Amd Geode processors: Wanneer verkrijgbaar?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 5.488 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Ik vond trouwens nog een artikel op silentpcpreview over het underclocken van je PC om energie verbruikt te besparen: Deep UnderVolt/Clock: 4.7W CPU PC. Hier gebruiken ze een Abit NF7-S als mobo, die een minimum van 1.1v aan VCore heeft.

Nu las ik dat Nforce-2 moederbordjes geen PowerNow ondersteunen, is dat waar? Die Abit NF7-S heeft namelijk ook een Nforce-2 chipsetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-05 16:08
Zeer mooi nieuws voor de mensjes die de Geode in combinatie met de ASRock K7S41GX gebruiken. Op de site van ASRock is 25 Mei een nieuwe BIOS beschikbaar gekomen die de Geode NX1500 en NV1750 volledig ondersteund (naamgeving is gewoon Geode ipv XP-M (LV) en allerbelangrijkst: Het kreng draait EINDELIJK op 1,25V ipv 1,45).

Na een uurtje stresstest (Rightmark CPU-iets uit de meuktracker getrokken) was de temp nog niet boven de 32 graden uitgekomen. Met een Spire Whisperrock IV met 7V fan als koeling. Ik ben in ieder geval zeer tevreden en ASRock is weer erg in aanzien gestegen bij mij _/-\o_

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

TeXiCiTy schreef op zondag 28 mei 2006 @ 09:30:
Zeer mooi nieuws voor de mensjes die de Geode in combinatie met de ASRock K7S41GX gebruiken. Op de site van ASRock is 25 Mei een nieuwe BIOS beschikbaar gekomen die de Geode NX1500 en NV1750 volledig ondersteund (naamgeving is gewoon Geode ipv XP-M (LV) en allerbelangrijkst: Het kreng draait EINDELIJK op 1,25V ipv 1,45).

Na een uurtje stresstest (Rightmark CPU-iets uit de meuktracker getrokken) was de temp nog niet boven de 32 graden uitgekomen. Met een Spire Whisperrock IV met 7V fan als koeling. Ik ben in ieder geval zeer tevreden en ASRock is weer erg in aanzien gestegen bij mij _/-\o_
Kijk, dat is mooi. Er zijn niet veel bordjes die hem goed ondersteunen. Vel fijn dat ze hem nog proberen te ondersteunen met een BIOS upgrade. Ik hoop dat meer moederbord fabrikanten dat gaan doen.

Ik zit zelf te denken aan een DFI Lanpart kt400a. Deze heeft een minimale Vcore van 1,1V. Lijkt me mooi als de Geode daarop kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-05 23:47
Heeft iemand ervaring met dit setje? Ik denk erover om hem te gebruiken voor een servertje (goedkoop, laag stroomverbruik) eventueel met 1gbit Intel nic & PCI RAID setje.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een NV1750 (2 berichten boven mij word die genoemd) en een NX1750?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Westereen schreef op maandag 29 mei 2006 @ 10:23:
Heeft iemand ervaring met dit setje? Ik denk erover om hem te gebruiken voor een servertje (goedkoop, laag stroomverbruik) eventueel met 1gbit Intel nic & PCI RAID setje.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een NV1750 (2 berichten boven mij word die genoemd) en een NX1750?
Die NV1750 is een typefout van hem, hij bedoeld de NX1750.

Dat setje van salland heb ik geen ervaring mee, maar ik weet wel dat hij niet op 1,25V Vcore kan draaien. Dus je zult de Geode op 1,48V moeten gaan draaien waarbij hij ongeveer op 40W gaat lopen, tenminste dat heb ik ergens gelezen. Ik geloof die 40W alleen niet helemaal, omdat ik de wattage verschil vrij groot vind. Maar hij gaat er wel meer van verbruiken iig dan op 1,25V.

Dit was de mail die ik daarover naar Salland had gestuurd:
Hallo,

Ik vroeg me af wat de minimale Vcore is van het volgende bordje:
ECS M848A Incl. AMD Geode NX 1750+ (productnummer: 23823)

Dit is namelijk voor een thuis servertje, waarbij ik rekening wil
houden met de energie rekening. Nu verbruikt die Geode ongeveer 14W op
een Vcore van 1,25V. Nu is het vaak zo dat bordjes, die de Geode wel
ondersteunen, niet lager kunnen als 1,45V. Ik heb gelezen dat hij met
een Vcore op 1,45V 40W verbruikt. Dit vind ik nog een aardig verschil
en de prestatie winst die hij eventueel zou boeken, heb ik niet echt
nodig. Dus daarom heb ik hem het liefst op 1,25V of lager draaien.

Ik las ook dat er bepaalde Nforce 2 chipsets geen PowerNow
ondersteunen, omdat ze niet voor Mobile doeleinden werden gebruikt.
PowerNow vind ik toch wel handig als je kijkt naar energie verbruik.
Ondersteund deze moederbord dat wel?

Met vriendelijke groet,

Eghie
Van Salland kreeg ik daar het volgende antwoord op:
Geachte heer,

Dit moederbord gaat niet lager dan 1,48V ik weet zo helaas ook geen moederbord die wel lager gaat.

Ook kan ik niets vinden over dat dit moederbord PowerNow ondersteund dus neem ik aan dat het niet wordt ondersteund.

Hiermee hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Technical Support
Salland Automatisering

[ Voor 45% gewijzigd door eghie op 29-05-2006 10:34 . Reden: foutjes eruit gehaald en wat uitbereid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 23:03
@TeXiCiTy

Werkt ook de powernow functie goed op de ASrock na de bios update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 17:05
JoEEE schreef op maandag 29 mei 2006 @ 12:26:
@TeXiCiTy

Grote kans. Zie ook dit topic: [OC] athlon xp mp change on the fly

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-05 16:08
JoEEE schreef op maandag 29 mei 2006 @ 12:26:
Met mijn ASRock kan ik in de bios niks instellen van Powernow of iets dergelijks. Maar de MP aanpassen met een proggie als CrystalCPUID is geen probleem, de voltage blijft dan helaas wel onveranderd.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

eghie schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 16:22:
Ik vond trouwens nog een artikel op silentpcpreview over het underclocken van je PC om energie verbruikt te besparen: Deep UnderVolt/Clock: 4.7W CPU PC. Hier gebruiken ze een Abit NF7-S als mobo, die een minimum van 1.1v aan VCore heeft.

Nu las ik dat Nforce-2 moederbordjes geen PowerNow ondersteunen, is dat waar? Die Abit NF7-S heeft namelijk ook een Nforce-2 chipsetje.
Zelf heb ik dus een NX1750 Geode op een NF7S bordje gehad van Abit. MAar ik kan niet zeggen dat het echt lekker stabiel liep op 1.1V, op hogere voltages liep het wel beter, maarja, dat was nou net niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• profweirdo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-05 21:41
<namens Bacardi>

Heeft iemand ervaring met deze moederborden icm een geode cpu?

K7 upgrade 600
K7VT6-C
K7VT4A Pro
K7VM3
K7S41

Ik wil namelijk graag SATA onboard... (voorkeur voor de Pro).

Iemand ervaring?

[ Voor 5% gewijzigd door profweirdo op 17-07-2006 13:37 ]

E6750 @ 3,2 Ghz | MSI P35 | OCZ SpecOps 2Gb | Sparkle 7900GT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonav
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 20:23
Ervaring met k7vt6.
Weet niet wat het verschil met de k7vt6-c is
maar volgens mij weinig. Bord laat de processor
op vcore 1.45 lopen en herkent de geode mobiele
athlon xp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
  • Laatst online: 01-02 09:56
Waarmee kan de snelheid van een Geode 3600A+ vergeleken worden?
Is dit een goede processor voor een internet-pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-05 13:56
r00t schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 22:38:
Van dat type heb ik nog nooit gehoord, maar alle geode's zouden in principe meer dan snel genoeg moeten zijn voor een internet pc. Daarvoor heb je bijna niets nodig (er van uitgaande, dat je bijvoorbeeld geen OS gaat draaien met alle toeters en bellen eraan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
DEVoTi0N schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 22:44:
[...]

Van dat type heb ik nog nooit gehoord, maar alle geode's zouden in principe meer dan snel genoeg moeten zijn voor een internet pc. Daarvoor heb je bijna niets nodig (er van uitgaande, dat je bijvoorbeeld geen OS gaat draaien met alle toeters en bellen eraan)
Vista niet? XP wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Laatst online: 26-02 21:08
r00t schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 22:38:
De toepassing van deze cpu is vooral voor een zuinige stille server, of stil werkstation.
Voor gewoon als internet pc kun je ook wel een normale a64 sempron64 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
duncanvdlinden schreef op zondag 23 juli 2006 @ 19:44:
[...]

De toepassing van deze cpu is vooral voor een zuinige stille server, of stil werkstation.
Voor gewoon als internet pc kun je ook wel een normale a64 sempron64 kopen.
Beter geen zo'n processor voor thuisgebruik (hoofdzakelijk internet)? Met wat kan je 3600A+ vergelijken?

P.S.: Wat bedoel je met werkstation?

[ Voor 9% gewijzigd door Conroe op 23-07-2006 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Laatst online: 26-02 21:08
r00t schreef op zondag 23 juli 2006 @ 19:51:
[...]
Beter geen zo'n processor voor thuisgebruik (hoofdzakelijk internet)? Met wat kan je 3600A+ vergelijken?

P.S.: Wat bedoel je met werkstation?
Nou het zijn geen super prestaties, maar dat hoeft ook niet bij een Geode, een type 3600A+ is volgensmij geen type.
Het doel van deze cpu's is, om goedkoop een zuinige/stille pc neer te zetten, wat vooral bij een 24/7 thuiserver wel fijn is.
Deze doen bij de meeste mensen ook niet meer als files versturen en ontvangen.

Omdat ik je ook al zie posten in het Conroe moederborden topic, vraag ik me af of je dit wel echt wil hebben als internet pc.
Je gaat hier namelijk kwa platform aardig terug in de tijd, socket a is al behoorlijk oud.

Een stil werkstion bedoel ik als je het echt zo stil mogelijk probeert te maken, fanless (dure voeding). of eventueel nog langzaam draainde casefans gebruiken, daarbij moet je wel weten waar je mee bezig ben, als het uberhaupt al helemaal fanless kan.

Zoek jij gewoon een internet pc, dan kun je beter een normale desktopcpu nemen, in de vorm van een a64, deze kunnen prima met vista, zijn sneller en goedkoper (maar minder zuinig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKr1S
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-07-2022
Ik heb net een sempron 2800+ gekocht bij een online store in NL. Blijk ik een geremarkte Geode NX te hebben gekregen. Hij draait op 1.9 GHz, 1.6V. Best goed te overklokken dus! Heeft iemand een idee hoe de Geode NX @2 GHz moet presteren t.o.v. een Sempron @ 2 GHz. Oftewijl moet ik mijn processor terug sturen of zal ik hem houden?

Zie ook http://fab51.com/cpu/guide/attention_xp-e.html

RMW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

De prestaties van een Athlon, Geode en Sempron zijn gelijk aan elkaar als ze over evenveel cache beschikken.
Ik zou kijken hoever je de cpu kunt overklokken, als dat je niet bevalt dan zou ik hem terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagerpils
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 23:24
Ik heb sinds vandaag een Geode NX 1750 draaien op een Asrock K7VT4A PRO met de nieuwste bios (1.8). Het bord herkent de CPU en eigenlijk werkt alles prima. In de bios geeft het bord aan dat de CPU op 1.29v draait maar als ik dan in windows XP (SP2) boot en SiSoft Sandra 2007 raadpleeg geeft deze aan dat het voltage 1.45v is. Wie weet of dit fout gerapporteerd wordt door XP of wordt het voltage tijdens het opstart proces misschien verhoogt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Lagerpils schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 15:38:
Ik heb sinds vandaag een Geode NX 1750 draaien op een Asrock K7VT4A PRO met de nieuwste bios (1.8). Het bord herkent de CPU en eigenlijk werkt alles prima. In de bios geeft het bord aan dat de CPU op 1.29v draait maar als ik dan in windows XP (SP2) boot en SiSoft Sandra 2007 raadpleeg geeft deze aan dat het voltage 1.45v is. Wie weet of dit fout gerapporteerd wordt door XP of wordt het voltage tijdens het opstart proces misschien verhoogt?
Ik heb dit mobo inmiddels ook met dezelfde CPU. Net binnen gekregen. Ik ga het ook even testen. Ik vermoed dat de bios in dit geval liegt, gezien ik vermoed dat het mobo nog geen lagere voltages ondersteund voor de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
eghie schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 16:32:
[...]

Ik heb dit mobo inmiddels ook met dezelfde CPU. Net binnen gekregen. Ik ga het ook even testen. Ik vermoed dat de bios in dit geval liegt, gezien ik vermoed dat het mobo nog geen lagere voltages ondersteund voor de CPU.
Even een kick.

Heb je al nadere info over hoe de K7VTA Pro met de Geode omgaat? Met een biosupgrade zou het ding inderdaad de Geode moeten ondersteunen, maar als hij dit alsnog niet op 1.25V doet heeft het voor mij weinig zin om mijn Athlon XP Mobile LV te vervangen.

Ik ben nu aardig tevreden over mijn mediacenter, maar als ik het energieverbruik nog eens omlaag kan brengen dan is dat natuurlijk welkom. Ik overweeg daaorm de aanschaf van een Geode NX processor voor op mijn K7VTA Pro die ik min of meer over heb.

Een mooi programma om overigens je XP-M dynamisch onder te klokken is RightMark CPU (www.rightmark.org). Daarmee heb ik mijn mediacenter een stuk stiller en zuiniger (gemeten voor: +/-130W idle @ 2133 MHz naar 90W idle @666 MHz) kunnen maken. Met dit programma zou naast de multiplier ook de core voltage dynamisch aangepast kunnen worden en wel zo dat voor iedere toestand een apart voltage in te stellen is. Dit wordt echter niet ondersteund door de K7S8X die ik momenteel gebruik.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Beetje offtopic, maar eh: Ik zat zelf ook eerst naar dit als oplossing te nemen voor een 24u servertje. Wattmeter in de hand genomen, en gemeten hoe zuinig mijn asus mobo met Pentium-M @ 1.3Ghz was. Dat was idle toch nog zo'n 110 watts! Dat was inclusief 2 HDD's en een paar ventilatoren.

Daarna eens mijn dell laptop genomen (met Celeron-M 1.3Ghz, dus geen speedstep). Deze vreet idle, met het backlight uit, maar 10 watt! En dat is met spinnende (laptop)harddisk en CPU niet omlaag geklokt!

Dat was wel een doorslaggevende reden, dus sindsdien gebruik ik een laptopje met daaraan 2 * sata hdd's (elke 8W idle) via e-sata aangesloten, en de laptop-hdd spint meteen down na het booten ervan.

[ Voor 3% gewijzigd door brama op 06-11-2006 16:07 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Heeft het (anno November 2006) nog zin om een Geode-processor + moederbord aan te schaffen. Of zijn er betere, even zuinige/zuinigere en even snelle/snellere, alternatieven voor het zelfde geld?

[ Voor 7% gewijzigd door j-w op 06-11-2006 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
j-w schreef op maandag 06 november 2006 @ 17:11:
Heeft het (anno November 2006) nog zin om een Geode-processor + moederbord aan te schaffen. Of zijn er betere, even zuinige/zuinigere en even snelle/snellere, alternatieven voor het zelfde geld?
Ik denk dat je met een gewone Athlon 64 al een aardig end komt. Die dingen hebben ook allerlei dynamisch spul waarvan ik de details niet ken.

Aan de andere kant; als je nu een moederbord hebt en voor 30 euro op eBay een Geode kan kopen; tja, dan is een volledige upgrade naar Socket AM2 oid gewoon overkill.

Mijn volgende stap in het reduceren van het energieverbruik van mijn mediacenter is het vervangen van de voeding door een zuiniger exemplaar wat ik nog heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 15-05 17:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mr_Atheist schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:19:
[...]
Mijn volgende stap in het reduceren van het energieverbruik van mijn mediacenter is het vervangen van de voeding door een zuiniger exemplaar wat ik nog heb liggen.
Een "zuiniger" exemplaar? Als je daarmee een voeding die minder vermogen kan leveren bedoelt zul je geen tot mogelijk negatief verschil zien.
Als je doelde op een efficienter exemplaar, bijv fanless die gemaakt zijn om efficient te zijn, dan gaat het de goede kant op :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
cybersteef schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:51:
[...]

Een "zuiniger" exemplaar? Als je daarmee een voeding die minder vermogen kan leveren bedoelt zul je geen tot mogelijk negatief verschil zien.
Als je doelde op een efficienter exemplaar, bijv fanless die gemaakt zijn om efficient te zijn, dan gaat het de goede kant op :)
Naast het feit dat ik een MSc in de elektrotechniek heb :P, heb ik ook een Silverstone LC11 kast ( http://www.silverstonetek.com/products-lc11.htm ) voor mijn mediacenter. De voeding die daarin zit is nogal klein en wordt nogal warm (lawaai) zelfs als het systeem idle is. Ik vermoed dus dat hij niet erg efficient is in de omzetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

eghie schreef op maandag 29 mei 2006 @ 10:28:
Dat setje van salland heb ik geen ervaring mee, maar ik weet wel dat hij niet op 1,25V Vcore kan draaien. Dus je zult de Geode op 1,48V moeten gaan draaien waarbij hij ongeveer op 40W gaat lopen, tenminste dat heb ik ergens gelezen.
Volgens http://www.computerstunt....8-amd-geode-@14-watt.html loopt hij met een speciale bios wel op 1,25. Of die speciale bios er standaard al in zit, wordt er niet bijgezegd, maar ik neem aan van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Ik ga eens het nieuwste K7VT4A Pro bios in mijn moederbord flashen. Hopelijk kan ik dan gewoon zien op welke spanning hij wil draaien. De Athlon XP-M LV, die loopt toch standaard ook op 1.25V; dat zou dat BIOS dan ook ineens moeten ondersteunen als ik het goed heb... Met het aankomende weekend en hopelijk slecht weer is dat wel even het proberen waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Onder andere naar aanleiding van dit topic een 1750NX en een Asrock K7S41GX gescoord, maar heb mijn wattage meter nog uitgeleend. So far vind ik de machine behoorlijk rap (zit wel 2x512mem in + snelle IDE disk) en ik denk dat ie zelf snog passief draaiend niet erg warm wordt: wordt ook nog later getest :P Zal toch eens bekijken hoeveel de machine verbruikt, want daar gaat het mij ook om: laptop 24/7 aan doe ik niet meer, maar wil weten of de Geode qua verbruik een beetje in de buurt van de laptop komt. Tot nu toe is de setup erg stil :>

[ Voor 6% gewijzigd door 2Dutch op 09-11-2006 09:08 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alientrader
  • Laatst online: 01-12-2023

Alientrader

Dit was mijn compu!!

Ikzelf heb de geode 1750nx ook al een poos draaien, en met het programma rightmark heb ik het helemaal afgeregeld, Daarnaaast de fsb verhoogt naar 133.

Het mooie eraan is dat ik een zalman 7000 koeler erop heb zitten die de geode passief koelt.

Ik kan het verbruik nog niet meten, maar als je het passief kan koelen.....

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Volgens de asrock site heeft de K7S41GX onboard vga. Heeft hij ook tv-out? Of is dat nooit met onboard-kaartjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:02

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-05 23:57
woekele schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 17:28:
Volgens de asrock site heeft de K7S41GX onboard vga. Heeft hij ook tv-out? Of is dat nooit met onboard-kaartjes?
De K7S41GX heeft geen tv-out, dan moet je echt een aparte kaart erin zetten.

De K7S41 overigens ook niet, dat is de versie die 400 Mhz FSB aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Laatst online: 12:17

Thandor

SilverStreak

Indien dit een reactie is op de vraag 'zit er TV-Out' op let er dan op dat de aansluitingen op het moederbord niet alles zeggen. Een TV-Out zou namelijk ook aangesloten kunnen worden via een externe aansluiting die in een afdekplaatje zit verwerkt :)

Al met al zal de handleiding van het moederbord (Die is te downloaden bij ASRock) je kunnen vertellen wat er wel of niet op zit :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zit hier toch te jeuken om een Geode NX 1750 en een Asrock K7S41GX te halen...
Leuk speelgoed alleen heb ik het niet bepaald nodig en financieel zit ik ook niet breed, maar ja jeuk he.
Vraag me af hoe dit in vergelijking staat tot iets goedkoops 64 bits, een Sempron 64 bijvoorbeeld. Het lijkt me dat je aan een goedkoop AM2 bord met zo'n Sempron 64 uiteindelijk meer hebt, ook kwa toekomst perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152287

Ja zit dus zelf ook te denken aan een Sempron AM2 3000+. Die dingen verbruiken maximaal 35 watt. Cool en Quit aan. Omdat ik dit geheel in me auto wil bouwen en een jaar of 6 wil laten draaien is de sempron de beter keus. Aan de andere kant een processor die maar 14 watt verbruikt is ook heel aantrekkelijk.

Als ik een Amd Geode wil aanschaffen lijkt me dit wel wat;

ECS / PC-Chips M848A met AMD Geode NX 1750+ 1.4GHz voor 73,99 bij salland. Mijn ervaringen met pc chips zijn niet al te best. Of kun je beter een losse processor kopen en een los mobo.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 152287 op 10-11-2006 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 12:21

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Anoniem: 152287 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 18:27:
Ja zit dus zelf ook te denken aan een Sempron AM2 3000+. Die dingen verbruiken maximaal 35 watt. Cool en Quit aan. Omdat ik dit geheel in me auto wil bouwen en een jaar of 6 wil laten draaien is de sempron de beter keus. Aan de andere kant een processor die maar 14 watt verbruikt is ook heel aantrekkelijk.

Als ik een Amd Geode wil aanschaffen lijkt me dit wel wat;

ECS / PC-Chips M848A met AMD Geode NX 1750+ 1.4GHz voor 73,99 bij salland. Mijn ervaringen met pc chips zijn niet al te best. Of kun je beter een losse processor kopen en een los mobo.
Let er wel op of het moederbord wel de 1,2 Volt leverd. Ik heb namelijk dergelijke setjes vaker gezien met PC-Chips moederbordjes welke gewoon 1,45 Volt geven. In dat geval ben je het effect kwijt van de Geode en had je bijna net zo goed een Athlon XP 1700+ kunnen nemen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Mr_Atheist schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:48:
[...]

Even een kick.

Heb je al nadere info over hoe de K7VTA Pro met de Geode omgaat? Met een biosupgrade zou het ding inderdaad de Geode moeten ondersteunen, maar als hij dit alsnog niet op 1.25V doet heeft het voor mij weinig zin om mijn Athlon XP Mobile LV te vervangen.

Ik ben nu aardig tevreden over mijn mediacenter, maar als ik het energieverbruik nog eens omlaag kan brengen dan is dat natuurlijk welkom. Ik overweeg daaorm de aanschaf van een Geode NX processor voor op mijn K7VTA Pro die ik min of meer over heb.

Een mooi programma om overigens je XP-M dynamisch onder te klokken is RightMark CPU (www.rightmark.org). Daarmee heb ik mijn mediacenter een stuk stiller en zuiniger (gemeten voor: +/-130W idle @ 2133 MHz naar 90W idle @666 MHz) kunnen maken. Met dit programma zou naast de multiplier ook de core voltage dynamisch aangepast kunnen worden en wel zo dat voor iedere toestand een apart voltage in te stellen is. Dit wordt echter niet ondersteund door de K7S8X die ik momenteel gebruik.
Ik heb hem (AMD Geode NX1750+ op een Asrock K7VTA Pro) nu draaien, niet lang want had geen tijd en hier draait hij op 1,28V vcore, BIOS geeft iig aan dat hij op 1,28V draait iig. Ik moest wel m'n BOIS updaten daarvoor, anders herkende hij hem niet helemaal ok. Hij loopt nu op 166MHz FSB x 10,5 multiplier (~1750MHz). Ik moet alleen nog testen hoeveel hij zuipt, maar dan moet ik maandag even de Watt meter van m'n baas lenen.

Ik ga nu eens wat dingen testen met RightMark.

Update:
Bios gaf dus 1,28V Vcore aan. Een net geinstalleerde schone Windows XP SP2 met AMD Power Monitor geeft 1,075V Vcore aan en CPU-Z ook. Central Brain Identifier geef 1,440V Vcore aan. Ook Everest Home (oude nog) geeft 1,440V aan. Nu weet ik eigenlijk niet welke ik moet geloven. Hij heeft wel PowerNow support :)

Central Brain Identifier geeft bij Thermal Design 62,27W aan en 34C temperatuur. De temperatuur geloof ik ook nog wel.

[ Voor 19% gewijzigd door eghie op 12-11-2006 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

_Dune_ schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 21:54:
[...]

Let er wel op of het moederbord wel de 1,2 Volt leverd. Ik heb namelijk dergelijke setjes vaker gezien met PC-Chips moederbordjes welke gewoon 1,45 Volt geven. In dat geval ben je het effect kwijt van de Geode en had je bijna net zo goed een Athlon XP 1700+ kunnen nemen.
Zie http://www.computerstunt....8-amd-geode-@14-watt.html en http://www.computerstunt....ro-2800-titan-koeler.html . De 811 ondersteunt niet het lage voltage, de 848 blijkbaar wel, met speciale bios :o Waar je die bios moet halen is echter punt 2. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ideaal bord voor deze beestjes blijft de Asrock K7S41(GX). :)
mATX, LAN + Video + Sound onboard en volledige ondersteuning voor de Geode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Jep, heb ook de K7S41GX besteld icm geode 1750, is allemaal onderweg als het goed is. Alleen dus jammer dat je alsnog een andere vidcard nodig hebt voor tv-out (we gebruiken hier de server ook om divx te kunnen kijken op tv).

Op ebay staat trouwens een 1750 voor 31,90 euro en dan nog 10 euro verzendkosten. Da's echter wel in Duitsland. Naar nederland is het 18 euro verzendkosten, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Watt meter ben ik nog vergeten te vragen, maar daar vraag ik Vrijdag denk ik wel naar. Kan ik het weekend even testen wat hij vreet. Had hem in het begin op 500MHz lopen op 1,4V Vcore. Ik ben benieuwd wat hij dan vreet. Als iemand nog dingen wil weten erover. Of iemand wil iets getest zien. Schiet maar raak, ik ben toch nog eerst ermee aan het knooien, voordat ik hem serieus ga gebruiken. :) Blijft zowieso al wel een beetje een knooi bak denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik vraag me af wat AMD kon maken als ze nu weer een Mobile-processor zouden produceren, maar dan met een normale socket. 2Ghz op 10W ofzo? Zouden ze vaker moeten doen naar mijn mening. Alhoewel ze dat eigenlijk al doen natuurlijk met hun Cool and Quiet techniek. Zolang de CPU niksdoet, terugschalen en weinig stroom laten eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
eghie schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:26:
Watt meter ben ik nog vergeten te vragen, maar daar vraag ik Vrijdag denk ik wel naar. Kan ik het weekend even testen wat hij vreet. Had hem in het begin op 500MHz lopen op 1,4V Vcore. Ik ben benieuwd wat hij dan vreet. Als iemand nog dingen wil weten erover. Of iemand wil iets getest zien. Schiet maar raak, ik ben toch nog eerst ermee aan het knooien, voordat ik hem serieus ga gebruiken. :) Blijft zowieso al wel een beetje een knooi bak denk ik.
Mooi dat jij in ieder geval een soortgelijke config hebt als de config die ik wil maken. Ik ben erg benieuwd naar wat hij nu werkelijk verbruikt. Ik hou me voor die resultaten aanbevolen.
Koel je de CPU nu actief?

Ik heb overigens na een paar weken ervaring met dynamisch multiplier aanpassen moeten constateren dat het niet altijd even lekker werkt. Ik had in RightMark de settings zo gezet dat hij naar zijn max zou springen bij een bepaalde load en dan in de submogelijkheden de zuinigste variant. Echter als ik dat doe dan reageert mijn mediacenter niet snel genoeg meer. Ik heb het ding dus nu maar gewoon op "balanced" gezet. Dan merk ik als ik bijvoorbeeld via VNC inlog dat hij net een stapje hoger klokt en dat is erg fijn in de omgang met het ding.

[ Voor 26% gewijzigd door 0rbit op 14-11-2006 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-05 23:57
woekele schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 04:17:
Ik vraag me af wat AMD kon maken als ze nu weer een Mobile-processor zouden produceren, maar dan met een normale socket. 2Ghz op 10W ofzo? Zouden ze vaker moeten doen naar mijn mening. Alhoewel ze dat eigenlijk al doen natuurlijk met hun Cool and Quiet techniek. Zolang de CPU niksdoet, terugschalen en weinig stroom laten eten.
Je kunt in feite elke processor zuinig maken, zelfs een AMD thunderbird of een Pentium 4 Prescott.

Gooi het voltage en de kloksnelheid omlaag en het vermogen zakt drastisch.

Ik heb al een Duron 1600 op 1200 Mhz draaien van voordat de Geode's voor consumenten te koop waren. Het ding draait op 1,2 volt en is passief gekoeld. Vermogen van de processor zit ergens rond de 20 watt en dit was dus een "normale" desktop processor.

En daarbij, een turion socket 754 processor past zover ik weet gewoon in een socket 754 desktop moederbord dus wat let je om daarmee te gaan experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Mijn AMD Athlon XP 2000 start niet meer op nu ik de multiplier op 9x had gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door woekele op 14-11-2006 13:28 ]

• 0rbit
woekele schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 13:28:
Mijn AMD Athlon XP 2000 start niet meer op nu ik de multiplier op 9x had gezet.
Helemaal niet meer? Heb je hem softwarematig of hardwarematig op 9x gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-05 16:55
Hoe kan je er nou zeker van zijn dat je v-core laag loopt. Met het tooltje van AMD Power Meter die je hem wisselen tussen de 0,925 en 1.100 (zo ingesteld in RightMark CPU Clock Utility alleen in speedfan staat hij bijvoorbeeld dat hij 1.31 V geeft.

Hoe kan je het nou zeker weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
VerkerkSander schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 18:49:
Hoe kan je er nou zeker van zijn dat je v-core laag loopt. Met het tooltje van AMD Power Meter die je hem wisselen tussen de 0,925 en 1.100 (zo ingesteld in RightMark CPU Clock Utility alleen in speedfan staat hij bijvoorbeeld dat hij 1.31 V geeft.

Hoe kan je het nou zeker weten?
Dat vraag ik me dus ook af en het weerhoudt me ervan om een Geode NX te kopen zolang ik mijn XP-M LV niet zeker te weten op minder dan 1.65 V kan instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-05 16:55
Mr_Atheist schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 19:30:
[...]

Dat vraag ik me dus ook af en het weerhoudt me ervan om een Geode NX te kopen zolang ik mijn XP-M LV niet zeker te weten op minder dan 1.65 V kan instellen...
Maarja hoe kom je hier achter? Kijk de 12V kan je met spanningsmeter doen maar de Vcore lijkt me lastig 8)

dus iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Mr_Atheist schreef op donderdag 16 november 2006 @ 10:30:
[...]

Helemaal niet meer? Heb je hem softwarematig of hardwarematig op 9x gezet?
Nah ja, fans enzo beginnen wel te draaien, maar er kwam geen beeld. Had het via de bios gedaan. Heb nu de fsb en het geheugen op 100 gezet ipv 133 en het voltage op 1.4 ipv 1.750. Dat scheelt ook behoorlijk in temp en hij loopt (tot nu toe) stabiel. Volgens mijn watt-meter gebruikt hij ongeveer 70W in de idle stand als ik me goed herrinner (totale kast, dus incl. HD's/videokaart enzo). Krijg maandag of dinsdag mn geode binnen, ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembro
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-02-2024

Rembro

AMD Rules

ik volg dit topic al een tijdje en heb nu sinds dit weekend me Geode fileservertje up and running!
hieronder de opstelling en instellingen!

Aopen H450B midi-case
ASROCK K7S41GX met bios 2.8 GEODE word netjes herkend en valt prima in te stellen in bios !
WD 80 GB-7200 8MB IDE
512 MB DDR A-DATA PC3200
AMD Geode NX1750
Spire Whisper-rock IV, in toekomst Thermal-take Tower Passief als mogelijk met temperaturen.
3com 3C2000T Gigabit Lan
XFX REVO64 3prt SATA RAID 3

Ben nog even aan het sparen en zoeken voor de juiste hard-disks en sata-backplane
waarschijnlijk ICY-DOCK MB-453SPF met 3 x WD RE 320GB in raid 3
pure opslag en betrouwbaarheid , snelheid is in mindere mate belangrijk.

De Geode draait nu super met Win-XP SP2 en CrystalCPUID 4.9.1.317
met POWERNOW , schema instellen min/max voltages en multiplier en voila

Min = 3.0 x 133 en 0.925 volt
Med= 7.0 x 133 en 1.100 volt
Max= 10.5 x 133 en 1.200 volt

temperaturen komen met kast dicht en zonder extra ventilatie niet of nauwelijks boven moederbord temp. Mainbord temp vandaag 27 graden , cpu dan 29 tot 34 afhankelijk van LOAD

Zit er aan te denken om er maybe FreeNas op te zetten maar vrees er een beetje voor dat de powernow het dan niet zal doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Onder linux kun je daar powernowd voor gebruiken. Je kunt daarmee dus zeker PowerNow gebruiken.

Sorry jongens, maar ben van het weekend vergeten te vragen naar een Watt meter. Volgend weekend weer eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Ik zou natuurlijk ook gewoon zo'n ASROCK K7S41GX bord erbij kunnen kopen :P

Ik heb nog steeds niet geprobeerd wat de K74VTA Pro doet met het nieuwste bios. Vanavond dan maar even testen!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Hmmm, mn ASROCK K7S41GX en geode 1750 aangesloten, fans gaan draaien, maar geen beeld. Geeft telkens series van 3 lange piepjes achter elkaar. Al geprobeerd zonder extra apparaten. Dus alleen memory/mobo/cpu. 1 andere memories geprobeerd, helpt niet (1x512 pc2100, 1x512pc3200, 1x256pc 2700). Geprobeerd met andere vidcard, helpt niet. CPU-cooler op hoogste speed gezet, helpt niet. FSB op 266 gezet ipv 200, helpt niet. Cmost gereset, helpt niet. Wat kan er fout zijn? :S Ondertussen ga ik het mobo even proberen met een andere CPU.

Kan het zijn dat deze fout komt omdat de CPU niet herkent wordt? Dat de bios nog geflashd moet worden naar de nieuwe versie? Of zou hij dan een andere fout geven?

Net geprobeerd met AMD XP2000+, zelfde probleem. Moederbord lijkt me dus dood. Ook nog geprobeerd: andere geheugenslot, zonder geheugen, zonder cpu. Allemaal hetzelfde: 3 piepjes, geen beeld.

[ Voor 19% gewijzigd door woekele op 23-11-2006 23:18 ]

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 16:11

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Waar kan ik deze geodes mee vergelijken kwa performance op AMD schaal.

Dus stel ik wil deze cpu een AMD Athlon XP score geven, welke score zouden de 1500 en 1750 krijgen.

Ik ben namelijk op zoek naar een zuinig systeempje voor als server. Er moet wel wat kracht in zitten, maar het hoeft weer geen krachtbeest zijn.
Nu heb ik een xp 2100+ (palomino.....) draaien en dat blaast nogal (koeling). Ook is het zonde van de energie :P

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

nhimf schreef op donderdag 23 november 2006 @ 22:31:
Waar kan ik deze geodes mee vergelijken kwa performance op AMD schaal.

Dus stel ik wil deze cpu een AMD Athlon XP score geven, welke score zouden de 1500 en 1750 krijgen.

Ik ben namelijk op zoek naar een zuinig systeempje voor als server. Er moet wel wat kracht in zitten, maar het hoeft weer geen krachtbeest zijn.
Nu heb ik een xp 2100+ (palomino.....) draaien en dat blaast nogal (koeling). Ook is het zonde van de energie :P
Zover ik weet kun je de Geode 1750 vergelijken met de performance van een Athlon XP 1700+, maar dan een stuk zuiniger. Zo heb ik nogsteeds twee stuks liggen om eens te experimenteren op een Gigabyte dual Athlon bordje. :)

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 23-11-2006 22:58 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 16:11

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Hmmz das niet verkeerd, maar dan vraag ik me af waar ik zo'n cpu los kan halen. In de pricewatch zie ik er maar 2, waarvan 1 veel te duur is en de ander ik niet weet wat ik er van kan verwachten.

De K7S41GX is ook een prima bordje volgens mij, iig onboard vga. Dat is wat het ECS bordje bij salland (met geode) niet heeft.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

De Geode is op ebay te koop in Duitsland. 32 euro, + 18 euro verzendkosten.

• Rembro

Rembro

AMD Rules

backup cell al eens vervangen woekele? die CR2032 ?

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

De bios batterij is dat?

Edit: net gedaan, geen verschil :(

[ Voor 44% gewijzigd door woekele op 23-11-2006 23:46 ]

• Rembro

Rembro

AMD Rules

jahh idd die battery.

3 lange biepjes he , bij opstarten , Bij IBM is dat iets mis met toetsenbord, maar bij asrock met AMI bios kan weer totaal wat anders zijn , ben nog aan het zoeken

Edit: gebruik je NON ECC geheugen? Geheugenbankjes goed stofvrij gemaakt ? AGP slot goed stofvrijgemaakt als je een AGP kaart gebruikt ?

[ Voor 27% gewijzigd door Rembro op 23-11-2006 23:56 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb dus een oude Asus terminator A7V draaien met een 300 gb hd, dvd writer, 1 gb ddr mem en met een Intel 1000 GT netwerkkaart en verbruik met volle 100% belasting 50w en niet meer en niet minder. De cpu werkt alleen op 600 mhz. Ik krijg die Geode 1750 niet hoger op die barebone. Dit werkt trouwens echt prima met Windows 2003 server (SBS) (exchange (20 accounts) en per dag moet deze ongeveer 15000 berichten verwerken en splittsen op spam of geen spam).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Het is non ECC, alle 3 die ik heb geprobeerd. Er zat geen zichtbaar stof in de geheugenslots en de AGP , maar zal er nog even in blazen enzo met een blaasbalg :)

Edit: Heeft niet geholpen. Het moederbord en mijn onderdelen zien er ook niet echt stoffig uit moet ik zeggen.

[ Voor 26% gewijzigd door woekele op 24-11-2006 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembro

Rembro

AMD Rules

dan vrees ik een beetje dat je bordje toch defect is?

:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69882

ASRock beep codes:

The following are AMI BIOS Beep Codes that can occur.

Beep Code Descriptions

1 short Memory refresh timer error.
2 short Parity error.
3 short Main memory read / write test error.
4 short System timer failure.
5 short Process error.
6 short Keyboard controller BAT test error.
7 short General exception error.
8 short Display memory error.
9 short ROM BIOS checksum error.
10 short CMOS shutdown Read/Write error.
11 short Cache Memory bad.

Van de asrock site ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 18:03
Hoe zien de Elco's op de K7S41GX eruit?
Als er een paar bolstaan of met roestachtig prut erop dan ligt het waarschijnlijk daaraan.
Elco's zorgen ervoor dat de voltages voor de CPU of andere onderdelen stabiel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

DJNL: leuk lijstje, maar wat moet ik ermee? Het zou dus "Main memory read / write test error" moeten zijn. Heb met 3 geheugens geprobeerd die wel werken op een ander mobo, heb de bios gereset en allerlei fsb's geprobeerd en beide geheugensloten.

Anyway, heb van iemand anders een K7S41 gekocht en daarop werkt het wel. Mobo was dus gewoon dood. Phenos, ik zal even naar de Elco's kijken om te checken of dat het probleem was.

Van de week zal ik verder even kijken hoeveel energie hij nu gebruikt enzo.

Hm, shit, energiemeter ligt bij mn ouders, duurt nog even.

Anyway, ik had m passief gekoeld met een Zalman AlCu waaier-ding (7000 heet ie geloof ik?) en ik had m in een gesloten kast zonder enige airflow, en na een uur CPU-burn.exe te runnen, was hij 64 graden. De koelvinnen kon ik niet eens langer dan 5 seconden vasthouden voor het pijn ging doen :p Maarja, het is dus prima passief te koelen als je zorgt voor wat airflow en niet de hele tijd je CPU 100% belast. Overigens is het zelfs dan nog mogelijk, volgens mij mag hij nog wel wat warmer worden dan 64 graden.

[ Voor 44% gewijzigd door woekele op 29-11-2006 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Nou ik had ook even pannen met mijn mediacenter. Mijn 2 maanden oude Samsung 400GB schijf hield er mee op :P Nieuwe komt eraan.

Ondertussen heb ik de K7V4TA Pro geprobeerd met mijn Mobile XP. RightMarkCPU beweert dat hij de spanning van de CPU kan verlagen. Echter een test met de energiemeter lijkt uit te wijzen dat hij niet onder de 1.45 V komt. Dat scheelt dus maar een paar Watt en daarvoor ga ik mijn mediacenter niet compleet ombouwen en opnieuw installeren.

Ook had ik nogal moeite om de S3 toestand op het bordje te bereiken terwijl de K7S8X dat wel mooi doet. Heerlijk met de afstandbediening van en naar suspend-to-ram.

Die Geode NX laat ik dus maar zitten. Ik bewaar mijn socket A zooi en koop over 2 jaar ofzo wel een mooie zuinige Intel Core Duo of AMD proc met Vista er gelijk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563

De geode klonk veelbelovend. Nu blijkt dat het een soort vermomde Athlons zijn, wil ik wel eens weten hoe laag ik mijn Athlon XP krijg. Het is een Thoroughbred-B (JIUHB) 1800+ @ 2 GHz @ 1,5V. Ik ben benieuwd hoever de proc komt @ 1,1V (als mijn huidige moederbord dat tenminste ondersteunt). Als dat richting 1GHz is dan kan het wel eens mijn toekomstige server-cpu zijn. Klopt het dat het vermogen bij dit lage voltage rond 10 W ligt?

*edit*
Lager dan 1,45 volt komt mijn moederbord niet. Ik zal dus een keer een tweedehands socket-a moeten regelen om het voltage uit te testen.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 09-12-2006 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb toch even een verbruiksmeter erbij gepakt, om even globaal te meten wat mijn Geode machine verbruikt, misschien interessant om een beetje te kunnen vergelijken onder mekaar:

@1400mhz:
idle 63 watt
ftptje spelen (overzetten data): 65 watt
filmpje/muziek/surfen/: 67 watt

@800mhz
idle 58 watt
ftptje spelen (overzetten data): 60 watt
filmpje/muziek/surfen/: 62 watt

Ik had wel wat minder verbruik verwacht, maar de 300watt standaard Aopen voeding, 2 reepjes ram en een 400gb snelle HD maken het niet echt extreem zuinig (ook al schakelt een voeding)

Maar gezien het feit dat ik de machine niet 24/7 aan heb maar alleen gebruik als opslag/download tussendoor, vind ik het wel behoorlijk acceptabel. Natuurlijk is mijn laptop zuiniger, maar goed die laat ik toch liever niet 24/7 aanstaan aangezien hij vorig jaar een mooi gefrituurd mobo had :X :P

Ik ben wel benieuwd hoe zuinig andere Geode gebaseerde machines zijn, vandaar even de volledige setup hieronder vermeld.

CPU: AMD Geode 1750NX
Harddisk: 400GB Samsung Spinpoint 7200rpm
Geheugen: 2x 512 ddr cas 3 Samsung
Mobo: Asrock K7S41GX

Denk dat Windows XP ook niet al te efficient is qua stroom, maar ben nog niet aan Linux gebaseerde OSen toe ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je kunt om de efficientie te verhogen misschien een lichtere voeding pakken. Bijvoorbeeld een 145W voeding.
Dat zou je wat wattjes kunnen besparen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 07-01-2007 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

cybersteef schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:57:
Je kunt om de efficientie te verhogen misschien een lichtere voeding pakken. Bijvoorbeeld een 145W voeding.
Dat is zeker ook iets waar ik aan heb gedacht :)

Jammergenoeg heb ik een tijdje geleden een 200 watt Shuttle voeding aan een vriend afgegeven :/ Maar misschien dat ik er ooit een PicoPSU in plaats, alhoewel de psu + externe adapter niet echt een goedkope aanpassing is, werkt het wel weer mee met het terugdringen van lawaai en verbruik. Uiteindelijk met een passief gekoelde geode + picopsu moet het geheel extreem stil zijn :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

2Dutch schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:00:
Heb toch even een verbruiksmeter erbij gepakt, om even globaal te meten wat mijn Geode machine verbruikt, misschien interessant om een beetje te kunnen vergelijken onder mekaar:

@1400mhz:
idle 63 watt

@800mhz
idle 58 watt

Ik had wel wat minder verbruik verwacht, maar de 300watt standaard Aopen voeding, 2 reepjes ram en een 400gb snelle HD maken het niet echt extreem zuinig (ook al schakelt een voeding)

Maar gezien het feit dat ik de machine niet 24/7 aan heb maar alleen gebruik als opslag/download tussendoor, vind ik het wel behoorlijk acceptabel. Natuurlijk is mijn laptop zuiniger, maar goed die laat ik toch liever niet 24/7 aanstaan aangezien hij vorig jaar een mooi gefrituurd mobo had :X :P

Ik ben wel benieuwd hoe zuinig andere Geode gebaseerde machines zijn, vandaar even de volledige setup hieronder vermeld.

Denk dat Windows XP ook niet al te efficient is qua stroom, maar ben nog niet aan Linux gebaseerde OSen toe ;)
Op wat voor een voltage (vcore) loopt die nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
2Dutch schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:07:
[...]

Dat is zeker ook iets waar ik aan heb gedacht :)

Jammergenoeg heb ik een tijdje geleden een 200 watt Shuttle voeding aan een vriend afgegeven :/ Maar misschien dat ik er ooit een PicoPSU in plaats, alhoewel de psu + externe adapter niet echt een goedkope aanpassing is, werkt het wel weer mee met het terugdringen van lawaai en verbruik. Uiteindelijk met een passief gekoelde geode + picopsu moet het geheel extreem stil zijn :>
De externe voeding voor de PicoPSU kun je door een laptop-voeding verzorgen. Die kun je el-cheapo tweedehands vinden. Tientje ofzo. PicoPSU zelf is 50 euro, dus al met al valt het wel mee!

60 watt is inderdaad tegenvallend. Ik denk dat je vooral met een andere voeding inderdaad flink kunt besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@1400mhz:
idle 63 watt

@800mhz
idle 58 watt

(...)

Mijn server met Pentium 3-S Tualatin @ 1266 MHz @ 1,3 volt verbruikt dan met een opgenomen vermogen van 52 Watt nog een stuk minder. Verder zitten er 3 reepjes geheugen in van 256 MB en een WD harde schijf van 120GB.
brama schreef op zondag 07 januari 2007 @ 16:30:
De externe voeding voor de PicoPSU kun je door een laptop-voeding verzorgen. Die kun je el-cheapo tweedehands vinden. Tientje ofzo. PicoPSU zelf is 50 euro, dus al met al valt het wel mee!

60 watt is inderdaad tegenvallend. Ik denk dat je vooral met een andere voeding inderdaad flink kunt besparen.
Een goedkope laptopvoeding is inderdaad een idee maar de vraag is of het rendement daarvan wel zo goed is. Sommige modellen worden behoorlijk warm. En 50 euro voor een voeding die je hooguit een paar euro per jaar aan energie bespaart, vind ik niet gering. Een externe voeding is voor warmteafvoer natuurlijk wel ideaal en je kunt er eventueel zelfs een fanloze server mee bouwen zodat de harde schijf het enige geluidsproducerende apparaat is dat overblijft. Eventueel bouw je een fan in met thermostaat zodat op warmere dagen alsnog een teveel aan warmte wordt afgevoerd. Mijn server heeft nog steeds een nieuwe voeding nodig en ik denk dat dat toch maar een conventionele, extra stille ATX-voeding wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

cybersteef schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:57:
huh, een lichtere voeding meer efficient?
dacht je daar eerst niet anders over, check: cybersteef in "Amd Geode processors: Wanneer verkrijgba..." :?

[ Voor 14% gewijzigd door j-w op 08-01-2007 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAFutro
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Ja daar heeft hij wel een puntje mee, de piek in de efficientie van voedingen zit ergens tussen 60 a 90 procent. Wanneer je 60 Watt uit een 520 Watt voeding trekt heb je kans dat je daadwerkelijke verbruik uit de muur meer is dan met een 140 Watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

eghie schreef op zondag 07 januari 2007 @ 16:11:
[...]

Op wat voor een voltage (vcore) loopt die nu?
De standaard 1.25v afaik. Heb daar niet mee lopen stoeien, ben daar ook niet echt een held in om eerlijk te zijn. Op zich kan het geen kwaad om dat eens te verlagen. Las waarden van 1.1 hier in het topic.

Ik lees nu dus tegenstrijdige verhalen over de voeding. Ben heel eerlijk: heb daar bar weinig verstand van. Het enige dat ik weet is dat er veel verschillen zitten tussen voedingen en hoe "zuinig" ze kunnen zijn, vooral de betere merken zijn wat zuiniger dan die standaard meuk heb ik gemerkt uit eigen ervaring.

Maar goed, misschien heb ik het wel mis ;) Het gaat me ook een beetje over het lawaai, maar vooralnog is het ding mij eigenlijk wel stil genoeg (staat niet naast mn hoofd op mijn slaapkamer ofzo :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53707

Bij gebrek aan een "het grote geode topic" stel ik hier mijn vraag...

Mijn geode draait op een Epox 8rga+, met mp op 8,5 en fsb op 166.
(Dit leken mij de beste settings, met een 1400MHZ CPU en 333MH DDR, Ik heb bepaald geen ervaring met overclocken)

Nu probeer ik de Vcore automatisch te regelen afhankelijk van de CPU-load, maar:

CrystalCPUID geeft 1,25V aan, zowel als startup, als current en als max Vcore
elke aanpassing van Vcore of MP met deze tool resulteert onherroepelijk in een freeze, met een beetje geluk beweegt alleen de muisaanwijzer nog.

RightMarkCPUClock geeft ook 1,25V aan als startup, als current en als max Vcore, met 0,925 als minimum. In de profiles kan ik nergens een ander voltage selecteren dan 1,25V

MBM en 8rdavcore meten echter 1,45, met 8rdavcore kan ik echter wél aanpassingen doen die MBM vervolgens ook als zodanig uitleest.

Dus alleen 8rdavcore werkt, maar kan niet zelfregulerend werken (afhankelijk van cpuload)
Iemand een idee hoe ik crystalcpuid of rmCPUClock aan de praat krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05 16:37
Kikje..
misschien interessant om een beetje te kunnen vergelijken onder mekaar:
@400mhz:
35 a 40 Watt

@1400mhz:
55 a 60 Watt

Verbruik vind ik goed, met 200 Watt standaard Aopen voeding, 1 reepjes ram, CD+/-RW IDE en een 80GB IDE HD

Snelheid wordt aan de hand van CPU gebruik geregeld met RMClock Utility, van 133*3 tot 133*10.5 met een voltage van 0.925V tot 1.25V

Even de volledige setup hieronder vermeld.

Harddisk: 80GB Maxtor DiamondMax 9 7200rpm IDE
Geheugen: 1 x 256 DDR400 Take-MS

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

brama schreef op zondag 07 januari 2007 @ 16:30:
[...]

zijn laptop voedingen niet standaard 19V?

[ Voor 13% gewijzigd door j-w op 16-02-2007 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
j-w schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 09:42:
[...]

Meestal in die orde van grootte ja, maar de picopsu accepteert een brede input-range, waaronder ook 19V.

[edit]

Toevoeging: Alleen met een specifieke wide input PicoPSU, zoals: http://www.mini-box.com/picoPSU-60-WI?sc=8&category=13

@dune: Mijn dell laptop voeding doet ook 19V.. en de meeste andere voedingen die ik gezien heb ook in die orde. Maar dat wil inderdaad niet zeggen dat ze dat allemaal doen.

[ Voor 36% gewijzigd door brama op 16-02-2007 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

j-w schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 09:42:
[...]

Nee, absoluut niet :) Alleen HP heeft al voedingen in de range 18,5 tot 20 Volt. Dell daar integen gebruikt weer een andere voedingssapnning, etc. Dus je kunt absoluut niet zeggen dat alle laptop voedingen 19Volt afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 08:21
_Dune_ schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 09:45:
[...]

Nee, absoluut niet :) Alleen HP heeft al voedingen in de range 18,5 tot 20 Volt. Dell daar integen gebruikt weer een andere voedingssapnning, etc. Dus je kunt absoluut niet zeggen dat alle laptop voedingen 19Volt afgeven.
't Is wel vaak ongeveer 19V, o.a. bij Acer, Sony, Packard Bell, HP/Compaq. Toshiba's hadden vaak 15V, weet niet of dat bij de nieuwere types nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nielson schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 09:55:
[...]
't Is wel vaak ongeveer 19V, o.a. bij Acer, Sony, Packard Bell, HP/Compaq. Toshiba's hadden vaak 15V, weet niet of dat bij de nieuwere types nog is.
Ja, inderdaad ongeveer 19 Volt, maar een paar volt afwijking kan al voor iritante problemen zorgen. HP gebruikt tegenwoordig, 6000, 6220 en 6400 serie 18,5 Volt met 3,5 Ampére.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

_Dune_ schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 09:45:
[...]

OK. Snap ik. Maar ik bedoelde meer dat laptopvoedingen iig niet 12V zijn. Er werd gesuggereerd dat een laptopvoedingen geschikt zouden kunnen zijn voor de PicoPSU. Maar dat gaat dus niet omdat de voeding vaak geen 12V levert.

Edit: het kan wel als je gebruik maakt van een PicoPSU die 19V accepteert Maar die zijn,dacht ik weer wat duurder..

[ Voor 11% gewijzigd door j-w op 16-02-2007 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
j-w schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 10:11:
[...]

Edit: het kan wel als je gebruik maakt van een PicoPSU die 19V accepteert Maar die zijn,dacht ik weer wat duurder..
Bij picco.nl hebben ze die wide input variant voor 65 euro. Zo te zien is er alleen een 60W variant. De gewone 12V picopsu's zijn er vanaf 55 euro, voor de 120W versie.

Als je met 60W genoeg hebt, is het dus een voordelige keuze, als je goedkoop aan zo'n voeding kunt komen (op een beurs oid, of gewoon van marktplaats). Dan moet je wel heel erg opletten wat je allemaal aan je bakje gaat hangen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

brama schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 10:33:
[...]

Bij picco.nl hebben ze die wide input variant voor 65 euro. Zo te zien is er alleen een 60W variant. De gewone 12V picopsu's zijn er vanaf 55 euro, voor de 120W versie.

Als je met 60W genoeg hebt, is het dus een voordelige keuze, als je goedkoop aan zo'n voeding kunt komen (op een beurs oid, of gewoon van marktplaats). Dan moet je wel heel erg opletten wat je allemaal aan je bakje gaat hangen uiteraard.
maar voor 60 euro heb je ook een complete "DC-DC Converter 12V set with 60W adapter, cables" op http://www.myelectronics.nl/ :) 8) :)

Zou 60W trouwens genoeg zijn voor een
- Intel Celeron Tualatin 1300MHz (Eventueel op 866Mhz)
- 3.5" HD
- Netwerkaart
- Matrox G400
- Asus 815 moederbord
- 512MB sdram
:?

[ Voor 10% gewijzigd door j-w op 16-02-2007 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
j-w schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 11:15:
[...]

maar voor 60 euro heb je ook een complete "DC-DC Converter 12V set with 60W adapter, cables" op http://www.myelectronics.nl/ :) 8) :)
De vraag is hoe efficient die is natuurlijk.
Zou 60W trouwens genoeg zijn voor een
- Intel Celeron Tualatin 1300MHz (Eventueel op 866Mhz)
- 3.5" HD
- Netwerkaart
- Matrox G400
- Asus 815 moederbord
- 512MB sdram
:?
De Celeron heeft een max. power dissipation van 33.5W ( http://users.erols.com/chare/elec_pentium.htm )

Tel voor de HDD ook 10W.

Dan heb je nog 15W over. Wordt krapjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

brama schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 13:37:
[...]

De vraag is hoe efficient die is natuurlijk.

[...]

De Celeron heeft een max. power dissipation van 33.5W ( http://users.erols.com/chare/elec_pentium.htm )

Tel voor de HDD ook 10W.

Dan heb je nog 15W over. Wordt krapjes..
Idd. Ik las net ook dat sommige van die voedingkjes helemaal geen 3.5" drives accepteren omdat ze niet genoeg vermogen hebben op de 12V lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

Anoniem: 55563 schreef op maandag 08 januari 2007 @ 03:07:
[...]

Mijn server met Pentium 3-S Tualatin @ 1266 MHz @ 1,3 volt verbruikt dan met een opgenomen vermogen van 52 Watt nog een stuk minder. Verder zitten er 3 reepjes geheugen in van 256 MB en een WD harde schijf van 120GB.
Dat is wel erg laag. Hoe heb je dit gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

j-w schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 11:17:
[...]

Dat is wel erg laag. Hoe heb je dit gemeten?
Met de Energy Check 3000:

Afbeeldingslocatie: http://www.milieucentraal.nl/images/algemeen/energycheck.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

Anoniem: 55563 schreef op maandag 08 januari 2007 @ 03:07:
[...]

Met welk moederbord heb jij die Tualatin geundervolt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

j-w schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 23:01:
Met welk moederbord heb jij die Tualatin geundervolt?
Cpu zit op een AOpen AX6BC (Intel BX chipset) met SLOT-T convertor. De convertor heeft dipswitches om o.a. de spanning in te stellen. 1,3 volt is de laagst mogelijke stand (helaas) en de cpu is zeer stabiel (15 minuten getest met prime95, stabieler is niet nodig). Cpu werd meteen herkend door het bios. Moederbord ondersteunt de fsb van 133 MHz prima. Alleen de AGP-poort is dan overgeklokt maar met een pci-videokaart heb je daar natuurlijk geen last van. :) Check ook m'n signature voor de volledige specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_A
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-02-2022

A_A

beetje laate reactie mischien (maar m'n account hier is nog niet zo oud).

voor 'n lichte voeding ATX kun je bij http://www.computerstunt.nl
voor 8 euro terrecht ... ook zijn er enkele systeem kasten met 145 Wat(Forton) of 150 Wat IBM dat begint bij 11 euro (let op ik heb niet gezegd een mooie systeemkast :P)

A_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janusja
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-04 18:09
Ook ik heb een ASROCK K7S41GX met een Geode NX1750.

Het BIOS op het moederbord is versie 2.8.

Met CrystalCPUID kan ik wel mooi de Vcore instellen maar volgens mij doet hij dat niet echt; het opgenomen vermogen verandert er helemaal niet van. Het AMD tooltje geeft aan dat de ingestelde Vcore aanwezig is maar Speedfan bijvoorbeeld geeft continu 1.23 of 1.25 Volt aan.

Ik denk dus dat de Vcore niet echt verandert, en dat hij continu 1.25 Volt is.

Wie weet of de Vcore echt lager kan op dit moederbord? En hoe doe ik dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De Geode processor tenminste de Geode NX 1750+ heeft officieel een Vcore van 1,25 Volt. Dit Asrock moederbord is uitermate geschikt voor de Geode aangezien dit moederbord als één van de weinige desktop moederborden ook daadwerkelijk een Vcore van 1,25 Volt kan leveren dit is volgens mij ook gelijk het laagste voltage wat het moederbord kan.

P.s. Deze combinatie heb ik zelf in twee systeempjes draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 31-05-2007 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janusja
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-04 18:09
Njah, ik had gehoopt dat ik er nog een paar tiende volt af kon snoepen, als ik in de BIOS de Vcore iets verhoog dan neemt ook gelijk het opgenomen vermogen toe met een watt of 6, 7.

Dus als je er maar één tiende af zou kunnen krijgen zou dat toch ook al moeten schelen.

Weet iemand of dit met een hardware mod of zo kan?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste