Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 13 |
Introductie |
Welkom in alweer het 13e deel van deze zeer gewaardeerde topicreeks. In dit topic worden adviezen uitgebracht over het upgraden van je systeem. Dit wordt gedaan door een aantal vaste en minder vaste bezoekers van dit topic. Om het geheel toch enigszins ordelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels opgesteld, die je hieronder kan vinden: |
Opbouw-upgrade vraag |
• Geef een compleet overzicht van je huidige specs (dus geen linkje naar een specs pagina of een verwijzing naar je sig). • Geef aan wat je zoal met je PC doet (Office? Gamen? Leechen? Renderen?). • Geef aan wat er naar jou mening mis met of mist aan jouw systeem (Traag? Slechte graphics? Verouderd?). • Geef aan wat je zelf hebt bedacht (AMD of Intel? Extra geheugen? Nieuwe videokaart?). Liefst ook met prijzen en de shop waar je het zou willen bestellen. • Geef aan hoeveel je ongeveer wilt uitgeven. Anders heeft het voor ons weinig zin om advies te geven. Voorbeelden van goede vragen vind je hier, hier en hier. NB. We verwachten dus enige inzet van de vragenstellers en niet een klakkeloos lijstje met specs. We zijn hier allemaal tweakers, dus een beetje eigen initiatief wordt gewaardeerd. |
Opbouw upgrade-advies |
• Quote van upgrade-vraag • Lijstje met onderdelen inclusief link naar pricewatch • Redenatie hoe je tot dit advies bent gekomen • Eventueel een aantal interessante links om het gezegde te ondersteunen. Voorbeelden van goede adviezen vind je hier, hier en hier. NB. Probeer je advies altijd te onderbouwen. Een eventuele discussie kan dan met argumenten gevoerd worden en niet met het heen en weer smijten van meningen. |
Topicregels |
Deze zijn heel logisch en eenvoudig: • Geen Off-topic posts, flamebaits/wars of trolls • Geen Hoe-is-dit-systeem-vragen Lees voor de volledigheid de CSL FAQ, de OH FAQ, de Huisregels en de Nettiquete ook eens door. |
Handige links bij het aanschaffen van nieuwe onderdelen |
• De Pricewatch voor de meest actuele prijzen van PC-onderdelen. • De Shopsurvey voor ervaringen met de verschillende webshops. • De Productsurvey voor ervaringen met de verschillende producten. • Vraag&Aanbod voor tweedehands onderdelen of het verkopen van je huidige onderdelen. • Best Buy Guide • Hoeveel is dit nog waard om een inschatting te maken wat je huidige onderdelen nog waard zijn. • Ruiltopic voor het ruilen van je hardware. • Google voor een stortvloed aan informatie over een bepaald product. Gewoon de naam + 'review'. En natuurlijk de Search. |
Handige links betreffende hardware |
Moederborden • [rml][ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 9[/rml] • [rml][ Mobo] MSI K8N Neo4 Serie[/rml] • [rml][ ASUS A8N-E] gebruikerservaring + vragen[/rml] • Asus A8N-VM CSM • [rml][ OC-939 Ervaringen] ASrock 939Dual-SATA2 Deel 5[/rml] • [rml][ OC-939-Ervaringen] DFI Lanparty nF4 - deel 8[/rml] • [rml][ OC-939] Asus A8R-MVP overclock ervaringen[/rml] • [rml][ OC-939]Asus A8N-SLI Deel 2[/rml] • Conroe (Core 2 Duo) moederborden • [Ervaringen] Het Asrock 775Dual-VSTA topic • nVidia nForce 680i SLI Mobo's • Gigabyte GA-8N SLI Quad Royal-moederbord getest • Drie nForce4 SLI-moederborden vergeleken • Abit Fatal1ty AN8-moederbord review • Socket 754: nForce3 250Gb vs. VIA K8T800 Processoren • [rml][ Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 11[/rml] • [rml][ Discussie] Dual core Intel CPU's: Pentium D, Core Duo, Xeon[/rml] • Tom's Hardwares 'Mother of all CPU-charts' • Tom's Hardwares Interactive CPU Chart Videokaarten • [rml][ Algemeen] nVidia GeForce Topic! Deel 16[/rml] • [Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 48 • Het 6800GS Topic Deel 5 • [Discussie] nVidia 8xxx series - Deel 3 • [rml][ Discussie] Het GeForce 7 Topic - Deel 14[/rml] • Het 7800GS Topic Deel 4 • ATi Radeon X850 XT PE videokaart nader bekeken • GeForce 6800 GT en Ultra videokaarten getest • Tom's Hardware VGA Charts - PCI-Express, Winter 2005 • Tom's Hardware VGA Charts - AGP, Summer 2005 • Toms's Hardware Interactive VGA Charts • 17 Videokaarten getest (ExtremeTech) • Het grote x1950Pro AGP topic Harde schijven • [rml][ Ervaringen] post hier je stille harddisks[/rml] • Western Digital Raptor 150GB • Compatibiliteit Maxtor DiamondMax10 met o.a. nForce4 • Samsung SpinPoint P120 series: SP2004C • [rml][ SATAII] Hitachi T7K250 Ervaringen of Reviews?[/rml] • [Seagate 7200.10] Info en ervaringen • Maxtor DiamondMax 10 en meer • Seagate Barracuda 7200.8 400GB review • RAID 0 in ongerede: waanzin of werkelijkheid? • 5x 250GB Getest (Storagereview) Voedingen • Welke voeding heb ik nodig? Deel 16 • Q-tec voedingen ervaringen topic • Acht stille voedingen met elkaar vergeleken Overig • Hardware taxaties - deel 30 • Hardwarematige physics processor |
Vorige Delen: |
Layout door Outerspace en Luukieeee. |
je moet deel 12 nog in de TS zetten
[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 30-07-2006 22:01 ]
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
(uit deel 12)
Of het in jou geval zinvol is, hangt af van je budget en van de manier waarop je je pc gebruikt.
De X2's met 2x 1mb cache zijn end of life en dus moeilijk te krijgen. Ik heb ook nu een 3700+ en heb een X2 4600+ besteld. Dit omdat ik toch wel vaak 2 'zware' programma's tegelijk draai. Die 4600+ staat gelijk aan een single core 3800+ qua processorkracht per core, dus dat leek mij een goede optie.EyeWitness schreef op zondag 30 juli 2006 @ 20:51:
Ik zit nu met het volgende systeem:
AMD Athlon 64 3700+ @ 2.7GHz (24/7)
DFI nF4 SLI-DR
XFX 7900GT (520/1500)
2GB Corsair PC4000 3448-1T
150GB 10k RPM WD, 160GB 7.2k RPM Samsung Spinpoint.
De vraag is nu of ik er verstandig aan doe om up te graden naar een X2, en dan de vraag, 2x512KB of 1x1MB L2 cache ...
Of het in jou geval zinvol is, hangt af van je budget en van de manier waarop je je pc gebruikt.
[ Voor 3% gewijzigd door B-Buster op 30-07-2006 22:12 ]
Tja qua budget val ik bijna wel geheel binnen de s939 X2 reeks dus elke x2 zou kunnen, maar het liefst ga ik natuurlijk voor de best OCbare CPU ... aangezien de 4800+ overal al bijna uitverkocht is schrap ik die van de lijst. De 4600+ is een leuke optie, maar daar zit je met iets minder cache. En ik vraag me af in hoeverre die cache belangrijk is voor spellen in de toekomst (dus DX10 games).B-Buster schreef op zondag 30 juli 2006 @ 22:10:
(uit deel 12)
[...]
De X2's met 2x 1mb cache zijn end of life en dus moeilijk te krijgen. Ik heb ook nu een 3700+ en heb een X2 4600+ besteld. Dit omdat ik toch wel vaak 2 'zware' programma's tegelijk draai. Die 4600+ staat gelijk aan een single core 3800+ qua processorkracht per core, dus dat leek mij een goede optie.
Qua pc gebruik heb ik op het moment eigenlijk weinig te klagen met m'n 3700+, maar ik wil ook wel eens primen en gamen, of virusscan, en ook regelmatig wel een game hosten dedicated (bf2 oa.).
En ik ben natuurlijk ook overclock fanaat, dus een goeie overclocker zou ik wel prettig vinden (ligt ook grotendeels aan stepping, dus 't blijft gokken, maargoed.)
Anoniem: 169917
Ik ga over twee weken mn systeem upgraden, heb al een redelijk idee wat ik wil gaan doen, graag zou ik van jullie feedback horen.
Tagan 480W
ASUS A8N-SLI
AMD64 3000+ @ 2250
Corsair Twinx1024-3200XLPT
2x ASUS EN-6600GT
2x 120Gb WD
Upgrades:
AMD64 X2 4400+
Corsair Twinx2048-3200C2
Opslagruimte gebruik ik hoogstens 80 gb, ik speel geen games.
Heb altijd veel apps draaien, vandaar meer ram en een dualcore cpu.
Graag jullie reacties..
BvD
Tagan 480W
ASUS A8N-SLI
AMD64 3000+ @ 2250
2x ASUS EN-6600GT
2x 120Gb WD
Upgrades:
AMD64 X2 4400+
Corsair Twinx2048-3200C2
Graag jullie reacties..
BvD
misschien is het slimmer om naar de 4200+ of de 4600+ te kijken de 4400+ is end of live en is daarom niet meer zo makkelijk aantekomen.Anoniem: 169917 schreef op maandag 31 juli 2006 @ 03:03:
Ik ga over twee weken mn systeem upgraden, heb al een redelijk idee wat ik wil gaan doen, graag zou ik van jullie feedback horen.
Tagan 480W
ASUS A8N-SLI
AMD64 3000+ @ 2250
2x ASUS EN-6600GT
2x 120Gb WD
Upgrades:
AMD64 X2 4400+
Corsair Twinx2048-3200C2
Graag jullie reacties..
BvD
Budget? Voor jou eisen is een dual core inderdaad wel gerechtvaardigd.Anoniem: 169917 schreef op maandag 31 juli 2006 @ 03:03:
Tagan 480W
ASUS A8N-SLI
AMD64 3000+ @ 2250
2x ASUS EN-6600GT
2x 120Gb WD
Upgrades:
AMD64 X2 4400+
Corsair Twinx2048-3200C2
Graag jullie reacties..
BvD
Anoniem: 169917
Thnx voor de feedback mensen.
Ik ga inderdaad voor de 4600+ (2x512Mb cache) en de Corsair Twinx2048-3200C2.
Budget is 800 euro, moet makkelijk kunnen, zeker sinds de prijsdaling i.v.m de conroe, pricewatch rules
Heb ze zojuist besteld, ben benieuwd of ik ook eerst mn bios moet flashen, even een draadje over de A8N-SLI zoeken op GOT, is er vast wel
Nogmaals bedankt!
Ik ga inderdaad voor de 4600+ (2x512Mb cache) en de Corsair Twinx2048-3200C2.
Budget is 800 euro, moet makkelijk kunnen, zeker sinds de prijsdaling i.v.m de conroe, pricewatch rules
Heb ze zojuist besteld, ben benieuwd of ik ook eerst mn bios moet flashen, even een draadje over de A8N-SLI zoeken op GOT, is er vast wel
Nogmaals bedankt!
Ik wil mijn computer niet zozeer upgraden, ik heb namelijk alleen nog een dvd speler en een brander. Dus eigenlijk een nieuwe computer.
Mijn budget is 750-800 euro incl monitor en mijn voorkeur gaat uit naar een AMD processor. Ik wil er voornamelijk mee gamen, films kijken, surfen en dingen voor school e.d.
Ik heb het volgende in gedachten:
Moederbord: ASROCK 939NF4G-SATA2 € 57,85
Processor: AMD ATHLON 64 3800+ 2000F 512K S939 BOXED € 112,95
Kast: ANTEC SOLUTION SLK1650B-EC € 70,10
Videokaart:ASUS EN6800GT/2DT BULK € 129,00
Geheugen: TWINMOS 1GB DDRII 533 CL4 DUAL CHANNEL KIT € 71,35
Harde schijf: MAXTOR HDD SATA-II 300GB 16MB € 87,95
Monittor: SAMSUNG SYNCMASTER 940BW 19 INCH TFT € 244,15
Totaal: € 773,35
Deze prijzen gelden bij www.digitiek.nl waar ik de computer zal bestellen.
Is dit het beste om te kopen met mijn budget? Ik heb zelf vraagtekens bij de videokaart en de processor en daarbij ook de socket. Geeft AM2 mij veel voordeel?
Mijn budget is 750-800 euro incl monitor en mijn voorkeur gaat uit naar een AMD processor. Ik wil er voornamelijk mee gamen, films kijken, surfen en dingen voor school e.d.
Ik heb het volgende in gedachten:
Moederbord: ASROCK 939NF4G-SATA2 € 57,85
Processor: AMD ATHLON 64 3800+ 2000F 512K S939 BOXED € 112,95
Kast: ANTEC SOLUTION SLK1650B-EC € 70,10
Videokaart:ASUS EN6800GT/2DT BULK € 129,00
Geheugen: TWINMOS 1GB DDRII 533 CL4 DUAL CHANNEL KIT € 71,35
Harde schijf: MAXTOR HDD SATA-II 300GB 16MB € 87,95
Monittor: SAMSUNG SYNCMASTER 940BW 19 INCH TFT € 244,15
Totaal: € 773,35
Deze prijzen gelden bij www.digitiek.nl waar ik de computer zal bestellen.
Is dit het beste om te kopen met mijn budget? Ik heb zelf vraagtekens bij de videokaart en de processor en daarbij ook de socket. Geeft AM2 mij veel voordeel?
[ Voor 5% gewijzigd door Outl@w op 01-08-2006 20:18 ]
Feyenoord!
@hierboven: je hebt een s939 processor daar staan en zo te zien ook een s939 moederbord. Dan heb je niets aan ddr2 geheugen.
Ik zou gaan voor eenzelfde setup maar dan als AM2 versie. Dat heeft als voordeel dat de AM3 socket er ook op zal gaan passen dus heeft meer mogelijkheden met upgraden in de toekomst.
Ik zou gaan voor eenzelfde setup maar dan als AM2 versie. Dat heeft als voordeel dat de AM3 socket er ook op zal gaan passen dus heeft meer mogelijkheden met upgraden in de toekomst.
Anoniem: 109977
Ik wil een sound Blaster kaart ipv mn onboard shit. Ik wilde eigenlijk een goekope audigy SE nemen maar ik zie een Audigy Ls 2ehands staan. Is de Ls goed en beter dan de audigy SE?
Ik begin een beetje gek te worden van de preformance in games, Het gaat nogal traag.
Ik heb nu deze config:
Processor: Pentium 4, 1800Mhz met een Zalman 7000 ALCU koeler
Moederbord: Asrock P4VM800
Geheugen: 512MB PC3200 van Dane-elec
Videokaart: Club3d 6600GT 128MB
Harde schijven: Seagate 80GB 7200RPM 1MB cache
Maxtor diamondmax 10 160GB 8MB cache
Voeding: 380W van Coolermaster
Ik wil dus iets upgraden, het lijkt me dat mijn processor de bottle neck is in games, want het lijkt me normaal dat een 6600GT wel iets meer frames eruit kan persen met iets meer processor kracht. Mijn bugdet? Naja, het moet me niet te duur worden, laat ik zeggen iets van rond de €100?
Alleen, bij de meeste webshops heb je alleen nog Celerons voor socket 478, heeft dit zin om te gaan kopen of zou ik dan beter een nieuwe pc gaan kunnen kopen? Als het dat laatste is wacht ik daar nog eventjes mee...
Alvast bedankt
Ik heb nu deze config:
Ik wil dus iets upgraden, het lijkt me dat mijn processor de bottle neck is in games, want het lijkt me normaal dat een 6600GT wel iets meer frames eruit kan persen met iets meer processor kracht. Mijn bugdet? Naja, het moet me niet te duur worden, laat ik zeggen iets van rond de €100?
Alleen, bij de meeste webshops heb je alleen nog Celerons voor socket 478, heeft dit zin om te gaan kopen of zou ik dan beter een nieuwe pc gaan kunnen kopen? Als het dat laatste is wacht ik daar nog eventjes mee...
Alvast bedankt
Ik zou geen Celeron erin zetten. Beter is even door te sparen zodat je een echt goede CPU (en nieuw mobo) kan kopen.RainofDeath schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 12:52:
Ik begin een beetje gek te worden van de preformance in games, Het gaat nogal traag.
Ik heb nu deze config:
Alvast bedankt
Eventueel zou je kunnen kijken of meer geheugen helpt. Ligt er een beetje aan wat voor games je speelt natuurlijk, maar 512 is redelijk de ondergrens tegenwoordig. Als je XP en nog wat achtergrondprogrammatjes hebt draaien is dat snel gevuld
Hoi,
Als gamer ontkom je er natuurlijk ook niet aan, dus zo kwam ik voor de keus te staan: nieuwe pc of upgraden? En als ik ga upgraden, welke hardware dan. Mijn pc kan nog wel een tijdje mee, maar uiteindelijk moet ik dus toch kiezen... Toen ik dit topic tegenkwam, leek me dit dus de juiste plaats op het te vragen. Mijn system specs zijn:
-P4 2.8Ghz HT
-1GB 400Mhz DDR
-GeForece 7800GS (AGP dus)
-200GB Maxtor en 80GB Western Digital
-350 Watt voeding
-Moederbord: Uit een Dimension 4600i, alleen ik weet niet precies hoe hij heet, maar het is deze dus.
Er is tot nu toe niet veel mis met mijn systeem, maar iets sneller mag wel en dan met name in games. Toch wil ik alvast over een upgrade of een vervanging nadenken, omdat ik er toch snel mee te maken ga krijgen. Ik dacht zelf dat in spellen voornamelijk de processor de bottleneck was, maar wat denken jullie. Oja en mijn budget staat niet echt vast. Als blijkt dat upgraden niet zo heel veel zin heeft, spaar ik gewoon langer om meer geld te krijgen. Het is (helaas
) niet zo dat geld er niet toe doet, maar performance is belangrijker voor mij.
Alle suggesties zijn welkom!
Als gamer ontkom je er natuurlijk ook niet aan, dus zo kwam ik voor de keus te staan: nieuwe pc of upgraden? En als ik ga upgraden, welke hardware dan. Mijn pc kan nog wel een tijdje mee, maar uiteindelijk moet ik dus toch kiezen... Toen ik dit topic tegenkwam, leek me dit dus de juiste plaats op het te vragen. Mijn system specs zijn:
-P4 2.8Ghz HT
-1GB 400Mhz DDR
-350 Watt voeding
-Moederbord: Uit een Dimension 4600i, alleen ik weet niet precies hoe hij heet, maar het is deze dus.
Er is tot nu toe niet veel mis met mijn systeem, maar iets sneller mag wel en dan met name in games. Toch wil ik alvast over een upgrade of een vervanging nadenken, omdat ik er toch snel mee te maken ga krijgen. Ik dacht zelf dat in spellen voornamelijk de processor de bottleneck was, maar wat denken jullie. Oja en mijn budget staat niet echt vast. Als blijkt dat upgraden niet zo heel veel zin heeft, spaar ik gewoon langer om meer geld te krijgen. Het is (helaas
[ Voor 29% gewijzigd door pat42 op 03-08-2006 13:42 ]
Ik wil voor een collega van me zijn pc gaan upgraden, maar zit een beetje in de war met de prijzen en prestaties. er zit nu een oude amd in die loopt op 1,2 of 1,4 ghz (geen amd athlon xp, ouder nog) Hij zet voornamelijk films om van zijn digicam naar dvd formaat. Dus ik denk dat een intel de beste keus is?
Het gaat alleen om de mobo en cpu. Mobo word een asrock (met ddr + ddr 2 (oude geheugen hergebruiken) en met PCIe+ AGP (oude vidkaart hergebruiken) Dan kan ie later dat nog upgraden. Ik zat dus met de cpu... Dat word dus een dualcore, maar weet niet welke het beste is... de 820 (115 euro) of de 940 (180 euro) Kunnen jullie me uit de brand helpen?
Het gaat alleen om de mobo en cpu. Mobo word een asrock (met ddr + ddr 2 (oude geheugen hergebruiken) en met PCIe+ AGP (oude vidkaart hergebruiken) Dan kan ie later dat nog upgraden. Ik zat dus met de cpu... Dat word dus een dualcore, maar weet niet welke het beste is... de 820 (115 euro) of de 940 (180 euro) Kunnen jullie me uit de brand helpen?
Wat moet ie kunnen wat je nu niet kan? Budget?pat42 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 13:18:
Hoi,
-P4 2.8Ghz HT
-1GB 400Mhz DDR
-350 Watt voeding
sorry was al aan het aanpassen. Zie nieuwe berichtB-Buster schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 13:40:
[...]
Wat moet ie kunnen wat je nu niet kan? Budget?
Anoniem: 142917
Wacht anders even tot de Core2Duo een beetje beter verkrijgbaar is, de goedkoopste C2D in de Pricewatch is momenteel de E6300 en geloof mij, daar zal je meer uit krijgen dan uit die 820 of die 940.Killed-1 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 13:20:
Ik wil voor een collega van me zijn pc gaan upgraden, maar zit een beetje in de war met de prijzen en prestaties. er zit nu een oude amd in die loopt op 1,2 of 1,4 ghz (geen amd athlon xp, ouder nog) Hij zet voornamelijk films om van zijn digicam naar dvd formaat. Dus ik denk dat een intel de beste keus is?
Ik denk dat je dan ook een ander MoBo zal moeten zoeken. Kijk hiervoor even in deze topic
Good luck met je nieuwe systeem
Anoniem: 184051
Hoi allemaal, ik heb nu dit systeem:
Club 3D CMI-845PEV/GEV series
Pentium 4 2.4 GHz
MDT 2x512 DDR ram
Sapphire ATI X800pro
120 GB HD
Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor het gamen, en soms voor het downloaden. Dus ik zat te overwegen om deze upgrades te doen:
Asrock 775i65G
Core 2 Duo E6400
Corsair 512 DDR ram
De reden dat ik voor een AGP mobo ga is dat mijn videokaart nog aardig nieuw is en dit waarschijnlijk mijn laatste upgrade wordt voor een hele tijd. Graag jullie reacties, alvast bedankt
Club 3D CMI-845PEV/GEV series
Pentium 4 2.4 GHz
MDT 2x512 DDR ram
Sapphire ATI X800pro
120 GB HD
Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor het gamen, en soms voor het downloaden. Dus ik zat te overwegen om deze upgrades te doen:
Asrock 775i65G
Core 2 Duo E6400
Corsair 512 DDR ram
De reden dat ik voor een AGP mobo ga is dat mijn videokaart nog aardig nieuw is en dit waarschijnlijk mijn laatste upgrade wordt voor een hele tijd. Graag jullie reacties, alvast bedankt
Ik zou verder niet meer geld gaan steken in het upgraden van je pc anders dan wat extra geheugen erin evt. Je zit n u met een socket478 moederbord, en zoals RainofDeath in zijn post al beschreef.. het is erg lastig om daar nog een snellere cpu voor te krijgen. Of je zou tweedehands moeten gaan rondkijken.pat42 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 13:42:
[...]
sorry was al aan het aanpassen. Zie nieuwe bericht
Er zijn een aantal mogelijkheden:
1) De simpelste: Speel je veel Battlefield 2 dan kan meer geheugen je nog wat helpen. Voor al de rest moet 1gb voorlopig nog wel voldoende zijn.
2) Doorsparen en over een tijdje een mooie core2duo setup erin planten met een pci-e videokaartje. Als je nog tevreden bent over de huidige prestaties en er nog een tijdje mee door wilt/kunt zou het een goed moment zijn om bij het uitkomen van de nieuwe generaties videokaarten met DirectX10 de hele boel te vervangen. De Conroe's (core2duo's) zijn voorlopig toch nog niet te krijgen
3) Mocht je op korte termijn een nieuw systeem willen, dan kun je voor wat minder geld een AMD setup nemen. Door de prijsdalingen zijn die nu erg interessant. Als je je 7800GS nog even wilt behouden kun je bijv. een s939 systeem bouwen met het ASrock moederbord dat AGP én PCI-e heeft. Voordeel is dat je je videokaart kunt behouden en later kunt upgraden naar een DX10 kaart. Het nadeel hiervan is dat de s939 reeks op zijn eind loopt en je dus daarna niet meer je processor kunt upgraden.
Je kunt ook voor socket AM2 gaan natuurlijk, maar dan heb je wel een pci-e videokaart erbij nodig aangezien er geen moederbord is voor dit socket dat beide AGP en PCI-e heeft. Voordeel van de AM2 is dat de AM3 socket er in de toekomst ook op zal kunnen, dus goede upgrademogelijkheden.
Ik denk dat ik voor de 2e mogelijkheid ga. Misschien tussentijds idd nog even wat geheugen bijprikken, maar dat zal idd niet zo veel zin meer hebben in de meeste gevallen (is aan de andere kan ook wel weer erg goedkoop vergelijken met oplossing 2 en 3). Ik denk dat ik op korte termijn best een nieuw systeem wil, alleen het getalletje op mijn bankrekening denkt er anders over
. Even lekker doorsparen dus, en bedankt voor je reactie
.
Graag gedaan 
Extra geheugen heeft inderdaad niet zo heel veel zin. Optie 2 lijkt ook mij in jou geval wel de beste.
Extra geheugen heeft inderdaad niet zo heel veel zin. Optie 2 lijkt ook mij in jou geval wel de beste.
Anoniem: 109977
sorry dat ik mezelf quote, maar ik moet de audigy Ls vanavond ophalen en ik wil dus weten of ik er geen miskoop aan doe voor 20 euro.Anoniem: 109977 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 00:01:
Ik wil een sound Blaster kaart ipv mn onboard shit. Ik wilde eigenlijk een goekope audigy SE nemen maar ik zie een Audigy Ls 2ehands staan. Is de Ls goed en beter dan de audigy SE?
Anoniem: 184064
Ik wil mijn systeem zo goedkoop mogelijk upgraden zodat vooral battlefield2 beter speelbaar wordt.
Aangezien ik een 15inch lcd monitor heb draai ik standaard in 10234x768 pixels!
Huidig systeem
1.7GHZ Pentium 4 willamette socket 478
Asrock Mainbord
1GB pc3200 ram
2x 40 GB HDD
Radeon 9550 videokaart AGP
Is het nog zinvol iets te investeren bv processor 3.0ghz p4 northwood of 1gb ram erbij of andere videokaart?
Graag reacties!
Huidig systeem
Asrock Mainbord
1GB pc3200 ram
2x 40 GB HDD
Is het nog zinvol iets te investeren bv processor 3.0ghz p4 northwood of 1gb ram erbij of andere videokaart?
Graag reacties!
Terw_Dan gaf er het volgende over aan:Anoniem: 184064 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 15:21:
Ik wil mijn systeem zo goedkoop mogelijk upgraden zodat vooral battlefield2 beter speelbaar wordt.
Huidig systeem
Asrock Mainbord
1GB pc3200 ram
2x 40 GB HDD
Graag reacties!
Ik wilde daar aan toe voegen dat geheugen toevoegen niet erg veel nut heeft, omdat je videokaart en/of processor de bottleneck is, maar je speelt voornamelijk Battlefield 2 en laat die nou net veel geheugen gebruiken... toch blijf ik bij Terw_Dan.Terw_Dan schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 15:09:
De willamette is een behoorlijk trage cpu, die eruit gooien is denk ik het beste dat je kunt doen als je hem kan vervangen door een snellere cpu. Met een 3GHz P4 kun je prima gamen denk ik (hoewel een 9550 ook wat traag is, en je hebt voor een paar euro al een 2ehands 9700pro).
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Mijn huidige systeem:
Gigabyte Aurora3d
Hiper r580 modular psu
DFI Lanparty SLi-DR
AMD Athlon 64 X2 3800+ (@ 2,5)
Zalman CNPS 9500
OCZ EL DDR PC-4000 Gold GX XTC 2GB
Asus EN7950GX2/2PHT
Creative X-Fi XtremeMusic
Western Digital Raptor WD360GD
3x MaXtor MaXline III 250gb 16mb cache
LG GSA-H20L 16x
BenQ FP767 (17"lcd 16ms)
G15
G5
Ik gebruik het systeem voor games, photoshop, illustrator ed
op het moment zit er 1 probleem in het systeem: de sil3114 raid chip (op mobo) zorgt ervoor dat ik mijn creative x-fi niet volledig kan gebruiken, er zal dus een andere raid controller in moeten.
hiervoor had ik het volgende in gedachte:
Promise SuperTrak EX8350 (pci-e 4x)
kosten: 360 euro
verder wil ik nog meer upgraden, maar ik twijfel tussen:
wdc raptor 150adfd + nog 1 maxline III 250
of
Samsung SyncMaster 205BW
het zijn 2 totaalverschillende dingen, maar prijs is ongeveer gelijk (€ 325)
verder twijfel ik eraan of ik mijn cpu zal upgraden (conroe e6600). dit omdat ik het gevoel heb dat mijn cpu de bottleneck is... (kosten... nog niet precies uitgezocht... moet iig wachten op DFI moederbord...)
ook het toevoegen van 4x seagate 7200.10 320gb is een upgrade mogelijkheid
(kosten ongeveer € 400)
upgraden van het geheugen heeft volgens mij niet veel zin... bij 4x 1024 kan ik dualchannel niet meer gebruiken als t goed is... en sneller geheugen... voegt volgensmij niet veel toe... (correct me if wrong)
de vraag is dus... wat kan ik het beste upgraden, en heeft iemand nog andere op of aanmerkingen op het systeem?
Gigabyte Aurora3d
Hiper r580 modular psu
DFI Lanparty SLi-DR
AMD Athlon 64 X2 3800+ (@ 2,5)
Zalman CNPS 9500
OCZ EL DDR PC-4000 Gold GX XTC 2GB
Asus EN7950GX2/2PHT
Creative X-Fi XtremeMusic
Western Digital Raptor WD360GD
3x MaXtor MaXline III 250gb 16mb cache
LG GSA-H20L 16x
BenQ FP767 (17"lcd 16ms)
G15
G5
Ik gebruik het systeem voor games, photoshop, illustrator ed
op het moment zit er 1 probleem in het systeem: de sil3114 raid chip (op mobo) zorgt ervoor dat ik mijn creative x-fi niet volledig kan gebruiken, er zal dus een andere raid controller in moeten.
hiervoor had ik het volgende in gedachte:
Promise SuperTrak EX8350 (pci-e 4x)
kosten: 360 euro
verder wil ik nog meer upgraden, maar ik twijfel tussen:
wdc raptor 150adfd + nog 1 maxline III 250
of
Samsung SyncMaster 205BW
het zijn 2 totaalverschillende dingen, maar prijs is ongeveer gelijk (€ 325)
verder twijfel ik eraan of ik mijn cpu zal upgraden (conroe e6600). dit omdat ik het gevoel heb dat mijn cpu de bottleneck is... (kosten... nog niet precies uitgezocht... moet iig wachten op DFI moederbord...)
ook het toevoegen van 4x seagate 7200.10 320gb is een upgrade mogelijkheid
(kosten ongeveer € 400)
upgraden van het geheugen heeft volgens mij niet veel zin... bij 4x 1024 kan ik dualchannel niet meer gebruiken als t goed is... en sneller geheugen... voegt volgensmij niet veel toe... (correct me if wrong)
de vraag is dus... wat kan ik het beste upgraden, en heeft iemand nog andere op of aanmerkingen op het systeem?
Canon EOS 5D3, EOS 7D2, Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, EF 24-70mm f/2.8L II USM, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, EF 100mm f/2.8L IS USM Macro, EF 40mm f/2.8 STM, Tokina 10-17mm Fisheye, Sigma 50mm f/1.4, Manfrotto 504HD+546K, Canon Speedlite 580EXII, 420EX
Wanneer gaan die dan leverbaar worden?Anoniem: 142917 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 13:52:
[...]
Wacht anders even tot de Core2Duo een beetje beter verkrijgbaar is, de goedkoopste C2D in de Pricewatch is momenteel de E6300 en geloof mij, daar zal je meer uit krijgen dan uit die 820 of die 940.
Ik denk dat je dan ook een ander MoBo zal moeten zoeken. Kijk hiervoor even in deze topic
Good luck met je nieuwe systeem
Ze zijn al officieel gelanceerd, dus lang kan het niet duren. Misschien is het het handigste om even een aantal winkels af te bellen met de verwachte datum.
Anoniem: 177771
beste tweakers..
ik ben van plan om mijn systeem te upgraden, hier volgt mijn huidige cofiguratie:
Amd atlhon XP 2800+ 512 kb 2,083 ghz (333 fsb).
2 x 256 mb ddr 400.
msi ms 7027 moederbord met Via kt 600 chipset, 2 geheugen bank en AGP.
80 GB seagate harde schijf.
delta 350 watt voeding
geforce FX 5200 128 mb videokaart
een simpele AIRXL kast,
(voor de duidelijkheid: dit is een medion computer)
wat ik wil gaan upgraden is:
1 x 256 mb weghalen en 1 x 1 gb erin doen (totaal dan 1280 mb)
geforce FX 5200 vervangen voor een 7600 GS en wel deze:
http://www.dollarshop.nl/...13&catId=76&categoryid=76
(plus een zalman cooler van 16 euro)
dit alles kost zo'n € 220,- en dat is zo ongeveer ook mijn budget.
mijn probleem / vraag: met 1280 mb geheugen en een 7600 GS, wordt mijn AMD atlhon XP 2800+ dan een bottleneck?
ik speel met name FarCry, Battlefield 2 en Warcraft, maar ik gebruik hem ook gewoon voor werkstukken en presentaties.
ik wil gewoon dat de games mooier / sneller zijn, en dat ik meer programma's tergelijk kan gebruiken.
ik heb al vergelijkend onderzoek gedaan naar welke kaart ik wil (voor 100 - 120 euro) en deze kwam er goed uit + dat 'ie bij de dollarshop heel schappelijk geprijst was.
alvast bedankt,
Onno
Edit: hoe krijg ik die link goed?
ik ben van plan om mijn systeem te upgraden, hier volgt mijn huidige cofiguratie:
Amd atlhon XP 2800+ 512 kb 2,083 ghz (333 fsb).
2 x 256 mb ddr 400.
msi ms 7027 moederbord met Via kt 600 chipset, 2 geheugen bank en AGP.
80 GB seagate harde schijf.
delta 350 watt voeding
geforce FX 5200 128 mb videokaart
een simpele AIRXL kast,
(voor de duidelijkheid: dit is een medion computer)
wat ik wil gaan upgraden is:
1 x 256 mb weghalen en 1 x 1 gb erin doen (totaal dan 1280 mb)
geforce FX 5200 vervangen voor een 7600 GS en wel deze:
dit alles kost zo'n € 220,- en dat is zo ongeveer ook mijn budget.
mijn probleem / vraag: met 1280 mb geheugen en een 7600 GS, wordt mijn AMD atlhon XP 2800+ dan een bottleneck?
ik speel met name FarCry, Battlefield 2 en Warcraft, maar ik gebruik hem ook gewoon voor werkstukken en presentaties.
ik wil gewoon dat de games mooier / sneller zijn, en dat ik meer programma's tergelijk kan gebruiken.
ik heb al vergelijkend onderzoek gedaan naar welke kaart ik wil (voor 100 - 120 euro) en deze kwam er goed uit + dat 'ie bij de dollarshop heel schappelijk geprijst was.
alvast bedankt,
Onno
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 177771 op 04-08-2006 12:58 ]
Anoniem: 106008
wordt het nou een 6600GT of een 7600GS???Anoniem: 177771 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 12:49:
geforce FX 5200 vervangen voor een 6600 GT en wel deze: 7600 GS
Ik weet niet wat je doel is, gamen, video bewerken, foto bewerken of zoiets, maar als je wilt gamen, zal het wel beter gaan dan je fx5200 met 512 mb ram. De CPU zal altijd wel een kleine bottleneck zijn, maar toch is het wel te doen lijkt me.
Anoniem: 177771
sorry ging per ongeluk
[ Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 177771 op 04-08-2006 16:22 ]
Goedemiddag luitjes. Ik heb een beetje spijt van m'n aankoop nadat ik de overdonderende benchmarks van de Conroe zag ten opzichte van de amd64.
Ik heb nu een budget van 650 euro. Ik wil alleen maar moederbord, geheugen en processor upgraden.
Dit is m'n huidige systeem: Amd64 3500+ Venice @ 2.4 GHZ - ASROCK MB SKT939 DUAL-SATA2 - 1 GB Adata DDR400 2x 512MB Dual Channel - EVGA e-GeForce 7900GT KO Knockout HSF 256MB 560/1760 PCIe - Point of View True Power 500 Watt - 2x Raptor 10K 74GB + 2x Maxtor 250GB 16MB - Audigy 2
Nu wil ik zowieso de 6600 aanschaffen (conroe). Ik weet alleen bij god niet welke moederbord en DDRII geheugen ik aan moet schaffen. Ik zie werkelijk de bomen door het bos niet meer.
Pc ga ik voornamelijk gebruiken voor zware spellen en uiteraard voor het overklokken
Iemand nog suggesties?
(En nee ik ga geen 5DH deluxe kopen. Ik ben gek als ik 200 euro uit ga geven aan een merk dat arrogant is en dat net zo presteert als andere bordjes. Ik ben er van overtuigd dat andere borden net zo goed kunnen zijn)
Ik heb nu een budget van 650 euro. Ik wil alleen maar moederbord, geheugen en processor upgraden.
Dit is m'n huidige systeem: Amd64 3500+ Venice @ 2.4 GHZ - ASROCK MB SKT939 DUAL-SATA2 - 1 GB Adata DDR400 2x 512MB Dual Channel - EVGA e-GeForce 7900GT KO Knockout HSF 256MB 560/1760 PCIe - Point of View True Power 500 Watt - 2x Raptor 10K 74GB + 2x Maxtor 250GB 16MB - Audigy 2
Nu wil ik zowieso de 6600 aanschaffen (conroe). Ik weet alleen bij god niet welke moederbord en DDRII geheugen ik aan moet schaffen. Ik zie werkelijk de bomen door het bos niet meer.
Pc ga ik voornamelijk gebruiken voor zware spellen en uiteraard voor het overklokken
Iemand nog suggesties?
(En nee ik ga geen 5DH deluxe kopen. Ik ben gek als ik 200 euro uit ga geven aan een merk dat arrogant is en dat net zo presteert als andere bordjes. Ik ben er van overtuigd dat andere borden net zo goed kunnen zijn)
[ Voor 11% gewijzigd door PcManiaxx op 04-08-2006 16:59 ]
Onno, als ik jou was zou ik kijken of er een "retail" bios is voor dat moederboard (MSI site) zodat je de proc wat kan overclocken & mem timings kan instellen (hard nodig met 2 verschillende dimms). Mooier zou zijn als je ook de proc kan unlocken en 400MHz FSB kan draaien maar dat kan niet altijd met een barton geloof ik.
Ik zou zelf zeggen, koop een plain 6800 of x800/x850 en kijk hoever die unlocked/clocked. Probeer 400MHz bus te halen en 1 GB ram op 400MHz/CL2,5 te krijgen. Pas op met je voeding! No name 350watt kan wel eens te wieinig zijn met een 6600gt/6800/7600GS, zeker als je de proc gaat overclocken.
Een 2e 7200 RPM schijf voor wat extra storage en je windows pagefile zal (samen met extra ram) je PC ook een stuk vloeiender/prettiger laten werken denk ik zo. Staan nu een paar 40GB schijven in V&A die wel geschikt zijn denk ik.
Ook kan je die 2x 256 verkopen en 2x512 halen, 1gb of 1280MB ram zal niets uitmaken (wellicht goedkoper)
Edit @ PCmaniaxx
P5WD2-E Premium dan? Tsja, goed spul is nu aanmaal duur. Ik zou IIG voor minimaal PC6400 4-4-4-12 mem gaan.
Ik zou zelf zeggen, koop een plain 6800 of x800/x850 en kijk hoever die unlocked/clocked. Probeer 400MHz bus te halen en 1 GB ram op 400MHz/CL2,5 te krijgen. Pas op met je voeding! No name 350watt kan wel eens te wieinig zijn met een 6600gt/6800/7600GS, zeker als je de proc gaat overclocken.
Een 2e 7200 RPM schijf voor wat extra storage en je windows pagefile zal (samen met extra ram) je PC ook een stuk vloeiender/prettiger laten werken denk ik zo. Staan nu een paar 40GB schijven in V&A die wel geschikt zijn denk ik.
Ook kan je die 2x 256 verkopen en 2x512 halen, 1gb of 1280MB ram zal niets uitmaken (wellicht goedkoper)
Edit @ PCmaniaxx
P5WD2-E Premium dan? Tsja, goed spul is nu aanmaal duur. Ik zou IIG voor minimaal PC6400 4-4-4-12 mem gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Cio op 04-08-2006 17:26 ]
Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!
Huidig Systeem:
Processor: Amd Athlon 64 3000+ (venice @ 2,25GHz) Koeler: Zalman CNPS7700-AlCu
Moederbord: Asrock 939Dual-SATA2
Geheugen: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2.5 (Twinmos, Speed Premium)
Videokaart: Asus Geforce 6600GT AGP (1100/500)
Hardeschijven: 2 x 250gb Samsung Spinpoint SP2504C (in raid 0)
Voeding: Huntkey LW-6500H V2.0 500W (ATX)
Gebruik
Ik gebruik de PC vooral voor Internet, MSN, Office applicaties. Multitasking van een aantal niet veel resourcevretende programma's. Echter werk ik ook regelmatig met Pinnacle 10 (videomontage) en speel ik zo nu en dan een spelletje (wat op dit moment prima voldoet want voor games heb ik een xbox 360) Verder dient deze pc als Mediacenter pc waarmee ik HD-Films stream naar mijn xbox 360.
Gewenste werking
Het systeem werkt op dit moment eigenlijk prima. Echter zou ik graag meer spontaniteit van mijn systeem willen vooral als ik met wat zwaardere cpu intensieve programma's werk (Videomontage + MSN, Internet, downloaden etc) Ik zou dit graag tegelijk willen doen alsmede sneller kunnen encoden.
Met videomontage zie ik dat de grenzen van mijn systeem bereikt worden op zowel cpu als geheugen gebied. Het geheugen gebruik loopt vaak op tot 94% als ik ook nog wat andere programma's geactiveerd heb.
Mogelijke upgrade
Toen ik dit systeem samenstelde (doelend op cpu, moederbord en geheugen) had ik in gedachten er na verloop van tijd een AMD Athlon X2 cpu en 2 x 512mb extra PC3200 Twinmos in te steken. Vervolgens met die setup overstappen naar Windows Vista en dan na 2-3 jaar een volledig nieuw systeem te nemen (nieuw socket, cpu en geheugen) Ergens daar tussen zou ik mijn videokaart dan nog vervangen voor een DX10 model met goede HD decode mogelijkheden.
Echter door de komst van Intel's Core 2 Duo twijfel ik of ik er verstandig aan doe dit systeem te upgraden of iets langer te wachten en over te gaan naar Intel, waarbij ik dus meer zou moeten vervangen. Ik heb op dit moment eigenlijk alleen de huidige upgrade mogelijkheid bestudeerd en daar zit ik eigenlijk tussen 2 cpu's te twijfelen:
Amd Athlon X2 (2x512kb) model (3800+ of 4200+ ) of een Amd Athlon X2 4400+ (2x1mb) Aangezien ik hoop op een zelfde overklok (percentueel gezien) als mijn huidige cpu gaat het dus eigenlijk er om of ik voor het extra cache moet gaan. Merk je het grotere cache in gebruik? Ik begrijp dat de 4400+ het snelste is ook met overklok, maar is hij op prijs/prestatie vlak ook de betere keus in mijn geval?
Verder zou ik er dan nog een 2 x 512mb PC3200 Twinmos (dual channel kit) bij kopen.
Met dat systeem zou ik het dan nog wel 2 en misschien 3 jaar uit willen zitten (afhankelijk van technologische ontwikkelingen), waarbij de videokaart nog wel in de tussentijd wordt vervangen.
Budget
Mijn upgrade voorstel (in het geval van de X2 4400+) zou zo een €300 gaan kosten. Dus de X2 4400+ boxed (waar ik dan gewoon mijn eigen koeler op zet) en het geheugen. Als het het waard zou zijn mijn hele systeem te vervangen dan zou ik een budget van €500 nu voor handen hebben, maar nog wel een tijdje wachten met de overstap.
Het gaat er dus eigenlijk om: Upgraden of Niet?
en zo Ja; welke cpu?
Alvast bedankt.
Processor: Amd Athlon 64 3000+ (venice @ 2,25GHz) Koeler: Zalman CNPS7700-AlCu
Moederbord: Asrock 939Dual-SATA2
Geheugen: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2.5 (Twinmos, Speed Premium)
Videokaart: Asus Geforce 6600GT AGP (1100/500)
Hardeschijven: 2 x 250gb Samsung Spinpoint SP2504C (in raid 0)
Voeding: Huntkey LW-6500H V2.0 500W (ATX)
Gebruik
Ik gebruik de PC vooral voor Internet, MSN, Office applicaties. Multitasking van een aantal niet veel resourcevretende programma's. Echter werk ik ook regelmatig met Pinnacle 10 (videomontage) en speel ik zo nu en dan een spelletje (wat op dit moment prima voldoet want voor games heb ik een xbox 360) Verder dient deze pc als Mediacenter pc waarmee ik HD-Films stream naar mijn xbox 360.
Gewenste werking
Het systeem werkt op dit moment eigenlijk prima. Echter zou ik graag meer spontaniteit van mijn systeem willen vooral als ik met wat zwaardere cpu intensieve programma's werk (Videomontage + MSN, Internet, downloaden etc) Ik zou dit graag tegelijk willen doen alsmede sneller kunnen encoden.
Met videomontage zie ik dat de grenzen van mijn systeem bereikt worden op zowel cpu als geheugen gebied. Het geheugen gebruik loopt vaak op tot 94% als ik ook nog wat andere programma's geactiveerd heb.
Mogelijke upgrade
Toen ik dit systeem samenstelde (doelend op cpu, moederbord en geheugen) had ik in gedachten er na verloop van tijd een AMD Athlon X2 cpu en 2 x 512mb extra PC3200 Twinmos in te steken. Vervolgens met die setup overstappen naar Windows Vista en dan na 2-3 jaar een volledig nieuw systeem te nemen (nieuw socket, cpu en geheugen) Ergens daar tussen zou ik mijn videokaart dan nog vervangen voor een DX10 model met goede HD decode mogelijkheden.
Echter door de komst van Intel's Core 2 Duo twijfel ik of ik er verstandig aan doe dit systeem te upgraden of iets langer te wachten en over te gaan naar Intel, waarbij ik dus meer zou moeten vervangen. Ik heb op dit moment eigenlijk alleen de huidige upgrade mogelijkheid bestudeerd en daar zit ik eigenlijk tussen 2 cpu's te twijfelen:
Amd Athlon X2 (2x512kb) model (3800+ of 4200+ ) of een Amd Athlon X2 4400+ (2x1mb) Aangezien ik hoop op een zelfde overklok (percentueel gezien) als mijn huidige cpu gaat het dus eigenlijk er om of ik voor het extra cache moet gaan. Merk je het grotere cache in gebruik? Ik begrijp dat de 4400+ het snelste is ook met overklok, maar is hij op prijs/prestatie vlak ook de betere keus in mijn geval?
Verder zou ik er dan nog een 2 x 512mb PC3200 Twinmos (dual channel kit) bij kopen.
Met dat systeem zou ik het dan nog wel 2 en misschien 3 jaar uit willen zitten (afhankelijk van technologische ontwikkelingen), waarbij de videokaart nog wel in de tussentijd wordt vervangen.
Budget
Mijn upgrade voorstel (in het geval van de X2 4400+) zou zo een €300 gaan kosten. Dus de X2 4400+ boxed (waar ik dan gewoon mijn eigen koeler op zet) en het geheugen. Als het het waard zou zijn mijn hele systeem te vervangen dan zou ik een budget van €500 nu voor handen hebben, maar nog wel een tijdje wachten met de overstap.
Het gaat er dus eigenlijk om: Upgraden of Niet?
en zo Ja; welke cpu?
Alvast bedankt.
4 strookjes mem wil niet zo goed op een athlon geloof ik (max 333MHz AFAIK, of was het bij nieuwe cores nu alleen 2T? Moet je ff google gebruiken!) dus dan is een upgrade naar 2 GB al wat moelijker.
Wellicht een vreemde suggestie.. maar wat dacht je van een pentium d 805? Goedkope netburst dual core, sterker in zowel multitasking als video encoding. Kan je ook makkelijker upgraden naar 2 GB (aangenomen dat je ff oplet welke chipset je koopt op een nieuw mobo).
Mobo/proc/mem kost je dan hoogstens 300 euro. Nadeel is dat je dan ABSOLUUT moet overclocken, met een slurpende netburst zit en DDR. Wel kan je naar socket 775, en is het een goedkope oplossing om de punten die jij aankaart.
Anders zou ik zeggen: wacht even op OF een goedkope DDR/939 upgrade, of AM2/DDR2, of Conroe/DDR2 (wat dan goedkoper is qua preformance), of doe een hardmod en zet die proc op 1,5v, hoop er wat meer uit te halen. Nu 300 euro voor een AMD X2 lijkt mij niet zo..
Wellicht een vreemde suggestie.. maar wat dacht je van een pentium d 805? Goedkope netburst dual core, sterker in zowel multitasking als video encoding. Kan je ook makkelijker upgraden naar 2 GB (aangenomen dat je ff oplet welke chipset je koopt op een nieuw mobo).
Mobo/proc/mem kost je dan hoogstens 300 euro. Nadeel is dat je dan ABSOLUUT moet overclocken, met een slurpende netburst zit en DDR. Wel kan je naar socket 775, en is het een goedkope oplossing om de punten die jij aankaart.
Anders zou ik zeggen: wacht even op OF een goedkope DDR/939 upgrade, of AM2/DDR2, of Conroe/DDR2 (wat dan goedkoper is qua preformance), of doe een hardmod en zet die proc op 1,5v, hoop er wat meer uit te halen. Nu 300 euro voor een AMD X2 lijkt mij niet zo..
Als ik er nog een reepje geheugen in prop gaat het een stapje lager draaien ( 333Mhz), Is dit ook direct merkbaar of is dit te verwaarlozen?B-Buster schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 13:04:
[...]
Ik zou geen Celeron erin zetten. Beter is even door te sparen zodat je een echt goede CPU (en nieuw mobo) kan kopen.
Eventueel zou je kunnen kijken of meer geheugen helpt. Ligt er een beetje aan wat voor games je speelt natuurlijk, maar 512 is redelijk de ondergrens tegenwoordig. Als je XP en nog wat achtergrondprogrammatjes hebt draaien is dat snel gevuld
Het geheugen draait nu ook al op 2T dus dat is verder het probleem niet, er van uitgaande dat hij gewoon op 400mhz draait. Verder is de Amd Athlon X2 4400+ nu in de pricewatch €209,50 en een X2 3800+ heb je vanaf 139,90. Wat naar mijn mening behoorlijke prijsdalingen zijn.Cio schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 23:19:
4 strookjes mem wil niet zo goed op een athlon geloof ik (max 333MHz AFAIK, of was het bij nieuwe cores nu alleen 2T? Moet je ff google gebruiken!) dus dan is een upgrade naar 2 GB al wat moelijker.
Mijn systeem vervangen voor de oudere generatie Intel zie ik helemaal niet zitten dat vind ik teveel werk en als ik mijn systeem vervang dan wil ik nieuwere en vooral betere techniek. Niet oude/gelijke techniek die goed over te klokken is.
Ik zelf neig heel erg naar mijn upgrade plan met de Athlon X2 4400+ met 2x1mb cache maar vraag mij nog steeds af of je dat extra cache ook echt merkt. Of dat een hogere klok eigenlijk dezelfde gebruikservaring geeft...
Volgens mij gaat het geheugen op 333Mhz draaien als je er 4 geheugendimm's inzet.Banjy schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 00:14:
[...]
Het geheugen draait nu ook al op 2T dus dat is verder het probleem niet, er van uitgaande dat hij gewoon op 400mhz draait. Verder is de Amd Athlon X2 4400+ nu in de pricewatch €209,50 en een X2 3800+ heb je vanaf 139,90. Wat naar mijn mening behoorlijke prijsdalingen zijn.
Mijn systeem vervangen voor de oudere generatie Intel zie ik helemaal niet zitten dat vind ik teveel werk en als ik mijn systeem vervang dan wil ik nieuwere en vooral betere techniek. Niet oude/gelijke techniek die goed over te klokken is.
Ik zelf neig heel erg naar mijn upgrade plan met de Athlon X2 4400+ met 2x1mb cache maar vraag mij nog steeds af of je dat extra cache ook echt merkt. Of dat een hogere klok eigenlijk dezelfde gebruikservaring geeft...
Die intel zou ik niet doen. Het ding slurpt stroom en je gaat er verder niets op vooruit. Overclocken kun je met AMD's ook.
Als je nog een X2 4400+ kunt krijgen is dat best een vooruitgang. Als je benchmarks hebt opgezocht (zoniet, doe maar eens, goede vergelijking in performance tussen 3000+ en X2 4400+) weet je dat deze dual core bijv. met videobewerking een flinke performanceboost is. Ook is het met de dual core mogelijk meerdere programma's te draaien zonder dat het systeem heel traag wordt. Het enige waar je nog wel rekening mee moet houden is de snelheid van de harde schijven. Ben je een groot bestand aan het uitpakken en wil je tegelijkertijd ook nog een videobestand converteren bijv. dan is de bottleneck de harde schijf. In dat geval kan je CPU meer dan je HD aankan
Verder heeft een AMD processor meer belang bij een hogere snelheid dan bij meer cache. Daarom is de X2 4600+ (2.4Ghz / 512kb cache) in vrijwel alle tests sneller dan de X2 4400+.
Hoe dan ook, de X2 4400+ lijkt me een goede keuze in jou geval, maar hou er rekening mee dat deze processor end-of-life is, en dus heel moeilijk leverbaar.
Bedankt voor je informatie.B-Buster schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 12:02:
[...]
Volgens mij gaat het geheugen op 333Mhz draaien als je er 4 geheugendimm's inzet.
Die intel zou ik niet doen. Het ding slurpt stroom en je gaat er verder niets op vooruit. Overclocken kun je met AMD's ook.
Als je nog een X2 4400+ kunt krijgen is dat best een vooruitgang. Als je benchmarks hebt opgezocht (zoniet, doe maar eens, goede vergelijking in performance tussen 3000+ en X2 4400+) weet je dat deze dual core bijv. met videobewerking een flinke performanceboost is. Ook is het met de dual core mogelijk meerdere programma's te draaien zonder dat het systeem heel traag wordt. Het enige waar je nog wel rekening mee moet houden is de snelheid van de harde schijven. Ben je een groot bestand aan het uitpakken en wil je tegelijkertijd ook nog een videobestand converteren bijv. dan is de bottleneck de harde schijf. In dat geval kan je CPU meer dan je HD aankan
Verder heeft een AMD processor meer belang bij een hogere snelheid dan bij meer cache. Daarom is de X2 4600+ (2.4Ghz / 512kb cache) in vrijwel alle tests sneller dan de X2 4400+.
Hoe dan ook, de X2 4400+ lijkt me een goede keuze in jou geval, maar hou er rekening mee dat deze processor end-of-life is, en dus heel moeilijk leverbaar.
Maar zelfs als het geheugen dan op 333mhz gaat lopen is dat toch niet persé erg? Op dit moment staat hij in het bios ook ingesteld op 333mhz maar door de overklok loopt hij weer op 400mhz. Of is dat toch anders als de bios het zelf doet?
@Rainofdeath
Dit ging om meer dan 2 geheugenbankjes bij een Athlon 64 (on-die memory controller) niet bij een P4.
Die moet het WEL gewoon op 400MHz doen, kan zijn dat je (VIA) chipset wil dat je dat handmatig instelt. 1GB zal stotteringen voorkomen in bijvoorbeeld BF2, en laadtijden verbeteren. Maar jou platform is dusdanig verouderd, dat ik daar geen nieuwe proc in zou stoppen trouwens. Overclocken en wachten
DDR333 v.s DDR400 merk je trouwens wel.
@Banjy
Als een degelijk X2 even duur of minder is als een 805 + mobo moet je natuurlijk nooit die pentium kopen. Maar aangezien die wel aan jou eisen zou voldoen (videobewerking & multitasking) en het voordeel had gewoon 4 strookjes mem te kunnen gebruiken...
Meer cache = meer kans dat de cache de OC niet bij kan houden. Aangezien Athlons niet zo cache gevoeling zijn, zou ik dus voor de 2x512 versie gaan.
Dit ging om meer dan 2 geheugenbankjes bij een Athlon 64 (on-die memory controller) niet bij een P4.
Die moet het WEL gewoon op 400MHz doen, kan zijn dat je (VIA) chipset wil dat je dat handmatig instelt. 1GB zal stotteringen voorkomen in bijvoorbeeld BF2, en laadtijden verbeteren. Maar jou platform is dusdanig verouderd, dat ik daar geen nieuwe proc in zou stoppen trouwens. Overclocken en wachten

DDR333 v.s DDR400 merk je trouwens wel.
@Banjy
Als een degelijk X2 even duur of minder is als een 805 + mobo moet je natuurlijk nooit die pentium kopen. Maar aangezien die wel aan jou eisen zou voldoen (videobewerking & multitasking) en het voordeel had gewoon 4 strookjes mem te kunnen gebruiken...
Meer cache = meer kans dat de cache de OC niet bij kan houden. Aangezien Athlons niet zo cache gevoeling zijn, zou ik dus voor de 2x512 versie gaan.
Dat het cache een overklok beperkende factor kan zijn wist ik niet. Maar ik lees in de reviews dat vaak de 2,6GHz nog steeds bereikt wordt met deze processor... en dat zou voor mij al meer dan mooi zat zijn.Cio schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 13:05:
@Banjy
Edit\ De extra geheugenmodules zouden voor mij geen extra vertraging betekenen, aangezien ik al op 2T draai. Verder zou hij niet naar 333mhz gaan (was het geval bij de wat oudere AMD Athlon 64) en zo wel dan schijn je het gewoon te kunnen forceren dat hij op 400mhz draait.
[ Voor 14% gewijzigd door Banjy op 05-08-2006 14:18 ]
Hoi Tweakers
Ik zit nu met dit systeem wat al een tikkeltje oud begint te worden:
Intel P4 2.4GHz
Club3D CMI-845PEV/GEV series
2x512 MDT DDR400 pc3200
Sapphire ATI X800pro
Maxtor 120 GB HD
Ik gebruik men pc voornamelijk voor et gamen. Lijkt me dus dat mijn CPU de bottleneck is. Verder wil ik de videokaart behouden die ken nog wel eventjes mee namelijk. Wat kan ik hieraan dus verder et beste veranderen voor ong 250/300 euro?
Dit wordt waarschijnlijk mijn laatste upgrade voor een heeeel lange tijd dus nog geen PCI-e voor mij.
Alvast bedankt
Edit: Ik zat te denken aan deze upgrades:
Athlon 64 4000+ San Diego - 168 euro
K8T NEO2 FIR via K8T800pro - 75 euro
Seagate BL35 250 GB 16MB - 82 euro
Prijzen bij sallandautamatisering
Hoe denken jullie hierover?
Ik zit nu met dit systeem wat al een tikkeltje oud begint te worden:
Intel P4 2.4GHz
Club3D CMI-845PEV/GEV series
2x512 MDT DDR400 pc3200
Sapphire ATI X800pro
Maxtor 120 GB HD
Ik gebruik men pc voornamelijk voor et gamen. Lijkt me dus dat mijn CPU de bottleneck is. Verder wil ik de videokaart behouden die ken nog wel eventjes mee namelijk. Wat kan ik hieraan dus verder et beste veranderen voor ong 250/300 euro?
Dit wordt waarschijnlijk mijn laatste upgrade voor een heeeel lange tijd dus nog geen PCI-e voor mij.
Alvast bedankt
Edit: Ik zat te denken aan deze upgrades:
Athlon 64 4000+ San Diego - 168 euro
K8T NEO2 FIR via K8T800pro - 75 euro
Seagate BL35 250 GB 16MB - 82 euro
Prijzen bij sallandautamatisering
Hoe denken jullie hierover?
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 184051 op 06-08-2006 10:40 ]
Ik zou voor een 3800+ gaan (cache maakt bijna niets uit bij een athlon64) icm een 939dual-sata2 (heb je meteen PCI-E + AGP, en geen via chipset!). Single core is nog wel even goed genoeg voor games maar multitasking/toekomstbeeld gezien lijkt me dual core een beter plan.
Wellicht je oude mobo/proc/mem verkopen en nieuw geheugen (2GB) halen? Als dit je laatste upgrade voor een lange tijd is word 1GB toch wel krap, zeker als je die x800 nog wat kan OC'en wil je al die textures niet van je HD laden!
Al met al is de afweging games v.s. multitasking (2GB v.s. dual core) denk ik.
@Banjy
Ik heb niets toe te voegen! Lijkt me helemaal goed komen zo.
Wellicht je oude mobo/proc/mem verkopen en nieuw geheugen (2GB) halen? Als dit je laatste upgrade voor een lange tijd is word 1GB toch wel krap, zeker als je die x800 nog wat kan OC'en wil je al die textures niet van je HD laden!
Al met al is de afweging games v.s. multitasking (2GB v.s. dual core) denk ik.
@Banjy
Ik heb niets toe te voegen! Lijkt me helemaal goed komen zo.
Bedankt voor de reactie. Ik heb echter al voor iets anders gekozen. Ik probeer men huidige systeem te verkopen. En dan een nieuwe dervoor terug. Misschien moet ik dan iets bijleggen maar dat is het wel waard
Huidige specs:
Moederbord: Asus a8n sli (socket 939)
Processor: AMD64 3500+ en een Zalmankoeler CNPS7700-Cu
Geheugen: 2x512 Dane Elec PC3200
Videokaart: XFX 6600gt 128mb
HD: Maxtor 200gb DM9
Voeding: Q-Tec 350w
Wat ik met mn PC doe:
Veel rarren/parren, downloaden, en ik game ook regelmatig.
Wat er mis mee is:
Het draait aardig, maar het rarren/parren irriteert me. (heel mn pc schokt) Verder wil ik vlotter.
Zelf bedacht:
Ik zat zelf aan een andere CPU te denken. Een AMD Athlon 64 X2 4600+ Manchester (S939, 2,4GHz, 2x512KB) Is de 4400+ niet verkrijgbaar?
Verder m'n geheugen uit te breiden met 2x512mb (zelfde geheugen, Dane Elec pc3200)
En een andere voedig, maar daar heb ik nog geen idee over.
Ook nog een hardeschijf, maar dat zal wel een Hitachi of een Seagate worden.
M'n videokaart komt later wel denk ik.
Wat ik wil uitgeven:
400-500(max)
Alvast dank
Moederbord: Asus a8n sli (socket 939)
Processor: AMD64 3500+ en een Zalmankoeler CNPS7700-Cu
Geheugen: 2x512 Dane Elec PC3200
Videokaart: XFX 6600gt 128mb
HD: Maxtor 200gb DM9
Voeding: Q-Tec 350w

Wat ik met mn PC doe:
Veel rarren/parren, downloaden, en ik game ook regelmatig.
Wat er mis mee is:
Het draait aardig, maar het rarren/parren irriteert me. (heel mn pc schokt) Verder wil ik vlotter.
Zelf bedacht:
Ik zat zelf aan een andere CPU te denken. Een AMD Athlon 64 X2 4600+ Manchester (S939, 2,4GHz, 2x512KB) Is de 4400+ niet verkrijgbaar?
Verder m'n geheugen uit te breiden met 2x512mb (zelfde geheugen, Dane Elec pc3200)
En een andere voedig, maar daar heb ik nog geen idee over.
Ook nog een hardeschijf, maar dat zal wel een Hitachi of een Seagate worden.
M'n videokaart komt later wel denk ik.
Wat ik wil uitgeven:
400-500(max)
Alvast dank
Volgens mij is rarren / parren ook een zwaar werkje voor je harde schijf. Je zou dus kijken voor een 10k RPM schijf (zoals de Raptor) en ja, genoeg geheugen is ook gemakkelijk.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Ik zou eerder voor een snellere (intel) proc gaan hoorOuterspace schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:16:
Volgens mij is rarren / parren ook een zwaar werkje voor je harde schijf. Je zou dus kijken voor een 10k RPM schijf (zoals de Raptor) en ja, genoeg geheugen is ook gemakkelijk.

Zoals je zelf al aangeeft, je moet echt een betere voeding kopen voordat je ook maar iets aanpast. Anders heb je kans dat het hele zooitje instabiel gaat worden of nog erger, kapot gaat. Koop bij je eerste upgrade een mooie Antec, Tagan, Thermaltake ofzo. Let vooral op voldoende amps @ 12v (ga je die GFX kaart ooit upgraden.. wees dan niet zuinig en ga voor ~35a @ 12v totaal)
Verder zou ik kijken naar 2x 74GB raptor (die nieuwe dan wel he! ADAF ofzo) en meer geheugen.
2x een degelijke schijf (Seagate, WD, Samsung) om als source & target voor rarren te gebruiken werkt ook trouwens. Aangenomen dat je niet op de verkeerde dingen hebt beknibbeld (
denk voeding of maxtor/hitachi schijven) kan een betere proc er dan niet meer af denk ik zo. Maar die kan je altijd nog OC'en, als het echt moet.
Dat schokken is omdat je maar 1 schijf en "slechts" 1gb ram ram hebt. Niet je proc denk ik zo.
@ Neok_
Denk dat een 3000+ met 2 74 GB raptors beter met archives om kan gaan dan een Core 2 Duo X6700 met 1 maxtor diamondmax 9. Sterker nog, ik weet het wel zeker...
Verder zou ik kijken naar 2x 74GB raptor (die nieuwe dan wel he! ADAF ofzo) en meer geheugen.
2x een degelijke schijf (Seagate, WD, Samsung) om als source & target voor rarren te gebruiken werkt ook trouwens. Aangenomen dat je niet op de verkeerde dingen hebt beknibbeld (
Dat schokken is omdat je maar 1 schijf en "slechts" 1gb ram ram hebt. Niet je proc denk ik zo.
@ Neok_
Denk dat een 3000+ met 2 74 GB raptors beter met archives om kan gaan dan een Core 2 Duo X6700 met 1 maxtor diamondmax 9. Sterker nog, ik weet het wel zeker...

[ Voor 8% gewijzigd door Cio op 08-08-2006 11:58 ]
Ik zou ook mijn systeem willen upgraden maar weet niet wat,
mijn syteem nu:
Amd64 3000+ venice
A8N-sli
1024mb hyperx ram
320gb hdd
6800gt
Mijn budget is niet zo groot en dacht dus miss aan een Amd64 X2 3800+.
Maar wat denken jullie?
Ik game wel af en toe, maar zit toch het meeste op msn/internet en apps te draaien(of bijv videoconcerten + game).
mijn syteem nu:
Amd64 3000+ venice
A8N-sli
1024mb hyperx ram
320gb hdd
6800gt
Maar wat denken jullie?
Ik game wel af en toe, maar zit toch het meeste op msn/internet en apps te draaien(of bijv videoconcerten + game).
@matsume
Niets? Systeem lijkt mij best te voldoen. Even doorsparen
(wellicht die 3000+ overclocken, betere koeler erop?)
Niets? Systeem lijkt mij best te voldoen. Even doorsparen
(wellicht die 3000+ overclocken, betere koeler erop?)
Geef eerst eens aan wat je nu niet kunt en wel wilt kunnen, een specifiek budget en wat je op je pc doet. Internet en 'apps draaien' is nogal een ruim begrip.matsume schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 11:57:
Ik zou ook mijn systeem willen upgraden maar weet niet wat,
mijn syteem nu:
Amd64 3000+ venice
A8N-sli
1024mb hyperx ram
320gb hdd
6800gt
Maar wat denken jullie?
huidig systeem
AMD Athlon 3800+ (@ 250HT 2000MHz)
2x512MB G.Skill 4400 @ 200MHz op 2-2-2-5 of 275MHz op 2.5/3/3/7
Western Digital Raptor 74GB
Asus A8NSLI Deluxe
Gainward 7800GT 512MB
symptomen
Er is redelijk veel harde schijf gebruik bij het swappen naar de desktop, ook tijdens World of Warcraft of andere games erg veel schijfgebruik. Ik game wel op hoge resoluties tot 1920x1200, soms met 4AA en 4AF
mogelijke oplossingen
- 2x512MB extra
- 2x512MB verwijderen en upgraden naar 2x1024MB
- extra raptor 74GB voor raid setup
- nieuwe raptor, de 150GB versie.
Mijn vraag, wat zal de meest effectieve oplossing zijn?
AMD Athlon 3800+ (@ 250HT 2000MHz)
2x512MB G.Skill 4400 @ 200MHz op 2-2-2-5 of 275MHz op 2.5/3/3/7
Western Digital Raptor 74GB
Asus A8NSLI Deluxe
Gainward 7800GT 512MB
symptomen
Er is redelijk veel harde schijf gebruik bij het swappen naar de desktop, ook tijdens World of Warcraft of andere games erg veel schijfgebruik. Ik game wel op hoge resoluties tot 1920x1200, soms met 4AA en 4AF
mogelijke oplossingen
- 2x512MB extra
- 2x512MB verwijderen en upgraden naar 2x1024MB
- extra raptor 74GB voor raid setup
- nieuwe raptor, de 150GB versie.
Mijn vraag, wat zal de meest effectieve oplossing zijn?
Ik zou gaan voor extra geheugen.
Mijn geheugen gebruik in WoW haalt best de 68%!!!! met 2048 .... dus
Mijn geheugen gebruik in WoW haalt best de 68%!!!! met 2048 .... dus
[ Voor 10% gewijzigd door OVERLORD_1982 op 08-08-2006 12:27 ]
Anoniem: 132488
Processor:Pentium 4 3.2 Ghz (3200 Mhz, 16x200)
Moederbord: Asus P4P800-E Deluxe (4 geheugen sloten, 5 PCI, 1 AGP)
Chipset: Intel Springdale i865
Memory: 512 MB PC3200 Corsair C2 PRO
Videokaart: Ati Radeon 9600 SE 128 MB
HD: Seagate 80 GB (8 MB buffer, 7200 rpm)
Gamen is voornaamste gebruik. BF2 op laagste settings. laad traag, overgangen van schermen zorgen voor heel veel haperingen.
verder verlopen handelingen traag als ik meerdere programmas tegelijk draai.
bij beide begint te PC te kraken en knorren (HD?)
eerst wil ik het liefst maar 1 ding upgraden. ik dacht aan 512MB extra geheugen. want geheugengebruik ligt vaak al boven de 60 procent als ik niks doe. maar ik hoop met geheugen gebruik ook de laadtijden en haperende overgangen in BF2 te laten verdwijnen.
deze 512 wordt dan dezelfde als ik al heb, en dual channel.
Budget, tja. niet meer dan nodig is om BF2 soepeler te laten lopen. max 200
Gamen is voornaamste gebruik. BF2 op laagste settings. laad traag, overgangen van schermen zorgen voor heel veel haperingen.
eerst wil ik het liefst maar 1 ding upgraden. ik dacht aan 512MB extra geheugen. want geheugengebruik ligt vaak al boven de 60 procent als ik niks doe. maar ik hoop met geheugen gebruik ook de laadtijden en haperende overgangen in BF2 te laten verdwijnen.
Anoniem: 124507
Dank voor de reactieCio schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 11:55:
Zoals je zelf al aangeeft, je moet echt een betere voeding kopen voordat je ook maar iets aanpast. Anders heb je kans dat het hele zooitje instabiel gaat worden of nog erger, kapot gaat. Koop bij je eerste upgrade een mooie Antec, Tagan, Thermaltake ofzo. Let vooral op voldoende amps @ 12v (ga je die GFX kaart ooit upgraden.. wees dan niet zuinig en ga voor ~35a @ 12v totaal)
2x een degelijke schijf (Seagate, WD, Samsung) om als source & target voor rarren te gebruiken werkt ook trouwens. Aangenomen dat je niet op de verkeerde dingen hebt beknibbeld (denk voeding of maxtor/hitachi schijven) kan een betere proc er dan niet meer af denk ik zo. Maar die kan je altijd nog OC'en, als het echt moet.
@ Neok_
Ik zou naast 512 MB geheugen ook 2e hands een AGP videokaart op de kop proberen te tikken voor een euro of 100. Een geforce 6800 (non-pro) komen langzaam rond die prijs in de V&A langs. Als laatste zou ik over een maand of wat een S-ATA schijf in je machine hangen, en hier windows opnieuw op installeren. Dan haal je denk ik het meeste uit je huidige systeem.Anoniem: 132488 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 14:23:
Processor:Pentium 4 3.2 Ghz (3200 Mhz, 16x200)
Hier kon uw advertentie staan
Oops.. op de account van iemand anders gepost.. mijn excuces.Anoniem: 124507 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 15:13:
[...]
Dank voor de reactieZelf zit ik niet aan RAID te denken. Een Conroe wat iemand anders zegt, is niet aan bod, want ik wil met mn zelfde mobo blijven werken. Dus 2x512 is een optie, maar ik hoorde dan dat je snelheid van je geheugen word terugezet. Of is dit verschil nihil? Ik zat zelf ook in de richting van een Antec, Tagman of Zalman te denken, maar specifieker kan ik niet worden, iemand nog een idee? Een Antec SmartPower 2.0 voeding ATX2 450Watt? of toch nog iets zwaarder?
@Jurgdepurg
Dat geluid is inderdaad je HD, die swapt omdat je te weinig geheugen hebt. Ik kan het dus niet meer eens zijn met het antwoord van Nitroglycerine, eerst mem, dan gfx, dan andere HD.
@Ranja_Ranja
Moet al meer dan voldoende zijn denk ik zo (maat van me heeft toevallig exact die voeding) maar het belangrijkste is dus het aantal ampere op de +12v lijn(en) en toekomstige upgrades (GFX vooral dan) en dat is nog steeds niet duidelijk uit je posts. Voor 10 euro meer bijvoorbeeld heb je een Enermax EG565AX, die net ff dat beetje extra levert (niet naar het aantal watt kijken, maar naar Amps @ 12v).
Bedenk je wat je nodig hebt, google even wat revieuws en wie weet is je volgende upgrade opeens 60 euro goedkoper, omdat je voeding (gaat natuurlijk ook voor andere onderdelen op!) nog WEL voldoet!
Dat geluid is inderdaad je HD, die swapt omdat je te weinig geheugen hebt. Ik kan het dus niet meer eens zijn met het antwoord van Nitroglycerine, eerst mem, dan gfx, dan andere HD.
@Ranja_Ranja
Moet al meer dan voldoende zijn denk ik zo (maat van me heeft toevallig exact die voeding) maar het belangrijkste is dus het aantal ampere op de +12v lijn(en) en toekomstige upgrades (GFX vooral dan) en dat is nog steeds niet duidelijk uit je posts. Voor 10 euro meer bijvoorbeeld heb je een Enermax EG565AX, die net ff dat beetje extra levert (niet naar het aantal watt kijken, maar naar Amps @ 12v).
Bedenk je wat je nodig hebt, google even wat revieuws en wie weet is je volgende upgrade opeens 60 euro goedkoper, omdat je voeding (gaat natuurlijk ook voor andere onderdelen op!) nog WEL voldoet!
Ik ga denk ik voor een DX10 kaart. Dus die moet m'n voeding sowieso aankunnen. Volgens mij heb ik ook een atx2 voeding nodig. Mn budget voor mn voeding tot ongeveer de 80euro. En iemand al een idee over mn geheugen vraag?
Beide vragen zijn al beantwoord in dit topic. Ik zou zeggen: probeer het eens zo
sorry hoor, maar je kan zelf ook wel even zoeken lijkt me
sorry hoor, maar je kan zelf ook wel even zoeken lijkt me
Mijn vraag:
Een heel nieuwe systeem samenstellen kost zo'n E 1000
Daarom wil ik beperkt upgraden, met als budget zo'n E500.
* VonFoX heeft nu:
-Dragon ATX kast
-P4b533 mb met een p4 2.54 gig processor en 1 gig DDRram (DIMM).
-Geforce 6800 AGP videokaart
-Optische drives, HD's: die hoeven nie geupgrade.
-350 W voeding
Wat kan ik nu het beste upgraden voor +/- E 500?
Gebruiksdoel: beetje gamen op 19" widescreen TFT, videobewerking.
En het liefste ook concrete productnamen: het liefst heb ik een mobo waar een dualcore processor op past (AMD of Intel), en met AGP en PCI-e sloten.

* VonFoX heeft nu:
-Dragon ATX kast
-350 W voeding
En het liefste ook concrete productnamen: het liefst heb ik een mobo waar een dualcore processor op past (AMD of Intel), en met AGP en PCI-e sloten.
Yo.
Als je een moederbord met agp én pci-e wilt kom je uit bij het Asrock 939Dual-SATA2 moederbord. Dat is er een voor s939 AMD processoren, en er past uiteraard een dual core versie op.VonFoX schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:45:
Mijn vraag:
* VonFoX heeft nu:
-Dragon ATX kast
-350 W voeding
Dat moederbord kost iets van 60 euri. Kan je een X2 4400+ of X2 4600+ voor scoren (beide dual core). Die kosten tussen de 200 en 250 euro.
Eventueel kun je je geheugen nog upgraden naar 2x 1024mb
[ Voor 5% gewijzigd door B-Buster op 11-08-2006 15:03 ]
En daar passen mijn oude DIMMetjes ook op?B-Buster schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 15:01:
[...]
Als je een moederbord met agp én pci-e wilt kom je uit bij het Asrock 939Dual-SATA2 moederbord. Dat is er een voor s939 AMD processoren, en er past uiteraard een dual core versie op.
Dat moederbord kost iets van 60 euri. Kan je een X2 4400+ of X2 4600+ voor scoren (beide dual core). Die kosten tussen de 200 en 250 euro.
Eventueel kun je je geheugen nog upgraden naar 2x 1024mb
Yo.
Als je nu DDR400 (PC3200) geheugen hebt zou ik dat gewoon blijven gebruiken.
Top! Maar hoe kom ik erachter hoeveel sneller de nieuwe processor is?B-Buster schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 15:38:
Als je nu DDR400 (PC3200) geheugen hebt zou ik dat gewoon blijven gebruiken.
Yo.
Je kunt met google een heleboel benchmarks vinden waarin CPU's met elkaar vergeleken worden.
Verder kun je ook een benchmarktool downloaden (bijv. sisoftware sandra oid). Die kijkt hoe snel je pc is en vergelijkt hem met andere types.
Verder kun je ook een benchmarktool downloaden (bijv. sisoftware sandra oid). Die kijkt hoe snel je pc is en vergelijkt hem met andere types.
Opteron 146
Dfi Nf3 Ultra-D
2 x 512 mushkin 2-2-2-5
6800le @ 16,1x6
ik wil in games toch wel wat hoger iemand een idee
voeding is 450 watt CM Real Power dus das geen probleem
Dfi Nf3 Ultra-D
2 x 512 mushkin 2-2-2-5
6800le @ 16,1x6
1337
Anoniem: 146043
PS: Ik heb in April dit jaar een HR107-ketel laten monteren en dat was best heel erg duur. Echt heel veel geld heb ik niet meer momenteel. Ik schat 800-1000 euro te kunnen spenderen in November.
--------------------------------------------------------------------------------
Aangezien mijn ATi X800pro nog prima meekan zal ik niet wachten op Vista. In November wordt mijn systeem uitgebreid met nieuwe producten en ik zal uitleggen waarom nu weer in November en niet bij de verschijning van Vista.
Dat heeft te maken met de dump van XP gerelateerde producten en omwille van de kennis dat Vista al mijn hardware zal ondersteunen. In Novenber worden de dagen zeer veel korten en is het omslagpunt van meer tijd achter de PC doorbrengen. Dat is dus mijn reden om voor November 2006 te kiezen
->Voeding: Zalman A400B. Deze gaat vervangen worden door een modulair systeem. Ik wil geen losse kabels in de kast hebben hangen. Staat slordig door het windowed zijpaneel van mijn kast.
400 watt (389 watt eff. en 18A op 12 volt is niet genoeg om een nieuwe kaart aan te slepen). Ik zoek toch wel een 500 watt exemplaar met minimaal 25A op 12 volt en 30+A op 5v.
->X800pro: Kaartje doet het nog prima met 1280x1024@2xAA. Games zien er nog goed uit en nieuwe games hebben deze kaart in hun recommended specs staan. Er is nog niet direct een noodzaak tot upgrade. DX10 is flexibel dus wachten op een DX10 kaart die in den beginnen peperduur zal zijn is in mijn ogen volstrekt zinloos en peperduur. Ik ben er nog niet uit, maar als het meezit ga ik toch voor de X1900XTX van XFX.
->Moederbord Asus A8V deluxe: AGP based en dit moederbord moet vervangen worden als ik over wil naar PCI-express. Dan begin ik me af te vragen wat wijzer is: Een van fabriek af hooggeklokte GF6800GS of een dure X1900XTX met nieuw moederbord? Het is al over 3 maanden. <80 dagen.
->Harddisks: Zeer tevreden mee. Ik wil er nog wel een WD800JB exemplaar erbij.
->CPU: Mijn 3500+ lijkt me nog redelijk potent. Ik draai de beta van Vista best goed. Aero loopt goed en games lopen ook goed. Past een X1900XTX wel op een 3500+ of moet ik nu ook een snellere CPU hebben? Ik wou daar eigenlijk nog een jaartje mee wachten.
->MEM: Ik heb nu 4 latjes van 512Mb van Corsair ValueRAM en die lopen überstabiel. Aangezien ik van plan ben om deze reepjes te behouden lijkt het me onzinnig om 2x1GB te kopen voor die <10% prestatiewinst
Mijn doel is vooral Gamen, internetten, werken en mijn hobbie bedrijven. Als ik kan gamen op medium settings ben ik al tevreden. Van mij hoeft niet alles op highest. leuk als het kan, maar geen noodzaak voor mijn plezier met gamen. Ik zou het wel fijn vinden als UT2007 redelijk zou lopen.
Moet ik nu echt heel veel geld er tegenaan gooien en heel het apparaat ombouwen zodat er een X1900XTX in kan? Of is een 30% snellere GF6800GS van Gainward (hoger geklokt) ook nog goed voor de komende 12 maanden? Ik weet het écht niet wat hier wijsheid is.
Vista beta herkent ál mijn hardware zonder problemen, dus voor de compatibiliteit hoef ik het niet te doen.
--------------------------------------------------------------------------------
Aangezien mijn ATi X800pro nog prima meekan zal ik niet wachten op Vista. In November wordt mijn systeem uitgebreid met nieuwe producten en ik zal uitleggen waarom nu weer in November en niet bij de verschijning van Vista.
Dat heeft te maken met de dump van XP gerelateerde producten en omwille van de kennis dat Vista al mijn hardware zal ondersteunen. In Novenber worden de dagen zeer veel korten en is het omslagpunt van meer tijd achter de PC doorbrengen. Dat is dus mijn reden om voor November 2006 te kiezen
->Voeding: Zalman A400B. Deze gaat vervangen worden door een modulair systeem. Ik wil geen losse kabels in de kast hebben hangen. Staat slordig door het windowed zijpaneel van mijn kast.
400 watt (389 watt eff. en 18A op 12 volt is niet genoeg om een nieuwe kaart aan te slepen). Ik zoek toch wel een 500 watt exemplaar met minimaal 25A op 12 volt en 30+A op 5v.
->X800pro: Kaartje doet het nog prima met 1280x1024@2xAA. Games zien er nog goed uit en nieuwe games hebben deze kaart in hun recommended specs staan. Er is nog niet direct een noodzaak tot upgrade. DX10 is flexibel dus wachten op een DX10 kaart die in den beginnen peperduur zal zijn is in mijn ogen volstrekt zinloos en peperduur. Ik ben er nog niet uit, maar als het meezit ga ik toch voor de X1900XTX van XFX.
->Moederbord Asus A8V deluxe: AGP based en dit moederbord moet vervangen worden als ik over wil naar PCI-express. Dan begin ik me af te vragen wat wijzer is: Een van fabriek af hooggeklokte GF6800GS of een dure X1900XTX met nieuw moederbord? Het is al over 3 maanden. <80 dagen.
->CPU: Mijn 3500+ lijkt me nog redelijk potent. Ik draai de beta van Vista best goed. Aero loopt goed en games lopen ook goed. Past een X1900XTX wel op een 3500+ of moet ik nu ook een snellere CPU hebben? Ik wou daar eigenlijk nog een jaartje mee wachten.
->MEM: Ik heb nu 4 latjes van 512Mb van Corsair ValueRAM en die lopen überstabiel. Aangezien ik van plan ben om deze reepjes te behouden lijkt het me onzinnig om 2x1GB te kopen voor die <10% prestatiewinst
Mijn doel is vooral Gamen, internetten, werken en mijn hobbie bedrijven. Als ik kan gamen op medium settings ben ik al tevreden. Van mij hoeft niet alles op highest. leuk als het kan, maar geen noodzaak voor mijn plezier met gamen. Ik zou het wel fijn vinden als UT2007 redelijk zou lopen.
Moet ik nu echt heel veel geld er tegenaan gooien en heel het apparaat ombouwen zodat er een X1900XTX in kan? Of is een 30% snellere GF6800GS van Gainward (hoger geklokt) ook nog goed voor de komende 12 maanden? Ik weet het écht niet wat hier wijsheid is.
Vista beta herkent ál mijn hardware zonder problemen, dus voor de compatibiliteit hoef ik het niet te doen.
ik wil je toch aanraden te wachten tot oktober/november om samen te stellen, want wat nu top is, kan dan mainstream zijn, prijzen zullen dalen, er zullen nieuwe producten komen, enz.
[ Voor 3% gewijzigd door Dennist4 op 12-08-2006 19:40 ]
Met de komst van de X1950XT (X) zijn de prijzen voor de X1900XTX lekker aan het dalen. Het is dus best een goed moment om zo'n kaart nu nog aan te schaffen.Anoniem: 146043 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 16:16:
Die 6800GS zou ik links laten liggen. Zijn fijne kaarten (heb hem hier draaien) maar daar schiet je t.o.v. je huidige kaart niet dermate veel mee op om hem nog interessant te maken. Dan zou je beter naar een 7900GT (eventueel stock OC'ed versie) kunnen gaan kijken.
Verder geef je wel aan wat je wilt kunnen maar niet of je nu tegen dingen aanloopt die niet naar tevredenheid op je pc lopen. Beetje lastig dus om in te schatten of je CPU nog een bottleneck is in het dagelijks gebruik. Wel zou ik dit overwegen. De s939 is een uitlopende serie, dus over een tijdje zal het lastig worden om bijv. een X2 4800+ te krijgen. (Schijnt nu al slecht leverbaar te zijn).
Maar als je toch je moederbord wilt gaan vervangen, zou ik eerder AM2 gaan overwegen. Je hebt dan wel ander geheugen nodig, maar je kunt daarmee veel meer kanten op qua upgrades. Wat je nu aan je s939 gaat doen is het laatste dat je eraan zult kunnen upgraden, de AM2 blijft nog wel even meelopen, en de AM3 cpu's schijnen er ook op te kunnen werken tegen de tijd dat die uitkomen. Dus is de overweging zeker waard zou ik zeggen.
Anoniem: 146043
Ik ben net op bezoek geweest bij mijn collega, een goeroe in computers die ik niets kan wijsmakenB-Buster schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 20:45:
[...]
Met de komst van de X1950XT (X) zijn de prijzen voor de X1900XTX lekker aan het dalen. Het is dus best een goed moment om zo'n kaart nu nog aan te schaffen.
Die 6800GS zou ik links laten liggen. Zijn fijne kaarten (heb hem hier draaien) maar daar schiet je t.o.v. je huidige kaart niet dermate veel mee op om hem nog interessant te maken. Dan zou je beter naar een 7900GT (eventueel stock OC'ed versie) kunnen gaan kijken.
Verder geef je wel aan wat je wilt kunnen maar niet of je nu tegen dingen aanloopt die niet naar tevredenheid op je pc lopen. Beetje lastig dus om in te schatten of je CPU nog een bottleneck is in het dagelijks gebruik. Wel zou ik dit overwegen. De s939 is een uitlopende serie, dus over een tijdje zal het lastig worden om bijv. een X2 4800+ te krijgen. (Schijnt nu al slecht leverbaar te zijn).
Maar als je toch je moederbord wilt gaan vervangen, zou ik eerder AM2 gaan overwegen. Je hebt dan wel ander geheugen nodig, maar je kunt daarmee veel meer kanten op qua upgrades. Wat je nu aan je s939 gaat doen is het laatste dat je eraan zult kunnen upgraden, de AM2 blijft nog wel even meelopen, en de AM3 cpu's schijnen er ook op te kunnen werken tegen de tijd dat die uitkomen. Dus is de overweging zeker waard zou ik zeggen.
We hadden het erover. Toen we aan het praten waren kwam ik erachter dat ik eigenlijk nergens tegenaan loopt. Behalve dat Middle-earth I traag loopt op high details. Op medium gaat het prima. Deel II van het spel loopt beter.
Zover ik het begreep is de markt momenteel goed en niet goed. Volgens hem was het verstandig nog een jaartje te wachten als Windows Vista met dito software helemaal standaard aan het worden zijn. Het komt er op neer dat de aanschaf van een 6800GS toch net die laatste boost kan geven om het hele jaar 2007 te overleven. Ik mis een beetje performance en als ik dit jaar geld overhoudt dan kan er volgend jaar des te meer in. De 6800GS levert 30% winst op. dat kan net genoeg zijn tussen het verschil van medium naar high settings. Ik hoef geen 100+ frames per seconde. De middle-earth games zijn gecapped op 30 fps en ze spelen zálig.
Dus het komt erop neer dat we het verstandig vonden om een jaar te wachten voordat je er geld tegenaan smijdt. Voor het komende jaar is een 6800GS leuk en daar zou ik het bij houden. Dan is er volgend jaar geld voor een heel nieuw high-end systeem wat ik dan niet heb als ik nu 1000 euro ga uitgeven. Nee 300 euro is ook genoeg.
Scheeld ook nog 100+ euro omdat het tegen die tijd mogelijk is Vista als OEM aan te schaffen. Als ik hem straks meteen moet kopen ben ik gelijk 300 euro kwijt en dan red ik het nog wel een jaar met XP.
Zolang je geen BF2 of WoW speelt, alleen graka upgraden op AGP (7800GS ofzo) maar doe je dat wel zal je toch aan de 2GB moeten geloven (gezien de config ga ik ervanuit dat je veeleisend bent en die opteron vast niet op stock hebt lopen)ZandBak schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 16:19:
Opteron 146
Dfi Nf3 Ultra-D
2 x 512 mushkin 2-2-2-5
6800le @ 16,1x6
huidige is een:
amd3000+ (socket939)
Asus A8n
Twinx2048 C2 (2 gig) geheugen
XfX geforce 6800 gs
ben al aan het sparen, maar wat ik nou moet doen weet ik niet...ik wil wel graag een conroe, maar wat wordt dat weer duur, vooral aangezien ik dan voor 200 euro aan DDR2 geheugen moet uitgeven...ik speel veel games (BF2 voornamelijk) en grafisch kan ie t maar net aan allemaal...of toch misschien een X2 kopen? of misschien wel helemaal niks kopen, en een half jaartje w8en
amd3000+ (socket939)
Asus A8n
XfX geforce 6800 gs
ben al aan het sparen, maar wat ik nou moet doen weet ik niet...ik wil wel graag een conroe, maar wat wordt dat weer duur, vooral aangezien ik dan voor 200 euro aan DDR2 geheugen moet uitgeven...ik speel veel games (BF2 voornamelijk) en grafisch kan ie t maar net aan allemaal...of toch misschien een X2 kopen? of misschien wel helemaal niks kopen, en een half jaartje w8en
Ik zou in jou geval een andere CPU nemen. BF2 kan namelijk prima draaien met de rest. Ik draaide met een 6800GS (EVGA, lichte standaard overclock), corsair twinx2048 C2 en een AMD64 3700+ met vrijwel alles op hoogste instellingen @ 1280*1024.Thrills33ka schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 05:58:
huidige is een:
amd3000+ (socket939)
Asus A8n
XfX geforce 6800 gs
Je zou dus met bijv. een X2 4400+ een heel eind vooruit gaan. Als je single core wilt blijven draaien kun je uiteraard ook een 3700+ scoren. Die kan je vervolgens simpel 10% overclocken zodat ie op 4000+ snelheid loopt.
De X2 3800+ zou ik links laten liggen. Die draait op 3200+ snelheden, maar dan dus 2x. In games heb je daar dus tov je huidige CPU vrijwel niets aan.
Mijn 3000+ @ 2,5 GHz is nog geen bottleneck voor mijn ATi 850XT PE. Als jouw 3000+ wil overclocken tot een degelijke snelheid (zeg 2,4 ofzo) zonder dat je geheugen te ver naar beneden moet kan een nieuwe GFX kaart de moeite waar zijn. Heb trouwens ook hetzelfde ram geloof ik, doet bij mij ~DDR460 @ 3-3-3-7
Proc zou ik zeker niet upgraden nu, omdat dat geen prestatiewinst oplevert (of host je 64 player games?) zonder dat je die 6800 vervangt.
Proc zou ik zeker niet upgraden nu, omdat dat geen prestatiewinst oplevert (of host je 64 player games?) zonder dat je die 6800 vervangt.
Dat is dus niet waar. Dat is alleen zo als je een 3000+ met dikke OC draait. Heb voor mijn 3700+ een weekje een 3200+ gehad met 6800GS en de winst van de 3700+ tov die 3200+ was echt wel merkbaar, zeker in games.Cio schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 12:31:Proc zou ik zeker niet upgraden nu, omdat dat geen prestatiewinst oplevert (of host je 64 player games?) zonder dat je die 6800 vervangt.
Anoniem: 95510
Mijn huidige systeem:
Fujitsu Siemens Xpert
CPU: Duron 1000MHz door blikseminslag vervangen door Duron 1300MHz
Geheugen: 128MB Sdram later 128 Sdram bij geplaatst
Harddisk: 30GB + oude 8GB bijgeplaatst
Videokaart: 32MB Ge-Force 2MX & TV-Out
Moederbord: Abit KT7
Voeding: ± 250Watt
De huidige pc is inmiddels 4 jaar oud een ik wil graag weer eens wat anders. Ben geen die-hard gamer, fotobewerker of ander sinds specialistisch. Wat dan wel? Ik game zo af en toe, teken eens wat met S-cad en Auto-cad, reken en typ eens wat en mail en surf. Ik beschouw mezelf als een gemiddeld gebruiker.
Wat kan ik er nog aan upgraden dat ik nog even een jaartje ofzo mee vooruit kan. Ik wilde graag een nieuwe pc, maar door omstandigheden is dat niet mogelijk. Heb ongeveer 100 Euro te besteden wat kan ik het beste upgraden?
Fujitsu Siemens Xpert
CPU: Duron 1000MHz door blikseminslag vervangen door Duron 1300MHz
Geheugen: 128MB Sdram later 128 Sdram bij geplaatst
Harddisk: 30GB + oude 8GB bijgeplaatst
Videokaart: 32MB Ge-Force 2MX & TV-Out
Moederbord: Abit KT7
Voeding: ± 250Watt
De huidige pc is inmiddels 4 jaar oud een ik wil graag weer eens wat anders. Ben geen die-hard gamer, fotobewerker of ander sinds specialistisch. Wat dan wel? Ik game zo af en toe, teken eens wat met S-cad en Auto-cad, reken en typ eens wat en mail en surf. Ik beschouw mezelf als een gemiddeld gebruiker.
Wat kan ik er nog aan upgraden dat ik nog even een jaartje ofzo mee vooruit kan. Ik wilde graag een nieuwe pc, maar door omstandigheden is dat niet mogelijk. Heb ongeveer 100 Euro te besteden wat kan ik het beste upgraden?
Tja, je kunt er niet zo heel veel mee gaan upgraden zonder ook meteen de voeding mee te moeten vervangen.
Ik zou zeggen een snellere harde schijf (ga ervan uit dat die 30gig een 5400rpm is?) en/of nog wat geheugen erbij. Wellicht kun je via marktplaats nog een snellere processor ervoor vinden, maar ik zou zeggen stop er niet teveel geld meer in.
Ik zou zeggen een snellere harde schijf (ga ervan uit dat die 30gig een 5400rpm is?) en/of nog wat geheugen erbij. Wellicht kun je via marktplaats nog een snellere processor ervoor vinden, maar ik zou zeggen stop er niet teveel geld meer in.
Zie ook: Als jouw 3000+ wil overclocken tot een degelijke snelheid (zeg 2,4 ofzo) zonder dat je geheugen te ver naar beneden moet kan een nieuwe GFX kaart de moeite waar zijn.B-Buster schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 12:47:
[...]
Dat is dus niet waar. Dat is alleen zo als je een 3000+ met dikke OC draait. Heb voor mijn 3700+ een weekje een 3200+ gehad met 6800GS en de winst van de 3700+ tov die 3200+ was echt wel merkbaar, zeker in games.
En show me bechmarks! Wellicht dat die extra cache een tekort aan memorybandwith goedmaakte in jou systeem, maar die extra 200MHz KAN niet eens een groot verschil maken. Dual channel PC3200 C2 memory zal voldoende memory bandwith opleveren.
@ sir_thanxalot
Voor 100 euro kan je denk ik het beste gaan voor een DDR mobo + 512 PC2100 memory ofzo, dat zal het meeste schelen. Proc upgraden zonder DDR RAM is nutteloos. Een 7200 RPM schijf scheelt ook, maar voornamelijk als je gaat swappen en bij opstarten.
Leuk board + mem zo snel bij elkaar gezocht via alternate
Asrock K7S41GX, 741GX (mATX, Sound, Lan, VGA) 39 euro
Goedkoopste 512 dimm 49 euro (2x 256 was duurder, tis ook nog PC3200 CL 2,5) moet je die wel FF op 100/133 MHz zetten en de timings op z'n laagst wil je het optimaal gebruiken.
96 euro nogiets met verzendkosten. (best duur eigelijk... maar dat geheugen kan je houden voor later, en oude mobo + ram levert vast wel iets op!)
[ Voor 35% gewijzigd door Cio op 14-08-2006 23:37 ]
Anoniem: 179391
Huidige systeem:
mobo: Gigabyte GA-7DX+
CPU: Amd athlon xp 2400+
geheugen: 512 mb ddr OEM
videokaart: Asus geforce4 420MX 64mb
harddisk: 2x maxtor 40 Gb
geluidskaart: creative SB live! [E400}
voeding: 350 watt
Dit systeem heb ik nu zo'n 4 jaar en is naar mijn mening nodig aan een upgrade toe. Na de upgrade moet mijn pc er weer een aantal jaren tegenaan kunnen en de huidige games (f.e.a.r, COD 2 etc) een beetje fantsoenlijk kunnen draaien.
Ik wilde mijn mobo, cpu, en videokaart vervangen en er nog 512mb geheugen bijplaatsen. Mijn budget is ongeveer 350 euro en dit was wat ik in gedachten had:
Asrock 939Dual-SATA2
AMD Athlon 64 Venice 3500+ Boxed
Asus Nvidia Geforce 7600 GT 256 mb PCIe
512 MB DDR PC3200 OEM geheugen
Ik heb voor standaard geheugen en het Asrock moederbord gekozen om binnen mijn schamele budget te blijven
Of kan ik beter gelijk voor een systeem met amd2 socket en ddr2 geheugen gaan?
Suggesties, op- en aanmerkingen zijn van harte welkom!
Dit systeem heb ik nu zo'n 4 jaar en is naar mijn mening nodig aan een upgrade toe. Na de upgrade moet mijn pc er weer een aantal jaren tegenaan kunnen en de huidige games (f.e.a.r, COD 2 etc) een beetje fantsoenlijk kunnen draaien.
Ik wilde mijn mobo, cpu, en videokaart vervangen en er nog 512mb geheugen bijplaatsen. Mijn budget is ongeveer 350 euro en dit was wat ik in gedachten had:
Asrock 939Dual-SATA2
Ik heb voor standaard geheugen en het Asrock moederbord gekozen om binnen mijn schamele budget te blijven
Tsja ik zie bij athlons nog geen voordeel aan AM2/DDR2 omdat geheugen wat prestatievoordeel oplevert meteen behoorlijk duur word. BTW 350 euro en een paar jaar.. das nogal krap denk ik.
"350watt" geeft geen echte info over je voeding, helaas. Specs? Voornamelijk Amps@12v+ zijn van belang voor een nieuwe setup.
Zie hier voor degelijke en betaalbare voedingen ~ 45 euro:
meer dan voeldoende
stil maar net iets minder qua specs
3000+ ~70 euro (3200+ ~80, 3500+ ~90)
Asrock dual-sata2 ~ 53 euro
512mb CL3 ~ 46 euro
7600GS ~ 115 euro
totaal 285 euro excl verzendkosten en voeding. Ik zou een aftermarket CPU koeler kopen en niet een duurdere proc btw. (ales bij PCzaak gezocht)
Als je nog een oude kast/hd bij elkaar raapt kan je wellicht je oude PC nog verkopen voor een redelijk bedrag, en 2 GB ram kopen. (dan kan je echt nog even door!)
"350watt" geeft geen echte info over je voeding, helaas. Specs? Voornamelijk Amps@12v+ zijn van belang voor een nieuwe setup.
Zie hier voor degelijke en betaalbare voedingen ~ 45 euro:
meer dan voeldoende
stil maar net iets minder qua specs
3000+ ~70 euro (3200+ ~80, 3500+ ~90)
Asrock dual-sata2 ~ 53 euro
512mb CL3 ~ 46 euro
7600GS ~ 115 euro
totaal 285 euro excl verzendkosten en voeding. Ik zou een aftermarket CPU koeler kopen en niet een duurdere proc btw. (ales bij PCzaak gezocht)
Als je nog een oude kast/hd bij elkaar raapt kan je wellicht je oude PC nog verkopen voor een redelijk bedrag, en 2 GB ram kopen. (dan kan je echt nog even door!)
Met dat budget niet. Wat je nu hebt uitgezocht lijkt me prima. Als je wilt dat je de komende jaren nog een beetje fatsoenlijk games wilt draaien zul je een hoger budget moeten hebben, of tussendoor weer upgraden.Anoniem: 179391 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 03:57:
Huidige systeem:
Asrock 939Dual-SATA2
Ik heb voor standaard geheugen en het Asrock moederbord gekozen om binnen mijn schamele budget te blijven![]()
Anoniem: 179391
Mijn huidige voeding heeft maar 12A @ 12v+ dus waarschijnlijk moet ik ook nog een voeding kopen. Goed dat je het zegt, ik had hier zelf namelijk niet naar gekeken.Cio schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:22:
Huidig:
Asus A7N8X
AMD 2500+ Barton
Sapphire 9500 pro
Soundblaster Live!
512MB geheugen (2x256MB)
2x HDD (1x 80GB, 1x250GB)
Asus CD schrijver
Pioneer DVD lezer
300W standaard voeding
Ik heb eens rondgekeken voor iets nieuws. Gezien de huidige hardwareprijzen en het feit dat Vista eraan zit te komen, wil ik toch nog een jaartje uit proberen te zingen met deze PC. Hij werkt goed, altijd en ik ben er dan ook zeer tevreden mee.
Werkzaamheden: Office, Plaatjes bewerken, Muziek maken en een paar spelletjes: Far Cry, HL2, NSF:MW. Straks (mits mogelijk, anders koop ik wel een nieuwe) zou ik ook Crysis willen spelen en de Episodes van HL2 + Portals natuurlijk.
Ik zit er aan te denken om de grafische kaart te vervangen door een X1600 pro AGP. Deze zijn momenteel ongeveer 100-130 euro. Dit geeft volgens mij wel een positieve boost, maar hoe zit het met het stroomverbruik? Bij X-bit labs staat dat de kaart max. 41Watt gebruikt. Dat lijkt weinig, maar is het ook genoeg als je de andere componenten erbij op telt? Lijkt mij wel, maar ik ben geen expert.
Zou het ook nog verschil maken als ik er een reepje van 512MB geheugen bij stop?
Asus A7N8X
AMD 2500+ Barton
Sapphire 9500 pro
Soundblaster Live!
512MB geheugen (2x256MB)
2x HDD (1x 80GB, 1x250GB)
Asus CD schrijver
Pioneer DVD lezer
300W standaard voeding
Ik heb eens rondgekeken voor iets nieuws. Gezien de huidige hardwareprijzen en het feit dat Vista eraan zit te komen, wil ik toch nog een jaartje uit proberen te zingen met deze PC. Hij werkt goed, altijd en ik ben er dan ook zeer tevreden mee.
Werkzaamheden: Office, Plaatjes bewerken, Muziek maken en een paar spelletjes: Far Cry, HL2, NSF:MW. Straks (mits mogelijk, anders koop ik wel een nieuwe) zou ik ook Crysis willen spelen en de Episodes van HL2 + Portals natuurlijk.
Ik zit er aan te denken om de grafische kaart te vervangen door een X1600 pro AGP. Deze zijn momenteel ongeveer 100-130 euro. Dit geeft volgens mij wel een positieve boost, maar hoe zit het met het stroomverbruik? Bij X-bit labs staat dat de kaart max. 41Watt gebruikt. Dat lijkt weinig, maar is het ook genoeg als je de andere componenten erbij op telt? Lijkt mij wel, maar ik ben geen expert.
Zou het ook nog verschil maken als ik er een reepje van 512MB geheugen bij stop?
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Die Barton heeft nog wel voldoende power voor jou eisen denk ik. Even opzoeken via de site van de fabrikant of de door jou gekozen videokaart voldoende heeft aan je huidge voeding zou ik zeggen.
En ja, 1GB gaat zeker beter werken. Wel even kijken of je chipset dat prettig vind (en memory met dezelfde timings kopen natuurlijk! Heb je nu PC2700 2,5-3-3-7 gaat PC3200 3-3-3-8 wel werken btw) en alles handmatig instellen.
Nog geen OC btw? Mocht je er zin in hebben valt er vast nog wel wat meer uit die barton te persen! Als je kan unlocken en 400MHz FSB kan draaien gaat dat ook schelen.
En ja, 1GB gaat zeker beter werken. Wel even kijken of je chipset dat prettig vind (en memory met dezelfde timings kopen natuurlijk! Heb je nu PC2700 2,5-3-3-7 gaat PC3200 3-3-3-8 wel werken btw) en alles handmatig instellen.
Nog geen OC btw? Mocht je er zin in hebben valt er vast nog wel wat meer uit die barton te persen! Als je kan unlocken en 400MHz FSB kan draaien gaat dat ook schelen.
ik ga dan denk ik voorlopig even alleen voor de videokaart (een x1600 pro van sapphire)
Omdat deze ook van ATI is: hoef ik dan helemaal niets aan m'n drivers te doen of moet ik toch het riedeltje: uninstall grafische drivers, pc uit, nieuwe graka erin, install grafische drivers doen?
ik heb er nu een recente ATI driver op staan die ook de x1600 pro ondersteunt.
Omdat deze ook van ATI is: hoef ik dan helemaal niets aan m'n drivers te doen of moet ik toch het riedeltje: uninstall grafische drivers, pc uit, nieuwe graka erin, install grafische drivers doen?
ik heb er nu een recente ATI driver op staan die ook de x1600 pro ondersteunt.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Je zult toch het riedeltje moeten doen
Moest ik in ieder geval wel toen ik van mijn 9600Pro naar een x1800xt ging...
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Anoniem: 114932
Wat ik nu heb staat in mn specs.
Mn mobo is overleden dus ik kan of gewoon weer dezelfde kopen, of een kleine upgrade doen. En klein in de zin dat ik mn geheugen en vga kaart houd. Denk dat het anders te duur wordt.
Budget van 140
Dacht aan een mobo met pci-e en agp.
Asrock 939Dual-SATA2. M1695 (PCI-e/AGP. Sound. LAN. SATA II. RAID) = 55e
AMD Athlon 64 3500+ (S939, 2,2GHz, 512KB, Boxed) = 85e
Schiet ik hier veel mee op of heeft het alleen zin als ik er meteen een AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB)= 145e ingooi?
Kost dan meteen al 200e namelijk
kgebruik em voor de standaard zaken. soms een spelletje.
vanuit deze setup upgrade ik later wel iets makkelijker ivm pci-e.
Heb geen zin om iets nieuws te kopen zonder er iets op vooruit te gaan, maar kan ook gewoon wachten en later het in 1 keer goed doen.
Mn mobo is overleden dus ik kan of gewoon weer dezelfde kopen, of een kleine upgrade doen. En klein in de zin dat ik mn geheugen en vga kaart houd. Denk dat het anders te duur wordt.
Budget van 140
Dacht aan een mobo met pci-e en agp.
Asrock 939Dual-SATA2. M1695 (PCI-e/AGP. Sound. LAN. SATA II. RAID) = 55e
AMD Athlon 64 3500+ (S939, 2,2GHz, 512KB, Boxed) = 85e
Schiet ik hier veel mee op of heeft het alleen zin als ik er meteen een AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB)= 145e ingooi?
Kost dan meteen al 200e namelijk
kgebruik em voor de standaard zaken. soms een spelletje.
vanuit deze setup upgrade ik later wel iets makkelijker ivm pci-e.
Heb geen zin om iets nieuws te kopen zonder er iets op vooruit te gaan, maar kan ook gewoon wachten en later het in 1 keer goed doen.
939dual kopen, beetje tweaken/OCen. Afhangkelijk van noodzaak memory of proc later upgraden. 90 euro kom je niet ver mee (2gb twinmos CL2,5 wellicht?) sowieso zou ik geen single core proc meer kopen, tenzij je games belangrijker vind dan multitasken.
Anoniem: 162692
Ik heb nu een :
AMD 64 3500+ (stock)
CLUB3D 7950GX2 (stock)
ASUS A8N-SLI
2*512 MB RAM APACER
Ik wil dit vervangen door ;
Dit vooral omdat ik voel dat mijn kaart helemaal niet optimaal werkt.
Intel Core 2 Duo/E6600 775 1066FSB 2.40Ghz 4MB €306.92
ASUS INTEL S775 P5B DL /WiFi AP AT €196.92
EN
Corsair 1024MB,PC5400,C4PRO,Twin2X,4-4-4-12 €183
OF
Corsair 2048MB,DDR2,2x128MX64,5300,C4,2X1GB,Value Select €193
Ik wil een beetje aan OC'en , de E6600 zo rond de 2,9 Ghz laten draaien op stock koeling.
Is dit een goede samenstelling of zijn er soms betere samenstellingen die goedkoper zijn ?
Duurder dan dit mag ik niet gaan , en ik wil het ook allemaal via een winkel bestellen.
Dit is van PC ZAAK : is dit een goede winkel ? Ik bestel vanuit België
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Budget : 700euro.
AMD 64 3500+ (stock)
CLUB3D 7950GX2 (stock)
ASUS A8N-SLI
2*512 MB RAM APACER
Ik wil dit vervangen door ;
Dit vooral omdat ik voel dat mijn kaart helemaal niet optimaal werkt.
Intel Core 2 Duo/E6600 775 1066FSB 2.40Ghz 4MB €306.92
ASUS INTEL S775 P5B DL /WiFi AP AT €196.92
EN
Corsair 1024MB,PC5400,C4PRO,Twin2X,4-4-4-12 €183
OF
Corsair 2048MB,DDR2,2x128MX64,5300,C4,2X1GB,Value Select €193
Ik wil een beetje aan OC'en , de E6600 zo rond de 2,9 Ghz laten draaien op stock koeling.
Is dit een goede samenstelling of zijn er soms betere samenstellingen die goedkoper zijn ?
Duurder dan dit mag ik niet gaan , en ik wil het ook allemaal via een winkel bestellen.
Dit is van PC ZAAK : is dit een goede winkel ? Ik bestel vanuit België
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Budget : 700euro.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 162692 op 25-08-2006 21:17 ]
Het Corsair 1024MB,PC5400,C4PRO geheugen is een beetje onzin. PRO is met lampjes op het geheugen waar je eigenlijk niets aan hebt. Je kan beter voor gewoon 2x1024MB gaan.
Liever nog PC6400 geheugen als je nog wat verder wil oc'en
De Core 2 Duo E6600 is gewoon super. Mobo is ook prima. Met de hardware die je nu hebt word je GPU enorm tegen gehouden.
Of je die zaak goed is moet je maar even bekijken bij shop survey.
Liever nog PC6400 geheugen als je nog wat verder wil oc'en
De Core 2 Duo E6600 is gewoon super. Mobo is ook prima. Met de hardware die je nu hebt word je GPU enorm tegen gehouden.
Of je die zaak goed is moet je maar even bekijken bij shop survey.
Pro mem = strakkere timings. die met lampjes is LED.
Ik zou sowieso voor 2x 1GB gaan, niet 2x 512MB!
Dus: Corsair 2048MB PC5400,C4,Twin2X,4-4-4-12 @ €184.71 (prolly 750MHz+ @ 5-5-5-15, google maar eens)
en niet Corsair 2048MB,DDR2,2x128MX64,5300,C4,2X1GB,Value Select (prolly 4-5-5-15)
Timings is dan hier ook de reden dat corsair de ene PC5300 en de ander PC5400 meegeeft
Ik heb zelf goede ervaring met PCzaak in NL
Ik zou sowieso voor 2x 1GB gaan, niet 2x 512MB!
Dus: Corsair 2048MB PC5400,C4,Twin2X,4-4-4-12 @ €184.71 (prolly 750MHz+ @ 5-5-5-15, google maar eens)
en niet Corsair 2048MB,DDR2,2x128MX64,5300,C4,2X1GB,Value Select (prolly 4-5-5-15)
Timings is dan hier ook de reden dat corsair de ene PC5300 en de ander PC5400 meegeeft
Ik heb zelf goede ervaring met PCzaak in NL
[ Voor 11% gewijzigd door Cio op 26-08-2006 15:17 . Reden: iets over pczaak ]
Hallo allemaal, Ik heb een upgrade probleem.
Ik ben dus van plan om mijn huidige pc een upgrade te geven, maar ik kom er zelf niet helemaal uit van wat het beste is en waar ik naar moet kijken in keuzes maken.
Om dan uiteindelijk tot het beste resultaat te komen
Daarom is ook de reden waarom ik in dit topic post
Waar word mijn pc nu voor gebruikt:
Mijn pc word grotendeels gebruikt om op te game
Verder word hij gewoon gebruikt voor allround zaken zoals MSN, office applicaties Internet ets
Waarom wil ik heb upgrade:
Ik merk de laatste tijd dat ik bij nieuwere games echt last heb van lage frame rates dus dat het gewoon niet lekker meer speelt.
Een spel zoals oblivion draaide bijvoorbeeld voor geen meter...
Daarom heb ik dus besloten dat mijn pc wel een upgrade kan gebruiken
Zodat ik de laatste games weer soepel kan spelen
Bij die upgrade wil ik ook denken aan toekomstige spellen die uitkomen dat ik daar ook een beetje tegen gewapend ben
Hier volgende de specificaties van hoe mij pc nu is
CPU: AMD Athlon 64 3500+ (S939, 2,2GHz, 512KB)
Moederbord: MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
Geheugen: 2 x Corsair 512MB PC3200/400 XLL
Videokaart Asus N6800XT 128MB
Harde schijf: Maxtor DiamondMax Plus 9, 80GB (7200rpm, ATA133, 8MB)
CD-Rom station: ASUS DVD-E616P1
Brander: ASUS CRW-5232AS
Monitor: 17" Compaq Monitor FS740
Kast: Antec LifeStyle Sonata (380W)
Koeling: Gewoon een stock koeling
Voeding: TruePower 380Watt ATX12V power
Toetsenbord: Microsoft MultiMedia Keyboard
Muis: Microsoft Intelli 3.0
Besturingssysteem: Windows XP professional
Verder is een nieuwe monitor ook wel een noodzaak want de laatste 2 dagen lijkt het wel of me monitor wil opstijgen als ik hem aanzet hehe
Mijn totaal budget wat ik wil uitgeven is 1000 euro liefst iets lager
Ik ben dus van plan om mijn huidige pc een upgrade te geven, maar ik kom er zelf niet helemaal uit van wat het beste is en waar ik naar moet kijken in keuzes maken.
Om dan uiteindelijk tot het beste resultaat te komen
Daarom is ook de reden waarom ik in dit topic post
Waar word mijn pc nu voor gebruikt:
Mijn pc word grotendeels gebruikt om op te game
Verder word hij gewoon gebruikt voor allround zaken zoals MSN, office applicaties Internet ets
Waarom wil ik heb upgrade:
Ik merk de laatste tijd dat ik bij nieuwere games echt last heb van lage frame rates dus dat het gewoon niet lekker meer speelt.
Daarom heb ik dus besloten dat mijn pc wel een upgrade kan gebruiken
Zodat ik de laatste games weer soepel kan spelen
Bij die upgrade wil ik ook denken aan toekomstige spellen die uitkomen dat ik daar ook een beetje tegen gewapend ben
Hier volgende de specificaties van hoe mij pc nu is
CPU: AMD Athlon 64 3500+ (S939, 2,2GHz, 512KB)
Moederbord: MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
CD-Rom station: ASUS DVD-E616P1
Brander: ASUS CRW-5232AS
Monitor: 17" Compaq Monitor FS740
Kast: Antec LifeStyle Sonata (380W)
Koeling: Gewoon een stock koeling
Voeding: TruePower 380Watt ATX12V power
Toetsenbord: Microsoft MultiMedia Keyboard
Muis: Microsoft Intelli 3.0
Besturingssysteem: Windows XP professional
Verder is een nieuwe monitor ook wel een noodzaak want de laatste 2 dagen lijkt het wel of me monitor wil opstijgen als ik hem aanzet hehe
Anoniem: 149075
Ik start dit soort topics niet snel omdat er meestal wel een "Welke processor moet ik nemen" topic bestaat. Ik zoek me rot en kan ook door de C2D hype niet meer wijs worden uit wat ik wil 
Allereerst. Ik heb een Intel D915PGN moederbord met een Celeron 3,06 Ghz erop. Ik heb dit zo gedaan omdat ik perongeluk een keer 2 verkeerde borden voor 2 PC's hier had besteld. Het leek me een goede keuze om mijn eigen werkstation er maar eens van te bouwen en een simpele server. Ik werkte normaal op laptops en dat begon me te vervelen.
Ik wil wat meer performance omdat het sneller kan. Ik draai Debian met 2x Vmware erop, nu met 1 GB geheugen maar ik zal dat eens wisselen met mijn server waar 2GB in zit en waar dat ding uit zijn neus staat te vreten
De prijzen van alle processors zijn aanzienlijk gedaald, en dat is een goed idee om toch eens naar een normale P4 te kijken, een 3 Ghz bijvoorbeeld.
Ik game niet met het systeem, een keer quake4 op zijn tijd omdat dat kan onder Linux
Verder werk ik er alleen maar op. Doe development zover je dat devven kan noemen (beetje photoshop, Dreamweaver), alleen wel met 3 monitoren eraan, wat er nu 4-6 gaan worden en dat trekt toch wat processorkracht onder Linux (lange discussie... is al gevoerd).
Mijn eerste idee was een C2D 6600. Het probleem is dat ik deze processor toch er duur vind voor wat ik er mee doe en aangezien ik alle mensen hier met dikke videokaarten in zo'n systeem zie lijkt het me meer goed voor een gamer en niet voor een normaal werkstation.
De D915PGN is denk ik ook de domste keuze die ik had kunnen maken omdat er niet eens Lan OnBoard op zit en je dat weer een PCI slot kost. Dus wanneer je een Mobo upgrade doet naar een P5B of iets in die trend kun je beter direct ook maar een andere proc nemen lijkt me, een C2D dus. Een Pentium D lijkt niet echt zoveel performance op te leveren dat ik met een normale P4 ook wel uit de voeten zou moeten kunnen.
Je zou dus kunnen stellen dat ik mezelf afvraag wat ik aan de C2D heb terwijl ik niet game. Er is nu weer een nieuwe processor uit van Intel begreep ik, dus de C2D zal ook wel weer gaan zakken ?
Ben ik toe aan een nieuw moederbord of zet ik er gewoon een P4 in ?
Allereerst. Ik heb een Intel D915PGN moederbord met een Celeron 3,06 Ghz erop. Ik heb dit zo gedaan omdat ik perongeluk een keer 2 verkeerde borden voor 2 PC's hier had besteld. Het leek me een goede keuze om mijn eigen werkstation er maar eens van te bouwen en een simpele server. Ik werkte normaal op laptops en dat begon me te vervelen.
Ik wil wat meer performance omdat het sneller kan. Ik draai Debian met 2x Vmware erop, nu met 1 GB geheugen maar ik zal dat eens wisselen met mijn server waar 2GB in zit en waar dat ding uit zijn neus staat te vreten
De prijzen van alle processors zijn aanzienlijk gedaald, en dat is een goed idee om toch eens naar een normale P4 te kijken, een 3 Ghz bijvoorbeeld.
Ik game niet met het systeem, een keer quake4 op zijn tijd omdat dat kan onder Linux
Mijn eerste idee was een C2D 6600. Het probleem is dat ik deze processor toch er duur vind voor wat ik er mee doe en aangezien ik alle mensen hier met dikke videokaarten in zo'n systeem zie lijkt het me meer goed voor een gamer en niet voor een normaal werkstation.
De D915PGN is denk ik ook de domste keuze die ik had kunnen maken omdat er niet eens Lan OnBoard op zit en je dat weer een PCI slot kost. Dus wanneer je een Mobo upgrade doet naar een P5B of iets in die trend kun je beter direct ook maar een andere proc nemen lijkt me, een C2D dus. Een Pentium D lijkt niet echt zoveel performance op te leveren dat ik met een normale P4 ook wel uit de voeten zou moeten kunnen.
Je zou dus kunnen stellen dat ik mezelf afvraag wat ik aan de C2D heb terwijl ik niet game. Er is nu weer een nieuwe processor uit van Intel begreep ik, dus de C2D zal ook wel weer gaan zakken ?
Ben ik toe aan een nieuw moederbord of zet ik er gewoon een P4 in ?
Grootste probleem lijkt mij hier een gebrek aan memory, zowel bij je graka als systeemgeheugen. Als je gaat swappen op die HD zal dat ook niet echt snel gaan.Rj- schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 12:05:
Mij advies is dan ook te gaan voor 2x1GB CL2 ram, een leuke (non-maxtor/hitatchi, s-ata) HD voor wat extra storage en om je pagefile op te zetten alsmede een 1900XT of 7900GT, kijkend naar je huidige videokaart mag dat best. Dan een beetje je proc overclocken indien gewenst, komt het helemaal goed lijkt me.
Edit: zie net dat je een AGP mobo hebt. Ik zou het volgende kopen om mee te beginnen:
939-dual mobo @ ~55 euro
2x goed maar goedkoop CL2 mem @ ~180 euro (of 2ehands, 150 welicht)
schijfje andere kan ook maar ik zou voor 16mb cache gaan @ ~75 euro
met deze wil ik ook wel een avondje WoW spelen @ ~300 euro
kom ik op 630 euro. Heb je nog wat speling voor een scherm, bezorgkosten en een kratje bier om je nieuwe PC in te wijden.
[ Voor 30% gewijzigd door Cio op 30-08-2006 12:39 . Reden: mobo + list ]
ik vind je idee goed
maar een moederbord zo goedkoop
is dat kwa prijs en kwaliteit wel relevant
anders betaal ik liever wat meer voor iets goeds of is dit moederbord echt intersant ?
maar een moederbord zo goedkoop

is dat kwa prijs en kwaliteit wel relevant
anders betaal ik liever wat meer voor iets goeds of is dit moederbord echt intersant ?
[ Voor 50% gewijzigd door Rj- op 30-08-2006 13:25 ]
Beste mensen.
Ook hier wordt het tijd voor een upgrade. Maar wat?
Huidige systeem:
-Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W (ATX)
-Intel Pentium 4, 3200 MHz
-Asus P4P800-E Deluxe
-1536 MB (PC3200 DDR SDRAM)
-NVIDIA GeForce FX 5900 (128 MB)
-Maxtor 6Y160M0 (160 GB, 7200 RPM, SATA)
-SAMSUNG SP1213C (120 GB, 7200 RPM, SATA)
-PHILIPS DROM5016L
-PLEXTOR DVDR PX-716A
Ik speel regelmatig bf2 en wil ook oblivion gaan spelen. Maar mijn videokaart is hier dus echt de zwakste schakel. In eerste instantie zat ik er nog aan te denken om een 7800 gs agp te kopen. Maar dit lijkt me zonde van het geld want daar kun je ook net een half jaartje mee vooruit. Daarom wil ik een ander moederbord gaan plaatsen.
Wat is slim? Een moederbord plaatsen waar ik mijn processor en geheugen in kan overplaatsen maar wel een pci-e kaart kan zetten. Of alles nieuw mombo, cpu, geheugen en videokaart.
Als ik alles nieuw ga plaatsen is mijn budget ongeveer 800 euro. Maar kan ik daar nog beter ff mee wachten? Heb het de laatste tijd niet echt meer gevolgd op processor gebied.
Ook hier wordt het tijd voor een upgrade. Maar wat?
Huidige systeem:
-Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W (ATX)
-Intel Pentium 4, 3200 MHz
-Asus P4P800-E Deluxe
-1536 MB (PC3200 DDR SDRAM)
-NVIDIA GeForce FX 5900 (128 MB)
-Maxtor 6Y160M0 (160 GB, 7200 RPM, SATA)
-SAMSUNG SP1213C (120 GB, 7200 RPM, SATA)
-PHILIPS DROM5016L
-PLEXTOR DVDR PX-716A
Ik speel regelmatig bf2 en wil ook oblivion gaan spelen. Maar mijn videokaart is hier dus echt de zwakste schakel. In eerste instantie zat ik er nog aan te denken om een 7800 gs agp te kopen. Maar dit lijkt me zonde van het geld want daar kun je ook net een half jaartje mee vooruit. Daarom wil ik een ander moederbord gaan plaatsen.
Wat is slim? Een moederbord plaatsen waar ik mijn processor en geheugen in kan overplaatsen maar wel een pci-e kaart kan zetten. Of alles nieuw mombo, cpu, geheugen en videokaart.
Als ik alles nieuw ga plaatsen is mijn budget ongeveer 800 euro. Maar kan ik daar nog beter ff mee wachten? Heb het de laatste tijd niet echt meer gevolgd op processor gebied.
@ Rj-
Try google, of het ervaringtopic hier op GoT (deel 7 ofzo) heb em zelf ook en geen klachten met de nieuwere BIOS versies
@ Twanjo
Fix je memory. Je draait nu geen dual channel, das een zware bottleneck voor die P4 (ik hoop dat je 800MHz fsb hebt) Regel 2 gelijke dimms en een 6800 AGP kaartje (GT of unlockbaar tot) of een x800xt, moet te doen zijn voor 200 euro. Zo niet, wachten.
Eigelijk is dus zowel je mem, proc, mobo & graka aan vervanging toe. Voeding, kast, storage & opticals lijken voldoende. 800 euro kom je niet zo ver mee voor games ben ik bang, 2 gb DDR mem + mobo + proc en je zit erdoorheen.
Try google, of het ervaringtopic hier op GoT (deel 7 ofzo) heb em zelf ook en geen klachten met de nieuwere BIOS versies
@ Twanjo
Fix je memory. Je draait nu geen dual channel, das een zware bottleneck voor die P4 (ik hoop dat je 800MHz fsb hebt) Regel 2 gelijke dimms en een 6800 AGP kaartje (GT of unlockbaar tot) of een x800xt, moet te doen zijn voor 200 euro. Zo niet, wachten.
Eigelijk is dus zowel je mem, proc, mobo & graka aan vervanging toe. Voeding, kast, storage & opticals lijken voldoende. 800 euro kom je niet zo ver mee voor games ben ik bang, 2 gb DDR mem + mobo + proc en je zit erdoorheen.
Anoniem: 149075
Ik ben er achter dat op Mijn Intel bord de Intel HDA onBoard sound beter functioneert dan de Soundblaster Live die ik er net uit gehaald heb. Dit bord mag dus wel blijven als ik er wat performance op win om van een Celeron 3,06 Ghz naar een P4 3Ghz te gaan.
Dit zou fix merkbaar moeten zijn zegt men, ook voor een werkstation.
Dit zou fix merkbaar moeten zijn zegt men, ook voor een werkstation.
Dit topic is gesloten.