Het Grote X1950 Pro AGP Topic Deel 2

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 6.178 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het Grote X1950 Pro AGP Topic Deel 2

Afbeeldingslocatie: http://i18.tinypic.com/2cs9fec.jpg

Sapphire X1950 Pro 512MB AGP

Inleiding

Na een korte onderbreking nu dan toch deel 2 van Het Grote X1950 Pro AGP Topic!

Deel 1 werd redelijk abrupt gesloten wegens "vol" en al snel ging alle aandacht naar het ATI X1950 Pro - crash topic. Ten onrechte wordt daarmee de indruk gewekt dat de X1950 Pro AGP een probleem kaart is terwijl er eerder sprake is van het tegendeel. Want deze kaart geeft menig AGP systeem een 2e en misschien wel 3e game leven. Zware games als Oblivion, F.E.A.R., Company of Heroes en Battlefield 2142 doen het met de X1950 Pro AGP bijzonder goed, met medium en zelfs high settings.

Daarnaast is de kaart door o.a. Club3D en PowerColor standaard voorzien van een stille Accelero X2 cooler waardoor hoge temperaturen van de GPU en RAM tot het verleden behoren. En ja, er zijn problemen met oververhitte spanningsregelaars maar het gaat er steeds meer op lijken dat vooral de PCI-e versie daar echt last van heeft. Mocht het zich bij de AGP versie voordoen dat is het vaak eenvoudig en goedkoop te verhelpen door er een paar ram-heatsinks op te plakken. Een klusje waar
een tweaker normaal gesproken geen enkele moeite mee heeft.

Kortom, de X1950 Pro AGP is een eigenlijk een beest van een kaart die voor een uiterst scherpe prijs een flinke performance boost aan je PC geeft :)

Voorgaande delen

Het Grote X1950Pro AGP Topic Deel 1 (dank, lism!)

Gerelateerde Topics

ATI x1950 Pro - crash topic
X1950 Pro veroorzaakt crashes (gesloten)

Specificaties

• ATI RV570 GPU (80nm)
  • 256MB or 512MB GDDR3
  • GPU Clock 575Mhz*
  • Memory Clock 690Mhz* (1380 DDR3)
  • Memory Bandwidth 44,8GB/s
  • Shader Model 3.0
  • HDR (works with all AA modes)**
  • 36 Pixel Pipelines
  • 8 Vertex Shaders
  • 12 Texture Units
  • 12 Raster Operations Processors
  • 256-bit memory interface
  • Adaptive Anti-Aliasing info
  • AGP 4x / 8x
  • Avivo™ info
  • S-Video and Composite Video TV-Out
  • Dual DVI-I
  • Dual 400MHz RAMDACS
  • Single Display resolution up to 2048X1536
  • Dual Link DVI capable of 2560X1600 resolution
  • Component HDTV YPbPr Output
  • HDTV resolution 1920X1080p or 1080X720p
  • HDCP Ready
  • MPEG1/2/4 Decode and Encode Acceleration
  • Hardware Accelerated H.264 Decode
  • DXVA Support
  • Adaptive per-pixel de-interlacing
  • High fidelity gamma, color correction & scaling

*kan per merk verschillen **mits ondersteund door game

Systeemeisen en stroomverbruik
  • CPU: Intel Pentium 4 / Celeron / AMD Duron / Athlon / Athlon XP / Athlon 64
  • Compatible with AGP 4x (1.5v) and 8x (0.8v) bus configuration
  • 256MB+ system memory (1GB for Windows Vista)
  • Windows 2000, XP, XP Media Center Edition, Windows Vista
Om de kaart een beetje tot z'n recht te laten komen is een 2Ghz CPU en 1GB RAM aan te raden, al zul je verderop lezen dat er ook met een langzamere processor prima valt te gamen.

Daarnaast verbruikt de kaart flink wat stroom waardoor het verstandig is een voeding met minstens 18A op de +12V lijn te gebruiken. Let wel, deze 18A is normaal gesproken voldoende bij een gemiddeld systeem inclusief de X1950 Pro AGP. Het is dus zeker niet zo dat de kaart dit zelf allemaal opslurpt. Als je twijfelt of je huidige voeding misschien wordt neergeknuppelt door de kaart kun je daarover een vraag stellen in het Welke voeding heb ik nodig? topic. Beschrijf zo nauwkeurig mogelijk je systeem en vergeet niet het merk en type van je voeding te vermelden.

Verder moet je rekening houden met de diepte van de X1950Pro AGP als deze is voorzien van een
Accelero X2 cooler. Gemeten vanaf het AGP slot is de kaart dan 15cm breed, dus als er een casefan op het zijpaneel van je kast zit is dit wel iets om voor aanschaf even te checken.

Prestaties en benchmarks

Tom's Hardware Guide heeft een helder artikel geschreven over de prestaties van moderne video kaarten in oude systemen. Onderstaande grafiek is gebaseerd op een systeem met een Athlon XP 2500+ CPU en 1GB geheugen:

Afbeeldingslocatie: http://i15.tinypic.com/2ewjqqr.gif

Ondanks de redelijk oude CPU zijn dit behoorlijke mooie scores, nog leuker wordt het in deel 2 van het artikel:

Testsysteem: AMD64 3400+ (Venice) S939 / 1GB

Afbeeldingslocatie: http://i16.tinypic.com/2akff40.gif

Wow! Hier kunnen we alleen maar vol bewondering naar kijken, en verder zwijgen... :+

Als laatste een grafiekje uit een review van de PowerColor Radeon X1950 Pro AGP in combinatie met een AMD64 X2 processor:

Testsysteem: AMD Athlon 64 X2 4200+ / 2GB RAM

Afbeeldingslocatie: http://i19.tinypic.com/43mx0jl.gif

Weer is te zien dat de X1950 Pro AGP onverminderd goede resultaten neerzet en bij wijze van uitzondering zelfs een fractie sneller is dan z'n PCI-e broertje :)

Ter afsluiting van dit gedeelte een quote van de experts bij Firingsquad:

"On the AGP front, Sapphire's Radeon X1950 Pro AGP is the fastest AGP graphics card we have ever tested. This is due in large part thanks to its 512MB of GDDR3 memory." (dd. 19 januari 2007)

Reviews en de verschillende type's

Hoewel de kaart nog maar kort goed verkrijgbaar is zijn dat er best wel veel. De Sapphire is door z'n grote geheugen het populairst maar inmiddels zijn er ook van andere vendors modellen met 512MB verkrijgbaar. GeCube, VisionTek en Diamond zijn afgestapt van het eerste ATI ontwerp en hebben een kaart waarop de beruchte spanningsregelaars niet meer voorkomen.

De HIS ICEQ3 Turbo valt niet alleen op met een GPU@620Mhz / Mem@740Mhz bij de 256MB versie maar ook door z'n glowy cooler. De Club3D en PowerColor zijn volledig gelijk aan elkaar wat de 256MB versie betreft en het model van MSI heeft geen heatsinks op het geheugen.

Verder wordt er bij vrijwel alle kaarten een verloopkabeltje voor de stroomaansluiting meegeleverd.

(thumbnails zijn aanklikbaar voor een hi-res foto)

Afbeeldingslocatie: http://i16.tinypic.com/2zhpaut.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i18.tinypic.com/2mxplxg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i17.tinypic.com/2zf08dd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i19.tinypic.com/2e3u9vr.jpg

• 256MB / 512MB
  • GPU Clock: 575 MHz
  • Memory Clock: 690 MHz (1380 DDR3)
  • Cooler: Accelero X2 (Dual slot)
  • Voeding aansluiting: PCIe 6-polig
  • review review

Afbeeldingslocatie: http://i19.tinypic.com/2db4crb.jpg

• 256MB
  • Cooler: Stock (Single slot)
  • review

Afbeeldingslocatie: http://i18.tinypic.com/4021cax.jpg

• 256MB
  • Cooler: Stock (Dual slot)
  • Pricewatch

Afbeeldingslocatie: http://i17.tinypic.com/2i92txh.jpg

• 256MB / 512MB
  • nvt

Afbeeldingslocatie: http://i17.tinypic.com/2s9f887.jpg

• 256MB
  • Pricewatch review

Stockcooler vervangen

De Accelero X2 is los verkrijgbaar en zal waarschijnlijk passen op alle kaarten, met uitzondering van de GeCube en VisionTek. *EDIT* Na wat e-mails over en weer bevestigd VisionTek dat de Acc X2 ook voor hun kaart geschikt is. Hierdoor kunnen we er vanuit gaan dat deze cooler op alle huidige modellen van de X1950 Pro AGP past.

Drivers, Tools, TweakGuide en ATI's real-time demo's

Drivers:
ATI Catalyst drivers met Control Center screenshot
Catalyst drivers met Control Panel screenshot
Getweakte Catalyst driver van Omega met AtiTrayTools screenshot

Voor alle duidelijkheid, je hebt er dus maar 1 nodig 8) Ze hebben elk hun voor- en nadelen, de software van ATI is voor sommige mensen log en omslachtig. Andere mensen verdwalen in de vele extra's van AtiTrayTools en de driver met het Control Panel zal bekend voorkomen bij mensen die eerst een GeForce kaart hadden en gewend zijn de driver via rechts-klik Instellingen/Geavanceerd te beheren.

Tools:
Avivo Video Converter - Hardwarematiginfo videofiles omzetten (werkt alleen icm CCC Basic)
AtiTool - Meest gebruikte overklok en fan-control programma
WinClk - Stand-alone overklok programma screenshot

AtiTrayTools
Deze is vooral handig als je de kaart net hebt omdat je via de OnScreenDisplay de fps en GPU temp kunt zien:
(klik voor grote versie)

Afbeeldingslocatie: http://i19.tinypic.com/2n8q97m.jpg

Tweak Guide's:
ATI Catalyst Tweak Guide

Een nette guide met uitvoerige uitleg over de mogelijkheden van de Catalyst drivers, aangevuld met tweaks en tips. Bovendien gaat de schrijver gedetailleerd in op de extra's van AtiTrayTools.

Demo's:
Willen demo's van NVidea nogal eens een beroerde fps geven, die van ATI geven je bij een normale tot hoge fps alle eyecandy. En mocht je geen ATI kaart hebben, van elke demo is er tevens een .MPG of .MOV te downloaden.

Radeon X1K Real-Time Demo's

Afbeeldingslocatie: http://i15.tinypic.com/477zgw9.gif

Afbeeldingslocatie: http://i17.tinypic.com/479w46w.gif

Overklokken

Er zijn nog maar weinig mensen die met de kaart spectaculaire resultaten hebben behaald. In deze review staat dat ze de kaart zonder problemen op GPU@621/Mem@796Mhz konden laten draaien. Hoger ging niet omdat de software niet verder ging en het scheelde maar 5fps in de benchmarks. We zullen dus nog even moeten wachten op de juiste tool en vooral ook op meer ervaringen van users.

Topic Rules

De topic rules zijn eenvoudig, dit is een algemeen discussie topic en over alles wat betreft de X1950 Pro AGP mag worden gediscusseerd. Op 1 uitzondering na, voor crashes die zeer waarschijnlijk worden veroorzaakt door te hete spanningsregelaars is er een apart topic, waarvan de TS met enige regelmaat door .Johnny wordt bijgewerkt. Niemand is er bij gebaat als we info over dit probleem gaan versplinteren over 2 topics, zoals in deel 1 gebeurde . Niet in het minst omdat in het crash-topic ook users met de PCI-e versie zitten. En samen staan we sterk dus voor dat type crashes is dat topic 'the place to be'.

Nawoord

M'n eerste TS, het moest er een keer van komen :)

Dank aan lism voor deel 1 en toestemming geven voor deel 2 d:)b

Post gerust aanvullingen of opmerkingen over deze TS, ik zal proberen de nuttige info er zo snel mogelijk bij te zetten.

top | inleiding | specificaties] | systeemeisen | benchmarks | gallery | drivers | overklokken | topic rules | top

[ Voor 155% gewijzigd door Bobnofski op 17-04-2007 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 20:50
Mooie TS ;)

Ik zit er aan te denken binnenkort de Accelero X2 aan te schaffen, omdat mijn kaart erg warm wordt. Weet iemand of de Zalman heatsinkjes voor het geheugen gebruikt kunnen worden voor de VRM's?

PS, ff mieren**ke, :P hoort de geheugensnelheid niet 700Mhz te zijn, of is dat alleen op de Sapphire versie?

[ Voor 3% gewijzigd door hubhib op 27-02-2007 21:36 ]

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Nice TS, Bobnofski. _/-\o_
hubhib schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:32:
Ik zit er aan te denken binnenkort de Accelero X2 aan te schaffen, omdat mijn kaart erg warm wordt. Weet iemand of de Zalman heatsinkjes voor het geheugen gebruikt kunnen worden voor de VRM's?
Doorgaans worden inderdaad de Zalman geheugen heatsinks ervoor gebruikt (zie x1950pro crash topic)
Behalve als je de Gecube of Visiontek (vlngs mij niet in NL te verkrijgen) hebt, want die hebben geen VRM's. (met de evt. bijbehorende "hitte" VRM probleem)

[ Voor 5% gewijzigd door Indy91 op 27-02-2007 22:11 ]

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogieman82
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04 19:09
Ik ben er nu dus al achter waarom mijn pc ineens crasht met BF2... Asus A8V werkt dus niet... Heb ik dus vandaag voor Jan L*L die kaart gekocht :(. Betreft de Club3d X1950 pro agp...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
Thx voor de complimenten allemaal :)
hubhib schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:32:
PS, ff mieren**ke, :P hoort de geheugensnelheid niet 700Mhz te zijn, of is dat alleen op de Sapphire versie?
Zal het zometeen aanpassen naar 690Mhz, dat is de default setting van m'n Club3D. En ach, 10Mhz meer of minder maakt toch geen bal uit verder :>

@Boogieman82, heb je een link met meer info over problemen met een Asus A8V mobo en deze kaart? Want zo uit m'n hoofd ben je op GoT al de derde die melding maakt van grote problemen met dit mobo en de Club3D, dat kan dan haast geen toeval meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogieman82
Ga zo even Catalyst 7.1 proberen en heb AGP Fastwrite uitgezet, AGP 4x gedaan... Als het goed is heb ik de nieuwste bios-versie.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Bobnofski schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 19:57:
* ATI RV570 (90 namometer) GPU @ 575MHz
De RV570 is een 80 nanometer chip. ;)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Even mijn ervaring met de x1950Pro : Perfect :)

Heb een Club3D x1950Pro AGP in mn Asus P4P800SE met Intel P4 Prescott @ 3,6 en 2 GB gedaan, en de resultaten zijn subliem. BF2 @ max, 3DMark 06 4000 punten *3995*, en zelfs RS Vegas die @ max soepel draait.

Perfecte kaart die bij mij zonder problemen draait, heb er echter wel mn PSU voor moeten vervangen (nu een 460 watt Enermax met 28A op de 12V lijn).
Moeite waard, het verslaat mijn 6600GT echt enorm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogieman82
Bij mij lijken de problemen zich alleen voor te doen met BF2 (Project Reality Mod). Kan zeg maar 10min spelen en dan slaat hij vast...

specs van mijn pc:

AMD Opteron 165
Asus A8V
1Gb DDR van Corsair (Matched pair 2x512mb)
Club3d X1950Pro
Thermaltake Silent PurePower 480watt

Kaart wordt ook niet echt warm,heb Ati Traytool laten draaien (dat 3d figuur) en hij werd ong 51c.

[ Voor 16% gewijzigd door Boogieman82 op 28-02-2007 09:15 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Als ik zie dat een Athlon 2500+ met een 1950Pro 6347 3DMarks haalt in 3DMark2005 begin ik me toch wel zorgen te maken.. ik vraag me zo langzamerhand af of er uberhaupt een processor zit in mijn Medion pc ;(

5043 3DMarks met IP4 3,2GHz en 7800GS Extreme

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiepeks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-05 11:32
Ik zit erg te twijfelen, heb nu de x850xt pe. (met AMD FX-51) Draait lekker.
Ik wil pas weer compleet upgraden tot de AMD quads eraan komen.

Ik zie nu in de TS dat de x1950 toch zeker lekkerder draait dan mijn kaartje.
Misschien toch maar deze eruit ...
Errug lastig...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---RRR---
  • Laatst online: 08-03 20:40
Ik ben ook maar overgestapt van mijn x850 xt pe. Is inderdaad een erg goede kaart en draait heerlijk. Klokt ook nog eens super.

Maar omdat ik de aanschaf van een nieuwe pc nog wat wil uitstellen en het dus wat langer met mijn APG slotje moet doen lijkt me deze kaart toch wel uitkomst bieden.

Er zijn maar een paar games die niet vloeiend draaien op de x850xtpe met alle eyecandy aan (1280x1024). Omdat deze kaart toch wel een stukje sneller is en ik voor de 512mb variant heb gekozen hoop ik nog een tijdje het pci-express verhaal te kunnen ontlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206066

IDD een mooie topic-start. Ik heb zelf onlangs ook een Club3D X1950Pro AGP gekocht. En na in eerste instantie wat gezeik met die VRM's creatief te hebben opgelost met wat Arctic Silver 5 en een setje Zalman RAM heatsinks (waarover in het X1950Pro crash topic al genoeg te lezen valt) ben ik vooralsnog zeer tevreden over de prestaties van deze kaart.

Ik heb zelf een AsRock CONROE965PE plank met Pentium D CPU en 2GB DDR400 geheugen en ik heb de indruk dat mede door deze hardware mijn score's nog wat hoger uitvallen. Heb laatst ruim 7800 punten gedraait in 3DMark05. Ook in spellen als BF2 SC:DA komt deze kaart mooi tot z'n recht en maakt zonder meer gehakt van m'n Geforce 6800GS (met pipes unlocked) Dus totdat ik genoeg $$$ heb om een volledige overstap naar Core 2 Duo en PCi-E te bekostigen denk ik dat ik het met deze kaart nog wel een poos kan uitzingen.

Alleen jammer dat Company Of Heroes niet goed loopt. Dat gaat een paar minuten goed, maar daarna verdwijnt het beeld gewoon :'( Ik wil niet geloven dat dit ook met de VRM's te maken heeft, want het gebeurd ALLEEN bij CoH, ik heb SC:DA, BF2 en de C&C3 TW demo alledrie op max graphics ingestelt, en daar loopt het perfect. M'n stressed temp is volgens de sensors nog niet boven de 60 graden geweest. M'n voeding lijkt me ook sterk zat, een Spire Rocketeer V 500watt met twee 12V lijnen die elk 20A trekken.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 206066 op 02-03-2007 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBDscience
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2022
Ik ga deze AGP kaart kopen, liefst vanavond nog, maar ik snap even niet waarom de Club3d 256 MB DDR3 evenveel kost als de Sapphire 512 MB DDR3.

Welke spellen speel ik: UT 1999. Maar ik wil wel eens wat nieuws, nu de community halfdood is. Dus gewoon het best wat met AGP haalbaar is: de x1950.

Als het van mijn systeem afhangt: AMD Athlon XP 3200+ 420 fsb.
Asus a7n8x-Deluxe Dual Channel.
2 GB Corsair XMS 466 @ 420
400 watt Coolermaster met (net gekeken) 14A op 12v1 lijn en 15A op de 12v2 lijn.

Ik denk aan de Sapphire. Want die heeft meer MB :X O-) :D

[ Voor 14% gewijzigd door CBDscience op 28-02-2007 20:49 . Reden: voeding specs erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 08:41
Iemand ook problemen met clonen van beeld naar tv?
Had eerst x800, met deze kon ik gewoon clonen. heel simpel in control panel.

Nu ik deze x1950 heb, had ik meteen catalyst 7.2 met ccc geinstalled...
Dacht aanvankelijk dat het aan ccc lag, maar heb hetzelfde met catalyst 7.2 + CP.
Kan alleen switchen met alt+f5..

btw, voor de liefhebbers:

Catalyst 7.2+CP

http://www.ngohq.com/home...d=18&go=giveme&dwn_id=382

[ Voor 21% gewijzigd door roT- op 28-02-2007 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---RRR---
  • Laatst online: 08-03 20:40
De kaart gisteren ontvangen. Vandaag de kaart geplaatst met enige moeite vanwege de dubbele molexaansluiting die is vereist. 2 stuks man, wie verzint zoiets??
http://members.home.nl/martin.bus/newer%20pics/IMG_0193.JPG

Maargoed. Na wat stribbelingen met het krijgen van beeld na het booten nu toch alles gelukt.

Direct alle grafische instellingen via ccc op het maximale gezet (uiteraard). En dan wil je natuurlijk de kaart testen op de gamekwaliteit.

Maar uiteraard de kaart eerst een beetje opgeklokt met de overdrive tot core 610 en geheugen 710, daarna de game Supreme Commander gestart. Helaas vind ik het overklokken via de ccc een beetje tegenvallen. Deze kloks werkte prima! Er is dus overklokpotentie in deze kaart. Wordt wel 70 graden :(

Binnenkort meer overklokresultaten en gebruikerservaring. Maar dan wel met Atitool!! En de Arctic Accelero X2 cooler.

PS is er al iets bekend over een werkende voltmod zoals de voltmodmethode van de x800 en x850? (Die met de potloodstreepjes)

Dit is wat ik er van gevonden heb maar weet niet of het werkt:
http://img511.imageshack.us/img511/2791/165yl2.jpg
http://img235.imageshack.us/img235/3974/175vmo9.jpg
http://img507.imageshack.us/img507/3356/185rg0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
Boogieman82 schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:46:
*knip*
....lijkt wel of het alleen maar met BF2 is.
offtopic:
Heb je de graka of processor ge'oced? BF2 wordt namelijk erg onstabiel bij overklokte systemen (ctd's) Wellicht zou het ook aan je mobo liggen. Zou nl. erg jammer zijn.…prmm is een prachtmod.

Back OT:
Is hier iemand die positieve danwel negatieve ervaringen heeft met de MSI x1950pro AGP?
Op internet circuleren namelijk verschillenden foto's van de RX1950PRO-T2D256. Er zijn foto's met een één heatsinkje op de rechter VRM. Op de linker VRM zie ik echter geen heatsink zitten!
Er zijn ook foto's van dezelfde kaart maar dan helemaal zonder heatsinkjes op de VRM's?

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogieman82
Indy91 schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:30:
[...]

offtopic:
Heb je de graka of processor ge'oced? BF2 wordt namelijk erg onstabiel bij overklokte systemen (ctd's) Wellicht zou het ook aan je mobo liggen. Zou nl. erg jammer zijn.…prmm is een prachtmod.

Back OT:
Is hier iemand die positieve danwel negatieve ervaringen heeft met de MSI x1950pro AGP?
Op internet circuleren namelijk verschillenden foto's van de RX1950PRO-T2D256. Er zijn foto's met een één heatsinkje op de rechter VRM. Op de linker VRM zie ik echter geen heatsink zitten!
Er zijn ook foto's van dezelfde kaart maar dan helemaal zonder heatsinkjes op de VRM's?
Nope alles standaard.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
Zo zo tot 1,85 volt. Het is geen AMD XP ;) . Erg fraaie kaart. Erg snel ook op stock. Toch vind ik de stap vanaf een 6800GT die meer als 6,5K haalt in 3Dmark 2005 (met OC uiteraard) vrij klein voor een euro of 200.

Toch 6300 punten met een trage proc en op stock snelheid vind ik erg netjes. (en ja een AMD 2500+ op stock is naar mijn mening geen snelheidsmonster)

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143297

Probeer dan eens 3dmark06 te draaien op je 6800gt en daarna op je x1950pro, dan merk je het verschil veel beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 08:41
Nou heb mijn clone probleem opgelost.
Van alles geprobeerd. bleek dat als ik mijn CRT op dvi poort 1 hang ik niet beeld kan clonen.
Als ik hem nu in poort 2 hang, kan ik et wel, meteen bij opstarten al beeld op tv en CRT..

Kom je dan na flinke tijd kloten achter :')

verder toppie kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
---RRR--- schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 12:44:
PS is er al iets bekend over een werkende voltmod zoals de voltmodmethode van de x800 en x850? (Die met de potloodstreepjes)
Bij VR-Zone zeggen ze dat een voltmod nooit zal werken op het referentie model omdat de spanningsregelaars de extra stroom niet aankunnen :(

"The X1950PRO did not manage to sustain voltages over 1.3V for our sample because the GPU VRM was not designed to take the extra current. Temperatures easily exceeded 120 Celsius."

Het gaat wel over de PCI-e versie van de HIS maar qua lay-out is die praktisch gelijk aan m'n Club3D AGP. Misschien dat het model van de GeCube meer speling heeft maar die heeft nog niemand geloof ik.

Van het overklokken met Overdrive wordt ik onderhand gillend gek, na elke reboot staat de boel weer op default. Met AtiTrayTools hetzelfde, maar dan helemaal anders. Die doet eerst niks totdat ik CCC opstart, Overdrive aanklik, wat met de speeds speel en CCC weer afsluit. Pas dan kan ik in ATT op Driver Level de boel redelijk hoog zetten, GPU@627 / Mem@810Mhz

screenie van ATT's eigen benchding

Afbeeldingslocatie: http://img178.imageshack.us/img178/4816/1950proagpattoverclock0ur7.jpg

Het scheelt bij het gamen een paar fps, eigenlijk niet de moeite waard om er mee verder te gaan. En na een reboot staat alles dus weer op default clocks. Ergens wel jammer want de kaart geeft verder geen krimp bij hogere speeds. Qua warmte blijft alles okee en ook geen artifacts.
Indy91 schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:30:
[...]
Weet je zeker dat het een foto is van het AGP model? Want er lopen heel wat copy&paste artiesten rond bij de vendors, die in de tekst PCI-e vervangen door AGP maar alle pics en buttons laten staan. Ben de tel kwijtgeraakt van sites die bij de AGP versie Crossfire promoten B)
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
Bobnofski schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 11:48:
[...]
Van het overklokken met Overdrive wordt ik onderhand gillend gek, na elke reboot staat de boel weer op default. Met AtiTrayTools hetzelfde, maar dan helemaal anders. Die doet eerst niks totdat ik CCC opstart, Overdrive aanklik, wat met de speeds speel en CCC weer afsluit. Pas dan kan ik in ATT op Driver Level de boel redelijk hoog zetten, GPU@627 / Mem@810Mhz
*knip*
Het scheelt bij het gamen een paar fps, eigenlijk niet de moeite waard om er mee verder te gaan. En na een reboot staat alles dus weer op default clocks. Ergens wel jammer want de kaart geeft verder geen krimp bij hogere speeds. Qua warmte blijft alles okee en ook geen artifacts.
De progjes Winclk en ATT schijnt een goede combinatie te zijn.
[url="[url]http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=2150605[/url]"]Uit het Guru3D forum:[/url]
the gecube x1950pro you have is definitely o.k. for oc´ing. i´ve got it running reasonably well.
just use "winclk" from ATI in combination with ATI tray tools (for saving overclock settings and for using them at windows start)
also it is important to get your oc-range this can be done with "rivatuner" (don´t use that for oc´ing). my range for example is from 520mhz to 720mhz for core clock (gpu) and 625mhz - 820mhz for ram clock.
if you dont use more sophisticated cooling methods remember to stay 10% under the range that rivatuner calculated.
it works.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 14:11
Ik heb sinds vandaag ook de Saphire X1950Pro 512mb AGP. Ik merkte in nieuwere games dat mn x800Pro de native 1680x1050 van mn tft niet zo prettig (meer) vind. Ik moet zeggen WAT een verschil nog in performance, ik had dit niet zo groot verwacht. Testdrive Unlimited wou met de x800pro nog redelijk soepel draaien op 1440x900 met quality op medium en AA uit. Ik draai deze nu op 1680x1050 met AA op 4x en HDR aan! En dit werkt gewoon soepel en ziet er supermooi uit. Battlestations en Supreme Commander ook geprobeerd en draaien nu beide ook op 1680x1050 met alles op het hoogst incl. AA.

Ben erg blij met deze aankoop. Relatief goedkoop bij verkoop oude videokaart ook. Zal straks misschien nog ff 3dmark05/06 draaien.

edit: zojuist 3dmark05 getest: 8644 punten :P

Mijn specs verder:
Athlon64 3000+@3500+ (2.2 ghz)
2 GB Kingston DDR400 dual channel mem
Asus A8V Deluxe
Chieftec 360 watt voeding

[ Voor 14% gewijzigd door Neofloppy op 02-03-2007 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
Indy91 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 14:19:
[...]

De progjes Winclk en ATT schijnt een goede combinatie te zijn.
Uit het Guru3D forum:
the gecube x1950pro you have is definitely o.k. for oc´ing. i´ve got it running reasonably well. just use "winclk" from ATI in combination with ATI tray tools (for saving overclock settings and for using them at windows start)
Ik heb dat laatste nog niet helemaal door maar inderdaad, met Winclk gaat het een stuk makkelijker.
Echt hoog kom ik nog steeds niet met de GPU:

Afbeeldingslocatie: http://img266.imageshack.us/img266/7359/1950proagpattoverclock0bn6.jpg

ATT's compare grafiek klik (sys specs AMD64 2800+ @ 1845Mhz/1GB)

De benchmark crashed bij een GPU van 645Mzh == een onprettige reboot.

Maar dat is nog niet alles, ik haal deze snelheid alleen als ik m'n FSB terugschroef naar 205Mhz terwijl die normaal op 224Mhz staat. Nu had ik in CoH al artifacts met een overgeklokt systeem en de kaart @ stock dus echt verbaasd was ik niet, maar het is wel zwaar irritant natuurlijk. Oftewel, ik ga niet m'n hele systeem 10% langzamer maken om in een game 2 of 3 fps te winnen. Maar ja, eigen schuld dikke bult, ik wist toen ik een Asus K8V kocht dat het ding geen PCI/AGP lock had en dat ik daar ooit last van zou krijgen, da's nu dus, 2 jaar later :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 13:56

Rudios

Lost in space?

Ik heb de kaart binnen. Ik keek naar m'n voeding en die geeft op v12v2 volt lijn 15ampere. Is dit gewoon te weinig of kan ik het proberen? De voeding is een coolermaster 350w en mijn systeem is niet high-end (p4 3.2ghz, 1gig ram, 2 HD's), dus daar maar ik me geen zorgen om, het gaat me meer om die 15a terwijl hier 18a wordt aangegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Rudios op 03-03-2007 12:29 ]

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Neoflip schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 15:46:
Ik heb sinds vandaag ook de Saphire X1950Pro 512mb AGP. Ik merkte in nieuwere games dat mn x800Pro de native 1680x1050 van mn tft niet zo prettig (meer) vind. Ik moet zeggen WAT een verschil nog in performance, ik had dit niet zo groot verwacht. Testdrive Unlimited wou met de x800pro nog redelijk soepel draaien op 1440x900 met quality op medium en AA uit. Ik draai deze nu op 1680x1050 met AA op 4x en HDR aan! En dit werkt gewoon soepel en ziet er supermooi uit. Battlestations en Supreme Commander ook geprobeerd en draaien nu beide ook op 1680x1050 met alles op het hoogst incl. AA.

Ben erg blij met deze aankoop. Relatief goedkoop bij verkoop oude videokaart ook. Zal straks misschien nog ff 3dmark05/06 draaien.

edit: zojuist 3dmark05 getest: 8644 punten :P

Mijn specs verder:
Athlon64 3000+@3500+ (2.2 ghz)
2 GB Kingston DDR400 dual channel mem
Asus A8V Deluxe
Chieftec 360 watt voeding
Wow kijk dit wou ik horen!

Ik heb dus ook een X800 Pro en wou juist gaan vragen hier of het de moeite waard is om te upgraden maar zo te horen dus wel. :)

Dit word dan mijn laatste AGP kaart dat wel maar zo te horen is het dus de moeite echt waard. :)

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogieman82
Hmmm ik deed 8900punten in 3dmark05...

Club3d x1950pro 256mb AGP
AMD Opteron 165 @ 2.0ghz
1Gb DDR

Zit dus niet veel verschil tussen de 256mb en 512mb versies?

[ Voor 26% gewijzigd door Boogieman82 op 03-03-2007 13:00 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
Rudios schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 12:24:
Ik heb de kaart binnen. Ik keek naar m'n voeding en die geeft op v12v2 volt lijn 15ampere. Is dit gewoon te weinig of kan ik het proberen?
Het is beter om 2 x 12V op je kaart aan te sluiten.
Afhankelijk van je kaart:
  • 2 x 12V aansluiting op de kaart (Sapphire): sluit 2 x 12V connectoren op je kaart aan.
  • 1 x PCI-E aanlsluiting op je kaart, met bijbehorende verloopstekker (oa Gecube): sluit 2 x 12V connectoren op je verloopstekker aan.
  • 1 x PCI-E aansluiting, zonder verloopstekker (HIS): koop (of maak) een verloopstekker en sluit 2 x 12V connectoren op de verloopstekker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Indy91 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 13:04:
[...]

Het is beter om 2 x 12V op je kaart aan te sluiten.
Afhankelijk van je kaart:
  • 2 x 12V aansluiting op de kaart (Sapphire): sluit 2 x 12V connectoren op je kaart aan.
  • 1 x PCI-E aanlsluiting op je kaart, met bijbehorende verloopstekker (oa Gecube): sluit 2 x 12V connectoren op je verloopstekker aan.
  • 1 x PCI-E aansluiting, zonder verloopstekker (HIS): koop (of maak) een verloopstekker en sluit 2 x 12V connectoren op de verloopstekker aan.
Ik heb idd 2x 12V connectoren aangesloten. Geldt die 15A dan alleen als je hem aansluit op 1 connector? Als ik het goed begrijp dan krijg ik dus nu 2x 15A? Of zie ik het dan verkeerd. Het is idd een Sapphire AGP (512mb versie). Dus maw, met 2 connectors aangesloten zou de voeding het moeten trekken?

[ Voor 4% gewijzigd door Rudios op 03-03-2007 13:21 ]

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
Rudios schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 13:12:
[...]
Ik heb idd 2x 12V connectoren aangesloten. Geldt die 15A dan alleen als je hem aansluit op 1 connector? Als ik het goed begrijp dan krijg ik dus nu 2x 15A? Of zie ik het dan verkeerd. Het is idd een Sapphire AGP (512mb versie)
De 18A uit de TS geldt voor het hele systeem. Het is dus echt niet zo dat de kaart zoveel stroom verbruikt, ruim geschat denk ik dat het rond de 7 of 8A zal zijn. Da's best nog wel pittig hoor, zeker voor wat oudere AGP systemen met, logisch, een wat oudere voeding.

In jouw geval, met de Sapphire, heb je 2 molex aansluitingen waardoor je mooi de load kunt verdelen. Ik zie verder geen enkel probleem, de Coolermaster is een degelijk merk en heeft een ingebouwde beveiliging tegen kortsluiting en overbelasting. Dus je zit gewoon safe :)

@Indy91
Nette uitleg :*)

Het is jammer dat de X1950 Pro AGP inmiddels zo'n reputatie heeft qua stroomverbruik terwijl het voor een high-end videokaart hardstikke meevalt. Ik was best wel verrast toen ik op de +12V aansluiting ging meten bij m'n Club3D en als max 5.37A meette bij de 3D Renderer van ATT. En helemaal toen dat het hoogste verbruik was aangezien elke game op m'n PC niet boven de 4A kwam. Het is dat ik op school heb geleerd dat 1 meting geen meting is anders had het allang in de TS gestaan 8)
Boogieman82 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 12:58:
Nauwelijks, het scheelt vaak maar een paar fps. Zelfs bij echt hoge resoluties boven de 1600X1200 is het verschil in de praktijk nauwelijks te zien. Neemt niet weg dat overall gezien de Sapphire op dit moment gewoon de snelste AGP kaart is. De HIS Turbo is nog nergens getest en die zal met z'n @stock hogere kloksnelheid wel weer iets sneller zijn. Maar dan nog is het verschil tijdens het gamen amper merkbaar denk ik. Moet ik er wel bij zeggen dat je met de 512MB versie in een hoop recente games de ultra settings kunt kiezen, dat kun je met de 256MB versie wel vergeten :+

[ Voor 20% gewijzigd door Bobnofski op 03-03-2007 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143297

Boogieman82 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 12:58:
Hmmm ik deed 8900punten in 3dmark05...

Club3d x1950pro 256mb AGP
AMD Opteron 165 @ 2.0ghz
1Gb DDR

Jawel, zodra de texture grootte van het totale te renderen gebied de 256mb voorbijgaat kakt de performance helemaal in met een 256mb kaart. Games profiteren tegenwoordig dus wel degelijk van 512mb. Probeer test drive unlimited maar is @high te draaien, en zet m.b.v. atitool de LOD op -10.0. Dan worden alle textures maximaal gerendered, en op dat moment gaat een 256mb kaart huilen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Bobnofski schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 14:00:
[...]

Het is dat ik op school heb geleerd dat 1 meting geen meting is anders had het allang in de TS gestaan 8)
Hoe heb je dat gemeten? :) Multimeter ertussen ? 5A lijkt me bijzonder krap hoor. Vergeet trouwens niet dat je die splitter vanaf 1 molex naar 2, maar beter niet kan gebruiken. 1 Molex kan maar in theorie 12A per draad/lijn leveren, het is dus beter om 2 aparte kabels direct vanaf je voeding te pakken en op de videokaart aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 14:29:
[...]
Hoe heb je dat gemeten? :) Multimeter ertussen ? 5A lijkt me bijzonder krap hoor. Vergeet trouwens niet dat je die splitter vanaf 1 molex naar 2, maar beter niet kan gebruiken. 1 Molex kan maar in theorie 12A per draad/lijn leveren, het is dus beter om 2 aparte kabels direct vanaf je voeding te pakken en op de videokaart aan te sluiten.
Ja ach, in theorie kan er zoveel niet. Dat gemier over wel of niet 2 kabels komt voornamelijk van de vendors die megagrote veiligheidsmarges nemen, waarschijnlijk op advies van de juridische afdeling :) Het verloopstuk bij m'n Club3D gaat van 6-polig naar 1 molexje, ik kan 'm dus niet eens op 2 aparte 12V lijnen aansluiten. Dus wat betreft valt het allemaal reuze mee.

En hoe heb ik gemeten? Nou, zo dus:klik Inderdaad met 1 multimeter voor het verbruik, en een aparte voor de spanning. klik

Als advies hou ik een ruime marge van 8A aan omdat ik slechts de 256MB versie heb kunnen meten, 5A lijkt krap, is het misschien ook wel. Maar dan nog zie ik dit model never nooit geen 12A trekken dus 1 12V lijn vanaf de voeding is gewoon prima te doen. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nja je hebt dus een multimeter gebruikt zoals ik al vermoedde, en dan in een stroomkring maken :P Niet echt de manier. Ik snap ook niet waarom zo'n kaart 12V nodig zou hebben, ipv 5 bijv. Uit de 5V lijn komt way meer stroom dan de 12V lijn bij de meeste voedingen. Ik denk dat je Videokaart hier van beide walletjes eet ( :P ) want 5A op alleen 12v lijkt me onmogelijk :)

Maar dat is goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40681

Ik weet nu zeker dat ik de Sapphire x1950 512MB AGP ga aanschaffen. Zal wel de laatste AGP kaart zijn en als ik later een nieuw bordje koop schuif ik deze gewoon door naar mijn kids.

Ik weet zeker dat ik er een stuk op vooruit ga, want ik heb nu een ATI 9700 pro. Mijn voeding zal het zeker wel trekken want ik heb nu een 480w Tagan in mijn computer hangen.

Dit weekend gelijk de bestelling regelen :) _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogieman82
Anoniem: 143297 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 14:21:
[...]

Jawel, zodra de texture grootte van het totale te renderen gebied de 256mb voorbijgaat kakt de performance helemaal in met een 256mb kaart. Games profiteren tegenwoordig dus wel degelijk van 512mb. Probeer test drive unlimited maar is @high te draaien, en zet m.b.v. atitool de LOD op -10.0. Dan worden alle textures maximaal gerendered, en op dat moment gaat een 256mb kaart huilen :+
Die draai ik ook op high... 1440x900

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
schnumi schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 12:32:
[...]
Wow kijk dit wou ik horen!

Ik heb dus ook een X800 Pro en wou juist gaan vragen hier of het de moeite waard is om te upgraden maar zo te horen dus wel. :)

Dit word dan mijn laatste AGP kaart dat wel maar zo te horen is het dus de moeite echt waard. :)
Je gaat er inderdaad wel aardig op vooruit. Met mijn x800pro haalde ik zo'n 5500 3dmarks(05) en met de x1950pro dus 8600. Maar vooral op hoge resolutie is het in spellen goed merkbaar. Ik heb intussen wat meer games geprobeerd. Oblivion, C&C 3 demo en Half-life 2 draaien perfect met alle settings op het maximum. Supreme Commander geeft nog het meeste verschil, die was eerst haast niet meer speelbaar met veel units op het scherm, dat gaat nu een heel stuk beter.
Anoniem: 40681 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 15:30:
Ik weet nu zeker dat ik de Sapphire x1950 512MB AGP ga aanschaffen. Zal wel de laatste AGP kaart zijn en als ik later een nieuw bordje koop schuif ik deze gewoon door naar mijn kids.

Ik weet zeker dat ik er een stuk op vooruit ga, want ik heb nu een ATI 9700 pro. Mijn voeding zal het zeker wel trekken want ik heb nu een 480w Tagan in mijn computer hangen.

Dit weekend gelijk de bestelling regelen :) _/-\o_ .
Let er wel op dat je pc een goede airflow moet hebben. De koeler die op de Sapphire zit is, zoals eerder vermeld in dit topic, erg crappy. Ik heb zelf 3 grote koelers in mn kast (Aerocool) zitten, waarvan 1 reus in de zijkant die ook wat meehelpt aan het koelen van de kaart. Met een slecht gekoelde pc heb je denk ik snel problemen met deze kaart. Of je moet dan z.s.m. een aftermarket koeler erbij kopen en op de videokaart monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192107

Ik ben van plan de Sapphire VGA Radeon X1950 Pro 512 MB aan te schaffen maar zit met 2 vraagjes:

1. Wordt er standaard een adapter bijgeleverd zodat ik m'n gewone "ouderwetse" 22" iiyama CRT monitor op dit kaartje kan aansluiten? Kan nergens die info vinden. :/

2. Kan ik problemen krijgen met m'n 360 watt voeding (volgens mij Cooler Master) met 17A op de 12+ en nu een Athlon64 3200+, 1024MB DDR, Geforce 6600GT, Raptor 36GB 10.000rpm, 2x 80GB 7500rpm en een CD brander? Desnoods heb ik nog een Enermax 350watt voeding liggen met een boel meer A op de 12+.

Nu hopen op positieve reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
Anoniem: 192107 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 22:14:
Ik ben van plan de Sapphire VGA Radeon X1950 Pro 512 MB aan te schaffen maar zit met 2 vraagjes:

1. Wordt er standaard een adapter bijgeleverd zodat ik m'n gewone "ouderwetse" 22" iiyama CRT monitor op dit kaartje kan aansluiten? Kan nergens die info vinden. :/

2. Kan ik problemen krijgen met m'n 360 watt voeding (volgens mij Cooler Master) met 17A op de 12+ en nu een Athlon64 3200+, 1024MB DDR, Geforce 6600GT, Raptor 36GB 10.000rpm, 2x 80GB 7500rpm en een CD brander? Desnoods heb ik nog een Enermax 350watt voeding liggen met een boel meer A op de 12+.

Nu hopen op positieve reacties :)
1. Er zitten 2 DVI-VGA D-sub adapters in de doos

2. Kan, ligt er aan of het een stabiele Cooler Master is jah, anders maar die Enermax erin gooien als die stabieler is. Ik heb ook maar een 360 watt Chieftec voeding en dit werkt heel erg stabiel :)

Ik zit inmiddels op de 9300 3dmarks in 3dmark05 dus voor mij was het de aankoop zeker waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

In mijn bios (abit IC7-G bordje) staat de AGP aparture op 256, dat is dus max. Maar de sapphire heeft dus 512mb onboard. Nu is mijn vraag; wordt de kaart nu afgeknepen, of heeft het er niks mee te maken?

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 14:53:
Nja je hebt dus een multimeter gebruikt zoals ik al vermoedde, en dan in een stroomkring maken :P Niet echt de manier.
Goed genoeg hoor, als indicatie >:) En ik wist natuurlijk al de specs van het AGP slot, plus (dankzij Guru3D) het verbruik van een systeem met en zonder een PCI-e 1950 Pro 512MB. Zonder die info had ik m'n multimeter er niet eens op durven aansluiten, zou namelijk niet de eerste keer zijn dat ik zo een shunt verziek...

Maar hoe zou jij meten dan?
Ik snap ook niet waarom zo'n kaart 12V nodig zou hebben, ipv 5 bijv. Uit de 5V lijn komt way meer stroom dan de 12V lijn bij de meeste voedingen.
Hmm.. is wel zo alleen stijgt het amperage evenredig naarmate het voltage daalt. Dat is het makkelijkst te zien als je omrekent naar wattages, neem bijv. de 7A uit m'n schatting. Bij +12V is dat 84 Watt. Als de kaart 84 Watt zou verbruiken bij +5V lopen er stromen van 16.8A door hetzelfde kabeltje waar je eerder, terecht, van zei dat ze max 12A mogen hebben. (er zijn overigens geen vaste specs voor de kabel zelf, alleen voor de molex connector. Die mag max 13A hebben)

Waar het op neer komt is dat zowel ATI als de vendors zich hebben te houden aan dat soort restricties. En ik heb zo'n vermoeden dat Sapphire, door voor 2 molex aansluitingen te kiezen, de indruk heeft versterkt dat de kaart dus meer dan 12A zou verstoken. Terwijl als dat echt zo zou zijn er nooit een molex verloop stuk in de doos zou zitten. In plaats daarvan zou het eerder een dikke vette disclaimer zijn met instructies om toch vooral 2 aparte kabels te gebruiken. Evengoed kan ik me best vergissen, ik heb de kaart niet en die 256MB extra tov m'n Club3D zal heus wel een paar ampere schelen.
Ik denk dat je Videokaart hier van beide walletjes eet ( :P ) want 5A op alleen 12v lijkt me onmogelijk :)
Nou ja, natuurlijk verbruikt de kaart ook stroom uit het AGP slot, max 1A bij +12V. Dat voltage blijft toch het belangrijkste, het boeit verder niet zo hoeveel er uit de 3.3V AGP en 5V AGP wordt geslurpt.

Fabrikanten zouden eigenlijk verplicht het verbruik op de +12V moeten melden, dat is zo'n beetje het enige getal waar je wat aan hebt, als goed geinformeerde X1950 Pro AGP koper met een oude(re) voeding 8)

@Rudios
Nee, de kaart wordt niet afgeknepen, ik zou 'm lekker zo laten staan als games het verder goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Laatst online: 30-05 17:09
en we gaan hiero dus vrolijk verder!!

ik heb nog steeds niet het goedwerkende spul binnen(cpu en mobo) nog steeds kapot namelijk(alweer btw :P )
kheb het 5 minuten draaiende gehad met de nieuwe CPU en mobo en toen begaf het spul het)
nieuw mobo binnen na 2 week, doet de cpu niks:P
dus effe afwachten, maar het goede spul(getest en wel :P ) kom over anderhalf tot 2 week binnen en dan maar weer testen.
ik haalde eerst maar net een schamele 7000 punten met die kaart en een Sempron 3400+, ik verwacht dat het met de 3800+ toch wel een dikke 8000 tot 9000 moet worden.
het is alleen effe shit, kheb hier gelezen dat er problemen zijn met BF2 en ASUS A8V in samenhang met de X1950PRO?? dat is namelijk de configuratie die ik ook weer krijg.
khoop dat het bij mij wel goed werkt, want kben een verstokte BF2 player :P

BTW ik heb de Accelero koeler op me kaart(Club3D) en het is echt een heerlijke cooler!!
superstil en lekker frisjes( 33 graden Load :D )
oke, ik heb dan ook 2 keer een 25cm fan in me kast maar dan nog :P

[ Voor 11% gewijzigd door MartijnAbel op 04-03-2007 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13284

Heb net mijn club3d binnen, maar ik heb dus geen 6 pins stroomstekker en die zit er ook niet bij......er is ook altijd wat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100643

Sapphire 1950pro AGP 512Mb gekocht vrijdag :)
179,95 (199,95 - 20 euro personeelskorting) bij de mycom..

Mijn systeem:
AMD Athlon XP Barton @ 2300mhz, 1024DDR400 op Nforce2 bordje (Asus A7N8X-E Deluxe)..

Oude kaart was een 6800le@gt (16x1,5)

Behoorlijk verschil dit...ondanks gare install (is al 3 jaar oud, en heeft zelfs moederbordwisseling overleefd :P)..

03 --> 13,5K
05 --> 7,5K
06 --> 4K

Redelijke scores dus :)

Fear kan alles op zijn max, loopt prima. Ook HL2, GT legends, GTR2 etc lopen met alles max open (ook AA en AF) soepel :)

Leuke aankoop dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
MartijnAbel schreef op zondag 04 maart 2007 @ 22:50:
het is alleen effe shit, kheb hier gelezen dat er problemen zijn met BF2 en ASUS A8V in samenhang met de X1950PRO?? dat is namelijk de configuratie die ik ook weer krijg.
khoop dat het bij mij wel goed werkt, want kben een verstokte BF2 player :P
Ik heb ook een Asus A8V met een 1950Pro en heb geen problemen in BF2. Af en toe wat strepen in beeld maar dit komt eerder door de brakke koeler die erop zit denk ik.
Anoniem: 100643 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 18:19:
Sapphire 1950pro AGP 512Mb gekocht vrijdag :)
179,95 (199,95 - 20 euro personeelskorting) bij de mycom..

Mijn systeem:
AMD Athlon XP Barton @ 2300mhz, 1024DDR400 op Nforce2 bordje (Asus A7N8X-E Deluxe)..

03 --> 13,5K
05 --> 7,5K
06 --> 4K

Leuke aankoop dus
Kan je nagaan wat je nu nog kunt spelen met zo'n oudere setup (cpu/mobo) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13284 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 17:48:
Heb net mijn club3d binnen, maar ik heb dus geen 6 pins stroomstekker en die zit er ook niet bij......er is ook altijd wat :(
Kon je toch van te voren opzoeken ? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlmdejong
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09-2024
Zijn er toevallig al mensen die de X1950 pro van HIS in gebruik hebben,
Ben benieuw of d'r al mensen met ervaringen zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiepeks
rlmdejong schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:45:
Ik heb hem net besteld (ouwe x850xtpe verkocht). Volgende week binnen,
bevindingen post ik hier.

Ben erg benieuwd.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-05 09:27
rlmdejong schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:45:
gistere in men bak gestoken in de plaats van mijn x800xtpe

echt een prachtige kaart, custom artic cooling vga silencer derop en dan een ingenieus systeem van heatsinks, gaat stressed nooit over de 60 graden en mijn airflow is verre van ideaal...

Eindelijk dual DVI op mijn 2x20" wide dell 2007wfp

Klein minpuntje, het ding heeft wat moeite om in het agp slot te passen bij mij, en omdat ze zo huge is valt ze ze soms persies wat uit dus heb ik dat agp slot moeten gebruiken.

Ik heb bij mij de indruk dat alles eigenlijk wat trager loopt dan op mijn x800, maar dat kan ook zijn omdat ik altijd autosettings gebruik en dat deze nu hoger staan.

In ieder geval werkte "windowed" mode van WoW toch wel wat lekkerder vroeger, maar de X800 reeks staat wel bekend om zijn sterke windowed prestaties. Ik draai de ati catalyst 7.1 en vista 32 bit op een 3000+ met 2 gig ram

ik zal later deze week wat benchen

[ Voor 4% gewijzigd door dafz0r op 06-03-2007 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206066

Anoniem: 13284 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 17:48:
Ik heb onlangs ook een Club3D X1950Pro AGP gekocht, en daar zat keurig een verloopstukje bij waarmee ik een Molex naar een PCI-e stekker kan omzetten. Gelukkig had ik ook een gewone PCI-e connector op mijn modulaire voeding, dus daar had ik sowieso geen gezeik mee gekregen, maar volgens mij hoort zo'n verloopstukje er gewoon bij te zitten bij de van Club3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Ook zo'n kaartje besteld :)

Ben benieuwd... stiekem is de reden dat ik Test Drive Unlimited goed wil kunnen spelen hehe. Nu gaat het wel redelijk hoor, maar toch niet optimaal ( GeForce 6800LE met alle Pipes en Vertex'jes open ).

Ik kom nu trouwens niet aan mijn grens van werkgeheugen aan ( 1 Gb ), zou dit wel kunnen gaan komen met die kaart erin en ik dus HDR aan ga zetten? ( heb nu al wel alles op High staan en hoge reso ).

Nog een ander vraagje, is dit nou echt de snelste AGP kaart verkrijgbaar momenteel? Volgens mij wel als ik het zo uit de reviews opmaak, want ze worden soms wel vergeleken met andere ( snelle ) kaarten, maar dit zijn altijd PCI-E varianten.

[ Voor 21% gewijzigd door NLuna op 06-03-2007 13:49 ]

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja sneller & beter kan je niet krijgen op AGP platform, nu.

De 7600GT oid was voorheen de "sterkste", en Ati's hoogste kaart ook voorheen waren de X800/X850XT PE en dergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phusg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 13:38
Ik lees hier dat er problemen zijn met een schokkerig beeld (dropped frames) bij het terugspelen van HD video met deze kaart, zelfs al bij 720p. Zijn er tweakers die hier al ervaring mee hebben? Ik heb al aan de reviewer gevraagd of hij de 7.1 catalyst wil proberen, maar hij vermoed dat het probleem aan de AGP interface ligt.

ps. er is dus nog een review om toe te voegen aan de al erg sterkte TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13284

Anoniem: 206066 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 09:34:
[...]

Ik heb onlangs ook een Club3D X1950Pro AGP gekocht, en daar zat keurig een verloopstukje bij waarmee ik een Molex naar een PCI-e stekker kan omzetten. Gelukkig had ik ook een gewone PCI-e connector op mijn modulaire voeding, dus daar had ik sowieso geen gezeik mee gekregen, maar volgens mij hoort zo'n verloopstukje er gewoon bij te zitten bij de van Club3D.
Ja heb even gekeken en dat staat ook op de doos. Heeft de winkel mij misschien een tweedehandse verkocht. Dan staat die man nog een bezoekje te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 14:03:
Ja sneller & beter kan je niet krijgen op AGP platform, nu.
De geruchten gaan dat er binnenkort een X1950XT AGP is te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiepeks
Indy91 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 17:04:
[...]

waar heb je dat gelezen / gehoord?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
phusg schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 14:11:
er is dus nog een review om toe te voegen
Done :) (plus een videoreview van de HIS)
Indy91 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 17:04:
Met nadruk op verkrijgen... want hij is al een paar weken in het wild gesignaleerd. Hiero, een duits intro met een berg foto's klik Het ding is nogal een heethoofd en GeCube koelt 'm met een peltier-element :*)

Vraag me af wat ie moet kosten, als dat boven de 250 euro is weet ik niet of die 12 extra shaders het wel waard is. En ik vrees dat het stroomverbruik ook vrij fors zal zijn. (90nm GPU tov 80nm 1950Pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
Damn, heb vandaag een AMD 3700+ S939 met San Diego core gekocht (die altijd tot zo'n 2.7 a 2.8 ghz over te clocken zijn). Werkt prima, alleen valt er totaal niet mee over te clocken. Nu weet ik niet of deze kaart ermee te maken heeft kwa stroomverbruik. Die CPU vreet meer dan mn oude (89 ipv 67 watt geloof ik) en als ik m maar iets overclock krijg ik geen beeld meer na een reboot (na computer uit en aan zetten boot ie dan wel weer naar windows. De oude was zeer goed over te clocken en bleef stabiel.

Ik zie dat sinds de nieuwe cpu het voltage op de 12v lijn gedaald is van 12.2 volt gebruikelijk naar 11.7 volt. Misschien dat dit ervoor zorgt dat de X1950pro niet genoeg power krijgt?

Zou het dan toch tijd worden voor een nieuwe voeding? Het lijkt erop dat mijn Chieftec 360 watt het allemaal niet meer aankan. Ik zag sowieso (ik geloof op de site van ati) dat een x1950 een 450 watt voeding als minimum aanhoudt?

Ik weet nu dus niet of het aan die cpu of aan de voeding ligt. De voeding lijkt me logischer, aangezien het haast niet mogelijk is dat die cpu niet te overclocken valt met een goede OC core.

[ Voor 20% gewijzigd door Neofloppy op 06-03-2007 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Even een (niet lachen) vraag :

Ik heb hier een x1950Pro, AGP, van Club3D. Dit in combinatie met een P4 @ 3,6 GHz Prescott, 2 GB DDR400 RAM (4x512, Dual Channel) op een Asus P4P800-SE. (Vista).
In 3DMark 2001SE (jajaja) haal ik maar 15900 punten. op zich niet vreemd, ware het niet dat twee vrienden van mij veel hoger scoren (20.000) met mindere systemen in mijn ogen.

Één vriend heeft een A64 San Diego 3700+, 2 GB DDR400, x1800rx (Vista), en de ander een A64 3000+, 2 GB DDR400 en een x850XT AGP (Windows XP).

Voor de rest draait volgens mij alles wel, maar vroeg me toch even af of dit bekend/normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokolosh
  • Niet online
Exorcist schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 20:23:

Ik heb hier een x1950Pro, AGP, van Club3D. Dit in combinatie met een P4 @ 3,6 GHz Prescott, 2 GB DDR400 RAM (4x512, Dual Channel) op een Asus P4P800-SE. (Vista).
In 3DMark 2001SE (jajaja) haal ik maar 15900 punten. op zich niet vreemd, ware het niet dat twee vrienden van mij veel hoger scoren (20.000) met mindere systemen in mijn ogen.

Één vriend heeft een A64 San Diego 3700+, 2 GB DDR400, x1800rx (Vista), en de ander een A64 3000+, 2 GB DDR400 en een x850XT AGP (Windows XP).

Voor de rest draait volgens mij alles wel, maar vroeg me toch even af of dit bekend/normaal is.
Lijkt me veels te weing ik scoor met ongeveer hetzelfde systeem maar met een veel inferieure kaart (9600xt :'( ... ik wacht nog ff op dx10 apg kaartjes :) ) al 15-16 k

Nieuwste catalysts enzo al geïnstaleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Bobnofski schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 18:35:
[...]Met nadruk op verkrijgen... want hij is al een paar weken in het wild gesignaleerd. Hiero, een duits intro met een berg foto's klik Het ding is nogal een heethoofd en GeCube koelt 'm met een peltier-element :*)

Vraag me af wat ie moet kosten, als dat boven de 250 euro is weet ik niet of die 12 extra shaders het wel waard is. En ik vrees dat het stroomverbruik ook vrij fors zal zijn. (90nm GPU tov 80nm 1950Pro)
Afbeeldingslocatie: http://www.pcgameshardware.de/screenshots/medium/100_6499.JPG
Nog een extra voeding aansluiting?
Ik neem aan dat dit een proto is o.i.d.

Afbeeldingslocatie: http://www.pcgameshardware.de/screenshots/medium/Benchmark_AGP.jpg
Niet echt schokkend sneller.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Exorcist schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 20:23:

En als je een nieuwere versie van 3DMark draait?
Misschien maakt je kaart geen gebruik van optimalisaties die in die oude versie zitten...(of juist wel die in een nieuwere versie zitten) ;)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gutteguttegut schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 22:04:
[...]
[afbeelding]
Nog een extra voeding aansluiting?
Ik neem aan dat dit een proto is o.i.d.

[afbeelding]
Niet echt schokkend sneller.
Mweh.. bij de 8800 Series van Nvidia werdt ook een Kaart met Peltier element beschikbaar gesteld, maar het is vaak de moeite niet waard, omdat je een enorme berg aan warmte moet afvoeren, extra stroom voor het peltier element moet opbrengen (denk maar aan minimaal 5Ampere op 12V bijv, het lijkt me stug dat er een <50 watt tec op zit) en de koelers zullen een behoorlijke herrie maken op Full Load.

Nee niet interesant genoeg volgens mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Gutteguttegut schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 22:05:
[...]
En als je een nieuwere versie van 3DMark draait?
Misschien maakt je kaart geen gebruik van optimalisaties die in die oude versie zitten...(of juist wel die in een nieuwere versie zitten) ;)
Zal morgen is 06 draaien, nu is mijn nieuwsgierigheid gewekt. Maar ja, optimalisaties : die vriend zn 1800 scoort hoger, en dat is op zich een soortgelijke kaart qua functies.
Tokolosh schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 22:02:
[...]

Lijkt me veels te weing ik scoor met ongeveer hetzelfde systeem maar met een veel inferieure kaart (9600xt :'( ... ik wacht nog ff op dx10 apg kaartjes :) ) al 15-16 k

Nieuwste catalysts enzo al geïnstaleerd?
Yes, 7.2. Moet wel zeggen dat die installatie niet perfect liep, mn CCC werkt namelijk niet meer. Zal morgen denk ik maar even 7.1 installeren.
Maar goed, BF2 en Vegas draaien dan wel weer lekker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
die paar frames meer met die X1950XT zin echt verwaarloosbaar, is bijna niks sneller.
lvond het al belabberd, heb je de snelste kaart, komt er alweer wat snellers uit :P
maar ik maak me na het zien van de benches geen enkele zorgen, en die 250+ euro is die kaart niet eens waard.
btw wel mooi om te zien dat ze na de X1950PRo gewoon wel doorgaan op het AGP platform.
eindelijk aan het einde van de week/volgende week me 3800+ weer binnen en dan maar weer benchen!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Results in 3DMark 06 :

4010 punten.

SM2.0 Score 1658
HDR/SM3.0 Score 1869
CPU Score 1061

De CPU score valt me tegen, in de ORB kwam ik ook systemen tegen met dezelfde kaart, en een P4 op 3 of 3,2 GHz die een paar honderd punten hoger scoorden. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
ik haal het volgende:
systeem:
amd 3000+ 2ghz (@stock)
2gb ram (single channel)
his x1950pro 512mb @ stock

settings in 3Dmark06
resolution: 1650x1080
Al de rest op default:

3448 3DMarks

ik heb echt geen idee of dat goed is of niet, is al jaaaaren geleden dat ik het nog deed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

dafz0r schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 12:35:
ik haal het volgende:
systeem:
amd 3000+ 2ghz (@stock)
2gb ram (single channel)

settings in 3Dmark06
Al de rest op default:

3448 3DMarks

ik heb echt geen idee of dat goed is of niet, is al jaaaaren geleden dat ik het nog deed
Wat is je CPU score dan? Ik draai het trouwens in default, dus 1280x1024...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
seffens eens runnen, zit nu op me werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92014

dafz0r schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 12:35:
ik haal het volgende:
systeem:
amd 3000+ 2ghz (@stock)
2gb ram (single channel)

settings in 3Dmark06
Al de rest op default:

3448 3DMarks

Ik ben ook wel benieuwd naar je scores (probeer eens 3dmark05 default settings uit).

Ik twijfel ontzettend of ik een x1950 pro zal aanschaffen. Daarna nog het vraagpunt welk?
zoals http://tweakers.net/price...riceMin=0&priceMax=&land= al aangeeft zijn er vier mogelijkheden.
Club3D en GeCude hebben beide 256mb geheugen terwijl HIS en Sapphire 512mb bezitten.
De HIS valt voor mij al af (te duur) en de sapphire lijkt problemen te hebben met hitteproblemen.
Op de club3d zit de goede koeler maar draait weer op een lagere snelheid (heeft deze een lager ns geheugen (1,2/1,4ns??) en de GeCude is vrij weinig over te vinden.

Toch denk ik dat ik de 512mb wel prefereer. Dan kom je automatisch weer bij de Sapphire variant uit. Ik weet het allemaal nog zo net niet..

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 92014 op 07-03-2007 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De HIS variant is opzich wel in orde, alleen de prijs (240+ Euro).

Je krijgt er dan een zooitje software bij, bekabeling en dergelijk, en natuurlijk de ICE cooler.

Afbeeldingslocatie: http://www.hisdigital.com/newimages/products/X1950PRO_IceQ3_Card_A_700.jpg

Het enige voordeel van deze koeler is natuurlijk dat de warme lucht naar buiten geblazen wordt. Opzich wel interesant model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
ja das wel zo, handig dat de lucht naar buiten geblazen wordt, maar als je een goede airflow hebt, dan maakt dat verders ook niks uit.
er blaast bij mij gewoon een 25cm fan vol op, dus warm wordt ie toch niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MartijnAbel schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 17:58:
ja das wel zo, handig dat de lucht naar buiten geblazen wordt, maar als je een goede airflow hebt, dan maakt dat verders ook niks uit.
er blaast bij mij gewoon een 25cm fan vol op, dus warm wordt ie toch niet :P
Ik heb inderdaad ook een goede airflow (2x 80mm in, 3x 80 mm uit) dus wat dat betreft maakt het weinig uit.

Kan iemand mij helpen tussen de keuze Club3D, GeCube of de MSI (die niet in de pricewatch staat maar wel wordt aangeboden door o.a. Zercom en Complus (allen 256mb) of de Sapphire (512mb)?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 92014 op 07-03-2007 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
1280x1024 @ default

3638 3dmarks

sm2.0: 1653
sm3.0/hdr: 1973
cpu: 695

695 is toch uber low?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

dafz0r schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 19:07:
1280x1024 @ default

3638 3dmarks

sm2.0: 1653
sm3.0/hdr: 1973
cpu: 695

695 is toch uber low?
Valt wel mee. Heb het eens opgezocht allemaal, en ik scoor met mn CPU gelijk aan een 3700 tot 4000+ (op 3600 MHz dus), en krijg 1061 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
Anoniem: 92014 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 18:16:
[...]
Kan iemand mij helpen tussen de keuze Club3D, GeCube of de MSI (die niet in de pricewatch staat maar wel wordt aangeboden door o.a. Zercom en Complus (allen 256mb) of de Sapphire (512mb)?
De Sapphire. Die is goedkoop en het is een stuk makkelijker de stockcooler te vangen dan er bij de anderen 256MB extra op te solderen :+

Maar het is lastig een goed advies op maat te geven, veel hangt af van de resolutie waarin je speelt en of je een über AGP systeem hebt met 2GB en een AMD X2 5000+. Als dat zo is dan is de Sapphire helemaal het beste/snelste/goedkoopste wat je nu kunt krijgen.

Heb je echter een gemiddeld systeem, met bijv. een AMD64 3000+ (of een vergelijkbare Pentium), 1GB, speel je in een resolutie van 1280X1024 en weet je bijna zeker dat je tot aan de niet te vermijden overstap naar PCI-e geen extra geheugen of een snellere CPU gaat kopen, dan is de GeCube met z'n nieuwe ontwerp de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
@ bobnofksi, het verschil is verwaarlossbaar tussen de 256MB versie en de 512 MB versie.
ik heb de Club3D versie en draait als een tiet hiero:D
en die cooler maakt het spul nog eens extra duur.

ik zou lkkr gaan vor de Club3D , die is het goedkoopst en heeft de beste cooler. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
MartijnAbel schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 19:56:
@ bobnofksi, het verschil is verwaarlossbaar tussen de 256MB versie en de 512 MB versie.
ik heb de Club3D versie en draait als een tiet hiero:D
en die cooler maakt het spul nog eens extra duur.

ik zou lkkr gaan vor de Club3D , die is het goedkoopst en heeft de beste cooler. ;)
Als je specs nog een beetje kloppen (1440X900?) dan zal bij jou het verschil inderdaad verwaarloosbaar zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik nu dus heb aan kennis is als volgt

De Sapphire x1950 pro, 512mb heeft een klein voordeel. Dit voordeel komt de gebruiker vooral ten goede wanneer men op een hogere resolutie speelt. Ik heb recentelijk de samsung syncmaster 226bw gekocht en speel nu ipv 1280x1024 op 1680x1050. Ik merk dus wat dit betreft een redelijk verschil (speel nu met een leadtek winfast 7600gt).
Het nadeel van deze kaart is het gekloot wat je kan krijgen met de vrm chips. Deze kunnen te heet worden en worden slecht ondersteund.

Tevens is de koeler die erop zit in vergelijking met de andere aanbieders (Club3D, GeCude en MSI) oudbollig. Wat overclocken betreft ervaren sommige mensen ook ellende.

Even wat feiten op een rij (die nu leverbaar zijn) bij salland en :
de Sapphire 512mb: € 210
GeCude 256mb: € 205,70
Club3D 256mb: € 197,-

De GeCube heeft qua design het design van de vrm verbeterd.
De Club3d draait standaard op 575/1380, de sapphire op 580/1400 wat de MSI doet is me nog onbekend.

WAT OH WAT zal ik kiezen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou als ik jou was dan, voor de GeCube gaan :) Het scheelt je eventueel de ellende, met de VRM chips die zoals je zei, te warm worden. De clockspeeds op de sapphire, zijn eigenlijk wel te verwaarlozen, je kan eventueel (dat vermoed ik zelfs) de GeCube gelijk / hoger klokken als de Sapphire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 20:58:
Ik zou als ik jou was dan, voor de GeCube gaan :) Het scheelt je eventueel de ellende, met de VRM chips die zoals je zei, te warm worden. De clockspeeds op de sapphire, zijn eigenlijk wel te verwaarlozen, je kan eventueel (dat vermoed ik zelfs) de GeCube gelijk / hoger klokken als de Sapphire.
Waarom niet de Club3d (met de aero nog wat koeler?) of de MSI variant?

Hier wat aardige reviews voor de geinteresseerde:
sapphire 512mb review: http://www.lostcircuits.com/video/sapphire_x1950proagp/

his, powercolor, gecube (256mb) en de sapphire (512mb) vergeleken http://www.hardwarezone.c...es/view.php?cid=3&id=2170

conclusie:
- HIS Turbo Edition Radeon X1950 PRO 256MB has the highest default overclock in our comparison and that makes it one of the fastest AGP cards around.

- The 512MB Sapphire Radeon X1950 PRO confirmed again that having more memory may not be the best enhancement on a graphics card in terms of cost. The impact on performance was quite minor and easily matched by the overclocked HIS. One would have to run it at higher resolutions than 1600 x 1200 to reap the benefits and in many cases, even a high-end chipset like the Radeon X1950 PRO would struggle to keep up, not to mention the AGP based system that could be in question. The reference single slot cooler does have its merits and is a good compromise between noise, heat and the opportunity cost of an expansion slot.

- PowerColor has been very price competitive with its ATI products recently and the AGP version of its Radeon X1950 PRO 256MB continues to surprise us. we did not hesitate to give it the Most Value for Money award, something that we expect most readers to agree. Considering its overall favorable traits, we've also declared the PowerColor Radeon X1950 PRO 256MB AGP graphics card as the Winner of this shootout.

Deze conclusies mogen dan wel zijn maar de sapphire is in elke test sneller. Als je dit vergelijkt met de prijzen die er in NL worden gevraagd is dit toch een goede keuze (mits hij naar behoren werkt!)

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 92014 op 07-03-2007 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
.....psssst, er zit nog een heel groot verschil tussen de PowerColor en de Club3D, namelijk de sticker op de cooler! Maar ik wil je niet verder in verwarring brengen hoor.... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
@ bobnofski, mijn specs kloppen jammer genoeg al niet meer, einde van de week weer nieuw spul binnen.
en die 1440x900 is van me breedbeeld scherm, en daar kan zeker op gegamed worden ;)
en het verschil is zoiezo verwaarlossbaar, pas als er boven de 1600x1200 gespeeld word, komen de echte verschillen, al zijn die dan nog steeds niet gigantisch groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
MartijnAbel schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 21:34:
pas als er boven de 1600x1200 gespeeld word, komen de echte verschillen, al zijn die dan nog steeds niet gigantisch groot.
Gelukkig niet nee B-)

En lism heeft helemaal gelijk over de verschillen in kloksnelheid, zelfs met dat crappy overdrive van CCC (wel versie 7.2 geloof ik) haal je bij 99% van de kaarten makkelijk speeds van GPU@620 / Mem@740. Dus om alleen daarvoor een dure HIS te kopen... M'n Club3D doet al een paar dagen stabiel 640/780 zonder artifacts maar om nou te zeggen dat ik het echt merk? Niet echt dus, big deal als ik in 3DMark06 bij dat ice levelding Deep Freeze van 22.3 naar 24.4fps ga. Zolang er geen Ultimate versie komt met een GPU@650 ofzo zou ik het verschil in kloksnelheid tussen de afzonderlijke modellen niet eens meewegen in een aankoopbesluit.

Maar afgezien daarvan, met 2GB ram in je systeem plus die 512MB van de Sapphire kun je wel in veel games de ultra settings kiezen. En ik heb het verschil gezien tussen High en Ultra bij CoH en dat zag er echt wel beter uit. Dus sneller bij hogere resoluties is niet altijd doorslaggevend omdat je bij 1280X1024 die extra eyecandy ook wel kan waarderen. Zoals ik eerder al zei, een crappy stockcooler (die bij de Sapphire helemaal niet zo crappy is trouwens) kun je iets makkelijker vervangen dan van een 256MB versie 512MB maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211466

hallo mensen

ik heb momenteel

motherboard: GigaByte S754 K8N nForce3 800F LAN 6usb
Processor: AMD Athlon(tm) 64 Processor 3000+, MMX, 3DNow, 2.0GHz
Memory: 1,5G ram
Video card nVidia GF FX5700 256 DDR DVI TV

ik ben van plan om de nieuwste games te gaan spelen TDU enzo.. volgens mij ben ik der dan al als ik alleen mijn videokaart ga updaten.. (correct me if im wrong)

de Club 3D X1950PRO 256MB AGP CGA-P1956 lijkt mij wel wat..

http://www.zercom.nl/inde...p;h=1&s=1&a=38722

want helaas moet ik het nog doen met een AGP

uhm volgens mij kan deze in mijn pctje (correct me if im wrong) en is het een goede AGP kaart voor 200 euro dus kopen.. of kan ik beter iets anders pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Anoniem: 211466 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 22:47:
hallo mensen

ik heb momenteel

motherboard: GigaByte S754 K8N nForce3 800F LAN 6usb
Processor: AMD Athlon(tm) 64 Processor 3000+, MMX, 3DNow, 2.0GHz
Memory: 1,5G ram
Video card nVidia GF FX5700 256 DDR DVI TV

ik ben van plan om de nieuwste games te gaan spelen TDU enzo.. volgens mij ben ik der dan al als ik alleen mijn videokaart ga updaten.. (correct me if im wrong)

de Club 3D X1950PRO 256MB AGP CGA-P1956 lijkt mij wel wat..

http://www.zercom.nl/inde...p;h=1&s=1&a=38722

want helaas moet ik het nog doen met een AGP

uhm volgens mij kan deze in mijn pctje (correct me if im wrong) en is het een goede AGP kaart voor 200 euro dus kopen.. of kan ik beter iets anders pakken?
Perfecte keus en een uitstekende upgrade voor jouw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bobnofski schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 21:26:
.....psssst, er zit nog een heel groot verschil tussen de PowerColor en de Club3D, namelijk de sticker op de cooler! Maar ik wil je niet verder in verwarring brengen hoor.... _O-
Misschien wel een punt maar ik ben een student die graag het beste eruit halen wat erin prestaties vs. prijs betreft. Vooronderzoek helpt hier in mijn ogen dus ontzettend bij (je zal maar iets aanschaffen en later erachter komen dat je beter iets anders had kunnen halen).

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 92014 op 08-03-2007 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100643

Ik snap al dat hittegezeur bij die sapphire kaart niet?

38 graden IDLE, 51 graden stressed...

Je hoort hem AMPER..

Ik heb verder een zalman 7000al-cu @ low + 120mm papst @ 6V..
Ohjah en een antec HE550..heerlijk stil systeempje en geen hitte probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
Anoniem: 92014 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 00:14:
Misschien wel een punt maar ik ben een student die graag het beste eruit halen wat erin prestaties vs. prijs betreft. Vooronderzoek helpt hier in mijn ogen dus ontzettend bij
Tuurlijk, maar dit is wel Deel 2 van het topic. Het is niet de bedoeling om Deel 1 nog eens dunnetjes te herhalen. Als je vervolgens aankomt met een koopknoop geven we je een paar bijlen maar hakken mag je zelf doen :+
(je zal maar iets aanschaffen en later erachter komen dat je beter iets anders had kunnen halen).
Wat de kaart betreft hangt dat vooral af van de rest van je hardware en behalve je resolutie weten we daar nog steeds niks van. Hoedanook, je zal nooit een miskoop doen want daar zijn ze gewoon allemaal te goed voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Anoniem: 100643 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 01:01:
Ik snap al dat hittegezeur bij die sapphire kaart niet?

38 graden IDLE, 51 graden stressed...
Hier 43 IDLE en 71 stressed. Ook geen problemen. Ik weet dat ik me niet blind moet staren op 3Dmark, maar is 6700 niet wat weinig in '05? Met '06 haal ik 4000.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
ik begin me echt af te vragen wat er brak is aan mijn systeem...

de x1950pro outperformt mijn x800xtpe wel vet in WoW @ fullscreen @ 1650x1080 (55fps vs 35fps) maar in 1280x800 @ windowed dropte de x800 niet echt onder de 25, maar de x1950 dropt geregeld naar 10fps of minder

Allebei op zelfde pc onder vista ultimate met de 7.1 drivers

Het enige dat ik verander is de kaart en dat mijn tweede 20" breedbeeld ook op dvi aangestuurd wordt ipv op vga.

Ik heb de drivers er eerst afgepleurd enz maar vista installde eerst default meuk dus misschien heeft dat iets omzeep geholpen.
Wat me ook opviel is dat als ik windowed game en op men ander scherm een filmpje afspeel dat mijn frames ook droppen, dat was vroeger totaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phusg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 13:38
phusg schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 14:11:
Ik lees hier dat er problemen zijn met een schokkerig beeld (dropped frames) bij het terugspelen van HD video met deze kaart, zelfs al bij 720p. Zijn er tweakers die hier al ervaring mee hebben? Ik heb al aan de reviewer gevraagd of hij de 7.1 catalyst wil proberen, maar hij vermoed dat het probleem aan de AGP interface ligt.
Is er echt niemand die een stukje HD video wil terugspelen met zijn X1950 AGP kaart en hier melden hoe dat er uit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52
Ik zit erover te denken om nog een laatste upgrade te doen van mijn pc met behulp van de X1950pro AGP en 1,5GB aan RAM voordat ik over stap op PCI-E ergens volgend jaar of het jaar daarop.

Ik heb op het moment:
Asrock moederbord Raid nog iets (is niet echt interessant volgens mij)
AMD XP 3000+ 333MHz FSB (ipv de latere 400MHz FSB welke mijn vriendin in haar computer heeft)
768MB RAM (waarvan 256 naar mijn vriendin gaat)
en de huidige Sapphire 9800pro Ultimate

Zou het voor mij nut hebben om te gaan upgraden voor een jaar of 1,5.
De onderdelen die ik nu aanschaf zullen bij mijn latere upgrade naar mijn vriendin gaan, dus wat dat betreft zie ik het probleem niet echt.
Ik wil zelf gaan voor de Sapphire X1950pro 512.
Resoluties wil ik het liefste zo hoog mogelijk op mijn huidige NEC Multisync FE950 (1600x1200 redt hij wel goed).
Spellen zoals Final Fantasy XI met de nodige aanpassingen in het register om textures sizes naar 2048x2048 te zetten zijn wel heel erg interessant en GuildWars op een zo hoog mogelijke instelling.
Aangezien GW op het moment al draait op 1600x1200 goed speelbaar, zal dat met die kaart dan ook wel goed gaan.

Is voor mij de 512MB versie een goede keuze met mijn CPU snelheid of kan ik beter voor de 256MB versie gaan? Mijn vriendin die later de kaart krijgt draait standaard op 1024x768 omdat haar Hercules TFT niet hoger kan, maar dat geeft niet zolang het zonder schokken draait.
Ik speel zelf vaak de laatste nieuwe spellen, maar het hoeft van mij bij die spellen niet op de hoogste resolutie te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

phusg schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 11:04:
[...]

Is er echt niemand die een stukje HD video wil terugspelen met zijn X1950 AGP kaart en hier melden hoe dat er uit ziet?
Ik heb hier net net verscheidene HD content film(pjes) afgespeeld.

The Matrix, WMV, 720P : ziet er uit zoals het hoort, maar mn CPU usage is nog maar 23% (met mn 6600GT was dit rond de 60/70).
Andere 720p WMV files, en nog wat AVI files h.264...allemaal perfect afspelend.

/edit

Afspelen van Shrek the Third trailer op de Apple website, 720P, zit op een CPU usage van 20 tot 40%. Met mn 6600GT lag dit gemiddeld rond de 50/60, en beneden op mn PC met 6800LE zelfs rond de 70.

[ Voor 16% gewijzigd door Exorcist op 08-03-2007 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost-be
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
zou ik echt veel verschil merken met upgrade van men grafakaart, ik bezit nu asus K8NE-de luxe, 2 giga ram, 3200 AMD 64 en een XFX 6800 GS met 16 pipe unlockt.En zou voor Saphire 1950 Pro met 256 MB gaan
Alvast bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ghost-be schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 11:49:
zou ik echt veel verschil merken met upgrade van men grafakaart, ik bezit nu asus K8NE-de luxe, 2 giga ram, 3200 AMD 64 en een XFX 6800 GS met 16 pipe unlockt.En zou voor Saphire 1950 Pro met 256 MB gaan
Alvast bedankt voor de info
heb je nu ergens problemen mee in games? Bij mij scheelde het erg veel (Van 6600GT naar x1950Pro op een P4 3,6/2 GB) Van een 6800GS naar deze kaart zul je zeker merken in de veeleisende games. Ik draai nu BF2 @ max, 6 x AA vloeiend, Vegas max vloeiend, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Exorcist schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 11:23:
[...]

Ik heb hier net net verscheidene HD content film(pjes) afgespeeld.

The Matrix, WMV, 720P : ziet er uit zoals het hoort, maar mn CPU usage is nog maar 23% (met mn 6600GT was dit rond de 60/70).
Andere 720p WMV files, en nog wat AVI files h.264...allemaal perfect afspelend.

/edit

Afspelen van Shrek the Third trailer op de Apple website, 720P, zit op een CPU usage van 20 tot 40%. Met mn 6600GT lag dit gemiddeld rond de 50/60, en beneden op mn PC met 6800LE zelfs rond de 70.
de lage cpu usage... komt dat door ati's tegenhanger van nvidias purevideo? (weet zo naam ff niet)
(Waarbij de cpu dus ontlast wordt en de gpu het werk moet doen)

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 08-03-2007 14:35 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

bartgrefte schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 14:34:
[...]

de lage cpu usage... komt dat door ati's tegenhanger van nvidias purevideo? (weet zo naam ff niet)
(Waarbij de cpu dus ontlast wordt en de gpu het werk moet doen)
PureVideo is software, die t hardwarematige gedeelte aanspreekt. Ik heb geen specifieke software geinstalleerd voor mn kaart, dus die zal t rekenwerk zo op zich nemen dacht ik.
Werkt goed blijkbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Exorcist schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 14:38:
[...]

PureVideo is software, die t hardwarematige gedeelte aanspreekt. Ik heb geen specifieke software geinstalleerd voor mn kaart, dus die zal t rekenwerk zo op zich nemen dacht ik.
Werkt goed blijkbaar. :)
dus de gpu doet standaard al het werk bij afspelen hdstuff?

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 08-03-2007 14:44 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.