[CSL] Nieuw systeem samengesteld

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.577 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Topicstarter
Het wordt tijd voor een nieuwe PC, het wordt tijd voor een upgrade van mijn PC.

In CSL staat vrijwel elke dag wel een topic met de vraag of het goed is, of het allemaal wel compatibel is en/of het nog beter kan, goedkoper kan.

Het bedrag dat men wil uitgeven variëren van € 300 tot vele duizenden euro's. Ronduit vervelend is dat vrijwel elk bedrag uitgegeven wil worden, € 300, € 400, € 500, € 600 en ga zo maar door. Een topic over een PC van € 600 een over een PC van € 650 en eentje van € 700. Maak een boodschappenlijstje maar hou je aan de eisen die gesteld worden voor een topic en er is wéér een topic bij over min of meer hetzelfde.

De eisen die aan de PC worden gesteld zijn meestal gelijk en er zou dus een vrijwel exact dezelfde PC per prijsgroep te voorschijn moeten komen. Uitzonderingen daargelaten zijn het meestal relatief kort op het forum verkerende gebruikers die reageren.

Ik zou X nemen want dat is sneller, ik zou Y nemen want dat is beter, ik zou..... ik zou.

Nieuw C2D systeem € 1.650
[Advies] Budget C2D Systeem € 750
Advies nodig bij Allround/game pc € 1.000
\[Upgrade/Nieuw] Stil Systeem € 1.100
Advies nodig, midrange PC € 700
Multimedia & Videobewerkingssysteem € 1.132
Jullie mening over dit Conroe systeem € 800
Nieuwe alround/game pc € 1.500
en tot slot
Keuze uit twee systemen € ? (gesloten)
nieuwe pc € 1.300 (gesloten)

Zomaar wat topics die de laatste 24 uur actief waren. Als ik de lijst van een week bekijk komen daar nog 22 topics bij en dan laat ik gemakshalve maar de tientallen topics over "welke laptop?" buiten beschouwing.

Eerlijk gezegd, ik word er een beetje moe van. Ik heb het idee dat de topicstarters zelfs niet een klein beetje inititief hebben getoond door wat soortgelijke topics door te nemen of denken, ach, een topic extra waznt de door mij gekozen HD/MB/VGA-kaart wijkt immers af van een soortgelijk systeem dat in een ander topic staat.

Wat kan er tegen gedaan worden, wordt er wat aan gedaan want ik kan me niet voorstellen dat dit zo door kan blijven gaan.

Misschien is het een idee om snel wat systemen tussen de € 400 oplopend met € 100 tot € 2.000 in een sticky te zetten en deze eens per maand te bekijken en waarnodig aan te passen. Een alternatief voor de BBG. De BBG is perfect geschikt om als basis te dienen waardoor eigenlijk de noodzaak tot het openen van een topic verdwenen is.

Meningen?

[ Voor 0% gewijzigd door Guardian Angel op 22-08-2006 15:55 . Reden: typo ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Guardian Angel schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:52:
De BBG is perfect geschikt om als basis te dienen waardoor eigenlijk de noodzaak tot het openen van een topic verdwenen is.
Waarom stel je dan alsnog een topic voor als alternatief voor de BBG ?

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Yoeri schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:55:
[...]
Waarom stel je dan alsnog een topic voor als alternatief voor de BBG ?
Dat hoeft van mij niet maar het zou een alternatief kunnen zijn om de overvloed van topics te vermijden.

[ Voor 0% gewijzigd door Guardian Angel op 22-08-2006 17:09 . Reden: typo ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:41

momania

iPhone 30! Bam!

Vanuit de CSL policy wordt nog gelinked naar dit topic: --- Voor alle "Hoe is dit systeem?" vragen. ---
Daaruit blijkt idd dat de simpele 'boodschappenlijst' topics niet zonder meer toegestaan zijn.

Aan de andere kant is er een sticky: Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?
Die vertelt je hoe je op een goede manier in princiepe toch een 'boodschappenlijst' topic kan openen.

Het doel van CSl moet imo verder ook niet te veel een adviezen forum zijn, maar meer een plek om echt complete systemen te bespreken en ervaringen te delen (denk aan complete Dell systemen, etc). Maar ik deel mijn mening met GA wel dat het forum nu een beetje te veel op alleen een aankoop adviezen forum lijkt. :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

De drukte in CSL komt voornamelijk doordat de scholen/studies nu beginnen en heel veel tweakers dan een nieuwe pc/laptop willen aanschaffen :)
Dit wordt vanzelf weer rustiger. Ik zie er zelf niet zo'n probleem in dat het zo is, als men zich er aan irriteert dan hoeft er niet gereageerd te worden.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Kom op zeg, hoe moeilijk kan het voor een topicstarter zijn om wat topics te zoeken die min of meer overeenkomen? Als het afwijkt op de keuze van een grafische kaart na dan neemt men toch een wat goedkopere? Andersom kan uiteraard ook. Hetzelfde geldt voor HD's. Hoe moeilijk is dit nu eigenlijk.

Ik stel vast dat een zeer ruime meerderheid van de topics op exact hetzelfde neerkomen en neem me niet kwalijk, dát kan gewoon niet de bedoeling zijn. De meeste topics zijn overduidelijk gepost om een bevestiging te krijgen dat het zo goed is. Niets meer niets minder.

Niet reageren is natuurlijk vanzelfsprekend maar als je de actuele topics ziet is het moeilijk om niet te kijken om vaak te zien dat het een herhaling van zetten is. Een TR maken ondanks dat het topic aan de eisen voldoet heeft geen enkele zin want er wordt toch weinig of niets mee gedaan.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Al die topics over nieuwe computers vind ik geen probleem. Waar ik meer moeite mee heb is het gebrek aan fatsoenlijke topictitels. Nu ziet het er ongeveer zo uit:
  • Nieuw systeem [br]Nieuwe computer! Meningen? [br]Is dit systeem goed? [br]Wat kan hier beter aan?
Het zou mooi zijn als er iets over topictitels in de CSL stickies komt te staan, want het niveau is echt te laag :X

Mensen zouden op z'n minst het doel en het budget van de computer in hun topictitel kunnen zetten, dat zou al een héél stuk schelen. Bijvoorbeeld Gamecomputer (€1500) of Internet & Office pc (€500).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish

Turkish

zhé germans

Qua topictitels ben ik het helemaal met je eens, daar moeten we wat aan doen want dat maakt het een stuk overzichtelijker :)

Ik zal eens kijken hoe we dit aan moeten pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik ben het wel eens met de TS. Veel "nieuwe pc" topics vertonen veel overeenkomsten, en de vragen die gesteld worden zijn met wat opzoekwerk altijd wel op te lossen. Imo lijkt het een beetje alsof het forum gebruikt wordt als een check om maar zekerheid te hebben dat alles werkt. Uiteindelijk verzandt het vaak in een discussie over wat nou wel en niet beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:01
RoD schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:38:
Ik ben het wel eens met de TS. Veel "nieuwe pc" topics vertonen veel overeenkomsten, en de vragen die gesteld worden zijn met wat opzoekwerk altijd wel op te lossen. Imo lijkt het een beetje alsof het forum gebruikt wordt als een check om maar zekerheid te hebben dat alles werkt. Uiteindelijk verzandt het vaak in een discussie over wat nou wel en niet beter is.
Ik vraag me af of dat wel zo erg is. De meesten hebben toch wel moeite gedaan om een systeem samen te stellen, en willen een laatste "check" voordat ze bestellen. Zo kunnen andere tweakers nog commentaar geven. Elk systeem verschilt toch weer.

Wat mij betreft is daar niks ergs aan, en als je dat irritant vind dan sla je die topics toch over.

Die topic titels kunnen idd wel duidelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Mjah, om heel eerlijk te zijn vind ik CSL ook he-le-maal niets, als ik ergens op klik daar is het in 99% inderdaad een boodschappenlijstje met een bedrag eronder en dan een stel loze replies 'je moet de core duo hebbuh' enzo. Uiteraard zal dit niet 100% de waarheid zijn, want ik mijdt dat forum sowieso al een tijdje :+

Ik vraag me af wat de CSL precies voor idee heeft achter CSL zelf? Moet het een veredelde shoppinglist zijn/blijven of is er eigenlijk een ander doel? :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:48

Thandor

SilverStreak

Guardian Angel schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:52:
Ik zou X nemen want dat is sneller, ik zou Y nemen want dat is beter, ik zou..... ik zou.
Dat gedrag is hetgeen waar ik niet zo tevreden mee ben. Uiteraard kan (en ga) ik geen OW's uitdelen als iemand vermeldt dat hij/zij merk x wil omdat merk y ronduit slecht is. (Zonder onderbouwing)
Zomaar wat topics die de laatste 24 uur actief waren. Als ik de lijst van een week bekijk komen daar nog 22 topics bij en dan laat ik gemakshalve maar de tientallen topics over "welke laptop?" buiten beschouwing.
Inderdaad een hele lading topics. Dat komt omdat er ook een heleboel mensen zijn die een nieuwe PC willen aanschaffen en simpelweg té onzeker zijn. Het gaat immers over redelijke tot flinke bedragen :)

Als ik het eerste topic erbij pak dan zie ik een drietal vragen die in mijn ogen vrij basic zijn. Echter kunnen bepaalde vragen (met name de vraag of alles wel gaat werken) in de ogen van iemand die niet de hele dag tussen 'de hardware' zit een stuk ingewikkelder zijn. Dat neemt overigens niet weg dat men zelf de moeite moet nemen om iets op te gaan zoeken.
Eerlijk gezegd, ik word er een beetje moe van. Ik heb het idee dat de topicstarters zelfs niet een klein beetje inititief hebben getoond door wat soortgelijke topics door te nemen of denken, ach, een topic extra waznt de door mij gekozen HD/MB/VGA-kaart wijkt immers af van een soortgelijk systeem dat in een ander topic staat.

Wat kan er tegen gedaan worden, wordt er wat aan gedaan want ik kan me niet voorstellen dat dit zo door kan blijven gaan.
Wat kan er tegen gedaan worden?
Een héél uitgebreide guide met een stappenplan 'hoe te werk te gaan' die elke week of 2 weken geactualiseerd wordt. Dat laatste gaat veel werk kosten. Nu staat er in de CSL FAQ wel het e.e.a. aan informatie maar deze is helaas al een tijdje niet meer geactualiseerd.
Misschien is het een idee om snel wat systemen tussen de € 400 oplopend met € 100 tot € 2.000 in een sticky te zetten en deze eens per maand te bekijken en waarnodig aan te passen. Een alternatief voor de BBG. De BBG is perfect geschikt om als basis te dienen waardoor eigenlijk de noodzaak tot het openen van een topic verdwenen is.
Zie bovenstaand. Echter zou ik persoonlijk niet zozeer naar een BBG willen maar liever een guide zien waarin wordt aangegeven hoe de onderdelen gekozen worden. Dus géén vermelding van "je moet product x nemen omdat deze ..." maar een vermelding van: Kijk eens naar deze benchmarks, deze prijzen en maar een vergelijking op basis van <een aantal> punten.
momania schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:01:
Vanuit de CSL policy wordt nog gelinked naar dit topic: --- Voor alle "Hoe is dit systeem?" vragen. ---
Daaruit blijkt idd dat de simpele 'boodschappenlijst' topics niet zonder meer toegestaan zijn.

Aan de andere kant is er een sticky: Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?
Die vertelt je hoe je op een goede manier in princiepe toch een 'boodschappenlijst' topic kan openen.
Bovenstaande topics/stickies hebben inderdaad wel veel informatie en zullen veel "loze/basic" topics weghouden.
Echter worden er nog steeds topics geopend waarbij replies komen die elkaar tegen spreken danwel nutteloze informatie/suggesties/meningen bevatten.
Het doel van CSl moet imo verder ook niet te veel een adviezen forum zijn, maar meer een plek om echt complete systemen te bespreken en ervaringen te delen (denk aan complete Dell systemen, etc).
Complete (kant en klare) systemen worden niet zo veel gekocht door de Tweaker die graag zelf iets wil bouwen.
Maar ik deel mijn mening met GA wel dat het forum nu een beetje te veel op alleen een aankoop adviezen forum lijkt. :)
Inderdaad, CSL bevat veel topics waarin uiteindelijk naar voren komt 'welke moet ik kopen?'. Ookal staat er een vraag over één bepaald onderdeel, er zullen tóch reacties komen waarom de topicstarter niet voor videokaart x heeft gekozen waarna er uiteindelijk het hele systeem weer beoordeeld wordt (en niet enkel die éne vraag).
Turkish schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:03:
De drukte in CSL komt voornamelijk doordat de scholen/studies nu beginnen en heel veel tweakers dan een nieuwe pc/laptop willen aanschaffen :)
Dit wordt vanzelf weer rustiger. Ik zie er zelf niet zo'n probleem in dat het zo is, als men zich er aan irriteert dan hoeft er niet gereageerd te worden.
Volgens mij wordt er op GoT altijd nog verwacht dat men zelf het e.e.a. uitzoekt alvorens er een topic gestart wordt. Dit geldt ook voor CSL al ligt de drempel er (naar mijn mening) niet zo hoog.
Vragen over 'zou ik videokaart 100 of videokaart 200 (die € 50,- duurder is) of zou ik dit niet doen' zijn vrijwel altijd prima op te zoeken a.d.v. benchmarks.
Wat is hier dan het 'probleem': Er is geen zelfonderzoek gedaan én er komen reacties van mensen die allemaal weer andere ideeën hebben. (Met de mogelijke bullshit, flames en rommel)
Guardian Angel schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:14:
Kom op zeg, hoe moeilijk kan het voor een topicstarter zijn om wat topics te zoeken die min of meer overeenkomen? Als het afwijkt op de keuze van een grafische kaart na dan neemt men toch een wat goedkopere? Andersom kan uiteraard ook. Hetzelfde geldt voor HD's. Hoe moeilijk is dit nu eigenlijk.
Wat mij betreft niet zo heel moeilijk. Volgens mij hebben users eerder een soort van onzekerheid of alles wel gaat werken. Niets zal zo vervelend zijn dat een onderdeel van €300,- niet gaat werken.
Ik stel vast dat een zeer ruime meerderheid van de topics op exact hetzelfde neerkomen en neem me niet kwalijk, dát kan gewoon niet de bedoeling zijn. De meeste topics zijn overduidelijk gepost om een bevestiging te krijgen dat het zo goed is. Niets meer niets minder.
Met dat laatste ben ik het mee eens.
Niet reageren is natuurlijk vanzelfsprekend maar als je de actuele topics ziet is het moeilijk om niet te kijken om vaak te zien dat het een herhaling van zetten is. Een TR maken ondanks dat het topic aan de eisen voldoet heeft geen enkele zin want er wordt toch weinig of niets mee gedaan.
Niets gedaan met een TR? Helaas (voor jouw) kun jij de TR's in CSL niet zien maar het is naar mijn mening onterecht om te roepen dat er niets mee gedaan wordt.
Hahn schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:17:
Al die topics over nieuwe computers vind ik geen probleem. Waar ik meer moeite mee heb is het gebrek aan fatsoenlijke topictitels. Nu ziet het er ongeveer zo uit:
  • Nieuw systeem [br]Nieuwe computer! Meningen? [br]Is dit systeem goed? [br]Wat kan hier beter aan?
Het zou mooi zijn als er iets over topictitels in de CSL stickies komt te staan, want het niveau is echt te laag :X

Mensen zouden op z'n minst het doel en het budget van de computer in hun topictitel kunnen zetten, dat zou al een héél stuk schelen. Bijvoorbeeld Gamecomputer (€1500) of Internet & Office pc (€500).
Betere topictitels zou inderdaad een verbetering zijn. Wat mij betreft kan Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? wel uitgebreid worden met een melding dat een goede titel een vereiste is. Zonder een goede titel een ALT-C (IMHO).
Thomaszki schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:45:
[...]

Ik vraag me af of dat wel zo erg is. De meesten hebben toch wel moeite gedaan om een systeem samen te stellen, en willen een laatste "check" voordat ze bestellen. Zo kunnen andere tweakers nog commentaar geven. Elk systeem verschilt toch weer.

Wat mij betreft is daar niks ergs aan, en als je dat irritant vind dan sla je die topics toch over.

Maar het nadeel zijn de replies zonder onderbouwing. Dat laatste is namelijk hetgeen waar ik mij aan kan storen: Mensen die zomaar iets roepen zonder het fijne van het onderwerp af te weten.
moto-moi schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:52:
Ik vraag me af wat de CSL precies voor idee heeft achter CSL zelf? Moet het een veredelde shoppinglist zijn/blijven of is er eigenlijk een ander doel? :)
Hmm, meer een dumpplaats voor de 'Hoe is dit systeem' en informatie m.b.t. notebooks ;)

Waar het bij mij op neer komt: Mensen willen een 'check' hebben of het systeem goed is. Ze krijgen replies waarbij het hele systeem beoordeeld wordt en mogelijk is de originele opzet totaal veranderd en bestellen ze uiteindelijk een heel ander systeem. Hierbij lezen ze ook de replies van mensen die zonder onderbouwing iets roepen. Bij dat laatste kun je makkelijk zeggen van 'negeer die post' maar niet iedereen (zeker diegene met de vragen en zich niet verdiept heeft) zal dat doen.

Topictitels moeten inderdaad duidelijker en mag wat mij betreft een strenge moderatie hebben. Een guide over het samenstellen van een systeem is ook leuk maar deze heeft onderhoud nodig. De FAQ bevat wel het e.e.a. over het samenstellen maar hier staat dus verouderde informatie in.
Bij die informatie doel ik zowel op de nieuwste hardwaresoorten als op interessante topics op GoT.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Thomaszki schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:45:
[...]

Klopt, ik kan me het voorstellen dat ze dat willen. Echter, het is wel van een dusdanig laag niveau dat ik het niet op GoT thuis vind horen. En wat betreft dat commentaar... dan krijg je weer de bekende reacties van product X versus Y. Imo kan een beetje Tweaker zélf wel een lijstje samenstellen.
Ik vind het overigens niet irritant oid, ik post er zelf ook vaak. Maar naar mijn mening moet het niveau gewoon opgekrikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 17:54:
[...][...]
Niets gedaan met een TR? Helaas (voor jouw) kun jij de TR's in CSL niet zien maar het is naar mijn mening onterecht om te roepen dat er niets mee gedaan wordt.
Dank voor de uitgebreide reactie. Ik pikte eerst maar eens deze eruit omdat ik schreef dat een TR aanmaken voor een topic dat wél aan de eisen voldoet een TR weinig zinvol is omdat er weinig of niets mee wordt gedaan.

Wat betreft de samenwerking tussen de componenten is het merendeels vrij simpel. Dat een AMD CPU niet op een INTEL-socket past begrijpt iedereen.... naar ik hoop tenminste maar voor VGA-kaarten en HD's is het vrij simpel.

De angst om een niet werkend systeem te bouwen kan ik me voorstellen maar is te omzeilen. Men zoekt een webshop die complete systemen verkoopt, kiest een kant-en-klaarsysteem dat de grootste overeenkomst heeft met de wensen en pikt de onderdelen eruit die men wil met in het achterhoofd welke type eruit gaat. Dat vervang je door een onderdeel uit dezelfde serie.

Passend geheugen is bekans nog makkelijker. Leg die vraag voor aan de verkoper en je hebt direct een stok achter de deur mocht het niet werken. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Thandor schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 17:54:
Hmm, meer een dumpplaats voor de 'Hoe is dit systeem' en informatie m.b.t. notebooks ;)
Het kan natuurlijk aan mij liggen, ik ben niet zo'n hardwarejunkie, maar heeft Guardian Angel dan niet gewoon gelijk, dat je beter kunt uitgaan van een basis en daarvan af kan wijken? Aka, een Best Buy Guide, of bot gezegd: heeft CSL dan wel een bestaansrecht in zijn huidige vorm? :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:01
moto-moi schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:02:
[...]

Het kan natuurlijk aan mij liggen, ik ben niet zo'n hardwarejunkie, maar heeft Guardian Angel dan niet gewoon gelijk, dat je beter kunt uitgaan van een basis en daarvan af kan wijken? Aka, een Best Buy Guide, of bot gezegd: heeft CSL dan wel een bestaansrecht in zijn huidige vorm? :)
Ja ik vind van wel, er kan toch best ruimte zijn voor mensen die er nét wat minder vanaf weten? Die niet helemaal zeker zijn van de componenten die ze hebben gekozen ?

Ik vind het verhaal zoals Guardian Angel het brengt wel erg zwart - wit, niet iedereen weet álles van hardware. Neem nu moederborden, dat is lang niet voor iedereen duidelijk genoeg. En met van die basis systemen te komen... wat als ze daar erg van afwijken ? Mag dat dan niet ? En als dat wel mag, kom je dan niet op hetzelfde uit als nu dat iedereen toch gewoon zijn eigen idee laat zien ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Het is natuurlijk heel erg vervelend dat er gebruikers zijn die vrijwel niets van hardware weten. Er zijn echter óók gebruikers die nauwelijks iets van software of webdeveloping weten. Die laatsten posten vrijwel zeker niet op 'onze' softwarefora omdat hun basiskennis hiervoor ontoereikend is.

Als ik een topicstart lees "Hoi, ik ben nieuw hier, wees lief voor me" dan is dat geen vrijbrief om plompverloren een systeem neer te knallen met als motivatie bijv. "dit is een stille harddisk" of "dit is een veelgekochte VGA-kaart".

Ook de vorm waarin het e.e.a. wordt gegoten is hopeloos. De een zet de motivatie eronder, de ander onder elk onderdeel, de een schuin, de ander vet en weer een ander doet het in een tabel of in kleur.

Een kant en klare template die men zo kan overnemen en invullen zou beter zijn.

Het bestaansrecht van CSL is er wel degelijk. Het kan een verzamelplaats worden met ervaringen op het gebied van laptops en "Merk PC's". Problemen kunnen besproken worden en ervaringen uitgewisseld om maar iets op te noemen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

[...]

Het bestaansrecht van CSL in z'n huidige vorm staat wat mij betreft niet ter discussie, CSL is meer dan alleen de "Wat moet ik kopen????" topics, maar herbergt ook vele levendige topics over (series van) laptops. Nu de scholen weer beginnen is dat deel wel wat drukker dan anders, zoals Turkish ook al zei, maar ook buiten de "Weer naar school!" periode loopt dat onderdeel goed.

Wat betreft de "Wat moet ik kopen????" en "Is dit systeem goed????" denk ik dat het goed is om nog striktere regels op te stellen. Sommige (denkbeeldige) topics met wat specifiekere vragen, zoals over een systeem voor audiobewerking met een budget van €5000 of over een systeem voor blinden, om maar wat te noemen, zijn echt de moeite waard. Vragen over gangbaardere systemen met gangbaardere budgetten kunnen wat mij betreft prima worden afgevangen door een verwijzing naar een FAQ of BBG. Dan komt bij mij ineens het idee op van een compatibiliteitsdatabase, waarin users hun beoogde systeem kunnen invoeren waarbij eventuele problemen of ervaringen zichtbaar worden op basis van gebruikerservaringen van anderen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Thomaszki schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:08:
[...]

Ja ik vind van wel, er kan toch best ruimte zijn voor mensen die er nét wat minder vanaf weten? Die niet helemaal zeker zijn van de componenten die ze hebben gekozen ?
Als je dat ruimte geeft, dan krijg je dus het probleem wat hier omschreven wordt. Dan krijg je de "gaat dit goed samenwerken?" vragen. Er moet inderdaad ruimte zijn voor mensen die er net wat minder vanaf weten, maar op deze manier gaat dat dus imo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Canaria schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:30:
[...]
Dan komt bij mij ineens het idee op van een compatibiliteitsdatabase, waarin users hun beoogde systeem kunnen invoeren waarbij eventuele problemen of ervaringen zichtbaar worden op basis van gebruikerservaringen van anderen.
Niet alleen bij jou. :)

Ik verwacht helaas niet dat dit zo 1 2 3 haalbaar is. Alle componenten moeten worden ingevuld en aangevuld.

De basis is er al, de Pricewatch maar dan moeten de technische specificaties óók worden ingevoerd. Om een eenvoudig voorbeeld te geven, een socket 754 CPU past alleen met een hamer op een socket 939. De database zou deze mismatch dan moeten vinden op het moment dat er voor een 754 socket CPU wordt gekozen en een socket 939 moederbord. Dat lijkt me softwaretechnisch gezien wel mogelijk maar ook vreselijk arbeidsintensief.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:48

Thandor

SilverStreak

[...]

Daar zit wel wat in maar in dat geval dient men wel steeds die basis up te daten. De BBG is een leuke basis maar er zijn talloze wensen van mensen met als gevolg dat er vaak van de BBG afgeweken zal worden.

Stel dat de BBG kiest voor een moederbord met 3 features en Pietje wil een moederbord met 2 andere features en Joop moet om één of ander lullige reden niets hebben van het merk dat in de BBG staat en zal op zoek gaan naar weer een ander moederbord. Als je kijkt naar het huidige aanbod van moederborden dan zul je zien dat er enorm veel mogelijkheden zijn. Wanneer men deze BBG dan gaat customizen komt altijd weer de vraag naar boven:'Past het wel bij elkaar' waarop er een topic verschijnt waarin men een affirmatie wil hebben.
Guardian Angel schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:28:
Het is natuurlijk heel erg vervelend dat er gebruikers zijn die vrijwel niets van hardware weten. Er zijn echter óók gebruikers die nauwelijks iets van software of webdeveloping weten. Die laatsten posten vrijwel zeker niet op 'onze' softwarefora omdat hun basiskennis hiervoor ontoereikend is.

Als ik een topicstart lees "Hoi, ik ben nieuw hier, wees lief voor me" dan is dat geen vrijbrief om plompverloren een systeem neer te knallen met als motivatie bijv. "dit is een stille harddisk" of "dit is een veelgekochte VGA-kaart".
En die mensen zullen bij het customizen van een BBG systeem ook tegen het 'probleem' lopen dat ze moeite moeten doen om een goede kaart te vinden. Ergo: Alsnog een topic. (Een guide waarin een voorbeeld wordt gegeven van hoe men moet zoeken is wenselijk. Mocht er een topic geopend worden die m.b.v. die guide eenvoudig opgelost kan worden is een simpele ALT-C (zonder uitgebreide sluitmessage) al voldoende)
Ook de vorm waarin het e.e.a. wordt gegoten is hopeloos. De een zet de motivatie eronder, de ander onder elk onderdeel, de een schuin, de ander vet en weer een ander doet het in een tabel of in kleur.

Een kant en klare template die men zo kan overnemen en invullen zou beter zijn.
Dat is een goed punt. Het is inderdaad wenselijk als men het productnaam met [b]-tags vermeldt. Daaronder een motivatie met reguliere tekst.
Het bestaansrecht van CSL is er wel degelijk. Het kan een verzamelplaats worden met ervaringen op het gebied van laptops en "Merk PC's".
Maar naast de "Merk PC's" zijn er ook zelfbouwers. Waar moeten zij dan hun ei kwijt mocht er tóch een vraag zijn? :)
Problemen kunnen besproken worden en ervaringen uitgewisseld om maar iets op te noemen.
Problemen zouden dan enkel over die bepaalde serie (in een discussie topic) besproken mogen worden. Problemen m.b.t. losse hardware zijn niet welkom in CSL, daar zijn de andere subfora voor.
Canaria schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:30:
[...]

Het bestaansrecht van CSL in z'n huidige vorm staat wat mij betreft niet ter discussie, CSL is meer dan alleen de "Wat moet ik kopen????" topics, maar herbergt ook vele levendige topics over (series van) laptops. Nu de scholen weer beginnen is dat deel wel wat drukker dan anders, zoals Turkish ook al zei, maar ook buiten de "Weer naar school!" periode loopt dat onderdeel goed.
Klopt, er komen meer topics langs met 'Ik heb voor school een notebook nodig'.
Wat betreft de "Wat moet ik kopen????" en "Is dit systeem goed????" denk ik dat het goed is om nog striktere regels op te stellen. Sommige (denkbeeldige) topics met wat specifiekere vragen, zoals over een systeem voor audiobewerking met een budget van €5000 of over een systeem voor blinden, om maar wat te noemen, zijn echt de moeite waard. Vragen over gangbaardere systemen met gangbaardere budgetten kunnen wat mij betreft prima worden afgevangen door een verwijzing naar een FAQ of BBG. Dan komt bij mij ineens het idee op van een compatibiliteitsdatabase, waarin users hun beoogde systeem kunnen invoeren waarbij eventuele problemen of ervaringen zichtbaar worden op basis van gebruikerservaringen van anderen.
Een compatibiliteitsdatabase is inderdaad interessant mits er juiste ervaringen worden ingevoerd. Ik zie vaak genoeg dat mensen bepaalde onderdelen de schuld geven terwijl het daar niet eens aan ligt. Ofwel, de betrouwbaarheid moet dan goed zijn én er moet een goede onderbouwing bijzitten zodat men kan zien waarom die éne persoon dat onderdeel dan zo slecht (of incompatibel) vond.

Bij nieuwe onderdelen zal men overigens alsnog de vraag hebben of "dit wel goed is" omdat deze nog niet in de database zijn ingevoerd.
RoD schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:31:
[...]

Als je dat ruimte geeft, dan krijg je dus het probleem wat hier omschreven wordt. Dan krijg je de "gaat dit goed samenwerken?" vragen. Er moet inderdaad ruimte zijn voor mensen die er net wat minder vanaf weten, maar op deze manier gaat dat dus imo niet.
Er moet inderdaad een grens zijn. Wat mij betreft moet deze grens niet té laag liggen.
(Dat wil overigens niet zeggen dat iedereen die er "te weinig vanaf weet" meteen weggejaagd moet worden. Iemand die een topic opent en zichtbaar moeite heeft gedaan maar op bepaalde plekken simpelweg afhaakt wegens onduidelijkheid op dat gebied zal van mij geen slotje zien.)
Guardian Angel schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:39:
[...]

Niet alleen bij jou. :)

Ik verwacht helaas niet dat dit zo 1 2 3 haalbaar is. Alle componenten moeten worden ingevuld en aangevuld.

De basis is er al, de Pricewatch maar dan moeten de technische specificaties óók worden ingevoerd. Om een eenvoudig voorbeeld te geven, een socket 754 CPU past alleen met een hamer op een socket 939. De database zou deze mismatch dan moeten vinden op het moment dat er voor een 754 socket CPU wordt gekozen en een socket 939 moederbord. Dat lijkt me softwaretechnisch gezien wel mogelijk maar ook vreselijk arbeidsintensief.
Zeker bij onderdelen die wél dezelfde socket hebben wordt dit problematisch. Een ASRock moederbord waarbij een sticker zit met 'Conroe E4xxx'-support zal helemaal geen Intel Core 2 Duo 'Conroe' ondersteunen. Enkel de 'Allendale' zal erin werken. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de LGA775 borden met een i975 chipset die geen Intel Core 2 Duo ondersteunen wegens het ontbreken van de juiste VRM. Naast dat ook nog de borden die pas vanaf een bepaalde revisie de juiste VRM hebben. Dan zijn er altijd nog andere borden (o.a. met een i865) waarbij de één wel met een dual-core processor overweg kan (maar dan enkel de VRD10.1 versies) en diegene die dat niet doen :z

Ofwel, een systeem bouwen die automatisch checked of iets past gaat inderdaad érg arbeidsintensief worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 22-08-2006 20:47 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Inmiddels zijn we een dag verder en tot ieders genoegen zijn de moderatoren supersnel gebleken in het aanbrengen van de noodzakelijk gebleken veranderingen in de topictitels.

Compliment heren!

Voor de laatste nieuwe topics heb ik toch een TR aangemaakt, meer om de aandacht te vragen voor het probleem dan om een ingrijpen te bewerkstelligen. Ik deed het i.i.g. met de beste bedoelingen. :)

Het is uiteraard aan de crew om het beleid al of niet te herzien waarbij de inbreng van de users zeker een rol zou kunnen spelen.

Wordt vervolgd?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz
  • Laatst online: 04-09 12:30

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Hoe denken GA en de andere er momenteel over? Ik merk nu dat deze discussie dus al een tijd geleden ook liep, maar volgens mij is het alleen maar erger geworden de laatste tijd.

Over elk budget is er momenteel wel een topic te vinden. Van "Een budget PC voor minder dan € 150" tot "Allround gaming PC van € 5000 (!!!)", met daar tussenin alle mogelijk budgetten met tussenstappen van € 50,-

Ook ik heb mijn PC zelf samengesteld met hulp van GoT (CSL, OH, PMG en V&B). Daarvoor was genoeg informatie te vinden en dat zonder een eigen topic te openen.

Momenteel zou iedereen die een nieuwe PC zelf wilt samenstellen genoeg informatie kunnen halen uit alle bestaande topics, zonder daarvoor een nieuw topic te openen.

Genoeg geklaagzang, nu mijn eigen idee:

Is het niet mogelijk om (eventueel gekoppeld aan BBG) topics met een bepaald budget te openen, waarin configuraties die binnen dat budget vallen besproken kunnen worden?

Zoiets is momenteel als in FG en dat werkt naar mijn mening perfect:

Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 2
Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro?
Welke dig. camera tussen de 500 en 1000 euro?

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik ben het totaal eens met Ginz. Het voorgestelde idee lijkt me ook prima. Een dergelijk iets is er ook al: [Algemeen] Belangrijke punten bij Core 2 Duo Gamesysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Het is volgens mij inderdaad weer een ramp aan het worden en wel zodanig dat ik niet of nauwelijks meer post in CSL en vaak niet verder kom dan een TR. :)

Ik kom, dankzij mijn onvermogen om een goede foto te maken, niet in GF en dit forum staat ook niet in mijn active topics lijstje. Maar ik zal er op korte termijn even naar kijken voor ik hier iets zinnigs over kan zeggen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inderdaad... Of iets als een "wat is dit nog waard" of "welke voeding heb ik nodig"... In iedergeval in een paar (sticky?) topics...
Risico is dan wel dat er veel mensen niet meer in die topics kijken...

Stoor mezelf er ook redelijk aan...

[ Voor 42% gewijzigd door MikeyMan op 21-02-2007 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hardware-taxaties is men mee gestopt op GoT en het voedingentopic is er al :)
Maar een "wat is het beste voor X euro" is opzich een goed initiatief. Zo heb je een aardige basis te pakken waarop je je systeem kunt samenstellen. Voor specifieke eisen kun je dan gemakkelijk een onderdeel vervangen of toevoegen.

Het vereist wel strakke moderatie denk ik... Het topic wat ik hiervoor noemde werd ook wel eens misbruikt voor "hoe is dit systeem"-vragen.

Uberhaubt mogen er wmb meer eisen komen aan het maken van een "hoe is dit systeem"-topic. Vaak is de vraagstelling en de onderbouwing bij lange na niet duidelijk genoeg (vooral bij de uberhigh-end systemen) waardoor je allerlei welles-nietes discussies krijgt en mensen die hun eigen lijstjes met hardware gaan posten. Maar dat is weer een ander verhaal.

[ Voor 28% gewijzigd door RoD op 21-02-2007 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
RoD schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 01:16:
Hardware-taxaties is men mee gestopt op GoT en het voedingentopic is er al :)
:?

Hij zegt dat er iets moet komen zoals die topics. Een topic waarin mensen een systeem neer kunnen plempen en dan kunnen vragen of het een goede keus is. Imo lijkt me dat niet de beste oplossing.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Ik heb grote moeite met een hoop topics. Als men een topic ziet zoals bijv. Systeem voor € 1.000 - 1.200, is het dan voor een andere gebruiker zo moeilijk dat te volgen ipv. een topic te openen zoals Systeem van € 1.050 - 1.250?

De BBG vind ik een goede basis maar omdat de een AMD prefereert boven INTEL en andersom en daarnaast ook nog eens de voorkeur van een gebruiker voor nVidea boven ATI een rol speelt lijkt me dat op de FP onmogelijk uitgebreider op te zetten.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hahn schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 01:18:
[...]

:?

Hij zegt dat er iets moet komen zoals die topics.
Oh, dat las ik even verkeerd 8)7
Een topic waarin mensen een systeem neer kunnen plempen en dan kunnen vragen of het een goede keus is. Imo lijkt me dat niet de beste oplossing.
Nee, dat lijkt mij ook een bijzonder slecht idee. Daardoor krijg je alleen nog maar meer "is dit goed"-vragen. Mij lijkt een soort discussietopic per budget zoals [Algemeen] Belangrijke punten bij Core 2 Duo Gamesysteem beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RoD schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 10:58:
[...]

Oh, dat las ik even verkeerd 8)7

[...]

Nee, dat lijkt mij ook een bijzonder slecht idee. Daardoor krijg je alleen nog maar meer "is dit goed"-vragen. Mij lijkt een soort discussietopic per budget zoals [Algemeen] Belangrijke punten bij Core 2 Duo Gamesysteem beter.
Dat wel, maar dan blijf je natuurlijk de vragen houden of de samengestelde combinatie wel goed is... Eventueel zou je de topics natuurlijk op kunnen delen in verschillende prijscategorieeen, zoals eerder voorgesteld, maar een andere optie om het overzichtelijk te houden zie ik niet...

Hoewel; misschien een soort van "template" voor het stellen van systeemvragen... Met de standaardvragen, die vaak in een TS worden vergeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

MikeyMan schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:13:
[...]

Dat wel, maar dan blijf je natuurlijk de vragen houden of de samengestelde combinatie wel goed is... Eventueel zou je de topics natuurlijk op kunnen delen in verschillende prijscategorieeen, zoals eerder voorgesteld, maar een andere optie om het overzichtelijk te houden zie ik niet...
Ja, ik bedoelde ook verschillende prijscategorieën.
Hoewel; misschien een soort van "template" voor het stellen van systeemvragen... Met de standaardvragen, die vaak in een TS worden vergeten...
Zoiets is toch imo al vrij goed beschreven in Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RoD schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:15:
[...]

Ja, ik bedoelde ook verschillende prijscategorieën.

[...]

Zoiets is toch imo al vrij goed beschreven in Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?
Ja, beschreven ja... Zie jij mensen zich eraan houden?

Bij het openen van een topic de keuze geven voor het stellen van een systeemvraag en daarin vervolgens standaardcategorieen laten zien lijkt mij een mooie optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

MikeyMan schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:17:
[...]

Ja, beschreven ja... Zie jij mensen zich eraan houden?
Nee, niet bepaald :P
Bij het openen van een topic de keuze geven voor het stellen van een systeemvraag en daarin vervolgens standaardcategorieen laten zien lijkt mij een mooie optie...
Ah op zon manier. Vind ik wel een beetje ver gaan voor een stel users die zich niet aan de regels houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RoD schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:25:
[...]

Nee, niet bepaald :P

[...]

Ah op zon manier. Vind ik wel een beetje ver gaan voor een stel users die zich niet aan de regels houden.
Tsjah, kom eens met een alternatief zou ik zeggen... Óf je krijgt een heleboel topics met een stelletje korte zoekvragen... Óf je doet er wat aan door bijvoorbeeld topics te openen waar die vragen in kwijt kunnen (waarin eventueel beantwoordde vragen verwijderd kunnen worden, om het overzichtelijk te houden...) danwel het wat meer te reguleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish

Turkish

zhé germans

Op dit moment is het inderdaad weer een grote verzameling aan wat moet ik kopen topics, dit maakt een nogal onverzorgde indruk van CSL, terwijl dit echt niet zo hoeft te zijn. We zullen sowieso als CSL/HW crew moeten kijken hoe we dit het hoofd moeten bieden.
RoD schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 00:39:
Ik ben het totaal eens met Ginz. Het voorgestelde idee lijkt me ook prima. Een dergelijk iets is er ook al: [Algemeen] Belangrijke punten bij Core 2 Duo Gamesysteem
Dit topic vind ik zelf ook één van de betere topic in CSL, dit naast de ervaringen topics die wmb echt van meerwaarde zijn voor het subforum :)

Verder ben ik het er ook mee eens dat de meeste wat moet ik nemen topics niet goed gestart worden.

Wat misschien een optie is om met stuckies te gaan werken en daar een aantal systemen aan de hand van de BBG in te zetten. Dus een budget, basic, game en workstation stuckie. Wat je daarin dan wel houdt is het AMD/INTEL verhaal wat tot oeverloze discussies kan leiden.
Maar aangezien de BBG regelmatig wijzigt hoeft dat op zich niet zo erg te zijn.

Ik vind wel dat we ruimte moeten laten voor bijzondere systemen, waar de CSL community zich van zijn goede kant kan laten zien. Want ondanks de hoeveelheid mindere topics, zitten er toch ook vaak goede reacties tussen. Denk hierbij aan pc's voor bijzondere doeleinden en mensen ;)

Dit is overigens iets wat ik nu ter plekke bedenk om het probleem het hoofd te bieden, hier hoeft niemand het mee eens te zijn ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Turkish op 21-02-2007 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Turkish schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:16:
Wat je daarin dan wel houdt is het AMD/INTEL verhaal wat tot oeverloze discussies kan leiden.
Dat lijkt me op te lossen door van beide merken een vergelijkbaar systeem te maken, kan de gebruiker zelf kiezen... Zonder discussie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Turkish schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:16:

Wat misschien een optie is om met stuckies te gaan werken en daar een aantal systemen aan de hand van de BBG in te zetten. Dus een budget, basic, game en workstation stuckie. Wat je daarin dan wel houdt is het AMD/INTEL verhaal wat tot oeverloze discussies kan leiden.
AMD vs. Intel ed vind ik sowieso maar onnuttig om over te discussiëren. Het gaat toch om de prestaties (per euro). Als iedereen z'n mening goed onderbouwd hoeft het helemaal geen AMD vs. Intel discussie te worden.
Ik vind wel dat we ruimte moeten laten voor bijzondere systemen, waar de CSL community zich van zijn goede kant kan laten zien. Want ondanks de hoeveelheid mindere topics, zitten er toch ook vaak goede reacties tussen. Denk hierbij aan pc's voor bijzondere doeleinden en mensen ;)
Zeker. De voorgestelde stuckies hoeven wmb ook niet allesomvattend te zijn. Uit een dergelijk topic kun je veel informatie halen over wat er in is op het moment en wat goed bij elkaar past. Dan is het makkelijk om met wat eigen inzet er wat variatie voor jou specifieke eisen op te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Sowieso zou een TS zich vooraf al ingelezen moeten hebben waardoor er geen discussie meer mogen komen over neem Intel want, neem AMD, neem ATI, neem nVidea etc. Als zo'n soort vraag al bij een TS leeft bij het openen dan is het topic al kansloos. Eigen inzet is toch niet teveel gevraagd?

Misschien is een template verplicht stellen ook handig. Dat zal ook wel iets prettiger lezen. In die template, verplicht over te nemen uiteraard, zouden dan al wat aanwijzingen kunnen staan wat er van een TS verwacht wordt.

ARME AOW’er

Verwijderd

Goed punt inderdaad, ik snap uberhaupt niet waarom dit soort topics toegestaan zijn op GoT.

Bij het minste of geringste wordt je topic gesloten wegens een lack aan initiatief (waar ik het overigens mee eens ben, er is niks irritanter dan noobs die hun onnozele vraag hier neerdumpen).

Ondertussen mag je wel een toekomstige config neerpleuren en iedereen zijn menig erover laten geven. Vaak komt het erop neer dat er meer geld uitgegeven moet worden omdat de gene die zo'n topic opent altijd een "Game PC" wil hebben voor 600 euro.

-O-

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
En dan volgt er na enige tijd soms een opvolgtopic omdat om de een of andere vage reden de configuratie toch niet is aangeschaft. Dan begint de hele ellende weer opnieuw.

Hoe de moderators ook hun best doen, er slippen er toch teveel doorheen. Meer TR's maken dus, alhoewel mijn handen soms jeuken om iets te typen in zo'n topic. Doe je dat krijg je op je falie en dat is dan nog terecht ook. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 01:17:
Meer TR's maken dus, alhoewel mijn handen soms jeuken om iets te typen in zo'n topic. Doe je dat krijg je op je falie en dat is dan nog terecht ook. :)
Ik ben dan heel vaak gewoon eerlijk.

Verwijderd in "Laptop +- 600 euro"
Verwijderd in "Game PC < €800,-"
Verwijderd in "\[Game-pc] €800,--"

Dit zijn een aantal voorbeeldjes.

Zulke irritante topics! Ga lekker zelf uitzoeken wat het "beste" is, en laat ons met rust.

:w

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Je hoeft natuurlijk niet te reageren. Vaak lok je met jouw soort reacties juist weer tegenreacties uit en wordt het topic opgesplitst in twee topics. Eentje is dit allemaal goed zo en eentje wat hij wil kan niet, wat hij wil kan wel.

ARME AOW’er

• Turkish

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 01:37:
[...]

Ik ben dan heel vaak gewoon eerlijk.

Verwijderd in "Laptop +- 600 euro"
Verwijderd in "Game PC < €800,-"
Verwijderd in "\[Game-pc] €800,--"

Dit zijn een aantal voorbeeldjes.

Zulke irritante topics! Ga lekker zelf uitzoeken wat het "beste" is, en laat ons met rust.

:w
Kijk dan zelf ook eens naar Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics ;)

Vaak worden de topics gestart door beginnende gotters die nog niet geheel op de hoogte zijn van het reilen en zeilen. Een constructieve post met opbouwende kritiek heeft zo iemand dan meer aan.
Vergeet niet dat we allemaal hier een keertje zijn begonnen :)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mijn voorstel zou zijn om het volgende te doen met CSL:

Maak een aantal stickies aan:

- 0 tot 300
- 301 tot 500
- 501 tot 700
- 701 tot 900
- 901 tot 1100

etcetra

Als mensen dus dan een vraag hebben over of hun systeemconfig goed is.. plaatsen ze dit in 1 van deze topics. (Natuurlijk met de nodige eigen onderzoek). Het leuke hiervan is, dat je dan de juiste gebruikers in het zelfde topic hebt zitten. (Laptop of Desktop.. maakt niet uit)

Daarnaast mogen gebruikers gewoon een topic openen over hun ervaringen met een bepaalde complete desktop merken of notebooks.

Ik denk dat je hiermee een goed duidelijk overzicht hebt en niet allemaal losse topics.

Wat zeggen jullie ervan?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat zijn veel te veel topics imo. Wie gaat dat allemaal bijhouden? Een BBG-achtig-iets lijkt me beter. In jou voorstel heb je wel een stuk of 10 topics nodig. Er hoeft imo niet voor elk budget een topic te komen. Als je budget wat lager is kun je zelf wel een onderdeel vervangen, of als je budget hoger is kun je zelf wel een beter onderdeel verzinnen.

Ik heb trouwens _persoonlijk_ liever dat men geen vragen gaat stellen in dergelijk stickies, zodat daar puur een discussie plaats kan vinden over "wat is goed voor X euro". Anders wordt het topic behoorlijk vervuild door al die mensen die wat te vragen hebben en al die reacties die er op volgen. Imo kan daar best een eigen topic voor geopend worden. Door dat allemaal in van die grote topics te stoppen wordt het er niet overzichtelijker op. Nergens voor nodig.

[ Voor 39% gewijzigd door RoD op 22-02-2007 10:37 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

RoD schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 10:35:
Dat zijn veel te veel topics imo. Wie gaat dat allemaal bijhouden? Een BBG-achtig-iets lijkt me beter. In jou voorstel heb je wel een stuk of 10 topics nodig. Er hoeft imo niet voor elk budget een topic te komen. Als je budget wat lager is kun je zelf wel een onderdeel vervangen, of als je budget hoger is kun je zelf wel een beter onderdeel verzinnen.
Wie het bij gaat houden? Lijkt mij de mods.. moeten ze nu ook al doen.. toch?

Teveel topics?.. Je zou er minder aan kunnen houden.

• RoD
  • Niet online

RoD

Falcon schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 10:37:
[...]

Wie het bij gaat houden? Lijkt mij de mods.. moeten ze nu ook al doen.. toch?
Het lijkt me wel gigantisch veel werk, vooral zoveel topics. Je moet constant het topic bijhouden. Ik denk dat het niet te doen is als je een stuk of 10 topics hebt.
Teveel topics?.. Je zou er minder aan kunnen houden.
Dat was ook mijn voorstel :)

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kijk topic van 501 tot 700 en 701 tot 901 zullen denk ik het meest gebruikt worden voor een laptops.. maar ook voor desktops. Hiervoor zou ik wel 4 topics aan houden .. maar 0-300 en 301-500 kunnen wel bijelkaar. En boven de 901 ook. Dan heb je 6 topics.

Het blijft trouwens gewoon een klote werkje voor de mods.. hoe je het ook wend of keerd. Het enige wat helpt is een goed strak beleid ...

Wanneer er iets gepost (template?) wordt niet volgens de regels.. en de post wordt gelijk verwijderd. Zo valt het nog enigzins te beheren.

[ Voor 15% gewijzigd door Falcon op 22-02-2007 10:45 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Ik heb in de startpost voorgesteld met € 400 te beginnen en met stappen van € 100 tot € 2.000 te gaan.

Minder kleine stappen mag ook, graag zelfs, maar dat opent wel de optie toch een eigen topic te starten. Wat te doen met de conflicterende CPU/VGA wensen? Dubbel stickies?

ARME AOW’er

• RoD
  • Niet online

RoD

Guardian Angel schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 10:48:
Ik heb in de startpost voorgesteld met € 400 te beginnen en met stappen van € 100 tot € 2.000 te gaan.
Zoveel topics? Dat is toch niet bij te houden? Of wil je graag dat mensen daar hun vragen dumpen?
Minder kleine stappen mag ook, graag zelfs, maar dat opent wel de optie toch een eigen topic te starten. Wat te doen met de conflicterende CPU/VGA wensen? Dubbel stickies?
Wat is er mis met een eigen topic? Imo kunnen stickies beter als basis dienen voor je systeem. En als je dan nog geld overhoudt of moet besparen voor jou budget dan moet je toch imo zelf wel in staat zijn om er een aanpassing op te doen.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Geef eens de definitie van "confilcterende CPU/VGA wensen? ..

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter

ARME AOW’er

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Yep, dat zou dit betekenen dat er in elke prijscategorie de volgende mogelijkheden moeten zijn

AMD Systeem met ATI
AMD Systeem met nVidea
Intel Systeem met Ati
Intel Systeem met nVidea

Doe je dat niet dan krijg je geheid eigen topics. Niets op tegen bij een bijzondere wens tenminste.

Een template lijkt me de dan nog meest ideale oplossing. Volgorde, indeling altijd gelijk, overzichtelijk en daarom snel te lezen.

ARME AOW’er

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat lijkt mij _bijzonder_ onzinnig. Een wens om persé AMD/Intel/Ati/Nvidia is bijna altijd totaal ongefundeerd. Dus het lijkt mij onzinnig om daarop in te spelen.
En zelf topics starten als je er nav de stickies niet uitkomt vind ik persoonlijk geen probleem. Er mag best ruimte zijn voor een eigen topic.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Guardian Angel schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:20:
Yep, dat zou dit betekenen dat er in elke prijscategorie de volgende mogelijkheden moeten zijn

AMD Systeem met ATI
AMD Systeem met nVidea
Intel Systeem met Ati
Intel Systeem met nVidea

Doe je dat niet dan krijg je geheid eigen topics. Niets op tegen bij een bijzondere wens tenminste.

Een template lijkt me de dan nog meest ideale oplossing. Volgorde, indeling altijd gelijk, overzichtelijk en daarom snel te lezen.
Dat lijkt me geen optie...

Voor het ene budget kun je misschien beter een AMD kopen, voor het andere budget een intel.. Zo ook met GFXkaarten...

• RoD
  • Niet online

RoD

Voor een TS die vraagt of ie beter een AMD of Intel kan kopen, of een Nvidia of Ati verwijs ik persoonlijk altijd naar www.tomshardware.com
Vaak zie je dan wel dat ze van dat "AMD vs. Intel" idee afstappen.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

[reactie op TS] Nee ik denk dat je niet zo ver moet gaan.

Iemand moet gewoon een zijn boodschappenlijst neer pleuren en andere gebruikers geven hier hun mening op. Mochten ze vragen hebben kunnen ze dit ook kwijt in dat topic.

Het topic wordt er niet beter op ..maar dat wordt het zowieso gewoon niet, want je blijft zitten met boodschappenlijstjes.

Ik zelf denk dat GoT goed moet nadenken of ze dit wel op GoT willen hebben. Ik vind zelf dat gebruikers op basis van wat er op GoT besproken wordt, zelf moeten kunnen bepalen of de 1 beter is dan de andere. Mochten ze hier dan nog een vraag over hebben kunnen ze die vraag gewoon stellen in het daarvoor bestemde subfora. (CPU in PMG bijvoorbeeld).

CSL blijft dan wel interresant voor complete desktops (Dell type X bijv.) en notebooks/laptops/tablets. Hier moeten geen zaken over zelfbouw desktops in besproken worden.

Hoe denken de mods van CSL hierover?

• RoD
  • Niet online

RoD

Iemand moet gewoon een zijn boodschappenlijst neer pleuren en andere gebruikers geven hier hun mening op. Mochten ze vragen hebben kunnen ze dit ook kwijt in dat topic.
Dat is natuurlijk tegen de regels die hier op GoT gelden, namelijk dat je zelf eerst inzet toont. Als het dan ook nog allemaal in die stickies gedumpt wordt zie ik persoonlijk de situatie er niet beter op worden dan dat het nu is. Zo werk je alleen maar meer "wat moet ik nemen" vragen in de hand.
Ik zie liever een discussie in die stickies, en als men zelf een aantal vragen nog heeft, daarvoor een topic te openen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Falcon schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:28:
Dit meen je toch niet?
CSL blijft dan wel interresant voor complete desktops (Dell type X bijv.) en notebooks/laptops/tablets. Hier moeten geen zaken over zelfbouw desktops in besproken worden.
Juist.

ARME AOW’er

• Turkish

Turkish

zhé germans

Stappen van 100€ of kleiner, iets zegt mij dat dit een onoverzichtelijk zooitje oplevert. Ik zou uitgaan van stuckies gebaseerd op de BBG systemen, met links naar de topics waarin die samengesteld zijn en daar gelijk al een aantal mogelijke verbeteringen onderzetten met de meerprijs. Zo kan je ook afvangen dat er allerlei losse topics gestart hoeven worden.

bijvoorbeeld het multimediasysteem van 1200€
mogelijke upgrades zijn dan bijvoorbeeld
meer RAM + xxx €
snellere CPU + xxx €
snellere GFX + xxx €

dan vang je dat imho overzichtelijker op dan met 10+ losse topics :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Ben ik met je eens. Eenzelfde soort concept werd ook al gehanteerd in [Algemeen] Belangrijke punten bij Core 2 Duo Gamesysteem

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Jij bent crew dus jij bepaalt wat wel en wat niet lijkt me.

Voor hen die zich geroepen voelen een opzetje te maken, leef je uit lijkt me.

ARME AOW’er

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Turkish schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:40:
Stappen van 100€ of kleiner, iets zegt mij dat dit een onoverzichtelijk zooitje oplevert. Ik zou uitgaan van stuckies gebaseerd op de BBG systemen, met links naar de topics waarin die samengesteld zijn en daar gelijk al een aantal mogelijke verbeteringen onderzetten met de meerprijs. Zo kan je ook afvangen dat er allerlei losse topics gestart hoeven worden.

bijvoorbeeld het multimediasysteem van 1200€
mogelijke upgrades zijn dan bijvoorbeeld
meer RAM + xxx €
snellere CPU + xxx €
snellere GFX + xxx €

dan vang je dat imho overzichtelijker op dan met 10+ losse topics :)
Ben alleen bang dat dat niet het geval is... Denk dat er op deze manier nogsteeds een hoop nieuwe topics ontstaan, omdat iedereen denkt dat zijn situatie specialer is...
Voor die topics ben ik toch voor een template...

• RoD
  • Niet online

RoD

Je zult altijd wel mensen houden die onterecht een topic openen. Maar ik denk dat je het op deze manier wel kan beperken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daarom zeg ik; doe het beiden...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Het zou natuurlijk mooi zijn als het e.e.a. aan de pricewatch (winkelmand) gekoppeld is dan wel gekoppeld kan worden. Als je een gebruiker via een link automatisch naar de pricewatch stuurt zal hij, hopelijk, daar verder kijken.

Eventueel zou dan zo'n winkelmandje weer naar het forum teruggekoppeld kunnen worden. Scheelt iedereen wat werk.

Voo wat betreft het geheugen, schiet me zomaar te binnen, lijkt het me handig om geen specifiek merk te nemen maar te verwijzen naar de QVL van de diverse fabrikanten.

ARME AOW’er

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik blijf erbij dat de boodschappenlijst-topics gewoon niet meer toegelaten moeten worden in CSL ... Zoals de naam al zegt Complete Systemen/Laptops. Geen zelfbouw dus!

Maar goed mocht het dus wel gewoon blijven dan liever met sticky topics en een goede mod die dit in de gaten houdt (wat overigens een k-job is). Zoals op de manier die nu besproken wordt.

Mods? Denk er goed bij naar dat CSL een stuk interresanter wordt zonder deze sticky topics of andere zelfbouw topics. Gewoon lekker lullen over een standaard Dell laptop.

- Welke problemen kom je tegen.. iemand anders ook? Oplossing?
- Ik heb net een supervette muis erbij gekocht... moet je zien past er precies bij..

Dit maakt een topic leuk .. en interresant voor eigenaren van zo'n Dell Laptop of <vul in> desktop/laptop.

[ Voor 43% gewijzigd door Falcon op 22-02-2007 12:49 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Falcon schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 12:44:
Ik blijf erbij dat de boodschappenlijst-topics gewoon niet meer toegelaten moeten worden in CSL ... Zoals de naam al zegt Complete Systemen/Laptops. Geen zelfbouw dus!

Maar goed mocht het dus wel gewoon blijven dan liever met sticky topics en een goede mod die dit in de gaten houdt (wat overigens een k-job is). Zoals op de manier die nu besproken wordt.

Mods? Denk er goed bij naar dat CSL een stuk interresanter wordt zonder deze sticky topics of andere zelfbouw topics. Gewoon lekker lullen over een standaard Dell laptop.

- Welke problemen kom je tegen.. iemand anders ook? Oplossing?
- Ik heb net een supervette muis erbij gekocht... moet je zien past er precies bij..

Dit maakt een topic leuk .. en interresant voor eigenaren van zo'n Dell Laptop of <vul in> desktop/laptop.
Mjah, je bouwt toch een compleet systeem... Zie wat dat betreft het probleem niet zo...

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

MikeyMan schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 12:49:
[...]

Mjah, je bouwt toch een compleet systeem... Zie wat dat betreft het probleem niet zo...
Nou de essentie is totaal anders en daarmee ook veel beter beheersbaar voor de mods. Bij zelfbouw heb je te maken met verschillende onderdelen. Deze verschillende onderdelen kunnen gewoon besproken worden in de daarvoor bestemde fora's.

Om dan een link te leggen wat het beste bij in jouw situatie/desktop past zou door deze fora's door de gebruiker zelf bedacht/gelinkt kunnen worden. Dit is toch het minste wat je zou moeten kunnen verwachten van een gebruiker?

Dit geld dan ook net zo goed voor het uitzoeken van een laptop. Je pakt het volgende erbij:

- maximaal Budget
- Specificaties/wensen
- Zoeken in de pricewatch of je kijkt naar de laptop topics in CSL. Hier kun je zien wat de specificaties zijn en zelfs wat de ervaringen ervan zijn.
- En natuurlijk voor de specificatie-onderdelen ga je kijken in de fora's (bijv. PMG) mocht je bijvoorbeeld willen weten of processor b.. beter is.

Als het bovenstaande aangehouden wordt dan krijg je geen zelfbouw topics meer.. want dit is niet nodig.. De gebruiker kan dan zelf dit prima bepalen. Maar de topics waar ervaringen/problemen instaan over die medion laptop blijven wel komen en dit is denk ik interresanter voor een gebruiker/bezoeker.. dan iemand zijn boodschappenlijstje.

Ik vind niet dat we al het werk voor een gebruiker weg moeten halen. Het heet niet voor niet Tweakers.net.

[ Voor 22% gewijzigd door Falcon op 22-02-2007 13:05 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, maar dan heb je het over een ander probleem; het gebrek aan een forum voor zelfbouwers van complete systemen... Lijkt me...

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

MikeyMan schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:08:
Goed, maar dan heb je het over een ander probleem; het gebrek aan een forum voor zelfbouwers van complete systemen... Lijkt me...
Nou eigenlijk niet.

Ik vind dat er helemaal niks (geen topic of geen forum) moet komen. Ik vindt dat je op basis van alle fora's van GoT zelf zou moeten kunnen uitmaken welke processor of geheugen erin moet zetten. Inclusief budget.. want daar is de pricewatch voor.

Mocht je er nog een leuke case erom hebben gezet kan je langs bij Casemodding forum.

Mocht het heel hard nodig om een topic te maken over een budget voor een zelfbouwcomputer. Dan zou ik in het forum Buyerzone een topic starten geheten "Help mij zoeken naar de goedkoopste hardware". Maar ik moet zeggen dat ik dit ook niet oke vindt, want dit kun je zelf prima terug vinden in de pricewatch

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Falcon schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:22:
[...]

Nou eigenlijk niet.

Ik vind dat er helemaal niks (geen topic of geen forum) moet komen. Ik vindt dat je op basis van alle fora's van GoT zelf zou moeten kunnen uitmaken welke processor of geheugen erin moet zetten. Inclusief budget.. want daar is de pricewatch voor.

Mocht je er nog een leuke case erom hebben gezet kun je weer terug bij Casemodding forum.

Mocht het heel hard nodig om een topic te maken over een budget voor een zelfbouwcomputer. Dan zou ik in het forum Buyerzone een topic starten geheten "Help mij zoeken naar de goedkoopste hardware". Maar ik moet zeggen dat ik dit ook niet oke vindt, want dit kun je zelf prima terug vinden in de pricewatch
Niet mee eens...
Ik kan me voorstellen dat er ook onder tweakers, vooral met (voor hun?) nieuwe hardware vragen zijn over de combinatie van spullen... En ik vind dat dat ook moet kunnen, zij het weloverwogen...

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

MikeyMan schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:24:
[...]

Niet mee eens...
Ik kan me voorstellen dat er ook onder tweakers, vooral met (voor hun?) nieuwe hardware vragen zijn over de combinatie van spullen... En ik vind dat dat ook moet kunnen, zij het weloverwogen...
Dus moet je je gaan afvragen welke vragen worden dan het meest gesteld.

Budget

Als het gaat om een goedkopere combi van zaken, dan vindt ik persoonlijk dat die persoon dat prima kan uitzoeken via de kennis in de diverse fora en de pricewatch.

Combi techniek

Past Processor bij Mobo... of iets anders... dan denk ik dat iemand dit prima zelf kan beantwoorden door naar de diverse Fora's te gaan. En mocht hij er echt niet uitkomen in het processor forum of in het mobo forum deze vraag mag stellen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Falcon schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:30:
[...]

Dus moet je je gaan afvragen welke vragen worden dan het meest gesteld.

Budget

Als het gaat om een goedkopere combi van zaken, dan vindt ik persoonlijk dat die persoon dat prima kan uitzoeken via de kennis in de diverse fora en de pricewatch.
daar ben ik het mee eens...
Combi techniek

Past Processor bij Mobo... of iets anders... dan denk ik dat iemand dit prima zelf kan beantwoorden door naar de diverse Fora's te gaan. En mocht hij er echt niet uitkomen in het processor forum of in het mobo forum deze vraag mag stellen.
Daarmee niet... Er zitten meer onderdelen in een computer dan geheugen en een processor... Vind dat daar wel ruimte voor moet zijn... Maar, nogmaals, beperkt...

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

MikeyMan schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:31:
[...]

daar ben ik het mee eens...

[...]

Daarmee niet... Er zitten meer onderdelen in een computer dan geheugen en een processor... Vind dat daar wel ruimte voor moet zijn... Maar, nogmaals, beperkt...
Kan ik inkomen, maar blijf bij mij mening dat een tweaker dan weer teveel helpt.

Nog mods die hun mening willen plaatsen? :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:31:
[...]
Er zitten meer onderdelen in een computer dan geheugen en een processor... Vind dat daar wel ruimte voor moet zijn... Maar, nogmaals, beperkt...
Wat valt er nu te vragen in CSL over een VGA kaart, Audio-kaart, HD etc?

Daar zijn notabene aparte fora voor.

ARME AOW’er

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Guardian Angel schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:35:
[...]

Snap je het verschil niet tussen het vergelijken van kaarten op pure prestaties en het inpassen van een kaart in een totaal systeem?
Denk dat daar de crux in deze zit...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Falcon schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:35:
[...]

Nog mods die hun mening willen plaatsen? :)
Goed punt, die zie ik hier veel te weinig...

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

MikeyMan schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:13:
[...]

Snap je het verschil niet tussen het vergelijken van kaarten op pure prestaties en het inpassen van een kaart in een totaal systeem?
Denk dat daar de crux in deze zit...
Wat is een totaal systeem dan? Een dell bedoel je dan? Dan kun je gewoon in een Dell <vul type in> topic vragen toch?

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51
Wat mij een goed idee lijkt is iedere keer als er een nieuwe pc is in de BBG gewoon voor alle gemaakte systemen een stucky aanmaken. Daar kun je dan terecht met je vragen als; "mijn budget is 50 euro hoger/lager, wat zal ik veranderen" Of als ik ipv AMD intel wil waar let ik dan op. Imho is de budget verdeling in de BBG goed genoeg om daar voor alle klassen te vinden wat je nodig hebt.
Laptops is een ander verhaal... misschien dat je daar voortaan ook een BBG aan kunt wijden eens in de zoveel tijd gezien de opkomende populariteit van laptops

PSN: DutchTrickle PVoutput

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:20

JHS

Splitting the thaum.

Persoonlijk verafschuw ik grote topics, het is niet alsof je daar nog iets terug in kan vinden :) . Misschien is het een mogelijkheid om een FAQ op te stellen vanuit een BBG achtig perspectief met verwijzingen naar al die andere topics die er al over zijn geweest. Dan zijn boodschappenlijst achtige topics alleen nog maar mogelijk als er werkelijk iets nieuws aan is. Ja, een heleboel gebruikers zullen denken dat dat voor hen nu net wel opgaat, maar dat soort topics zijn dan lijkt me te sluiten. Het lijkt me iniedergeval beter dan het samenvoegen van dat soort vragen in topics per budget, dat nodigt denk ik alleen maar meer uit voor het neerplempen van een vraag :) .

DM!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

JHS. Wat vindt jij van het idee waar MikeyMan, TS en ik discussie over hebben?

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Falcon: Ik denk dat je het wel heel erg beperkt als je geen ruimte meer biedt voor vragen rond het combineren van bepaalde onderdelen van zelfbouwsystemen. Ik kan me goed voorstellen dat er daaromtrend in CSL specifieke kennis zit die je in subfora over één onderdeel niet vind..

DM!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JHS schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:31:
Falcon: Ik denk dat je het wel heel erg beperkt als je geen ruimte meer biedt voor vragen rond het combineren van bepaalde onderdelen van zelfbouwsystemen. Ik kan me goed voorstellen dat er daaromtrend in CSL specifieke kennis zit die je in subfora over één onderdeel niet vind..
Daar doel ik ook op...

En van een template voor het stellen van systeemvragen? Vind je daarvan?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De ruimte is er wel, alleen wat meer verspreid over meerdere fora's. Het mooie hiervan is dat elk forum zijn eigen kennis erbij krijgt (dmv een topic die een gebruiker opent.. met daarin reacties/kennis van andere gebruikers).

Specifieke kennis in CSL zal alleen kennis zijn van bijv. Dell Desktop type X.. die altijd dat en dat probleem heeft. Ook waardevolle kennis, maar niet van toepassing op zelfbouw pc's

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

MikeyMan: Zoals gezegd denk ik dat je met een reeks FAQs op het gebied van samenstelsysteemvragen een boel van de vragen al simpelweg kant afsluiten met een verwijzing naar de FAQ. Dan denk ik niet dat voor de resterende gevallen een template een noodzaak is :) .

Maar ik denk dat een CSL moderator hier misschien zinniger dingen over kan zeggen :P .

edit:
Falcon: Dan heb je toch geen ruimte meer voor vragen rond de combinatie van producten? Het lijkt me tenminste niet dat je vragen gaat stellen over het combineren van een reeks producten in een subforum waarin één van die producten voorkomt.

[ Voor 28% gewijzigd door JHS op 22-02-2007 14:47 ]

DM!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JHS schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:46:
MikeyMan: Zoals gezegd denk ik dat je met een reeks FAQs op het gebied van samenstelsysteemvragen een boel van de vragen al simpelweg kant afsluiten met een verwijzing naar de FAQ. Dan denk ik niet dat voor de resterende gevallen een template een noodzaak is :) .

Maar ik denk dat een CSL moderator hier misschien zinniger dingen over kan zeggen :P .
Alleen doe je het dan meer andersom...

In het ene geval moet je als er al een topic misgegaan is, verwijzen naar de faq...

In het andere geval krijg je iets voor je neus aan de hand waarvan je een goed topic kunt maken...

Tis maar een voorstel natuurlijk ;)

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

MikeyMan: Maar in het laatste geval heb je die topics nog steeds, behalve dat ze dan in hetzelfde formaat, terwijl ik denk dat je ze misschien wel kan beperken :) . Ik geef toe dat je met mijn voorstel veel reactiever reageerd, maar op zich gaat dat ook goed in alle andere subfora :P .

DM!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

JHS schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:46:

edit:
Falcon: Dan heb je toch geen ruimte meer voor vragen rond de combinatie van producten? Het lijkt me tenminste niet dat je vragen gaat stellen over het combineren van een reeks producten in een subforum waarin één van die producten voorkomt.
Ik zou geen reden kunnen bedenken wat dit voor bezwaar zou hebben. Zorgt gelijk ook er voor dat het in de search beter vindbaar is.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:40:
[...]

Daar doel ik ook op...

En van een template voor het stellen van systeemvragen? Vind je daarvan?
Een goed voorbeeld voor systeemvragen is al opgesteld, waarbij de functies van de alinea's duidelijk worden neergezet. (CSL FAQ - voorbeeld systeemvraag) De goede topics komen vaak wel enigzins overeen met dit model, maar de mensen die een boodschappenlijstje dumpen zal het niet veel interesseren.

Het idee om de recente wat-moet-ik-kopen topics te linken in één topic om zo een overzicht te maken spreekt mij wel aan. We gaan er in elk geval werk van maken, bedankt voor alle imput so far. :)

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Falcon schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:50:
[...] Ik zou geen reden kunnen bedenken wat dit voor bezwaar zou hebben. Zorgt gelijk ook er voor dat het in de search beter vindbaar is.
Juist niet :) ? Je stelt een vraag over de combinatie van product X, Y en Z in het subforum betreffende X. Als iemand dat wil terugzoeken zal hij moeten zoeken in fora X, Y, Z en eigenlijk ook W voor het geval je dat product ook in je vergelijking meenam. Of begrijp ik je nu verkeerd?

DM!

• Turkish

Turkish

zhé germans

Guardian Angel schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:35:
[...]

in de andere fora worden losse vragen over het kopen van een los onderdeel zie VB en PMG ook niet gewaardeerd, zie als voorbeeld **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? ;)

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

JHS schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:56:
[...]
Juist niet :) ? Je stelt een vraag over de combinatie van product X, Y en Z in het subforum betreffende X. Als iemand dat wil terugzoeken zal hij moeten zoeken in fora X, Y, Z en eigenlijk ook W voor het geval je dat product ook in je vergelijking meenam. Of begrijp ik je nu verkeerd?
:) .. nee hoor, alleen zit ik op een ander niveau te denken.

Om het antwoord krijgen op de vraag of combi X, Y en Z goed is moet je te weten komen of de verbindingen tussen X, Y en Z mogelijk zijn/het beste zijn. Dit kun je naar mijn mening het beste gaan vragen waar ze dit weten. Namelijk in de verschillende fora's.

Waarom doe ik zo moeilijk? :) .. Nou dit komt omdat ik simpelweg denk dat er veel kennis in CSL gaat zitten ipv in de fora's waar het hoord. Net als dat er tegenwoordig heelveel grote topics zijn. Ze zijn totaal niet goed door zoekbaar of gestructureerd. Misschien een klein beetje offtopic.. maar ik denk wel dat dit ook mee mag genomen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon op 22-02-2007 15:27 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, maar nogmaals; als je weet of een onderdeel goed is; weet je nog niet of de combinatie wel goed is... Dat is ook niet de functie van de verschillende onderdeel-fora...

• RoD
  • Niet online

RoD

Hier ben ik het geheel mee eens. Ik vind dat er absoluut ruimte moet blijven om je specifieke vragen over hoe is dit systeem te stellen.
De stickies zoals aangedragen door Turkish waarin voor een bepaald budget een systeem opgesteld wordt met alternatieven lijkt mij een goede oplossing om voor jezelf een basis te hebben voor een samengesteld systeem.
En ik kan me goed voorstellen dat je niet in de specifieke fora je antwoord kunt vinden als je een combinatie van hardware opgesteld hebt. Hardware in combinatie met andere hardware is toch wel wat anders dan specifiek één onderdeel. Dus wmb heeft het forum CSL met zelfbouwtopics zeker wel bestaansrecht.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Turkish schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:05:
[...]

in de andere fora worden losse vragen over het kopen van een los onderdeel zie VB en PMG ook niet gewaardeerd, zie als voorbeeld **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? ;)
Ik bedoelde eigenlijk dat als men na het lezen in zo'n forum er ook niet uitkomt dat men daar dan de specifieke vraag moet stellen.

Welke? vragen zijn... brrrrrrrrr.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

RoD schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 18:40:
[...]

Hier ben ik het geheel mee eens. Ik vind dat er absoluut ruimte moet blijven om je specifieke vragen over hoe is dit systeem te stellen.
De stickies zoals aangedragen door Turkish waarin voor een bepaald budget een systeem opgesteld wordt met alternatieven lijkt mij een goede oplossing om voor jezelf een basis te hebben voor een samengesteld systeem.
En ik kan me goed voorstellen dat je niet in de specifieke fora je antwoord kunt vinden als je een combinatie van hardware opgesteld hebt. Hardware in combinatie met andere hardware is toch wel wat anders dan specifiek één onderdeel. Dus wmb heeft het forum CSL met zelfbouwtopics zeker wel bestaansrecht.
Dat is het mooie van een discussie. Meningen verschillen.

Maar ik vindt dat de CSL mods nu eindelijk eens knopen moeten gaan doorhakken. Wat gaan de CSL mods doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish

Turkish

zhé germans

De CSL mods zijn bezig om het probleem te ondervangen. We kunnen niet zomaar even knopen doorhakken ;)

Bovendien zijn de mods allemaal vrijwilligers met naast modereren ook nog andere verplichtingen

[ Voor 6% gewijzigd door Turkish op 23-02-2007 08:34 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste