Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 14 |
Introductie |
Welkom in alweer het 14e deel van deze zeer gewaardeerde topicreeks. In dit topic worden adviezen uitgebracht over het upgraden van je systeem. Dit wordt gedaan door een aantal vaste en minder vaste bezoekers van dit topic. Om het geheel toch enigszins ordelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels opgesteld, die je hieronder kan vinden: |
Opbouw-upgrade vraag |
• Geef een compleet overzicht van je huidige specs (dus geen linkje naar een specs pagina of een verwijzing naar je sig). • Geef aan wat je zoal met je PC doet (Office? Gamen? Leechen? Renderen?). • Geef aan wat er naar jou mening mis met of mist aan jouw systeem (Traag? Slechte graphics? Verouderd?). • Geef aan wat je zelf hebt bedacht (AMD of Intel? Extra geheugen? Nieuwe videokaart?). Liefst ook met prijzen en de shop waar je het zou willen bestellen. • Geef aan hoeveel je ongeveer wilt uitgeven. Anders heeft het voor ons weinig zin om advies te geven. Voorbeelden van goede vragen vind je hier, hier en hier. NB. We verwachten dus enige inzet van de vragenstellers en niet een klakkeloos lijstje met specs. We zijn hier allemaal tweakers, dus een beetje eigen initiatief wordt gewaardeerd. |
Opbouw upgrade-advies |
• Quote van upgrade-vraag • Lijstje met onderdelen inclusief link naar pricewatch • Redenatie hoe je tot dit advies bent gekomen • Eventueel een aantal interessante links om het gezegde te ondersteunen. Voorbeelden van goede adviezen vind je hier, hier en hier. NB. Probeer je advies altijd te onderbouwen. Een eventuele discussie kan dan met argumenten gevoerd worden en niet met het heen en weer smijten van meningen. |
Topicregels |
Deze zijn heel logisch en eenvoudig: • Geen Off-topic posts, flamebaits/wars of trolls • Geen Hoe-is-dit-systeem-vragen Lees voor de volledigheid de CSL FAQ, de OH FAQ, de Huisregels en de Nettiquete ook eens door. |
Handige links bij het aanschaffen van nieuwe onderdelen |
• De Pricewatch voor de meest actuele prijzen van PC-onderdelen. • De Shopsurvey voor ervaringen met de verschillende webshops. • De Productsurvey voor ervaringen met de verschillende producten. • Vraag&Aanbod voor tweedehands onderdelen of het verkopen van je huidige onderdelen. • Best Buy Guide • Ruiltopic voor het ruilen van je hardware. • Google voor een stortvloed aan informatie over een bepaald product. Gewoon de naam + 'review'. En natuurlijk de Search. |
Handige links betreffende hardware |
Moederborden • [rml][ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 9[/rml] • [rml][ Mobo] MSI K8N Neo4 Serie[/rml] • [rml][ ASUS A8N-E] gebruikerservaring + vragen[/rml] • Asus A8N-VM CSM • [rml][ OC-939 Ervaringen] ASrock 939Dual-SATA2 Deel 5[/rml] • [rml][ OC-939-Ervaringen] DFI Lanparty nF4 - deel 8[/rml] • [rml][ OC-939] Asus A8R-MVP overclock ervaringen[/rml] • [rml][ OC-939]Asus A8N-SLI Deel 2[/rml] • Conroe (Core 2 Duo) moederborden • [Ervaringen] Het Asrock 775Dual-VSTA topic • nVidia nForce 680i SLI Mobo's • Gigabyte GA-8N SLI Quad Royal-moederbord getest • Drie nForce4 SLI-moederborden vergeleken • Abit Fatal1ty AN8-moederbord review • Socket 754: nForce3 250Gb vs. VIA K8T800 Processoren • [rml][ Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 11[/rml] • [rml][ Discussie] Dual core Intel CPU's: Pentium D, Core Duo, Xeon[/rml] • Tom's Hardwares 'Mother of all CPU-charts' • Tom's Hardwares Interactive CPU Chart Videokaarten • [rml][ Algemeen] nVidia GeForce Topic! Deel 16[/rml] • [Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 48 • Het 6800GS Topic Deel 5 • [Discussie] nVidia 8xxx series - Deel 3 • [rml][ Discussie] Het GeForce 7 Topic - Deel 14[/rml] • Het 7800GS Topic Deel 4 • ATi Radeon X850 XT PE videokaart nader bekeken • GeForce 6800 GT en Ultra videokaarten getest • Tom's Hardware VGA Charts - PCI-Express, Winter 2005 • Tom's Hardware VGA Charts - AGP, Summer 2005 • Toms's Hardware Interactive VGA Charts • 17 Videokaarten getest (ExtremeTech) • Het Grote X1950 Pro AGP Topic Deel 2 Harde schijven • [rml][ Ervaringen] post hier je stille harddisks[/rml] • Western Digital Raptor 150GB • Compatibiliteit Maxtor DiamondMax10 met o.a. nForce4 • Samsung SpinPoint P120 series: SP2004C • [rml][ SATAII] Hitachi T7K250 Ervaringen of Reviews?[/rml] • [Seagate 7200.10] Info en ervaringen • Maxtor DiamondMax 10 en meer • Seagate Barracuda 7200.8 400GB review • RAID 0 in ongerede: waanzin of werkelijkheid? • 5x 250GB Getest (Storagereview) Voedingen • Welke voeding heb ik nodig? Deel 16 • Q-tec voedingen ervaringen topic • Acht stille voedingen met elkaar vergeleken Overig • Hardwarematige physics processor |
Vorige Delen: |
Layout door Outerspace en Luukieeee. |
Linkjesgedeelte heb ik wat geupdate, zat wat oude meuk tussen. Als iemand nog toevoegingen heeft, DM dan even.
Repost van de laatste vraag in het vorige topic:
Repost van de laatste vraag in het vorige topic:
Persoonlijk vind ik je systeem te verouderd om er een upgrade aan te doen. Om met de laatste games mee te kunnen moet je eigenlijk sowieso processor, videokaart, geheugen, moederbord en waarschijnlijk de voeding upgraden. Een enkel onderdeel upgraden (zoals de videokaart) zou ik alleen maar zonde vinden. Als je alledaagse taken te traag gaan zou je er 256MB bij kunnen prikken. Lekker goedkoop, en het scheelt vast in de performance, vooral als je Windows XP draait. Voor de rest zou ik persoonlijk zeggen, spaar nog even doorAnoniem: 207754 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:13:
Hallo,
Ik wil graag mijn PC upgraden en hoopte aan de hand van deze topic dat er mensen zijn die mij willen helpen met opties en ideen te geven.
Ik draai nu een best wel verouderd PC'tje, dit zijn de specs:
- Motherboard: MSI KT3 Ultra2 (Via KT333 Chipset)
- Processor: AMD Athlon XP 1600 Mhz @ 1400
- Videokaart: MSI Nvidia FX5700LE 256 mb 8x AGP (motherboard kan maar 4x agp aan dus kan videokaart niet op volle toeren draaien dan??)
- Geheugen: 256 mb van Whitelake (meer weet ik er niet over)
- Harddisks: 120 Gig en 60 Gig van Maxtor (dit is voorlopig nog voldoende geheugen)
Ik weet dat zowieso het geheugen verhoogd moet worden. Kan ik dan het beste een andere motherboard kopen en processor? En dan de andere motherboard rekening houdende met de videokaart want die is neem ik aan nog voldoende. Als dit niet zo is mag je dat ook aangeven![]()
Ik speel wel graag de laatste spellen maar het hoeft niet de ultieme Gamer pc te worden. Hierbij doe ik de standaard bezigheden op pc zoals internetten, dvdeetje kijken enz. enz...
Met al die specificaties kom ik geen wijs uit van wat nu het beste bij elkaar past. Ik heb zitten rondsnuffelen op internet maar weet niet wat beste is en wat ik dan het beste kan nemen dat de PC voorbereid op de "toekomst".
Mijn vraag is dan welke opties heb ik en wat kan ik het beste doen. De prijs hoeft niet cheapass te zijn maar ook niet stervens duur. Tussen de 100 en 250 euro vind ik wel een netjes budget om te upgraden.
Mvg V1nc3nt0
Ben ik helemaal mee eens, als je de laatste games wilt spelen zal toch echt alles moeten upgraden. Echt een PC waarmee je wilt gamen valt er niet zo van te maken met dit budget. Enkel het geheugen upgraden voor een snellere windows is handig, maar ik denk dat je beter kan doorsparen en dit eventueel verkopen. Waarom is je processor trouwens ondergeklokt?
[ Voor 6% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 06-02-2007 18:23 ]
Anoniem: 207754
Dit zat wel in mijn achterhoofd dat er eventueel niet veel met dit systeem gedaan kon worden. Jammer maar helaas. Doorsparen dus 
Over dat ondergeclockte zou ik niet durven zeggen hoe dat in elkaar steekt. Dacht dat AMD altijd van dit soort specs gaf.
Wel heb ik laatst windows XP er opnieuw opgegooit en alles van harde schijven geformatteerd. Maar hij geeft bij systeem eigenschappen niet meer precies aan dat het een 1600 @ 1400 is, maar een 1.05 Ghz. Weet niet waarom dit zo is
. Heb wel alle updates geinstalleerd (ook via liveupdate 3 van MSI)
*****EDIT*****
Ik heb nu een aantal onderdelen uitgezocht via Pricewatch en ben op deze configuratie gekomen. Alleen kom echt helemaal niet uit welk geheugen ik moet hebben hiervoor.
Asus A8N32-Sli Deluxe, nForce4 Sli x16 (PCI-e, Sound, Lan, SATAII, Raid, 1394) 129,25 euro
Asus EN7600GT Silent /2DHT, 256mb, DDR3, PCI-e x16 132,49 euro
AMD Athlon 64 3800+ (AM2, 2,4 Ghz, 512 kb, 62w, Boxed, ADA3800CWBOX) 93,00 euro
Geheugen ????????????????? ??,?? euro
Totaal 354,74 euro
Ik heb voor Sli gekozen omdat je dan twee videokaarten samen kunt laten draaien dus prestaties zijn beter. Ook heb ik gezkozen voor PCI-e x16 omdat dit de laatste technologie van PCI is? En videokaart en moederboard zijn allebei PCI-e x16 dus ik dacht dat dit beter bij elkaar past.
De tweede videokaart komt later pas aan bod. Een probleem is het geheugen want heb totaal geen idee wat op het moederboard past
Als er eventueel verbeteringen aan deze configuratie gemaakt kunnen worden dan hoor ik dit graag. Is deze configuratie ook voldoende om in de toekomst een goede upgrade te geven als dat dan weer echt nodig is zoals op dit moment
Over dat ondergeclockte zou ik niet durven zeggen hoe dat in elkaar steekt. Dacht dat AMD altijd van dit soort specs gaf.
Wel heb ik laatst windows XP er opnieuw opgegooit en alles van harde schijven geformatteerd. Maar hij geeft bij systeem eigenschappen niet meer precies aan dat het een 1600 @ 1400 is, maar een 1.05 Ghz. Weet niet waarom dit zo is
*****EDIT*****
Ik heb nu een aantal onderdelen uitgezocht via Pricewatch en ben op deze configuratie gekomen. Alleen kom echt helemaal niet uit welk geheugen ik moet hebben hiervoor.
Asus A8N32-Sli Deluxe, nForce4 Sli x16 (PCI-e, Sound, Lan, SATAII, Raid, 1394) 129,25 euro
Totaal 354,74 euro
Ik heb voor Sli gekozen omdat je dan twee videokaarten samen kunt laten draaien dus prestaties zijn beter. Ook heb ik gezkozen voor PCI-e x16 omdat dit de laatste technologie van PCI is? En videokaart en moederboard zijn allebei PCI-e x16 dus ik dacht dat dit beter bij elkaar past.
De tweede videokaart komt later pas aan bod. Een probleem is het geheugen want heb totaal geen idee wat op het moederboard past
Als er eventueel verbeteringen aan deze configuratie gemaakt kunnen worden dan hoor ik dit graag. Is deze configuratie ook voldoende om in de toekomst een goede upgrade te geven als dat dan weer echt nodig is zoals op dit moment
[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 207754 op 06-02-2007 20:18 ]
Hoi,
Ik heb een vier jaar oude bak, die het nog redelijk doet. Ik office internet en game. Vooral bij het game heb ik de laatste tijd problemen. Niet omdat ik altijd op wat lager systeemeisen speel, maar vooral omdat ik met mijn GF4 geen directx 9 spellen kan spelen. Heeft iemand een upgrade suggestie?
Kast QF 50 (weet niet welk meer welk merk het is)
MoBo: Asus A7X8
Processor: AMD XP 2200+ (1733 mhz)
Geheugen: PC 2700 512MB
HDD: ATA133 Maxtor 80 GB + ATA133 Maxtor 200 GB (later bijgekocht)
Grafische kaart: GeForce 4 ti 4200-S 128MB (AGP kaart).
Ik heb een vier jaar oude bak, die het nog redelijk doet. Ik office internet en game. Vooral bij het game heb ik de laatste tijd problemen. Niet omdat ik altijd op wat lager systeemeisen speel, maar vooral omdat ik met mijn GF4 geen directx 9 spellen kan spelen. Heeft iemand een upgrade suggestie?
Kast QF 50 (weet niet welk meer welk merk het is)
MoBo: Asus A7X8
Processor: AMD XP 2200+ (1733 mhz)
Geheugen: PC 2700 512MB
HDD: ATA133 Maxtor 80 GB + ATA133 Maxtor 200 GB (later bijgekocht)
Grafische kaart: GeForce 4 ti 4200-S 128MB (AGP kaart).
Ik zou persoonlijk geen SLI moederbord nemen. In de toekomst is het in verhouding goedkoper om een nieuwe videokaart te kopen ipv sli te gaan draaien. SLI heeft op dit moment alleen nut als je direct 2 high end videokaarten koopt. Dan zou ik het geld dat je overhoudt in een betere processor steken. Kijk of je er een dual core in je budget kunt passen. Dat is veel meer futureproof dan een single core.Anoniem: 207754 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:06:
Dit zat wel in mijn achterhoofd dat er eventueel niet veel met dit systeem gedaan kon worden. Jammer maar helaas. Doorsparen dus
Wel heb ik laatst windows XP er opnieuw opgegooit en alles van harde schijven geformatteerd. Maar hij geeft bij systeem eigenschappen niet meer precies aan dat het een 1600 @ 1400 is, maar een 1.05 Ghz. Weet niet waarom dit zo is. Heb wel alle updates geinstalleerd (ook via liveupdate 3 van MSI)
*****EDIT*****
Totaal 354,74 euro
De tweede videokaart komt later pas aan bod. Een probleem is het geheugen want heb totaal geen idee wat op het moederboard past![]()
Voor het geheugen moet je sowieso 2 reepjes nemen omdat je dan dual channel kunt draaien. In jouw geval zou ik 2 x 512 MB nemen en dan kun je later altijd nog 2 x 512 erbij stoppen. (ervanuitgaande dat je moederbord 4 geheugenbanken heeft)
Hallo allemaal!
Ik ben van plan om mijn huidige pc een upgrade te geven. Maar ik kom er zelf niet helemaal uit, wat de beste keuze is. Om uiteindelijk tot het beste resultaat te komen
Daarom is ook de reden waarom ik in dit topic post
Gebruikt:
Ik speel de laadste tijd nogwel is een spelletje oa (world of warcraft)
Verder gebruikt ik hem voor msn, office applicaties Internet etc
Waarom wil ik heb upgrade:
Ik merk de laatste tijd dat ik bij wat nieuwere games echt last heb van lage frame rates dus dat het gewoon niet lekker meer speelt.
Bij de upgrade wil ik ook een beetje denken aan toekomstige spellen die uitkomen dat ik daar ook een beetje tegen gewapend
Hier volgende de specificaties van hoe mij pc nu is
CPU: AMD Athlon 64 3500+ (S939, 2,2GHz, 512KB)
Houden of over naar het intel platform?
Moederbord: MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
Geen PCI expres aanbord
Geheugen: 2 x Corsair 512MB PC3200/400 XLL
toen der tijd was het goed maar nu?
Videokaart Asus N6800XT 128MB
Geen extra pipe lines te gebruiken...
Harde schijf: Maxtor DiamondMax Plus 9, 80GB (7200rpm, ATA133, 8MB)
Een beetje aan de kleine kant..
DVD-Rom station: ASUS DVD-E616P1
Oke dit gaat nog wel
Brander: ASUS CRW-5232AS
Eruit en een dvd brander erin!
Monitor: Samsung 940 BF
Niks aan veranderen
Kast: Antec LifeStyle Sonata (380W)
Bij upgrade mischien te kleine voeding?
Toetsenbord: Microsoft MultiMedia Keyboard
Niks aan veranderen
Muis: Microsoft Intelli 3.0
Niks aan veranderen
Besturingssysteem: Windows XP professional
Ik wil voor ongeveer 500/600 euro upgraden
Is het reëel met 500 a 600 euro om het gewenste resultaat te halen?
Verder zou ik wel over wat extra schijfruimten willen beschikken.
Edit Ik zat me nu te bedenken. Een nieuwe mobo met een gig extra geheugen een extra HD en een nieuwe graka is mischien wel intersant?
Ik ben van plan om mijn huidige pc een upgrade te geven. Maar ik kom er zelf niet helemaal uit, wat de beste keuze is. Om uiteindelijk tot het beste resultaat te komen
Daarom is ook de reden waarom ik in dit topic post
Gebruikt:
Ik speel de laadste tijd nogwel is een spelletje oa (world of warcraft)
Verder gebruikt ik hem voor msn, office applicaties Internet etc
Waarom wil ik heb upgrade:
Ik merk de laatste tijd dat ik bij wat nieuwere games echt last heb van lage frame rates dus dat het gewoon niet lekker meer speelt.
Bij de upgrade wil ik ook een beetje denken aan toekomstige spellen die uitkomen dat ik daar ook een beetje tegen gewapend
Hier volgende de specificaties van hoe mij pc nu is
CPU: AMD Athlon 64 3500+ (S939, 2,2GHz, 512KB)
Houden of over naar het intel platform?
Moederbord: MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
Geen PCI expres aanbord
Geheugen: 2 x Corsair 512MB PC3200/400 XLL
toen der tijd was het goed maar nu?
Videokaart Asus N6800XT 128MB
Geen extra pipe lines te gebruiken...
Harde schijf: Maxtor DiamondMax Plus 9, 80GB (7200rpm, ATA133, 8MB)
Een beetje aan de kleine kant..
DVD-Rom station: ASUS DVD-E616P1
Oke dit gaat nog wel
Brander: ASUS CRW-5232AS
Eruit en een dvd brander erin!
Monitor: Samsung 940 BF
Niks aan veranderen
Kast: Antec LifeStyle Sonata (380W)
Bij upgrade mischien te kleine voeding?
Toetsenbord: Microsoft MultiMedia Keyboard
Niks aan veranderen
Muis: Microsoft Intelli 3.0
Niks aan veranderen
Besturingssysteem: Windows XP professional
Ik wil voor ongeveer 500/600 euro upgraden
Is het reëel met 500 a 600 euro om het gewenste resultaat te halen?
Verder zou ik wel over wat extra schijfruimten willen beschikken.
Edit Ik zat me nu te bedenken. Een nieuwe mobo met een gig extra geheugen een extra HD en een nieuwe graka is mischien wel intersant?

[ Voor 5% gewijzigd door Rj- op 07-02-2007 14:30 ]
RJ-
Je hardware is een beetje van een vorige generatie. Beetje zonde om daar enkele delen van te upgraden aangezien die erg snel zullen verouderen. Misschien is een C2D setup de beste oplossing voor je. Anders moet je gaan investeren in een processor op een oud socket, en een AGP kaart, welke ook niet echt meer toekomst-proof is.
filipy23
Ik zou nog even de startpost doornemen, hier kunnen we niet zoveel mee.
V1nc3nt0
Zoals al terecht opgemerkt is, is een SLI bord een beetje onzinnig. Je gaat er in de toekomst echt geen 2e 7600GT bijzetten. Dan kun je beter upgraden naar een kaart met meer features. Het zal je waarschijnlijk ook meer snelheidswinst geven dan er een tweede verouderde kaart bij te zetten.
Wat er op het moederbord past kun je gewoon in de specificaties vinden. Neem gewoon geheugen (let erop dat je wel DDR2 neemt) dat synchroon loopt met de FSB van je processor. Eventueel sneller geheugen als je wilt overklokken. Hier is trouwens al een boel over geschreven. Voor meer informatie zou je de RAM FAQ in PMG eens door kunnen nemen, of even de search gebruiken.
Je hardware is een beetje van een vorige generatie. Beetje zonde om daar enkele delen van te upgraden aangezien die erg snel zullen verouderen. Misschien is een C2D setup de beste oplossing voor je. Anders moet je gaan investeren in een processor op een oud socket, en een AGP kaart, welke ook niet echt meer toekomst-proof is.
filipy23
Ik zou nog even de startpost doornemen, hier kunnen we niet zoveel mee.
V1nc3nt0
Zoals al terecht opgemerkt is, is een SLI bord een beetje onzinnig. Je gaat er in de toekomst echt geen 2e 7600GT bijzetten. Dan kun je beter upgraden naar een kaart met meer features. Het zal je waarschijnlijk ook meer snelheidswinst geven dan er een tweede verouderde kaart bij te zetten.
Wat er op het moederbord past kun je gewoon in de specificaties vinden. Neem gewoon geheugen (let erop dat je wel DDR2 neemt) dat synchroon loopt met de FSB van je processor. Eventueel sneller geheugen als je wilt overklokken. Hier is trouwens al een boel over geschreven. Voor meer informatie zou je de RAM FAQ in PMG eens door kunnen nemen, of even de search gebruiken.
True, Ik zat te denken om een socket 939 mobo te kopen met PCI express.RoD schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 15:21:
RJ-
Me proccesor over te zetten in het nieuwe moederbord, en extra ram geheugen er bij te steken dat het naar 2GB brengt en dan een x1900 ATI kaart erin en nog een 300 GB HD of is dat niet echt een goed idee?
Om naar een C2D systeem te gaan zal ik heel me ram geheugen ook moeten vervangen.. toch?
Je proc kan opzich nog wel even mee, als je eisen niet ineens hoger worden. Spellen zoals WoW kunnen nog prima draaien op jou proc. Een goede PCI-E videokaart kun je doen, samen met een niet te duur mobo. Die PCI-E kaart kan weer mee naar een volgend systeem. Een hdd kun je er altijd bijzetten natuurlijk.Rj- schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 16:15:
[...]
True, Ik zat te denken om een socket 939 mobo te kopen met PCI express.
Me proc over te zetten in dat moederbord extra ram geheugen er bij te steken dat het naar 2 brengt en dan een x1900 ATI kaart erin en nog een 300 GB HD of is dat niet echt een goed idee?
Klopt, tenzij je een Asrock bordje neemt die ook DDR1 aankan.Om naar een C2D systeem te gaan zal ik heel me ram geheugen ook moeten vervangen.. toch?
Anoniem: 8819
oke
heb
amd 64 x2 3800+@2,5g
mem 2x512mn 2x256mb pc 3200 ddr1
abit sli bordje (socket 939)
2xasus 7900gt-top op 7900gtx speed
heb
amd 64 x2 3800+@2,5g
Ik weet niet wat nou je bedoeling is met deze post, maar als je upgrade-advies wilt dan lukt dat hier niet mee.Anoniem: 8819 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 00:09:
oke
heb
amd 64 x2 3800+@2,5g
Arno E en Rod bedankt voor reactie.
Nou heb ik nog 1 vraag en die luid, wat is nu een goede moederbord om nog even mee voor uit te gaan in de toekomst. Als ik een maal weet wat een juiste moederboard is kan ik verder configuraties samen te stellen. Want er is zo veel aanbod aan moederbord's. Ik zat zelf wel te denken aan:
- Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID)
Ik heb voor deze gekozen om dat deze met Amd Socket 939 kan samen werken. (Socket 939 zijn ook Amd X2 processor's??) Heb gelezen dat deze nog een tijdje mee gaan. Deze moederbord kan oko PCI-e x16 videokaarten aan en hij kan ook gebruiken maken van dual-channel geheugen (goed voor X2 processors??)
Misschien dat jullie andere suggesties hebben wat een goede moederbord is om te upgraden wat betreft videokaart, geheugen en processor.
Nou heb ik nog 1 vraag en die luid, wat is nu een goede moederbord om nog even mee voor uit te gaan in de toekomst. Als ik een maal weet wat een juiste moederboard is kan ik verder configuraties samen te stellen. Want er is zo veel aanbod aan moederbord's. Ik zat zelf wel te denken aan:
Ik heb voor deze gekozen om dat deze met Amd Socket 939 kan samen werken. (Socket 939 zijn ook Amd X2 processor's??) Heb gelezen dat deze nog een tijdje mee gaan. Deze moederbord kan oko PCI-e x16 videokaarten aan en hij kan ook gebruiken maken van dual-channel geheugen (goed voor X2 processors??)
Misschien dat jullie andere suggesties hebben wat een goede moederbord is om te upgraden wat betreft videokaart, geheugen en processor.
Dat moederbord lijkt me een goeie keuze. Ik heb zelf al anderhalf jaar de A8N-SLI (bijna hetzelfde, op SLI na). Mooi stabiel en goeie prijs-kwaliteit.
Dat bord is an sich prima. Het hangt er vanaf hoe jij je toekomst ziet. Als jij denkt dat je met de huidige selectie aan S939 procs wel even door kunt bouwen, vooral doen. Let er wel op dat ze in de (nabije?) toekomst slecht leverbaar kunnen zijn. Als jij even door kunt met je processor, dan lijkt me het een zinnige upgrade, aangezien je verder alleen je moederbord hoeft te vervangen, en een PCI-E kaart, die nog wel even mee kan.Anoniem: 207754 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 09:05:
Arno E en Rod bedankt voor reactie.
Anoniem: 58485
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een upgrade... Omdat ik m'n oog op een x1950Pro AGP had laten vallen, bedacht ik me ineens met dat m'n systeem zelf maar beter een upgrade kan krijgen. Niet zozeer omdat het langzaam oid is, het zou zonde zijn van het geld als ik toch een x1950pro agp voor 250 euro haal en het doet averechts 
Ik dacht zelf aan het moederbord, geheugen, videokaart en PSU te vervangen (eventueel ook harde schijven trouwens) voor iets beters & snellers, en meer gericht op de toekomst (Dualcore, Sli Ready, dual channel etc etc)
Opzich ben ik niet specifiek merkgebonden, AMD of Intel Fanboy, maar het gaat me meer om de Performance-per-buck.. het mag zijn AMD het mag ook Intel zijn, hoewel ik bij de laatste erg veel moeite had iets uit te kiezen in de pricewatch.
Vanzelfsprekend moet het systeem ook weer vista ready zijn (tja je moet toch meegaan
) en minimaal 2GB geheugen aan boord hebben, en dus ook Dualchannel support. De videokaart hoeft niet perse een DirectX 10 monster te zijn, maar mag ook een goede, opvolger van m'n oudere X800xt zijn (AGP).
Mijn budget ligt tot 700 euro.
Specs:
Ik dacht zelf aan het moederbord, geheugen, videokaart en PSU te vervangen (eventueel ook harde schijven trouwens) voor iets beters & snellers, en meer gericht op de toekomst (Dualcore, Sli Ready, dual channel etc etc)
Opzich ben ik niet specifiek merkgebonden, AMD of Intel Fanboy, maar het gaat me meer om de Performance-per-buck.. het mag zijn AMD het mag ook Intel zijn, hoewel ik bij de laatste erg veel moeite had iets uit te kiezen in de pricewatch.
Vanzelfsprekend moet het systeem ook weer vista ready zijn (tja je moet toch meegaan
Specs:
- Systeemkast Cavalier 1
- Voeding 650 watt Q-tec / triple fan.
- Moederbord Asus K8N / Nforce 3 / AGP / 7.1
- Processor(s) AMD Athlon 64 / 3000+ (venice) @ 2.4GHz
- Geheugen 2x1GB pc3200 / Cl2.5
- Hard Disk(s) 2x160gb maxtor. 1x200gb Seagate als dataschijf.
- Videokaart(en) Ati Radeon x800 XT / 256mb + Zalman vf700-cu 9800Pro als tijdelijke vervanger nu.
- Monitor(en) Acer Al1717 8ms .
- Brander(s) LG dvd brander (4x) / 48x CDR.
- CD/DVD-Drive(s) LG DVD drive (2)
- Speakers Creative inspire 5300
- Geluidskaart(en) 8 Chan Onboard
- Netwerkkaart(en) 1x 100mbit
- Video in/out Vivo op videokaart
- FireWire 2x
- Muis Logitech mx518
- Toetsenbord Logitech UltraX keyboard.
- CPU cooler Silencer 64.
- Casefans 2x case & 3x psu
Thx voor reply's
[Qoute] Als jij denkt dat je met de huidige selectie aan S939 procs wel even door kunt bouwen, vooral doen. Let er wel op dat ze in de (nabije?) toekomst slecht leverbaar kunnen zijn [Unqoute]
Rod wat is een moederbord die wel mee kan gaan met de "nabije" toekomst? Want een moederbord is neem ik aan toch wel belangrijk voor de algemene snelheid van de gehele pc?. En ik zit zoek toch een moederbord die een tijdje mee kan gaan, zodat ik eventueel alleen processor en geheugen hoef te updaten. Is een AM2 moederbord beter om een tijdje mee te gaan dan?
Zijn deze dan betere keuzes wat betreft een latere upgrade van de processor?
- Asus MB AMD AM2 M2V ATX
- Asus MB AMD AM2 M2NPV-VM mATX
(mnm-computers.nl)
Ik heb deze onderdelen er nog bij gezocht, misschien is dit wel voorlopig voldoende:
- AMD Athlon 64 X2 3800+ (S AM2) Boxed (Windsor)
- Asus EN7600GT/2DHT PCIe 256MB
- Kingston DIMM 1GB DDR2 800 (PC6400) CL5 (Kit van 2x512 MB)
Hoop dat dit wel een voldoende configuratie want ben al uren bezig geweest met zoeken
Greetz V1nc3nt0
[Qoute] Als jij denkt dat je met de huidige selectie aan S939 procs wel even door kunt bouwen, vooral doen. Let er wel op dat ze in de (nabije?) toekomst slecht leverbaar kunnen zijn [Unqoute]
Rod wat is een moederbord die wel mee kan gaan met de "nabije" toekomst? Want een moederbord is neem ik aan toch wel belangrijk voor de algemene snelheid van de gehele pc?. En ik zit zoek toch een moederbord die een tijdje mee kan gaan, zodat ik eventueel alleen processor en geheugen hoef te updaten. Is een AM2 moederbord beter om een tijdje mee te gaan dan?
Zijn deze dan betere keuzes wat betreft een latere upgrade van de processor?
(mnm-computers.nl)
Ik heb deze onderdelen er nog bij gezocht, misschien is dit wel voorlopig voldoende:
Hoop dat dit wel een voldoende configuratie want ben al uren bezig geweest met zoeken

Greetz V1nc3nt0
Anoniem: 8819
Nee sorryRoD schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 01:05:
[...]
Ik weet niet wat nou je bedoeling is met deze post, maar als je upgrade-advies wilt dan lukt dat hier niet mee.
Mijn systeem loopte vast op een toetsenbord????
De toetsenbord bleef ergens hangen en ging piepen.
Ik haalde de muis uit de slaapstand en die stond op verzenden.
Maar goed
Vroeg me af of het zin heeft om de cpu te vervangen en een directx10 kaart te kopen (8600serie)
Of beter zo laten en later een nieuwe bord met amd m2plus versie
Voor 700 euro lijkt me een C2D setup een voor de hand liggende oplossing. Het is echter wel belangrijk te weten wat je er mee gaat doen. Gamen? Photoshoppen. Zonder is het een beetje lastig advies gevenAnoniem: 58485 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 15:26:
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een upgrade... Omdat ik m'n oog op een x1950Pro AGP had laten vallen, bedacht ik me ineens met dat m'n systeem zelf maar beter een upgrade kan krijgen. Niet zozeer omdat het langzaam oid is, het zou zonde zijn van het geld als ik toch een x1950pro agp voor 250 euro haal en het doet averechts
Vanzelfsprekend moet het systeem ook weer vista ready zijn (tja je moet toch meegaan) en minimaal 2GB geheugen aan boord hebben, en dus ook Dualchannel support. De videokaart hoeft niet perse een DirectX 10 monster te zijn, maar mag ook een goede, opvolger van m'n oudere X800xt zijn (AGP).
Specs:
[...]
Persoonlijk vind ik SLI nogal onzinnig. Tegen de tijd dat je gaat upgraden is het beter om voor een nieuwe kaart te gaan in plaats van er een tweede verouderde kaart bij te zetten. Met SLI pak je nooit 100% performancewinst en heb je ook geen profijt van de nieuwste features. Dual channel en dual core heb je sowieso als je een C2D pakt. Tenminste, elk doorsnee bord bezit dual channel (ik geloof dat er een paar uitzonderingen zijn?)
Goed, ik weet verder je eisen niet, maar voor 700 euro:
1GB PC5300 DDR2, CL4 (Corsair, VS1GB667D2) € 68*2=€136
Gigabyte GA-965P-DS3, P965 € 107,90
Intel Core 2 Duo E6400 € 188,75
Asus Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 € 165,89
Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W (ATX) € 72,95
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Totaal: 671,49
Dit zijn de goedkoopste Pricewatch-prijzen zonder verzendkosten, dus daar komt nog wel wat bij. Maar zoiets vind ik persoonlijk wel een evenwichtig setje. Eventueel nog een E6300, of een E4300 als je flink wilt overklokken (en daarbij PC6400 geheugen neemt). Daar kun je nog wat op besparen.
Ja, een AM2 moederbord is beter om een tijdje mee te gaan, immers, omdat dat socket nog niet uitgefaseerd is, in tegenstelling tot S939. Wat er allemaal nog verschijnt op AM2 weet ik niet, maar het is in ieder geval meer toekomstproof. Echter, je hebt dus het nadeel dat je dus je processor moet vervangen, wat zonde is als deze nog goed genoeg is voor je. Dus, als jij verwacht je processor binnenkort niet te hoeven upgraden, dan kun je een nieuwe S939 moederbord best doen.Anoniem: 207754 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:36:
Die setup is opzich ok. Maar ga je veel multitasken of dingen doen waarbij je 2 cores kunt gebruiken? Anders is het wellicht een beetje een zinloze upgrade. Je moet immers dan je processor en geheugen nieuw kopen terwijl je er relatief dan weinig op vooruitgaat. Zonde van het geld dus.Zijn deze dan betere keuzes wat betreft een latere upgrade van de processor?
(mnm-computers.nl)
Hoop dat dit wel een voldoende configuratie want ben al uren bezig geweest met zoeken![]()
Greetz V1nc3nt0
Het is een lastige keuze, maar ik zou het er vanaf laten hangen wat voor eisen je in de toekomst hebt. Als je mee wilt met de laatste games, dan is een upgrade naar een nieuwer socket beter, aangezien je dus niet genoeg gaat hebben aan die processor (slechts een voorbeeldje).
Ik heb niet het idee dat jou eisen erg hevig zijn, dus ik verwacht dat je met een nieuw PCI-E mobo + PCI-E kaart wel een aardig eind gaat komen zonder direct weer te hoeven upgraden. Aangezien het bedrag te overzien is en de PCI-E kaart meekan in een (eventueel) nieuw systeem lijkt het me an sich een prima keuze.
Een definitieve keuze kan ik niet voor je maken. Persoonlijk had ik alles geupgrade, aangezien ik veel games speel en graag mee wil met de nieuwsten. Vandaar dat ik voor een C2D set heb gekozen met een PCI-E kaart. In jou geval kan dit heel anders zijn, dus ik doe maar geen uitspraken over wat nou precies de beste keuze is aangezien dat geheel aan jou is.
Ik hoop dat je iets kunt met dit ietwat warrige verhaal
Tsja, budget, eisen... Valt zo weinig over te zeggen. Als je alle punten die in de TS staan over het plaatsen van een upgrade-vraag even doorleest en in je post aanbrengt dan kunnen we gericht advies geven.Anoniem: 8819 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 23:43:
[...]
Nee sorry
Mijn systeem loopte vast op een toetsenbord????
De toetsenbord bleef ergens hangen en ging piepen.
Ik haalde de muis uit de slaapstand en die stond op verzenden.
Maar goed
Vroeg me af of het zin heeft om de cpu te vervangen en een directx10 kaart te kopen (8600serie)
Of beter zo laten en later een nieuwe bord met amd m2plus versie
Mijn bedoeling is ook om alles te upgraden aangezien de setup die ik nu heb niet echt snel meer is. Ik kan dus uit jou "verwarrende"
verhaal halen dat deze setup goed is voor de toekomst en om games te spelen?
Bedankt voor je reacties
Gr V1nc3nt0
Bedankt voor je reacties
Gr V1nc3nt0
Anoniem: 58485
Thanks RodRoD schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 00:09:
[...]
Voor 700 euro lijkt me een C2D setup een voor de hand liggende oplossing. Het is echter wel belangrijk te weten wat je er mee gaat doen. Gamen? Photoshoppen. Zonder is het een beetje lastig advies gevenMaar een C2D lijkt me in ieder geval voor de hand liggen, eventueel met een X1950Pro, de PCI-E versie
Persoonlijk vind ik SLI nogal onzinnig. Tegen de tijd dat je gaat upgraden is het beter om voor een nieuwe kaart te gaan in plaats van er een tweede verouderde kaart bij te zetten. Met SLI pak je nooit 100% performancewinst en heb je ook geen profijt van de nieuwste features. Dual channel en dual core heb je sowieso als je een C2D pakt. Tenminste, elk doorsnee bord bezit dual channel (ik geloof dat er een paar uitzonderingen zijn?)
Goed, ik weet verder je eisen niet, maar voor 700 euro:
1GB PC5300 DDR2, CL4 (Corsair, VS1GB667D2) € 68*2=€136
Gigabyte GA-965P-DS3, P965 € 107,90
Intel Core 2 Duo E6400 € 188,75
Asus Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 € 165,89
Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W (ATX) € 72,95
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Totaal: 671,49
Dit zijn de goedkoopste Pricewatch-prijzen zonder verzendkosten, dus daar komt nog wel wat bij. Maar zoiets vind ik persoonlijk wel een evenwichtig setje. Eventueel nog een E6300, of een E4300 als je flink wilt overklokken (en daarbij PC6400 geheugen neemt). Daar kun je nog wat op besparen.
Is de coolermaster trouwens effiecient? Ik heb nu die qtec.. en volgens dit plaatje is m'n qtec verre van gezond stroom leveren
Die Qtec kun je inderdaad beter het raam uitsmijten
En afaik leveren de Real Power voedingen van Cooler Master een erg goed rendement
Sowieso zit je vaak bij een A-merk wel goed qua rendement. Ik kan je in ieder geval garanderen dat het beter is dan je Qtec
Ze claimen in ieder geval een rendement van meer dan 75% onder load.
Voor meer expertise verwijs ik je naar Welke voeding heb ik nodig? Deel 16
Voor meer expertise verwijs ik je naar Welke voeding heb ik nodig? Deel 16
DaannO in "Het "Wat kan ik het beste hieraan upgrad..."
RoD in "Het "Wat kan ik het beste hieraan upgrad..."
Dit is het geworden:
pricewatch: Intel Core 2 Duo E4300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 800MHz FSB, Boxed)
pricewatch: Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
2* pricewatch: 1GB PC5300 DDR2, CL5 (Kingston KVR667D2N5/1G)
pricewatch: Gainward GeForce 7300 LE 256MB DDR2 (PCI-e, DVI-I) BP7300LE 256MB TV-DVI
Dit alles binnen een budget van ongeveer 430/450 euro. Ik zit nog te bedenken of ik als mobo de DS3P moet nemen en of dit alles een goede combo is. Ik ben van plan om alles te oc`en naar 3ghz.
Iemand nog op of aanmerkingen?
RoD in "Het "Wat kan ik het beste hieraan upgrad..."
Dit is het geworden:
pricewatch: Intel Core 2 Duo E4300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 800MHz FSB, Boxed)
pricewatch: Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
2* pricewatch: 1GB PC5300 DDR2, CL5 (Kingston KVR667D2N5/1G)
pricewatch: Gainward GeForce 7300 LE 256MB DDR2 (PCI-e, DVI-I) BP7300LE 256MB TV-DVI
Dit alles binnen een budget van ongeveer 430/450 euro. Ik zit nog te bedenken of ik als mobo de DS3P moet nemen en of dit alles een goede combo is. Ik ben van plan om alles te oc`en naar 3ghz.
Iemand nog op of aanmerkingen?
Waarom geen PC6400? Ik neem aan dat je die E4300 flink gaat overklokken, dus dan is PC6400 geen overbodige luxe. De E4300 zal ongetwijfeld een hogere FSB aankunnen dan dat de geheugen aan bandbreedte kan leveren.
Je kunt in dat geval:
1GB PC6400 DDR2 CL5 (Merkloos) € 80,95
...nemen. Is wel merkloos, dus compatibility-issues zijn mogelijk. Al komt dat bijzonder weinig vaak voor afaik.
Anders kun je nog
1GB PC6400 DDR2, CL4 (Kingston, KHX6400D2LL/1G) € 102,49
...nemen.
Goed, het kost natuurlijk wel wat meer, maar in jou geval lijkt het me zeker geen weggegooid geld.
Je kunt in dat geval:
...nemen. Is wel merkloos, dus compatibility-issues zijn mogelijk. Al komt dat bijzonder weinig vaak voor afaik.
Anders kun je nog
...nemen.
Goed, het kost natuurlijk wel wat meer, maar in jou geval lijkt het me zeker geen weggegooid geld.
Dat is idd nog een klein kritiek puntje. Ik wil hem graag op 3ghz laten draaien en volgens deze reactie: Terw_Dan in "Gigabyte GA-965P-DS3/DS4/DQ6 ervaringen" moet dat goed lukken met die mem en je hebt betaalbaar 2gb mem. Ik wacht echter nog wel zijn reactie af of het wel gelukt is. Mocht het niet lukken dan ga ik idd voor de 6400: pricewatch: 512MB PC6400 DDR2, CL5 (TwinMos, Twister)RoD schreef op zondag 11 februari 2007 @ 15:37:
Waarom geen PC6400? Ik neem aan dat je die E4300 flink gaat overklokken, dus dan is PC6400 geen overbodige luxe. De E4300 zal ongetwijfeld een hogere FSB aankunnen dan dat de geheugen aan bandbreedte kan leveren.
Je kunt in dat geval:
Anders kun je nog
...nemen.
Het is dus nog even wachten.
Idd, het prijsverschil tussen PC5300 & 6400 is erg groot en dan wordt het beperkt tot 1gb. Ik wil max 140 euro uitegeven aan mijn mem en ik wil toch minimaal 2*512mb. Volgens terwdan hoort de pc 5300 2*1gb ruim voldoende te zijn voor de oc naar 3ghz.RoD schreef op zondag 11 februari 2007 @ 19:36:
Je gaat dan voor 2x512MB geheugen in plaats van 2x1GB?
Klopt. Met de multiplier van 9 kun je met PC5300 667mhz geheugen 3.0ghz halen
Proc: Amd 2600+
Mobo: A7N8X Deluxe
Geheugen: 2x 512 Mb DDR1
Graka: 9800 Pro 128Mb
Hallo,
Ik zit te twijfelen of een update van mijn grafische kaart uberhaupt nog zin heeft.
Is het zinvol deze te vervangen door bijv. een GeForce 7600GT of is deze pc afgeschreven?
Ik speel voornamelijk BF2, wat nu redelijk speelbaar is.
Edit: Inderdaad alleen Battlefield 2 spelen met een aardige framerate. Dat dit systeem niet toekomstwaardig is voor aankomende games zie ik zelf ook wel. Het plan is een xbox 360 erbij te doen voor de overige games. Wil alleen Battlefield 2 wat lekkerder kunnen spelen, voor +/- 150-200 EUR. Dat wil nu niet echt lukken. Het speelt wel "lekker", alleen ziet het er echt niet uit. Niet dat ik high-end graphics verwacht, maar wel iets meer dan een paar pixels.
Hallo,
Ik zit te twijfelen of een update van mijn grafische kaart uberhaupt nog zin heeft.
Is het zinvol deze te vervangen door bijv. een GeForce 7600GT of is deze pc afgeschreven?
Edit: Inderdaad alleen Battlefield 2 spelen met een aardige framerate. Dat dit systeem niet toekomstwaardig is voor aankomende games zie ik zelf ook wel. Het plan is een xbox 360 erbij te doen voor de overige games. Wil alleen Battlefield 2 wat lekkerder kunnen spelen, voor +/- 150-200 EUR. Dat wil nu niet echt lukken. Het speelt wel "lekker", alleen ziet het er echt niet uit. Niet dat ik high-end graphics verwacht, maar wel iets meer dan een paar pixels.
[ Voor 42% gewijzigd door camelrulez op 12-02-2007 21:29 ]
Eisen? Alleen BF2 spelen? Mee kunnen met nieuwe games? Upgrademogelijkheden? Toekomstige plannen qua hardware? Is er iets te traag? Wat is je budget?camelrulez schreef op maandag 12 februari 2007 @ 17:43:
Proc: Amd 2600+
Hallo,
Hier kunnen we vrij weinig mee, lees de topicstart nog even door.
In afwachting van een compleet nieuwe high-end pc over een jaartje of 2 wil ik mijn huidige systeem een leuke upgrade meegeven. Wat ik nu extra in mijn pc stop, gaat daarna over naar mijn vriendin die een stuk lagere eisen heeft als dat ik heb. Haar pc is nagenoeg hetzelfde als de mijne overigens.
Mijn specs:
AMD Athlon XP 3000+ (FSB 333)
Gigabyte K7NF2-Raid
768 MB RAM (Beide CorSair, 256MB 400Mhz en 512MB 400MHz)
Sapphire Radeon 9800pro Ultimate (AGP, maar dat is logisch)
Daarnaast nog dingen als 2 PSUs à 450 en 430 Watt van CoolerMaster, en nog een stuk of 6 HDD waarvan er nu 2 als backup dienen (onderste PSU schakel ik grootste deel van de tijd uit), hier komen er nog een aantal bij waarvan de helft dan weer als backup gaat dienen.
Wat ik ermee doe:
Gamen, grafisch ala Photoshop, internetten en Office.
Gamen zal het meeste opnemen. Spellen die ik speel zijn:
Final Fantasy XI (met de nodige aanpassingen voor Drawdistance en texture size via register)
Guild Wars
Oblivion
Dark Messiah
en andere high-end games die uit zijn en nog uit komen zoals UT2007 e.d. (overigens hoeven deze spellen dan weer niet op de hoogste kwaliteit te staan).
Het gaat mij vooral om Final Fantasy XI en Guild Wars dat deze op maximaal met een goede framerate draaien.
Wat ik zelf al heb uitgezocht is het volgende:
Sapphire Radeon X1950pro 512MB (Ik denk dat er geen betere is op het moment voor AGP)
2x 512MB CorSair geheugen of 1x 1GB (Ik wil dan natuurlijk de enkele 512MB die er nu in zit laten zitten) Welke van de 2 opties zou het handigste zijn? Dual Channel met 3x 512MB modules of 1x1GB en 1x 512MB. Wishfull thinking zou natuurlijk ook wel eens 2x512en 1x1GB kunnen zijn.
Heel misschien dat ik daar voor ga. Maar afgezien van de 3e optie, is dual channel verstandiger of niet? De 256MB gaat in iedergeval naar mijn vriendin toe.
Eigenlijk is bovenstaande het enige dat ik wil opgraden op dit moment, aangezien dit naar mijn vriendin toe kan op het moment dat ik een volledig nieuwe pc ga bouwen.
De prijs zou uitkomen op:
X1950pro 229,00 (MyCom)
2x512MB RAM 99,90 (MyCom)
Totaal: 328,90
X1950pro 229,00 (MyCom)
1x1GB RAM 99,95 (MyCom)
Totaal: 328,95
X1950pro 229,00 (MyCom)
1x1GB RAM 99,95 (MyCom)
1x512MB RAM 49,95 (MyCom)
Totaal: 378,90
Is 2GB geheugen tegenover 1,5GB wel een grote verbetering?
Is het het waard om bijvoorbeeld eerst voor 1x1GB en dan later voor een 512MB extra te gaan?
Of zou ik beter af zijn met 2x512MB?
Mijn budget is ongeveer wat hierboven staat aangezien ik dat toch echt apart moet gaan zetten (trouwerij einde van het jaar)
Voor zover ik heb kunnen vinden geeft de X1950pro een grote verbetering tegenover de 9800pro, dus daar heb ik ook wel oren naar, maar is er een alternatief (prijs vind ik niet zo interessant behalve als het echt wat geld scheelt) bijvoorbeeld een Nvidia AGP kaart voor rond dezelfde prijs?
Is de 3000+ een grote bottleneck voor die X1950pro? Of valt dat allemaal wel mee?
Mijn specs:
AMD Athlon XP 3000+ (FSB 333)
Gigabyte K7NF2-Raid
768 MB RAM (Beide CorSair, 256MB 400Mhz en 512MB 400MHz)
Sapphire Radeon 9800pro Ultimate (AGP, maar dat is logisch)
Daarnaast nog dingen als 2 PSUs à 450 en 430 Watt van CoolerMaster, en nog een stuk of 6 HDD waarvan er nu 2 als backup dienen (onderste PSU schakel ik grootste deel van de tijd uit), hier komen er nog een aantal bij waarvan de helft dan weer als backup gaat dienen.
Wat ik ermee doe:
Gamen, grafisch ala Photoshop, internetten en Office.
Gamen zal het meeste opnemen. Spellen die ik speel zijn:
Final Fantasy XI (met de nodige aanpassingen voor Drawdistance en texture size via register)
Guild Wars
Oblivion
Dark Messiah
en andere high-end games die uit zijn en nog uit komen zoals UT2007 e.d. (overigens hoeven deze spellen dan weer niet op de hoogste kwaliteit te staan).
Het gaat mij vooral om Final Fantasy XI en Guild Wars dat deze op maximaal met een goede framerate draaien.
Wat ik zelf al heb uitgezocht is het volgende:
Sapphire Radeon X1950pro 512MB (Ik denk dat er geen betere is op het moment voor AGP)
2x 512MB CorSair geheugen of 1x 1GB (Ik wil dan natuurlijk de enkele 512MB die er nu in zit laten zitten) Welke van de 2 opties zou het handigste zijn? Dual Channel met 3x 512MB modules of 1x1GB en 1x 512MB. Wishfull thinking zou natuurlijk ook wel eens 2x512en 1x1GB kunnen zijn.
Heel misschien dat ik daar voor ga. Maar afgezien van de 3e optie, is dual channel verstandiger of niet? De 256MB gaat in iedergeval naar mijn vriendin toe.
Eigenlijk is bovenstaande het enige dat ik wil opgraden op dit moment, aangezien dit naar mijn vriendin toe kan op het moment dat ik een volledig nieuwe pc ga bouwen.
De prijs zou uitkomen op:
X1950pro 229,00 (MyCom)
2x512MB RAM 99,90 (MyCom)
Totaal: 328,90
X1950pro 229,00 (MyCom)
1x1GB RAM 99,95 (MyCom)
Totaal: 328,95
X1950pro 229,00 (MyCom)
1x1GB RAM 99,95 (MyCom)
1x512MB RAM 49,95 (MyCom)
Totaal: 378,90
Is 2GB geheugen tegenover 1,5GB wel een grote verbetering?
Is het het waard om bijvoorbeeld eerst voor 1x1GB en dan later voor een 512MB extra te gaan?
Of zou ik beter af zijn met 2x512MB?
Mijn budget is ongeveer wat hierboven staat aangezien ik dat toch echt apart moet gaan zetten (trouwerij einde van het jaar)
Voor zover ik heb kunnen vinden geeft de X1950pro een grote verbetering tegenover de 9800pro, dus daar heb ik ook wel oren naar, maar is er een alternatief (prijs vind ik niet zo interessant behalve als het echt wat geld scheelt) bijvoorbeeld een Nvidia AGP kaart voor rond dezelfde prijs?
Is de 3000+ een grote bottleneck voor die X1950pro? Of valt dat allemaal wel mee?
Ten eerste, weet je zeker dat je nog in verouderde technieken wil investeren? Als dit wel een wenselijke situatie is voor je is de X1950Pro natuurlijk een logische keus voor hoge eisen aan games. 2GB geheugen zal ook zeker niet onwenselijk zijn. Als ik jou was zou ik echter eerst een reepje van 1GB erbij zetten en kijken hoe dat draait. Je gaat toch niet alles op max zetten ingame met een dergelijke setup. Mocht het geheugen toch helemaal vollopen en gaan swappen, kun je er nog 512MB bijzetten. Maar ik vermoed dat 1,5GB ook wel voldoet.
En die processor zal inderdaad wel de bottleneck vormen. Maar opzich moet dat niet zo'n probleem zijn.
En die processor zal inderdaad wel de bottleneck vormen. Maar opzich moet dat niet zo'n probleem zijn.
Voor mij is het zo dat ik te zijner tijd het geheugen en de grafische kaart bij mijn vriendin in haar pc stop. Zij heeft nog een Hercules 17 Inch TFT welke maximaal 1024x768 weer kan geven.
Voor haar zou dat dan weer een uitkomst zijn om een tijd door te gaan.
Overigens zij speelt niet heel erg veel nieuwe spellen behalve The Sims 2 en Guild Wars, misschien ook nog WoW, maar die draait toch wel.
Dus de investering haal ik er makkelijk uit wanneer ik volgend jaar ergens een nieuwe pc in elkaar ga zetten. Nu wil ik gewoon de huidige spellen op een hogere instelling spelen dan dat ze nu kunnen.
Volgend jaar zet ik dan hopelijk zo'n 1600 euro apart voor het laatste nieuwe (CPU dan niet, maar dat ter zijde). Zolang ik die periode maar een beetje goed kan overbruggen ben ik al blij.
En natuurlijk geeft het vrouwtje toestemming (niet dat ik het anders niet zou doen) aangezien zij de spullen daarna krijgt.
In hoeverre de CPU een bottleneck gaat vormen voor de GPU is dan altijd nog maar de vraag.
Ik zal nog eens even het X1950pro topic langs lopen om te kijken of ik daar nog informatie uit krijg.
Bedankt in iedergeval voor deze uitspraak.
Voor haar zou dat dan weer een uitkomst zijn om een tijd door te gaan.
Overigens zij speelt niet heel erg veel nieuwe spellen behalve The Sims 2 en Guild Wars, misschien ook nog WoW, maar die draait toch wel.
Dus de investering haal ik er makkelijk uit wanneer ik volgend jaar ergens een nieuwe pc in elkaar ga zetten. Nu wil ik gewoon de huidige spellen op een hogere instelling spelen dan dat ze nu kunnen.
Volgend jaar zet ik dan hopelijk zo'n 1600 euro apart voor het laatste nieuwe (CPU dan niet, maar dat ter zijde). Zolang ik die periode maar een beetje goed kan overbruggen ben ik al blij.
En natuurlijk geeft het vrouwtje toestemming (niet dat ik het anders niet zou doen) aangezien zij de spullen daarna krijgt.
In hoeverre de CPU een bottleneck gaat vormen voor de GPU is dan altijd nog maar de vraag.
Ik zal nog eens even het X1950pro topic langs lopen om te kijken of ik daar nog informatie uit krijg.
Bedankt in iedergeval voor deze uitspraak.
Ik wil graag mijn IBM Thinkpad R52 upgraden. Het volgende zit er nu in:
- Pentium M 750, 1.86Ghz, Dothan, 533Mhz FSB
- 512Mb PC4200 CL4
- Hitachi Travelstar 5k100, 60Gb, 5400rpm
- ATi Radeon X300
De PC wordt voornamelijk gebruikt voor Photoshop. Vaak gebruik ik Illustrator, Photshop en Adobe Bridge tegelijk en ik heb het idee dat ik regelmatig tegen de grenzen van geheugen aan loop. Bovendien is het mijn enige PC, dus hij moet gewoon zo snel mogelijk zijn
Ik zat te denken aan het volgende:
- Zou er een Yonah in passen? Pentium M en Yonah hebben volgens mij hetzelfde socket en pin-aantal. De T2400 is bv. 'maar' 232,- euro, voor een verdubbeling van het vermogen.
- Een 7200rpm hardeschijf, de hitachi 7K100 100Gb, geeft ongv. 40% prestatie winst (zie StorageReview). Kost op dit moment ongv. 100,- euro.
- Reep geheugen van 1Gb, zou het het een verbetering geven PC5300 te kopen ipv. PC4200? PC4200 Kost atm. niet zoveel, ongv 70 euro per 1Gb. Lijkt me zowieso wel de moeite waard.
- 512Mb PC4200 CL4
- ATi Radeon X300
De PC wordt voornamelijk gebruikt voor Photoshop. Vaak gebruik ik Illustrator, Photshop en Adobe Bridge tegelijk en ik heb het idee dat ik regelmatig tegen de grenzen van geheugen aan loop. Bovendien is het mijn enige PC, dus hij moet gewoon zo snel mogelijk zijn
Ik zat te denken aan het volgende:
- Zou er een Yonah in passen? Pentium M en Yonah hebben volgens mij hetzelfde socket en pin-aantal. De T2400 is bv. 'maar' 232,- euro, voor een verdubbeling van het vermogen.
- Een 7200rpm hardeschijf, de hitachi 7K100 100Gb, geeft ongv. 40% prestatie winst (zie StorageReview). Kost op dit moment ongv. 100,- euro.
- Reep geheugen van 1Gb, zou het het een verbetering geven PC5300 te kopen ipv. PC4200? PC4200 Kost atm. niet zoveel, ongv 70 euro per 1Gb. Lijkt me zowieso wel de moeite waard.
[ Voor 37% gewijzigd door phaas op 13-02-2007 18:18 ]
Momenteel ben ik in het bezit van de volgende configuratie:
- Motherboard: Asus P4P800-E Deluxe
- Processor: Intel Pentium 4C 2,8 GHZ
- Videokaart: Asus V9999 Gamers Edition met 256mb ddr3 geheugen
- Geheugen: 2x 512 MB Twinmos DDR400
- Harddisks: Samsung Spinpoint 250Gb (SATA) en Maxtor Diamondmax 9 160Gb (SATA)
Nu is echter mijn moederbord niet helemaal lekker meer, garantie is verlopen en ik zit nu met een niet werkend systeem.
Een computerwinkel in de buurt kon alleen maar een Asrock mATX moederbordje leveren maar daar werd ik ook niet vrolijk van.
Hebben jullie een idee waarmee ik zoveel mogelijk componenten kan hergebruiken maar toch wat prestatiewinst kan boeken.
Ik heb al gedacht een asus pundit barebone aan te schaffen en daar dan mijn ram, hdd en dvd brander in te plaatsen. Dan moest ik alleen nog een nieuwe cpu aanschaffen een AMD Athlon 64 op socket 939, verder zijn er niet veel alternatieven waar ik mijn ddr geheugen kan hergebruiken.
Wie-o-Wie kan mij de beste oplossing geven tegen een zo´n laag mogelijk bedrag? Ik schat maximaal 175 euro.
Gebruiksdoel
Gamen is geen hoofdpunt, dat komt heel soms aan bod, maar wordt steeds minder. Ik gebruik het systeem voor wat te internetten, dvdtje branden, downloaden, soms een site designen.
Nu is echter mijn moederbord niet helemaal lekker meer, garantie is verlopen en ik zit nu met een niet werkend systeem.
Een computerwinkel in de buurt kon alleen maar een Asrock mATX moederbordje leveren maar daar werd ik ook niet vrolijk van.
Hebben jullie een idee waarmee ik zoveel mogelijk componenten kan hergebruiken maar toch wat prestatiewinst kan boeken.
Ik heb al gedacht een asus pundit barebone aan te schaffen en daar dan mijn ram, hdd en dvd brander in te plaatsen. Dan moest ik alleen nog een nieuwe cpu aanschaffen een AMD Athlon 64 op socket 939, verder zijn er niet veel alternatieven waar ik mijn ddr geheugen kan hergebruiken.
Wie-o-Wie kan mij de beste oplossing geven tegen een zo´n laag mogelijk bedrag? Ik schat maximaal 175 euro.
Gebruiksdoel
Gamen is geen hoofdpunt, dat komt heel soms aan bod, maar wordt steeds minder. Ik gebruik het systeem voor wat te internetten, dvdtje branden, downloaden, soms een site designen.
[ Voor 14% gewijzigd door .NCK op 13-02-2007 19:47 ]
Jou eisen zijn absoluut niet zwaar. Je huidige systeem voldoet qua specs prima. Aangezien je zegt dat je mobo brak is, waarom dan niet gewoon alleen een nieuw mobo?nickvd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 19:34:
Momenteel ben ik in het bezit van de volgende configuratie:
Gebruiksdoel
Die zijn nauwelijks / niet te krijgen, en asrock vertrouw ik niet echt.RoD schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 20:04:
[...]
Jou eisen zijn absoluut niet zwaar. Je huidige systeem voldoet qua specs prima. Aangezien je zegt dat je mobo brak is, waarom dan niet gewoon alleen een nieuw mobo?
Full-ATX moederborden zijn of erg duur of niet meer te krijgen....
Asrock is voor zover ik weet een zuster bedrijf van Asus, en laat Asus nou een goed merk zijn.nickvd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 21:02:
[...]
Die zijn nauwelijks / niet te krijgen, en asrock vertrouw ik niet echt.
Full-ATX moederborden zijn of erg duur of niet meer te krijgen....
Asrock is inderdaad niet slecht. Het mag dan een budgetmerk zijn... maar dat zegt niet alles. Lees eens wat reviews.
Hun enigste bord met intel chipset is een Matx bordje, en verder is het allemaal naar VIA. En daar heb ik in het verleden niet echt goede ervaringen mee gehad.
Volgens de MyCom site moet daar DDR2 geheugen in. Dat zou betekenen dat je dat ook moet vervangen. Ik ga mee met de overige heren en zou er een Asrock ingooien. Voor hetzelfde geld zit er in de barbone ook een AsRocknickvd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 19:34:
Ik heb het wel over de Socket 939 versie...camelrulez schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:45:
[...]
Volgens de MyCom site moet daar DDR2 geheugen in. Dat zou betekenen dat je dat ook moet vervangen. Ik ga mee met de overige heren en zou er een Asrock ingooien. Voor hetzelfde geld zit er in de barbone ook een AsRock
Ik ga nog eens kijken voor een goed moederbord...
Niemand?phaas schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 18:12:
Ik wil graag mijn IBM Thinkpad R52 upgraden. Het volgende zit er nu in:
- 512Mb PC4200 CL4
- ATi Radeon X300
<knip>
Ik zou in iedergeval voor het geheugen gaan.
Hoeveel sloten zitten er eigenlijk in die laptop?
Ik zou zelf ook voor de 1GB gaan, maar de vraag is eigenlijk, 4200 of 5300, welke waarde kom je dan uit met je FSB? Asynchroon laten lopen van geheugen en FSB is volgens mij niet wat je wilt. Dus ik zou het geheugen nemen wat er in past.
De HDD vervangen? Tja, het ligt er aan of je ook daadwerkelijk dat geld hieraan uit zou willen geven. Volgens mij valt het voor gebruik met PS wel erg mee.
Alhoewel PS nog weleens wil swappen naar de schijf toe.
Ik weet te weinig van laptops om er iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar wat meer geheugen zou al wonderen kunnen doen bij dergelijke zware programma's. Verder vraag ik me af hoe zinnig het is om een laptop te upgraden.
Voor programma's als Photoshop kan een laptop upgrade wonderen doen, waarom zou je dan voor een nieuwe gaan?RoD schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 13:28:
[...]
Ik weet te weinig van laptops om er iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar wat meer geheugen zou al wonderen kunnen doen bij dergelijke zware programma's. Verder vraag ik me af hoe zinnig het is om een laptop te upgraden.
Mijn vriendin heeft op het moment ook een laptop met maar 512MB aan geheugen. Voor de rest is er absoluut niets mis mee. Ze gamed er niet heel erg op (paar simpelere spellen die prima draaien).
Dus een geheugen upgrade lijkt me toch echt voldoende.
Wanneer je een 4200rpm schijf hebt (zoals mijn vriendin) is het misschien ook wel aan te raden om hier een upgrade op te doen.
Ik heb als HTPC een Shuttle SB51G barebone (S478/533MHz fsb). Hier zit nu een 2,8GHz cpu (niet HT) op en 2x512Mb DDR geheugen, evenals een ATI Radeon 9200 AGP 4x kaart.
Ik gebruik het systeem uitsluitend om films mee af te spelen op tv (800x600) en beamer (1280x720). Deze films staan op het netwerk.
Nu valt mij op dat bij divxen in de resolutie 1280x720 de cpu continue rond de 90% belast staat. (Mediaplayer classic en BSplayer geprobeerd). Lagere resoluties leveren een lagere cpu belasting op, 624x352 bijv rond de 25%. Met name de score bij 720p materiaal baart me zorgen, 90% cpu is best een groot gevaar voor horten en stoten als er ondertussen nog wat anders gebeurt.
Wat kan ik het beste hieraan upgraden?
Ik denk zelf dat een andere AGP videokaart niet veel gaat uitmaken. Ik kan de jacht openen op een 3,06GHz (@533MHz fsb) P4 met hyperthreading, maar ik weet niet of het decoderen van divxjes daarbij gebaat is. Meer geheugen is natuurlijk ook een optie, maar van de geinstalleerde 1Gb is nog altijd 780Mb vrij.
Ik gebruik het systeem uitsluitend om films mee af te spelen op tv (800x600) en beamer (1280x720). Deze films staan op het netwerk.
Nu valt mij op dat bij divxen in de resolutie 1280x720 de cpu continue rond de 90% belast staat. (Mediaplayer classic en BSplayer geprobeerd). Lagere resoluties leveren een lagere cpu belasting op, 624x352 bijv rond de 25%. Met name de score bij 720p materiaal baart me zorgen, 90% cpu is best een groot gevaar voor horten en stoten als er ondertussen nog wat anders gebeurt.
Ik denk zelf dat een andere AGP videokaart niet veel gaat uitmaken. Ik kan de jacht openen op een 3,06GHz (@533MHz fsb) P4 met hyperthreading, maar ik weet niet of het decoderen van divxjes daarbij gebaat is. Meer geheugen is natuurlijk ook een optie, maar van de geinstalleerde 1Gb is nog altijd 780Mb vrij.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Anoniem: 149165
Op mijn laptop wil ik Windows Vista Enterprise gaan draaien. Omdat ik op mijn desktop pc al merkte daat 1Gb intern aan de lage kant is, wil ik daarom mijn laptop gaan Upgraden naar 2Gb. De 1Gb die er nu in zit, verdeeld over 2x512 mb haal ik eruit.
Laptop: HP Pavilion dv6060ea
CPU: AMD Turion™ 64 X2 mobiele technologie TL-52
Geheugen: 1024 MB DDR2 667 MHz (2 x 512 MB) - tot 2GB
Video: NVIDIA® GeForce™ Go 7200
HD: 120 GB, 5400 rpm
Omdat ik geen flauw idee heb wat goed geheugen is voor een laptop, hoop ik dat jullie mij een eind in de goede richting willen helpen. De laptop gebruik ik vooral voor school, word, programmeren, photoshop en nog wat van dat soort dingen. Gamen doe ik er absoluut niet op.
Zelf heb ik al gezocht en dacht ik aan de volgende modules:
Kingston ValueRam 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 5 - 106 euro
Corsair VS1GSDS667D2 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 5 - 95 euro
Kingston 1024MB, DDR2 667 MHz voor HP Pavilion / Compaq Presario notebooks - 95 euro
Raden jullie misschien nog andere modules aan?
Budget, 240 euro.
-- Ik heb alleen geen idee of mijn laptop PC6400 aankan, een e-mail is al naar de helpdesk van HP verstuurd. Misschien dat een van jullie het weet?
--
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Laptop: HP Pavilion dv6060ea
CPU: AMD Turion™ 64 X2 mobiele technologie TL-52
Geheugen: 1024 MB DDR2 667 MHz (2 x 512 MB) - tot 2GB
Video: NVIDIA® GeForce™ Go 7200
HD: 120 GB, 5400 rpm
Omdat ik geen flauw idee heb wat goed geheugen is voor een laptop, hoop ik dat jullie mij een eind in de goede richting willen helpen. De laptop gebruik ik vooral voor school, word, programmeren, photoshop en nog wat van dat soort dingen. Gamen doe ik er absoluut niet op.
Zelf heb ik al gezocht en dacht ik aan de volgende modules:
Kingston ValueRam 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 5 - 106 euro
Corsair VS1GSDS667D2 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 5 - 95 euro
Kingston 1024MB, DDR2 667 MHz voor HP Pavilion / Compaq Presario notebooks - 95 euro
Raden jullie misschien nog andere modules aan?
Budget, 240 euro.
-- Ik heb alleen geen idee of mijn laptop PC6400 aankan, een e-mail is al naar de helpdesk van HP verstuurd. Misschien dat een van jullie het weet?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Hoi,
Ik zit te denken aan een upgrade voor m'n serverpc:
Wat draait er momenteel op:
- Azureus
- Serv-U FTP-server
- Abyss Http-server (nog geen website gekoppeld).
- VNC Server
- AVG Anti-Virus Free Editon
Nu merk ik dat door de toevoeging van Abyss en VNC de pc al aardig trager wordt.
Over een paar dagen, of misschien een paar weken, komt m'n digitale decoder terug. Deze wil ik graag rechtstreeks op deze pc knopen, maar ik ben bang dat de pc het niet gaat trekken. Vandaar dat ik hier vraag wat ik het beste aan deze pc kan upgraden.
Mijn gevoel zegt eigenlijk dat ik beter een compleet upgrade setje ergens kan kopen dan individuele hardware. Ook een ander OS zou misschien een uitkomst bieden maar daar heb ik geen budget voor en van Linux weet ik totaal niets dus die optie kan ook geschrapt worden.
Budget: € 100,- max.
CPU: | Pentium 3 - 600mhz Socket 370. |
Harddisk: | Maxtor 7200 RPM 250 GB. |
Geheugen: | 256 mb Sdram. |
Mobo: | Compaq 0664h. |
Netwerkkaart: | 3Com Etherlink XL 10/100 |
TV kaart: | Pinnacle TV-pro |
Videokaart: | Onboard muk |
Geluidskaart: | Onboard muk |
- Azureus
- Serv-U FTP-server
- VNC Server
Nu merk ik dat door de toevoeging van Abyss en VNC de pc al aardig trager wordt.
Over een paar dagen, of misschien een paar weken, komt m'n digitale decoder terug. Deze wil ik graag rechtstreeks op deze pc knopen, maar ik ben bang dat de pc het niet gaat trekken. Vandaar dat ik hier vraag wat ik het beste aan deze pc kan upgraden.
Mijn gevoel zegt eigenlijk dat ik beter een compleet upgrade setje ergens kan kopen dan individuele hardware. Ook een ander OS zou misschien een uitkomst bieden maar daar heb ik geen budget voor en van Linux weet ik totaal niets dus die optie kan ook geschrapt worden.
Er zit nu PC4200 in. De FSB van de CPU is 133 QDR (=533Mhz in Intel maatstaven), maar watvoor geheugen er dan in moet... Ik ben eerlijkgezegd de tel een beetje kwijt met al die PC-xxxx namenArunia schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 13:10:
[...]
Ik zou in iedergeval voor het geheugen gaan.
Hoeveel sloten zitten er eigenlijk in die laptop?
Ik zou zelf ook voor de 1GB gaan, maar de vraag is eigenlijk, 4200 of 5300, welke waarde kom je dan uit met je FSB? Asynchroon laten lopen van geheugen en FSB is volgens mij niet wat je wilt. Dus ik zou het geheugen nemen wat er in past.
De HDD vervangen? Tja, het ligt er aan of je ook daadwerkelijk dat geld hieraan uit zou willen geven. Volgens mij valt het voor gebruik met PS wel erg mee.
Alhoewel PS nog weleens wil swappen naar de schijf toe.
Er zitten trouwens twee sloten in, waarvan er eentje gevuld is met een Hynix PC-4200 CL4 512Mb
Ik vraag me eigenlijk af of je hier nog hardware voor kan vinden. Aangezien je veel programma's hebt lopen is veel geheugen misschien geen overbodige luxe. Misschien 256MB bijprikken? Snellere processor is ook niet verkeerd. Ik weet niet of je ergens een snellere 2e handse proc voor dat socket op de kop kan tikken?Snowwie schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 00:16:
Hoi,
CPU: Pentium 3 - 600mhz Socket 370. Harddisk: Maxtor 7200 RPM 250 GB. Geheugen: 256 mb Sdram. Mobo: Compaq 0664h. Netwerkkaart: 3Com Etherlink XL 10/100 OS: Windowx XP Pro UK SP2 TV kaart: Pinnacle TV-pro Videokaart: Onboard muk Geluidskaart: Onboard muk
- Azureus
- Serv-U FTP-server
- VNC Server
Misschien is een volledige 2ehandse pc een beter idee...
Anoniem: 209110
Upgrade HP Pavilion ze4610us (laptop):
Dit is een laptop van een jaar of drie oud inmiddels. Ik heb recent Vista Business erop geinstalleerd, en deze draait best lekker, beter dan een gestripte versie van XP. Het enigste dat beter zou kunnen, zijn de laadtijden - binnen Vista bestaat een performance monitor die mij aanraad om het geheugen uit te breiden, maar ikzelf heb eerder het idee dat de harde schijf erg traag is! Ik hoor ook vaak van vrienden dat een upgrade naar 5400 RPM al een wereld van verschil is, maar Vista spreekt dit tegen...
Op het moment heb ik nog 150MB RAM vrij, en ik zie de HD alleen laden wanneer een nieuwe applicatie geopend wordt, en niet zozeer voor het gebruik van een swapfile. Ik heb dan ook het idee dat ik beter de HD kan upgraden als ik qua snelheid omhoog wil gaan. Maar het kan ook zo zijn dat Vista het liefst meer in het geheugen kwijt wil dan het kan, waardoor automatisch de laptop versnelt (ik zie dit wel gebeuren op mn laptop). Alt-tabben en dergelijke gaat op dit moment goed, dus Vista lijkt zichzelf te minimaliseren om vooral smooth te draaien.
Nu weet ik niet of het verstandig is om een 7200 RPM schijf in de laptop te steken - ik durf niet te zeggen of het mobo daar het maximale qua performance uit kan halen (de IDE controller qua throughput), en bovendien ben ik bang dat het stroomverbruik drastisch omhoog gaat wanneer ik met de accu werk. Of zijn schijven de laatste 3 jaar zuiniger geworden?
Ik gebruik de laptop voornamelijk voor Office, applicaties als BlueJ en SQL Express, en voor internet, dus opzich vrij lichte taken allemaal. Dit loopt op het moment allemaal best aardig, op laadtijden na op sommige momenten - vooral zaken als unrar zijn een drama - en hier ligt de bottleneck niet bij de CPU, maar toch echt bij de verwerking met het geheugen of de HD!
Teruggaan naar XP zie ik niet echt als een optie - XP werkte echt merkbaar slechter dan Vista op het moment doet, vooral als het aankomt op vensters openen of verwerking van acties binnen applicaties. Behalve het feit dat sommige draadloze netwerken niet werken onder Vista (vanwege certificaten) ben ik er op het moment erg over te spreken!
Is een snellere HD een te grote belasting voor het stroomverbruik, of is het een reeele optie voor de performance? Of is RAM uitbreiden beter?
Bij voorbaat dank voor jullie advies
- AMD Mobile Barton 2500+
- 496 MB PC2100 RAM
- 16 MB shared video
- 40 GB 4200 rpm HD
Dit is een laptop van een jaar of drie oud inmiddels. Ik heb recent Vista Business erop geinstalleerd, en deze draait best lekker, beter dan een gestripte versie van XP. Het enigste dat beter zou kunnen, zijn de laadtijden - binnen Vista bestaat een performance monitor die mij aanraad om het geheugen uit te breiden, maar ikzelf heb eerder het idee dat de harde schijf erg traag is! Ik hoor ook vaak van vrienden dat een upgrade naar 5400 RPM al een wereld van verschil is, maar Vista spreekt dit tegen...
Op het moment heb ik nog 150MB RAM vrij, en ik zie de HD alleen laden wanneer een nieuwe applicatie geopend wordt, en niet zozeer voor het gebruik van een swapfile. Ik heb dan ook het idee dat ik beter de HD kan upgraden als ik qua snelheid omhoog wil gaan. Maar het kan ook zo zijn dat Vista het liefst meer in het geheugen kwijt wil dan het kan, waardoor automatisch de laptop versnelt (ik zie dit wel gebeuren op mn laptop). Alt-tabben en dergelijke gaat op dit moment goed, dus Vista lijkt zichzelf te minimaliseren om vooral smooth te draaien.
Nu weet ik niet of het verstandig is om een 7200 RPM schijf in de laptop te steken - ik durf niet te zeggen of het mobo daar het maximale qua performance uit kan halen (de IDE controller qua throughput), en bovendien ben ik bang dat het stroomverbruik drastisch omhoog gaat wanneer ik met de accu werk. Of zijn schijven de laatste 3 jaar zuiniger geworden?
Ik gebruik de laptop voornamelijk voor Office, applicaties als BlueJ en SQL Express, en voor internet, dus opzich vrij lichte taken allemaal. Dit loopt op het moment allemaal best aardig, op laadtijden na op sommige momenten - vooral zaken als unrar zijn een drama - en hier ligt de bottleneck niet bij de CPU, maar toch echt bij de verwerking met het geheugen of de HD!
Teruggaan naar XP zie ik niet echt als een optie - XP werkte echt merkbaar slechter dan Vista op het moment doet, vooral als het aankomt op vensters openen of verwerking van acties binnen applicaties. Behalve het feit dat sommige draadloze netwerken niet werken onder Vista (vanwege certificaten) ben ik er op het moment erg over te spreken!
Is een snellere HD een te grote belasting voor het stroomverbruik, of is het een reeele optie voor de performance? Of is RAM uitbreiden beter?
Ik zit met hetvolgende systeem:
Asus A8n SLI Deluxe
AMD X2 4600+
3 Gig DDR 400
Dual 6800 GT
74 Gig Raptor
200 Gig maxtor diamondmax 10.
Het probleem is dat mijn moederbord kuren gaat vertonen...
1 ide kanaal werkt niet meer, maar wat me het meeste dwarszit is dat de front speaker uitgang van het onboard geluid niet meer werkt. Ik doe dus aan 3.1 ipv 5.1 geluid.
Nu was ik dus van plan om een nieuw moederbord te gaan kopen, maar ik vroeg me af of het de investering nog waard is om 130 euro uit te geven aan een A8n32 SLI deluxe, de vervanger die ik op het oog had. Ik had als alternatief het idee om een losse geluidskaart te kopen, maar die is bijna net zo duur (creative x-fi fatality zonder dat front paneel en die afstandsbediening). Ik game namelijk vaak, maar er zijn maar een paar games die nog werken door dit geluidsprobleem.
Is het de 130 euro nog waard voor een nieuw moederbord?
NB: ik wilde wanneer DDR3 mainstream is weer gaan upgraden. Tegen die tijd zijn er ook genoeg DX10 kaarten uit om te kiezen, en is hopelijk de performance strijd tussen AMD en Intel weer aangewakkerd.
Asus A8n SLI Deluxe
AMD X2 4600+
3 Gig DDR 400
Dual 6800 GT
74 Gig Raptor
200 Gig maxtor diamondmax 10.
Het probleem is dat mijn moederbord kuren gaat vertonen...
1 ide kanaal werkt niet meer, maar wat me het meeste dwarszit is dat de front speaker uitgang van het onboard geluid niet meer werkt. Ik doe dus aan 3.1 ipv 5.1 geluid.
Nu was ik dus van plan om een nieuw moederbord te gaan kopen, maar ik vroeg me af of het de investering nog waard is om 130 euro uit te geven aan een A8n32 SLI deluxe, de vervanger die ik op het oog had. Ik had als alternatief het idee om een losse geluidskaart te kopen, maar die is bijna net zo duur (creative x-fi fatality zonder dat front paneel en die afstandsbediening). Ik game namelijk vaak, maar er zijn maar een paar games die nog werken door dit geluidsprobleem.
Is het de 130 euro nog waard voor een nieuw moederbord?
NB: ik wilde wanneer DDR3 mainstream is weer gaan upgraden. Tegen die tijd zijn er ook genoeg DX10 kaarten uit om te kiezen, en is hopelijk de performance strijd tussen AMD en Intel weer aangewakkerd.
5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP
Ik vind het wel een beetje veel geld voor een verouderd moederbord eigenlijk. Hangt er een beetje vanaf wanneer je die volgende upgrade planned. Ik zou het trouwens niet er vanaf laten hangen wanneer iets mainstream is. Je kunt wel blijven wachten op nieuwe dingen die mainstream worden. Koop gewoon wat nieuws zodra je dit wilt/nodig hebt.
Hoi allen,
Ik heb een systeem wat wat mij betreft wel iets sneller mag, de vraag is echter hoe ik dit het beste voor beperkt budget kan verzorgen. ik denk hier aan max 200 E maar minder mag natuurlijk ook altijd
huidig systeem:
moederbord: Asus A8N-e
processor: amd 3700+
geheugen: 2x 512 MB 400 mhz (valueselect van corsair)
voeding: asus 450 Watt
videokaart: 6600GT (silence)
Bezigheden
Ik ben meestal met van alles tegelijk bezig, iig word er muziek gespeeld en bijna altijd staat er wel een programma als u-torrent aan. Zippen, unzippen, dvd/cd branden en een film kijken gebeurt dus ook met regelmaat. Hiernaast wordt er veel op het internet rond gesurfd en draait er eigenlijk altijd wel een office-applicatie. Naast deze 'nuttige' zaken speel ik ook wel eens een spelletje. dingen als far-cry of need for speed staan gemiddeld ongeveer een uurtje per week aan. Nog minder vaak, maar soms als ik het op mijn heupen krijg (1 dag in de maand), hobby ik met programma's als autocad, photoshop en 3d-studio.
Gedachten voor verbetering een aantal opties opgesomd:
1 kosteloze optie: Ik heb nog een oud plankje ram liggen van 512 MB, dit is echter op 333 mhz. Als ik dat in mijn computer duw heb ik meer geheugen, maar is het geen dual-chanel meer en loopt al het geheugen op 333 i.p.v. 400 mhz. Wat is hier nou handiger?
2 kosteloze optie: Ik heb nog nooit een computer ge-OC'd. Als ik mij verdiep in het overclocken, is er met de huidige hardware een mogelijkheid om de computer wat sneller te krijgen?
3 De afgelopen tijd zijn de processors wat goedkoper geworden. De AMD x2 4400+ spreekt me wel aan. Levert deze processor een behoorlijke performancewinst bij mijn eerder beschreven bezigheden?
4 Een andere gedachte is dat ik voor mijn bezigheden te weinig ram heb. 2 extra plankjes van 512 MB op 400 mhz bijzetten (=kopen) zou ook voldoende kunnen zijn..
Vraag:
Wat is nu het handigst om te doen om deze computer wat sneller te krijgen? Met name als ik meerdere programma's tegelijk draai is het regelmatig lang wachten. Is een van bovengenoemde opties interessant of vergeet ik een mogelijkheid die ook goed zou kunnen werken?
Alvast bedankt voor jullie hulp/tips
Ik heb een systeem wat wat mij betreft wel iets sneller mag, de vraag is echter hoe ik dit het beste voor beperkt budget kan verzorgen. ik denk hier aan max 200 E maar minder mag natuurlijk ook altijd
huidig systeem:
moederbord: Asus A8N-e
processor: amd 3700+
geheugen: 2x 512 MB 400 mhz (valueselect van corsair)
voeding: asus 450 Watt
videokaart: 6600GT (silence)
Bezigheden
Ik ben meestal met van alles tegelijk bezig, iig word er muziek gespeeld en bijna altijd staat er wel een programma als u-torrent aan. Zippen, unzippen, dvd/cd branden en een film kijken gebeurt dus ook met regelmaat. Hiernaast wordt er veel op het internet rond gesurfd en draait er eigenlijk altijd wel een office-applicatie. Naast deze 'nuttige' zaken speel ik ook wel eens een spelletje. dingen als far-cry of need for speed staan gemiddeld ongeveer een uurtje per week aan. Nog minder vaak, maar soms als ik het op mijn heupen krijg (1 dag in de maand), hobby ik met programma's als autocad, photoshop en 3d-studio.
Gedachten voor verbetering een aantal opties opgesomd:
1 kosteloze optie: Ik heb nog een oud plankje ram liggen van 512 MB, dit is echter op 333 mhz. Als ik dat in mijn computer duw heb ik meer geheugen, maar is het geen dual-chanel meer en loopt al het geheugen op 333 i.p.v. 400 mhz. Wat is hier nou handiger?
2 kosteloze optie: Ik heb nog nooit een computer ge-OC'd. Als ik mij verdiep in het overclocken, is er met de huidige hardware een mogelijkheid om de computer wat sneller te krijgen?
3 De afgelopen tijd zijn de processors wat goedkoper geworden. De AMD x2 4400+ spreekt me wel aan. Levert deze processor een behoorlijke performancewinst bij mijn eerder beschreven bezigheden?
4 Een andere gedachte is dat ik voor mijn bezigheden te weinig ram heb. 2 extra plankjes van 512 MB op 400 mhz bijzetten (=kopen) zou ook voldoende kunnen zijn..
Vraag:
Wat is nu het handigst om te doen om deze computer wat sneller te krijgen? Met name als ik meerdere programma's tegelijk draai is het regelmatig lang wachten. Is een van bovengenoemde opties interessant of vergeet ik een mogelijkheid die ook goed zou kunnen werken?
Alvast bedankt voor jullie hulp/tips
Festina lente
ik zou een dualcore processor nemen, vooral omdat je aangeeft dat er veel progsels tegelijkertijd draaien. geheugen kun je altijd nog nemen, als alleen dualcore niet voldoende is.
kijk voor perfomancewint eventjes op de site van ome Tom
Multitasking: WinRAR 3.60 + Photoshop CS2
Dit verschil moet je wel merken, lijkt me zo
kijk voor perfomancewint eventjes op de site van ome Tom
Multitasking: WinRAR 3.60 + Photoshop CS2
Dit verschil moet je wel merken, lijkt me zo
hmm, ik ga is kijken, dank alvast
Festina lente
Huidige opstelling:
Proc: AMD 3500+ s939
Moederbord: Asus A8N-SLI SE nForce4 SLI
Intern Geheugen: Kingston: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR
Videokaart: Sapphire ATI X1900XT @ XTX speeds
Harde schijven: 2x Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ)
1x Western Digital 120 GB
Monitors: 2x Samsung Syncmaster 172x
Upgrade:
CPU: Intel C2D 6600
CPU Koeler: Scythe Ninja Tower
Moederbord: Asus P5W DH Deluxe
Intern Geheugen: OCZ OCZ2P800R22GK, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x
Vooral met games merk ik dat m'n cpu vaak de bottleneck vormt.
M'n pc staat eigenlijk altijd wel iets te doen, ook als ik er niet ben. Ik gebruik m'n pc voor gamen, multimedia, games, photoshop-bridge-lightroom, webdesign, internet-downloaden-parren-unrarren), beetje video bewerken als hobby,.
Ik heb nagedacht om voor een Amd 4600+ te kiezen, maar vraag me af of het voor dit stervende (939) platform nog wel slim is om te investeren t.o.v. de prestatie winst.
Multi-tasking is erg belangrijk voor me, dus ik wil sowieso een multicore cpu.
Met mijn huidige opstelling kan ik nauwelijks overclocken, dit wil ik wel na de upgrade kunnen.
Cross-fire setup wil ik ook.
Mijn huidige opstelling heb ik nu 2 jaar, heb al aardig wat geupgrade (vid-kaart, hardeschijven).
Mijn vraag, is het waard om 600-700 euro uit te geven en voor de conroe setup te gaan? Wat is jullie mening? Is 2 jaar te vroeg?
Upgrade:
M'n pc staat eigenlijk altijd wel iets te doen, ook als ik er niet ben. Ik gebruik m'n pc voor gamen, multimedia, games, photoshop-bridge-lightroom, webdesign, internet-downloaden-parren-unrarren), beetje video bewerken als hobby,.
Ik heb nagedacht om voor een Amd 4600+ te kiezen, maar vraag me af of het voor dit stervende (939) platform nog wel slim is om te investeren t.o.v. de prestatie winst.
Met mijn huidige opstelling kan ik nauwelijks overclocken, dit wil ik wel na de upgrade kunnen.
Mijn huidige opstelling heb ik nu 2 jaar, heb al aardig wat geupgrade (vid-kaart, hardeschijven).
Mijn vraag, is het waard om 600-700 euro uit te geven en voor de conroe setup te gaan? Wat is jullie mening? Is 2 jaar te vroeg?
€160-€180 voor die 4600 lijkt me voldoende upgrade om nog wel even door te kunnen. probeer goedkoop nog wat tweedehands geheugen bij te kopen, 1GB gaat een bottleneck kunnen worden als je multitaskend photoshopt/videobewerkt 
maar ik zou fijn nog een lekker tijdje met alleen een CPU upgrade doorgaan. dat is echter wel persoonlijk, als je echt zoveel hecht aan meer snelheid dat je er gerust €700 op afsmijt moet je dat vooral doen, die E6600 is wel een stukje sneller, zeg maar.
echter vzviw lang niet voldoende om het verschil in prijs met die 4600 upgrade te rechtvaardigen.
conclusie: voor plusminus €250 heb je een gig ram extra en die 4600+, dat lijkt mij het zinnigste. That is, àls je nog een voordelige s939 4600+ kan vinden. meer dan €180 moet je er niet aan uitgeven.
maar ik zou fijn nog een lekker tijdje met alleen een CPU upgrade doorgaan. dat is echter wel persoonlijk, als je echt zoveel hecht aan meer snelheid dat je er gerust €700 op afsmijt moet je dat vooral doen, die E6600 is wel een stukje sneller, zeg maar.
echter vzviw lang niet voldoende om het verschil in prijs met die 4600 upgrade te rechtvaardigen.
conclusie: voor plusminus €250 heb je een gig ram extra en die 4600+, dat lijkt mij het zinnigste. That is, àls je nog een voordelige s939 4600+ kan vinden. meer dan €180 moet je er niet aan uitgeven.
[ Voor 6% gewijzigd door iceheart op 17-02-2007 23:56 ]
Iemand die hier nog suggesties voor heeft?
SeatRider schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 16:58:
Ik heb als HTPC een Shuttle SB51G barebone (S478/533MHz fsb). Hier zit nu een 2,8GHz cpu (niet HT) op en 2x512Mb DDR geheugen, evenals een ATI Radeon 9200 AGP 4x kaart.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Aangezien games nog altijd niet echt dual core ondersteunen vraag ik me af hoeveel een AMD X2 4600+ gaat schelen in de prestaties. De E6600 is wel een goede snelle keus. Persoonlijk vind ik het het wél waard om voor een C2D setup te gaan. Een E6600 icm 2GB geheugen en bijvoorbeeld een Gigabyte DS3 levert een evenwichtige combinatie met de hardware die je al hebt.tweakraiser schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 23:18:
Huidige opstelling:
Upgrade:
Als je wilt overklokken zou je eventueel ook de E4300 kunnen nemen. Scheelt een schep geld, en kan erg goed overgeklokt worden. Zo kun je de prestaties van de E6600 benaderen.
Die Gigabyte DS3 ga ik eens onder de loep nemen, bedankt voor de tip.RoD schreef op zondag 18 februari 2007 @ 12:26:
[...]
Aangezien games nog altijd niet echt dual core ondersteunen vraag ik me af hoeveel een AMD X2 4600+ gaat schelen in de prestaties. De E6600 is wel een goede snelle keus. Persoonlijk vind ik het het wél waard om voor een C2D setup te gaan. Een E6600 icm 2GB geheugen en bijvoorbeeld een Gigabyte DS3 levert een evenwichtige combinatie met de hardware die je al hebt.
Als je wilt overklokken zou je eventueel ook de E4300 kunnen nemen. Scheelt een schep geld, en kan erg goed overgeklokt worden. Zo kun je de prestaties van de E6600 benaderen.
Scheelt weer 100,-
edit: ik ga de overstap maken! Bedankt voor de tips.
[ Voor 6% gewijzigd door tweakraiser op 18-02-2007 17:20 ]
Anoniem: 90702
Huidige Specs:
Asus P5B Deluxe
Intel Core2Duo E6400 2,13GHz@2,44
2X512 MB PC5300 667Mhz@700 Dane-Elec
Asus Geforce 7600GS 256 MB
Coolermaster RealPower 450 Watt
Pioneer 109 DVD brander
Creative Audigy 2
Zalman AlCu 7700 (32@idle, 38 @stressed, 980 rpm)
Western Digital Raptor 36 GB 10.000 rpm 8 Mb Cache
Western Digital Cavier SE 160 GB 7200 rpm 8 mb Cache
Windows Vista Business X86
Ik gebruik de PC voornamelijk voor spellen, internet, office, photoshop, multitasken, video encoding enz.
Vooral met het uitpakken van bestanden (Winrar) en encoden (DVD rebuilder) merk ik toch dat de harde schijven een vertragende factor zijn. Mijn idee voor een upgrade zouden dan voornamelijk die kant op gaan en dan tegelijkertijd een RAID 0 opstelling te maken. Ik weet alleen niet zeker of dit sneller gaat zijn als de raptor (tenzij je een RAID van twee 16 MB cache raptors maak).
De grafische kaart vervang ik tegen de tijd dat DX10 kaarten goed verkrijgbaar zijn.
Budget kan ik aanpassen maar mijn oog is eigenlijk gericht op de harde schijven.
Asus P5B Deluxe
Intel Core2Duo E6400 2,13GHz@2,44
2X512 MB PC5300 667Mhz@700 Dane-Elec
Asus Geforce 7600GS 256 MB
Coolermaster RealPower 450 Watt
Pioneer 109 DVD brander
Creative Audigy 2
Zalman AlCu 7700 (32@idle, 38 @stressed, 980 rpm)
Western Digital Raptor 36 GB 10.000 rpm 8 Mb Cache
Western Digital Cavier SE 160 GB 7200 rpm 8 mb Cache
Windows Vista Business X86
Ik gebruik de PC voornamelijk voor spellen, internet, office, photoshop, multitasken, video encoding enz.
Vooral met het uitpakken van bestanden (Winrar) en encoden (DVD rebuilder) merk ik toch dat de harde schijven een vertragende factor zijn. Mijn idee voor een upgrade zouden dan voornamelijk die kant op gaan en dan tegelijkertijd een RAID 0 opstelling te maken. Ik weet alleen niet zeker of dit sneller gaat zijn als de raptor (tenzij je een RAID van twee 16 MB cache raptors maak).
De grafische kaart vervang ik tegen de tijd dat DX10 kaarten goed verkrijgbaar zijn.
Budget kan ik aanpassen maar mijn oog is eigenlijk gericht op de harde schijven.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 90702 op 18-02-2007 17:37 ]
Ik weet verder niet hoeveel opslag je nodig hebt, maar je zou voor een klein bedrag er een 160GB schijf bij kunnen zetten en vervolgens Raid0 draaien, of 2x320GB (ik zeg maar wat) erbij kopen.
Ik vind het niet de moeite waard om er nog een Raptor bij te zetten en daarmee in Raid0 te zetten.
Ik vind het niet de moeite waard om er nog een Raptor bij te zetten en daarmee in Raid0 te zetten.
kan dit systeem nog directx 10 waardig worden?
pentium 4 3.0 @ 3.7 ghz
1024MB pc 3200 (2x512)
geforce 6600GT
socket 775 moederbord met AGP.
ik dacht er zelf aan om een budget versie geforce 8, en nieuw moederbord te kopen, met 1024 MB DDR2 en een geforce 8300GT ($ 99 ) of kan ik beter een PCI-E en DDR moederbord kopen, en dan bijvoorbeeld een geforce 8600GT ($ 129 ) en mijn oude geheugen houden. of nog iets anders?
Ik gebruik mijn systeem vooral om te gamen, oblivion, gothic 3, en supcom.
Mijn budget ligt tussen de 250 en de 300 euro.
(btw, mijn windows vista score is 4.0, de bottleneck ligt nu op "Gaming Graphics en daarna op mijn cpu met een 4.4)
pentium 4 3.0 @ 3.7 ghz
1024MB pc 3200 (2x512)
geforce 6600GT
socket 775 moederbord met AGP.
ik dacht er zelf aan om een budget versie geforce 8, en nieuw moederbord te kopen, met 1024 MB DDR2 en een geforce 8300GT ($ 99 ) of kan ik beter een PCI-E en DDR moederbord kopen, en dan bijvoorbeeld een geforce 8600GT ($ 129 ) en mijn oude geheugen houden. of nog iets anders?
Ik gebruik mijn systeem vooral om te gamen, oblivion, gothic 3, en supcom.
Mijn budget ligt tussen de 250 en de 300 euro.
(btw, mijn windows vista score is 4.0, de bottleneck ligt nu op "Gaming Graphics en daarna op mijn cpu met een 4.4)
[ Voor 9% gewijzigd door Raphaelo op 19-02-2007 13:32 ]
originele signatures zijn top!
Ik vind je systeem zo wel aardig in evenwicht. Als ik jou was zou ik even doorsparen en dan mobo+proc+mem+videokaart upgraden. Anders kan een moederbord met PCI-E en DDR2 ook, aangezien dat nog wel even meekan. Mocht je later dan nog naar bijvoorbeeld een C2D upgraden kunnen die componenten weer mee. Maar _puur persoonlijk_ zou ik het geld in mn zak houden en later "alles" upgraden. Maar als je op dit moment je prestaties in games niet meer voldoende vindt, kun je best een upgrade naar een PCI-E kaart + DDR2 geheugen + mobo overwegen. Neem dan wel een latje van 1GB, en niet 2x512MB, zodat je in de toekomst er makkelijk 1GB bij kunt zetten, voor dual channel.
[ Voor 11% gewijzigd door RoD op 19-02-2007 23:05 ]
Wat kan ik het beste updaten aan mijn systeem?
Momenteel ben ik in het bezit van een verouderd beestje.
Een aantal onderdelen zijn ge-update:, 19” Flatscreen (Samsung 940BF)
Semi geupdate: Gforce 5200FX, 300GB ATA Maxtor 7200
En niet geupdate: Athlon 2000+, PC2700512mb ram, mobo geen idee
Wat voer ik uit met mijn systeem?
Speel films af
Speel weleens een spelletje (qua graphics eis ik niet eens zoveel, maar moet soepel lopen op medium instellingen)
Gebruik winrar ook regelmatig
En uitgebreide excel bestanden met verwijzingen en macro’s van 10000+ regels
En dat alles op WINXP zonder alle nare Sp’s en de zware extra toepassingen die ik toch niet gebruik.
Wat wil ik extra?
De nieuwere spellen ook spelen zoals: MTW:2, COH
Applicaties naast elkaar runnen (mutithreaden dus)
Wat heb ik zelf al bedacht?
Moet in ieder geval een dual core worden met voldoende ram
Hoorde goede verhalen over de 6600 intel
Grafische kaart weet ik niet of dat kan met een VGA op een nieuw type moederboard.
Of dat ik nu beter een onboard video kaart kan kopen en tzt een DirectX10 kaart als ik daar aan toe ben en mijn budget ook.
(van oude onderdelen wordt een servertje gebouwd voor film/muziek opslag)
Wat is mijn budget?
€ 700,- (tot nu toe)
Speel films af
Speel weleens een spelletje (qua graphics eis ik niet eens zoveel, maar moet soepel lopen op medium instellingen)
En dat alles op WINXP zonder alle nare Sp’s en de zware extra toepassingen die ik toch niet gebruik.
Wat wil ik extra?
Grafische kaart weet ik niet of dat kan met een VGA op een nieuw type moederboard.
Of dat ik nu beter een onboard video kaart kan kopen en tzt een DirectX10 kaart als ik daar aan toe ben en mijn budget ook.
Wat is mijn budget?
€ 700,- (tot nu toe)
Iemand suggesties?:
Anoniem: 209110 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 00:09:
Upgrade HP Pavilion ze4610us (laptop):Budget: circa 100 euro
- AMD Mobile Barton 2500+
- 496 MB PC2100 RAM
- 16 MB shared video
- 40 GB 4200 rpm HD
C2D setup lijkt me een goeie voor dat budget. Voor jou eisen voldoet een X1950Pro/7900GT als videokaart prima. Daarbij kun je een E4300 nemen (als je wilt overklokken) icm 2GB PC6400 geheugen, of een E6x00 met PC5300 RAM (als je niet of nauwelijks wilt overklokken).Amafi schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 13:36:
Wat kan ik het beste updaten aan mijn systeem?
Speel films af
Wat wil ik extra?
Wat is mijn budget?
€ 700,- (tot nu toe)
Moederbord zou je de DS3 van Gigabyte kunnen nemen. Prima bordje en er kan ook aardig mee overgeklokt worden. Doe er een 450W voeding voor de toekomstige DX10 kaarten bij en je bent klaar.
Let er wel even op dat bij de nieuwere moederborden maar weinig IDE kanalen zitten. Aangezien je een IDE schijf hebt en waarschijnlijk ook wel wat opticals, lijkt het met zinvol om er even goed op te letten.
Tsja, je hebt een laptop en een zeer klein budget. Aangezien de hdd gewoon volzit lijkt me een grotere hdd een logische oplossing.
[ Voor 11% gewijzigd door RoD op 21-02-2007 01:58 ]
Anoniem: 210148
Ik heb momenteel een laptop in m'n bezit met de volgende specs:
TOSHIBA Satellite A60-352
CPU Type: Mobile Intel Pentium 4, 3066 MHz (23 x 133)
Moederbordnaam: TOSHIBA Satellite A60 ?
Moederbord Chipset: ATI Mobility Radeon 7000 IGP ?
Systeemgeheugen: 448 MB (DDR SDRAM)
Video kaart: ATI MOBILITY RADEON 7000 IGP 64 MB (shared)
Volgens mij is hier het enige mogelijke om het geheugen uit te breiden tot max. 1500Mb
Nu heb ik nog een wat oudere gewone pc. Deze draait sommige spellen al iets beter. Hieronder de specs daarvan:
Gewone pc
CPU Type: Intel Pentium 4, 2015 MHz (20 x 101)
Moederbordnaam: Asus P4B533 (6 PCI, 1 AGP, 3 DIMM)
Moederbord Chipset: Intel Brookdale i845E
Systeemgeheugen: 512 MB (DDR SDRAM)
Videokaart: NVIDIA GeForce4 Ti 4400 (128 MB)
Harde schijf: MAXTOR 6L080J4 (80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Waarvoor gebruik ik de pc's?
Ik gebruik de PC's vooral om te internetten, muziek luisteren, downloaden met Grabit, tekstverwerken en om te gamen (Flight simulator, Generals en ik hoop met de upgrade ook wat nieuwere spellen te kunnen draaien).
Vooral voor dat laatste is de pc niet meer optimaal. Ik heb voldoende harde schijf ruimte, want ik heb ook nog een externe harde schijf.
Mijn budget is maximaal 300 euro.
Ik zat zelf er aan te denken om de gewone pc te upgraden. Hierbij vooral extra geheugen en een betere videokaart. Maar ik heb geen idee of dat verstandig is, aangezien de processor ook al wat verouderd en traag is voor deze tijd.
Welke pc is het verstandigst te upgraden?
Welke upgrades zijn dan aan te raden?
Ohjah, ik kan niet 1 van de 2 pc's verkopen om extra buget te krijgen.
Ik heb geprobeert zo veel mogelijk info te geven, als er nog iets mist hoor ik het wel! Ik hoop dat iemand mij van een beetje advies kan voorzien..
TOSHIBA Satellite A60-352
CPU Type: Mobile Intel Pentium 4, 3066 MHz (23 x 133)
Moederbordnaam: TOSHIBA Satellite A60 ?
Moederbord Chipset: ATI Mobility Radeon 7000 IGP ?
Systeemgeheugen: 448 MB (DDR SDRAM)
Video kaart: ATI MOBILITY RADEON 7000 IGP 64 MB (shared)
Volgens mij is hier het enige mogelijke om het geheugen uit te breiden tot max. 1500Mb
Nu heb ik nog een wat oudere gewone pc. Deze draait sommige spellen al iets beter. Hieronder de specs daarvan:
Gewone pc
CPU Type: Intel Pentium 4, 2015 MHz (20 x 101)
Moederbordnaam: Asus P4B533 (6 PCI, 1 AGP, 3 DIMM)
Moederbord Chipset: Intel Brookdale i845E
Systeemgeheugen: 512 MB (DDR SDRAM)
Videokaart: NVIDIA GeForce4 Ti 4400 (128 MB)
Harde schijf: MAXTOR 6L080J4 (80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Waarvoor gebruik ik de pc's?
Ik gebruik de PC's vooral om te internetten, muziek luisteren, downloaden met Grabit, tekstverwerken en om te gamen (Flight simulator, Generals en ik hoop met de upgrade ook wat nieuwere spellen te kunnen draaien).
Vooral voor dat laatste is de pc niet meer optimaal. Ik heb voldoende harde schijf ruimte, want ik heb ook nog een externe harde schijf.
Mijn budget is maximaal 300 euro.
Ik zat zelf er aan te denken om de gewone pc te upgraden. Hierbij vooral extra geheugen en een betere videokaart. Maar ik heb geen idee of dat verstandig is, aangezien de processor ook al wat verouderd en traag is voor deze tijd.
Welke pc is het verstandigst te upgraden?
Welke upgrades zijn dan aan te raden?
Ohjah, ik kan niet 1 van de 2 pc's verkopen om extra buget te krijgen.
Ik heb geprobeert zo veel mogelijk info te geven, als er nog iets mist hoor ik het wel! Ik hoop dat iemand mij van een beetje advies kan voorzien..
Ik vind 300 euro te weinig om echt een goede upgrade te kunnen doen aan je PC. Alle hardware is namelijk te verouderd om nog mee te kunnen. Processor is te traag, geheugen is te weinig, videokaart is te traag, mobo ondersteund geen PCI-E, en een verouderd socket.
Ik zou nog even doorsparen en dan een C2D processor met een PCI-E mobo, DDR2 geheugen en een PCI-E kaart kopen.
Ik zou nog even doorsparen en dan een C2D processor met een PCI-E mobo, DDR2 geheugen en een PCI-E kaart kopen.
Misschien nog twee 512 MB DDR stikjes (~ €90) en een Pentium D (~ €120), al is dit niet de allersnelste processor, maar wel beter als een P4. En het mobo moet het ondersteunen. En dan als videokaart een 7600 GS (~ €100), maarja dan zijn je prestaties nog minimaal. Zoals hierboven wordt gezegt het is beter om door te sparen, maar dat is het meestal... Oja wat is je voeding?
[ Voor 8% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 24-02-2007 20:11 ]
Anoniem: 210148
Ahh jammer, daar was ik al een beetje bang voor! Dat word dan dus maar een extra vakantiebaan zoeken
Voeding weet ik zo niet, ik dacht wel dat dit een vrij goede is.
Ik denk dat ik dan misschien maar beter kan doorsparen idd.. Bedankt voor je reactie!
Ik denk dat ik dan misschien maar beter kan doorsparen idd.. Bedankt voor je reactie!
[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 210148 op 24-02-2007 20:13 ]
Je kan je videokaart wel upgraden. Maar dan wel met een vrij simpele (bijv de 7300GS/GT), want voor de rest zal je geheugen of processor te traag worden. Ik weet trouwens niet of die kaart in AGP-vorm te krijgen is.
Ik zou dit doen: pc verkopen aan mensen zonder game-wensen. Opbrengst 100 euro. (dat moet toch lukken als ie verder goed werkt?)
Dan heb je 400 euro.
processor 86 euro (amd 3600x2)
moederbord 50 euro
geheugen 65 euro (2x512)
kast 45 euro (aopen)
videokaart 90 euro (7600GS)
harde schijf 50 euro (goedkoopste sata-schijf nemen)
Dvd-brander 30 euro
Totaal: iets boven de 400 euro, dat moet toch wel lukken?
Daar heb je meer aan, dan nu je oude pc nog een paar maanden langer oprekken.
Wil je dat, dan moet je 512mb geheugen erbij kopen (35 euro) en een videokaart van tegen de 100 euro. (de goedkopere zijn of nauwelijks te krijgen, of gewoon een te kleine verbetering).
Dan heb het dus over een uitgave van tegen de 135 euro.
Ik zou gewoon doorsparen, of anders een 2e hands videokaart kopen voor agp, die beter is dan je huidige.
V&A aangeboden: Pixelview 6600GT AGP Bijvoorbeeld.
Dan zitt je rond de 90 euro voor de upgrade en dat is nog wel aardig.
Dan houd je zeker 200 euro op zak, en ga dan lekker sparen voor een nieuwe pc.
Ik zou dit doen: pc verkopen aan mensen zonder game-wensen. Opbrengst 100 euro. (dat moet toch lukken als ie verder goed werkt?)
Dan heb je 400 euro.
processor 86 euro (amd 3600x2)
moederbord 50 euro
geheugen 65 euro (2x512)
kast 45 euro (aopen)
videokaart 90 euro (7600GS)
harde schijf 50 euro (goedkoopste sata-schijf nemen)
Dvd-brander 30 euro
Totaal: iets boven de 400 euro, dat moet toch wel lukken?
Daar heb je meer aan, dan nu je oude pc nog een paar maanden langer oprekken.
Wil je dat, dan moet je 512mb geheugen erbij kopen (35 euro) en een videokaart van tegen de 100 euro. (de goedkopere zijn of nauwelijks te krijgen, of gewoon een te kleine verbetering).
Dan heb het dus over een uitgave van tegen de 135 euro.
Ik zou gewoon doorsparen, of anders een 2e hands videokaart kopen voor agp, die beter is dan je huidige.
V&A aangeboden: Pixelview 6600GT AGP Bijvoorbeeld.
Dan zitt je rond de 90 euro voor de upgrade en dat is nog wel aardig.
Dan houd je zeker 200 euro op zak, en ga dan lekker sparen voor een nieuwe pc.
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit
De capaciteit van de schijf is in mijn geval geen issue - circa 50% van de schijf is beschikbaar, en ik heb ook niet meer nodig. Ik wil binnen nu en 2 jaar een nieuwe laptop kopen, maar ik wil op dit moment het maximale uit deze kunnen halen. Er is niet al te veel mogelijk qua upgrades aan een laptop (HD/RAM/CPU), dus mijn vraag is - welk van de 2 (aangezien CPU zeker het probleem niet is)?RoD schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 01:55:Tsja, je hebt een laptop en een zeer klein budget. Aangezien de hdd gewoon volzit lijkt me een grotere hdd een logische oplossing.
hallo tweakers
ik heb mijn pc nu 3 jaar en hij wordt sloom
ik zat te denken aan een update, of is het beter om een hele nieuwe pc samen te stellen?
Huidige specs:
Processor: AMd Alhlon xp 3200 2200 MHz
Videokaart: NVIDIA® GeForce™ FX 5600
Moederbord: ASUSTeK A7N8X-LA
Geheugen: DDR SDRAM 512MB PC2700
Harde schijf: 120gb
Voeding: 250watt
Drives?: dvd16x en dvd-writer4x
behuizing: standaart hp kast
Gebruikdoeleinden:
vooral gamen downloaden en muziek afspelen
doel: een snelere pc die de nieuwe games aankan
Budget:400euro
gr DoubleMX
ik heb mijn pc nu 3 jaar en hij wordt sloom
ik zat te denken aan een update, of is het beter om een hele nieuwe pc samen te stellen?
Huidige specs:
Processor: AMd Alhlon xp 3200 2200 MHz
Videokaart: NVIDIA® GeForce™ FX 5600
Moederbord: ASUSTeK A7N8X-LA
Geheugen: DDR SDRAM 512MB PC2700
Harde schijf: 120gb
Voeding: 250watt
Drives?: dvd16x en dvd-writer4x
behuizing: standaart hp kast
Gebruikdoeleinden:
vooral gamen downloaden en muziek afspelen
doel: een snelere pc die de nieuwe games aankan
Budget:400euro
gr DoubleMX
Anoniem: 127166
Alles wat je hebt is vrij oud, ik zou daar geen geld meer in steken. Wat je imo het beste kunt doen is een beetje doorsparen en dan een nieuw systeem in elkaar zetten.
Inderdaad, beetje hetzelfde verhaal als bij nighthawk04nl. Je kunt voor dat bedrag nog wel een tussenoplossing verzinnen, maar ik zou toch nog eventjes doorsparen voor een leuke C2D set. Persoonlijk vind ik het zonde om dat systeem nog te upgraden.
dus wat ik nodig het is een nieuw moederbord een videokaart en een C2D procesor
gr DoubleMX
gr DoubleMX
En DDR2 geheugen en een zwaardere voeding, als je voor een C2D set gaat. Maar ik zou eerst even doorsparen.
ik heb een nieuwe update 'bedacht'
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz FSB1066 2MB OP=OP! Box € 169.00
Intel DP965LTCK iP965, SATA2, GLAN, 6CH Bulk € 101.00+
Club3D Videokaart PCI-e GeForce 7600GT 256MB GDDR3 2xDVI/HDTV € 115.50
Corsair 1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL4.0 Value € 65.00
Cooler Master Powersupply RS-430-PCAP Extreme Power 430W € 43.00+
totaal: 493.50
ik zat alleen te twijfelen aan:
1 de voeding kan dit goedkoper?
2 het geheugen moet dat niet 2x 512mb zij
3 de video kaart is dit een goede kaart voor deze prijs?.
4 of hebben jullie een betere combinatie binnen 480 euro?
ik heb mijn budjet wat opgekrikt omdat ik ook nog wat krijg voor mijn oude systeem
gr DoubleMX
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz FSB1066 2MB OP=OP! Box € 169.00
Intel DP965LTCK iP965, SATA2, GLAN, 6CH Bulk € 101.00+
Club3D Videokaart PCI-e GeForce 7600GT 256MB GDDR3 2xDVI/HDTV € 115.50
Corsair 1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL4.0 Value € 65.00
Cooler Master Powersupply RS-430-PCAP Extreme Power 430W € 43.00+
totaal: 493.50
ik zat alleen te twijfelen aan:
1 de voeding kan dit goedkoper?
2 het geheugen moet dat niet 2x 512mb zij
3 de video kaart is dit een goede kaart voor deze prijs?.
4 of hebben jullie een betere combinatie binnen 480 euro?
ik heb mijn budjet wat opgekrikt omdat ik ook nog wat krijg voor mijn oude systeem
gr DoubleMX
[ Voor 12% gewijzigd door Thandor op 25-02-2007 19:06 ]
geen idee wat je er voor krijgt.
Maar budget-systemen kosten al snel 250 euro of meer. Daar kan jouw systeem best mee vergeleken worden.
Dus meer dan 100 euro moet toch makkelijk lukken.
Over je systeem: Je kan ook voor AMD kiezen.
Als je niet veeleisend bent qua moederbord (dus niet gaat overclocken, geen 6 sata-poorten wil), dan kom je een stuk goedkoper uit (want moederborden zijn gewoon goedkoper). En ongeveer even snel tov een E6300.
Denk dan aan de athlon 4600X2.
Kies je voor de 4400X2, dan kan je wellicht een 1950pro videokaart betalen, deze presteert een stuk beter.
Maar budget-systemen kosten al snel 250 euro of meer. Daar kan jouw systeem best mee vergeleken worden.
Dus meer dan 100 euro moet toch makkelijk lukken.
Over je systeem: Je kan ook voor AMD kiezen.
Als je niet veeleisend bent qua moederbord (dus niet gaat overclocken, geen 6 sata-poorten wil), dan kom je een stuk goedkoper uit (want moederborden zijn gewoon goedkoper). En ongeveer even snel tov een E6300.
Denk dan aan de athlon 4600X2.
Kies je voor de 4400X2, dan kan je wellicht een 1950pro videokaart betalen, deze presteert een stuk beter.
Ik ben het eens met Quacka wat betreft de keuze voor AMD en daarbij de X1950Pro. Je systeem is zo meer in balans als je vooral games gaat spelen.
Huidige specs:
*Ram:1536 MB (PC3200 DDR SDRAM) 3x512MB
*CPU: Intel Pentium 4, 3000 MHz (15 x 200Mhz) prescot socket 478
*Video kaart: RADEON 9550 256 MB
*Harde schijf: 160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100
*Moederbord: MSI MS-6747 (Medion OEM)
Gebruiksdoeleinden:
Vooral Gamen en een beetje op GoT rondstruinen.
Budget:
€200 vind ik wel een goed bedrag maar het mag natuurlijk ietsje omhoog.
Mijn idee:
Ik zat te denken een S-ATA RAID controller aan te schaffen en dan 2 schijven in RAID0 te zetten zodat de games wat sneller laden.
Deze Raid controller zou het dan worden.
Ik hoop dat ik dit een beetje goed heb gedaan en als er meer info nodig is zal ik die natuurlijk geven.
Gebruiksdoeleinden:
Budget:
Mijn idee:
Ik zat te denken een S-ATA RAID controller aan te schaffen en dan 2 schijven in RAID0 te zetten zodat de games wat sneller laden.
Ik hoop dat ik dit een beetje goed heb gedaan en als er meer info nodig is zal ik die natuurlijk geven.
pssst geld kopen?
Kan je mobo Dual Channel aan? Ja, je mobo heeft Dual Channel support. Trek dan 1x 512MB eruit of wissel alles om voor 2x 1GB.
Als je bij 2x 512MB blijft kan je misschien nog een 7600GT (of 7600GS) AGP plaatsen zodat je games (welke eigenlijk?) sneller zijn.
Als je bij 2x 512MB blijft kan je misschien nog een 7600GT (of 7600GS) AGP plaatsen zodat je games (welke eigenlijk?) sneller zijn.
[ Voor 54% gewijzigd door Saturnus op 25-02-2007 16:02 ]
Dat helpt geen reet, om maar met de deur in huis te vallen.DR161 schreef op zondag 25 februari 2007 @ 15:58:
Huidige specs:
Gebruiksdoeleinden:
Budget:
Mijn idee:
De 9800pro staat niet eens meer in de videokaart-vergelijking. Jouw 9550 is een stuk slechter.
http://www23.tomshardware...=541&model2=541&chart=196
Ik heb hem maar vergeleken met de 6600, dat zal aardig in de buurt komen. (6600 is denk ik toch nog beter dan jouw kaart).
De vraag is of jouw processor de snellere AGP-kaarten bij kan benen.
Ik denk dus dat je beter kan gaan sparen voor een betere upgrade.
edit:
Overigens is het wellicht wel een goed idee om alvast sata-schijven te halen, als je toch al van plan bent om harde schijven te vervangen. Dat is beter dan IDE-gevalllen kopen. Maar voor de snelheid maakt het niet uit.
[ Voor 7% gewijzigd door Quacka op 25-02-2007 16:10 ]
Het is handiger om te weten wat de specifieke game-eisen zijn. Daar kan nogal wat verschil inzitten. In ieder geval is de videokaart inderdaad erg traag.
Ok ik ga mn videokaart upgraden en zo'n sata controller halen zodat ik iig mn oude schijf weer kan gebruiken.
pssst geld kopen?
Is het wel zo verstandig om een Sweex controller te halen?DR161 schreef op zondag 25 februari 2007 @ 19:48:
Ok ik ga mn videokaart upgraden en zo'n sata controller halen zodat ik iig mn oude schijf weer kan gebruiken.
In een review productsurvey hier op tweakers deed hij het wel goed.hello_moto schreef op zondag 25 februari 2007 @ 20:17:
[...]
Is het wel zo verstandig om een Sweex controller te halen?
Mijn oude systeem was kapot en heb nu die van mijn pa waar mijn graka en geheugen in zit.
Het enige verschil is de harddisk controller eigenlijk en ik zou graag bij mijn gegevens willen
EDIT:http://tweakers.net/productsurvey/81124 deze dus
[ Voor 13% gewijzigd door DR161 op 25-02-2007 20:45 ]
pssst geld kopen?
ik heb trouwens een conceptronic-kaartje. Die is even duur ongeveer en werkt ook prima.
Dus geen probleem hoor.
Dus geen probleem hoor.
Dat Sweex ding is voor dit soort doeleinden prima. Doet zn werk wel 
* RoD overweegt ook om zo'n ding te halen.
* RoD overweegt ook om zo'n ding te halen.
Ben aan de hand van deze reactie nog even door wezen spitten. Ben niet echt een overklokker en E6600 is standaard al goed maar die gooien we dan wel een stukje omhoog omdat dat geen probleem geeft.RoD schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 01:55:
C2D setup lijkt me een goeie voor dat budget. Voor jou eisen voldoet een X1950Pro/7900GT als videokaart prima. Daarbij kun je een E4300 nemen (als je wilt overklokken) icm 2GB PC6400 geheugen, of een E6x00 met PC5300 RAM (als je niet of nauwelijks wilt overklokken).
Moederbord zou je de DS3 van Gigabyte kunnen nemen. Prima bordje en er kan ook aardig mee overgeklokt worden. Doe er een 450W voeding voor de toekomstige DX10 kaarten bij en je bent klaar.
Let er wel even op dat bij de nieuwere moederborden maar weinig IDE kanalen zitten. Aangezien je een IDE schijf hebt en waarschijnlijk ook wel wat opticals, lijkt het met zinvol om er even goed op te letten.
Rond deze processor wordt dan ook de rest van mijn PC opgebouwd.
Omdat ik niet al teveel ga overklokken is voor mij Kingston ValueramPC5300 2GB ram de keuze.
Qua video kaart ben ik overdonderd door de keuze. X1950pro heeft nog eens 10 broertjes met dezelfde naam. Ik ga in dit geval voor de Sapphire X1950 pro 1400Mhz.
Qua moederbord ben ik nog wel erg aan het twijfelen. Zoveel keuze en voor mij maakt het niet zoveel uit. Er moet een IDE schijf op passen en mijn IDE DVD brander. Maar dat past overal wel op.
SATA heb ik ook niet zoveel poorten voor nodig. Ik bouw geen server ofzo. Maar ik wil wel een degelijk moederboard dat dual channel ondersteunt en een beetje rap is.
Door alle keuze zie ik door de bomen het bos niet meer. Ga dus denk ik voor de aangeraden Gygabite DS3, maar das meer omdat ik het zelf niet snap. En dan geef ik maar meer geld uit. Maar weet dan wel dat het goed is.
Of heeft iemand voor mijn eisen dan een betere keuze?
De Gigabyte DS3 is een prima bordje met alle basic features. En je kunt er ook nog gemakkelijk wat mee overklokken. Bij het kiezen van een moederbord moet je eigenlijk eerst kijken naar welke chipset je wilt, maar ik denk dat je met de DS3 een goede keuze doet. Heeft alles wat jij nodig hebt en geen overbodige features waardoor je geld teveel uitgeeft.
Ik wil ook graag advies!
• Geef een compleet overzicht van je huidige specs (dus geen linkje naar een specs pagina of een verwijzing naar je sig).
AMD Athlon 64 3000+ (Venice Core S939) @ 2430MHz
ATi Radeon 9800pro
1GB Corsair ValueSelect (2*512) DDR
250GB Western Digital SATAII 16MB ding
• Geef aan wat je zoal met je PC doet (Office? Gamen? Leechen? Renderen?).
School, downloaden (incl. PAR+RAR.. duurt lang!), en ik heb Media Center met de TV altijd aan, wat ook nogal wat cpu-verbruik trekt. Af en toe ook nog wel gamen, maar sinds ik mijn wii heb is dat minder.
• Geef aan wat er naar jou mening mis met of mist aan jouw systeem (Traag? Slechte graphics? Verouderd?).
PAR'ren na het downloaden duurt lang. Terwijl ik dat doe kan ik ook gewoon weinig anders doen omdat dat dan traag gaat.
Ook media center met de tv-kaart trekt al gauw 10-20% van het cpu-verbruik.
Ik draai ook vista en merk toch wel dat dat minder soepel werkt dan op xp.
• Geef aan wat je zelf hebt bedacht (AMD of Intel? Extra geheugen? Nieuwe videokaart?). Liefst ook met prijzen en de shop waar je het zou willen bestellen.
Ik dacht aan een nieuwe processor misschien. Dual core, omdat ik toch vaak 2 zware dingen tegelijk doe. Daarbij denk ik aan een AMD Opteron 165 (ik ben van plan te gaan overclocken)... Deze is S939 waardoor ik niet hoef over te stappen op AM2 of 775. Misschien heeft dat ook wel helemaal geen zin en is het mijn geheugen dat tekortschiet. Misschien toch maar 2GB dan? En evt. DDR2?
Soms denk ik ook wel aan een nieuwe videokaart omdat deze verouderd is, maar deze werkt eigenlijk nog prima.
• Geef aan hoeveel je ongeveer wilt uitgeven. Anders heeft het voor ons weinig zin om advies te geven.
200 euro zou leuk zijn.
Raden jullie mij een nieuwe processor aan of geuheugen? En moet ik naar AM2/775 of toch maar op 939 blijven?
• Geef een compleet overzicht van je huidige specs (dus geen linkje naar een specs pagina of een verwijzing naar je sig).
AMD Athlon 64 3000+ (Venice Core S939) @ 2430MHz
ATi Radeon 9800pro
1GB Corsair ValueSelect (2*512) DDR
250GB Western Digital SATAII 16MB ding
• Geef aan wat je zoal met je PC doet (Office? Gamen? Leechen? Renderen?).
School, downloaden (incl. PAR+RAR.. duurt lang!), en ik heb Media Center met de TV altijd aan, wat ook nogal wat cpu-verbruik trekt. Af en toe ook nog wel gamen, maar sinds ik mijn wii heb is dat minder.
• Geef aan wat er naar jou mening mis met of mist aan jouw systeem (Traag? Slechte graphics? Verouderd?).
PAR'ren na het downloaden duurt lang. Terwijl ik dat doe kan ik ook gewoon weinig anders doen omdat dat dan traag gaat.
Ook media center met de tv-kaart trekt al gauw 10-20% van het cpu-verbruik.
Ik draai ook vista en merk toch wel dat dat minder soepel werkt dan op xp.
• Geef aan wat je zelf hebt bedacht (AMD of Intel? Extra geheugen? Nieuwe videokaart?). Liefst ook met prijzen en de shop waar je het zou willen bestellen.
Ik dacht aan een nieuwe processor misschien. Dual core, omdat ik toch vaak 2 zware dingen tegelijk doe. Daarbij denk ik aan een AMD Opteron 165 (ik ben van plan te gaan overclocken)... Deze is S939 waardoor ik niet hoef over te stappen op AM2 of 775. Misschien heeft dat ook wel helemaal geen zin en is het mijn geheugen dat tekortschiet. Misschien toch maar 2GB dan? En evt. DDR2?
Soms denk ik ook wel aan een nieuwe videokaart omdat deze verouderd is, maar deze werkt eigenlijk nog prima.
• Geef aan hoeveel je ongeveer wilt uitgeven. Anders heeft het voor ons weinig zin om advies te geven.
200 euro zou leuk zijn.
Raden jullie mij een nieuwe processor aan of geuheugen? En moet ik naar AM2/775 of toch maar op 939 blijven?
Ik denk dat het bij het parren/rarren je vooral de cpu als bottleneck hebt, dus een snellere zou geen overbodige luxe zijn. Als je weinig wilt uitgeven is een goed overklokbare Opteron wel een goede keus.
Ik moet in de vrienden/familie kring 2 upgrades doen. De eerste klacht was het het heel traag laden met (simpel) videobewerken. Veel HD geratel etc en heel traag met afsluiten van het programma enzovoorts. dus dachten ze aan een nieuwe HD. Ik zei dat het beste was om wat geheugen bij te prikken (klinkt namelijk erg als swappen) Geen tijd gehad om eens naar de computer te kijken, maar het er ooit eens achter gezeten en het is zoiets als een P4 2.6 ghz. Ik dacht aan 1 GB value geheugen daarin.. Goede keuze? Gewoon om het beestje wat op te krikken.
Eigenlijk precies hetzelfde probleem voor iemand anders. Daar heb ik wel achter de computer gezeten en het was een Athlon 2500. met 256 MB geheugen erin en omdat de onboard kaart daar nog eens 64 mb vanaf snoept blijft er voor een XP systeem niet erg veel over (het ding start baggertraag op). Dus ik wil nu een bestelling doen voor beide en dus 2 keer 1 GB RAM kopen. Of is voor de 2e computer een beetje overkill en volstaat 512 eigenlijk ook makkelijk? Mijns inziens maakt het qua prijs eigenlijk niet heel veel uit en kan je beter voor de gieg gaan.
Ben niet meer zo thuis op hardware gebied, maar kan ik gewoon DDR RAM erin gooien? hoogstwaarschijnlijk wel toch?
Eigenlijk precies hetzelfde probleem voor iemand anders. Daar heb ik wel achter de computer gezeten en het was een Athlon 2500. met 256 MB geheugen erin en omdat de onboard kaart daar nog eens 64 mb vanaf snoept blijft er voor een XP systeem niet erg veel over (het ding start baggertraag op). Dus ik wil nu een bestelling doen voor beide en dus 2 keer 1 GB RAM kopen. Of is voor de 2e computer een beetje overkill en volstaat 512 eigenlijk ook makkelijk? Mijns inziens maakt het qua prijs eigenlijk niet heel veel uit en kan je beter voor de gieg gaan.
Ben niet meer zo thuis op hardware gebied, maar kan ik gewoon DDR RAM erin gooien? hoogstwaarschijnlijk wel toch?
edit:
Op computer #1 wordt wat videobewerken gedaan, maar geen nieuwe Spielberg en dergelijke
Op computer #2 wordt een beetje internet, muziek downloaden filmpje kijken etc gedaan
Op computer #1 wordt wat videobewerken gedaan, maar geen nieuwe Spielberg en dergelijke
Op computer #2 wordt een beetje internet, muziek downloaden filmpje kijken etc gedaan
[ Voor 7% gewijzigd door ZaZ op 27-02-2007 01:03 ]
Lekker op de bank
@ZaZ,
Hoeveel geheugen zit er standaard in die eerste pc?
Als er al 512 in zit, met plek over voor een dimmetje erbij, zou ik eerder gaan voor een bestelling van 2x 512MB.
Waarbij pc 1 1GB heeft en pc 2 700MB effectief.
Voor sommige mensen moet je het niet onnodig duurder gaan maken mits het maar een euro of 10 zal schelen.
Dit soort dingen ook altijd bespreken en onderbouwen waarom ze bijvoorbeeld 1GB nodig hebben voor dat bedrag meer.
Daarnaast zou ik voordat je gaat bestellen toch eens bij beide pc's met Taskmanager kijken wat nu het werkelijke geheugen gebruik is. Alhoewel ik me kan voorstellen dat pc 1 aan het swappen is.
Een snellere HDD haalt dan ook veel minder uit dan 1GB aan geheugen in de pc.
@MilaNL,
Net als hierboven zou ook jou bij het Rarren/Parren eens je taskmanager bij moeten houden.
Kijken wat de CPU en geheugen doet.
Overigens denk ik ook dat je CPU de bottleneck is. Rarren/parren voor zover ik weet gebruikt toch altijd 100% alhoewel het misschien eens aan te bevelen is om te zoeken bij de instellingen van dat programma of er een optie is dat laten we zeggen maximaal 50% van je CPU op neemt.
Als je dan lang bezig bent met bovenstaande is het niet zo'n probleem wanneer je nog andere dingen kunt doen.
Daarnaast met het weinige gamen zou ik als ik jou was ook geen nieuwe grafische kaart halen. Ikzelf (bladzijde 2 van dit topic) ga uiteindelijk voor een X1950pro AGP, maar ik zou zo niet echt het niet hiervan in zien voor jou.
Maar nogmaals, kijk eens wat bij jou het meeste op z'n max zit.
Denk dat je namelijk aan de hand daarvan een keuze zou "moeten" maken tussen of het geheugen voor 200 euro upgraden of je CPU voor 200 euro (bijvoorbeeld). Als je beide mattig gaat upgraden ben je al snel het voordeel kwijt. 1GB aan geheugen is in mijn ogen niet echt weinig.
Dus een dual core (en dan bijvoorbeeld automatisch je 2e core koppelen aan het rarren oid) zou misschien toch een goede oplossing kunnen bieden.
Hoeveel geheugen zit er standaard in die eerste pc?
Als er al 512 in zit, met plek over voor een dimmetje erbij, zou ik eerder gaan voor een bestelling van 2x 512MB.
Waarbij pc 1 1GB heeft en pc 2 700MB effectief.
Voor sommige mensen moet je het niet onnodig duurder gaan maken mits het maar een euro of 10 zal schelen.
Dit soort dingen ook altijd bespreken en onderbouwen waarom ze bijvoorbeeld 1GB nodig hebben voor dat bedrag meer.
Daarnaast zou ik voordat je gaat bestellen toch eens bij beide pc's met Taskmanager kijken wat nu het werkelijke geheugen gebruik is. Alhoewel ik me kan voorstellen dat pc 1 aan het swappen is.
Een snellere HDD haalt dan ook veel minder uit dan 1GB aan geheugen in de pc.
@MilaNL,
Net als hierboven zou ook jou bij het Rarren/Parren eens je taskmanager bij moeten houden.
Kijken wat de CPU en geheugen doet.
Overigens denk ik ook dat je CPU de bottleneck is. Rarren/parren voor zover ik weet gebruikt toch altijd 100% alhoewel het misschien eens aan te bevelen is om te zoeken bij de instellingen van dat programma of er een optie is dat laten we zeggen maximaal 50% van je CPU op neemt.
Als je dan lang bezig bent met bovenstaande is het niet zo'n probleem wanneer je nog andere dingen kunt doen.
Daarnaast met het weinige gamen zou ik als ik jou was ook geen nieuwe grafische kaart halen. Ikzelf (bladzijde 2 van dit topic) ga uiteindelijk voor een X1950pro AGP, maar ik zou zo niet echt het niet hiervan in zien voor jou.
Maar nogmaals, kijk eens wat bij jou het meeste op z'n max zit.
Denk dat je namelijk aan de hand daarvan een keuze zou "moeten" maken tussen of het geheugen voor 200 euro upgraden of je CPU voor 200 euro (bijvoorbeeld). Als je beide mattig gaat upgraden ben je al snel het voordeel kwijt. 1GB aan geheugen is in mijn ogen niet echt weinig.
Dus een dual core (en dan bijvoorbeeld automatisch je 2e core koppelen aan het rarren oid) zou misschien toch een goede oplossing kunnen bieden.
[ Voor 46% gewijzigd door Arunia op 27-02-2007 08:36 ]
Ik zou naar deze pc eerst maar eens goed gaan kijken. 1 GB geheugen is toch best redelijk wat.ZaZ schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 01:00:
Ik moet in de vrienden/familie kring 2 upgrades doen. De eerste klacht was het het heel traag laden met (simpel) videobewerken. Veel HD geratel etc en heel traag met afsluiten van het programma enzovoorts. dus dachten ze aan een nieuwe HD. Ik zei dat het beste was om wat geheugen bij te prikken (klinkt namelijk erg als swappen) Geen tijd gehad om eens naar de computer te kijken, maar het er ooit eens achter gezeten en het is zoiets als een P4 2.6 ghz. Ik dacht aan 1 GB value geheugen daarin.. Goede keuze? Gewoon om het beestje wat op te krikken.
Ik zou eerst maar eens kijken of het niet een ander probleem is (vuile windows-installatie lijkt mij het meest logische). Ik denk niet dat ze veel vooruit gaan met extra geheugen.
512mb extra moet genoeg zijn.Eigenlijk precies hetzelfde probleem voor iemand anders. Daar heb ik wel achter de computer gezeten en het was een Athlon 2500. met 256 MB geheugen erin en omdat de onboard kaart daar nog eens 64 mb vanaf snoept blijft er voor een XP systeem niet erg veel over (het ding start baggertraag op). Dus ik wil nu een bestelling doen voor beide en dus 2 keer 1 GB RAM kopen. Of is voor de 2e computer een beetje overkill en volstaat 512 eigenlijk ook makkelijk? Mijns inziens maakt het qua prijs eigenlijk niet heel veel uit en kan je beter voor de gieg gaan.
En is ook wel nodig.256MB is vrij weinig. Zelfs in mijn P3-machine zit al het dubbele.
Tja een athlon XP en een P4 2600 ben ik nog niet tegengekomen met DDR2-geheugen. En met ander geheugen behalve DDR ook niet.Ben niet meer zo thuis op hardware gebied, maar kan ik gewoon DDR RAM erin gooien? hoogstwaarschijnlijk wel toch?
Maar ik zou wel eerst kijken of er wel ruimte is...
Huidige setup:
AMD Athlon XP 2500@3200
1GB PC3200
Geforce 6800GT 128MB
Seagate barracuda 7200.10
DVD Speler
DVD brander
Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor games, photoshop, office en wat internet.
Mn Budget is ongeveer 600 euro.
Zat zelf te denken aan een core duo 6600
2 GB geheugen
Gigabyte moederbord
geforce 7900GT
Of zou ik evt ook alleen mijn huidige videokaart kunnen upgraden en een gig erbij doen om wat de wat nieuwere spellen te spelen?
AMD Athlon XP 2500@3200
1GB PC3200
Geforce 6800GT 128MB
Seagate barracuda 7200.10
DVD Speler
DVD brander
Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor games, photoshop, office en wat internet.
Mn Budget is ongeveer 600 euro.
Zat zelf te denken aan een core duo 6600
2 GB geheugen
Gigabyte moederbord
geforce 7900GT
Of zou ik evt ook alleen mijn huidige videokaart kunnen upgraden en een gig erbij doen om wat de wat nieuwere spellen te spelen?
Stop chasing the dream, you're already living it
Dit topic is gesloten.
Let op:
Willen mensen de topicstart goed doornemen?
Daar staat veel informatie in. Naast informatie, links en tips ook een opmerking:
Probeer dus eerst zelf even de vraag te beantwoorden a.d.v. benchmarks, reviews en ervaringen.
Willen mensen de topicstart goed doornemen?
Daar staat veel informatie in. Naast informatie, links en tips ook een opmerking:
We verwachten dus enige inzet van de vragenstellers en niet een klakkeloos lijstje met specs. We zijn hier allemaal tweakers, dus een beetje eigen initiatief wordt gewaardeerd.
Probeer dus eerst zelf even de vraag te beantwoorden a.d.v. benchmarks, reviews en ervaringen.