Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Het Asrock 775Dual-VSTA topic

Afbeeldingslocatie: http://www.asrock.com/images/logo-2.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.asrock.com/mb/photo/775Dual-VSTA.jpg
Klik op het plaatje om een grotere pic te zien
:? Welke processoren ondersteunt dit bordje, eigenlijk?
Dit moederbordje bezit een 775-voetje voor de Intelprocessoren.
Zowel de Pentium XE, Pentium D, Pentium 4 en Celeron D die gebruik maken van het LGA-voetje passen erop, maar ook de nieuwste Core 2 Duo processoren.
Dit bordje is ook een beetje speciaal.

:? Wat is er zo speciaal aan?
Behalve het feit dat het bordje zeer goedkoop is (rond de 50 euro), is dit moederbord een buitenbeentje tussen de moederborden.
Ten eerste is dit het enige moederbordje op dit moment op de markt voor de Core 2 Duo zonder Intel chipset, het heeft de Via PT880 Pro-northbridge, daarentegen.
Het ondersteunt zowel AGP als PCIe. Daarnaast ondersteunt het ook DDR1 en DDR2.
Deze eigenschappen zorgen ervoor dat dit voor velen een ideaal upgrade bordje is voor mensen die nog geen nieuwe videokaart of geheugen willen kopen, maar wel de nieuwe Core 2 Duo processoren van Intel willen gebruiken.

:? Oh, dat is handig! Maar dan heeft dit bordje vast allerlei beperkingen?
Klopt, dit bordje heeft een aantal beperkingen, maar over het algemeen valt het best mee.
De grootste beperking van dit bordje is dat het PCIe-slot niet x16 is, maar x4. Iets wat voor de nieuwere grafische kaarten een enorme bandbreedtebottleneck is.
De snelheid is ook ietsje minder dan zijn 'volwaardige' 775-broertjes. Al valt de schade redelijk mee en is het meestal rond de 5% minder.
Een laatste beperking betreft het overklokken. Ten eerste kan dit bordje niet verder dan een FSB van 340Mhz en ten tweede kan het voltage van de CPU niet omhooggeschroefd worden. Helaas.
Ook ondersteunt dit moederbord geen DDR2-geheugen hoger dan 667Mhz.

:? Dan zijn er vast interessante artikelen over geschreven?
Dat klopt! Vooral Anandtech (geen familie :+) heeft een serie artikelen geschreven.
Het is een serie van 4 artikelen, maar de laatste is nog niet uit.

Het eerste artikel is een vergelijking tussen DDR1 en DDR2. Het is interessant om te zien dat DDR1-geheugen nauwelijks onderdoet voor DDR2- geheugen.
ASRock 775Dual-VSTA: Does DDR2 matter?

Het tweede artikel is een vergelijking tussen de Asrock en andere moederborden. De Asrock is trager, maar gelukkig maar met een paar procentpuntjes.
Intel Core 2 Duo: Memory Performance Part Deux

Het derde artikel gaat over het AGP-/PCIe-verhaal. Hieruit blijk dat de x4-bottleneck de computer helaas behoorlijk tegen kan houden. De AGP-performance is daarentegen prima.
ASRock Core 2 Duo: AGP/PCI Express Graphics Performance, Part Tres

:? Wat zijn eigenlijk de specs van dit bordje?
Geen zin in de waslijst? Klik hier om naar het einde te springen.

Hier de specs:
CPU - LGA 775 for Intel® Core™ 2 Duo/ Pentium® XE / Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D, supporting Conroe processors
- FSB 1066/800/533 MHz
- Supports Hyper-Threading Technology
- Supports Untied Overclocking Technology
- Supports EM64T CPU
Chipset - Northbridge: VIA PT880 Pro/Ultra
- Southbridge: VIA VT8237A
Hybrid Booster - CPU Frequency Stepless Control
- ASRock U-COP
- Boot Failure Guard (B.F.G.)
Memory - Dual Channel DDR/DDRII memory technology
- 2 x DDRII DIMM slots
- Supports DDRII667/533
- Max. capacity: 2GB
- 2 x DDR DIMM slots
- Supports DDR400/333/266
- Max. capacity: 2GB
Slots - 4 x PCI slots
- 1 x PCI Express Graphics slot
- 1 x AGP slot
VGA - n/a
Audio - Realtek ALC888 7.1channel audio CODEC with High Definition Audio
LAN - VIA PHY VT6103
- Speed: 10/100 Ethernet
- Supports Wake-On-LAN
Connector - 2 x Serial ATA 1.5 Gb/s connectors, support RAID (RAID 0, RAID 1, and JBOD) and Hot Plug functions
- 2 x ATA133 IDE connectors (support 4 x IDE devices)
- 1 x Floppy connector
- 1 x IR header
- 1 x Game header
- 1 x HDMI_SPDIF header
- CPU/Chassis FAN connectors
- 20 pin ATX power connector
- 4 pin 12V power connector
- CD in header
- Front panel audio connector
- 2 x USB 2.0 headers (support 4 USB 2.0 ports)
Rear Panel I/O HD 8CH I/O
- 1 x PS/2 Mouse Port
- 1 x PS/2 Keyboard Port
- 1 x Serial Port: COM1
- 1 x Parallel Port (ECP/EPP Support)
- 4 x Ready-to-Use USB 2.0 Ports
- 1 x RJ-45 LAN Port
- HD Audio Jack: Side Speaker / Rear Speaker / Central / Bass / Line in / Front Speaker / Microphone
BIOS Feature - 4Mb AMI BIOS
- AMI Legal BIOS
- Supports "Plug and Play"
- ACPI 1.1 Compliance Wake Up Events
- Supports jumperfree
- SMBIOS 2.3.1 Support
Support CD - Drivers, Utilities, AntiVirus Software (Trial Version)
Hardware Monitor - CPU Temperature Sensing
- Chassis Temperature Sensing
- CPU Overheat Shutdown to Protect CPU Life
- CPU Fan Tachometer
- Chassis Fan Tachometer
- CPU Quiet Fan
- Voltage Monitoring: +12V, +5V, +3.3V, Vcore
Accessories - Quick Installation Guide, Support CD, I/O Shield
- Floppy/ATA 133 cables
- 1 x SATA data cable (optional)
- 1 x SATA 1 to 1 power cable (optional)
- 1 x HDMI_SPDIF cable (optional)
Form Factor - ATX Form Factor: 12.0-in x 9.6-in, 30.5 cm x 24.4 cm
OS - Microsoft Windows 2000 / XP / XP 64-bit / Vista™ compliant
Certifications - FCC, CE, WHQL
:? Is er ergens nog een reviewtje te vinden?
Ja hoor, her en der op internet zoals op Legit reviews, of OCWorkbench:
Overall, we did not have any issues with the board pairing it up with the highest end processor and graphics card we have on hand. This board is definitely a choice for budget users who needs the processing power of the Core 2 Duo. It is definitely a recommended choice for those going for ray tracing and HD and video editing. IF you still have DDR400, AGP cards lying around and want to tap the power of Core 2 Duo, this is definitely the board for you.
:? Zijn er nog andere handige linkjes?
Uiteraard. Zie hier:

Asrock product page
Asrock driver-updates
Asrock bios-updates
Handleiding (PDF)
Tweakers Pricewatch
Voltmod voor vCore en vDimm
Voltmod voor de processor
Volgens deze link kan de volgende ClockGen de FSB hoger dan 340 zetten
Duits ervaringen-topic
De laatste HD audio driver
De laatste VIA 4-in-1 driver

:? Verder nog iets?
Houd het topic schoon!
Dit is een discussie- en ervaringentopic. Basisvragen, offtopic meldingen of vragen waar dit bordje te krijgen is zijn niet toegestaan.
Het PMG-beleid is hier natuurlijk van toepassing en dan vooral het stukje over het beleid omtrent de "Grote xxxxx"- en "Ervaringen" topics.
Als er dingen bij moeten, of als er fouten in staan kan je dat melden in het topic, maar om topicvervuiling te voorkomen kan men mij ook DM'en

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90544

Leuk topic, ik ben met name benieuwd naar hoe hoog de FSB komt met overclocken. Ik hoor verhalen van 280 tot 320 tot 340 stabiel (is de max van het bord voorlopig). Afhankelijk daarvan ben ik van plan om dit bord zelf binnenkort te kopen als ik geld heb voor een E6300 met dit moederbord en een Arctic Freezer 7 Pro. Een andere mogelijkheid zou dit bord zijn alhoewel ik liever ook mijn AGP kaart meeneem.

Links die ik tegenkwam bij mijn zoektocht:
Voltmod voor vCore en vDimm - http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=95250
Voltmod voor de processor - http://www.vr-zone.com/?i=3904&s=1
Volgens de volgende link kan de volgende ClockGen de FSB hoger dan 340 zetten - http://www.xtremesystems....highlight=asrock+clockgen
Duits ervaringen-topic - http://www.forumdeluxx.de/forum/showthread.php?t=245644

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 15:08
Erg informatieve startpost!!! Mijn complimenten, vroeg me al af wat er mis was met dit board aangezien niemand het erover had en met maar 50 euro, vraag je al snel af wat er mee mis is. Maar in 1 minuut had ik alle info hierover gevonden.

Begrijp ik goed dat je ook je oude P4 northwood er tijdelijk op kwijt kan? Dan is het wel een heel mooi bordje!!

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

bokkiej: Tweaking & Cooling Algemeen en Die Hard Overclocking gaan over het overclocken. Zie ook het laatste stukje dan de startpost.

ErikRo: dit staat gewoon op de supportsite van Asrock. Zie ook PMG FAQ » Welke processors kan ik allemaal op mijn moederbord prikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
ErikRo schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 16:04:Begrijp ik goed dat je ook je oude P4 northwood er tijdelijk op kwijt kan? Dan is het wel een heel mooi bordje!!
Volgens mij zijn er geen Northwoods met een LGA775-socket.
De processor moet natuurlijk wel het juiste socket hebben (ik geloof dat je op de site van BalusC kan kijken welke processoren welke sockets hebben :) )

offtopic:
OP geüpdate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-02 16:21
Ik heb hem,

enige wat me niet bevalt is dat het PCIx4 is. Ik las overal pcix16, en wat kreeg ik tot me verbazing, x4.

x4 is slecht voor graka overclock, plus het is slomer.

Overclocken kon ik ook nie. Er zijn heel veel rare opties in BIOS.

Goed dat er een topic is geopent, ik kom ff met bios vragen :P

-ide drive strength , low lowest normal high highest : waar moet deze opstaan :X

- cpu thermal throttling : moet uit neem ik aan 8)7

- no-execute memory protection : aan of uit ? :'(

- Intel speedstep tech : aan of uit :9

- max cpuid limit: aan of uit ?

-v-link : normal of fast?

Zo zijn er nog meer dingen wat deze bord te bieden heeft, het heeft zo een 40 geheugen instellingen :o

[ Voor 39% gewijzigd door Kakulukia op 20-08-2006 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 15:08
"Klik op het plaatje om een grotere pic te zien" staat er aan de begin post. Echter als ik erop klik zie een witte blz en er staat 1 x 1 pixel ls tekst, klopt dit wel?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kakulukia schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:55:
Neem de handleiding netjes door en/of jaag de termen gewoon tussen aanhalingstekens door Google heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
ErikRo schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 00:44:
"Klik op het plaatje om een grotere pic te zien" staat er aan de begin post. Echter als ik erop klik zie een witte blz en er staat 1 x 1 pixel ls tekst, klopt dit wel?
offtopic:
Gefixt, plaatje stond in m'n cache :X

Overigens heb ik ook een vraagje. Sinds 17 augustus is bios-versie 1.70 uit.
De omschrijving hiervan is: "Support new clock gen."

Heeft iemand deze bios-versie en kan die mij vertellen wat het precies inhoudt?
(Meer dan 340Mhz FSB? :9 )

Ikzelf heb dit bordje (nog) niet, maar ik ben wel benieuwd :)

[ Voor 32% gewijzigd door anandus op 21-08-2006 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTACrime
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Connector - 2 x Serial ATA 1.5 Gb/s connectors, support RAID (RAID 0, RAID 1, and JBOD) and Hot Plug functions
Hmm, twee op 1,5Gb/s is wel wat weinig. Wel leuk dat er ook RAID ondersteuning is.

Verder is het ook zeker een leuk overstap bordje. Heeft wel iets van de Asrock 939Dual-SATA2.

Overigens een klein foutje onderaan in de (erg mooie) startpost: "Houdt het topic schoon!". Dat is natuurlijk niet met een t erachter, aangezien het gebiedende wijs is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-05 21:52
Staat die VSTA ergens voor of is dat een marketing techniek met de komst van Vista?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:32

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik heb dit bordje vorige week geïnstalleerd met de E6300 en 2x 512 MB DDR.
X1600 in t AGP slotje geprikt (Sapphire, 256 MB DDR2) en een tweetal SATA harde schijven.

Een paar puntjes die me opvallen (hierbij de uitnodiging om te horen of anderen dit ook ervaren):

1. Vooral bij het opstarten, maar ook op andere momenten, hapert de muis wel eens.
Het voelt dan net even aan als een Pentium3 die volledig belast wordt (slechte vergelijking?).
Mogelijke oorzaken:
a. Ik heb WindowsXP Media Center Edition 2005 draaien, die wellicht meer op de achtergrond uitvoert dan XP (vooral bij het opstarten), maar MCE start niet direct na XP (dus ik kom in XP terecht).
b. Ik gebruik een cordless desktop van Logitech, momenteel nog via PS/2. Zou het schelen als ik deze via USB aansluit?

2. De harde schijf performance lijkt soms wat tegen te vallen; ondanks 1 GB dual channel duurt het soms wel eens wat langer dan ik verwacht voordat software geladen is.

3. Het energieverbruik is perfect! Mn energiemeter (van Conrad.nl) gaf slechts 115 Watt aan bij de eerst boot. Heb niet gemeten wat de voeding slurpt als een game meer gevulde elektronen wenst, maar ik verwacht een Watt of 40 extra op die momenten.
Let wel: de X1600 en een Hauppauge PVR-500 dual-tuner kaart zijn beide nogal power-holics.

4. Een overclock poging van 266 naar 300 MHz FSB leverde geen problemen op, maar op 325 MHz wel ;) Nadeel op dat moment was dat AsRock de term CrashFree bij dit budget-bordje maar achterwege heeft gelaten, dus jumpertje kortsluiten maar...
Iemand interesse in de uitersten bij luchtkoeling?

O ja, 32 seconden voor SuperPi @ 266 MHz (verder niet gemeten), een maat die enkele maanden geleden een D950 kocht voor 600 euro's werd jaloers (ik had m gewaarschuwd).

5. Af en toe lopen applicaties vast, iets wat ik helemaal niet gewend ben.
Variërend van Need For Speed Underground 2 tot Media Center Edition, dus lijkt me niet aan één applicatie te wijten. Het gebeurt sporadisch, en willekeurig, dus geen touw aan vast te knopen.
Ik hou t in de gaten.

Mijn volgende mini-upgrade zal zijn de 2 verschillende DDR modulen te vervangen door 2x 1GB DDR2 geheugen.

Gegroet,

Ben de PC Guru

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Nikolas schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 12:30:
Staat die VSTA ergens voor of is dat een marketing techniek met de komst van Vista?
Zie http://www.asrock.com/product/775Dual-VSTA.htm:
"Windows Vista Premium H/W Ready".

Betekent niets meer dan dat in Vista's minimale hardware eisen voldaan wordt, maar de drivers zijn nog in ontwikkeling (staat ook zo leuk op de doos haha!).

Greetinx,

Ben de PC Guru

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
Ik heb probeert te overclocken, maar dat gaat voor geen meter.

Ik heb een E6300 en PC4200 geheugen, het is twinmos waardoor het boven de 266 onstabiel is, daarvoor heeft asrock een leuke optie, flexibilty, hierdoor gaat je geheugen op 200 draaien en timings worden ook verlaagd. Ik denk leuk, ff de max van me cpu zoeken. Ik boot met 290, gaat goed. probeer 300FSB, en pc boot nie meer. pff, ik klooi er verder mee. Nee hoor, het wil echt niet.
COnclusie, overclocken lukt nie :P

Ik heb het toch nie gekocht om te overclocken, gewoon een klein test (anders had ik wel PC5300 gekocht) Voor mij is het FSB 266 / DR 266, of FSB 290 / DR 210.
Het lijkt me overduidelijk dat optie 1 beter is :X

Ik kan het niet vergelijken met dual sata-2, die is vele malen beter (heeft pcix16, en clockt als een beest). Het blijft een budget bord.

OVer de biossen, nou asrock komt om de week met een nieuwe bios, clock generator shit zal vast niks voorstellen, aangezien je 340 toch nooit haalt :'(

[ Voor 13% gewijzigd door Kakulukia op 21-08-2006 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90544

bverstee schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 13:11:
Iemand interesse in de uitersten bij luchtkoeling?
offtopic:
Zeker! Dat kan je denk ik het beste in het Core 2 Duo overclock topic doen (zie startpost), voordat we mensen boosmaken ;) Belangrijkste is hoeveel het moederbord haalt, dat de E6300 op 400 FSB kan dat is zo onderhand wel duidelijk. Als je goed kan aangeven welke koeling enz. je gebruikt (ook case)... Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:35
Interesant bordje! zeker nu ik op s754 met Pci-e en DDR1 zit kost het me geen vermogen voor leuke performance boost _/-\o_

Alleen kan in de review van Anandtech niet goed vinden het Pci-e x4 slot zware beperkingen zal gaan geven voor mijn X850XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Dubbel Fristie schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 15:00:
Interesant bordje! zeker nu ik op s754 met Pci-e en DDR1 zit kost het me geen vermogen voor leuke performance boost _/-\o_

Alleen kan in de review van Anandtech niet goed vinden het Pci-e x4 slot zware beperkingen zal gaan geven voor mijn X850XT.
Kijk hier effe: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2797&p=14

Reken dus op een 10% lagere performance van je kaart vergeleken met andere moederborden.

[ Voor 5% gewijzigd door ByteDelight op 21-08-2006 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Anoniem: 90544 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 14:45:
[...]
Zeker! Dat kan je denk ik het beste in het Core 2 Duo overclock topic doen (zie startpost), voordat we mensen boosmaken ;) Belangrijkste is hoeveel het moederbord haalt, dat de E6300 op 400 FSB kan dat is zo onderhand wel duidelijk. Als je goed kan aangeven welke koeling enz. je gebruikt (ook case)... Alvast bedankt!
Wie geeft me een X6800, dan doe ik wel een mooie review van de overclock performance van dit bordje :*)

Nee, geintje, ik zal binnenkort wel wat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
Een vraagje:
(timings)
tREF staat op 2144T

is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
GTACrime schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 12:27:
[...]

Hmm, twee op 1,5Gb/s is wel wat weinig. Wel leuk dat er ook RAID ondersteuning is.
Verrek, ik wist dat niet eens, maar het staat notabene vetgedrukt op het bord :D 8)7

Heeft iemand de RAID al geprobeerd? :)
Overigens een klein foutje onderaan in de (erg mooie) startpost: "Houdt het topic schoon!". Dat is natuurlijk niet met een t erachter, aangezien het gebiedende wijs is. ;)
OMG, Je hebt hebt helemaal gelijk :S :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
IK heb raid, kom ff met sisoft >>>

max 140mb/s , average 90mb/s , minimum 50mb/s
2x raptor 74 Raid 0

[ Voor 51% gewijzigd door Kakulukia op 22-08-2006 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kakulukia schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:55:
Ik heb hem,

enige wat me niet bevalt is dat het PCIx4 is. Ik las overal pcix16, en wat kreeg ik tot me verbazing, x4.

x4 is slecht voor graka overclock, plus het is slomer.

Overclocken kon ik ook nie. Er zijn heel veel rare opties in BIOS.

-ide drive strength , low lowest normal high highest : waar moet deze opstaan :X

- cpu thermal throttling : moet uit neem ik aan 8)7

- no-execute memory protection : aan of uit ? :'(

- Intel speedstep tech : aan of uit :9

- max cpuid limit: aan of uit ?

-v-link : normal of fast?

Zo zijn er nog meer dingen wat deze bord te bieden heeft, het heeft zo een 40 geheugen instellingen :o
Op de Website van ASRock is een volledige manual te downloaden (die zit dus NIET bij de mobo zelf bij de mobo zit een quick-guide) en hier staan ook de BIOS opties in: http://download.asrock.com/Manual/775Dual-VSTA.pdf <- die is wel nuttig voor topic start lijkt me

Voor de rest is ook "the definitive BIOS optimization guide" een aanrader: http://www.adriansrojakpo...uide/BIOS_Guide_Index.htm download liever de complete PDF dan kan je zoeken (zie onderaan page).

- ide drive strength moet op lowest tenzij je IDE crasht daardoor (dan hoger)
- cpu thermal throttling zou ik aanlaten dan zet je mobo de CPU fan hard/zacht (dit kan je in Windows ook met speedfan zelf regelen)
- no-execute memory protection : aan met Win XP is extra veilig (maar zorgt wel voor compatabiliteits problemen met software: zoek op forum voor een oplossing daarvoor)
- Intel speedstep tech : aan (tenzij je gaat OC'en), maar ik krijg die niet werkend onder Win2K :x
- max cpuid limit: weet ik niet :>

Dan nog aantal vraagjes:
Met het Asus PB5 mobo heb je de optie om de fans via een 4-pins of de oude 3-pins methode aan te sturen. Met 4-pins wordt de fan-snelheid geregeld via de extra stekker; de mobo genereert klok-tiks en zo wordt de fan aangestuurd (of zoiets). Kan dit met dit mobo ook via een of andere manier? Nu is het zo dat ik via speedfan alleen de CPU-fan (en niet de case-fan) kan regelen op de 4-pins methode. DWZ op 100% snelheid in speedfan loopt de fan op 1600 RPM; maar onder 50% snelheid draait deze op 800 RPM en lager kom je niet. Mijn oude mobo had een 3-pins methode en ik kon mijn CPU fan tussen 0 RPM en 1600 RPM laten draaien. (sorry voor het vage verhaal)

Heeft iemand speedstep aan de gang gekregen? Ik krijg mijn CPU maar niet op een lagere snelheid. DMV CrystalCPUID kan de snelheid/voltage handmatig omlaag gezet worden. Alleen of het werkt weet ik niet omdat ThrottleWatch zegt dat hij gewoon nog op 1.86 GHz draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Mijn Asrock 775Dual-VSTA is vrij gaar..... Ik kan het in XP laten freezen binnen 30 seconden :(
En ik ben niet eens aan het overclocken.

Er zijn meer mensen met wat klachten, zie http://forums.anandtech.c...catid=29&threadid=1896616

Copy/paste van mijn probleem gepost op Anandtech:
Problem:
XP freezes. In normal use it happens maybe once every 8 hours. Often when clicking a link in Internet Explore. It hasn't occured yet when playing F.E.A.R. for 2 or 3 hours (without pause). When it freezes, the system just halts (no blue screens etc), keyboard and mouse do not respond, harddisk activity halts.
When I just installed XP, IE once gave a memory error, but I haven't seen that one again.
I also freezed once when I was clicking in a AVI file.
I think it freezes a lot more often when I run CPU and MEM benchmarks in the background

System specs:
-Intel Core 2 E6300
-Asrock 775Dual-VSTA, Bios 1.70
-1x Kingston DDR 512 MB/166 Mhz DDR333
-Ati Radeon 9800 Pro (AGP)
-2x Samsung SpinPoint 400 GB HD's
-Seasonic S12-430 Power Supply (new)
-Windows XP SP2, latest updates
-Not overclocked
-Normal temperature

Question:
CPU-Z shows "Memory Timings Frequency: 444.8 Mhz" shouldn't that be 333 or 166?
I did some extra tests.

When setting the bios to "Flexibility Options: Enabled", the memory speed changes in CPU-Z:

Flexibility Options: Disabled
-Memory Frequency: 444.9 MHz (3:5)
-Cycle Time (tRAS): 7

Flexibility Options: Enabled
-Memory Frequency: 355.8 MHz (3:4)
-Cycle Time (tRAS): 6

When I change the DRAM frequency in the BIOS to DDR266 instead of auto or DDR333, CPU-Z will still show 355Mhz....... :S Why?

Strange thing is that I can play FEAR without problems. I can also surf normally and do other things. (It might only crash once in maybe 8 hours) I can run memtest without problems for 20 minutes (haven't tested it longer). I can even run Prime95 (In-place large FFTs test) next to it simultaneously for 15 minutes (haven't tested it longer) without problems.

BUT when I use Prime95 AND memtest AND start using IE or Firefox heavily, the system will freeze within 30 seconds.
(I test Firefox by opening a lot of tabs, using ctrl-clicks on links.)
Why does it happen so quickly when I heavily use Firefox or IE :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
Cyb schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:13:
Mijn Asrock 775Dual-VSTA is vrij gaar..... Ik kan het in XP laten freezen binnen 30 seconden :(
En ik ben niet eens aan het overclocken.

Er zijn meer mensen met wat klachten, zie http://forums.anandtech.c...catid=29&threadid=1896616

Copy/paste van mijn probleem gepost op Anandtech:

[...]

[...]
Ik heb nergens last van....
2 x 512 MB DDR1 PC 3200 Corsair Value
E6300
ASRock 775Dual-VSTA mobo
Win2K SP4 NL

P95 2414 - Torture Test large FFT's
MemTest 3.4 - All unused RAM, Start Testing
FireFox browsen - beetje surfen op tweakers.net gamespot enz
Dit alles tegelijk....

Ik vind het alleen een beetje vreemde test; memtest vreet toch al je geheugen op? Je HD loopt dan lekker te swappen als een gek (die van mij in ieder geval wel). Daarnaast lijkt me het een software probleem. Bijv. Detonator 80+ crasht als de videokaart overhit raakt (en dus niet netjes calls afwerkt), maar Detonator 60.xx (whatever ik nu heb) vangt dit gewoon op.

[ Voor 20% gewijzigd door TweakerNummer op 22-08-2006 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Denk dat ik de oorzaak gevonden heb, een personal firewall genaamd Jetico (#1 op firewallleaktester.com). Dus idd een software probleem. Zelfs als deze is uitgeschakeld, gaf het toch nog problemen, uninstall hielp wel. Dit verklaart ook waarom bij het laten stressen vooral bij IE en Firefox gebruik, het systeem freezde.

Dus heeft waarschijnlijk niks met mijn Asrock te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Cyb schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 22:26:
[...]

Denk dat ik de oorzaak gevonden heb, een personal firewall genaamd Jetico (#1 op firewallleaktester.com). Dus idd een software probleem. Zelfs als deze is uitgeschakeld, gaf het toch nog problemen, uninstall hielp wel. Dit verklaart ook waarom bij het laten stressen vooral bij IE en Firefox gebruik, het systeem freezde.

Dus heeft waarschijnlijk niks met mijn Asrock te maken :)
Blij dat je je probleem gevonden hebt :)
(En waarschijnlijk nu het moederboardje als geen ander kent :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

anandus schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 22:31:
[...]
Blij dat je je probleem gevonden hebt :)
(En waarschijnlijk nu het moederboardje als geen ander kent :+ )
Idd :)
Nu nog ff snel voor de laatste maal XP clean reinstallen. Door de vele freezes is XP een beetje gaar geworden nu na een aantal XP updates. Kom amper Windows in of explorer.exe crasht met user32.dll :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170433

Heb m ook, ff gekocht omdat ik nog even wil wachten op de nieuwe lanparty DFI >:) en mischien is het geheugen met cas 4 > dan ook beter en goedkoper te krijgen O-)

Maar draait best lekker hier;

- Asrock 880 vsta
- E6600
- 2 x 512 Geil Value
- X1800XT

Gisteren even zitten proberen en mn cheap ass Geil DDR1 gaat volgens mij maar tot 290 fsb
Daarboven kon ik wel eventejes draaien en superpi op 308 bij iets van 2,85 ghz deedie toen in 18,7 sec!

Draai nu stabiel op 2,67. en red ie superpi nét niet onder de 20 sec.

Ga nu maar ff mn zm9500 derop fietsen en dan nogs ff pi-en 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 170433 op 23-08-2006 14:26 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb zojuist een initiele OC-vraag + wat replies verplaatst naar Hoe moet ik een Asrock 775Dual-VSTA overklokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

En zoals beloofd: 775Dual-VSTA in de overclock!

Eenmaal met 2x 512 MB DDR PC3200 geen idee van wie (oem meuk).
Eenmaal met 2x 1 GB DDR2 533 ook as cheap as possible.

Kijken wat ie doet...

Afbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/overclock.jpg

Nogmaals, ik ben van het 'oem geheugen is ook goed' slag, dus vraag me niet naar de merken van de reepjes.

Wat me opviel is dat de 2 (verschillende) DDR reepjes dus echt niet sneller dan exact 400 MHZ lopen (407 MHz ging dus niet), of het zou kunnen dat de grenzen van het bord bereikt waren met 300 MHZ FSB.

Verder vroeg ik me af wat de Command Rate doet, en het blijkt wel iets uit te maken (SuperPi is natuurlijk niet een hele goede benchmark om het verschil hierin te laten zien), dus als 1T stabiel loopt, 1T kiezen.

Met DDR2 kreeg ik de machine zelfs op de nominale snelheid met 1T niet stabiel, dus moest die op 2T draaien, maar ondanks dat scheelt het zo'n beetje 2 seconden met SuperPi of je DDR of DDR2 gebruikt.
Dit vind ik vreemd, want Anandtech liet volgens mij het tegenovergestelde zien (DDR was volgens hun sneller op dit bord geloof ik).

15% OC is natuurlijk niet de 30% op andere borden, maar het scheelt wel zo'n 100 euro voor het bord dus...

Mijn conclusie: o.a. gezien...
- de haperingen bij het opstarten (muis bewegingen stotteren - lijkt op te treden wanneer ATI Cat Control Center geladen wordt), en ..
- het PCIe x4 verhaal (wat een losers van AsRock op dit punt, dat ze dat niet DUIDELIJK in de omschrijvingen en de handleiding zetten),
..denk ik dat ik voor een ander bord ga in de toekomst.
Maar voor de digibeet dus een leuk bord (die zijn naief genoeg om niets te merken van de tekortkomingen).

Greetz again,

Ben de PC Guru

[ Voor 5% gewijzigd door ByteDelight op 25-08-2006 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Interessante test :)
Maar dit bordje is (helaas) niet een overklokmonster, maar echt een upgrade-beestje :)

Ik heb gister mijn bordje binnengekregen, draait prima, maar draait nog op de normale snelheid, misschien dat ik van het weekend ook even ga proberen :)

offtopic:
Oh, en de groetjes hoeven niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
Zoals op die review van anadtech loopt deze bord gewoon niet stabiel op 1T CR. JE moet het op 2T laten.

Ik kreeg hem ook niet over de 300FSB. Maar ik moet hem nog testen met DDR1 geheugen, want me Pc4200 twinmos werkt nogal tegen.

wat verander jij in BIOS? Er zijn veel opties... veel komt me bekend voor van me oude Dualsata2 :>

[ Voor 17% gewijzigd door Kakulukia op 25-08-2006 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

[b][message=26368725,noline]Kakulukia schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 18:04
wat verander jij in BIOS? Er zijn veel opties... veel komt me bekend voor van me oude Dualsata2 :>
Ja, maar die hele specifieke laat ik zoals ze zijn.
De timings voor het geheugen laat ik op auto, aangezien die uit de SPD gelezen worden.
Ik heb geen idee of die 'exact' zijn (precies voor de DDR(2) chippies ingesteld), maar als dat zo is heeft het geen zin om bijvoorbeeld de latency omlaag te gooien - silicium heeft ook gevoel ;)

Verder ben ik eigenlijk vergeten het volgende te proberen:
Ik gebruikte DDR 400 geheugen, maar die loopt op 355 als de FSB op 266 MHz is ingesteld.
Pas als ik de FSB op 300 zet, loopt het geheugen nominaal; de verhouding is dus (aldus CPU-Z) 3:4.
Maar wat ik me afvraag (oei oei, als ik nu maar niet teveel offtopic ga) is als ik het geheugen in de Bios als DDR333 identificeer i.p.v. Auto, dan zal de verhouding FSB:RAM misschien 1:1 zijn, en dus wanneer ik naar 305 MHZ FSB klok, het geheugen op 305 MHz lopen, en dus onder het maximum.
Wellicht loopt het bord dan wel stabiel?
Ken iemand dah proberuh? :?

Ben de PC Guru waiting for your reply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
Je hebt het over DDR1, dus 133,166,200MHz. Je hebt het over de effectieve snelheid (double data rate), dus het is niet 1:1 of 3:4. Bij DDR1 wordt het iets van 5:4 , 6:4, 6:3 (ik noem maar iets).

Ik had alleen Overclock, pcie async. En dan FSB verhoogd, spread sprectum uit. geheugen op gewenste driver , en kijken maar.

Het klokt voor geen meter, met ddr1 nor ddr2

[ Voor 3% gewijzigd door Kakulukia op 25-08-2006 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
bverstee schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 21:23:
[...]

Ja, maar die hele specifieke laat ik zoals ze zijn.
De timings voor het geheugen laat ik op auto, aangezien die uit de SPD gelezen worden.
Ik heb geen idee of die 'exact' zijn (precies voor de DDR(2) chippies ingesteld), maar als dat zo is heeft het geen zin om bijvoorbeeld de latency omlaag te gooien - silicium heeft ook gevoel ;)

Verder ben ik eigenlijk vergeten het volgende te proberen:
Ik gebruikte DDR 400 geheugen, maar die loopt op 355 als de FSB op 266 MHz is ingesteld.
Pas als ik de FSB op 300 zet, loopt het geheugen nominaal; de verhouding is dus (aldus CPU-Z) 3:4.
Maar wat ik me afvraag (oei oei, als ik nu maar niet teveel offtopic ga) is als ik het geheugen in de Bios als DDR333 identificeer i.p.v. Auto, dan zal de verhouding FSB:RAM misschien 1:1 zijn, en dus wanneer ik naar 305 MHZ FSB klok, het geheugen op 305 MHz lopen, en dus onder het maximum.
Wellicht loopt het bord dan wel stabiel?
Ken iemand dah proberuh? :?

Ben de PC Guru waiting for your reply
Ik heb RAM op 133 MHz gezet (DDR-266) en FSB naar 300 gezet. De CPU loopt nu op 2100 MHz (stabiel) en idled op 32c. Na een tijd full load wordt hij ook niet zo warm (geen zin om te testen nu wat de excate temp is). Veel verder kan ik niet OC'en.

Het vreemde is dat mijn geheugen volgens CPU-Z op 500 MHz draait op 2,5 - 3 - 3 - 7 @ 2T.Maar met een AMD 64 kwam het RAM lang niet op 500 MHz. Kortom ik geloof dat er iets flink mis is met dit boards memory controller of CPU-Z (BIOS fix kan misschien helpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
Cpu-z geeft verkeerd aan, ik heb hier 266(PC4200) maar geeft 700 aan.

Wat jij doet is niet slim, ik zou hem terug op de defaults zetten. Je geheugen is waarschijnlijk 200MHZ(pc3200), je zet hem op 133, en geef je hem een overclock van 33, wat resulteert op 166. Je verliest nu 33MHz == veel brandbreedte. 200MHz is sowieso te sloom voor C2d's, daarom kan jij beter alles op stock laten of DDR2( bijv. pc4200) geheugen kopen.

WAt ik in kort wil zeggen, je overclock werkt juist tegen, memory vormt (grote) bottleneck waardoor je pc juist trager gaat werken

(ik hoop dat je het een beetje snapt :*) )

[ Voor 16% gewijzigd door Kakulukia op 25-08-2006 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Ik begin nu toch wel erg te twijfelen, een core 2 duo met dit bord of een X2 met agp/pci-e mobo.
De c2d is tov de X2 sneller maar icm dit bord 5% trager + 10% door de 4x pci-e.
Daarbij heb ik ddr1 met 2-2-2-6 timings wat dan weer iets beter uitpakt op een X2 dan een c2d omdat de laatste meer cache heeft en dus iets minder vaak naar het geheugen moet.
Dit zal wel weer dagen twijfelen worden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
1. die timings zijn alleen goed met S939, en die beginnen te ''vervagen''
daarom zul je een upgrade naar sAM2 moeten doen, dan heb je DDR2800 nodig. Om optimaal te benutten.

2. Prestatie verschil van deze bord is niet zo veel, maar ik raad het je toch niet aan. Ik heb hem nu, maar wil eigenlijk een betere, met name om te OC'en. + ik heb af entoe game crashess, blue screens, reboots terwijl ik niet heb overclocked (bios defaults), niet getweaked ofso, goede koeling.
Het is een hele onstabiele mobo.

conclsie voor jou=
upgrade naar C2d, alleen koop een iets duurdere bord (zie c2d mobo topic, bijv NEO-F, P5B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Ik heb een 2 maand oude 6800GT agp en 3 jaar oud 2*512 2-2-2 BH5 geheugen.
Vandaar dat ik erg twijfel tussen een X2 met ASrock 939Dual-SATA2 of een c2d met dit bord.
Overclocken doe ik niet, wel undervolten icm low rpm fans zodat ik een stil systeem heb. Stabiliteit is uiteraard wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
Dual sata2 is stabieler, maar af en toe had ik er ook problemen mee. Het is meer voor de tweakers bedoelt. Het is ook jammer als je zulke geheugen+mobo hebt en niet overclocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Je had er ook problemen mee??
Ben je wel zeker dat die problemen niet door een ander stuk hardware worden veroorzaakt?
Bvb 2 verschillende merken ram combineren kan problemen geven.
Of zijn al die Asrock borden gaar misschien. :/
/e/
Dat ik dat BH5 nooit oc heb had enkel te zien met mijn A7N8Xdlx rev 2.0, op de doos staat er fsb400 ready maar hoger dan 193 kan het ding niet. :/
Aan het ram zal het wel niet liggen want BH5 chips stonden in die tijd bekend voor hun oc van soms wel 250 2-2-2 (met Vmod).
Ik vraag me toch af of het niet aan een ander onderdeel van je config ligt.

[ Voor 43% gewijzigd door peke op 26-08-2006 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
Nee, hij is wel stabiel. Maar soms wou die nie opstarten ( bios fout lijkt me?), of windows start vanzelf opnieuw, 1T fout, bluescreen. Het kan ook zijn door me overclock. Ik vermoed van niet

Maar ja, ik heb niks tegen asrock. Als ik jou was zou ik het doen, mits je niet overschakeld naar DDR2 en PCie.

-ik verkoop die mijne, net 2 weken oud, niet overclocked. Ik ga toch maar een P5B deluxe halen en PC6400.

[ Voor 10% gewijzigd door Kakulukia op 26-08-2006 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Kakulukia schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 17:08:
Nee, hij is wel stabiel. Maar soms wou die nie opstarten ( bios fout lijkt me?), of windows start vanzelf opnieuw, 1T fout, bluescreen. Het kan ook zijn door me overclock. Ik vermoed van niet

Maar ja, ik heb niks tegen asrock. Als ik jou was zou ik het doen, mits je niet overschakeld naar DDR2 en PCie.

-ik verkoop die mijne, net 2 weken oud, niet overclocked. Ik ga toch maar een P5B deluxe halen en PC6400.
Dat van soms niet opstarten heb ik ook al gehoord bij de A7N8Xdeluxe. De oplossing zou zijn om de biosbatterij te vervangen.
Ik heb eens uitgemeten wat de mijne gaf, het was 2,9V ipv 3. Een nieuw batterijtje vh zelfde type (ander merk) levert 3,3V terwijl er ook 3V opstaat.
Als je de setup nog staan hebt zou ik even een nieuw halen voor 3 euro, die kan je dan blijven gebruiken ook als je een nieuw mobo koopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Kakulukia schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 12:39:
2. Prestatie verschil van deze bord is niet zo veel, maar ik raad het je toch niet aan. Ik heb hem nu, maar wil eigenlijk een betere, met name om te OC'en. + ik heb af entoe game crashess, blue screens, reboots terwijl ik niet heb overclocked (bios defaults), niet getweaked ofso, goede koeling.
Het is een hele onstabiele mobo.
Hier nog een. 3DMark05 crasht geregeld, NFS Underground 2, en verder nog niets geprobeerd. Kantoorapplicaties geen probleem.

Ik krijg het gevoel van ... 'shitbord'. :(

Maar volgens mij is er geen goed alternatief.
Als je een ander, stabiel, bord wilt, zul je moeten kiezen tussen AGP òf PCI-Express.
En meer geld uit het laatje moeten halen (daarbij komt dat niemand dit bord tweede hands wil als ze dit topic hebben gelezen denk ik).

Ik heb nooit echt problemen ondervonden met AsRock borden, maar deze is toch wel gevoelig / kleinzerig.

[ Voor 23% gewijzigd door ByteDelight op 26-08-2006 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
bverstee schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 20:53:
[...]

Ik krijg het gevoel van ... 'shitbord'. :(
Ik ook een beetje.

Hij loopt in games vast, en throttled veel (terwijl ik met deze specs alles op high moet kunnen spelen op een zeer hoge fps).

Iemand die insteresse heeft in een 1 week oude Asrock 775Dual-VSTA en 2gig Twinmos PC4200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Erg jammer dit.
Ben je echter wel zeker dat het bord compatibel is met je ram?

Ik heb onlangs een mat van me 1GB zien aanschaffen om zijn 2*512 wat bij te staan in 3dsMax.
In windows ed loopt alles perfect maar in een game zoals bvb wow loopt de pc vast.
Zonder die extra GB werkt zijn pc al 2 jaar perfect. Het betreft een Epox mobo met A64 3000+.
Ik zou eens memtest en/of prime95(large mem stresstest) opzetten voor enkele dagen om te zien of er errors zijn. Als je errors krijgt zonder dat je pc reboot is de kans groot dat je mem incompatibel is.
Zorg er ook voor dat je de chipsetdrivers van de chipsetmaker installeert en niet van de fabrikant van het bord, dit leverde bij mijn maat ook stabiliteitsproblemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
Ik weet niet of ie compatibel is met me ram. Zou toch gewoon moeten.

over welke chipset drivers heb je het? Ik heb gewoon 4-1 chipset driver,raid driver, sounddriver van asrock geinstalleerd. Hoor ik nog andere te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Het is een totaalgevoel, niet alleen vanwege de vastlopers. :|

De overstap naar 2x 1 GB DDR2 is misschien niet erg slim geweest |:( , omdat ik het gevoel heb dat die vastlopers daardoor nu geregeld voorkomen. Maar ik zal de timings handmatig nog wat verruimen, zodat de reepjes misschien wat meer rust krijgen.

Maar ook al zijn deze reepjes allemaal low-budget, memtest86 geeft geen fouten, en beproeft ze toch ook vrij optimaal.

Mijn intuïtie zegt in ieder geval dat een ander bord geen problemen zal hebben zoals deze, en ook niet met het el cheapo DDR2 geheugen.

Ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
* anandus heeft el-cheapo (Twinmos, €80,-) DDR2 1Gb pc5300 geheugen, en ik heb geheel geen problemen.
Alleen wil-ie niet echt hoger klokken dan 300Mhz FSB, maar alles heb ik ook op auto staan, nog niet echt verdiept in het bios.

Het is een retestabiel bordje hier (ben nog geen instabiliteit tegengekomen, behalve dat-ie niet bootte op een FSB van 333 :P ).

Maar loopt-ie instabiel op normale snelheden of als je overklokt? Als het het laatste is dan kan je een vcore-mod doen om de vcore omhoog te schroeven (of je kan hem lager klokken). Het is natuurlijk niet echt een overklokkkers bordje. You can't have your cake and eat it too :)

edit:
En groetjes of naam onder je post hoeft niet ;)

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 27-08-2006 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

anandus schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 10:38:
* anandus heeft el-cheapo (Twinmos, €80,-) DDR2 1Gb pc5300 geheugen, en ik heb geheel geen problemen.
Ik weet het eigenlijk niet meer zeker, maar met DDR1 had ik volgens mij ook geen vastlopers.
Omdat de benchmark die ik zelf had opgesteld echter aangaf dat DDR2 iets sneller is, en omdat ik maar 60 euro heb betaald per GB (Cool-Prices), heb ik daarvoor gekozen.
Zie hier: http://www.cool-prices.nl/index.php/18,hid--2,sgid--176,artId--5634

De oude DDR reepjes zijn inmiddels weggeassembleerd :'(
Maar loopt-ie instabiel op normale snelheden of als je overklokt? Als het het laatste is dan kan je een vcore-mod doen om de vcore omhoog te schroeven (of je kan hem lager klokken). Het is natuurlijk niet echt een overklokkkers bordje. You can't have your cake and eat it too :)
Hij loopt op 266 MHZ FSB al onstabiel -> met DDR2.
Ik heb net ook eens de memory instellingen vertraagd (3,3,3,9 -> 4,4,4,9), maar dat hielp niks.
CPU-Z geeft netjes aan dat ik het geheugen op 4,4,4,9 heb ingesteld, dus dat is ok.
Memtes86 geeft na 3 passed geen enkel probleem, dus het is niet (alleen) het geheugen.

Mijn vraag:
Wie heeft dit bord met DDR2 (dual channel) stabiel gekregen?
Met welk type geheugen? Welke veel-eisende programma's (games, 3DMark) heb je geprobeerd?
*; Please let us know!!! :Y *O*

Btw: zou het theoretisch uitmaken of je de 2 reepjes in dual of single channel mode hebt lopen?

[ Voor 10% gewijzigd door ByteDelight op 27-08-2006 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
En je memory gewoon op auto?
Ik heb mijn memory op auto lopen, heb nog niets handmatigs geprobeerd.

Mij viel wel op in CPU-Z dat als ik gewoon op 1,86Ghz draai mijn geheugen op 4-4-4-12 draait.
Maar nu ik op 2,1Ghz zit is mijn geheugen volgens CPU-Z 5-5-5-15.

Maar hij loopt al instabiel als je alles (incl. FSB) op auto zet?
Wat gebeurt er als je je mem op 4-4-4-12 zet?

Ik heb niet echt veeleisende programma's gebruikt, Rome Total War, Civ4, wat encoding (terwijl ik aan het webcammen, muziek luisteren en internetten was), maar nog geen Oblivion :P
Maar ik heb helemaal niets van instabiliteit gemerkt.

Mijn geheugen is dus Twinmos 1Gb DDR2-667 (pc5300) CL4.
Maar het is bij mij single channel (had niet genoeg geld voor mijn 2e reepje, volgende maand weer :+ ).

Theoretisch zou dualchannel uit moeten maken, hoeveel dat is weet ik niet. Misschien moet iemand dat maar testen :P

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 27-08-2006 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Kakulukia schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:28:
Ik weet niet of ie compatibel is met me ram. Zou toch gewoon moeten.

over welke chipset drivers heb je het? Ik heb gewoon 4-1 chipset driver,raid driver, sounddriver van asrock geinstalleerd. Hoor ik nog andere te installeren?
Ik zou beginnen met die sounddriver van Asrock te vervangen door 1 vd fabrikant van je onboard geluid, wellicht Realtek.
Zet dan ook eens alles op default en laadt de optimal default settings in je bios.
Schakel verder ook alles uit wat je niet nodig hebt, als je geen raid gebruikt schakel je de controller uit en gooi je die driver er af.

Als je nog probs hebt proberen met 1 latje ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
Die sounddiver die erbij is geleverd is van REaltek.

Ik heb alles op auto, geheugen op auto, cpu op auto.

In BF2 loopt het opzicht stabiel, heel af entoe loopt ie vast wanneer je net in een server zit (meedoen in spel ofso). Maar dat is volgens mij een bug van het spel zelf.

Lord of the rings battle for middle earth 2, veel fps drops, throttling achtig, spel loopt soms vast MET melding PC crash ofso.

Meer spellen heb ik op de moment niet geinstalleerd.

3dmark06 loopt goed met bios defaults, maar als ik al een paar mhz overclock doe, wil die al nie meer. Mijn gpu klokt ook niet (7900GT), maar dat zal wel aan me cheap 400W voeding liggen.

ik zal memtesten, maar welke moet ik kiezen? Ik dacht dat hij bij extended test al stoptte op 21% , hij wou nie verder (althans dat denk ik), numlock kon ik nog aan/uit zetten, dus er was nog activiteit.
Ik heb btw 2gb pc4200 Twinmos @4-4-4-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
Realtek heeft nieuwere drivers dan ASRock heeft. Dit is HD Audio driver versie 1.44. Te downloaden via http://www.majorgeeks.com/download4902.html (realtek servers zijn traag).

Voor de rest is vooral de nieuwste VIA 4-in-1 driver van belang: http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=2

Weet iemand wie de maker van dat on-board LAN geval is en waar de driver daarvan te downen is (dus niet via ASRock want die zijn traag met updates)? Heeft iemand al VIA drivers geprobeerd voor de LAN ;in de device manager staat namelijk: VIA compatable fast ethernet adapter.

VT6107_VT8231_VT8233_VT8235_VT8237_VT8251v44FVIA.zip lijkt te werken voor mij.

[ Voor 19% gewijzigd door TweakerNummer op 27-08-2006 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Misschien ten overvloede, maar jullie hebben natuurlijk Windows opnieuw geïnstalleerd na de installatie van het nieuwe moederbord?

En inderdaad even proberen met 1 latje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

anandus schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 12:55:
Misschien ten overvloede, maar jullie hebben natuurlijk Windows opnieuw geïnstalleerd na de installatie van het nieuwe moederbord?

En inderdaad even proberen met 1 latje :)
Duhuh :)

Ik heb net de memory mode op Single Channel ingesteld.
Het lijkt stabieler te lopen (30 minuten zonder vastlopers i.p.v. 5 minuten), maar het gebeurt soms nog wel.

Ik probeer zo de nieuwste Via en Realtek drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Memtest stopt normaal niet, het geeft enkel errors of geen errors.
Het draait ook op een floppy boot disk waardoor er dus erg weinig code is waarop de pc zou kunnen vastlopen (geen OS) dus het is wellicht de meest betrouwbare manier om je ram te testen.
Als je fouten krijgt weet je al wat het probleem is, incompatibiliteit.

Dat je pc hapert is denk ik ook een teken van incompatibiliteit met je ram.
Die maat van me had ook chops en lange loading in wow tot zn pc random vastliep, nieuw latje eruit en weg problemen.
Als je nog een pc hebt met ander ram moet je dit zeker eens uittesten icm dit bord, grote kans dat je nergens meer last van hebt. Ik baal er persoonlijk ook erg van dat geheugen en moederborden zo vaak slecht samenwerken, zelfs een compatibility list kan er niet af. :/

Grote vertragingen duiden erop dat gegevens corrupt zijn en dus opnieuw moeten verzonden/ontvangen worden door je cpu tot het boeltje een keertje definitief vastloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Probeer inderdaad eens een ander geheugenreepje als dat kan.
En laat memtest een nachtje draaien, of in ieder geval een paar uur.

Ik heb dus Twinmos 1Gb DDR2-667 (pc5300) CL4 (van Salland), en dat geeft geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hem stabiel gehad op 2,7 veel erboven gaat ie niet met ddr1

Had een;

e6600
met;
VSTA
2x512 d.Channel Geil value

Op superpi had ik daarmee een nette verbetering van +/- 1,5 sec in de 1M run!

van ong. 21 (stock) )naar 19,3!

Het leuke is dat ik eht bordje gebruikte met een x1800xt 512 en dacht dat deze wel een beetje ingeperkt werd door de PCI-E 4x :( .................... dat was dus niet zo!!!!

Heb nu een Asus P5B deluxe, dit is een veel beter klok bordje ;) maaaaaaaaar......

Mijn ervaring is dat in 3d mark 2005 op stock speeds de score bijna hetzelfde uitpakt;

VSTA: +/- 8900 puntjes

P5B-D. +/- 9200 puntjes!

........... verschil is dus nihil met zelfde proccessor en nu zelfs ddr2 van corsair.. cas.3!
Dus verschil zit hem in het geheugen en de standaard iets sneller gecklokte bord van ASUS.

Mijn Conclusie; X1800XT word NIET tot bijna niet beperkt door de PCI-Express 4X van de VSTA!!!

:) Enja vsta is nu te koop voor 50 euro kom ik hem bij je langsbrengen, als nieuw 3 dagen gebruikt!!!!! :) Mits niet in groningen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
Iedereen loopt vast bij 300FSB :p

Als ik overweeg om draadloos internet te kopen koop ik een P5b delux wifi/ap. Dan ga ik pas overklokken.

Past een zalman 7000b-cu(compatable met S775 met een extra zalman dingetje)? Ik heb nu intel koeler erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
pci-e 4x == agp 4x == 1GB/s

Het verschil tss agp 4x en agp 8x is echt wél te merken op mijn pc met 6800GT.
De min fps niet, de max wel in ut2k4.
Er zal sowieso altijd een performancehit zijn. Ik vind het flauw dat ze op die 4 lanes bespaard hebben, scheelt mss 1-2 dollar in de prijs van dit bord.

Deze cpu ondersteund denk ik speedstep, kan je dan de vCore aanpassen (verlagen) met tools zoals Rightmark cpu clock utility?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maarum, "Kakulukia" .....

De P5B heeft WIFI AP wat dient als netwerk "router" je kunt dus gewoon connecten met bv. laptop naar de p5b zodat je zaadloos internet hebt >:)

Dussuuhhh niet kopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 186451

Ik heb nu wat topics door gelezen en testjes bekeken etc, maar ik zou het fijn vinden als iemand mij gewoon wat advies kan geven.

Ik was van plan dit te kopen:
Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz 1066 MHz 2 MB Boxed
Asrock Moederbord 775Dual-VSTA VIA PT880 Pro 1066 MHz
Sapphire Radeon X1900 XT 512mb DDR3, (pci-e, 2xdvi) Vivo
Antec Sonata Lifestyle II Zwart ATX 450 W 1 x 120mm
Arctic Freezer 7 Pro Intel: 775

En dan de 2x Kingston 512 mb DDR pc3200 400 Mhz die ik mijn huidge pc heb gewoon te gebruiken.

Mijn broer had dit moederbord uitgezocht en ik was me er van bewust dat de overal performance iets minder zou zijn. Alleen nu las ik dus dat deze mobo maar 4x Pci-e had inplaats van 16x en dat dit toch ook wel weer uitmaakte. Vooral op de high res testjes. Daarnaast las ik dat er een paar mensen de mobo als onstabiel ervaren zonder to oc'en.

Als extra info puntje, ik was wel van plan een beetje te oc'en, niet extreem, maar gratis wat extra snelheid is altijd lekker.
Dus nu is mijn vraag, zal ik gewoon deze mobo kopen en dan later gewoon upgraden naar een nieuw mobo en ddr2 geheugen of is het toch slimmer om maar meteen wat dieper in de buidel te tasten en een asus mobo te kopen en ddr2 geheugen.

Tests zijn alleen maar cijfers, heb liever wat advies van mensen die er gewoon ervaring mee hebben.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Anoniem: 186451 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 18:53:
Dus nu is mijn vraag, zal ik gewoon deze mobo kopen en dan later gewoon upgraden naar een nieuw mobo en ddr2 geheugen of is het toch slimmer om maar meteen wat dieper in de buidel te tasten en een asus mobo te kopen en ddr2 geheugen.

Tests zijn alleen maar cijfers, heb liever wat advies van mensen die er gewoon ervaring mee hebben.
Alvast bedankt.
Ik zeg: niet kopen, bespaart je een hoop onduidelijkheid ("wat is t nou dat niet echt lekker werkt?").
Als je m wilt kopen: die van mij gaat voor 45 euro de deur uit ;)

Ik ben aan deze aan het denken:
Intel DP965LTCK, P965 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, 1394) (105 €)
Maar ik kan er geen reviews van vinden...

Er is ook een bord van MSI voor 95 euro, maar die geeft ook wat problemen lees ik hier en daar.
Beide borden overigens alleen met PCI-X en DDR2...

Hoe dan ook, er is niet echt een goed alternatief voor de 775Dual-VSTA.
Het is òf:
1. AGP & DDR: beetje keus (< 70 euro)
2. AGP & PCI-X & DDR1 & DDR2: alleen de 775Dual-VSTA (55 euro)
3. PCI-X & DDR2: de rest. (>95 euro)

Verder ken ik niks vinden. Balen... :(

[ Voor 33% gewijzigd door ByteDelight op 27-08-2006 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
http://www.hardwarezone.c...ew.php?id=1998&cid=6&pg=9

Nogal negatief hier.
De prestaties blijven behoorlijk achter waardoor ik net zo goed een X2 met de Asrock 939Dual-SATA2 kan halen. De 5% lagere prestaties icm de -10% van pci-e 4x doen het voordeel van de c2d volledig teniet.
Erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
corpseflayer schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 16:27:
pci-e 4x == agp 4x == 1GB/s

Het verschil tss agp 4x en agp 8x is echt wél te merken op mijn pc met 6800GT.
De min fps niet, de max wel in ut2k4.
Er zal sowieso altijd een performancehit zijn. Ik vind het flauw dat ze op die 4 lanes bespaard hebben, scheelt mss 1-2 dollar in de prijs van dit bord.

Deze cpu ondersteund denk ik speedstep, kan je dan de vCore aanpassen (verlagen) met tools zoals Rightmark cpu clock utility?
Ik heb zelf speedstep niet aan de gang gekregen, iemand anders wel geloof ik. Ik heb vCore/multi aanpassen via rightmark CPU & via CrystalCPUid geprobeerd. Het leek te werken maar CPU-z gaf geen verandering aan. Met een AMD 64 was dit veel makkelijker :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
TweakerNummer schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 20:47:
[...]

Ik heb zelf speedstep niet aan de gang gekregen, iemand anders wel geloof ik. Ik heb vCore/multi aanpassen via rightmark CPU & via CrystalCPUid geprobeerd. Het leek te werken maar CPU-z gaf geen verandering aan. Met een AMD 64 was dit veel makkelijker :(
Dat geeft dan wel de doorslag voor mij om dit bord niet te kopen. Ik oc dan wel niet maar ik wil de marge vd cpu wel benutten om minder lawaai te hebben vd fans. Morgen X2 bestellen dus, jammer want de c2d is wel een stukje sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
corpseflayer schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 22:14:
[...]

Dat geeft dan wel de doorslag voor mij om dit bord niet te kopen. Ik oc dan wel niet maar ik wil de marge vd cpu wel benutten om minder lawaai te hebben vd fans. Morgen X2 bestellen dus, jammer want de c2d is wel een stukje sneller.
De fan control werkt wel. Mijn CPU draait op 1200 rpm (standard Intel fan maar wel met Zalman pasta) en dan is ie stil (niet fluister stil of zo, maar niet irritant) en wordt 33-35 graden idle. Overigens kan je maar 1 case-fan aan het mobo aansluiten en die kan je dan niet met BIOS/Speedfan instellen om zachter te draaien (zal je hardware voor moeten hebben). Dit mobo is wat dat betreft niet echt ideaal voor stilte.

Overigens was er laatst een review dat aangaf dat CnQ van AMD voor prestatie verlies zorgde en dus maar beter uitkon (dit kan je niet aan/uitzetten in Windows dus een reboot). Overigens is dit wel interessant voor je: http://tweakers.net/benchdb/test/260

Daarnaast is er ook nogal een verschil tussen de mobo's hoeveel stroom ze verbruiken (daar moet je dus ook op letten)!

[ Voor 15% gewijzigd door TweakerNummer op 27-08-2006 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Ik ben niet zo geïnteresseerd in CnQ, wel in vCore verlagen met RMclock. De cpu mag op default speed lopen, met de vCore lager en de fan op 7V zal het allemaal stil en koel genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Grappig :)

Dit moederbord bedient een bepaalde niche-markt, namelijk de mensen die hun AGP-kaat en hun DDR1-geheugen over willen zetten op een Core 2 Duo bord.
Het is een redelijk uniek bord met de eigenschappen dat je onderdelen uit de 'oude generatie' kan gebruiken met een processor uit de 'nieuwe generatie'.

En het enige wat ik lees is dat het moederbord slecht overklokt :P
Wat verwacht je dan? :+

Misschien moet ik met koeienletters in de openingspost zetten: Dit is geen overklokbordje! Wees blij met 2Mhz extra!

Zoals eerder genoemd: Er zijn veel betere bordjes om te overklokkken of wat voor features dan ook :)

Dit bordje is om AGP&DDR1-mensen aan een C2D te helpen.
Niet voor funky overklok-trucjes.
Voor overklok-dingetjes zijn er véél betere bordjes :)

@Bart/Ben/Bob:
Jij doet je bordje de deur uit?
Heb je het probleem nou gedetermineerd? Want daar zijn wij allen benieuwd naar :)
Was het geheugen incompatibel? Was het moederbord kapot? Wat was nou de clue? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
anandus schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 01:50:
Grappig :)

Dit moederbord bedient een bepaalde niche-markt, namelijk de mensen die hun AGP-kaat en hun DDR1-geheugen over willen zetten op een Core 2 Duo bord.
Het is een redelijk uniek bord met de eigenschappen dat je onderdelen uit de 'oude generatie' kan gebruiken met een processor uit de 'nieuwe generatie'.

En het enige wat ik lees is dat het moederbord slecht overklokt :P
Wat verwacht je dan? :+

Misschien moet ik met koeienletters in de openingspost zetten: Dit is geen overklokbordje! Wees blij met 2Mhz extra!

Zoals eerder genoemd: Er zijn veel betere bordjes om te overklokkken of wat voor features dan ook :)

Dit bordje is om AGP&DDR1-mensen aan een C2D te helpen.
Niet voor funky overklok-trucjes.
Voor overklok-dingetjes zijn er véél betere bordjes :)

@Bart/Ben/Bob:
Heb je het probleem nou gedetermineerd? Want daar zijn wij allen benieuwd naar :)
Was het geheugen incompatibel? Was het moederbord kapot? Wat was nou de clue? :)
Ik denk dat (bijna) iedereen wel zijn FSB van 266 naar 300 krijgt zonder problemen. Als Clockgen inderdaand verschijnt voor dit bord, kunnen we waarschijnlijk wel goed oc'en (http://www.xtremesystems....highlight=asrock+clockgen).

K7S5A was ook een dual-budget-bordje (SDR + DDR) en kon dankzijn clockgen/speedfan naar 166 MHz FSB (via BIOS was dit niet mogelijk). Misschien komt het bij de ASRock mobo ook door de PLL net zoals de K7S5A (die werd toen vervangen door hardcore modders). Het is afwachten en hopen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
anandus heeft wel gelijk. Ik heb het ook niet gekocht om te klokken, het zou wel leuk zijn :9~ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

anandus schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 01:50:
@Bart/Ben/Bob:
Ik (Ben) heb het probleem nog niet kunnen traceren, maar ik heb gisteren nieuwe Via en Realtek drivers geïnstalleerd, dus moet effe flink gassen in NFSU2 en 3DMark05 de computer laten pijnigen (ik heb helaas alleen zaterdag en zondag's weekend...).
Laat het vanavond wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

TweakerNummer schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 02:23:
[...]

Ik denk dat (bijna) iedereen wel zijn FSB van 266 naar 300 krijgt zonder problemen. Als Clockgen inderdaand verschijnt voor dit bord, kunnen we waarschijnlijk wel goed oc'en (http://www.xtremesystems....highlight=asrock+clockgen).

K7S5A was ook een dual-budget-bordje (SDR + DDR) en kon dankzijn clockgen/speedfan naar 166 MHz FSB (via BIOS was dit niet mogelijk). Misschien komt het bij de ASRock mobo ook door de PLL net zoals de K7S5A (die werd toen vervangen door hardcore modders). Het is afwachten en hopen.....
Zo hé, moet je dit eens zien:
Anandtech P5B overclock met de E6300

Afbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/E6300_P5B.jpg

Effe denken, met de 775Dual-VSTA mag ik van 266 naar 300 klokken (= 13% overclock).
Met de P5B van 266 naar... 525 (van 1.86 GHz naar 3,675 Ghz = 98% overclock) :D

Ik verkoop definately dit bord, en ga voor de P5B 8)

En je hebt gelijk, de 775Dual-VSTA is niet gemaakt om te overclocken, maar ik wil wel een stabiel en lekker lopend bord bij mn E6300 beestje.

Nogmaals mijn conclusie: de E6300 is niet gemaakt voor een bord als de 775Dual-VSTA, en eigenlijk had AsRock de 775Dual-VSTA helemaal niet moeten introduceren.

De 775Dual-VSTA is een bord dat inderdaad leuk is voor een upgrade, maar dan met een CeleronD of Pentium4/D. Voor de Core 2 is het gewoon niet lekker genoeg.
Het is als een BMW motor in een Alto stoppen... ik zeg niks meer... :X

[ Voor 19% gewijzigd door ByteDelight op 28-08-2006 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
bverstee schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:25:
[...]

Ik (Ben) heb het probleem nog niet kunnen traceren, maar ik heb gisteren nieuwe Via en Realtek drivers geïnstalleerd, dus moet effe flink gassen in NFSU2 en 3DMark05 de computer laten pijnigen (ik heb helaas alleen zaterdag en zondag's weekend...).
Laat het vanavond wel weten.
offtopic:
Ja, het was al laat (en aangeschoten) en was je naam vergeten, sorry :P

Maar ik ben wel benieuwd naar de uitslag :)
Welke bios gebruik je trouwens? Ben zelf net van 1.10 naar 1.70 gegaan, en wat ik op het eerste gezicht zie is dat er een menuutje "advanced memory nogwat" bijgekomen is. (Of zat-ie er al en is het mij gewoon niet eerder opgevallen? :P )
bverstee schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:30:
[...]

Zo hé, moet je dit eens zien:
Anandtech P5B overclock met de E6300
[afbeelding]

Effe denken, met de 775Dual-VSTA mag ik van 266 naar 300 klokken (= 13% overclock).
Met de P5B van 266 naar... 525 (van 1.86 GHz naar 3,675 Ghz = 98% overclock) :D
Moet je voor de gein eens hier kijken:
[OC] Core 2 Duo OC/ info Topic
;)

100% wordt regelmatig gehaald :)
(al is dat unlocken wel stoer! :D )
edit:
Eigenlijk zou zo'n multiplier-unlock ideaal zijn voor dit bordje met z'n ****-FSB :)

edit:
Ow, het is vooral de multiplier omlaag unlocken

[ Voor 35% gewijzigd door anandus op 28-08-2006 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

anandus schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:30:
offtopic:

Welke bios gebruik je trouwens? Ben zelf net van 1.10 naar 1.70 gegaan, en wat ik op het eerste gezicht zie is dat er een menuutje "advanced memory nogwat" bijgekomen is. (Of zat-ie er al en is het mij gewoon niet eerder opgevallen? :P )
Wow, wat een snelle quote, ik had de post nog niet eens perfect klaar ;)

Ik heb 1.7 geflashed.
Daarna pas met de memory timings gespeeld (in negatieve zin, dus langere vertragingen).
Maar geen verbeteringen.

Let wel: als er een lijst zou zijn 'dit is het allergoedkoopste geheugen in Nederland' dan heb ik denk ik nr. 3 gekocht, DDR2 533 reepjes van 1 GB voor 59 euro.
Geen problemen in Memtest86, maar vastlopers in XP. :*(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Heb je toevallig een Ati-kaart?
Welke Catalyst-drivers gebruik je?

Op het forum van anandtech kom ik e.e.a. tegen over instabiliteit met een ASrock + Ati.
Kan je een andere kaart misschien even gebruiken om dat te testen?
Dan weten we of het ligt aan de combo mobo+mem of de combo mobo+videokaart :)

edit:
Audio en Via drivers toegevoegd aan startpost :

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 28-08-2006 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

anandus schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:46:
Heb je toevallig een Ati-kaart?
Welke Catalyst-drivers gebruik je?

Op het forum van anandtech kom ik e.e.a. tegen over instabiliteit met een ASrock + Ati.
Kan je een andere kaart misschien even gebruiken om dat te testen?
Dan weten we of het ligt aan de combo mobo+mem of de combo mobo+videokaart :)
Jazeker, een X1600 AGP 256 MB DDR2.
Ik heb zo geen andere kaart liggen, maar ik kreeg de afgelopen weken ook al het gevoel dat het iets met de AGP-sturing te maken had, omdat het gestotter (hoe noemen ze dat nou - hickups?) vooral voorkwam als ik de computer startte en Control Center geladen werd (scherm effe zwart), en als ik uit games of 3DMark terugkwam.

Maar, is er daar al iets over bekend op het Anandtech forum? Ik zal zo zelf wel effe kijken (ALT-TAB-TAB haha! staat al open).

edit:
laatste catalyst drivers; 6.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
bverstee schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:51:
[...]

Jazeker, een X1600 AGP 256 MB DDR2.
Ik heb zo geen andere kaart liggen, maar ik kreeg de afgelopen weken ook al het gevoel dat het iets met de AGP-sturing te maken had, omdat het gestotter (hoe noemen ze dat nou - hickups?) vooral voorkwam als ik de computer startte en Control Center geladen werd (scherm effe zwart), en als ik uit games of 3DMark terugkwam.

Maar, is er daar al iets over bekend op het Anandtech forum? Ik zal zo zelf wel effe kijken (ALT-TAB-TAB haha! staat al open).
/me Doet Sherlock Holmes outfit aan

Ik ben heel erg benieuwd of het misschien daaraan zou kunnen liggen. Op het forum van anandtech doet iedereen alleen maar klagen (net als hier eigenlijk :+ ), dus je moet tussen de bomen het bos proberen te zien :P

Het is jammer dat je geen andere kaart hebt liggen, misschien 'effe' lenen van een vriend ofzo?
Want het is natuurlijk zo uitgevogeld of het probleem in die hoek ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

anandus schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:54:
[...]

/me Doet Sherlock Holmes outfit aan

Ik ben heel erg benieuwd of het misschien daaraan zou kunnen liggen. Op het forum van anandtech doet iedereen alleen maar klagen (net als hier eigenlijk :+ ), dus je moet tussen de bomen het bos proberen te zien :P

Het is jammer dat je geen andere kaart hebt liggen, misschien 'effe' lenen van een vriend ofzo?
Want het is natuurlijk zo uitgevogeld of het probleem in die hoek ligt :)
Ik heb een PCI-X X1600 besteld (morgen binnen denk ik), omdat dat natuurlijk de tussenstap richting een ander bord is. Ik zal het dan proberen. Of weet je zo dat er ook met ATI PCI-X kaarten problemen zijn op dit bord?

Ik hou niet van klagen 8) maar ook niet van een lege portemonnaie door allerlei hardware te kopen om de problemen van AsRock op te lossen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
bverstee schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:58:
[...]

Ik heb een PCI-X X1600 besteld (morgen binnen denk ik), omdat dat natuurlijk de tussenstap richting een ander bord is. Ik zal het dan proberen. Of weet je zo dat er ook met ATI PCI-X kaarten problemen zijn op dit bord?
offtopic:
Het is geen PCI-X, maar PCI-e. PCI-X is een server PCI-slot :)
Ik hou niet van klagen 8) maar ook niet van een lege portemonnaie door allerlei hardware te kopen om de problemen van AsRock op te lossen }:O
Nee, tuurlijk niet :P
Daarom is het jammer dat je niet een nVidia-kaartje ergens kan lenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

anandus schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:04:
[...]
offtopic:
Het is geen PCI-X, maar PCI-e. PCI-X is een server PCI-slot :)
Okee
Nee, tuurlijk niet :P
Daarom is het jammer dat je niet een nVidia-kaartje ergens kan lenen :)
Ik heb alleen een TNT2 kaartje liggen :D
Zal ik daarmee aan de slag gaan?
Kan in ieder geval proberen of het stotteren dan minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
bverstee schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:06:
[...]
Zal ik daarmee aan de slag gaan?
Kan in ieder geval proberen of het stotteren dan minder is.
Precies, dat bedoel ik! :)

Je 3DMark zal waarschijnlijk niet eens draaien (of je moet 99 of misschien 03 nemen).
Maar je kan wel kijken hoe stabiel je systeem is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

bverstee schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:06:
...
STOP THE PRESSES! Sorry, dat is wat overdone, maar...

Ik bedenk me ineens nog wat!

Ik heb de laatste Catalyst drivers geïnstalleerd omdat ik last had van Motion Blur in MCE.
Dat probleem lijkt daarmee opgelost, maar met 6.8 had ik een nieuw probleem:
Als de computer opnieuw opgestart was in mijn account is er 'niks' aan de hand, maar als mn vrouw haar account startte, werd zodra Control Center bij haar op het startbalkje verscheen het kleuren-profiel van de kaart vernaggeld (is dat Nederlands?).
Dwz, o.a. de helderheid ging <<< omlaag.
Als ik dan Control Center open en de kleureninstellingen op default zet, is het beeld weer normaal.
Het vreemde eraan is ook dat de cursor op zo'n moment helder wit is, maar de rest van het beeld zeer donker.

Dit is natuurlijk heel raar, en doet zich alleen bij het aanmelden van haar account voor, en ook al zet ik defaults terug en apply ik ze, elke keer bij het opstarten komt het terug.
Dit heb ik nooit eerder bij Catalyst drivers meegemaakt.
Het zou mij niet verbazen dat het een combinatieprobleem met het bord is.

En ik had problemen met het installeren van 6.8 over 6.7; installatie liep vast aan het einde.
Deïnstalleren van alles en opnieuw installeren na reboot ging wel.

[ Voor 6% gewijzigd door ByteDelight op 28-08-2006 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Er komen nu ook wat posts van NVidia kaarten i.c.m. dit bord met vastlopers op Anandtech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
Kunnen jullie ff bij everest kijken wat er bij

moederbord>>chipset>> geheugen timings

ik heb bij tREF een hele hoge waarde.... Wat hebben jullie daar??
Refresh Period (tREF) 2144T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
anandus schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:30:
[...]

offtopic:

[...]
Moet je voor de gein eens hier kijken:
[OC] Core 2 Duo OC/ info Topic
;)

100% wordt regelmatig gehaald :)
(al is dat unlocken wel stoer! :D )
edit:
Eigenlijk zou zo'n multiplier-unlock ideaal zijn voor dit bordje met z'n ****-FSB :)

edit:
Ow, het is vooral de multiplier omlaag unlocken
De CPU gaat toch standaard al omlaag in multiplier (6x of 7x)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Wel jammer dat de 775Dual-VSTA geen Dolby Digital Live ondersteunt. Ik ging er in het begin wel vanuit dat deze feature aanwezig zou zijn, maar dat blijkt alleen bij andere chips uit de ALC888 serie het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

TweakerNummer schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 19:49:
[...]

De CPU gaat toch standaard al omlaag in multiplier (6x of 7x)?
Nee nee nee, dat is Intel Speedstep, die zorgt dat de CPU ietwat lager geklokt wordt wanneer die idle is (tja, de FSB kan Intel niet wijzigen vanuit de CPU, de Multiplier wel).

Een variabele multiplier heeft vooral voordelen omdat de FSB verder omhoog kan voordat de CPU aan zn max zit, zodat ook geheugen e.d. (PCI-e) sneller lopen (dan heeft sneller geheugen ook echt zin).

Bij bijna alle andere borden kan overigens de FSB gemakkelijk op 400-500 MHz, terwijl dit bordje slechts 303 haalt. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Stelling: AsRock 775Dual-VSTA is een leuk upgrade-bordje voor CeleronD of Pentium4/D met AGP en DDR, maar niet voor Core2.

775Dual-VSTA - 50€
CeleronD - 35€
1 GB - 60€
=145 euro

Mee eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
bverstee schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 20:07:
Stelling: AsRock 775Dual-VSTA is een leuk upgrade-bordje voor CeleronD of Pentium4/D met AGP en DDR, maar niet voor Core2.
Waarom niet? :)
Al zou ik eerder een, afhankelijk van het budget, een Core 2 Duo nemen, dan een Celeron.
Ik was voor €230,- klaar (mobo+CPU), en ik kwam van een oeroude Northwood vandaan :)
775Dual-VSTA - 50€
CeleronD - 35€
1 GB - 60€
=145 euro

Mee eens?
Oh, zeker, maar waarom extra geheugen?
Als je toch budget bezig bent dan zou je het geheugen weg kunnen laten, ben je met €85,- klaar. Later kan je altijd nog DDR2, een Core 2 Duo of een PCI-e kaartje erinproppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-05 20:49
Ach, de Dual-VSTA is een perfect bordje voor mij. Ik heb geen geld meer over om een nieuwe PCI-e videokaart en een duurdere mobo te kopen. Mijn 6800 doet het nog prima en dat kan ik nog blijven gebruiken, dankzij deze moederbord.

Wazaa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Cloudy schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 20:54:
Ach, de Dual-VSTA is een perfect bordje voor mij. Ik heb geen geld meer over om een nieuwe PCI-e videokaart en een duurdere mobo te kopen. Mijn 6800 doet het nog prima en dat kan ik nog blijven gebruiken, dankzij deze moederbord.
Same here (ook met een 6800) :)

Als ik een C2D zou willen dan zou ik:
• Een moederbord
• Een CPU
• Hoogstwaarschijnlijk DDR2 geheugen
• Een nieuwe PCI-e grafische kaart

..moeten kopen. Maar met dit bordje zijn alleen de eerste twee nodig. Scheelt toch x00 euro. Zeker voor een student is dat nogal veel geld.
Daarnaast is het ook nog eens zonde van mijn Gb aan geheugen en mijn grafische kaart, welke het prima doet, overigens :)

En dat-ie niet onwijs overklokt, ach, daar zit ik niet echt mee. als je wil overklokken dan zijn er veel betere bordjes. Van te voren wist ik ook dat ik weinig zou overklokken :)

Daarnaast: Als ik eenmaal nieuw geheugen en een PCI-e kaart heb, dan kan ik alsnog een nieuw moederbordje kopen, die wel goed is in overklokken en dan opeens met 100% overklok alsnog een soort gratis processor-upgrade erbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170000

Ik heb ook dit bordje samen met DDR geheugen en N6600 AGP ook ik heb last met dit bordje.
Wat er gebeurd is het volgende in Windows of in een game dan lijkt het net of hij een klein stukje van de rechterbovenkant van mijn scherm uitvergroot (ik heb een 24" Dell) reken maar dat die pixels dan groot zijn hoor ik zie dan bijv het knopje van mijn MSN messenger wel bijna 10X zo groot ook lang gerekt, trouwens een 640X480 resolutie is er niets bij. :+
Of als ik C&C Generals speel dan zie ik de tekst van het rechterhoekje HEEL groot.
Alles loopt wel gewoon verder.
Als ik dan in die game zit en ik druk dan op de windows knop dan is het helemaal goed daarna druk ik op het knopje van C&C generals is het daar ook weer goed. 8)7
Gebeurd het in windows ja dan kan ik weinig doen ik kan dan alleen maar weer opnieuw opstarten.
Dit gebeurd heel verschillend hoor kan in het spel na een 20min zijn maar ook na een uur soms gebeurd het helemaal niet.
In windows gebeurd het 'vaak' als ik in een PDF aan het bladeren ben.
Maar ook soms als Windows niets te doen heeft en ik dan na een uur of na meerdere uren weer eens kijk kan het ook wel eens gebeuren.
Sinds de BIOS update 1.70 en de nieuwste drivers is het wel minder geworden in het begin was het echt HEEL ERG vervelend.
Oja het maakte niet uit of ik mijn systeem OC of UC of gewoon @ stock laat draaien.
Misschien kunnen we hier met z'n allen wat mee. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-05 20:49
Wat heb je al allemaal geprobeerd om het weg te halen? Misschien kan je nog een format C; proberen, maar het klinkt meer als een videokaart issue.

Wazaa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbel Fristie
Ik zit heel erg indubio :z

Ik wil een leuke performace boost voor mijn PC en aangezien mij budget niet heel groot is heb ik niet veel keuzes :)

Huidige situatie: AMD 64 2800+ (s754), OCZ 1GB Platinum EL DDR1, X850XT Pci-e :*)
Ik heb ongeveer een budget van 250.- wat ik kan uitgeven ;)

Ik kan dus kiezen uit een nieuw s939 mobo + X2 3800+ CPU of een Asrock Dual-VSTA + e6300 CPU :>

Is de Core 2 Duo combinatie snel genoeg om het de s939 combo te verslaan ondanks 'alle' zwake punten van dit Asrock bord ?

Wat zouden jullie mij aanraden waarmee ik het grootse performace boost mee kan krijgen :D ?

[ Voor 14% gewijzigd door Dubbel Fristie op 29-08-2006 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
Ten eerste zou ik sowieso niet meer een S939 systeem kopen/ bouwen. Ze zijn nu ''oud''.

Ik zou voor E6300 + dual-vsta gaan. Voor de hieronder genoemde redenen
anandus schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 21:00:
[...]

Same here (ook met een 6800) :)

Als ik een C2D zou willen dan zou ik:
• Een moederbord
• Een CPU
• Hoogstwaarschijnlijk DDR2 geheugen
• Een nieuwe PCI-e grafische kaart

..moeten kopen. Maar met dit bordje zijn alleen de eerste twee nodig. Scheelt toch x00 euro. Zeker voor een student is dat nogal veel geld.
Daarnaast is het ook nog eens zonde van mijn Gb aan geheugen en mijn grafische kaart, welke het prima doet, overigens :)

En dat-ie niet onwijs overklokt, ach, daar zit ik niet echt mee. als je wil overklokken dan zijn er veel betere bordjes. Van te voren wist ik ook dat ik weinig zou overklokken :)

Daarnaast: Als ik eenmaal nieuw geheugen en een PCI-e kaart heb, dan kan ik alsnog een nieuw moederbordje kopen, die wel goed is in overklokken en dan opeens met 100% overklok alsnog een soort gratis processor-upgrade erbij :P

[ Voor 71% gewijzigd door Kakulukia op 29-08-2006 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Dat dacht ik ook maar ik heb zelf een X2 besteld icm de DUAL SATA 2 van Asrock (pci-e 16 + agp 8).
Ik denk dat dit de beste oplossing is omdat dit bord ondertussen meer dan een jaar op de markt is en de kinderziekten eruit zijn (met de laatste bios).
Daarbij houdt pci-e 4x icm de lagere geheugenperformance de prestaties tegen waardoor je nauwelijks sneller af bent dan met een X2 terwijl een c2d wel meer kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbel Fristie
Ik heb toch besloten om het 'risico' te nemen en ik ga morgen mijn Core 2 Duo e6300 + Asrock 775Dual-VSTA kopen.

Mocht iemand specifieke benchmarks willen van bepaalde dingen zal ik ze graag willen uitvoeren.
Specs dan:
- Core 2 Duo e6300
- Asrock 775Dual-VSTA
- X850XT Pci-e
- Seasonic 350Watt 17A
- 1GB DDR400 OCZ Platinum EL
- 80GB Maxtor HD

Zowiezo ben ik van plan om een kleine OC uit te voeren even om te kijken hoe ver hij komt :> ik heb er natuurlijk een verwachting van 0,0 van maar wie weet gebeurt er een wonder _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Dubbel Fristie schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:39:
Zowiezo ben ik van plan om een kleine OC uit te voeren even om te kijken hoe ver hij komt :> ik heb er natuurlijk een verwachting van 0,0 van maar wie weet gebeurt er een wonder _/-\o_
That's the spirit! :D :+

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste