Laptop (student) +/- €700,-

Pagina: 1
Acties:
  • 1.036 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Voor mijn studie (en vrije tijd) ben ik sinds een tijdje op zoek naar een laptop. Zoals iedereen graag wil moeten overweldigende prestaties gepaard gaan met minimale (zo niet gratis) prijzen.
Mijn eisen zijn niet hoog: officewerk en surfen. Een simpel 2e hands laptopje van 350 euro zou ook voldoen. Of wachten op de Asus EeePC 701. Maar aangezien mijn desktop al vrij ouderwets is, wil ik toch een laptop waarmee ik een tijdje vooruit kan.
Daarnaast heb ik 700 euro te besteden, wat moet je anders met je geld... 8)7

Mobiliteit is belangrijk, dus een degelijke behuizing is een pré, al moet ik zeggen dat ik vrij voorzichtig met (belangrijke) spullen om ga. Maar ongelukken kunnen altijd gebeuren...

Ik heb 2 interressante opties (vind ik, misschien weten jullie nog betere).

1. Via de Hogeschool Utrecht: een Fujitsu-Siemens Amilo Pi-1536 voor €699,-

Processor Intel Core Duo T2080, 533Mhz frontsize bus
Geheugen video-adapter Hypermemory, 128 MB
Grafische adapter ATI Radeon Xpress 1400 PCI Express
Intern geheugen 2048 MB (2 x1024MB)
Opslagcapaciteit harde schijf 160 GB
8x DVDñRW Double Layer
15,4 inch scherm
3,1 kg
WLAN
Microsoft Vista© Home Premium

2. Hp Pavilion DV2116 voor €664,- (HP Renew)

Processor naam Intel Dual Core T2050
Proc. snelheid 2x 1.6 Ghz
Video Kaart 128 Mb N'Videa GeForce Go 7200
HDD grootte 120 Gb
Geheugen 2048 Mb
Media (Drives) DVDRW met Lightscribe
Wireless 802.11b/g Wireless LAN
Extra's Kaartlezer (5 in1); Afstandsbediening
Scherm grootte 14.1" WXGA Brightview Breedbeeld
Resolutie 1280 x 800
Gewicht 2.43 kg
Besturingssysteem Microsoft XP Media Center 2005

Opmerkingen:
Qua processor is de Amilo iets beter (zou dat nou veel schelen?), ook is de harddisk 40gb groter (scheelt toch wel wat), qua mobiliteit is de HP stukken beter (gewicht en afmetingen).
Besturingssoftware maakt niet uit, via school is XP simpel te krijgen (vind ik het prettigst werken).

Vragen:
HP Renew: er wordt van gezegd dat het niet onderdoet voor nieuwe systemen, maar zijn er hier mensen die deze ervaring onderschrijven of juist tegengaan? Dit is wel van enig belang, omdat ik (en wie wel) er weinig trek in heb om mijn laptop eens in de zoveel tijd kwijt te zijn, vanwege problemen.

De behuizing: ik heb geen ervaring met laptops, maar wat ik heb gelezen is de behuizing van HP (over het algemeen) redelijk tot goed te noemen, terwijl Fujitsu-Siemens lager in de hiërarchie staat. Wat is jullie ervaring/mening?

Vanwege het gewicht en de afmeting heeft de HP mijn voorkeur, maar door de HP Renew zit ik te twijfelen, wat vinden jullie?

Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk kan ik een aantal reacties tegemoet zien!

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Er was laatst een topic waar iemand ging klagen over de behuizing en degelijkheid van de F-S amilo. Moet je ff zoeken naar die topic.

Maar als je echt elke dag ermee rond gaat sjouwen (of vaak iig) is een 14,1 inch laptop denk ik toch aan te raden. Ik vind mijn eigen 15,4 inch toch wel redelijk zwaar en groot om er mee rond te lopen. Dat is echt een nadeel ervan.

En aangezien je toch alleen maar surft + wat office taken, zal de betere cpu en graka niks uitmaken voor jou qua prestaties.

[ Voor 60% gewijzigd door BoyzNDaHood op 12-07-2007 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:07

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb mijn 'schoonouders' een tijd geleden een HP aangesmeerd, en dat ding komt in ieder geval vrij stevig over. Ik zou zelf liever voor de 14" dan de 15.4 gaan vanwege de mobiliteit.
Verder zal je nauwelijks verschil merken tussen XP Pro of Media Center; het verschil met vista is wat groter, maar na een beetje wennen is er goed mee te werken. Ik zou dus als je voor de F-S gaat niet gelijk XP bestellen, maar eerst kijken of je met Vista kan/wil leren werken. Scheelt je toch weer €50
Ik krijg de indruk dat die Radeon X1400 shared geheugen is, en die nVidia 7200 eigen geheugen heeft. Dat spreekt in het voordeel van de HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
De X1400 heeft altijd eigen geheugen, of een deel ervan.
Als ik de site zie van Nvidia, staat er bij Geforce Go 7200:

Memory: N/A.

Lijkt mij meer dat de 7200 alles geshared is, en de X1400 juist volledig, of deels eigen geheugen
En als ik het bekijk, de X1400 is vergelijkbaar met Geforce 7400.. Lijkt me toch dat die sneller is dan een gf 7200.

Maar sowieso boeid het niet eens welke videokaart beter is, met office of surfen merk je er toch niks van.

[ Voor 13% gewijzigd door BoyzNDaHood op 12-07-2007 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
Grafische kaart is idd niet zo boeiend, daarnaast is 2gb geheugen ruim voldoende om het te dekken.

Iemand nog ervaringen met HP Renew?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartju
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:41
Als je toch alleen maar surft en office dingen doet, kun je beter een geintergeerde graka nemen. ben je nog goedkoper uit ook :). dat kun je dan weer in de proccesor steken of in de harde schijf.
kijk ook eens bij Dell. De 6400 is nu lekker goedkoop.

[ Voor 12% gewijzigd door bartju op 13-07-2007 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Je kan ook kijken naar een Dell Inspiron 6400 ja.
Ik heb deze week de volgende Dell 6400 besteld:
een Inspiron 6400:
  • T2080
  • 100GB 7200rpm
  • 1440x900 True Life
  • Snap Cover Natural Leather
  • 2GB DDR2 geheugen
  • 9-cell batterij
  • Windows Vista Basic
  • DVD brander 8x
Voor 720 euro. Als je de Snap Cover en de 9-cell batterij niet wilt, gaat er 20+35 euro van de prijs af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:34

Thandor

SilverStreak

Dit is een kwestie van uitzoeken. Kleine snelheids verschillen in de processor ga je niet zo snel merken. Zeker niet bij office werk of iets dergelijks :). Wat betreft de degelijkheid van notebook: Zoek even wat reviews en ervaringen op van mensen. Indien je niet het exacte model kunt vinden kun je ook een vergelijkbaar model bekijken. Vaak komt dat wel enigzins overeen :).

Zie het nieuwe CSL Beleid. Dit topic gaat dus op slot.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.