[Feedback] CSL FAQ / Beleid

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 9.816 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

SniperFox schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:38:
Ik vind eigenlijk dat het beleid wat soepeler mag.

Dit is mijn mening, prove me wrong. ;)
Ik zie dat je nog niet al te lang gebruiker bent van dit forum. Dat zal de reden zijn dat je niet Guardian Angel in "[CSL] Nieuw systeem samengesteld" hebt gelezen, een topic door mij geopend in augustus 2006 waarbij anderen en ik ingaan op topics in CSL van ver vóór die tijd.

Mocht je dus de indruk hebben dat het e.e.a. zomaar uit de lucht komt vallen, niet dus. :)

Ja, ook ik ben tweaker en help graag mensen. Nee, ik voel me niet gekwetst als het zoveelste topic met vrijwel of exact dezelfde vragen voorbij komt, waarom zou ik? Mijn medegebruikers en moderators en ik raakten geïrriteerd en baarden ons zorgen over CSL. De reden daarvan is in het eerdergenoemde topic zeer uitgebreid omschreven.

I.p.v. mensen te helpen werd de helpende rol van de vaste gebruikers veranderd in een bijrol als aankoopadviseur en ik kan je verzekeren dat na honderden topics je de ideale configuratie uit je hoofd kent en over 10 jaar nog kunt herinneren.

Het trieste daarbij was dat er zich ook vrij nieuwe gebruikers zich in de discussie mengden, lak hebbende aan de forumregels en een kennisniveau die ver beneden het gebruikelijke niveau lag. Het gevolg liet zich raden, een forum dat afgedaald was en waar de kennis langzaam wegebde.

Topics werden met een minium aan motivatie en onderzoek geopend "Ik heb gehoord dat product X goed is "ik heb gelezen dat product Y vaak wordt aangeraden". Tja, het zal wel. Ook het ene fraai opgetuigde topic leek een uitdaging voor een ander het nóg mooier aan te kleden. Maar al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.

Nee, de huidige visie en de huidige regels voldoen stukken beter en dragen er hopelijk aan bij dat er op een later moment weer interessant topics komen waar je wijzer van wordt, ervaring en kennis van opdoet. Na het tot vervelens toe zeggen dat de E6600 een fractie minder presteert dan de E6750 is dat een aantrekkelijk vooruitzicht.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distael
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06 16:59
Nee, de huidige visie en de huidige regels voldoen stukken beter en dragen er hopelijk aan bij dat er op een later moment weer interessant topics komen waar je wijzer van wordt, ervaring en kennis van opdoet.
Misschien een leuke uitdaging: Geef eens een voorbeeld van een interessant topic (niet laptop gerelateerd) wat wél aan de nieuwe policy voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Distael schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:28:
[...]

Misschien een leuke uitdaging: Geef eens een voorbeeld van een interessant topic (niet laptop gerelateerd) wat wél aan de nieuwe policy voldoet.
Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Het zijn er niet veel, maar dat is toch niet meer dan logisch. Hoeveel tweakers kopen nu een kant en klare pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Intussen is de forumbeschrijving aangepast van Complete Systemen & Laptops :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik vind het vreemd dat het topic over de Dell levertijden is dichtgegooid. Ik vind dat een forum als deze een signaal functie heeft em misstanden moet aankaarten.

Dat Dell nu laptops aanbiedt en niets laat weten over 4 weken levertijd is mijns inziens een echte misstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Philflow schreef op zondag 22 juli 2007 @ 13:38:
Ik vind het vreemd dat het topic over de Dell levertijden is dichtgegooid. Ik vind dat een forum als deze een signaal functie heeft em misstanden moet aankaarten.

Dat Dell nu laptops aanbiedt en niets laat weten over 4 weken levertijd is mijns inziens een echte misstand.
Waarom moet dit forum misstanden aankaarten? :? Volgens mij is het daar toch niet primair voor bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Philflow schreef op zondag 22 juli 2007 @ 13:38:

Daarvoor hebben we SG. CSL is een technisch forum, geen juridisch forum. Daarbij was het topic eigenlijk opgezet als een flame, dus kan me voosrtellen dat de mods er daarom ook weinig heil inzagen.

Ik denk dat als je zo'n topic zou openen in SG op een nette manier (met de vraag hoe het aan te pakken, wat er mogelijk is etc) dat dat een prima topic kan worden, maar Turkish zegt toch al "Het bediscussiëren van levertijden is niet echt iets voor CSL namelijk "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenkyFal7
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-07-2016
-

[ Voor 127% gewijzigd door FrenkyFal7 op 22-07-2009 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Terw_Dan schreef op zondag 22 juli 2007 @ 13:42:
[...]

Daarvoor hebben we SG. CSL is een technisch forum, geen juridisch forum. Daarbij was het topic eigenlijk opgezet als een flame, dus kan me voosrtellen dat de mods er daarom ook weinig heil inzagen.

Ik denk dat als je zo'n topic zou openen in SG op een nette manier (met de vraag hoe het aan te pakken, wat er mogelijk is etc) dat dat een prima topic kan worden, maar Turkish zegt toch al "Het bediscussiëren van levertijden is niet echt iets voor CSL namelijk "
Ik heb me ook gestoord aan het sluiten ervan. Maar een oproepje om met zijn allen bijvoorbeeld Kassa of Radar in te schakelen zou dus wel mogen? Want een plek waar veel kopers van laptops en pc's uit de mid- en highrange komen is natuurlijk wel degelijk dé plek om klachten te verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

D-e-n schreef op zondag 22 juli 2007 @ 22:16:
[...]
Ik heb me ook gestoord aan het sluiten ervan. Maar een oproepje om met zijn allen bijvoorbeeld Kassa of Radar in te schakelen zou dus wel mogen? Want een plek waar veel kopers van laptops en pc's uit de mid- en highrange komen is natuurlijk wel degelijk dé plek om klachten te verzamelen.
Dat kun je dan het beste navragen bij een van de SG moderatoren. Het is in ieder geval niet iets dat in CSL thuishoort. Misschien iets voor de Shopsurvey en/of de Pricewatch, daar is een apart forumdeel voor.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Terw_Dan schreef op zondag 22 juli 2007 @ 13:42:
[...]
Lijkt me duidelijk.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 21:25
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 18:15:
.......Ik vind het een goede zet, maar misschien dat er een of twee extra BBG's moeten komen? Bijv de all-around voor 900, of gewoon op ongeveer dezelfde als een van de bestaande BBG versies maar met andere doelen? Want vorige keer was de workstation bv gebaseerd op een 3d systeem, nu 2d, op sommige vlakken zijn er dan bepaalde aanpassingen gemaakt die nu nog steeds goed passen, alleen dan in een 3d systeem.
dit vind ik een goed idee. kvind het altijd wel leuk om alles is door te lezen

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

markje1 schreef op maandag 23 juli 2007 @ 18:58:
[...]

dit vind ik een goed idee. kvind het altijd wel leuk om alles is door te lezen
Mwah, lijkt mij eerlijk gezegd een beetje overkill worden.
We hebben immers van deze maand:

[BBG] Workstation juli 2007 - €2600
[BBG] High-end gamesysteem juli 2007 - €2000
[BBG] Multimediasysteem juli 2007 - €1200
[BBG] Basissysteem juli 2007 - €560

Dit lijkt mij toch een aardige range waarin je kunt werken. Heb je minder budget dan die 1200€ voor de multimediabak, dan haal je er gewoon wat onderdelen vanaf of vervang je door wat minder snelle onderdelen, of je breidt je basissysteem wat uit.

Ik zie de BBGs (en hopelijk het grootste deel van de users/crew ook) als een handvat waaraan je een systeem kunt samenstellen, maar niet als een vrijbrief om zelf niet na te denken en als een idioot naar de winkel te rennen en precies dat te kopen wat er op het lijstje staat. Daarbij zullen er genoeg BBGs bijkomen na verloop van tijd (incl de nodige specials), dus waarom dan NOG een BBG bij de nu bestaande 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aikeleer schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:54:
Intussen is de forumbeschrijving aangepast van Complete Systemen & Laptops :)
"Is de Best Buy Guide wel een Best Buy Guide? Doe hier je best om er het beste van te maken! Wil je wat weten over notebooks? Hier kun je de informatie vinden"

Hmm... heb ik toch een beetje een vooruitzienende blik: Verwijderd in "[Feedback] CSL FAQ / Beleid"

De vraag of iemand 1 voorbeeld kan geven voor een onder het beleid toegestane TS die niet over laptops gaat is bij deze dus niet meer relevant (...dus toch geen foutje van Thandor). Jammer om de baby met het badwater weg te gooien...

Even mezelf quoten [uit Verwijderd in "[CSL] Nieuw systeem samengesteld"]
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2007 @ 00:48:

[...]

Ehmm... voelt iemand waar ik naar toe wil? Positief genomen pleit ik voor een aparte laptop forum en een ander bovengenoemde (sub)for(a)/-um. Negatief genomen zou je kunnen stellen: "Ik moet door tig oninteressant geleuter over laptop modelletje zus of zo bladeren/zoeken voordat ik bij een interessant (HT)PC/Server/BBG forum kom". Doet iemand dit denken aan de gewraakte waslijst aan "wat moet ik nemen" topics? En, om weer back OT te komen: waar plaats je je onnozele E6600, 8800GTS, etc. "iemand op- of aanmerkingen" TS, zonder de policies goed door gelezen te hebben maar wel op aanraden van een klasgenootje die wel eens van GoT heeft gehoord, als er simpelweg alleen subfora overblijven die enkel ruimte bieden aan laptops of de door gambieter genoemde voorbeelden + BBG's discussies (bij die laatste zou het nog eens mis kunnen gaan). Alsof de lijst aan slotjes (en reacties.. ik maak me daar nog steeds een enkele keer ook nog schuldig aan) op deze wijze de komende tijd niet blijft groeien. Tja, het wordt vanzelf wel een keer minder, dat wel, maar dat duurt nog wel ff. Ach, 't houdt de mods bezig, zullen we maar zeggen :)

[...]
Nog steeds lekker druk bezig hè, mods...

nieuwe pc
[Nieuwe PC] op/aanmerkingen + advies grafische kaart
Quad Core systeem
Wat kan ik het beste kopen?
Budget high-end systeem Game PC 1100 euro
een uurtje schieten op nieuw te bouwen systeem
pc bouwen??
Nieuw stil gamesysteem (gekicked)
HTPC - 4 vragen mbt gekozen hardware (budget €1.000,-)
1300€ Game Pc
Nieuwe systeem graag tips/kritiek
Super systeem voor 2100,00 (Gratis advies) (leuk geprobeerd...)
Stil en snel systeem (ook gekicked)
Game pc - 1200,- euro - Puntjes op de i
Nieuwe PC budget 650euro (gekicked)
Eigen PC Samenstellen
[Upgrade Eur 1500,-] E6850 met 4GB 6400 op GA-P35-DQ6 (nou ja "upgrade")
Budget PC €450,-
Nieuw systeem goede keus als thuis server?
Nieuw systeem, graag jullie meningen en antwoorden
Systeem samenstelling ivm beeldbewerking
Nieuwe PC, +/- €1500-1600 (gekicked)
Nieuwe pc (kast) budget 1100e (Diehard GoTer, dus ff een foutje)
Nieuw Intel systeem (zie comment vorige link)

Niet slecht voor een weekje... Ach 't houdt jullie van de straat, zullen we maar zeggen :) !
"Mijn tip: Maak een laptop en een BBG subforum binnen het Hardware forum, meteen van al het gezeik af en de doelstelling bereikt!"
En idd. (o.a. @Terw_Dan), ik ben op OH al boodschappenlijstjes tegengekomen (en geTR'd) en op de BBG topics willen ze er ook weleens tussen sluipen, dus helemaal bulletproof is mijn idee nu ook weer niet, eerlijk toegegeven...

Overigens... Ben ik nu de enige die zich aan het volgende topic irriteert? Ik bedoel, plaats en plaatje, copypaste ff wat specs en je hebt "Het grote.. BlaBlaBla LAPTOP forum":

Het grote Sony Vaio CR11 Topic

Idd.: precies het hoge niveau wat men van GoT mag verwachten i.t.t. het al eens eerder door mij gequote [Algemeen] Belangrijke punten bij Core 2 Duo Gamesysteem :+

[Edit: Met een BBG subforum bedoel ik natuurlijk dat de oude stuckies over de BBG's onder een apart kopje in Harde waren komen, waarbij geen TS geplaatst kan worden. Moet toch als bliksemgeleider aldoende zijn voor de "Wat kan ik het beste nemen" TS's en bovendien realiseerbaar? Behalve dat je andere (sub)fora blijft ontlasten met onnodige systeemrequests, verplaats je de energie van Thandor, Aikeleer etc. van het sluiten van topics naar het plaatsen van modbreaks aldaar en hoeven we niet bang te zijn dat ze in een ranzig straatleven vervallen... :) ]

Ergens... krom en toch ook kort door de bocht, zou ik Thander op de vingers kunnen tikken dat een dergelijke TS/Stuckie als deze hier niet thuis hoort en dat hierover al op GoT een topic bestaat (al heel lang...) namelijk: [CSL] Nieuw systeem samengesteld. En hierbij hang ik ergens tussen "Mosselen na de maaltijd" en "Dweilen met de kraan open" ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 03:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:08
Oke ik kom net terug van vakantie, zag het CSL en dacht: Mmmm, dit gaat dus niet werken:P

Ik ben van mening dat de: ''Hoe goed is dit systeem'' topics een groep mensen naar het forum trekt. En jah er zitten mensen tussen die het geen ene reet boeit er wat neer kwakken en er verder niet naar om kijken. Maar er zijn ook mensen met echte vragen en een specifieke prijs/wens die je met 1 simpele BBG gewoon niet vervult. Het huidige BBG is naar mijn mening gewoon slecht ik bedoel het was er hiervoor ook maar veel mensen maakten er geen gebruik van. Nu zijn er mensen die dat niet deden omdat ze gewoon lui zijn. Maar ook velen die het gewoon niet doen omdat het inhoudenlijk slecht is. Als je de mensen niet wilt helpen die het dan gewoon helemaal niet of doe het gewoon goed. Stel je voor dat iemand een game pc wilt kopen voor 500 euro nou dan zit je bij het BBG totaal aan de verkeerde kant gaat de mensen een 8500GT kopen nou daar kunnen ze mischien net op UT'en 8)7 Of iemand wilt bijvoorbeeld Command & Conquer 3 spelen met zijn nieuwe computer en gaat hij 1941 euro uitgeven aan het gamesysteem in de BBG terwijl hij met 1000 euro ookwel wegkomt. Hiermee zet je mensen gewoon op het verkeerde been want er zijn mensen die niet weten waar zij reviews moeten vinden maar die wel in de hele IT wereld op willen gaan en totaal niet weten waar ze moeten beginnen. Ik ben hier ook 2 jaar terug begonnen met mijn eerste: ''Hoe goed is dit systeem'' topic. En door er meer te lezen ben ik zo'n beetje alles te weten gekomen wat ik moet weten om een pc samen te stellen. Dus voor de domkoppen, de toekomstige tweakers en de oplichters doe het volgende:

1. Maar het BBG GOED! dus niet 4 systemen die totaal van mekaar afliggen in prijs, prestaties en kwaliteit. Maar 20 systemen met verschillende niveaus van prestaties in het gebied die men wenst. Of gewoon een handig systeempje waar je elk onderdeel kunt selecteren aan de hand van de prestaties, prijs en het doel waar je ze voor wilt gebruiken.(zoals hierboven als is vermeld)

2. STOP MET HET BBG!

3. Maak het HOWTO gedeelte groter en een stuk makkenlijker toegankelijk voor de beginnende tweaker, zoals meteen als je je voor het eerst inlogd!

4. Ga terug na de oude methode maar maak de regels strenger en mischien nog belangrijker zorg ervoor dat mensen de regels lezen. Dus als men voor de eerste keer inlogd dat ze de regels voor hun snoet krijgen als verplichte kost met een hoge CAP waarde :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Solid_Aapie schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 16:37:
Oke ik kom net terug van vakantie, zag het CSL en dacht: Mmmm, dit gaat dus niet werken:P

Ik ben van mening dat de: ''Hoe goed is dit systeem'' topics een groep mensen naar het forum trekt.
Je moet je afvragen of je dat soort mensen op GoT wil. Imo trekt dat soort dingen alleen helpdeskusers aan.
En jah er zitten mensen tussen die het geen ene reet boeit er wat neer kwakken en er verder niet naar om kijken. Maar er zijn ook mensen met echte vragen en een specifieke prijs/wens die je met 1 simpele BBG gewoon niet vervult. Het huidige BBG is naar mijn mening gewoon slecht ik bedoel het was er hiervoor ook maar veel mensen maakten er geen gebruik van. Nu zijn er mensen die dat niet deden omdat ze gewoon lui zijn. Maar ook velen die het gewoon niet doen omdat het inhoudenlijk slecht is.
:?
De BBG wordt geleverd inclusief onderbouwing, ik zie niet in wat er inhoudelijk slecht aan is. Als je het niet eens bent met het systeem kun je natuurlijk meediscussiëren in de volgende editie.
Als je de mensen niet wilt helpen die het dan gewoon helemaal niet of doe het gewoon goed. Stel je voor dat iemand een game pc wilt kopen voor 500 euro nou dan zit je bij het BBG totaal aan de verkeerde kant gaat de mensen een 8500GT kopen nou daar kunnen ze mischien net op UT'en 8)7 Of iemand wilt bijvoorbeeld Command & Conquer 3 spelen met zijn nieuwe computer en gaat hij 1941 euro uitgeven aan het gamesysteem in de BBG terwijl hij met 1000 euro ookwel wegkomt.
Tsja... Een Tweaker moet natuurlijk wel een beetje voor zichzelf na kunnen denken. Er worden hier geen kant-en-klare oplossingen geboden. Dat kan ook niet, want iedereen heeft zijn individuele wensen.
Hiermee zet je mensen gewoon op het verkeerde been want er zijn mensen die niet weten waar zij reviews moeten vinden maar die wel in de hele IT wereld op willen gaan en totaal niet weten waar ze moeten beginnen. Ik ben hier ook 2 jaar terug begonnen met mijn eerste: ''Hoe goed is dit systeem'' topic. En door er meer te lezen ben ik zo'n beetje alles te weten gekomen wat ik moet weten om een pc samen te stellen.
In de FAQ's van de verschillende subfora (niet alleen CSL) wordt een hele hoop aan informatie geboden. Als mensen geen reviews kunnen vinden moeten ze beter zoeken. Verder voldoet vaak [productnaam]+review bij Google al.
Dus voor de domkoppen, de toekomstige tweakers en de oplichters doe het volgende:

1. Maar het BBG GOED! dus niet 4 systemen die totaal van mekaar afliggen in prijs, prestaties en kwaliteit. Maar 20 systemen met verschillende niveaus van prestaties in het gebied die men wenst. Of gewoon een handig systeempje waar je elk onderdeel kunt selecteren aan de hand van de prestaties, prijs en het doel waar je ze voor wilt gebruiken.(zoals hierboven als is vermeld)
20 systemen 8)7 over overkill gesproken.
2. STOP MET HET BBG!
Onderbouwing?
3. Maak het HOWTO gedeelte groter en een stuk makkenlijker toegankelijk voor de beginnende tweaker, zoals meteen als je je voor het eerst inlogd!
We hebben al sinds jaar en dag uitstekende FAQ's.
4. Ga terug na de oude methode maar maak de regels strenger en mischien nog belangrijker zorg ervoor dat mensen de regels lezen. Dus als men voor de eerste keer inlogd dat ze de regels voor hun snoet krijgen als verplichte kost met een hoge CAP waarde :P
Dat werkt dus niet. De regels zijn al eens aangescherpt, maar de vloed aan boodschappenlijstjes bleef onverminderd. Zie ook het topic in CSL, wat een ontzettend lange tijd actueel is gebleven.

Ik ben van mening dat je best mag verwachten dat men zelf gaat nadenken over wat er in een systeem moet bij bepaalde eisen en budget. We zitten hier niet op beginnersweb.nl of een "systeembouw-service-forum"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik ben van mening dat de: ''Hoe goed is dit systeem'' topics een groep mensen naar het forum trekt. En jah er zitten mensen tussen die het geen ene reet boeit er wat neer kwakken en er verder niet naar om kijken. Maar er zijn ook mensen met echte vragen en een specifieke prijs/wens die je met 1 simpele BBG gewoon niet vervult.
Hiervoor kun je terecht in de diverse subfora die we al bieden, PMG, VB, OM en HA (en evt APL wil je een stuk fruit halen). Het lijkt me prima dat dit soort specifieke dingen daar terecht kunnen. MITS op niveau (dus welke vidkaart moet ik kopen moet gewoon wegblijven).
Het huidige BBG is naar mijn mening gewoon slecht ik bedoel het was er hiervoor ook maar veel mensen maakten er geen gebruik van. Nu zijn er mensen die dat niet deden omdat ze gewoon lui zijn. Maar ook velen die het gewoon niet doen omdat het inhoudenlijk slecht is.
Wat is er slecht aan? Ik vind de BBGs juist een mooi startpunt om users die zelf nadenken een start te geven wat te kopen.
[u]Als je de mensen niet wilt helpen die het
dan gewoon helemaal niet of doe het gewoon goed.[/u] Stel je voor dat iemand een game pc wilt kopen voor 500 euro nou dan zit je bij het BBG totaal aan de verkeerde kant gaat de mensen een 8500GT kopen nou daar kunnen ze mischien net op UT'en 8)7
Dan moet hij of zij maar niet lui zijn en zelf even kijken op tomshardware bij de VGA charts hoe goed dat ding presteert. T.net/GoT is niet de enige plek op inet waar info te halen is.
Of iemand wilt bijvoorbeeld Command & Conquer 3 spelen met zijn nieuwe computer en gaat hij 1941 euro uitgeven aan het gamesysteem in de BBG terwijl hij met 1000 euro ookwel wegkomt.
Tja, dan had hij gewoon de systeemeisen van CnC3 moeten bekijken en op basis daarvan z'n systeem moeten kopen.
Hiermee zet je mensen gewoon op het verkeerde been want er zijn mensen die niet weten waar zij reviews moeten vinden maar die wel in de hele IT wereld op willen gaan en totaal niet weten waar ze moeten beginnen.
Daarvoor hebben we google en de sites als beginnersweb, computerideeforum en nog wel andere plekken waar het niveau lager is dan op GoT. Mensen die niet om weten te gaan met een BBG en kijken hoe ze die op hun situatie toe kunnen passen horen imho helemaal niet op GoT thuis.
Ik ben hier ook 2 jaar terug begonnen met mijn eerste: ''Hoe goed is dit systeem'' topic. En door er meer te lezen ben ik zo'n beetje alles te weten gekomen wat ik moet weten om een pc samen te stellen.
Imho mag dat dus gebeuren voordat mensen topics openen. Gewoon lezen!
Dus voor de domkoppen, de toekomstige tweakers en de oplichters doe het volgende:
Wie noem je hier oplichters?
Is al prima zat imho.
Wil je onderdelen selecteren, doe dat in een webshop of in de PW die die mogelijkheid al heeft.
prestaties: zie reviews/benchmarks
prijs: zie PW
doel: gebruik gezond verstand icm bovenstaande 2.

Daarbij, wat RoD ook al zegt, 20 systemen is dikke overkill. De 5 die we nu hebben zijn al prima, misschien dat er een 6e bij zou kunnen (al zou ik zo snel niet weten wat, misschien een wat specialisterscher gericht iets). Ofwel, veel meer BBG is overkill.
2. STOP MET HET BBG!
Lijkt mij een geweldig plan.... Al is het omdat ik zelf de BBGs nooit gebruik, dus ik zal ze totaal niet misssen. Jij vind dat blijkbaar niet, maar waarom wil je het dan in godsnaam afschaffen?
Liever niet, gaan we het niveau weer naar beneden trekken, iets wat de nieuwe policy van CSL nu juist moet tegengaan.
AUB niet, het oude niveau was simpelgezegd zwaar beneden peil. De dingen waar GoT voor staat (in mijn ogen dan) zijn op niveau discussieren, behulpzaam zijn en interesse hebben/tonen voor ITrelated gebeuren.
• het niveau was er niet, mensen doen zelf geen moeite, flikkerden vaak genoeg AMDmobos bij Intel cpus neer, en zaten als het ware op een beantwoord helpdeskticket te wachten.
• Behulpzaam zijn gebeurde niet. Veel users die een laag niveau boodschappenlijstje neergooiden zag je nagenoeg nooit in andere topics met enige inhoudelijke posts. Ik vind dat het je plicht is als user een bijdrage te leveren aan de community, doe je dat niet, blijf dan lekker weg. Als we namelijk alleen helpdeskers hebben (zoals we ze vroeger noemden) dan heb je geen discussieforum meer wat inhoud heeft.
• De interesse was er bij veel users ook niet. Flikker een topic neer, en kijk een dag later wat er aan opmerkingen was. Werd het te moeilijk (aka iemand verwees je naar een review of een specssheet) dan werd het of genegeerd, of er werd gevraagd het beter uit te leggen, zonder zelf enige moeite te doen. Door deze desinteresse is het echt niet leuk om als user in CSL te komen en kijken of er misschien ergens een topic is waar je een zinnig antwoord in kunt zetten.

Als voetnoot wil ik even zeggen dat ook al lijk ik negatief over nieuwe users, ik een duidelijk verschil zie tussen n00bs en newbies.
N00bs zie ik als mensen die zelf geen moeite doen en een beetje lopen te helpdesken, die mogen van mij gewoon wegblijven, gezien ze totaal geen bijdrage leveren. Natuurlijk mag je vragen zstellen, maar help anderen ook. Als je 50 (techt)posts hebt, waarvan 45 vragen van jezelf zijn denk ik dat je niet goed op weg bent.
Newbies zie ik als mensen die nieuw zijn op het forum, in de IT of een aspect daarvan (zoals ik nog een newbie ben als het aankomt op programmeertalen, 3den etc). Deze mensen tonen vaak wel inzet, helpen anderen en een groot deel van hun posts bestaat ook uit antwoorden/suggesties op vragen van anderen, dan dat ze zelf vragen. Deze users zijn imho prima om in je community te hebben en ik denk dat de hele community het daarmee eens is. Sterker nog, ik weet het wel zeker, gezien ik al een aantal van dit soort users mod heb zien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Er werd al bijna een jaar lang over gesproken in [CSL] Nieuw systeem samengesteld en dan kom je nu met dezelfde ideeën die daar al besproken werden?

Alsjeblieft, niet wéér dezelfde discussies, die zijn we in CSL tenminste nu kwijt.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In m'n vorge post knipoogde ik al naar Thandor dat ie met deze stuckie een cross-topic plaatste GA. 't Zou bijna kloppen, ware het niet dat het hier om comments gaat n.a.v. het nieuwe CSL beleid.

Ondanks dat de suggesties van Solid_Aapie de revue al gepasserd zijn in jouw topic in LA, kan ik niet anders dan blijven denken dat de huidige vorm van CSL niet bepaald een succes is. De waslijst aan "Wat heb ik nodig" requests blijft onverminderd groeien. Het aantal slotjes wordt alleen maar groter. Voor iemand die pleit voor afschaffing van CSL zou je toch gecharmeerd moeten zijn van het idee om alleen maar een Laptop subforum over te houden en de BBG discussies in een apart (stuckie) subforum te plaatsen. Kunnen de Desktop mensen ook weer makkelijker de weg vinden en heb je helemaal een foruminrichting om dergelijke requests overbodig te laten zijn. Ook de searchfunktie zal makkelijker hanteerbaar zijn binnen een BBG subforum voor relevante info.

Nogmaals: vragen/requests van welke vorm dan ook zijn onder het huidige beleid verbannen (zoals ik al uitgebreid heb aangegeven). Sommigen slippen erdoor wat laptops betreft, maar goed. Onder het mom: "Google, de sticky's en de GoT searchfunctie are your best friends'", is elke vraag al eens gesteld en is een TS op CSL per definitie al overbodig.... hooguit babbelen over specs of kleurtjes van een laptop.

RIP CSL...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Even iets anders, wat gaat er nu gebeuren met Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 14 ?

Het niveau is er echt zwaar onder de maat en ik zie geen andere mogelijkheid dan er een slotje op te kwakken. Een tijd terug postte ik hier ook al over, en toen werd er gemeld dat er een "fase2" zou komen waarin uiteindelijk het topic ook gesloten werd. Welnu, mods, hoe zit het hier inmiddels mee?
Verder wordt er ook *niet* gemodereerd in het topic zie ik. Ik kan ook niet zeggen dat ik TR's zet, want dan blijf ik aan de gang. Zo'n beetje elke upgradevraag (op een enkele na) is gewoon beneden niveau...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:34

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Het modereren in het upgradetopic is hier helaas achterwege gebleven. Wat fase2 betreft, hier wordt nog steeds aan gewerkt. Helaas heb ik daar niet denderend veel tijd voor (i.v.m. werk) en duurt het allemaal wat langer dan gepland.

Wat dit topic betreft: Ik heb hier niet veel in gereageerd. Dat neemt echter niet weg dat alles wat hier besproken wordt niet genegeerd wordt ;). Alle interessante punten die hier aangehaald worden, worden bekeken en moeten verwerkt worden in fase 2.

[ Voor 34% gewijzigd door Thandor op 29-07-2007 22:59 . Reden: 8)7 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat neemt echter niet weg dat alles wat hier besproken wordt genegeerd wordt.
Mooi dan. Zit iedereen voor Jan met de korte achternaam (roomboterbanketletterdoos) te posten dus?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Mag aannemen dat dat een foutje is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik vergat dan ook :) :)

Maar, hoe was dat spreekwoord ook alweer?

[ Voor 49% gewijzigd door Guardian Angel op 29-07-2007 22:46 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:34

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Soms heb je je dagen niet. Afijn, het was dus een grove fout ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Ik heb altijd erg genoten van alle mensen die pc's kwamen samenstellen in dit topic. Het is niet alleen leerzaam voor iedereen, maar ook super handig voor degene die niet dag in dag uit werken met een pc en dus precies weten wat hot en not is.
Ik vroeg mij af of het niet mogelijk is om een nieuwe Sub topic in het forum te maken (Zoals Complete systemen & Laptops) waar mensen dus wel hun nieuwe systemen kunnen posten.
Ik heb langzamerhand het gevoel dat er een soort van censuur komt op tweakers omdat overal word verwezen naar ellenlange paginas die de topic regels moeten voorstellen en op alles komt een slotje.
Persoonlijk ben ik van mening dat je juist een plek als dit, waar veel kennis aanwezig is, moet gebruiken om andere te helpen en ondersteunen en advies te geven.

Er word ook gelijk geroepen, kijk maar naar de best buy guides. Maar geen rekening houdend dat mensen niet altijd 2000 euro te besteden hebben. Misschien al een monitor en overige randapparatuur hebben etc.

Uiteraard moet de post wel aan bepaalde eisen voldoen en het nodige research is noodzakelijk (zoals voorheen)

Vinden jullie dit ook, of ben ik de enigste die dit denkt.

ps, ik wilde een poll aanmaken maar geen idee hoe dit moet :P

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

[CSL] Nieuw systeem samengesteld
[Feedback] CSL FAQ / Beleid

[ Voor 36% gewijzigd door Guardian Angel op 30-07-2007 10:34 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helemaal mee eens! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 14:44
Ook mee eens(ja als er geen poll is zeg ik het maar zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

thewizard2006 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 10:30:
ps, ik wilde een poll aanmaken maar geen idee hoe dit moet :P
React heeft geen mogelijkheden voor polls (iig niet op GoT), daar zou je bijv. BOOTZ poll creator (BETA) voor kunnen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:10

sanook

_/-\o_

Ook mee eens, ik heb zojuist een nieuwe PC in elkaar gezet aan de hand van de 'wat vinden jullie van dit systeem' topics.
Voor mensen die op het punt staan om een nieuw systeem aan te schaffen (of een upgrade) zijn deze topics zeer waardevol. Mijn ervaring is dat in deze topics zeer snel de laatste trends zichtbaar zijn waardoor ieder topic toch weer extra waarde heeft als je op dat moment op het punt staat om een nieuwe PC of een nieuw onderdeel aan te schaffen.
Zo hoef je niet direct allerlei andere topics door te nemen, dat kun je later alsnog doen als je aan de hand van de 'wat vinden jullie van dit systeem' topics een lijst met mogelijkheden hebt samengesteld.

Oh, en voor de volledigheid: dit is het systeem wat ik heb aangeschaft, met dank aan alle posters !

Antec P160W
Antec Earth Watts 430W
Gigabyte GA P35 DS3
E6750
Arctic Freezer 7 Pro
Kingston 2x1GB PC5300
Samsung Spintpoint T166 320GB
Sapphire X1950Pro Ultimate
Nec AD-7173S (zilver vanwege de kast)
Windows Vista Home Premium
D-Link DWL-G510

totaal € 884,- incl verzendkosten bij Azerty, zelf gemonteerd en geinstalleerd. Ben ik nu een Tweaker ?

[ Voor 24% gewijzigd door sanook op 30-07-2007 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Helemaal mee eens. Ik zag dat soort topics altijd graag.

Ben het niet eens met de censuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er word ook gelijk geroepen, kijk maar naar de best buy guides. Maar geen rekening houdend dat mensen niet altijd 2000 euro te besteden hebben. Misschien al een monitor en overige randapparatuur hebben etc.
Voor zover ik weet zijn er verschillende bedragen waarmee je een systeem kan samenstellen...
Best Buy Guide topicoverzicht

600 euro
1200 euro
2000 euro

en in die topics kun je zelf een PC samenstellen en daar posten, dan komt er vanzelf een variant
Verwijderd in "[BBG] Basissysteem juli 2007"
is bijv. 650 euro. Je kunt met die gegevens zelf een middel PC invullen... Beetje zinloos om 30 topics te hebben terijl iedereen 80% dezelfde hardware er in heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het is al veel eerder gezegd de laatste jaren, dit soort topics is alleen van nut voor de topicstarter. Zeg niet dat het niet zo is want de werkelijk honderden topics die geopend werden hadden allemaal vrijwel dezelfde configuratie waaruit je kunt concluderen dat niemand die een nieuw topic postte ooit in een van die topics had gekeken.

Daarnaast, er zijn over DIT ONDERWERP al andere topics waarin al geruime tijd wordt gediscusieerd dus dit topic is compleet overbodig. Een beetje zoeken was dus wel zo handig geweest. Maar daar gaat dus feitelijk heel de discussie over CSL al over; aan het gebrek aan eigen inzet, gemakzucht, luiheid, onkunde, gebrek aan vooronderzoek etc. etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 30-07-2007 11:51 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Philflow schreef op maandag 30 juli 2007 @ 11:33:
Helemaal mee eens. Ik zag dat soort topics altijd graag.

Ben het niet eens met de censuur.
Geen censuur, maar handhaving van een minimale kwaliteit en niveau. Die systeemtopics kwamen eigenlijk alleen maar van luie of onzekere mensen. Zie ook de eerdere topics die Guardian Angel aanhaalt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Guardian Angel schreef op maandag 30 juli 2007 @ 11:44:
Het is al veel eerder gezegd de laatste jaren, dit soort topics is alleen van nut voor de topicstarter. Zeg niet dat het niet zo is
Dat zeg ik dus wel :) ik vond het vaak leuk om mee te lezen.

Aangezien er ook genoeg mensen waren die wilde antwoorden begrijp ik niet zozeer waarom mensen zich er aan storen. Als je het niet interessant vindt lees je het toch gewoon niet?

Ook de topics van laptop X vs. laptop Y. En dan er lekker op schieten. heerlijke topics.

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 30-07-2007 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik geef je gelijk hoor. Vaak wordt er gelijk een slotje geplaatst, wat erg jammer is. Ik snap best dat je eerst moet informeren, maar elkaar helpen met ervaring en deskundigheid kan nooit kwaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op maandag 30 juli 2007 @ 11:55:
[...]

Dat zeg ik dus wel :) ik vond het vaak leuk om mee te lezen.

Aangezien er ook genoeg mensen waren die wilde antwoorden begrijp ik niet zozeer waarom mensen zich er aan storen. Als je het niet interessant vindt lees je het toch gewoon niet?

Ook de topics van laptop X vs. laptop Y. En dan er lekker op schieten. heerlijke topics.
En dat is dus precies niet de bedoeling; entertainment
Dj-sannieboy schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:00:
Ik geef je gelijk hoor. Vaak wordt er gelijk een slotje geplaatst, wat erg jammer is. Ik snap best dat je eerst moet informeren, maar elkaar helpen met ervaring en deskundigheid kan nooit kwaad. :)
Tja, maar je kunt dan net zo goed naar de winkel lopen en je daar door iemand laten voorlichten.. Het feit dat je hier op Tweakers zit betekend dat je een bepaalde technische achtergrond hebt en een computer wil samenstellen. Het is niet zo dat Tweakers er is om jou voor weinig geld een snelle computer te laten uitkiezen; het is wel zo dat we je kunnen helpen je kennis te vergroten :*)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:05:
[...]
En dat is dus precies niet de bedoeling; entertainment
Leerzaam voor mij! En voor de TS.

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 30-07-2007 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Ik ben het eens met de topicstarter. Ik heb zelf ook altijd erg genoten van de topic's die werden geopend. Tuurlijk ging het op een gegeven moment té ver. Er zijn erg veel mensen die overeenkomende topics hebben geopend over hoe een systeem is. Ik weet niet of het een oplossing is om een nieuw gedeelte aan te maken, volgens mij lokt dat alleen maar onzinnige topics uit.

Ik denk eerder dat het een goed idee is om wat extra gedeeltes toe te voegen aan de BBG. Ikzelf zit bijvoorbeeld nogal in de knel met de BBG. Ik heb meer geld te besteden dan het basissysteem, maar het high-end systeem gaat me net iets te ver. Daarnaast heb ik alle randapperatuur ook niet nodig...
Misschien dus een idee om een mid-range pc te maken (800 tot 1000 € ?) zonder randapperatuur (zoals muis, toetsenbord, monitor, luidsprekers).

Nu kan je wel zeggen: dan neem je toch iets van het een en iets van het ander. Mijn ervaring hiermee is dat je toch niet echt het optimale systeem dan krijgt...

Natuurlijk is dit maar een simpel idee, maar ik denk dat het best wel nuttig kan zijn om de BBG iets uitgebreider te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
@denniswerf
zoals ik al aangaf, een gamepc samenstellen is 1 ding. Maar de een wil 600 euro uitgeven, de ander 2000. De een heeft al een kast + voeding en monitor en de ander begint van scratch. Zelfde geld voor office pc's, allround pc's, backup pc's, mulitmedia systemen etc. Voor een gamepc van 600 euro ga je dus geen E6750 nemen en wil je weten of je beter een amd van 75 euro kan nemen of een dualcore... etc
Je kan idd hardware uit verschillende topics passen maar dit is geen garantie dat deze bijv compatibal zijn, de beste prijs/prestatie hebben voor dat system etc.

@ Guardian Angel
wat is er mis met het nut hebben alleen voor de topic poster? Een forum is voor iedereen. Een forum is om vragen te stellen. Mocht je niet willen reageren op een vraag dan ben je vrij om dat niet te doen.
En je gaat weer beginnen over datzelfde geneuzel van zoeken. Heb jij gekeken hoeveel topics er zijn op GoT. Heb jij gekeken hoeveel pagina's er zijn op GoT. Als casual gebruiker ga je dat dus niet allemaal napluizen omdat het ergens wel een x staat. Jammer dat hier altijd erg veel onbegrip voor wordt getoond. Om gelijk een vinger te wijzen en mij "het gebrek aan eigen inzet, gemakzucht, luiheid, onkunde, gebrek aan vooronderzoek" te noemen gaat te ver. Hanteer eerst zelf aub gedragsregels ipv het inwrijven van jou "ontoereikende kennis ver boven het niveau van de "standaard" tweaker"

@gambieter
Ik ben het zeker eens dat er bepaalde richtlijnen moeten zijn voor topics en wanneer blijkt dat er geen research is gedaan een slotje. Probleem is dat nu overal een slotje op komt ondanks dat mensen echt research hebben gedaan.

@denniswerf weer
Wat is er mis met entertainment op een forum?
Het verhaaltje over je winkel is tegenstrijdig. In een winkel moeten ze het met een vooraad doen, is de kennis van 1 persoon van dat moment beschikbaar. Waarom moet je een bepaalde technische achtergrond hebben om hier te zitten? Dit soort topics zijn juist ideaal voor mensen die dat niet hebben en niet zomaar een pc van 2000 euro willen aanschaffen of een standaard Dell wel gezien hebben. Je helpt juist om de kennis te vergroten van de mensen door ze uit te leggen waarom ze juist dat onderdeel moeten kopen of niet.

Ik merk dat bepaalde personen zich blijkbaar uhm "verheven" voelen omdat zei wel een echte tweaker zijn in hard en nieren. Veel mensen komen hier juist om profijt te hebben van de kennis van die guru's. Lijkt mij opzich helemaal niets mis mee.

Juist door in een apart onderdeel van Tweakers dit onder te brengen kan je alles op 1 plek houden (dus alleen maar topics van game pc 1000 euro, multimedia pc 1500euro etc). Je hoeft niet te reageren, je hoeft er niet eens in te kijken als je niet wilt. Moderators hoeven niet te gaan zoeken of het een pc 1000 euro topic is, alles bij elkaar.
Volgens mij kan dit nooit in iemands nadeel werken

[ Voor 7% gewijzigd door thewizard2006 op 30-07-2007 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GoT is een discussieforum voor computergebruikers van een hoger niveau. De mensen met hun vakantiegeld kunnen ook naar beginnersweb of computeridee forums gaan, want ze dragen niet echt bij aan het forum. De leechers bij torrents, zullen we maar zeggen.

Verder: de meesten komen met een standaard kast, mobo processor etc en vragen dan om commentaar. De meeste vragen zijn makkelijk te beantwoorden met het doen van een beetje moeite, maar zelfs dat kost blijkbaar vaak al te veel energie.

Maar goed, er is een beslissing genomen door de crew. Dit wordt een beetje zinloze discussie zo.
Ik merk dat bepaalde personen zich blijkbaar uhm "verheven" voelen omdat zei wel een echte tweaker zijn in hard en nieren. Veel mensen komen hier juist om profijt te hebben van de kennis van die guru's. Lijkt mij opzich helemaal niets mis mee.
Dit is toch geen helpdesk? Dus is daar wel wat mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

topic Nieuw Tab aanmaken voor complete systemen gemerged met feedback topic :)

Er is heel veel overleg geweest voordat we besloten hebben om de boodschappenlijstjes topics te verbieden. Het is in principe niet van meerwaarde voor CSL, er is met de BBG's hier op GoT en alle overige reviews en lijstjes op het net zoveel informatie te vinden voor de die-hard tweakers dat zij zelf een systeem moeten kunnen samenstellen.

Er zijn wellicht andere fora die er anders over denken, maar op GoT is er dus geen plaats meer voor dergelijke topics :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

thewizard2006 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:30:
@denniswerf
zoals ik al aangaf, een gamepc samenstellen is 1 ding. Maar de een wil 600 euro uitgeven, de ander 2000. De een heeft al een kast + voeding en monitor en de ander begint van scratch. Zelfde geld voor office pc's, allround pc's, backup pc's, mulitmedia systemen etc. Voor een gamepc van 600 euro ga je dus geen E6750 nemen en wil je weten of je beter een amd van 75 euro kan nemen of een dualcore... etc
Je kan idd hardware uit verschillende topics passen maar dit is geen garantie dat deze bijv compatibal zijn, de beste prijs/prestatie hebben voor dat system etc.
Je moet dan ook niet je hardware kiezen op basis van wie het hardste roept, maar op basis van benchmarks en reviews.
@ Guardian Angel
wat is er mis met het nut hebben alleen voor de topic poster? Een forum is voor iedereen. Een forum is om vragen te stellen. Mocht je niet willen reageren op een vraag dan ben je vrij om dat niet te doen.
En je gaat weer beginnen over datzelfde geneuzel van zoeken. Heb jij gekeken hoeveel topics er zijn op GoT. Heb jij gekeken hoeveel pagina's er zijn op GoT. Als casual gebruiker ga je dat dus niet allemaal napluizen omdat het ergens wel een x staat. Jammer dat hier altijd erg veel onbegrip voor wordt getoond. Om gelijk een vinger te wijzen en mij "het gebrek aan eigen inzet, gemakzucht, luiheid, onkunde, gebrek aan vooronderzoek" te noemen gaat te ver. Hanteer eerst zelf aub gedragsregels ipv het inwrijven van jou "ontoereikende kennis ver boven het niveau van de "standaard" tweaker"
Op dit forum wordt nu eenmaal een relatief hoog niveau verwacht. En het is echt niet zo dat wanneer je er niet zo veel verstand van hebt je duizenden pagina's met informatie moet doorlezen. Zelfs beginnelingen kunnen vergelijkende benchmarks lezen en op basis van hun budget een systeem samenstellen.
@gambieter
Ik ben het zeker eens dat er bepaalde richtlijnen moeten zijn voor topics en wanneer blijkt dat er geen research is gedaan een slotje. Probleem is dat nu overal een slotje op komt ondanks dat mensen echt research hebben gedaan.
Over het algemeen zijn de gestelde vragen in dat soort topics simpele zoekvragen. Dan kun je wel vooronderzoek gedaan hebben, als de vragen simpelweg op te lossen zijn door in de FAQ van PMG te kijken (wat bijvoorbeeld vaak het geval was) dan is het logisch dat je topic dichtgegooid wordt.
@denniswerf weer
Wat is er mis met entertainment op een forum?
Niks, daarvoor hebben we de HK immers ook :P
Het verhaaltje over je winkel is tegenstrijdig. In een winkel moeten ze het met een vooraad doen, is de kennis van 1 persoon van dat moment beschikbaar. Waarom moet je een bepaalde technische achtergrond hebben om hier te zitten? Dit soort topics zijn juist ideaal voor mensen die dat niet hebben en niet zomaar een pc van 2000 euro willen aanschaffen of een standaard Dell wel gezien hebben. Je helpt juist om de kennis te vergroten van de mensen door ze uit te leggen waarom ze juist dat onderdeel moeten kopen of niet.
Dat kunnen ze ook prima zelf uitzoeken. Zoals ik zei, reviews en benchmarks.
Ik voel mij niet verheven doordat ik meer kennis heb dan iemand over hardware. Echter, ik heb er ook geen zin in om hier voor helpdesk te gaan spelen.
Juist door in een apart onderdeel van Tweakers dit onder te brengen kan je alles op 1 plek houden (dus alleen maar topics van game pc 1000 euro, multimedia pc 1500euro etc). Je hoeft niet te reageren, je hoeft er niet eens in te kijken als je niet wilt. Moderators hoeven niet te gaan zoeken of het een pc 1000 euro topic is, alles bij elkaar.
Volgens mij kan dit nooit in iemands nadeel werken
Als je bedenkt dat men het niveau op dit forum graag hoog wil houden is dat dus geen werkbare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

@ Guardian Angel
Fout.

Een topic moet minimaal enige discussiewaarde hebben die nuttig is voor een grotere groep mensen dan alleen de topicstarter. Dat is de BBG wél en een "wat moet IK kopen topic" duidelijk niet.
En je gaat weer beginnen over datzelfde geneuzel van zoeken. Heb jij gekeken hoeveel topics er zijn op GoT. Heb jij gekeken hoeveel pagina's er zijn op GoT. Als casual gebruiker ga je dat dus niet allemaal napluizen omdat het ergens wel een x staat. Jammer dat hier altijd erg veel onbegrip voor wordt getoond.
GoT is géén helpdesk maar een forum. Als je als gemiddeld gebruiker niet gaat zoeken, om diverse genoemnde reden waaronder luiheid, toon je nauwelijks je eigen inspanning en waarom zou een ander zich moeten gaan inspannen als iemand te beroerd is zelf iets te ondernemen?
Om gelijk een vinger te wijzen en mij "het gebrek aan eigen inzet, gemakzucht, luiheid, onkunde, gebrek aan vooronderzoek" te noemen gaat te ver. Hanteer eerst zelf aub gedragsregels ipv het inwrijven van jou "ontoereikende kennis ver boven het niveau van de "standaard" tweaker"
Ik verwijt jou niets, hooguit alleen dat je niet, net zoals de andere CSL-topics waarover dit topic gaat, niet hebt gekeken of er al een algemeen discussietopic was over het door jou aangehaalde onderwerp. Dat was er dus al. Vandaar dan ook de merge met het reeds bestaande topic. :)

De gedragsregels hanteer ik wel degelijk en daarnaast ben ik, aantoonbaar, niet te beroerd iemand te helpen. Dat is dus een van de reden dat ik ageer tegen de "welke moet ik kopen topics" omdat het merendeel van de posters van dat soort pruts-topics niet de moeite neemt om ook maar iets zelf uit te zoeken. Het gaat dan vaak ook nog eens om net geregistreerde gebruikers die denken "even" een topic te kunnen aanmaken, dan lui achterover gaan leunen en wachten. Om maar niet te spreken van de figuren die doodleuk meerdere dezelfde topics binnen een paar weken openen omdat de configuratie op een of twee punten afwijhkt van hun vorige topic.

Ik heb niet het idee dat je je hebt verdiept in het hele vraagstuk en dat je niet, wat anderen en ik wel hebben gedaan, tientallen van dat soort topics hebt nagekeken om de treurigheid ervan te kunnen beoordelen.

Er zaten gelukkig hier en daar wel goede topics tussen maar omwille van 5 goede tegen 500 slechte topics alle topics toe te staan, nee, dankjewel.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Turkish schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:49:
topic Nieuw Tab aanmaken voor complete systemen gemerged met feedback topic :)

Er is heel veel overleg geweest voordat we besloten hebben om de boodschappenlijstjes topics te verbieden. Het is in principe niet van meerwaarde voor CSL, er is met de BBG's hier op GoT en alle overige reviews en lijstjes op het net zoveel informatie te vinden voor de die-hard tweakers dat zij zelf een systeem moeten kunnen samenstellen.

Er zijn wellicht andere fora die er anders over denken, maar op GoT is er dus geen plaats meer voor dergelijke topics :)
Ik ben het er wel mee eens dat er veel informatie te vinden is, zeker is ook de BBG erg belangrijk. Ik denk omdat de boodschappenlijstjes nu verboden zijn je iets 'terug' moet doen voor de tweaker. Ikzelf hoop heel erg dat er meer BBG's bij komen. (Lees mijn vorige post) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

ExPlanE schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:12:
Ik ben het eens met de topicstarter. Ik heb zelf ook altijd erg genoten van de topic's die werden geopend. Tuurlijk ging het op een gegeven moment té ver. Er zijn erg veel mensen die overeenkomende topics hebben geopend over hoe een systeem is. Ik weet niet of het een oplossing is om een nieuw gedeelte aan te maken, volgens mij lokt dat alleen maar onzinnige topics uit.

Ik denk eerder dat het een goed idee is om wat extra gedeeltes toe te voegen aan de BBG. Ikzelf zit bijvoorbeeld nogal in de knel met de BBG. Ik heb meer geld te besteden dan het basissysteem, maar het high-end systeem gaat me net iets te ver. Daarnaast heb ik alle randapperatuur ook niet nodig...
Misschien dus een idee om een mid-range pc te maken (800 tot 1000 € ?) zonder randapperatuur (zoals muis, toetsenbord, monitor, luidsprekers).
Pak het multimediasysteem, haal de randapparatuur eraf, upgrade eventueel nog een onderdeel afhankelijk van wat je eisen zijn (gamen? renderen?) en klaar. Dat moet je toch écht zelf wel kunnen hoor. Anders kun je voor elke willekeurige situatie wel een BBG maken, en dat lijkt me niet echt handig, en ook niet de bedoeling.
Nu kan je wel zeggen: dan neem je toch iets van het een en iets van het ander. Mijn ervaring hiermee is dat je toch niet echt het optimale systeem dan krijgt...
Onzin. Het optimale systeem is een systeem wat werkt en wat afgestemd is op jou eisen. Met een beetje eigen inzet moet je met de BBG + wat vergelijkende benchmarks gemakkelijk onderdelen kunnen upgraden of downgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Het is duidelijk dat ik een andere visie op een forum (het op GoT) heb dat bijv Guardian angel en de moderators/administrators. Aangezien het hun forum is mogen zij dit uiteraard beslissen :).
Jammer dat de technische kennis die aanwezig is, niet toegankelijk (meer) is op deze manier. Persoonlijk vind ik dat een groot verlies.

Ik was zelf ook redelijk actief in het doorlezen en beantwoorden met vragen over nieuwe systemen. En zelf heb ik mij ook regelmatig lopen ergeren aan slechte topics met bijnv alleen de zin "ik zoek een nieuwe pc van ongeveer 1000 euro maar mag ook 200 euro meer of minder zijn, iemand tips?".

Zelf heb ik er een gigantische hoop over geleerd toen ik zelf zo'n topic had gestart en het heeft zeker voor mij veel meerwaarde gehad. Ik zit, mede door het lezen van dit soort posts nu op een niveau dat ik zelf prima mijn eigen pc'tje kan samenstellen. Helaas dat dit nu een stuk lastiger gaat worden voor de niet tweaker.

Kort samengevat, heel erg jammer. Vind het een gemiste kans om een hoop mensen te helpen. Helaas is de beslissing al gemaakt en kan ik er niets meer aan veranderen. Dan maar opzoek naar een forum dat wel dit soort ondersteuning biedt.
(ps ik lees een aantal andere topics van GoT nog met alle liefde dus wil hiermee niet afgeven op de website)

-----
kan het niet laten
@Rod
Quote "Pak het multimediasysteem, haal de randapparatuur eraf, upgrade eventueel nog een onderdeel afhankelijk van wat je eisen zijn (gamen? renderen?) en klaar. Dat moet je toch écht zelf wel kunnen hoor. Anders kun je voor elke willekeurige situatie wel een BBG maken, en dat lijkt me niet echt handig, en ook niet de bedoeling."
---> zegt hij tegen de AH cassiere, loodgieter, stratenlegger (niets mis met het beroep maar totaal geen affiniteit met pc's, afgezien van hobby misschien. Ik denk dat je hiermee het punt bevestigd wat ik duidelijk probeer te maken. Het is gewoon te vaag en er zijn teveel opties. Vandaar dat een topic afgestemd op die persoon superhandig is.

Quote "Onzin. Het optimale systeem is een systeem wat werkt en wat afgestemd is op jou eisen. Met een beetje eigen inzet moet je met de BBG + wat vergelijkende benchmarks gemakkelijk onderdelen kunnen upgraden of downgraden."
--> Dat jij dat kan, harstikke goed. Dat de standaard internetter dit moeilijk vind (al die onbekende hardware, termen, cijfertjes, meetprogramma's etc) komt niet bij je op geloof ik. Niet iedereen heeft van tomshardware of info.hardware gehoord. En geloof mij, in google wat intypen kan behoorlijk lastig zijn als je niet weet waar je naar moet zoeken

[ Voor 33% gewijzigd door thewizard2006 op 30-07-2007 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

thewizard2006 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 10:30:
Persoonlijk ben ik van mening dat je juist een plek als dit, waar veel kennis aanwezig is, moet gebruiken om andere te helpen en ondersteunen en advies te geven.
In mijn optiek is dat de omgekeerde wereld. Je moet op GoT komen omdat je veel kennis in huis hebt en die wilt delen met anderen. Niet omdat je hier maar komt omdat er hier mensen zitten die er verstand van hebben.
@denniswerf
Maar compatibility is uit te zoeken, evenals prijs prestatie. Dus ik zie niet in waarom we voor iedere denkbare situatie een BBG zouden moeten hebben.
@ Guardian Angel
Ik vind juist wel dat je die als gebruiker na moet pluizen. Het is gewoon een gebrek aan eigen inzet als je dat niet doet. Zeker als het gaat om hele makkelijke dingen. Kijk, als het gaat over een of ander exotisch probleem dat 5 jaar geleden is langsgeweest dan zul je zoiets natuurlijk minder makkelijk vinden. Maar wat nu de beste videokaart of cpu is, dat is zo simpel en voor de hand liggend, dat moet gewoon te doen zijn voor iedere user.

En gedragsregels zijn hier wel degelijk, denk je anders dat er zoveel users zijn die hier jaren lang blijven rondlopen?
@gambieter
Maar dat heeft eerder met het lage niveau van de boodschappenlijstjes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

thewizard2006 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 13:47:

---> zegt hij tegen de AH cassiere, loodgieter, stratenlegger (niets mis met het beroep maar totaal geen affiniteit met pc's, afgezien van hobby misschien. Ik denk dat je hiermee het punt bevestigd wat ik duidelijk probeer te maken. Het is gewoon te vaag en er zijn teveel opties. Vandaar dat een topic afgestemd op die persoon superhandig is.
Dat soort mensen kunnen zich ook in de materie gaan verdiepen, en als ze dat niet willen kunnen ze prima op andere fora zoals beginnersweb terecht. Als GoT nu de enige bron van computerkennis in de wereld was...
--> Dat jij dat kan, harstikke goed. Dat de standaard internetter dit moeilijk vind (al die onbekende hardware, termen, cijfertjes, meetprogramma's etc) komt niet bij je op geloof ik. Niet iedereen heeft van tomshardware of info.hardware gehoord. En geloof mij, in google wat intypen kan behoorlijk lastig zijn als je niet weet waar je naar moet zoeken
Als je dit moeilijk vindt, moet je je erin gaan verdiepen, want het IS niet moeilijk. Iedereen kan prijzen naast elkaar leggen en balkjes met scores vergelijken.

Op GoT heb je gewoon een bepaalde basis nodig. Dit staat ook in de eerste zin van de registratievoorwaarden:
Gathering of Tweakers.net is een forum bedoeld voor mensen die bovenmatig geinteresseerd zijn in computers en de randverschijnselen daarvan.
Men hoeft zich er wmb echt niet in te verdiepen, maar dat houdt dus ook in dat GoT niet echt een geschikt forum is voor dit soort mensen.
Mocht je niet weten waar te beginnen als beginnend computeraar, kun je altijd naar Beginnersweb gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

RoD schreef op maandag 30 juli 2007 @ 13:42:
[...]

Pak het multimediasysteem, haal de randapparatuur eraf, upgrade eventueel nog een onderdeel afhankelijk van wat je eisen zijn (gamen? renderen?) en klaar. Dat moet je toch écht zelf wel kunnen hoor. Anders kun je voor elke willekeurige situatie wel een BBG maken, en dat lijkt me niet echt handig, en ook niet de bedoeling.

[...]

Onzin. Het optimale systeem is een systeem wat werkt en wat afgestemd is op jou eisen. Met een beetje eigen inzet moet je met de BBG + wat vergelijkende benchmarks gemakkelijk onderdelen kunnen upgraden of downgraden.
Dat is dus waar het bij mij eigenlijk fout gaat. Ik heb zelf niet erg veel verstand van hoe of wat met computers. Als ik het multimediasysteem neem bwvs dan heb ik een pc die niet bij mijn behoeftes past. Natuurlijk hoef je niet voor alles een BBG te maken. Maar 1 of 2 extra systeempjes kan toch weinig kwaad? Ik denk dat iedereen daarmee zijn of haar voordeel doet... ;)

Met 'het optimale systeem' bedoelde ik het systeem dat het beste bij jou budget/eisen past.

Ik blijf er nog steeds bij dat het voor mij best lastig is een goed systeem te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Terw_Dan schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:07:
[...]
In mijn optiek is dat de omgekeerde wereld. Je moet op GoT komen omdat je veel kennis in huis hebt en die wilt delen met anderen. Niet omdat je hier maar komt omdat er hier mensen zitten die er verstand van hebben.
...grote knip...
Ik ben het half eens. Je kunt natuurlijk niet overal verstand van hebben, zolang je maar wilt leren en de moeite doet om zelf te zoeken, is iemand met niet zoveel kennis ook welkom. Dan heb ik het dus niet over personen die alleen een account aanmaken om een vraag te dumpen (meestal google opzoek werk).

Vaak heb je ook gebruikers die wel goed gezocht hebben, maar gewoon de term niet weten. Dan kan je uren het zoeken zijn waar iemand anders gelijk een antwoord op weet. Zo'n gebruikers helpen geeft veel voldoening. Ik denk dat de meeste gebruikers wel eens een noobvraag hebben gesteld toen ze hier voor het eerst kwamen en dan ben je blij dat er veel zijn die er verstand van hebben.

Tenslotte:
Ik vermaakte me meestal wel met die CSL topics, maar met de BBG&google is het best zelf te doen.

Edit: Toevoeging op bovenstaand verhaal:
Basis-pc kennis is wel minimaal op GOT.

[ Voor 3% gewijzigd door Kixtart op 30-07-2007 14:27 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

ExPlanE schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:16:
[...]
Ik blijf er nog steeds bij dat het voor mij best lastig is een goed systeem te vinden...
Je hebt daar in Januari 2007 twee topics over geopend, daarna zijn er vele tientallen, misschien een paar honderd, topics geweest en je bent 6 maanden later nog geen stap verder gekomen? Wat ontbreekt er dan nog?

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 30-07-2007 14:31 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ExPlanE schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:16:
Waarom is dat dan zo lastig? Het lijkt me namelijk wel interessant dat te weten, dat zou namelijk een verklaring zijn waarom er zoveel boodschappentopics langskomen.
Kixtart schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:25:
[...]

Ik ben het half eens. Je kunt natuurlijk niet overal verstand van hebben, zolang je maar wilt leren en de moeite doet om zelf te zoeken, is iemand met niet zoveel kennis ook welkom. Dan heb ik het dus niet over personen die alleen een account aanmaken om een vraag te dumpen (meestal google opzoek werk).

Vaak heb je ook gebruikers die wel goed gezocht hebben, maar gewoon de term niet weten. Dan kan je uren het zoeken zijn waar iemand anders gelijk een antwoord op weet. Zo'n gebruikers helpen geeft veel voldoening. Ik denk dat de meeste gebruikers wel eens een noobvraag hebben gesteld toen ze hier voor het eerst kwamen en dan ben je blij dat er veel zijn die er verstand van hebben.
Natuurlijk kun je ook niet alles weten, maar er is iets niet weten maar moeite doen om erachter te komen en gewoon niets doen en je vraag dumpen zonder moeite erin te steken.
En de dingen die in de boodschappenlijsttopics staan waren allemaal dingen die prima te vinden zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door TERW_DAN op 30-07-2007 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Terw_Dan schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:28:
[...]

Waarom is dat dan zo lastig? Het lijkt me namelijk wel interessant dat te weten, dat zou namelijk een verklaring zijn waarom er zoveel boodschappentopics langskomen.

[...]

Natuurlijk kun je ook niet alles weten, maar er is iets niet weten maar moeite doen om erachter te komen en gewoon niets doen en je vraag dumpen zonder moeite erin te steken.
En de dingen die in de boodschappenlijsttopics staan waren allemaal dingen die prima te vinden zijn.
Ik ben het wel met je eens hoor, alleen dacht ik door die post dat jij wat anders bedoelde ;)
Een kleine verklaring voor die boodschappenlijstjes kan zijn is dat het altijd zosnel verouderd is. Veel benchmarks op google zijn vaak oud en iedereen wilt de beste prijs/kwaliteit. Voor nieuwe gebruikers is het dan lastig te vinden wat ze het beste kunnen kopen.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kixtart schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:41:
[...]

Een kleine verklaring voor die boodschappenlijstjes kan zijn is dat het altijd zosnel verouderd is. Veel benchmarks op google zijn vaak oud en iedereen wilt de beste prijs/kwaliteit. Voor nieuwe gebruikers is het dan lastig te vinden wat ze het beste kunnen kopen.
Tja, mijn antwoord daarop is simpel, kijk gewoon wat de nieuwste kaarten zijn en zoek daarvoor benchmarks. Ik kan nu ook nog wel benches zoeken voor een 7800GS en vinden maar die zijn niet erg relevant meer. Maar als je kijkt naar wat de nieuwe kaarten zijn zijn daar prima benches van te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Terw_Dan schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:28:
[...]

ik denk dat je het kan vergelijken met waarom het bijv voor (een hoop) opa's en oma's, vaders en moeders lastig is om met een pc om te gaan (niet persoonlijk voor alle vaders/moeders opa's/oma's op dit forum). Wat voor jullie voor de hand ligt (waarom een quadcore voor multimedia beter is en een dualcore voor games bijv) kan voor andere onbegrijpbaar zijn. Waar ligt dat aan dan, wat bedoelen ze met quad en dual core. wat is FSB, wat is clocksnelheid, waarom is een amd die hoger is geklokt niet sneller dan een lager geklockte dual core. Wat is Cache 1,2 en 3 en waarom is 3 wel belangrijk en 1 niet. Dit zijn zomaar wat vragen over een processor alleen al. Er zijn er nog veel meer en left aside de overige hardware (geheugen: CAS, Latency 4-4-4-12 sneller dan 5-5-5-15? 667Mhz of 800Mhz, ECC of non ECC, dimm/ram/sdram, dualchannel) (moederborden: FSB, USB, Firewire, SLI, SATAI, SATAII, Crossfire, SCSI, GB-lan/ehternetkaart, chipset, ATX, IDE) (Videokaart: AGP, PCI, PCI-e, Direct X, Shaders, AA, grafische chip/geheugen/snelheid Mhz, DVI, VGA, Heatsink) (Voeding: Efficientie, ATX, EPS, aansluiting 5.25inch, 3.5inch)

ook heb je zoiets als ervaringen van gebruikers zelf ipv in een testlab.
Ik begrijp volledig jullie punt als je zegt dat tweakers.net voor de gevorderde pc gebruiker is. En dit staat blijkbaar ook in de voorwaarden (wie leest die uberhaupt). Heb je dus helemaal gelijk in.

Jammer dat er geen ruimte is voor iemand die snel en makkelijk advies wil van mensen die dagelijks ervaringen opbouwen zonder zelf ook eerst een half jaar verder te zijn met studeren van dit onderwerp. Want dat is het. Een hoop mensen kunnen hier namelijk goed en snel antwoord op geven. En nogmaals als je deze posts filtered in een apart stuk op het forum krijg je geen rotzooi en kan je ook nog is zelf bepalen of je deze ontwetende medemens wilt helpen aan een goede pc.
Voor de ervaren pç gebruikers is de BBG dan meer voor de hand liggend.

Zet voor de gein eens iemand neer die niet zoveel verstand heeft van pc's en laat hem maar eens naar de bovenstaande termen googelen en het uitleggen in het NL, dat gaat niet lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik meen toch bijna zeker te weten vragen over het bovenstaand niet te zijn tegengekomen in de "welke topics" waar we het over hebben.

En als je er wat meer over wilt weten dan zoek je dat toch op? Toen ik begon met PC's was er er geen internet zoals het nu is, sterker nog, je kwam er niet eens op!

Boeken en bladen lezen én dan haast vanzelf de kennis opdoen. Ik vindt het persoonlijk een gebrek aan inzet als je iets dat je interesseert niet tot op de bodem uitpluist. Als je dat wel doet weet je waarover je praat en kan niemand anders je nog iets wijsmaken.
Jammer dat er geen ruimte is voor iemand die snel en makkelijk advies wil van mensen.
Snel en makkelijk? GoT-gebruikers zijn geen medewerkers van een helpdesk noch verkoopadviseurs.

Enne... wie de voorwaarden leest? Tja, die zijn er en als iemand ze niet leest is het resultaat inmiddels duidelijk.

[ Voor 36% gewijzigd door Guardian Angel op 30-07-2007 15:29 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

thewizard2006 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:13:
[...]
Jammer dat er geen ruimte is voor iemand die snel en makkelijk advies wil van mensen die dagelijks ervaringen opbouwen zonder zelf ook eerst een half jaar verder te zijn met studeren van dit onderwerp. Want dat is het. Een hoop mensen kunnen hier namelijk goed en snel antwoord op geven. En nogmaals als je deze posts filtered in een apart stuk op het forum krijg je geen rotzooi en kan je ook nog is zelf bepalen of je deze ontwetende medemens wilt helpen aan een goede pc.
Voor de ervaren pç gebruikers is de BBG dan meer voor de hand liggend.
Daar zijn andere forums voor, als beginnersweb en computeridee. Ik ben ook actief op CID forum (dus het is geen neerkijken), maar vind GoT een verademing omdat je niet telkens 1+1 uit hoeft te leggen.

Ik ben een slechte voetballer. Moet Ajax (PSV, Feyenoord of whoever) dan toch maar een veldje voor mij aanleggen? Nee, daar zijn lokale clubs voor. Moet een grootmeesterschaaktoernooi ook mogelijkheden geven voor zwakke schakers? Nee, daar zijn aparte toernooien voor. :)

Nogmaals: dit is geen helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

thewizard2006 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:13:
[...]

Jammer dat er geen ruimte is voor iemand die snel en makkelijk advies wil van mensen die dagelijks ervaringen opbouwen
Dit vind ik juist heerlijk en is waarschijnlijk de reden dat ik na ruim 6 jaar me nog prima vermaak @ GoT.
Zet voor de gein eens iemand neer die niet zoveel verstand heeft van pc's en laat hem maar eens naar de bovenstaande termen googelen en het uitleggen in het NL, dat gaat niet lukken!
Als je de FAQs weet te vinden dan kun je die termen prima opzoeken en ze zijn ook prima te snappen. Mocht je dat te moeilijk vinden, dan is GoT waarschijnlijk te hoog gegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Serieus, ik weet van meerdere dingen vrij weinig en soms helemaal niets. Ik vraag me dan weleens af hoe ik zonder enige kennis op een willekeurig ander forum word geholpen.

Ik verwacht niet dat als ik op een motorforum post:
Hoi,

Ik wil een snelle motor kopen waarmee ik ook kan crossen en lange ritten kan maken zonder vermoeid te worden.

Ik heb al gekeken op de diverse websites maar ik snap er eigenlijk niets van.
Ik nog uitleg krijg ook én waarom de Yamaha beter is dan de Honda of Suzuki.

of op een autoforum
Hoi,

Ik wil een auto kopen van € 25.000 waarmee ik mijn surfplank kan vervoeren maar ook mijn eigen gewichten voor op de sportschool.

Moet ik een 2 deurs, 3- of 5 deurs kopen?
Ik heb al gekeken op de diverse websites maar ik snap er eigenlijk niets van.
Zou ik uitleg krijgen en ook waarom de Porsche Cayenne beter is dan de Suzuki Alto of de Volkswagen Golf Variant?

Gemakshalve heb ik het niet eens over de andere fora hier op GoT waar ik zeker niet geholpen wordt met behoorlijke opzoekvragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 30-07-2007 16:13 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Guardian Angel schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:26:
[...]

Je hebt daar in Januari 2007 twee topics over geopend, daarna zijn er vele tientallen, misschien een paar honderd, topics geweest en je bent 6 maanden later nog geen stap verder gekomen? Wat ontbreekt er dan nog?
Ik had misschien de zin anders moeten formuleren: Voor iemand als mij is het redelijk lastig...

In januari had ik inderdaad het plan een nieuwe PC aan te schaffen. Wegens verschillende problemen heb ik toen helaas niets kunnen bestellen... Er zijn inderdaad tientallen topics daarna gekomen van mensen die hetzelfde systeem ongeveer willen en ik heb ze ook allemaal zo'n beetje doorgelezen... Ik ben zeker wel een stap verder gekomen. Maar het gaat om meer dan mij en mijn computer... Ik denk dat het voor andere mensen ook erg handig zou kunnen zijn... (voor in de toekomst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ExPlanE schreef op maandag 30 juli 2007 @ 16:16:
[...]

Ik had misschien de zin anders moeten formuleren: Voor iemand als mij is het redelijk lastig...

In januari had ik inderdaad het plan een nieuwe PC aan te schaffen. Wegens verschillende problemen heb ik toen helaas niets kunnen bestellen... Er zijn inderdaad tientallen topics daarna gekomen van mensen die hetzelfde systeem ongeveer willen en ik heb ze ook allemaal zo'n beetje doorgelezen... Ik ben zeker wel een stap verder gekomen. Maar het gaat om meer dan mij en mijn computer... Ik denk dat het voor andere mensen ook erg handig zou kunnen zijn... (voor in de toekomst)
Maar dan nogmaals de vraag, WAAROM vind je het erg lastig? Op welk punt in het uitzoekproces blijf je steken? Is dat bij het opstellen van de eisen, het uitzoeken van onderdelen of het lezen van benchmarks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Als ik voor mijzelf praat is dat voornamelijk bij het uitzoeken van onderdelen. Ik val tussen het wal en het schip als je kijkt naar de BBG. Ik wil een game-systeempje van een middelmatig budget. Het budget-systeem is dus min of meer 'te goedkoop', en het high-end systeem is net weer iets teveel. Daarnaast heb ik ook geen behoefte aan randapperatuur, maar dat valt te overzien natuurlijk.

Bij dingen als videokaart & processor ga ik niet zo snel de fout in, dat spreekt redelijk voor zich met de benchmarks e.d. Maar als je gaat kijken naar een moederboard wordt het al een stuk lastiger. Ik weet het fijne niet van alle opties en mogelijkheden van moederboards. Tuurlijk zijn er dingen die voor zich spreken, maar om de juiste keuze te maken... vind ik nog best lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ExPlanE schreef op maandag 30 juli 2007 @ 17:03:
Bij dingen als videokaart & processor ga ik niet zo snel de fout in, dat spreekt redelijk voor zich met de benchmarks e.d. Maar als je gaat kijken naar een moederboard wordt het al een stuk lastiger. Ik weet het fijne niet van alle opties en mogelijkheden van moederboards. Tuurlijk zijn er dingen die voor zich spreken, maar om de juiste keuze te maken... vind ik nog best lastig.
Maar voor moederbord kun je precies hetzelfde te werk gaan als videokaarten.
Van chipsets zijn immers ook gewoon benchmarks te vinden.
en verder is het gewoon een featurelijstje afwerken.
audio ja/nee
lan ja/nee
raid ja/nee
firewire ja/nee
etc

Als je daarmee begint kun je uit de honderden moederborden die er zijn al heel snel een kleine selectie maken. En dan is kiezen natuurlijk een stuk makkelijker.

Ik denk dat mensen dat gewoon moeten leren, hun probleem leren opdelen en niet in 1 keer naar het einddoel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Met dat laatste denk ik dat je wel aardig goed zit. Ik merk ook bij mezelf dat ik graag in 1x alles duidelijk wil hebben zonder daar al te veel moeite voor te doen. Benchmarks zoeken, info zoeken etc. kost toch aardig wat tijd, maar uiteindelijk moet je er wel uitkomen opzich..

Maar de BBG"s zijn er volgens mij juist voor bedoeld om mensen snel te informeren over wat goed is.. Ik denk daarom dat het geen kwaad kan hem ietsjes uitgebreider te maken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ExPlanE schreef op maandag 30 juli 2007 @ 19:20:
Maar de BBG"s zijn er volgens mij juist voor bedoeld om mensen snel te informeren over wat goed is.. Ik denk daarom dat het geen kwaad kan hem ietsjes uitgebreider te maken :) .
Eh, ik heb ze nog nooit echt nodig gehad. Zelf zoeken is vaak al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ExPlanE schreef op maandag 30 juli 2007 @ 19:20:
Met dat laatste denk ik dat je wel aardig goed zit. Ik merk ook bij mezelf dat ik graag in 1x alles duidelijk wil hebben zonder daar al te veel moeite voor te doen. Benchmarks zoeken, info zoeken etc. kost toch aardig wat tijd, maar uiteindelijk moet je er wel uitkomen opzich..
En daarmee sla je de spijker op z'n kop. Geen moeite doen is de grootste reden dat de vaste bezoekers een hekel krijgen aan boodschappenlijstjes. 99.9% van die topics waren namelijk niet noodzakelijk als de topicstarter wat meer moeite had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:07

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Terw_Dan schreef op maandag 30 juli 2007 @ 20:20:
[...]

En daarmee sla je de spijker op z'n kop. Geen moeite doen is de grootste reden dat de vaste bezoekers een hekel krijgen aan boodschappenlijstjes. 99.9% van die topics waren namelijk niet noodzakelijk als de topicstarter wat meer moeite had gedaan.
Dat vindt ik eerlijk gezegd ook, maar juist wat het leuke van de topics was, dat meestal de tweakers ook hun ervaringen erbij zetten. Toevallig zocht ik naar een HTPC moederbord waar echt werkelijk niks over te vinden was toen der tijd (weet zo de type niet uit m'n hoofd meer :P ), niet op google :o, niet op tweakers :S en ja hoor niet Got 8)7. En er waren ook geen ervaringen gepost of wat dan ook, dan is het ook zo fijn om de vraag hier te stellen. Hoe de moederbord bevalt met hun aanwezige hardware en die gaan vergelijken met de hardware die jij wilt nemen bv.

Toevallig had ik een collega die dezelfde mb had en hij sprak er lovend over...dus aangeschaft die handel ;).

En ik ben echt niet vies van een beetje 'meer' zoek werk, imho ik vind dat juist beter. Zo raak je zelf nog beter/meer geinformeerd :). Maar ik kan het soms begrijpen waarom men systemen post, dan krijgen ze de 'ze zien door de bomen het bos niet meer' syndroom :P

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

XTREEMRaGE schreef op maandag 30 juli 2007 @ 20:44:
[...]

Dat vindt ik eerlijk gezegd ook, maar juist wat het leuke van de topics was, dat meestal de tweakers ook hun ervaringen erbij zetten.
Imho kan dat toch prima in de huidige BBGs?
Maar ik kan het soms begrijpen waarom men systemen post, dan krijgen ze de 'ze zien door de bomen het bos niet meer' syndroom :P
Dat probleem kan ik me ook wel voorstellen, maar ik denk dat mensen daarom moeten leren flink wat te kappen in de bomen, zodat ze het bos weer kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

XTREEMRaGE schreef op maandag 30 juli 2007 @ 20:44:
[...]
Dat vindt ik eerlijk gezegd ook, maar juist wat het leuke van de topics was, dat meestal de tweakers ook hun ervaringen erbij zetten.
Ik heb juist niet echt veel ervaringen gezien. Met moederborden ging het vooral over welke chipset men zou moeten kiezen, P35 of 965 whatever. De vreemdsoortige redenen kwamen aan de orde. Het gebeurde ook dat er informatie werd gegeven die onjuist was. Het toppunt van ellende was dat, ik zeg het vriendelijk, wat minder ervaren gebruikers die zelf net geregistreerd waren en eenzelfde topic hadden geopend zich in de discussie mengden. Een soort "de lamme helpt de blinde".

Wat je nu regelmatig ziet is dat er topics in andere fora worden geopend met relatief eenvoudig op te lossen problemen zoals het in elkaar zetten van de hardware en het installeren van software. Het zal weinigen verbazen dat het in een aantal gevallen gebruikers betreft die eerst een "welke-topic" in CSL hadden geopend.

Het mogelijke gevolg is, naar mijn mening, dat gemakszuchtige gebruikers in elk van de fora lukraak topics met "een probleem" gaan openen en ook daar weinig inzet tonen. Als dit zou doorzetten zou dat geen goede zaak zijn.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Guardian Angel schreef op maandag 30 juli 2007 @ 21:40:
[...]
Wat je nu regelmatig ziet is dat er topics in andere fora worden geopend met relatief eenvoudig op te lossen problemen zoals het in elkaar zetten van de hardware en het installeren van software. Het zal weinigen verbazen dat het in een aantal gevallen gebruikers betreft die eerst een "welke-topic" in CSL hadden geopend.

Het mogelijke gevolg is, naar mijn mening, dat gemakszuchtige gebruikers in elk van de fora lukraak topics met "een probleem" gaan openen en ook daar weinig inzet tonen. Als dit zou doorzetten zou dat geen goede zaak zijn.
Die gemakzuchtige hardleerse gebruikers mogen trouwens best wat harder aangepakt worden. Drie zinloze topics en je krijgt een afkoelingsperiode van een week of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gambieter schreef op maandag 30 juli 2007 @ 21:50:
[...]

Die gemakzuchtige hardleerse gebruikers mogen trouwens best wat harder aangepakt worden. Drie zinloze topics en je krijgt een afkoelingsperiode van een week of zo?
Klopt, daar had ik het gisteren met Thandor ook nog over. Al leek het ons belangrijker te weten waar de n00bvragen in eerste instantie vandaan kwamen, dan de issue hoe het op te lossen. Want hard de kop indrukken is namelijk niet altijd even adequaat te doen (er lopen immers niet 24 uur per dag modjes rond) en lost het probleem niet zo zeer op.

Maar verder met je eens dat er genoeg op het niveau gemod mag (blijven) worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel even een verzoek richting de mods: kunnen jullie niet ergens in een sticky (bijv. overzicht van de BBG) links plaatsen naar websites met goede benchmark testen en andere nuttige sites? Natuurlijk kan iedereen Google gebruiken, maar dan kom je ook behoorlijk wat rotzooi tegen... Iets van een top 5 websites ofzo, waar gratis kan worden gekeken naar gegevens? (miss een poll er tegenaan gooien?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Waarom zo met vette letters reageren? Je reactie wordt heus wel gelezen. En waarom zo'n nutteloze poll? Over wat en waarover zou je dan je voorkeur moeten uitspreken? Als er behoefte aan is kan iedereen die dat wil een link posten die tzt verzameld kunnen worden. Dat lijkt me een aardig werkje voor de gebruikers en niet alleen voor de moderators.

Lijkt me wel noodzakelijk als er dan websites genoemd worden die met regelmaat goede en actuele reviews publiceren.

Voorbeelden:

www.tomshardware.com
www.anandtech.com
www.storagereview.com

[ Voor 34% gewijzigd door Guardian Angel op 31-07-2007 07:41 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
dat vind ik een zeer nuttige toevoeging inderdaad. Zet dit dan ook gelijk in de FAQ van de topics. Dan geef je in iedergeval een klein zetje in de rug. Dan nog blijf ik erbij dat die forums met de reviews voor een hoop mensen nog lastig te begrijpen zijn. Huh 3dmark2006? AA? etc

Wat ik over en over lees is hoe makkelijk het allemaal is. Hoe snel je iets kan opzoeken. Dat er maar niet begrepen word waarom mensen het gewoon niet snappen. Het is MAAR een simpele pc. Ik bedoel iedereen snapt toch hoe dat werkt.........

Ow over dat lijstje met al die technische specificaties die ik poste, waar de reactie op was> Ja maar die dingen heb ik nog nooit in een post voorbij zien komen. Nou precies. omdat dus het gros geen idee heeft wat het allemaal betekend. En ga nu eens niet van je eigen kennis en ervaring uit maar denk je eens in toen jij voor het eerst een pc opstartte. Toen jij nog met je modem inbelde en geen idee had wat je met internet allemaal kon. Toen jij voor het eerst de binnenkant van een pc zag en echt niet snapte waarom dat draadje rood was en daarin in moest en die rode daarin.

Pas nog een vriend geholpen die een leuke pc had samengesteld. Een E6750, maar met een mobo met een 1000Mhz FSB ipv 1333Mhz. Moederbord met firewire en raid opties etc terwijl hij het niet nodig had. En hij is echt niet dom, alleen is computerhardware niet zijn ding.

Ik ben al vanaf mijn 12e bezig met pc's, heb een informatica opleiding gehad en toch heb ik een topic aangemaakt om advies voor een nieuwe pc te krijgen. Ik heb hier veel positieve informatie vandaag gekregen en ben er een hoop mee opgeschoten. Gelukkig konden die topics toen nog bestaan

Maar ik denk dat dan inderdaad tweakers niet het juiste forum met de juiste attitude is voor dit soort onderwerpen.
Vraagje of dan ook de game topics dicht mogen want die vragen kunnen ze ook allemaal opzoeken. En de General chat want dat kan je ook over msn bespreken of gewoon simpel googelen. Ow en gooi dan ook het webdesign topic dicht als je toch bezig bent want je hoeft maar een tag in te vullen en je word doodgegooid met informatie.

[ Voor 25% gewijzigd door thewizard2006 op 31-07-2007 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

thewizard2006 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 07:40:
Maar ik denk dat dan inderdaad tweakers niet het juiste forum met de juiste attitude is voor dit soort onderwerpen.
Vraagje of dan ook de game topics dicht mogen want die vragen kunnen ze ook allemaal opzoeken. En de General chat want dat kan je ook over msn bespreken of gewoon simpel googelen. Ow en gooi dan ook het webdesign topic dicht als je toch bezig bent want je hoeft maar een tag in te vullen en je word doodgegooid met informatie.
Draaf je nu niet een beetje door of mis ik wat cynisme in je reactie. Zullen we heel GoT dan maar gelijk opheffen?

Ik vraag me af wat informatica studeren inhoudt. Ik heb die opleiding niet gevolgd en heb wat betreft het samenstellen van een systeem geen hulp nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 31-07-2007 07:50 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Guardian Angel schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 07:44:
[...]

Draaf je nu niet een beetje door of mis ik wat cynisme in je reactie. Zullen we heel GoT dan maar gelijk opheffen?
cynisme, sarcasme, wat jij wil :)
wat ik aan wil geven is dat alles wel op internet te vinden is. Dit forum is juist zo superhandig omdat heel veel informatie hier is samengevat. Danwel in topics, danwel in kennis van de forumgebruikers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik vergat nog te zeggen dat er heel veel links staan in de diverse FAQ's van de hardwarefora. Die informatie is er dus al maar kan evt. bij elkaar worden gevoegd zodat zij die niet uitvoerig zoeken al de links bij elkaar zien staan.

[ Voor 49% gewijzigd door Guardian Angel op 31-07-2007 07:57 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Guardian Angel schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 07:55:
Ik vergat nog te zeggen dat er heel veel links staan in de diverse FAQ's van de hardwarefora. Die informatie is er dus al maar kan evt. bij elkaar worden gevoegd zodat zij die niet uitvoerig zoeken al de links bij elkaar zien staan.
dat is iig een stap in de goede richting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Of het een stap in de goede richting is, is nog maar de vraag.

Met wat nadenken zoek je informatie over CPU's, Moederborden en Geheugen in PMG en alles over VGA-kaarten en monitoren in VB, zo moeilijk lijkt mij dat niet.

Het maakt het i.i.g. een heel stuk makkelijker áls men zoekt want ondanks een sticky en een stukje in de FAQ over de eisen waaraan tot voor kort een topic moest voldoen, werden er toch topics geopend. De FAQ werd/wordt kennelijk toch niet zo goed gelezen. O-)

[ Voor 26% gewijzigd door Guardian Angel op 31-07-2007 08:10 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan nog blijf ik erbij dat die forums met de reviews voor een hoop mensen nog lastig te begrijpen zijn. Huh 3dmark2006? AA? etc
Dan horen die mensen niet thuis op GoT.

't Klinkt misschien lomp, maar er wordt gewoon niveau vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Terw_Dan schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 08:18:
[...]

Dan horen die mensen niet thuis op GoT.

't Klinkt misschien lomp, maar er wordt gewoon niveau vereist.
maar die mensen willen ook graag een mooie, snelle, goedkopen, zuinige pc :)
maar dan moeten ze dat maar bij een ander forum doe he :)

Om een beetje duidelijkheid te scheppen een extreem voorbeeld:
Op een kwantum phisica forum vragen hoeveel 4 + 6 is
Op een politiek discussiepunt de bril van JP discussieren

Dit is volgens mij hoe jullie het zien dus:
op tweakers vragen stellen over hoe een computer samen te stellen terwijl je gewoon moet weten hoe de interne gegevenstromen werken etc. Dieper op het onderwerp ingaan dan alleen het omhulsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

thewizard2006 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 09:26:
[...]

Daarvoor hebben we beginnersweb, het computeridee forum, en vast nog wel wat andere fora.
Om een beetje duidelijkheid te scheppen een extreem voorbeeld:
Op een kwantum phisica forum vragen hoeveel 4 + 6 is
Op een politiek discussiepunt de bril van JP discussieren

Dit is volgens mij hoe jullie het zien dus:
op tweakers vragen stellen over hoe een computer samen te stellen terwijl je gewoon moet weten hoe de interne gegevenstromen werken etc. Dieper op het onderwerp ingaan dan alleen het omhulsel
Klopt, zo kun je het stellen. Als je in de hardwarefora post mag je er vanuit gaan dat je weet waar we het over hebben als het over een chipset gaat, dat je weet wat een socket is enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

thewizard2006 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 07:45:
[...]
cynisme, sarcasme, wat jij wil :)
wat ik aan wil geven is dat alles wel op internet te vinden is. Dit forum is juist zo superhandig omdat heel veel informatie hier is samengevat. Danwel in topics, danwel in kennis van de forumgebruikers
Waar je aan voorbij blijft gaan is eigen inzet. Ik ben bezig met een upgrade en heb daar in het Grote Upgrade topic al wat dingen gepost. Nuttige discussie, ook voor mij, maar ik blijf zelf bezig. De boodschappenlijstjesposters gaan afwachten tot er 10 mensen 10 verschillende dingen hebben gezegd, begrijpen het niet en het topic wordt een zootje. En dat soort topics waren er bij het gros.

Voor de zoveelste keer: er is een bepaald minimumniveau wat je moet hebben, EN een bepaald niveau van eigen inzet. Heb je dat niet, koop dan gewoon een Dell of een andere voorgefabriceerde PC zodat je altijd bij de fabrikant/winkel kunt klagen als er iets is. Dat is het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

thewizard2006 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 09:26:
[...]
Om mezelf maar als lijdend voorwerp te gebruiken.

Inderdaad, of dacht je dat ik wel nOOb-vragen mag stellen op GoT over HTML en webdesign?

Mijn eigen websites zien er niet uit maar ik zal toch echt eerst zelf wat moeten proberen, inzet tonen en een redelijk niveau moeten hebben eer men mij zal helpen. Dat ik dan al 7 jaar, hoofdzakelijk in de hardware-sectie, vele duizenden reacties heb geplaatst doet er niet toe. Op heel GoT is "kennis hebben van" een eis. Jammer voor mij en dus moet ik óók naar een beginnersforum om enige hulp te krijgen. Het kost me moeite maar het is wel terecht.

[ Voor 8% gewijzigd door Guardian Angel op 31-07-2007 10:52 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Terw_Dan schreef op maandag 30 juli 2007 @ 21:07:
[...]

Imho kan dat toch prima in de huidige BBGs?
Ja zeker weten, daar heb ik ook op niks aan te merken. Maar als je een probleem krijgt zoals ik, dat echt nergens een review te vinden is over de specifieke hardeware (wat ik niet vaak mee maak hoor, maar toch :P). Dan is het wel fijn om te weten of de ervaringen wel top zijn :).
Guardian Angel schreef op maandag 30 juli 2007 @ 21:40:
[...]

Ik heb juist niet echt veel ervaringen gezien. Met moederborden ging het vooral over welke chipset men zou moeten kiezen, P35 of 965 whatever. De vreemdsoortige redenen kwamen aan de orde. Het gebeurde ook dat er informatie werd gegeven die onjuist was. Het toppunt van ellende was dat, ik zeg het vriendelijk, wat minder ervaren gebruikers die zelf net geregistreerd waren en eenzelfde topic hadden geopend zich in de discussie mengden. Een soort "de lamme helpt de blinde".

Ik moet toegeven, ik heb niet naar alle topics gekeken die de huidige CSL schenden ;) :$. Maar degene die ik heb gelezen was er wat redelijke info en ervaringen. Wat ik op zich wel fijn vond :). Maar ik heb ook wel topics gelezen van:
Ik wil een systeem van 1300 eurie en het moet high-tech zijn!
En verder niks....ja die mogen van mij dicht. Ik heb ook niks aan te merken op de huidige CSL, maar ik kan me indenken waarom sommige tweakers liever de ervaringen van anderen ook willen horen voordat ze een systeem kopen. Maar zoals je zelf al hebt gezegd, zijn vele topics gebasseerd op de zelfde hardware (vragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

dat vind ik een zeer nuttige toevoeging inderdaad. Zet dit dan ook gelijk in de FAQ van de topics. Dan geef je in iedergeval een klein zetje in de rug. Dan nog blijf ik erbij dat die forums met de reviews voor een hoop mensen nog lastig te begrijpen zijn. Huh 3dmark2006? AA? etc
Ja kan me indenken waarom het lastig kan zijn, maar ik kan me niet indenken waarom ze dat zelf niet zullen onderzoeken. toen ik voor het eerst in aanmerking kwam met AA etc :x, was dat wel lastig. Maar eenmaal zelf op onderzoek gegaan heb ik ondervonden wat het betekend. Omdaar achter te komen is dus ook niet echt moeilijk ;D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Er zijn er een genoeg die alleen op AA zoeken op google en niet verder komen dan de http://www.alcoholics-anonymous.org/ of auto answer. Het is voor die personen lastig om uit te vinden waar de afkortingen voor staan en zo niet snel informatie vinden en daarom gewoon simpele topics maken. Vaak is dit gewoon op te lossen door het artikel goed door te lezen, FAQ te lezen of ipv AA -> 'AA videokaart' ofzo te zoeken, dus ik denk toch dat als de 'wat moet ik kopen topics' weer mogen we precies hetzelfde krijgen. Het probleem is grotendeels dat de meeste na een bepaalde tijd zoeken en niet veel vinden het gewoon maar opgeven.

Edit: Zo'n topics blijf je dus houden ;) :Budget gaming pc
Geregistreerd om alleen maar deze topic aan te maken zonder moeite te doen. Toevallig is dit wel een heel recente topic

@hieronder, yup dat had ik ook al gemerkt ja. Daarom vond ik het zo grappig dat ik tijdens het typen van deze post zo'n topic opeens zag.

[ Voor 47% gewijzigd door Kixtart op 31-07-2007 13:16 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish

Turkish

zhé germans

Zulke topics zal je nog wel houden, mensen die alleen registreren omdat ze denken dat ze hier geholpen worden met het samenstellen van een pc. Dat is één van de dingen die we daarmee willen tegenhouden ;)

Het zijn er al een stuk minder dan een aantal weken geleden toen we het nieuwe beleid hebben geïntroduceerd, wat voor ons betekent dat het dus werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

XTREEMRaGE schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 12:24:
[...]
Ja zeker weten, daar heb ik ook op niks aan te merken. Maar als je een probleem krijgt zoals ik, dat echt nergens een review te vinden is over de specifieke hardeware (wat ik niet vaak mee maak hoor, maar toch :P). Dan is het wel fijn om te weten of de ervaringen wel top zijn :).
Tenzij je dus met hele exotische hardware zit is dit ook prima te vinden natuurlijk. Het standaard consumentenspul is altijd wel terug te vinden (of te herleiden uit andere benches, bijv chipset van het mobo ipv mobospecifiek) en dat is toch waar mensen in CSL naar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Terw_Dan schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 14:30:
[...]

Tenzij je dus met hele exotische hardware zit is dit ook prima te vinden natuurlijk. Het standaard consumentenspul is altijd wel terug te vinden (of te herleiden uit andere benches, bijv chipset van het mobo ipv mobospecifiek) en dat is toch waar mensen in CSL naar zoeken.
Maar die 1ne keer moet je net weer hebben dat het niet te vinden is >_<.
Maar de topics die hier aanbod kwamen waren heel goed te vinden met een search engine ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
heheeh grappig als je wilt weten wat FSB is en dat intyped in google :P

maar uhm. Aangezien er toch geen nieuw iets komt waarbij tweakers (en niet tweakers) hun boodschappenlijstje kunnen invullen kan je het ze wel zo makkelijk mogelijk maken. Waar ik zelf tegenaan liep is dat de informatie die er is vaak hopeloos is verouderd. FAQ's etc uit 2001 t/m 2003. Nu heb ik de tijd en kennis niet om dit alles up te daten maar volgens mij zou dit toch redelijk hoog op een to do lijstje geplaatst moeten worden. Ik weet zeker dat er daarna een hoop vragen zo opgelost kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

thewizard2006 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 11:39:
heheeh grappig als je wilt weten wat FSB is en dat intyped in google :P

maar uhm. Aangezien er toch geen nieuw iets komt waarbij tweakers (en niet tweakers) hun boodschappenlijstje kunnen invullen kan je het ze wel zo makkelijk mogelijk maken. Waar ik zelf tegenaan liep is dat de informatie die er is vaak hopeloos is verouderd. FAQ's etc uit 2001 t/m 2003. Nu heb ik de tijd en kennis niet om dit alles up te daten maar volgens mij zou dit toch redelijk hoog op een to do lijstje geplaatst moeten worden. Ik weet zeker dat er daarna een hoop vragen zo opgelost kunnen worden.
Welke info is dan zo verouderd? En is het zo verouderd dat het niet meer bruikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish

Turkish

zhé germans

De FAQ up 2 date maken is op dit moment nog een work in progress, maar we zijn er ons van bewust dat dit op dit moment niet het geval is. Echter is er in PMG nog een hoop te vinden over nieuwe cpu's/chipsets/geheugen (het heet niet voor niets PMG) dus daar zou je dan ook nog terecht kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet heel het topic gelezen, maar je mag hier dus feitelijk niets meer vragen. Ik ben niet bepaald dom, maar zelfs ik loop weleens met vragen rond, en enkel omdat gebruikers een topic niet kunnen negeren en moderators liever niet moderaten mag je dan geen vraag stellen?

Ik breng het nu wat cru, maar zo ziet de gemiddelde gebruiker de policy wel. Ik vraag me dan ook sterk af wat de volgende stap is, een popup met de vraag 'Weet u veel van computers' en als je dan op 'nee' knikt wordt je naar www.computeridee.nl gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 18:01:
Niet heel het topic gelezen, maar je mag hier dus feitelijk niets meer vragen. Ik ben niet bepaald dom, maar zelfs ik loop weleens met vragen rond, en enkel omdat gebruikers een topic niet kunnen negeren en moderators liever niet moderaten mag je dan geen vraag stellen?
Je mag inderdaad niets vragen als je niet eerst eigen inzet hebt getoond. En als je die eigen inzet hebt gedaan, dan is het topic vaak overbodig; dat geldt in ieder geval voor de boodschappenlijstjes. Eerst zelf wat doen, het is inderdaad geen helpdesk.
Ik breng het nu wat cru, maar zo ziet de gemiddelde gebruiker de policy wel. Ik vraag me dan ook sterk af wat de volgende stap is, een popup met de vraag 'Weet u veel van computers' en als je dan op 'nee' knikt wordt je naar www.computeridee.nl gestuurd.
Nee, dan krijg je een tweede popup: "Dan moet je eerst maar eens zelf aan de slag. Werken!". Blijkbaar is je niet duidelijk dat dit een forum is voor gebruikers van een wat hoger niveau. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Je geeft eigenlijk zelf ook hiermee aan wat er maar al te vaak ontbreekt..... inzet.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 18:01:
Een vraag stellen kan prima, mits het maar een vraag is van een beetje niveau EN er genoeg eigen inzet is gedaan. En dat was in vrijwel geen enkel topic het geval.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste