Hee hallo, ik ben nog effe 'terug gekomen' naar dit topic; heb gisteren een P5B opgehaald om dit bord te vervangen.
Ik vind toch effe dit op zn plaats:
Wat zijn de verschillen (beperkingen) tussen de 775Dual-VSTA en de P5B die een verklaring kunnen vormen voor onstabiliteit en gestotter?
1. In CPU-Z met de P5B worden alle SPD gegevens van alle reepjes netjes weergegeven.

Met de 775Dual-VSTA slechts de geheugengrootte (bv. 512MB/1GB).

Dit verklaart voor een gedeelte waarom de snelheid zo raar aangegeven wordt in CPU-Z.
Misschien is de Via 880Pro chipset niet in staat om het geheugen volledig uit te lezen en de timings er op aan te passen...
2. Ik krijg met hezelfde geheugen op de P5B een ratio van 1:1 m.b.t. de FSB.

Op de 775Dual-VSTA kreeg ik 1:2....
3. Ik had twee bargain reepjes 1 GB DDR2 gekocht (59 euro, Cool-Prices).
Wat de oorzaak van onstabiliteit op de 775Dual-VSTA dan ook was: op de P5B boot de computer in het geheel niet met één van de reepjes (in eerste instantie deed t systeem raar, dus na eruit te halen wat niet nodig was beelk dat één van de 2 reepjes doos was...).
In andere woorden: met de P5B is het reepje tot 'D.O.A.' gedoemd, maar met de 775Dual-VSTA was het de vraag of het het moederbord, de videokaart of de geheugenreepjes waren die onstabiliteit veroorzaken.
Met het andere (identieke) reepje loopt de P5B als een zonnetje.
Anandus: alle sh*t rondom onstabiliteit kan dus wellicht 100% te wijten zijn aan het defecte reepje dat door de 880Pro Ultra chipset
niet als defect gezien wordt.
4. Het gestotter bij het opstarten is voorbij met de P5B, maar komt nog wel eens voor als ik overschakel van account; ik kan me niet meer herinneren of dit met de Prescott en andere borden ook het geval was, maar dat staat wellicht los van elkaar.
5. Verschillende functies lijken (na een nachtje doorwerken om de boel om te bouwen en opnieuw te installeren) op het eerste gezicht vlotter te lopen. Ik vermoed daarom dat de 880Pro Ultra chippies lang niet zo lekker doorwerken als de i-setjes (ICH8 en 965P in mijn geval).
offtopic:
Het Asus bord was ook niet de gemakkelijkste; vooral omdat in eerste instantie niet duidelijk was waarom de boel niet postte (dat kwam dus door het defecte reepje). Maar temeer omdat de keuze voor de nieuwe 'AHCI' implementatie in de SATA poorten (er zijn 4 SATA poorten via de ICHR8 chipste, maar ook één SATA en één IDE poort via de extra Raid controller beschikbaar, beide met de keuze tussen IDE mode, AHCI mode en RAID mode) betekenen dat je weer een extra floppy moet maken met drivers voor de XP-setup. Dan blijkt weer dat die drivers niet werken, daardoor maar simpelweg kiezend voor 'IDE mode' waarbij geen floppy nodig is en de harde schijven gewoon gevonden worden in de setup van XP. Maar ja, er wordt NIET in de handleiding maar wel op de Intel site uitgelegd dat AHCI ondermeer NCQ en andere mooie performance-upgrades mogelijk worden gemaakt... jammer jammer...
edit:
O ja! Ik was helemaal vergeten dat ik in het verleden ook een paar keer een systeem met de AsRock 775-Dual880Pro gebouwd heb, met bijna dezelfde specs behalve ondersteuning voor de Core 2. En de PCI-E en AGP sloten zijn bij dat bord omgedraaid t.o.v. de 775Dual-VSTA. Ook dat bord heeft moeite met het fatsoenlijk detecteren van het type geheugen, en daarom ook moeite met stabiliteit indien een module kapot is; soms worden er fouten in Memtest86 gegeven, bij een andere boot met dezelfde reepjes niet... De 880Pro chipset is voor mij in het 'don't buy' laatje geschoven...
[
Voor 12% gewijzigd door
ByteDelight op 31-08-2006 14:50
]