Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.463 views

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-01 00:11
IceOnFire schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:39:
[...]

Het werkt redelijk goed op relatief lege wegen. Actie is vrij vlot tegenwoordig. Wel is het erg veilig afgesteld dus achterliggers moeten op vrij grote afstand zitten om een baan op of terug te schuiven. Het werkt overigens ook alleen op snelwegen op dit moment, niet op N wegen bijvoorbeeld (best irritant). Je moet idd zelf bevestigen met richtingaanwijzer en nog even een rukje aan t stuur geven om te signaleren dat je nog steeds oplet.
Bwa, je kan instellen hoe snel je auto zou moeten reageren op je lane change. Dus ook op ietwat drukkers wegen (mits plaats die vrij is) doet hij het goed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lo5n-R6rLlQ9f-3moJQJkyvfvEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUKFQMwxfnld9VADAds0KuzP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door bottom line op 19-09-2020 13:20 ]

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
bottom line schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:17:
Bwa, je kan instellen hoe snel je auto zou moeten reageren op je lane change. Dus ook op ietwat drukkers wegen (mits plaats die vrij is) doet hij het goed
[Afbeelding]
Bij een Model 3? Hoe dan? Voor zover ik weet kan je alleen instellen of de auto vaak of minder vaak een lane change voorstelt op basis van snelheidsverschillen?

• bottom line
IceOnFire schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:23:
[...]

Bij een Model 3? Hoe dan? Voor zover ik weet kan je alleen instellen of de auto vaak of minder vaak een lane change voorstelt op basis van snelheidsverschillen?
Je ziet de afbeelding toch?

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Vanochtend een beetje zitten testen met borden herkenning.

Maar soms wordt het best een rommeltje omdat het een mengelmoesje is tussen bordenherkenning en gps snelheden.

Klopt dit?

Hij mist bij mij ook redelijk veel borden. Kom net 3 x een 60 bord tegen, maar bleef 100 rijden. Visualisatie geeft op dat moment ook geen bord weer en dubbele borden die tegenwoordig overal staan op de snelwegen ziet hij helemaal niet. Al kan ik mij de verwarring voorstellen.

Eigenlijk werkt AP niet echt slechte dan voorheen. Lees veel over meer Phantom breaks, maar doe heb ik niet meer dan anders.

Edit: zou het ook te maken kunnen hebben met de baan waarin je rijdt? Ik rijd nu op de A12 4 baans, als ik in baan 2 of 3 rijd, worden borden structureel niet herkend.

[ Voor 12% gewijzigd door BlakHawk op 19-09-2020 13:46 ]

Youtube: DashcamNL

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nu wel ja. Die setting doet niet wat je denk dat ie doet :) Dat is dus alleen van invloed op of de auto een lane change voorsteld op basis van snelheidsverschillen. Doet niks met de snelheid van de lane change zelf :)

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-01 00:50
Net de enhanced autopilot aangeschaft en ritje naar Amsterdam gemaakt. Ongeveer 50 km heen en terug en het bevalt wel. Navigatie met autopilot is leuk, maar het prettigst is het wisselen van rijbaan. Werkt, na wat gewenning, heel prettig. Geen geluidjes meer en de auto versnelt als je heb aangegeven dat je van baan wilt veranderen, naar de linker baan. Hij geeft keurig aan of het kan of niet. Het was best druk, en toch ging het soepel. Ook de navigatie op autopilot gaat prima, alleen "pauzeert " hij tijdelijk uit bij een tunnel, hij blijft dan overigens wel in normaal autopilot binnen de lijntjes rijden, en pakt na de tunnel de navigatie weer op.
Gebruik 146 W/km M3 LR AWD met aero's. Autopark heb ik nog niet geprobeerd, maar is voor mij niet belangrijk. Op zich een goede aanvulling, voor wel veel geld, maar natuurlijk minder dan FSD , en het enige verschil is nu dat stoplicht verhaal en dat is het verschil mij nu niet waard. Wanneer echt FSD werkelijkheid wordt in Nederland zal nog wel even duren. Knap als je een auto zelfstandig door Amsterdam kan laten rijden zonder een fietser of voetganger aan te rijden die zich niet aan de regels houdt.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 16:45
Dat is dus mijn vraag, juist op basis van dat plaatje: wat houdt met name navigate on autopilot in? Wat is verschil met FSD? Daarnaast kan ik me namelijk niet voorstellen dat dit werkt in Nederland, ik heb te veel phantom brakes. In Noorwegen zou ik dat bijvoorbeeld veel makkelijker aanschaffen, daar heb ik afgelopen maand makkelijk twee uur alleen maar mijn hand op het stuur hoeven houden. Autopark snap ik uiteraard.

• BlakHawk
Mackeessie schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:40:
Net de enhanced autopilot aangeschaft en ritje naar Amsterdam gemaakt. Ongeveer 50 km heen en terug en het bevalt wel. Navigatie met autopilot is leuk, maar het prettigst is het wisselen van rijbaan. Werkt, na wat gewenning, heel prettig. Geen geluidjes meer en de auto versnelt als je heb aangegeven dat je van baan wilt veranderen, naar de linker baan. Hij geeft keurig aan of het kan of niet. Het was best druk, en toch ging het soepel. Ook de navigatie op autopilot gaat prima, alleen "pauzeert " hij tijdelijk uit bij een tunnel, hij blijft dan overigens wel in normaal autopilot binnen de lijntjes rijden, en pakt na de tunnel de navigatie weer op.
Gebruik 146 W/km M3 LR AWD met aero's. Autopark heb ik nog niet geprobeerd, maar is voor mij niet belangrijk. Op zich een goede aanvulling, voor wel veel geld, maar natuurlijk minder dan FSD , en het enige verschil is nu dat stoplicht verhaal en dat is het verschil mij nu niet waard. Wanneer echt FSD werkelijkheid wordt in Nederland zal nog wel even duren. Knap als je een auto zelfstandig door Amsterdam kan laten rijden zonder een fietser of voetganger aan te rijden die zich niet aan de regels houdt.
Op de zaak neem ik aan?
Of heb je er privé even 4K in gestoken? :+

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-01 11:05
Orangelights23 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:43:
[...]
Dat is dus mijn vraag, juist op basis van dat plaatje: wat houdt met name navigate on autopilot in? Wat is verschil met FSD? Daarnaast kan ik me namelijk niet voorstellen dat dit werkt in Nederland, ik heb te veel phantom brakes. In Noorwegen zou ik dat bijvoorbeeld veel makkelijker aanschaffen, daar heb ik afgelopen maand makkelijk twee uur alleen maar mijn hand op het stuur hoeven houden. Autopark snap ik uiteraard.
Dat staat er toch precies? Of wil je een Nederlandstalige schermafbeelding?
FSD heeft dus (straks)ook stoplicht- en bordenherkenning, EAP niet. Verder summon vs. smart summon.
NoA is het voorstellen van een rijstrookwissel op basis van navigatieinformatie. Of het wel of niet werkt: tja, je koopt wel een product dat nog steeds in beta is, dus die kans is zeker aanwezig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sIX9T7-CupESJL3yEoK0LpdN2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fNHEH5W8Pcxak9Ijxq7FwTuj.png?f=fotoalbum_large

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• Tweaklie
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik zag de update van EAP op reddit en kwam direct hier om te checken of NL het ook had :D

Iemand een idee hoe dit gaat via lease bij (bv.) Van Mossel? Ik zie namelijk geen upgrades in mijn app, en ben vooral benieuwd hoe het financiele plaatje er uit ziet als ik dit er na start en tenaamstelling van auto er bij neem...
(Ik bel maandag even, maar misschien dat iemand het hier al weet)

Edit: Gek dat in bovenstaande afbeelding TACC wordt genoemd onder FSD, terwijl dit in standaard AP zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Tweaklie op 19-09-2020 14:03 ]

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

AP is redelijk onbruikbaar geworden met de verkeersborden herkenning.
30 bord voor de ventweg naast de N weg waar je 80 mag, gaat AP naar 30 want zag het bord.
Bij flauwe bocht op N weg (80) een blauw bord met 60 als advies snelheid, na de bocht gaat AP niet terug naar 80.
Ik stuur elke keer als ik dit mee maak een melding door naar Tesla, ze worden vast gek van me daar :P

Ik kan zou gauw niet de optie vinden om verkeersbord herkenning uit te zetten, ik zou dit best wel waarderen.

ICE ICE Baby

• BlakHawk
djmuggs schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:05:
30 bord voor de ventweg naast de N weg waar je 80 mag, gaat AP naar 30 want zag het bord.
Bij flauwe bocht op N weg (80) een blauw bord met 60 als advies snelheid, na de bocht gaat AP niet terug naar 80.
Ik stuur elke keer als ik dit mee maak een melding door naar Tesla, ze worden vast gek van me daar :P

Ik kan zou gauw niet de optie vinden om verkeersbord herkenning uit te zetten, ik zou dit best wel waarderen.
Als het goed is stuurt dat niets door, zet alleen een flag in de logging. Als je dan een serviceafspraak maakt kunnen ze het snel terugzoeken.

Ook matrixborden boven de snelweg pakt hij niet.

Tweaklie schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:00:
Ik zag de update van EAP op reddit en kwam direct hier om te checken of NL het ook had :D

Iemand een idee hoe dit gaat via lease bij (bv.) Van Mossel? Ik zie namelijk geen upgrades in mijn app, en ben vooral benieuwd hoe het financiele plaatje er uit ziet als ik dit er na start en tenaamstelling van auto er bij neem...
(Ik bel maandag even, maar misschien dat iemand het hier al weet)

Edit: Gek dat in bovenstaande afbeelding TACC wordt genoemd onder FSD, terwijl dit in standaard AP zit.
Weer een verkeerde vertaling. Engelse plaatje klopt wel.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Tweaklie
  • Laatst online: 30-12-2025
Inspired schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:14:
[...]

Weer een verkeerde vertaling. Engelse plaatje klopt wel.
En het verschil Summon vs Smart Summon klopt wel? De Smart Summon parlor trick zou leuk zijn voor 3.800,0...

• Mackeessie
  • Laatst online: 15-01 00:50
@@BlakHawk Inderdaad op de zaak aangeschaft.

• BlakHawk
Dat scheelt nog al...
Wat kost het dan nog netto?

19% btw terug, 52% loonbelasting mis je?

Eurootje of €1500? :+

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-01 14:57
BlakHawk schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:45:
[...]

Dat scheelt nog al...
Wat kost het dan nog netto?

19% btw terug, 52% loonbelasting mis je?

Eurootje of €1500? :+
we zitten al enige tijd op 21% BTW ;)
Verder heb je het goed :Y

• BlakHawk
ybos schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:13:
[...]

we zitten al enige tijd op 21% BTW ;)
Verder heb je het goed :Y
Hahaha oeps, waar haal ik 19% nou weer vandaan :+

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:52
Net weer een leuke rit achter de rug. Beetje offtopic, maar kwam een ID3 tegen. Leuk om een keer in het echt te spotten. Deed me alleen helemaal niks. Had ook niet anders verwacht. Ook maar een saai ontwerp. Wel tof natuurlijk om weer eens wat anders te zien in het straatbeeld. Wacht nog steeds op het spotten van de P2. Wel een auto die wat met je zintuigen doet 😎.

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 19-09-2020 19:06 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
STIMPPYYY schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:04:
Net weer een leuke rit achter de rug. Beetje offtopic, maar kwam een ID3 tegen. Leuk om een keer in het echt te spotten. Deed me alleen helemaal niks. Had ook niet anders verwacht. Ook maar een saai ontwerp. Wel tof natuurlijk om weer eens wat anders te zien in het straatbeeld. Wacht nog steeds op het spotten van de P2. Wel een auto die wat met je zintuigen doet 😎.
Bij mij in de straat staat sinds 2 weken een witte Polestar 2 Performance, maar ik kan er niet warm van worden... Mijn vrouw vindt de Model 3 ook mooier.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Kleine bluetooth issue waarvan ik niet weet of het aan de update naar 2020.36.10 of iOS 14 ligt: de audio van Flitsmeister is pas hoorbaar na een paar seconden. Ipv 'flitser bij 61.3' hoor ik nu slechts <stilte> en dan '61.3' en de einde trajectcontrole pling plong is alleen maar stilte. Twee dingen tegelijk geupdate (dom!) dus geen idee wie schuldig is.
(bluetooth 'Via A2DP alternatief' in Flitsmeister)

[ Voor 6% gewijzigd door noo op 19-09-2020 20:22 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
@noo Hier 36.10 en iOS 14 en Flitsmeister One, werkt prima. Misschien even opnieuw pairen?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-01 16:57
Taro schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:43:
[...]

Bij mij in de straat staat sinds 2 weken een witte Polestar 2 Performance, maar ik kan er niet warm van worden... Mijn vrouw vindt de Model 3 ook mooier.
Ik zie hier voor de deur de hele tijd een Kia e-Niro staan. Erg mooi in rood en ziet er erg praktisch uit. ;)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:23
djmuggs schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:05:

Thanks! Ik ga over naar push updates dan ook inderdaad, wat een verschrikkelijk QA. Had ik maar naar de skeptici geluisterd over Tesla’s motieven. Wat een tegenvaller weer, terwijl het zo mooi had kunnen zijn

• STIMPPYYY
JohanB schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:30:
[...]

Thanks! Ik ga over naar push updates dan ook inderdaad, wat een verschrikkelijk QA. Had ik maar naar de skeptici geluisterd over Tesla’s motieven. Wat een tegenvaller weer, terwijl het zo mooi had kunnen zijn
Begrijp het ook niet. Had dan of een optie in het AP menu geplaatst met aan/uit of een dubbele weergave op je display (Gps data en borden herkenning) zodat je snel kan terugschakelen naar correcte waarde door er op te tikken.

• bottom line
JohanB schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:30:
[...]

Tuurlijk joh.
Het is zo slecht dat je het nooit meer gebruikt en je auto ervoor wegdoet (antwoord: nee dus).

Ga maar over naar de ID.3. die auto heeft zelfs geen vorm van Autopilot, dus dan kan heb je daar een punt minder om over klagen.

• marciemarcus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2025
Mar.tin schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:35:
[...]

Dat is forser dan ik in mijn achterhoofd had zitten. Ik zat met +- €700 voor de wallcharger en +-900 voor de zappi in het achterhoofd :+

Heb ik even bijgesteld.
Je moet dan ook even een paar dingen op een rijtje zetten voor de accessoires die je nodig hebt bij de installatie.
De Zappi heeft namelijk een ingebouwde aardlekdetectie voor wisselstroom 30mA maar ook voor gelijkstroom tot 6mA DC. En dit is verplicht volgens de NEN1010 norm. Als het laadpunt dit niet heeft, moet je dus ook nog een losse aardlekschakelaar Type B met DC lekdetectie erbij nemen in je installatieplan. En als je die van een betrouwbaar merk wilt kopen ben je al gauw 400 tot 500 euro kwijt.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog tal van andere voordelen, zoals de ingebouwde loadbalancing zonder abonnement, het pure zonnestroom laden (voor als straks het salderen gaat stoppen), de constante update mogelijkheid van de firmware via een hub, de mooie grafische weergaves van het complete energiemanagement van je huis, en de flexibele inzetbaarheid met traploze regeling t.a.v. je beschikbare vermogen.

Succes met je keuze voor een veilig laadpunt !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0NzZV0boV92mMqu7TSIr-ViDJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBU3ZnUAEEUBjhgWnriIEyaR.jpg?f=fotoalbum_large
Ach, er zal wel snel een nieuwe update komen met een toggle. Natuurlijk is het wat jammer, ook jammer dat de rollback functie nog niet erin zit maar het is niet anders. Ik vraag me ook wel af hoe groot de early access groep is, dit had men toch moeten zien aankomen. Het is nou overigens ook niet zo dat er zo vaak issues zijn met updates. Dus om nu geen updates meer te installeren gaat me wat ver.

@marciemarcus 400-500 voor type B aardlek? Voor 150 heb je er één met Kema keur. Wat denk je welke type B er in een Zappi zit? Eén van 500?

[ Voor 15% gewijzigd door Inspired op 19-09-2020 22:28 ]

• JohanB
bottom line schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:10:
[...]

Tuurlijk joh.
Het is zo slecht dat je het nooit meer gebruikt en je auto ervoor wegdoet (antwoord: nee dus).

Ga maar over naar de ID.3. die auto heeft zelfs geen vorm van Autopilot, dus dan kan heb je daar een punt minder om over klagen.
Wat een agressie, voordat ik de kosten en moeite neem om te ruilen duurt wel even inderdaad en het leek lange tijd beter te worden. Maar wederom zo’n whataboutism, wat is dat complex toch? Bij de ID.3 zie ik het ook niet in hun verkoop praatje. En dan had ik dus ook niet voor betaald, dus wederom compleet irrelevant.

Volgens de Tesla website heb ik bijv. een minimale range van 530 km en regelmatig functionele (geen feature! Die zijn er veel) update. Beide nog nooit gezien in de 9 maanden dat ik hem heb.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
@JohanB Hoe vaak heb je daadwerkelijk >400 km op een dag gereden? Hoe vaak heb je hinder ondervonden van dit enorme probleem waar je het dagelijks over hebt en waar je mee opstaat en mee naar bed gaat?

Begrijp je niet dat je door je constante zure en onnodige reacties irritatie bij mensen opwekt?

Ik ken wel wat verzuurde personen, maar jij spant de kroon, gefeliciteerd.

• JohanB
Taro schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:52:
@JohanB Hoe vaak heb je daadwerkelijk >400 km op een dag gereden? Hoe vaak heb je hinder ondervonden van dit enorme probleem waar je het dagelijks over hebt en waar je mee opstaat en mee naar bed gaat?

Begrijp je niet dat je door je constante zure en onnodige reacties irritatie bij mensen opwekt?

Ik ken wel wat verzuurde personen, maar jij spant de kroon, gefeliciteerd.
Ik snap niet waar je het helemaal over hebt. Ik heb zelfs een apart topic opgericht over verbruik/bereik om het hier weg te houden. Dus welk probleem bedoel je?

[ Voor 62% gewijzigd door JohanB op 20-09-2020 00:25 ]

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
bottom line schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:10:
[...]

Tuurlijk joh.

Autopilot? Wat bedoel je daarmee? Ik heb vandaag in de ID3 gereden en die heeft weldegelijk Autopilot.

Autopilot in de zin dat hij binnen de lijnen blijft rijden, en zelfs afremt of weer gas geeft. Kennelijk hebben Duitse merken dit al jaren en is het niets nieuws. Autopilot als naam is belachelijk; dat zou immers inhouden dat hij automatisch van alles doet.

Ik weet niet hoe FSD rijdt, dat zal wel wat geavanceerder zijn. Maar de ID3 heeft weldegelijk Autopilot (ACC, lane assist etc).

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:12
naii11 schreef op zondag 20 september 2020 @ 00:09:
[...]

Autopilot? Wat bedoel je daarmee? Ik heb vandaag in de ID3 gereden en die heeft weldegelijk Autopilot.

Autopilot in de zin dat hij binnen de lijnen blijft rijden, en zelfs afremt of weer gas geeft. Kennelijk hebben Duitse merken dit al jaren en is het niets nieuws. Autopilot als naam is belachelijk; dat zou immers inhouden dat hij automatisch van alles doet.

Ik weet niet hoe FSD rijdt, dat zal wel wat geavanceerder zijn. Maar de ID3 heeft weldegelijk Autopilot (ACC, lane assist etc).
helaas doet AP meer dan lane assist en adaptive cc. Ik heb de tesla eigenlijk gekozen vanwege de acc en omdat ik niet meer wou schakelen (+ beste prijs voor dit). Fatsoenlijke acc + in je baan blijven rijden lijkt mij fijn, zonder de onnodige acties obv gps borden en andere tesla waarnemingen.

• Hatsjoe
  • Laatst online: 14-01 12:42
naii11 schreef op zondag 20 september 2020 @ 00:09:
[...]

Ik denk niet dat je de lane assist van VW kan vergelijken met autopilot. Eens, de naam "autopilot" is niet geheel accuraat, maar houdt je wel degelijk "automatisch" in je baan. De lane assist van VW is enkel bedoelt voor als je zelf niet zit op te letten en je van de baan dreigt te raken. Er wordt dan een kleine stuurcorrectie uitgevoerd, waardoor je als ware zit te "ping pongen" tussen de wegmarkeringen, niet echt fijn rijden dus.

Wel schijnen de Duitse merken nu ook een geavanceerdere lane assist te hebben die je wel enigszins in het midden houdt, maar heb begrepen dat ook deze niet de bochten nemen zoals autopilot dat kan. In principe kan autopilot prima iedere bocht op de snelweg nemen terwijl de auto de maximumsnelheid rijdt, het zijn enkel Europese regelgevingen die dit momenteel limiteren.

• BlakHawk
Hatsjoe schreef op zondag 20 september 2020 @ 03:22:
[...]

Ik denk niet dat je de lane assist van VW kan vergelijken met autopilot. Eens, de naam "autopilot" is niet geheel accuraat, maar houdt je wel degelijk "automatisch" in je baan. De lane assist van VW is enkel bedoelt voor als je zelf niet zit op te letten en je van de baan dreigt te raken. Er wordt dan een kleine stuurcorrectie uitgevoerd, waardoor je als ware zit te "ping pongen" tussen de wegmarkeringen, niet echt fijn rijden dus.

Wel schijnen de Duitse merken nu ook een geavanceerdere lane assist te hebben die je wel enigszins in het midden houdt, maar heb begrepen dat ook deze niet de bochten nemen zoals autopilot dat kan. In principe kan autopilot prima iedere bocht op de snelweg nemen terwijl de auto de maximumsnelheid rijdt, het zijn enkel Europese regelgevingen die dit momenteel limiteren.
Je hebt denk ik al een tijdje geen VW meer gereden? Dat was vanaf 2015 al verkrijgbaar bij VW.

Werkt het net zo goed als bij Tesla? Misschien niet. Maar het is absoluut geen lane assist die alleen ingrijpt als je te dicht bij een lijntje komt.
wootahH schreef op zondag 20 september 2020 @ 03:20:
[...]

helaas doet AP meer dan lane assist en adaptive cc. Ik heb de tesla eigenlijk gekozen vanwege de acc en omdat ik niet meer wou schakelen (+ beste prijs voor dit). Fatsoenlijke acc + in je baan blijven rijden lijkt mij fijn, zonder de onnodige acties obv gps borden en andere tesla waarnemingen.
Ja dat kun je dus niet uitzetten.
Op snelwegen geen enkel probleem, maar op n wegen is het met bochten helaas onbruikbaar. Tegenligger in een bocht en in bereik van de radar -> forse rem actie en gepiep. De auto kan dan niet goed inschatten dat die auto op de andere weghelft rijdt.
Inspired schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:16:
Ach, er zal wel snel een nieuwe update komen met een toggle. Natuurlijk is het wat jammer, ook jammer dat de rollback functie nog niet erin zit maar het is niet anders. Ik vraag me ook wel af hoe groot de early access groep is, dit had men toch moeten zien aankomen. Het is nou overigens ook niet zo dat er zo vaak issues zijn met updates. Dus om nu geen updates meer te installeren gaat me wat ver.

@marciemarcus 400-500 voor type B aardlek? Voor 150 heb je er één met Kema keur. Wat denk je welke type B er in een Zappi zit? Eén van 500?
Ik heb gisteren op AP gereden maar ik heb eigenlijk nergens last van omdat hij 9 van de 10 Borden niet herkent.
Ondanks tientallen 100/120 borden bleef hij het hele stuk A1-A27/28-A12 130 als snelheid aanhouden (op gps denk ik, want borden met 130 staan er niet).

Is dit bij iedereen zo? Of herkent hij bij jullie wel ieder snelheidsbord?
Want als dat zo is moeten mij camera’s misschien gekalibreerd worden?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:59
[...]

Er zijn twee soorten lane assist inderdaad bij VAG. De auto’s waar niets op zit en alleen adaptive cruise control hebben die hebben het ping pong systeem.
Als je een model hebt die wat rijker uitgerust is met bijvoorbeeld dode hoek detectie en parkeersensoren en 360 graden camera’s dan heb een “auto pilot” achtige lane assist.
Sterker nog, hij is zelfs iets uitgebreider dan bij Tesla. Hij werkt met navigatie aan ook op rotondes, N-wegen en gedeeltelijk binnen de bebouwde kom. Hij kan lange snelle bochten helemaal volgen en korte langzame natuurlijk ook. Snelheid detectie en aanpassen kan ook een aantal jaren al. (Inclusief matrix borden)
Van baan wisselen etc. doet hij ook allemaal.
Het enige wat hij momenteel minder doet is dat je maar 10-15 seconden je handen van het stuur mag hebben maximaal.

Mijn E-tron doet bovenstaande allemaal bijvoorbeeld. Wel blijft het middels het VAG principe natuurlijk, het is wel een optie en niet standaard ;). (Maar goed, FSD is ook niet gratis)

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 20-09-2020 07:51 ]

@BlakHawk ik heb nog niet veel gereden maar tot nu tot pakt hij wel veel borden. In de bebouwde kom zie ik zo'n beetje alle borden (met een snelheid) wel voorbij komen op het scherm.

Camera's zijn sinds enige tijd zelf te kalibreren, al weet ik niet of dit nodig is bij je.

• STIMPPYYY
BlakHawk schreef op zondag 20 september 2020 @ 07:11:
[...]

Je hebt denk ik al een tijdje geen VW meer gereden? Dat was vanaf 2015 al verkrijgbaar bij VW.

Werkt het net zo goed als bij Tesla? Misschien niet. Maar het is absoluut geen lane assist die alleen ingrijpt als je te dicht bij een lijntje komt.

[...]

Ja dat kun je dus niet uitzetten.
Op snelwegen geen enkel probleem, maar op n wegen is het met bochten helaas onbruikbaar. Tegenligger in een bocht en in bereik van de radar -> forse rem actie en gepiep. De auto kan dan niet goed inschatten dat die auto op de andere weghelft rijdt.

[...]

Ik heb gisteren op AP gereden maar ik heb eigenlijk nergens last van omdat hij 9 van de 10 Borden niet herkent.
Ondanks tientallen 100/120 borden bleef hij het hele stuk A1-A27/28-A12 130 als snelheid aanhouden (op gps denk ik, want borden met 130 staan er niet).

Is dit bij iedereen zo? Of herkent hij bij jullie wel ieder snelheidsbord?
Want als dat zo is moeten mij camera’s misschien gekalibreerd worden?
Bij mij herkent hij best veel. Zelfs van die opgeplakte stikkers op bomen (door mensen in de wijk erop geplakt). Zijn denk ik 10-20cm is doorsnede. Ik heb tot nu toe veelal binnendoor gereden, maar zal het komende week in de gaten houden op de snelweg. Hoe is dat bij jou binnen bebouwde kom? Zijn overigens wel veelal borden die gewoon 1 snelheid weergeven. Maar herkent ze goed. Ook schuin (dus als ze niet helemaal recht staan in je gezichtsveld, gekanteld).
Overigens gaat hier rijden op n-wegen op AP wel aardig. Nu met de update overigens minder goed.

Maar het zal allemaal wel heel erg afhankelijk zijn van waar je rijdt. Vandaar ook de verschillende ervaringen en reacties denk ik.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:46
[...]

Ik rij al 3 jaar een e-Golf met alle opties en die houd je netjes in het midden van de rijbaan tenzij jij zelf rechts in de rijstrook rijdt want het is een zelflerend systeem, rij je een tijdje meer naar links gaat ie dat ook doen. Daarnaast kan ie alle bochten op de snelweg aan zolang het geen klaverblad bochten zijn.
Hiervoor heb ik 3 jaar een ice Golf gehad met dezelfde opties, de e-Golf doet het allemaal iets netter maar ze hebben het dus al ongeveer 6 jaar.... :P
En ja ook deze heeft phantom brake issues, maar wel op 1 hand te tellen per jaar.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
JohanB schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 23:26:
[...]

Ik snap niet waar je het helemaal over hebt. Ik heb zelfs een apart topic opgericht over verbruik/bereik om het hier weg te houden. Dus welk probleem bedoel je?
Mijn antwoord daarop is hetzelfde als de vorige keren, het beklijft blijkbaar niet.

• BlakHawk
STIMPPYYY schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:01:
[...]

Bij mij herkent hij best veel. Zelfs van die opgeplakte stikkers op bomen (door mensen in de wijk erop geplakt). Zijn denk ik 10-20cm is doorsnede. Ik heb tot nu toe veelal binnendoor gereden, maar zal het komende week in de gaten houden op de snelweg. Hoe is dat bij jou binnen bebouwde kom? Zijn overigens wel veelal borden die gewoon 1 snelheid weergeven. Maar herkent ze goed. Ook schuin (dus als ze niet helemaal recht staan in je gezichtsveld, gekanteld).
Overigens gaat hier rijden op n-wegen op AP wel aardig. Nu met de update overigens minder goed.

Maar het zal allemaal wel heel erg afhankelijk zijn van waar je rijdt. Vandaar ook de verschillende ervaringen en reacties denk ik.
Misschien dan maar even een service afspraak inschieten, want hij pakt bij mij ongeveer 1 op de tien snelheidsborden.

Zoals ik zeg, gisteren heel de weg wilde hij 133 rijden terwijl dat eigenlijk pas vanaf A12 na Utrecht, richting Den Haag pas terecht was.

Even voor de zekerheid, want ik heb nooit een Reset uitgevoerd, wat ik hier wel eens terug las.
Borden herkenning is actief als je ze in de visualisatie terug ziet toch?

Want daar zie ik het af en toe wel, maar het merendeel niet.

De a12 lag gisteren na Utrecht helemaal open. Dus grote 70 borden boven de snelweg. Niet de reguliere matrix borden, maar speciale die ze daar tijdelijk hebben neergezet. Daar begon het, hij las ze niet en bleef 103 rijden.

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 20-09-2020 09:35 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:53
Hoe gaan jullie om met loslaten van klikpanelen?
Tis beetje dilemma: kind gooit deur dicht, binnenzijde deurpaneel laat spontaan los. Na wat wrikken en wurmen kregen we de deur weer open en kon ik het paneel weer vastklikken (er zit geen schroef bij, ging zo los).
Kofferbak bekleding binnenkant bovenzijde laat ook steeds los. Het past niet dus na vastklikken komt het na een tijdje weer los. Gister de auto gewassen, zie ik dat de bodemplaat een beetje los hangt. Vastklikken en we kunnen weer.

Dus is er iets stuk? Nee. Is dit echt handig? Mweh.
Ben dus benieuwd of meer mensen losse panelen hebben en evt wel al service hebben gevraagd. Kost ons steeds een halve dag om naar Tesla te rijden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• BlakHawk
NiGeLaToR schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:45:
Hoe gaan jullie om met loslaten van klikpanelen?
Tis beetje dilemma: kind gooit deur dicht, binnenzijde deurpaneel laat spontaan los. Na wat wrikken en wurmen kregen we de deur weer open en kon ik het paneel weer vastklikken (er zit geen schroef bij, ging zo los).
Kofferbak bekleding binnenkant bovenzijde laat ook steeds los. Het past niet dus na vastklikken komt het na een tijdje weer los. Gister de auto gewassen, zie ik dat de bodemplaat een beetje los hangt. Vastklikken en we kunnen weer.

Dus is er iets stuk? Nee. Is dit echt handig? Mweh.
Ben dus benieuwd of meer mensen losse panelen hebben en evt wel al service hebben gevraagd. Kost ons steeds een halve dag om naar Tesla te rijden.
Mobile service geen optie?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:53
Goed punt, lamp vervangen ging wel ter plaatse inderdaad. Andere service moesten we voor langs.
Enfin, als de boel weer los zit gaan we wel melding maken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• naii11
wootahH schreef op zondag 20 september 2020 @ 03:20:
[...]

Wat doet Autopilot meer dan? Je kan niet iets stellen zonder enige onderbouwing of uitleg.

Ik rij zelf Tesla sinds september 2019. Enlighten me.

• naii11
[...]

Naja Hatsjoe, ik heb gisteren toch echt in de ID3 gereden en hij reed zelf. Dus niet enkel als je uit de baan schiet, dat hij corrigeert, maar hij houdt hem gewoon in het midden en stuurt zelf in de bochten. Dat is wat ik weet van mijn Model 3 met Autopilot. Zelfde, ik kon geen verschillen herkennen. Toegegeven, het was een rit van een klein half uur. Maar ik heb expliciet op de snelweg en in de bebouwde kom de 'Autopilot' van VW getest. Kon geen verschil vinden.

Wellicht heeft de ID3 inmiddels een geavanceerde Lane Assist en ACC ten opzichte van vroegere modellen?

• naii11
GeeMoney schreef op zondag 20 september 2020 @ 07:31:
[...]

Er zijn twee soorten lane assist inderdaad bij VAG. De auto’s waar niets op zit en alleen adaptive cruise control hebben die hebben het ping pong systeem.
Als je een model hebt die wat rijker uitgerust is met bijvoorbeeld dode hoek detectie en parkeersensoren en 360 graden camera’s dan heb een “auto pilot” achtige lane assist.
Sterker nog, hij is zelfs iets uitgebreider dan bij Tesla. Hij werkt met navigatie aan ook op rotondes, N-wegen en gedeeltelijk binnen de bebouwde kom. Hij kan lange snelle bochten helemaal volgen en korte langzame natuurlijk ook. Snelheid detectie en aanpassen kan ook een aantal jaren al. (Inclusief matrix borden)
Van baan wisselen etc. doet hij ook allemaal.
Het enige wat hij momenteel minder doet is dat je maar 10-15 seconden je handen van het stuur mag hebben maximaal.

Mijn E-tron doet bovenstaande allemaal bijvoorbeeld. Wel blijft het middels het VAG principe natuurlijk, het is wel een optie en niet standaard ;). (Maar goed, FSD is ook niet gratis)
Ik snap de waardeloze Duitsers niet. Niet bedoeld om Tesla af te zeiken (waar ik regelmatig van word beticht), maar VAG heeft dus al jaren autopilot en zelfs FSD-achtige technologie en dat wordt aangenomen als gewoonste zaak van de wereld, terwijl er van Tesla duizenden Youtube-filmpjes en recensies komen waarin de 'Silicon Valley achtige uitvindingen' worden geprezen. Is niet te geloven dit.

Ik wist ook echt niet dat VAG dit al had, en dacht dat ze er nu pas mee kwamen..

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-01 16:07
naii11 schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:30:
[...]

Naja Hatsjoe, ik heb gisteren toch echt in de ID3 gereden en hij reed zelf. Dus niet enkel als je uit de baan schiet, dat hij corrigeert, maar hij houdt hem gewoon in het midden en stuurt zelf in de bochten. Dat is wat ik weet van mijn Model 3 met Autopilot. Zelfde, ik kon geen verschillen herkennen. Toegegeven, het was een rit van een klein half uur. Maar ik heb expliciet op de snelweg en in de bebouwde kom de 'Autopilot' van VW getest. Kon geen verschil vinden.

Wellicht heeft de ID3 inmiddels een geavanceerde Lane Assist en ACC ten opzichte van vroegere modellen?
Autopilot navigeert de auto zelf. Dus van banen wisselen, afritten nemen etc. Wat een VW doet is jou tussen de lijnen houden. Hij navigeert niet zelf. Bochten nemen kan in zekere maten, maar probeer niet een scherpe bocht met een wat hogere snelheid te nemen, want dat kan het systeem niet aan. ;) Er zit een groot verschil tussen de full blown Autopilot van Tesla en het ACC/LA systeem van een VW.

Dan hebben we het dus niet over het standaard systeem waarmee een Tesla van de band rolt, maar de daadwerkelijke Autopilot optie van 1000'den euro's. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Vissa66 op 20-09-2020 10:46 ]

M3P 24'

• naii11
Vissa66 schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:43:
[...]

Autopilot navigeert de auto zelf. Dus van banen wisselen, afritten nemen etc. Wat een VW doet is jou tussen de lijnen houden. Hij navigeert niet zelf. Bochten nemen kan in zekere maten, maar probeer niet een scherpe bocht met een wat hogere snelheid te nemen, want dat kan het systeem niet aan. ;) Er zit een groot verschil tussen de full blown Autopilot van Tesla en het ACC/LA systeem van een VW.
Ik heb Autopilot. Wat zeg je nou navigeert zelf en van banen wisselen?

Jij praat over FSD, een optie van 7000E, Autopilot houdt enkel binnen de lijntjes en stuurt mee in flauwe bochten.

Er bestaat geen 'full blown Autopilot'. Autopilot is de standaardversie, en is dus ACC en Lane Assist, meer niet. Autopilot en scherpe bochten is levensgevaarlijk op de snelweg. Sta maar paraat om heel snel in te grijpen.

[ Voor 12% gewijzigd door naii11 op 20-09-2020 10:48 ]

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-01 21:35
marciemarcus schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:16:
[...]

En dit is verplicht volgens de NEN1010 norm. Als het laadpunt dit niet heeft, moet je dus ook nog een losse aardlekschakelaar Type B met DC lekdetectie erbij nemen in je installatieplan. En als je die van een betrouwbaar merk wilt kopen ben je al gauw 400 tot 500 euro kwijt.
Ik heb hier de Chint nl210 en die kost 140 euro.

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-01 16:07
naii11 schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:46:
[...]

Ik heb Autopilot. Wat zeg je nou navigeert zelf en van banen wisselen?

Jij praat over FSD, een optie van 7000E, Autopilot houdt enkel binnen de lijntjes en stuurt mee in flauwe bochten.

Er bestaat geen 'full blown Autopilot'. Autopilot is de standaardversie, en is dus ACC en Lane Assist, meer niet. Autopilot en scherpe bochten is levensgevaarlijk op de snelweg. Sta maar paraat om heel snel in te grijpen.
Mijn excuses, dan heb ik het idd over FSD. Was in de veronderstelling dat FSD in het verleden ,,Autopilot'' werdt genoemd.

Wat jij zegt, de duiters hebben dat ,,Autopilot'' systeem inderdaad al heel wat jaartjes. :)

M3P 24'

• RielN
Ik vind dit toch een feature waar andere automerken niet echt in de buurt komen.

Sorry voor de crappy pic, maar dit begint wel het verschil aan te tonen hoe de tech werkt. AI vs 'analoge' radar/sensoren van andere merken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRVfW9xfbYnyEmPaRh1I5eRCha8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLWFFGtQtHUDj50FhUveez9B.jpg?f=fotoalbum_large

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:59
@RielN je bedoelt de stoplichten?
De E-tron heeft de stoplicht detectie wel maar kan alleen stoppen/doorrijden bij stoplichten die het signaal ondersteunen. Er is een naam voor het protocol maar die ben ik even kwijt. Werkt volgens mij op RF ofzo.
In Düsseldorf is er dacht ik een gebied waarin dit nu actief is en dus ook de E-tron hierop acteert.
Dat doet FSD inderdaad "live" en onafhankelijk van een protocol.

Zojuist screen gemaakt van mijn E-tron :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfBOuLFkj1_uCv5Y2I3z-g52grU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7Duuiktnuqc37iwP8wV4dcb.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 43% gewijzigd door GeeMoney op 20-09-2020 11:59 ]

• RielN
GeeMoney schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:55:
@RielN je bedoelt de stoplichten?
De E-tron heeft de stoplicht detectie wel maar kan alleen stoppen/doorrijden bij stoplichten die het signaal ondersteunen. Er is een naam voor het protocol maar die ben ik even kwijt. Werkt volgens mij op RF ofzo.
In Düsseldorf is er dacht ik een gebied waarin dit nu actief is en dus ook de E-tron hierop acteert.
Dat doet FSD inderdaad "live" en onafhankelijk van een protocol.
Precies. Via een signaal is natuurlijk niet echt spannend. De technologie die deze stoplichten zó herkent wel. En ik ben best onder de indruk van het systeem, al bij deze eerste iteratie.

• BlakHawk
RielN schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:58:
Precies. Via een signaal is natuurlijk niet echt spannend. De technologie die deze stoplichten zó herkent wel. En ik ben best onder de indruk van het systeem, al bij deze eerste iteratie.
Hoe werken van die waarschuwings lichten bij jou die enkel oranje knipperen, bij bruggen of naderende verkeerslichten?

Hij ziet de onderste oranje lamp structureel als oranje en de bovenste oranje lamp als rood. Remt hij met fsd dan ook daarvoor?

Ik heb geen fsd namelijk, tenzij de prijzen fors dalen geen behoefte aan ook trouwens.

Ze zijn hier in de stad met werkzaamheden bezig en dan staat er een 70 bord met een zwart kruis, dat dit nu niet geldt.
De auto ziet dit als wit bord met zwarte strepen erin.

Verder lijkt het in de stad beter borden te herkennen, maar worst de snelheid nog steeds niet goed actief aangepast hierop.

Denk dat dit meer een dingetje bij mij is, want anders hadden we het hier wel meer gezien.

• RielN
Er staat ook duidelijk bij de update dat het systeem nog veel moet leren. Het systeem remt altijd, bij welke kleur dan ook. Een 200m van tevoren komt er een waarschuwing dat verkeerslichten naderen. Bij groen geef je nu nog een tipje gas om de auto door te laten rijden.

Zal eens opletten wat bij andere kleuren gebeurt nu.

Borden herkenning werkt hier erg goed verder, reageert ook snel op wijziging.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
@naii11 Alles wat je daar zegt is waar. Maar waar het hier denk ik om gaat is dat wij iedere dag met het geklaag worden geconfronteerd en het inmiddels wel weten. Het voegt niets toe om het hier te blijven herhalen, want wij kunnen het niet oplossen. En als het over onderwerp A gaat wordt dat via een bruggetje altijd weer aan B gekoppeld, zodat weer de updates en weer de range kunnen worden benoemd.

Ik vind het oprecht klote voor de problemen die sommigen ervaren en Tesla heeft nog behoorlijk wat stappen te maken. Maar ik weet nu wel met welke problemen o.a. @JohanB en anderen kampen. Het wordt hier dusdanig vaak herhaald dat het inmiddels een permanent plekje van mijn hersenen heeft ingenomen en daar op de lange termijn aanwezig zal blijven. Die plekjes reserveer ik liever voor andere doeleinden.

Natuurlijk mag iets hier benoemd worden, en dat mag ook wel vaker dan één keer zijn. Sterker nog, negatieve punten moeten benoemd worden om een goed en realistisch beeld te scheppen. Maar om het in nagenoeg iedere post opnieuw te benoemen en ieder ander onderwerp aan te grijpen om weer terug te gaan naar deze aandachtspunten, dat mag wel wat minder.

Als je vindt dat Tesla je misleid heeft door een verkeerde boodschap te brengen, of als je vindt dat het product dat je hebt gekocht niet conform is, dan moet je daar werk van maken bij Tesla. Er hier iedere dag over klagen tot vervelens toe tussen mensen die hier voor andere redenen zitten is puur in eigen belang en er mag ook wel rekening met anderen worden gehouden. Dit is volgens mij geen klachtendatabase van Tesla, maar een forum waar mensen komen om kennis op te doen en te delen. Daar horen problemen bij, maar het moet geen persoonlijke klaagzang worden van enkelen die er maar in blijven hangen, in plaats van er werk van te maken via de daartoe beschikbare middelen en wegen.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01 13:09
BlakHawk schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:29:
[...]

1.5 mm is toch dik genoeg voor 16A?!
En dan gaat de UMC niet eens tot 16A

Hier:
https://www.allekabels.nl...sionele-verlengkabel.html

1.5mm en geschikt voor 16A
Deze beviel goed, afgezien van de perikelen in de rest van de infrastructuur in Italië? In Oostenrijk mochten wij laden op de stopcontacten in de garage, maar ik kwam erachter dat mijn meegebrachte (oranje) verlengkabel een uitsparring had waardoor de stekker van de TMC niet pastte (beter had ik dat thuis even gecheckt..) waardoor we op de dag van vertrek niet konden laden tot 100%. Was uiteindelijk geen groot probleem, maar overweeg om toch een verlengkabel aan de standaard uitrusting in de frunk te gaan toevoegen.

• BlakHawk
Eddos schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:20:
[...]

Deze beviel goed, afgezien van de perikelen in de rest van de infrastructuur in Italië? In Oostenrijk mochten wij laden op de stopcontacten in de garage, maar ik kwam erachter dat mijn meegebrachte (oranje) verlengkabel een uitsparring had waardoor de stekker van de TMC niet pastte (beter had ik dat thuis even gecheckt..) waardoor we op de dag van vertrek niet konden laden tot 100%. Was uiteindelijk geen groot probleem, maar overweeg om toch een verlengkabel aan de standaard uitrusting in de frunk te gaan toevoegen.
De verlengkabel wel ja. Echter door de forse terugval in voltage van het stroomnet daar uiteindelijk niet heel veel gebruik van gemaakt.

Hij ligt Idd in de frunk nu!

• STIMPPYYY
Het is schrikbarend hoe slecht bordenherkenning hier werkt in combinatie met AP. Heb een flink stuk binnendoor gereden net. Weer even een andere route genomen als dagelijks. Wegen die ik eerder probleemloos met AP kon rijden zijn niet meer op AP te rijden. Hele stukken 80 weg die als 30 worden aangeslagen bijvoorbeeld. Die ook vmax 30 hebben. Reden hiervan was dat er in een 50 zone een 30 bord stond. In de berm, schuin weggedraaid van de weg. Dit bord was geplaatst voor wegwerkzaamheden, maar inmiddels afgerond. Dus de relatie begrijp ik, maar vervolgens rijd je een 80 zone (die voorheen netjes overging naar 80) in die structureel 30 blijft. Ik heb inmiddels zoveel voorbeelden en pas 3 dagen de update. Zelf lerend is de auto in ieder geval niet.
Ik ga morgen Tesla bellen want dit kan niet. Ik kan gewoon geen AP meer gebruiken.

• BlakHawk
RielN schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:45:
Er staat ook duidelijk bij de update dat het systeem nog veel moet leren. Het systeem remt altijd, bij welke kleur dan ook. Een 200m van tevoren komt er een waarschuwing dat verkeerslichten naderen. Bij groen geef je nu nog een tipje gas om de auto door te laten rijden.

Zal eens opletten wat bij andere kleuren gebeurt nu.

Borden herkenning werkt hier erg goed verder, reageert ook snel op wijziging.
Ik heb het vanochtend op er rustig stukje kunnen filmen.

Hij ziet hier wel het einde 30 bord, maar laat 30 nog staan als snelheid ipv 50.

Het lijkt erop dat hij net als gisteren op de snelweg gewoon nog de gps snelheden aanhoudt. Daar zag hij alleen heel veel borden ook niet. Ook wanneer hij ze wel zag paste hij niets aan.

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 20-09-2020 14:17 ]

• BlakHawk
STIMPPYYY schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:13:
Het is schrikbarend hoe slecht bordenherkenning hier werkt in combinatie met AP. Heb een flink stuk binnendoor gereden net. Weer even een andere route genomen als dagelijks. Wegen die ik eerder probleemloos met AP kon rijden zijn niet meer op AP te rijden. Hele stukken 80 weg die als 30 worden aangeslagen bijvoorbeeld. Die ook vmax 30 hebben. Reden hiervan was dat er in een 50 zone een 30 bord stond. In de berm, schuin weggedraaid van de weg. Dit bord was geplaatst voor wegwerkzaamheden, maar inmiddels afgerond. Dus de relatie begrijp ik, maar vervolgens rijd je een 80 zone (die voorheen netjes overging naar 80) in die structureel 30 blijft. Ik heb inmiddels zoveel voorbeelden en pas 3 dagen de update. Zelf lerend is de auto in ieder geval niet.
Ik ga morgen Tesla bellen want dit kan niet. Ik kan gewoon geen AP meer gebruiken.
Mede door dit soort commentaar denk ik dat mijne de borden wel ziet, maar niet verwerkt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
BlakHawk schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:28:
[...]
Bordenherkenning wordt grootst aangekondigd honderden youtubers met walhalla verhalen, het werkt gewoon niet.
De vraag is natuurlijk wel wie dat groots aankondigen en opblazen. YouTubers die alles voor de views doen staan los van Tesla.

• RielN
BlakHawk schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:15:
[...]

Ik heb het vanochtend op er rustig stukje kunnen filmen.

[YouTube: 20 september 2020]

Hij ziet hier wel het einde 30 bord, maar laat 30 nog staan als snelheid ipv 50.

Het lijkt erop dat hij net als gisteren op de snelweg gewoon nog de gps snelheden aanhoudt. Daar zag hij alleen heel veel borden ook niet. Ook wanneer hij ze wel zag paste hij niets aan.
Heb jij camera recalibratie gedaan? Valt me op hoe onrustig de wegdetectie is. Lijkt erop dat ie de borden niet met de weg associcieert bijv.

Of is de belijning erg slecht?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Gé Brander

MS SQL Server

Kunnen we niet een leuk topic maken waar mensen uit zichzelf niet eindeloos dezelfde crap zeggen, naar de fabrikant gaan met hun problemen in plaats hier eindeloos zeiken.

Graag in de TS duidelijk een lijstje met de problemen die sommige mensen hebben en een policy dat herhalingen gewoon verwijderd worden.

Misschien iets met een tellerstand in dat lijstje zodat mensen kunnen zien hoeveel anderen daar last van hebben.

Dan blijft het leuk lezen hier...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
naii11 schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:53:
[...]
Je hebt van die door Tesla betaalde vloggers die nog doen alsof het aandeel Tesla (wat niet eens 20E per aandeel zou moeten zijn) naar de 1000 per aandeel zal gaan etc. Allemaal gewoon betaald. Maar dit telt niet als reclame en de constructies zijn schimmig.
Aannames en als jij aandelen of cryptocurrency hebt dan ben je er bij gebaat dat anderen ook instappen, dat lukt prima met dergelijke filmpjes.

• RielN
Stuur me eens een door Tesla betaalde vlogger door?

• RielN
Er zijn best wel wat Tesla adapten (teslarari, Marqués Brownlee) maar geloof dat die hun eigen omzet wel genereren.

Tesla heeft voorals nog alleen Musk nodig voor marketing. Love it or hate it. Neem alles met een korrel zout maar ook weer niet. Mooi toch.

Overigens hebben ze recent wel in de community voor artistiek materiaal gevraagd.

Dit is toch top marketing, zo'n opmerking om 9uur 22 (battery Day 22 sept).

https://twitter.com/elonmusk/status/1306991980354834433?s=19

Waar of niet, retweets en likes genoeg ;)

[ Voor 21% gewijzigd door RielN op 20-09-2020 15:10 ]

• STIMPPYYY
bottom line schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:33:
Mijn golf GTE is van hetzelfde jaar als de M3. 2017
Oude low tech :')
Haha

Volgens mij wilden jullie hier allemaal bordherkenning. Nu Tesla het hier heeft ingevoerd, is het weer niet eens goed. En waar is de grootste aankondiging van Tesla hierover?
Ik wilde dat niet. Vond gps data vrij accuraat. Ik reken het Tesla zeker aan dat ze niet de mogelijkheid geven om het uit te zetten of een andere implementatie hadden bedacht. Bijvoorbeeld (in de eerste update) GPS data verheven boven bordenherkenning. Zo ingewikkeld is dat niet. Je kunt toch tig scenario’s bedenken waar het niet goed werkt. Volgens mij hebben ze er maar heel beperkt of niet mee getest. Datzelfde geldt voor ouderwetse Cruise Control. Alleen TACC of AP.
In beide gevallen volgens mij gewoon kwestie van data verzamelen (wat uiteindelijk wellicht het hele systeem verbeterd) of starre houding.

• JohanB
Taro schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:51:
@naii11 Alles wat je daar zegt is waar. Maar waar het hier denk ik om gaat is dat wij iedere dag met het geklaag worden geconfronteerd en het inmiddels wel weten. Het voegt niets toe om het hier te blijven herhalen, want wij kunnen het niet oplossen. En als het over onderwerp A gaat wordt dat via een bruggetje altijd weer aan B gekoppeld, zodat weer de updates en weer de range kunnen worden benoemd.

Ik vind het oprecht klote voor de problemen die sommigen ervaren en Tesla heeft nog behoorlijk wat stappen te maken. Maar ik weet nu wel met welke problemen o.a. @JohanB en anderen kampen. Het wordt hier dusdanig vaak herhaald dat het inmiddels een permanent plekje van mijn hersenen heeft ingenomen en daar op de lange termijn aanwezig zal blijven. Die plekjes reserveer ik liever voor andere doeleinden.

Natuurlijk mag iets hier benoemd worden, en dat mag ook wel vaker dan één keer zijn. Sterker nog, negatieve punten moeten benoemd worden om een goed en realistisch beeld te scheppen. Maar om het in nagenoeg iedere post opnieuw te benoemen en ieder ander onderwerp aan te grijpen om weer terug te gaan naar deze aandachtspunten, dat mag wel wat minder.

Als je vindt dat Tesla je misleid heeft door een verkeerde boodschap te brengen, of als je vindt dat het product dat je hebt gekocht niet conform is, dan moet je daar werk van maken bij Tesla. Er hier iedere dag over klagen tot vervelens toe tussen mensen die hier voor andere redenen zitten is puur in eigen belang en er mag ook wel rekening met anderen worden gehouden. Dit is volgens mij geen klachtendatabase van Tesla, maar een forum waar mensen komen om kennis op te doen en te delen. Daar horen problemen bij, maar het moet geen persoonlijke klaagzang worden van enkelen die er maar in blijven hangen, in plaats van er werk van te maken via de daartoe beschikbare middelen en wegen.
Volgens mij zie je het allemaal wat zwartgallig. Lees mijn reacties over de laatst dagen maar even terug.

Ook vrijwel niks in de herhaling, want ging vooral over 2020.36.10 die pas net uit is. Daar wilde ik over weten of het slim was om die wel of niet te installeren. Exact waar dit forum goede perspectieven voor biedt.

Bottomline kan het dan weer eens niet laten om de persoonlijke aanval in te gaan, en ja, dan haal ik er met liefde ook weer range en valse beloftes bij om dat te balanceren. Dus denk dat je het vooral in die hoek moet zoeken

• naii11
RielN schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:59:
Het internet zit er vol mee. Websites als Teslarati en Cleantechnica, en tot slot meerdere subreddits.

• BlakHawk
STIMPPYYY schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:11:
[...]

Ik wilde dat niet. Vond gps data vrij accuraat. Ik reken het Tesla zeker aan dat ze niet de mogelijkheid geven om het uit te zetten of een andere implementatie hadden bedacht. Bijvoorbeeld (in de eerste update) GPS data verheven boven bordenherkenning. Zo ingewikkeld is dat niet. Je kunt toch tig scenario’s bedenken waar het niet goed werkt. Volgens mij hebben ze er maar heel beperkt of niet mee getest. Datzelfde geldt voor ouderwetse Cruise Control. Alleen TACC of AP.
In beide gevallen volgens mij gewoon kwestie van data verzamelen (wat uiteindelijk wellicht het hele systeem verbeterd) of starre houding.
Ik wilde het wel, omdat vooral GPS op vakantie een drama was en veel wegwerkzaamheden.

Maar dan wil ik wel een goedwerkend systeem 🤣

Kun je camera kalibratie gewoon altijd straffeloos uitvoeren of plakken er nog nadelen aan?

• RielN
BlakHawk schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:20:
[...]

[...]

Nee, moet ik dat handmatig doen?

Er zitten daar gewoon duidelijke lijnen, met tussenkomst van een drempel zonder lijnen.

Om eerlijk te zijn danst het wel vaker bij mij :+

[...]
Dat kun je in versie 2020.36 handmatig idd. Even niet uit mijn hoofd waar in het menu.
Misschien maakt dat wel veel verschil?

• BlakHawk
RielN schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:23:
[...]

Dat kun je in versie 2020.36 handmatig idd. Even niet uit mijn hoofd waar in het menu.
Misschien maakt dat wel veel verschil?
Thnx! Ik ga het opzoeken en proberen!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
RielN schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:59:
Als je een gratis Tesla Roadster t.w.v. 250.000€ op je naam mag schrijven...?? Zijn er een hoop hoor. Door het referral programma. Betaald ben je dan niet (direct) al heb je wel straks een gratis roadster.

Tesla Bjorn (lijkt onpartijdig, maar krijgt wel voordelen van bekend zijn bij Tesla). Ben Sullins

[ Voor 10% gewijzigd door Stef87 op 20-09-2020 15:33 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• RielN
BlakHawk schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:28:
[...]

Thnx! Ik ga het opzoeken en proberen!
Your mileage may vary haha. Ben erg benieuwd wat dat doet. Ik zag het bij de updates i.e.g. staan.

• Stef87
RielN schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:28:
[...]

Nee. Daar moet ik op reageren. Ik ben autotechnisch best begaafd (afgestudeerd) Tesla doet het qua kwaliteit prima. Qua software is er niemand die functionaliteit op basis van AI en visuele input maakt. Val niet in dezelfde val waarvan je pro-telsa mensen beschuldigd, de anti-tesla beweging is minstens zo groot. Een panelgap van ander merk hoor je niemand over, maar ze zijn er net zo goed.
Ho eens even. Hier nog een “autotechnisch begaafde” (lol)..

Ik heb 6jaar gewerkt als autotechnicus, met bijna alle merken gewerkt maar ook bijv. Audi+VW. Doen alsof Tesla in afwerking net zo goed is gewoon niet waar.

Waarom staan de service centers zo vol? Bijna allemaal “kleine” problemen die ontstaan door de vaak mindere afwerking. Ik kan een hele lijst maken maar dan zegt men weer “ja nu weet ik het allemaal wel, negatief negatief bla”

Nou men weet het dus niet >:)

Naast mijn eigen mening, komt dit ook direct van mijn vrienden, twee werken bij Tesla als monteur momenteel. Panel gap zelf is vaak zo’n probleem niet, maar dat dan je klep water lekt, je bumper raakt bij sluiten, of je windgeruis extreem is geworden is een van de gevolgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 20-09-2020 16:10 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• RielN
Bedenk wel dat er maar een handjevol service centers is. Mijn laatste service (barst achterruit door slechte batch) was binnen 24u vervangen in Eindhoven en daar stond het niet bepaald vol. Ik ontken niet dat er géén issues zijn maar ik ervaar dat niet als significant meer dan andere merken die ik ken, zie of heb gehad (ik ben overigens niet meer actief in de automotive, maar ben afgestudeerd als docent 10 jaar geleden dus mijn parate kennis is misschien roestig ;))

Ik weet dat ik in die tijd dat ik bij Nedcar werkte we met een föhn dashboard kastjes bijbogen voor nieuwe auto's , vilt plakten zodat t niet piepte en achterklep pen bijstelden omdat de spoiler de carrosserie raakte. Ik denk dat dat van alle tijden is en het een paar batches duurt voordat dat eruit is. De M3 is pas een paar jaar oud.

Voor mij is dat wel afwerking, maar niet persé kwaliteit. 40.000 probleemloze kilometers zeggen ook wat en die rijders zijn er erg veel ;)

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

[...]

Graag, als jij Tesla eens wil vragen om alleen al naar het issue te kijken.

Maar tot nu toe is de service afspraak tot 3 keer toe afgedaan met een SMS “waarden allemaal binnen specificaties, de afspraak wordt geannuleerd”.

Bij aanhoudende problemen, blijf ik het noemen tot er een oplossing is.

Ik blijf het verder “onderzoeken” en resultaten hier posten.

Vind je het vervelend, negeer dan vooral al mijn toekomstige posts d:)b
Waarom zou ik jouw problemen moeten oplossen en hoe gaat hier die crap 100 keer herhalen jou helpen?

Rij gewoon naar het service center toe, parkeer hem voor de deur geef de sleutels af en zeg dat ze het op moeten lossen of zo. Blijf niet steken in de afspraak die via de app is gemaakt wordt afgezegd.

Wij kunnen er hier met z'n allen niets aan doen en toch worden we ermee overladen.

Echt, ik vind het heel vervelend voor je maar wij gaan het niet voor je op kunnen lossen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Stef87
RielN schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:50:
Bedenk wel dat er maar een handjevol service centers is. Mijn laatste service (barst achterruit door slechte batch) was binnen 24u vervangen in Eindhoven en daar stond het niet bepaald vol. Ik ontken niet dat er géén issues zijn maar ik ervaar dat niet als significant meer dan andere merken die ik ken, zie of heb gehad (ik ben overigens niet meer actief in de automotive, maar ben afgestudeerd als docent 10 jaar geleden dus mijn parate kennis is misschien roestig ;))

Ik weet dat ik in die tijd dat ik bij Nedcar werkte we met een föhn dashboard kastjes bijbogen voor nieuwe auto's , vilt plakten zodat t niet piepte en achterklep pen bijstelden omdat de spoiler de carrosserie raakte. Ik denk dat dat van alle tijden is en het een paar batches duurt voordat dat eruit is. De M3 is pas een paar jaar oud.

Voor mij is dat wel afwerking, maar niet persé kwaliteit. 40.000 probleemloze kilometers zeggen ook wat en die rijders zijn er erg veel ;)
Onze Model 3 is nu bijna een jaar oud en heeft al 9 of 10 service bezoeken evenredig verspreid over het laatste jaar, alle afspraken waren tevens in Eindhoven (op 1 na).

Voor elk bezoek moest ik tussen de 3-11 weken. (Nog steeds niet klaar. Komen nog afspraken bij, meestal is het een maand of meer wachten dus).

Nedcar = producent, dus dan los het het probleem op voordat de auto bij de klant komt. Tesla wilt graag dat het de eerste keer goed is (want dat is het meest efficient in theorie) dus lijkt een hoop stappen over te slaan, zoals een degelijke aflevering/controle, welke nu eigenlijk verschoven is naar de persoon die de auto moet ophalen (in de praktijk).

Persoonlijk ben ik groot fan van Tesla, maar ze moeten alleen de garantievoorwaarden eens flink aanpassen en de bekende problemen oplossen.

Als ik rondkijk op Youtube lijken de “bekende” Tesla personen altijd speciale behandeling te krijgen, dat vind ik erg jammer.

[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 20-09-2020 16:11 ]

• RielN
Dat is wel absurd veel bezoek en erg irritant idd.

Ik vraag me af hoeveel van de wat zijn het, 33000, model 3's in NL jouw ervaring hebben?

• STIMPPYYY
RielN schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:04:

Ik vraag me af hoeveel van de wat zijn het, 33000, model 3's in NL jouw ervaring hebben?
Kwaliteit heb je in veel vormen. Bouwkwaliteit t.av. De buitenzijde is gewoon slecht. Mijn spoiler is 4 weken geleden vervangen (zat los) en zit nu sinds een week weer los. Verder panel gaps en niet aansluitende deuren. Dat is overigens een probleem van bijna iedere Tesla (zelf ervaring mee).
De binnenzijde is redelijk. Hoe meer je let op de onvolkomenheden hoe meer je denkt, “ok dit is niet heel best”. Kwaliteit van materialen heb ik niet over te klagen.
Daarentegen lees je niet veel berichten dat mensen stil staan of problemen hebben met de techniek. Die is gewoon goed. Verder blijft het natuurlijk een heerlijke drive train met gigantische krachten die soepel rijdt.

• BlakHawk
Gé Brander schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:57:
[...]

Waarom zou ik jouw problemen moeten oplossen en hoe gaat hier die crap 100 keer herhalen jou helpen?

Rij gewoon naar het service center toe, parkeer hem voor de deur geef de sleutels af en zeg dat ze het op moeten lossen of zo. Blijf niet steken in de afspraak die via de app is gemaakt wordt afgezegd.

Wij kunnen er hier met z'n allen niets aan doen en toch worden we ermee overladen.

Echt, ik vind het heel vervelend voor je maar wij gaan het niet voor je op kunnen lossen.
Misschien omdat ik probeer dingen te zoeken die kunnen helpen.

Verder ben ik geen accu expert dus geen idee wat dit soort gedrag wil zeggen over een accu:

Ik rijd gisteren op de snelweg en de accu springt opeens van 20% naar 18%, paar km later weer naar 19%.

Stuk je later, bijna thuis weer. Van 18% naar 16% en weer terug naar 17%.

Nu haal ik net de auto met 35% van de lader en geen 15 minuten later staat de accu opeens op 37%.

Deze onbalans krijg ik er niet uit.

Dit laatste is vorige week begonnen. Nu al 3 keer gehad, laden tot 90 resulteert in 92% accu.

35% resulteert in 37%

Dat hoort toch niet?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
JohanB schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:12:
[...]

Eens, meestal ben ik de verstandige en negeer ik hem gewoon. Soms heb ik daar geen zin in.

Ik zou zeggen klik op bottomline zijn naam en kijk naar recente reacties. Doet hetzelfde bij mij. Knappe jongen als je dan durft te beweren dat ik de sfeer op het forum verpest
Ik ben hier niet om mensen met elkaar te gaan vergelijken. In het verleden heb ik @bottom line ook op zijn manier van reageren aangesproken. En als iemand vindt dat ik anders moet reageren dan sta ik daar zeker voor open, mits het constructief wordt gebracht.

Als iedereen zich nou eens beperkt tot de inhoud en feiten en het niet op de persoon gaat spelen, dan wordt het hier al een stuk aangenamer. En als het feit is dat Tesla niet iedere auto goed aflevert dan geloof ik dat direct, ik spreek het immers ook zeker niet tegen. Maar als ik hetzelfde feit meer dan 10x langs zie komen zal ik wel aangeven dat dat wel voldoende is geweest, wij weten het dan wel.

Dus: Zullen we ons allemaal bij de feiten houden, meer aan anderen denken ipv onze eigen bevindingen constant te blijven herhalen en zelf het goede voorbeeld geven ipv olie op het vuur te gooien ivm een reactie van een ander?

• Stef87
RielN schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:04:

Ik heb geen idee hoeveel procent dat zal vast geheim zijn. Ik lees hier al wat jaren mee en kan alleen mijn eigen mening en wat ik van een vriend hoor (bij Tesla) delen.

Maar gebroken achterruit komt hier bijv. ook vaker voor. Als je dit pas na 80k km zou gebeuren kost het je 4500€ dat glas vervangen geloof ik. (Ik moedig iedereen aan even goed je ruit in de gaten te houden, vnl in winter straks)

Zelf vind ik het aantal servicebezoeken niet eens zo erg, maar meer de afhandeling: van de 3 punten maken ze er eerst maar 1, dan zeggen ze eerst dat (bijv: blaren op het kunstlederen stuur) in Tesla specs valt en normaal is. Pas bij tweede of derde keer doen ze er wat mee (of niet).

Laat ik maar niet beginnen over mijn slechte batterij, garantie is pas na -30% capaciteit zeggen de (netjes te woord gestaan, dat wel) medewerkers uiteindelijk na uitzoeken en hee lang doorvragen & 3e keer terugkomen.

Ik ben alleen maar blij als meer mensen ook regelmatig net zoveel de kritische posts plaatsen, zo kan je de nieuwkomers ook geïnformeerd houden. Sommige mensen lijken wel te reageren alsof ze persoonlijk beledigd worden als iemand “weer” eens iets kritisch plaatst.

...Zelf had ik als volger vanaf het begin van het merk nooit zo’n moeilijk gedoe verwacht bij garantie en problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 20-09-2020 17:06 ]

• Stef87
bottom line schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:22:
[...]

Verkeerd ontworpen?
Normaal ziet het er gewoon zo uit. Lijkt mij net hetzelfde alleen een groene kleur, plastic is vervangen door hout

[Afbeelding]
Ja verkeerd ontworpen. Dat onderdeel hoort rechtop te staan zodat de leidingen niet door metaalmoeheid scheuren.

Doel van die blokjes is ontlasten van leidingwerk.

Die kabelbandjes staan ook niet in de onderdelenlijst, dit is een “snelle goedkope fix” die zelfs wmb (als het blijft zitten) niet zo’n probleem hoeft te zijn. Het is in ieder geval afhankelijk of het op de lange termijn met houtblokjes goed blijft zitten.

Over een tijd zullen de andere/volgende model Y een beugel op maat hebben gok ik zo.

“If it keeps workings don’t fix it”

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-01 14:12
Tjonge, zo'n mooi weer en dan heel de dag al die discussie, zonde ;)

Ik vraag me het volgende af. Als je een conflict hebt met je baas, blijf je dan eindeloos emmeren tegen de secretaresse? Want dat is wat je de facto doet als je bij die service center medewerkers blijft hangen.

Als je een serieus conflict hebt (lees een serieus mankement aan je auto ervaart) dan schrijf je toch een nette brief aan Tesla Service Nederland. Waarin je uiteen zet wat je klacht is, waarom je die mening bent toegedaan, en welke oplossing je verwacht. Dan krijg je een nette formele reactie en als je het daar niet mee eens bent kan je vervolgstappen ondernemen.

Nu blijf je met je ongenoegen hangen bij medewerkers die een zeer beperkt mandaat hebben. En die - ondanks je wellicht geldige argumenten - niet van de richtlijnen mogen afwijken.

In de tijd dat iedereen hier (op de man) zit te klagen had je die brief al kunnen schrijven, printen en even een ontspannende wandeling kunnen maken naar de brievenbus O-)

• BlakHawk
Stef87 schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:24:
[...]

Ik heb geen idee hoeveel procent dat zal vast geheim zijn. Ik lees hier al wat jaren mee en kan alleen mijn eigen mening en wat ik van een vriend hoor (bij Tesla) delen.

Maar gebroken achterruit komt hier bijv. ook vaker voor. Als je dit pas na 80k km zou gebeuren kost het je 4500€ dat glas vervangen geloof ik. (Ik moedig iedereen aan even goed je ruit in de gaten te houden, vnl in winter straks)

Zelf vind ik het aantal servicebezoeken niet eens zo erg, maar meer de afhandeling: van de 3 punten maken ze er eerst maar 1, dan zeggen ze eerst dat (bijv: blaren op het kunstlederen stuur) in Tesla specs valt en normaal is. Pas bij tweede of derde keer doen ze er wat mee (of niet).

Laat ik maar niet beginnen over mijn slechte batterij, garantie is pas na -30% capaciteit zeggen de (netjes te woord gestaan, dat wel) medewerkers uiteindelijk na uitzoeken en hee lang doorvragen & 3e keer terugkomen.

Ik ben alleen maar blij als meer mensen ook regelmatig net zoveel de kritische posts plaatsen, zo kan je de nieuwkomers ook geïnformeerd houden. Sommige mensen lijken wel te reageren alsof ze persoonlijk beledigd worden als iemand “weer” wens iets kritisch plaatst.

...Zelf had ik als volger vanaf het begin van het merk nooit zo’n moeilijk gedoe verwacht bij garantie en problemen.
Dat gevoel heb ik ook vaak.
Als ik iets over Tesla of Elon zeg, krijg je een reactie alsof ik ze net zwaar heb beledigd.

Dat heb je met Apple en VAG ook in mindere mate.

Het is maar een automerk en een man die je nog nooit hebt gesproken, laat staan ontmoet.

Iets minder emotie is wel op zijn plek daarbij.

Ik weet dat VAG er ook een handje van heeft onder garantie uit te willen komen.

In het verleden ook wel eens een aanvaring met de Skoda dealer gehad om een niet werkende airco. Althans, hij kon het probleem niet vinden en wilde de auto teruggeven.

Maar het kan ook anders, Volvo erkent problemen met de elektrische aircopomp bij PHEV’s en bij 185.000km ver buiten garantie op kosten ban Volvo Nederland. Zo hoort het.

Zoals @Stef87 aangeeft zit er een fout bij een hele rits Model 3’s in de achterruit.
Gaat boven gemiddeld vaak kapot.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
BlakHawk schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:43:
[...]
Zoals @Stef87 aangeeft zit er een fout bij een hele rits Model 3’s in de achterruit.
Gaat boven gemiddeld vaak kapot.
De achterruit van mijn auto is ook vervangen omdat er een barst bij één van die verwarmingslijntjes zat. Productiefoutje, kan gebeuren. SeC afspraak gemaakt, lekker koffie gedronken, van de prima Wifi gebruik gemaakt, leuke gesprekken gehad met anderen die daar zaten te wachten en ondertussen doorgewerkt. Kon hem snel weer meenemen.

Het is maar net hoe je dit soort dingen bekijkt. De een zal het er nog jaren negatief over hebben en blijven herhalen, de ander accepteert het en gaat daarna door met zijn leven.

• BlakHawk
Taro schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:52:
[...]

De achterruit van mijn auto is ook vervangen omdat er een barst bij één van die verwarmingslijntjes zat. Productiefoutje, kan gebeuren. SeC afspraak gemaakt, lekker koffie gedronken, van de prima Wifi gebruik gemaakt, leuke gesprekken gehad met anderen die daar zaten te wachten en ondertussen doorgewerkt. Kon hem snel weer meenemen.

Het is maar net hoe je dit soort dingen bekijkt. De een zal het er nog jaren negatief over hebben en blijven herhalen, de ander accepteert het en gaat daarna door met zijn leven.
Het is goed dat dat nu nog zo wordt opgepakt, alleen het is fout in een hele lijn.

Wat gebeurt er als het na de 80.000km pas optreedt?

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02
Och och wat een merk basherij weer. VAG word weer heilig verklaard.... we zullen het maar niet hebben over de DSG bakken in den beginne, of de distributiekettingen bij de TSI's, niet te spreken over de remmerij bij sportieve audi's. Of de panel gaps op een nissan micra.... denk je japanse preciese te hebben, blijken ze in frankrijk uit de fabriek naast de renault clio te komen. (Check de autoweek review) Maar renault is ook niet slecht toch? Ach... geen enkele auto is helemaal perfect.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
BlakHawk schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:01:
[...]

Het is goed dat dat nu nog zo wordt opgepakt, alleen het is fout in een hele lijn.

Wat gebeurt er als het na de 80.000km pas optreedt?
De barst verschijnt als het buiten koud is en je de verwarming aanzet. Dan warmt de lucht in het glas bij dat lijntje (= de oorzaak) op en veroorzaakt de barst. Natuurlijk kan dit pas na 80.000 km optreden, maar die kans acht ik heel klein tenzij je 100.000 per jaar rijdt en de eerste winter pas na 80.000 km start. Bij mij trad dit in de eerste winter al op.

Tesla heeft dit bij nieuwe leveringen inmiddels hersteld, het gaat om de oudere batches. Dat sluit natuurlijk niet uit dat het inderdaad na >80.000 / de garantie nog voorkomt bij enkelen, maar dan zou ik iedereen aanraden even goed naar die lijntjes in de ruit te kijken of daar luchtbubbels bij zitten. Zo ja: Direct actie ondernemen. Dat mag je natuurlijk niet van iedereen verwachten, dat weet ik. Als Tesla daar moeilijk over gaat doen zou ik zeker Google raadplegen en met bewijs komen dat anderen hier ook al last van hebben en het een productiefout betreft. Ik heb hier eerder ook al foto's van geplaatst.

Wat ik al eerder langs heb zien komen: Het is heel erg afhankelijk wie je bij Tesla treft en spreekt. Dat mag natuurlijk nooit het geval zijn (nogmaals: Ik ben zelf ook kritisch richting Tesla, al lijkt niet iedereen dat te lezen en begrijpen), maar ga op je strepen staan als men niet het gewenste antwoord geeft. Ik heb meerdere keren positieve medewerkers gesproken die zelfs hun boekje te buiten gingen om mij te helpen. Een ander zal misschien een strikt iemand treffen waarvoor "Nee" het enige antwoord is, maar laat het daar dan niet bij.

Zo zag het er bij mij uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCE4lmn2j9SVo0zAOQ63cpmRPi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QL8fEDav4koc9AxK49pwhn3Q.jpg?f=fotoalbum_large

• naii11
Een barst bij de verwarmingslijnen, omdat het raam koud is en de verwarming warm.

Is dat niet al decennialang bij elke auto zo? De achterruiten?

Waar het in deze draad nu om gaat is kwaliteitscontrole. Belangrijker dan dat wellicht, het feit dat een voertuig, voordat hij op de markt wordt gebracht en wordt gekeurd, voldoende doorontwikkeld moet zijn.

Dat wil zeggen niet alleen aandrijving, maar ook zaken als ruiten, stoelen en de machines die de voertuigen in elkaar zetten.

[ Voor 80% gewijzigd door naii11 op 20-09-2020 17:24 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
naii11 schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:20:
[...]

Komop Taroo, je hebt altijd je antwoordje klaar staan.

Geef hier eens antwoord op. Verkeerd ingepast CRUCIAAL onderdeel van de auto. Niet meer recht te trekken, dus maar op de houwtje touwtje manier 'gefixt'. Kom, vergelijk dit eens met gevestigde autobouwers.
Nogmaals: Ik ben zelf ook kritisch op Tesla en zal dat soort tijdelijke fixes nooit goedpraten en keur ze dus ook af, maar je lijkt te denken dat ik dat wél goedkeur, wat dus echt niet het geval is. Daarom begrijp ik je reactie niet en ben ik er ook niet op ingegaan.

Je hoeft mij niet uit de tent te lokken, het enige dat ik van je vraag is om mijn berichten beter te lezen. Je lijkt te denken dat ik een Tesla fanboy ben en alles goed praat, maar dat is zeker niet het geval. Ik sta er echter wel iets anders in: Ik geniet van de auto en deal met de 2-3 fixes die ik in een SeC en op de oprit heb laten oplossen. Anderen hebben grotere problemen en ja, dat is klote en niet goed te praten, maar daar heb ik dus andere ervaringen mee. Maar met mijn vorige nieuwe auto heb ik in 2 jaar tijd maar liefst 18x bij de dealer gestaan met problemen, dat is ook niet ok (Ford Mondeo Titanium Wagon 2.0 TDCI). Alles is dus relatief.

Ik ben positief ingesteld en heb misschien minder problemen met mijn auto dan anderen. Maar er zijn hier ook genoeg mensen die problemen die anderen ervaren, en die ze zelf niet hebben ervaren, ook blijven benoemen. En dan is de vraag met welk doel je dat doet. Ik ga mij persoonlijk niet druk maken over hoe Tesla iets in een Model Y oplost die ik zelf niet heb. Nogmaals: Ik keur niet goed dat ze het zo oplossen (heb toch het idee dat ik dat richting jou moet blijven herhalen omdat je het anders weer selectief gaat lezen en quoten), maar ik heb er persoonlijk geen last van en dus ga ik er geen energie aan verspillen. Het leven is te kort om mij om dat soort dingen druk te maken. Ben je Model Y eigenaar en tref je een blok hout aan: Ja, terecht dat je boos wordt en klaagt. Maak er werk van, klaag ze aan, gooi een steen door een ruit bij Tesla, ik begrijp het allemaal en zou het zelf ook doen. Maar ik geniet van mijn auto, ondanks de barst in de achterruit en de los zittende camerabehuizing linksvoor die ze netjes op de oprit hebben gefixxed.
Een barst bij de verwarmingslijnen, omdat het raam koud is en de verwarming warm.

Waar het in deze draad nu om gaat is kwaliteitscontrole. Belangrijker dan dat wellicht, het feit dat een voertuig, voordat hij op de markt wordt gebracht en wordt gekeurd, voldoende doorontwikkeld moet zijn.

Dat wil zeggen niet alleen aandrijving, maar ook zaken als ruiten, stoelen en de machines die de voertuigen in elkaar zetten.
Nogmaals, net als bij je andere bericht: Helemaal mee eens! Maar volgens mij praten we hier langs elkaar heen. Niemand praat goed wat Tesla doet. Alleen zijn de mensen die in dit topic meelezen niet de mensen die dit op kunnen lossen. Ik zit hier voor mijn plezier, net als vele anderen. Ik ben geen Tesla medewerker en ben geen topicstarter omdat ik Tesla fanboy ben en alles maar goedkeur wat ze doen. Ik steek hier energie in om anderen te helpen en ervaringen te delen. En daar horen negatieve ervaringen ook bij. Maar hopelijk kan iedereen er wel op letten dat de inmiddels voldoende vaak genoemde negatieve bevindingen niet bij ieder bericht herhaald hoeven te worden en de boventoon gaan voeren. Want als Tesla medewerker heb je daarmee te dealen en krijg je daarvoor betaald, maar als lezer in dit topic zit je hier voor je plezier en het opdoen van kennis. En dan is het irritant om de problemen van anderen tig keer per dag opnieuw langs te zien komen, daarvoor zijn we hier niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Taro op 20-09-2020 17:45 ]

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Je hebt helemaal gelijk! Waar het om gaat hier is het herhaaldelijk gezaag tot in den treuren hierover. Dat is wat hier vervelend is. Vraag aan de topic starter of dit soort euvels gemeld kan worden in de Topic Start. En hou op het te herhalen en te herhalen en te herhalen en te herhalen... We weten het nu wel... Roep er een advocaat bij om het op te lossen. Wij kunnen het hier niet oplossen voor jullie.

Ja het is slecht dat het gebeurd. Nee het zou niet moeten gebeuren. Nee ik een enkele anderen zijn geen Tesla fanboys. De enige reden waarom we over de herhalingen vallen is omdat het topic gewoon vervelend begint te worden.

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:12
Stef87 schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:24:
[...]

Serieus? 4500 euro voor een achterruit? Ik heb geen idee maar dit is toch een absurd bedrag? Stel dat je die auto na 5 jaar privé overneemt dan zijn dit soort bedragen toch niet op te brengen?

• STIMPPYYY
Aalard99 schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:04:
[...]

Serieus? 4500 euro voor een achterruit? Ik heb geen idee maar dit is toch een absurd bedrag? Stel dat je die auto na 5 jaar privé overneemt dan zijn dit soort bedragen toch niet op te brengen?
Rijden met een barst dus 😂

• Stef87
Aalard99 schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:04:
[...]

Ja een hoop maar “gek” bedrag is het niet. Zitten ook antennes e.d. in en het is wel een heel erg groot dak oppervlakte.

*edit* het is een duur onderdeel, voorruit tot aan balk was zo’n 1400€z Ruit achter weet ik niets zeker dus dat bedrag kan best afwijken..
*edit 2* beste wat ik kan vinden is 2x 1400€, maar dan is het gedeeltelijke coulance of “goodwill” zoals ze dat op facturen wel eens zetten.

Naast dat is de Model 3 (als deze even zwaar belast zou zijn als Brandstofauto’s) nog steeds een dure auto. Bij een bmw/ mercedes is een normale voorrruit ook al niet goedkoop.

[ Voor 18% gewijzigd door Stef87 op 20-09-2020 18:25 ]

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:12
Stef87 schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:07:
[...]

Ja een hoop maar “gek” bedrag is het niet. Zitten ook antennes e.d. in en het is wel een heel erg groot dak oppervlakte.

*edit* het is een duur onderdeel, voorruit tot aan balk was zo’n 1400€z Ruit achter weet ik niets zeker dus dat bedrag kan best afwijken..

Naast dat is de Model 3 (als deze even zwaar belast zou zijn als Brandstofauto’s) nog steeds een dure auto. Bij een bmw/ mercedes is een normale voorrruit ook al niet goedkoop.
Ik snap dat het een duur onderdeel is, de voorruit van 1400 euro die je noemt is duur maar kan ik me nog iets bij voorstellen. Als ik het goed uit bestaat de voor- achter- en dakruit uit 3 delen. Dus alleen voor de achterruit lijkt me 4500 euro nog steeds erg veel, 1500 kan ik mee leven.

Daarnaast bestaat er voor andere auto’s altijd w een imitatie versie, mijn ervaring uit het verleden bij bv Carglass is dat er nooit een originele ruit in gezet wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Aalard99 op 20-09-2020 18:22 ]

• JohanB
Taro schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:23:
[...]

Ik ben hier niet om mensen met elkaar te gaan vergelijken. In het verleden heb ik @bottom line ook op zijn manier van reageren aangesproken. En als iemand vindt dat ik anders moet reageren dan sta ik daar zeker voor open, mits het constructief wordt gebracht.

Als iedereen zich nou eens beperkt tot de inhoud en feiten en het niet op de persoon gaat spelen, dan wordt het hier al een stuk aangenamer. En als het feit is dat Tesla niet iedere auto goed aflevert dan geloof ik dat direct, ik spreek het immers ook zeker niet tegen. Maar als ik hetzelfde feit meer dan 10x langs zie komen zal ik wel aangeven dat dat wel voldoende is geweest, wij weten het dan wel.

Dus: Zullen we ons allemaal bij de feiten houden, meer aan anderen denken ipv onze eigen bevindingen constant te blijven herhalen en zelf het goede voorbeeld geven ipv olie op het vuur te gooien ivm een reactie van een ander?
Storm in een glas water dus. Als je even had terug gekeken naar afgelopen 10-20 posts van mij zag je daar geen oude herhalingen. (Want ook ik luister naar feedback ;) - oa. Waarom ik het verbruik topic ben begonnen). Alleen in de reactie naar bottomline

Kunnen we nu gewoon weer over de auto praten. Nog 2 dagen tot battery day!
Pagina: 1 ... 125 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: