Stef87 schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:40:
[...]
Dit valt wel mee toch? Je hebt alleen met 3 kleuren+posities te maken.
Zoveel uitzonderingen zijn er niet en mij lijkt dit vrij makkelijk te programmeren (vs een hoop andere dingen zoals: zwevend plastic tasje, klein overstekend wild, iets hards/zacht op de weg, stoepranden, put in de weg, gele en witte lijnen, dat soort dingen)
Was de wereld maar zo makkelijk:

Land waar ik woon, waar op een of andere manier het ok is om een pijltje te "stacken" een pijltje gaat voor op anderen. (Om het leuk te maken mag het pijltje er ook naast.) Hier moet je dus stoppen voor rechtdoor, maar mag je wel afslaan. Het pijltje kan ook geel knipperen, dat betekent niet: oranje hij gaat zo op rood. Je mag dan wel door, maar moet je opletten voor overstekend voetgangers die de weg ook gebruiken dan. Nu moeten we weten hoevaak, of hoelang iets oranje is. (Ja ik heb het ook niet bedacht...)
Let op: Als je geen pijltje hebt maar je slaat af, mag dat wel, maar kan je ander verkeer tegenkomen dat-rechtdoor-op-de-zelfde-weg voor gaat. Ookal heb je groen toch even de verkeersregels doornemen. Als je een pijltje hebt kan je er vanuit gaan dat die er niet zijn. Er is dus ook nog een verschil tussen afslaan mag en afslaan mag, maar er kan nog ander verkeer zijn.
En dit doen we:

Hier mag je het stop licht negeren als je naar links wilt. Let op het stop bord geldt alleen als het stoplicht geheel zwart is. Daar is mijn M3 ook nog niet over uit, die laat hem altijd zien. Maar de zwarte rondjes beteken, geldt alleen als het stoplicht uit staat.
Let op, nu hebben we opeens een verkeersbordherkenning met natuurlijke taal parser nodig om het stoplicht te interpreteren. (Al is het waarschijnlijk maar een beperkt aantal zinnen, maar dan nog...).
Deze kan ook naast een stoplicht. Dan heb je een rood pijltje dat voorlopig wel even niet op groen gaat:

Mag hopen dat mijn M3 om half 8 's ochtends niet gaat staan wachten tot om 10 uur het eindelijk wel op groen gaat. Kan ook gecombineerd worden met een "only for longer than N meters" ipv een excepted. Dan moet je weten hoe lang je auto is of je mag afslaan of niet.
Of we stoppen er een "B" in

Dat betekent de bus stopt, maar de andere gaan door. Ookal is ie rood en op de juiste plek, hij geldt dus niet voor mij. Kan ook met een T voor tram

Deze hoef ik me niks van aan te trekken.
Kan ook een voetganger symbool, fiets zijn.. Soms "loopt het mannetje" en hebben we een geanimeerd stoplicht. Kruis kan voor baan gesloten. etc etc.
Of we doen het in het wit (om het rood oranje groen maar eens los te laten)

Daar mag de bus wel door maar moeten andere stoppen.
En dat is nog maar het begin, en maar één ander land (ik hoor dat Japan blauw doet en naast elkaar? alleen van horen zeggen). Maar met alleen positie kom je er niet. Soms zijn er 2 3 of 4. Soms met pijltjes, soms er boven, soms ernaast. Soms met letters. (Heb zelf eens een 5 positie gespot, met een pijltje en een B ) Soms is de tijdsduur van belang, statisch interpreteren gaat niet... we hebben "memory+state" nodig. Met alleen kleur kom je er ook niet. Soms bordjes die zeggen in taal dat je het stoplicht mag negeren. Of voorlopig niet gaat veranderen.
Al deze dingen leveren een combinatorisch probleem op ben ik bang. En er zijn nog meer uitzonderingen.
Dan heb je ook nog oranje waarschuwings knipperlichten gewoon aan een viaduct hangen (pas op met je hoge vrachtwagen) wat verder geen stoplicht is (maar hoe weet de M3 dat nou). Levengevaarlijk als mijn M3 op een 4-baans weg opeens voor een viaduct gaat staan wachten. Mijn M3 herkent ze nu wel als stoplichten...
[
Voor 23% gewijzigd door
Semyon op 14-09-2020 12:06
]