik zal dit waarschijnlijk verder uit bereiden, maar kwam zo snel even op de volgende parameters:
Hoofdpunten
Merk:
Model:
Levering maand-jaar:
Gemiddeld verbruik (Wh/km):
Daardoor komt mijn range op ongeveer:
Totaal aantal km:
Mogelijke redenen
Maat velgen:
Wieldoppen/aero: ja/nee
Ik verwarm/koel meestal voor*: ja/nee
Mijn rijstijl is (vrij veld) : rustig / focus op verbruik / gewoon zoals het uitkomt / sportief etc.
Regeneratief remmen: hoog/medium/laag
Airco: altijd lekker extreem/probeer te besparen/lekker gewoon
Ik rij vooral deze wegen: snelweg/stad/80
*met conditioneren verwarm je vaak ook de batterij voor, waardoor wat verbruik naar je "bruto verbruik" verschuift
[ Voor 26% gewijzigd door JohanB op 31-08-2020 13:41 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GRZgqWmP64bf84C9eQ4yep0Y.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/86oln5uLRaVDcaDSteER8Gc8.jpg?f=fotoalbum_large)