X1950 Pro veroorzaakt crashes

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 5.117 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik sta voor een raadsel. Afgelopen weekend heb ik een PC in elkaar gezet, bestaande uit een Asrock moederbord, een Intel Core 2 Duo processor, 2 reepjes TwinMos PC5300 geheugen van 512 MB en een Sapphire x1950 Pro 256 mb videokaart.
Na een tijdje gamen crasht het systeem, dat wil zeggen dat het beeld uit gaat, het geluid blijft hangen en na een tijdje het systeem uit zichzelf reboot (reboot bij een BSOD staat UIT). Na het booten kunnen 3D applicaties niet worden gestart (vertekend beeld + crash). Na enige tijd (systeem helemaal uit?) wil het wel, maar na een tijdje gamen krijg je weer een crash.

Wat heb ik inmiddels geprobeerd om dit probleem te verhelpen?

1. Zit het probleem in het geheugen?
Ik heb verschillende configuraties geprobeerd, dual channel in slot 1/3 en in 2/4. Een enkel reepje in 1/3/4, het andere reepje in 1/3/4. Ook dit geeft random reboots, dus dit sluit ik uit.

2. Is het de voeding?
Volgens de minimale specificaties van ATi heb je een 450 Watt voeding nodig, de aanwezige voeding blijkt een 350 Watt voeding te zijn, 400 Watt piekbelasting. Hier zou het probleem kunnen zitten, maar ik heb de videokaart ook van stroom voorzien van een ander systeem dat wat meer belasting aan kan. Verder heb ik met een multimeter het voltage op de 12-volt lijn bijgehouden en deze blijft rond de 11,85 volt hangen (ik heb helaas niet het voltage tijdens een crash kunnen vastleggen). Hier de mogelijke veroorzaker.

3. Zijn het de drivers?
Ik heb de meest recente drivers van ATi.com gedownload (6.11), zowel die als de drivers van de site van Sapphire (6.11) leverden problemen. Zou het het proberen waard zijn om de drivers van de CD te proberen?

Zoals jullie kunnen lezen heb ik al aardig wat onderzoek gedaan naar wat het probleem zou kunnen zijn, maar ik heb de echte oorzaak nog niet kunnen vinden. Wie weet hier meer raad mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-05 11:15
Weet je iets van de temperaturen van je kaart tijdens/vlak voor de crash?
Want je zegt dat je je computer een tijdje uit moet laten voordat je hier weer goed gebruik van kan maken, dit kan erop wijzen dat je kaart gewoon te warm word...
Probeer het anders eens bij te houden mbv het Control Panel, of een programmaatje als Everest die ook je GPU temperatuur kan uitlezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsjha
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01-2024
Doe een memtest van je geheugen en dan weet je of deze ok functioneert Het zou namelijk kunnen dat het aan het geheugen ligt, want dit soort freeses etc kan aan kaduk geheugen liggen. Het komt wel eens voor dat nieuw geheugen kaduk is, maar niet vaak.

Echter lijkt me de kans groter dat de voeding deze set-up het net niet trekt. Een x1950 is toch een redelijke graka en dat vereist een goede voeding. Welk merk voeding betreft het? Gezien je specs mag ik hopen dat het een A-merk betreft? Dan zou 350W continue vermogen normaliter toch (net) moeten kunnen. Dit is redelijk makkelijk te checken door het volgende:
-Sluit alleen 1 HD, 1 reepje geheugen en graka (minimale om beetje te kunnen gamen) aan op je Mobo en kijk of je computer dan stabieler draait

Makkelijker en beter is om een andere A-merk voeding voeding met hoger contunue vermogen te fixen en kijk of deze voeding de setup wel trekt,of een andere minder energieslurpende (low-end) PCI-E graka er ff in te zetten.

Wat het verder nog kan zijn is een hitte probleem;dus hoe is je airflow in je kast. Verder ook de nieuwste driver van chipset etc geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:13

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

keb al verschillende dingen gelezen dat de fan van de 1950pro series niet automatisch harder gaat draaien en bij 70gr het systeem doet rebooten, eventueel met atitool of bv ati traytools kijken of je fan override kunt inschakelen waardoor je zelf aangeeft bij welke temp hij hoe hard (%) de fan moet laten spinnen.

Ook las ik dat ze tijdens gamen niet de fan harder hoorden gaan draaien, terwijl bij rebooten hij dat wel ( ff 100%) doet.

succes!

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:39

Cheezus

Luiaard

Gijsjha schreef op maandag 20 november 2006 @ 17:09:
Echter lijkt me de kans groter dat de voeding deze set-up het net niet trekt. Een x1950 is toch een redelijke graka en dat vereist een goede voeding. Welk merk voeding betreft het? Gezien je specs mag ik hopen dat het een A-merk betreft? Dan zou 350W continue vermogen normaliter toch (net) moeten kunnen. Dit is redelijk makkelijk te checken door het volgende:
-Sluit alleen 1 HD, 1 reepje geheugen en graka (minimale om beetje te kunnen gamen) aan op je Mobo en kijk of je computer dan stabieler draait

Makkelijker en beter is om een andere A-merk voeding voeding met hoger contunue vermogen te fixen en kijk of deze voeding de setup wel trekt,of een andere minder energieslurpende (low-end) PCI-E graka er ff in te zetten.
Ik weet niet wat de rest van z'n systeem is maar zoveel trekt een x1950 pro nou ook weer niet. Laatst viel te lezen in reviews van de 8800 GTX dat een compleet systeem (met quadcore e.d.) met zo'n dikke videokaart stressed aan nog geen 350 watt kwam.
Een 'normaal' systeem met een x1950 pro komt volgens mij rond de 250 watt dus qua vermogen moet het wel goed zitten.

Wel kan een goedkope voeding een onstabiele spanning leveren waardoor het systeem onstabiel wordt.
Ik denk zelf eerder dat warmte de oorzaak van het probleem is, en dan denk ik eerder dat de voeding te warm word, een te hete CPU schakelt zichzelf terug/uit zonder eerst een BSOD te geven en een te hete GPU geeft waarschijnlijk eerst artifacts alvorens vast te lopen.
Zelf heb ik ook wel eens dergelijke crashes gehad en toen kwam ik erachter dat de voedingsdraad van de voedingsfan loshing (zelf aan zitten prutsen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LouisXV
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Sapphire X1950 PRO 256MB.

Ook een 350W voeding (Fortron Source), dezelfde driver, AMD 64 3500.

Ik heb Ati Tray tools geinstalleerd om de temp in de gaten te houden. De fan staat op 100% bij 55 graden en warmer.

Als ik de 3D renderer aanzet loopt de temperatuur langzaam op en als hij langer misschien een minuut boven de 60 graden zit reboot mijn PC spontaan.

Vreemd genoeg gaat tijdens het gamen wel alles goed maar zodra ik dus een dergelijke test doe, ga benchen in bv 3D Mark of met ATT of Overdrive probeer stopt alles er na korte tijd compleet mee.

Ik zal eens kijken wat de temps zijn tijdens het gamen.

Edit: tijdens een potje BF2 is de hoogste temp 56.38 graden, dus onder de 60 en net veilig.

[ Voor 7% gewijzigd door LouisXV op 21-11-2006 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
Iedereen bedankt voor zijn/haar reacties. Inmiddels zijn we na heel wat verschillende dingen uit te proberen nog niet veel verder om conclusies te kunnen trekken. Het bios van het moederbord geupgrade van 1.4 naar 1.6, dit mocht geen resultaat bieden.

Om nog wat duidelijk te maken: je krijgt geen BSOD te zien voordat het systeem reboot, het bevriest dus echt (beeld gaat uit, alle ventilators gaan op 100% snelheid draaien) en reboot vervolgens. Nadat windows is geboot krijg je "systeem hersteld van een kritieke fout", na verzenden van het rapport krijg je een rapport te zien met de stoptekst (in de trand van) "kernel stuck in device driver" en dat het probleem aan de videokaart ligt. Microsoft beveelt je om de hardwareversnellig omlaag te brengen en de nieuwste drivers te installeren.

Concluderend hieruit denk ik dat het probleem bij de videokaart ligt en ik vermoed dat het door een te hoge temperatuur komt. Misschien dat de firmware een temperatuur meet die boven een drempelwaarde komt en vervolgens besluit een systeemcrash te veroorzaken. Mogelijk komt dit probleem (zoals Sain Onez eerder al zei) omdat de ventilator op de videokaart te langzaam draait. De ventilator gaat volgens ook niet sneller draaien als je deze zwaarder belast (even snel als onder Windows).
Probleem is nu dat Atitool de videokaart niet herkend, waardoor het dus niet mogelijk is om de ventilator sneller te zetten. Morgen gaan we wat temperaturen proberen te loggen met Everest zodat we daar wat inzicht in kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 14:59

Flappiewappie

Hier nog meer

heb ik ook gehad

met de Saphire versie van deze kaart, net zoals jij zie ik net (edit)

Als ik de videokaart ging stressen, dan kwam hij tot 70 (ten eerste is 70 graden niet te warm, en ten 2e voerde hij niet eens het tempo op van die cooler) graden, vloog die eruit (zwart scherm) en ging de fan naar 100%. als ik dan een seconde of 5 wachtte ging mijn pc piepen...

ik heb de videokaart ge-RMA-ed, ben benieuwd wat ze er bij salland aan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Flappiewappie op 21-11-2006 21:17 ]

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertzijlmans
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-02-2016
Ja, zelfde verhaal hier. Misschien moet ik hem ook maar eens RMA sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LouisXV
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik het hele verhaal ingevuld op de support site van Ati. Eens kijken wat ze er over te zeggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertzijlmans
ah, bedankt, wilde ik ook net doen. Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
We hebben de meetgegevens verzameld! Wat blijkt: de kaart draait ruim een half uur meer dan 70 graden (tegen de 74 aan). De laatste meting (voor de crash) gaat processorgebruik naar 99% op beide cores, daar kan ik nog geen verklaring voor bedenken. Ook zie je dat de snelheid van de GPU en het geheugen van de GPU heel laag zijn - zou dat door de thermische beveiliging van het kaartje komen? Als je zelf ook de gegevens wilt inzien heb ik het excel document met grafiekjes online gezet:

Afbeeldingslocatie: http://bouke.haarsma.eu/files/sapphire_x1950_pro/excel.gif Download meetgegevens

[ Voor 11% gewijzigd door b19a op 22-11-2006 17:09 ]

• robbertzijlmans
goed werk! ik zie in je resultaten dat cli.exe bij jou ook vrij snel weer stopt. Ik heb nogal problemen hiermee. Vooral met control center. Dan meldt ie een fout in cli.exe (vrijwel bij elke grafische applicatie/bewerking). Ik zal hier een ander topic voor starten, maar ik was benieuwd of meer mensen hier last van hebben?

• b19a
  • Niet online
Update! Met de nieuwste atitool (beta zoveel) kun je met behulp van Fan Control de koeler op 100% zetten. Dit lostte bij ons (mijn broertje) het probleem op, de temperatuur bleef 2 uur lang onder 65 graden in NFS:Carbon! Dit weekend zal ik eens wat proberen om die dynamic ranges (koeler 100% boven de 60 graden bv) in te stellen, hier horen jullie nog meer over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

BoukeHaarsma schreef op donderdag 23 november 2006 @ 19:55:
Update! Met de nieuwste atitool (beta zoveel) kun je met behulp van Fan Control de koeler op 100% zetten. Dit lostte bij ons (mijn broertje) het probleem op, de temperatuur bleef 2 uur lang onder 65 graden in NFS:Carbon! Dit weekend zal ik eens wat proberen om die dynamic ranges (koeler 100% boven de 60 graden bv) in te stellen, hier horen jullie nog meer over!
ja maar 100% is niet normaal joh, das echt té veel kabaal.

en het feit dat ik ati tool moet gebruiken om gewoon spellen te kunnen spelen, vind ik niet echt netjes van sapphire... :/

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsjha
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01-2024
mmm, ligt het aan mij of is 74c niet hoog. Geloof dat mijn 6600GT toch iets van max 129c mag worden (theoretisch gezien), alvorens de beveiliging de snelheid etc terugklockt. Heb problemen met de koeler gehad (ventilator draaid de helft van de tijd niet) waardoor hij idle na een tijd op zo'n 70c draaide. Stressed en de beveiliging kickte in. Nu nieuwe koeler gekregen van Leadtek, dus die er ff op gaan zetten.

Wat is de max temp van zo'n 1950?? Misschien dat de beveiligingstemp te laag staat ingesteld?

@Primusz, 350W is het totale vermogen van zijn Aopen voeding, dan zal continu hooguit 250W zijn denk ik. Als het eentje is die in de kast is meegeleverd of een bulk versie, dan is het zeer waarschijnlijk een Components Pro. Ook uit de Aopen/Forton fabriek, maar hoe die zich kwaliteittechnisch verhoudt tot de Aopen/FPS zou ik niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

primusz schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 14:21:
[...]

Ik weet niet wat de rest van z'n systeem is maar zoveel trekt een x1950 pro nou ook weer niet. Laatst viel te lezen in reviews van de 8800 GTX dat een compleet systeem (met quadcore e.d.) met zo'n dikke videokaart stressed aan nog geen 350 watt kwam.
Een 'normaal' systeem met een x1950 pro komt volgens mij rond de 250 watt dus qua vermogen moet het wel goed zitten.
Sorry. dat heb je helemaal fout. Het is geen totaal wattage van wat het systeem intern verbruikt, het is het opgenomen vermogen vanaf het stopcontact, dus het zegt helemaal niks over de werkelijke Stroom-verbruik, sterker zelfs: Ik denk dat je met 700watt net klaar bent voor een quadcore inclusief 2xSli.

Ik weet bijna wel zeker dat het hier om een warmteprobleem gaat. Bij sommige Ati kaarten gaat die fan-speed niet omhoog wanneer dat moet. Het koste mij veel irritatie en matches toen ik op een Lan-party was en uitvond dat het wel eens de koeler van m'n videokaart kon zijn B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
Ik heb die problemen ook (alleen ff tijdelijk niet vanwege een biosflash foutje.... ), en ik heb ook een sapphire... Het rare is dat ik deze problemen alleen nog maar heb gehoord met de Sapphire kaart, van andere kaarten heb ik nooit iets gehoord over deze problemen... Ik ga in ieder geval investeren in een nieuwe koeler.
Wat ik zelf trouwens heb gemerkt, is dat ik bv. Prey en FEAR zo lang als ik wou kon spelen, geen crashes... Ga ik daarentegen een Source engine spel spelen met HDR aan (Day of Defeat, Episode 1), dan crasht ie wel na verloop van tijd. Speel ik gewoon HL2, zonder HDR dus, dan kan ik die ook zo lang spelen als ik wil... Rare problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semmert
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-04-2022
Ik heb de X1950 XT van Sapphire en die van mij loopt tijdens een uurtje UT2004 op tot wel 80 graden...... Maar nog geen last gehad van crashes of andere irritante dingen.
Je hoort de koeling idd alleen bij het opstarten even vol gaan, daarna blijft ie gewoon op zelfde speed no matter what.
Al nieuws over die dynamic ranges? Heb je een link van die nieuwste ati tool, want de ati tool die ik heb gedownload is van 2005 en herkent mijn kaart niet.

*edit* kan in die ati tool nergens iets vinden over fanspeed instellen...

*edit2* Deze was beter geweest :P : http://www.sapphiretech.com/ne/pressfiles/53_reg1.doc

[ Voor 23% gewijzigd door Semmert op 25-11-2006 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

www.guru3d.com is waar je Atitool vandaan haalt. anders www.tweakers.net (fp) wel :)

Toen ik m'n X800Pro geflashed had naar X800XT (volwaardig) bleef de fan-speed ook op 43% staan no matter hoe heet dat ding werdt. Eigenlijk wel een bug ja. Op 83% was het net niet hoorbaar het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
Chapeau! Met dynamic ranges is het probleem gelukkig verholpen. Met Beta 15 van atitool kun je de fancontrol van de x1950 pro regelen. Ik heb een profiel "gamen" aangemaakt die wordt geladen zodra een 3D programma wordt gestart, in dat profiel heb ik de koeler met de volgende dynamische instellingen geconfigureerd:
Afbeeldingslocatie: http://bouke.haarsma.eu/files/sapphire_x1950_pro/fancontrol.JPG

Ik moet toegeven dat het vreemd is dat je Atitool moet gebruiken om de kaart te kunnen gebruiken, misschien dat er binnenkort nog een bios/driver update komt die het probleem helemaal verhelpt.

Met deze instellingen blijft de GPU bij zware belasting constant < 70 graden, dus geen crashes meer hier! Iedereen bedankt voor zijn/haar inzet voor het oplossen van dit probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door b19a op 26-11-2006 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 17:15

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

En als je de koeler van de graka nou eens rechtstreeks op het moederbord zet?? Dat heb ik nl gedaan met mijn X1800XT en dan wordt de fan wel dynamisch. Ik weet niet hoe het zit met de 1950 qua aansluitingen volgens mij toch gewoon op de kaart..? Of er een fancontroller tussen zetten?? Is gewoon zomaar wat in me op komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Alph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 20:42
Damn. Heb ik nu net deze videokaart besteld :/

Ik heb er wel een zalman koeler bij besteld. Een VF900Cu. Ik hoop dus dat deze koeler een beetje gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertzijlmans
Werkt idd wel ja, met die settings. Alleen wordt het weer zo lawaaierig...
Ik was al van plan te sparen voor een crossfire setup. Maar daar ben ik nu ook niet meer zo zeker van. Wellicht dat de gpu's dan wat minder belast worden zodat de temperatuur een beetje binnen de perken blijft. Maar van de andere kant, dan zit ik misschien wel weer met twee kaarten die niet helemaal optimaal zijn.... :?
dilemma's...

laten we iig hopen op een update...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

100% cooling op stressed is zwaar overdreven... volgens mij heeft saphire slechte koelpasta gebruikt of iets in die zin...

nog niks gehoord van salland, maar heb deze week toch een drukke week :P

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firestarz
  • Laatst online: 25-05 14:38
Ik heb nu een asus 1950 pro (gekocht op de hcc), en heb bijna dezelfde problemen, alleen is het bij mij niet de temp, die komt niet boven de 50, maar zodra ik bij ati tool de 3d bench aanzet, dan gaat me beeldscherm op standby en hoor ik de pc rebooten, verder kan ik alles doen met de pc. Het scherm gaat dan ook niet meer aan, totdat ik de pc helemaal uit doe en dan weer aan.

Het zou geen voltage probleem moeten zijn want de 12v blijft boven de 12,10. Heeft nog iemand hier last van? Ik breng hem morgen maar terug naar de mycom en dan haal ik wel een nvidia, want ik heb zo echt geen vertrouwen meer in ati :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het ligt niet aan je kaart. Het ligt volgens mij aan AtiTool die known bugs met bepaalde hardware heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 17:55
firestarz schreef op zondag 26 november 2006 @ 22:11:
Ik heb nu een asus 1950 pro (gekocht op de hcc), en heb bijna dezelfde problemen, alleen is het bij mij niet de temp, die komt niet boven de 50, maar zodra ik bij ati tool de 3d bench aanzet, dan gaat me beeldscherm op standby en hoor ik de pc rebooten, verder kan ik alles doen met de pc. Het scherm gaat dan ook niet meer aan, totdat ik de pc helemaal uit doe en dan weer aan.

Het zou geen voltage probleem moeten zijn want de 12v blijft boven de 12,10. Heeft nog iemand hier last van? Ik breng hem morgen maar terug naar de mycom en dan haal ik wel een nvidia, want ik heb zo echt geen vertrouwen meer in ati :S
Ik vind het vreemd dat je ati de schuld ervan geeft dat iemand op de HCC je een verkeerde graka heeft aangesmeerd. Die 12,10 volt, geeft je pc dat aan, of heb je dat zelf doorgemeten? Ik zie heel vaak mensen die gewoon de waardes aannemen die ze softwarematig hebben verkregen. Lang niet altijd correct.
Desondanks klinkt dit toch wel alsof je videokaart beetje kapot is... :) (misschien voor de zekerheid toch even voeding controleren als het zonder veel moeite kan..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
warcow schreef op zondag 26 november 2006 @ 22:20:
[...]

Desondanks klinkt dit toch wel alsof je videokaart beetje kapot is... :) (misschien voor de zekerheid toch even voeding controleren als het zonder veel moeite kan..)
De ATItool met ondersteuning voor de X1950Pro is een dikke Beta, dus ik zou zeggen: als dat de enige plek is waar het misgaat ligt het eerder aan ATItool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firestarz
  • Laatst online: 25-05 14:38
Hij klapt er uit met alle games die zwaar aan 3d doen, ook bij hl2: eps one, en wow valt ie uit, dus lijkt me niet aan ati tool te liggen, als mede ik het onder winxp en onder vista heb geprobeerd dus lijkt windows zelf ook af te vallen.

Die 12,10 volt heb ik alleen gemeten met software, speedfan, rmclock en everest, dus zou kunnen dat het mischien niet helemaal klopt (voeding is een enermax 430 watt, wel een oude dus moest de splitter gebruiken voor pci-e power). Morgen in ieder geval naar de winkel laat ik hem daar wel testen, want hij lijkt verder een perfecte kaart, lekker stil en toch krachtig als ik naar de benchmarks kijk, geen andere kaart komt in de buurt voor dat geld :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Ik heb ook de asus gekocht op de hcc en ook precies hetzelfde probleem!
3Dmark 05 en 06 draaien prima (8,65k en 4,35k)

Maar zo gouw ik de demo van splintercell double agent start level laad en 1 min speel, valt mijn pc uit.
ook bij roboblitz valt hij uit (daar zelfs nog in het menu!)

de kaart word niet heet, zo'n 52 Graden.

ik wil vanavond windows er even opnieuw opzetten, want hiervoor had ik een 7600GT.

mijn specs zijn:

Intel P4 3,2 @ 3,911
Asus P5GDC Deluxe
2x Kingston DDR667 (DDR2)
Enlight 350W psu
en nu de x1950Pro ter vervanging van de XFX 7600GT XXX waarmee het systeem perfect draaide.

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
MexxT schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:38:
ik wil vanavond windows er even opnieuw opzetten, want hiervoor had ik een 7600GT.

mijn specs zijn:

Intel P4 3,2 @ 3,911
Asus P5GDC Deluxe
2x Kingston DDR667 (DDR2)
Enlight 350W psu
en nu de x1950Pro ter vervanging van de XFX 7600GT XXX waarmee het systeem perfect draaide.
Het kan best aan de windowsinstallatie liggen, het is altijd verstandig om die te verversen bij overstap van GPU makers...
Weet je iets van je voltages? Je hebt best een zware bak hangen aan een lichte voeding... Controleer even je voltages, en kijk even hoeveel ampere je PSU kan leveren op +12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Windows vervangen ga ik zowiezo doen,

Deze voeding heeft 18A op de 12v lijn, het voltage zakt wel iets maar blijft boven de minimale waarde
met mijn 7600GT was dat 11,65 op de multimeter.

Als het aan de voeding moet liggen vind ik dat wer raar, omdat een kameraad van mij de x1900GT (zuipt meer dan een x1950Pro) heeft met een Amd 64 @ 2,7GHz 4 DDR modules, 2 hdd's en nog wel meer (ccfl's enz enz) op een 350W psu met 15A op de 12v (en nog van een pruts merk ook)

dus het lijkt mij dat deze voeding geen probleemen mag geven.

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdewildt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-06 20:01
bij mij hetzelfde probleem speel ongeveer 5 minuten company of heroes en dan crasht hij. Heb al nieuwe driver gepropeerd maar blijft hetzelfde doen. Heb ook al de snelheid van de fan aangepast maar dat helpt ook niet. Ik baal er ontzettend van omdat ik mijn computer net 3 weken heb. Weet iemand een oplossing. Ligt het niet aan ATI Tools die heb ik er wel opstaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

Heb hem germa-d, en vandaag een email gekragen van Salland dat ik een nieuwe krijg :>

is er iemand die weet dat er ergens een 1950pro van sapphire out of the box fatsoenlijk werkt?
ik dacht dat sapphire altijd A-merk was..., ik had ook wel ander merk kunnen nemen.., nja deze keer gooi ik er ook een andere koeler op :9

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
Het rare is, op fora van Rage3D, HardOCP en beyond3D vind ik nergens iets over deze problemen... zou het alleen een specifieke shipment zijn die vaag doet?

• R-Alph
SpankmasterC schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:28:
Het rare is, op fora van Rage3D, HardOCP en beyond3D vind ik nergens iets over deze problemen... zou het alleen een specifieke shipment zijn die vaag doet?
Ik krijg binnenkort mn nieuwe systeempje binnen met deze kaart. Dan zal ik eens kijken of ik het zelfde heb :)

• q4ogizmo
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-04 07:36
Heren, dames
Ik volg dit draadje om dat ik ook sinds kort een x1950 pro in mijn systeem heb.

En ik ook herken een aantal problemen.

Ik kreeg na een tijd bv bf2142 spelen "rare" ding in het beeld, ging pas weg na een herstart.

Dit is nu weg door hier in het draadje genoemde "ati tool", blijft mijn kaart nu onder de 70 graden celcius.

Nu een probleem wat een ander ook ervaart nl het herstarten zodra een 3d game wordt gestart.

Bij mij komt dit voor zodra ik een zalman vf900-cu instaleer. installeer ik de orginele koeling dan is er geen probleem.

Ik heb via/op de zalman site een melding gemaakt van dit probleem, tot op heden geen bericht.

Ik heb wel een vermoeden waar het aan ligt, als je de plaatjes bekijkt van een ultimate versie dan zie je achter op de kaart een extra koelblok, en die zit standaard niet bij de vf900-cu.

Op die plek zitten een aantal chipjes met een gladde bovenkant die normaal door de meegeleverde koeling worden gekoeld. En met de zalman dus niet. Op ongeveer die zelfde plek zitten ook bevestigings gaatjes voor een koelblok

Ook ik dacht dat dit met mijn voeding te maken zou kunnen hebben maar helaas, na aanschaffing van een zalman 460 hetzelfde probleem met de zalman koeler.

Ik hoop dat hier iemand mij nog wat sugeties kan doen, ik wil graag de zalman op mijn kaart plakken ;)

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

q4ogizmo schreef op donderdag 30 november 2006 @ 20:05:
Heren, dames
Ik volg dit draadje om dat ik ook sinds kort een x1950 pro in mijn systeem heb.

En ik ook herken een aantal problemen.

Ik kreeg na een tijd bv bf2142 spelen "rare" ding in het beeld, ging pas weg na een herstart.

Dit is nu weg door hier in het draadje genoemde "ati tool", blijft mijn kaart nu onder de 70 graden celcius.

Nu een probleem wat een ander ook ervaart nl het herstarten zodra een 3d game wordt gestart.

Bij mij komt dit voor zodra ik een zalman vf900-cu instaleer. installeer ik de orginele koeling dan is er geen probleem.

Ik heb via/op de zalman site een melding gemaakt van dit probleem, tot op heden geen bericht.

Ik heb wel een vermoeden waar het aan ligt, als je de plaatjes bekijkt van een ultimate versie dan zie je achter op de kaart een extra koelblok, en die zit standaard niet bij de vf900-cu.

Op die plek zitten een aantal chipjes met een gladde bovenkant die normaal door de meegeleverde koeling worden gekoeld. En met de zalman dus niet. Op ongeveer die zelfde plek zitten ook bevestigings gaatjes voor een koelblok

Ook ik dacht dat dit met mijn voeding te maken zou kunnen hebben maar helaas, na aanschaffing van een zalman 460 hetzelfde probleem met de zalman koeler.

Ik hoop dat hier iemand mij nog wat sugeties kan doen, ik wil graag de zalman op mijn kaart plakken ;)
ja ik heb ook zon lichtelijk vermoeden dat het niet aan de core/geheugen ligt dat ie te warm word, maar aan andere onderdelen..., je kan wel overal heatsinks op gaan plakken :D

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Laatst online: 12-05 14:34
Kun je hier misschien foto's van posten? Ik ben ook van plan een x1950 te nemen, maar wil wel de stockcooling gaan vervangen door iets minder luidruchtigs. Zit te denken aan de AC accellero X2, en ben benieuwd of die dat wel goed koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 194372

http://www.sapphiretech.c...ead.php?p=53705#post53705

daarin staat waarom deze videokaarten crashen.. ik heb de mijne nu ook al voor een RMA geretourneerd, met de verwijzing naar die thread erbij. sapphire heeft blijkbaar ondeugdelijke x1950 pro's gemaakt en heeft dit bij de ultimate verbeterd. mijns inziens moeten de x1950 pro's met een standaard cooler vervangen worden voor de ultimate versie met de vernieuwde cooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.Johnny schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 15:55:
Kun je hier misschien foto's van posten? Ik ben ook van plan een x1950 te nemen, maar wil wel de stockcooling gaan vervangen door iets minder luidruchtigs. Zit te denken aan de AC accellero X2, en ben benieuwd of die dat wel goed koelt.
Powercolor levert deze al met de accellero x2, prestaties kan ik nog niets over vinden nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hier precies hetzelfde, merkte het met Company of Heroes zo ongeveer na 5min.
Ik heb met ATI Tool een fan control ingesteld, maar dit helpt ook niet.
Het ligt hem aan de vrm's ?

Ik zit te denken aan de volgende oplossing;
Thermalright HR03 voor de gpu /mem en extra heatsink blokjes voor de vrm's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:49
Hetzelfde probleem gehad, was ongeveer 15minuten aan het gamen in WoW toen m'n beeld op zwart ging en de fan op 100% ging draaien. Het vreemde was dat mijn systeem dat bleef doen, zelfs nadat hij een half uur uit had gestaan. Videokaart er uit gehaald, er opnieuw ingedaan, én Atitool geïnstalleerd en sindsdien loopt de kaart als een zonnetje, instellingen:

0-40 graden: 30%
> 40: 35%
> 45: 40%
> 50: 45%
> 55: 50%
> 60: 55%
> 65: 75%

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

q4ogizmo schreef op donderdag 30 november 2006 @ 20:05:

Bij mijn standaard koeler (Asus) steekt er een apart stukje koeler over de voltage regulators. Misschien dat die door de vf900-cu niet gekoeld worden en dat daar dan het probleem ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
Na een crash dit weekend heb ik de kaart nog hoger gezet qua koeling dan eerder gemeld in dit topic. Waarschijnlijk komt dit door de vrij hoge kamertemperatuur waar de computer staat.

Heeft iemand al resultaten geboekt door de kaart RMA te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

BoukeHaarsma schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:00:
Na een crash dit weekend heb ik de kaart nog hoger gezet qua koeling dan eerder gemeld in dit topic. Waarschijnlijk komt dit door de vrij hoge kamertemperatuur waar de computer staat.

Heeft iemand al resultaten geboekt door de kaart RMA te sturen?
ik krijg een nieuwe van salland..., maar of deze beter zal werken...

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
Ik heb gister geprobeerd mn koeler te vervangen, maar ik moet op zoek naar een nieuwe schroevendraaier... Ik kreeg de schroefjes er niet vanaf 8)7
Zodra mn AcceleroX2 erop zit (en ik mn mobo terug heb) zal ik laten weten of ik nog steeds crashes heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Flappiewappie schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 14:51:
[...]

Mijn X1950 Pro PCIe geeft artifacts bij het booten, en komt (zonder drivers) windows wel in... maar zodra ik de drivers installeer schakeld de kaart zich in windows gewoon uit.

Hopen dat ik voor 15 december nog een nieuwe van hun krijg :'(

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Alph
SpankmasterC schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 14:59:
Ik heb gister geprobeerd mn koeler te vervangen, maar ik moet op zoek naar een nieuwe schroevendraaier... Ik kreeg de schroefjes er niet vanaf 8)7
Zodra mn AcceleroX2 erop zit (en ik mn mobo terug heb) zal ik laten weten of ik nog steeds crashes heb.
Hoe zit dat trouwens met garantie bij vervanging van de koeler? Dat is me nooit helemaal duidelijk geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:49
In principe vervalt de garantie geloof ik. Als je echter de orginele koeler kan terugplaatsen in orginele staat, lijkt het me niet dat de winkel in staat is om je garantie te weigeren, tenminste, dat is bij mij niet gebeurd ;)

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-06 13:36
Ik heb besteld bij Salland, en de kaart komt als het goed is 8 december bij hun aan, ik neem dat deze kaart wél goed is (namelijk ook van Sapphire). Ochja, ik zal wel zien ;) Ik heb ze wel gemaild en ze verwezen naar het topic op sapphiretech wat ik hier volgens mij voorbij heb zien komen, zodat ik straks niet een kaputte krijg.. :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

Flappiewappie schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 14:51:
[...]

vandaag binnen;

en op het eerste gezicht doet ie het, heb wel een beetje met ati tool moeten prutsen maar hij blijft nu netjes 60 graden op 60% (lichtelijk hoorbaar, maar gewoon muziek aan ozo) stressed.

nja had beter gekunt maar dit valt me reuze mee :9

nu ga ik weer wii-en, ow wat een feest dag :P

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Vandaag de kaart ontvangen van Salland (maandag besteld).

Mijne wordt maximaal 67 graden op 100%, 75 graden op standaard instellingen (dat is op 50% van 74 tot 77 graden), het verschil tussen 100% en 50% vind ik dus minimaal (en dan ook niet de moeite waard).

De kaart is erg stil, zeker vergeleken met mijn oude X1800XT (deze is dan ook een stuk koeler ;) 75 graden in-game kon ik alleen van dromen op standaard instellingen :o ). Tot noch toe nog geen problemen ondervonden, hopelijk blijven deze dan ook uit ;)

PS: Puntenverschil in 3DMark05 is 200 in het voordeel van de X1800XT (9200 tegenover 9000), in case you care. Dat is mij de herrie van de X1800XT en het stroomverbruik + hitte dus niet waard ;)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 194874

Zijn er ook mensen die problemen met deze kaart hebben van het merk MSI of HIS?
Ik ben namelijk van plan een van deze merken aan te schaffen. MSI omdat ik ook een MSI
moederbord erbij wil hebben en HIS omdat deze volgens fora snelelr zijn dan de Sapphire.
Aangezien jullie verhalen hiero ben ik niet van plan een Sapphire te nemen :).

Wie van jullie heeft verder nog ervaring met een 1950pro graka en de Zalman VF900 of de
Fatal1ty FC-ZV9? Ik heb op mijn X850 XT namelijk de Zalman VF700 en de temp ging met
bijna 10graden naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Morgen hoop ik resultaten te boeken met de AC accelero x2 i.c.m. zalman mem heatstinks op de vrm's. Keep u updated.

Heeft iemand dit al geprobeerd, heb al met google gezocht maar niks gevonden.
Op de powercolor na, maargoed die heeft zijn vrm's met een andere oplossing gekoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Anoniem: 194874 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:09:
Zijn er ook mensen die problemen met deze kaart hebben van het merk MSI of HIS?
Ik ben namelijk van plan een van deze merken aan te schaffen. MSI omdat ik ook een MSI
moederbord erbij wil hebben en HIS omdat deze volgens fora snelelr zijn dan de Sapphire.
Aangezien jullie verhalen hiero ben ik niet van plan een Sapphire te nemen :).

Wie van jullie heeft verder nog ervaring met een 1950pro graka en de Zalman VF900 of de
Fatal1ty FC-ZV9? Ik heb op mijn X850 XT namelijk de Zalman VF700 en de temp ging met
bijna 10graden naar beneden.
Ik ga zometeen een MSI RX1950PRO halen :)

Zal dan effe een korte review maken :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bertus schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 09:38:
[...]

Ik ga zometeen een MSI RX1950PRO halen :)

Zal dan effe een korte review maken :)
Dat zou te gek zijn, ben erg benieuwd... Ik houd je in de gaten!!! ;)

@ Martinez:

Ben je er wel van op de hoogte wat je wil weten en testen, ik kwam net dit topic tegen: waar de topic starter ook de Accelero x2 gebruikt, lees het even door voor jezelf...

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 194874 op 09-12-2006 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Anoniem: 194874 schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 13:39:
[...]

Dat zou te gek zijn, ben erg benieuwd... Ik houd je in de gaten!!! ;)
Bah, de MSI bleek een invoerfoutje te zijn bij azerty, ws een XT of XTX....

Nu heb ik een Sapphire :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bertus schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 14:41:
[...]

Bah, de MSI bleek een invoerfoutje te zijn bij azerty, ws een XT of XTX....

Nu heb ik een Sapphire :)
Daar heb ik iets over gelezen geloof ik :P
Maar goed dat ik dat weet, daar wilde ik mijn kaart ook vandaan halen...

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 194874 op 09-12-2006 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
De AC accelero x2 koelt de kaart i.c.m. Zalman vga heatsinks op de vrm's.
Om de bouten van mijn stock koeler los te krijgen heb ik ze moeten doorboren, kreeg ze er niet uigeschroeft. Zes Zalman heatsinks verdeeld over de vrm lokaties

Helaas moet ik zorgen voor air flow, anders kan ik na 10min gaming rebooten.
Dit heb ik opgelost met een 80mm fan, erg jammer want dit geeft extra noise.

Ik ga proberen het vrm-koelblok van de ultimate versie te krijgen.
Zelf een koelblok op maat maken is geen probleem, maar de mounting gaten zijn nogal klein.

Afbeeldingslocatie: http://img120.imageshack.us/img120/8274/x1950promodixa0.th.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door matinez op 10-12-2006 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

matinez schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 23:10:
De AC accelero x2 koelt de kaart i.c.m. Zalman vga heatsinks op de vrm's.
Om de bouten van mijn stock koeler los te krijgen heb ik ze moeten doorboren, kreeg ze er niet uigeschroeft. Zes Zalman heatsinks verdeeld over de vrm lokaties

Helaas moet ik zorgen voor air flow, anders kan ik na 10min gaming rebooten.
Dit heb ik opgelost met een 80mm fan, erg jammer want dit geeft extra noise.

Ik ga proberen het vrm-koelblok van de ultimate versie te krijgen.
Zelf een koelblok op maat maken is geen probleem, maar de mounting gaten zijn nogal klein.

[afbeelding]
Als ik het goed begrijp heb jij je crashes op deze manier opgelost? Werkt het goed dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Anoniem: 194874 schreef op maandag 11 december 2006 @ 01:50:
[...]

Als ik het goed begrijp heb jij je crashes op deze manier opgelost? Werkt het goed dan?
ATM werkt het zelfs zonder 80mm fan. 3Dmark05/06 - NFS Carbon, CoH.
Wel is waar heb ik mijn stock CPU koeler vervangen voor de tuniq tower, deze moest er nog op.
Dit zorgt voor wat meer airflow zonder een dedicated fan :*)

* Ik heb een ticket lopen bij Sapphire voor een ultimate vrm sink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Alph
matinez schreef op maandag 11 december 2006 @ 09:04:
[...]

ATM werkt het zelfs zonder 80mm fan. 3Dmark05/06 - NFS Carbon, CoH.
Wel is waar heb ik mijn stock CPU koeler vervangen voor de tuniq tower, deze moest er nog op.
Dit zorgt voor wat meer airflow zonder een dedicated fan :*)

* Ik heb een ticket lopen bij Sapphire voor een ultimate vrm sink.
Als die ultimate vrm sink in samenwerking met een VF900 gaat werken ben ik eens benieuwd wat Sapphire gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

R-Adioactive schreef op maandag 11 december 2006 @ 10:40:
[...]

Als die ultimate vrm sink in samenwerking met een VF900 gaat werken ben ik eens benieuwd wat Sapphire gaat doen.
Ja maar dan heb je in prinscipe toch een ultimate versie... Op de ultimate versie van de x1950 pro zit al een vf900 zalman cooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Anoniem: 194874 schreef op maandag 11 december 2006 @ 13:21:
[...]

Ja maar dan heb je in prinscipe toch een ultimate versie... Op de ultimate versie van de x1950 pro zit al een vf900 zalman cooler.
Memory frequency (eff.)
X1950 Pro Ultimate 1600
X1950 Pro 1400

Ik verwacht als "Wizzard" van ATI Tool straks de X1950 support.
Dat de normale X1950 Pro een net zo snelle memory frequentie kan draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door matinez op 11-12-2006 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Ik las dat met de 6.11 drivers ook de 1950 support heeft... Betekent dit dan niet automagisch support voor Atitool?

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Bertus schreef op maandag 11 december 2006 @ 19:03:
Ik las dat met de 6.11 drivers ook de 1950 support heeft... Betekent dit dan niet automagisch support voor Atitool?
Nee.

latest stable version is: 0.26 (released Dec 08 2006).
Changes in this version:
* Full support for all ATI and NVIDIA cards. Only X1950 Pro overclocking is not supported.

http://www.techpowerup.com/atitool/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
[message=26885797,noline]
Ik heb de meest recente drivers van ATi.com gedownload (6.11), zowel die als de drivers van de site van Sapphire (6.11) leverden problemen. Zou het het proberen waard zijn om de drivers van de CD te proberen?
Ehm... Als ik op de sapphire site kijk zie ik alleen maar een link naar ATI.com en geen eigen drivers?

Ik heb ook een Accellero X2 geinstalleerd. Meteen vanwege het geluid. Was CS:S aan het spelen in Vista toen ik vandaag mn eerste crash zag. Ik speel met Vista omdat ik in XP andere problemen heb: als ik daar CS:S start en even ge-gamed heb kan ik het spel niet meer afsluiten (beeld blijft hangen, muis doet het wel, kan nog taskmanager starten maar hl2.exe niet afschieten).
Maar met XP kan ik wel weer rustig een hele tijd gamen zonder dattie crasht. Ik moet dan alleen op de reset knop drukken om mn spel af te sluiten :'(

hier is trouwens een foto van de heatsinks die ik heb gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://www.fambaas.nl/temp/ac1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.fambaas.nl/temp/ac3.jpg

Waarmee kan ik het beste temperatuur meten en vastleggen in een logile?

Mijn specs:
Arctic Cooling Silentium - 450W/ 500W peak
P5B DLX
E6600

*EDIT UPDATE*
Ik probeerde met ati tool de temperatuur in de gaten te houden. Direct na installatie werkte dat prima en ik dacht: laat em maar ff met die 3d renderer draaien om te kijken hoe warm het wordt. Bij 47'C begon ie al te rebooten.
Na de reboot kan ik zelfs ati tool niet starten, hij reboot direct als ati-tool gestart wordt. Als ik wacht tot windows helemaal gestart is kan ik ati tool weer wel starten :?
Ati tool v. 0.26 en ATI driver 6.9

*EDIT UPDATE 2*
Ik zal wel iets verkeerd hebben gedaan met de sinks: nu de stockcooler teruggeplaatst en nu wordt de core weliswaar al meteen veel warmer met de 3d renderer van ati tool, hij crasht niet! (78'C max, daar houdt ie em op).

[ Voor 24% gewijzigd door .Johnny op 11-12-2006 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Alph
Heb toch niet echt veel last van uitval ofzo.

Bij NFS Carbon alles op high aan het draaien en ATI tool zegt na 2 uur gamen dat de kaart 60 graden is. Als ik dan even wacht zit hij zo weer rond de 40 graden. Dan zit de standaard koeler er nog op.

Ik ga deze week eens de VF900Cu installeren. Eens kijken hoe het dan er uit komt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
erm.... de crashes beginnen juist omdat je de stock cooler vervangt door 1 die niet de vrm's koelt, zoals een VF9000Cu of een Accelero X2.

Kan TS de titel van dit topic aanpassen zodat er ook Sapphire staat? Dit is namelijk een specifiek Sapphire probleem.

Mijn CS:S afsluit probleem dat ik noemde lag trouwens aan mn sounddrivers, niet aan de graka. Onverlet alle andere dingen die ik rondom Ati tool noemde natuurlijk ;)

[ Voor 24% gewijzigd door .Johnny op 12-12-2006 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
.Johnny schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 12:51:
erm.... de crashes beginnen juist omdat je de stock cooler vervangt door 1 die niet de vrm's koelt, zoals een VF9000Cu of een Accelero X2.
Naja, niet echt natuurlijk... De stockkoeler blijkt die vrm's ook al niet goed te koelen, waardoor mensen er juist problemen mee hebben en op zoek gaan naar nieuwe koelingsmethodes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188278

Ik heb ook eeb saphire x1950 pro.
Ik heb alleen het cooling probleem hoeven wijzigen.
Dit deed ik eerst met het eigen ati tool. Daar stonden tde temps alleen zeer brak ingestel.
er stond zelfs bij dat waneer de kaart over de 90 graden C werd de fan op 33 procent zou draaien.
Dus vervolgens maar meteen ati tray tools geinstaleerd en de temps op:

temp fan speed %
0 41
55 50
60 68
70 82
81 86
>85 100

werkt nu perfect alleen afentoe een beetje veel geluid.
Drivers zijn trouwens vanaf het begin 6.11 en nooit van de cd geinstaleerd.

Eigenlijk dus probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
De instellingen bij mij, van een kaart die eind vorige week is binnen gekomen (mogelijk al een gefixte kaart dus)

Temperatuur (C)Fan Speed (%)
041
7045
7450
7764
8177
8582
9095
95100

De kaart komt bij mij bij de 71 graden op deze instellingen en dan hoor je de kaart amper (dit is alleen tijdens gamen, en dan heb ik 1 muziek aan of 2 mijn headset op, mijn X1800XT hoorde je er dan nog wel boven uit! ;) )

[ Voor 17% gewijzigd door Arjan90 op 12-12-2006 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petruccified
  • Laatst online: 31-03 01:00
Maar Mede Tweakers !

Het kan toch niet zijn dat als je een product koopt van een 190 euro'z, we er zelf uren tijd, energie, tranen, nicotine, en hier en daar een enorme vloek insteken.

Laat staan dat we dan ook nog een aftermarket koeler gaan installeren, die ook nog eens aangeschaft moet worden a 25 euroz.

En dan nog de garantie niet hebben dat het zooitje werkt !

Ook ik heb een sapphire gekocht, welliswaar werd ik enigzins benadeeld doordat er een verkeerde kaart stond afgebeeld tijdens de bestelling, 1 met een grote koeler. maar goed het is de standaard referentie ATI koeler die men gebruikt heeft.

Heb hem in twee puters gehad . 1 met een enermax 465 voeding met 33A op de 12volt rail en 1 mert een nieuwe coolermaster 430 met 29 A.
en ja hoor de meest vreemde crashes. de ene keer boot het systeem wel op en de andere keer niet, dan weer het geheugen ( geil 500 ddr, draait al een jaar perfecto), dan vond me mobo weer geen harddisk , dan starte er niks meer ( zelfs niet met een andere graka ! )etc etc.
Is het niet mogelijk dat wanneer de spanningsregelaar te warm word ( van de graka) hij een stroom terug koppelt naar je mobo en dat daardoor er vreemde dingen gebeuren ?

Ik kan terug naar alternate, gaan ze hem testen.....niks mis mee ;) kost me 30 euro :(
of ik krijg weer zo'n kaart ter vervanging....... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
petruccified schreef op woensdag 13 december 2006 @ 00:16:
Is het niet mogelijk dat wanneer de spanningsregelaar te warm word ( van de graka) hij een stroom terug koppelt naar je mobo en dat daardoor er vreemde dingen gebeuren ?
Ik weet niet precies wat er gebeurd als de VRMs te warm worden, maar het kloot in ieder geval met de stroomvoorziening van je grafische kaart. En deze wordt voor alles gebruikt, dus dit heeft veel mogelijke effecten.... Het lijkt me niet dat hij stroom terug koppelt naar je mobo, aangezien het meerendeel van de stroom wel uit de PCIe Power Connector zal komen (is dit eigenlijk zo? of tapt ie dan nog steeds stroom uit het PCIe slot?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

mag ik even zeggen dat ik trouwens ook last heb gehad met de herkenning van mijn hardeschijven?

dus misschien dat die videokaart daadwerkelijk iets doet met de stroom toevoer... :?

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petruccified
Welnu, ik zat gisterenavond online te gamen ( counterstrik source). :P
Ik was benieuwd of ik weer een crash kreeg, zoals eerder op de dag waar ik met openraam van mijn kamer speelde.De temperatuur in de kamer was 14 gr/cel ! Lekker koel 8)7 dacht ik maar toch een crash. :(

Zo ook gisterenavond, ik was GESTOPT met CS-S alles was goed gegaan, op wat lage framerates na , klikte opera aan om nog ff het net op te gaan..... Klap, zwart beeld.

Hij zit nu in de doos. Op naar alternate !

U hoort het wel..............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Flappiewappie schreef op woensdag 13 december 2006 @ 09:36:
mag ik even zeggen dat ik trouwens ook last heb gehad met de herkenning van mijn hardeschijven?

dus misschien dat die videokaart daadwerkelijk iets doet met de stroom toevoer... :?
Ik denk dat dat dan eerder aan je voeding ligt. HD-herkenning is bij het opstarten waarbij je videokaart dus nog koud is (en goed werkt?) maar je HD's opspinnen en daarbij aardig wat stroom trekken.

Overigens had ik met 2 HD's nog geen probleem op een el-cheapo voeding met uit mijn hoofd 18A op 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Er werd ergens eerder beweerd dat 350W wel voldoende zou moeten zijn voor deze kaart, maar vergeet even niet dat zelfs op de doos staat dat aangeraden wordt 450W en 30A op je +12V te hebben. Dat is dan nog een stabiele 450W.
Dus als je daar onder zit en problemen hebt, probeer dan eerst eens een andere voeding zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petruccified
.Johnny schreef op woensdag 13 december 2006 @ 11:13:
Er werd ergens eerder beweerd dat 350W wel voldoende zou moeten zijn voor deze kaart, maar vergeet even niet dat zelfs op de doos staat dat aangeraden wordt 450W en 30A op je +12V te hebben. Dat is dan nog een stabiele 450W.
Dus als je daar onder zit en problemen hebt, probeer dan eerst eens een andere voeding zou ik zeggen.
Ja daar wordt idd veel over gesproken. Alleen niet door de winkeliers !!!
Want wat is de efficiency van zo'n voeding 50%, of 70% en dat word dus moeilijk.
Kortom je moet er dus een 600 watt voeding bij kopen of zo.......

Ik heb nu een 7900 GT van XFX :o , alternate had ook het vermoeden dat het aan de sapphire lag, en mocht een andere kiezen O-) . Ze hadden geen x1950 meer op voorraad dus ben ik voor Nvidia gegaan.
Deze heeft "maar"een 350 watt voeding nodig. :z

Rest er mij nog een vraag, welke processor wordt gebruikt in combinatie met de sapphire bij de gene met problemen...Mijn neef heeft weinig tot geen last op zijn core2duo 6400. Ik had dus wel dikke probs op 'n AMD 64 3000+ winchester en AMD Opteron 165

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Reactie van Sapphire op mijn ticket.
In mijn ticket heb ik aangegeven dat ik zelf de gpu koeler heb veranderd.
Of ze vinden dit geen probleem.. of ze ctrl c'en en ctrl v'en een hoop.

"Dear Customer,
We would like to make the following suggestions to you:
1/. Return the card to its original place of purchase and ask them to check/repair/replace your product.
2/. Return the card directly to EQS Euro Service & Support Centre under End User Direct RMA Service; there is an administration charge for this service to end-users. Please note we suggest that you should contact your original place of purchase to save time and money first. If you require this then please email rma@eqscomputers.com for further assistance."

Ik heb nu gemaild naar EQS Euro Service & Support Centre om zo'n heatsink te krijgen.
Als ik wat hoor laat ik het weten :)

[ Voor 8% gewijzigd door matinez op 13-12-2006 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RricK
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05 12:54
Helaas heb ik alle problemen die hierboven beschreven staan ook. Heb me kaart al een keer terug gestuurd en een nieuwe ontvangen maar dit helaas zonder resultaat. Gelukkig kan ik hem wel terug brengen wat ik ook ga doen. Maar at mij ook opviel is dat mijn memory geclocked is op 702 mhz terwijl in de specs van deze kaart 1400 aangegeven staat.
Klopt dit dat er maar de helft aangegeven word ziet er niet logisch uit in mijn ogen namelijk
Afbeeldingslocatie: http://rrick.nl/x1950.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RricK
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05 12:54
Sorry mensen voor de verwarring heb zelf niet goed gekeken het klopt wel degelijk

- Graphics Engine RADEON X1950PRO
- Video Memory 256MB DDR3
- Engine Clock 581MHz
- Memory Clock 1.4GHz (702MHz DDR3)
- Memory Interface 256-bit
- Max Resolution 2048 X 1536
- Bus Standard PCI Express X16
- VGA Output YES, via DVI to VGA Adapter
- HDTV Output YES, S-Video to HDTV Out
- TV Output YES, S-Video to Composite
- DVI Output DVI-I
- Dual DVI Output YES
- HDCP Support YES

[ Voor 9% gewijzigd door RricK op 13-12-2006 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 200957

Ha mede tweakers,

Ik heb ook ATITOOL geinstalleerd en een profiel erin aangemaakt, maar nou kan ik de fan settings wel aanvinken, maar hij zet ze zelf net zo makkelijk weer uit. Ik heb versie 0,25 beta 15, dus dat is volgens mij goed. Mijn kaart is van GECUBE en ik heb hem sinds gister (14 december) in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Anoniem: 200957 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 10:54:
Ha mede tweakers,

Ik heb ook ATITOOL geinstalleerd en een profiel erin aangemaakt, maar nou kan ik de fan settings wel aanvinken, maar hij zet ze zelf net zo makkelijk weer uit. Ik heb versie 0,25 beta 15, dus dat is volgens mij goed. Mijn kaart is van GECUBE en ik heb hem sinds gister (14 december) in huis.
1. Een profiel aanmaken.
2. Fan Control instellen.
2.1 Save --> selecteer je gemaakte profiel
2.2. Apply.
3. Startup instellen
3.1 Elke keer als ATI Tool wordt gestart, dit profiel starten "selecteer je profiel".
3.2. Vink aan dat je ATI Tool met Windows opstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-06 20:31
Voor de mensen die een X1950Pro willen bestellen, ga dan voor de Ultimate die wordt minder warm en zitten minder problemen aan vast. De snelheid is trouwens verhoogt naar 1.6 Ghz.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

matinez schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 11:17:
[...]

1. Een profiel aanmaken.
2. Fan Control instellen.
2.1 Save --> selecteer je gemaakte profiel
2.2. Apply.
3. Startup instellen
3.1 Elke keer als ATI Tool wordt gestart, dit profiel starten "selecteer je profiel".
3.2. Vink aan dat je ATI Tool met Windows opstart
Het lukt me nog steeds niet, ik doe de volgende stappen.

Ik heb een profile gemaakt die GAMES heet.
ik ga naar properties en vink fan control aan
vervolgens moet je dan op ok klikken
en dan klik ik op save
wanneer ik nou weer naar properties ga, staat het vinkje weer uit
kan het dus niet zo zijn dat de atitool nog niet werkt voor mijn kaart omdat hij van een andere fabrikant is. Hij is namelijk niet van sapphire, maar de chipset zou toch wel hetzelfde moeten zijn, heb jij nog ideeen?
Alvast bedankt. Overigens heb ik bij de settings van het profiel al wel netjes punten 3.1 en 3.2 ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tevens nog een vraag, ik zie NFS Carbon heel veel staan als spel waar de kaart op crashed. Welke instellingen gebruiken jullie voor NFS Carbon, want wanneer ik mijn graphics helemeaal vol zet, schokt het spel af en toe wel wanneer ik in het rode stadsgedeelte rijd met veel politie. Is dat bij jullie ook zo of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
Ik heb net mn PC weer aan het werken, ik heb ook de Sapphire X1950Pro (niet Ultimate), heb hier zelf een AcceleroX2 op gezet, met daarnaast Zalman Ramsinkjes op de VRM's... Nadeel is dat de heatsink op de "bovenste" VRM (die enkele, die groter is dan de andere 2 die dicht naast elkaar aan de onderkant van de kaart zitten) niet goed paste en inmiddels heeft losgelaten. Ik neem aan dat hierdoor daarnet mn computer crashte tijdens HL2:EP1, dus die ga ik morgen ietsje kleiner zagen en hem dan opnieuw en met wel goed contact vastlijmen... Want toen ik hem na de crash even aanraakte verbrandde ik bijna mn vinger... Die wordt goed heet dus!
Naja, in ieder geval is de Accelero een stuk stiller dan de stock! Maar mocht ik ooit voor Crossfire gaan, neem ik toch echt een kaart waar standaard al een accelero op zit....

[ Voor 6% gewijzigd door SpankmasterC op 17-12-2006 02:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals ik ook al heb meegedeeld, heb ik dus ook een X1950pro gekocht. Ik heb echter een kaart van GECUBE en die is echt nog nooit gecrashed. Ondanks dat ik bij ATITOOL mijn fan settings niet kan veranderen (zie bovenstaande mailtjes). Ik speelde onlangs zes uur achter elkaar NFS Carbon en ik kon na gebruik nog makkelijk mijn hand op de koeling leggen. Inmiddels heb ik het schokken weten te verhelpen en draait het spel vlekkeloos op de hoogste graphics settings. Ik weet niet wat Sapphire aan het doen is, maar ze hebben het spul dus niet zo goed voor elkaar blijkbaar. De crossfire schijnt dus wel te werken, maar ik kan je de kaart van GECUBE dus ook aangebeven, mocht je willen gaan voor een X1950pro. Ik moet wel zeggen, dat het om een AGP versie gaat van de kaart, maar hij draait super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Alph
Ik heb mijn kaart nu met een VF900cu lopen en ik heb er geen problemen mee. Hij loopt 30 graden idle en 40 tot 45 graden als ik Rainbow Six Vegas speel op high performance. Dat 3 uur lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
@radioactive
Mijn x1950 werd ook minder warm met een ACCELERO X2, maar crashte desondanks met de ATI tool 3d renderer. De stock cooler koelt de VRM's zwak, maar andere coolers als de AC Accelero X2 en de zalman VF9000 koelen de VRMs helemaal niet. Ik vraag me dan ook af of je test met de game wel zwaar genoeg is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Nog geen reactie van "EQS Euro Service & Support Centre", verwacht het ook niet meer.
Ik heb nog steeds crashes zodra de heatsinks op de vrm's niet actief gekoeld worden.
Futuremark benches doorloopt hij zonder actieve koeling.

Heeft iemand een andere oplossing, grotere / breedere heatsink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
Ha! Eindelijk is mn X1950 Pro artifacts vrij.

Het kwam dus waarschijnlijk doordat de snelheid van de fan niet goed is ingesteld. Een paar posts terug was er ook al iemand met hetzelfde.

Hoe hoger de temperatuur werd hoe langzamer de fan ging draaien. Bij 95> graden was ie nog maar op 33%

Met ATItool werkt het gelukkig goed.

Bedankt jongens! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
matinez schreef op maandag 18 december 2006 @ 07:10:
Nog geen reactie van "EQS Euro Service & Support Centre", verwacht het ook niet meer.
Ik heb nog steeds crashes zodra de heatsinks op de vrm's niet actief gekoeld worden.
Futuremark benches doorloopt hij zonder actieve koeling.

Heeft iemand een andere oplossing, grotere / breedere heatsink?
Ik heb gemerkt met mn eigen heatsinkjes dat je goed moet kijken of ze goed contact maken met de 3 chipjes... Ik heb nu ook een heatsinkje doormidden moeten zagen, omdat hij anders meer rustte op ander spul dan op de VRM chip... Controleer dat even, want bij mij werkt hij nu als een zonnetje (afgezien van Source engine games met HDR aan, maar dit ligt aan de source engine en niet aan de X1950Pro...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Haan

dotnetter

Bij mijn HIS X1950 pro is dus precies hetzelfde probleem als veel anderen hier hebben. (deze kaart wordt trouwens geleverd met de IceQ3 koeler van hun en met standaard hogere clocks) Als de gpu 70 graden bereikt, gaat het beeld op zwart en gaat de fan op 100% draaien.. Enige oplossing bij mij is dan om de pc helemaal uit te zetten (4 sec powerknop indrukken of voeding uit) en dan kan ik weer booten.

* Haan gaat ook aan de slag met ati tool en fan snelheden..

Edit: ik had de fansnelheden wat opgeschroefd en nu kwam de crash al bij 67 graden (auto overklok test van ati tool met hardware monitor voor de temps)

[ Voor 29% gewijzigd door Haan op 18-12-2006 15:28 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149755

Ik heb zelf de ASUS EAX1950pro en had dezelfde problemen. Uiteindelijk bleek dat de koeler de mosfets van de spanningregelaar niet helemaal aanraakte (die drie blokjes met glimmende bovenkant)
Na hier wat extra koelpasta tussen te hebben gedaan bleek het probleem als sneeuw voor de zon te zijn verdwenen. 8)

Ik vond het al een beetje raar dat kaarten met een temp van 70°C al uitvallen. De core van de X1900XT(x) kan namelijk makkelijk 100°C hebben.
Maar als de thermische weerstand tussen de mosfets en koelblok te hoog is, (door een kier van lucht) kan de temperatuur van mosfet boven de 175°C berijken en uitvallen. (dit is namelijk de temperatuur die een mosfet maximaal mag hebben) Blijkbaar is door de hoge thermisch weerstand het temperatuursverschil tussen koelblok (70°C) en de mosfets 100°C !! :o
Met koelpasta of een extra mika-plaatje op de mosfet's wordt deze thermische weerstand véél kleiner waardoor de mosfet's nooit 175°C zal berijken, ook al is de core meer dan 100°C.

Het lijkt erop dat deze crach problemen de oorzaak zijn van een te instabiel koelblokontwerp die niet altijd de spanningregelaar aanraakt. Dit ontwerp is natuurlijk goedkoop voor de fabrikant aangezien met 1 koelblok de core en spanningsregelaars gepakt kunnen worden. Het is de verwachten dat de tweede revisie van X1950pro kaarten een ander koelontwerp hebben. Bij de X1900XT(X) types was er een apart koelblokje voor de spanningsregelaars en dook dit probleem dus ook niet op.

Zorg dus voor goed gekoelde mosfets en ga niet teveel met fanspeeds klooien. De core kan makkelijk 90°C hebben en overbodig hoge fanspeeds zorgen alleen maar voor herrie.
Anoniem: 194874 schreef op maandag 18 december 2006 @ 18:34:
[...]

Ik denk hier even verder op door, als je nou zelf een koperplaatje op maat zou maken, deze beide kanten insmeert met koelpasta dan zou hij zich moeten klemmen als je de cooler er weer op zou schroeven. De koperplaatjes zouden dan goed moeten koelen... tis maar een ideetje...
In mijn geval was de kier maar paar tiende millimeter. Dit is net genoeg voor de lucht om een isolatielaag te vormen en temps omhoog schieten. Ik denk dat je het beste bij een elastich (mika) of vloeibaar materiaal (pasta) kan houden. Als de koperplak te dik is loop je het risico dat de volledige koelblok op de mosfet's en koper plakje gaat leunen waardoor een gevaarlijke kier tussen koelblok en core kan ontstaan. :o koeler steund dan niet meer op heatspreader!!!

Een goede oplossing is om een reepje mika (zit ook tussen geheugenchip en koelblok) af te knippen en extra over de mosfet's legt. (De mika plaatjes tussen geheugen en koelblok zijn meestal groter dan de geheugenchip waardoor het geen probleem is hier wat vanaf te halen. Overigens hebben geheugenchip helemaal geen actieve koeling nodig aangezien deze minder vermogen produceren dan een mosfet van de spanningsregelaar. :) )

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 149755 op 18-12-2006 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149755 schreef op maandag 18 december 2006 @ 18:27:
Ik heb zelf de ASUS EAX1950pro en had dezelfde problemen. Uiteindelijk bleek dat de koeler de mosfets van de spanningregelaar niet helemaal aanraakte (die drie blokjes met glimmende bovenkant)
Na hier wat extra koelpasta tussen te hebben gedaan bleek het probleem als sneeuw voor de zon is verdwenen.

Ik vond het al een beetje raar dat kaarten met een temp van 70°C al uitvallen. De core van de X1900XT(x) kan namelijk makkelijk 100°C hebben.
Maar als de thermische weerstand tussen de mosfets en koelblok te hoog is, (door een kier van lucht) kan de temperatuur van mosfet boven de 175°C berijken en uitvallen. (dit is namelijk de temperatuur die een mosfet maximaal mag hebben) Blijkbaar is door de hoge thermisch weerstand het temperatuursverschil tussen koelblok (70°C) en de mosfets 100°C !! :o
Met koelpasta wordt deze thermische weerstand véél kleiner waardoor de mosfet's nooit deze 175°C zal berijken, ook al is de core meer dan 100°C.

Het lijkt erop dat deze crach problemen de oorzaak zijn van een te instabiel koelblokontwerp die niet altijd de spanningregelaar aanraakt. Dit ontwerp is natuurlijk goedkoop voor de fabrikant aangezien met 1 koelblok de core en spanningsregelaars gepakt kunnen worden. Bij de X1900XT(X) types was er een apart koelblokje voor de spanningsregelaars en dook dit probleem dus ook niet op.

Zorg dus voor goed gekoelde mosfets en ga niet teveel met fanspeeds klooien. De core kan makkelijk 90°C hebben en overbodig hoge fanspeeds zorgen alleen maar voor herrie.
Ik denk hier even verder op door, als je nou zelf een koperplaatje op maat zou maken, deze beide kanten insmeert met koelpasta dan zou hij zich moeten klemmen als je de cooler er weer op zou schroeven. De koperplaatjes zouden dan goed moeten koelen... tis maar een ideetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:06

Hu9o

Schokkend

Heeft iemand mss een foto waarop je kan zien dat het koelblok niet goed aansluit? wagnef?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.