"Wat kan ik het beste hieraan upgraden" part 10

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 4.103 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Welkom

We zijn inmiddels alweer bij deel 10 van "Wat kan ik hier het beste aan upgraden" aanbeland!!! In dit topic worden adviezen uitgebracht over het upgraden van je systeem. Dit wordt gedaan door een aantal vaste en minder vaste bezoekers van dit topic. Om het geheel toch enigszins ordelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels opgesteld, die je hieronder kan vinden:

Opbouw upgrade-vraag

- Geef een compleet overzicht van je huidige specs (dus GEEN linkje naar een specs pagina of een verwijzing naar je sig).
- Geef aan wat je zoal met je PC doet (Office? Gamen? Leechen? Renderen?)
- Geef aan wat er naar jou mening mis met of mist aan jouw systeem (Traag? Slechte graphics? Verouderd?)
- Geef aan wat je zelf hebt bedacht (AMD of Intel? Extra MEM? Nieuwe videokaart?)
- Geef aan hoeveel je ongeveer wilt uitgeven
--> Voorbeelden van goede vragen vind je hier, hier en hier.
NB. We verwachten dus enige inzet van de vragenstellers en niet een klakkeloos lijstje met specs. Wij zijn hier allemaal tweakers, dus een beetje eigen initiatief wordt gewaardeerd!!!

Opbouw upgrade-advies

- Quote van upgrade-vraag
- Lijstje met onderdelen inclusief link naar pricewatch
- Redenatie hoe je tot dit advies bent gekomen
- Eventueel een aantal interessante links om het gezegde te ondersteunen
-->Voorbeelden van goede adviezen vind je hier, hier en hier.
NB. Probeer je advies altijd te onderbouwen. Een eventuele discussie kan dan met argumenten gevoerd worden en niet met het heen en weer smijten van meningen!!!

Topicregels

Deze zijn heel logisch en eenvoudig:
- Geen Off-topic posts, flamebaits/wars of trolls
- Geen Hoe-is-dit-systeem-vragen
Lees voor de volledigheid de CSL FAQ, de OH FAQ, de Huisregels en de Nettiquete ook eens door!!!

Handige links bij het aanschaffen van nieuwe onderdelen

- De Pricewatch voor de meest actuele prijzen van PC-onderdelen.
- De Shopsurvey voor ervaringen met de verschillende webshops.
- De Productsurvey voor ervaringen met de verschillende producten.
- Vraag&Aanbod voor tweedehands onderdelen of het verkopen van je huidige onderdelen.
- Hoeveel is dit nog waard om een inschatting te maken wat je huidige onderdelen nog waard zijn.
- Ruiltopic voor het ruilen van je hardware.

Handige links voor hulp bij het maken van je keuzes

- The Best Buy Guides waar elke twee maanden verschillende standaard systemen worden samengesteld. Deze systemen vormen een uitstekend uitgangspunt voor het samenstellen van een eigen systeem/upgrade.
- Hardware reviews door Tweakers.net.
- De Benchmark Database van Tweakers.net waarin veel verschillende onderdelen worden vergeleken.
- Toms Hardware Guides een site met veel reviews en benchmarks. Check met name eens de grote round ups van PCIe-videokaarten en AGP-videokaarten.
- Andere Hardware reviewsites zijn Anandtech en Ars Technica.

Handige topics hier op GoT

Moederborden
- [rml][ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 7[/rml]
- [rml][ Mobo] MSI K8N Neo4 Serie[/rml]
- Drie nForce4 SLI-moederborden vergeleken
- Abit Fatal1ty AN8-moederbord review
- Socket 754: nForce3 250Gb vs. VIA K8T800
Processoren
- [rml][ Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 8[/rml]
-AMD64 3400+ 754 versus AMD XP2100+
Videokaarten
- [rml][ Algemeen] nVidia GeForce Topic! Deel 14[/rml]
- [rml][ Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic - Deel 14[/rml]
- ATi Radeon X850 XT PE videokaart nader bekeken
- GeForce 6800 GT en Ultra videokaarten getest
Harde schijven
- [rml][ Ervaringen] post hier je stille harddisks[/rml]
- Maxtor DiamondMax 10 en meer
- Seagate Barracuda 7200.8 400GB review
- RAID 0 in ongerede: waanzin of werkelijkheid?
Opticals
- [rml][ Discussie] NEC ND-3520A 16x Dual Layer DVD±RW brander[/rml]
Voedingen
- Welke voeding heb ik nodig? Deel 10
- Q-tec voedingen ervaringen topic
- Acht stille voedingen met elkaar vergeleken
Ik zal deze links proberen up-to-date te houden. Wanneer jij denkt dat bepaalde links hier absoluut bij moeten, laat me dat even weten!!!

Oude topics

spoiler:
Dit is mijn eerste start-post, lay-out is wat saai, maar ik blijf eraan werken!!!

[ Voor 13% gewijzigd door AJ1815 op 24-04-2005 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Mensen die menen dat hun vraag in het vorige topic niet beantwoord is mogen hem opnieuw posten!!!

Succes en laten we er weer een mooi topic van maken met zijn allen!!!

updatelog: 20 april 2005: groot aantal nuttige links toegevoegd
updatelog: 24 april 2005: productsurvey toegevoegd

[ Voor 35% gewijzigd door AJ1815 op 24-04-2005 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn huidig systeem:
Intel Pentium 4 3.0GHz (Northwood)
2 x 256MB PC3200 in DC
ATi Radeon 9800 Pro 128MB
160GB Seagate 7200rpm 2MB cache ATA-100 (primary master)
Medion OEM moederbord (i865 chipset, géén S-ATA aansluitingen)
Pioneer DVR-106D DVD brander (secondary master)
Sony DDU1612 DVD-ROM drive (primary slave)

Ik gebruik deze computer vooral voor Photoshop, surfen, muziek spelen, DVD's branden, video bewerken en af en toe een spelletje spelen (niets zwaar).

Over het algemeen ben ik tevreden van dit systeem maar af en toe heb ik het gevoel dat het allemaal wat te traag reageert. Ik heb graag dat alles bijna direct op m'n scherm springt en dat gebeurd niet altijd; het laden van Firefox duurt wat te lang naar m'n mening, Photoshop kan ook wat sneller vind ik.

Ik heb al op spyware / virussen gescant en er een verse Windows installatie opgezet. De harde schijf staat niet op PIO ingesteld.

Zelf denk ik dat de harde schijf het traagste onderdeel in mijn systeem is. Elke keer als ik op iets moet wachten ratelt de schijf als een gek. Mijn moederbord heeft echter geen S-ATA aansluiting (de aansluitingen zelf ontbreken gewoon, de southbridge ondersteunt S-ATA wel maar er wordt geen gebruik van gemaakt; dit is ook de eerste en laatste keer dat ik een voorgebouwd systeem koop, de volgende keer bouw ik m'n computer wel weer zelf :) )

Budget is ongeveer €150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:14
nou, die hd vertraagd het meeste niet zo hoor. Dat zou je alleen maar merken bij videobewerking, dan zou een HD met een grotere cache beter presteren.

Voor 150 euro KAN je het volgende doen
Mem verkopen (BUDGET + 50 (ofzo))
2x512mb kopen (BUDGET - 100)
160GB S-ATA kopen (budget - 100)

zou je wel moeten merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 00:18:
nou, die hd vertraagd het meeste niet zo hoor. Dat zou je alleen maar merken bij videobewerking, dan zou een HD met een grotere cache beter presteren.

zou je wel moeten merken
Ow ja, dat was ik vergeten te vertellen; ik heb nog 2 RAM slots vrij en kan met 4 reepjes DC draaien.

Mijn moederbord heeft geen S-ATA connector dus die optie valt weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ow, dan zou je er gewoon 2x256 bij kunnen kopen en een 8mb diskje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 12:48

rapture

Zelfs daar netwerken?

418O2 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 00:18:

zou je wel moeten merken
Sata gaat niks helpen (op de airflow na), gewoon ander draadje, terwijl de schijf traag blijft. De 8MB cache op de harde schijf gaat ook niet veel uitmaken, want je kan onder Windows/Linux ook cachen.

* rapture draaide een Linux server met 400+MB harddisk caching, zalig massaal ET-install afhalen zonder dat de harddisk lichtjes branden. als iemand op een lan durft de patsen met 8 of 16MB harddisks...

Ik zou de 256MB latjes ram verkopen en 2 latjes van 512MB erin steken. 2 latjes van 1GB zou ideaal zijn om mee te fotosoepen en andere programma's draaien. Dan kan je ook swap-vrij werken.

[ Voor 50% gewijzigd door rapture op 06-04-2005 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
SATA kan dus niet.. Maar het is minder rompslomp voor hem als hij gewoon 2x256 bijprikt (anders moet je je oude eerst verkopen).

moeten dan wel dezelfde latjes zijn (of iig qua specs opelkaar lijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 00:27:
SATA kan dus niet.. Maar het is minder rompslomp voor hem als hij gewoon 2x256 bijprikt (anders moet je je oude eerst verkopen).

moeten dan wel dezelfde latjes zijn (of iig qua specs opelkaar lijken)
Dat moet niet, de latjes moeten per paar gelijk zijn :)

Maar m'n huidig geheugen draait op de volgende timings: 3-3-3-8
Zou ik baat hebben bij strakker getimed geheugen? Ik meen me te herrineren dat Pentium 4's hier enig voordeel bij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
dat is wel heel hypothetisch. Kijk es naar je geheugengebruik tijdens het gebruik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 00:36:
dat is wel heel hypothetisch. Kijk es naar je geheugengebruik tijdens het gebruik..
Als ik met Photoshop bezig ben wil Windows wel eens mekkeren dat de pagefile vergroot moet worden. De pagefile staat op het moment op een tweede partitie en staat ingesteld op "door het systeem beheerde grootte".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

amour021 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 00:38:
[...]

Als ik met Photoshop bezig ben wil Windows wel eens mekkeren dat de pagefile vergroot moet worden. De pagefile staat op het moment op een tweede partitie en staat ingesteld op "door het systeem beheerde grootte".
Ik heb hier met 2 latjes van 256MB in mijn laptop, bijna altijd geheugen-tekort. Zodat er geswapt wordt, het ergste is een stapel gescande 600dpi-foto's bewerken. Dan schiet het geheugenverbruik de hoogte in.

Wat is de exacte eisen/gebruik van amour021?
Als ik voor school een siteje moet maken, dan draait hier tegelijkertijd: Winamp, MSN, Firefox, Word, Dreamweaver, Flash, Photoshop, Illustrator, Netbeans,... en ik heb graag dat mijn laptop eens ophoud met het swappen. Jammer genoeg zijn de 1GB latjes voor laptops duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thennis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-02 23:44

Thennis

Lachen kan altijd

Ik schrik er toch wel van hoe mijn systeem verouderd is.
Iedereen die het hier over vernieuwen heeft, heeft een veel nieuwer systeem dan ik.
Mijn systeem is als volgt:

Asus A7V266 moederbord
AMD Athlon XP 1600+ (1,4GHz)
2X 256MB en 1X 512MB PC2100
Club 3D Geforce Ti4600 128MB
120GB Maxtor 8MB + brakke 40GB IBM schijf
Creative SBLive 5.1

Heb het gekocht toen het allemaal nog net op de markt was. Even een investering, maar dan heb je ook een lange tijd wat. Ik game er al een paar jaar op en is gewoon heel goed gebleken. Zelfs Doom3 ging nog goed.
Moet misschien even wat geld opzij leggen om er ook wat aan te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
rapture schreef op woensdag 06 april 2005 @ 00:45:
[...]

Ik heb hier met 2 latjes van 256MB in mijn laptop, bijna altijd geheugen-tekort. Zodat er geswapt wordt, het ergste is een stapel gescande 600dpi-foto's bewerken. Dan schiet het geheugenverbruik de hoogte in.

Wat is de exacte eisen/gebruik van amour021?
Als ik voor school een siteje moet maken, dan draait hier tegelijkertijd: Winamp, MSN, Firefox, Word, Dreamweaver, Flash, Photoshop, Illustrator, Netbeans,... en ik heb graag dat mijn laptop eens ophoud met het swappen. Jammer genoeg zijn de 1GB latjes voor laptops duur.
Ja, hier draait ook vaak tegelijkertijd: Photoshop CS, Winamp, Firefox, MSN Messenger, Illustrator, ..

Het gebeurt dan ook regelmatig dat Windows aan het swappen gaat. :/
Ik denk dat ik morgen maar eens ga zien naar 2 x 256MB PC3200; geheugen is toch relatief goedkoop op het moment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Thennis schreef op woensdag 06 april 2005 @ 00:46:
Iedereen die het hier over vernieuwen heeft, heeft een veel nieuwer systeem dan ik.

Asus A7V266 moederbord
Creative SBLive 5.1

Heb het gekocht toen het allemaal nog net op de markt was. Even een investering, maar dan heb je ook een lange tijd wat. Ik game er al een paar jaar op en is gewoon heel goed gebleken. Zelfs Doom3 ging nog goed.
Mijn desktops zijn nog ouder, troost je, mijn backup toestel (als mijn Toshiba-laptop op RMA gaat...) is een Celeron 300A met 512MB SDRAM.

Budget? Lekker veel ram, de cpu is aan de trage kant. Deze zou ik upgraden, maar het mobo is ook aan de ouwe kant.

[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 06-04-2005 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Thennis schreef op woensdag 06 april 2005 @ 00:46:

Asus A7V266 moederbord
Creative SBLive 5.1

Indien je aan dit systeem nog dingen wilt upgraden, dan zul je niet alles bij een winkel kunnen halen denk ik.

Er zijn een aantal stappen die je kunt nemen bij de upgrade:

- systeem verkopen en nieuw systeem aanschaffen. Je zou dan voor een volgend systeempje kunnen gaan:
moederbord: Asus A8V Deluxe/Wifi, K8T800Pro -> 97,-
processor: AMD Athlon 64 3200+ boxed -> 182,-
geheugen: 2* 512 MB PC3200 -> 90,-
kast: Aopen H340A -> 40,-
voeding: Thermaltake 420W Silent PurePower W0009RE -> 75,-
harde schijf: Maxtor DoamondMax 10 200 GB S-ATA -> 90,-
dvd brander: Nec ND-3520 dual-layer -> 50,-
videokaart: AOpen GeForce 6600 256MB DDR (PCI-e, DVI), Aeolus 6600-DV256 -> 130,-
Totaalprijs: 754,-
Indien je geen onboard geluid wilt hebben, dan zou je nog 40 euro neer kunnen leggen voor een Creative SB Audigy 2 value.
Ik verwacht dat je voor je oude systeem een euro of 200 kunt vangen, dus kost dit systeem je (met geluidskaart) tussen de 600 tot 650 euro (bezorgkosten zitten niet bij de bovenstaande prijzen inbegrepen). Je hebt dan een systeem waar je weer een flinke tijd mee verder kunt, en een processor upgrade is in de nabije toekomst ook nog mogelijk, want het platform socket 939 blijft nog wel even in gebruik. Ik heb er trouwens een dvd brander bijgeplaatst omdat die nog maar een drol kosten tegenwoordig, en je hebt dan een cd-speler, cd-brander, dvd-speler en dvd brander in 1.

Je kunt bezuinigen het systeem door een kleinere HDD te kiezen, goedkopere voeding en videokaart. Let er wel op dat je een PCI express videokaart koopt, aangezien je een PCI-express moederbord hebt. Indien je een AGP moederbord wilt, kun je een MSI K8T Neo2-F voor 79 euro nemen met bijvoorbeeld een ATi Radeon 9800 SE (en deze middels omega drivers soft-modden naar een 9800 Pro) voor 112,-. Met de laatste bezuiniging bespaar je 32 euro. Ik raad je echter aan om voor de 6600GT te gaan, die is veel sneller dan de 9800SE/Pro, dus heb je hier langer iets aan.

- processor upgraden naar max een 2500+. Deze kun je geloof ik niet meer nieuw kopen, dus die zou je via V&A op de kop moeten tikken, maar je zit met deze upgrade dan ook meteen aan de top voor dit systeem. Kosten: max 75 euro verwacht ik.

- processor, moederbord en geheugen upgraden naar een MSI K8T Neo2-F gaan (voor 79 euro) met een AMD 64 3200+ boxed voor 182 euro en 2*512 MB PC3200 geheugen voor zo'n 90 euro. In totaal kost dit je zo'n 400 euro, indien je je moederbord, processor en geheugen los verkoopt schat ik dat je hier nog een 100 euro voor kunt krijgen, dus in totaal kost dit je zo'n 300 euro. Dit moederbord heeft een AGP slot, dus kun je je 4600 blijven gebruiken.

Een aantal opties waarbij ik van de goedkoopste mogelijkheden uit ben gegaan aangezien je zelf geen budget hebt aangegeven.

[ Voor 31% gewijzigd door Nitroglycerine op 06-04-2005 10:59 ]

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
amour021 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 00:15:
Mijn huidig systeem:
Intel Pentium 4 3.0GHz (Northwood)
2 x 256MB PC3200 in DC
ATi Radeon 9800 Pro 128MB
160GB Seagate 7200rpm 2MB cache ATA-100 (primary master)
Medion OEM moederbord (i865 chipset, géén S-ATA aansluitingen)
Pioneer DVR-106D DVD brander (secondary master)
Sony DDU1612 DVD-ROM drive (primary slave)

Ik gebruik deze computer vooral voor Photoshop, surfen, muziek spelen, DVD's branden, video bewerken en af en toe een spelletje spelen (niets zwaar).

Over het algemeen ben ik tevreden van dit systeem maar af en toe heb ik het gevoel dat het allemaal wat te traag reageert. Ik heb graag dat alles bijna direct op m'n scherm springt en dat gebeurd niet altijd; het laden van Firefox duurt wat te lang naar m'n mening, Photoshop kan ook wat sneller vind ik.

Ik heb al op spyware / virussen gescant en er een verse Windows installatie opgezet. De harde schijf staat niet op PIO ingesteld.

Zelf denk ik dat de harde schijf het traagste onderdeel in mijn systeem is. Elke keer als ik op iets moet wachten ratelt de schijf als een gek. Mijn moederbord heeft echter geen S-ATA aansluiting (de aansluitingen zelf ontbreken gewoon, de southbridge ondersteunt S-ATA wel maar er wordt geen gebruik van gemaakt; dit is ook de eerste en laatste keer dat ik een voorgebouwd systeem koop, de volgende keer bouw ik m'n computer wel weer zelf :) )

Budget is ongeveer €150.
Ik denk dat er twee onderdelen aan vervanging/uitbreiding toe zijn:
- Mem: 2x256 MB PC3200 voor 50,- en
- HDD: Maxtor DiamondMax Plus 9, 160GB (7200rpm, ATA133, 8MB) voor 75,-

Zoals hierboven al eerder is genoemd is het ook een optie om je huidige MEM te verkopen en voor twee reepjes van 512 MB te gaan. Wat betreft die timings, probeer geheugen met dezelfde timings te krijgen, dan heb je de minste compatibiliteitsproblemen.

De keuze voor een Maxtor is meer een gevoelskwestie dan op feiten gebaseerd. Op basis van deze review kan je je eigen keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

AJ1815 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 11:00:
[...]

Ik denk dat er twee onderdelen aan vervanging/uitbreiding toe zijn:
- Mem: 2x256 MB PC3200 voor 50,- en
- HDD: Maxtor DiamondMax Plus 9, 160GB (7200rpm, ATA133, 8MB) voor 75,-

Zoals hierboven al eerder is genoemd is het ook een optie om je huidige MEM te verkopen en voor twee reepjes van 512 MB te gaan. Wat betreft die timings, probeer geheugen met dezelfde timings te krijgen, dan heb je de minste compatibiliteitsproblemen.

De keuze voor een Maxtor is meer een gevoelskwestie dan op feiten gebaseerd. Op basis van deze review kan je je eigen keuze maken.
Even een opmerking over de uitbreiding van de opslagruimte: voor de beste performance kun je het beste je besturingssysteem op de snelste schijf plaatsen (in dit voorbeeld de nieuwe maxtor) en je oudere schijf aan de secundairy (master) hangt, zo kun je maximaal gebruik maken van de nieuwe HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:00
Huidig systeem:

Intel Celeron 2.6 Ghz
MSI MS-6785 moederbord
2 * Elixir 512 DDR PC3200 mb geheugen
ATI Radeon 9200SE video
onboard geluid
80 gb Seagate 7200 rpm 2MB HD
16x DVD
4x DVD RW

Ik gebruik hem vooral voor Office, downloaden en gamen,
Ben wel tevreden over het systeem, alleen zit ik er over na te denken om een nieuwe processor te kopen, zoiets als een P4 3,2 Ghz alleen nou vroeg ik me af of het verschil in prestaties het aanschaffen waard is?

Budget is ongeveer 250 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

BlackLabel01 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:01:
Huidig systeem:

Intel Celeron 2.6 Ghz
MSI MS-6785 moederbord
ATI Radeon 9200SE video
onboard geluid
16x DVD
4x DVD RW

Ben wel tevreden over het systeem, alleen zit ik er over na te denken om een nieuwe processor te kopen, zoiets als een P4 3,2 Ghz alleen nou vroeg ik me af of het verschil in prestaties het aanschaffen waard is?

Je stelt imho een behoorlijk lastige vraag voor je gegeven budget. Als je namelijk een socket 478 P4 3,2 GHz processor wilt aanschaffen (voor 210 euro in de pricewatch) dan zul je geloof ik ander geheugen moeten aanschaffen, aangezien de 3,2 GHz een FSB van 800 MHz heeft, en je geheugen slechts op 400 MHz loopt. Maar in hoeverre dit elkaar echt in de weg gaat zitten weet ik niet. Ook weet ik niet of jouw moederbord wel een FSB van 800 MHz ondersteund - op de MSI site heb ik jouw moederbord niet kunnen vinden :? . Daar moet je ook op letten bij een upgrade van je huidig systeem. Indien je moederbord het ondersteund, zul je de upgrade goed merken. Een P4 3,2 GHz is heeft ten eerste een snellere kloksnelheid, een snellere FSB en 4x zoveel L2 cache (on-chip geheugen) wat ervoor zorgt dat je processor per klokcycle meer kan verwerken.

Ik weet niet wat voor spellen je speelt, maar een ATi Radeon 9200SE is nu niet echt een gamemonster. Als je hier op wilt verbetern, kun je bijv 2e hands een ATi Radeon 9800 Pro uit de V&A voor een 100 tot 140 euro op de kop tikken. Nieuw kost ie een euro of 170, dus ook ruim binnen je budget. Als je helemaal uit je dak wilt gaan qua videokaart upgrade, dan kun je voor een Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD gaan, voor 254 euro. Een X800 is niet voor dat bedrag te krijgen volgens de pricewatch. Al moet je bij zo'n grafisch snelheidsmonster wel erop bedacht zijn dat je voeding het allemaal wel trekt - een 6800 heeft op z'n minst een goede 350 Watt voeding nodig. Je processor zal dan de bottleneck zijn voor je systeem, en een grafische kaart-upgrade ga je niet bij het downen of officewerk merken.

Als je een compleet nieuw moederbord met processor zou aanschaffen, dan kun je voor een MSI K8T Neo2-F gaan (voor 79 euro) met een AMD 64 3200+ boxed voor 182 euro gaan. Hierin kun je je huidig PC3200 geheugen blijven gebruiken, en het moederbord heeft een AGP slot voor je 9200SE. Ik verwacht dat je voor je moederbord en processor een euro of 120 kunt krijgen, waardoor je 2e hands (of nieuw) bijv een 9800 Pro kunt kopen, waarbij je op het office werk en gamen behoorlijk veel wint. Alhoewel je toch wel met zeer grote access databases en excel spreadsheets moeten werken om het verschil tussen een Cel 2,6 en een AMD 64 3,2 GHz te merken. De processor is trouwens een socket 939, de goedkoopste van de 939 serie, en AMD gaat die serie voorlopig nog wel even doorzetten, wat inhoud dat je goede vooruitzichten hebt op een toekomstige processorupgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
800mhz fsb eet gewoon DDR400 hoor.. PC3200 dus.

ik heb ff niet zoveel zin om de specs van het mobo op te zoeken, maar als de cpu er op past (die kans schat ik als klein in), dan kan je gewoon een andere cpu kopen. Past het niet, moet je sowieso een ander mobo en dan ben je gelijk een stuk meer kwijt...

een 3.2 is VEEL sneller, dat ga je zeker merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
BlackLabel01 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:01:
Huidig systeem:

Intel Celeron 2.6 Ghz
MSI MS-6785 moederbord
ATI Radeon 9200SE video
onboard geluid
16x DVD
4x DVD RW

Als je een nieuwe CPU wil voor je huidige mobo, dan zul je weinig prestatiewinst merken. Je zal dus over moeten stappen naar een nieuw socket of zelfs naar een ander merk. Met jouw budget zou ik het laatste doen en een overstap maken naar de AMD64. Het liefst zou je dan naar het socket 939 over willen stappen inclusief PCIe. Probleem is dat je dan met je huidige videokaart zit. Je zit dan met twee opties:
- Een socket 939 AGP mobo en je huidige videokaart houden
- Een socket 939 PCIe mobo nemen en extra geld vrijmaken voor een nieuwe videokaart.

Aangezien de 9200SE een prutskaart is voor games en je dat snel genoeg gaat merken, zou ik voor het laatste gaan. Ik raad je dan het volgende aan:
- AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB, Boxed) voor 135,-
- Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II-RAID, 1394) voor 135,-
- XFX GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (PCI-e,2x DVI, TV-out), PVT43GNDF7 voor 170,-

[ Voor 4% gewijzigd door AJ1815 op 07-04-2005 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Laatst online: 14:00
Thx voor de snelle reacties :*) de videokaart is niet het grootste probleem, en mijn moederbord ondersteunt een FSB tot 4 * 200 Mhz dus die pentium 4 zou er wel in kunnen.

Maar misschien dat ik toch kies voor een AMD 3200+ met het oog op toekomstige upgrades etc :)
Nog ff over nadenken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141552

Dit zijn mijn systemspecs;

Pentium 4 2,5 ghz
ASUS P4PE
1024mb DDR SDRam pc 2700 Kingston+Dane-Elec
Sapphire ATi Radeon 9600 XT 128 mb

Ik zou hem graag upgraden maar ik weet niet wat...misschien overklokken?

Ik wil graag zware games spelen zoals Half Life2, Brothers in Arms, Doom 3, Far Cry etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-04 16:07

snooze

kinda busy atm.

koop een 6600 gt /9800pro /x800 non-pro en je kunt weer even vooruit.
als je budget het toelaat zou ik iets hoger gaan zitten in videokaart OF als je vooruitzichten op toekomstige upgrades niet zo rooskleurig zijn ook je mobo + proc (misschien ook geheugen als die 400 mhz niet trekt)

[ Voor 62% gewijzigd door snooze op 10-04-2005 12:26 ]

weet iemand nog een leuke signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Opbouw upgrade-vraag

- Geef een compleet overzicht van je huidige specs (dus GEEN linkje naar een specs pagina of een verwijzing naar je sig).
--> Geef aan wat er naar jou mening mis met of mist aan jouw systeem (Traag? Slechte graphics? Verouderd?)
--> Geef aan wat je zelf hebt bedacht (AMD of Intel? Extra MEM? Nieuwe videokaart?)
--> Geef aan hoeveel je ongeveer wilt uitgeven

[ Voor 3% gewijzigd door AJ1815 op 10-04-2005 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 09:55

phizzie

always look on the bright side

Hallo medetweakers, hier een verzoekje om te beoordelen wat mijn plannen zijn.

Huidige Systeem:
• Intel Pentium III 800EB (S370, 256KB, 133MHz FSB)
• Asus P3V4X met FCPGA converter
• 2x 256 MB SDRAM 133
• Ati Radeon 9700 Pro
• Dawicontrol DC-2976UW (UltraWide SCSI, 1x68p 1x50p)
• Western Digital WD400BB, 40GB (7200rpm, ATA100, 2MB)
• Western Digital WD1200JB, 120GB (7200rpm, ATA100, 8MB)
• Pioneer 16x40x, DVD-115
• Plextor 12x10x32x PX-W1210TS (SCSI)
• Plextor 4x2x20x SCSI
• HP Zipdrive (250MB, intern)
• Creative SoundBlaster Audigy LS
• 3Com 905 BT-X
• Qtechnology QT-02350G/Papst, 350W

Toepassingen:
Ik bewerk van alles in en met het Corel Pakket (werk er al sinds pakket 6 mee, tot en met 12, dus overstappen heeft voor mij geen zin, om de FB's voor te zijn) voor Web en fotografie.
Daarnaast staat er de hele dag een muziekje op. Ik browse het internet vrij veel, voornamelijk meerdere vensters (10+) tegelijk open, tic die is blijven hangen uit de 28k8 modemtijd.
Er wordt ook nog wat aan ontspanning gedaan op deze bak:GTA games en Wolfenstein / UT2004.
Doom III draait er helaas net niet op, dus dat wil ik wel eens proberen. Daarbij komt nog het kijken van een DVD filmpje of wat andere Divx films, meestal aan het einde van de dag.
Het systeem is van 2000, vorig jaar de upgrade gedaan van de ATI kaart en de 120 Gb er bij.

Opmerkingen:
Het systeem draait eigenlijk uit zijn voegen, je merkt gewoon weg dat veel taken je tijd kosten die dat eigenlijk niet zouden moeten. Tot op de laatse maanden ging het nog wel, maar nu duurt het me soms echt te lang om iets te laten 'uitrekenen', onder andere 3 minuten wachten voordat ACDSee of Corel klaar is met bedenken wat de volgende stap wordt.
Veel games en heavy apps die een P4 nodig hebben kan ik ook nog draaien op deze machine, die ik softwarematig erg 'snel' heb ingericht. (FarCry deed het best leuk, maar laden duurde me echt TE lang)
Zoals je hebt gelezen is het geheel ook best verouderd, maar nog steeds een bovengemiddeld systeem.
Ik vraag me af of ik mijn DVD en brandercombo niet het beste kan verkopen en daar een DVD DL brander voor kan kopen. Ik wil echter ook de stabiliteit van BURNproof of iets dergelijks, heb vroeger teveel schijfjes kunnen weggooien voordat ik SCSI heb genomen.
Het geluid is best belangrijk voor me, het loopt nu naar een Harman / Kardon set met AVR 130 en infinity speakers van 5x 50 watt. (lijkt weinig, is echter vrij fors) Is de onboard audio fatsoenlijk genoeg dat ik mijn Audigy kan doorschuiven?
Dan kan ik namelijk het geheel als een werkend systeem doorverkopen, en upgrade ik ook nog een HDD mee. Ik vraag me ook of de load balance van de netwerkkaartjes niet teveel wordt, want anders kan ik die 3com er wel in laten zitten.
Vervolgens staat mijn setje in mijn slaapkamer. Op dit moment is het geheel met de Papst stille voeding perfect, maar dat wil ik eigenlijk ook zo houden. Het geheel zit nu in een AOpen HQ08 Bigtower.

Budget:
Ongeveer €350 tot maximaal €400.

Bedacht:
• 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos)
• AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB, Boxed) Winchester
• Asus A8V Deluxe/Wifi, K8T800Pro (Sound, LAN, W-LAN, SATA-RAID, 1394)
• Zalman CNPS7000B-AlCu (Socket 462/478/754/939/940)

Totaalprijs bij CoolPrices.nl: € 346,- excl. verzendkosten

[ Voor 6% gewijzigd door phizzie op 10-04-2005 15:07 . Reden: herformulering enkele zinnen ]

aw snap, was dat het alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139446

Mijn pc,
Een Asus p48x-x mobo , socket 478 en ondersteuning voor ddr400 pc3200, raid, agp 8x, sata, lan, soundmax5.1 , en crashfree bios 2
Een Celeron D315 2.26 Ghz, fsb 533mhz, l2 cache 256kb met standaard koeler
TakeMs 256 mb pc2700 geheugen
Een Sapphire radeon 7000, Tv out, 64 ddr, retail
Een 80 gig sata seagate baracuda 7200.7 rpm hd

Wat ik er mee wil,
Nieuwere spellen spelen zoals Far Cry

Wat er mis mee is, Ik denk dat ik genoeg heb aan wat meer koeling een betere videokaart en een reepje van 512 mb geheugen erbij

Ik zit te denken aan een zalman 7000cu of een 7700cu maar dat hangt er van af of dat de 7700cu echt beter is , een 128 mb videokaartje maar dan niet te duur en voor die oude 15 pins monitoren en nog een 512 mb geheugen reepje. Een andere proc of mobo past niet in mijn budget en is denk ik ook niet echt nodig als ik met een betere koeling mijn celeron zou kunnen overclocken

Mijn budget is ongeveer 150 tot 160 euro en dus echt niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 139446 op 10-04-2005 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:07

Pubbert

random gestoord

Anoniem: 139446 schreef op zondag 10 april 2005 @ 13:15:
Mijn pc,
Een Asus p48x-x mobo , socket 478 en ondersteuning voor ddr400 pc3200, raid, agp 8x, sata, lan, soundmax5.1 , en crashfree bios 2
Een Celeron D315 2.26 Ghz, fsb 533mhz, l2 cache 256kb met standaard koeler
TakeMs 256 mb pc2700 geheugen
Een Sapphire radeon 7000, Tv out, 64 ddr, retail
Een 80 gig sata seagate baracuda 7200.7 rpm hd

Wat ik er mee wil,
Nieuwere spellen spelen zoals Far Cry

Wat er mis mee is, Ik denk dat ik genoeg heb aan wat meer koeling een betere videokaart en een reepje van 512 mb geheugen erbij

Ik zit te denken aan een zalman 7000cu of een 7700cu maar dat hangt er van af of dat de 7700cu echt beter is , een 128 mb videokaartje maar dan niet te duur en voor die oude 15 pins monitoren en nog een 512 mb geheugen reepje. Een andere proc of mobo past niet in mijn budget en is denk ik ook niet echt nodig als ik met een betere koeling mijn celeron zou kunnen overclocken

Mijn budget is ongeveer 150 tot 160 euro en dus echt niet meer.
Videokaart: Sapphire 9600 Pro 128MB AGP:
pricewatch: Sapphire Radeon 9600 Pro 128MB (AGP)

Geheugen: 512MB PC3200 Kingston:
pricewatch: 512MB PC3200 DDR (Kingston)

Zit je op 130 Euro ongeveer, heb je nog zo'n 20/30 Euro over voor een Zalman Cooler. Ik heb zelf de 7000Cu, ben er goed tevreden mee.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
phizzie schreef op zondag 10 april 2005 @ 13:09:
Hallo medetweakers, hier een verzoekje om te beoordelen wat mijn plannen zijn.

Huidige Systeem:
• Intel Pentium III 800EB (S370, 256KB, 133MHz FSB)
• Asus P3V4X met FCPGA converter
• 2x 256 MB SDRAM 133
• Ati Radeon 9700 Pro
• Dawicontrol DC-2976UW (UltraWide SCSI, 1x68p 1x50p)
• Western Digital WD400BB, 40GB (7200rpm, ATA100, 2MB)
• Western Digital WD1200JB, 120GB (7200rpm, ATA100, 8MB)
• Pioneer 16x40x, DVD-115
• Plextor 12x10x32x PX-W1210TS (SCSI)
• Plextor 4x2x20x SCSI
• HP Zipdrive (250MB, intern)
• Creative SoundBlaster Audigy LS
• 3Com 905 BT-X
• Qtechnology QT-02350G/Papst, 350W

Toepassingen:
Ik bewerk van alles in en met het Corel Pakket (werk er al sinds pakket 6 mee, tot en met 12, dus overstappen heeft voor mij geen zin, om de FB's voor te zijn) voor Web en fotografie.
Daarnaast staat er de hele dag een muziekje op. Ik browse het internet vrij veel, voornamelijk meerdere vensters (10+) tegelijk open, tic die is blijven hangen uit de 28k8 modemtijd.
Er wordt ook nog wat aan ontspanning gedaan op deze bak:GTA games en Wolfenstein / UT2004.
Doom III draait er helaas net niet op, dus dat wil ik wel eens proberen. Daarbij komt nog het kijken van een DVD filmpje of wat andere Divx films, meestal aan het einde van de dag.
Het systeem is van 2000, vorig jaar de upgrade gedaan van de ATI kaart en de 120 Gb er bij.

Opmerkingen:
Het systeem draait eigenlijk uit zijn voegen, je merkt gewoon weg dat veel taken je tijd kosten die dat eigenlijk niet zouden moeten. Tot op de laatse maanden ging het nog wel, maar nu duurt het me soms echt te lang om iets te laten 'uitrekenen', onder andere 3 minuten wachten voordat ACDSee of Corel klaar is met bedenken wat de volgende stap wordt.
Veel games en heavy apps die een P4 nodig hebben kan ik ook nog draaien op deze machine, die ik softwarematig erg 'snel' heb ingericht. (FarCry deed het best leuk, maar laden duurde me echt TE lang)
Zoals je hebt gelezen is het geheel ook best verouderd, maar nog steeds een bovengemiddeld systeem.
Ik vraag me af of ik mijn DVD en brandercombo niet het beste kan verkopen en daar een DVD DL brander voor kan kopen. Ik wil echter ook de stabiliteit van BURNproof of iets dergelijks, heb vroeger teveel schijfjes kunnen weggooien voordat ik SCSI heb genomen.
Het geluid is best belangrijk voor me, het loopt nu naar een Harman / Kardon set met AVR 130 en infinity speakers van 5x 50 watt. (lijkt weinig, is echter vrij fors) Is de onboard audio fatsoenlijk genoeg dat ik mijn Audigy kan doorschuiven?
Dan kan ik namelijk het geheel als een werkend systeem doorverkopen, en upgrade ik ook nog een HDD mee. Ik vraag me ook of de load balance van de netwerkkaartjes niet teveel wordt, want anders kan ik die 3com er wel in laten zitten.
Vervolgens staat mijn setje in mijn slaapkamer. Op dit moment is het geheel met de Papst stille voeding perfect, maar dat wil ik eigenlijk ook zo houden. Het geheel zit nu in een AOpen HQ08 Bigtower.

Budget:
Ongeveer €350 tot maximaal €400.

Bedacht:
• 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos)
• AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB, Boxed) Winchester
• Asus A8V Deluxe/Wifi, K8T800Pro (Sound, LAN, W-LAN, SATA-RAID, 1394)
• Zalman CNPS7000B-AlCu (Socket 462/478/754/939/940)

Totaalprijs bij CoolPrices.nl: € 346,- excl. verzendkosten
Lijken mij de juiste keuzes. Zeker omdat je besluit je videokaart te behouden, zit je hier een beetje aan vast ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-05 10:21

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Hallo medetweakers.

Ik heb het volgende systeem, maar merk toch zeker met spellen als Splinter Cell: Chaos Theory, dat niet alles even soepel loopt. Ik ben pas overgestapt van 17" CRT naar 17" TFT (een Iiyama Prolite E435S voor de geinteresseerden) en dat is werkelijk een verademing. Spellen als GTA: vice city moet ik nu wel op 1280x1024 draaien, maar dat gaat wel. Spellen als doom III word toch lastiger.

Huidige Specs

Asus A7n8x-x mainboard
AMD Athlon XP 2700+ @ 2,17 Ghz
1024mb DDR ram, pc3200
Nvidia FX5700 128mb grafische kaart
Soundblaster Live! Player 1024
1x 20gb hd voor systeem
1x 80gb hd voor documenten, spellen, video, muziek etc...
DVD-brander Asus
DVD-Rom Samsung DVD-SD16
PSU: Coolermaster Real Power(RS-350-AMSP)

Overig:
Zalman CNPS7000-AlCu CPU cooler

Gebruik

Ik gebruik m'n pc voor veel verschillende zaken:
- DVD'tje rippen
- (redelijk) zware games spelen
- Video renderen
- Office voor school
- Webdesign
- Fotobewerking

Wat is er mis?
Ik vind m'n pc voor office toepassingen gewoon perfect, voor het rippen van dvd'tjes en videorenderen is ie ook goed. Zeker nadat ik er laatst 512mb DDR ram heb bijgeplaatst.
Maar voor games merk ik gewoon dat ie nog niet helemaal ok is. Doom III werkt perfect op high, maar op ultra ondervind ik toch wat hapers, zeker in volle ruimtes.

Splinter Cell 3: Chaos Theory is werkelijk een ramp. Op een resolutie hoger dan 800x600 begint ie te haperen, en alle coole opties als Cell Shader, High quality textures en een AA van 8x, loopt alles zo traag als het maar zijn kan, gewoon echt niet leuk meer. Hier wil ik dus wat aan doen!

Wat heb ik zelf bedacht?
Ik heb aan veel (veelal drastische en kostbare) dingen zitten denken. Eerst dacht ik dat m'n CPU alles niet trok, dus gedacht aan een overstap op een P4 @ 3ghz. Wat dus een nieuw moederbord en processor tot gevolg zou hebben. M'n zalman koeler kan ik houden.

Ik heb ook gedacht aan een nieuwe videokaart. ik heb nu al een voor mij redelijk dure videokaart, maar er zijn natuurlijk ook kaarten in de klasse van 200-300 euro. Dit vind ik erg veel geld, maar als dit helpt, kan ik er serieus over na gaan denken.

Kostda?
Ik heb (dit klinkt geek-like, maar toch) best wel veel voor m'n pc over. Ik game niet zo veel. Gemiddeld een uur of 4-5 in de week, maar als ik game, wil ik wel dat het goed loopt én er goed uit ziet. Dus als dat 200-300 euri voor een nieuwe videokaart betekent, fine by me, maar dan moet het wel gegarandeerd goed lopen!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:32

Aight!

'A toy robot...'

AJ1815 schreef op maandag 11 april 2005 @ 12:59:
[...]

Lijken mij de juiste keuzes. Zeker omdat je besluit je videokaart te behouden, zit je hier een beetje aan vast ja.
Denk je niet dat hij een nieuwe voeding nodig zal hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Aight! schreef op maandag 11 april 2005 @ 20:55:
[...]

Denk je niet dat hij een nieuwe voeding nodig zal hebben?
Met 350W moet hij het geheel ruimschoots van sap kunnen voorzien!!! Als je het zeker wil weten: Welke voeding heb ik nodig? Deel 10

[ Voor 16% gewijzigd door AJ1815 op 13-04-2005 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCR
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-06-2024

TCR

pfffffffff

@ Roland_EM25

Met een nieuwe vga kan je weer een tijdje vooruit. Een p4 3hgz zal je niet veel meer prestatie bezorgen in games. Ik zou voor een geforce 6600 GT gaan. En als je veel meer wilt uitgeven een Athlon 64 setje maar alleen een nieuwe vga lijkt me voorlopig wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-05 10:21

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

TCR schreef op maandag 11 april 2005 @ 21:48:
@ Roland_EM25

Met een nieuwe vga kan je weer een tijdje vooruit. Een p4 3hgz zal je niet veel meer prestatie bezorgen in games. Ik zou voor een geforce 6600 GT gaan. En als je veel meer wilt uitgeven een Athlon 64 setje maar alleen een nieuwe vga lijkt me voorlopig wel genoeg.
hmm, ik heb even gekeken een een geforce 6600 GT kost ongeveer 180-190 euro. Voor m'n FX5700 hoop ik nog dat ik een euro of 80 krijg. Dus dat is wel te doen. Dit is ook minder drastisch dan gelijk een nieuw mobo en CPU.

Maar zal dit betekenen dat ik spellen op ultra of iig high zal kunnen draaien?

Bedankt!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Roland_EM25 schreef op maandag 11 april 2005 @ 22:07:
[...]

hmm, ik heb even gekeken een een geforce 6600 GT kost ongeveer 180-190 euro. Voor m'n FX5700 hoop ik nog dat ik een euro of 80 krijg. Dus dat is wel te doen. Dit is ook minder drastisch dan gelijk een nieuw mobo en CPU.

Maar zal dit betekenen dat ik spellen op ultra of iig high zal kunnen draaien?

Bedankt!
Ik denk inderdaad dat je aan een nieuwe videokaart voldoende moet hebben om de nieuwere games op hoge settings te kunnen spelen. Check de reviews van Tomshardware.com waar in de startpost naar wordt verwezen maar eens voor een vergelijking met je huidige videokaart.
Een 6600GT is dan een goede keuze, maar aangezien je zo te zien van wat overclocken/softmodden niet gek bent, zou de 6800LE (modbaar naar een 6800) ook een goede optie zijn. Voor ongeveer dezelfde prijs weer 10-15% extra prestaties!!! Check voor meer details het topic in V&B!!!

[ Voor 64% gewijzigd door AJ1815 op 13-04-2005 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Mogelijk dat je een dubbele uitbrieiding kunt doen, zowel 2e hands een XP 3000/3200+ op de kop proberen te tikken en een Geforce 6600GT aanschaffen. Ik verwacht dat je hier zo'n 300 tot 350 euro voor uit moet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb momenteel:
• Asus P2B-VT
• Intel Pentium 3 650 MHz
• Maxtor 80Gb
• 2x Western Digital WD2000JB, 200GB (7200rpm) ; in een mirror-set
• Sweex 10/100Mbit PCI 2.2 LANCARD
• 768Mb

Voordeel van dit oude beestje is dat het stabiel draait en weinig stroom verbruikt; nadeel is dat het soms tergend traag is.

Ik wil naar:
• Gigabyte 8I845GVM-RZ, 845GV (Sound, LAN, VGA)
• Intel Celeron D 315 (S478, 2,26GHz, 533MHz FSB, 256KB)
• Optioneel een RAID-controler
• 1Gb geheugen
• DVDbrander (iets van LiteOn ofzo, lekker goedkoop)
• zelfde behuizing en voeding
• zelfde schijven als in het oude systeem, liefst ook in een mirror-set

Het wordt gebruikt als simpel servertje voor:
• fileserver (vandaar die 200Gb in een mirror-set; 'better safe then sorry')
• usenet (downloaden met NewsLeecher, uploaden met PowerPost)
• FTPserver
• Webserver
Het internet-gebeuren zal niet intensief worden gebruikt, met uitzondering van het usenet-gebeuren. Daarnaast wil ik Windows2000 server op deze machine installeren.

Mijn budget voor het nieuwe spul is ongeveer 200 euro (mag ietjes meer zijn).

Tips zijn welkom; vooral met betrekking tot de nieuwe configuratie! Zie ik bijvoorbeeld iets over het hoofd of is het juist een configuratie die kan?

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Zoek de prijzen eens bij de onderdelen die je zelf uitzoekt, dan ben je al een heel eind. Dit kan je hier doen. Volgens mij ga je het voor 200 euro niet halen namelijk...

Ik ben verder zelf nooit zo'n fan van celerons. Als je voor Intel wil gaan, ga dan voor een Pentium. Als je dat te duur vind, is misschien een overstap naar AMD wel de moeite waard...

Hoeveel Watt is de voeding trouwens??? Misschien ook nog iets om up te graden...

[ Voor 11% gewijzigd door AJ1815 op 13-04-2005 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
AJ1815 schreef op woensdag 13 april 2005 @ 00:53:
Zoek de prijzen eens bij de onderdelen die je zelf uitzoekt, dan ben je al een heel eind. Dit kan je hier doen. Volgens mij ga je het voor 200 euro niet halen namelijk...

Ik ben verder zelf nooit zo'n fan van celerons. Als je voor Intel wil gaan, ga dan voor een Pentium. Als je dat te duur vind, is misschien een overstap naar AMD wel de moeite waard...

Hoeveel Watt is de voeding trouwens??? Misschien ook nog iets om up te graden...
Uiteraard heb ik reeds naar de prijzen gekeken in de pricewatch, dan kom ik net niet op 200 euro uit met uitzondering van een DVD-brander. Een AMD wil ik niet ('van huis uit' ben ik trouw aan Intel) en een echte Pentium vind ik inderdaad te duur; mijn keuze voor een Celeron ligt dus redelijk vast; voor datgene wat ik wil, heb ik geen CPU-kracht nodig.

De huidige voeding trekt het makkelijk met datgene wat nu aan is gesloten; hoeveel extra watts zou de nieuwe configuratie nodig hebben? (Ik weet niet hoeveel watt de voeding is, daar moet ik vanavond naar kijken.)

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124353

Asus A7V266-c moederbord
AMD Athlon XP 1800+ @1700 mhz
Connect 3d Radeon 9550 256 MB
80GB Maxtor 7200rpm
NEC 3500 DVD brander

Ik gebruik deze computer vooral voor games. Ik ben redelijk tevreden met dit systeem, maar met de nieuwste games gaat het allemaal wat trager.

Ik heb geen geld om het hele systeem in een keer te vervangen, ik zat zelf te denken aan een nieuw MB + processor. Op termijn kan dan de videokaart + geheugen vervangen worden. Maar ik weet niet of dat verstandig is omdat het geheugen maar pc2100 is.
Mijn budget: ongeveer 150 euro, max. 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Anoniem: 124353 schreef op woensdag 13 april 2005 @ 09:40:

Asus A7V266-c moederbord
AMD Athlon XP 1800+ @1700 mhz
Connect 3d Radeon 9550 256 MB
80GB Maxtor 7200rpm
NEC 3500 DVD brander

Ik gebruik deze computer vooral voor games. Ik ben redelijk tevreden met dit systeem, maar met de nieuwste games gaat het allemaal wat trager.

Ik heb geen geld om het hele systeem in een keer te vervangen, ik zat zelf te denken aan een nieuw MB + processor. Op termijn kan dan de videokaart + geheugen vervangen worden. Maar ik weet niet of dat verstandig is omdat het geheugen maar pc2100 is.
Mijn budget: ongeveer 150 euro, max. 200 euro.
Met dit budget wordt het erg moeilijk om een nuttige upgrade door te voeren. Als je de twee stappen volgt die je noemt, zit je met een overstap naar een AMD64 vast aan een AGPslot. Bovendien vertraagt het langzamere geheugen je systeem dermate, dat het bijna zonde is.

Mijn advies is dan ook: lekker doorsparen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
pven schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 22:37:
Ik heb momenteel:
• Asus P2B-VT
• Intel Pentium 3 650 MHz
• Maxtor 80Gb
• 2x Western Digital WD2000JB, 200GB (7200rpm) ; in een mirror-set
• Sweex 10/100Mbit PCI 2.2 LANCARD
• 768Mb

Voordeel van dit oude beestje is dat het stabiel draait en weinig stroom verbruikt; nadeel is dat het soms tergend traag is.

Ik wil naar:
• Gigabyte 8I845GVM-RZ, 845GV (Sound, LAN, VGA)
• Intel Celeron D 315 (S478, 2,26GHz, 533MHz FSB, 256KB)
• Optioneel een RAID-controler
• 1Gb geheugen
• DVDbrander (iets van LiteOn ofzo, lekker goedkoop)
• zelfde behuizing en voeding
• zelfde schijven als in het oude systeem, liefst ook in een mirror-set

Het wordt gebruikt als simpel servertje voor:
• fileserver (vandaar die 200Gb in een mirror-set; 'better safe then sorry')
• usenet (downloaden met NewsLeecher, uploaden met PowerPost)
• FTPserver
• Webserver
Het internet-gebeuren zal niet intensief worden gebruikt, met uitzondering van het usenet-gebeuren. Daarnaast wil ik Windows2000 server op deze machine installeren.

Mijn budget voor het nieuwe spul is ongeveer 200 euro (mag ietjes meer zijn).

Tips zijn welkom; vooral met betrekking tot de nieuwe configuratie! Zie ik bijvoorbeeld iets over het hoofd of is het juist een configuratie die kan?
Iemand? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:52
Ik heb momenteel een 3,5 jaar oud systeem:
-P4 1700Mhz, S478, 400 Mhz FSB, Willamette @ 1870 Mhz
Asus P4T-E mobo met intel 850 chipset
2x128 en 2x64 MB RIMM
Gforce 3 ti 500
120 GB + 80 GB HD's

Upgraden zou kunnen door een Nothwood core op 2Ghz oid (dubbele cache), maar ik denk dat ik gewoon nog een tijdje wacht en dan flink upgrade in 1 keer. Die 400Mhz FSB procs zijn gewild en daardoor te duur om daarvoor in dit verouderde systeem te investeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zou enkel het mobo, processor en rammetjes vervangen. ff zien wat met maar 200 euro mogelijk is.

ff zoeken in de pricewatch:
Asus A7N8X, nForce2 (Sound, Lan) => 55 euro
AMD Athlon XP-M 2400+ (S-A, 1,80GHz, 512KB, 266MHz FSB) => 80 euro (athlon mobile, zuinigere laptopvariant van de Athlon XP, past even goed in een gewone mobo, is wel leuk om mee te overklokken)
latje 512MB pc3200 ddr => 50 euro

totaal: 185 euro

nog een latje van 512MB pc3200 ddr erbij => totaal: 235 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

No-no schreef op donderdag 14 april 2005 @ 11:55:
Ik heb momenteel een 3,5 jaar oud systeem:
-P4 1700Mhz, S478, 400 Mhz FSB, Willamette @ 1870 Mhz
Asus P4T-E mobo met intel 850 chipset
2x128 en 2x64 MB RIMM
Gforce 3 ti 500
120 GB + 80 GB HD's

Upgraden zou kunnen door een Nothwood core op 2Ghz oid (dubbele cache), maar ik denk dat ik gewoon nog een tijdje wacht en dan flink upgrade in 1 keer. Die 400Mhz FSB procs zijn gewild en daardoor te duur om daarvoor in dit verouderde systeem te investeren...
Ik zou sparen voor de grote sprong naar Athlon64 dualcore, PCI-Express-mobo en PCI-Express-grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Misschien een beetje rare upgrade vraag:

Mijn systeem maakt veel lawaai:

AMD Athlon XP 2800+ (draait op 200 x 11.0 en dus als 3200+)
A7n8x deluxe gold
2x 512 MB Dane Elec DDR 400
Maxtor Diamondmax 9 plus 120 GB Sata 8 MB cache HDD
Western Digital CaviarSE 120 GB Sata 8 MB cache HDD
Club3D Radeon 9700 pro 128 MB met Artic VGA Silencer installed.
cpu koeler: Spire Falconrock II
Aopen H600 B kast met 350W low noise voeding.
standaard Casefan + Coolermaster casefan (beide 80 x 80 mm)

Dit systeem is zeer luidruchtig en mag wel wat minder lawaai gaan maken. Ik wil dus stillere en betere koeling hebben, die totaal ongeveer 50 euro mag kosten. (niet alleen cpu koeling, maar dus ook de casefans.)

(Ik weet namelijk niet of bijv de Zalman CNPS7000 serie in mijn kast past (H600B in combinatie met de A7n8x deluxe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 10:35
Ik heb nu een:

P4 3,0 Ghz
Chaintech 9CJS
2x256 corsair XMS + 512 pc3200
250 GB Maxtor Diamandmax 10 s-ata
5900XT (past helaas geen zalman waaier op :( )
Plextor dvdbrander/plextor speler/audigy 2 ed. niet van roepassing eigenlijk.

Ik hang vooral een beetje achter internet, en speel games.
Nu wil ik me een klein beetje gaan voorbereiden op bv. Battle field 2.

Ik ben in eerste instantie van plan om die 512 weg te doen en er 2x 512 XMS bij te halen.
( dus ook pc3200 ).

Dan ben ik van plan om binnen een maand of 2 een AMD 64 3500+ - 4000+ aan te schaffen met een Nforce 4 moederbordje. Klein nadeel is dat ik dan ook mijn videokaart moet vernieuwen.
Dit zou dan evt. een 6600GT kunnen worden, maar daar twijfel ik nog over.

Is dit alles verstandig of niet?

En kan ik dat geheugen straks ook icm die AMD 64 gebruiken? Of kan ik dan veel beter direct naar pc4400 / pc4000 kunnen kijken, ik klok verder niet over.

En als laatste punt, ga ik een groot verschil merken, zowel met geheugen als verbetering en de cpu met grafische kaart.

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Hann1BaL schreef op donderdag 14 april 2005 @ 12:10:
Misschien een beetje rare upgrade vraag:

Mijn systeem maakt veel lawaai:

AMD Athlon XP 2800+ (draait op 200 x 11.0 en dus als 3200+)
A7n8x deluxe gold
2x 512 MB Dane Elec DDR 400
Maxtor Diamondmax 9 plus 120 GB Sata 8 MB cache HDD
Western Digital CaviarSE 120 GB Sata 8 MB cache HDD
Club3D Radeon 9700 pro 128 MB met Artic VGA Silencer installed.
cpu koeler: Spire Falconrock II
Aopen H600 B kast met 350W low noise voeding.
standaard Casefan + Coolermaster casefan (beide 80 x 80 mm)

Dit systeem is zeer luidruchtig en mag wel wat minder lawaai gaan maken. Ik wil dus stillere en betere koeling hebben, die totaal ongeveer 50 euro mag kosten. (niet alleen cpu koeling, maar dus ook de casefans.)

(Ik weet namelijk niet of bijv de Zalman CNPS7000 serie in mijn kast past (H600B in combinatie met de A7n8x deluxe)
Geen gekke vraag, maar ik denk toch dat je hier: Die-Hard Overclocking & Cooling meer info en antwoorden zult vinden!!1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
DracoplasM64 schreef op donderdag 14 april 2005 @ 12:11:
Ik heb nu een:

P4 3,0 Ghz
Chaintech 9CJS
2x256 corsair XMS + 512 pc3200
250 GB Maxtor Diamandmax 10 s-ata
5900XT (past helaas geen zalman waaier op :( )
Plextor dvdbrander/plextor speler/audigy 2 ed. niet van roepassing eigenlijk.

Ik hang vooral een beetje achter internet, en speel games.
Nu wil ik me een klein beetje gaan voorbereiden op bv. Battle field 2.

Ik ben in eerste instantie van plan om die 512 weg te doen en er 2x 512 XMS bij te halen.
( dus ook pc3200 ).

Dan ben ik van plan om binnen een maand of 2 een AMD 64 3500+ - 4000+ aan te schaffen met een Nforce 4 moederbordje. Klein nadeel is dat ik dan ook mijn videokaart moet vernieuwen.
Dit zou dan evt. een 6600GT kunnen worden, maar daar twijfel ik nog over.

Is dit alles verstandig of niet?

En kan ik dat geheugen straks ook icm die AMD 64 gebruiken? Of kan ik dan veel beter direct naar pc4400 / pc4000 kunnen kijken, ik klok verder niet over.

En als laatste punt, ga ik een groot verschil merken, zowel met geheugen als verbetering en de cpu met grafische kaart.
Ik denk dat die upgrade stappen niet gek zijn. het geheugen kan je natuurlijk prima in je AMD64 setje gebruiken. Bedenk ook dat als je de overstap maakt naar AMD64 en dus je mobo/CPU en videokaart niet meer nodig hebt, je er nog een mooi prijsje voor moet kunnen krijgen via de V&A!!! Misschien verzacht dat de pijn van het wegdoen van je geliefde (nog niet echt verouderde) hardware wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:52
rapture schreef op donderdag 14 april 2005 @ 12:01:
[...]

Ik zou sparen voor de grote sprong naar Athlon64 dualcore, PCI-Express-mobo en PCI-Express-grafische kaart.
Dat wordt dan even doorsparen... Over een jaartje zal dit hopelijk mainstream en betaalbaar zijn. icm met DDR2 wat tegen die tijd sneller zal lopen, en met één of twee S-ata HD's met 8 of 16 mb cache. en wie weet een blue-ray oid spelertje :)
Maar ik game toch zo goed als niet meer, dus heeft ook geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 10:35
Ik ben even nog wat verder gaan kijken, en kwam op het volgende uit:

Een AMD 64 3200+ of 3500+ stock koeler.
Een Asus A8NSLI
Met een 6600 GT / TD (of top limeted edition van asus)

Met dan hierbij nog dat geheugen.

Ik ben even aan het het rekenen en op zich moet dit met gemak lukken.

Alleen mijn vraag is, ga ik veel verschil merken tussen die 3200+ en de 3500+ ?

En kan ik evt. niet net zo goed een Asus A8N-E nemen, aan gezien ik toch niet naar een SLI combo ga. (scheelt weer 30 euro)

En als laatste merk ik het verschil in videokaarten ook goed??

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

DracoplasM64 schreef op donderdag 14 april 2005 @ 12:41:

Een Asus A8NSLI

En kan ik evt. niet net zo goed een Asus A8N-E nemen, aan gezien ik toch niet naar een SLI combo ga. (scheelt weer 30 euro)

Ik zou sparen voor dualcore, PCI-Express-mobo en PCI-Express-grafische kaart. 3200+ naar 3500+ zal niet echt een voelbaar performancestoot geven, de dualcore zal wel lekker hard gaan.

offtopic:
Als je computer nu nog snel genoeg is, zal ik antwoorden met sparen voor een serieuze performancestoot. Als het retetraag of scheve verhoudingen zijn, dan zal ik een upgrade aanraden.

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 14-04-2005 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-02 09:56
Zit zelf ook te denken om een paar dingen te veranderen.
edit:

Het systeem:
Abit NF-7 Rev 2.0|Barton 2600+@3600+ @1.58V@38c|Thermalright AX7+Delta 80HP@2900rpm|2x512Mb DDR400@2-3-3-11|Seagate 160gb 8mb|SB Live! Digital|Sapphire Radeon 9700 Pro@Arctic Vga Silencer|480W TT Purepower|15"TFT+17"Crt displays|XP Pro NL

(Even geknipt uit mijn sig).
Ik heb nog speling om de cpu naar de 2500mhz te krijgen, alleen wil die 9700pro niet echt hard; met een core van 395 (324 stock) en een mem van 324 (310 stock) is het uit met de pret.

Wat ik er mee doe:

Games, vooral de latere maar dat gaat opzich nog wel nu, zit toch maar @ 15"tft, maar merk in sommige games toch soms framedrops, en moet daardoor AA&AF verminderen of zelfs uitzetten.
Er draait een ftp hier 24/7, en wil niet dat het systeem te warm wordt, dus de Intels vallen af :P

Hele office pakket, muziek, foto en videobewerking; gaat ook allemaal nog goed, maar heb het gevoel dat er wat meer souplesse in kan komen.

Verder wat huis tuin en keuken werk.
De laatste upgrade is een hd geweest, van een 40gb maxtor met 2mb cache, naar de seagate die onderin staat, en een geheugen wijziging, van 2 x 256 Kingston DDR400 C3 naar 2 x MDT 512MB (C2.5) wat nu dus 2-3-3-11 loopt. Bij een 218 bus houdt het op, en kan dus niet uitproberen ofdat men cpu niet verder wil, of het geheugen, aangezien de cpu gelockt is. Cpu draait nu 11.5x208.

Zat zelf al te denken aan een 939 A64 3500+ met een nforce 4 bord, aangezien daar het meeste toekomst perspectief in zit, alleen moet dan ook een andere graka zijn intrede gaan doen. Dan vind ik het allemaal wel een duur grapje worden.

Wat zeggen jullie: blijf effe doorrammen op de bak die je nu hebt, want het gaat immers nog allemaal goed, of zeggen jullie upgraden die handel !? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Banshee op 14-04-2005 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Banshee79 schreef op donderdag 14 april 2005 @ 13:08:
Wat zeggen jullie: blijf effe doorrammen op de bak die je nu hebt, want het gaat immers nog allemaal goed, of zeggen jullie upgraden die handel !? ;)
Blijven doorrammen, met zo'n systeem kan je nog ff doorgamen, desnoods met iets lagere grafische instellingen zolang de fps stabiel is. Echte gamers gaan toch voor de gameplay, men zet zelfs heel veel graphics af. bv handen en wapen niet laten zien in een shooter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
rapture schreef op donderdag 14 april 2005 @ 13:15:
[...]

Blijven doorrammen, met zo'n systeem kan je nog ff doorgamen, desnoods met iets lagere grafische instellingen zolang de fps stabiel is. Echte gamers gaan toch voor de gameplay, men zet zelfs heel veel graphics af. bv handen en wapen niet laten zien in een shooter.
Tnx!
Zat er zelf ook al aan te denken het gewoon vol te houden totdat het niet meer gaat. Heb nu alleen iets van 3 maanden niets meer gekocht, en dan gaat het weer jeuken he :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
DracoplasM64 schreef op donderdag 14 april 2005 @ 12:41:

Een Asus A8NSLI

Of je het verschil tussen de 3200+ en de 3500+ gaat merken hangt ervan af, wat je met je systeem doet. Als je voornamelijk gamet zal je dat verschil niet merken en kan je voor het prijsverschil beter een duurdere videokaart nemen.
Als je je PC vooralgebruikt voor CPU intensieve bewerkingen (renderen ofzo) dan is het verschil wel weer merkbaar. Bovendien zou je ook kunnen kijken naar de overclockbaarheid van de beiden. Neem anders eens een kijkje in het AMD64 topic in PMG (genoemd in de startpost!)

Wat betreft dat moederbord. Is het enige verschil tissen de A8N-SLI en de -E de SLI-ondersteuning? Volgens mij namelijk niet alleen, maar weet dat niet zeker. Besef wel dat je die investering van 30 euro zeker gaat terugverdienen als je er in de toekomst een twee videokaart bij kan plaatsen en van de dikke prestatie winst kan genieten. Check voor de mate van winst de genoemde videokaart reviews op THG eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Banshee79 schreef op donderdag 14 april 2005 @ 13:08:
Zit zelf ook te denken om een paar dingen te veranderen.

Zit nu met het systeem volgens men sig. en heb nog speling om de cpu naar de 2500mhz te krijgen, alleen wil die 9700pro niet echt hard; met een core van 395 (324 stock) en een mem van 324 (310 stock) is het uit met de pret.

Wat ik er mee doe:

Games, vooral de latere maar dat gaat opzich nog wel nu, zit toch maar @ 15"tft, maar merk in sommige games toch soms framedrops, en moet daardoor AA&AF verminderen of zelfs uitzetten.
Er draait een ftp hier 24/7, en wil niet dat het systeem te warm wordt, dus de Intels vallen af :P

Hele office pakket, muziek, foto en videobewerking; gaat ook allemaal nog goed, maar heb het gevoel dat er wat meer souplesse in kan komen.

Verder wat huis tuin en keuken werk.
De laatste upgrade is een hd geweest, van een 40gb maxtor met 2mb cache, naar de seagate die onderin staat, en een geheugen wijziging, van 2 x 256 Kingston DDR400 C3 naar 2 x MDT 512MB (C2.5) wat nu dus 2-3-3-11 loopt. Bij een 218 bus houdt het op, en kan dus niet uitproberen ofdat men cpu niet verder wil, of het geheugen, aangezien de cpu gelockt is. Cpu draait nu 11.5x208.

Zat zelf al te denken aan een 939 A64 3500+ met een nforce 4 bord, aangezien daar het meeste toekomst perspectief in zit, alleen moet dan ook een andere graka zijn intrede gaan doen. Dan vind ik het allemaal wel een duur grapje worden.

Er staat toch echt heel duidelijk in de startpost dat je niet moet verwijzen naar je sig. Heel veel mensen hebben die namelijk standaard uit staan en zullen je dus niet van een advies voorzien. Zoveel moeite is het toch niet (CTRL-C en CTRL-V).
Daarnaast zou ik je systeem zoals je hem nu hebt gewoon eens door wat benchmark programma's gooien (1 die meer op CPU/MEM let en een andere die vooral de videoprestaties meet). Vervolgens de waardes eens vergelijken met een systeem dat je voor ogen hebt. Dan kan je de prestatiewinst vergelijken met het bedrag wat je eraan uitgeeft (ook zoiets nuttigs, zie startpost, maar niet in jouw reply) en dan kijken of je het waard vind!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Heb inmiddels een hoopvervangen wat ook in voorgaande topics te lezen was.

Heb nu een MSI K8N neo platinum met AMD64 3000+ (754)

Heb nog steeds nix gedaan aan geheugen en videokaart. Spellen speel ik voorlopig nog niet echt doe nog steeds NFSU2 en vice city enzo en kan ik makkelijk spelen.
mn geheugen is nu 256 MB :O en is merkbaar te weinig, veel geswap enzo.
mn videokaart is een Geforce3 ti200.

grafisch dus wel genoeg. maar heb dus meer geheugen nodig. en vraag me nu af hoeveel ik precies nodig heb.

Ik leech vooral veel van newsgroups, raarren, parren etc..., verder af en toe fotoshoppen en pinnacle studio etc.
Ik dacht zelf aan 1024 maar had als budget ong 100euro dus vroeg me af of dat wel mogelijk is. Wat is dus met budget mogelijk en wat optimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
DopdeDouwer schreef op donderdag 14 april 2005 @ 14:47:

Heb nog steeds nix gedaan aan geheugen en videokaart. Spellen speel ik voorlopig nog niet echt doe nog steeds NFSU2 en vice city enzo en kan ik makkelijk spelen.

grafisch dus wel genoeg. maar heb dus meer geheugen nodig. en vraag me nu af hoeveel ik precies nodig heb.

Ik leech vooral veel van newsgroups, raarren, parren etc..., verder af en toe fotoshoppen en pinnacle studio etc.
Ik dacht zelf aan 1024 maar had als budget ong 100euro dus vroeg me af of dat wel mogelijk is. Wat is dus met budget mogelijk en wat optimaal
Je koopt nu voor 39 euro per stuk een reepje 512mb ddr400, dus dat zit wel snor onder de 100 blijven ;) en van 256mb naar 1gb toe gaat echt een wereld van verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
DopdeDouwer schreef op donderdag 14 april 2005 @ 14:47:

Wat betreft de videokaart: "grafisch dus wel genoeg", zelfs bij deze spellen hoef je van je videokaart geen wonderen te verwachten en zal het wel degelijk een bottleneck vormen op je CPU. Blijkbaar ben je snel tevreden, dus dan is een upgrade ook niet echt nodig...
Wat betreft het geheugen: Lees Hoeveel RAM heb ik nodig?, daar staat een handige manier om te bepalen hoeveel MEM je het ebste kan aanschaffen.

PS Voor je volgende reply: check nog even de startpost voor wat er allemaal in een upgrade vraag thuis hoort!!

[ Voor 23% gewijzigd door AJ1815 op 14-04-2005 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:35

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Huidige specs:

- AMD Athlon Thunderbird 1 GHZ
- Gigabyte moederbord met (type weet ik niet precies, kan ik vanavond bijwerken. iig met nVidia nForce2)
- 512MB PC3200 DDR-SDRam (Kingston) *
- 40GB Western Digital HDD IDE (7200 rpm)
- Geforce 2MX 32MB videokaart (op mobo AGP 8x, geen pci-express)
- ASUS dvd-rom speler *
- Lite-on dvd brander *
- Standaard bigtower ATX-behuizing met 300W voeding *
- Onboard geluid (eventueel nog SB Live! en SB PCI 128 geluidskaart aanwezig) *
- Stereo speakers (geen plaats voor 5.1 set)
(TFT scherm, moet nog gekocht worden. Valt verder buiten de upgrade vraag.)

Onderdelen met een * wil ik niet geupgrade hebben. Mocht het zeer wenselijk zijn om 1 van deze onderdelen toch te upgraden geef dat dan a.u.b. even aan.

Gebruiksdoeleinden:

Het voornaamste doel van het upgraden zal zijn om de nieuwere spellen weer te kunnen spelen. (hoeft niet op de allerhoogste kwaliteit). Het gaat er met name om dat ik de aankomende tijd nieuwe spellen nog kan spelen met dit systeem. De spellen zullen voornamelijk first person shooters en adventure games worden. Deze zullen op een TFT scherm gespeeld worden, tv-out hoeft dus niet op de videokaart aanwezig te zijn.
De andere taken zullen office gebruik en downloaden zijn, vandaar een grotere harddisk.

Vooronderzoek:
Door mijn eisen bekeken te hebben het ik besloten dat de volgende onderdelen vervangen zullen worden:
- Videokaart
- Harddisk
- Speakers
- Processor ? (over deze ben ik nog niet zeker)

Ik ben op de volgende onderdelen uitgekomen: (prijzen zijn van Alternate)

Videokaart: RX9600XT-TD128 (retail, DVI, TV-Out) 128 MB DDR-SDRAM AGP 8x
EUR 145,00 (mocht ik een 9800 kaart kunnen vinden, merk ik dan veel prestatie-verschil?)

Harddisk: 160 GB Seagate Barracuda 7200.7 ms/cache/rpm:8,5/2048/7200 U-100 IDE
EUR 79,00

Speakers: Logitech Z-3E, 2.1 hout, 40W RMS, Frequentie: 35 Hz - 20 kHz, Rendement: 92 dB
EUR 79,00

Processor: 2.08 GHz Athlon XP 2800+ (OPGA, "Barton", Boxed) 128/512 KB 333 MHz
EUR 109,00

Budget: €400 als richtlijn met een maximale uitloop tot €500

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32

@sh4d0wman
code:
1
2
3
4
5
6
7
moederbord         Asus A8B-E (NForce4 ultra)         103
cpu                AMD64 3000+ (S939, boxed)          143
memory             2de 512Mb geheugenreepje erbij      52
vga                Asus EN6600 /TD (128Mb)            111
hddMaxtor          DiamondMax Plus 10 (NCQ) 160GB      80

totaal                                                489

(prijzen van Azerty)

Met dit systeem kun je weer een hele tijd toe, je haalt wat nieuwe technologie in huis (PCI-E, SATA) zodat je ook in de toekomst met relatief eenvoudige upgrades up-to-date kan blijven.
  • Zou er denk ik ook een nieuwe voeding bijkopen (het A8N-E mobo heeft een 24 pinx ATX connector nodig), of je moet een convertje gebruiken.
  • Van boxen heb ik geen verstand, die kun je altijd later nog upgraden; wel zie ik dat de Z3e EUR 74 kost bij azerty

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 32 op 14-04-2005 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

AJ1815 schreef op donderdag 14 april 2005 @ 15:29:
[...]

Wat betreft de videokaart: "grafisch dus wel genoeg", zelfs bij deze spellen hoef je van je videokaart geen wonderen te verwachten en zal het wel degelijk een bottleneck vormen op je CPU. Blijkbaar ben je snel tevreden, dus dan is een upgrade ook niet echt nodig...
Wat betreft het geheugen: Lees Hoeveel RAM heb ik nodig?, daar staat een handige manier om te bepalen hoeveel MEM je het ebste kan aanschaffen.

PS Voor je volgende reply: check nog even de startpost voor wat er allemaal in een upgrade vraag thuis hoort!!
Sorry voor de crappy post ik dacht dat ik alles er wel in had gemoffeld, had maar ff tijd over op school dus ik dacht ik zal ff posten.

Dan de uitgebreidde versie
mn huidige specs:
MSI K8N neo platinum (nforce3)
AMD 64 3000+
Seagate 7200.7 SATA 200GB

jaton GeForce3 Ti200
m-tec 256MB pc2100
met de bovenste onderdelen (schuin) ben ik zeker teveden. Ze zijn reeds ge-upgrade, wat ik stap voor stap wilde doen.

Het is nu duidelijk tijd voor meer geheugen. Ik doe veel parren en rarren. Photoshoppen, klein beetje gamen; Vice Cite, GTR NFSU(2) etc...
Het wordt nu vaak duidelijk dat ik het geheugen ook moet upgraden; moet lang wachten als ik iets aanklik, of iets opgestart is. Ik heb net even gekeken, ik was aan het un-parren en winamp aan het luisteren, dan wordt het heel moeilijk om nog te kunnen internetten.
voor de duidelijkheid even het geheugen gebruik:
Totaal: 334MB
Piek: 370MB

Hoe dit tijdens spellen is weet ik niet precies maar zal wel veel hoger zijn.
Daarom zit ik te denken aan 1024 zodat ik gelijk klaar ben voor een hele poos. De bedoeling is een systeem te hebben wat een hele tijd mee kan.
Maar daarom de volgede vraag wat nu precies wijsheid is ik kan voor mijn budget van 100euro dit kopen wat goedkoper DDR3200
of kan ik misschien beter gaan voor sneller maar duurder DDR400 wat ongeveer 2x zo duur is 100euro voor 512 ongeveerhttp://www.tweakers.net/pricewatch/62474?Landfilter=All

Het volgende is dan inderdaad de volgende videokaart die aan vervanging toe zal zijn. Maar voorlopig zijn de spellen die ik af en toe speel niet te zwaar. Alleen kom ik dan volgens windows virtueel geheugen tekort. Als de nieuwe GTA uitkomt zal ik wel verderzien wat dat betreft. Dat heeft wat mij betreft geen prioriteit.
offtopic:
ps wat betekend overigens CL2 CL3 CL2.5 etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@DopdeDouwer

PC3200 geheugen = DDR400 geheugen, omdat het op 400 MHz draait
PC4000 (je tweede linkje) = DDR500, omdat het op 500 MHZ draait

Rond de € 100 kun je best 1Gb aan PC3200 kopen.

Jouw moederbord ondersteunt PC3200 geheugen, dat is dan ook het geheugen dat ik in jouw geval zou aanschaffen. Sneller geheugen zal alleen zin hebben als je je fsb gaat overklokken.

Je subvraag over cas latency's (CL) is niet offtopic hoor :). In de RAM FAQ lees je er het fijne over. Heel simpel gezegd: 2 is sneller dan 2.5 is sneller dan 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
@DopdeDouwer: Als ik jou was zou ik voor twee reepjes van 512MB PC3200 MEM gaan. Dit kan elk merk zijn waar je goede ervaringen mee hebt of goede verhalen over hebt gehoord. Speciale Dual-Channel setjes zijn onzin, zonde van je geld en alleen nuttig als je gaat overclocken. PC4000 MEM is helemaal onzin en zonde van je geld, omdat het downgeclocked zal lopen om synchroon te lopen met je CPU zijn FSB.

[ Voor 15% gewijzigd door AJ1815 op 15-04-2005 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

@DopdeDouwer:
Gewoon 2 goedkope PC3200 512MB DDR1 latjes gaan halen, die Athlon64 ondersteunt waarschijnlijk nog maar PC2700 (ingebakken geheugencontroller). CAS is niet zo van belang, CAS 2,5 of 3 kom je bij de meeste latjes tegen en als je ramlatjes gaat onderklokken naar 166MHz (333MHz effectief / PC2700), dan kan je met gemak op CAS 2 laten draaien.

idd, daarna pas naar de grafische kaart zien. Je kan proberen wat je wilt, als de cpu/mobo/ram geen serieuze trap kan geven aan de grafische kaart, dan zal die nooit wakker schudden om eens te presteren.

@sh4d0wman:
Ik zou er een Athlon XP Mobile insteken, deze is vooral zuinig, maar je kan altijd lekker overklokken als je het nodig vind.

Tweede latje 512MB DDR erbij, zodat je dual-channel kan draaien, maar vooral om genoeg ram voor games en andere programma.

Asus EN6600 /TD (128Mb) is een aanrader, een betaalbare presterende nVidia-kaart. ATI mag sneller gaan, maar op een nVidia draait tenminste alle games, drivers zijn bij ATI niet alles. Hier op de hoge school zitten massaal laptops te vertikken om Enemy Territory te draaien. Hier zit de AGP vs PCI-Express discussie, als je voor PCI-Express gaat kan je de kaart later nog hergebruiken, maar wel nieuwe mobo en cpu nodig.

DiamondMax Plus 10 brrr, na veel topics over DiamondMax 10 bugged-harddisk-toestanden zou ik toch voor de concurrentie kiezen. De Seagate is lekker stil, ik heb ondervonden dat de harddisks het moeilijk zwijgen op te leggen is tov de koelers/fans. Dus zeker de moeite waard.

[ Voor 58% gewijzigd door rapture op 15-04-2005 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:35

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Allen bedankt voor de reacties :) Ik zal wat reviews over die videokaart lezen en als hd heb ik idd liever geen Maxtor meer. Slechte ervaringen mee gehad...

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SICK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05 06:15
Ik zit er aan te denken om voor m'n vader een nieuwe pc te bouwen van wat onderdelen die ik over heb en nieuwe onderdelen.

De pc gaat vooral gebruikt worden voor internetten/email en games hebben totaal geen prioriteit. De pc moet wel een beetje stil zijn want hij komt in de huiskamer te staan.

Budget: zo'n 300-400euro

wat ik al heb
behuizing: Standaard 300watt miditower
moederbord: gigabyte pe667-ultra2 s478 onboard sound/lan/sata
HD: 40gig IBM 7200rpm
VGA: powercolor geforce 2 pro <-- wel een vrij luidruchtige actieve cooler.
cd-rom: liteon 12x12x32 cd-brander, 32x aopen
andere: floppy, cardreader, muis, keyboard, stereo boxen

Waar ik aan dacht:
proc: een of andere socket 478 celeron (liefst celeron D)
geheugen: 256/512mb pc3200, ik denk 512mb omdat de prijzen nu toch vrij laag zijn.
monitor: een 17" tft. Reactie tijd maakt niet heel veel uit omdat er niet op gegamed gaat worden.
eventueel nog een dvdspeler en passief gekoelde videokaart.

Ik hoop dat jullie goede tips voor me hebben _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:07
SICK schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 11:42:
Ik zit er aan te denken om voor m'n vader een nieuwe pc te bouwen van wat onderdelen die ik over heb en nieuwe onderdelen.

De pc gaat vooral gebruikt worden voor internetten/email en games hebben totaal geen prioriteit. De pc moet wel een beetje stil zijn want hij komt in de huiskamer te staan.

Budget: zo'n 300-400euro

wat ik al heb
behuizing: Standaard 300watt miditower
moederbord: gigabyte pe667-ultra2 s478 onboard sound/lan/sata
HD: 40gig IBM 7200rpm
VGA: powercolor geforce 2 pro <-- wel een vrij luidruchtige actieve cooler.
cd-rom: liteon 12x12x32 cd-brander, 32x aopen
andere: floppy, cardreader, muis, keyboard, stereo boxen

Waar ik aan dacht:
proc: een of andere socket 478 celeron (liefst celeron D)
geheugen: 256/512mb pc3200, ik denk 512mb omdat de prijzen nu toch vrij laag zijn.
monitor: een 17" tft. Reactie tijd maakt niet heel veel uit omdat er niet op gegamed gaat worden.
eventueel nog een dvdspeler en passief gekoelde videokaart.

Ik hoop dat jullie goede tips voor me hebben _/-\o_
  • Intel Celeron D 320 2,40GHz - €75
  • Zalman 7000BAlCu - €35
  • 512Mb DDR400 reepje - €39
  • Acer AL1711 - €199
Ben je voor €350 klaar, incl. stille CPU koeler. Ik weet niet hoe stil de voeding is die je al hebt, maar anders kan je ook nog wel even naar een low-noise voeding kijken. Ook moet je nog een stillere VGA koeler, maar ik heb daar zelf niet zo veel kaas van gegeten, dus ik hoop dat een andere Tweaker je daarover kan adviseren :o .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@SICK

Als die VGA koeler te luidruchtig is, kan ik je een ATI Radeon 9250 kaartje aanbevelen. Deze is van Club3D al voor € 40 te krijgen, is passief gekoeld, heeft dvi en d-dub en een behoorlijke tv/out.

Verder sluit ik aan bij MarcoC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !!w00t!!
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-03 13:39
huidige systeem:

xp2500+
sapphire readon 9800pro
2 x 256mb pc3000 kingston hyper x @ 2-2-2-5
A8N7X (non deluxe)
WD800JB
Lite on dvd/cdrom
Lite on cdrw
q-tec 400 watt lownoise dual fan gold
dit alles in een of andere zwarte midi case van avance

Ik gebruik mn systeem voor van alles en nog wat ,maar de boventoon ligt toch wel bij gamen.

Ik denk zelf dat de volgende stap het geheugen is. Weet alleen niet zo goed welke snelheid ik het beste kan nemen. Ik ben van plan om een waterkoelingsetje aan te schaffen en wil dan dus het maximale uit mn systeem halen (lees: oc-en). Ik heb dr al een beetje mee gespeelt en kwam tot 2400 voor een paar sec ;) werd allemaal een beetje warm :/ .

De voeding die gaat dr ook uit omdat die volgens mij artifacts veroorzaakt. ( draai op 2100 en ati tool ziet constant artifacts (met default settings voor 9800pro), bij standaard settings niks aan de hand. warmte of voeding?) Voeding daar kom ik zelf wel uit,maar weet dus niet zeker of het nodig is.

Wat ik zoek: 2 x 512MB cas 2 of 2,5? pc3200 of pc3500, hoger? merk?
Het moet wel een beetje betaalbaar blijven (ga waarschijnlijk proberen om het 2dehands te krijgen)
prijs staat dus niet echt vast, is ook afhankelijk van wat ik kan krijgen voor het geheugen wat ik nu heb. laten we zeggen 100 euro + wat ik waarschijnlijk kan krijgen voor mn oude geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Gewoon twee reepjes van 512 MB kopen. En dan kijken wat je budget toe laat. Klinkt heel logisch en dat is het ook. Voor ervaringen emt verschillende reepjes geheugen. Check PMG!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134280

Leuk topic! Misschien kunnen jullie hier nog wat van bakken!

Dit was de standaard coniguratie zoals ik heb jaren geleden overgenomen heb van een bedrijf:

HP Vectra XM series 4
CPU: Intel 133 MMX
RAM: 64 MB edo (2x16, 4x8)
HDD: 1,12 GB (merk onbekend)
Video: S3 Trio (zonder geheugen volgens mij. ik zou volgens een tekening in de kast in 2 rare brackets 1 MB kunnen toevoegen maar ik heb geen flauw idee hoe)
Muis, Toetsenbord.

Gewoon een standaard pc zoasl deze in massa's aan bedrijven werden geleverd. Ik heb zelf nog wat extra gedaan:

Geluid: MediaVision Jazz 16 (goede kwaliteit, zolang je hem niet te hard zet. staat op een stereo-installatie aangesloten dus dat is geen probleem)
Case fan
HDD: extra schijf van 4,3 GB erbij
Andere (4-knops) muis.
17" CRT monitor (yeah, lekker op 800*600)

Ik gebruik dit ding nu als mp3 speler, word pc'tje etc (behalve voor internet. dat zit in een andere kamer).

ik had een ander oud dingetje overgenomen (gratis, moederbord stuk) en daar het geheugen (dat ding vreet alleen hp geheugen. voor een beetje geheugen (4 latjes van 32 MB p.s.) moest ik al snel €500 neerleggen dus dat heb ik maar niet gedaan) uit gehaald en de videokaart (Diamond stealth S220 4MB, hij neemt geen videocontroller aan met eigen geheugen) maar dat werkte niet.

Ik gebruik dat ding niet om te werken of om te gamen (heb ik een PIV 2,4 voor). Wat zou ik er mee kunnen doen? Hij neemt geen usb aan (ondersteunt de cpu niet). Ik zat zelf te denken aan een tv-tuner (ik heb nog een antenne).

Budget: +/- €70.

Edit: Er zit een nog een 3com modem in en een scsi kaart. Ik ben al aan het kijken naar een 9.1 GB scsi schijf. met het modem wil ik niks doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 134280 op 16-04-2005 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@arnodejong

Je kan er inderdaad een TV-tuner inhangen, maar dan moet je wel heel goed uitkijken wat voor 1tje je neemt. Voor zover ik weet doen de meeste moderne TV tuners niets anders dan het TV signaal omzetten in een mpeg2 stream, die ze aan het systeem voeren. Een P1-133 lijkt me wat traag om een mpeg2 stream te verwerken. Je moet dus een wat ouder type TV kaart hebben.

Ik heb nog wel een oude p1-233mmx + socket7 mobo liggen. Kun je gratis afhalen in Nijmegen (even een mailtje sturen naar vossienl at hotmail punt com. Zit een minitower kastje omheen en een SB16 ISA geluidskaart in.

Ik heb er ook nog wel wat geheugen (er kan zowel dimm als simm in), een stel (kleine, <5Gb) Hdd's, een NIC, een CD-ROM, een VGA kaartje en.... een TV kaart* met afstandsbediening bij! In ruil voor een doosje goede DVD+R's en een lekker flesje wijn kun je die zo van me krijgen..... Dit 'aanbod' geldt voor iedereen die dit leest. Wees er wel snel bij, anders pleur ik 'm weg (ruimtegebrek).

*Edit: heb net even lopen zoeken naar die Tv-kaart, maar kan 'm niet zo snel vinden; het kan dus dat ie al weg is.... Heb overigens ook nog een externe scsi-zip drive, een interne scsi-cd-rom en een interne ide zip liggen....

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 32 op 17-04-2005 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

@arnodejong:

Check eens of je mobo lage spanningen (2,2V core en 3,3 IO) ondersteunt, indien ja, dan een AMD K6-2 erin steken en stevig opklokken.

Anders de huidige Pentium 133MMX overklokken door multiplier te verhogen, dat ding draait al traag genoeg en het mag ietsje sneller gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134280

@rapture: Op het mobo zit wel een 'voedings aansluiting' van 3,3 volt (niet de normale aansluiting) en deze is aangesloten. Maar het mobo ondersteunt niet hoger dan 150 MHz, en ik ga niet proberen om de proc warmer te laten worden want hij is passief gekoeld en de luchtstroom voor de voeding loopt er precies overheen (zit een enorm lompe voeding in).

Ik heb ook een keer bij hp aan de lijn gehangen en die zei dat er geen snellere proc in kon behalve 150 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120698

ik heb nu:

moederbord : cubx-e
processor : pentium 3 klok snelheid 602mhz
RAM: 384mb
video-kaart: nvivia geforce4 mx 4000

ik internet vooral vaak met m'n pc en downloaden maar ik speel ook wel vaak wat nieuwe spellen en ik heb graag veel dingen tegelijk openstaan zoals iTunes ( en download programma's en internet en outlook en msn ).

nou wat er mis is mijn hele pc is zwaar verouderd en ik wil graag en snellere nieuwe pc hebben om de bovenstaande dingen goed te kunnen doen wat dus nu niet kan.

ik had dit al zelf bedacht:

Moederbord : ASUS P5GD1

RAM geheugen : 512mb

Video kaart : PCI-Exprese ik weet niet welke PCI-Exprese video kaarten goed zijn hij moet in ieder geval minder dan 150 euro kosten.

Processor : pentium 4 3,0 GHZ socket 775

Behuizing : AOpen H600B

Hard Disk Drive : maxtor diamond max plus 9 ATA/133 120GB

Coolers : 2 80X80 voor de behuizing

DVD : DVD-rom + AOpen 16x DVD±RW ReWriter Double Lay

PCI : 3X firewire

de dvd-rom de 3X firewire en de HDD heb ik al dus die hoef ik nie meer te kopen.

mijn budget is echt maximaal 700 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mijn huidige spec's zijn niet zo relevant.... Maar oke.
Mijn server heeft een celeron 433 met 196 mb.
Verder
2 * 160 gig maxtor 8mb in Raid stripe op een raidkaart (PCI)
2 * 10 gig fiusoe (oid) in mirror op een raidkaart
1 * 80 gig en 1 * 40 gig op ata controller van MB
TNT32 videokaart :)

Nu wil ik deze server gaan upgraden. Omdat ik tegenwoordig met 2 laptops werk, zat ik er aan te denken om dan via deze laptops dan als een terminal sessie op de server te werken als het wat zwaardere taken zijn, die wat meer geheugen (in laptops 128 en 256) geheugen vragen en/of wat meer processor kracht (laptop PIII en celeron 2.4G)

Dus veel ram + redelijke cpu

Opties
Semptron processor 2400 + mobo + 1 GB -> 180 euri
Semptron processor 3000 + mobo + 1 GB -> 205 euri
Athlon64 2800+ (754) + mobo + 1Gb -> 266 euri

Of moet ik toch gaan kijken voor een 939 socket. Hoewel ik zelf niet geloof in upgraden van de processor. Heb in het verleden vaak geupgrade, maar dan heb ik altijd meteen ook het MOBO vervangen en nooit alleen de processor omdat de oude processor vaak makkelijker te verkopen was met mobo (meestal bouwde ik daar weer pc van).

Ik wil natuurlijk met zo weinig mogelijk euro's klaar zijn, dat lijkt me logisch. Maar wil wel waar voor mijn geld, dus de bovengrens voor mijn budget wil ik niet direct stellen. Gamen is absoluut niet belangrijk. Bijna allemaal office apps, internet en wat photo/video bewerking. Daarlangs veel rarren, parren, zippen en branden.

0'ja. Zal bijna nooit voorkomen dat beide laptop's zware apps op de server draaien. Zal of de 1 of de ander zijn. Indien meer Terminal sessies open, dan zijn het maximaal office apps en internet (van weer andere pc's als de laptops :) )

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 17-04-2005 21:09 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Check eens wat benchmarks voor de verschillende mogelijkheden en dan met name voor de programma's die je veel gebruikt... En sluit niet meteen het socket 939 uit. Het is niet eens zo gek veel duurder dan 754 en heeft wel de bandbreedte van Dual-Channel MEM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36691

Ik heb het volgende systeem...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
moederbord         Asus P4T-E (i850)
cpu                    Intel Pentium 4, 2.2GHz@2.5GHz (S478)
memory             RIMM 2x256MB, Samsung PC-800
vga                    MSI GeForce 5700 Pro 128MB
hddMaxtor          2x 40GB, Maxtor D740x (RAID 0) Windows XP Pro SP2
                         1x 80GB Maxtor, 1x 200GB Maxtor
CD-ROM/DVD    Pioneer DVD-ROM 16DVD/40CD-ROM
Brander             LG, 40x12x40
Geluidskaart      Sound blaster life patinum

Ik merk dat mijn systeem best wel traag is, bij het opstarten van windows, het laden van games, bij Leechen... bij standaard office, merk ik niets van traagheid, behalve wanneer ik aan het leechen ben ofzo... dan is het systeem best wel traag,,, vooral bij ALT+TAB om te switchen tussen app.

Heeft het te maken met mijn 512MB gehuegen? heb ik te weinig? of heeft het te maken met mijn Raid0 systeem? moet ik windows installeren op die maxtor 200gb?

Hoeveel wil ik uitgeven? is moeilijk te zeggen... ik weet niet precies wat mijn systeem zo traag maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

AJ1815 schreef op zondag 17 april 2005 @ 21:53:
Check eens wat benchmarks voor de verschillende mogelijkheden en dan met name voor de programma's die je veel gebruikt... En sluit niet meteen het socket 939 uit. Het is niet eens zo gek veel duurder dan 754 en heeft wel de bandbreedte van Dual-Channel MEM.
Maar dan moet je ook ander geheugen hebben dat ook weer in de papieren loop of niet.. net even gekeken, maar dan kom ik rap richting de 350 a 400 euro uit.. Da is me net even te duur, gezien de benchmarks die ik gezien heb, want daar is het verschil niet zo veel in procenten als het prijsverschil in procenten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Cyberpope schreef op zondag 17 april 2005 @ 22:15:
[...]

Maar dan moet je ook ander geheugen hebben dat ook weer in de papieren loop of niet.. net even gekeken, maar dan kom ik rap richting de 350 a 400 euro uit.. Da is me net even te duur, gezien de benchmarks die ik gezien heb, want daar is het verschil niet zo veel in procenten als het prijsverschil in procenten.
Hoezo heb je dan ander geheugen nodig??? Ow je bedoeld die speciale dual-channel setjes? Nee man, dat is gewoon marketing gelul. Daar heb je hoogstens wat aan als je keihard wil overclocken. Voor normaal gebruik doen twee dezelfde reepjes het ook prima. Lees anders de FAQ in PMG over Dual-Channel nog eens door! Maakt een boel duidelijk!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Anoniem: 36691 schreef op zondag 17 april 2005 @ 22:09:
Ik heb het volgende systeem...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
moederbord         Asus P4T-E (i850)
cpu                    Intel Pentium 4, 2.2GHz@2.5GHz (S478)
memory             RIMM 2x256MB, Samsung PC-800
vga                    MSI GeForce 5700 Pro 128MB
hddMaxtor          2x 40GB, Maxtor D740x (RAID 0) Windows XP Pro SP2
                         1x 80GB Maxtor, 1x 200GB Maxtor
CD-ROM/DVD    Pioneer DVD-ROM 16DVD/40CD-ROM
Brander             LG, 40x12x40
Geluidskaart      Sound blaster life patinum

Ik merk dat mijn systeem best wel traag is, bij het opstarten van windows, het laden van games, bij Leechen... bij standaard office, merk ik niets van traagheid, behalve wanneer ik aan het leechen ben ofzo... dan is het systeem best wel traag,,, vooral bij ALT+TAB om te switchen tussen app.

Heeft het te maken met mijn 512MB gehuegen? heb ik te weinig? of heeft het te maken met mijn Raid0 systeem? moet ik windows installeren op die maxtor 200gb?

Hoeveel wil ik uitgeven? is moeilijk te zeggen... ik weet niet precies wat mijn systeem zo traag maakt?
Traagheid bij leechen kan aan een aantal dingen liggen: CPU-kracht, MEM of HDD snelheid. In jouw geval ligt het zeer waarschijnlijk niet aan de CPU-kracht. Of het aan je hoeveelheid MEM ligt, hangt af van het programma wat je gebruikt. En of het aan je HDD ligt, ligt eraan op welke HDD je leeched en op welke schijf je leechprogramma en windows staan. Ik leech bijv. naar een langzamer 5400rpm HDD en dat merk je gewoon onwijs!!! Dus geef even iets meer info over je setup (meer details HDDs (rpm, cache, ATA100 of 133 of S-ATA?) en wat op welke HDD staat)!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36691

AJ1815 schreef op zondag 17 april 2005 @ 22:37:
[...]

Traagheid bij leechen kan aan een aantal dingen liggen: CPU-kracht, MEM of HDD snelheid. In jouw geval ligt het zeer waarschijnlijk niet aan de CPU-kracht. Of het aan je hoeveelheid MEM ligt, hangt af van het programma wat je gebruikt. En of het aan je HDD ligt, ligt eraan op welke HDD je leeched en op welke schijf je leechprogramma en windows staan. Ik leech bijv. naar een langzamer 5400rpm HDD en dat merk je gewoon onwijs!!! Dus geef even iets meer info over je setup (meer details HDDs (rpm, cache, ATA100 of 133 of S-ATA?) en wat op welke HDD staat)!!!
Oke, zoals ik al had aangegeven, mijn windows xp staat op de raid0, het is een ata133 raid0, met 2x40GB Harddisk van maxtor, D740x, 7200rpm... daar staat mijn windows XP op. Leechen gebeurt ook op die schijf. ik gebruik dus die raid0 zowel voor het leechen als voor me OS (windows xp)

voor die raid0 gebruik ik een raid controller van promise, het is de FastTrak TX2000

die extra schijven van 200GB(maxtor 7200rpm) en 80GB(maxtor 7200rpm) gebruik ik voor o.a. backups, mp3'tjes... etc

voor het leechen gebruik ik met name Azureus en andere leech progs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Anoniem: 36691 schreef op maandag 18 april 2005 @ 00:36:
[...]

Oke, zoals ik al had aangegeven, mijn windows xp staat op de raid0, het is een ata133 raid0, met 2x40GB Harddisk van maxtor, D740x, 7200rpm... daar staat mijn windows XP op. Leechen gebeurt ook op die schijf. ik gebruik dus die raid0 zowel voor het leechen als voor me OS (windows xp)

voor die raid0 gebruik ik een raid controller van promise, het is de FastTrak TX2000

die extra schijven van 200GB(maxtor 7200rpm) en 80GB(maxtor 7200rpm) gebruik ik voor o.a. backups, mp3'tjes... etc

voor het leechen gebruik ik met name Azureus en andere leech progs.
Ok dan denk ik dat ik al weet wat je probleem is: leechen fragmenteert je schijf/schijven namelijk onwijs. Zeker omdat je windows op die zelfde schijven hebt staan heeft dit je systeem enorm verlangzaamd. Zeer regelmatig defragmenteren helpt in mijn ervaring wel een beetje, maar is slechts symptoombestrijding, ipv het aanpakken van het probleem.

Mijn advies is dus: koop een apart schijfje (20-40GB) om naar te leechen: installeer je leechprogramma's daarop en wijs de schijf aan als basis voor je leechcache en download gebied. Zo'n schijfje kan je prima tweedehands op de kop tikken (eventueel via de Pricewatch). Als je dan ook nog een extra reepje van 512MB MEM aanschaft, heb je een 1GB in totaal en kan je voorlopig weer lekker vooruit!!! Succes!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120698 schreef op zondag 17 april 2005 @ 20:46:
ik heb nu:

ik had dit al zelf bedacht:

Moederbord : ASUS P5GD1
RAM geheugen : 512mb
Video kaart : PCI-Exprese ik weet niet welke PCI-Exprese video kaarten goed zijn hij moet in ieder geval minder dan 150 euro kosten.
Processor : pentium 4 3,0 GHZ socket 775
Behuizing : AOpen H600B
Hard Disk Drive : maxtor diamond max plus 9 ATA/133 120GB
Coolers : 2 80X80 voor de behuizing
DVD : DVD-rom + AOpen 16x DVD±RW ReWriter Double Lay
PCI : 3X firewire
de dvd-rom de 3X firewire en de HDD heb ik al dus die hoef ik nie meer te kopen.
mijn budget is echt maximaal 700 euro.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
mobo    Asus P5GD1                     111
cpu     Pentium 4 530J (3.0GHz, S775)  170
mem     2x512Mb PC3200 (Kingston)      103
vga     Asus EN6600 /TD 128Mb          113
kast    AOpen H600B  (350W)             80
dvd-r   NEC 3520A                       51

totaal                                 628

alternatief op basis van een Athlon 64
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
mobo    Asus A8N-E (nForce4 ultra)     105
cpu     A64 3200+ (winchester, boxed)  186
mem     2x512Mb PC3200 (Kingston)      103
vga     Asus EN6600 /TD 128Mb          113
kast    AOpen H600B  (350W)             80
dvd-r   NEC 3520A                       51

totaal                                 638

In beide gevallen heb je nog een beetje budget over voor een extra s-ata schijfje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cyberpope schreef op zondag 17 april 2005 @ 21:05:
Opties
Semptron processor 2400 + mobo + 1 GB -> 180 euri
Semptron processor 3000 + mobo + 1 GB -> 205 euri
Athlon64 2800+ (754) + mobo + 1Gb -> 266 euri
Ik zou denk ik voor een A64 gaan. De extra cache lijkt me heel bruikbaar als je 'm als terminalserver wil gaan gebruiken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
A64 2800+ S754 boxed          118
Asus K8N S754 nForce3-250      65
2x512Mb PC3200 (Kingston)     103
totaal                        286

A64 3000+ S939 boxed          143
Asus A8N-E S939 nForce4-ultra 105
totaal                        351

verschil                       65

Als het zo bekijkt zit er best een flink prijsverschil tussen de moederbordjes. Als je zo min mogelijk geld wil uitgeven is de keus tussen deze twee makkelijk gemaakt....

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 32 op 18-04-2005 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Anoniem: 32 schreef op maandag 18 april 2005 @ 10:05:
[...]

Ik zou denk ik voor een A64 gaan. De extra cache lijkt me heel bruikbaar als je 'm als terminalserver wil gaan gebruiken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
A64 2800+ S754 boxed          118
Asus K8N S754 nForce3-250      65
totaal                        286

A64 3000+ S939 boxed          143
Asus A8N-E S939 nForce4-ultra 105
totaal                        351

verschil                       65

Als het zo bekijkt zit er best een flink prijsverschil tussen de moederbordjes. Als je zo min mogelijk geld wil uitgeven is de keus tussen deze twee makkelijk gemaakt....
Ja, maar een asrock MB kost zelfs voor een 939 maar 60 euro. En ik heb goede ervaringen met Asrock, zolang je er maar niet te veel aanhangt (of te wel aan de USB/SOUND grafische kaart, ect). Dus die even bekijken, dan wordt het verschil al snel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthieuu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 16:44
Mijn huidige systeem:
- Moederbord Asrock K7VT4A+
- Sempron 2200+
- 1x 256mb 2100 1x 256 mb 3200
- Radeon 9500pro 128mb
- 2 harddisk: 1x 80gb Maxtor 7200 8MB, 1x 120gb WD 5400 2MB
- ESI JULI@ geluidskaart
- Guitarport Line6

- Met mijn pc doe ik vooral:
- newsgroepen (Xnews), muziek (Cubase, Gigastudio, etc), webdesign(Dreamweaver, Homesite, Photoshop CS), Office, PDF (adobe acrobat), Internet, MSN, World of Warcraft

-Wat ik zou willen veranderen:
- Ik had hiervoor een Pentium 4 1.8 ghz (ook met 512 MB). Ik heb nu sterk het idee dat werken met Xnews trager gaat. Maar vooral ook werken met Quickpar gaat trager ! Ook werkt Gigastudio niet meer...

- Geef aan wat je zelf hebt bedacht (AMD of Intel? Extra MEM? Nieuwe videokaart?)
Zelf zit ik te denken de 2100 256 MB-module te vervangen door een 3200 256 mb of 512 mb module... volgens mij ondersteunt mijn Asrock moederbord geen dualchannel... Weet iemand misschien of het veranderen van 2100 geheugen naar 3200 geheugen grote prestatievoordelen gaat opleveren.
Of misschien mijn Sempron overklokken? Of oude athlon XP 2600 kopen met 512 mb cache?

Ik wil niet meer dan 100 euro uitgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@matthieuu

Xnews vraagt een hele boel geheugen (100'den Mb's). Zeker als je heel veel headers tegelijkertijd binnen haalt. Extra geheugen bijprikken kan zeker geen kwaad. Neem gewoon 1Gb geheugen, dit moet voor ¤100 zeker lukken. Overgang van 2100 naar 3200 geheugen zal niet zo veel winst opleveren, veel geheugen wel (zeker met Xnews).

In mijn ervaring werkt smartpar of quickpar niet super snel op een Sempron. Mijn Thunderbird 1000 is zelfs aanmerkelijk sneller met Quickpar dan de Sempron 2500+ van mijn vriendin. Hier heb ik geen verklaring voor. Par programma's zijn overigens vooral schijfintensief. Overweeg dus ook een snelle harddisk. En zorg dat je je download-schijf van tijd tot tijd defragmenteert (scheelt een boel voor quickpar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
matthieuu schreef op maandag 18 april 2005 @ 14:28:
Mijn huidige systeem:
- Moederbord Asrock K7VT4A+
- Sempron 2200+
- 1x 256mb 2100 1x 256 mb 3200
- Radeon 9500pro 128mb
- 2 harddisk: 1x 80gb Maxtor 7200 8MB, 1x 120gb WD 5400 2MB
- ESI JULI@ geluidskaart
- Guitarport Line6

- Met mijn pc doe ik vooral:
- newsgroepen (Xnews), muziek (Cubase, Gigastudio, etc), webdesign(Dreamweaver, Homesite, Photoshop CS), Office, PDF (adobe acrobat), Internet, MSN, World of Warcraft

-Wat ik zou willen veranderen:
- Ik had hiervoor een Pentium 4 1.8 ghz (ook met 512 MB). Ik heb nu sterk het idee dat werken met Xnews trager gaat. Maar vooral ook werken met Quickpar gaat trager ! Ook werkt Gigastudio niet meer...

Zelf zit ik te denken de 2100 256 MB-module te vervangen door een 3200 256 mb of 512 mb module... volgens mij ondersteunt mijn Asrock moederbord geen dualchannel... Weet iemand misschien of het veranderen van 2100 geheugen naar 3200 geheugen grote prestatievoordelen gaat opleveren.
Of misschien mijn Sempron overklokken? Of oude athlon XP 2600 kopen met 512 mb cache?

Ik wil niet meer dan 100 euro uitgeven...
was niet echt een slimme upgrade van die p4 naar die sempron, sempron is namelijk budget model.
ik heb even gekeken en je moederbord ondersteund maar tot ddr 333. dan kan je het beste een latje 256 mb pc 3200 kopen en een athlon xp 2600 jah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurjens
  • Laatst online: 15-05 16:27
Mijn huidige systeem:

Gigabyte GA-8KNXP moederbord
2 x 512mb ddr 400 kingston
2 x 120 gb maxtor S-ATA
GeForce 6800 GT Ultra/2400 Golden Sample GLH 256mb gainward
Intel Pentium 4 2.8ghz prescott

Ik gebruik deze pc vooral voor games, films, internetten.
En ik heb zo het idee dat mijn proc een behoorlijke bottleneck vormt voor mijn vidkaart.
Nou zat ik erover te denk om een ander moederbord ( s775 ) en een andere proc aan te schaffen.
Maar ik heb geen idee welke proc beter is dan de ander, en het moederbord ben ik ook nog niet over uit.
Ik wil zowieso een intel en geen amd en mijn budget is ongeveer 300,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rayden schreef op maandag 25 april 2005 @ 19:53:
Mijn huidige systeem:

Gigabyte GA-8KNXP moederbord
2 x 512mb ddr 400 kingston
2 x 120 gb maxtor S-ATA
GeForce 6800 GT Ultra/2400 Golden Sample GLH 256mb gainward
Intel Pentium 4 2.8ghz prescott

Ik gebruik deze pc vooral voor games, films, internetten.
En ik heb zo het idee dat mijn proc een behoorlijke bottleneck vormt voor mijn vidkaart.
Nou zat ik erover te denk om een ander moederbord ( s775 ) en een andere proc aan te schaffen.
Maar ik heb geen idee welke proc beter is dan de ander, en het moederbord ben ik ook nog niet over uit.
Ik wil zowieso een intel en geen amd en mijn budget is ongeveer 300,-
Dat wordt lastig met een budget van EUR 300. Aangezien je zo'n dure videokaart hebt zal je deze hoogstwaarschijnlijk willen behouden. Het geheugen waarschijnlijk ook. Dan heb je dus een s775 mobo met AGP en DDR400 slots nodig. Dit zal je minimaal zo'n EUR 65 kosten. Je hebt dat nog EUR 235 van je budget over voor een cpu. De P4-540J valt nog wel binnen je budget (3.2 GHz; ~EUR 210); de 550J (3,4 GHz; ~EUR 260) niet meer. Van 2.8 naar 3.2 is een 14% MHz-toename. Het is de vraag of je dit de moeite waard vind. Misschien kun je beter nog even doorsparen. :/

Als je vooral games speelt, moet je het Athlon64 platform niet meteen uitsluiten. In games presteert een Athlon64 over het algemeen beter dan een P4.

Hieronder een overzichtje (in beide gevallen heb ik voor een uitgebreid retail mobo gekozen, daar je dat nu ook hebt; het kan dus ook wat goedkoper).
code:
1
2
3
4
5
6
7
mobo Gigabyte GA-K8NS Ultra-939 nForce3-ultra  113
cpu  Athlon 64-3200+ (Winchester)              184
totaal                                         297

mobo Gigabyte GA-8IPE775 Pro (Intel 865PE )     89
cpu  Pentium 4 540J (3.2 GHz)                  208
totaal                                         297

(prijzen op basis van azerty.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurjens
  • Laatst online: 15-05 16:27
Thanks @ vossie _/-\o_

Maar wat me compleet onduidelijk is zijn de typen proccesoren.
Als ik in de pricewatch kijk zie ik bijvoorbeeld: 520 - 530 - 540 - 570 - 630 - 640 - 650 - 660.
maar wat kan ik hieruit opmaken, wat is het verschil ?

En ja ik wou graag mijn vidkaart en geheugen bewaren dus het moet zowieso een mobo zijn met agp.

[ Voor 18% gewijzigd door Jurjens op 26-04-2005 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Grof gezegd geeft het eerste cijfer de generatie van de processor weer (oa terug te zien in de hoeveelheid L2 cache) en de twee laatste de clocksnelheid. Zie voor meer info http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-p4.php en http://developer.intel.co...cessor/pentium4/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:32

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

En met de J erachter moet hij 'zuiniger' zijn, maar of dat in de praktijk ook zo is, is een 2e.

@ Rayden, Is een 2e hands upgrade niks voor je?
Ben je misschien iets goedkoper zijn, maar dan moet je wel eens de vraag en aanbod af zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Aight! schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 22:16:
En met de J erachter moet hij 'zuiniger' zijn, maar of dat in de praktijk ook zo is, is een 2e.
Niet waar. Als je goed kijkt, geldt dat 'toevallig' alleen voor de 550J. Dat komt door de aangepaste PRB bit. Het verschil is dat de J-varianten zijn voorzien van de XD-bit. Zie ook Intel P4 product page.

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 27-04-2005 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De XD-bit (eXecute Disable) biedt bescherming tegen 'Buffer Overflow' aanvallen door kwaadaardige software; een soort van extra bescherming tegen wormen e.d. De functionaliteit werkt alleen onder bepaalde besturingssystemen (waaronder XP sp2). Dit is vergelijkbaar met de NX functionaliteit van de Athlon64.

De 6xx-serie processors hebben naast een grotere L2 cache ook EM64T (Extended Memory 64 Technology) ondersteuning (is wel Win XP-64 voor nodig). Ook heeft de 6xx serie EIST (Enhanced Intel Speedstep Technology) wat net als Cool&Quit van AMD de processor tijdens idle-tijd kan downklokken voor stroombesparing en afkoeling (schijnt wel minder efficient te zijn dat Cool&Quit).
code:
1
2
3
4
       cache   XD    EM64T   EIST
5xx    1Mb     nee   nee     nee
5xxJ   1Mb     ja    nee     nee
6xx    2Mb     ja    ja      ja

Zoals gezegd, Geeft de xx een indicatie voor de kloksnelheid:
code:
1
2
3
4
5
xx     GHz
30     3.0
40     3.2
50     3.4
60     3.6

Ik kan zo geen benchmarks vinden over het verschil in performance tussen een 5xx en een gelijk geklokte 6xx cpu. Het kan zijn dat je voor bepaalde nieuwe functies van de 6xx serie ook een bepaalde chipset nodig hebt (als dat zo is, moet je goed kijken of die chipset wel AGP en DDR1 ondersteunt, zodat je je videokaart en geheugen kan blijven gebruiken). Misschien hebben anderen daar meer info over.

Nog 2 interessante links:
Een vergelijking tussen Athlon 64 3800+ en een 560
Een 660 vs. een Athlon64 4000+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental76
  • Laatst online: 16-11-2024
Huidig systeem:

- P4 2,26
- 1GB RDRAM (4x256)
- GF4400 Ti 128MB
- 1x 40 GB ATA 100 HD, 1x 80GB ATA 133 HD, 1x 120GB ATA 133 HD
- Asus P4T533-C Mobo
- Audigy 1 Soundcard
- Lite-On DVD ROM
- NEC 4x RW +/-

PC wordt vnl. gebruikt voor downloaden, parren, unrarren, kopieeren en branden. Daarnaast speel ik graag af en toe een game (momenteel alleen WoW), maar hoef niet per sé games op de max resolutie met max settings te spelen. Als ik met de nieuwe GPU er maar weer minimaal 2 jaar vooruit kan vind ik het best.

Wat mij irriteert aan het systeem is dat vnl. het parren, unrarren en kopieeren veel te lang duurt. Tevens zijn de nieuwste (snelle) games niet altijd meer lekker te spelen. Dit is vnl. te wijten aan de verouderde grafische kaart.

Als vaste Intel gebruiker geef ik de voorkeur aan een P4, puur omdat ik hier nooit slechte ervaringen mee heb gehad, altijd zeer stabiele systemen had draaien. AMD schijnt voor dit soort gebruik wel wat beter te presteren, maar indien dit niet significant is hou ik het toch liever bij Intel. Just a feeling:) Verder zat ik te denken aan een SATA RAID config (2x250 GB bijv.) , 256 MB PCI-E GPU, 1024-1536 MB RAM. Ook mag de toekomstige config wel wat stiller.

Budget zo'n beetje tussen de 1000 en 1500 Euri.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Opbouw upgrade-vraag

- Geef aan wat er naar jou mening mis met of mist aan jouw systeem (Traag? Slechte graphics? Verouderd?)