Op deze kan zonder aanpassingen een laptop voeding worden aangesloten, mits de connetor uitwendig 5,5 mm en inwending 2,5 mm is zoals de Thosiba/HP adapters uit mijn vorige posting
Deze is op termijn niet meer leverbaar, 12-25 Volt van deze serie blijft leverbaar.
Daarnaast advieseer je je dvd speler op een losse voeding te zetten? Of begrijp ik je daarin verkeerd?
Inderdaad is dat mijn advies uit veiligheids redenen.
Als zich een DVD in de brander bevindt dan zal deze bij (her)starten evenals je beide harddisk opstarten en de aanloopstroom is dan ca 2,5 x deze van normaal gebruik.
Ik gebruik mijn brander met een speedlimitering (maximale leessnelheid van bijv 4x), maar deze is pas actief na het booten van de PC.
De 3,3V & 5V lijn van de PicoPSU zijn beveiligd tegen overbelasting als deze langer is dan 60 seconden, de 12V lijn ook wel maar minder goed waardoor de ingangszekering door kan branden.
(Bij opstart 2x HDD = 4,5-5A + DVD-rewriter met DVD erin = 3-4A terwijl de 12V lijn maximaal met 8A belast kan worden)
Mini-box verkoopt voor de PicoPSU een 120 Watt voeding die inwerkelijkheid maar 110 Watt is waarmee je nooit zoveel vermogen hebt dat de PicoPSU volledig overbelast raakt.
Lees ook even de manuel van je PicoPSU link is maar 2 pagina's,
Je gemiddeld verbruik moet bij voorkeur groter zijn dan 2xde input spanning (2x19V= 38 Watt, vandaar dat ik voor mijn PC2500 met een gemiddeld verbruik van 36 Watt nu een 12V 80 Watt voeding gebruik)
wat ik me ook afvraag welk connectors heeft de picoPSU, 2xSATA 1xATX, en 1x iets wat ik niet meteen herken?
Dat zou dus zo ie zo inhouden, dat ik de DvDbrander niet tegelijk met 2 HDD's zou kunnen aansluiten op de PicoPSU? Of is het zelfs zo dat de hele PicoPSU het niet trekt als ik ga branden (je gebruikt dan ook vaak HDD buffer, dus ook je HDD's zullen dan wel flink draaien)
Een PicoPSU heeft 2xMolex (geen SATA) en 1x floppy drive connector.
Wil je meer aansluiten dan moet je 3x Molex Y stukjes gebruiken, voor een moderner MB moet je ook nog een P4 stekker gebruiken
(een oude voeding is de eenvoudigste bron voor deze stekker, los is deze niet op veel plaatsen te krijgen)
Als je de brandsnelheid beperkt is er niets aan de hand, de meeste HDD doen ca 1A in gebruik
en zodoende heb je bij jouw MB/CPU keuze nog 3A (ca 40W) beschikbaar voor de DVD brander.
Alleen tijdens het opstarten heb je meer vermogen nodig.
Daarnaast over de HDD's ik zelf over Seagate Barracuda SE versie te denken, dit is een workstation/server schijf, heeft iemand er ervaring mee?
Daarnaast, wat me nu ideaal lijkt, is het systeem zelf:
mobo \ CPU \ Geheugen \ HDD(max. x2) \ DvD Brander op de PicoPSU te zetten, eventueel,
met een on/off switch tussen de DvD brander, hierover heb ik de volgende vraag, is het voor het systeem, nog nadelig/onmogelijk om zelf een on/off switch tussen de voedings lijn naar de DvD brander te zetten, dan zou ik deze in de kast kunnen verwerken, en pas wanneer ik de DvD brander echt nodig heb hem even aan zetten, of gaat je systeem dan problemen krijgen met niet herkende hardware/nieuwe hardware gevonden ed...?
IDE is niet hot swapable is mijn ervaring, of te wel die schakelaar kun je rustig er tussen zetten, maar de hardware herkenning hapert, vandaar dat ik het advies van BRAMA onderschrijf om een
IDE --> USB verloop te gebruiken. Ik gebruik een standaard wipschakelaar met met verlichting om de 230V van de voeding in te schakelen,
wel er aan denken dat je de USB device netjes unmount voordat deze afzet. Een server is geen desktop die je regelmatig aan/uit gezet wordt.
Zonder SATA kosten deze 10-12 Euro voor de goedkope uitvoering met 12/5 volt voeding van 1,5A (25Watt) en ca 20 Euro voor deze met SATA en met een 2,5A (40Watt) externe voeding
Voor MB/CPU/RAM keuze wil ik hier onder nog wel enkele woorden kwijt.
Als dit voor de rest mogeijk is wil ik dan ook weer de HDDRaid array (later aan te schaffen) op een aparte voeding zetten, waarbij deze voeding een eigen aan uit switch krijgt ( of gewoon zorgen dat de aanwezige aan uitknop goed te berijken is ) daarbij komt weer de vraag, gaat de rest van je systeem dit wel leuk vinden, en is dit niet slecht voor de HDD's zelf?
Als het zonder meer vast staat dat op korte termijn (1/2-1 jaar) zonder meer nog een RAID met meerdere schijven wordt toegevoegd, dan zou ik geen PicoPSU overwegen maar voor een goede
ATX voeding gaan. Want deze is goedkoper dan een PicoPSU + AC/DC netadapter en op een later tijdstip moet je als nog een gewone ATX voeding aanschaffen en heb je de PicoPSU niet nodig. Het verschil is max. 15 Watt of max. 30 Euro voor een jaar aan extra stroom gebruik.
Je kunt die voedingen ook aan elkaar koppelen via pin 14 en 15 eventueel via een aparte verloopkabel heb je geen schakelaar nodig, maar waarom zou je dat doen.
Gewoonlijk wil ik geen oordeel geven over MB/CPU keuze van iemand, maar als je alles nog moet kopen, moet je toch nog eens een keer de heroverweging maken, zoals iemand hierboven
al opmerkte. Waarom geen Sempron 64 met een AM2 mobo, de kosten van aanschaf zijn vergelijkbaar, het geheugen is goedkoper. De meerkosten die je maakt voor een echt zuinige server moet je met de stroomkosten terug zien te krijgen over een periode van max. 3 jaar of je doet het voor de sport.
(Mijn configuratie PC2500 Euro 110 + 1 GB PC4200 Euro 60 + PicoPSU/Voeding Euro 95,-- + 2x samsung 250 GB SATA Euro 140 + gebruikte kast en verzenkosten Euro 45 = Euro 450, stroomkosten 73,--/jaar)
Ik denk dat je daar voor ook een sempron kunt nemen, ik stel even wat uit de vrije hand samen
Asus M2N-MX Euro 60 + Sempron 64 3200+ Euro 37 + 1 GB PC4200 Euro 60 + Coolerrmax RS430 Euro 60,-- + zelfde HDD's Euro 140 + zelfde kast etc Euro 45 = Euro 402 stroomkosten schatting Euro 107) De kosten zijn nagenoeg voor het eerste jaar gelijk en als er een extra RAID bijgeplaatst wordt is er geen extra voeding nodig en zijn de kosten de eerste 3 jaar gelijk.
Een K7S41GX + Geode NX1750 + geheugen (evenuit mijn hoofd 40+50(60)+78= Euro 168) is volgens mij bijna vergelijkbaar, afhankelijk van je geplande uitbreiding en gebruik is de ene of ander optie gunstiger.
Ik zelf gebruik in beide HPTC's voor de 720p projectors A64 3000+ wel wat oudere nog op 939 socket, ondanks dat ik hardware decoding beschikbaar heb. Een Sempron 64 3000+ is nog iets zuinger dan die ik gebruik (Cpu verbruik idle 9 versus 14 Watt) en ik kom niet boven de 60 Watt met 2 schijven ik video van HDD gebruik.
[
Voor 0% gewijzigd door
Domba op 26-04-2007 23:48
. Reden: Edit M2N-E vervangen door M2N-MX die wel VGA onboard heeft ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant