Beste tweakers,
Voor mijn studie (en vrije tijd) ben ik sinds een tijdje op zoek naar een laptop. Zoals iedereen graag wil moeten overweldigende prestaties gepaard gaan met minimale (zo niet gratis) prijzen.
Mijn eisen zijn niet hoog: officewerk en surfen. Een simpel 2e hands laptopje van 350 euro zou ook voldoen. Of wachten op de Asus EeePC 701. Maar aangezien mijn desktop al vrij ouderwets is, wil ik toch een laptop waarmee ik een tijdje vooruit kan.
Daarnaast heb ik 700 euro te besteden, wat moet je anders met je geld...
Mobiliteit is belangrijk, dus een degelijke behuizing is een pré, al moet ik zeggen dat ik vrij voorzichtig met (belangrijke) spullen om ga. Maar ongelukken kunnen altijd gebeuren...
Ik heb 2 interressante opties (vind ik, misschien weten jullie nog betere).
1. Via de Hogeschool Utrecht: een Fujitsu-Siemens Amilo Pi-1536 voor €699,-
Processor Intel Core Duo T2080, 533Mhz frontsize bus
Geheugen video-adapter Hypermemory, 128 MB
Grafische adapter ATI Radeon Xpress 1400 PCI Express
Intern geheugen 2048 MB (2 x1024MB)
Opslagcapaciteit harde schijf 160 GB
8x DVDñRW Double Layer
15,4 inch scherm
3,1 kg
WLAN
Microsoft Vista© Home Premium
2. Hp Pavilion DV2116 voor €664,- (HP Renew)
Processor naam Intel Dual Core T2050
Proc. snelheid 2x 1.6 Ghz
Video Kaart 128 Mb N'Videa GeForce Go 7200
HDD grootte 120 Gb
Geheugen 2048 Mb
Media (Drives) DVDRW met Lightscribe
Wireless 802.11b/g Wireless LAN
Extra's Kaartlezer (5 in1); Afstandsbediening
Scherm grootte 14.1" WXGA Brightview Breedbeeld
Resolutie 1280 x 800
Gewicht 2.43 kg
Besturingssysteem Microsoft XP Media Center 2005
Opmerkingen:
Qua processor is de Amilo iets beter (zou dat nou veel schelen?), ook is de harddisk 40gb groter (scheelt toch wel wat), qua mobiliteit is de HP stukken beter (gewicht en afmetingen).
Besturingssoftware maakt niet uit, via school is XP simpel te krijgen (vind ik het prettigst werken).
Vragen:
HP Renew: er wordt van gezegd dat het niet onderdoet voor nieuwe systemen, maar zijn er hier mensen die deze ervaring onderschrijven of juist tegengaan? Dit is wel van enig belang, omdat ik (en wie wel) er weinig trek in heb om mijn laptop eens in de zoveel tijd kwijt te zijn, vanwege problemen.
De behuizing: ik heb geen ervaring met laptops, maar wat ik heb gelezen is de behuizing van HP (over het algemeen) redelijk tot goed te noemen, terwijl Fujitsu-Siemens lager in de hiërarchie staat. Wat is jullie ervaring/mening?
Vanwege het gewicht en de afmeting heeft de HP mijn voorkeur, maar door de HP Renew zit ik te twijfelen, wat vinden jullie?
Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk kan ik een aantal reacties tegemoet zien!
Groeten.
Voor mijn studie (en vrije tijd) ben ik sinds een tijdje op zoek naar een laptop. Zoals iedereen graag wil moeten overweldigende prestaties gepaard gaan met minimale (zo niet gratis) prijzen.
Mijn eisen zijn niet hoog: officewerk en surfen. Een simpel 2e hands laptopje van 350 euro zou ook voldoen. Of wachten op de Asus EeePC 701. Maar aangezien mijn desktop al vrij ouderwets is, wil ik toch een laptop waarmee ik een tijdje vooruit kan.
Daarnaast heb ik 700 euro te besteden, wat moet je anders met je geld...

Mobiliteit is belangrijk, dus een degelijke behuizing is een pré, al moet ik zeggen dat ik vrij voorzichtig met (belangrijke) spullen om ga. Maar ongelukken kunnen altijd gebeuren...
Ik heb 2 interressante opties (vind ik, misschien weten jullie nog betere).
1. Via de Hogeschool Utrecht: een Fujitsu-Siemens Amilo Pi-1536 voor €699,-
Processor Intel Core Duo T2080, 533Mhz frontsize bus
Geheugen video-adapter Hypermemory, 128 MB
Grafische adapter ATI Radeon Xpress 1400 PCI Express
Intern geheugen 2048 MB (2 x1024MB)
Opslagcapaciteit harde schijf 160 GB
8x DVDñRW Double Layer
15,4 inch scherm
3,1 kg
WLAN
Microsoft Vista© Home Premium
2. Hp Pavilion DV2116 voor €664,- (HP Renew)
Processor naam Intel Dual Core T2050
Proc. snelheid 2x 1.6 Ghz
Video Kaart 128 Mb N'Videa GeForce Go 7200
HDD grootte 120 Gb
Geheugen 2048 Mb
Media (Drives) DVDRW met Lightscribe
Wireless 802.11b/g Wireless LAN
Extra's Kaartlezer (5 in1); Afstandsbediening
Scherm grootte 14.1" WXGA Brightview Breedbeeld
Resolutie 1280 x 800
Gewicht 2.43 kg
Besturingssysteem Microsoft XP Media Center 2005
Opmerkingen:
Qua processor is de Amilo iets beter (zou dat nou veel schelen?), ook is de harddisk 40gb groter (scheelt toch wel wat), qua mobiliteit is de HP stukken beter (gewicht en afmetingen).
Besturingssoftware maakt niet uit, via school is XP simpel te krijgen (vind ik het prettigst werken).
Vragen:
HP Renew: er wordt van gezegd dat het niet onderdoet voor nieuwe systemen, maar zijn er hier mensen die deze ervaring onderschrijven of juist tegengaan? Dit is wel van enig belang, omdat ik (en wie wel) er weinig trek in heb om mijn laptop eens in de zoveel tijd kwijt te zijn, vanwege problemen.
De behuizing: ik heb geen ervaring met laptops, maar wat ik heb gelezen is de behuizing van HP (over het algemeen) redelijk tot goed te noemen, terwijl Fujitsu-Siemens lager in de hiërarchie staat. Wat is jullie ervaring/mening?
Vanwege het gewicht en de afmeting heeft de HP mijn voorkeur, maar door de HP Renew zit ik te twijfelen, wat vinden jullie?
Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk kan ik een aantal reacties tegemoet zien!
Groeten.