[BBG] High-end gamesysteem juli 2007

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 973 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Ben ik weer :w

Beter laat dan nooit, hier het high-end gamesysteem voor de Best Buy Guide van juli. Zoals gewoonlijk is het budget €2000, waar we het liefst zo min mogelijk overheen gaan, tenzij het echt een toegevoegde waarde is. Vooralsnog heb ik het onderstaande systeem samengesteld, waarbij dit de veranderingen zijn ten opzichte van de mei-editie:

[list]• Antec NeoHE 550, 550W (ATX12V 2.2)

« ipv Tagan TG700-U25, 700W (EPS12V 2.9) »

Aan 550W heeft het gamesysteem (zonder SLI) meer dan genoeg en het bespaart, ten opzichte van de vorige BBG, maar liefst zo'n 70 euro.

Club3D Geforce 8800 GTX 768MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) CGNX-X8868

« ipv Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 »

Simpelweg omdat dit bijna €40 bespaart, terwijl er waarschijnlijk geen merkbaar verschil tussen de merken zal zitten, op de eventueel bijgeleverde software na.

Creative X-Fi XtremeMusic

« ipv Creative X-Fi Xtreme Gamer »

De Xtreme Gamer is volgens mij een ietwat beperkte XtremeMusic, waardoor de meerprijs van €10 het wel waard is om voor de XtremeMusic te gaan.

2x Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)

« ipv 2x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB »

De Samsung 500GB'ers kosten ietsje meer, maar hebben - na lange tijd - wel de betere prijs/grootte-verhouding en zijn daarnaast stiller en koeler dan de Seagates.

« ALPS Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart) »

Deze keer (weer) ervoor gekozen om geen diskettestations op te nemen, omdat er toch vrijwel nooit meer gebruik van zal worden gemaakt en het toch weer wat geld bespaart.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/79e5ae7388e113ace18df1580fa4d6b5/full.gif
Om het hele winkelmandje over te nemen kan je hier klikken (dit overschrijft wel de huidige inhoud van je winkelmandje).

Brand maar los :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je toch geen SLI systeem bouwd waarom wel een SLI bord? Neem dan een Ga P35-DS4. Die clokt ook super over en heeft mooie heatpipes EN is goedkoper en zuiniger, wat minder warmte om af te voeren betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Doen we niet aan, BBG's zijn voor hardware.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 16:55:
Als je toch geen SLI systeem bouwd waarom wel een SLI bord? Neem dan een Ga P35-DS4. Die clokt ook super over en heeft mooie heatpipes EN is goedkoper en zuiniger, wat minder warmte om af te voeren betekend.
SLI-moederborden zijn ook niet mijn ding, maar het is natuurlijk wel leuk om die optie open te houden voor de geïnteresseerden. Eventueel zal ik er melding bij maken waar mensen voor kunnen kiezen als ze onder geen voorwaarde SLI willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VEEL te duur moederboord, liever een DS3R ofzo, als je niet meteen SLI draait ga je dat later toch niet doen want dan kan je beter een andere videokaart kopen.

De corsair 520W is stiller en gewoon beter dan de NeoHE en even duur dus waarom niet voor die gaan?

Dat je een dure muis koopt snap ik, maar vanwaar dat toetsenboord? dat is naar mijn mening echt een marketingdingetje en iedereen tuint erin.

2x 320 GB nemen ipv 2x 500 GB scheelt toch al snel zo'n 60 euro, iets wat je beter in iets anders kan steken.

Heeft die DVD-brander wel lightscribe?

Waarom zulk duur geheugen?, je kan met de bovenstaande veranderingen gewoon voor 4 GB gaan voor ongeveer 180 euro. Lijkt mee een veel beter idee.

Een DVD-speler moet er toch ook wel vanaf kunnen om 'on the fly' te branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:44
Floppy is wel erg handig als je RAID wilt installeren, dus ik zou er 1 instoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 16:57:
[...]

Doen we niet aan, BBG's zijn voor hardware.
[...]

SLI-moederborden zijn ook niet mijn ding, maar het is natuurlijk wel leuk om die optie open te houden voor de geïnteresseerden. Eventueel zal ik er melding bij maken waar mensen voor kunnen kiezen als ze onder geen voorwaarde SLI willen :)
De 680i alleen maar onder voor de P35 als je helemaal geen SLI wil. Overclock prestaties van de P35 zijn even goed zo niet beter dan de 680i. Verder staat de 680i bekend als een erg warme chipset. Deze warmte moet afgevoerd worden uit de kast en dat komt je overclock en je componenten niet ten goede. Ik zou het dus om draaien. DS-4 er in en voor de opties de 680i neer zetten voor SLI + zeggen dat er een voeding met meer watt nodig is. (zeker met ultra durable 2: http://www.hardware.info/...ble_2_wat_is_het_precies/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 23:05
Zou het wel fijn vinden als het moederbord ook DDR3 en 1333fsb ondersteund, en dat eerste ondersteund deze helaas nog niet. Met het oog op de E6750 met 1333fsb + ddr3 als de prijs en de latentie daarvan wat daalt zouden de prestaties wel eens flink kunnen gaan verschillen van DDR2

toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 17:05:
VEEL te duur moederboord, liever een DS3R ofzo, als je niet meteen SLI draait ga je dat later toch niet doen want dan kan je beter een andere videokaart kopen.

De corsair 520W is stiller en gewoon beter dan de NeoHE en even duur dus waarom niet voor die gaan?

Dat je een dure muis koopt snap ik, maar vanwaar dat toetsenboord? dat is naar mijn mening echt een marketingdingetje en iedereen tuint erin.

2x 320 GB nemen ipv 2x 500 GB scheelt toch al snel zo'n 60 euro, iets wat je beter in iets anders kan steken.

Waarom zulk duur geheugen?, je kan met de bovenstaande veranderingen gewoon voor 4 GB gaan voor ongeveer 180 euro. Lijkt mee een veel beter idee.

Ik zal eens kijken naar die punten :)
Jape schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 17:13:
Floppy is wel erg handig als je RAID wilt installeren, dus ik zou er 1 instoppen.
Daar heb je inderdaad een goed punt, waarschijnlijk zelfs de enige reden waarom een floppystation nog handig is :P
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 17:26:
[...]

De 680i alleen maar onder voor de P35 als je helemaal geen SLI wil. Overclock prestaties van de P35 zijn even goed zo niet beter dan de 680i. Verder staat de 680i bekend als een erg warme chipset. Deze warmte moet afgevoerd worden uit de kast en dat komt je overclock en je componenten niet ten goede. Ik zou het dus om draaien. DS-4 er in en voor de opties de 680i neer zetten voor SLI + zeggen dat er een voeding met meer watt nodig is. (zeker met ultra durable 2: http://www.hardware.info/...ble_2_wat_is_het_precies/)
Zal me er eens in verdiepen vanavond of morgen.
StraightOn.NL schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 17:40:
Zou het wel fijn vinden als het moederbord ook DDR3 en 1333fsb ondersteund, en dat eerste ondersteund deze helaas nog niet. Met het oog op de E6750 met 1333fsb + ddr3 als de prijs en de latentie daarvan wat daalt zouden de prestaties wel eens flink kunnen gaan verschillen van DDR2

toch?
DDR3 is onzin, vrijwel geeneen moederbord ondersteund dat nog. 1333MHz FSB zal ik nog wel even naar kijken, want met de E6750 is dat wel zo handig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://azerty.nl/producte...9/34458/ga-p35c-ds3r.html

dat moederbord ondersteunt ddr3 en is tevens een prima moederboord wat niet te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Alleen staan er welgeteld drie DDR3 producten in de Pricewatch, die ieder veel te duur zijn en daarbij komt dat DDR3 niet kan samenwerken met DDR2, waardoor je bij een eventuele upgrade je oude geheugen weer moet gaan verkopen. Niet erg praktisch, misschien is het interessanter bij de volgende BBG over twee maanden, maar voor nu denk ik dat het niet verstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
ja dat is inderdaad wel waar ja er zijn er helaas nog erg weinig die DDR3 ondersteunen...wellicht idee voor latere BBG, maar ik wil nog iets zeggen over het scherm.

ik ben niet zo erg tevreden over die Samsung 206bw, zeker omdat hij niet in hoogte verstelbaar is en ook niet gekanteld kan worden, en dat is juist irritant omdat de vertikale inkijkhoek niet zo geweldig is...Je moet er dus echt goed voor zitten om goed te zien. En als ik game, hang ik er altijd een beetje bij...en dan is de inkijk dus net niet goed...afgezien van de berichten over backlight bleeding waarvan ik zelf niets heb gemerkt. (ps. ik heb zelf geen 206bw, maar ik heb hem getest bij een vriend die er wel een heeft, ik heb zelf nog een CRT die aan vervanging toe is maar het word geen 206bw) Maar de prestaties zijn wel prima hoor, daar kan ik niks van zeggen

Dus hier zou ik graag een andere voor zien...maar ik weet nog niet welke, ik zie echt zelf door de bomen het bos niet meer zal ik maar zegge...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:46
- DDR3 lijkt me absoluut geen goed idee; dat is te duur, slecht verkrijgbaar en niet eens echt veel sneller.

- Of de 206bw de beste keus is weet ik niet, maar je moet je wel in het achterhoofd houden dat heel veel schermen niet in hoogte verstelbaar zijn, en als het mogelijk is zijn het altijd de duurdere modellen. En verder: kijkhoeken zijn bij tn-panels nooit supergoed, maar de reactietijden zijn wel beter en dat lijkt me voor een gamesysteem belangrijker.

- Moederbord: iets met 1333MHz fsb ondersteuning lijkt me wel handig, maar kan dat ook in combo met sli? De P35 kan geen sli, en dat is dan weer wat jammer voor een high-end-gamesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Ik ga mezelf de GA-P35C-DS3R bestellen, komt als een van de betere uit de test van Tomshardware waar ze 8 mobo's testen

het ondersteund fsb 1333 en DDR2 en 3

Ik ga dus na 22 juli (zoals het er nu naar uit ziet)

GA-P35C-DS3R
E6750 cpu
Kingston Memory HyperX 2GB 900MHz DDR2 CL5 2pk (of dit de beste keuze is weet ik nog niet helemaal...)
en een 8800gts

en de rest natuurlijk wat er allemaal bij hoort,

Met het oog op upgraden lijkt me dit echt een goed moederbord, zo concludeerd ook Tomshardware eigenlijk, als het DDR3 geheugen meer mainstream en beter word met lagere CAS dan vervang ik mijn DDR2 voor hopelijk een paar tientjes door DD3 :) wat toch meer potentie heeft dan DDR2 door de grotere bandbreedte, alleen dan maar hopen dat niet DDR4 gelijk mainstream word.

en P35 moederborden vind ik zowieso de betere, de RAID configuraties op de ICHR9 zijn ook beter dan die van de 650 en 680i (wel zijn ze moeilijker uit te breiden naderhand, dus een minpuntje voor de upgrade mogelijkheden, maar prestaties zijn beter)

Maar het is wellicht allemaal een beetje offtopic :P sorry sorry sorry

Het betreft hier mijn pc die aan mijn eisen moet voldoen

... maar SLI...kom op...niemand breid het toch later uit met een zelfde videokaart ? ?

tenzij je toch zou gaan voor een ATI die hebben de neiging sneller te dalen in prijs in de loop der tijd...maar Crossfire is nog minder dan SLI dus vergeet dat eigenlijk ook maar

[ Voor 4% gewijzigd door StraightOn.NL op 04-07-2007 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 17:48:
Alleen staan er welgeteld drie DDR3 producten in de Pricewatch, die ieder veel te duur zijn en daarbij komt dat DDR3 niet kan samenwerken met DDR2, waardoor je bij een eventuele upgrade je oude geheugen weer moet gaan verkopen. Niet erg praktisch, misschien is het interessanter bij de volgende BBG over twee maanden, maar voor nu denk ik dat het niet verstandig is.
Wanneer denk je dat ongeveer de ddr3 prijzen omlaag gaan en er meer aanbod komt?
Dit jaar nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
nee, maar ik ben ook niet van plan dit jaar nog een nieuwe pc te kopen...

Maar dat is ook wat ik zeg, DDR3 heeft nu nog geen nut, later misschien wel..maar ik ben ook niet van plan dit jaar weer een nieuwe pc te kopen.

ik heb trouwens net nog wat geedit betreffende DDR4

Mijn post was ook een beetje offtopic...Excusses, vergeet DDR3 maar...mijn betoog richt zich op een P35 moederbord, zonder SLI omdat ik het zonde van het geld vind...zonder te kijken naar wat het budget is voor het gamesysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:38

flessuh

Set sail for fail!

eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje raar dat je een moederbord er in gooit die SLI aan kan, maar dan wel gaat besparen op de voeding, mij lijkt het logisch om een systeem samen te stellen dat ook werkelijk voorbereid is op dat soort upgrades

maar het is natuurlijk niet zo'n probleem om de voeding ook te vervangen als je nog een videokaart er in zet.

verder ziet het er weer goed uit :9

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
De wijzigingen ten opzichte van de vorige BBG zien er goed uit. Ik heb slechts nog de volgende opmerkingen:

- Moederbord: Ik sluit me aan bij de vorige replies. Ik heb ooit gelezen op tweakers dat maar 1% van de PC-bezitters voor een SLI opstelling gaan. Het upgrade-argument is niet echt relevant aangezien de ontwikkelingen bij videokaarten zo snel gaan dat je beter na verloop van tijd beter je main kaart kan vervangen dan een wteede inferieure bijprikken. Ik zou dan ook voor de Gigabyte-P35C-DS3R gaan; goedkoper, zuiniger, beter.
--> DDR3 zou ik nog zeker niet voor gaan.

- HDD's: Als een alternatief voor die 2x Samsung 500gb's zou je voor dezelfde prijs ook kunnen gaan voor 3x Seagate Barracuda 320gb en dan raid5 draaien. Dit heb ik zelf besteld, maar moet toegeven dat ik zelf nog geen ervaringen hier mee heb en volledig ben afgegaan op ervaringen van andere tweakers. Trouwens zijn die Samsung schijven wel stiller? Ik hoor gemixte geluiden.

- FDD: Tsja, toch wel handig voor raid en kost niks, dus hou hem maar erin.

- Kast: Je zou als alternatief ook nog kunnen denken aan de Antec Sonata III. Deze kast heeft ook goede reviews en bevat dan wel een 500W voeding, maar wel een met een hoog rendement waardoor hij mijns inziens die GTX prima moet kunnen trekken. Wel even checken of die GTX erin past want de Sonata kan maar iets van 10 inch hebben. Scheelt toch weer 100 euro als het kan.

[ Voor 15% gewijzigd door RealCato op 04-07-2007 11:22 ]

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limit-NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-08 13:27
Toch tijd om eens mijn mening te laten horen, sommige dingen zullen wat mij betreft toch echt moeten veranderen.

- De Voeding:
De nu gekozen voeding is een goede keuze, het enige wat ik zie is dat de populaire Corsair HX520 goedkoper is en een grotere ventilator heeft. Dit resulteert in meer stilte. Verder zou je nog kunnen kijken naar de Zalman ZM-500HP of een Enermax Infiniti 650W met de nieuwe 8-pin PCI-E connector. Maar die laatste is dan wel een flink stuk duurder.

- Het Moederbord:
Alweer wordt er gekozen voor de nF680i chipset. In mijn ogen kan je beter kiezen voor een moederbord met de P35 chipset; die heeft ondersteuning voor zowel DDR2 as DDR3 en ondersteuning voor de nieuwe 45nm processors van Intel (Wolfdale en Yorkfield). De Gigabyte GA-P35C-DS3R is dan de beste keuze voor prijs-prestatie. Mensen die meer willen kunnen dan beter kijken naar de GA-P35-DQ6 of de Asus P5K Deluxe. Of een nF680i-bord natuurlijk.

- Het Toetsenbord:
De G15, een prachtig toetsenbord. Maar niet een beetje duur? Neem dan een G11, dat kleine schermpje is in mijn ogen toch wat onnodig met een 22'' scherm voor je neus nietwaar?

- De Harde Schijven:
Een goede keuze, de Samsung T166 serie. Snel en veel stiller dan die Seagate schijfjes, doe mij maar 1x T166 320GB of 2x 320GB (in Raid 0). Meer dan zat ruimte voor de gamers onder ons lijkt me.
Het enige waar ik nog mee zit is waarom men altijd voor Raid gaat in een game-systeem. Ik heb wat rondgekeken of het een groot verschil zou maken in gaming, maar het enige wat ik vond waren marginale verschillen in load-tijden. Is het dan toch de prijs waard, kan iemand dat mij uitleggen?

- De Muismat:
Een nieuw item en veel besproken. Maar voor slechts 6,50 heb je al een uiterst fijne Steelpad QcK en die is toch net even wat fijner dan zo'n matje die je bij de lokale Bruna haalt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:38

flessuh

Set sail for fail!

de muismat is geen slechte suggestie, maar de muismat is ook weer zeer persoonlijk. de een heeft liever een simpele stoffen muismat, en de ander en stalen plaat.

wat het toetsenbord betreft, als je er gebruik van wilt maken, is het LCD-scherm erg handig.

zelf gebruik ik het bij WOW, om te kijken wie er bij teamspeak joint, of wie er spreekt.
of gewoon om mijn bandbreedte te bekijken.

het schermpje heeft wel zijn handigheid, als je er gebruik van wilt maken.
voor de meeste games heeft het echter weinig meerwaarde zoals je zegt.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van mij mag er wel eens eens goed bekeken PSU in het high-end gamesysteem. Met Nvidia G9x in aantocht en nu al de HD2900XT is zo'n 8-pin langzamerhand noodzaak wil je je PSU een beetje meenemen naar latere configuraties, de PSU het belangrijkste onderdelen van een De Infiniti 650W is een goeie optie. Het is heeft geen onnodig hoog vermogen maar het heeft gelukkig wel de 8-pin PCI-E connector.

Eigenlijk zou ik liever een SLI 8800GTX setup willen zien (high-end), maar dit past niet in het budget, jammer! als de chipset niet volledig wordt gebruikt, waarom dan niet P35?

Voor gaming is PC6400 bandbreedte onnodig, doe PC5300 of PC4200 dan ben je IMO zo goed als geen performance kwijt maar hoef je wel minder neer te leggen.

Hiernaast vindt ik RAID ook nodig wil je een ultiem gamesysteem hebben, maar 2x 500GB is niet echt nodig, doe mij maar 2x 250GB of 2x 320GB T166's. Of een Raptor met 1x 500GB Samsung. Weet niet precies wat meer performanceboost geeft (mij lijkt me het laatste)

Ik heb het niet zo met NEC-branders, doe mij maar Samsung.

Van mij mag de Creative T7900 boxenset worden geschrapt. Wie luistert naar boxen met een headset op z'n kop? Ik iig niet. Qua headset kan ik de keuze waarderen (Sennheiser >:) ) maar voor minder heb je de Steelsound 5H V2 die zich ook wel heeft bewezen als goede competitie voor de gamingheadsets van Sennheiser tegen een lagere prijs.

De G15 mag een G11 worden, zelfde redenen als L1m1t.NL, ik heb de G11 zelf en vindt het een prachtdingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 17:05:

Marketing dingetje? Heb je t gebruikt? Als je dr eenmaal aan zit wil je nooit meer anders, zo shortcuts en veelgebruikte webpagina's openen, niks geen favorieten meer, gewoon binnen 0.4 seconde alle websites die je veel gebruikt openen, en dan ben ik nog niet over het scherm begonnen.

Btw misschien kan er nog in de BBG vermeld worden dat bij de Asus en ik geloof Sapphire versies van de 8800 Ghost Recon en nog wat spellen zitten, miss interessant voor de geïnteresseerden.

Edit: Volgens de PW is t verschil tussen de G11 en G15 iets van 13 euro, niet echt gigantisch maar kan miss ook vermeld worden als optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Dutch_Razor op 04-07-2007 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Voeding, moederbord, geheugen en harde schijven vervangen, diskettestation weer toegevoegd, wat het volgende resultaat geeft:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3b630c42f24eb91c1cd1f6cfe9403c68/full.gif
Met deze link kan je het systeem in je winkelmand zetten.

Hierdoor zit ik ruim €100 onder het budget, dus als iemand nog iets leuks (en nuttigs) weet om toe te voegen hoor ik het graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ben het eens met anderen (weet niet met hoeveel heb het niet allemaal gelezen :P).

P35= Nieuwer, sneller, koeler, zuiniger, goedkoper, toekomstgerichter beter geluid etc enz. :9

degene die ik heb gedaan heeft verder gaande overklok functies en dikkere koeling,

voeding: over de corsair zijn de mensen goed te spreken dus lijkt mij dan ook een goede keus,

X-fi: zou het bij onboard houden en van het verschil een relaxte cpu koeler kopen+ de rest in de boxen steken.

Samsung schijven lijkt me ook goede keus, idd bij mij loopt hij lekker koel en stil (stiller en koeler als de spinpoint p120). De hardeschijf progjes (hdtune/tach verschillende versies) geven ook enorme snelheden aan, maar dat zal wel niet helemaal kloppen (heb zelfs de 8mb versie :P).

Afbeeldingslocatie: http://aycu17.webshots.com/image/19136/2000950027620104547_rs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://aycu15.webshots.com/image/20094/2000966739719341550_rs.jpg

Edit: heb ook een andere kast gekozen, maar das meer een persoonlijke keus. Btw bedenk de floppy disk er ook nog ff bij

[ Voor 6% gewijzigd door Powrskin op 04-07-2007 17:35 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 17:09:
Voeding, moederbord, geheugen en harde schijven vervangen, diskettestation weer toegevoegd, wat het volgende resultaat geeft:

Hierdoor zit ik ruim €100 onder het budget, dus als iemand nog iets leuks (en nuttigs) weet om toe te voegen hoor ik het graag ;)
De eerste high-end BBG met waterkoeling? :7

En wrm wil ieder1 nou die T7900 boxen derbij eigenlijk?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 17:36:
[...]

En wrm wil ieder1 nou die T7900 boxen derbij eigenlijk?
Omdat niet iedereen alleen maar een headset wil hebben. Als mensen geen speakerset willen, dan laten ze dat weg, simple as that :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 17:38:
[...]
Omdat niet iedereen alleen maar een headset wil hebben. Als mensen geen speakerset willen, dan laten ze dat weg, simple as that :)
Ik snap dan niet wat Best Buy is aan 94 euro uitgeven voor dat ene momentje of ben ik dat maar?

Ander punt daarnaast. Heeft RAID 0 zoveel prestatievoordeel dan bijv. 1 grote HDD + WD Raptor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 17:55:
[...]

Ik snap dan niet wat Best Buy is aan 94 euro uitgeven voor dat ene momentje of ben ik dat maar?
:?

Volgens mij bekijk je het veel te veel vanuit je eigen standpunt. Dat jij misschien nooit speakers gebruikt betekent niet dat anderen dat nooit (zullen) doen.
Ander punt daarnaast. Heeft RAID 0 zoveel prestatievoordeel dan bijv. 1 grote HDD + WD Raptor?
Een raptor kost 2x zoveel als een 7200rpm-harde schijf, dus imo is raid een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limit-NL
Van het moederbord kan je voor weinig geld de P35C-DS3R nemen, die heeft 2 slots DDR2 en 2 slots DDR3 i.p.v. 4 slots DDR2. Dan kan die ook wat langer mee dan het DDR2-tijdperk waar wij nu nog inzitten.

Toch een G15? Prima, ik zou het geld besparen. Het maakt niet veel uit, we zitten toch nog onder budget.

OCZ (en dan vooral de DDR2 reepjes) geheugen schijnen soms nogal wat compatibiliteit en stabiliteit-problemen te hebben. Geef mij maar Kingston of G.Skill.

Kan iemand mij nog dat grote verschil in gaming-performance aanwijzen van Raid 0 t.o.v. een enkele harde schijf. Wat zal het zijn; zeg 1 seconde in laad-tijden? Daar betaal je toch geen 80 euro extra voor, dat geld is dan denk ik ergens anders beter besteed.

Verder ziet het er weer eens goed uit Hahn... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Britske
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:13
Hahn schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 17:59:
[...]
:?

Volgens mij bekijk je het veel te veel vanuit je eigen standpunt. Dat jij misschien nooit speakers gebruikt betekent niet dat anderen dat nooit (zullen) doen.
Inderdaad, ik gebruik altijd speakers en nooit een headset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
l1m1t schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 17:59:
Van het moederbord kan je voor weinig geld de P35C-DS3R nemen, die heeft 2 slots DDR2 en 2 slots DDR3 i.p.v. 4 slots DDR2. Dan kan die ook wat langer mee dan het DDR2-tijdperk waar wij nu nog inzitten.
Alleen kan er op die manier niet naar 4GB geheugen gegaan worden, dus daar moet ik nog even over nadenken.
Toch een G15? Prima, ik zou het geld besparen. Het maakt niet veel uit, we zitten toch nog onder budget.
Voor €15 meer vind ik de G15 toch zeker wel z'n geld waard.
OCZ (en dan vooral de DDR2 reepjes) geheugen schijnen soms nogal wat compatibiliteit en stabiliteit-problemen te hebben. Geef mij maar Kingston of G.Skill.
Hmm ok, dan zal ik nog even kijken voor een alternatief.
Kan iemand mij nog dat grote verschil in gaming-performance aanwijzen van Raid 0 t.o.v. een enkele harde schijf. Wat zal het zijn; zeg 1 seconde in laad-tijden? Daar betaal je toch geen 80 euro extra voor, dat geld is dan denk ik ergens anders beter besteed.
2x 400GB levert natuurlijk niet alleen ietsje meer snelheid op tov 1x 400GB, maar ook 400GB extra, dus ik vind het ietwat onzinnig om te zeggen dat twee harde schijven geen nut hebben alleen omdat 'raid niet zoveel sneller is'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Britske schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 18:02:
[...]

Inderdaad, ik gebruik altijd speakers en nooit een headset.
Dan vindt ik dat je de keuze moet maken of/of, maar nu lijkt het erop alsof je zowel een headset als een speakerset aan de consument wil geven. Sommige mensen wil 24/7 een headset en andere 24/7 een speakerset, ken weinig mensen die beide hebben en ze beide optimaal gebruiken.

misschien was dat je punt, srry :P.

Toch zou k nog wat aanpassingen doorvoeren:

PC6400 (overclock) => PC5300

2x 400GB T166 (800GB :| ) => 1x 320GB T166 + Raptor 150GB

PC150 => Steelsound 5H V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 18:25:
[...]

Dan vindt ik dat je de keuze moet maken of/of, maar nu lijkt het erop alsof je zowel een headset als een speakerset aan de consument wil geven. Sommige mensen wil 24/7 een headset en andere 24/7 een speakerset, ken weinig mensen die beide hebben en ze beide optimaal gebruiken.

misschien was dat je punt, srry :P.
Ik heb zowel een speakerset als een headset en ik gebruik beiden geregeld. Bijvoorbeeld 's avonds gebruik ik m'n headset, omdat ik dan anderen niet tot last ben. En ik denk niet dat ik één van de weinigen ben die het op deze manier doet.
Toch zou k nog wat aanpassingen doorvoeren:

PC6400 (overclock) => PC5300
Een beetje overhead hebben kan geen kwaad en geeft mensen de ruimte om te overclocken, wat bij een zo snel mogelijk gamesysteem helemaal niet zo gek is.
Op die manier kom je €100 duurder uit en dat vind ik toch wel véél voor iets wat qua prestaties niet veel op zal leveren en qua opslagruimte meer dan 300GB inlevert. En 800GB is vrij veel inderdaad, maar ik merk bij mezelf dat mijn 2x 250GB al heel erg aan de krappe kant is geworden, terwijl ik echt niet veel download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 18:25:
Hahn schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 17:59:
Een raptor kost 2x zoveel als een 7200rpm-harde schijf, dus imo is raid een betere oplossing.
Dus, onderbouw eens waarom je vindt dat die Raid-setup wegmoet voor een setup die duurder is, waarschijnlijk langzamer (al kan ik dat niet onderbouwen, maar Raid0 levert afaik wel een flinke snelheidswinst op) meer herrie zal maken en minder GB's oplevert.

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 04-07-2007 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor het geld dat er over is een GA-P35-DS4 nemen. Mooie heatspreader voor nog verder overclocken en een Sytche Ninja of Infinity er op. Kan je lekker overclocken.

Raptor zou ik niet doen, die dingen maken nog steeds het meeste geluid. Ook al is het met de huidige serie veel minder geworden. Vergeleken met de spinpoints zijn ze erg luidruchtig in seek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P35C-DS3R heeft 4x ddr2 en 2x ddr3. Prima bord dus voor de toekomst.

edit,
Ik moet zeggen dat er erg slecht gebruik word gemaakt van de search optie in GoT. Als je even het een en ander in de search tikt komen er prachtige topics met uitgebreide topicstarts tevoorschijn waarin bijna alle vragen beantwoord worden die met name over dat moederbord gaan. Vreemd.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met het geld dat over is zou ik een Enermax Infiniti 650 Watt nemen, omdat die een 8-pin PCI-E connector heeft, en dat is (waarschijnlijk) nodig voor de nieuwe generatie 3d-kaarten. Verder zou ik er een Tuniq Tower of Scythe Infinity in doen, voor de overklokkers en de stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 18:30:
[...]

[...]

Dus, onderbouw eens waarom je vindt dat die Raid-setup wegmoet voor een setup die duurder is, waarschijnlijk langzamer (al kan ik dat niet onderbouwen, maar Raid0 levert afaik wel een flinke snelheidswinst op) meer herrie zal maken en minder GB's oplevert.
http://www17.tomshardware...formance_lead/page14.html

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 18:32:
P35C-DS3R heeft 4x ddr2 en 2x ddr3. Prima bord dus voor de toekomst.

edit,
Ik moet zeggen dat er erg slecht gebruik word gemaakt van de search optie in GoT. Als je even het een en ander in de search tikt komen er prachtige topics met uitgebreide topicstarts tevoorschijn waarin bijna alle vragen beantwoord worden die met name over dat moederbord gaan. Vreemd.
Dat zou een mooie oplossing zijn inderdaad, maar zou je een iets minder denigrerend toontje willen gebruiken? Bedankt :)
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 18:51:
Met het geld dat over is zou ik een Enermax Infiniti 650 Watt nemen, omdat die een 8-pin PCI-E connector heeft, en dat is (waarschijnlijk) nodig voor de nieuwe generatie 3d-kaarten. Verder zou ik er een Tuniq Tower of Scythe Infinity in doen, voor de overklokkers en de stilte.
Kan aan mij liggen, maar ik zie geen Enermax Infiniti voeding? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vergeet dat de nieuwe disks perpendicular heeft. Dat helpt enorm met de data overdracht.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limit-NL
Hahn schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 18:59:
Kan aan mij liggen, maar ik zie geen Enermax Infiniti voeding? :P
Klopt, staat nog niet in de PriceWatch. Jammer, want het is een goede voeding volgens de reviews en hij heeft, zoals ik en anderen al zeiden, de nieuwe 8-pin PCI-E connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom erop terug. Hoewel er marginaal winst wordt geboekt met de Raptor, heeft het zijn haken en ogen. Allereerst het geluid, het zal duidelijk overheersen daarin als het in zo'n setup zou zitten. Daarnaast is de optie 320GB + Raptor 150GB ongeveer 2 keer zo duur als RAID 0 320GB's. Maar of RAID 0 dan wel de prijs waard is is vraag 2.

Zie dit, een vergelijking tussen een single Daimondmax 10 300GB en een RAID0-setup van dezelfde schijf:

http://tweakers.net/bench...1&TestcomboIDs%5B445%5D=1

Lijkt me niet schokkend veel meer....
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 18:51:
Als ik dit lees denk ik wat is bbg? best buy als in koop het beste voor het budget of component per component het beste koopje? Als het eerste dan idd Scythe Infiniti, zou het tweede zo zijn dan de Freezer 7 Pro.
l1m1t schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 19:07:
[...]

Klopt, staat nog niet in de PriceWatch. Jammer, want het is een goede voeding volgens de reviews en hij heeft, zoals ik en anderen al zeiden, de nieuwe 8-pin PCI-E connector.
Zal vast wel een omvormer van 2x 6-pin naar 1x 8-pin zijn, maar das niet handig met een HD2900XT (1x 6-pin + 1x 8-pin) maar waarsch wel met de G9x's. Maar eigenlijk willen we toch echt een Infiniti 650W, valt dit niet te regelen Hahn sinds meeste shops hem wel hebben (ik noem een Alternate; Salland)?

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:15
Powrskin schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 17:34:

Samsung schijven lijkt me ook goede keus, idd bij mij loopt hij lekker koel en stil (stiller en koeler als de spinpoint p120). De hardeschijf progjes (hdtune/tach verschillende versies) geven ook enorme snelheden aan, maar dat zal wel niet helemaal kloppen (heb zelfs de 8mb versie :P).

Afbeeldingslocatie: http://aycu15.webshots.com/image/20094/2000966739719341550_rs.jpg
Ben ik de enige die dit ziet?
Een access time van 8.1ms bij een 7200 rpm schijf?
En zo'n transfersnelheden zijn nogal overdreven. Precies een RAID0 van Raptors
Is dit Photoshopwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lullebakman schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 20:22:
[...]

Ben ik de enige die dit ziet?
Een access time van 8.1ms bij een 7200 rpm schijf?
En zo'n transfersnelheden zijn nogal overdreven. Precies een RAID0 van Raptors
Is dit Photoshopwerk?
Die transfer rates zijn wel te doen, over de acces time heb ik geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de kingston modules willen vervangen door geheugen van b.v. Corsair. Gezien de stabiliteit en b.v. de afwerking met standaard koelblokjes. Deze zijn niet veel duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 18:59:
[...]
Dat zou een mooie oplossing zijn inderdaad, maar zou je een iets minder denigrerend toontje willen gebruiken? Bedankt :)
Sorry met JE bedoelde ik niet alleen jij. Ik vond het gewoon nogal frappant dat er zo slecht gebruik van gemaakt werd terwijl er altijd door IEDEREEN word geblerd UTFS.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Pfjew ik gelukkig heb ik jullie weten over te halen om voor de DSR3 te gaan, ik zie steeds meer stemmen opgaan, terwijl men in de eerste reeks posts nog wel zo sceptisch was over de DDR3 ondersteuning omdat het te duur was :P

maar wat bedoel je hier nou mee? Dit moederbord heeft JUIST WEL 4x DDR2...bovendien snap ik je hele punt niet...waarom zou je maar 2x DDR2 willen ipv 4x DDR2

http://www.gigabyte.eu/Pr...&ProductName=GA-P35C-DS3R

of begrijp ik nu iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024

Verder ziet het er weer eens goed uit Hahn... :)
Het probleem met die (oudere) OCZ reepjes was dat het mobo niet genoeg voltage kon leveren, dat is ook gewoon na te kijken aan gezien die reepjes van toen 2,2 volt nodig hadden (stond op verpakking) en de Asus P5B maar 1,95 volt kon leveren (stond ook op de verpakking).

De nieuwere reepjes zoals de OCZ 2P800R22GK hebben maar 1,95 volt nodig, en de betere mobos zoals de P5W DH kunnen 2,4 volt leveren, dus dat is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limit-NL
StraightOn.NL schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 00:21:

maar wat bedoel je hier nou mee? Dit moederbord heeft JUIST WEL 4x DDR2...bovendien snap ik je hele punt niet...waarom zou je maar 2x DDR2 willen ipv 4x DDR2

http://www.gigabyte.eu/Pr...&ProductName=GA-P35C-DS3R

of begrijp ik nu iets verkeerd?
Ik had me vergist, het bord heeft inderdaad wel 4 DDR2 slots en 2 DDR3 slots. Mijn fout!
Dit zou in mijn ogen toch echt de keuze moeten zijn voor de nieuwe BBG!

[ Voor 4% gewijzigd door Limit-NL op 05-07-2007 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

l1m1t schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 11:05:
[...]

Ik had me vergist, het bord heeft inderdaad wel 4 DDR2 slots en 2 DDR3 slots. Mijn fout!
Dit zou in mijn ogen toch echt de keuze moeten zijn voor de nieuwe BBG!
Hier ben ik het helemaal mee eens, ook volgens HWi magazine (die hier naast me ligt) is de P35C een prima keus.
- Wordt niet heet
- Mogelijkheid 2×DDR3 en 4× DDR2
- Clocked goed
- Stabiel
- Fijne layout
- Veel ruimte rond te socket
- Raid support
- Gigabythe ultra durability 2 (zie HWI Site voor uitleg)
- Prijs (135 euro) is niet veel.

Dus kortom een prima bord wat lekker future proof is, ik zie geen nadelen eerlijk gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
exactemento :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Mag deze erin ?? IMHO de meest comfortabele headset van allemaal en tegenwoordig wel goedkoper te vinden als het goed is vooral de non-usb versie :)

Daarnaast wou ik effe melden dat ik ook een headset only user ben en mijn 5.1 setje alleen maar stof zit te happen, maar ik heb er dan ook 3 keer niks voor betaald :+
En nee ik heb helaas niet de Plantronics omdat die veel te duur was een jaar geleden en momenteel mijn Logitech maar niet kapot wil :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 12:47:
Mag deze erin ?? IMHO de meest comfortabele headset van allemaal en tegenwoordig wel goedkoper te vinden als het goed is vooral de non-usb versie :)

Daarnaast wou ik effe melden dat ik ook een headset only user ben en mijn 5.1 setje alleen maar stof zit te happen, maar ik heb er dan ook 3 keer niks voor betaald :+
En nee ik heb helaas niet de Plantronics omdat die veel te duur was een jaar geleden en momenteel mijn Logitech maar niet kapot wil :P
Voor mij is het een Sennheiser of een Icemat/Steelseries (zelfde bedrijf). Dit omdat ik zelf een Icemat Siberia heb, en hij zit volledig over je oren heen (circumaural), je merkt haast niet dat je hem op hebt.
De Sennheiser PC-150 heeft me broer en die geven ook fantastisch geluid, maar niet zo goed als de iets duurdere Siberia en je merkt dat het comfort van de Icemat zoveel beter is. Daarnaast heeft Steelseries ook de 5H V2 en ik heb alleen maar lovende dingen daarover gehoord. Voor mijn part komt er een headset die over je oren heen gaat en ook daverende kwaliteit heeft (dus PC-160, Icemat Siberia of SteelSound 5H V2). Met een voorkeur naar de Sennheiser..

Edit: De Sennheiser is niet volledig circumaural. Mijn voorkeur gaat nu uit naar een zwarte Icemat Siberia.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gekozen geheugen OCZ OCZ2P800R22GK staat niet op de memory support list van het moederbord GA-P35-DS3R. Kan dit voor problemen zorgen of gaat dit gewoon werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 13:44:
Het gekozen geheugen OCZ OCZ2P800R22GK staat niet op de memory support list van het moederbord GA-P35-DS3R. Kan dit voor problemen zorgen of gaat dit gewoon werken?
Lijkt me gewoon dat het gaat werken, al is het voor zekerheid altijd handig om gewoon mem te nemen die in de supportlijst staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
nero355 schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 12:47:

Vorige keer dat ik de gamesysteem BBG deed kreeg ik volgens mij al flink commentaar omdat ik een headset had gekozen van €70, dus eentje van €95 gaat 'm niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 16:21:
[...]

Vorige keer dat ik de gamesysteem BBG deed kreeg ik volgens mij al flink commentaar omdat ik een headset had gekozen van €70, dus eentje van €95 gaat 'm niet worden.
Ook geen Icemat Siberia dan ;(?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hahn schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 16:21:
Nou ben ik in de war 8)7
Er was toch 100 € over ?? Een Externe HD van 320 GB voor backup dan maar ofzoiets :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

nero355 schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 16:57:
[...]

Nou ben ik in de war 8)7
Er was toch 100 € over ?? Een Externe HD van 320 GB voor backup dan maar ofzoiets :?
Moet het geld persé op dan? Met 1TB aan harde schijf-opslag lijkt me nóg meer ruimte overbodig. Of je moet al heel veel waarde hechten aan een externe hdd voor portability van je data, maar dat is imo te persoonlijk om in de BBG op te nemen.
Ik zou het dus lekker zo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Er is misschien €100 'over', maar die hoeft niet per se gebruikt te gaan worden en zeker niet aan dingen waar mensen toch geen/niet meer geld aan uit willen geven. Als iemand met iets op de proppen komt wat echt een toegevoegde waarde heeft, dan wil ik die laatste €100 best gebruiken, maar een twee keer zo dure headset of een externe hd zijn een beetje overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Discussiepunt 1: Scythe Infinity :+

Discussiepunt 2: Q6600 }:O

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 17:05:
Discussiepunt 1: Scythe Infinity

Discussiepunt 2: Q6600
Als je wilt discussiëren, kun je het beste je standpunt onderbouwen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Daar valt over te praten.
Discussiepunt 2: Q6600
Hierover niet. Q6600 is ruim €100 duurder en in een gamesysteem heeft quadcore vrijwel geen toegevoegde waarde, omdat de meeste games niet eens goed overweg kunnen met twee cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 17:07:
[...]

Als je wilt discussiëren, kun je het beste je standpunt onderbouwen :>
Hahn schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 17:07:
[...]
Daar valt over te praten.

[...]
Hierover niet. Q6600 is ruim €100 duurder en in een gamesysteem heeft quadcore vrijwel geen toegevoegde waarde, omdat de meeste games niet eens goed overweg kunnen met twee cores.
okidoke, vindt dat doordat de prijs zo van de Q6600 laag is en het meer toekomstperspectief heeft niet onlogisch...

Scythe Infiniti, tsja overclocken dan maar he want je hebt al je PC6400 geheugen

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limit-NL
Hahn, zou je de veranderingen willen doorvoeren in jouw TS. Dan hebben we weer een goed overzicht van wat er nog verbeterd kan worden en wat er nu al in de BBG zit. Een mooie lijst denk ik zo! 8)
Het enige wat ik denk is dat je beter voor G.Skill kan gaan dan voor OCZ, vandaar dat hieronder een goedkoop PC2-6400 setje van G.Skill te vinden is. Verder heb ik natuurlijk de P35C versie van het Gigabyte bord gepakt door de 4x DDR2 en 2x DDR3 slots en de hoge prijs-prestatie waarde.

Ik denk dus zoiets als dit (in boodschappenlijst-vorm):

- Antec Nine Hundred
- Corsair HX520
- 2x Samsung Spinpoint T166 400GB
- NEC AD-7170S (Zwart)
- NEC 3,5'' Floppy-Drive (Zwart)
- Gigabyte GA-P35C-DS3R
- Intel Core 2 Duo E6600
- Artic Freezer 7 Pro
- G.Skill F2-6400PHU2-2GBNR
- Club3D 8800GTX
- Creative X-Fi XtremeMusic

- Samsung 226BW
- Sennheiser PC-150
- Creative Inspire T7900
- Logitech G15
- Logitech MX518

Prijs: ong. 1900 euro. Nog 100 euro onder budget! :o
Iemand nog suggesties? Een betere CPU-koeler, een andere muis, grotere HD's, een extra 120mm fan voor in de zijkant van de case, zelfs nog een muismat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

l1m1t schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 17:15:
Hahn, zou je de veranderingen willen doorvoeren in jouw TS. Dan hebben we weer een goed overzicht van wat er nog verbeterd kan worden en wat er nu al in de BBG zit. Een mooie lijst denk ik zo! 8)
Het enige wat ik denk is dat je beter voor G.Skill kan gaan dan voor OCZ, vandaar dat hieronder een goedkoop PC2-6400 setje van G.Skill te vinden is. Verder heb ik natuurlijk de P35C versie van het Gigabyte bord gepakt door de 4x DDR2 en 2x DDR3 slots en de hoge prijs-prestatie waarde.

Ik denk dus zoiets als dit (in boodschappenlijst-vorm):

- Antec Nine Hundred
- Corsair HX520
- 2x Samsung Spinpoint T166 400GB
- NEC AD-7170S (Zwart)
- NEC 3,5'' Floppy-Drive (Zwart)
- Gigabyte GA-P35C-DS3R
- Intel Core 2 Duo E6600
- Artic Freezer 7 Pro
- G.Skill F2-6400PHU2-2GBNR
- Club3D 8800GTX
- Creative X-Fi XtremeMusic

- Samsung 226BW
- Sennheiser PC-150
- Creative Inspire T7900
- Logitech G15
- Logitech MX518

Prijs: ong. 1900 euro. Nog 100 euro onder budget! :o
Iemand nog suggesties? Een betere CPU-koeler, een andere muis, grotere HD's, een extra 120mm fan voor in de zijkant van de case?
- 5 dustfilters anyone?
- 5 extra Nexus 120mm fan
- Scythe Infinity
- Samsung DVD-RW
- Steelpad QcK muismat
- Corsair/G.Skill/Team geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik zal nog even kijken naar de koeler en een muismat uitzoeken. Waarom zou er voor G.Skill gekozen moeten worden ipv Corsair? Corsair is enkele euro's goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 17:23:
Ik zal nog even kijken naar de koeler en een muismat uitzoeken. Waarom zou er voor G.Skill gekozen moeten worden ipv Corsair? Corsair is enkele euro's goedkoper.
weinig verschil, kies maar Corsair dan... (ik hoor geluiden dat G.Skill juist goedkoper is????)
Qua muismat is prijs-kwalitatief stoffen het beste. Hierin is de QcK heer en meester denk ik zo >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limit-NL
Hahn schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 17:23:
Goedkoper? Waarom geeft de pricewatch hem dan op als het goedkopere PC6400 setje?
Kijk hier maar, dit is het bewijs.

Corsair is ook een goed merk hoor, niks mis mee. Ik heb gewoon een voorkeur voor G.Skill omdat ie iets goedkoper is.
Hier is het lijstje wat ik nu heb, inclusief QcK muismat, Scythe Infinity, 500GB HD's, extra Antec 120mm fan en het G.Skill geheugen. Dan kom ik nog bijna 30 euro goedkoper uit dan het budget toelaat.

Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/2231/lijstjebbgnm9.png

[ Voor 13% gewijzigd door Limit-NL op 05-07-2007 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ow my bad, ik zei Corsair maar ik bedoelde OCZ. 2GB PC6400 van OCZ is €89, van G.Skill is €93.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limit-NL
Hahn schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 17:34:
Ow my bad, ik zei Corsair maar ik bedoelde OCZ. 2GB PC6400 van OCZ is €89, van G.Skill is €93.
OCZ, tsja. Ik dacht gelezen te hebben dat die niet zo stabiel waren. Daar was een reactie op, en dat was dat die problemen inmiddels zijn verholpen. Het maakt niet veel uit, we zitten toch weer onder budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

l1m1t schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 17:41:
[...]

OCZ, tsja. Ik dacht gelezen te hebben dat die niet zo stabiel waren. Daar was een reactie op, en dat was dat die problemen inmiddels zijn verholpen. Het maakt niet veel uit, we zitten toch weer onder budget.
En waarom dan niet gewoon Twinmos :*) of de OCZ Special Ops Edition :+

Ontopic: OCZ Gold XTC

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Waarom niet wat sneller geheugen voor die extra 100 euro?

Kingston HyperX KHX8500D2K2/2GN 2GB 2x 1GB PC2-8500 CL5 € 177,95

of valt dit niet te verantwoorden voor een gamesysteem prijs/prestatie?

Ik weet dat dit onder video/audio bewerkers wel te waarderen valt, maar hoe het met de game prestatie winst zit weet ik eigenlijk niet.

Kan men die extra bandbreedte en gelijke klok met de CPU gebruiken? Dan is het misschien een mooie aanvulling op het systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

StraightOn.NL schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 00:38:
Waarom niet wat sneller geheugen voor die extra 100 euro?

Kingston HyperX KHX8500D2K2/2GN 2GB 2x 1GB PC2-8500 CL5 € 177,95

of valt dit niet te verantwoorden voor een gamesysteem prijs/prestatie?

Ik weet dat dit onder video/audio bewerkers wel te waarderen valt, maar hoe het met de game prestatie winst zit weet ik eigenlijk niet.

Kan men die extra bandbreedte en gelijke klok met de CPU gebruiken? Dan is het misschien een mooie aanvulling op het systeem
Zulk snel geheugen is alleen zinvol bij extreem overklokken. De meeste overklokkers zullen met PC6400 absoluut genoeg hebben aan bandbreedte. Dus nee, imo is dit niet te verantwoorden en is het gewoon geld over de balk smijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Hoezo extreem overklokken? Er is toch niets fijner dan dat je CPU en memory clock gelijk lopen of zo hoog mogelijk zijn, voor je prestaties dan.

(maar ik weet het niet, daarom vraag ik het ook:P)

maar ik snap dus niet helemaal wat het met het overklokken te maken heeft, kan iemand me dat uitleggen wellicht :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

StraightOn.NL schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 00:44:
Hoezo extreem overklokken? Er is toch niets fijner dan dat je CPU en memory clock gelijk lopen of zo hoog mogelijk zijn, voor je prestaties dan.

maar ik snap dus niet helemaal wat het met het overklokken te maken heeft, kan iemand me dat uitleggen wellicht :)?
Benchmarks en reviews hierover zeggen genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Ja klopt je hebt gelijkt, ik had me ook eigenlijk vergist met die bandbreedte, ik had geen rekening gehouden met *hoe dom* de dual channel mogelijkheid haha

2x pc6400 cl4 is meer dan prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:12

yassine

Nothing to it but to do it!

Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 12:23:
[...]

Hier ben ik het helemaal mee eens, ook volgens HWi magazine (die hier naast me ligt) is de P35C een prima keus.
- Wordt niet heet
- Mogelijkheid 2×DDR3 en 4× DDR2
- Clocked goed
- Stabiel
- Fijne layout
- Veel ruimte rond te socket
- Raid support
- Gigabythe ultra durability 2 (zie HWI Site voor uitleg)
- Prijs (135 euro) is niet veel.

Dus kortom een prima bord wat lekker future proof is, ik zie geen nadelen eerlijk gezegd
Alleen staat de ide aanstluiting op een erg domme plek. ( bij de P5B-plus ook overigens )
Van dat afgaande is de layout niet perfekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yassine schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 01:30:
[...]

Alleen staat de ide aanstluiting op een erg domme plek. ( bij de P5B-plus ook overigens )
Van dat afgaande is de layout niet perfekt.
IDE wordt als het goed is toch niet meer gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:06
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 11:45:
[...]

IDE wordt als het goed is toch niet meer gebruikt..
Hebben dvdbranders/cdromspelers geen ide-aansluitingen meer dan?

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Sjowhan schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 11:52:
[...]

Hebben dvdbranders/cdromspelers geen ide-aansluitingen meer dan?
Degene die in dit systeem zit niet. Ik kan me niet voorstellen dat iemand er later nog IDE-devices bij wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StraightOn.NL schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 00:44:

Dat rekensommetje is wel meer dan een keer langs gekomen hoor ;). Een E6600 heeft 1066MHz FSB en is quad-pumped, dus 1066/4. Dit staat gelijk aan (1066/4)*2 = 533MHz geheugenfrequentie. Dit komt neer op geheugen van PC4200. Wil je 500FSB (extreme OC) draaien, is 1000MHz (500*2)nodig, dit komt neer op PC8000. Meeste mensen komen in de range daartussen. PC6400 is gelijk aan 800MHz, hiermee kan je dus 400MHz halen op standaard snelheid van het geheugen. Een E6600 zit op z'n maximum bij ongeveer 400 MHz FSB want met de 9x multi haalt hij dan 3600MHz of 3,6GHz kloksnelheid. Op dat moment is de warmteproductie te hoog om nog verder te OC'en. Met verhoging van de spanning op het geheugen zijn (afhangend van de chips op het geheugen en de koeling) hogere snelheden te halen., waardoor zelfs hogere clocks mogelijk zijn, zou de processor meer FSB kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:06
RoD schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 11:56:
[...]

Degene die in dit systeem zit niet. Ik kan me niet voorstellen dat iemand er later nog IDE-devices bij wil zetten.
Goed dat ik dat weet dan, aangezien ik bij mijn upgrade ook een dvdbrander ga bestellen ;)

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 12:21:
[...]

Dat rekensommetje is wel meer dan een keer langs gekomen hoor ;). Een E6600 heeft 1066MHz FSB en is quad-pumped, dus 1066/4. Dit staat gelijk aan (1066/4)*2 = 533MHz geheugenfrequentie. Dit komt neer op geheugen van PC4200. Wil je 500FSB (extreme OC) draaien, is 1000MHz (500*2)nodig, dit komt neer op PC8000. Meeste mensen komen in de range daartussen. PC6400 is gelijk aan 800MHz, hiermee kan je dus 400MHz halen op standaard snelheid van het geheugen. Een E6600 zit op z'n maximum bij ongeveer 400 MHz FSB want met de 9x multi haalt hij dan 3600MHz of 3,6GHz kloksnelheid. Op dat moment is de warmteproductie te hoog om nog verder te OC'en. Met verhoging van de spanning op het geheugen zijn (afhangend van de chips op het geheugen en de koeling) hogere snelheden te halen., waardoor zelfs hogere clocks mogelijk zijn, zou de processor meer FSB kunnen hebben.
Bedankt voor de uitleg :)

en betreffende IDE, ik denk dat ik wel gewoon IDE brander + speler ga bestellen want zou een SATA brander + speler geen problemen geven met de RAID op de southbridge? of zou ik ze op de Gigabyte SATA chip moeten aansluiten dan?

ik ga bestellen:

GA-P35C-DS3R
4x Samsung spinpoint 500GB in Raid5 (southbridge ICHR9)
Nec 7170 IDE of SATA dus (kan iemand me uitleggen dit uitleggen :) )
Nec dv-5800e

HD2900xt
2GB 800mhz kingston CAS4
enzovoorts enzovoorts

ps. waarom word er eigenlijk niet gekozen voor de NEC AD7173 LF RAM, lijkt me nieuwer en zelfde prijs...?

[ Voor 45% gewijzigd door StraightOn.NL op 06-07-2007 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom wordt er voor een Gigabyte bord gekozen en niet voor een goedkopere MSI P35 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat Gigabyte gebruik maakt van betere onderdelen en sneller, stiller en koeler is dan de msi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 17:27:weinig verschil, kies maar Corsair dan... (ik hoor geluiden dat G.Skill juist goedkoper is????)
Qua muismat is prijs-kwalitatief stoffen het beste. Hierin is de QcK heer en meester denk ik zo >:)
EyePad is anders ook cheap en goed. Kost de helft van mijn Razer Mantis Speed en voelt net zo goed aan en is ook nog wat dunner zodat je niet teveel boven je tafel hangt en meest belangrijke : In absurde afmetingen verkrijgbaar (XXL model) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
McRubz schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 13:38:
Waarom wordt er voor een Gigabyte bord gekozen en niet voor een goedkopere MSI P35 ?
Geen DDR3 slots op het moederbord, en deze komt beter uit de benchmarks, tomshardware, andtech.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 13:45:
[...]

EyePad is anders ook cheap en goed. Kost de helft van mijn Razer Mantis Speed en voelt net zo goed aan en is ook nog wat dunner zodat je niet teveel boven je tafel hangt en meest belangrijke : In absurde afmetingen verkrijgbaar (XXL model) :Y)
Gezien prijs-prestatie (LOL @ muismat) wordt de EYEpad gepwned :P, de QcK is 6,5 8 euries, de EYEpad 10 pleuro O-) . De meningen zijn verdeeld over welke beter is, dus kunnen we het als gierige consumenten alleen zo bekijken :Y) .

Edit: de eerste prijs bij de QcK-pricewatch verwijst naar een QcK Mini :? , gelukkig is de tweede van 8 euro wel een normale QcK dus alsnog beter prijs/kwaliteit 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:42

_Erikje_

Tweaker in Spanje

De kast-voeding combinatie vindt ik met de Nine hundred alleens veels te duur. Voor minder 200 euro kan je ook leuke dingen vinden. Scheelt weer een paar euro:)

Voorbeeldjes:
Antec Sonata 3( 125 euro voor kast + 500W voeding)
De hele artic silentium serie( 90 euro voor kast + 500W voeding)

Ik vindt de ninehundred ook een erg mooie kas maar wel duur.
Het is een beetje wat je over hebt voor leuke looks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limit-NL
_Erikje_ schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 14:22:
De kast-voeding combinatie vindt ik met de Nine hundred alleens veels te duur. Voor minder 200 euro kan je ook leuke dingen vinden. Scheelt weer een paar euro:)

Voorbeeldjes:

We zitten vooralsnog onder budget. Wat zouden wij met die minimale besparing kunnen verbeteren? IMO zou ik gewoon de combinatie Antec 900 + HX520 behouden, het budget laat dit gewoon toe en we zitten nog onder budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RealCato schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 11:19:
- HDD's: Als een alternatief voor die 2x Samsung 500gb's zou je voor dezelfde prijs ook kunnen gaan voor 3x Seagate Barracuda 320gb en dan raid5 draaien. Dit heb ik zelf besteld, maar moet toegeven dat ik zelf nog geen ervaringen hier mee heb en volledig ben afgegaan op ervaringen van andere tweakers.
Dan ben ik benieuwd op welke ervaringen je doelt. RAID 5 geeft over het algemeen slechte prestatie op on-board RAID-chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Erikje_ schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 14:22:

Voorbeeldjes:

We zitten wel onder budget. De Nine Hundred is een kast met uitzonderlijke koelprestaties. Daarnaast heeft hij een uitgedacht (bijv. de ondersteboven, laag geplaatste PSU, fanplaatsing-mogelijkheden en de 200mm-fan aan de bovenkant) en toch aantrekkelijk design (vind ik). Ook heeft hij meer ruimte om bijv zo'n GTX en ook later grafische monsters op te slokken zonder al te veel problemen, iets waar je denk ik met de Sonata's en de Silentiums meer problemen mee zal hebben.
De voeding is van uitzonderlijke kwaliteit (past dus goed bij elkaar O-) ) met modulaire bekabeling, stille operatie en krachtige stroomlevering, zeker voor de prijs.
Volgens mij is het belangrijk bij de BBG om de beste onderdelen binnen het budget te hebben, dan is deze combinatie meer dan welkom lijkt me zo.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 14:34:
[...]

Dan ben ik benieuwd op welke ervaringen je doelt. RAID 5 geeft over het algemeen slechte prestatie op on-board RAID-chips.
RAID 0 > RAID 5 in prestaties dacht ik?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
dat zondermeer, RAID0 is veel sneller dan RAID5, maar RAID5 is veiliger, en volgens mij vallen de prestaties van RAID5 on-board best mee hoor, het is in ieder geval 50% sneller dan gewoon 1 schijf (lijkt me toch)

ik heb nog niets kunnen vinden dat het minder is

[ Voor 13% gewijzigd door StraightOn.NL op 06-07-2007 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StraightOn.NL schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 14:50:
dat zondermeer, RAID0 is veel sneller dan RAID5, maar RAID5 is veiliger, en volgens mij vallen de prestaties van RAID5 on-board best mee hoor, het is in ieder geval 50% sneller dan gewoon 1 schijf (lijkt me toch)

ik heb nog niets kunnen vinden dat het minder is
Ja je hebt danwel wat meer schijfprestatie en veiligheid, maar daar lever je wel CPU cycles voor in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
dat is wel zo ja :) maar met de aankomende E6750 die tot bijna 4Ghz klokt boeit dat niet meer lijkt me zo, de hardeschijf is tegenwoordig toch echt de bottleneck van het systeem

[ Voor 25% gewijzigd door StraightOn.NL op 06-07-2007 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 13:53:Gezien prijs-prestatie (LOL @ muismat) wordt de EYEpad gepwned :P, de QcK is 6,5 8 euries, de EYEpad 10 pleuro O-) . De meningen zijn verdeeld over welke beter is, dus kunnen we het als gierige consumenten alleen zo bekijken :Y) .

Edit: de eerste prijs bij de QcK-pricewatch verwijst naar een QcK Mini :? , gelukkig is de tweede van 8 euro wel een normale QcK dus alsnog beter prijs/kwaliteit 8)7
OK jij wint want de laatste QcK die ik heb gezien koste 15 € :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 15:23:
[...]

OK jij wint want de laatste QcK die ik heb gezien koste 15 € :D
*O* *O* :7 :7 :+ :+ B-) B-) *O* *O*

Woehoee nou ik denk dat we wel rond zijn, jij ook Hahn (als je er bent) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Wederom een Op en Top BBG _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door StraightOn.NL op 06-07-2007 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limit-NL
Amen... ;)
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Deze discussie topics zijn niet bedoelt voor 'Welke moet ik nemen?'-vragen!