geluidsloos (0db) server maken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoi tweakers,

Ik ben bezig om mijn windows 2003 server geluidsloos te krijgen reden pc staat in me kamer en kan er niet om slapen in andere kamer geen optie wordt lastig met al die kabels.

Hardware in systeem op moment:

Fortron Zen fanless 300W ATX12V power supply (http://www.silentpcreview.com/article263-page1.html)
2,8 ghz pentium met cpu cooler zalman op moment (http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=306455)
p4p800 moederbord
1 gb ram
200 gb 7200RPM sata hdd
2x lan 10/100 kaart en 1 onboard
ati radeon 9200SE(beetje nutteloos zoon zware kaart erin maar in de kast weg rotten is ook zonde)

Wat wil ik nog vervangen om de server compleet geluidsloos te maken:
de hardeschijf is de grootste ergenis op moment
hier heb ik meerdere keuze,s waar ik uit kan kiezen

1. 2,5 inch 40 gb 4200RPM hdd zijn behoorlijk stiller dan die hardeschijf die er op moment in zit.
2. Gigabyte iRAM SATA 2 gb aan ram in stoppen is voldoende(hdd zal als extern in zitten en aan gaan als het nodig is denk maar aan downloaden dus het OS zal in i-ram draaien)
3. cf-to-IDE converter met 1 gb flash kaart uitgestest op deze pc houd de bios er blijkbaar niet van steeds vastlopen tijdens POST(ook te langzaam en iets te weinig schijfruimte)

voor de cpu cooler zat ik het volgende aan te denken.

deze is compleet fanless en goedkoop http://www.ikbenstil.nl/C...nic-Tower-4in1::1666.html

overige info

ik heb de pckast op zijn zij open liggen warmte kan makkelijk weg pc hoeft ook niet drukke taken te doen.

waarvoor gebruik ik deze server:

ik heb voor windows 2003 standaard edition gekozen omdat het gratis(legaal via MSDN kon bestellen)en makkelijk te beheren.
vpn (draadloos netwerk beveiliging)
dhcp/dns
printserver
download bak
file server(kleine bestanden)
webserver(in toekomst weet nog niet zeker)
soort klein media center(digitaal sat ontvanger komt erin later ooit)tv kijken

zo dat je ziet er gebeuren geen hevige dingen met mijn server cooling moet geen enkel probleem voor me cpu zijn cooler draait op minimaal en nog maar 32 graden.(moederbord temp 28 graden)pc stond al 12 uur aan

heeft iemand nog een idee wat ik mischien anders kan doen grootste probleem is het opslag waar ik nog niet helemaal op uit ben snelheid is niet echt belangrijk 20 mb/s lees/schrijfsnelheid is meer dan voldoende en meer dan 2 gb schijfruimte is ook niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Let er op dat een "fanless" PSU er vaak van uit gaat dat er WEL airflow aanwezig is.

Je kunt ook een PicoPSU overwegen als je systeem niet al te zwaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonimoes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11-2024

anonimoes

Zomerweer is ook maar relatief

Zelf ben ik bezig met een stil servertje op basis van een VIA C7 cpu en een mini-itx bordje. Ik kom er uiteindelijk op uit dat ik er toch een 12cm fan op 5volt in wil zetten om alles toch enigszins te koelen. Maar ga uit MDF een eigen kastje maken dat aan de binnenkant met foam bekleed wordt dus ik denk niet dat ik die fan ga horen, net als de harddisks.

Kiezen voor laptop schijfjes is inderdaad een goed idee, ik zou eventueel wel overwegen om 5400 toeren schijfjes te pakken, zijn toch net wat sneller en maken volgens mij nauwelijks meer geluid. Heb er zelf drie van 80gb en in een open kast waar ik de boel tijdelijk in heb zitten kon ik die niet horen als ik in bed lag terwijl de kast zo'n beetje bij het voeteneind van mijn bed stond. Als dit dus in een dichte kast zit hoor je er zeker niks van.

Wat betreft de voeding is lastiger denk ik, voor mijn mini-itx gebeuren kan ik goed toe met de pico-psu die Crew one ook noemt, is een prima psutje wat je meteen in je atx stekker steekt en gevoedt wordt door een externe voeding (model laptop-netvoeding transformator zegmaar) (kijk eens op picco.nl, daar heb ik het spul iig vandaan) Probleem is denk ik dat je p4 nogal wat prik lust dus of je dan aan 120 watt overall genoeg hebt durf ik niet te zeggen...

Je cpu koeler lijkt me een goede, zelf ben ik er echter wel achter dat ook mijn via cputje die maar 12 watt verbruikt zonder airflow lastig passief te koelen is maar ik kan er ook niet echt grote koelers op zetten omdat het mobo daar niet voor gemaakt is. Op zich denk ik dat de koeler die je noemt een goede kandidaad is. Je zou eventueel ook nog naar de thermalright ultra 120 extreme kunnen kijken, dit is de best presterende luchtkoeler van dit moment, hij is echter wel een tikje aan de dure kant... Ik meen echter in een review gelezen te hebben dat deze goed in staat is om ook passief te koelen.

Succes met je project! Ik hoop dat je wat aan deze info hebt :)

Gemberthee: water met een smaakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De voeding is totaal geen probleem die er nu in zit hij wordt totaal niet warm.

Die goedkope cpu cooler moet denk ik ook geen probleem zijn deze zalman cooler zit geen koelpasta meer tussen cpu en cooler kwam ik achter net even gekeken.

hier even de volgorde van wat belangrijk is tot wat minder belangrijk is:

1.Geluid.
2.Betrouwbaarheid.
3 Snelheid.(er is niet veel HDD activiteit daarom is snelheid niet echt belangrijk)

EDIT

Iemand nog ervaring met i-ram is het verstandig te nemen of niet?

Aangezien me bios CF kaarten niet goed leest en vast loopt was dat geen optie.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2007 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hoe wil je iets maken dat absoluut geen geluid maak (0db) terwijl je onderdelen hebt die geluid maken. Dat kan niet.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op zondag 08 juli 2007 @ 12:49:
Hoe wil je iets maken dat absoluut geen geluid maak (0db) terwijl je onderdelen hebt die geluid maken. Dat kan niet.
De opslag is enigste waar ik nog mee zit de rest is geluidsloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:27

Onbekend

...

Een stuk isolatie kan je natuurlijk ook plaatsen.
Let er dan wel op dat er evengoed geluid uit de ventilatieruimtes komt omdat je daar geen isolatie kan plaatsen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
solid state disks dan he? Beetje duur alleen. Alle andere schijven maken geluid.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:04

Kwastie

Awesomeness

0db haal je nooit, wat dacht je van hdd? dan zou je alleen SSD mogen gebruiken(solid state drive/disk?) en trillingen maken ook geluid..
btw onder de 15 db is hardstikke stil. kan je naast gaan liggen slapen

of je doet dit: http://www.youtube.com/watch?v=PtufuXLvOok

[ Voor 13% gewijzigd door Kwastie op 08-07-2007 12:59 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zoveel uitgeven om je server stiller te krijgen? Ik zou zeggen, plaats de server in de meterkast,zolder,kelder oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tss68nl schreef op zondag 08 juli 2007 @ 12:53:
solid state disks dan he? Beetje duur alleen. Alle andere schijven maken geluid.
ja klopt daarom zat ik te denken aan i-ram heb hier nog wel 2x 256 mb liggen dat kan wel als werk geheugen gebruikt worden en die 2x 512 gb in me server op moment in i-ram met nog 1 gb bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 13:00:
Waarom zoveel uitgeven om je server stiller te krijgen? Ik zou zeggen, plaats de server in de meterkast,zolder,kelder oid.
meterkast is erg klein willen me ouders ook niet hebben
zolder hebben we niet
kelder hebben we niet en onder de grond is het nogal vochtig
we hebben een extra kamer daar kan hij wel staan maar moeten al die kabels door het hele huis heen nu is het mooi weg gewerkt bovendien kan ik pc ook als muziek pc enzo gebruiken(is een server hoort normaal niet weet ik)

(toen huis gebouwd werd zijn er appart buisjes naar meterkast gelegd door de vloer heen daarom zo netjes weg gewerkt die kabels)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2007 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 14:52

Sick Nick

Drop the top!

Hou het simpel (en goedkoop), pak een USB2 cardreader en prik daar een snelle en grote geheugenkaart in. Daar kan je dan prima vanaf booten, snelle toegangstijden en toch minimaal 10 MB/sec als het moet. Neem je er 2, eentje voor je progs en eentje om op te downloaden (een 8 GB kaartje kan je toch een dvd op kwijt plus wat andere troep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sick Nick schreef op zondag 08 juli 2007 @ 13:08:
Hou het simpel (en goedkoop), pak een USB2 cardreader en prik daar een snelle en grote geheugenkaart in. Daar kan je dan prima vanaf booten, snelle toegangstijden en toch minimaal 10 MB/sec als het moet. Neem je er 2, eentje voor je progs en eentje om op te downloaden (een 8 GB kaartje kan je toch een dvd op kwijt plus wat andere troep).
flashkaarten heb ik al geprobeerd me bios hangt dan steeds

ik had een IDE-to-CF converter daar had ik een flash kaartje in deze pc wil het blijkbaar niet bios hangt steeds andere pc,s getest werkt perfect.

EDIT

dat was een pentium 3 daar ga ik geen server op draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2007 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 13:11:
[...]

flashkaarten heb ik al geprobeerd me bios hangt dan steeds

ik had een IDE-to-CF converter daar had ik een flash kaartje in deze pc wil het blijkbaar niet bios hangt steeds andere pc,s getest werkt perfect.

EDIT

dat was een pentium 3 daar ga ik geen server op draaien.
Maar kan je niet booten van een USB key ?
Heb je geen flash --> usb2 apparaat geprobeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07 20:15
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 22:59:
ik heb de pckast op zijn zij open liggen warmte kan makkelijk weg pc hoeft ook niet drukke taken te doen.
Een open kast houdt ook niet bepaald veel geluid tegen. Je hebt al een fanless PSU en wil ook een fanless CPU-cooler monteren. Indien de case niet al te groot is, zou ik opteren voor een zeer stille 120 mm fan (om toch wat airflow te hebben) en de case eventueel bekleden met kurk. Dat heb ik ook nog gedaan en dat zorgt er toch voor dat het geluid wat meer gedempt wordt. Je kan desnoods ook van de geluidsdempende matten kopen. Een degelijke en zware case kan ook al veel geluid dempen.

[ Voor 9% gewijzigd door D-Three op 08-07-2007 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
software schreef op zondag 08 juli 2007 @ 13:14:
[...]

Maar kan je niet booten van een USB key ?
Heb je geen flash --> usb2 apparaat geprobeerd ?
Ja ik heb me extern hdd op usb al geprobeerd die geeft conflicten met windows onmogelijk om OS erop te installeren.

kan schijfruimte niet toewijzen driverproblemen aangezien daar geen drivers voor zijn werkt het niet.

me bios kan wel booten van usb dat gaat ook wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

al gedacht over zoiets?

http://www.pcengines.ch/alix.htm

Helemaal passief, en kun je voeden met passieve adapter :)
CFje erin als storage.

weet niet of windows erop kan, maar Linux en BSD iig wel. Deze versie komt in sept uit, en ik heb al met de beta mogen spelen :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een kleine kanttekening bij oplossing 3; server 2003 wil NIET installeren op een schijf kleiner dan 1.x gigabyte, wat dus overeen komt met een kaartje van 2 gigabyte dat je moet plaatsen.

Ik heb met juist dezelfde opzet server 2003 proberen te installeren op een USB-stick van 1 gigabyten waar ik bij de installatie telkens tegen het probleem aanliep dat de schijf te klein was. Na een stickje van 2 gigabyte gekocht te hebben wou hij het wel doen. Gezien de prijzen van USB-sticks kan je dat misschien proberen?

De voeding volledig stil krijgen is best doenbaar, ik ben van een standaard Aopen voeding (450w) vertrokken en heb daar gewoon de fan uitgegooid, de behuizing van de voeding eraf (enkel een metaalnetje in de plaats) en daar een 120mm fan op 5.5v op, waardoor je ze vanop een afstand van 10cm ook al niet meer hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 13:45:
een kleine kanttekening bij oplossing 3; server 2003 wil NIET installeren op een schijf kleiner dan 1.x gigabyte, wat dus overeen komt met een kaartje van 2 gigabyte dat je moet plaatsen.

Ik heb met juist dezelfde opzet server 2003 proberen te installeren op een USB-stick van 1 gigabyten waar ik bij de installatie telkens tegen het probleem aanliep dat de schijf te klein was. Na een stickje van 2 gigabyte gekocht te hebben wou hij het wel doen. Gezien de prijzen van USB-sticks kan je dat misschien proberen?

De voeding volledig stil krijgen is best doenbaar, ik ben van een standaard Aopen voeding (450w) vertrokken en heb daar gewoon de fan uitgegooid, de behuizing van de voeding eraf (enkel een metaalnetje in de plaats) en daar een 120mm fan op 5.5v op, waardoor je ze vanop een afstand van 10cm ook al niet meer hoorde.
tja windows 2003server wilde niet op me extern hdd van 320gb installeren.

als het bij jou wel werkt win2003 server op usb stick draaien moet het hier ook gaan werken heb je nog enige drivers vooraf moeten installeeren?

Ik zat dan hier aan te denken Peak USB 2.0 Pendrive 4Gb Extreme II voor 50 euro
die dingen kosten niks meer daarom 4 GB nog beetje ruimte over om te rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-07 19:02

Elektronicanet

Leds do it!

Koop een Antec Solo kast en een Samsung spinpoint schijf.

De harde schijf hangt aan textielbandjes, die weer zijn opgehangen aan rubberen ringen. Je hebt de voordelen van een snelle, goedkope harde schijf, en het is compleet onhoorbaar op >1m afstand. Mijn systeem wordt gevoed door een Antec NeoHe430, die ook zéér stil is, en gekoeld door de Scythe Infinity op de laagste toeren. Alleen passief is stiller.

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand met deze SSD disks nog ervaring?

http://www.4launch.nl/4la...uctid=029617&ref=tweakers

2 GB voor 38 euro valt wel mee

Aangezien CF-TO-IDE converter met 2 GB kaartje niet werkte hangt me bios steeds zat ik eraan te denken zoon schijf te kopen

Ik heb ook nog een 4 GB usb stick gebrobeerd maar dat is zoon geklaai dat ik daar niet met doorga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-07 06:08
Je kunt ook je mobo, grafische kaart enz. in een bak mineraalolie gooien! Ik heb dit al 5 weken en het werkt fantastisch! (hdd en andere bewegende dingen zitten in een "geluidsisolatie kistje van MDF")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Behalve voor het media center gebeuren zie ik geen reden om voor jouw toepassing een stroomslurpende lawaaimakende PC neer te zetten terwijl je daar prima NAS kastjes voor neer kunt zetten die via gigabit ethernet meer bandbreedte realiseren dan jouw zware bak met fast ethernet. Zo'n kastje verbruikt nog geen 20W en kun je makkelijk ergens neerzetten. Voorwaarde is wel dat je een beetje met Linux overweg kunt maar verder kun je alles wat je met je PC kunt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-07 18:47
met die mineraal olie wordt het volgens mij wel een geklieder.
opstarten van usb is niet met alle moederbnorden mogelijk en dan zou je dus spoeciaal een driver moeten hebben, dat is denk ik wat er bij TS speelt.

dan gaat instaleren op een usb stick of kaartlezer op usb dus niet.
waarom een ide - flash converter niet werkt is wat appart, maar toch, het is een feit.

ik zou het dus houden op een kleine stille hd.

ik heb zelf een laptop die eneorm veel herrie maakt, maar mijn zwager had een hp nx7400 of zo, en die hoorde je niet eens als je er mee werkte. ik verbaas me er nog over.

dus je kunt het zeker stil genoeg krijgen als je een normale HDD gebruikt.
vooral een kat die niet zelf gaat resoneren is wel belangrijk, dus of met rubbe of alles zwaar en degelijk uitvoeren.

daarnaast moet je voorkomen dat eventuele trillingen van je pc kast worden doorgegeven aan bijvoorbeeld de tafel waar hij op staat (of ligt)

dit kun je ook doen met ruibber, of bijvoorbeeld een zware tegel er onder te leggen, en te zorgen dat hij stevig staat ( denk aan het idee met spikes bij een luidspreker, die zet je ook het liefst op een tegel of iets zwaars/ hards

[ Voor 19% gewijzigd door engelbertus op 15-07-2007 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
engelbertus schreef op zondag 15 juli 2007 @ 10:58:
met die mineraal olie wordt het volgens mij wel een geklieder.
opstarten van usb is niet met alle moederbnorden mogelijk en dan zou je dus spoeciaal een driver moeten hebben, dat is denk ik wat er bij TS speelt.

dan gaat instaleren op een usb stick of kaartlezer op usb dus niet.
waarom een ide - flash converter niet werkt is wat appart, maar toch, het is een feit.

ik zou het dus houden op een kleine stille hd.

ik heb zelf een laptop die eneorm veel herrie maakt, maar mijn zwager had een hp nx7400 of zo, en die hoorde je niet eens als je er mee werkte. ik verbaas me er nog over.

dus je kunt het zeker stil genoeg krijgen als je een normale HDD gebruikt.
vooral een kat die niet zelf gaat resoneren is wel belangrijk, dus of met rubbe of alles zwaar en degelijk uitvoeren.

daarnaast moet je voorkomen dat eventuele trillingen van je pc kast worden doorgegeven aan bijvoorbeeld de tafel waar hij op staat (of ligt)

dit kun je ook doen met ruibber, of bijvoorbeeld een zware tegel er onder te leggen, en te zorgen dat hij stevig staat ( denk aan het idee met spikes bij een luidspreker, die zet je ook het liefst op een tegel of iets zwaars/ hards
geklaai maakt me niet uit maar gaat het niet stinken na een paar weken of dat de boel erg smerig uitziet en vervangen moet worden?

als me cpu cooler passief is dan is er niks meer dat lawaai maakt.
en de opslag moet nog flash zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 09:34

killercow

eth0

tis toch een server?
flikker dat ding op zolder, netwerk touwtje er in, en stroom.
De rest kun je prima via remtoe beheer doen, weg met die herrie.

Hoeveel meer touwtjes kun je in gods naam nodig hebben op een server?

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
killercow schreef op zondag 15 juli 2007 @ 17:56:
tis toch een server?
flikker dat ding op zolder, netwerk touwtje er in, en stroom.
De rest kun je prima via remtoe beheer doen, weg met die herrie.

Hoeveel meer touwtjes kun je in gods naam nodig hebben op een server?
Als je de topic goed had doorgelezen was je er achter gekomen dat ik geen ruimte over heb we hebben niet eens een zolder plat dak.

Het zijn 3 netwerk kabels en 1 stroomkabel zie ik niet zitten om door de hele huis te doen op me kamer kan ik het netjes weg werken apparte buisjes lopen van me slaapkamer naar meterkast met de bouw van de huis aangelegd toen(lopen door de vloer).
Pagina: 1