Backup op nieuwe HD werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 11:16
In een zeer oude laptop (Compaq Armada M300, jaja) wilde ik de hd gaan vervangen.

Oude HD maakte nogal wat lawaai, dus een "nieuwe" (2de hands) op de kop getikt, was een IBM Travelstar 6GB en werd een IBM Travelstar 10GB. Nieuwe maakt BTW net zoveel lawaai, maarja het was de 5 euro dubbel en dwars waard :) .

Via een 44 pins ide naar 40 pins ide adapter de oude HD aan met desktop gehangen en met Norton Ghost een backup gemaakt van de schijf. Waarom doe ik dit? De laptop heeft geen cd-rom of diskette stations :X . Dus een backup leek mij het eenvoudigst. (backup is van Win98).
Backup op 2 manier geprobeerd, 1 normaal en bij de eerste keer aangevinkt dat het een bootable disk moest zijn (leek mij logisch maar werkte dus niet).

Backup op de nieuwe HD gezet, maar dit werkt dus helaas niet.
Krijg eerste de melding "ongeldige diskette, vervang de diskette en druk op een toets". Vervolgens probeert hij een netwerk boot uit te voeren (wat natuurlijk niet lukt), en daarna krijg ik de melding "non systemdisk or diskerror, replace and strike any key when ready".

Ik heb al geprobeerd in de BIOS de nieuwe HD te detecteren, maar een dergelijk optie kon ik niet vinden in de BIOS. Toen nog een BIOS update gezocht en gevonden, alleen deze kan natuurlijk alleen via een diskette worden uitgevoerd. Pogingen om BIOS update in dos-modus te doen lukt niet (sercure mode error ofzo).

Weet iemand wat ik hier fout doe/oversla?

[ Voor 5% gewijzigd door Erik070 op 15-07-2007 12:34 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je moet misschien nog ffies fdisken en de partitie actief zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
misschien kan je bios de pstartbestanden niet vonden omdat ghost die ergens achteraan de disk heeft geplaatst, voorbij de 1024 cylunder grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
@ ThaNetRunner
Ik kan de hd helaas alleen benaderen via me desktop (via een adapter voor IDE).

Kan ik onder XP fdisk wel uitvoeren? Ik heb namelijk geen diskete station op de laptop (heb wel een USB diskete station, maar hij boot niet vanaf USB :( )

@engelbertus
Waar zie ik dat, of hoe fix ik dat? Kan er weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 15:39

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Erik070 schreef op zondag 15 juli 2007 @ 12:32:
In een zeer oude laptop (Compaq Armada M300, jaja) wilde ik de hd gaan vervangen.

Via een 44 pins ide naar 40 pins ide adapter de oude HD aan met desktop gehangen en met Norton Ghost een backup gemaakt van de schijf. Waarom doe ik dit? De laptop heeft geen cd-rom of diskette stations :X . Dus een backup leek mij het eenvoudigst. (backup is van Win98).
Backup op 2 manier geprobeerd, 1 normaal en bij de eerste keer aangevinkt dat het een bootable disk moest zijn (leek mij logisch maar werkte dus niet).
Vorkie schreef op zondag 15 juli 2007 @ 12:34:
Je moet misschien nog ffies fdisken en de partitie actief zetten?
Wat ThaNetRunner zegt, als volgt:

Zorg dat je die laptop schijf als enigste harddisk op je desktop hebt aangsloten.
Start met een windows 98 opstartdiskette op, of met een windows 98 cd.
Wacht tot je de A: prompt krijgt.
Tik de volgende regels:

sys c: (enter)
fdisk /mbr (enter)
fdisk (enter)
kies in fdisk (volgens mij optie 4) active partitie kiezen, kies voor partitie 1.
Nu heb je alles gehad en moet het werken. :)

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Aha, had ik nog niet aan gedacht.

Ga het proberen. Even ergens een win98 diskette zien te vinden.

EDIT:
Zojuist geprobeerd, fdisk gaf de melding dat de disk al als active stond. Daarna toch even de hd in de laptop gedaan, maar werkte helaas nog niet.

Even voor de test de hd weer op de desktop aangesloten, daarop boot hij wel gewoon.

[ Voor 54% gewijzigd door Erik070 op 15-07-2007 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Zou het kunnen zijn dat de BIOS de hd niet herkend (te nieuw/ te groot)?

En in dat geval, hoe krijg ik die BIOS geupdated? Hij wil namelijk niet vanaf USB (USB Floppy drive) opstarten, ik heb namelijk van de HP site de nieuwste BIOS gevonden maar dat werkt alleen via een opstart floppy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Erik070 schreef op zondag 15 juli 2007 @ 15:15:
Zou het kunnen zijn dat de BIOS de hd niet herkend (te nieuw/ te groot)?

En in dat geval, hoe krijg ik die BIOS geupdated? Hij wil namelijk niet vanaf USB (USB Floppy drive) opstarten, ik heb namelijk van de HP site de nieuwste BIOS gevonden maar dat werkt alleen via een opstart floppy.
Als die laptop harddisk wel op je desktop boot, dan moet het idd de bios zijn.
Een bios update hoeft trouwens niet met floppy.
Je kunt ook de bestanden naar je oude laptop harddisk copieren (met je desktop).
Daarna vanaf je oude harddisk booten (op je laptop), en vanuit dos-modus flashen. (dus GEEN dos-venster in windows).

Wel vreemd trouwens, zo' n M300 is toch een Pentium 3.
In het meest extreme geval hebben die een 32GB limiet.
Zelf heb ik nog een Pentium 1 laptop (Compaq), met een 8GB limiet.
Daar heb ik een 30GB inzitten, met diskmanager gewoon 30GB bruikbaar.
Maar ook een Pentium 3 laptop (Dell), die doet het prima met 100GB,
zonder dat ik daar speciale software (diskmanager) voor nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:40
(backup is van Win98).
Heb je partities aangemaakt? Je hebt anders de kans dat Windows 98 het spul boven de 8GB grens niet kan vinden.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Ik had dat flashen vanuit dos-modus geprobeerd maar dat werkt niet. Blijkt dat ik voor dos-modus veilie modus moet kiezen. Flashen is gelukt, alleen hd werkt nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er nog een installatietool voor de HD ergens te vinden?
Vroeger dat je EZ Boot en fabrikanten hadden hun eigen tool disk.
Soms werd er een extra HD-bios layer geïnstalleerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2007 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Kalief schreef op zondag 15 juli 2007 @ 16:11:
[...]

Heb je partities aangemaakt? Je hebt anders de kans dat Windows 98 het spul boven de 8GB grens niet kan vinden.
Nope. windows 98 kan tot 200GB aan (FAT32).
Hoewel ikzelf nooit verder dan 120GB voor een C: ben gegaan bij windows 98(SE).
FAT16 gaat trouwens tot maximaal 2GB, maar dat gebruikt de TS niet.
Anders had hij op zijn oude harddisk ook meerdere partities.
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2007 @ 19:30:
Is er nog een installatietool voor de HD ergens te vinden?
Vroeger dat je EZ Boot en fabrikanten hadden hun eigen tool disk.
Soms werd er een extra HD-bios layer geïnstalleerd.
Niet aan beginnen.
Alleen als je computer een bios harddisk limiet heeft.
Dat is niet het geval bij een Pentium 3.

De enige optie waar ik nu nog aan zit te denken,
is het foutief detecteren van de nieuwe harddisk.
Hij neemt dus nu gewoon de settings van je oude harddisk.
Aangezien heads/cylinders/sectors niet overeenkomt, gaat hij niet booten.

Oplossing: Doe een bios reset (batterijtje onder toetsenbord).
Daarna zal hij de bios instellingen kwijt zijn,
en je nieuwe harddisk opnieuw gaan detecteren.
Als je dat (knoopcel) batterijtje niet kunt vinden,
zou je ook de laptop zonder harddisk kunnen aanzetten.
Na een tijdje zal hij een foutmelding geven dat hij geen harddisk kan vinden,
(kan enige minuten duren, hij probeert steeds opnieuw) en kun je dat in de bios opslaan.
Hierna laptop uit, nieuwe harddisk erin, en hij wordt nu wel goed gedetecteerd.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met Norton Ghost werkt clone disk het best, je hebt dan echter nog een 44 pins ide naar 40 pins ide adapter nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2007 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat heeft dit met Windows te maken als je BIOS disk detection al niet z'n werk doet?
WOS > CSL

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alt-92 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 08:54:
Wat heeft dit met Windows te maken als je BIOS disk detection al niet z'n werk doet?
WOS > CSL
ALs de schijf met een cloon niet boot is het dus een bios detectie probleem en weet je waar de schoen dus knelt vandaar dus mijn opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Heb het advies van cjdijk gevolgt, laptop gestart zonder hd.

Ik kreeg een fout melding bij post, maar hij ging daarna gewoon verder. Vervolgens de melding dat er geen schijf in zit. Gereboot, bios ingegaan en deze opgeslagen (in de hoop nu een bios zonder hd instelling te hebben opgeslagen). Nieuwe HD erin, maar helaas: non system disk error.

't Zou toch niet zo zijn dat er geen nieuwe HD in deze laptop ingebouwd kan worden? Zou wel gek zijn.
Heb ook HP (Compaq) gemaild met deze vraag, maar dat zal wel een weekje of wat duren voordat ik antwoord krijg (als ik het al krijg).

PS. voor de geintereseerde (en misschien ook van toepassing), het is een Pentium 2 (niet 3) die in deze laptop zit.

@Kees de Jong
Ik heb Norton Ghost inderdaad gebruikt, die gaf geen problemen. Aangegeven dat het een active partitie moest zijn, verder geen andere optie mogelijk. Er staat BTW maar 1 partitie op de schijf, heb hem dus niet opgedeelt ofzo.

Dat het probleem bij de bios ligt zou wel jammer zijn, gebruik namelijk inmiddels de laatste BIOS. Hiervoor een oude BIOS uit 2000, deze gaf trouwens hetzelfde probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door Erik070 op 18-07-2007 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.umantec.nl/download/m300.service.pdf
dar lees ik op paragraaf 6.3 de configuratie voor een 4.3, 6.4 en 12.0 GB schijf... met de gegevens tav cylinders etc...
Zou het bios alleen deze waarden aan kunnen en daarom de drive niet herkennen?
Dan zou een softlayer bios mogelijk (!) uitkomst bieden als je een tool kunt vinden; het niet herkennen door het bios blijft de zwakke schakel....

Er is ook nog een optie Multiboot in het bios. Staat die wel goed....
http://www.umantec.nl/download/m300.ref-guide.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Als ik jouw verhaal zo lees, pentium 2 i.p.v. pentium 3, is het inderdaad vrijwel zeker dat jouw laptop een 8GB limiet heeft. Mijn Compaq Armada pentium 1 heeft dat ook. Het enige wat dan overblijft is IBM (Ontrack) Disk Manager. Op mijn laptop heb ik op die manier een 30GB werkend.

Helaas kun je dat alleen met verlies van alle data gebruiken, dus eerst een backup van je de data via je desktop maken. Zover ik weet is het indelen/formatteren alleen mogelijk op je laptop zelf, maar gezien dat bij niet gaat (geen floppy/cdrom). Je kunt het in elk geval op je desktop proberen, en daarna kijken of je met je laptop kan starten.

Verder is de indeling niet compatible met fat32 of ntfs. Je kunt dus geen Ghost of wat dan ook gebruiken. Er staat me iets van bij dat je met Disk Manager ook een hd copie kunt maken.

Vroeger kreeg je Disk Manager gratis bij een IBM harddisk. Ik wil het wel mailen, als je het niet on-line kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:34

Thandor

SilverStreak

CSL Beleid
Probleemtopics horen niet in CSL. Move naar Opslagmedia & I/O Controllers.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjococo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-06 17:11
Mijn oplossing van 320 GB op een Abit BX6 2.0 met Pentium 3 op 500 Mhz was in bios de hard disken wel auto detect te laten, maar de mode niet op auto maar op LBA te zetten.
Hierdoor was het overriden van bios-limiet pas mogelijk en kon de volledige schijf gebruikt worden en werd niet na bios-limiet weer vanaf track 0 gelezen en geschreven. Boot-melding lijkt verdacht veel op wat ik had met alles op auto ingesteld. Probeer het eens...

Ik had het overigens als volgt gepartioneerd:
Eerst 2 GB MS-DOS 6.22 geïnstalleerd vanaf floppies, daarna Windows 2000 vanaf CD een
20 GB Windows 2000 boot partitie gemaakt en geïnstalleerd, Servicepack 4 geïnstalleerd, BIG-LBA-key in registry aangemaakt en toen met de disk manager van Windows een
106 GB Data partitie, hiermee kwam ik precies aan 128 GB limiet en vervolgens van de resterende
17x GB een multi media partitie gemaakt.

Man, wat heb ik geëxperimenteerd en gevloekt voordat ik mode op LBA had staan... en de hele bende probleemloos liep. Wel een verademing; die Hitachi T7K500 320GB van November 2006 zijn heerlijk stil, stiller dan nieuwe WD 320 Sata uit Mei 2007 in een server op de zaak.

Nog stiller zijn die goedkope 7K160 160 GB die ook als Exelstore worden verkocht. Ook een heel fijn schijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Ik ga zeker die Diskmanager uitproberen. Heb hem trouwens al gevonden. Moet alleen even uitzoeken hoe dat progje precies werkt en wat het kan.

Beetje off-topic: Ik ben inmiddels op een ander idee gekomen voor een stille hd: een Compact Flash kaartje via een adapter. De laptop zal voornamelijk (waarschijnlijk zelfs alleen maar) als fotolijst gebruikt worden, dus een kaal systeem (zonder wisselbestand) en me foto's erop.

Desondanks ben ik nog steeds benieuwd hoe ik deze HD aan de gang krijg op de laptop, voor het geval de het hele CF gebeuren een fiasco wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Als ik jouw laptop hier zou hebben, krijg ik hem zeker aan de gang.
Dan zou ik die harddisk via een andere computer partitioneren met Diskmanager.
En daarna de setupbestanden (win98 map van cd) alsvast erop zetten.
En ervoor zorgen dat hij alvast bootable wordt (sys c:).
Daarna de harddisk terugbouwen, en c:\win98\setup.exe uitvoeren.
En een schone windows 98 installatie uitvoeren, gezien Diskmanager alles gewist heeft. ;)

Toch blijf ik van mening dat een werkende floppy-drive of cdrom-drive prettiger werkt.
Ik vraag me ook af, of mijn usb-floppy-drive ook niet boot op jouw laptop.
Ook vraag ik mij af, of ik dan ook zonder diskmanager af kan (voorkeur).
Dan zou ik met "sys c:" en "fdisk /mbr" gelijk klaar zijn,
en gewoon de door jou geinstalleerde windows kunnen opstarten. :*)
Het probleem van Diskmanager is dat standaard imaging tools niet werken.
Hij wordt dan als een non-dos partitie herkend.

Als je in de buurt van Veenendaal woont, mag je wel eens langskomen.
Ik vind het wel leuk om pc's aan de praat te krijgen waar niemand raad mee weet.
Vooral ook, omdat dat eigenlijk altijd weer lukt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Ik heb gedaan wat je voorstelde CJDijk. Maar helaas ;( .

Wat ik gedaan heb:
  • Harddisk aan desktop gehangen
  • Met Diskmanager 2 partities gemaakt (7 GB en 3GB)
  • Win98 map naar harddisk gekopieerd
  • Via win98 opstart diskette harddisk bootable gemaakt (sys c: gedaan)
  • Harddisk weer in laptop terug gezet
  • Bij booten zelfde melding als altijd (non system disk jadajadajada)
Ik heb voor 7GB en 3GB gekozen omdat ik hier gelezen had dat er een 8GB limiet op PII systemen zit.

Verder kon ik ook geen speciale dingen in Diskmanager vinden. Moet wel zeggen dat ik niet langer dan 15 minuten door het programmatje heen heb gebladerd voordat ik de partities maakte. Maar ik zag geen opties die iets suggeerde over booten met een te grote harddisk of iets dergelijks.

Volgende week de grote uitslag: boot een Compaq Armada m300 met een CF adapter :) (met hierin een 2GB kaartje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Erik070 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 00:09:
Ik heb gedaan wat je voorstelde CJDijk. Maar helaas ;( .

Wat ik gedaan heb:
  • Harddisk aan desktop gehangen
  • Met Diskmanager 2 partities gemaakt (7 GB en 3GB)
  • Win98 map naar harddisk gekopieerd
  • Via win98 opstart diskette harddisk bootable gemaakt (sys c: gedaan)
  • Harddisk weer in laptop terug gezet
  • Bij booten zelfde melding als altijd (non system disk jadajadajada)
Ik heb voor 7GB en 3GB gekozen omdat ik hier gelezen had dat er een 8GB limiet op PII systemen zit.

Verder kon ik ook geen speciale dingen in Diskmanager vinden. Moet wel zeggen dat ik niet langer dan 15 minuten door het programmatje heen heb gebladerd voordat ik de partities maakte. Maar ik zag geen opties die iets suggeerde over booten met een te grote harddisk of iets dergelijks.

Volgende week de grote uitslag: boot een Compaq Armada m300 met een CF adapter :) (met hierin een 2GB kaartje)
Die "sys c:" en "fdisk /mbr" had op de laptop uitgevoerd moeten worden (terwijl je van usb-floppy op je laptop geboot was).
Het maken van 2 partities is eigenlijk niet van belang.
Disk manager is best lastig te begrijpen als je het nog nooit gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Is het dan mogelijk om van USB te booten terwijl het in de BIOS geen optie is? Kan je de BIOS dus aanpassen hierop ofzoiets ( ik noem maar wat: een BIOS-mod ofzoiets) ?

En wat moet ik met Diskmanager doen als die partities niet van belang zijn? Dacht dat Diskmanager een soort partitie creator was (kon geen andere opties/functies in het programma vinden).

[ Voor 36% gewijzigd door Erik070 op 25-07-2007 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Erik070 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 23:47:
Is het dan mogelijk om van USB te booten terwijl het in de BIOS geen optie is? Kan je de BIOS dus aanpassen hierop ofzoiets ( ik noem maar wat: een BIOS-mod ofzoiets) ?

En wat moet ik met Diskmanager doen als die partities niet van belang zijn? Dacht dat Diskmanager een soort partitie creator was (kon geen andere opties/functies in het programma vinden).
Die bios settings staan eigenlijk altijd goed, maar je kunt er even inkijken.
Bij (de meeste) Compaq's moet je op F10 drukken om erin te komen.
Een alternatieve bios zou ik niet doen, (als je daar al aan zou kunnen komen).
Diskmanager is inderdaad een programma'tje om partities te maken,
en te formatteren, maar in een afwijkende indeling.
Als je later vanaf bijvoorbeeld met een win98 floppy opstart,
en met fdisk kijkt, zie je 1 non-dos partitie van 8GB.
Ghost en partition magic kunnen er ook niks mee.
Diskmanager gebruikt wel alle harddiskruimte,
maar zonder gebruik te maken van de bios limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Ik heb booten vanaf USB floppydrive nog geprobeerd (zojuist nog een keer) maar dat werkt helaas niet.
In de BIOS is er ook geen optie om te booten vanaf USB. Vreemd genoeg wel een optie om te booten vanaf een floppydrive of een cd-romdrive 8)7 . Misschien staan die 2 er tussen omdat er een dock voor bestaat met een floppy en cd-romdrive.

Hoe ik dus sys c: en fdisk/mbr kan doen op de laptop is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Zojuist de CF card en adapter binnen gekregen (nouja, had ze gister al maar had toen geen tijd).

Backup van Norton wil niet (norton geeft error). Backup van Acronis True Image werkt perfect!
De laptop boot nu zonder problemen van de CF card :) (kan het nog niet helemaal geloven).
En stil dat de laptop nu is, niet normaal wat die oude HD voor kabaal maakte.

Op naar het volgende probleem ;)
Pagina: 1