Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Feedback] CSL FAQ / Beleid

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 8.802 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thandor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Sinds 14 juli zijn er een aantal zaken in CSL veranderd. Hierbij is het beleid en de FAQ aangepast. Heb je daar een fout in ontdekt of wil je wat toevoegen / opmerken?
Het kan allemaal in dit topic! :)

[Voor 4% gewijzigd door Thandor op 14-07-2007 17:14]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het enige dat ik op voorhand wil zeggen _o_ _o_.
CSL haalde het niveau van GoT behoorlijk naar beneden en vind het een slimme zet dat de boodschappenlijst topics verleden tijd worden.
Ik denk dat ik me nu weer wat meer zal begeven in CSL, gezien we dan toch weer interessantere discussies aankunnen, ipv het zoveelste systeem dat maar 400€ mag kosten, maar wel topprestaties moet leveren ;)

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:53

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik vind dit een hele slimme zet d:)b _O_
Eindelijk verlost van die systeemvraagjes.
'Hoe is dit system
2e regel in de faq. Moet natuurlijk systeem zijn.

offtopic:
Terw_Dan :w

[Voor 6% gewijzigd door Outerspace op 14-07-2007 17:28]

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

• Guumuus
  • Registratie: februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

inderdaad petje af voor deze maatregelen, en dan doel ik ook met name op al het werk dat verricht is aan de HOWTO, ontzettend handig voor mensen die maar niet weten wat ze moeten kiezen etc. Op deze manier zal CSL zoals Terw_Dan al aangeeft een stuk interessanter worden...

The number one enemy of progress is question

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile / Nieuwsposter
Goeie zet. Ik heb echter nog wel een vraag. Wat gaat er met Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 14 gebeuren? Het niveau daar is gelijk aan de "hoe is dit systeem?"-vragen, en vaak zelfs lager. Is dit nog steeds toegestaan?

• Thandor
  • Niet online
Outerspace schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 17:27:
2e regel in de faq. Moet natuurlijk systeem zijn.
Is aangepast :).
RoD schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 17:51:
Goeie zet. Ik heb echter nog wel een vraag. Wat gaat er met Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 14 gebeuren? Het niveau daar is gelijk aan de "hoe is dit systeem?"-vragen, en vaak zelfs lager. Is dit nog steeds toegestaan?
Goede vraag :).
Binnenkort (fase2) komt er een nieuwe CSL en notebook FAQ. Het idee was om tegen die tijd ook een HOWTO op te zetten over het upgraden van een systeem en het topic vervolgens te sluiten. Voor nu blijft het dan even strak modereren in het topic (en TR's maken! ;)).

• Gamesua
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 10-06-2015
Het lijkt me toch logisch dat die topic moet blijven? Dat is 1 verzameltopic voor alle upgrade topics, precies zoiets als alle ervaringstopics..

Ik vind het een goede zet, maar misschien dat er een of twee extra BBG's moeten komen? Bijv de all-around voor 900, of gewoon op ongeveer dezelfde als een van de bestaande BBG versies maar met andere doelen? Want vorige keer was de workstation bv gebaseerd op een 3d systeem, nu 2d, op sommige vlakken zijn er dan bepaalde aanpassingen gemaakt die nu nog steeds goed passen, alleen dan in een 3d systeem.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gamesua schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 18:15:
Het lijkt me toch logisch dat die topic moet blijven? Dat is 1 verzameltopic voor alle upgrade topics, precies zoiets als alle ervaringstopics..
Hoe fijn zou het juist zijn als dat zou verdwijnen. Imho moet een tweaker zelf kunnen kiezen wat een leuke upgrade is adhv reviews. Dat is in elk forum zo (in PMG, VB, OM etc zijn dit soort dingen ook niet gewenst) dus lijkt me dat hier ook meer dan prima. Immers, er komen toch weer discussies die puur en alleen op persoonlijke voorkeur zijn gespitst, daar schiet je niets mee op.

• RoD
  • Niet online

RoD

Je kunt alle upgradevragen wel verzamelen in een topic, maar de vragen in dat topic voldoen niet meer aan de nieuwe policy, dus is het logisch dat ook dat topic verdwijnt. En inderdaad, een tweaker moet zelf kunnen kiezen.

• Guardian Angel
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het heeft "even" geduurd maar uiteindelijk is de oplossing er toch gekomen. Ik wil dan ook de crew van dit forum oprecht bedanken voor het geduld dat men met mij en andere kritische gebruikers heeft gehad.

Het volgende commentaar n.a.v. "Wat is er n u anders in CSL?"
Er waren tientallen nagenoeg gelijke topics en velen namen niet eens zelf de moeite namen om een simpele vraag op te zoeken.
moet zijn
Er waren tientallen nagenoeg gelijke topics en velen namen niet eens zelf de moeite om een simpele vraag op te zoeken.................
Systemvraag-topics openen m.b.t. systemen die behandeld worden in de Best Buy Guides
Moet zijn
Systeemvraag-topics openen m.b.t. systemen die behandeld worden in de Best Buy Guides..................

Edit:
Ik mis eigenlijk nog een stukje over het reageren in nieuwe welke-topics. Ik hoop dat zij die vaak reageren in/op dit soort topics dit in het vervolg altijd achterwege zullen laten en alleen een TR aanmaken.

Voor de niet zo lang op dit forum aanwezige gebruikers zou er ook iets verzonnen kunnen worden. Misschien dat een PM helpt zodat na enige tijd er vanzelf alleen startposten komen te staan. (De meest ideale situatie maar wel een utopie natuurlijk.)

[Voor 22% gewijzigd door Guardian Angel op 14-07-2007 23:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online
Werd er soms weleens gek van, maar soms stonden er ook zeer mooie en goed doordachte configs in met 'n beschrijving waar je U tegen zei... 't Is jammer imho dat zulke topics niet meer worden toegelaten, maarja er moest een keer 1 lijn worden getrokken natuurlijk! En dat is eindelijk gebeurd :)

Ben benieuwd wat 't gaat brengen met zulke topics die nu nog gestart worden... gelijk slotje?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

CLB schreef op zondag 15 juli 2007 @ 01:33:
Werd er soms weleens gek van, maar soms stonden er ook zeer mooie en goed doordachte configs in met 'n beschrijven waar je U tegen zei... 't Is jammer imho dat zulke topics niet meer worden toegelaten, maarja er moest een keer 1 lijn worden getrokken natuurlijk! En dat is eindelijk gebeurd :)
Ach, de mooie configs die er stonden was vaak toch van 'kijk mij eens patsen met m'n nieuwe systeem dat ik ga kopen'
Ben benieuwd wat 't gaat brengen met zulke topics die nu nog gestart worden... gelijk slotje?
Kijk maar bij de slotjes van vandaag, alles gaat gewoon op slot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zondag 15 juli 2007 @ 01:36:
Ach, de mooie configs die er stonden was vaak toch van
'kijk mij eens patsen met m'n nieuwe systeem dat ik ga kopen'
Mwah daar ben ik 't niet helemaal met je eens eerlijk gezegd... :)
Kijk maar bij de slotjes van vandaag, alles gaat gewoon op slot.
Yes was 't even aan 't bekijken en zag 't inderdaad :)

imho nog steeds een erg radicale oplossing, zo 1x alles op slot gooien...
Ik persoonlijk zou iets hebben gedaan in de trend van 'toegang tot SG beleid' ofzo...
Eerst 50 posts op GoT hebben, zodat je 'n beetje weet hoe alles werkt, oa CSL als je daarin geinteresseerd bent en zodoende kun je dan later een 'Is deze computer echt goed' topic starten :)

Maar in de sticky staat onder andere: 'Wees wel even voorzichtig met het 'direct afbranden' van de huidige stand van zaken, het effect zal zich eerst moeten bewijzen.' so we will see (en ik brand 't ook niet af)

Wat ik wel 'n beetje boers vind is dat er topics worden gesloten die voor 't nieuwe beleid zijn geopend...
Deze bijvoorbeeld: Laptop (student) +/- €700,-, voldeed gewoon aan alle eisen imho.

[Voor 10% gewijzigd door CLB op 15-07-2007 01:44]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thandor
  • Niet online
Guardian Angel schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 23:03:
Het volgende commentaar n.a.v. "Wat is er n u anders in CSL?"
Deze foutjes zijn verholpen :).
Edit:
Ik mis eigenlijk nog een stukje over het reageren in nieuwe welke-topics. Ik hoop dat zij die vaak reageren in/op dit soort topics dit in het vervolg altijd achterwege zullen laten en alleen een TR aanmaken.
CSL Beleid
Voor de niet zo lang op dit forum aanwezige gebruikers zou er ook iets verzonnen kunnen worden. Misschien dat een PM helpt zodat na enige tijd er vanzelf alleen startposten komen te staan. (De meest ideale situatie maar wel een utopie natuurlijk.)
Een PM is leuk maar er gaat waarschijnlijk wel erg veel tijd inzitten. Ik denk dat we vooralsnog wel vooruit kunnen met een vermelding in de sluitmessage (indien het topic en/of de replies erg slecht zijn).
Werd er soms weleens gek van, maar soms stonden er ook zeer mooie en goed doordachte configs in met 'n beschrijving waar je U tegen zei... 't Is jammer imho dat zulke topics niet meer worden toegelaten, maarja er moest een keer 1 lijn worden getrokken natuurlijk! En dat is eindelijk gebeurd :)

De topics die nu gestart worden en niet conform de policy zijn zullen op slot gaan. De 'uitgebreidheid' of 'schoonheid' zal (en mag) daar geen rol in spelen :).
CLB schreef op zondag 15 juli 2007 @ 01:40:
imho nog steeds een erg radicale oplossing, zo 1x alles op slot gooien...
Radicaal, inderdaad. De afgelopen maanden is duidelijk geworden dat 'radicaal' enigzins de oplossing is. Tevens is het lastig om topics die vóór de launch van het nieuwe beleid zijn gestart, open te houden. Het huidige beleid geldt en eigenlijk wouden we sowieso af van dergelijke topics. Als bepaalde topics open zouden blijven en deze nog een maand actief blijven (wat zomaar zou kunnen omdat alle topics gesloten worden, maar die éne niet) dan staat dat niet in één lijn met de huidige policy.
Ik persoonlijk zou iets hebben gedaan in de trend van 'toegang tot SG beleid' ofzo...
Eerst 50 posts op GoT hebben, zodat je 'n beetje weet hoe alles werkt, oa CSL als je daarin geinteresseerd bent en zodoende kun je dan later een 'Is deze computer echt goed' topic starten :)
Dat is mijn inziens geen goede oplossing. De kans is groot dat andere subfora dan overspoeld worden met de vragen die in CSL gesteld werden. Het probleem is dan in CSL weg terwijl andere subfora er problemen bij krijgen.
Wat ik wel 'n beetje boers vind is dat er topics worden gesloten die voor 't nieuwe beleid zijn geopend...
Deze bijvoorbeeld: Laptop (student) +/- €700,-, voldeed gewoon aan alle eisen imho.
Het is alsnog een 'welke moet ik nemen?'-topic met een standaard recept. In het huidige beleid staat zelfs dat topics met 'welke studenten laptop?' niet toegestaan zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Thandor schreef op zondag 15 juli 2007 @ 04:27:
Radicaal, inderdaad. De afgelopen maanden is duidelijk geworden dat 'radicaal' enigzins de oplossing is.
Dat is natuurlijk 100% waar :) Maar ik zei ook nog:
maarja er moest een keer 1 lijn worden getrokken natuurlijk! En dat is eindelijk gebeurd :)
Tevens is het lastig om topics die vóór de launch van het nieuwe beleid zijn gestart, open te houden. Het huidige beleid geldt en eigenlijk wouden we sowieso af van dergelijke topics. Als bepaalde topics open zouden blijven en deze nog een maand actief blijven (wat zomaar zou kunnen omdat alle topics gesloten worden, maar die éne niet) dan staat dat niet in één lijn met de huidige policy.
Dat is jullie mening... Als 't een topic wordt waarin niet meer wordt gesproken over de configuratie van de TS, maar iedereen z'n eigen vragen neer gaat plempen zou je 'm daarom gewoon op slot kunnen doen!
Dat is mijn inziens geen goede oplossing. De kans is groot dat andere subfora dan overspoeld worden met de vragen die in CSL gesteld werden. Het probleem is dan in CSL weg terwijl andere subfora er problemen bij krijgen.
Tsjaa denk persoonlijk niet dat dat zal gebeuren... maarja dat weten jullie beter!!
Het is alsnog een 'welke moet ik nemen?'-topic met een standaard recept. In het huidige beleid staat zelfs dat topics met 'welke studenten laptop?' niet toegestaan zijn.
My fault!

Voor de rest vind ik het nieuwe CSL-beleid wel top hoor, maar wel in 1x pats boem en of dat echt nodig was... :)

[Voor 10% gewijzigd door CLB op 15-07-2007 11:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Gamesua schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 18:15:
Ik vind het een goede zet, maar misschien dat er een of twee extra BBG's moeten komen?
Ja dat lijkt mij ook. En dan minstens 2 extra BBG.
Of, misschien een heel nieuw BBG systeem. Bij veel websites kan je een systeem configureren. Ik neem als voorbeeld een laptop configuratie website: http://www.informatique.n...qshop.cgi?M=OS1&O=IN00016
http://img172.imageshack.us/img172/6011/bbggd8.jpg
Je kan per component (cpu/mem/hdd) kiezen uit verschillende onderdelen.

Misschien een idee om dit in te voeren bij de BBG? Het zal dan uiteraard wel in een andere vorm moeten komen aangezien je volgens de pricewatch dan natuurlijk keuze hebt uit duizenden onderdelen.
Dan moet de PW lijst dus worden ingekrimpt zodat je uiteindelijk toch nog de keuze hebt uit maximaal 5-10 onderdelen per component (de PW wordt in feite nu al ingekrimpt met de huidige BBGs).
Bij het samenstellen van de huidige BBGs zie je vaak al wat onenigheid tussen tweakers over de keuze van de te kiezen onderdelen. Met een systeem waar je de keuze hebt uit meer dan 1 onderdelen per cpu/mem/hdd heb je gelijk ook dit probleem opgelost :)

[Voor 3% gewijzigd door silmaril8 op 15-07-2007 11:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Je moet natuurlijk wel zelf ook even blijven nadenken als je vanuit een BBG-systeem wilt uitgaan.

Als er staat 2 x 2 GB merk A geheugen dan kun je natuurlijk zelf besluiten daar 2 x 1 GB van te maken. Die HD van merk X kun je vervangen door een grotere van merk Y.

Het leukste is dat je op die manier een inzicht hebt gekregen van de mogelijkheden inclusief het commentaar van mensen die een andere mening hebben.

Het perfecte systeem passend voor iedereen bestaat niet. Zelf onderzoeken is daarnaast ook nog eens erg leerzaam en de huidige BBG is daarbij interessant leesvoer.

Edit:
Stiekem editten... :)

Je kunt de hele BBG in je winkelmandje zetten en daar mee gaan stoeien. Dat is natuurlijk iets meer werk dan een kant-en-klaar lijstje maar kom op, een Tweaker kan best zelfstandig ook iets ondernemen. Je aan het handje laten leiden door een geautomatiseerd systeem is voor een andere doelgroep.

[Voor 21% gewijzigd door Guardian Angel op 15-07-2007 12:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Guardian Angel schreef op zondag 15 juli 2007 @ 12:01:
Je moet natuurlijk wel zelf ook even blijven nadenken als je vanuit een BBG-systeem wilt uitgaan.

Als er staat 2 x 2 GB merk A geheugen dan kun je natuurlijk zelf besluiten daar 2 x 1 GB van te maken. Die HD van merk X kun je vervangen door een grotere van merk Y.
Waarom zou iemand niet nadenken over een systeem als er meerdere keuzes zijn om uit te kiezen? :?
Het leukste is dat je op die manier een inzicht hebt gekregen van de mogelijkheden inclusief het commentaar van mensen die een andere mening hebben.
Dat kan dan nog steeds. De onderdelen van zo'n BBG systeem worden, net als bij het huidige systeem, gewoon door Tweakers naar voren gebracht. En dan kan je nog steeds kijken waarom bepaalde onderdelen zijn gekozen.
Zelf onderzoeken is daarnaast ook nog eens erg leerzaam en de huidige BBG is daarbij interessant leesvoer.
Zoals ik al zei, wat weerhoudt iemand ervan om verder te zoeken naar andere onderdelen? Wat weerhoudt iemand ervan om te kijken naar waarom bepaalde onderdelen werden gekozen?
Je kunt de hele BBG in je winkelmandje zetten en daar mee gaan stoeien. Dat is natuurlijk iets meer werk dan een kant-en-klaar lijstje maar kom op, een Tweaker kan best zelfstandig ook iets ondernemen. Je aan het handje laten leiden door een geautomatiseerd systeem is voor een andere doelgroep.
En voor welke doelgroep is de huidige BBG dan bedoeld? Een "echte" tweaker heeft natuurlijk geen BBG nodig, toch?
Bij de huidige BBG heb je zelf de kans, dat een "nep-tweaker" ;) het hele lijstje overneemt zonder uberhaupt iets zelfstandig te ondernemen. Dus jouw argument gaat niet echt op.

[Voor 4% gewijzigd door silmaril8 op 15-07-2007 12:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

silmaril8 schreef op zondag 15 juli 2007 @ 12:19:
[...]

Waarom zou iemand niet nadenken over een systeem als er meerdere keuzes zijn om uit te kiezen? :?

[...]

Zoals ik al zei, wat weerhoudt iemand ervan om verder te zoeken naar andere onderdelen? Wat weerhoudt iemand ervan om te kijken naar waarom bepaalde onderdelen werden gekozen?
Je kunt er natuurlijk prima over nadenken, de vraag is alleen of dat allemaal besproken moet gaan worden in CSL of elders op Got.
En voor welke doelgroep is de huidige BBG dan bedoeld? Een "echte" tweaker heeft natuurlijk geen BBG nodig, toch?
Bij de huidige BBG heb je zelf de kans, dat een "nep-tweaker" ;) het hele lijstje overneemt zonder uberhaupt iets zelfstandig te ondernemen. Dus jouw argument gaat niet echt op.
Wat mij betreft is een BBG ook niet echt nodig, ik denk dat echte tweakers prima zelf kunnen kiezen. Wat wel zo is, door de BBG kunnen de ' nep-tweakers' onder ons ook hun info krijgen, zonder kansloze topics aan te hoeven maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rob Leiden
  • Laatst online: 25-10 12:55
Is het niet leuk om de BBG in de vorm van een poll te gieten? Als je het globaal wilt houden kun je denken aan keuzemogelijkheden als Platform: Intel/AMD, Harddisk: 320/500GB etc. Daar zouden dan afgeronde prijzen bij kunnen. Je zou ook met percentages kunnen gaan stoeien.
Bij de definitieve samenstelling begin je dan al met heel wat meningen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rob Leiden schreef op zondag 15 juli 2007 @ 17:55:
Is het niet leuk om de BBG in de vorm van een poll te gieten? Als je het globaal wilt houden kun je denken aan keuzemogelijkheden als Platform: Intel/AMD, Harddisk: 320/500GB etc. Daar zouden dan afgeronde prijzen bij kunnen. Je zou ook met percentages kunnen gaan stoeien.
Het lijkt me juist dat je dit makkelijk zelf kan doen door een basissyteem uit de BBG te pakken en dit te gaan uitbreiden naar eigen smaak. Een poll is misschien leuk als er veel wordt gediscussieerd (bijv de keuze voor een 320GB, 500GB of grotere disk), maar dit is natuurlijk ook erg persoonlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Rob Leiden schreef op zondag 15 juli 2007 @ 17:55:
Een poll? Nee, dat lijkt me niks. Een systeem moet worden samengesteld op basis van discussie, niet wat "de massa" kiest in een poll. Bovendien, als je als keuzemogelijkheden Intel/AMD wilt opgeven dan ben je niet erg zinvol bezig.
Net zoals bij het samenstellen van je eigen systeem wordt de BBG ook samengesteld adhv prijzen, ervaringen en benchmarks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rob Leiden
  • Laatst online: 25-10 12:55
Misschien is het inderdaad niks. Mijn bedoeling was om voorafgaand aan de samenstelling de meningen te peilen. Als je daar aan gekoppeld een discussie hebt is dat prima. Je hebt dan al die vragen over een nieuw systeem op één plek bij elkaar. Maar over je daar gelukkiger van wordt? 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

silmaril8 schreef op zondag 15 juli 2007 @ 12:19:
[...]

Nieuwe gebruikers toch of heb je de stortvloed aan topics gemist die de reden waren waarom dit topic er nu is?
[...]
Dat kan dan nog steeds. De onderdelen van zo'n BBG systeem worden, net als bij het huidige systeem, gewoon door Tweakers naar voren gebracht. En dan kan je nog steeds kijken waarom bepaalde onderdelen zijn gekozen.
Hier kan hetzelfde staan als ik hier vlak boven postte.
[...]
Tja. Je zit nu eenmaal met een groep gebruikers die domweg niet willen zoeken. Maar dat zei ik al.
[...]
Dat doet het i.m.o. dus wel. Daarin verschillen we van mening.

• Alunno
  • Registratie: september 2006
  • Niet online

Alunno

Google is not the world!

Na een tijd meegedacht en gepiekerd te hebben over het CSL beleid (zie ook Alunno in "[CSL] Nieuw systeem samengesteld" en volgend)), moet ik eerlijk gezegd bekennen dat, na het nogmaals lezen van CSL Beleid en Wat is er nu anders in CSL?, mij nu helemaal onduidelijk is geworden wat GoT met dit forum wil....

Om aan de hand van de bovengenoemde sticky's duidelijk te maken wat ik bedoel:
CSL Beleid

Probleemtopics:

CSL is geen thuishonk voor probleemtopics. Ook al is de hele PC stuk, niet in CSL. Ditzelfde geldt ook voor laptops. Laptops bestaan ook uit losse hardwareonderdelen en het topic hoort dan ook thuis in het subforum wat te maken heeft met het problem onderdeel.
Weet je niet waar je moet beginnen? Pak dan de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter erbij.
Als ik ff op de stoel van een CSL mod ga zitten betekent het dan dat de volgende TS op slot zouden moeten, niet?

Backup op nieuwe HD werkt niet
[Laptop] Videokaart Dell Latitude C810. Quote: "Wat is nu het probleem?"
HP DV9381
Medion6100 Harddisk
Zepto 2425 warmte probleem
Geen beeld meer na POST
CSL Beleid

Ervaringen topics :

In Complete Systemen & Laptops zijn er talloze zogeheten "Ervaringen topics": grote topics waarin men ervaringen deelt van desbetreffend product. Hierbij kun je echter niet kort een eenvoudig vraagje stellen. Vele verschillende vragen die veelal makkelijk op te lossen zijn maakt het slechts onoverzichtelijker.
Heb je een vraag m.b.t. een notebook, schroom dan niet er een los topic voor te openen. Zorg er wel voor dat mensen kunnen zien waar het over gaat en houd rekening met de richtlijnen.
Aan wat voor een vragen moet ik dan denken??

Zelf bedacht ik zoiets als: Ik heb nogal dikke vingers en ik wil laptop zus en zo aanschaffen. Deze laptop is niet bij mij in de buurt verkrijgbaar. Na het doornemen van de ervaringentopics en gebruikersreviews, is het mij nog steeds niet duidelijk of ik hierop een beetje fatsoenlijk kan typen. Kan iemand hierover uitsluitsel geven?

Helaas... niet toegestaan! Het betreft hier om een aanschafrequest en hoewel er nog geen BBG voor laptop is, is Aikeleer (weer) hier voorzichtig mee begonnen: \[BBG: Zomer 2007] Studenten notebook

Ik kan volgens de richtlijnen toegestane vragen voorlopig niet vinden op CSL. Siallant detail: wéér laptops!

Om toch wat meer duidelijkheid hierover voor mezelf te verschaffen, heb ik dus ook Wat is er nu anders in CSL? gelezen. Aanleiding is o.a. de reactie van gambieter in een ander topic op een post van mij met de vraag:

Kan iemand een ander topic bedenken die wel onder het huidige CSL beleid zou vallen?

Het bijna correcte antwoord van gambieter luidt:

Prefab systemen als laptops, maar ook desktops of standaard mediacenters (merken) en dus servers, zeker via ervaringen. Maar geen boodschappenlijstjes van standaard hardware meer, zoals de waterval in de afgelopen maanden. Vandaar ook "complete systemen"..

Zelf wist ik nog eraan toe te voegen: discussieren over de BBG's, maar daar zit het 'em niet in en das bovendien geen legitieme reden voor een TS.
Thandor in Wat is er nu anders in CSL?:

Wat is er concreet veranderd?

Toegestaan:

Discussiëren over de Best Buy Guides die hier beschreven staan.
Discussiëren en ervaringen delen over bekende notebooks.

Niet toegestaan:

Domweg een topic openen met de vraag of een bepaald systeem en/of notebook goed is.
Systeemvraag-topics openen m.b.t. systemen die behandeld worden in de Best Buy Guides
'Probleemtopics' openen, hiervoor zijn de andere subfora.
Dit is nog lang niet alles. Dit is de eerste fase, er staat dus nog meer op het programma
Het kan een lullig foutje zijn van Thandor, maar zoals ik het lees geldt dat er niet over PC's en Servers gediscussieerd mag worden: uitsluitend over laptops en BBG's.

[BTW.: het zegt wel wat over de insteek van de mods: Laptops, laptops en nog eens laptops! Voorbeeld: bovenstaande recente (LAPTOP) topic-links staan nog open, maar voordat ik mijn reply voor een systeemrequest kon posten met melding van het nieuwe beleid en met de opmerking dat ik het sjiek zou vinden als deze beginnend/redelijk ervaren GoT'er zelf een TR zou aanmaken ('ben geen forumgestapo namelijk), was deze al met lichtsnelheid dicht gegooid, zie: Stille game PC]

Afsluitend zie ik de toekomst van CSL dus zo voor me:

Deze topics mogen niet meer:

Complete systemen & laptops Aldi/LidL/AH aanbiedingen part 4
dell waardebonnen? (coupons)
[ALDI] Medion Titanium MD 8800 Design PC [Dual Core]
De ultieme HTPC bouwen.
Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 14
geluidsloos (0db) server maken

@mods: er staan nog een stuk of 10/12 "Wat moet ik nemen?" topics open... iets verder kijken als je consequent wil blijven!

Persoonlijk vind ik het jammer dat naast RoD's topic een topic als deze niet meer mogelijk zal zijn:

[Algemeen] Belangrijke punten bij Core 2 Duo Gamesysteem

Gelukkig kan ik straks wel nog een reactie plaatsen dat ik de roze uitvoering veruit het MOOIST!!!! vind in dit topic: Het grote Sony Vaio CR11 Topic en aan het verwachte CSL tweaker niveau voldoen!

Mijn tip: Maak een laptop en een BBG subforum binnen het Hardware forum, meteen van al het gezeik af en de doelstelling bereikt!
Dit is nog lang niet alles. Dit is de eerste fase, er staat dus nog meer op het programma...
"Ben benieuwd of de welbekende geronomeerde shops intensief hun input blijven willen geven in de pricewatch, VNU media...

• tikkietrugjaap
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 05-11 11:06
Helaas kwam ik pas na het opstellen van een 1034 woorden tellende "Is dit een goed systeem om te nemen" document er achter dat deze niet meer geaccepteerd worden op GOT.
Ik snap dat mensen moe werden van de talloze topics die zonder enig inspiratie of moeite van de TS zelf werden geplaatst maar ik vind het TOTAAL verbieden van deze topics wel erg zwart/wit.
Ik heb bijvoorbeeld van verschillende plekken informatie opgehaald over de componenten die ik wil gaan bestellen en ik wilde graag de meningen horen van mensen die meer ervaring met dit materiaal hebben dan ik. Ook had ik een zeer overzichtelijke en duidelijke topic gemaakt dmv [ h3] tags en lijsten zodat de geinteresseerde tweaker binnen luttele seconden de informatie kon vinden die hij/zij nodig had voor het beantwoorden van mijn vragen.
Ondanks dat is het dus nu voor mij niet mogelijk om de ware kracht achter dit forum, de verschillende gebruikers en hun kennis/ervaringen, te gebruiken. In plaats daarvan moet ik JUIST hapklare brokken accepteren zoals de BBG.
Ik vind dat onder de noemer "als je zus en zo niet kan ben je geen echte tweaker" erg veel intolerantie wordt vertoond. Het beleid is veranderd van adequaat optreden tegen mensen die werkelijk geen moeite hadden gestoken in hun vragen naar een lekker simpel model van de goeden lijden onder de kwaden.
Argumenten zoals "Ja de mensen die wel een hele onderbouwing hebben maakt proberen alleen maar te patsen" zijn natuurlijk van de zotte. Wanneer iemand geen moeite doet wordt diegene doorverwezen naar Google en wanneer iemand wel daadwerkelijk moeite doet wordt hij/zij uitgemaakt voor patser. Wat willen de heren/dames Tweakers nou eigenlijk?
Ook vraag ik mij af waarom niemand op het idee gekomen is om een (sub)sectie op te zetten voor dit soort vragen. De reden dat vanaf nu ALLE vraag-topics zijn verboden (een overweldigend aanbod van dit soort topics) lijkt mij een goede reden om dit te doen.
Al met al ben ik nogal teleurgesteld in GOT. Waar het vroeger een forum was maar mensen met kennis deze kennis wilde overdragen door advies te geven en/of mensen te helpen lijkt het nu steeds meer een forum te worden waar men nogal fan is van elitair gedrag en men steeds banger lijkt te zijn om iemand tegen te komen die niet op hetzelfde intellectuele niveau zit.

PS. Ik ben vanaf het introduceren van de XT, 286, 386, etc al met hardware en computers bezig dus dit kleine betoogje doe ik niet eens voor mezelf. Ik baal er gewoon van dat dit soort beslissingen worden genomen omdat er een paar mensen zijn die het verprutsen voor de rest en er een paar mensen zijn die dit nogal hoog opnemen. Dit zeg ik niet om te patsen maar om te laten zien dat ik simpelweg niet met dit model eens ben ondanks dat het mij niet eens zo zwaar treft.

Prima.

• Alunno
  • Niet online

Alunno

Google is not the world!

tikkietrugjaap schreef op maandag 16 juli 2007 @ 18:15:

Ik vind dat onder de noemer "als je zus en zo niet kan ben je geen echte tweaker" erg veel intolerantie wordt vertoond.
Nee hoor, tikkieterugjaap, je bent hier als oudgediende pas op z'n plek als tweaker als je een groot topic start over 2e rangs HP iMedia , Acer, etc. systemen start :) . Ik voel 'em na mijn post over het eenzijdige laptop gebeuren namelijk al heus aankomen: "Tuurlijk zullen bovengenoemde PC/Server links niet geheel verdwijnen'!". Ehum... mijn reply: verzin dan één TS die WEL aan de policies voldoet, zonder dat het over een laptop gaat. Geef 1 voorbeeld aub!

• RoD
  • Niet online

RoD

PS. Ik ben vanaf het introduceren van de XT, 286, 386, etc al met hardware en computers bezig dus dit kleine betoogje doe ik niet eens voor mezelf. Ik baal er gewoon van dat dit soort beslissingen worden genomen omdat er een paar mensen zijn die het verprutsen voor de rest en er een paar mensen zijn die dit nogal hoog opnemen. Dit zeg ik niet om te patsen maar om te laten zien dat ik simpelweg niet met dit model eens ben ondanks dat het mij niet eens zo zwaar treft.
Het zijn geen "paar mensen", het is/was een stortvloed aan topics die van bijzonder laag niveau zijn.

Verder kan het wel zo zijn dat mensen hun topic goed onderbouwen, de vragen die er dan gesteld worden kunnen simpelweg met Google opgelost worden of kunnen ook prima een plekje vinden in een van de hardwarefora. Dus wat is dan het nut van een "is dit goed?" topic?

• tikkietrugjaap
RoD schreef op maandag 16 juli 2007 @ 18:48:
[...]

Het zijn geen "paar mensen", het is/was een stortvloed aan topics die van bijzonder laag niveau zijn.

Verder kan het wel zo zijn dat mensen hun topic goed onderbouwen, de vragen die er dan gesteld worden kunnen simpelweg met Google opgelost worden of kunnen ook prima een plekje vinden in een van de hardwarefora. Dus wat is dan het nut van een "is dit goed?" topic?
Ook een stortvloed is makkelijk tegen te houden dmv een moderator team. Zaken die volgens jou opgelost kunnen worden door Google zijn niet altijd zo makkelijke op te lossen. De eerste prijsverlaging van Intel bijv wist ik niks van omdat ik een tijd lang tweakers niet heb kunnen bezoeken. Toen ik mijn systeem voorstelde kwamen mensen met dat nieuwtje. Dit had ik misschien niet geweten als ik alleen maar had gezocht naar pure specs van sommige onderdelen. Ook kom ik via de threads van andere mensen op hardware waar ik zelf nog niet aan gedacht had of waarvan ik het bestaan niet wist. Dit soort zaken icm de geruststelling die je krijgt wanneer er meerdere tweakers naar jouw systeem hebben gekeken en het goed keuren vind ik genoeg redenen om dit soort topics NIET te verbieden.

Prima.

• RoD
  • Niet online

RoD

tikkietrugjaap schreef op maandag 16 juli 2007 @ 19:10:
[...]

Ook een stortvloed is makkelijk tegen te houden dmv een moderator team.
Het is de laatste maanden wel gebleken dat dit onjuist is.
Zaken die volgens jou opgelost kunnen worden door Google zijn niet altijd zo makkelijke op te lossen. De eerste prijsverlaging van Intel bijv wist ik niks van omdat ik een tijd lang tweakers niet heb kunnen bezoeken. Toen ik mijn systeem voorstelde kwamen mensen met dat nieuwtje. Dit had ik misschien niet geweten als ik alleen maar had gezocht naar pure specs van sommige onderdelen.
Als je informatie gaat inwinnen over de processor die je bij je systeem gaat bestellen mag je toch aannemen dat je ook op zoek gaat naar het laatste processornieuws. Een blik werpen in PMG levert 2 topics op die over de prijsdalingen gaan en een simpele search op de FP levert ook genoeg niet te missen informatie op. Alleen kijken naar specs is dan ook niet erg zinnig. Dan doe je je huiswerk gewoon niet goed.
Ook kom ik via de threads van andere mensen op hardware waar ik zelf nog niet aan gedacht had of waarvan ik het bestaan niet wist.
Dan doe je toch echt zelf iets fout denk ik. Ik zie in zelfbouwsystemen vrijwel nooit "bijzondere" hardware voorbij komen. Het is bijna allemaal 13 in een dozijn.
Dit soort zaken icm de geruststelling die je krijgt wanneer er meerdere tweakers naar jouw systeem hebben gekeken en het goed keuren vind ik genoeg redenen om dit soort topics NIET te verbieden.
Ik geloof dat hier wordt verondersteld dat een Tweaker zelf knopen kan doorhakken en conclusies kan trekken.

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Als je al zo ervaren bent, waarom dan nog een "is dit goed?" topic. Deze waren trouwens al verboden! Dus wat dat betreft verandert de policy niet.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• Alunno
  • Niet online

Alunno

Google is not the world!

tikkietrugjaap schreef op maandag 16 juli 2007 @ 19:10:
[...]

Ook een stortvloed is makkelijk tegen te houden dmv een moderator team. Zaken die volgens jou opgelost kunnen worden door Google zijn niet altijd zo makkelijke op te lossen.

[...]
Hoe zat het ook al weer... "Google is not the word!". In principe valt alles wel op te zoeken via searchportals... GoT techfora in z'n geheel maar als overbodig beschouwen en opheffen? Niet dus! Of wou je me vertellen dat je die Sony Vaio CR11 in de rooie uitvoering soms mooier vind :( !!!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Alunno schreef op maandag 16 juli 2007 @ 19:23:
[...]
Hoe zat het ook al weer... "Google is not the word!". In principe valt alles wel op te zoeken via searchportals... GoT techfora in z'n geheel maar als overbodig beschouwen en opheffen? Niet dus! Of wou je me vertellen dat je die Sony Vaio CR11 in de rooie uitvoering soms mooier vind :( !!!
Probeer svp ook even verder te kijken dan een eigen probleempje. Het lijkt erop dat je zonder GoT niet eens wat zou durven te kopen ;) .

• Gamesua
  • Laatst online: 10-06-2015
Ik ben het enigszins eens met tikkietrugjaap, maar ben ook blij dat de meeste topics weg zijn...
Soms had je mensen die vroegen: Dit zijn mijn eisen, geef mij een configuratie. Ik hoop dat jullie er een leuke voor me uit kiezen.. wtf?
Of dan weer de 5de topic met dezelfde budget op een dag? Je kan vast je vragen opzoeken in een van die andere..

Maar dan had je er wel een paar die goed onderbouwd waren bijvoorbeeld eentje gisteren, ik vind het wel zonde dat als mensen er wel tijd in steken en wel goede research worden die ook worden gelockt.

Als laatste, ik vind de bedoeling nu wel heel raar. Er komen nu dus uiteindelijk in totaal 4 (!!!) topics over Desktops, te weten de 4 BBG's (eventueel een paar meer, maar dat moeten de mods maar discussieren) en ongeveer 20 laptop topics? Waar slaat dat op?

Edit: 5, ik was de Aldi/etc. topic vergeten. 8)7

[Voor 3% gewijzigd door Gamesua op 16-07-2007 19:33]

• Alunno
  • Niet online

Alunno

Google is not the world!

gambieter schreef op maandag 16 juli 2007 @ 19:28:
[...]

Probeer svp ook even verder te kijken dan een eigen probleempje. Het lijkt erop dat je zonder GoT niet eens wat zou durven te kopen ;) .
Probeer eens ook verder te kijken en naar mijn reacties over dit onderwerp te kijken (ook op GA's topic), Naast mijn dagelijkse werkzaamheden ben ik ook hier actief (waar naar mijn gevoel meer energie.in zit dan Garfield & Stripheld). Je weet inm. dat ik hier een genuanceerd beeld over heb en dat mijn "research" vrijwel geen enkel ander TS overblijft op CSL dan een comment op een BBG, of over een tweakeronwaardige comment over het kleurtje van je nieuwe laptop. Heb je uberhaupt Luuk1983's topic-link aangeklikt, bijvoorbeeld? Met de nieuwe policy (en er staat nog meer te wachten...) is dit het eerste dat een slotje krijgt! Ik steek hier genoeg energie in hoor, ook als newbie (vraag me niet waarom, het heeft te maken met DM contact met verschillende GoTers).

Kortom: back to the content please!!!

[Edit: Ik quote jou o.a. en heb op 2 topics heel wat lappen tekst staan hierover... serieuze tekst. Je kunt het laten - ook goed - maar als je toch zo nodig moet reageren, doe dat dan inhoudelijk en niet met 2 regeltjes en een miniem stukje quote aub]

Over zelfredzaamheid gesproken...
Als laatste, ik vind de bedoeling nu wel heel raar. Er komen nu dus uiteindelijk in totaal 4 (!!!) topics over Desktops, te weten de 4 BBG's (eventueel een paar meer, maar dat moeten de mods maar discussieren) en ongeveer 20 laptop topics? Waar slaat dat op?
Al lang aangehaald (ook in een reactie naar jou) en geagendeerd door een mod op GA's topic in Lieve Adjes...

[Voor 37% gewijzigd door Alunno op 16-07-2007 20:01]

• tikkietrugjaap
RoD schreef op maandag 16 juli 2007 @ 19:20:

Het is de laatste maanden wel gebleken dat dit onjuist is.
Als het team van moderators de stroom van posts niet aan kan dan lijkt mij het op zo'n grote schaal verbieden van bepaalde posts niet de oplossing is die GOT zou moeten hanteren. Een beter idee zou zijn om meer moderators aan te nemen voor CSL sectie.
Als je informatie gaat inwinnen over de processor die je bij je systeem gaat bestellen mag je toch aannemen dat je ook op zoek gaat naar het laatste processornieuws. Een blik werpen in PMG levert 2 topics op die over de prijsdalingen gaan en een simpele search op de FP levert ook genoeg niet te missen informatie op. Alleen kijken naar specs is dan ook niet erg zinnig. Dan doe je je huiswerk gewoon niet goed.
Laatste processornieuws wil nog wel eens vertraagd op het net komen in tegenstelling tot de geruchten. Je keuze laten afhangen van geruchten is niet het meest handige om te doen, dat geef ik toe, maar het kan, als je geen haast hebt met bestellen, je wel veel geld schelen.
Een voorbeeld hiervan was dat mensen nog voordat het nieuws officieel was, geruchten hadden gehoord dat Intel met een prijsverlaging kwam. In de periode tussen de start van de geruchten en de datum dat Intel de officiele statement de deur uit doet kan men een PC kopen.
Vergezocht hoor ik je zeggen en daar moet ik je wel gelijk in geven maar ik wil je alleen maar een situatie voorschotelen waarin duidelijk wordt dat zoeken naar specifieke dingen niet altijd de juiste oplossing is.
Daarnaast kan het ook zijn dat mensen iets verkeerd lezen en daardoor verkeerde dingen bestellen. Dan kan één kleine post van iemand die dat corrigeert zo'n persoon al redden. Er lopen zat echte tweakers rond die zo gespecialiseerd zijn in bepaalde dingen dat ze bijvoorbeeld niets van hardware af weten. Dit zijn dan mensen die weten hoe ze een degelijke post moeten neerzetten en dat ook doen maar bijvoorbeeld de fout maken door geheugen te kopen dat de beste prestatie neerzet bij een snelheid die het moederbord niet aan kan.
Dan doe je toch echt zelf iets fout denk ik. Ik zie in zelfbouwsystemen vrijwel nooit "bijzondere" hardware voorbij komen. Het is bijna allemaal 13 in een dozijn.
Hoe zou ik iets niet goed doen? Toen ik bijvoorbeeld naar simpele 2.1 speakers zocht kwam ik veel verschillende setjes tegen die op internet allemaal een goede review kregen. Als ik dan voor elk setje naar gebruikerservaringen en bekende bugs/problemen had gaan zoeken was ik veel tijd kwijt geweest. Als ik een setje had gekozen, in mijn lijst had gezet en gemerkt had dat niemand daar iets aan op had te merken had ik dus in één keer geweten dat dat setje een goede keuze was geweest.
Ik geloof dat hier wordt verondersteld dat een Tweaker zelf knopen kan doorhakken en conclusies kan trekken.
Knopen doorhakken en conclusies trekken doet degene met het geld altijd zelf. Alleen vind ik het persoonlijk een fijn gevoel als de resultaten van mijn onderzoek worden bevestigd door mensen die er nog meer verstand van hebben dan ik. Dan geef ik namelijk met een beter gevoel 1400 uit aan componenten dan wanneer ik niet zeker weet of ik wel alles juist heb uitgezocht. Een laatste controle uitgevoerd door medetweakers vind ik best belangrijk. Zo'n controle hoeft overigens niet eens technisch te zijn. Het kan ook een simpel iets zijn als het relativeren van bepaalde bedragen. In mijn eerste "is dit goed?" topic kreeg ik op een gegeven moment de vraag of ik het wel een goed idee vond dat ik met mijn toenmalige budget voor 114 euro speakers wilde kopen. Mede door die vraag ben ik er anders naar gaan kijken en ben ik tot de conclusie gekomen dat het inderdaad een beetje teveel van het goede was.

Ik denk dat jij en meerdere tweakers hier wat meer moeten leren om uit de ogen van andere mensen te kijken ipv die van henzelf. De dingen die wij normaal en logisch vinden zijn voor andere mensen niet altijd even logisch. Beginners, ook degene die wel de moeite doen om informatie op te zoeken, maken nou eenmaal fouten. Een forum met mensen die die fouten niet (zo snel) maken is dan een perfecte plek voor die mensen om wat te leren.

Prima.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

tikkietrugjaap schreef op maandag 16 juli 2007 @ 20:17:
[...]

Als het team van moderators de stroom van posts niet aan kan dan lijkt mij het op zo'n grote schaal verbieden van bepaalde posts niet de oplossing is die GOT zou moeten hanteren. Een beter idee zou zijn om meer moderators aan te nemen voor CSL sectie.

Ik denk dat jij en meerdere tweakers hier wat meer moeten leren om uit de ogen van andere mensen te kijken ipv die van henzelf. De dingen die wij normaal en logisch vinden zijn voor andere mensen niet altijd even logisch. Beginners, ook degene die wel de moeite doen om informatie op te zoeken, maken nou eenmaal fouten. Een forum met mensen die die fouten niet (zo snel) maken is dan een perfecte plek voor die mensen om wat te leren.
De vraag moet zijn of je dit soort mensen hier dan wel wilt hebben. GoT is in het beginsel een forum voor mensen met een bovengemiddelde kennis en interesse op het gebied van computers. Je moet je dan afvragen of je plaats wil bieden aan de beginners die zelf weinig moeite steken in hun posts. Je kunt GoT prima gebruiken om je niveau omhoog te tillen, maar op zo'n manier dat je het niveau niet hoeft te verlagen door domme vragen te gaan stellen, daarvoro hebben we beginnersweb, Fok, het computeridee forum en vast nog wel andere fora.

Daarom vind ik dat je op GoT geen plek moet bieden aan de topics die nu verboden zijn, en niet meer moderators aan moet gaan nemen. Het probleem was ook niet de hoeveelheid posts, het was gewoon het ontzettende lage niveau ervan dat veel users tegen de borst stootte.

• Alunno
  • Niet online

Alunno

Google is not the world!

Ik blijf hardnekkig tikkieterugjaap, ook al reageer je niet op mijn comments...

Ben het (nee, ik ga niet uitgebreid quoten) niet geheel met je eens wat tijdbesteding betreft qua research in, bijvoorbeeld, 2.1 setjes. Wat mij betreft moet je dit gewoon doen (en daarmee ben ik gambieter voor, geloof ik). Daarnaast is mijn onderschrift niet voor niets: "Google is not the world!". Qua gebruikersreviews loopt het hier op T.net niet bepaald storm, wat dat betreft loopt het qua "venzelfsprekendheid dat je wel snapt wat goed is" en wat behulpzaamheid nogal krom. Iets wat in mijn ogen (nee, van mij staan er idd. geen reviews tussen: touché!) het onnodige aantal TS in kleine mate voor de serieuze tweaker omhoog helpt. Alsof hier door de mods op GoT maar ook 1 woord over gerept wordt...?!!

Om toch maar ff te quoten...
Welke een ware woorden... _/-\o_

• tikkietrugjaap
Terw_Dan schreef op maandag 16 juli 2007 @ 20:29:
[...]

De vraag moet zijn of je dit soort mensen hier dan wel wilt hebben. GoT is in het beginsel een forum voor mensen met een bovengemiddelde kennis en interesse op het gebied van computers. Je moet je dan afvragen of je plaats wil bieden aan de beginners die zelf weinig moeite steken in hun posts. Je kunt GoT prima gebruiken om je niveau omhoog te tillen, maar op zo'n manier dat je het niveau niet hoeft te verlagen door domme vragen te gaan stellen, daarvoro hebben we beginnersweb, Fok, het computeridee forum en vast nog wel andere fora.
Maar als men de onnozele topics sluit en de goede stimuleert dan heeft men toch op den duur alleen maar goede topics die men kan lezen? De gesloten worden niet meer gelezen en de goede blijven open waardoor er automatisch een gewenst niveau onstaat. Als een onnozel topic wordt gesloten met de boodschap "Lees deze FAQ en kom dan terug" zoals voorheen werd gedaan dan voorkom je toch ook verlaging van het niveau? De desbetreffende TS zal de alsnog de FAQ lezen en een nieuwe topic maken conform de eisen. De mensen die het nog steeds niet snappen krijgen weer de boodschap en kunnen indien het te vaak gebeurt gekickt en/of gebanned worden.
Daarom vind ik dat je op GoT geen plek moet bieden aan de topics die nu verboden zijn, en niet meer moderators aan moet gaan nemen. Het probleem was ook niet de hoeveelheid posts, het was gewoon het ontzettende lage niveau ervan dat veel users tegen de borst stootte.
Als het ontzettende lage niveau de tweakers tegen de borst stoot dan doet deze tweaker er goed aan om de backspace te gebruiken of de ALT en pijl naar links of een andere manier om weer terug te komen naar waar hij/zij vandaan kwam. Wat ik probeer te zeggen is dat zodra men ziet "oh dit is een topic die ik niet leuk vind" dan hoeft men toch niet verder te lezen? Sterker nog als men een apart deel van het forum reserveert voor deze topics dan hoeven de tweakers waarbij het lage niveau hen tegen de borst stoot ze niet eens te zien.
Alunno schreef op maandag 16 juli 2007 @ 20:32:
Ik blijf hardnekkig tikkieterugjaap, ook al reageer je niet op mijn comments...

Ben het (nee, ik ga niet uitgebreid quoten) niet geheel met je eens wat tijdbesteding betreft qua research in, bijvoorbeeld, 2.1 setjes. Wat mij betreft moet je dit gewoon doen (en daarmee ben ik gambieter voor, geloof ik). Daarnaast is mijn onderschrift niet voor niets: "Google is not the world!". Qua gebruikersreviews loopt het hier op T.net niet bepaald storm, wat dat betreft loopt het qua "venzelfsprekendheid dat je wel snapt wat goed is" en wat behulpzaamheid nogal krom. Iets wat in mijn ogen (nee, van mij staan er idd. geen reviews tussen: touché!) het onnodige aantal TS in kleine mate voor de serieuze tweaker omhoog helpt. Alsof hier door de mods op GoT maar ook 1 woord over gerept wordt...?!!
Sorry als ik tot nu toe niet gereageerd heb op jouw posts maar ik heb het idee dat jij en ik niet echt een meningsverschil hebben. We pleiten allebei voor een apart deel voor dit soort topics. We vinden allebei dat Google niet het digitale equivalent van 42 is. Waar zou ik dan precies op moeten reageren als ik vragen mag?

Prima.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

tikkietrugjaap schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:18:
[...]

Maar als men de onnozele topics sluit en de goede stimuleert dan heeft men toch op den duur alleen maar goede topics die men kan lezen?
Klopt, en dat was de hele issue. (bijna) alle boodschappenlijstjes topics waren gewoon onder niveau. En die 0,01% die misschien wel een behoorlijk niveau had, dat kan nu wel in de BBG topics verder.
Als het ontzettende lage niveau de tweakers tegen de borst stoot dan doet deze tweaker er goed aan om de backspace te gebruiken of de ALT en pijl naar links of een andere manier om weer terug te komen naar waar hij/zij vandaan kwam. Wat ik probeer te zeggen is dat zodra men ziet "oh dit is een topic die ik niet leuk vind" dan hoeft men toch niet verder te lezen? Sterker nog als men een apart deel van het forum reserveert voor deze topics dan hoeven de tweakers waarbij het lage niveau hen tegen de borst stoot ze niet eens te zien.
Imho zeer foute gedachte. GoT moet zich niet aanpassen aan de users als het op niveau komt, users moeten hun best doen om een GoTwaardig niveau te krijgen. Als we hier een laag niveau gaan toelaten (al dan niet in een klein deel van het forum) dan wordt de sfeer er niet beter op, gezien die mensen zich niet zullen houden aan enkel CSL, maar ook in de vele andere fora gaan spammen. En als je op die manier tig topics per dag tegenkomt is het gewoon niet leuk meer.
Dus je suggestie om gewoon op backspace te rammen gaat niet op vind ik. We zijn een community met enkele tienduizenden actieve leden, dan kun je makkelijk verlangen dat het een beetje op niveau blijft, omdat je anders heel veel mensen teleur gaat stellen en dat de kwaliteit van GoT niet ten goede komt.

Got is immers een geweldige knowledgebase, het zou imho zonde zijn als die vervuild raakt door n00bposts van mensen die gewoon vlug een antwoord willen.

• tikkietrugjaap
Terw_Dan schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:27:
Imho zeer foute gedachte. GoT moet zich niet aanpassen aan de users als het op niveau komt, users moeten hun best doen om een GoTwaardig niveau te krijgen. Als we hier een laag niveau gaan toelaten (al dan niet in een klein deel van het forum) dan wordt de sfeer er niet beter op, gezien die mensen zich niet zullen houden aan enkel CSL, maar ook in de vele andere fora gaan spammen. En als je op die manier tig topics per dag tegenkomt is het gewoon niet leuk meer.
Dus je suggestie om gewoon op backspace te rammen gaat niet op vind ik. We zijn een community met enkele tienduizenden actieve leden, dan kun je makkelijk verlangen dat het een beetje op niveau blijft, omdat je anders heel veel mensen teleur gaat stellen en dat de kwaliteit van GoT niet ten goede komt.

Got is immers een geweldige knowledgebase, het zou imho zonde zijn als die vervuild raakt door n00bposts van mensen die gewoon vlug een antwoord willen.
Sinds wanneer is het sluiten van belachelijke topics jezelf aanpassen aan de user? Ik heb niet gezegd dat je laag niveau moet toelaten. Je moet je er niet aan storen als je in een topic terecht komt dat niet voldoet aan jouw specifieke eisen. In dit geval is dat dus een topic (waar iemand zonder denkwerk schreeuwt om een nieuwe pc) die nog niet gesloten is. De knowledgebase raakt ook niet vervuild als alle nonsens gewoon gefilterd wordt.
Ik snap niet waarom mensen toch de hele tijd denken dat er een paardenmiddel nodig is om het forum op een normaal niveau te houden. Gewoon goed de nonsens er tussenuit filteren en dan kan je zonder dat je een bepaald percentage (groter dan 0,01 procent geloof me) van je users onderuit schoffelt je forum op een goed niveau houden.

Ook de gedachte dat wanneer er geen "is dit goed" topics geplaatst mogen worden er ook geen newbies op andere forumdelen kunnen komen vind ik ook redelijk krom.

[Voor 4% gewijzigd door tikkietrugjaap op 16-07-2007 21:41]

Prima.

• RoD
  • Niet online

RoD

De nonsens eruit filteren betekent bijna alle topics waarin advies wordt gevraagd op een zelfbouwsysteem sluiten. Er zat zelden een topic bij waarin de gestelde vragen echt CSL-waardig waren. Wat ik ook niet onlogisch vindt. Als je goed je huiswerk doet is kiezen gewoon niet moeilijk. Heb je specifieke twijfels heb je altijd PMG/VB/OH of wat dan ook nog.

Wellicht ben ik naar jou mening te streng, maar ik vind eigenlijk een boodschappenlijstjetopic uberhaubt van een te laag niveau. Wat wel jammer is dat zo ook een beetje de interessante dicussies wat verdwijnen. Maar wellicht dat dat in de vorm van BBG-discussies terugkomt.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Helaas kwam ik pas na het opstellen van een 1034 woorden tellende "Is dit een goed systeem om te nemen" document er achter dat deze niet meer geaccepteerd worden op GOT.
Dat is dan vervelend maar kun je je ook voorstellen dat het voor een groot aantal mensen behoorlijk frusterend is om wéér een standaardsysteem voorbij te zien komen, met wéér dezelfde vragen, wéér het argument dat men een tijdje niet de ontwikkelingen heeft gevolgd, wéér dit, wéér dat.

Jouw topic is er dus niet gekomen alhoewel....... wat vind ik nu? tikkietrugjaap in "Budget GamePC voor +- 800E" en ineens begrijp ik niets meer van deze reactie.

EDIT:
Er volgt nog een aanvulling op deze reactie.

[Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 16-07-2007 21:54]

• tikkietrugjaap
Guardian Angel schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:48:
[...]

Dat is dan vervelend maar kun je je ook voorstellen dat het voor een groot aantal mensen behoorlijk frusterend is om wéér een standaardsysteem voorbij te zien komen, met wéér dezelfde vragen, wéér het argument dat men een tijdje niet de ontwikkelingen heeft gevolgd, wéér dit, wéér dat.

Jouw topic is er dus niet gekomen alhoewel....... wat vind ik nu? tikkietrugjaap in "Budget GamePC voor +- 800E" en ineens begrijp ik niets meer van deze reactie.
Mijn tweede topic is er inderdaad niet van gekomen, die staat nu als .doc bestand op mijn harde schijf. Mijn eerste die je zojuist gevonden heb is, mijn inziens, van zeer redelijke kwaliteit en gepost voordat deze praktijken begonnen.

Prima.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ja, dat had ik natuurlijk wel begrepen. :)

Maar wil je beweren dat je eerste topic, en daar gaat het mij om, van een zodanig niveau was dat het behalve voor jou ook nog eens van nut kon zijn voor andere gebruikers? Ik denk van niet want je vragen waren eenvoudig, te eenvoudig van aard en de antwoorden waren simpel op GoT met 4 klikken te vinden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

tikkietrugjaap schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:38:
[...]

Sinds wanneer is het sluiten van belachelijke topics jezelf aanpassen aan de user? Ik heb niet gezegd dat je laag niveau moet toelaten. Je moet je er niet aan storen als je in een topic terecht komt dat niet voldoet aan jouw specifieke eisen. In dit geval is dat dus een topic (waar iemand zonder denkwerk schreeuwt om een nieuwe pc) die nog niet gesloten is. De knowledgebase raakt ook niet vervuild als alle nonsens gewoon gefilterd wordt.
Ik snap niet waarom mensen toch de hele tijd denken dat er een paardenmiddel nodig is om het forum op een normaal niveau te houden. Gewoon goed de nonsens er tussenuit filteren en dan kan je zonder dat je een bepaald percentage (groter dan 0,01 procent geloof me) van je users onderuit schoffelt je forum op een goed niveau houden.
Ik zeg niet dat het sluiten van belachelijke topics jezelf aanpassen aan de user is, jusit het tegenovergestelde.

Er is een paardenmiddel nodig (althans, wat jij een paardenmiddel noemt, ik noem het niet meer dan het handhaven van het algemene gotbeleid) om het zaakje in gareel te houden, gezien users blijkbaar niet om weten te gaan met de vrijheid die ze in CSL hadden.

En die 0,01% zal echt niet meer zijn, ik ben namelijk nog nooit een boodschappenlijstje topic tegengekomen waarbij ik de indruk had dat het een daadwerkelijk toegevoegde waarde had voor andere users, behalve de topicstarter. En zoiets moet je niet willen.
Ook de gedachte dat wanneer er geen "is dit goed" topics geplaatst mogen worden er ook geen newbies op andere forumdelen kunnen komen vind ik ook redelijk krom.
Wat is daar krom aan. Als je n00bs toe laat op 1 deel van je forum kun je ervanuit gaan dat ze ook op andere delen van het forum terecht komen.

• tikkietrugjaap
Guardian Angel schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:59:
Ja, dat had ik natuurlijk wel begrepen. :)

Maar wil je beweren dat je eerste topic, en daar gaat het mij om, van een zodanig niveau was dat het behalve voor jou ook nog eens van nut kon zijn voor andere gebruikers? Ik denk van niet want je vragen waren eenvoudig, te eenvoudig van aard en de antwoorden waren simpel op GoT met 4 klikken te vinden.
Ik heb in die topic vooral om persoonlijke ervaringen gevraagd. Ik wilde graag van mensen weten of ze één van de hardwarecomponenten hadden en wat hun ervaring daarmee was. Waarom zou mijn post niet nuttig zijn voor andere mensen? Er is toch best kans dat de vragen die mij bezig hielden toentertijd ook anderen bezig hielden? Dat ik met mijn topic mensen geholpen heb en misschien wel een paar mensen die hetzelfde wilde vragen maar van plan waren alleen een lijstje te dumpen ervan heb weerhouden?

Ik vind het vreemd als er wel topics mogen bestaan zoals "Laptop X, ervaringen". Maar wanneer ik vraag naar ervaringen dan is het te eenvoudig van aard.
Maar ik kan dus aannemen dat jij dus topics zoals de mijne een doorn in het oog vindt en dat je dit soort topics het liefst zo snel mogelijk ziet verdwijnen dus

Prima.

• RoD
  • Niet online

RoD

tikkietrugjaap schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:54:
[...]

Mijn tweede topic is er inderdaad niet van gekomen, die staat nu als .doc bestand op mijn harde schijf. Mijn eerste die je zojuist gevonden heb is, mijn inziens, van zeer redelijke kwaliteit en gepost voordat deze praktijken begonnen.
Imo typisch een topic die van een te laag niveau is.

Je eerste vraag is een algemene "wat moet ik nemen/wat is goed" vraag. Bij je tweede vraag vraag je naar ervaringen van alle producten die je geselecteerd hebt, waar denk je dat de rest van GoT voor is? Derde vraag is simpelweg naar vergelijkende benchmarks te kijken (die je met gemak kunt vinden) en reviews te lezen. Zelfde geldt voor je 4e vraag.

Ik denk persoonlijk dat "men" hier op GoT een hoger niveau verwacht dan wat jij een acceptabel niveau vindt.
tikkietrugjaap schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:07:
[...]

Ik heb in die topic vooral om persoonlijke ervaringen gevraagd. Ik wilde graag van mensen weten of ze één van de hardwarecomponenten hadden en wat hun ervaring daarmee was. Waarom zou mijn post niet nuttig zijn voor andere mensen? Er is toch best kans dat de vragen die mij bezig hielden toentertijd ook anderen bezig hielden? Dat ik met mijn topic mensen geholpen heb en misschien wel een paar mensen die hetzelfde wilde vragen maar van plan waren alleen een lijstje te dumpen ervan heb weerhouden?
De specifieke ervaringen die jij vraagt kunnen gevonden worden in andere subfora hier op GoT. Ik zie de link met een compleet systeem eigenlijk niet.
Ik vind het vreemd als er wel topics mogen bestaan zoals "Laptop X, ervaringen". Maar wanneer ik vraag naar ervaringen dan is het te eenvoudig van aard.
Maar ik kan dus aannemen dat jij dus topics zoals de mijne een doorn in het oog vindt en dat je dit soort topics het liefst zo snel mogelijk ziet verdwijnen dus
Een laptop is een enkel "onderdeel" (aannemende dat de configuratie vaststaat)

Uberhaubt zouden jou vragen _mijns inziens_ ook op de rest van de subfora niet toegelaten worden.
Wederom, ik denk dat jou insteek qua niveau te laag ligt.

[Voor 43% gewijzigd door RoD op 16-07-2007 22:10]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

tikkietrugjaap schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:07:
Het grote verschil tussennotebooks en pcs is dat notebooks niet in honderdduizenden configs kunne komen zoals pcs dat wel doen EN daarbij gaat het bij notebooks vaak ook over een serie notebooks, niet over 1 enkel type.

Voor losse onderdelen kun je ten eerste terecht in de productreview op T.net, maar voor d epopulaire onderdelen zijn er ook zat topics te vinden in de betreffende techfora. Dus waarom zou je dan in vredesnaam ook nog een CSL daarvoor nodig hebben?

[edit]
Eigenlijk wat RoD dus zegt ;)

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:57
Een echte tweaker kun je mij niet noemen en er zullen dus best mensen zijn die vinden dat mijn bijdragen op een te laag niveau zitten ;)
Maar als min of meer verantwoordelijke voor de computers op een klein bedrijf (tien personen) durf ik wel te zeggen dat ik redelijk handig ben met computers. En als ik een probleem heb of iets wil opzoeken kom ik juist graag op een forum als dit omdat ik weet dat er een bepaald niveau is. En over deze discussie wil ik dus ook nog wel het één en ander kwijt :)

Vooropgesteld: ik kan me best in de gedachte vinden dat men de wildgroei aan "is dit systeem goed" topics wil stoppen. Een beetje onderbouwing kan van iedereen wel worden gevraagd en als daar regels aan gesteld worden prima.

Maar ik bespeur bij een enkeling (en dan heb ik het niet eens over specifiek dit topic) wel eens wat hautain gedrag wat me soms ook wel tegen de borst stuit. Dan zie ik antwoorden in de trant van "domme vraag" of "als je dat niet weet......" Ik snap best wel dat je op een forum als dit een bepaald niveau wilt handhaven. Maar is het niet zo dat elk nieuw forum levend blijft bij de aanwas van vers bloed? Wat je interesse ook is, kennis vergaren is een proces. Een proces waarin wel eens vragen worden gesteld en fouten worden gemaakt.

Het lijkt me zeker in het belang van dit forum en in het belang van de IT in het algemeen (zullen we maar even dramatisch zeggen ;) ) dat mensen die moeite doen om zich ergens in te verdiepen ook wel eens een handje op weg worden geholpen. Wie weet kan men dan later anderen weer helpen. In het algemeen zou ik willen zeggen: het stimuleren van mensen om op een iets hoger niveau te komen lijkt me op de lange termijn beter dan ze helemaal weg te saneren.

p.s.
Mijn persoonlijke ervaring is dat het altijd goed is voor mijn ego wanneer ik mensen op weg kan helpen met een probleem of een tip voor een bepaald produkt kan geven. Maar dat terzijde :D

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Alunno schreef op maandag 16 juli 2007 @ 19:42:
[...]
Probeer eens ook verder te kijken en naar mijn reacties over dit onderwerp te kijken (ook op GA's topic), Naast mijn dagelijkse werkzaamheden ben ik ook hier actief (waar naar mijn gevoel meer energie.in zit dan Garfield & Stripheld). Je weet inm. dat ik hier een genuanceerd beeld over heb en dat mijn "research" vrijwel geen enkel ander TS overblijft op CSL dan een comment op een BBG, of over een tweakeronwaardige comment over het kleurtje van je nieuwe laptop. Heb je uberhaupt Luuk1983's topic-link aangeklikt, bijvoorbeeld? Met de nieuwe policy (en er staat nog meer te wachten...) is dit het eerste dat een slotje krijgt! Ik steek hier genoeg energie in hoor, ook als newbie (vraag me niet waarom, het heeft te maken met DM contact met verschillende GoTers).

Kortom: back to the content please!!!

[Edit: Ik quote jou o.a. en heb op 2 topics heel wat lappen tekst staan hierover... serieuze tekst. Je kunt het laten - ook goed - maar als je toch zo nodig moet reageren, doe dat dan inhoudelijk en niet met 2 regeltjes en een miniem stukje quote aub]

Over zelfredzaamheid gesproken...
De quote was verkeerd, er had een stukkie van tikkietrugjaap moeten staan. Excuses, iets te gehaast gequote net voor we weggingen naar een restaurantje. :D Dat je naast je andere werkzaamheden hier actief bent is echter totaal offtopic, dat doet deze bioloog ook.

Ik probeer echter wel duidelijk te maken dat er nu onnodig een hoop stof opwaait zonder eerst af te wachten wat het effect van de nieuwe policy is. Als het de boodschappenlijstjesposters wegjaagt, so be it en dat is helemaal niet erg imo.

• Alunno
  • Niet online

Alunno

Google is not the world!

EDIT: @gambieter,

Mijn excuses voor mijn overhaaste reactie :) !

Btw: de opmerking over mijn overige werkzaamheden was gericht aan de mods die hier vrijwillig hun werk doen, maar naar mijn gevoel zo nu en dan met 2 maten meten (t.a.v. laptops/probleemvragen t.o.v. systeem-requests).
tikkietrugjaap schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:18:

[...]

Sorry als ik tot nu toe niet gereageerd heb op jouw posts maar ik heb het idee dat jij en ik niet echt een meningsverschil hebben. We pleiten allebei voor een apart deel voor dit soort topics. We vinden allebei dat Google niet het digitale equivalent van 42 is. Waar zou ik dan precies op moeten reageren als ik vragen mag?
Ach so, in dat geval is het uitblijven van een reactie idd. niet meer dan logisch. Ik voel me hier alleen als relatieve newbie nogal een roepende in de woestijn (misschien gewoon een kwestie van persoonlijke onzekerheid, of gewoon een stukje ongeduld). We zijn het idd. op dit vlak grote delen met elkaar eens.
Terw_Dan schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:27:

[...]

Mee eens... en mee oneens! Welke fora bedoel je dan? Het zal toch niet in Devschuur of Softe Goederen nu al raak zijn? ...Oh nee, de Tweaking fora worden nu ook al overspoeld met talloze gamesysteem aanschaf-requests!!!

Om mezelf maar eens af te kappen (jullie gaan veel te snel :) ), stel ik nogmaals de vraag welke vraagstelling/request onder het huidige beleid nog terecht is, zonder dat het hierbij om een laptop is. Ik hoop dat jullie daarbij de moeite nemen om mijn vorige lap tekst door te lezen, waarin ik de nieuwe policies omtrend CSL hierover doorneem.

@GA,

Om het niveau van deze post GoT waardig te houden: Welke Sony Vaio CR11 vind jij nu het mooist? De roze, rode, witte of de blauwe?

...Ik mis nog steeds die knipoog smiley :)

[Voor 6% gewijzigd door Alunno op 16-07-2007 22:32]

• RoD
  • Niet online

RoD

D-e-n schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:18:
Maar ik bespeur bij een enkeling (en dan heb ik het niet eens over specifiek dit topic) wel eens wat hautain gedrag wat me soms ook wel tegen de borst stuit. Dan zie ik antwoorden in de trant van "domme vraag" of "als je dat niet weet......" Ik snap best wel dat je op een forum als dit een bepaald niveau wilt handhaven. Maar is het niet zo dat elk nieuw forum levend blijft bij de aanwas van vers bloed? Wat je interesse ook is, kennis vergaren is een proces. Een proces waarin wel eens vragen worden gesteld en fouten worden gemaakt.
Het is ook niet zozeer dat een Tweaker alle mogelijke hardwarekennis moet bezitten. Het gaat meer om de mentaliteit. Open je een topic over "of onderdeel X in je nieuwe pc goed is of niet" of zoek je zelf naar vergelijkende benchmarks en reviews en trek je daar je conclusies uit?
Ik heb zelf helemaal niet zoveel pure kennis van hardware, maar als ik een systeempje samen moet stellen dan draai ik daar mijn hand niet voor om, en heb ik echt geen hulp van een mede-GoT'er nodig, ik kan zelf wel beslissen. En moeilijk is dat zeker niet. Beetje spelen met de search, een beetje moeite doen om de informatie te vinden die je zoekt, een beetje inzet om jezelf wat in te lezen, en je moet er toch uit kunnen komen.
Het lijkt me zeker in het belang van dit forum en in het belang van de IT in het algemeen (zullen we maar even dramatisch zeggen ;) ) dat mensen die moeite doen om zich ergens in te verdiepen ook wel eens een handje op weg worden geholpen. Wie weet kan men dan later anderen weer helpen. In het algemeen zou ik willen zeggen: het stimuleren van mensen om op een iets hoger niveau te komen lijkt me op de lange termijn beter dan ze helemaal weg te saneren.
We hebben op GoT dan ook een boel behulpzame FAQ's waar de beginnelingen uitstekend terecht kunnen als beginnend Tweaker zijnde.
p.s.
Mijn persoonlijke ervaring is dat het altijd goed is voor mijn ego wanneer ik mensen op weg kan helpen met een probleem of een tip voor een bepaald produkt kan geven. Maar dat terzijde :D
Ik vind het ook zeker leuk om met mensen mee te denken of over een systeem te discussiëren. Als er echter weer eens een topic komt met een standaardsetup en dezelfde typische vragen dan wordt ik daar een beetje moe van.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Alunno schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:26:
[...]
@GA,

Om het niveau van deze post GoT waardig te houden: Welke Sony Vaio CR11 vind jij nu het mooist? De roze, rode, witte of de blauwe?

...Ik mis nog steeds die knipoog smiley :)
Wat is een Sony Vaio CR11? ;)

Oh, kijk nou eens, een knipoogsmiley.

Net zoals RoD heb ik er veel plezier in om iemand te helpen met het samenstellen van een systeem maar binnen een bepaalde grens en onder voorwaarden.

Alsjeblieft, vraag me niet of je een E6600 of een E6750 moet kopen. Daar zit zo weinig verschil tussen en waarom moet je in al die topics wéér over het prijsverschil (vooral letten op 22 juli !!!!!!!!!! ) en OC discussieren?

De alsmaar gemaakte opmerking: "ik wil er mee gaan overklokken". Wauw interessant hoor. Niet zelfstandig een PC kunnen samenstellen maar wel "ik wil er mee gaan overklokken" dat belooft nog wat topics.

Genoeg over het oude CSL

Dit zou een voortzetting kunnen worden van mijn LA-topic maar dat is nu niet (meer) de bedoeling lijkt me.

Het heeft bijna een jaar geduurd eer ook de crew tot de conclusie kwam dat CSL afgleed tot een niveau van niks en de discussiewaarde er nauwelijks was.

Hoe nu verder is afwachten en dat hangt voor een groot deel af van de gebruikers. Ik heb nog geen idee, het is allemaal kersvers en vandaar dat ik liever eigenlijk afwacht tot ik er iets zinnigs over kan zeggen. Na 3 dagen is het voor mij nog niet duidelijk.

[Voor 59% gewijzigd door Guardian Angel op 16-07-2007 22:44]

• tikkietrugjaap
Terw_Dan schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:02:Wat is daar krom aan. Als je n00bs toe laat op 1 deel van je forum kun je ervanuit gaan dat ze ook op andere delen van het forum terecht komen.
Even reageren op mijn favoriete deel van je post.
Dus jij denkt dat als je noobs niet toe laat op één deel van het forum dat ze dan helemaal niet komen?
RoD schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:07:
[...]

Imo typisch een topic die van een te laag niveau is.

Je eerste vraag is een algemene "wat moet ik nemen/wat is goed" vraag. Bij je tweede vraag vraag je naar ervaringen van alle producten die je geselecteerd hebt, waar denk je dat de rest van GoT voor is? Derde vraag is simpelweg naar vergelijkende benchmarks te kijken (die je met gemak kunt vinden) en reviews te lezen. Zelfde geldt voor je 4e vraag.

Ik denk persoonlijk dat "men" hier op GoT een hoger niveau verwacht dan wat jij een acceptabel niveau vindt.
Ik denk dat als jij het idee krijgt dat ik naar benchmark resultaten vraag met mijn derde vraag, je iets beter moet lezen. Ik zeg dat ik door de reviews het bos niet meer zie maar ik vraag uiteindelijk naar de kwaliteit van de schijven. Hebben mensen goede of slechte ervaringen, zoals ik met ondertussen vier Maxtors, met bepaalde merken.
[...]

De specifieke ervaringen die jij vraagt kunnen gevonden worden in andere subfora hier op GoT. Ik zie de link met een compleet systeem eigenlijk niet.
Ik zou natuurlijk alle duizenden posts kunnen doorspitten om te kijken of iemand ooit iets heeft gezegd dat hij zeer slechte ervaringen heeft gehad met een bepaald product, mocht ik dat niet vinden dan kan ik natuurlijk in elk subforum die vraag gaan stellen. Dat lijkt mij inderdaad een beter idee dan het gewoon te vragen over een specifiek product.
[...]

Een laptop is een enkel "onderdeel" (aannemende dat de configuratie vaststaat)

Uberhaubt zouden jou vragen _mijns inziens_ ook op de rest van de subfora niet toegelaten worden.
Wederom, ik denk dat jou insteek qua niveau te laag ligt.
Een laptop is inderdaad een enkel onderdeel en wanneer er een Asus met zo goed als dezelfde specs verschijnt als een Dell waar al een topic over bestaat dan mag dat natuurlijk wel aangezien een laptop een enkel onderdeel is.
Een laptop bestaat toch ook uit een mobo, cpu, gpu, geheugen en dergelijke? Dan vraag je in principe toch ook naar ervaringen met die hardware? Het enige verschil is dat de laptop vaak voorgebouwde pakketten zijn (wat opgelost kan worden door een andere versie van de laptop te kiezen mocht hij niet voldoen aan de wensen).

Als jij vindt dat mijn vragen niet toegelaten moeten worden op de subfora dan vind ik dat een nogal duidelijke uiting van elitair gedrag. Alleen de mensen die 24/7 met hardware bezig zijn en er dus veel van weten mogen hun mond open trekken, de mensen met mindere kennis moet hun waffel houden en maar zien hoe ze aan info komen.

PS het bezittelijk voornaamwoord jouw spel je met een W aan het einde. Niet persoonlijk opvatten en een foutje is zo gemaakt maar ik zie je al een flink aantal posts die fout maken dus ik dacht ik corrigeer je even.

Prima.

• Alunno
  • Niet online

Alunno

Google is not the world!

Guardian Angel schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:31:
[...]

Wat is een Sony Vaio CR11? ;)

Oh, kijk nou eens, een knipoogsmiley.
Ach, je zou 'em bijna missen, dat streepje in die linkeroog. 'k Ben van een ander forum een echt vette knipoog gewend, vandaar!

Ehm... nu weet ik ff niet hoe ik je terugvraag moet opvatten vanwege die knipoog, dus ik geef daar maar gewoon serieus antwoord op GA.

Die CR11 is dus een laptop en een CSL waardig ervarings-TS, waar 80 a 90% van dit CSL forum uit gaat moeten bestaan (zie Thandor's "Wat is toegestaan" in Wat is er nu anders in CSL? en mijn bovenstaande remarks daarover in die lap tekst van mij ergens hierboven of op de vorige pagina).

Btw: Ik vraag me af of je op zo'n CR11 goed zou kunnen gamen ;) ! [Edit: m'n ogen zijn behoorlijk rampzalig, kan niet zien of ik de juiste smiley te pakken heb... dit zonder knipoog]

Edit comment op jouw aanvulling: Je weet dat een ieder je gelijk moet geven over die nodeloze E6600/6750, 8800GTS/GTX, etc. gamesystemen. Waar ik wel bang voor ben is dat de baby
met het badwater weg gegooid wordt. Je leest het duidelijk in de nieuwe policy: discussieren over laptop(modellen)/'s of BBG's..!

[Edit: vechten met typo's/opmaak]

[Voor 108% gewijzigd door Alunno op 16-07-2007 23:02]

• tikkietrugjaap
Ik heb overigens besloten om mij terug te trekken uit deze discussie. Ik had de CSL "is dit goed topics" alleen nodig als laatste check voordat ik mijn geld uit ging geven maar aangezien dat niet gewenst is door blijkbaar een meerderheid van zowel de bezoekers als de moderators is het misschien beter als ik mij daarbij neerleg. Democratie heeft ook zijn nadelen zeg ik altijd maar.
Mensen, doe met de CSL wat jullie willen, mij zal je er niet meer over horen klagen.

Prima.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik was even niet serieus. :)

Ik meng me maar zelden in laptops-topics. Ik heb zo'n ding en het is handig voor in de vakantie en daar houdt het voor mij dan ook direct op. Natuurlijk volg ik het e.e.a. wel want stel je voor dat ik ooit een nieuwe wil kopen, dan moet ik wél weten wat er gaande is. Eigenlijk is dat nu hetgeen ook anderen zouden moeten doen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

tikkietrugjaap schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:33:
[...]

Even reageren op mijn favoriete deel van je post.
Dus jij denkt dat als je noobs niet toe laat op één deel van het forum dat ze dan helemaal niet komen?
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat als je n00bs hun gang laat gaan op het ene deel van het forum, de drempel lager is om het ook elders te gaan doen, immers ze verwachten dat dit het niveau is van GoT en verwachten dus ook het buiten CSL te kunnen doen. Op het moment dat er een n00btopic is, en het wordt op slot gegooid dan gaat de user of weg, omdat hij het niveau te hoog vind (en gaat dus niet meer posten in andere fora), hij probeert het gewoon nog een keer, en wordt op den duur gebanned als hij z'n postgedrag niet verbeterd of hij gaat werken aan z'n postgedrag en wordt een gewaardeerd lid van de community.

• Alunno
  • Niet online

Alunno

Google is not the world!

Terw_Dan schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:52:
[...]

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat als je n00bs hun gang laat gaan op het ene deel van het forum, de drempel lager is om het ook elders te gaan doen, immers ze verwachten dat dit het niveau is van GoT en verwachten dus ook het buiten CSL te kunnen doen.

[...]
Ik vroeg het je al eerder, maar dan op een ironische toon. Laat ik het je nu serieus vragen zonder retorisch te worden (ey, misschien kom je met wat goede voorbeelden, behalve "Welke voeding heb ik nodig?" in OH): Welk (sub)forum bedoel je?

Zelf denk ik dat de BBG's in CSL de pineut zijn namelijk. Niet in de vorm van een TS, maar d.m.v. een comment. Ben er gisteren al 1 tegen gekomen.

• RoD
  • Niet online

RoD

tikkietrugjaap schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:33:
Ik denk dat als jij het idee krijgt dat ik naar benchmark resultaten vraag met mijn derde vraag, je iets beter moet lezen. Ik zeg dat ik door de reviews het bos niet meer zie maar ik vraag uiteindelijk naar de kwaliteit van de schijven. Hebben mensen goede of slechte ervaringen, zoals ik met ondertussen vier Maxtors, met bepaalde merken.
Benchmarks + reviews, zoals je kunt lezen ;) In ieder geval is zoiets op zijn plaats in OM. Ik vraag me af wat je dan doet als je door de bomen het bos niet meer kan zien. Je kan uit de benchmarks aflezen welke schijven het beste presteren, en als je dan van de schijven die aan jou eisen voldoen reviews opzoekt (Google, OM, productsurvey, enz) kun je simpelweg de beste schijf eruit pikken. Van 10000 schijven 10000 reviews gaan zoeken schiet natuurlijk niet op.

Bovendien. Mocht er echt niks te vinden zijn... is het natuurlijk altijd mogelijk een topic te openen wat bedoelt is voor ervaringen. Dat wordt ook zeker wel gedaan. In ieder geval is het niet CSL-specifiek.
Ik zou natuurlijk alle duizenden posts kunnen doorspitten om te kijken of iemand ooit iets heeft gezegd dat hij zeer slechte ervaringen heeft gehad met een bepaald product, mocht ik dat niet vinden dan kan ik natuurlijk in elk subforum die vraag gaan stellen. Dat lijkt mij inderdaad een beter idee dan het gewoon te vragen over een specifiek product.
Het is weinig zinvol om specifiek op zoek te gaan naar negatieve ervaringen. Er zal altijd een negatieve klank tussenzitten. Er kan altijd een maandagmorgenproduct tussenzitten.
Een laptop is inderdaad een enkel onderdeel en wanneer er een Asus met zo goed als dezelfde specs verschijnt als een Dell waar al een topic over bestaat dan mag dat natuurlijk wel aangezien een laptop een enkel onderdeel is.
Een laptop bestaat toch ook uit een mobo, cpu, gpu, geheugen en dergelijke? Dan vraag je in principe toch ook naar ervaringen met die hardware? Het enige verschil is dat de laptop vaak voorgebouwde pakketten zijn (wat opgelost kan worden door een andere versie van de laptop te kiezen mocht hij niet voldoen aan de wensen).
De combinatie van de hardware + de kwaliteit is natuurlijk voldoende discussiemateriaal. Net zoals je over de kwaliteit van een individueel stuk hardware kunt discussiëren, echter daar zijn dus andere subfora voor.
Als jij vindt dat mijn vragen niet toegelaten moeten worden op de subfora dan vind ik dat een nogal duidelijke uiting van elitair gedrag. Alleen de mensen die 24/7 met hardware bezig zijn en er dus veel van weten mogen hun mond open trekken, de mensen met mindere kennis moet hun waffel houden en maar zien hoe ze aan info komen.
Elitair gedrag? Zo bedoel ik het zeker niet. Ik vind het alleen vrij onzinnig om dit soort vragen te stellen terwijl (jou vragen als voorbeeld nemende) de antwoorden zeer gemakkelijk te vinden zijn. Bovendien is het niet alleen mijn mening maar ook -zoals je kunt zien- het GoT-beleid.
PS het bezittelijk voornaamwoord jouw spel je met een W aan het einde. Niet persoonlijk opvatten en een foutje is zo gemaakt maar ik zie je al een flink aantal posts die fout maken dus ik dacht ik corrigeer je even.
Daar heb je wel gelijk in ja :$

• Alunno
  • Niet online

Alunno

Google is not the world!

Waarom vind ik relatief weinig recente Pricewatch productreviews op T.net welke behulpzaam zouden kunnen zijn voor nOOb's van deskundigen en waarom wordt daar niet, of nauwelijks naar verwezen op GoT?

Iemand daar een comment over?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Alunno schreef op maandag 16 juli 2007 @ 23:19:
Waarom vind ik relatief weinig recente Pricewatch productreviews op T.net welke behulpzaam zouden kunnen zijn voor nOOb's van deskundigen en waarom wordt daar niet, of nauwelijks naar verwezen op GoT?

Iemand daar een comment over?
Die productreviews worden door users gemaakt en als er geen review staat dan heeft ook nog niemand het gekocht, of niemand vind het de moeite waard het te reviewen.
Maar wat natuurlijk op het forum geldt, geldt op de FP ook, je haalt eruit wat je erin stopt. Dus begin zelf met reviews schrijven. Naarmate er meer inzitten zullen er meer mensen reviews gaan bekijken en ook weer zelf schrijven.

• Alunno
  • Niet online

Alunno

Google is not the world!

Terw_Dan schreef op maandag 16 juli 2007 @ 23:43:
[...]

Die productreviews worden door users gemaakt en als er geen review staat dan heeft ook nog niemand het gekocht, of niemand vind het de moeite waard het te reviewen.
Dat eerste bedoel ik: je ( "je" in algemene zin, niet jij Terw_Dan :) ) hebt een nieuw moederbord, graka of whatever en je gaat bechen, luisteren, tempen, etc. Je checkt of je iets goeds in huis hebt gehaald en je trekt je conclusie. Vervolgens ga je naar GoT en je gaat klagen over al die newbies die geen enkele moeite nemen om zelf iets uit te zoeken...

"...als er geen review staat dan heeft ook nog niemand het gekocht, of niemand vind het de moeite waard het te reviewen". :? ...dat geloof je zelf toch niet, Terw_Dan?!

Dus er zijn maar 2 mensen op T.net/GoT die een GA 965P-DS3 hebben aangeschaft..?!!!
pricewatch: Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

Btw: Ik klooi met ouwe meuk (ieder z'n hobby :) ), vandaar dat je geen review van mij terug kan vinden...

[Voor 14% gewijzigd door Alunno op 17-07-2007 00:11]

• RoD
  • Niet online

RoD

Alunno schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 00:06:
[...]

Dat eerste bedoel ik: je ( "je" in algemene zin, niet jij Terw_Dan :) ) hebt een nieuw moederbord, graka of whatever en je gaat bechen, luisteren, tempen, etc. Je checkt of je iets goeds in huis hebt gehaald en je trekt je conclusie. Vervolgens ga je naar GoT en je gaat klagen over al die newbies die geen enkele moeite nemen om zelf iets uit te zoeken...
Ik vind dit maar een beetje een rare gedachtengang, om eerlijk te zijn. Wat heeft het met elkaar te maken?

• Alunno
  • Niet online

Alunno

Google is not the world!

RoD schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 00:08:
[...]

Ik vind dit maar een beetje een rare gedachtengang, om eerlijk te zijn. Wat heeft het met elkaar te maken?
Simpel RoD: Je plaatst een TS in CSL omdat je van ervaren gebruikers commentaar wil hebben op jouw boodschappenlijstje. Als het goed is heb je reviews gelezen, specs doorgenomen, etc. ... nu wat persoonlijke ervaringen. "RoD jij hebt toch mobo zus en zo? Die wil ik net gaan kopen, hoe bevalt ie?" Antwoord: "Kijk maar bij mijn productreview, daar heb ik alles gemeld wat er over dat ding te melden valt".

Ben je nog wel wakker RoD? ;) (Heb de knipoog smiley gevonden hoor!)

(Zie overigens mijn Edit vorige post: Hoeveel mensen wilden die 965P DS3 niet aanschaffen op CSL en er waren maar 2 tweakers die hier wat algemene informatie over konden geven :? Nee, idd niet de moeite Terw_Dan en RoD. Bij systeemconfig vragen uit mijn omgeving gebruik ik de T.net user productreviews als zoekbron,,, armoe troef. Wil je nOOb's van GoT vandaan houden: geef ze algemene info buiten de (beperkte) BBG :) )

• RoD
  • Niet online

RoD

Alunno schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 00:22:
[...]

Simpel RoD: Je plaatst een TS in CSL omdat je van ervaren gebruikers commentaar wil hebben op jouw boodschappenlijstje. Als het goed is heb je reviews gelezen, specs doorgenomen, etc. ... nu wat persoonlijke ervaringen. "RoD jij hebt toch mobo zus en zo? Die wil ik net gaan kopen, hoe bevalt ie?" Antwoord: "Kijk maar bij mijn productreview, daar heb ik alles gemeld wat er over dat ding te melden valt".
Ik snap de gedachtengang, maar niet wat deze met CSL te maken heeft. Ervaringen met mobo's vind je in PMG. CSL behoor je juist te gebruiken voor systeemspecifieke vragen. Ervaringen met mobo X behoor je te hebben gevonden voordat je je boodschappenlijstje aan je medetweakers tentoonstelt.

Het is wel zo dat wanneer je enige bron van informatie de productsurvey moest zijn je beroerd af was. Gelukkig zijn er veel meer bronnen op internet :)
Ben je nog wel wakker RoD? ;)
Jazeker :)
(Heb de knipoog smiley gevonden hoor!)
Gefeliciteerd :)
(Zie overigens mijn Edit vorige post: Hoeveel mensen wilden die 965P DS3 niet aanschaffen op CSL en er waren maar 2 tweakers die hier wat algemene informatie over konden geven :? Nee, idd niet de moeite Terw_Dan en RoD. Bij systeemconfig vragen uit mijn omgeving gebruik ik de T.net user productreviews als zoekbron,,, armoe troef. Wil je nOOb's van GoT vandaan houden: geef ze algemene info buiten de (beperkte) BBG :) )
Je moet dan ook niet de productsurvey als je enige bron gebruiken :)

• Alunno
  • Niet online

Alunno

Google is not the world!

Flauw hoor RoD, ik zeg toch duidelijk: "Als het goed is heb je reviews gelezen, specs doorgenomen...". Gaan we vliegen afvangen?

Die gevonden knipoog smiley heeft te maken met een oogziekte waarbij ik langzaam blind wordt (vandaar mijn vele typo's en edits). [Ik zie al slecht en de eerste die roept dat ik dan maar een braille toetsenbord moet aanschaffen of beter moet leren om "blind" te typen... :( ]

Anyway, wat ik wil zeggen is dat de userreviews best wat vaker gepost mogen worden. Zelf heb ik bij one-time-posters op CSL hierop aangedrongen dat als zij tot aanschaf zijn overgegaan GoT niet moeten vergeten en anderen moeten proberen behulpzaam te zijn (om daarna stilletjes een TR aan te maken). Hoe zit dat als zelfs de oude rotten hiervoor de moeite niet willen nemen?

[Edit: ik bedoel natuurlijk "muggeziften", da heb niets met mijn oogjes te maken. Iets wat je sowieso niet kon weten. Het kwam alleen wat pijnlijk over, vandaar]

[Voor 9% gewijzigd door Alunno op 17-07-2007 00:57]

• RoD
  • Niet online

RoD

Alunno schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 00:51:

Anyway, wat ik wil zeggen is dat de userreviews best wat vaker gepost mogen worden. Zelf heb ik bij one-time-posters op CSL hierop aangedrongen dat als zij tot aanschaf zijn overgegaan GoT niet moeten vergeten en anderen moeten proberen behulpzaam te zijn (om daarna stilletjes een TR aan te maken). Hoe zit dat als zelfs de oude rotten hiervoor de moeite niet willen nemen?
Dat mag inderdaad. Het wordt me nu trouwens ook pas duidelijk dat dat je punt is. Echter, het heeft weinig met het CSL-beleid te maken...
offtopic:
Overigens ben ik het geheel met je eens. Het is jammer dat de PS zo weinig benut wordt, en opzich zou daar ook wel wat meer aandacht voor mogen komen.

[Voor 12% gewijzigd door RoD op 17-07-2007 01:10]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Alunno schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 00:06:

"...als er geen review staat dan heeft ook nog niemand het gekocht, of niemand vind het de moeite waard het te reviewen". :? ...dat geloof je zelf toch niet, Terw_Dan?!

Dus er zijn maar 2 mensen op T.net/GoT die een GA 965P-DS3 hebben aangeschaft..?!!!
pricewatch: Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Ik zeg niet dat maar 2 mensen het gekocht hebben, ik zeg dat maar 2 mensen het de moeite vonden er een review over te schrijven. Als er een product is dat veel verkocht is, maar het staat niet in de productreview, dan kun je er vanuit gaan dat er vast tweakers zijn die het ding hebben, maar dat er gewoon geen tweaker zin heeft er een review van te bouwen.
Btw: Ik klooi met ouwe meuk (ieder z'n hobby :) ), vandaar dat je geen review van mij terug kan vinden...
idem hiero, oude meuk is veel leuker dan nieuw spul. Vandaar dat ik zelf ook maar 1 review heb geschreven ;)

• Turkish
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20-11 14:21

Turkish

zhé germans

omdat we willen dat iedereen zijn zegje doet en het topic makkelijk kan vinden, is het vanaf nu een stucky :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• hello_moto
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21-11 12:25
Wat ik dan wel weer opmerkelijk vind dat de redacteuren wél naar Feedback vragen op hun gemaakte BBG's en daarbij geen enkele onderbouwing of wat dan ook. Zo'n topic van een user zou meteen dicht gegaan zijn.

En zij kunnen toch ook een systeem samenstellen aan de hand van reviews?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

hello_moto schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 10:53:
Wat ik dan wel weer opmerkelijk vind dat de redacteuren wél naar Feedback vragen op hun gemaakte BBG's en daarbij geen enkele onderbouwing of wat dan ook. Zo'n topic van een user zou meteen dicht gegaan zijn.

En zij kunnen toch ook een systeem samenstellen aan de hand van reviews?
Nu draai je dingen om. Die BBGs zijn er juist om mensen de ruimte te geven voor feedback en ze te helpen bij het maken van een keuze voor een systeem.

• hello_moto
Terw_Dan schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 10:56:
[...]

Nu draai je dingen om. Die BBGs zijn er juist om mensen de ruimte te geven voor feedback en ze te helpen bij het maken van een keuze voor een systeem.
Volgens mij wordt er altijd een topic geopend voor vragen van redacteuren die feedback vragen, waarbij er weinig onderbouwing bij zat. Als iemand een vraag had ''moest hij daar maar een topic over opnenen''.

• Turkish
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20-11 14:21

Turkish

zhé germans

Dat is mijn inziens de omgekeerde wereld ;)

De BBG's worden samengesteld met de hulp van tweakers, om zodoende een zo goed mogelijk systeem te creëren. Deze komen dan ook op de frontpage te staan als afspiegeling van wat de redacteuren én GoT op dat moment een gebalanceerd systeem vinden.

Dit is dus een service van t.net voor de bezoekers van de frontpage en is iets waar we de gotters in mogen participeren :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• hello_moto
Ik vind dat maar een beetje onzin, zij kunnen prima zelf een systeem samen stellen. Dat het ''in samenwerking'' gaat met GoT, is dan ook niet eerlijk. Andere users mogen ook geen feedback meer vragen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

hello_moto schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 11:48:
Ik vind dat maar een beetje onzin, zij kunnen prima zelf een systeem samen stellen. Dat het ''in samenwerking'' gaat met GoT, is dan ook niet eerlijk. Andere users mogen ook geen feedback meer vragen.
Tuurlijk kunnen zij prima een systeem samenstellen, dat is juist de reden dat ze dat topic openen en daarin een discussie starten, om juist andere users te helpen.

Dat andere users geen feedback mogen vragen is natuurlijk dan niet erg, er zijn immers de BBGs.

• RoD
  • Niet online

RoD

hello_moto schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 11:48:
Ik denk dat je het verkeerd ziet. Het is niet zo dat zij hulp willen bij het samenstellen van hun systeem, maar meer ons de kans geven om tot een algemeen beste setup te komen in verschillende prijscategorieen.

• hello_moto
De meningen zijn er dus over verdeeld :P . Maar de tips die in een BBG-topic worden gegeven zijn makkelijk zelf te vinden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

hello_moto schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 13:54:
De meningen zijn er dus over verdeeld :P . Maar de tips die in een BBG-topic worden gegeven zijn makkelijk zelf te vinden.
Klopt, dus daar worden de users nog mee tegemoet gekomen EN het is natuurlijk zo dat de tips voortvloeien uit een onderbouwd geheel. Dus iedereen kan zijn/haar mening geven als het aankomt op een systeem uit de BBG en deze worden als tips gebruikt om een systeem samen te stellen.

• Alunno
  • Niet online

Alunno

Google is not the world!

Is dat punt van de userreviews nu zo moelijk te begrijpen?? Ik nam de GA 965P DS3 als voorbeeld dus... Tig keer tegengekomen in een boodschappenlijstje TS en daar zijn ook tig keer replies over gegeven ("Je kunt die beter nemen dan de P5B i.v.m. solid heatcaps", bijvoorbeeld). GoT behoort toch het verlengstuk te zijn van T.net, dus de userreviews zijn daarmee toch onderdeel van de knowledge database. Een ander voorbeeld uit de boodschappenlijstjes is natuurlijk de E6600. Kijk dat zijn er al wat meer :) . M'n point is dus dat iemand die met een configuratierequest komt om aan tweakers advies te vragen over de samenstelling van de onderdelen. Hij zou die info van dezelfde tweakers kunnen vinden bij de userreviews, that's all. Daar mag best naar verwezen worden, lijkt me. En wellicht heeft iemand minder behoefte om een dergelijke TS te te beginnen als hij binnen dezelfde site meer info over de samengestelde componenten a.d.h. reviews, buiten de BBG om, kan vinden.

Nog een voorbeeldje: Hoe vaak stond die 8800GTS wel niet in een lijstje? I.i.g. een een stuk vaker dan 4 maal... Link.

Om de BBG's te vergelijken met boodschappenlijstje topics is natuurlijk onzin. Het is niet zo dat Hielko of Hahn zelf op zoek zijn naar een nieuw systeem en hierover hulp vragen. Vrij overbodig om te vermelden dat deze topics zijn bedoeld om een review tot stand te brengen voor algemeen nut :+

• hello_moto
Misschien is het ook handig dat Tweakers.net een véél grotere database krijgt met allemaal specificaties? Een beetje à la Hardware.info.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Alunno schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 16:05:
Is dat punt van de userreviews nu zo moelijk te begrijpen?? Ik nam de GA 965P DS3 als voorbeeld dus... Tig keer tegengekomen in een boodschappenlijstje TS en daar zijn ook tig keer replies over gegeven ("Je kunt die beter nemen dan de P5B i.v.m. solid heatcaps", bijvoorbeeld). GoT behoort toch het verlengstuk te zijn van T.net, dus de userreviews zijn daarmee toch onderdeel van de knowledge database.
Ik snap idd niet wat je bedoelt met die userreviews. We hebben daar toch een plek voor op de FP? Dat is toch prima zo?
M'n point is dus dat iemand die met een configuratierequest komt om aan tweakers advies te vragen over de samenstelling van de onderdelen. Hij zou die info van dezelfde tweakers kunnen vinden bij de userreviews, that's all.
Precies, dus dan kijkt hij toch bij de productreviews?
En wellicht heeft iemand minder behoefte om een dergelijke TS te te beginnen als hij binnen dezelfde site meer info over de samengestelde componenten a.d.h. reviews, buiten de BBG om, kan vinden.
Waarschijnlijk wel, maar dat ligt meer aan de user niet? Er zijn meer plekken dan T.net om info te zoeken.
hello_moto schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 16:37:
Misschien is het ook handig dat Tweakers.net een véél grotere database krijgt met allemaal specificaties? Een beetje à la Hardware.info.
We hebben al productreviews en we hebben de PW al redelijk gesorteerd op specs. Daarbij kun je vanuit de PW bijna altijd wel doorlinken naar productspecs van de fabrikant.
Wat zou je nog meer willen?

[Voor 15% gewijzigd door TERW_DAN op 17-07-2007 17:01]

• hello_moto
Ja, makkelijk te vinden op de site. Maar een makkelijk vergelijker, waarbij je bijvoorbeeld kunt zoeken op een ''Uitshuifbare moederborddrager'', of een kast met een venster.

Zie bijvoorbeeld dit: http://www.hardware.info/...oduct/Antec_Nine_Hundred/

Met een paar foto's, en de keuze tussen ''Specificaties'', ''(user)reviews'' en de pricewatch is dat heel leuk op te zetten. Zo kan er ook daadwerkelijk handig gezocht worden naar hardware en kan een keuze gemaakt worden. Ik vind de pricewatch veel te onhandig, te omslachtig.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

hello_moto schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:54:
Ja, makkelijk te vinden op de site. Maar een makkelijk vergelijker, waarbij je bijvoorbeeld kunt zoeken op een ''Uitshuifbare moederborddrager'', of een kast met een venster.

Zie bijvoorbeeld dit: http://www.hardware.info/...oduct/Antec_Nine_Hundred/

Met een paar foto's, en de keuze tussen ''Specificaties'', ''(user)reviews'' en de pricewatch is dat heel leuk op te zetten. Zo kan er ook daadwerkelijk handig gezocht worden naar hardware en kan een keuze gemaakt worden. Ik vind de pricewatch veel te onhandig, te omslachtig.
Dat zou handig zijn, alleen denk ik niet dat het ontbreken daarvan een reden geeft om boodschappenlijstjes topics toe te laten (want daar ging het in eerste instantie om).

Daarnaast zijn er nog een aantal punten:
- Dit is makkelijk te vinden op andere sites naast T.net
- Users mogen best wat moeite doen om dit soort info te vinden
- Je moet je afvragen of dit een plek heeft op T.net
- En je moet je afvragen of users er ook daadwerkelijk gebruik van gaan maken

• hello_moto
Terw_Dan schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 22:44:
[...]

Dat zou handig zijn, alleen denk ik niet dat het ontbreken daarvan een reden geeft om boodschappenlijstjes topics toe te laten (want daar ging het in eerste instantie om).

Daarnaast zijn er nog een aantal punten:
- Dit is makkelijk te vinden op andere sites naast T.net
- Users mogen best wat moeite doen om dit soort info te vinden
- Je moet je afvragen of dit een plek heeft op T.net
- En je moet je afvragen of users er ook daadwerkelijk gebruik van gaan maken
- Ja, maar zo valt er van alles wel wat te zeggen. Tweakers.net is toch de grootste hardware en software-site van Nederland?

- Zeker, maar als het heel snel overzichtelijk gedaan kan worden, doen de meesten dat ook wel.

- Hoezo niet? Het heeft toch ook een pricewatch? Wat ik voorstelde is alleen veel overzichtelijker.

- Zie punt 2.

• RoD
  • Niet online

RoD

Volgens mij heb ik wel ergens gelezen dat de huidige specificatielijst nog uitgebreid zou worden. Zeker weet ik het niet. Je kunt het ook eens melden als feature op Devtrack/FA.

• Laurent
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

Laurent

Allegretto

We zijn op dit moment inderdaad bezig met het uitbreiden van de PW Met een specsdatabase. Dit is de de grootste verbetering van de nieuwe layout m.b.t. de pricewatch, zoals je ook in o.a. de redactieblogs hebt kunnen lezen. De pricewatch zoals deze er voorheen was schoot tekort t.o.v. andere prijsvergelijksites.
Deze hele zaak is echter niet van belang voor Complete Systemen & Laptops, daarom wil ik de discussie over de specsdb hierbij laten. :)

• Alunno
  • Niet online

Alunno

Google is not the world!

@Aikeleer

Allereerst: goed nieuws! Daarnaast voelde ik aanvankelijk niets voor hello_moto's suggestie. Na het aanklikken van z'n Hardware. info link (site die ook uiteraard tussen m'n favo's staat) werd zijn punt me pas duidelijk. Idd. heel overzichtelijk en handig. Mijn punt over het gebrek aan input qua userreviews vind je daar dus een stuk minder...

Voordat je begint te roepen dat dit OT is t.o.v. CSL beleid, hoop ik dat je je oogkleppen af wil zetten en ruimte wil toe laten om het beleid in een breder kader te stellen (ook al vernoed ik dat je van CSL het liefst een laptop [Ervaringen] forum wil maken: Welke Vaio CR11 kleur vindt jij nu het mooist? Mijn favoriet: de roze!). Concreet betekent dat als je de info voor het configureren van een PC systeem bereikbaarder maakt, dat je dan vanzelf minder requests voor het zoveelste allround/gamesysteem krijgt. Op de huidige wijze verplaats je je energie van het sluiten van topicstarts naar het plaatsen van modbreaks in de toegestaane topics...

Ik hoop ook een reactie te krijgen op deze post van mij, Aikeleer:

Alunno in "[Feedback] CSL FAQ / Beleid"

Daarnaast heb ik een comment geplaatst op GA's topic in Lieve Adjes met wat (temp) stats. ook hier gaarne jouw input hierover als moderator:

Alunno in "[CSL] Nieuw systeem samengesteld"

• Laurent
  • Niet online

Laurent

Allegretto

Informatie bij het samenstellen van een systeem ligt binnen handbereik hier in CSL. Met enkele kliks heb je een volledige HOWTO voor je neus samen met best buy guides waarin links staan naar de pricewatch en bijhorende specificaties. We hebben ook al tijden veel informatie gegeven aan de gebruiker en feit is dat vele luie gebruikers consequent niet lezen en we zo alsnog zitten met talloze 'hoe is dit systeem' topics. Als het niet in één oogopslag duideiljk is dat het niet is toegestaan, zullen die gebruikers gewoon blijven registreren en posten. Vandaar hebben we al een andere forumbeschrijving aangevraagd maar wat achter de schermen op zich laat wachten.

Wat betreft je vraag naar commentaar op desbetreffende posts: gezien het volume zal ik daar morgen pas tijd voor hebben, maar je kunt er van uit gaan dat de moderators niet de eerste twee woorden van de forumnaam zijn vergeten. ;)

• Alunno
  • Niet online

Alunno

Google is not the world!

Aikeleer schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 17:01:
Wat betreft je vraag naar commentaar op desbetreffende posts: gezien het volume zal ik daar morgen pas tijd voor hebben, maar je kunt er van uit gaan dat de moderators niet de eerste twee woorden van de forumnaam zijn vergeten. ;)
Sjezus Aikeleer, dat laatste stukkie komt op mij over als een bedreiging. 'Zal vast nie de bedoeling zijn, toch?? Je bedoelt toch de 2 (3) eerste woorden van m'n post, nie?

• Laurent
  • Niet online

Laurent

Allegretto

Alunno schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 17:09:
[...]

Sjezus Aikeleer, dat laatste stukkie komt op mij over als een bedreiging. 'Zal vast nie de bedoeling zijn, toch?? Je bedoelt toch de 2 (3) eerste woorden van m'n post, nie?
Je moet er niet meer van maken dan het is he. :P Je had een post met enkele voorstellen van het beleid van CSL met een lap tekst. Aangezien ik niet overal internet heb heb ik simpelweg even geen gelegenheid gevonden om dit helemaal door te nemen en hier mijn hoofd over te breken. :)

• Alunno
  • Niet online

Alunno

Google is not the world!

't Was dan ook ironisch bedoeld Aikeleer :*) , maar kan me zo voorstellen dat dat ff niet overkwam. Ik lees het vanzelf wel waneer je eens een gaatje hebt weten te vinden voor een reply!

• Fox
  • Niet online
Ik vind eigenlijk dat het beleid wat soepeler mag.
Het forum word nu overspoeld met centrale topics met tientale pagina's waar je toch niets uit wijzer word, waarals iemand met een vraag komt dat hij gelijk afgewezen word naar het zoeken.

Op een forum als dit vind ik wel dat je nog vragen mag hebben, als we beginnen met zoek maar kan je dit bij alles stellen... ervaringen over systeem xx? Ga maar op een review site zoeken.. en ga maar door.

Tuurlijk, er is een CSL om het helpen van het maken van een systeem, maar waarom is dit forum er nog als iemand niet een vraag mag stellen over zijn computer.. wie doet hij iemand kwaat bij het stellen van een vraag of een mening? Voelt u uwzelf hierdoor gekwetst? Wilt u liever dat deze persoon een verkeerde beslissing maakt door een fout? We zijn hier toch om elkaar te helpen en met elkaar te discusseren of zie ik dat nou fout?

Dit subforum is volgens mij niets voor niets omscheven met "Wat is de beste configuratie van je PC? Wil je wat weten over notebooks? Hier kun je de informatie vinden. Voor "is dit systeem goed?" of andere aankoopadviezen, zie Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?"

Dit citeer ik uit de sub-fora beschijving... ik zie dat nu niet echt helemaal nageleeft, wilt u een vraag over een aankoopadvies of of een systeem goed is krijg je all snel een lock met een verwijzing naar het zoeken.

U was vroeger toch ook de tweaker die uren lang kon discusseren over hardware, die vragen had of product x wel past met product x, die andere mensen hielp met het kiezen van onderdelen. Waarom zou dit nu opeens niet meer mogen? Het bevalt hier toch over tweakers die met elkaar discusseren en elkaar helpen? Is het de passie der macht, of mag u elkaar tegenwoordig niet meer van een goed advies voorzien?

De discussie vermoeilijken met dit soort regels draagt volgens mij niets bij aan de netheid / ge-ordend heid van dit forum en laat mensen alleen met onbeantwoorde vragen. Ook doet het de sfeer niet ten goeden.

Dit is mijn mening, prove me wrong. ;)

[Voor 71% gewijzigd door Fox op 20-07-2007 13:51]

• RoD
  • Niet online

RoD

SniperFox schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:38:
Ik vind eigenlijk dat het beleid wat soepeler mag.
Het forum word nu overspoeld met centrale topics met tientale pagina's waar je toch niets uit wijzer word, waarals iemand met een vraag komt dat hij gelijk afgewezen word naar het zoeken.
Nou, dat is wel wat overdreven...
Op een forum als dit vind ik wel dat je nog vragen mag hebben, als we beginnen met zoek maar kan je dit bij alles stellen... ervaringen over systeem xx? Ga maar op een review site zoeken.. en ga maar door.
Ervaringen met systeem x mogen hier dus nog wel, prefab-systeemtopics zijn nog altijd toegelaten afaik.
Tuurlijk, er is een CSL om het helpen van het maken van een systeem, maar waarom is dit forum er nog als iemand niet een vraag mag stellen over zijn computer.. wie doet hij iemand kwaat bij het stellen van een vraag of een mening? Voelt u uwzelf hierdoor gekwetst? Wilt u liever dat deze persoon een verkeerde beslissing maakt door een fout? We zijn hier toch om elkaar te helpen en met elkaar te discusseren of zie ik dat nou fout?
Ja, maar wel een beetje op niveau graag. Het algemene niveau van de "wat moet ik nemen?"-topics is gewoon beneden de maat.
Dit subforum is volgens mij niets voor niets omscheven met "Wat is de beste configuratie van je PC? Wil je wat weten over notebooks? Hier kun je de informatie vinden. Voor "is dit systeem goed?" of andere aankoopadviezen, zie Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?"

Dit citeer ik uit de sub-fora beschijving... ik zie dat nu niet echt helemaal nageleeft, wilt u een vraag over een aankoopadvies of of een systeem goed is krijg je all snel een lock met een verwijzing naar het zoeken.
Aangezien de policy pas net ingegaan is zal dat nog wel veranderd worden. Ik geloof dat Aikeleer ook meldde dat er achter de schermen aan een wijziging van de naam gewerkt wordt?
De discussie vermoeilijken met dit soort regels draagt volgens mij niets bij aan de netheid / ge-ordend heid van dit forum...
De "wat moet ik nemen?"-topics leken meer op helpdeskvragen dan op een discussietopic. Als er al een discussietopic ontstond was het omdat elke poster weer een andere gedachte had over wat nou het beste systeem is (nadat de topicstarter een matig onderbouwd lijstje neerzet)
...en laat mensen alleen met onbeantwoorde vragen.
Specifieke vragen kunnen nog altijd terecht in een van de andere hardwarefora. De meeste specifieke vragen die je in CSL bij de "wat moet ik nemen?"-topics zag hadden maar weinig binding met CSL.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SniperFox schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:38:
wie doet hij iemand kwaat bij het stellen van een vraag of een mening?
De community en de knowledgebase, door niet op niveau te posten, dat is info waar niemand wat aan heeft.
Voelt u uwzelf hierdoor gekwetst?
Kwetsen is een groot woord, maar het kan wel irritant zijn.
Wilt u liever dat deze persoon een verkeerde beslissing maakt door een fout?
Nee, maar dat is ook nergens voor nodig, dat moet niet afhankelijk zijn van CSL, maar van de user zelf.
We zijn hier toch om elkaar te helpen en met elkaar te discusseren of zie ik dat nou fout?
Tja, maar wel op niveau discussieren, iets wat in CSL niet gebeurde.

Die gaat ook veranderen, zoals je in dit topic kunt lezen, alleen kan niet alles direct gedaan worden.
U was vroeger toch ook de tweaker die uren lang kon discusseren over hardware, die vragen had of product x wel past met product x, die andere mensen hielp met het kiezen van onderdelen. Waarom zou dit nu opeens niet meer mogen? Het bevalt hier toch over tweakers die met elkaar discusseren en elkaar helpen? Is het de passie der macht, of mag u elkaar tegenwoordig niet meer van een goed advies voorzien?
Ik heb discussies over hardware nooit zinnig gevonden zoals ze heir gevoerd werden. Een keuze is persoonlijk en prima te baseren op productinfo, reviews, ervaringen en prijs. Of product X met Y werkt is prima te testen danwel op te zoeken.

De reden dat het niet meer mag lijkt me duidelijk, het bevalt een groot deel van de vaste bezoekers niet, het loopt in strijd met het niveau op got. Het heeft ook totaal niets met macht te maken, het zijn gewoon regels.
De discussie vermoeilijken met dit soort regels draagt volgens mij niets bij aan de netheid / ge-ordend heid van dit forum en laat mensen alleen met onbeantwoorde vragen.
Absoluut wel, je zorgt ervoor dat het niveau op got niet naar beneden getrokken wordt zodat het voor iedere bezoeker die zich aan de regels houdt leuk blijft.
Het klinkt misschien lomp, maar mensen die geen moeite willen doen, zijn we liever kwijt dan rijk en gezien er veel topics waren in CSL die makkelijk zelf te vinden waren.

En laten we eerlijk zijn, een stukje hardware uitkiezen is redelijk simpel.
je pakt je budget, je pakt je eisen pakket en je kijkt welk product daaraan voldoet. Voldoen er meerdere, pak dan reviews om te kijken welke de beste is. Veel moeilijker hoeft het niet te zijn, maar er wordt vaak wel moeilijker over gedaan.

• UltraR-pc
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 02:26
Ik vind dit wel een logische verandering. Het aantal "hoe is dit systeem?" topics werd idd wel idioot. Zeker omdat heel erg veel van die systemen enorm veel op elkaar leken, en 1 zo'n topic dus voldoende zou zijn geweest voor iedereen.

Ik vind echter wel de verschillende bbg's niet voldoende op dit moment.
Zo'n 90% van de "hoe is dit systeem?" topics gingen over game-pc's. Er is nu maar 1 bbg voor een gamesysteem, en die is voor een budget van 2000 Euro, terwijl de meeste mensen die topics hier openden een budget van tussen de 900 en 1300 euro hadden.

Ik zou dus willen aanraden om minimaal 1 extra bbg toe te voegen. Namelijk het budget-game-systeem laten terugkomen.
Op dit moment is er natuurlijk het multimedia systeem, maar dat is toch echt geen aanrader voor een pure gamer met een budget van 1200 euro.

Ik zou persoonlijk 2 game-systeem bbg's toevoegen.
Budget game-systeem: +/- 750 Euro
Mid-range game-systeem: +/- 1200 - 1300 Euro.

Op die manier, kunnen mensen met verschillende budgetten gewoon wat onderdelen van de verschillende bbg's mixen, en zo kan iedereen, zelfs mensen die echt bijzonder weinig verstand van pc's hebben, op een goede pc uitkomen. En zijn topics hierover volledig onnodig geworden.

[Voor 12% gewijzigd door UltraR-pc op 20-07-2007 14:32]

• RoD
  • Niet online

RoD

Bij de BBG zit ook allerlei randapparatuur. Als je die weglaat, en dus alleen de kast (met inhoud) overhoudt bespaar je honderden euro's. Verder kan een Tweaker natuurlijk ook wel uit de voeten met het multimediasysteem. Een paar onderdeeltjes aanpassen en je zit weer op een "echt" gamesysteem.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RoD schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:34:
Bij de BBG zit ook allerlei randapparatuur. Als je die weglaat, en dus alleen de kast (met inhoud) overhoudt bespaar je honderden euro's. Verder kan een Tweaker natuurlijk ook wel uit de voeten met het multimediasysteem. Een paar onderdeeltjes aanpassen en je zit weer op een "echt" gamesysteem.
Precies, imho kun je van het gamesysteem ook prima wat goedkopers maken. Gewoon mindere videokaart en je bent al een stuk goedkoper uit.

• Distael
  • Laatst online: 08:47
Ik heb nu 3 keer een bericht getypt en weer gedelete, kortgezegd -> Ik ben het eens met Alunno (zie pagina 1).

Ik ben geen IT professionel, wel een PC enthousiast die hier graag kwam om mee te kijken naar de ervaringen met zelfgebouwde pc's en tips en tricks van tweakers. Blijkbaar vindt "men" het niveau te laag, jammer want veel van wat ik geleerd heb komt uit het CSL.

Net als Alunno vraag ik me dan af: Wat mag nog wel?? Als je geen laptop hebt kan ik me zo even geen vragen meer voorstellen zonder dat het direct gesloten wordt.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True