iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Even een update over deze update.qadn schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:07:
Sinds vandaag een nieuwe software update.
Nu met autopilot die reageert op stoplichten en snelheidsborden (althans officieel).
Stoplichten gaat vrij goed (nog even wennen voor mij), maar herkend ze en reageert tot nu toe voorspelbaar.
De snelheidsborden lijkt hij daarentegen echt niet te zien.
Hebben anderen ook ervaringen?
Edit: relevant: LR AWD met FSD
Het heeft een week geduurd, maar vandaag begon de auto opeens ook verkeersborden te herkennen.
Dit is wel echt een upgrade, vanzelf minder snel op de autopilot bij wegwerkzaamheden etc.
Enige punt van klagen is dat hij waarschuwingslichten die waarschuwen voor een brug of aankomend stoplicht aanziet als een stoplicht, maar alleen wanneer het oranje lampje aan is. Dus "detecteer", "detecteer niet" etc. Erg irritant!
Los daarvan is dit wel de grootste upgrade aan de autopilot die ik tot nu toe heb meegemaakt, het is op 80-wegen nu echt een andere auto.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Kijk dat vroeg ik mij dus af, ik heb zelf geen FSD, maar het viel mij op bij dubbele waarschuwingslichten dat hij het oranje licht bovenin als rood interpreteert.qadn schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:42:
[...]
Even een update over deze update.
Het heeft een week geduurd, maar vandaag begon de auto opeens ook verkeersborden te herkennen.
Dit is wel echt een upgrade, vanzelf minder snel op de autopilot bij wegwerkzaamheden etc.![]()
Enige punt van klagen is dat hij waarschuwingslichten die waarschuwen voor een brug of aankomend stoplicht aanziet als een stoplicht, maar alleen wanneer het oranje lampje aan is. Dus "detecteer", "detecteer niet" etc. Erg irritant!
Los daarvan is dit wel de grootste upgrade aan de autopilot die ik tot nu toe heb meegemaakt, het is op 80-wegen nu echt een andere auto.
Dus hij stopt er ook echt voor bij FSD...
Maar bij mij is het 2020.36.11 en dus niet .10.
Het viel me op dat de auto nogal graag wou updaten. Zo kreeg ik toen ik in de auto stapte een scherm te zien waarin ik kon kiezen om de update te plannen (ergens de komende 24 uur) of direct te installeren. Uiteraard kon ik het scherm ook wegkruisen.
Dit had ik nog niet eerder gezien, is dit recentelijk toegevoegd of wordt deze update gewoon als ‘belangrijk’ vanuit tesla gezien.
Overigens niets bijzonders gemerkt over de verkeersbord herkenning. Ik heb geen FSD en HW2.5, dus misschien logisch voor mij?
- Taro
- Niet online
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Ah, nooit geweten. Normaal installeer ik idd zodra het kan via de app. Deze keer heb ik even gewacht ivm de spannende berichten over de verkeersbord herkenning.Taro schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:10:
@Smobbo Dat scherm is standaard, maar mogelijk heb je de updates eerder altijd via de app geïnstalleerd?
Helaas, opnieuw pairen helpt niet, evenals een power cycle van de telefoon.Taro schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:29:
@noo Hier 36.10 en iOS 14 en Flitsmeister One, werkt prima. Misschien even opnieuw pairen?
Ik heb het idee dit ook (vaker) te hebben na het installeren van 36.10. Net zoals ik het gevoel heb dat hij mijn iPhone XR (met iOS 13) minder goed weet te vinden voor de automatische ver/ontgrendeling. Maar eens kijken of de volgende update daar weer verandering in brengtBlakHawk schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:16:
[...]
Misschien omdat ik probeer dingen te zoeken die kunnen helpen.
Verder ben ik geen accu expert dus geen idee wat dit soort gedrag wil zeggen over een accu:
Ik rijd gisteren op de snelweg en de accu springt opeens van 20% naar 18%, paar km later weer naar 19%.
Stuk je later, bijna thuis weer. Van 18% naar 16% en weer terug naar 17%.
Nu haal ik net de auto met 35% van de lader en geen 15 minuten later staat de accu opeens op 37%.
Deze onbalans krijg ik er niet uit.
Dit laatste is vorige week begonnen. Nu al 3 keer gehad, laden tot 90 resulteert in 92% accu.
35% resulteert in 37%
Dat hoort toch niet?
(edit)
Ha, ik zie het net weer: ingesteld op 70% laden, push-melding gehad dat dat bereikt is en hij is gestopt met laden en de app geeft nu 74% aan.
[ Voor 6% gewijzigd door Eddos op 20-09-2020 20:35 ]
Is toch vreemd...Eddos schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:33:
[...]
Ik heb het idee dit ook (vaker) te hebben na het installeren van 36.10. Net zoals ik het gevoel heb dat hij mijn iPhone XR (met iOS 13) minder goed weet te vinden voor de automatische ver/ontgrendeling. Maar eens kijken of de volgende update daar weer verandering in brengt
(edit)
Ha, ik zie het net weer: ingesteld op 70% laden, push-melding gehad dat dat bereikt is en hij is gestopt met laden en de app geeft nu 74% aan.
Teslafi geeft aan dat de soc na laden echt klopt, maar rond 30 minuten na voltooien loopt hij opeens op.
Heb jij vaker onbalans? Of heb jij ook minder range over dan zou moeten?
Of is bij jou wel alles normaal?
Bij upgrades hebben ze nu een enhanced autopilot toegevoegd. En die kost 3800 euro.
Het heeft de volgende functies:
Navigatie op Autopilot,
Auto Lane Change,
Autopark en
Summon
Wellicht alleen zichtbaar bij AP3.0?
https://imgur.com/a/9ywwLSe
[ Voor 4% gewijzigd door Hunkaroglu op 20-09-2020 20:45 ]
Jep is eerder voorbij gekomen.Hunkaroglu schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:45:
Geen idee of het hier al langs is geweest en of iedereen het ziet.
Bij upgrades hebben ze nu een enhanced autopilot toegevoegd. En die kost 3800 euro.
Het heeft de volgende functies:
Navigatie op Autopilot,
Auto Lane Change,
Autopark en
Summon
Wellicht alleen zichtbaar bij AP3.0?
https://imgur.com/a/9ywwLSe
Helaas nog steeds te veel voor mij persoonlijk.
Met nog maar 75% van het leasecontract resterend zakt iedere maand het bedrag wat ik erover zou hebben
Ik heb geen klachten over mijn range (mag altijd meer bij natuurlijk, maar niet in de mate waar jij mee zit).BlakHawk schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:40:
[...]
Is toch vreemd...
Teslafi geeft aan dat de soc na laden echt klopt, maar rond 30 minuten na voltooien loopt hij opeens op.
Dit is ook vrij nieuw, dus ik verwacht dat het met een software-update is gekomen (en ook weer weggaat).
Anders nooit last van sluipverbruik etc.
Het Navigate on Autopilot werkt redelijk okay (is nog in beta). Het switchen van rijbanen moet nu nog bevestigd worden met de richting aanwijzer, als in; ik wil hier een baan naar links, mag dit? Zo ja, gooi je richtingaanwijzer naar links aan. Dan duurt het in mijn ogen ook nog te lang voor de auto echt van baan is veranderd, net niet bruikbaar zeg maar in de praktijk.
Ik heb de bestellign helaas weer geannuleerd (kan binnen 48 uur via de app ook). Wellicht later nog eens proberen als dit allemaal verder is qua ontwikkeling.
Dank je wel voor het delen van je mening. Wist niet eens dat je kon annuleren. Via de app dus.NeoPhire schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:53:
Heb de Enchanced Autopilot upgrade aangeschaft deze ochtend. Summon is leuk via je telefoon, met name vooruit en achteruit rijden, al werkt dat best haperend, lijkt alsof de app steeds de verbinding met de auto even kwijt raakt. Het slim voorrijden werkt alleen als je telefoon bluetooth verbinding heeft met de auto, wat het direct nutteloos maakt.
Het Navigate on Autopilot werkt redelijk okay (is nog in beta). Het switchen van rijbanen moet nu nog bevestigd worden met de richting aanwijzer, als in; ik wil hier een baan naar links, mag dit? Zo ja, gooi je richtingaanwijzer naar links aan. Dan duurt het in mijn ogen ook nog te lang voor de auto echt van baan is veranderd, net niet bruikbaar zeg maar in de praktijk.
Ik heb de bestellign helaas weer geannuleerd (kan binnen 48 uur via de app ook). Wellicht later nog eens proberen als dit allemaal verder is qua ontwikkeling.
Heb ook structureel elke ochtend 81, maar vaker 82%. Laden staat op 80%. Voorheen nooit last van. Heb alleen updates gedaan. Is ook de eerste zomer dat ik de auto heb, dus waarschijnlijk gewoon normaal gedrag.BlakHawk schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:40:
[...]
Is toch vreemd...
Reisverslag Groningen - Niederau
Afgelopen vrijdag zijn wij teruggekomen van een heerlijke vakantie in het pitoreske Niederau en het leek mij leuk om daar een reisverslag van te maken.Vertrekdag 1
Nadat de laatste spullen in de (toch best ruime) Model 3 waren gepropt en ik mijn zoontje had geinstalleerd in zijn stoel vertrokken we richting de Duitse grens (volgens TeslaMate, om 09:12). Omdat we met onze zoon van 1,5 reizen en het zelf ook wel prettig vinden om geen hele lange stukken gereden er voor gekozen om één overnachting onderweg te doen.Omdat wij relatief dichtbij de grens wonen stelden zowel de Tesla routeplanner als ABRP voor om direct de grens over te steken en gas te geven. Het voorstel van Tesla was om gelijk de eerste stop bij Emsburen te maken, maar omdat dat een stop is zonder veel 'ammenities' besloten om rustig(er) te rijjden en de stop bij Kamen te pakken. Mijn vrouw wilde graag het eerste stuk rijden en was er bij Altenberge wel klaar mee, dus op de parkplatz daar gestopt, even wat gedronken en vervolgens verder gereden. Sinds ik op vakantie ga met mijn (nu) vrouw is het vakantie zodra we de deur uitstappen dus het rijtempo lag ook relatief laag (rond de 115), dus we kwamen met ~35/40% aan bij Kamen i.p.v. de voorspelde 5/10%.
![]() |
Bij Kamen zit Connie's Diner waar je (naar mijn mening) net even iets lekkerder kan eten dan bij de grote(re) fast-food tekens die we allemaal kennen (en bij veel SuC's/Autohoven zitten), dus ik wilde hier graag stoppen rond het middaguur.
Kamen is een vrij grote locatie met (ik meende) 12 stalls dus er was genoeg plek vrij. Auto geparkeerd, mondkapjes opgezocht en bij Connie wat te eten besteld. Voordat dit er was kon ik naar buiten om de auto te verzetten, want die zat al vol en wij nog niet
Omdat ons tempo relatief laag lag konden we onze eerste overnachtingslocatie (Hotel Vorderburg) prima halen zonder extra stop en omdat mijn zoontje lekker lag te slapen in zijn stoel het risico van een extra stop (dichtslaande deuren enzo) ook maar niet genomen. We kwamen (wederom) met 37% aan in Schlitz. Bij het reserveren had ik al aangegeven graag te willen laden, dus de eigenaresse verplaatste haar Mini PHEV zodat ik bij de Destination Charger kon. Dat Destination Charging vind ik wel een uitkomst. Het zorgt ervoor dat je de volgende dag zo kan plannen als je zelf wil, in plaats van dat je eerst een SuC-stop moet inlassen of in het dorp op zoek moet naar een laadpaal. Het hotel heeft geen restaurant, maar daar hadden we zelf in Nederland al voorbereidingen voor getroffen, dus na het avond-eten mijn zoon naar bed gebracht en met mijn vrouw op het terras gaan zitten met een koel drankje en een prima uitzicht
![]() |
Op het terras gekeken naar de planning voor de volgende dag met behulp van de app van ABRP:
/f/image/F9VU6kzYNSBYoOSfcjpbIN3W.png?f=fotoalbum_small)
Vertrekdag 2
De volgende ochtend weer rond 09:00 vertrokken (met zo'n kleine medereiziger duurt alles toch net iets langer dan met zijn tweeen, is onze ervaring inmiddels) en koers gezet naar Geiselwind. Omdat we de vorige dag de tweede geplande stop konden overslaan voor dag 2 besloten om vooral te rijden op basis van het ritme van onze zoon,dus zorgen dat we ergens kunnen stoppen en de auto volladen om tijdens zijn slaapje (wat vaak rond 11:00 is) een flinke rit te kunnen maken. Geiselwind is een stop bij een Autohof, laag aantal stalls (6 meende ik) maar wel een andere snellader er tegenover. Maar omdat een kWh bij Tesla vooralsnog het goedkoopst is gaat daar onze voorkeur naar uit. Gelukkig was het niet druk en konden we de auto in 39 minuten weer opladen van 49% naar 99%. Omdat ik >80% laad duren de sessies relatief lang maar we merkten dat onze andere activiteiten (broodje, stukje fruit, etc.) toch ook wel snel een half uur in beslag namen. Voor deze stop waren we trouwens neergestreken bij Toni's Diner/Rasthof. Een typische plek voor truckers om te ontbijten (vermoed ik) want je kon er losse plakjes brood, ham, etc kopen om zelf je ontbijtje samen te stellen. Prima, maar niet onze plek. Het personeel leek ook niet veel belang bij ons te hebben (bestellen en alles ging maar moeilijk) dus wat gedronken en weer verder gegaan. Omdat de auto weer zo goed als vol zat konden we Schweitenkirschen overslaan en hebben we Mayern gepakt. Dat was laadtechnisch niet echt noodzakelijk, maar omdat ik niet wist of ik kon laden bij het appartement én omdat we er wel even uitwilden daar toch gestopt. Ruim opgezette locatie met 14 stalls.Ik had al wel gelezen in de reviews dat je, als je er naar toe rijd, het gevoel kan krijgen dat je verkeerd rijd en dat snap ik wel. Je duikt een verlaten industrieterrein op en dan staat er 'opeens' een SuC-locatie, klimpark en allemaal bedrijvigheid in het achterste hoekje.
Op de laders hing trouwens een mededeling dat de toegangsweg groot onderhoud kreeg waardoor de SuC niet bereikbaar was:
:strip_exif()/f/image/FdXKhwwdKy1leW0CwPXCt4lN.jpg?f=fotoalbum_small)
En dat de lounge alleen te openen was met een code:
/f/image/6QTnCoC6rCnDoc6knXUpp0NE.png?f=fotoalbum_small)
Die lounge is ideaal om even wat te eten, toilet te bezoeken etc. Goed alternatief op een terrein waar verder nog weinig te beleven is.
Na deze stop (45 min, van 35% naar 99%) naar Niederau gereden en met 77% de auto in de garage geparkeerd.
Omdat ik had gezien dat op de paal naast de auto een stopcontact zat de receptie gevraagd of het goed was dat ik daar mijn auto instekkerde. Dat was prima, dus:
/f/image/qSfG0oKeDfY2qcLUcP4odL7n.png?f=fotoalbum_small)
Als je gewend bent om thuis 'gewoon' op 11kW te laden duurt dit wel een stuk langer, maar zoveel gebruikten we de auto toch niet. En het stroomnet was stabiel, niet zoals anderen in Italië hebben ervaren
/f/image/3zkwxh1vijgUixFpkqCkYxGa.png?f=fotoalbum_small)
'Helaas' bracht mijn gestekker een andere gast ook op het idee om zijn V60 PHEV in te pluggen waardoor de groep eruit klapte. Zijn 10A en mijn 10A (ik had hem eerder al bewust lager gezet) waren toch iets teveel blijkbaar. Na het melden bij de receptie gaf zij aan dat ze de klusjesman zou vragen om er naar te kijken, maar daar liet ze hem niet speciaal voor komen. Snap ik.
Terugreisdag 1
Dit zorgde ervoor dat we op de dag van vertrek met ~55% zijn vertrokken en onze eerste stop gemaakt hebben bij Irschenberg. Dat was al vrij snel, maar omdat we uiteindelijk vrij laat vertrokken (rond 10:00) weer mooi op tijd voor het slaapje. En deze stop had een speelplaats, tankstation met goede koffie etc. Mijn initiele dee was om te stoppen bij Hilpoltstein maar die hebben we overgeslagen omdat we bij Irschenberg tot 100% hadden geladen en Hilpoltstein daardoor eigenlijk te vroeg kwam. Wederom bij Geiselwind gestopt en bij de grote gele M iets gedronken en gegeten (mijn vrouw wilde absoluut niet terug naar Toni's, terwijl ze ook absoluut geen McD-fan is).Vanaf daar konden we prima Hotel Vorderburg weer halen.
Terugreisdag 2
Daar weer tot 100% geladen, wederom gestopt bij Kamen en een ijsje gehaald bij het tankstation en toen op weg naar het hoge Noorden. Inmiddels was iedereen in de auto wel klaar met het reizen, waardoor het tempo iets omhoog ging en we met 30-35% weer aangekomen zijn. Dat was anders waarschijnlijk 40/45% geweest.Dit was onze eerste verre reis met het hele gezin met de Model 3 en dat is eigenlijk prima bevallen. We hebben op geen enkel moment op de auto hoeven te wachten. Dat komt ook omdat we de stops combineren met een ander doel, maar dat deden we met tanken eigenlijk ook altijd wel. Alleen moest je dan tanken en vervolgens de auto verzetten, nu hoef je alleen de kabel in te pluggen en kun je je ding gaan doen.
Verder vond ik de auto op de lange(re) ritten best zuinig. De range is deze reis in ieder geval niet de beperkende factor geweest, er was altijd wel een inzittende die er graag eerder uitwilde. ABRP en de Tesla-Navi planden allebei vrij voorzichtig, maar we reden ook wel rustig. Ik heb ook het gevoel dat op de snelweg regeneratie op laag en veel laten uitrollen ook best wat scheelt in het verbruik en de range.
Qua zitten is het voor mij nog steeds niet de reisauto die ik graag wil (zittingen te kort, krijg altijd last van tintelingen in mijn benen) maar dankzij Corona nu ook niet iets waar ik mij dagelijks aan stoor (voorheen reed ik richting de 70.000km per jaar, nu 7.000). Als ik voor mijn werk moest superchargen duurt het mij vaak lang genoeg, maar dan zit ik in de auto te wachten. Als je een andere bezigheid hebt is de tijd zo om. Verder concludeerde ik dat je best veel kan plannen, maar door de vele SuC's kun je ook prima van stop-naar-stop plannen. Dus voor de terugreis had ik ook geen ABRP-routes meer gemaakt. Gewoon een SuC gekozen via de Tesla navigatie en gaan.
Mijn verbruik voor deze trip:
:strip_exif()/f/image/dlM5VQQkJpetVHwiDrSF2MVZ.jpg?f=fotoalbum_small)
Waarbij de hoge temperatuur en het lage tempo ook veel geholpen hebben. Mocht ik in het voorjaar gaan skieen met de mannen komen er heel andere cijfers en zullen we ook sneller van SuC naar SuC knallen. Mijn medepassagiers vonden het nu fijn als ik >20% SoC aanhield bij het plannen. Prima
En nog wat losse plaatjes :-)
Er past toch best veel in:
:strip_exif()/f/image/Ix2GieH23NOjFHa2WXFBzmEl.jpg?f=fotoalbum_small)
Kruimels blijven op de bank liggen in plaats van dat ze in de stof verdwalen:
:strip_exif()/f/image/mXGIqvEfLXgnpEL4Zca8Q4e4.jpg?f=fotoalbum_small)
En in de wasstraat is meneer rustig dankzij de 4G en YouTube:
/f/image/7Kup3iXSrOB3F0vBxH5PaQCA.png?f=fotoalbum_small)
Achterbank en de rest van de auto weer schoon, tassen weer uitgepakt en het nadenken over de volgende bestemming kan alweer beginnen. Aan de auto zal het niet liggen, die is er al wel weer klaar voor
Volgens mij zou dit vallen onder koop op afstand, waardoor je de koop binnen 14 dagen mag annuleren. Europese consumentenbescherming:)NeoPhire schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:53:
Heb de Enchanced Autopilot upgrade aangeschaft deze ochtend. Summon is leuk via je telefoon, met name vooruit en achteruit rijden, al werkt dat best haperend, lijkt alsof de app steeds de verbinding met de auto even kwijt raakt. Het slim voorrijden werkt alleen als je telefoon bluetooth verbinding heeft met de auto, wat het direct nutteloos maakt.
Ik heb smorgens vaak last dat de achterruit beslagen is en dan hoef ik niet meteen de hele auto te verwarmen.
Maar als ik nu op het achterruit icontje click via de App gaat hij meteen vol blowen en ontdooien.
PSN: FreakGIB
Kan goed inderdaad. Vermoed dat het dan wel moet lopen via de service afdeling van Tesla (qua snelheid niet hele beste ervaringen mee). Binnen 48 uur kun je het via de app weer annuleren, dat werkt moeiteloosnaii11 schreef op maandag 21 september 2020 @ 07:58:
[...]
Volgens mij zou dit vallen onder koop op afstand, waardoor je de koop binnen 14 dagen mag annuleren. Europese consumentenbescherming:)
Nee, helaas niet. Ook niet apart via API. De auto regelt dit zelf obv temperatuur verschil of, als je max gaat preheaten.FreakGIB schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:26:
Weet iemand of het mogelijk is via je app om alleen de achterruitverwarming aan te zetten en niet de blower.
Ik heb smorgens vaak last dat de achterruit beslagen is en dan hoef ik niet meteen de hele auto te verwarmen.
Maar als ik nu op het achterruit icontje click via de App gaat hij meteen vol blowen en ontdooien.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik ben bang dat de HW2.5 eigenaren weer eens achter het net vissen m.b.t. deze functionaliteit die ook voor standaard AP essentieel is om goed te kunnen functioneren. Ik ben nu meer bezig met de snelheid van de auto corrigeren dan met opletten of AP goed functioneert.Smobbo schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:00:
Vandaag ook de update naar 36 gedaan.
Maar bij mij is het 2020.36.11 en dus niet .10.
Het viel me op dat de auto nogal graag wou updaten. Zo kreeg ik toen ik in de auto stapte een scherm te zien waarin ik kon kiezen om de update te plannen (ergens de komende 24 uur) of direct te installeren. Uiteraard kon ik het scherm ook wegkruisen.
Dit had ik nog niet eerder gezien, is dit recentelijk toegevoegd of wordt deze update gewoon als ‘belangrijk’ vanuit tesla gezien.
Overigens niets bijzonders gemerkt over de verkeersbord herkenning. Ik heb geen FSD en HW2.5, dus misschien logisch voor mij?
Ik baal daar ook wel goed van. Alle andere functionaliteit zou ik natuurlijk graag hebben maar ik kan prima zonder. De snelheidsborden herkenning is echter iets wat AP echt nodig heeft aangezien de GPS data simpelweg niet accuraat / niet constant up to date kan zijn.
Had goede hoop dat HW2.5 dat nog wel aan zou kunnen maar helaas.
Is dat niet het voorruit icoontje?FreakGIB schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:26:
Weet iemand of het mogelijk is via je app om alleen de achterruitverwarming aan te zetten en niet de blower.
Ik denk dat door de HW3.0 data de kaarten van alle Tesla's beter wordt, dus ook de HW2.5 kaarten/snelheidsdata.acidfever schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:27:
[...]
Ik ben bang dat de HW2.5 eigenaren weer eens achter het net vissen m.b.t. deze functionaliteit die ook voor standaard AP essentieel is om goed te kunnen functioneren. Ik ben nu meer bezig met de snelheid van de auto corrigeren dan met opletten of AP goed functioneert.
Ik baal daar ook wel goed van. Alle andere functionaliteit zou ik natuurlijk graag hebben maar ik kan prima zonder. De snelheidsborden herkenning is echter iets wat AP echt nodig heeft aangezien de GPS data simpelweg niet accuraat / niet constant up to date kan zijn.
Had goede hoop dat HW2.5 dat nog wel aan zou kunnen maar helaas.
Lijkt er wel op als ik google dan is een iets vierkanter icontje met 3 slinger lijntjes er doorheen voor de achterruit
in de auto zelf kan je wel de blower/ Voorruit aanzetten of de achterruit appart.
PSN: FreakGIB
Echter reed ik vanmorgen op een provinciale weg (80km/h) met aan beide kanten een parallelweg (30km/h). Bij ieder bord op de parallelweg ging de AP terug naar 30. Dit maakt AP voor dit soort wegen niet meer bruikbaar.
Weet iemand al of en waar je deze optie volledig uit kan zetten?
Afgelopen vrijdag gebeld, kon ik meteen de volgende ochtend op zaterdag terecht.. Heeft een tijd geduurd voordat de retrofit in Europa gestart is, maar dit is wel echt fantastisch supersonisch snel! Super aardige en enthousiaste mensen bij de SeC, kortom, een hele goeie ervaring.
Heeft ook wel wat magisch dat je daarna in dezelfde auto wegrijd maar je nu opeens alle extra visualisaties ziet die ik tot nu toe alleen van youtube-filmpjes kende
@IceOnFire hoeveel tijd waren ze bezig met je auto? Je krijgt de oude hardware mee voor boven het bed?
[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 21-09-2020 10:23 ]
Uiteindelijk zijn ze 5 uur bezig geweest, helaas geen trofee voor boven het bedInspired schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:22:
@IceOnFire hoeveel tijd waren ze bezig met je auto? Je krijgt de oude hardware mee voor boven het bed?
Ah, dat is nog best lang. Maar mooi dat het zo snel kon.IceOnFire schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:27:
[...]
Uiteindelijk zijn ze 5 uur bezig geweest, helaas geen trofee voor boven het bed
Tijdens het laden weet ik niet precies wat er gebeurd maar vorige week tijdens het rijden viel het mij ook op dat de batterij percentage fluctueerde. Dat had ik nog niet eerder gezien. Verder was het verbruik ook ineens ontzettend laag met 99 wh/km over een rit van ~30km die grotendeels over de snelweg met 100 kmh ging. Erg apart, meestal zit ik zo'n 30-50% hoger. Morgen moet ik weer dezelfde tocht maken, eens zien wat er dan gebeurd.BlakHawk schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:16:
[...]
Misschien omdat ik probeer dingen te zoeken die kunnen helpen.
Verder ben ik geen accu expert dus geen idee wat dit soort gedrag wil zeggen over een accu:
Ik rijd gisteren op de snelweg en de accu springt opeens van 20% naar 18%, paar km later weer naar 19%.
Stuk je later, bijna thuis weer. Van 18% naar 16% en weer terug naar 17%.
Nu haal ik net de auto met 35% van de lader en geen 15 minuten later staat de accu opeens op 37%.
Deze onbalans krijg ik er niet uit.
Dit laatste is vorige week begonnen. Nu al 3 keer gehad, laden tot 90 resulteert in 92% accu.
35% resulteert in 37%
Dat hoort toch niet?
Ik heb er nog maar beperkt mee gereden, maar wordt er ook nog niet enthousiast van. Het scenario waar ik tegenaan liep was de volgende. Op een 80 km/u weg staan met regelmaat stoplichten. In aanloop naar die stoplichten wordt het 50 km/u. Die borden worden feilloos herkend. Omdat er een voorrangsweg bord na het kruispunt staan, hebben wij geleerd dat je dan weer 80 km/u mag (buiten de bebouwde kom). De Tesla blijft echter op 50 km/u staan.Dennismatt schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:12:
Ik was vooralsnog best blij met de update van Speed Assist Improvements. (het lezen van de snelheidsborden en daarmee je snelheid van AP aanpassen. )
Echter reed ik vanmorgen op een provinciale weg (80km/h) met aan beide kanten een parallelweg (30km/h). Bij ieder bord op de parallelweg ging de AP terug naar 30. Dit maakt AP voor dit soort wegen niet meer bruikbaar.
Weet iemand al of en waar je deze optie volledig uit kan zetten?
Nu snap ik dat de regels heel lastig zijn voor een auto en dat dit niet de ideale weg is voor AP. Ben benieuwd hoe snel dit verbeterd.
Als je echt naar robot taxi’s wil, dan zijn dit nog de meest simpele “regels” om de auto mee te laten nemen.BytePhantomX schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:39:
[...]
Ik heb er nog maar beperkt mee gereden, maar wordt er ook nog niet enthousiast van. Het scenario waar ik tegenaan liep was de volgende. Op een 80 km/u weg staan met regelmaat stoplichten. In aanloop naar die stoplichten wordt het 50 km/u. Die borden worden feilloos herkend. Omdat er een voorrangsweg bord na het kruispunt staan, hebben wij geleerd dat je dan weer 80 km/u mag (buiten de bebouwde kom). De Tesla blijft echter op 50 km/u staan.
Nu snap ik dat de regels heel lastig zijn voor een auto en dat dit niet de ideale weg is voor AP. Ben benieuwd hoe snel dit verbeterd.
Voor een robot taxi zeker, maar voor nu heb ik het alleen over AP zoals het was en nu is geworden.BlakHawk schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:07:
[...]
Als je echt naar robot taxi’s wil, dan zijn dit nog de meest simpele “regels” om de auto mee te laten nemen.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
?? Verkeersbord A5.DJGizbo schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:39:
Hij herkent helaas ook de blauwe adviessnelheidborden. En in Nederland hebben we geen einde adviessnelheid,

Overigens: verkeersborden met een snelheidsbeperking (A1) moeten na elke kruising herhaald worden om weer geldig te zijn. Die hoeven dan niet opgeheven te worden door een verkeersbord A2.
Hoe gaat een Tesla daar mee om? Vooral in Duitsland zie je vaak snelheidsbegrenzingen naar 70 bij een kruising zonder dat ze daarna opgeheven worden.
Signatures zijn voor boomers.
Kun je gewoon parkeerbeheer of politie voor bellen. Lijkt me vrij duidelijk in dit geval, is niet alleen verkeerd maar ook nog eens compleet asociaal parkeren (2 plekken bezetten).Aalard99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:21:
Twee plekken volledig bezet door een ICE auto.
Helaas is er maar weinig handhaving hierop is mijn ervaring....
Zet je hem toch dwars erachter met kabel erin en een briefje onder zijn ruit met je telefoonnummer? Mits je echt stroom nodig hebt.Aalard99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:21:
Hier kan ik zo kwaad om worden, net een nieuwe oplaad plek vlak bij mijn huis en kom je het volgende tegen:
[Afbeelding]
En dan de gemeente inlichten, als jullie niet willen handhaven los ik het zo op en dan kan welicht de politie de volgende keer onnodig komen opdraven. Wat jullie willen...
Overdwars erachter zetten en stekker erin.Aalard99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:21:
Hier kan ik zo kwaad om worden, net een nieuwe oplaad plek vlak bij mijn huis en kom je het volgende tegen:
[Afbeelding]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Dit is zo overduidelijk, dat lijkt mij een bewuste saboteeractie. Express op 2 plekken gaan staan om te zorgen dat niemand kan laden. Bah.Aalard99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:21:
[Afbeelding]
Look behind you! A three headed monkey!
Dit wordt niet herkend en dus blijft de maximumsnelheid op 50km staan. Gelukkig is er wel de mogelijkheid om de snelheid naar 80 te zetten voor TACC, maar handig is het niet. Voorheen werkte dit op GPS en dat was prima. Toch wel een achteruitgang.
Look behind you! A three headed monkey!
:fill(white):strip_exif()/f/image/g9BNoHhXP42n8UAVyzzAIHZJ.png?f=user_large)
Maar deze ziet hij wel:
Binnen de bebouwde kom maakt het verder weinig uit en pakt hij deze zelfs prima:
Ja eens, vanuit mijn emotie zou ik dat ook willen doen. Alleen ik wil me niet verlagen tot het niveau van dit volk. Heb het wel aan de wijkagent doorgegeven en gevraagd of hier beter op gehandhaafd kan worden.BlakHawk schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:29:
[...]
Zet je hem toch dwars erachter met kabel erin en een briefje onder zijn ruit met je telefoonnummer? Mits je echt stroom nodig hebt.
En dan de gemeente inlichten, als jullie niet willen handhaven los ik het zo op en dan kan welicht de politie de volgende keer onnodig komen opdraven. Wat jullie willen...
Net toen ik stukje verder uitstapte kwam iemand aanlopen dus ik denk ik spreek hem even aan op normale manier; Meneer, maakt mij niet uit want ik hoef niet te laden maar ik weet dat ze hier heel streng handhaven, keek me verbaast aan...
Ik wijs naar de paal die er stond,.. Zegt ie... ow ehm die had ik niet gezien... zal er op letten... Bedankt...
Tja wat moet je ermee....
Toch snap ik dit niet zo goed. Je ziet zelf ook de 30 borden lijkt me, is dan het pedaal induwen teveel gedoe om het hele AP systeem onbruikbaar te maken?Dennismatt schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:12:
[...]
[...]
Als ik met AP rij, is dan bestuur ik de auto nog steeds, ik kijk waar de borden zijn en ik let op of de auto doet wat ik verwacht. Zodra dat afwijkt - een bocht te ruim, te hard of te zacht een bocht insturen, lijnen verkeerd interpreteren, onnodig afremmen - dan neem ik over. Het enige dat ik doe is kijken of de auto doet wat ik verwacht, zonder dat ik zelf de acties doe. Dus het overgrote deel van de tijd bestuur ik met de AP mee.
Zelfs met de momenten dat ik het over moet nemen, is in mijn ogen de AP een grote toevoeging, want ik ben niet zelf tussen de lijntjes aan het kleuren, niet zelf steeds op de snelheid letten, niet zelf steeds afremmen bij voorganger, etc. etc. etc. Dus alle micro-beslissingen worden overgenomen, het enige dat ik nog doe is op een hoger nivo - het anticipatienivo - nog actief rijden en voor de rest de auto het laten doen en kijken of hij het goed doet.
Als je in paniek raakt omdat hij het verkeerde bord oppakt en daardoor de AP onbruikbaar vind, ben je dan niet al teveel overgelaten aan de techniek? Het klinkt dan alsof je helemaal niet meer - of niet genoeg - oplet op wat er gebeurd.
Ik hou mijn hart vast als dat soort mensen op de openbare weg rijden. Als je al zo'n grote paal en bord mist, valt een klein kind vast ook niet op voor deze persoon.GB2 schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:12:
Soms hebben mensen het ook niet door, had dit laatst ook kwam aan bij winkelcentrum en hoefde niet te laden... Paal waar ook 2 ICE auto's voor stonden...
Net toen ik stukje verder uitstapte kwam iemand aanlopen dus ik denk ik spreek hem even aan op normale manier; Meneer, maakt mij niet uit want ik hoef niet te laden maar ik weet dat ze hier heel streng handhaven, keek me verbaast aan...![]()
Ik wijs naar de paal die er stond,.. Zegt ie... ow ehm die had ik niet gezien... zal er op letten... Bedankt...![]()
Denk dat het gewoon eerder iets is van "even snel, kan wel" en als je dan aangesproken wordt doen alsof je neus bloedt in plaats van je fout toegeven. Wordt tijd dat er flink op gecontroleerd en beboet wordt.
Tijd geleden bij de SuC in Hoorn waarbij er een ICE stond op een laadplek, rest van de plekken wel bezet met ladende Tesla's. Bij de receptie gevraagd of ze het kenteken of iets dergelijks konden natrekken, of de auto konden laten wegslepen, maar werd helaas niet gedaan onder het mom van "wij mogen dat niet". Het is een privéterrein, dus wegslepen had gewoon gekund. Jammer dat het ten eerste gebeurt, maar nog vervelender dat ze er (bijna) altijd ongestraft mee weg komen.
Wij kunnen dit soort zaken melden middels de Fixi app van de gemeenten. Moet zeggen dat ze daar echt super goed op reageren. Handhaving neemt dan zo'n plek mee in haar rondes.Aalard99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:21:
[Afbeelding]
To Cow or not to Cow, that is the Chicken
I stand corrected. Het bord bestaat dus wel, maar het bewuste bord staat er niet. 2 kilometer verderop is een kruising en dus een nieuw 60 km/u bord.Maasluip schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:24:
[...]
?? Verkeersbord A5.
[Afbeelding]
Overigens: verkeersborden met een snelheidsbeperking (A1) moeten na elke kruising herhaald worden om weer geldig te zijn. Die hoeven dan niet opgeheven te worden door een verkeersbord A2.
Hoe gaat een Tesla daar mee om? Vooral in Duitsland zie je vaak snelheidsbegrenzingen naar 70 bij een kruising zonder dat ze daarna opgeheven worden.
Interessante case, ik heb dus precies het tegenovergestelde zoals ik weleens heb uitgelegd. Ben wel heel benieuwd naar de anderen ook! (misschien zelfs een poll waard)DaCoTa schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:19:
[...]
Toch snap ik dit niet zo goed. Je ziet zelf ook de 30 borden lijkt me, is dan het pedaal induwen teveel gedoe om het hele AP systeem onbruikbaar te maken?
Als ik met AP rij, is dan bestuur ik de auto nog steeds, ik kijk waar de borden zijn en ik let op of de auto doet wat ik verwacht. Zodra dat afwijkt - een bocht te ruim, te hard of te zacht een bocht insturen, lijnen verkeerd interpreteren, onnodig afremmen - dan neem ik over. Het enige dat ik doe is kijken of de auto doet wat ik verwacht, zonder dat ik zelf de acties doe. Dus het overgrote deel van de tijd bestuur ik met de AP mee.
Zelfs met de momenten dat ik het over moet nemen, is in mijn ogen de AP een grote toevoeging, want ik ben niet zelf tussen de lijntjes aan het kleuren, niet zelf steeds op de snelheid letten, niet zelf steeds afremmen bij voorganger, etc. etc. etc. Dus alle micro-beslissingen worden overgenomen, het enige dat ik nog doe is op een hoger nivo - het anticipatienivo - nog actief rijden en voor de rest de auto het laten doen en kijken of hij het goed doet.
Als je in paniek raakt omdat hij het verkeerde bord oppakt en daardoor de AP onbruikbaar vind, ben je dan niet al teveel overgelaten aan de techniek? Het klinkt dan alsof je helemaal niet meer - of niet genoeg - oplet op wat er gebeurd.
Voor mij: De weg kan ik op anticiperen, want die zie ik. De AP niet, want ik weet niet of hij wel of niet gaat remmen voor deze of de volgende schaduw. Of hij wel of niet denkt dat ik op de afslag zit en dus naar 30 opeens wil. En dan ben je eigenlijk altijd te laat, met veel gezeur van de bijrijder. Dus dat zit je juist constant onder spanning om te proberen de AP te corrigeren. Voor mij is het dan maar liever zelf sturen.
Bij casus over het 30 bord dan. Dan zou het probleem dus zijn: elk 30 bord op parallelwegen (niet je eigen weg zelfs) in de gaten houden, altijd van te voren dan het gas iets gaan indrukken, om vervolgens opnieuw de snelheid in te moeten stellen. Dat zou ik ook teveel gedoe vinden en bij je in mijn ogen drukker dan zonder AP (waarom ik 2020.36 dus ook nog niet heb geinstalleerd)
*EDIT: lijk nu te begrijpen dat AP uberhaupt niet kan op die wegen, omdat hij begrenst op 30 km/h. Dus dan is het wel helemaal onbruikbaar helaas
[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 21-09-2020 14:16 ]
Die hele pet gaat niet op. AP denkt dus 30, dus begrensd naar 30 en niet harder. Dus alleen TACC.JohanB schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:41:
[...]
Interessante case, ik heb dus precies het tegenovergestelde zoals ik weleens heb uitgelegd. Ben wel heel benieuwd naar de anderen ook! (misschien zelfs een poll waard)
Voor mij: De weg kan ik op anticiperen, want die zie ik. De AP niet, want ik weet niet of hij wel of niet gaat remmen voor deze of de volgende schaduw. Of hij wel of niet denkt dat ik op de afslag zit en dus naar 30 opeens wil. En dan ben je eigenlijk altijd te laat, met veel gezeur van de bijrijder. Dus dat zit je juist constant onder spanning om te proberen de AP te corrigeren. Voor mij is het dan maar liever zelf sturen.
Bij casus over het 30 bord dan. Dan zou het probleem dus zijn: elk 30 bord op parallelwegen (niet je eigen weg zelfs) in de gaten houden, altijd van te voren dan het gas iets gaan indrukken, om vervolgens opnieuw de snelheid in te moeten stellen. Dat zou ik ook teveel gedoe vinden en bij je in mijn ogen drukker dan zonder AP (waarom ik 2020.36 dus ook nog niet heb geinstalleerd)
Overigens val ik in de categorie die jij noemt. Gas boven het pedaal omdat het onverwacht komt. Auto rijden moet ontspannend zijn en daarmee ook de veiligheid bevorderen. Begrijp ook niet hoe andere dat doen. Die zullen ongetwijfeld nooit een harde phantom break hebben meegemaakt (gelukkig voor hen).
[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-09-2020 13:58 ]
Z'n auto onder stroom zetten, als ie zo graag een elektrische auto wil nadoen.Aalard99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:21:
[Afbeelding]
Wat mij betreft geen discussie wat iedereen vindt hoe AP gebruikt moet (of kan) worden. Daar heeft iedereen zijn eigen idee bij. Ik zie de bordenherkenning voor nu als een verslechtering en was benieuwd naar welke scenario's het wel of niet werkt en of het 'vroeger' met MobileEye wel goed heeft gewerkt.DaCoTa schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:19:
[...]
Toch snap ik dit niet zo goed. Je ziet zelf ook de 30 borden lijkt me, is dan het pedaal induwen teveel gedoe om het hele AP systeem onbruikbaar te maken?
[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:26 ]
Maar dit geval rechtvaardigt wel gewoon heel groot LUL geschreven op z'n deur, met je sleutel.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ja eens, maar in dit geval staat er een bord, op de grond een groen vlak en hij/zij staat ook nog eens dubbel geparkeerd. Je kan me niet wijsmaken dat je dit niet gezien hebt, anders verdien je geen rijbewijs. Het was op dat moment redelijk druk om te parkeren dus je ziet vaker dat mensen dan toch hun auto op een 'lege' plek zetten.GB2 schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:12:
Soms hebben mensen het ook niet door, had dit laatst ook kwam aan bij winkelcentrum en hoefde niet te laden... Paal waar ook 2 ICE auto's voor stonden...
Net toen ik stukje verder uitstapte kwam iemand aanlopen dus ik denk ik spreek hem even aan op normale manier; Meneer, maakt mij niet uit want ik hoef niet te laden maar ik weet dat ze hier heel streng handhaven, keek me verbaast aan...![]()
Ik wijs naar de paal die er stond,.. Zegt ie... ow ehm die had ik niet gezien... zal er op letten... Bedankt...![]()
Eh, nee. Gewoon zo'n watervaste stift kopen en op z'n voorruit schrijven. Komt er aleen met een krabber en veel moeite vanaf maar is niet destructief.EvaluationCopy schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:32:
Je moet jezelf nooit verlagen tot het nemen van dergelijke niveauloze wraakacties, ook al staan ze nog zo hufterig geparkeerd.
Maar dit geval rechtvaardigt wel gewoon heel groot LUL geschreven op z'n deur, met je sleutel.![]()
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
In onze lokale gemeente wordt dat op dezelfde manier beboet als het bezetten van een gehandicapten parkeerplaats. Dus dat loopt aardig in de papieren.Aalard99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:21:
[Afbeelding]
Ja, niet vaak, maar heb ze zeker wel gehad. Dan duw je het pedaal in want je zit - zoals je zegt - met de voet boven/op het pedaal. Niet geweldig en zeker voor passagiers niet heel fijn, maar in mijn beleving ook lang niet zo erg dat het systeem onbruikbaar is.STIMPPYYY schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:56:
[...]
Die hele pet gaat niet op. AP denkt dus 30, dus begrensd naar 30 en niet harder. Dus alleen TACC.
Overigens val ik in de categorie die jij noemt. Gas boven het pedaal omdat het onverwacht komt. Auto rijden moet ontspannend zijn en daarmee ook de veiligheid bevorderen. Begrijp ook niet hoe andere dat doen. Die zullen ongetwijfeld nooit een harde phantom break hebben meegemaakt (gelukkig voor hen).
Zoals eerdere discussies ook uitwezen: er is een groot verschil in beleving van deze phantom brakes en er is een groot verschil of je op vaste routes rijdt of iedere dag op onbekende wegen komt.
Mooi voorbeeld hiervan: In een hele oude versie wilde de AP op de A1 splitsing A6 bij Muiden vaak de busbaan op, omdat hij dacht dat dat de afslag was.
:fill(white):strip_exif()/f/image/oAU5JsMWDvhmDLrhY6fPPPB8.png?f=user_large)
Dat was dus een bekend probleem, na 1x weet je dat. De eerste keer voel je hem afbuigen, druk je hem terug en denk je - WUT? De tweede keer is de verrassing eraf en hou je hem tegen als hij toch de busbaan op wil. (Deze is overigens al lang opgelost.)
Idem met andere rare acties, als je de route kent, zijn ze vaak niet spannend of verrassend meer. De paar locaties waar het gebeurd op mijn vaste routes die ken ik nu wel, maar sporadisch is het een verrassing.
Dat klopt inderdaad, geef ik je gelijk in. De verassing zit 'm wat bij mij dan altijd in stand van de zon of mensen die (met pech) langs de weg staan (geparkeerd). Wat dat betreft nooit ontspannend terwijl er momenten zijn dat ik die ontspanning (met name voor de update) veel vaker weer had en mezelf hierop betrapte. Mijn eerste reactie was dan weer 'focus en voet boven het pedaal'.DaCoTa schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:07:
[...]
Ja, niet vaak, maar heb ze zeker wel gehad. Dan duw je het pedaal in want je zit - zoals je zegt - met de voet boven/op het pedaal. Niet geweldig en zeker voor passagiers niet heel fijn, maar in mijn beleving ook lang niet zo erg dat het systeem onbruikbaar is.
Zoals eerdere discussies ook uitwezen: er is een groot verschil in beleving van deze phantom brakes en er is een groot verschil of je op vaste routes rijdt of iedere dag op onbekende wegen komt.
Mooi voorbeeld hiervan: In een hele oude versie wilde de AP op de A1 splitsing A6 bij Muiden vaak de busbaan op, omdat hij dacht dat dat de afslag was.
[Afbeelding]
Dat was dus een bekend probleem, na 1x weet je dat. De eerste keer voel je hem afbuigen, druk je hem terug en denk je - WUT? De tweede keer is de verrassing eraf en hou je hem tegen als hij toch de busbaan op wil. (Deze is overigens al lang opgelost.)
Idem met andere rare acties, als je de route kent, zijn ze vaak niet spannend of verrassend meer. De paar locaties waar het gebeurd op mijn vaste routes die ken ik nu wel, maar sporadisch is het een verrassing.
Er is een meme van maar ik kan hem niet vindenMar.tin schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:23:
[...]
break = breken of pauze, afhankelijk van de zincontext
Herkend nog wat borden niet, maar is ook nog beta. Blijkbaar weet deze chauffeur niet dat zijn auto ook een knipperlicht heeftSaxi schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:49:
[...]
Ik denk alleen voor FSD. Hieronder een video van wat ik ervaar met HW3 zonder FSD.
[YouTube: Testing Tesla software 2020.36.10 new features]
GoT, You have to love it!
Ik heb het witte interieur, dus heb mij daar aardig op ingelezen. Af en toe af doen met babydoekjes schijnt het beste te zijn. (en als ze zichtbaar vies zijn natuurlijk)_PM schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:07:
Heeft iemand ideëen hoe het 'vegan-leer' te onderhouden? Van leer weet ik dat het goed is om af en toe in te vetten om het in goede toestand te houden, maar wat met de stoelen van de Tesla te doen?
Zelfs het blauw van mijn spijkerbroeken gaat er prima van af.
There's no place like 127.0.0.1
Hangt ook wel af van de beschikbare parkeerplaatsen vind ik, als alle parkeerplekken volzet zijn mag wat mij betreft deze plek ingenomen worden door eender welke auto. Het zou nogal onlogisch zijn om iemand 15 min verder te laten parkeren omdat die plek net voorbehouden is aan elektrische voertuigen...Aalard99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:21:
[Afbeelding]
Was trouwens wel netter van jou geweest om nummerplaten even te blurren, het lijkt er inderdaad op dat die niet netjes geparkeerd staat maar je kent ook achtergrond/situatie niet...
Ken de locatie niet, maar 15 minuten lijkt me redelijk overdreven.TurnTheLightsOn schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:58:
[...]
Hangt ook wel af van de beschikbare parkeerplaatsen vind ik, als alle parkeerplekken volzet zijn mag wat mij betreft deze plek ingenomen worden door eender welke auto. Het zou nogal onlogisch zijn om iemand 15 min verder te laten parkeren omdat die plek net voorbehouden is aan elektrische voertuigen...
Was trouwens wel netter van jou geweest om nummerplaten even te blurren, het lijkt er inderdaad op dat die niet netjes geparkeerd staat maar je kent ook achtergrond/situatie niet...
Daarbij zijn er mensen die afhankelijk zijn van het kunnen laden bij zulke palen en daar zijn er minder van beschikbaar dan normale parkeerplekken.
Ga mijn EV toch ook niet bij een benzinepomp parkeren als het een straat verderop vol staat.
Ik raak niet in paniek omdat hij het verkeerde bord leest. Maar zonder deze update werkte hij prima op dit soort wegen en nu moet je toch iedere keer weer je snelheid aanpassen. Dit is voor de achterliggers ook verwarrend, waarom je steeds op de rem stapt. Dus voor dit soort wegen is de AP nu minder bruikbaar.DaCoTa schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:19:
[...]
En mijn vraag was dus of je deze optie uit zou kunnen zetten.
Yupybos schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:38:
[...]
Er is een meme van maar ik kan hem niet vinden![]()
DaCoTa schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:17:
Break: to separate into parts with suddenness or violence
Brake: a device for arresting or preventing the motion of a mechanism usually by means of friction
[ Voor 45% gewijzigd door DaCoTa op 21-09-2020 16:52 ]
Ja leuk, je draait de rollen precies om. Nu ben ik de veroorzaker en de andere het slachtoffer zeker?TurnTheLightsOn schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:58:
[...]
Hangt ook wel af van de beschikbare parkeerplaatsen vind ik, als alle parkeerplekken volzet zijn mag wat mij betreft deze plek ingenomen worden door eender welke auto. Het zou nogal onlogisch zijn om iemand 15 min verder te laten parkeren omdat die plek net voorbehouden is aan elektrische voertuigen...
30 seconden lopen waren parkeerplaatsen genoeg.
Aalard99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:30:
[...]
Ja leuk, je draait de rollen precies om. Nu ben ik de veroorzaker en de andere het slachtoffer zeker?
30 seconden lopen waren parkeerplaatsen genoeg maar dat doet er totaal niet toe.
Ik ben er ook wat gematigder in geworden. Waar ik vroeger een emmer verf over zulke auto’s wilde gooien denk ik tegenwoordig “ze zullen het zich vast niet beseffen “ of “misschien moest de berijder hier met spoed naartoe “. Je kent het hele verhaal vaak niet idd... Dus als ik ze tref spreek ik ze vriendelijk aan en hoop ik dat het helptTurnTheLightsOn schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:58:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Eddos op 21-09-2020 20:25 ]
Hier een E-tron S-line
:strip_exif()/f/image/1Mf8ffPepCx4HypUYnb1TMf8.jpg?f=fotoalbum_large)
Doet het in ieder geval prima aan de Tesla wall connector.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Het is ook nog eens een E-tron SportbackStef87 schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:36:
Toevallig bezoek langs met een E-Tron. Mooi van dichtbij hoor! De lakkleur vind ik ook mooi. (Is van dichtbij kleiner dan gedacht)
Hier een E-tron S-line[Afbeelding]
Doet het in ieder geval prima aan de Tesla wall connector.
Ik heb zelf al vanaf het begin een (2e hands) Tesla Wall Charger en werkt perfect inderdaad!
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 21-09-2020 20:38 ]
Ohh idd joh... Is de sportback. ScherpGeeMoney schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:38:
[...]
Het is ook nog eens een E-tron Sportback. Lijkt een Manhattan Grey? (Heb ik ook namelijk)
Ik heb zelf al vanaf het begin een (2e hands) Tesla Wall Charger en werkt perfect inderdaad!
Of het manhattan grey is, geen idee! Vriendin van mijn vriendin weet dat niet.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
V:Wat voor auto is dat?Stef87 schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:49:
[...]
A:Een grijze
Haha ja, zoiets inderdaad
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Lijkt op daytona grey... Parelt heel mooi in vol zonlichtStef87 schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:49:
[...]
Ohh idd joh... Is de sportback. Scherp
Weet je, wie zonder zonder is werpe de eerste steen. De bestuurder maakt een fout door provocerend te parkeren op een plek die eigenlijk bestemd is om op te laden terwijl er voldoende andere plaatsen waren. Maar jij gooit zomaar een foto op een forum met de nummerplaten erop... Daar ga je ook gewoon in de foutAalard99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:30:
[...]
Ja leuk, je draait de rollen precies om. Nu ben ik de veroorzaker en de andere het slachtoffer zeker?
30 seconden lopen waren parkeerplaatsen genoeg.
Ja, klopt. Als de wall connector op 'Legacy mode' staat, kan jer er bijna elke elektrische auto mee opladen. Ik heb er een paar weken een i-pace aan gehangen, dat ging wel een stuk langzamer, maar het werkte wel. Gelukkig, want man, wat moest dat ding vaak opgeladen worden.Doet het in ieder geval prima aan de Tesla wall connector.
There's no place like 127.0.0.1
Maar tot hoe ver kan ik hem veilig leeg laten lopen.
Ik heb gelezen dat als je hem helemaal leeg laat lopen, je niet meer kunt laden?
Kan ik wel tot 1% gaan?
Zit nu op 5%, verwarming aan en deur open, waardoor hij niet afsluit
[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 21-09-2020 21:18 ]
Waarom is dat fout? Op de openbare weg ziet iedereen die platen toch ook? En als je je gezegde er aan wilt doen mag jij hier ook niks meer postenTurnTheLightsOn schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:00:
[...]
Weet je, wie zonder zonder is werpe de eerste steen. De bestuurder maakt een fout door provocerend te parkeren op een plek die eigenlijk bestemd is om op te laden terwijl er voldoende andere plaatsen waren. Maar jij gooit zomaar een foto op een forum met de nummerplaten erop... Daar ga je ook gewoon in de fout
Ja kentekenplaten en "privacy" heb ik nooit begrepen.MrBasta schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:18:
[...]
Waarom is dat fout? Op de openbare weg ziet iedereen die platen toch ook? En als je je gezegde er aan wilt doen mag jij hier ook niks meer posten
Hoe kan dat nou ooit een persoonsgegeven zijn!?
Als dat zo was, zou ik hem permanent afplakken. Dan mogen bevoegde mensen mij vragen inzage te krijgen, net als mijn ID kaart. Die hoef ik ook niet aan iedereen te laten zien.
Als je op eigen oprit staat kan je gewoon naar 0% hoor.. Gewoon raam open en climate aan (pasje op console laten). Even in de gaten houden via de app.BlakHawk schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:17:
Ik ben bezig om de auto leeg te laten lopen, dan wil ik een zo volledig mogelijke sessie starten.
Maar tot hoe ver kan ik hem veilig leeg laten lopen.
Ik heb gelezen dat als je hem helemaal leeg laat lopen, je niet meer kunt laden?
Kan ik wel tot 1% gaan?
Zit nu op 5%
Beste test is dan tot 100% laden (tot laden klaar is met balanceren) en dan aan 1 stuk door leegrijden. Zien hoeveel kWh er uit komt.
Wat ook kan: uur of 6 op 5% laten staan in slaap modus. Zodat de BMS lezingen bij lage SoC kan leren, schijnt ook bij sommige nodig te kunnen zijn/helpen.
[ Voor 12% gewijzigd door Stef87 op 21-09-2020 21:22 ]
Ik wil hem alleen vanavond nog aan de lader hangen, zodat ik een volledige lading door kan trekken naar 100%Stef87 schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:20:
[...]
Als je op eigen oprit staat kan je gewoon naar 0% hoor.. Gewoon raam open en climate aan (pasje op console laten). Even in de gaten houden via de app.
Wat ook kan: uur of 6 op 5% laten staan in slaap modus. Zodat de BMS lezingen bij lage SoC kan leren.
Als ik eerst uur of 6 moet wachten, doe ik de volgende keer wel.
Dan kan ik morgenochtend pas starten met de test.
Te veel om te testen.
Ik wil nu meten hoeveel energie er precies in gaat, hoeveel de laadpaal verbruikt en hoeveel de MID meter registreert.
Ik heb gen oprit, maar hij staat nu met deur open en verwarming aan voor mijn vortuin en laadpaal.
4% en counting
Zou je dit even kunnen weghalen? Voor je het weet leest de Telegraaf dit en verschijnt er een artikel dat EV's ook bijdragen aan Global Warming door dit soort praktijkenBlakHawk schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:25:
[...]
Ik heb gen oprit, maar hij staat nu met deur open en verwarming aan voor mijn vortuin en laadpaal.
4% en counting
Hahaha, ramen open gezet om bij te dragenWhySoSerious schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:27:
[...]
Zou je dit even kunnen weghalen? Voor je het weet leest de Telegraaf dit en verschijnt er een artikel dat EV's ook bijdragen aan Global Warming door dit soort praktijken![]()
3% (SPANNEND)
Moet ik hem daarna echt leegrijden?Stef87 schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:20:
[...]
Als je op eigen oprit staat kan je gewoon naar 0% hoor.. Gewoon raam open en climate aan (pasje op console laten). Even in de gaten houden via de app.
Beste test is dan tot 100% laden (tot laden klaar is met balanceren) en dan aan 1 stuk door leegrijden. Zien hoeveel kWh er uit komt.
Wat ook kan: uur of 6 op 5% laten staan in slaap modus. Zodat de BMS lezingen bij lage SoC kan leren, schijnt ook bij sommige nodig te kunnen zijn/helpen.
MEt laden zie ik toch al hoeveel erin gaat?
Met leegrijden heb ik niet alle HVAC verliezen, toch?
[ Voor 92% gewijzigd door BlakHawk op 21-09-2020 21:37 ]
Bier, check. Chips, check. Het wordt een spannende avond!BlakHawk schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:30:
[...]
Hahaha, ramen open gezet om bij te dragen![]()
3% (SPANNEND)
Is normaal. Ik heb nog een dikke week te gaanMx. Alba schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:57:
Hebben anderen ook in de dagen voordat ze hun Model 3 ophaalden aan de lopende band Model 3 filmpjes op YouTube zitten verslinden of ben ik vreemd?
[ Voor 38% gewijzigd door Pierz op 21-09-2020 21:40 ]
1%Pierz schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:38:
[...]
Bier, check. Chips, check. Het wordt een spannende avond!
[...]
Is normaal. Ik heb nog een dikke week te gaan
Ik ga even naar de auto
[edit]
En vraag 2; de mensen die hun achterruiten hebben laten tinten (o.a @Taro dacht ik) ; wat zijn de ervaringen van de achterpassagier(s)? De moeite waard qua lichtinval?
[ Voor 14% gewijzigd door Eddos op 21-09-2020 22:00 ]
Heeft nog weinig met het topic te maken, maar een kenteken is te herleiden naar een persoon. Die zonder kans op verdediging aan de "schandpaal" nagelen is gewoon niet netjes. Blur gewoon even die nummerplaat en klaar.MrBasta schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:18:
[...]
Waarom is dat fout? Op de openbare weg ziet iedereen die platen toch ook? En als je je gezegde er aan wilt doen mag jij hier ook niks meer posten
- Taro
- Niet online
Ja, bevalt prima. En los daarvan ziet de auto er zo ook beter uitEddos schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:44:
En vraag 2; de mensen die hun achterruiten hebben laten tinten (o.a @Taro dacht ik) ; wat zijn de ervaringen van de achterpassagier(s)? De moeite waard qua lichtinval?
![]() | ![]() |
Mijn kids zijn er blij mee. Ik heb de achterruit, achterste zijruiten en het bovenste dakpaneel (boven de bestuurder) laten doen. Primair voor de looks, maar je hebt achterin ook geen zonneschermpjes meer nodig zo.Eddos schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:44:
Voor jedereen die toch zit te wachten op de ontknoping van @BlakHawk heb ik nog wel een vraag: Op diverse websites zie ik mooie (veelal) dezelfde passende tassensets voor de Model 3. Ik ben eigenlijk op zoek naar zoiets, maar het hoeft niet mooi te zijn. Anders gezegd; op maat gemaakte kledinghoezen oid zou al in de richting komen van wat ik zoek. Dan gebruik ik bij ver(de)re reizen de bagageruimte zo optimaal mogelijk, maar vervolgens belanden de hoezen toch achter in een garderobe of stellingkast. Iemand al eens zoiets gevonden?
[edit]
Dit topic is gesloten.
![]()
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/QsDnXuqMqBayvS9UZA1gvC07.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/vkrKqtgvH6Yb3VGa8Bm7ODF9.png?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/h2teWbXuxQI0NuQkNsU9JAef.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/zT9mUsxXKqvRhKPtqPrKRXvo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mApF9KCduXMLGMUaFgClotFZ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/verJSsQqukXnJfd1ayReqYTy.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/RVyCS506s4qRMCM31GH2Ncap.png?f=user_large)