Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.117 views

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-01 11:24
X-GeaR schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:06:
Over de buitenspiegels. Mensen nemen dan toch ook een groot risico om spiegels van een Tesla te stelen? Vrij grote kans dat Sentry aan staat, toch?
Wie doet er wat met die beelden dan ? De politie heeft wel wat beters te doen hier in de buurt.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• RichardC79
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-12-2024
kdeboois schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:48:
[...]

Wie doet er wat met die beelden dan ? De politie heeft wel wat beters te doen hier in de buurt.
Ja precies. Die beelden zijn leuk maar daar doen ze geen zak mee.
Ja, of je moet het op dumpert zetten maar dan komen ze vervolgens bij jou aan de deur omdat dit niet mag.
Beetje idioot zoals het tegenwoordig hier gaat in NL als je het mij vraagt.

Ik zie trouwens dat er iemand in NL is die de 2020.36.3.1 update heeft gekregen.
Dus die zal dan binnenkort ook wel hier binnen gaan komen en bij de rest van de mensen hier.
Dan kunnen we die snelheidsbordenherkenning eindelijk eens gaan testen.

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-01 18:45
bartlauwers schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:05:
[...]
Naast bug die ik gisteren voor het eerst waarnam: airco stond aan toen ik enige tijd na parkeren terug kwam bij de auto..
Vandaag weer gehad: auto geparkeerd, met ongeveer 15 minuten was ik weer terug bij mijn auto, is ie behoorlijk luid aan het blazen, geen idee waarom.
Verder had ik gisteren dat scherm spontaan ging rebooten terwijl ik net achteruit aan het inparkeren was: dat is nou niet bepaald praktisch.

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-01 16:57
Rij de M3 SR+ nu een jaar, vrij weinig gereden tussen maart/juni van dit jaar maar even de statistieken op gebied van laden, stroomverbruik etc.

Eerste wat ik in augustus gedaan had voordat de auto 1 meter had gereden was de aero's verwijderd. Betreft hier dus een SR+ met 18" non aero.

Waar geladenAantal KWPrijs per KWPrijs totaal
Thuis25140.21527.94
Publieke palen2440.3687.84
laden op werk5020.21105.42
Tesla Superchargers2040.2653.04
Totaal3464774.24

KM stand15390
Prijs per KM5.03 cent
Wh/KMverbruik 225 / verbruik volgens auto 167

Het verbruik van 225 Wh/KM is dus inclusief laadverlies, het voorverwarmen en koelen (wat ik veel doe) en het netflix kijken op de parkeerplaats bij de zwemles omdat je niet meer binnen mocht wachten etc.

Thuis laad ik overigens met de meegeleverde thuis lader welke ik netjes heb weggewerkt met een degelijke CEE stekker en 24/7 aangesloten zit (dit sluipverbruik zit er dus bij in). Deze zit op een aparte groep met een tussenmeter (geijkte 1 fase meter, ouderwets draaimodel). Voor mij laad dit snel genoeg gezien ik normaal gesproken nooit twee dagen achter elkaar lange ritten maak gaat dat prima in combinatie met een 11KW lader op het werk.

100% laden geeft op dit moment een bereik aan van 370KM

Rijstijl sportief en waar mogelijk gewoon max snelheid, dus niet 110 als je 130 mag. Verder het standaard verhaal, verbruik zomer bizar goede waardes. In de winter moeizaam als het -5 is met kachel op 21 gaat het zo naar de 200+ Wh/KM. Gezien ik geen hele lange afstanden moet rijden en dus niet zuinig aan moet doen zijn de totale gebasseerd op vermwarming gewoon vol aan in de winter etc.

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-01 09:23
[...]

Als er 1 geval is doen ze inderdaad meestal niets. Bij mij waren er echter meerdere spiegels van meerdere auto's gestolen in een paar nachten tijd in dezelfde regio. Helaas stond mijn Sentry uit, maar vlakbij is de dader door diverse camera's gefilmd. Daar heeft de politie zeker wat mee gedaan.

Grote kans dat je misschien de enige Tesla was, maar dat er nog veel meer spiegels zijn gestolen in de buurt. Ik zou dan ook zeker digitaal aangifte doen.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
KryTech schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:10:
Rij de M3 SR+ nu een jaar, vrij weinig gereden tussen maart/juni van dit jaar maar even de statistieken op gebied van laden, stroomverbruik etc.

Eerste wat ik in augustus gedaan had voordat de auto 1 meter had gereden was de aero's verwijderd. Betreft hier dus een SR+ met 18" non aero.

Thuis25140.21527.94
Totaal3464774.24

KM stand15390
Prijs per KM5.03 cent

Het verbruik van 225 Wh/KM is dus inclusief laadverlies, het voorverwarmen en koelen (wat ik veel doe) en het netflix kijken op de parkeerplaats bij de zwemles omdat je niet meer binnen mocht wachten etc.

Thuis laad ik overigens met de meegeleverde thuis lader welke ik netjes heb weggewerkt met een degelijke CEE stekker en 24/7 aangesloten zit (dit sluipverbruik zit er dus bij in). Deze zit op een aparte groep met een tussenmeter (geijkte 1 fase meter, ouderwets draaimodel). Voor mij laad dit snel genoeg gezien ik normaal gesproken nooit twee dagen achter elkaar lange ritten maak gaat dat prima in combinatie met een 11KW lader op het werk.

Rijstijl sportief en waar mogelijk gewoon max snelheid, dus niet 110 als je 130 mag. Verder het standaard verhaal, verbruik zomer bizar goede waardes. In de winter moeizaam als het -5 is met kachel op 21 gaat het zo naar de 200+ Wh/KM. Gezien ik geen hele lange afstanden moet rijden en dus niet zuinig aan moet doen zijn de totale gebasseerd op vermwarming gewoon vol aan in de winter etc.
35% meer verbruik tov de statistiek in de auto is echt bizar, ben benieuwd waar het in zit. Ik hou dit zelf ook bij en zit nu rond de 19-20% maar wel dalende ondanks dat de auto relatief veel stilstaat door thuiswerken (dus relatief meer sluipverbruik). Als ik het zou moeten inschatten ga ik uitkomen op ongeveer 15-17% aan verliezen als ik de auto een jaar en 25K kilometers heb.

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Malt007 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:24:
[...]

35% meer verbruik tov de statistiek in de auto is echt bizar, ben benieuwd waar het in zit. Ik hou dit zelf ook bij en zit nu rond de 19-20% maar wel dalende ondanks dat de auto relatief veel stilstaat door thuiswerken (dus relatief meer sluipverbruik). Als ik het zou moeten inschatten ga ik uitkomen op ongeveer 15-17% aan verliezen als ik de auto een jaar en 25K kilometers heb.
Laadverlies (AC naar DC conversie) is best fors maar zeker ook voorverwarmen en koelen gebruiken serieus veel energie, Naar mijn ervaring is vooral verwarmen een behoorlijke vreter.

Wisselspanning is nu eenmaal de meest efficiente manier om electriciteit over lange afstanden te transporteren. Men gaat bij omvorming naar DC al snel uit van verliezen van 5-10% en daar dan de verliezen voor verwarmen en koelen bij op tellen.

.

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-01 12:22
[...]

Als ik beelden zou hebben, dan knal ik die op Facebook. Beetje targetten in de regio, wat klikbudget op zetten. Volgens mij is dat een aanpak die goed werkt voor anderen. Je wordt echt niet zomaar opgepakt voor privacyschending.

• KryTech
[...]

Ik vind de verschillen ook vrij extreem, gezien je het zelf ook bijhoud ben ik wel benieuwd waar de verschillen zitten. Ik denk zelf dat de 167 Wh/KM wat de auto roept wel erg optimistisch is. In benzine/diesel auto's waren de boordcomputer verbruikscijfers ook altijd nogal optimistich tov het daadwerkelijk verbruik bij de tank.

De echte verbruikte KW's zijn mijn inziens 99% betrouwbaar gezien dit uit de portal komt van de laadpas, de Tesla portal en de geijkte meter...

• Malt007
Geen idee waar het verschil in zit, ik vergat vaak voor te verwarmwen in de auto en gebruik nooit sentry. Die van jou is ook een paar maanden ouder en volgens mij is er recent een update geweest die het slaapverbruik ernstig verminderd heeft, dus die van jou heeft relatief langer op die oude versie geslapen. Verder heb ik geen mogelijke verklaringen.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-01 21:15
Malt007 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:32:
Geen idee waar het verschil in zit, ik vergat vaak voor te verwarmwen in de auto en gebruik nooit sentry. Die van jou is ook een paar maanden ouder en volgens mij is er recent een update geweest die het slaapverbruik ernstig verminderd heeft, dus die van jou heeft relatief langer op die oude versie geslapen. Verder heb ik geen mogelijke verklaringen.
Verwarm je ook veel voor inmiddels? De batterij voorverwamen kost zeer veel energie, en komt dan opeens niet meer terug in je vebruik nummer, dus dat gaat snel.

@KryTech heb je sentry ook aan, of niet?

Mooi overview trouwens met gemeten en auto. 167 Wh/km met SR+, 18" is wel stevig al, zeker als veel verwarmen daaruit gesloopt is. Hoelang verwarm je typisch voor?

• Malt007
JohanB schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:48:
[...]

Verwarm je ook veel voor inmiddels? De batterij voorverwamen kost zeer veel energie, en komt dan opeens niet meer terug in je vebruik nummer, dus dat gaat snel.

Mooi overview trouwens met gemeten en auto. 167 Wh/km met SR+, 18" is wel stevig al, zeker als veel verwarmen daaruit gesloopt is. Hoelang verwarm je typisch voor?
Kan je ook alleen de batterij voorverwarmen? Met opwarmen bedoelde ik het interieur eigenlijk en zie zo snel geen andere opties in de app. Voorverwarmen batterij is nu denk ik ook niet nodig, al een maandje of wat geen puntjes gezien aan de rechterkant, nu zelfs niet met <25% batterij.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Malt007 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:33:
[...]

Kan je ook alleen de batterij voorverwarmen? Met opwarmen bedoelde ik het interieur eigenlijk en zie zo snel geen andere opties in de app. Voorverwarmen batterij is nu denk ik ook niet nodig, al een maandje of wat geen puntjes gezien aan de rechterkant, nu zelfs niet met <25% batterij.
Je kunt alleen de auto voorverwarmen. Daarmee verwarm je ook indirect het accupakket voor.

• KryTech
JohanB schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:48:
[...]

Als het kouder wordt zette ik hem meestal +- 10min voor vertrek op de gewenste temperatuur (handmatig dus niet via geplant vertrek).

ik vind 167 gemiddeld verbruik over een jaar gezien toch niet zo verkeerd, mede omdat de meeste lange ritten in de winter zijn geweest maar dat had ik er niet bij gezegd :)

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 18:19
Dit is toch wel heel netjes, ondanks het restverbruik.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:04
KryTech schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:10:

Thuis25140.21527.94
Totaal3464774.24

KM stand15390
Prijs per KM5.03 cent

Mooi staatje!
Aan de ene kant valt het me wel een beetje tegen. Met mijn ouwe vertrouwde gasbom (LPG), reed ik ongeveer 1:9 met een gasprijs van rond de 50cent (die prijs krabbelt nu wel weer kalm aan naar de 60 cent overigens). Scheelt dan niet eens zoveel meer, zeker als je een wat zuinigere LPG auto hebt, ik had een V70, die is nogal lomp en zwaar.
Desalniettemin geen spijt dat ik de M3 gekocht heb!
Stel dat je alleen publiek kan laden rijdt een LPG (puur naar brandstof gekeken) goedkoper.

• MrScratch
  • Laatst online: 13-01 15:12

MrScratch

I am rubber, you are glue

RichardC79 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:01:
Ik zie trouwens dat er iemand in NL is die de 2020.36.3.1 update heeft gekregen.
Dus die zal dan binnenkort ook wel hier binnen gaan komen en bij de rest van de mensen hier.
Dan kunnen we die snelheidsbordenherkenning eindelijk eens gaan testen.
Yep, heb hem net geinstalleerd. Releasenotes zeggen verkeersbordenherkenning en mogelijkheid tot zetten van TACC op huidige snelheid door op de snelheidsindicatie op het scherm te tikken. Dat laatste is zeker wel een fijne optie, niet meer dat gescroll als een malle bij grote verschillen tussen gedachte snelheidslimiet en werkelijke snelheidslimiet (60 ipv 130 in Duitsland bijvoorbeeld).

Niets over stoplichtherkenning, dus dat zit er in NL (Europa?) niet in.

Look behind you! A three headed monkey!

• ybos
MrScratch schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:16:
[...]

Yep, heb hem net geinstalleerd. Releasenotes zeggen verkeersbordenherkenning en mogelijkheid tot zetten van TACC op huidige snelheid door op de snelheidsindicatie op het scherm te tikken. Dat laatste is zeker wel een fijne optie, niet meer dat gescroll als een malle bij grote verschillen tussen gedachte snelheidslimiet en werkelijke snelheidslimiet (60 ipv 130 in Duitsland bijvoorbeeld).

Stoplichtherkenning zit er al in, ik denk dat je doelt op het wegrijden bij groen :?

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 00:16
MrScratch schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:16:
Moet je die functie niet apart inschakelen in de menu?

EX30 Ultra Twin Performance

• MrScratch

MrScratch

ybos schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:17:
[...]

Stoplichtherkenning zit er al in, ik denk dat je doelt op het wegrijden bij groen :?
Klopt. Full Self Driving Visualization Preview toont al een tijd de stoplichten, maar bedoelde deze:

Green Traffic Light Chime
A chime will play when the traffic light you are waiting for turns green. If you are waiting behind another car, the chime will play once the car advances unless Traffic-Aware Cruise Control or Autosteer is active. When Traffic Light and Stop Sign Control is activated, a chime will play when you can confirm to proceed through a green traffic light. To enable, tap Controls > Autopilot > Green Traffic Light Chime.

Die zie ik niet in mijn auto.

• MrScratch

MrScratch

Houseofdreams schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:25:
[...]

Moet je die functie niet apart inschakelen in de menu?
Bedoelde het groenlicht tingeltje, die overigens ook moet worden ingeschakeld via het menu.

• blaCkduSt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-01 15:42
MrScratch schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:30:
[...]

Klopt. Full Self Driving Visualization Preview toont al een tijd de stoplichten, maar bedoelde deze:

Green Traffic Light Chime
A chime will play when the traffic light you are waiting for turns green. If you are waiting behind another car, the chime will play once the car advances unless Traffic-Aware Cruise Control or Autosteer is active. When Traffic Light and Stop Sign Control is activated, a chime will play when you can confirm to proceed through a green traffic light. To enable, tap Controls > Autopilot > Green Traffic Light Chime.

Die zie ik niet in mijn auto.
Is de Full Self Driving Visualization Preview ook beschikbaar indien je geen FSD aangeschaft hebt?

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

blaCkduSt schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:19:
[...]

Is de Full Self Driving Visualization Preview ook beschikbaar indien je geen FSD aangeschaft hebt?
Yep.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 12:57
Mits je HW3.0 hebt.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:49
Malt007 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:33:
[...]
...Voorverwarmen batterij is nu denk ik ook niet nodig, al een maandje of wat geen puntjes gezien aan de rechterkant, nu zelfs niet met <25% batterij.
Puntjes aan de linkerkant toch? Rechts is verminderd vermogen bij lage SoC?

• Malt007
RF1000 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:54:
[...]

Puntjes aan de linkerkant toch? Rechts is verminderd vermogen bij lage SoC?
Nee bedoelde rechts, verminderd vermogen door te koude batterij.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
[...]

Iedereen heeft dit toch gewoon? Als ik netto ga kijken zit ik tussen de 250wh/km en 270wh/km.

Iedereen vergeet hier altijd laadverliezen mee te nemen.

Youtube: DashcamNL

• Malt007
BlakHawk schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:14:
[...]

Iedereen heeft dit toch gewoon? Als ik netto ga kijken zit ik tussen de 250wh/km en 270wh/km.

Iedereen vergeet hier altijd laadverliezen mee te nemen.
Ik snap niet wat je bedoelt, ik zeg toch ook dat ik netto hoger zit maar niet 35%, dat vind ik aan de hoge kant.

• BlakHawk
Malt007 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:14:
[...]

Ik snap niet wat je bedoelt, ik zeg toch ook dat ik netto hoger zit maar niet 35%, dat vind ik aan de hoge kant.
Het was in zijn algemeen. “iedereen hier” bedoel ik eigenlijk “de meesten” mee en niet per se jij ook.

Klimatisering doet ook redelijk wat. Rekrr er n daar wat phantom drain bij en laadverliezen...

• Malt007
BlakHawk schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:28:
[...]

Het was in zijn algemeen. “iedereen hier” bedoel ik eigenlijk “de meesten” mee en niet per se jij ook.

Klimatisering doet ook redelijk wat. Rekrr er n daar wat phantom drain bij en laadverliezen...
Ben wel benieuwd wat voor nettoverbruik de meeste hebben en dan vooral relatief anders kan je niet echt vergelijken.

Ik zit bruto nu op 218 en in de auto op 179 dus ongeveer 22% “sluipverbruik”. Echter, beide getallen zijn nog dalende.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is niet voor niets dat Tesla de berekening heeft gewijzigd bij superchargers. Voorheen werd alleen afgerekend wat je batterij in ging, nu de totale hoeveelheid energie die toch wel aanzienlijk meer is.
The calculation used to bill for Supercharging has been updated. Owners will also be billed for kWhs consumed by the car going toward the HVAC system, battery heater, and other HV loads during the session. Previously, owners were only billed for the energy used to charge the battery during the charging session.
Owners may see a noticeable increase in billed kWh if they are using energy-consuming features while charging, e.g., air conditioning, heating etc. This is more likely in extreme climates and could be a 10-25 kWh difference from what a customer experienced previously..
https://electrek.co/2020/...tes-supercharger-billing/

• BlakHawk
Wolly schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:08:
Het is niet voor niets dat Tesla de berekening heeft gewijzigd bij superchargers. Voorheen werd alleen afgerekend wat je batterij in ging, nu de totale hoeveelheid energie die toch wel aanzienlijk meer is.

[...]

[...]

https://electrek.co/2020/...tes-supercharger-billing/
DC laden Kent veel minder verliezen. Het enige verlies wat je bij SuC’s hebt is gebruik van airco en dergelijke.

Bij AC laden moet de interne lader de AC stromen omzetten naar DC accu. Daar treden verliezen bij op.

De meesten zitten met AC laden tussen de 80-90% efficiëntie (enkel laden)

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzkv87kp0bRJaq81zHk-hfumvFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHC6bny95N23th0fdPoLO2ER.jpg?f=fotoalbum_large

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
Volgens mij was die andere 50kw DC direct. Dus zonder dat de batterij verwarmt was / de auto wat had gereden.

• STIMPPYYY
Er zijn twee dingen die mij op zijn gevallen de afgelopen tijd.

1. Ik heb sentry modus uit. Alarm staat ook uit. Elke dag laad ik de auto op tot 80%. De auto gaat pas laden vanaf 23:15. Er is nu nagenoeg geen battery drain. Ik open de app elke avond om te kijken naar state of charge. Die is nu structureel elke avond rond 8-9 uur nog steeds 80%. Ik heb de afgelopen dagen niet meer met de auto gereden.

2. Ik kwam onlangs terug van een flinke rit. Auto thuis weer aan de lader. Viel mij op toen ik een uur later terugkwam dat er +2kw was bijgeladen. Dat is vreemd aangezien ik pas vanaf 23:15 ga laden. Dus vermoedelijk is de auto in die periode niet in slaapstand gekomen. Wellicht om de batterij verder af te koelen. Vind het wel vreemd. Dat zou ook betekenen in dit geval dat hij de state of charge aanhoud waarmee je 'm aan de lader hangt en alle benodigde kw uit de paal trekt. Ondanks dat deze pas vanaf 23:15 mag gaan laden.
Dit strookt overigens niet met hoe het volgens mij werkt. Als ik Sentry aan heb dan is mijn state of charge met een paar % gedaald iedere avond. Die trekt hij ook niet uit mijn paal tot de laadsessie start.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BlakHawk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 04:26:
[...]

DC laden Kent veel minder verliezen. Het enige verlies wat je bij SuC’s hebt is gebruik van airco en dergelijke.

Bij AC laden moet de interne lader de AC stromen omzetten naar DC accu. Daar treden verliezen bij op.

De meesten zitten met AC laden tussen de 80-90% efficiëntie (enkel laden)
Dat is bekend, maar wat wil je daar nou mee zeggen? Dat Tesla de berekening niet heeft gewijzigd? Of dat de genoemde 10-25kWh extra energie bij extreme klimaatcondities niet kloppen?

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
bartlauwers schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:55:
[...]

Vandaag weer gehad: auto geparkeerd, met ongeveer 15 minuten was ik weer terug bij mijn auto, is ie behoorlijk luid aan het blazen, geen idee waarom.
Ik heb dit ook met enige regelmaat. Zojuist weer, ik hoorde hem vanuit huis met raam open gewoon blazen. Eerst gekeken in de app en climate control stond niet per ongeluk ingeschakeld ofzo. Daarna even in de auto gaan kijken en hij bleef toen op hetzelfde niveau doorblazen, dus het was wel echt de climate control dat geblaas. Hij stond echter ingesteld op dat ie stopt zodra je de auto verlaat, hoewel ik die optie überhaupt vandaag pas voor het eerst zag (ik heb de auto pas een kleine 2 weken). Maar ook die instelling stond dus goed.

Dit was overigens circa anderhalf uur nadat ik de auto had geparkeerd. Cabin overheat protection staat uit.

Een beetje gek, maar even in de gaten houden.

[ Voor 8% gewijzigd door joblamie op 10-09-2020 10:39 ]

• BlakHawk
Wolly schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:23:
[...]

Dat is bekend, maar wat wil je daar nou mee zeggen? Dat Tesla de berekening niet heeft gewijzigd? Of dat de genoemde 10-25kWh extra energie bij extreme klimaatcondities niet kloppen?
Dat we die met alle verbruikscijfers niet terugzien in de meeste posts over verbruik...
Gewoon constatering.

Trouwens, ik heb dit steeds vaker. Ik laad standaard tot 90% en tref dit de volgende ochtend aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9Nsen_VPYHGykgimOosBSEH5tQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/USaS5jPK9s47IVZ95ai8SXMV.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door BlakHawk op 10-09-2020 10:46 ]

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-01 15:48
@BlakHawk je iPhone is zelfs 5% overladen!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-01 11:24
@BlakHawk je was vergeten de buitentemperatuur vast te zetten op de waarde van het moment dat de 90% SoC gehaald was. Nu heeft die rottige zon gewoon je batterij verwarmt en je SoC verhoogt.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• BlakHawk
kdeboois schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:05:
@BlakHawk je was vergeten de buitentemperatuur vast te zetten op de waarde van het moment dat de 90% SoC gehaald was. Nu heeft die rottige zon gewoon je batterij verwarmt en je SoC verhoogt.
Zou kunnen, toen dacht ik, laat ik eens naar de ruwe data kijken. Blijkt het allemaal om 6:00 uur met gelijke buitentemp te hebben plaatsgevonden in enkele minuten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfRF_A4l53anGsM0Scc82wE-sQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F0ON1YG0viVOFWnjNlftTHeb.png?f=fotoalbum_large

Toch vreemd...

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-01 14:06
Dank voor dit plaatje, ik had hem gemist. ik was nog aan het overwegen om onze huidige 1-fase laadpaal te vervangen voor 3-fase ivm laadverliezen. Maar het verschil tussen 10,3% en 8,7% laadverlies lijkt me niet direct de moeite waard.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zie net bij toeval dat m’n linker dagrijverlichting flikkert, is dat iets wat ik gewoon via zo’n service afspraak kan laten fixen of is t slimmer om even naar een tesla “punt” te rijden? Zit nu nog in Italië dus zal sowieso even moeten wachten!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• BlakHawk
Pierz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:20:
[...]

Dank voor dit plaatje, ik had hem gemist. ik was nog aan het overwegen om onze huidige 1-fase laadpaal te vervangen voor 3-fase ivm laadverliezen. Maar het verschil tussen 10,3% en 8,7% laadverlies lijkt me niet direct de moeite waard.
Die plaatjes zijn allemaal leuk, maar ik laad op 1 fase en haal ook vaak genoeg hoger rendement.
Scheelt gewoon per keer. Geen statisch getal...

Maar gemiddeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29-uHnqqviJvthAlpsZy-TXlhyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aDvOjiIkM9tY9IbnhfhtYpyI.png?f=fotoalbum_large

• Pierz
  • Laatst online: 12-01 14:06
BlakHawk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:28:
[...]

Die plaatjes zijn allemaal leuk, maar ik laad op 1 fase en haal ook vaak genoeg hoger rendement.
Scheelt gewoon per keer. Geen statisch getal...

Maar gemiddeld:
[Afbeelding]
Zo lang hij met vorst in een nachtje nog 120 km kan bijladen lijkt me dat een prima gemiddelde efficiency.

• BlakHawk
Pierz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:32:
[...]

Zo lang hij met vorst in een nachtje nog 120 km kan bijladen lijkt me dat een prima gemiddelde efficiency.
Ik gebruik een laadpas, dus efficiency doet mij sowieso vrij weinig ;)
Ging er meer om dat het plaatje waarnaar verwezen werd 1 fase 10%+ verlies aan gaf en 3 fase 7% verlies aangaf.

Bij mij doet het gemiddelde verlies over 80 laadsessies op[ 1 fase 16A: 6,64% verlies.
Daar zitten heel wat sessies van 3% verlies bij, maar ook sessies die ik maar heel even had lopen met 30% verlies.

De 6,64% is gemiddeld over alle sessies.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

DennusB schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:26:
Zie net bij toeval dat m’n linker dagrijverlichting flikkert, is dat iets wat ik gewoon via zo’n service afspraak kan laten fixen of is t slimmer om even naar een tesla “punt” te rijden? Zit nu nog in Italië dus zal sowieso even moeten wachten!
Gewoon afspraak maken. Als het mobiel kan dan passen ze vanzelf de afspraak wel aan.

• X-GeaR
De Wall Connector is besteld en wordt hopelijk over 2 weken geïnstalleerd.

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden:
- De auto staat op naam van de zaak. Betekent dit dat ik een aparte energiemeter in de meterkast moet plaatsen om de energiekosten door te rekenen naar de zaak? Of kan het ook zonder?
- De installateur gaf aan dat load balancing niet echt nodig is als ik 's nachts laad. Ik wil in de toekomst zonnepanelen, dus wellicht dat het handiger is om het juist wel te doen (overdag laden als de zon schijnt). Wat adviseren jullie?

• svdgraaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-01 16:09
X-GeaR schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:28:
- De auto staat op naam van de zaak. Betekent dit dat ik een aparte energiemeter in de meterkast moet plaatsen om de energiekosten door te rekenen naar de zaak? Of kan het ook zonder?
Kan ook zonder hoor, maar ik heb wel een apart kwh meter op die groep laten plaatsen. De boekhouder wil 1x per kwartaal daar een foto van, en dan is het verder prima.

MY LR 2022 Midnight Gray, Black interior, 20” FSD

• FoOnEeN
  • Laatst online: 13-01 08:51

- De installateur gaf aan dat load balancing niet echt nodig is als ik 's nachts laad. Ik wil in de toekomst zonnepanelen, dus wellicht dat het handiger is om het juist wel te doen (overdag laden als de zon schijnt). Wat adviseren jullie?
Ik heb net een Wall connector laten plaatsen en die heeft zelf geen meter, daar heb je een kwh meter voor nodig. Anders accepteert de belastingdienst het misschien ook niet. Darnaast neemt die ook laadverliezen mee wat wel relevant is. In de auto kan je dit niet correct meten omdat die ook op allerlei andere plaatsen kan laden.

Een load balancer gebruik ik overigens ook niet, alleen relevant als je in je huis veel grootverbruikers hebt die ook nog eens op hetzelfde tijdstip aanstaan. Inductie koken is op zichzelf niet hoog genoeg werd mij verteld.

• BlakHawk

Voor de belastingdienst heb je een MID gekeurde meter nodig.

Ik heb de kWh meter die hier besproken wordt:
HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Die vind ik ideaal, via WiFi uit te lezen in een app. Volgens mij werkt die ook gewoon zonder P1 meter, maar daar den ik nu ik het zeg niet 100% zeker van..

@X-GeaR met de nieuwste TWC kun je volgens mij niks met LB. Dus dat is sowieso geen optie.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• PEPPI
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-01 08:59

PEPPI

Informatiemanager

Ik heb zelf - bij de 'Tesla wall connector' en zonnepanelen - de load balancer van Maxem. Je kan er niet echt iets op instellen. in ieder geval geen laadtijden instellen. Hij schakelt het opladen op een lager pitje, als ik in huis een aantal zware apparaten inschakel.
Je kan wel via de app het laadpunt in/uitschakelen en handmatig het vermogen (ampère) instellen.

En je kan op afstand energieverbruik/opwekking en laadkosten zien en exporteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bVc8IvmZoh7OJF4aKyAnU83KBg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoSUgh3FBZsXkfQln1FC84pC.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anVzDla5Zg3OxDdWfVbcD1BHahQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3AET7xQTH5ZqStU2BOHa3hH.jpg?f=fotoalbum_small

Voor deze 'load balancer' betaal ik ook nog ong. € 60 per jaar. Goed om dat ook even duidelijk te hebben, voordat je daar voor kiest.

There's no place like 127.0.0.1

• Smobbo
Afgelopen paar dagen eens mijn Apple Watch thuis gelaten en het viel me gelijk op dat ik meerdere keren bij de auto stond en dat hij niet open ging.
Ik moest dan de deurgreep langer vast houden of m’n telefoon even ontgrendelen.

Dit heb ik normaal vrijwel nooit. Ik denk dus dat m’n Apple horloge er misschien voor zorgt dat de Bluetooth verbinding beter ‘actief’ blijft ofzo. Echt een opvallend verschil.

Zijn er toevallig meer mensen die dit gemerkt hebben?

• STIMPPYYY
Smobbo schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:20:
Afgelopen paar dagen eens mijn Apple Watch thuis gelaten en het viel me gelijk op dat ik meerdere keren bij de auto stond en dat hij niet open ging.

Dit heb ik normaal vrijwel nooit. Ik denk dus dat m’n Apple horloge er misschien voor zorgt dat de Bluetooth verbinding beter ‘actief’ blijft ofzo. Echt een opvallend verschil.

Wat ik heb gemerkt is dat wanneer je sentry aan hebt en de widget op je iPhone gebruikt, de auto vaak ontwaakt om data voor de widget te verversen en dus niet (meer) in slaapstand is. Dan opent de auto altijd perfect. Nu heb ik sentry uit en gaat de auto ook echt slapen. Widget pusht ook geen nieuwe data. Dan komt het inderdaad soms voor dat ik bij de auto kom en hij wakker moet worden. Heel soms moet ik de app even openen.
Denk dat jouw Apple watch ook op basis van widgets werkt?

• X-GeaR
Inspired schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:42:
@X-GeaR met de nieuwste TWC kun je volgens mij niks met LB. Dus dat is sowieso geen optie.
Bedankt! Ik heb deze besteld (https://shop.tesla.com/en_nl/product/silver-wall-connector), maar volgens mij is dat nog de TWC2? De TWC3 is volgens mij nog niet verkrijgbaar in NL?

Ziet er iig heel anders uit: https://evskins.com/wp-co...02/TeslaLargeCompare2.png
STIMPPYYY schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:26:
[...]

Wat ik heb gemerkt is dat wanneer je sentry aan hebt en de widget op je iPhone gebruikt, de auto vaak ontwaakt om data voor de widget te verversen en dus niet (meer) in slaapstand is. Dan opent de auto altijd perfect. Nu heb ik sentry uit en gaat de auto ook echt slapen. Widget pusht ook geen nieuwe data. Dan komt het inderdaad soms voor dat ik bij de auto kom en hij wakker moet worden. Heel soms moet ik de app even openen.
Denk dat jouw Apple watch ook op basis van widgets werkt?
Maar met Sentry aan slaapt de auto niet. Dus dan pakt de widget gewoon de status omdat de auto wakker is. In de widget moet je anders de auto echt wakker maken als hij slaapt. Alleen widget bekijken maakt de auto niet wakker.

Ik heb eigenlijk altijd mijn Watch om en ook 99 vd 100 keer geen last met het openen van de auto. Ook niet uit slaap dus. Maar geen idee of de Watch hier iets aan bij draagt.

• BlakHawk

Ik heb geen wat h, maar niet ontgrendelen klinkt bekend. Meerdere keren per week “last” van.

• Smobbo
Ik heb mijn horloge eigenlijk altijd om, nu een paar dagen niet en vandaar dat ik de link nu leg.
De Watch gebruikt geen widgets en heeft ook geen directe verbinding met de auto. Dat gaat via de telefoon.
Ik denk dus dat de telefoon beter een verbinding in stand houdt en dus makkelijker de auto herkend ofzo.
Alternatief is gewoon toeval ;) !

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025

Ik heb geen Apple watch, maar de deuren ontgrendelen lukt nu heel vaak niet vlot meer sinds de laatste 1-2 updates (ik heb wel een iPhone 11)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:10
Stef87 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:32:
[...]

Ik heb geen Apple watch, maar de deuren ontgrendelen lukt nu heel vaak niet vlot meer sinds de laatste 1-2 updates (ik heb wel een iPhone 11)
Ik ook de laatste tijd soms problemen, iPhone XS.

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:01

Zoals eerder al genoemd, een kWh meter plaatsen met mid keur (geijkt) en dan maandelijks of per kwartaal een foto maken en dan kan je vanuit prive een rekening sturen naar je bedrijf. Let wel op je kan als prive persoon geen btw in rekening brengen dus gewoon 22-24 cent per kWh.

Loadbalancing ligt een beetje aan hoeveel grootverbruikers je hebt en hoe groot is de kan dat je hem in piektijd moet laden. Je kan de wall connector ook in ampères terugzetten dus niet op 3 x 16A maar bijvoorbeeld 3 x 10A zoals ik heb gedaan en nog nooit een probleem heb ervaren (ondanks all electric huis, warmtepomp, pv panelen, inductie enz) Voor mij is hij dan snel genoeg vol, altijd voor de volgende dag.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:47
Nog meer mensen die inmiddels de 2020.36.3.1 update binnen hebben?

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-01 13:54
Sinds vandaag wat vervelends ontdekt. Ik heb nu een dag of 2 een Samsung Galaxy S10 icm een wifi 6 router. Deze combinatie (wifi6 dus) zorgt ervoor dat de app niet meer verbindt met de auto. Als ik 4g gebruik lukt het wel, zo ook met wifi 4&5 op netwerk thuis.

Meer mensen die dit herkennen en een oplossing weten?

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Tarz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:30:
Sinds vandaag wat vervelends ontdekt. Ik heb nu een dag of 2 een Samsung Galaxy S10 icm een wifi 6 router. Deze combinatie (wifi6 dus) zorgt ervoor dat de app niet meer verbindt met de auto. Als ik 4g gebruik lukt het wel, zo ook met wifi 4&5 op netwerk thuis.

Meer mensen die dit herkennen en een oplossing weten?
Blokkeert je router het verkeer niet? De verbinding tussen app en server is gewoon via internet dus welke wifi standaard je gebruikt zou daar geen rol in moeten spelen. Als je router het verkeer om de 1 of andere reden blokkeert zou dat een oorzaak kunnen zijn.

Aangezien dat een nieuw apparaat is zou ik het eerst in die hoek zoeken. Ik kan me geen scenario voorstellen waar de gebruikte wifi standaard de oorzaak zou kunnen zijn.

• Tarz
acidfever schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:25:
[...]

Blokkeert je router het verkeer niet? De verbinding tussen app en server is gewoon via internet dus welke wifi standaard je gebruikt zou daar geen rol in moeten spelen. Als je router het verkeer om de 1 of andere reden blokkeert zou dat een oorzaak kunnen zijn.

Aangezien dat een nieuw apparaat is zou ik het eerst in die hoek zoeken. Ik kan me geen scenario voorstellen waar de gebruikte wifi standaard de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik heb thuis een Draytek glasvezel modem hangen waarvan de wifi uit staat. via kabels aangesloten op een TP-Link AX3000 wifi 6 modem in AP modus (hier hangen ook telefoons en tablets aan vast. Die zitten allemaal op Wifi 5, behalve mijn gsm. Boven heb ik een AP hangen van Fritzlan met ook wifi 5, als ik via dat netwerk verbindt opent de Tesla app wel, via de TPLink beneden dus niet. Maar aangezien die in AP modus staat doet die niks anders dan uitzenden van signaal.

De Draytek bepaalt de blokkering dan toch of zie ik dat verkeerd?

Ik ben echt een nitwit wat dat betreft.

• Bram_Ram
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-03-2023

Ik heb altijd me Apple Watch om, maar blijf het probleem houden dat hij 5 van de 10 keer niet snel ontgrendeld.
Meestal moet ik dan echt me telefoon uit me zak halen de telefoon ontgrendelen en dan pas klappen de spiegels open.

Wat me wel opvalt is dat het is vaker gebeurd i.c.m. een pantalon.

• Malt007
Hier nog nooit problemen gehad met ontgrendelen. Enige wat 1 op de 10x gebeurd is dat het alarm voor 0.1 seconde afgaat als ik open doe, alsof hij die keren net te laat doorhad dat er verbinding was met een telefoon, wel vreemd dat hij dan open gaat als dat daadwerkelijk het alarm is.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Tarz schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:46:
[...]

Ik heb thuis een Draytek glasvezel modem hangen waarvan de wifi uit staat. via kabels aangesloten op een TP-Link AX3000 wifi 6 modem in AP modus (hier hangen ook telefoons en tablets aan vast. Die zitten allemaal op Wifi 5, behalve mijn gsm. Boven heb ik een AP hangen van Fritzlan met ook wifi 5, als ik via dat netwerk verbindt opent de Tesla app wel, via de TPLink beneden dus niet. Maar aangezien die in AP modus staat doet die niks anders dan uitzenden van signaal.

De Draytek bepaalt de blokkering dan toch of zie ik dat verkeerd?

Ik ben echt een nitwit wat dat betreft.
Die Fritzbox hangt aan de Draytek via een netwerkkabel? Indien dat het geval is zit het nagenoeg zeker in de TP-Link of de verbinding tussen telefoon en die router.

Indien de Fritzbos aan de TP-Link hangt wordt het lastiger.

Kun je de telefoon in wifi5 mode testen? (uberhaupt zijn de wifi6 voordelen op een smartphone niet heel spannend maar ik snap dat je het wilt gebruiken, het zit er nu eenmaal op).

• Tarz
acidfever schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:00:
[...]

Die Fritzbox hangt aan de Draytek via een netwerkkabel? Indien dat het geval is zit het nagenoeg zeker in de TP-Link of de verbinding tussen telefoon en die router.

Indien de Fritzbos aan de TP-Link hangt wordt het lastiger.

Kun je de telefoon in wifi5 mode testen? (uberhaupt zijn de wifi6 voordelen op een smartphone niet heel spannend maar ik snap dat je het wilt gebruiken, het zit er nu eenmaal op).
Het is een Fritzlan repeater met LAN mode, dus er gaat een kabel vanaf de Draytek in de meterkast naar boven, daar gaat de kabel in de AP en die zendt een apart wifi kanaal uit. Het probleem zal dus in de TP-Link zitten, vandaar maar gedachtengang van het probleem van wifi 6. Al het andere is wifi 5 of 4 (afhankelijk van het apparaat dat ontvangt).

Ik zou niet weten hoe ik de wifi 6 van de Samsung of TP Link uit kan zetten...

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:45
Zo. LM heeft mijn exemplaar ook besteld. Verwacht eind november :) SR+, blauw, 19"

Aftellen maar.

• STIMPPYYY
stylezzz schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:46:
Zo. LM heeft mijn exemplaar ook besteld. Verwacht eind november :) SR+, blauw, 19"

Aftellen maar.
Cool. Vond blauw in het begin helemaal niets, maar moet eerlijk zeggen dat ik 'm nu erg gaaf vind. Zeker i.c.m. 19" is het een mooie combinatie. Je ziet ze ook gewoon minder rondrijden.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:45
STIMPPYYY schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:26:
[...]

Cool. Vond blauw in het begin helemaal niets, maar moet eerlijk zeggen dat ik 'm nu erg gaaf vind. Zeker i.c.m. 19" is het een mooie combinatie. Je ziet ze ook gewoon minder rondrijden.
Thanks. Ja ik had mijn vorige (huidige nog ;) ) auto ook in het blauw besteld. Alleen betrof dat een golf gte die in de 7% bijtellingshausse zat eind 2015.... paar weken voor levering werd ik gebeld, of dat ik een zwarte wilde? Anders zou het niet meer lukken voor 31 december op kenteken..... toch maar ja gezegd, maar nu gaan we voor de herkansing :)

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:16
He automatisch stoppen werkt in Nederland! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyBJEwiUhvwEtQufRN4d9cSXp3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3hNw0traqP6JjKzORVruvTc.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is de hele changelog voor de liefhebbers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uTxHB2NHr82TWDBwOzcYGlm2tI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3z2Gq2zgmpD6WCmnmQhr3L0d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFyt46VBWbpkgXZ0yR1zxMu2XnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAHngjpNewgJEGB5OCAg2E6A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ccgn2HaAnYkymTICPQaRx4USfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6BcFQiwIfb915cIX5c36lvr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0UlIy4kUzOnZWhVBw3mOaLlBss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwsG3hXOQQB8G7H5fjqvg0lV.jpg?f=fotoalbum_large

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-01 15:42
Slurpgeit schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:50:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Behalve visueel, werkt dit ook voor mensen zonder FSD >:)

Model 3

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Ik ben vooral benieuwd wat HW2.5 nog krijgt. De stoplichten en stopborden functionaliteit heb ik weing hoop voor maar ik zou toch wel heel graag de verbeteringen aan cruistecontrol en speed assist zien.

• ybos

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat automatisch stoppen gewerkt heeft omdat er een auto voor je staat. Ik denk niet dat de auto zelf stopt voor rood licht :?
Maar, ik laat me verassen!

• bartlauwers
Sunri5e schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:23:
Nog meer mensen die inmiddels de 2020.36.3.1 update binnen hebben?
Ik heb em zelf nog niet maar iemand uit een Tesla-appgroep waarin ik zit heeft gisteren 2020.36.3 gekregen en vandaag stond 2020.36.10 klaar voor hem (Model X weliswaar). Ook volgens teslascope wordt die uitgerold: https://teslascope.com/teslapedia/software/2020.36.10

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-01 13:30
Op deze site staat of de functies die benoemd zijn in een software update in welk landen het allemaal actief is.
Of dat klopt geen idee.

https://www.notateslaapp....ion/2020.36/release-notes

Maar dit is makkelijk uit te testen door iemand die de software al heeft en even een ritje gaat doen, zonder een auto voor zich en kijken of het daadwerkelijk erop reageert.

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-01 16:39

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

In de changelog staat nadrukkelijk: "...de auto stopt niet automatisch". En je ziet dat de auto "gewoon" is gestopt voor de voorganger (de auto waar de jouwe afstand tot houdt is donkergrijs).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NR7O4W4OrpsvP7a72rzWTSGN1BE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rAHngjpNewgJEGB5OCAg2E6A.jpg?f=user_large

[Afbeelding]

[Afbeelding]

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• Slurpgeit
Hij deed het daarna ook voor het stoplicht zonder dat er een auto voor me stond. Kwam ook netjes in beeld "stoppen over 100 meter".

Waarom allemaal zo zuur?

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-01 16:39

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Slurpgeit schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:07:
Hij deed het daarna ook voor het stoplicht zonder dat er een auto voor me stond. Kwam ook netjes in beeld "stoppen over 100 meter".

Waarom allemaal zo zuur?
Mijn reactie was niet zuur bedoeld (als wel zo overgekomen, excuses), maar omdat het changelog aangeeft dat de auto alleen maar een waarschuwing geeft, maar niet zelf zal stoppen, leek het me vrij opmerkelijk. Ik kan je ervaring niet ontkennen, maar wellicht dat er iets anders een rol gespeeld heeft? Wellicht anders het rechts inhalen van een voorganger? Hidden feature? Bug?

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• Slurpgeit
MrTinux schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:12:
[...]

Mijn reactie was niet zuur bedoeld (als wel zo overgekomen, excuses), maar omdat het changelog aangeeft dat de auto alleen maar een waarschuwing geeft, maar niet zelf zal stoppen, leek het me vrij opmerkelijk. Ik kan je ervaring niet ontkennen, maar wellicht dat er iets anders een rol gespeeld heeft? Wellicht anders het rechts inhalen van een voorganger? Hidden feature? Bug?
Er komt letterlijk in beeld "De auto stopt over 200 meter voor rood licht". Dat lijkt me geen bug ;).
Zal nu toch vrij gegeven zijn binnen de EU. Leuk voor de FSD bezitters. :)

• bartlauwers
MrTinux schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:12:
[...]

Dit staat in de changelog op de foto: “Verkeerslicht- en stopbordherkenning is bedoeld om verkeerslichten en stopborden te herkennen en erop te reageren te reageren door de auto te laten vertragen en stoppen wanneer Traffic-Aware Cruise Control of Automatisch sturen is ingeschakeld. Deze functie laat de auto vertragen voor alle gedecteerde verkeerslichten, waaronder groene lichten, knipperlichten en uitgeschakelde lichten. Als de auto een kruispunt nadert, geeft de auto via een melding de bedoeling om te vertragen aan, vertraagt en stopt bij de rode lijn die in de rijvisualisatie wordt getoond.”
Dan mag je toch ook aannemen dat ie dat ook doet? En dus (in principe) stopt bij een rood verkeerslicht?

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Welke update is dit ? Ik heb 2020.36.3.1, maar deze opties kwam ik niet tegen op m'n Model 3 met FSD

• Slurpgeit
mcetweaker schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:34:
[...]

Welke update is dit ? Ik heb 2020.36.3.1, maar deze opties kwam ik niet tegen op m'n Model 3 met FSD
2020.36.10

• ybos
Jij hebt dan FSD neem ik aan :?
mcetweaker schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:34:
[...]

Je hebt wel HW3 en het ook aan staan onder AP settings? Wellicht dat het dan in de EU pas vanaf de .10 werkt.

• Stef87
Jammer dat de beloofde FSD computer voor een hoop mensen (die eind vorige jaar Model 3 hebben ontvangen) er vaak gewoon niet in zit.

(In China was dit op bepaald moment ook zo, daar heeft Tesla het met terugwerkende kracht wel omgeruild, ook voor mensen die Nog geen FSD hebben)

Ik hoop dat die FSD functionaliteit snel bruikbaarder gaat worden, maar hoop toch eerst op een verbeterde Autopilot.

[ Voor 17% gewijzigd door Stef87 op 11-09-2020 15:26 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Stef87 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:25:
Jammer dat de beloofde FSD computer voor een hoop mensen (die eind vorige jaar Model 3 hebben ontvangen) er vaak gewoon niet in zit.

(In China was dit op bepaald moment ook zo, daar heeft Tesla het met terugwerkende kracht wel omgeruild, ook voor mensen die Nog geen FSD hebben)

Ik hoop dat die FSD functionaliteit snel bruikbaarder gaat worden, maar hoop toch eerst op een verbeterde Autopilot.
Eens. Als je voor FSD betaald hebt dan wil je nu ook wel een keer de beloofde upgrade krijgen naar HW3. Al zul je eind volgend jaar daarmee ook alweer achter lopen als HW4 komt. Volgens mij heeft men op een gegeven moment wel auto's waarbij FSD besteld was met HW3 uitgeleverd. Maar vast niet allemaal, en er zijn natuurlijk ook mensen die later FSD aangeschaft hebben. Nu komen er toch wel wat meer zaken uit waarvoor HW3 vereist is. Dan zou ik het ook willen hebben.

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:00:
[...]

Je hebt wel HW3 en het ook aan staan onder AP settings? Wellicht dat het dan in de EU pas vanaf de .10 werkt.
ja, full self driving hardware zie ik in de details. En de optie zag ik in m'n menu niet voorbijkomen. Ook in de releasenotes werd dit niet genoemd, dus ik wacht even op de .10

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik heb momenteel nog geen FSD, maar begin nu toch wel te twijfelen met de updates van de laatste weken .. (snelheidsborden herkennen en nu ook stoppen aan verkeerslichten). Hoe kan ik zien of mijn Model 3 (Mei 2020) HW3 heeft of niet?

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 13:49
@Shattering Onder 'additional vehicle information':
Controls > Software > Additional Vehicle information

Als je daar onder auto-pilot computer 'full self driving computer' ziet staan heb je HW 3.

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-12-2025
ex87 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:15:
@Shattering Onder 'additional vehicle information':
Controls > Software > Additional Vehicle information

Als je daar onder auto-pilot computer 'full self driving computer' ziet staan heb je HW 3.
Ok bedankt, die heb ik 😀!

• ex87
Alleen automatisch stoppen is trouwens FSD afhankelijk. De chime bij groen licht, en het verkeersbord herkennen werken ook als je alleen auto pilot hebt. Ik vind het nog steeds niet goed genoeg om ~8k uit te geven.

Edit: Ik kom wel alleen weinig stoplichten tegen hier dus misschien vind ik het daarom minder boeiend :D

[ Voor 20% gewijzigd door ex87 op 11-09-2020 17:25 ]

• Stef87
ex87 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:20:
Alleen automatisch stoppen is trouwens FSD afhankelijk. De chime bij groen licht, en het verkeersbord herkennen werken ook als je alleen auto pilot hebt. Ik vind het nog steeds niet goed genoeg om ~8k uit te geven.

Edit: Ik kom wel alleen weinig stoplichten tegen hier dus misschien vind ik het daarom minder boeiend :D
Het is niet alleen FSD (software) afhankelijk. Vziw werkt het niet op hw2.5, je moet ook echt al hw3.0 hebben.

• ex87
Stef87 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:47:
[...]

Het is niet alleen FSD (software) afhankelijk. Vziw werkt het niet op hw2.5, je moet ook echt al hw3.0 hebben.
Klopt ja. Ik reageerde op @Shattering z'n eerste opmerking over de twijfel van FSD nadat we hadden geconcludeerd dat hij HW 3 had, maar dit is inderdaad nodig.
Ik zou ook verwachten dat ze de zaken als green light chime in FSD zouden drukken.

• ex87
Inspired schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:00:
Ik zou ook verwachten dat ze de zaken als green light chime in FSD zouden drukken.
I stand corrected, volgens mij heb je gelijk: https://teslamotorsclub.c...green-light-chime.205303/ eerste geruchten leken erop dat het niet FSD afhankelijk zou zijn.

Naja, nog steeds niet genoeg om ~8k te betalen voor mij :+
Pagina: 1 ... 119 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: