Inleiding
Het zou kunnen dat jullie dit bekend in de oren klinkt, maar dit staat los van het probleem dat ik heel wat maanden geleden met mijn netwerk heb gehad. Inmiddels is al veel apparatuur vervangen. Echter dacht ik toch maar even een topic te openen.
Het probleem
Ik maak gebruik van Chello Extreme, en trek ook de volle snelheid op mijn server. (2.2 MB's). Ook op de andere systemen is de snelheid vanaf het internet uitstekend. Echter het netwerk is niet zo snel als ik het graag zou willen. En daar gaat dit topic dus ook over.
File (300 mb) van werkstation naar server = 2100 kb's
File (300 mb) van server naar werkstation = 1500 kb's
File (300 mb) van laptop naar server = 1400 kb's
File (300 mb) van server naar laptop = 2200 kb's
Vreemde resultaten vindt ik, de laptop is sneller met downloaden, en m'n werkstation is sneller met versturen. Deze snelheden zijn overigens zeer stabiel en altijd constant.
Apparatuur
Chello modem -> Server -> Switch / Router -> Werkstations / Laptop. (Overal cat5e bekabeling).
De server is een Dell PowerEdge 6450, 4x Intel P3 Xeon 700Mhz 2MB Cache CPU, 8x 512 ECC SD RAM geheugen, 4x 37 GB 10.000 RPM in een RAID 5 opstelling. Dit aan een goede SCSI hardware RAID controller (64 bits).
In deze server (draaiend op ClarkConnect 3.2, CentOS Linux) zitten 2 64bit netwerkkaarten die beiden 1000 MBps kunnen hebben. Dan heb ik nog een onboard NIC die 32bit is en 100 MBps kan trekken. De 32bit kaart is eth1, en de 2 64bit kaarten zijn eth2 en eth0.
Zie TommyGun in "Niet tevreden over snelheid netwerk"
Op eth1 komt het internet vanuit de modem binnen, waarna eth2 een switch aanstuurt, en eth0 een WLAN router. De switch is een simpele Edimax 4 ports // TommyGun in "Niet tevreden over snelheid netwerk" // en de WLAN router is een Sitecom met MIMO-XR. (Weet het exacte type zo niet).
In m'n laptop (Windows XP Home) zit een S-ATA schijf van 4200 (meen ik) RPM, en in m'n werkstation (Windows XP Pro) zitten meerdere schijven waaronder een S-ATA schijf, een aantal IDE schijven en een USB disk. (Deze zijn allemaal 7200 RPM). Met al deze schijven haal ik ongeveer dezelfde snelheden.
NIC instellingen
Benchmarks
Op aanraden wou ik netperf even testen, maar dit krijg ik niet werkend. O.a vanwege het feit dat ClarkConnect goed is in de basis omgeving, maar daarbuiten is het een ramp. (Vooral voor iemand zoals mij, die nog niet zo heel lang met Linux werkt). Vervolgens maar even NetIO getest:
Server commando:
Iemand die misschien suggesties, tips of in het beste geval oplossingen kan geven? Het draait verder allemaal rete stabiel, maar iets sneller mag toch wel. Als er iemand een log wil zien, dan kan ik die wel posten. Maar ik zelf zie geen vreemde dingen in bijv dmesg, messages, system, syswatch etc.
Edit; even een Protocol Statistics log bijgevoegd van enkele weken; link
En phpSysInfo: link
Alvast bedankt!
Het zou kunnen dat jullie dit bekend in de oren klinkt, maar dit staat los van het probleem dat ik heel wat maanden geleden met mijn netwerk heb gehad. Inmiddels is al veel apparatuur vervangen. Echter dacht ik toch maar even een topic te openen.
Het probleem
Ik maak gebruik van Chello Extreme, en trek ook de volle snelheid op mijn server. (2.2 MB's). Ook op de andere systemen is de snelheid vanaf het internet uitstekend. Echter het netwerk is niet zo snel als ik het graag zou willen. En daar gaat dit topic dus ook over.
File (300 mb) van werkstation naar server = 2100 kb's
File (300 mb) van server naar werkstation = 1500 kb's
File (300 mb) van laptop naar server = 1400 kb's
File (300 mb) van server naar laptop = 2200 kb's
Vreemde resultaten vindt ik, de laptop is sneller met downloaden, en m'n werkstation is sneller met versturen. Deze snelheden zijn overigens zeer stabiel en altijd constant.
Apparatuur
Chello modem -> Server -> Switch / Router -> Werkstations / Laptop. (Overal cat5e bekabeling).
De server is een Dell PowerEdge 6450, 4x Intel P3 Xeon 700Mhz 2MB Cache CPU, 8x 512 ECC SD RAM geheugen, 4x 37 GB 10.000 RPM in een RAID 5 opstelling. Dit aan een goede SCSI hardware RAID controller (64 bits).
In deze server (draaiend op ClarkConnect 3.2, CentOS Linux) zitten 2 64bit netwerkkaarten die beiden 1000 MBps kunnen hebben. Dan heb ik nog een onboard NIC die 32bit is en 100 MBps kan trekken. De 32bit kaart is eth1, en de 2 64bit kaarten zijn eth2 en eth0.
Zie TommyGun in "Niet tevreden over snelheid netwerk"
Op eth1 komt het internet vanuit de modem binnen, waarna eth2 een switch aanstuurt, en eth0 een WLAN router. De switch is een simpele Edimax 4 ports // TommyGun in "Niet tevreden over snelheid netwerk" // en de WLAN router is een Sitecom met MIMO-XR. (Weet het exacte type zo niet).
In m'n laptop (Windows XP Home) zit een S-ATA schijf van 4200 (meen ik) RPM, en in m'n werkstation (Windows XP Pro) zitten meerdere schijven waaronder een S-ATA schijf, een aantal IDE schijven en een USB disk. (Deze zijn allemaal 7200 RPM). Met al deze schijven haal ik ongeveer dezelfde snelheden.
NIC instellingen
Eth0 zit in de reeks 192.168.4.x en eth2 in 192.168.3.x. Mijn werkstation heeft dus het vaste adres 192.168.3.2 en de server zelf is 192.168.3.1. De WLAN router heeft het adres 192.168.4.5 en geeft automatisch een nieuwe in diezelfde reeks aan de laptop.Settings for eth0:
Supported ports: [ TP ]
Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full
100baseT/Half 100baseT/Full
1000baseT/Full
Supports auto-negotiation: Yes
Advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full
1000baseT/Full
Advertised auto-negotiation: Yes
Speed: 100Mb/s
Duplex: Full
Port: Twisted Pair
PHYAD: 0
Transceiver: internal
Auto-negotiation: on
Supports Wake-on: umbg
Wake-on: d
Current message level: 0x00000007 (7)
Link detected: yes
Settings for eth1:
Supported ports: [ TP MII ]
Port: MII
PHYAD: 1
Supports Wake-on: g
Wake-on: g
Settings for eth2:
Supported ports: [ TP MII ]
Port: MII
PHYAD: 1
Supports Wake-on: g
Wake-on: g
Benchmarks
Op aanraden wou ik netperf even testen, maar dit krijg ik niet werkend. O.a vanwege het feit dat ClarkConnect goed is in de basis omgeving, maar daarbuiten is het een ramp. (Vooral voor iemand zoals mij, die nog niet zo heel lang met Linux werkt). Vervolgens maar even NetIO getest:
Server commando:
Werkstation commando 1:./linux-i386 netio -s
NETIO - Network Throughput Benchmark, Version 1.26
(C) 1997-2005 Kai Uwe Rommel
TCP server listening.
UDP server listening.
TCP connection established ...
Antwoord server op commando 1:win32-i386 -t 192.168.3.1
NETIO - Network Throughput Benchmark, Version 1.23
(C) 1997-2003 Kai Uwe Rommel
TCP connection established.
Packet size 1k bytes: 11333 KByte/s Tx, 11178 KByte/s Rx.
Packet size 2k bytes: 11320 KByte/s Tx, 11558 KByte/s Rx.
Packet size 4k bytes: 10062 KByte/s Tx, 11567 KByte/s Rx.
Packet size 8k bytes: 11550 KByte/s Tx, 11561 KByte/s Rx.
Packet size 16k bytes: 11541 KByte/s Tx, 11548 KByte/s Rx.
Packet size 32k bytes: 11576 KByte/s Tx, 11559 KByte/s Rx.
Done.
Werkstation commando 2:Receiving from client, packet size 1k ...
Sending to client, packet size 1k ...
Receiving from client, packet size 2k ...
Sending to client, packet size 2k ...
Receiving from client, packet size 4k ...
Sending to client, packet size 4k ...
Receiving from client, packet size 8k ...
Sending to client, packet size 8k ...
Receiving from client, packet size 16k ...
Sending to client, packet size 16k ...
Receiving from client, packet size 32k ...
Sending to client, packet size 32k ...
Done.
TCP server listening.
Antwoord server op commando 2:win32-i386 -u -b 2k 192.168.3.1
UDP connection established.
Packet size 2k bytes: 9952 KByte/s (0%) Tx, 7429 KByte/s (85%) Rx.
Done.
Werkstation commando 3:UDP connection established ...
Receiving from client, packet size 2k ...
Sending to client, packet size 2k ...
Done.
UDP server listening.
Antwoord server op commando 3:win32-i386 -u -b 10k 192.168.3.1
UDP connection established.
Packet size 10k bytes: 11710 KByte/s (0%) Tx, 618 KByte/s (99%) Rx.
Done.
Als laatste nog even hdparm op de server los gelaten:UDP connection established ...
Receiving from client, packet size 10k ...
Sending to client, packet size 10k ...
Done.
UDP server listening.
Slothdparm -tT /dev/sda
/dev/sda:
Timing cached reads: 860 MB in 2.00 seconds = 429.64 MB/sec
Timing buffered disk reads: 158 MB in 3.02 seconds = 52.26 MB/sec
Iemand die misschien suggesties, tips of in het beste geval oplossingen kan geven? Het draait verder allemaal rete stabiel, maar iets sneller mag toch wel. Als er iemand een log wil zien, dan kan ik die wel posten. Maar ik zelf zie geen vreemde dingen in bijv dmesg, messages, system, syswatch etc.
Edit; even een Protocol Statistics log bijgevoegd van enkele weken; link
En phpSysInfo: link
Alvast bedankt!
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".