Energiezuinige server

Pagina: 1
Acties:
  • 1.919 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:54
Hallo,

We hebben sinds kort internet via XMS (glasvezel 24Mbit) en wil een server in de meterkast zetten om goed mee te downloaden.

Nu zit ik kwa stroomverbruik aan een laptop te denken omdat die denk ik een stuk minder verbruiken dan een desktop variant.

De laptop betreft een P2 (of celeron, das nog niet helemaal duidelijk) van 366 MHZ (Dell latitude CPi xxxx, type weet ik niet). Er zit 5GB hardisk in maar met een USB 2.0 PCMCIA kaart kan daar wel een externe hardeschijf op. Verder ook 192 Mb geheugen.

Is het energie zuiniger om een laptop dag en nacht aan het stroom te hangen of een p2 desktop systeem met 250watt voeding. De meterkast is ook niet al te ruim dus een miditower word ook lastig maar daar kan je natuurlijk wel wat voor "modden".

Verder weet ik niet of een laptop "snel" genoeg is om alles weg te schrijven. Mijn huidige AMD turion 1.8gh had al moeite met 4 torrents en de hardeschijf bleef maar rammelen (met 1MB down en 1.6MB up) en ander dingen waren dan super traag met laden. Zou z'n oude laptop zonder al te veel "lag" op volle snelheid kunnen downloaden ?

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Je laptop is vrijwel zeker zuiniger, al zegt je 250 watt voeding totaal niets over het verbruik.

Ik denk wel dat beide systemen er flink wat moeite mee gaan hebben om de torrents op volle snelheid bij te houden, laat staan als je gaat usenetten (parren etc). Kan je niet beter denken aan een AMD Geode of een VIA C3 CPU? Die zijn relatief snel on ontzettend zuinig (misschien zelfs zuiniger dan je laptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Tja, eaa hangt toch echt af van de kwaliteit van de voeding van die P2 etc. Maar als je en P2 desktop met een 250 watt voeding pakt kun je net zo goed een nieuwere energiezuinige pc bij elkaar rapen voor 100e ofzo waarmee je met hetzelfde verbruik veel meer perfomance hebt.

Persoonlijk zou ik even langs gamma gaan om een Verbruiksmeter te kopen, dingen kosten geloof ik 10e. Op conrad hebben ze ze ook voor weinig. Dan kun je gewoon allebei even meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
een VIA powered computertje zou inderdaad leuk zijn, maar dat koop je niet even bij de shop op de hoek. Ik heb me er niet in verdiept maar dan zit je denk ik ook aan een "costume" computertje, want een standaard moederbord zal wel geen VIA CPU ondersteunen.....\

edit:

ik meende ooit eens te lezen over een router waarmee je torrents kon downloaden. Klopt dit ?

[ Voor 16% gewijzigd door BLACKfm op 17-04-2007 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-03 00:22
Kijk eens in het DIY RAID NAS bouwen

By the way, waarom gebruik je met zo'n verbinding torrents? Ik zou heel usenet ermee leegzuigen.
Als je nieuwsgroepen gaat gebruiken kan ik je wel vertellen dat je P2 en laptop het beide niet echt gaan trekken, maar voor een prikkie heb je een leuke P3 / P4 (2ghz ofzo)

[ Voor 56% gewijzigd door Extera op 17-04-2007 11:42 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
usenet = newsserver = betalen ???, Ik heb geen haast en torrents gaan ook snel en kost niks.

offtopic:
zoekt topic...

edit: Ik heb hier nog een werkende celeron D320 liggen en een sempron 2600+. Al zie ik die kwa stroomverbruik niet echt dag en nacht aan staan. Dan worden ze hier niet vrolijk.

[ Voor 43% gewijzigd door BLACKfm op 17-04-2007 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

BLACKfm schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 11:43:
celeron D320 liggen en sempron 2600+
De Sempron is zuiniger :+

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
BLACKfm schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 11:43:
usenet = newsserver = betalen ???, Ik heb geen haast en torrents gaan ook snel en kost niks.

offtopic:
zoekt topic...

edit: Ik heb hier nog een werkende celeron D320 liggen en een sempron 2600+. Al zie ik die kwa stroomverbruik niet echt dag en nacht aan staan. Dan worden ze hier niet vrolijk.
Voor 7,5 euro per maand heb je al unlimited access en een 20mbit lijn. Daar wordt je niet arm van.

Daarnaast kan je een processor altijd nog undervolten/clocken. Daar kan je het vermogen aardig wat mee omlaag schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-01-2024
Ik heb een via c3-800 mhz systeem met 512 mb in mijn meterkast staan. Met windows2003, mail server en download via newsgroepen. Gaat niet super snel maar binnen 3 uur is een dvd wel gerepareerd en uitgepakt.

En het mooie is dat dit ding ongeveer 40 watt gebruikt.

Een laptop is volgens mij nie echt bedoeld om 24 per dag aan te laten staan

[ Voor 0% gewijzigd door kaiiestan op 17-04-2007 13:09 . Reden: typo's ]

hondennamen.info Openscheermes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:49
Zoals je al aangeeft heeft je turion 1,8 al moeite om je torrents bij te houden @ 1 MBit (wat ik me moeilijk voor kan stellen maar toch) als je dan overgaat op 24MBit dan heeft een langzamer systeem het er zeker moeilijke rmee dan het systeem dat je nu hebt. een laptop is over het algemeen zuiniger dan een desktop, maar daarentegen niet erg geschikt voor 24/7 downloading.

ik heb hier een p-m 1,6 in een desktop moederbord staam. ding word gekoeld door een zalman northbridge koelblokje en dat zegt denk ik genoeg over het gebruik. ik kan niet in je portemonee kijken, en weet dus ook niet wat, en of je er iets aan uit wil geven maar als je zegt dat je een sempron hebt liggen zou ik die denk ik inzetten...

(zie SRV01 in sig)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
offtopic:
Ik meende dat het Mbit en MByte was, ofwel me 1.8 turion laptop zat in totaal met pakweg 2.5 MB per seconden data te lezen/weg te schrijven. niet 2.5 Mbit

Ik heb voorheen voor mijn download zaakjes een Dell optiplex gebruikt alà P2 400MHZ variant. Compact en stil. Aangezien ik dat gewoon heb liggen zou dat dan een optie zijn. Verder zou een adresje waar ik een VIA config kan regelen ook welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Laatst online: 18-04 23:59
Wat ik altijd zo vreemd vind, is dat er altijd gerefereerd wordt naar een Via systeem of een oude laptop in dit soort situaties. Inderdaad, het heet misschien energiezuinig, maar het is dan ook zeer zeker traag. Vandaag de dag zijn processoren veel zuiniger met energie. Het lijkt misschien wel dat ze meer verbruiken, technologische ontwikkelingen hebben er voor gezorgt dat de prestatie per Watt heel sterk is toe genomen. Er is veel, veel meer te berijken met een modern 'energiezuinig' setje en dan deze te undervolten, als het gebruik nog boven de proporties uit komt.

Om dingen aan te halen, een moderne chipset is gebakken met een kleiner procédé en heeft veel geintegreerd waar een oud systeem nog losse chips zou kunnen hebben. DDR2 is veel zuiniger dan DDR1. DDR1 is zuiniger als SD. Je laptop bezit nog oud energieslurpend geheugen. En nee, je moet natuurlijk niet naar een setje Dominator modules kijken.

Ook harde schijven zijn zuiniger geworden. Echt zuiniger, kan zo dik de helft schelen heb ik gemerkt.

De genoemde systemen zullen qua kracht een bottle gaan vormen met een 24bit internet aansluiting. Het is dus raadzaam om voor jezelf te gaan kijken of je niet op de verkeerde manier aan het bezuinigen bent.

@Linuzz, waarom neem jij geen glas, met een optisch kaartje in het PCI-X slot, wordt dat ook nuttig gebruikt :)
@LinuZZ post hieronder, het is niet duur, het is duurzaam. DFI-ACP industrial computer bordje. Fiberkaartjes hoeven niet zoveel te kosten. Zal eens kijken of ik ze gratis kan scoren.
@Wubboz post hieronder, neem je toch gewoon een Phantom 300? Passief gekoeld en een efficientie boven de 90%. 500 kan ook, maar is iets overdone.

[ Voor 10% gewijzigd door Hardware Junk op 17-04-2007 13:28 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WubboZ
  • Laatst online: 14-12-2023

WubboZ

Evil Inside

Ik ben zelf bezig met een Pentium mobile op een socket 479 plankje. Ideaal, denk ik...
SATA, vga onboard, dual gigabit, en de TDP van proc is 20 watt. De grootste verbruik bottleneck is dat ik nog een zo licht mogelijke voeding moet vinden....
Als je het eenmaal aan de praat hebt werkt het fantastisch, het is alleen wel duur spul allemaal :/

BTW is die 'glasvezel' niet gewoon ADSL2+ ? ALs dat zo is mag je hopen dat je de 24 Mbit haalt ;) (hier blijft er maar 15 van over)

(\__/)
(='.'=)
This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Laatst online: 22:49
BLACKfm schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 13:17:
offtopic:
Ik meende dat het Mbit en MByte was, ofwel me 1.8 turion laptop zat in totaal met pakweg 2.5 MB per seconden data te lezen/weg te schrijven. niet 2.5 Mbit

Ik heb voorheen voor mijn download zaakjes een Dell optiplex gebruikt alà P2 400MHZ variant. Compact en stil. Aangezien ik dat gewoon heb liggen zou dat dan een optie zijn. Verder zou een adresje waar ik een VIA config kan regelen ook welkom zijn.
Nadeel van de via configs is dat ze niet echt heel erg rap zijn, en vrij duur. als alternatief heb ik gekozen voor de p-m, staat er nu 1 @ v&a voor 20 euro nadeel daarvan is dat je er een redelijk duur mobo voor nodig hebt.

@ HW Junk: omdat dergelijke kaartjes 400 euro kosten?

[ Voor 3% gewijzigd door LinuZZ op 17-04-2007 13:26 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
als ik het zo goedkoop mogelijk wil kan ik met een Intel Celeron M 410 (1.4gh) dan prima uit de voeten ?

edit:
Die zou ik overigens met een moederbord moeten kopen wat me ongeveer 100 euro gaat kosten en een amd sempron 2600+ en moederbord heb ik nog liggen.

Verschild een sempron met de mobile veel in watt/verbruik ?

[ Voor 51% gewijzigd door BLACKfm op 17-04-2007 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Laatst online: 18-04 23:59
BLACKfm schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 14:13:
als ik het zo goedkoop mogelijk wil kan ik met een Intel Celeron M 410 (1.4gh) dan prima uit de voeten ?

edit:
Die zou ik overigens met een moederbord moeten kopen wat me ongeveer 100 euro gaat kosten en een amd sempron 2600+ en moederbord heb ik nog liggen.

Verschild een sempron met de mobile veel in watt/verbruik ?
Wat wil je nou? Wil je een energiezuinige server of een extreem goedkope bak? Ik denk toch dat je dat voor jezelf even goed moet gaan bedenken.

Bijvoorbeeld heb je voor 25 euro een voeding. Deze Qtec's hebben vaak een efficientie van 55%. Je kan voor 154 euro een Phantom 300 kopen met een efficientie van 90%. Praat ik puur over alleen de voeding!

Ja, een goed moederbord kost snel 180 euro.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat oude laptopje zou best geschikt kunnen zijn (maar dan inderdaad wel met een snelle externe hdd via esata of usb via pcmcia). *MAAR*, dan moet je wel linux oid draaien, met bijvoorbeeld rtorrent als programma. Hier kun je moeiteloos veel torrents mee downloaden en seeden, met nauwelijks cpu verbruik. Als je windows gaat draaien met azureus oid, dan is een quad-core c2d op 3Ghz nog niet rap genoeg ;-)

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191133

als je zoekt naar een absoluut zuinig systeem dan is een VIA Epia het absoluut minium. onder de 15watt voor het hele systeem inclusief 3,5" hdd.

een trapje hoger kom je bij de laptop proccessors uit zoals de Pentium-M of Turions. die zijn ook meteen een stukje duurder. gebruiken zo tussen de 20 a 30watt maar zijn ook wel een tandje sneller dan de VIA Epia.

nog een stapje hoger vindt je de semperon of een terug geclokte celereon. het vebruik ligt vaak tussen de 37 a 45 watt voor de proccessor alleen. snelheid is net iets lager dan de laptop proccessors maar de prijs is ook een stuk goedkoper. voor een strak budget is dit vaak de betere keuze.

kortom: als je een stak budget hebt van minder dan 150 euro kun je beter voor de semperon gaan daar deze kwa snelheid tussen een pentium-M en Via C7 in zal liggen maar duidelijk goedkoper is.

is energie zuinigheid een must en kun je uurtje wachten met uitpakken/parren dan is de Via Epia de absolute keuze. moederborden inclusief proccessor geleverd, je moet alleen nog ram, voeding, kast, hdd, etc, toevoegen en klaar is je systeem. kwa snelheid zit een Via C3 1Ghz ongeveer op het nivo van een P3 op 733Mhz. van de VIA C7 op 1Ghz weet ik het niet zeker maar zal zeker beter zijn dan de C3 daar deze de opvolger is. ook heeft de C7 optimalizaties voor hash-functies aanboord waardoor parren mogelijk zelfs zeer snel is daar dit hardware matig kan gebeuren. een Via Epia bordje is in de meeste webshops wel te vinden in verschillende uitvoeringen voor tussen de 100 to 250 euro afhankelijk hoeveel toeters en bellen je er bij wilt. ook de Jetway borden worden geleverd met Via C7 proccessors onboard.

duurste maar ook snelste van de 3 zijn de laptop proccessors zoals de Pentium-M maar ook de nieuwere Core2duo Merom. deze zijn prijzig met zo'n 100 to 240 euro voor de proccessor alleen. de moederborden, socket 479, zijn vaak ook prijzig met zo'n 200 euro. snelheid van bijvoorbeeld de Core2Duo Merom T5600 ligt op het nivo van een Athlon X2 3800+. zeg maar zo'n 2 a 2,5x de snelheid van het VIA Epia systeem. het energie verbuik ligt dan ook op 4x dat nivo net zoals de prijs.

Ik weet uit eigen ervaring dat zo'n Via Epia bordje niet alleen de zuinigste is maar ook ruim voldoende is als 24/7 download bak. het uipakken/parren van een DVD'tje duurt wel even maar daar dit meestal s'nachts gebeurd kan ik er wel op wachten. ook maakt het echt uit welke software je draait. als je er een licht systeem van maakt met linux of windows 2000 met alles uit dan is zo'n Epia systeem bijna overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Anoniem: 191133 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 23:06:
duurste maar ook snelste van de 3 zijn de laptop proccessors zoals de Pentium-M maar ook de nieuwere Core2duo Merom. deze zijn prijzig met zo'n 100 to 240 euro voor de proccessor alleen. de moederborden, socket 479, zijn vaak ook prijzig met zo'n 200 euro. snelheid van bijvoorbeeld de Core2Duo Merom T5600 ligt op het nivo van een Athlon X2 3800+. zeg maar zo'n 2 a 2,5x de snelheid van het VIA Epia systeem. het energie verbuik ligt dan ook op 4x dat nivo net zoals de prijs.
Hier wil ik toch even een nuance aanbrengen. Je schetst de situatie hier wel erg rooskleurig voor de epia.

De epia wordt echt hard afgemaakt door alle niet-epia CPU's. Zeker een c2d CPU zal hier gehakt van maken, en dan spreken we niet van 2 a 2.5 keer de snelheid, maar een aardige factor hoger.

Het energieverbruik van een c2d systeem zal, in idle toestand, hoger zijn dan een epia, maar niet veel meer (uitgaande van een gelijke voeding, aangezien dat vrij belangrijk is). Enkele watts hooguit. Aangezien je systeem over het algemeen >90% idle is, zal het gemiddelde verbruik weinig hoger zijn.

Zelf heb ik een pentium-M systeem dat idle nog geen 10W verbruikt, dat is wel zonder 3.5" disks. Onder load 32W.

Wel heb je gelijk wat de prijs betreft. Je zou eens moeten uitrekenen hoe snel je een zuinigere oplossing terugverdiend hebt. Per watt minder gemiddeld verbruik per jaar scheelt je dat grofweg 1,50-1,80 euro (reken even na met je eigen nota: 365.25 * 24 * kWh-prijs (inclusief alle belastingen!)). Als je bijv. een systeem hebt van gemiddeld 30W verbruik, vs een systeem van 15W verbruik, dan kost je dat zo'n 50 euro extra aan stroom in 2 jaar tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

heey!

ik gebruik al een hele tijd een athlon 1800 palomino met 1GB ram voor het downloaden (emule, torrents ook af en toe) en als fileserver.

Specs:
Athlon XP 1800 palomino
1GB (2*512) ddr400
ECS K7S5A
Asus GF4 MX440
2* 7200rpm hdd (40GB Seagate, 200GB Maxtor)
floppy
DVD fikker
cd fikker (geen dvd combodrive)
audigy 2 zs platinum (luister er namelijk ook muziek op)
realtek NIC
2*12cm fan
Thermaltake Silent PurePower W0049, 680W
Geen id hoeveel watt dit ding verstookt maar volgens de verschillende PSU calculatoren ~290watt.

Anyway, nou zoek ik dus een alternatief systeem met wat meer cpu power (dualcore) en ondersteuning voor grotere/snellere hd's. En lager stroomverbruik als het kan :9
Dit systeem gaat dan puur en alleen voor downloaden gebruikt worden.

Why? Nou, de athlon 1800 heeft het aardig zwaar als emule aan het afronden/rehashen gaat. Het afronden duurt trouwens best lang, óók als het om kleine (5MB>) bestandjes gaat. Het komt ook regelmatig voor dat het afronden/rehashen zoveel vraagt van het systeem dat emule gewoon kapt met downloaden (aan de leds op de router te zien). Dit doet ie trouwens ook als ik net een stuk of 10 (500MB<) files toevoeg in ezel. (even later gaat ie wel weer verder)
+ dit systeem kan maar max 250GB hd's aan...

Tips?

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 26-04-2007 10:38 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik zat een tijdje terug in het zelfde schuitje, maar heb uiteindelijk voor goedkope redelijk efficiente spullen gekozen. Uiteindelijk was ik ongeveer 350 euro kwijt voor een Antec NSK2400 (stil en standaard met een 85%-efficiente voeding geleverd), een AMD Sempron 3200+ AM2 (toen de goedkoopste processor met klokschaling), een Asus M2NPV-VM moederbordje (volgens een paar tests bleek die nvidia-chipset voor AM2 toen het zuinigst), een WD Caviar 250GB (die leek volgens de specs het zuinigst in idle modus) en een enkele 512MB DDR2-module van kingston (zuiniger dan twee van 256MB).

Uiteindelijk verbruikt het ding nu idle zo'n 60Watt.
De voeding is nogal overkill (380W ofzo) en dat kan dus ook nog wel beter (een 120W voeding ofzo zou wel interessant zijn). Maar dat kost me weer aardig wat extra dan.

Toch kon ik voor zo'n bedrag niet iets beters vinden toen. De laptopprocessoren werden al gauw veel duurder, zeker de socket 479-oplossingen. En de epia-oplossingen waren enerzijds ook een stuk duurder en anderzijds ook nog een stuk trager. Dat laatste woog bij mij toch nog wel iets zwaarder omdat ik er ook nog diverse andere dingen af en toe mee doe.

Let er trouwens op dat een Core2Duo systeem idle meestal meer verbruikt dan een vergelijkbaar AM2-systeem. Zeker als je er van uit gaat dat de goedkoopste energie-efficient AM2-cpu ruim voldoende is voor de taak van downloadmachine.

Nog even ter illustratie dat zo'n doos inderdaad vooral idle staat te zijn. Dit is de output van de 'time_in_state' in Linux op mijn doosje:
1800000 2586435
1000000 333898054

Oftewel slechts 0.77% van de tijd (38 dagen) dat ie nu aanstaat heeft ie zijn 1800Mhz-staat nodig gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Ja, deze topics:

Deze in het bijzonder (dit topic hoort eigenlijk hieronder):
http://gathering.tweakers...ist_messages/1207455/last

En hier staan ook nog wat interessante dingen in:
http://gathering.tweakers...list_messages/920580/last

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Elke moderne cpu is zowat zuiniger dan die (behalve de Pentium 4's), neem onboard video, onboard geluid (tenzij je dat echt slechter vindt klinken), onboard netwerk, etc. Geen dvd-fikker e.d. er in als je die toch niet gebruikt. Probeer het met 1 nieuwe harde schijf, niet diverse losse, 1 ram-reepje verbruikt weer net iets minder dan twee losse en ik betwijfel of je erg veel positief effect merkt van dual-channel geheugen voor zulke toepassingen. Neem een veeel minder krachtige, high-efficient voeding, 300W is waarschijnlijk meer dan voldoende.
Anyway, nou zoek ik dus een alternatief systeem met wat meer cpu power (dualcore) en ondersteuning voor grotere/snellere hd's. En lager stroomverbruik als het kan :9
Dit systeem gaat dan puur en alleen voor downloaden gebruikt worden.
Volgens mij zou je met een EE versie van de AMD 3800+ evt de X2 al een heel eind komen?
Het afronden duurt trouwens best lang, óók als het om kleine (5MB>) bestandjes gaat.
En je draait niet toevallig een virusscanner die daar heel intensief tussen gaat zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ACM schreef op donderdag 26 april 2007 @ 10:45:
[...]

Elke moderne cpu is zowat zuiniger dan die (behalve de Pentium 4's), neem onboard video, onboard geluid (tenzij je dat echt slechter vindt klinken), onboard netwerk, etc. Geen dvd-fikker e.d. er in als je die toch niet gebruikt. Probeer het met 1 nieuwe harde schijf, niet diverse losse, 1 ram-reepje verbruikt weer net iets minder dan twee losse en ik betwijfel of je erg veel positief effect merkt van dual-channel geheugen voor zulke toepassingen. Neem een veeel minder krachtige, high-efficient voeding, 300W is waarschijnlijk meer dan voldoende.
Daar zat ik ook al aan te denken: alles onboard. NIC niet, 'k ga er dan maar eens een cpu ontlastende intel pro 1000 gt in zetten, (tenzij de onboard al zo'n cpu ontlastende is.)
Volgens mij zou je met een EE versie van de AMD 3800+ evt de X2 al een heel eind komen?
En die vreet een stuk minder juice?
En je draait niet toevallig een virusscanner die daar heel intensief tussen gaat zitten?
NOD32, maar voor zover ik weet scant ie de zooi van emule niet.

Dus zoiets als dit:
3800 X2 socket AM2
1GB ddr2 (of 2*1GB, dan wordt er veel minder geswapt dan nu)
Moederbord met alles onboard ( gigabyte GA-MA69VM-S2 maybe?)
Intel pro 1000GT
2*HD, 1 voor windhoos 1 voor data.
DVD-rom speler
Kast+voeding
= ...watt?

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 26-04-2007 11:16 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

bartgrefte schreef op donderdag 26 april 2007 @ 10:54:
Daar zat ik ook al aan te denken: alles onboard. NIC niet, 'k ga er dan maar eens een cpu ontlastende intel pro 1000 gt in zetten, (tenzij de onboard al zo'n cpu ontlastende is.)
Dat lijkt me eerlijk gezegd overbodig. Je kan - denk ik - beter ietsje meer cpu belasten dan een compleet extra PCI-apparaat er aan hangen. Tenzij je bang bent dat die belasting nadelig is voor de rest van het systeem zou ik daar iig niet aan beginnen en ik betwijfel of je er iets van merkt, zeker niet met een dual-core processor. Er zijn wel reviews naar gedaan recentelijk volgens mij, die zou je nog op kunnen zoeken. Volgens mij was de bottom-line dat er niet erg veel verschil in cpu-belasting tussen on-board realtek en extern intel zat.
En die vreet een stuk minder juice?
Dan je palomino? Dat lijkt me wel ja. Mijn Sempron-systeem verving een oude socket A athlon 850 en het stroomverbruik halveerde, jouw palomino verbruikt waarschijnlijk een stuk meer dan die athlon van mij.
NOD32, maar voor zover ik weet scant ie de zooi van emule niet.
Ik zou het goed uitzoeken, bij mij zorgden zowel kaspersky als avast er voor dat mijn systeem even onbruikbaar werd elke keer als emule een file klaar had. Nu met Avira Anti-vir merk ik er niets van.
Wordt er nu veel geswapt dan? Lijkt me toch niet? Tenzij je er meer mee doet dan je hier zegt natuurlijk.
Op het forum van silentpcreview.com en diverse benchmarks kan je evt kijken naar de zuinigste chipsets voor de AM2. Maar ik denk dat je met de meeste niet slecht af bent, de verschillen zaten in enkele watts/procenten.
Zou ik zelf niet twee losse voor nemen. Twee losse partities natuurlijk wel.
Kast+voeding
= ...watt?
Als je een niet overdadige efficiente (300W, 85%+ ofzo) voeding neemt en een kast met niet te veel fans (heb je toch niet nodig) zou je met ruim minder dan 100W, misschien wel net als de mijne op zo'n 60W idle moeten kunnen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ACM schreef op donderdag 26 april 2007 @ 11:59:
[...]

Dat lijkt me eerlijk gezegd overbodig. Je kan - denk ik - beter ietsje meer cpu belasten dan een compleet extra PCI-apparaat er aan hangen. Tenzij je bang bent dat die belasting nadelig is voor de rest van het systeem zou ik daar iig niet aan beginnen en ik betwijfel of je er iets van merkt, zeker niet met een dual-core processor. Er zijn wel reviews naar gedaan recentelijk volgens mij, die zou je nog op kunnen zoeken. Volgens mij was de bottom-line dat er niet erg veel verschil in cpu-belasting tussen on-board realtek en extern intel zat.
Okeej, dan ga ik die onboard wel gebruiken.
Dan je palomino? Dat lijkt me wel ja. Mijn Sempron-systeem verving een oude socket A athlon 850 en het stroomverbruik halveerde, jouw palomino verbruikt waarschijnlijk een stuk meer dan die athlon van mij.
Goed om te weten!
Ik zou het goed uitzoeken, bij mij zorgden zowel kaspersky als avast er voor dat mijn systeem even onbruikbaar werd elke keer als emule een file klaar had. Nu met Avira Anti-vir merk ik er niets van.
zal der wel eens naar kijken, maar volgensmij zit nod32 gewoon uit z'n neus te eten...
Wordt er nu veel geswapt dan? Lijkt me toch niet? Tenzij je er meer mee doet dan je hier zegt natuurlijk.
variërent van 600-900MB
Als FF een paar tabs open heeft staan (als ik zoek naar files voor ezeltje) dan is dat heel erg te merken.
Meestal zit ik dan trouwens ook muziek te luisteren met iTunes en (als m'n laptop uit staat) draait msn live en icq ook op die pc.
Op het forum van silentpcreview.com en diverse benchmarks kan je evt kijken naar de zuinigste chipsets voor de AM2. Maar ik denk dat je met de meeste niet slecht af bent, de verschillen zaten in enkele watts/procenten.
Zal daar van 't weekend eens kijken.
Zou ik zelf niet twee losse voor nemen. Twee losse partities natuurlijk wel.
Hmm... najah, zie wel.
Als je een niet overdadige efficiente (300W, 85%+ ofzo) voeding neemt en een kast met niet te veel fans (heb je toch niet nodig) zou je met ruim minder dan 100W, misschien wel net als de mijne op zo'n 60W idle moeten kunnen lijkt me.
(minimaal) een 12cm voor en een 12cm achter lijkt me toch wel verstandig met die zomerse dagen, of niet?
Dat icm een coolermaster/tagan/fortron 300-380w lijkt me dan meer dan zat.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:58

Hoicks

Techno!

Ik gebruik een oude Compaq Deskpro p3-800 MHz als server.

P3-800
512MB SDR SDRAM
320GB Seagate HD
20GB Maxtor backup schijf
1x Intel 1000GT GBIT NIC
1x 10/100 3com NIC.

Windows 2003 server met AD/DHCP/FTP/IMAP/WEBMAIL/TORRENTS

Samen met mijn netgear 108 gigabit switch trekt het geheel tussen de 60 en 70 watt continue.

Met een oude bak kun je dus best nog wel zuinig en reelijk goedkoop een thuisserver hebben.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97275

offtopic:
Wat zit iedereen toch met die torrents te pielen. www.tweaknews.nl!

:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

bartgrefte schreef op donderdag 26 april 2007 @ 14:55:
(minimaal) een 12cm voor en een 12cm achter lijkt me toch wel verstandig met die zomerse dagen, of niet?
Ik weet het niet, maar die Antec NSK2400 heeft bij mij ook 2 12cm fans, waarvan ik er toevallig vanmiddag maar een heb uitgezet, want de (stock)cpukoeler voelde gewoon vrij koel aan, dus daar zit zat speling bij... Vergeet niet dat juist de energiezuinige componenten er ook voor zorgen dat je minder koeling nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Anoniem: 97275 schreef op donderdag 26 april 2007 @ 19:41:
offtopic:
Wat zit iedereen toch met die torrents te pielen. www.tweaknews.nl!

:w
'pielen'? Oh nee, niet meer hoeven parren! En dan ook nog niet betalen! Wat een drama :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:32
bartgrefte schreef op donderdag 26 april 2007 @ 10:54:

Dus zoiets als dit:
3800 X2 socket AM2
Intel pro 1000GT
DVD-rom speler
Kast+voeding
= ...watt?
= 65-70 Watt? idle 59 Watt
3800 X2 EE en GA-M55plus-S3G Coolermax RS-430 iGreen Mandriva 2007
brama schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 00:57:
'pielen'? Oh nee, niet meer hoeven parren! En dan ook nog niet betalen! Wat een drama :z
Misschien autounpack als je toevallig windhoos gebruikt ??

[ Voor 18% gewijzigd door Domba op 27-04-2007 01:20 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ACM schreef op donderdag 26 april 2007 @ 20:03:
[...]

Ik weet het niet, maar die Antec NSK2400 heeft bij mij ook 2 12cm fans, waarvan ik er toevallig vanmiddag maar een heb uitgezet, want de (stock)cpukoeler voelde gewoon vrij koel aan, dus daar zit zat speling bij... Vergeet niet dat juist de energiezuinige componenten er ook voor zorgen dat je minder koeling nodig hebt :)
goeie :>
Domba schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 01:04:
[...]

= 65-70 Watt? idle 59 Watt
3800 X2 EE en GA-M55plus-S3G Coolermax RS-430 iGreen Mandriva 2007

[...]
Misschien autounpack als je toevallig windhoos gebruikt ??
maakt 't nog uit welke revisie? zie er 3 namelijk, elk een andere chipset:
1.0: NVIDIA® Geforce 6100 + nForce 430 chipset
2.0: NVIDIA® Quadro NVS 210S + 430 chipset
3.0: NVIDIA® GeForce™ 6150 / nForce™ 430 Chipset

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 27-04-2007 09:06 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:32
bartgrefte schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 08:44:

maakt 't nog uit welke revisie? zie er 3 namelijk, elk een andere chipset:
1.0: NVIDIA® Geforce 6100 + nForce 430 chipset
2.0: NVIDIA® Quadro NVS 210S + 430 chipset
3.0: NVIDIA® GeForce™ 6150 / nForce™ 430 Chipset
Ik heb de V1.0.

Vorige jaar okt. was ik speficiek opzoek naar rev2.0 (Gigabyte/importeur) en de rev.3.0 was net aangekondigd en enkele webshops in de EC hadden deze in het assortiment opgenomen, maar geen van alle kon toen een leverdatum geven Sinds dien heb ik geen mailtje in mijn box gezien dat deze ook daadwerklijk leverbaar was. Uiteindelijk heb ik de rev 1.0 gekocht omdat van de importeurs met de melding kwamen dat de rev. 1.0 geheel uitgeleverd was en men niet wist en of de in bestelling staande zending nog zou komen, navraag bij Gigabyte.nl gaf toen telefonisch het zelfde antwoord
Ik heb even in Pricewatch gekeken en volgens mij zijn dat allemaal nog rev 1.0 's en klik eens even door wie hem werkelijk kan leveren?
Voor je op de gigabyte GA-MA69VM-S2 je config baseert, verzeker je ervan dat deze leverbaar is of komt, want als ik even google zie ik vergelijkbare signalen als met mijn rev 2.0 M55plus bordje.

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 28-04-2007 15:28 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206777

Ik heb zelf als server een P3 650 MHZ staan, met 256mb ram, 30 GB hdd, dit ding is stil + verbruik = 40~50 Watt, en ik download veel torrents, met een snelheid van 1mb en host ook nog websites, dit gaat allemaal zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-04 01:56

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Ik gebruik voor mijn server cool en quiet ( zit bij mijn amd 64 CPU) Dat is ideaal als server en usenet. Je kunt dan voluit draaien als je gaat parren en de rest van de tijd draait ie maar op 800 mhz. Deze techniek gebruikt een laptop ook dus.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Domba schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 15:01:
[...]

Ik heb de V1.0.

Vorige jaar okt. was ik speficiek opzoek naar rev2.0 (Gigabyte/importeur) en de rev.3.0 was net aangekondigd en enkele webshops in de EC hadden deze in het assortiment opgenomen, maar geen van alle kon toen een leverdatum geven Sinds dien heb ik geen mailtje in mijn box gezien dat deze ook daadwerklijk leverbaar was. Uiteindelijk heb ik de rev 1.0 gekocht omdat van de importeurs met de melding kwamen dat de rev. 1.0 geheel uitgeleverd was en men niet wist en of de in bestelling staande zending nog zou komen, navraag bij Gigabyte.nl gaf toen telefonisch het zelfde antwoord
Ik heb even in Pricewatch gekeken en volgens mij zijn dat allemaal nog rev 1.0 's en klik eens even door wie hem werkelijk kan leveren?
Voor je op de gigabyte GA-MA69VM-S2 je config baseert, verzeker je ervan dat deze leverbaar is of komt, want als ik even google zie ik vergelijkbare signalen als met mijn rev 2.0 M55plus bordje.
Weet jij toevallig of die C&Q heeft? zie dat niet op site gigabyte staan...
Vind namelijk wel handig dat ie wanneer de cpu niet veel uitvreet dat ie teruggeklokt wordt.
Met dank aan de post boven deze kwam ik daar zo ineens op ;)

edit: na beetje rondsnuffelen... niet meer leverbaar :/ , o well, dan maar ander bordje zoeken

de M61P-S3 is wel leverbaar, maar support die C&Q? Op amd.com staat die niet in de lijst... de M61PM-S2 wel. Maar die is mini-atx... ach wat maakt ook niet uit :>

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 30-04-2007 12:37 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191133

brama schreef op donderdag 26 april 2007 @ 09:55:
[...]

Hier wil ik toch even een nuance aanbrengen. Je schetst de situatie hier wel erg rooskleurig voor de epia.

De epia wordt echt hard afgemaakt door alle niet-epia CPU's. Zeker een c2d CPU zal hier gehakt van maken, en dan spreken we niet van 2 a 2.5 keer de snelheid, maar een aardige factor hoger.

Het energieverbruik van een c2d systeem zal, in idle toestand, hoger zijn dan een epia, maar niet veel meer (uitgaande van een gelijke voeding, aangezien dat vrij belangrijk is). Enkele watts hooguit. Aangezien je systeem over het algemeen >90% idle is, zal het gemiddelde verbruik weinig hoger zijn.

Zelf heb ik een pentium-M systeem dat idle nog geen 10W verbruikt, dat is wel zonder 3.5" disks. Onder load 32W.

Wel heb je gelijk wat de prijs betreft. Je zou eens moeten uitrekenen hoe snel je een zuinigere oplossing terugverdiend hebt. Per watt minder gemiddeld verbruik per jaar scheelt je dat grofweg 1,50-1,80 euro (reken even na met je eigen nota: 365.25 * 24 * kWh-prijs (inclusief alle belastingen!)). Als je bijv. een systeem hebt van gemiddeld 30W verbruik, vs een systeem van 15W verbruik, dan kost je dat zo'n 50 euro extra aan stroom in 2 jaar tijd.
Ik ging hier uit van de Via C3 uit 2002-2003. laten we dan ook vergelijken met CPU's uit 2002-2003. C2D bestonden toen nog niet dus haal die er ook niet bij. ik vergeleek dan ook de C3 met de eerste K8 zoals de opteron 140 en de Athlon64 3200+ en de P4 3Ghz.

Via heeft immidels geen licentie meer op de FSB van intel en mag daarom de C3 welke de FSB van intel nog gebruikt dan ook niet meer verkopen. omdat ik zelf ook wel benieuwed was naar de prestaties van zijn de opvolger de C7 heb ik recent een Via PC2500 micro-atx mobo gekocht met de Via C7 op 1,5Ghz. de FSB loopt op 100Mhz met een multiplier van 15x. de FSB is tevens quadpumped dus 400Mhz effectief.

ik heb gisteren het systeem in mekaar gezet en een ALU&FPU test van SiSoft Sandra 2007 gedraaied. in vergelijking met de C3 is vooral de FPU performance veel beter geworden. ik heb om de vergelijking te maken ook dezeflde benchmark gedraaied op mijn Via Epia M1000 welke een Via C3 op 1Ghz draait.

de Via C3 scoort 1287 ALU punten en 677 FPU punten. op gelijke clock 1930 ALU en 1014 FPU.
de Via C7 scoort 2122 ALU punten en 1834 FPU punten oftewel een 9% ALU en 80% FPU.

een hele verbetering zeker omdat de energie consumpie het zelfde is gebleven. het is nog altijd langzamer dan Intel of AMD maar de kwa prestatie/watt verhouding hebben zowel AMD als Intel toch echt het nakijken ten opzichte van Via. zeker voor een niet veel eisend systeem dat energie zuinig moet zijn en 24/7 moet kunnen draaien is de C7 de juiste keuze.

nog een leuke feature waar ik binnenkort nog eens mee aan de gang ga is het feit dat ik de FSB op maximaal 220Mhz kan zetten wat de C7 naar (220x15) 3,3Ghz zou drijven. gezien deze op 0,9-1,1v draait zou dit wel eens een leuke overklokker kunnen worden hoewel die 220 waarschijnlijk niet wil maar toch, eens zien hoever die gaat. 120% overclock zou een leuke bonus zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21785

Over dat Gigabyte moederboard: volgens deze test is de AMD 690 chipset energiezuiniger dan de nVidia GeForce 6150. In de test wordt een MSI K9AGM2-FIH moederboard genoemd, met de AMD 690G chipset. Voor een server is on-board HDMI wat overkill, dus dan lijkt me die GigaByte GA-MA69VM-S2 met de AMD 690V chipset inderdaad een erg goed alternatief!

Is volgens mij nog best aardig leverbaar, hoewel hij niet in de pricewatch staat. Maar volgens dit lijstje hebben ze hem bij diverse shops voor prijzen ruim onder de €60,-. Maar die MSI K9AGM2-FIH is ook niet duur.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 21785 op 14-05-2007 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blub84
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-12-2013
mijn servertje gebruikt 110 watt idle met aardig wat hdd's er in
p4 1,6 socket 478 (northwood?)
asus p4p800
5 hdd's tussen de 160 en 250 gb
op een 300w Aopen voeding
onboard lan
2x 80mm case fan

met 1 of 2 hdd's zal ie wel iets van 80 a 90 watt gebruiken.

dan heb je een id wat zoiets gebruikt :)

dit is ook wel intressant http://www.computerstunt....0-asrock-k7s41gx-vga.html

[ Voor 49% gewijzigd door blub84 op 14-05-2007 16:55 ]

euh....

Pagina: 1