Dat klopt. Maar er kunnen ook alternatieven aangegeven worden in een dergelijk topic. En er bestaat sowieso wel een soort van basis waarover iedereen het eens is. Uiteindelijk is het toch een afweging van prestaties per euro voor elk budget, iets waar niet eindeloos in te variëren is. Ik denk dat er wel wat zinnigs uit gaat komen.Falcon schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 07:59:
[...]
Dat is het mooie van een discussie. Meningen verschillen.
Dat begrijp ik en respecteer ikTurkish schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 08:32:
De CSL mods zijn bezig om het probleem te ondervangen. We kunnen niet zomaar even knopen doorhakken
Bovendien zijn de mods allemaal vrijwilligers met naast modereren ook nog andere verplichtingen
* Falcon wacht geduldig..
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Maar weer een kick.
Jan de Hoop zegt altijd "een kleine greep uit de ochtendbladen"
Ik hou het bij het geven van wat links uit de actieve CSL topics van de afgelopen 24 uur.
€ 600 PC samenstellen (mobo / processor / CPU cooler / HD )
€ 750 Allround/game pc voor max 750 euro
€ 750 Gaming Systeem 700-800 Euro
€ 800 HTPC Budget +/- € 800,-
€ 850 [Nieuw systeem] Allround pc +/- 850€
€ 850 Game / Produce systeem.
€ 850 Stil !! (game) systeem +/- 850
€ 1000 Allround PC toekomst gericht
€ 1100 Zoveelste Gamesysteem topic ~1100Euro
€ 1100 GamePC €1100,-
€ 1100 htpc/gamepc €1100
€ 1200 Nieuwe PC (±€1200)
€ 1400 \[BBG: mei 2007] High-end gamesysteem... graag wat tips!
€ 3000 game pc voor max 3000 euro
Ik hou het bij het geven van wat links uit de actieve CSL topics van de afgelopen 24 uur.
€ 1100 GamePC €1100,-
€ 1100 htpc/gamepc €1100
ARME AOW’er
Tsjah, het blijft storend...Guardian Angel schreef op zondag 20 mei 2007 @ 01:26:
Maar weer een kick.
€ 1100 GamePC €1100,-
€ 1100 htpc/gamepc €1100
Loop de topics eens door. Meestal is de CPU dezelfde, wijkt het MB nauwelijks af, kiest men veelal voor hetzelfde geheugen, is de VGA-kaart soms afwijhkend en is de kast altijd een eigen keuze.
Ik heb de afgelopen dagen een van de topicstarters via MSN (speciaal hiervoor geïnstalleerd) urenlang geholpen en nóg zijn er nog steeds vragen en blijft er vrijwel gelijk commentaar op komen.
Uitzonderingen daargelaten reageren dan ook nog eens relatief nieuwe gebruikers waardoor de indruk wordt gewekt dat zo'n topic toelaatbaar is.
Voor de BBG worden stevige topics geopend met leuke discussies waarin alle (on)mogelijkheden zijn te vinden. Die topics zijn nuttig én leuk om te lezen. Zeer leerzaam óók voor de heel wat meer gevorderde gebruiker.
Ik vraag me af in hoeverre je de genoemde topics nog als toelaatbaar zijn te zien. Ik ben in geen van die topics een vraag tegengekomen waarvan zonder al teveel moeite het antwoord is te vinden. Ze voegen niets toe behalve een hoop ergernis door reacties die soms gepost worden. Ja, je kunt ze links laten liggen maar soms is een wel gefundeerde reactie nodig om de geplaatste onzin te elimineren.
Op deze manier doorgaan haalt de zo vaak aangehaalde kwaliteit van GoT omlaag en maakt het opvoeren van een BBG bijna overbodig. Meen lest het en toch komen er reeds eerder beantwoorde vragen.
Nog strenger modereren is i.m.o. noodzakelijk.
Ik heb de afgelopen dagen een van de topicstarters via MSN (speciaal hiervoor geïnstalleerd) urenlang geholpen en nóg zijn er nog steeds vragen en blijft er vrijwel gelijk commentaar op komen.
Uitzonderingen daargelaten reageren dan ook nog eens relatief nieuwe gebruikers waardoor de indruk wordt gewekt dat zo'n topic toelaatbaar is.
Voor de BBG worden stevige topics geopend met leuke discussies waarin alle (on)mogelijkheden zijn te vinden. Die topics zijn nuttig én leuk om te lezen. Zeer leerzaam óók voor de heel wat meer gevorderde gebruiker.
Ik vraag me af in hoeverre je de genoemde topics nog als toelaatbaar zijn te zien. Ik ben in geen van die topics een vraag tegengekomen waarvan zonder al teveel moeite het antwoord is te vinden. Ze voegen niets toe behalve een hoop ergernis door reacties die soms gepost worden. Ja, je kunt ze links laten liggen maar soms is een wel gefundeerde reactie nodig om de geplaatste onzin te elimineren.
Op deze manier doorgaan haalt de zo vaak aangehaalde kwaliteit van GoT omlaag en maakt het opvoeren van een BBG bijna overbodig. Meen lest het en toch komen er reeds eerder beantwoorde vragen.
Nog strenger modereren is i.m.o. noodzakelijk.
ARME AOW’er
Misschien is het handig om in de topictitel van de BBG topics een budget te noemen...?
Onmogelijk, want de prijzen zijn altijd aan veranderingen onderhevig. Daarnaast staat de actuele prijs altijd in de BBG.
ARME AOW’er
De BBG budgets liggen toch min of meer vast?Guardian Angel schreef op zondag 20 mei 2007 @ 13:49:
Onmogelijk, want de prijzen zijn altijd aan veranderingen onderhevig. Daarnaast staat de actuele prijs altijd in de BBG.
De prijs in de topictitel leek me juist handig om te voorkomen dat mensen niet in het topic kijken...
De BBG topics hebben inderdaad een budget, maar wat helpt het als het budget in de topictitel gezet wordt? Als mensen de moeite zouden nemen om de stickies door te lezen, dan zouden ze uberhaubt geen "foute" topics openen.
Nou, misschien voorkom je ermee dat mensen denken "ow, ik heb geen workstation nodig, dus ik kijk daar niet"...RoD schreef op zondag 20 mei 2007 @ 13:59:
De BBG topics hebben inderdaad een budget, maar wat helpt het als het budget in de topictitel gezet wordt? Als mensen de moeite zouden nemen om de stickies door te lezen, dan zouden ze uberhaubt geen "foute" topics openen.
Het probleem is dat de meeste posters van dit soort topics vrij nieuw zijn en heel snel op volgende klikken bij het registreren.
Ook al zou je een nog zo duidelijke titel geven aan de sticky's zal het grootste deel van dat soort gebruikers gewoon een eigen topic starten, waarschijnlijk omdat ze zichzelf te belangrijk vinden.
Ze hebben geen interesse in een basis config of in de config van iemand anders, zij hebben een lijstje gemaakt en willen daar specifiek een reactie op. En dat krijgen ze ook vaak genoeg. Bijvoorbeeld dat laatste topic, game pc voor max 3000 euro , ik zag dat topic gisteravond voorbij komen en heb een TR aangemaakt, toen ben ik een post beginnen te typen met een reactie maar naa 4 woorden dacht ik bij mezelf 'waarom zou ik dit doen?' en drukte ik op alt-a. Maar zoals je kan zien zijn er genoeg mensen die zelfs hele configuraties samen gaan stellen (Viasco in "game pc voor max 3000 euro")
Wat imo beter zou helpen is als deze topics direct dicht gaan. Dat voorkomt ook het heropenen van exact hetzelfde topic omdat ze net een nuttige reply kregen waar ze op willen reageren e.d.
Als ze merken dat ze keihard een slotje krijgen als zij te lui zijn om even de sticky's door te lezen zullen ze na een tijdje wel snappen hoe het hier werkt. Juist omdat ze voor het openen van het topic voor een deel gewoon niets van de policy weten.
Als op deze manier hun neus even op de regels gedrukt wordt snappen ze achteraf ook wat fout was aan hun topic en doen ze het hopelijk de volgende keer beter.
Ook al zou je een nog zo duidelijke titel geven aan de sticky's zal het grootste deel van dat soort gebruikers gewoon een eigen topic starten, waarschijnlijk omdat ze zichzelf te belangrijk vinden.
Ze hebben geen interesse in een basis config of in de config van iemand anders, zij hebben een lijstje gemaakt en willen daar specifiek een reactie op. En dat krijgen ze ook vaak genoeg. Bijvoorbeeld dat laatste topic, game pc voor max 3000 euro , ik zag dat topic gisteravond voorbij komen en heb een TR aangemaakt, toen ben ik een post beginnen te typen met een reactie maar naa 4 woorden dacht ik bij mezelf 'waarom zou ik dit doen?' en drukte ik op alt-a. Maar zoals je kan zien zijn er genoeg mensen die zelfs hele configuraties samen gaan stellen (Viasco in "game pc voor max 3000 euro")
Wat imo beter zou helpen is als deze topics direct dicht gaan. Dat voorkomt ook het heropenen van exact hetzelfde topic omdat ze net een nuttige reply kregen waar ze op willen reageren e.d.
Als ze merken dat ze keihard een slotje krijgen als zij te lui zijn om even de sticky's door te lezen zullen ze na een tijdje wel snappen hoe het hier werkt. Juist omdat ze voor het openen van het topic voor een deel gewoon niets van de policy weten.
Als op deze manier hun neus even op de regels gedrukt wordt snappen ze achteraf ook wat fout was aan hun topic en doen ze het hopelijk de volgende keer beter.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
De meeste gebruikers zijn relatief nieuw en kijken überhaupt nergens naar. 
De wildgroei neemt ongekende vormen aan en met vakantiegeld en vakantiebaantjes in zicht wordt nu al het geld al uitgegeven. Trieste is dat de meesten uiteindelijk niet eens een nieuw systeem bestellen. Voor de grap heb ik dit eens nagekeken d.m.v. enkele posthistories.
De wildgroei neemt ongekende vormen aan en met vakantiegeld en vakantiebaantjes in zicht wordt nu al het geld al uitgegeven. Trieste is dat de meesten uiteindelijk niet eens een nieuw systeem bestellen. Voor de grap heb ik dit eens nagekeken d.m.v. enkele posthistories.
ARME AOW’er
Nouja, een workstation focust zich vaak ook op andere dingen dan een game pc. Het is niet alleen het budget wat de setup van een pc bepaald.MikeyMan schreef op zondag 20 mei 2007 @ 14:12:
[...]
Nou, misschien voorkom je ermee dat mensen denken "ow, ik heb geen workstation nodig, dus ik kijk daar niet"...
Dat valt mij ook op. Je ziet ook geregeld dat -nadat er advies gegeven is- de TS komt melden dat ie toch nog maar even 2 maandjes wacht.Guardian Angel schreef op zondag 20 mei 2007 @ 14:17:
De meeste gebruikers zijn relatief nieuw en kijken überhaupt nergens naar.
[ Voor 44% gewijzigd door RoD op 20-05-2007 14:21 ]
Zelf zit ik trouwens ook na te denken over de aanschaf van een tablet. Maar als ik dan denk aan de reacties uit de meeste wat moet ik nemen topics en na een beetje de topics over nieuwe laptops e.d. uit de search door te lezen weet ik dat het geen nut heeft om in CSL daar een topic over te openen.
En dat vind ik dan toch vrij jammer, dat je niet gewoon op een redelijk niveau over een aankoop kan discussiëren zoals wel de bedoeling is.
En dat vind ik dan toch vrij jammer, dat je niet gewoon op een redelijk niveau over een aankoop kan discussiëren zoals wel de bedoeling is.
Waarom heeft dat geen nut? Waarom kun je niet op redelijk niveau discussiëren? Het lijkt mij juist wenselijk als er goede topics geopend wordt waar op niveau gediscussiëerd kan worden, in plaats van dat er topics geopend worden met "is dit goed?"fsfikke schreef op zondag 20 mei 2007 @ 14:25:
Zelf zit ik trouwens ook na te denken over de aanschaf van een tablet. Maar als ik dan denk aan de reacties uit de meeste wat moet ik nemen topics en na een beetje de topics over nieuwe laptops e.d. uit de search door te lezen weet ik dat het geen nut heeft om in CSL daar een topic over te openen.
Ik ben het met GA eens, het enige nut dat ik in CSL zie met dit soort topics is dat ze de rest van HW een beetje schoon houden. Daar worden 'wat moet ik kopen' topics heel snel dichtgegooid en imho zou het niet verkeerd zijn dit ook te doen met CSL. Mensen lijken totaal geen moeite te doen en de vragen die erin voorkomen zijn zo makkelijk te vinden. Iedere tweaker moet toch wel in staat zijn benches te lezen van diverse chipsets en kijken wat in zijn/haar geval het beste is.
Omdat de reacties zo voorspelbaar zijn. De meeste reacties kan ik zelf bedenken en heb ik zelf ook bedacht. Ik denk dat het 'probleem' eerder bij mij ligt. Zonder nu al te onbescheiden te klinken denk ik dat CSL voor een doelgroep bedoeld is die iets minder bedreven is met het samenstellen van PC's.RoD schreef op zondag 20 mei 2007 @ 14:27:
[...]
Waarom heeft dat geen nut? Waarom kun je niet op redelijk niveau discussiëren? Het lijkt mij juist wenselijk als er goede topics geopend wordt waar op niveau gediscussiëerd kan worden, in plaats van dat er topics geopend worden met "is dit goed?"
Ik heb in aanloop naar m'n keuze zelf een hoop onderzoek gedaan, reviews bekeken e.d.
Een topic kan misschien wat laatste kleine vragen beantwoorden maar een grotere discussie over het nut van bepaalde zaken kan ik denk ik beter op een specifiek forum stellen. (gottabemobile is bijvoorbeeld een forum vooral voor tablet PC's)
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik zit er aan te denken om CSL uit m'n AT te halen. Dan is het iig minder storend.
Verwijderd
Dit is ook echt de enige reden dat ik CSL nauwelijks lees, en er al helemaal niet in post. Ondermaatste topics met ondermaatse reacties.
Als voorbeeld het hele gezever over voedingen: bij ongeveer elk topic komt de reactie dat je een zwaardere voeding nodig hebt, terwijl dat in 3/4 van de gevallen pure bullshit is.
Vergelijk trouwens ook de reacties is tussen CSL en bv. PRG. Het aantal reacties van slechts een regel is in CSL véél groter. Niet dat die allemaal slecht zijn, maar het is wel een duidelijk symptoom.
Ik denk dat een stuk strenger zijn wel heel wat zou helpen, en het niveau terug een beetje op kan krikken. En als je daar wat users mee verliest, heel spijtig, maar het blijft een forum voor mensen die toch iets van computers weten, of hun best doen om er over te leren. En die users zal je echt niet afschrikken door wat strenger te zijn.
Als voorbeeld het hele gezever over voedingen: bij ongeveer elk topic komt de reactie dat je een zwaardere voeding nodig hebt, terwijl dat in 3/4 van de gevallen pure bullshit is.
Vergelijk trouwens ook de reacties is tussen CSL en bv. PRG. Het aantal reacties van slechts een regel is in CSL véél groter. Niet dat die allemaal slecht zijn, maar het is wel een duidelijk symptoom.
Ik denk dat een stuk strenger zijn wel heel wat zou helpen, en het niveau terug een beetje op kan krikken. En als je daar wat users mee verliest, heel spijtig, maar het blijft een forum voor mensen die toch iets van computers weten, of hun best doen om er over te leren. En die users zal je echt niet afschrikken door wat strenger te zijn.
Ik ben het daar helemaal mee eens. Ik zou ook graag zien dat in CSL (nog) veel strenger gemodereerd gaat worden. De users die daar beginnen gaan immers daarna ook uitwaaieren over de rest van GoT. Daarnaast is het best wel schokkend als iets meer die-hard Gotters daar blijkbaar geen topic meer willen openen omdat het niveau te laag is.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Ik ben toch wel heel erg benieuwd wat er achter de schermen gebeurt. Het is wel stil vanuit de crew.
ARME AOW’er
De crew (althans, ik wel) is waarschijnlijk even met een aantal zaken buiten GoTGuardian Angel schreef op zondag 20 mei 2007 @ 22:10:
Ik ben toch wel heel erg benieuwd wat er achter de schermen gebeurt. Het is wel stil vanuit de crew.
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Verwijderd
CSL is idd een rommelbak subforum.
De oplossingen die zouden kunnen werken zijn idd al aangehaald.
Maak gewoon langlopende grote topics voor systemen in bepaalde price brackets. Ok, daar zal veel door elkaar gepost worden, maar andere topics bewijzen dat het kan.
Denk bvb aan 'Het grote playstation 3 topic'. Daar worden ook discussies door elkaar gevoerd (dus de verhaallijnen zijn allemaal losse stukken) maar het werkt wel. Dit moet zéker werken voor CSL topics, omdat er in feite nog minder moet gezegd worden en de replies veel minder diep gaan. Met andere woorden, het zou in CSL beter werken en meer op zijn plaats dan in bvb 'Het grote playstation 3 topic' waar het toch soms minder goed werkt.
Dit vermijdt tientallen topics die meestal nog geen eerste pagina halen. Zet die allemaal samen en het wordt echt niet moeilijker om de vragen en replies te volgen. Daarenboven geldt dat systemen in prijsklassen vaak op elkaar zullen gelijk. (hoeveel keuze is er nu werkelijk). En dat de besproken systemen stillaan evolueren tot 'default' setups waar hier en daar naar keuze nog een kleine verandering kan worden besproken, naar eigen voorkeur. Een kleine verandering bespreken op een door ervaring en kennis gegroeid basissysteem neemt nog minder plaats in beslag, en zorgt voor minder nutteloze herhaling (immers de C2D, ram en zo kan bvb hetzelfde blijven. Eventueel bvb alleen nog een kleine vraag over een geluidskaart of zo).
Moraal: een systeem zal telkens binnen zo een topic consolideren naar een vaste setup (zeker als de grenzen vrij strikt zijn) en dat zal op z'n beurt in de loop van de tijd mee-evolueren al naar gelang de hardware evolueert.
Op de duur krijg je dan zo een beeld:
Het grote zelfbouw pc topic: 400-500 euro - deel XXIV
Het grote zelfbouw pc topic: 200-300 euro - deel VI
Het grote zelfbouw pc topic: 600-700 euro - deel XVI
Het grote zelfbouw pc topic: 1000-1200 euro - deel VIII
Het grote zelfbouw pc topic: 1800-2200 euro - deel IX
Elk topic kan door één hardware liefhebber gestart worden, iemand met kennis van zaken (en zo zijn er daar wel genoeg), die evenwichtig is en niet te puberaal qua hardware keuzes en leuzes en uitroepen. Eventueel kan daar zelfs een passende up to date topic start bij horen. (hoeft niet, kan). Zo werkt het in verschillende subfora, en een dergelijk topic on the rail houden vraagt redelijk wat energie van de starter (startpost). Maar het maakt de dingen overzichtelijker, aangenamer, minder frustratie opwekkend. En voor de mods waarschijnlijk gemakkelijker te modden.
Uiteraard horen los hiervan nog wel de standaard topics te komen die bvb één laptop, of één hp bespreken.
Het grote sony vaio, enz... Je kent ze wel.
In FG werkt het idd ook goed op die manier. (welke cam onder 250 euro, welke cam van 250-500 euro, enz.... met daarnaast de gewone topics per cam, net zoals in PSGG er verschillende topics lopen per apparaat of per apparaat familie)
Dit is nog altijd anders dan de BBG (die in mijn ogen vrij overbodig is). Het is een dynamisch veranderende setup, door gebruikers in beweging gehouden en beoordeeld. De BBG wordt meestal door één of andere hooggeplaatste nerd in elkaar gezet en opgelegd aan het forum.
De meest onzinnige dingen worden daarin soms aangeraden, onder het tweakervaandel van veel geld uitgeven voor soms nutteloze extra's. Omdat een merk zoveel beter zou zijn, of omdat iedereen wel een 7.1 XFI nodig heeft ipv onboard sound. Ze zijn er vaak over, te tweakerisch, en brengen de hoofden van de argeloze kopers te veel op hol, ze worden te gefixeerd over dingen die ze eigelijk niet nodig hebben, maar ze beseffen het zelf niet. Een dynamisch topic zou veel beter aan de real life situaties voldoen.
Tot zover mijn twee centjes
De oplossingen die zouden kunnen werken zijn idd al aangehaald.
Maak gewoon langlopende grote topics voor systemen in bepaalde price brackets. Ok, daar zal veel door elkaar gepost worden, maar andere topics bewijzen dat het kan.
Denk bvb aan 'Het grote playstation 3 topic'. Daar worden ook discussies door elkaar gevoerd (dus de verhaallijnen zijn allemaal losse stukken) maar het werkt wel. Dit moet zéker werken voor CSL topics, omdat er in feite nog minder moet gezegd worden en de replies veel minder diep gaan. Met andere woorden, het zou in CSL beter werken en meer op zijn plaats dan in bvb 'Het grote playstation 3 topic' waar het toch soms minder goed werkt.
Dit vermijdt tientallen topics die meestal nog geen eerste pagina halen. Zet die allemaal samen en het wordt echt niet moeilijker om de vragen en replies te volgen. Daarenboven geldt dat systemen in prijsklassen vaak op elkaar zullen gelijk. (hoeveel keuze is er nu werkelijk). En dat de besproken systemen stillaan evolueren tot 'default' setups waar hier en daar naar keuze nog een kleine verandering kan worden besproken, naar eigen voorkeur. Een kleine verandering bespreken op een door ervaring en kennis gegroeid basissysteem neemt nog minder plaats in beslag, en zorgt voor minder nutteloze herhaling (immers de C2D, ram en zo kan bvb hetzelfde blijven. Eventueel bvb alleen nog een kleine vraag over een geluidskaart of zo).
Moraal: een systeem zal telkens binnen zo een topic consolideren naar een vaste setup (zeker als de grenzen vrij strikt zijn) en dat zal op z'n beurt in de loop van de tijd mee-evolueren al naar gelang de hardware evolueert.
Op de duur krijg je dan zo een beeld:
Het grote zelfbouw pc topic: 400-500 euro - deel XXIV
Het grote zelfbouw pc topic: 200-300 euro - deel VI
Het grote zelfbouw pc topic: 600-700 euro - deel XVI
Het grote zelfbouw pc topic: 1000-1200 euro - deel VIII
Het grote zelfbouw pc topic: 1800-2200 euro - deel IX
Elk topic kan door één hardware liefhebber gestart worden, iemand met kennis van zaken (en zo zijn er daar wel genoeg), die evenwichtig is en niet te puberaal qua hardware keuzes en leuzes en uitroepen. Eventueel kan daar zelfs een passende up to date topic start bij horen. (hoeft niet, kan). Zo werkt het in verschillende subfora, en een dergelijk topic on the rail houden vraagt redelijk wat energie van de starter (startpost). Maar het maakt de dingen overzichtelijker, aangenamer, minder frustratie opwekkend. En voor de mods waarschijnlijk gemakkelijker te modden.
Uiteraard horen los hiervan nog wel de standaard topics te komen die bvb één laptop, of één hp bespreken.
Het grote sony vaio, enz... Je kent ze wel.
In FG werkt het idd ook goed op die manier. (welke cam onder 250 euro, welke cam van 250-500 euro, enz.... met daarnaast de gewone topics per cam, net zoals in PSGG er verschillende topics lopen per apparaat of per apparaat familie)
Dit is nog altijd anders dan de BBG (die in mijn ogen vrij overbodig is). Het is een dynamisch veranderende setup, door gebruikers in beweging gehouden en beoordeeld. De BBG wordt meestal door één of andere hooggeplaatste nerd in elkaar gezet en opgelegd aan het forum.
De meest onzinnige dingen worden daarin soms aangeraden, onder het tweakervaandel van veel geld uitgeven voor soms nutteloze extra's. Omdat een merk zoveel beter zou zijn, of omdat iedereen wel een 7.1 XFI nodig heeft ipv onboard sound. Ze zijn er vaak over, te tweakerisch, en brengen de hoofden van de argeloze kopers te veel op hol, ze worden te gefixeerd over dingen die ze eigelijk niet nodig hebben, maar ze beseffen het zelf niet. Een dynamisch topic zou veel beter aan de real life situaties voldoen.
Tot zover mijn twee centjes
Misschien dat het idee van alvi nog best goed gaat werken. Naar mijn idee zou er overigens best ruimte kunnen zijn voor topics als [Nieuw PC] Stille high-end Game PC ± €2600. Topics waar in ieder geval veel tijd gestoken wordt, met ruimte voor discussie.
Heel wat beter dan dit in ieder geval:
Verwijderd in "game pc voor max 3000 euro"
Verwijderd in "beste game pc"
Verwijderd in "Game PC"
Heel wat beter dan dit in ieder geval:
Verwijderd in "game pc voor max 3000 euro"
Verwijderd in "beste game pc"
Verwijderd in "Game PC"

And I'm the only one and I walk alone.
Tja, dat zei ik dus al in mijn startpost.Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 02:40:
... div. topics....
Het door jou aangehaalde topic is heel wat positiever maar in de basis en ondanks de zeer uitgebreide topicstart toch een topic dat op het randje balanceert.
Het is dat de TS daar zo goed zijn best doet en op vrijwel elk voorstel doordacht commentaar geeft dat de wat "mindere posters" uit dat topic wegblijven.
Het is een topic waar plezier aan te beleven is én nuttig omdat vrijwel alle opties aan de orde komen.
ARME AOW’er
De BBG is juist fantastisch, en het belangrijkste argument om al die irritante topics meteen ramstrak dicht te gooien (of misschien zelfs trashen, want dan roept de volgende gup tenminste niet 'jamaar hij postte ook zo').Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 02:40:
De meest onzinnige dingen worden daarin soms aangeraden, [...]
In de BBG staat namelijk uitgelegd waarom voor componenten is gekozen.
De gebruiker kan daarvan niet alleen leren wat hij moet kopen; het is veel belangrijker dat uit de argumentatie blijkt hoe je componenten uitzoekt.
Er wordt ook duidelijk gemaakt op welke punten er onderscheid is tussen componenten en er dus iets te kiezen valt. Met die keuzes mag van mij een Tweaker geacht worden het verder wel in zijn eentje te kunnen oplossen.
In deeze zin staan drie fauten
We zijn weer bijna twee weken verder en het is nog steeds angstig stil vanuit de crew.
Allround PC circa € 850
nieuwe pc
Juiste configuratie?
[Game PC] MAX €1000
Bouwen van Media Center voor ± €1200,-
PC voor €600 á €700
pc samengesteld, is dit ok?
Game Computer ~€1200
All Around Computer 500,-
< €600,- Game en Overclock PC
Nieuwe game PC
GamePC €1100,-
[NIEUWE PC] +/- €800 zonder scherm
[Nieuw systeem] Allround pc +/- 850€
Nieuw Systeem inc. Monitor \[€+/-1300]
Gemiddelde Game computer prijs +/- € 750
Werkstation + game mogelijkheid voor flexibel budget
Beest Systeem Max. 1500 euro
Nieuw office systeem \[€700]
Op een enkele uitzondering na, gaan topics (dit zijn niet per se de bovenstaande) meestal over wat men nu moet nemen:
CPU
E6600 of 6420
Moederbord
P5K of P5B
Geheugen
5300 of 6400
VGA
2950 OF 8800
HD
Seagate 7200.10 of Samsung/WD
enz.
Beste mensen, dát kan toch niet de bedoeling zijn?
Een aantal posters doen, VERPLICHT, hun uiterste best om een goede startpost te maken en meestal is er eigenlijk wel heel erg weinig op de systemen aan te merken. Waar doen zij nu hun best voor? Alleen om de regels na te leven?
De vragen die dan gesteld worden zijn al zo vaak gesteld dat het inhoudelijk reageren leidt tot telkens weer hetzelfde antwoord. Je kunt een standaardreactie onder een knop zetten et voila, wéér een gebruiker die zich gesteund voelt in zijn keus.
Zonde van de energie die een goedwillende gebruiker aan zijn topic besteedt, zonde van de energie die anderen besteden aan een al of niet uitgebreide reactie. Zonde van de energie die een vrij nieuwe gebruiker besteedt aan het neerplempen van een reactie zoals "ik zou een 8800GTS nemen".
Het e.e.a. moet i.m.o. hoognodig eens op de schop. Wie de oplossing weet mag het mij vertellen al heb ik het idee dat niemand het nu nog weet.
Allround PC circa € 850
nieuwe pc
Juiste configuratie?
[Game PC] MAX €1000
Bouwen van Media Center voor ± €1200,-
PC voor €600 á €700
pc samengesteld, is dit ok?
Game Computer ~€1200
All Around Computer 500,-
< €600,- Game en Overclock PC
Nieuwe game PC
GamePC €1100,-
[NIEUWE PC] +/- €800 zonder scherm
[Nieuw systeem] Allround pc +/- 850€
Nieuw Systeem inc. Monitor \[€+/-1300]
Gemiddelde Game computer prijs +/- € 750
Werkstation + game mogelijkheid voor flexibel budget
Beest Systeem Max. 1500 euro
Nieuw office systeem \[€700]
Op een enkele uitzondering na, gaan topics (dit zijn niet per se de bovenstaande) meestal over wat men nu moet nemen:
CPU
E6600 of 6420
Moederbord
P5K of P5B
Geheugen
5300 of 6400
VGA
2950 OF 8800
HD
Seagate 7200.10 of Samsung/WD
enz.
Beste mensen, dát kan toch niet de bedoeling zijn?
Een aantal posters doen, VERPLICHT, hun uiterste best om een goede startpost te maken en meestal is er eigenlijk wel heel erg weinig op de systemen aan te merken. Waar doen zij nu hun best voor? Alleen om de regels na te leven?
De vragen die dan gesteld worden zijn al zo vaak gesteld dat het inhoudelijk reageren leidt tot telkens weer hetzelfde antwoord. Je kunt een standaardreactie onder een knop zetten et voila, wéér een gebruiker die zich gesteund voelt in zijn keus.
Zonde van de energie die een goedwillende gebruiker aan zijn topic besteedt, zonde van de energie die anderen besteden aan een al of niet uitgebreide reactie. Zonde van de energie die een vrij nieuwe gebruiker besteedt aan het neerplempen van een reactie zoals "ik zou een 8800GTS nemen".
Het e.e.a. moet i.m.o. hoognodig eens op de schop. Wie de oplossing weet mag het mij vertellen al heb ik het idee dat niemand het nu nog weet.
ARME AOW’er
Ik heb het nut van <insert eigen samengestelde pc voor bedrag X voor doeleinde Y> topics nooit begrepen. Het samenstellen van een PC is het laatste stapje wat je imho zelf moet kunnen doen nadat je al een boel hebt uitgezocht over de prestaties en kwaliteiten van de onderdelen. En daarvoor kan je prima terecht in andere subfora, en dat moet in principe voldoende zijn om een keuze te maken.
Wat imho wel past in CSL zijn de notebook discussie topics, verzameltopics over systemen met specifieke eisen en complete systemen die al door fabrikanten zijn samengesteld.
Ik vraag me dus af wat serieus de meerwaarde is van de topics over zelf samengestelde systemen, aangezien het vooral topics zijn die alleen waarde hebben voor de persoon zelf, maar nauwelijks tot geen algemene toegevoegde waarde hebben.
Wat imho wel past in CSL zijn de notebook discussie topics, verzameltopics over systemen met specifieke eisen en complete systemen die al door fabrikanten zijn samengesteld.
Ik vraag me dus af wat serieus de meerwaarde is van de topics over zelf samengestelde systemen, aangezien het vooral topics zijn die alleen waarde hebben voor de persoon zelf, maar nauwelijks tot geen algemene toegevoegde waarde hebben.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Ik heb deze discussie eerder gemist, maar het geeft wel mijn gevoel weer. Er zitten een aantal hele leuke en interessante topics in CSL, en heel veel bagger. Ik heb bijvoorbeeld heel veel aan de MSI s2xx topics gehad voordat ik zo'n s271 bakkie kocht, en beantwoord nu ook met plezier vragen van andere geinteresseerden.
Maar de topics waar GA zich aan ergert zijn inderdaad vaak te triest voor woorden. Geen greintje eigen inzet. Het zijn heel vaak mensen die voor het eerst op GoT komen, en daarna waarschijnlijk nooit meer terugkomen.
Zou het niet mogelijk zijn om een onderdeel als CSL wel zichtbaar te maken voor iedereen, maar pas postrechten te geven als je 10-20 posts hebt op GoT? Half als SG dus. Dan zeef je de eenmalige bezoekers en vakantiegeldverbrassers er in ieder geval uit, en kunnen de Mods ook even ademhalen
.
Maar de topics waar GA zich aan ergert zijn inderdaad vaak te triest voor woorden. Geen greintje eigen inzet. Het zijn heel vaak mensen die voor het eerst op GoT komen, en daarna waarschijnlijk nooit meer terugkomen.
Zou het niet mogelijk zijn om een onderdeel als CSL wel zichtbaar te maken voor iedereen, maar pas postrechten te geven als je 10-20 posts hebt op GoT? Half als SG dus. Dan zeef je de eenmalige bezoekers en vakantiegeldverbrassers er in ieder geval uit, en kunnen de Mods ook even ademhalen
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik heb even zitten turven. De laatste 14 dagen zijn er 71 topics gesloten en het hadden er een stuk of 30 meer kunnen/mogen/moeten zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door Guardian Angel op 03-06-2007 07:32 ]
ARME AOW’er
Verwijderd
Ik kan niet anders zeggen dat ik het hier mee eens ben. Er komen gewoon teveel slecht onderbouwde en irritante post's over nieuwe pc's die mensen willen aanschaffen. Soms heb ik ook het idee dat ze WEL weten wat ze willen en alleen maar willen patsen (of iets dergelijks)
Van de posts die GA aanhaalt komt zo ongeveer de helft van users die boven de 10-20 posts zitten, dus daar los je het probleem niet echt mee op; het wordt enkel wat minder groot.gambieter schreef op zondag 03 juni 2007 @ 01:38:
Zou het niet mogelijk zijn om een onderdeel als CSL wel zichtbaar te maken voor iedereen, maar pas postrechten te geven als je 10-20 posts hebt op GoT? Half als SG dus. Dan zeef je de eenmalige bezoekers en vakantiegeldverbrassers er in ieder geval uit, en kunnen de Mods ook even ademhalen.
Daarnaast erger ik me ook aan de mensen die na een slotje gewoon weer een nieuw topic openen, terwijl er in het ergste geval helemaal niets aan hun topic veranderd is.
Het beleid moet gewoon anders en wat mij betreft gooien ze alle topics dicht, of er nou weinig tijd of veel tijd in een topic gestoken is, net zoals bijvoorbeeld in VB gedaan wordt.
Het onderbrengen in een aantal grote topics zou dan beter kunnen werken, zolang het niet een gewoonte wordt in een dergelijk topic enkel een boodschappenlijstje te dumpen en vragen of het wat is.
Misschien dat er extra mod kracht moet komen. Blijkbaar heeft de crew het te druk om het effectief te kunnen aanpakken, gebaseerd op Thandor in "[CSL] Nieuw systeem samengesteld", en dat is nu al 2 week geleden.
Dat is leuk en aardig, maar als je het topic doorleest dan duurt dit nu al vrij lang. Sterker nog ik heb niet het idee dat er veel is verbeterd sinds eind februari, toen aangegeven was dat jullie ermee aan de slag gingen. Anders wordt het misschien tijd om 't stokje door te geven of wellicht er toch even wat tijd voor te maken. Ik kan namelijk voorstellen dat 't continue sluiten van de topics (waarna er weinig verbetering optreedt) na een tijdje ook nogal saai wordtThandor schreef op zondag 20 mei 2007 @ 22:20:
[...]
De crew (althans, ik wel) is waarschijnlijk even met een aantal zaken buiten GoT. Zodra ik tijd heb zal ik uiteraard reageren.
[ Voor 20% gewijzigd door Hoedje op 03-06-2007 11:28 ]
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
De startpost dateert van 22.8.2006
Ik denk dat de moderators het te druk hebben met andere dingen en niet aan hun verplichtingen als moderator kunnen voldoen. Dat kan gebeuren maar dan zou een vers blik moddertorren opentrekken die wél de tijd hebben een eenvoudige én snelle oplossing zijn.
Er zijn immers veel "regulars" die binnen een paar minuten een TR kunnen maken.

Ik denk dat de moderators het te druk hebben met andere dingen en niet aan hun verplichtingen als moderator kunnen voldoen. Dat kan gebeuren maar dan zou een vers blik moddertorren opentrekken die wél de tijd hebben een eenvoudige én snelle oplossing zijn.
Er zijn immers veel "regulars" die binnen een paar minuten een TR kunnen maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 03-06-2007 11:37 ]
ARME AOW’er
Hmmm, maar dan zouden die 'moderators' wel erg snel ingewerkt moeten worden. Zelf denk ik dat 4 nieuwe moderators een beetje teveel van het goede is. Hou het dan met 1 a 2, maar ja dan is CSL wel heel druk bezet qua moderators.Guardian Angel schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:36:
De startpost dateert van 22.8.2006![]()
* Outerspace meldtEr zijn immers veel "regulars" die binnen een paar minuten een TR kunnen maken.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Hoe lang moet je ingewerkt worden om bijv. alleen de regels te kennen, een topicstart en het vervolg in te schatten en een slot te fabriceren? Een minuuut of 5?
Het enige dat ontbreekt zijn de rechten anders zou het zo opgelost zijn.
ARME AOW’er
Ja, iemand die hier wat langer rondloopt zou wel moeten weten hoe en wat van het modschap, en dan hoef je dat nog niet eens geweest te zijn. Vinkje bij 'sluit topic' met wat vriendelijke woorden richting een FAQ en klaar ben jeGuardian Angel schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:45:
Hoe lang moet je ingewerkt worden om bijv. alleen de regels te kennen, een topicstart en het vervolg in te schatten en een slot te fabriceren? Een minuuut of 5?
Het enige wat ontbreekt zijn de rechten anders zou het zo opgelost zijn.
Tsjah, ik vind eigenlijk ook dat als moderators hun subforum niet goed kunnen bijhouden ze gewoon plaats moeten maken voor users die dat wel kunnen. Ik realiseer me dat het vrijwilligers werk is, maar ik zie zoveel crew mensen schermen met het feit dat ze geen tijd hebben, tsjah.... trek dan je conclusies die de community ten goede komen en het (sub) forum op het juiste niveau houden.
Om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien.
[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 03-06-2007 11:49 ]
Een of meerdere light-mods specifiek voor CSL en dit soort topics is misschien ook het overwegen waard.
ARME AOW’er
Even wat tegengas geven. Bij het sluiten hoort ook een goede sluitmessage, met redenen en verwijzingen (FAQ, stickies etc). Die slotjes worden vaak heel netjes gedaan, waardoor er een kans is dat de nieuweling toch beter gaat bijdragen aan GoT
.
Extra mods zou betekenen dat er wel erg veel rondlopen in CSL.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Klopt. Ik heb het dan ook niet over extra mods.gambieter schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:56:
gambieter schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:56:
Even wat tegengas geven. Bij het sluiten hoort ook een goede sluitmessage, met redenen en verwijzingen (FAQ, stickies etc). Die slotjes worden vaak heel netjes gedaan, waardoor er een kans is dat de nieuweling toch beter gaat bijdragen aan GoT.

Ik heb gekeken naar data en wie een topic sloot. Is een aanrader.
[ Voor 75% gewijzigd door Guardian Angel op 03-06-2007 11:58 ]
ARME AOW’er
Zoals bijna altijd met vrijwilligerswerk: vrijwillig != vrijblijvend, maw je hebt wel verplichtingen.Gunner schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:48:
Tsjah, ik vind eigenlijk ook dat als moderators hun subforum niet goed kunnen bijhouden ze gewoon plaats moeten maken voor users die dat wel kunnen. Ik realiseer me dat het vrijwilligers werk is, maar ik zie zoveel crew mensen schermen met het feit dat ze geen tijd hebben, tsjah.... trek dan je conclusies die de community ten goede komen en het (sub) forum op het juiste niveau houden.
Natuurlijk kan het voorkomen dat je als vrijwilliger tijdelijk niet aan je verplichtingen kan voldoen, maar daarvoor dien je dan een oplossing te vinden zodat dat werk wel gedaan wordt.
Lijkt me, zeker als korte-termijn oplossing, geen verkeerd plan en er zijn vast wel een paar users te vinden die deze taak op zich willen nemen.Guardian Angel schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:54:
Een of meerdere light-mods specifiek voor CSL en dit soort topics is misschien ook het overwegen waard.
Ik neem aan dat een gemiddelde regular kan best een goede sluitmessage schrijven. Ik vind de sluitmessages nu soms wel te vriendelijk, wat er misschien aan bijdraagt dat sommige users doodleuk een 2e, 3e of soms zelfs 4e topic openen.gambieter schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:56:
Even wat tegengas geven. Bij het sluiten hoort ook een goede sluitmessage, met redenen en verwijzingen (FAQ, stickies etc). Die slotjes worden vaak heel netjes gedaan, waardoor er een kans is dat de nieuweling toch beter gaat bijdragen aan GoT.
En toch zie ik altijd veel crew neigen naar het vrijblijvende als het daarom gaat, dat valt me gewoon op.Erkens schreef op zondag 03 juni 2007 @ 12:00:
Zoals bijna altijd met vrijwilligerswerk: vrijwillig != vrijblijvend, maw je hebt wel verplichtingen.
Natuurlijk kan het voorkomen dat je als vrijwilliger tijdelijk niet aan je verplichtingen kan voldoen, maar daarvoor dien je dan een oplossing te vinden zodat dat werk wel gedaan wordt.
[ Voor 65% gewijzigd door Gunner op 03-06-2007 12:02 ]
Ik denk het ook juist goed is om gewoon vriendelijk te blijven, je wilt immers niet de indruk geven dat GoT "evil" is. Natuurlijk is het na een paar keer vervelend, maar ook daar zijn vriendelijke oplossingen voor te vinden.PromoX schreef op zondag 03 juni 2007 @ 12:02:
Ik neem aan dat een gemiddelde regular kan best een goede sluitmessage schrijven. Ik vind de sluitmessages nu soms wel te vriendelijk, wat er misschien aan bijdraagt dat sommige users doodleuk een 2e, 3e of soms zelfs 4e topic openen.
Het laatste wat je wilt is dat je ze weg stuurt, immers wellicht dat die user in de andere fora een goede aanvulling is, en dan is het zonde dat je vanwege wat topics in CSL ze voorgoed wegstuurt.
Vriendelijkheid is normaal, tenminste, dat vind ik. Wat veel belangrijker is, en dat geldt voor alle fora, is een wat persoonlijker sluitmessage. Niet van die, ogenschijnlijk, standaardbrouwsels met de gebruikelijke tips. Laat een gebruiker maar zelf even zoeken in de FAQ i.p.v. ook nog voor hem uit te zoeken wáár hij moet zoeken.
ARME AOW’er
Guardian Angel schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:45:
Moderator zijn is meer dan slotjes zetten en een sluitpost maken. Inwerktijd is bij iedereen anders lijkt me.Gunner schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:48:
[...]
Ja, iemand die hier wat langer rondloopt zou wel moeten weten hoe en wat van het modschap, en dan hoef je dat nog niet eens geweest te zijn. Vinkje bij 'sluit topic' met wat vriendelijke woorden richting een FAQ en klaar ben jeHow hard can it be?
Ik zou het op prijs stellen als je zulke vage beschuldigingen buiten dit topic wilt houden. Prima als je concreet commentaar hebt op de werkwijze van moderators van een subforum maar betrek daar niet gelijk de hele crew bijGunner schreef op zondag 03 juni 2007 @ 12:02:
[...]
En toch zie ik altijd veel crew neigen naar het vrijblijvende als het daarom gaat, dat valt me gewoon op.
Ik heb de CSL mensen even gevraagd om een update te geven over de stand van zaken in CSL
Ik constateer slechts iets, dat is iets anders als beschuldigen.SmartDoDo schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:05:
Ik zou het op prijs stellen als je zulke vage beschuldigingen buiten dit topic wilt houden. Prima als je concreet commentaar hebt op de werkwijze van moderators van een subforum maar betrek daar niet gelijk de hele crew bij
Ontopic, als het om CSL gaat, dit topic draait nu al bijna een jaar en er is geen sprake van verbetering. Dan mag je best kritisch zijn.
Ik heb CSL uit m'n AT gehaald om dit soort topics. Is dat nu werkelijk de bedoeling?
[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 03-06-2007 14:11 ]
Je generaliseert terwijl je het beter over het onderwerp CSL kunt hebben, daar gaat dit topic immers overGunner schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:07:
[...]
Ik constateer slechts iets, dat is iets anders als beschuldigen.
Uiteraard, maar dan wel ontopic en dus over CSLOntopic, als het om CSL gaat, dit topic draait nu al bijna een jaar en er is geen sprake van verbetering. Dan mag je best kritisch zijn.
Dat jij CSL uit je AT haalt zegt natuurlijk niks over het probleem... Al ben ik het wel met je eens dat CSL een stuk minder aantrekkelijk is dan het zou kunnen zijn. Ik beperk me nu voornamelijk tot het upgrade-topic...Gunner schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:07:
Ik heb CSL uit m'n AT gehaald om dit soort topics. Is dat nu werkelijk de bedoeling?
Uiteraard betekent moderator zijn meer. Ik had het echter over light-mods specifiek voor CSL en dan is 5 minuten inwerken zeker niet onrealistisch. (Dan moet je wel bedreven zijn in het aanklikken van knopjes natuurlijk.)SmartDoDo schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:05:
[...]
Moderator zijn is meer dan slotjes zetten en een sluitpost maken. Inwerktijd is bij iedereen anders lijkt me.
edit:
vergat dit:
edit 2:
Al zou een lightmod alleen maar op een wijze zoals een mod-break kunnen reageren. Dat maakt al indruk genoeg en voorkomt misschien wel degelijk de ongetwijfeld goed bedoelde maar feitelijk nutteloze reacties op de topicstart.
[ Voor 22% gewijzigd door Guardian Angel op 03-06-2007 14:25 ]
ARME AOW’er
Vind ik wel. Ik kan er niets aan doen om het probleem op te lossen, dat kan alleen de crew. En aangezien ik daar niet toe behoor is het enige wat ik kan doen het probleem zo klein mogelijk maken, en dat is het uit m'n AT halen.RoD schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:15:
Dat jij CSL uit je AT haalt zegt natuurlijk niks over het probleem...
Ik snap dat je refereert een light-mods echter zijn deze lange tijd geleden in de ban gedaan omdat ze te weinig inzicht hadden(krijgen) in het beleid en in feite niets anders kunnen dan een slot zetten. Imo "domme" sluitkrachten dus en het maakt een modtaak ook minder aantrekkelijk met mogelijk een hoog verloop. Wat niet wil zeggen dat iets dergelijks geen optie is, het is niet erg waarschijnlijk dat voor zo'n optie gekozen wordt.Guardian Angel schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:17:
[...]
Uiteraard betekent moderator zijn meer. Ik had het echter over light-mods specifiek voor CSL en dan is 5 minuten inwerken zeker niet onrealistisch.
Als wordt bepaald dat ergens modkracht te kort komt is het logischer gewoon een (full-)moderator erbij te nemen.
Je 'constateerd' dat het grootste deel van de crew naar 'vrijblijvendheid' zou neigen. Dat is lijkt me een bewering die je niet echt een constatering kan noemen zonder die te onderbouwen, noch een bewering die in dit topic thuishoortGunner schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:07:
[...] Ik constateer slechts iets, dat is iets anders als beschuldigen.
Dat mag natuurlijkOntopic, als het om CSL gaat, dit topic draait nu al bijna een jaar en er is geen sprake van verbetering. Dan mag je best kritisch zijn.
Lightmods zijn met goede redenen afgeschaftGuardian Angel schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:17:
[...] Uiteraard betekent moderator zijn meer. Ik had het echter over light-mods specifiek voor CSL en dan is 5 minuten inwerken zeker niet onrealistisch.
edit:
Wat * SmartDoDo al zegt.
Onvriendelijk is misschien ook het verkeerde woord. Duidelijker is misschien een beter beschrijving, maar mensen die vlak achter elkaar op elkaar lijkende topics openen snappen misschien ook wel niet wat er van hun verwacht wordt.Guardian Angel schreef op zondag 03 juni 2007 @ 13:22:
Vriendelijkheid is normaal, tenminste, dat vind ik. Wat veel belangrijker is, en dat geldt voor alle fora, is een wat persoonlijker sluitmessage. Niet van die, ogenschijnlijk, standaardbrouwsels met de gebruikelijke tips. Laat een gebruiker maar zelf even zoeken in de FAQ i.p.v. ook nog voor hem uit te zoeken wáár hij moet zoeken.
En als het om een korte tijdsperiode zou gaan, tot er een eventueel nieuw beleid is en de huidige mods weer voldoende tijd hebben; zijn lightmods met een duidelijke taakstelling dan toch niet het overwegen waard?JHS schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:34:
Lightmods zijn met goede redenen afgeschaft. Het is nu eenmaal gebleken dat iemand die zo half in de crew staat z'n functie niet zo goed kan vervullen. Als de CSL crew het te druk heeft moeten ze lijkt me 'gewoon' overwegen om nieuwe mensen te zoeken, en eventueel zelf op te stappen.
Eigenlijk zijn we niet op zoek naar een oplossing met meer modforce, maar een oplossing op langer termijn. Nieuwe gebruikers zijn erg selectief in het lezen van policies en vaak valt ze de hoeveelheid gesloten topics niet eens op. Het ziet er naar uit dat we sowieso het beleid m.b.t. de systeemvragen-topics gaan aanscherpen, mogelijk tot het volledig niet toestaan.
Heeft het niet toestaan in CSL niet alleen maar tot gevolg dat deze topics richting PMG en VB zullen gaan, met daarbij behorende overlast?Aikeleer schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:52:
Eigenlijk zijn we niet op zoek naar een oplossing met meer modforce, maar een oplossing op langer termijn. Nieuwe gebruikers zijn erg selectief in het lezen van policies en vaak valt ze de hoeveelheid gesloten topics niet eens op. Het ziet er naar uit dat we sowieso het beleid m.b.t. de systeemvragen-topics gaan aanscherpen, mogelijk tot het volledig niet toestaan.
Het selectief of gewoon niet lezen van policies is een eeuwigdurend en onoplosbaar forumprobleem, niet uniek voor GoT. Je zou kunnen denken aan een aantal nag-schermen met grote rode letters, maar dan zijn de ervaren GoT'ers de dupe.
Je zou zoiets natuurlijk wel kunnen linken aan het aantal geplaatste posts...gambieter schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:59:
[...]
Heeft het niet toestaan in CSL niet alleen maar tot gevolg dat deze topics richting PMG en VB zullen gaan, met daarbij behorende overlast?
Het selectief of gewoon niet lezen van policies is een eeuwigdurend en onoplosbaar forumprobleem, niet uniek voor GoT. Je zou kunnen denken aan een aantal nag-schermen met grote rode letters, maar dan zijn de ervaren GoT'ers de dupe.
Dus bv: eerste twintig posts en eerste twintig topics een extra scherm met grote rode letters...
Er is al inderdaad aangegeven dat CSL als een vergaarbak wordt gezien voor de andere fora als PMG en VB en liever dat alleen CSL overspoeld wordt, dan de andere foragambieter schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:59:
[...]
Heeft het niet toestaan in CSL niet alleen maar tot gevolg dat deze topics richting PMG en VB zullen gaan, met daarbij behorende overlast?
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Verwijderd
Ik denk dat je naast het probleem reageert. De topics waar het over gaat zouden volgens de huidige policy al gesloten moeten worden, maar dat wordt niet, of te weinig gedaan. De vraag of die topics in het algemeen verboden moeten worden is een andere discussie lijkt me. Het zou op het moment niet echt nuttig zijn, aangezien de huidige policy in CSL eigenlijk al niet gevolgd wordt.Aikeleer schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:52:
En ja, ik weet ook dat er systeembouw topics zijn die binnen de huidige policy vallen, maar ik denk dat iedereen moet toegeven dat dat aantal erg klein is.
Right, dat gaan we dus niet doen he, beetje nieuwe users iriterenMikeyMan schreef op zondag 03 juni 2007 @ 15:32:
Je zou zoiets natuurlijk wel kunnen linken aan het aantal geplaatste posts...
Dus bv: eerste twintig posts en eerste twintig topics een extra scherm met grote rode letters...

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Juistem... En waarom niet? Lijkt me dat het waarborgen van een zekere kwaliteit wel handig is...
Het aantal users wat in de eerste paar posts nuttige en nette posts maakt is denk ik op één hand te tellen...
Het aantal users wat in de eerste paar posts nuttige en nette posts maakt is denk ik op één hand te tellen...
Niet mee eens. Dit is namelijk de groep die de problemen veroorzaakt, en die de policy's, FAQ etc niet doorleest. Een nag-screen (gelinkt aan het aantal posts) dat niet te makkelijk weg te klikken is, dat is iets wat toch nog alleszins redelijk kan zijn?moto-moi schreef op zondag 03 juni 2007 @ 16:16:
[...]
Right, dat gaan we dus niet doen he, beetje nieuwe users iriteren
Ik denk dat je op dat vlak het ernstig mis hebtMikeyMan schreef op zondag 03 juni 2007 @ 16:20:
(...) Het aantal users wat in de eerste paar posts nuttige en nette posts maakt is denk ik op één hand te tellen...
Als dat zo is, dan lijkt het me dat meer modforce inderdaad een deel van de oplossing kan zijn..Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 15:35:
(...) De topics waar het over gaat zouden volgens de huidige policy al gesloten moeten worden, maar dat wordt niet, of te weinig gedaan.
.. maar aan de andere kant zijn dat soort topics voor zowel CSL moderatoren als bijvoorbeeld globals een stuk makkelijker dicht te gooien als die topics überhaupt niet zijn toegestaanDe vraag of die topics in het algemeen verboden moeten worden is een andere discussie lijkt me. Het zou op het moment niet echt nuttig zijn, aangezien de huidige policy in CSL eigenlijk al niet gevolgd wordt.
Zoals iemand hierboven opmerkt: Als het nu al zo is dat topics die niet aan de policy voldoen niet gesloten worden, zou er dan niet toch gekeken kunnen worden naar de modforceAikeleer schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:52:
Ik weet niet hoe dat in Harde Waren geregeld worden, maar *zover ik weet* hebben die niet alleen maar sluitrechten, en worden die wel degelijk 'gewoon' goed ingewerkt.
Daar kunnen ze toch net zo goed gesloten worden als in CSL? Eerlijkgezegd vind ik dat zo'n argument in deze context niet betrokken zou moeten worden in je besluitvorming.gambieter schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:59:
[...] Heeft het niet toestaan in CSL niet alleen maar tot gevolg dat deze topics richting PMG en VB zullen gaan, met daarbij behorende overlast?
Plus dat je, zoals gezegd, een hoop andere gebruikers tegen je in het harnas jaagt(...) Je zou kunnen denken aan een aantal nag-schermen met grote rode letters, maar dan zijn de ervaren GoT'ers de dupe.
Ook oudere gebruikers leveren veel problemen op, hoor. Het zijn naar mijn ervaring juist de gebruikers die na vriendelijke stúring door blijven gaan degenen waar we last van hebben, en niet degenen die net om de hoek komen kijken.gambieter schreef op zondag 03 juni 2007 @ 16:27:
[...] Niet mee eens. Dit is namelijk de groep die de problemen veroorzaakt, en die de policy's, FAQ etc niet doorleest.
[ Voor 7% gewijzigd door JHS op 03-06-2007 16:32 ]
Zoek voor de gein eens op popupbanners in Frontpage Algemeen dan zul je zien wat het merendeel van de gebruikers en de crew daarvan denkt, dat hier nu opeens twee mensen opduiken die het een goede oplossing vinden is denk ik wel redelijk uniek te noemengambieter schreef op zondag 03 juni 2007 @ 16:27:
Niet mee eens. Dit is namelijk de groep die de problemen veroorzaakt, en die de policy's, FAQ etc niet doorleest. Een nag-screen (gelinkt aan het aantal posts) dat niet te makkelijk weg te klikken is, dat is iets wat toch nog alleszins redelijk kan zijn?
Probleem met CSL is volgens mij de opzet, het biedt een omgeving waarbij mensen denken dat hun vragen op hun plek zijn, ik denk dat je eerder daar aan moet werken, aka de doelgroep van het forum, dan met allerlei stomme trucjes proberen mensen weg te jagen.
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Dat was in respons op de opmerking dat systeemtopics verboden gingen worden. Wat ze eigenlijk al zijn, en daar is mod-force misschien een oplossing voor.JHS schreef op zondag 03 juni 2007 @ 16:31:
[...]
Daar kunnen ze toch net zo goed gesloten worden als in CSL? Eerlijkgezegd vind ik dat zo'n argument in deze context niet betrokken zou moeten worden in je besluitvorming.
Maar het zal een moeilijk probleem blijven, het ligt hem toch vooral aan de onwil van mensen om zich in de policy te verdiepen, en de tijdsgeest dat ze "recht" hebben op een oplossing.
Ho, ik vind het geen goede oplossing. Ik zie dit als een brainstorm sessie waar eens wat in de groep wordt gegooidmoto-moi schreef op zondag 03 juni 2007 @ 16:33:
[...]
Zoek voor de gein eens op popupbanners in Frontpage Algemeen dan zul je zien wat het merendeel van de gebruikers en de crew daarvan denkt, dat hier nu opeens twee mensen opduiken die het een goede oplossing vinden is denk ik wel redelijk uniek te noemen
[ Voor 32% gewijzigd door gambieter op 03-06-2007 16:36 ]
Sjah, ik denk het niet...JHS schreef op zondag 03 juni 2007 @ 16:31:
[...]
Ik denk dat je op dat vlak het ernstig mis hebt. Van deze meeste users hebben we heus geen last, en bovendien jaag je mensen alleen maar tegen je in het harnas waarna ze minder geneigd zijn goede wil te tonen.
Het grootste aantal baggertopics komt van de hand van mensen die zich óf net aangemeld hebben óf zich voor een ander doel dan het subforum waar ze in posten hebben aangemeld...
Als je duidelijk maakt dat na een bepaald aantal posts de "waarschuwing" verdwijnt, lijkt daar me niks mis mee... Neem aan dat mensen die zich aanmelden en werkelijk wat bij willen dragen, wel inzien dat het een manier is om een stukje kwaliteit te garanderen...
Zo zou je er ook voor kunnen kiezen om deze popup alleen in CSL te activeren...
En tsjah, popup...? Een extra tussenscherm vóórdat er een topic geopend kan worden lijkt me wat anders dan een popup...
Small price to pay, lijkt me...
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 03-06-2007 16:47 ]
Het probleem is beslist niet alleen de gebruiker die het topic start. Met regelmaat zie je in zo'n topic soms vage maar gelukkig ook nuttige reacties van gebruikers die soms net een week eerder zélf zo'n topic hebben geopend. Het gevolg laat zich raden.JHS schreef op zondag 03 juni 2007 @ 16:31:
[...]
Ook oudere gebruikers die al langer op het forum posten leveren veel problemen op, hoor. Het zijn naar mijn ervaring juist de gebruikers die na vriendelijke stúring door blijven gaan degenen waar we last van hebben, en niet degenen die net om de hoek komen kijken.
ARME AOW’er
In mijn ogen wordt op dit moment veel te veel de indruk gewekt dat CSL toch de plek is om een systemvragen-topic te plaatsen voor nieuwe gebruikers. Dit komt mede door de forumomschrijving en wat onduidelijkheid in het beleid (sommige topics mogen weer wel, sommigen niet, kortom: onduidelijkheid). Nieuwe gebruikers weten blijkbaar voor hun systeemvragen wèl altijd het 'juiste forum' te vinden, ze krijgen dus wel op de een of andere manier de indruk dat hier deze vragen geplaatst mogen worden. Daarom lijkt het mij gepast om het een en ander te veranderen, waar ik het eerder ook over had. Het argument dat dit soort topics dan in andere fora worden gedumpt is geen argument om het dan maar toe te staan. CSL is niet ontworpen als een afvalforum van HW.
Een extra tussenscherm en andere aggressieve methodes tegenover de nieuwe gebruikers lijkt mij ook iets teveel van 't goede. Houd er rekening mee dat we al een korte Algemene Voorwaarden-scherm hebben bij het registreren.
Op dit moment is het hoogseizoen voor de systeemvragen en binnenkort verwacht ik ook een toename aan het aantal 'welke laptop'-topics. Het hudige beleid maakt onderscheid in 'slechte' en 'goede' topics en wordt inderdaad niet altijd even rap uitgevoerd, mede doordat dit allemaal samenvalt met een ongelukkige tijd van tentamens en een vakantie naar [ver weg] voor de moderators van CSL. Mochten we met de volle modforce alsnog het niet in de hand te kunnen houden, zal ik meer modforce met open armen ontvangen.
Een extra tussenscherm en andere aggressieve methodes tegenover de nieuwe gebruikers lijkt mij ook iets teveel van 't goede. Houd er rekening mee dat we al een korte Algemene Voorwaarden-scherm hebben bij het registreren.
Op dit moment is het hoogseizoen voor de systeemvragen en binnenkort verwacht ik ook een toename aan het aantal 'welke laptop'-topics. Het hudige beleid maakt onderscheid in 'slechte' en 'goede' topics en wordt inderdaad niet altijd even rap uitgevoerd, mede doordat dit allemaal samenvalt met een ongelukkige tijd van tentamens en een vakantie naar [ver weg] voor de moderators van CSL. Mochten we met de volle modforce alsnog het niet in de hand te kunnen houden, zal ik meer modforce met open armen ontvangen.
Daar ben ik het dus mee eens.moto-moi:
Probleem met CSL is volgens mij de opzet, het biedt een omgeving waarbij mensen denken dat hun vragen op hun plek zijn, ik denk dat je eerder daar aan moet werken, aka de doelgroep van het forum, dan met allerlei stomme trucjes proberen mensen weg te jagen.
[ Voor 25% gewijzigd door Laurent op 03-06-2007 18:24 ]
Je gaat er dus nu even vanuit dat iedereen die hier voor het eerst komt, meteen gecorrigeerd moet worden. Lijkt me ietwat pessimistisch, ofwel zwaar overdreven. Ik denk dat je de echte doelgroep er toch niet mee bereikt, want wat doe jij met popups/lastige schermen? Wegklikken natuurlijk, als je dat niet kunt/snapt, kom je niet op GoT, maar vraag je het op MSN. Als je ze echt wilt helpen is een slotje met wat duidelijke info het beste, de meeste mensen draaien dan keurig bij, en lopen mee in de gewenste pas. Voor echte draaideur-irritantjes hebben we de overige wapens uit de modkist.MikeyMan schreef op zondag 03 juni 2007 @ 16:41:
Het grootste aantal baggertopics komt van de hand van mensen die zich óf net aangemeld hebben óf zich voor een ander doel dan het subforum waar ze in posten hebben aangemeld...
CSL heeft zeker bestaansrecht, dus opheffen lijkt me te snel, maar een grote schoonmaak scheelt wel degelijk. Extra gewone mods kost tijd, en geschikte mensen moet je wel hebben. Niet iedereen is geschikt als mod, om verschillende redenen (om niemand direct aan te vallen, ik ben zelf wat te explosief, en vaak wat ongeduldig met mensen die het niet meteen snappen. Ook moet je een post helder kunnen opzetten, en een beetje bekend zijn... Nou ja, het idee moge duidelijk zijn)
Ik wacht rustig af waar de crew mee komt, die zullen ook niet non-stop uit hun neus eten
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Het is sinds de topicstart in 2006 hoogseizoen volgens mij. Is niemand het sindsdien opgevallen dat, ondanks dit topic, er eigenlijk weinig tot niets is veranderd? Begrijp ik uit je reactie dat vanaf nú merkbaar iets gaat veranderen en zoja wat dan?Aikeleer schreef op zondag 03 juni 2007 @ 18:20:
Op dit moment is het hoogseizoen voor de systeemvragen en binnenkort verwacht ik ook een toename aan het aantal 'welke laptop'-topics.
ARME AOW’er
Tsjah, zoals ik zei.... Ook voor de nieuwe aanmelders; small price to pay... Je moet het ook niet zien als een correctie, maar als een stuurmiddel... Ook voor hun om beter geholpen te worden...FreezeXJ schreef op zondag 03 juni 2007 @ 18:32:
[...]
Je gaat er dus nu even vanuit dat iedereen die hier voor het eerst komt, meteen gecorrigeerd moet worden. Lijkt me ietwat pessimistisch, ofwel zwaar overdreven. Ik denk dat je de echte doelgroep er toch niet mee bereikt, want wat doe jij met popups/lastige schermen? Wegklikken natuurlijk, als je dat niet kunt/snapt, kom je niet op GoT, maar vraag je het op MSN. Als je ze echt wilt helpen is een slotje met wat duidelijke info het beste, de meeste mensen draaien dan keurig bij, en lopen mee in de gewenste pas. Voor echte draaideur-irritantjes hebben we de overige wapens uit de modkist.
Tussenscherm wegklikken is natuurlijk opgelost door de "verder" button te wisselen van plaats... Natuurlijk geen echte oplossing, maar misschien helpt het enigszins...
En het hoeft natuurlijk niet persé de eerste 20 posts te zijn... Of de eerste 20 topicstarts. Maak er desnoods drie of vijf van ofzo.
Alle kleine beetjes helpen, en ik zou het als beginner niet echt als storend ervaren om wat tips te krijgen om een betere topicstart te maken. Voorkomt ook een hoop gezeur in je topic.
Maar inderdaad; het lijkt me handig als we dit gewoon als brainstorm zien...
In het kader van " Nee, dit topic zakt niet weg"; Er staat nog een vraag open. 
--- BUMP ---
--- BUMP ---
ARME AOW’er
Er is sinds de opening van dit topic zeker wel wat in beweging gezet. Helaas had dat enkel niet genoeg effect.Guardian Angel schreef op zondag 03 juni 2007 @ 20:01:
[...]
Het is sinds de topicstart in 2006 hoogseizoen volgens mij. Is niemand het sindsdien opgevallen dat, ondanks dit topic, er eigenlijk weinig tot niets is veranderd?
Er wordt gewerkt aan een veranderde policy en FAQ.Begrijp ik uit je reactie dat vanaf nú merkbaar iets gaat veranderen en zoja wat dan?
Om even heel eerlijk te zijn: welke nieuweling leest nou de policy en de FAQ? Tevens zijn er nog steeds zat mensen (die al langer geregistreerd zijn) die de FAQ en policy doornemen.Thandor schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 21:51:
[...]
Er is sinds de opening van dit topic zeker wel wat in beweging gezet. Helaas had dat enkel niet genoeg effect.
[...]
Er wordt gewerkt aan een veranderde policy en FAQ.
Dus ik denk dat het probleem daar niet aan ligt, eerder aan de manier van moderaten.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
De manier van moderaten is met de huidige policy niet te doen. Het is niet voor niets dat dit topic wederom omhoog geschopt is omdat de moderatie niet goed zou zijn. Er zit simpelweg enorm veel werk in om elke dag dezelfde foute topics op slot te gooien.
Er is iets 'flawed' in CSL waardoor men denkt dat de welbekende 'welke moet ik nemen?'-topics simpelweg gedumpt mogen worden. Het op slot gooien van topics veranderd daar niets aan dus moet er een andere oplossing gevonden worden. Een veranderde FAQ / Policy die minder gericht is op het openen van nieuwe topics maar meer gericht is op de BBG's (Die zijn immers niet voor niets gemaakt) en gericht is op het zelf-samen-stellen (Hoe pakt men zoiets aan?) van een systeem.
De gang van zaken in CSL moet dus anders. Dat kun je niet veranderen met actief modereren. Dat kun je veranderen door bij de roots van CSL de zaken anders aan te pakken
.
Er is iets 'flawed' in CSL waardoor men denkt dat de welbekende 'welke moet ik nemen?'-topics simpelweg gedumpt mogen worden. Het op slot gooien van topics veranderd daar niets aan dus moet er een andere oplossing gevonden worden. Een veranderde FAQ / Policy die minder gericht is op het openen van nieuwe topics maar meer gericht is op de BBG's (Die zijn immers niet voor niets gemaakt) en gericht is op het zelf-samen-stellen (Hoe pakt men zoiets aan?) van een systeem.
De gang van zaken in CSL moet dus anders. Dat kun je niet veranderen met actief modereren. Dat kun je veranderen door bij de roots van CSL de zaken anders aan te pakken
Maar een veranderde policy zal toch ook heel actief modereren vereisen voordat mensen het doorhebben, als ze het al doorhebben? Op zich is de policy duidelijk en is er het "Wat moet ik nemen..." topic, en dat helpt ook niet. Zie bijvoorbeeld dit topic, waar de TS een belachelijke OP maakt, vriendelijk door verschillende mensen suggesties krijgt om de post aan te passen, en dan nog arrogant reageert. En zo staan er nog een hele stapel meer boodschappenlijstjes, helaas.Thandor schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 22:53:
De manier van moderaten is met de huidige policy niet te doen. Het is niet voor niets dat dit topic wederom omhoog geschopt is omdat de moderatie niet goed zou zijn. Er zit simpelweg enorm veel werk in om elke dag dezelfde foute topics op slot te gooien.
De gang van zaken in CSL moet dus anders. Dat kun je niet veranderen met actief modereren. Dat kun je veranderen door bij de roots van CSL de zaken anders aan te pakken.
Ik ben bang dat de policy toch gewoon zal worden overgeslagen, en dan heb je veel modforce nodig om veel slotjes te slaan. Omdat veel foute topics van beginners komen is er ook niet echt een leercurve.
Maar ik ben heel benieuwd, op zich is CSL namelijk wel een zeer nuttig forumdeel
Willen jullie gaan voorkomen dat er topics worden geopend in CSL? Dwz dat er een aantal basistopics zijn waar mensen in kunnen posten? Dat zal moeilijker modereren worden omdat er dan in topics gemodereerd moet worden.
[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 05-06-2007 23:10 ]
Volgens mij is sowieso het doel niet meer de (blijkbare) schijn te wekken dat "wat moet ik kopen" topics daar gedumpt mogen worden. Dat users basistopics gaan openen is onvermijdelijk en komt ook voor in alle fora. Dat hou je niet tegen. Echter de hoeveelheid kun je blijkbaar -naar inzichten van de crew- deze hoeveelheid wel verminderen door de policy/identiteit van het forum te veranderen en dus deze schijn op te heffen.gambieter schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 23:08:
[...]
Maar een veranderde policy zal toch ook heel actief modereren vereisen voordat mensen het doorhebben, als ze het al doorhebben? Op zich is de policy duidelijk en is er het "Wat moet ik nemen..." topic, en dat helpt ook niet. Zie bijvoorbeeld dit topic, waar de TS een belachelijke OP maakt, vriendelijk door verschillende mensen suggesties krijgt om de post aan te passen, en dan nog arrogant reageert. En zo staan er nog een hele stapel meer boodschappenlijstjes, helaas.
Ik ben bang dat de policy toch gewoon zal worden overgeslagen, en dan heb je veel modforce nodig om veel slotjes te slaan. Omdat veel foute topics van beginners komen is er ook niet echt een leercurve.
Maar ik ben heel benieuwd, op zich is CSL namelijk wel een zeer nuttig forumdeel
Willen jullie gaan voorkomen dat er topics worden geopend in CSL? Dwz dat er een aantal basistopics zijn waar mensen in kunnen posten? Dat zal moeilijker modereren worden omdat er dan in topics gemodereerd moet worden.
Dit is althans hoe ik het begrepen heb, en ik moet zeggen dat ik wel denk dat het kan helpen.
Actief modereren zal altijd nodig zijn. Dat is het probleem in principe ook niet. Het probleem is dat er simpelweg te snel topics geopent worden. Dat moet ingeperkt worden. Zodra iemand bij de veranderde policy en FAQ het alsnog voorelkaar krijgt om topics (zoals jij net één van aanhaalde) te openen dan ben ik simpelweg bereid om het topic te sluiten met slechts een link naar tekst waarin staat dat het topic niet voldoet aan eisen x, y, z en dat men via deze link uit kan zoeken hoe het wel moet.
Al met al ben ik ook benieuwd hoe de nieuwe opzet zal 'presteren'.
Al met al ben ik ook benieuwd hoe de nieuwe opzet zal 'presteren'.
Ik ben heel benieuwd, zal ook rustig doorgaan met TRs plaatsen
Er worden nu topics gesloten op grond van de huidige FAQ. Een veranderde policy en FAQ maakt voor nieuwe én bestaande gebruikers even veel indruk als een lieveheersbeestje op een olifant.
Voorkomen dat te snel een topic wordt geopend gaat nooit lukken tenzij er belemmerende maatregelen zijn getroffen. Een FAQ is dat niet.
Als men denkt dat het opstellen van regels dé oplossing voor een probleem zou zijn dan is dat van alle realiteit ontbloot. Een lik op stuk beleid is het enige wat misschien het probleem beperkt.
Het heeft geen enkel effect noch maakt het indruk als een topic na uren of soms dagen wordt gesloten. Meestal zijn er al een aantal reacties en heeft de TS al hulp gekregen. Dát moet voorkomen worden, de TS moet zo snel mogelijk te begrijpen dat zijn topic niet mag, zij die reageren moeten erop gewezen worden dat dit ook niet mag.
Organisatorische redenen om geen lite-mod hiervoor in te stellen is een drogreden. Er zijn vast en zeker regulars die met een mod-break verwijzend naar de FAQ in no-time in kunnen grijpen. Ik zie daar alleen voordelen in maar als niets met dit advies gedaan wordt resteert er volgens mee alleen de mogelijkheid er voor te zorgen dat er wel een zodanig aantal moderators is dat er zeer snel kan worden ingegrepen.
De 'modforce' is nu te beperkt van omvang en vaak niet aanwezig. Dat heren, alleen dat is het probleem.
Voorkomen dat te snel een topic wordt geopend gaat nooit lukken tenzij er belemmerende maatregelen zijn getroffen. Een FAQ is dat niet.
Als men denkt dat het opstellen van regels dé oplossing voor een probleem zou zijn dan is dat van alle realiteit ontbloot. Een lik op stuk beleid is het enige wat misschien het probleem beperkt.
Het heeft geen enkel effect noch maakt het indruk als een topic na uren of soms dagen wordt gesloten. Meestal zijn er al een aantal reacties en heeft de TS al hulp gekregen. Dát moet voorkomen worden, de TS moet zo snel mogelijk te begrijpen dat zijn topic niet mag, zij die reageren moeten erop gewezen worden dat dit ook niet mag.
Organisatorische redenen om geen lite-mod hiervoor in te stellen is een drogreden. Er zijn vast en zeker regulars die met een mod-break verwijzend naar de FAQ in no-time in kunnen grijpen. Ik zie daar alleen voordelen in maar als niets met dit advies gedaan wordt resteert er volgens mee alleen de mogelijkheid er voor te zorgen dat er wel een zodanig aantal moderators is dat er zeer snel kan worden ingegrepen.
De 'modforce' is nu te beperkt van omvang en vaak niet aanwezig. Dat heren, alleen dat is het probleem.
ARME AOW’er
mijn idee...
andere mogelijkheid is elk nieuw topic langs een mod sturen, voordat erin gereageerd kan worden...
andere mogelijkheid is elk nieuw topic langs een mod sturen, voordat erin gereageerd kan worden...
Daar zullen de modjes op zitten te wachten... Verder is het ook behoorlijk kunstmatig voor een forum als elk topic gescreend moet worden.MikeyMan schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 01:45:
mijn idee...
Dan kan je beter de SG-instelling gebruiken: pas postrechten als je 20 posts hebt gedaan (of zoiets). Maar dat is al eerder genoemd.MikeyMan schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 01:45:
mijn idee...
Het is duidelijk dat GA het niet eens is met het plan van aanpak van de CSL mods. Ik heb mijn twijfels, maar ik zou de mods zeker de kans willen geven
Na bijna een jaar geleden dit topic te hebben gestart, zie ik met lede ogen CSL alleen verder veranderen in een steeds grotere vuilnisbelt. Waarom moest het zo lang duren? Waarom niet tijdig maatregelen genomen?
Het is beschamend hoe weinig aandacht er aan dit probleem door de crew is besteed en mede daardoor is het, en dat valt niet te ontkennen, uit de hand gelopen.
Door niet actief te hebben gemodereerd is het zover gekomen. Niet omdat er een paar regels niet duidelijk in de FAQ zouden staan. Dat is een slap excuus en het zou de crew sieren als ze dit eens gewoon toegeven.
Het is beschamend hoe weinig aandacht er aan dit probleem door de crew is besteed en mede daardoor is het, en dat valt niet te ontkennen, uit de hand gelopen.
Dat is grote onzin, dan "werk" je maar wat harder of besteed meer aandacht aan de moderatie.Er zit simpelweg enorm veel werk in om elke dag dezelfde foute topics op slot te gooien.
Hoe lang gaat deze soap nu nog door? Wanneer is die nieuwe FAQ klaar zodat er op nog meer/betere gronden met slotjes kan worden gesmeten?De gang van zaken in CSL moet dus anders. Dat kun je niet veranderen met actief modereren. Dat kun je veranderen door bij de roots van CSL de zaken anders aan te pakken
Door niet actief te hebben gemodereerd is het zover gekomen. Niet omdat er een paar regels niet duidelijk in de FAQ zouden staan. Dat is een slap excuus en het zou de crew sieren als ze dit eens gewoon toegeven.
ARME AOW’er
Als het werkelijk zo'n enorm drama is met die boodschappenlijst-topics, is het dan niet een idee om alle topics die überhaupt lijken op het samenstellen van een systeem te verbieden
? Dat maakt het modereren een stuk makkelijk, en kunnen globals ook veel eenvoudiger ingrijpen. Bovendien is er niet een grijs gebied waardoor mensen toch denken dat ze dat soort topics kunnen openen.
Tsjah, ik kan me wel voorstellen dat óók de wat doorgewinterde gebruiker vragen heeft over combinaties van onderdelen of een optimalisatie van een systeem voor een specifiek doel...
Zie dan ook nogsteeds niet in wat er mis is met wat restricties naar aanleiding van aantal posts:
Zie dan ook nogsteeds niet in wat er mis is met wat restricties naar aanleiding van aantal posts:
- In CSL een waarschuwing geven aan users die minder dan een X-aantal posts hebben, met verwijzing naar FAQ etc, in combinatie met een uitgebreider aantal BBG systeem-topics.
- CSL afsluiten voor users die minder dan een X-aantal posts hebben
- Het aanmaken van topics in CSL afsluiten voor users die minder dan een X-aantal posts hebben
- Aanmaken van een template bij het openen van een topic:
- Scherm 1: vraag gaat over:
- - Kant en klaar systeem ==> vrij baan bij openen topic
- - samenstellen van een systeem ==> scherm 2
- scherm 2: verwijzing naar BBG systemen
- scherm 3: template met vragen naar informatie over specifieke onderdelen...
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 06-06-2007 16:02 . Reden: Heb nog een hekel aan mercedessen ook... ]
Het probleem ligt niet bij alle boodschappenlijst-topics, het zit hem in de kneep dat veel mensen gewoon klakkeloos topics openen terwijl een soortgelijke vraag al gesteld is (bijvoorbeeld 2 topics lager in de topiclijst). Althans zo neem ik dan aan, want ik maak het te vaak mee (ja, ik lurk te veel).JHS schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 15:48:
Als het werkelijk zo'n enorm drama is met die boodschappenlijst-topics, is het dan niet een idee om alle topics die überhaupt lijken op het samenstellen van een systeem te verbieden? Dat maakt het modereren een stuk makkelijk, en kunnen globals ook veel eenvoudiger ingrijpen. Bovendien is er niet een grijs gebied waardoor mensen toch denken dat ze dat soort topics kunnen openen.
Ik kan dus ook zeggen dat ik het veelal eens ben met GA.
[hersenspinsel]
Persoonlijk zie ik zelf iets in de trend om de BBG topics als hoofdlijn te gebruiken (of wat daar op kan lijken) en soortgelijke topics (met ongeveer hetzelfde budget en voor gebruik) te sluiten. Daarnaast iets van een lowbudget game pc , mid game pc, high game pc.
[/hersenspinsel]
@mikey het is CSL
Schopje, aangezien we weer een week verder zijn. Ik vroeg me af of er al wat concreets te melden valt vanuit de crew 
De topicstroom is in ieder geval nog niet verminderd.
De topicstroom is in ieder geval nog niet verminderd.
Aantal reakties hier wel...

Dit gaat over: Game-PC Budget 1500 [Helpt u mij]
Volgens mij ook een "nieuw systeem samengesteld"
Nou wil ik niet lullig doen, maaar wel een beetje.
Een paar weken terug heb ik ook mijn "eerste pc post" gedaan in dit deel van het forum en voor dat ik drie berichten terug had, zat er een slot op en was het niet veel later verwijderd. Had ik maar beter moeten lezen. Overigens ben ik het daar ook mee eens en ik ben dus als een gek gaan lezen.
Het stuit mij dan ook behoorlijk tegen de borst als ik nu al voor een derde of vierde keer een vergelijkbare post onder "Complete Systemen & Laptops" wordt gedaan, waarop wordt gereageerd van "kijk maar daar en daar", maar waar de TS verder gewoon z'n gang kan gaan. Ik werd door een mod er gewoon uitgeknikkert!
En ja, ik had die mod dan moeten mailen. Maar eerlijk gezegd was ik toentertijds nog zo'n Noob hier op het forum, dat ik dat ook niet wist. Nu weet ik niet meer wie die mod was.
Moet je kijken hoeveel ik heb geleerd in een paar weken!
Een paar weken terug heb ik ook mijn "eerste pc post" gedaan in dit deel van het forum en voor dat ik drie berichten terug had, zat er een slot op en was het niet veel later verwijderd. Had ik maar beter moeten lezen. Overigens ben ik het daar ook mee eens en ik ben dus als een gek gaan lezen.
Het stuit mij dan ook behoorlijk tegen de borst als ik nu al voor een derde of vierde keer een vergelijkbare post onder "Complete Systemen & Laptops" wordt gedaan, waarop wordt gereageerd van "kijk maar daar en daar", maar waar de TS verder gewoon z'n gang kan gaan. Ik werd door een mod er gewoon uitgeknikkert!
En ja, ik had die mod dan moeten mailen. Maar eerlijk gezegd was ik toentertijds nog zo'n Noob hier op het forum, dat ik dat ook niet wist. Nu weet ik niet meer wie die mod was.
edit:
Ik weet niet zeker of dit de beste plek is om dit te posten, maar ik weet zo snel niet waar ik het wel moet posten. In het topic waar dit eigenlijk over gaat is het volgens mij niet de bedoeling.
Ik weet niet zeker of dit de beste plek is om dit te posten, maar ik weet zo snel niet waar ik het wel moet posten. In het topic waar dit eigenlijk over gaat is het volgens mij niet de bedoeling.
[ Voor 9% gewijzigd door Digidoo op 13-06-2007 23:34 ]
Soms zit er snelheid bij de mods maar veel vaker niet echt. Daardoor is het openen van een topic in principe nog steeds geen enkel probleem.
Nadelig is dat er nog steeds te veel gebruikers vrolijk gaan reageren terwijl de oude garde onder hen dondersgoed weet dat zo'n topic in principe op slot gaat. Ik probeer zo weinig mogelijk te reageren en doe dat een enkele keer of als er onzin wordt gepost.
Al met al, er is niets zichtbaar of merkbaar veranderd laat staan verbeterd en daarom vraag ik me nog steeds af waarom een "strengere" FAQ deze postings gaat voorkomen als er nauwelijks kans is op snel ingrijpen.
Nadelig is dat er nog steeds te veel gebruikers vrolijk gaan reageren terwijl de oude garde onder hen dondersgoed weet dat zo'n topic in principe op slot gaat. Ik probeer zo weinig mogelijk te reageren en doe dat een enkele keer of als er onzin wordt gepost.
Al met al, er is niets zichtbaar of merkbaar veranderd laat staan verbeterd en daarom vraag ik me nog steeds af waarom een "strengere" FAQ deze postings gaat voorkomen als er nauwelijks kans is op snel ingrijpen.
ARME AOW’er
Ja, ik ben intussen ook al wel weer tot bedaren gekomen. Hehe, zo erg is het ook niet. Ik denk dat jullie een goed beleid voeren en dat het lastig is om consequent te blijven.
Maar goed, let er dus even op...
Maar goed, let er dus even op...
Jou topic (als je deze bedoelt) is gewoon terecht gesloten. Het probleem zit em er niet in dat jou topic gesloten is, maar dat andere topics openblijven plus het feit dat men nog steeds denkt dat dit soort topics geoorloofd zijn.Digidoo schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 23:33:
Dit gaat over: Game-PC Budget 1500 [Helpt u mij]
edit:
Mod had je dus ook niet hoeven mailen
Overigens goed dat je niet bent blijven hangen als helpdesk-usert
Ik probeer tegenwoordig geen hapklare brokken voor te schotelen, maar de TS op weg te helpen met links die handig zijn en hoe hij aan informatie kan komen. Dat is imo de beste manier om een dergelijk topic zoveel mogelijk nut te geven.Guardian Angel schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 23:36:
Soms zit er snelheid bij de mods maar veel vaker niet echt. Daardoor is het openen van een topic in principe nog steeds geen enkel probleem.
Het is jammer dat mensen dan gewoon volledige setups gaan voorkauwen, vaak nog zonder onderbouwing ook...
Al met al een kwestie van "ontkenning" dus...
En juist daarmee maak je het verdomde makkelijk, nodig je ze uit tot discussie, zien andere gebruikers dat en hoppa galoppa, de meute gaat weer aan de slag. Het resultaat, dit topic wordt geschopt.RoD schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 23:42:
[...]
Ik probeer tegenwoordig geen hapklare brokken voor te schotelen, maar de TS op weg te helpen met links die handig zijn en hoe hij aan informatie kan komen.
ARME AOW’er