[BBG: mei 2007] High-end gamesysteem... graag wat tips!

Pagina: 1
Acties:
  • 350 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Naar aanleiding van het High-end gamesysteem uit de "Best Buy Guide: editie mei 2007" heb ik nog even wat vragen.

Nu zit ik al een hele tijd denken aan het aanschaffen van een nieuwe pc, en deze BBG staat me dan ook zeker aan.

- De onderdelen die ik (op het eerste oog) wel zie zitten:

----------

Processor: Intel Core 2 Duo E6600 - € 192,-
Moederbord: Asus P5N32-E SLI - € 191,-
Koeler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) - € 15,87
Geheugen: Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 - € 118,39
Videokaart: Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 - € 516,50
Geluidskaart: Creative X-Fi Xtreme Gamer - € 68,-
Harde schijf: 2 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB - € 68,50 (2x)
Dvd-brander: NEC AD-7170S 18x - € 29,10
Diskettestation: ALPS Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart) - € 8,25
Voeding: Tagan TG700-U25, 700W (EPS12V 2.9) - € 149,99

TOTAAL BEDRAG: € 1426,10

# Mijn huidige Speakers/Monitor/ etc... zijn nog niet aan vervanging toe

1) Ik ben er echter nog niet uit wat voor kast ik het beste kan nemen (die uit de BBG staat me namelijk totaal niet aan).
Ik zoek een mooie kast met een goede "airflow" zodat dus de koeling goed overal bij kan.
Ook is het belangrijk dat ik een prettige werkruimte heb, mocht ik ooit iets willen vervangen... dat ik dan niet met een pincet overal tussen moet wurmen.

2) Ook wat betreft de genoemde koeler... is dit wel een beetje een stille/goede koeling?

3) Aangezien Windows Vista op dit moment verre van optimaal presteerd wat betreft games, ben ik van plan om voorlopig zowel XP/Vista te draaien.
- Daarom vraag ik me af, heb ik wel genoeg aan 2Gb Geheugen?? Ik heb weleens verhalen gehoord dat Vista (ik wil Ultimate gaan draaien) het best tot z'n recht komt met 4Gb.

Last but not least:
Geluid vind ik een zéér belangrijk aspect, dus als jullie wat goede voorstellen hebben hoor ik het graag.
Ik heb geen verstand van waterkoeling en dergelijke toestanden, dus wil het gewoon oplossen met de normale fans.

* Ik wil heel graag een zo goed mogelijk systeem qua prijs/kwaliteit (snel/stil en koel).

Ik ben niet iemand die van plan is om elke 2 jaar een nieuwe pc aan te schaffen, dus een beetje toekomst gericht zou fijn zijn.
Ik heb MAXIMAAL € 2000,- te besteden (goedkoper mag dus ook).
Ik ben ook géén tweaker, dus ik ga niet zelf lopen overclocken (ik heb er geen verstand van, dus ik houd mijn systeem in ere).

Graag zou ik dus wat advies van jullie willen hebben, over wat ik het beste kan aanpassen (om mijn systeem zo stil mogelijk te krijgen, met tóch een goede koeling)

[ Voor 139% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2007 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
Als je geen overclocker bent heb je genoeg aan PC4300 geheugen 553MHz, al is PC5300 ongeveer even duur. Dus die kan je net zo goed nemen.
http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=4747

De Artic Freezer Pro 7 zal stil genoeg zijn, ik heb hem ook gekocht, maar nog niet in het systeem helaas. Als je de koeler om lage toeren laat draaien (bij stock speeds), zal je er niet veel van merken.

2GB is voorlopig genoeg voor alles. Ik heb hier ook Vista Ultimate en speel Battlefield 2 gewoon op high, als zit de 4GB periode er zeker aan te komen, en kan ik het zeker aan raden nu de prijzen laag zijn. Wel heb je een 64 bit OS nodig.

//// ff eten.///

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Wat vind je dan niet goed aan de Antec Nine Hundred? Die kast heeft anders wel een superieure airflow. Ik heb hem nu 3 dagen en hij bevalt me wel. De temperatuur in de kast is nu rond de 24 graden. Cpu op stock koeling 30 graden. Mooie blauwe fans aan de voorkant.
Wat voor kast had jij dan in je gedachten?

[ Voor 94% gewijzigd door Kain_niaK op 14-05-2007 18:51 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-06 07:47
Ik zit aan een zelfde opstelling te denken.. wat zou een passend moederboard zijn die niet SLI is, want ik wil geen geld besteden aan SLI. Want zo'n commando is te duur vind ik. Maar eentje met een 965 chip lijkt me een must (is dat zo?)

[ Voor 26% gewijzigd door Loona35 op 14-05-2007 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
Er is ook een P5N-e en P6N met 650i chipset voor ongeveer 100 euro. Heeft wel SLI trouwens.

Ik vind trouwens die Antec Nine Hunder ook lelijk vierkant lelijk ding.

FF on topic.
Als je geluid echt heel belangrijk vind neem dan een paar samsung hardeschijven. Die schijnen stiller te zijn. Maar presteren wel iets slechter als de Seagate. Ik hier heb nu 2 AC Fans en een Intel Stock koeler. En de PC maakt bijna geen geluid. Dus ik kan de Artic Cooling Fan 8 aanraden, zeer goedkoop ~3,60 EUR.

Voor de rest is het zeker een game systeem eventueel een MSI P6N of Asus P5N-e? Ik ken de prestaties niet van deze moederborden op het gebied van RAID, maar daar moet je dan maar achter komen. Scheelt weer 90 euro. en voor het geheugen dat je nu hebt kan je beter 4x 1GB PC5300 nemen of 2x 1GB. Maar je zult toch ooit moeten upgraden naar 4GB.

Als DVD wirter zou ik een Samsung nemen, goed merk en heeft SATA mogelijkheid. NEC is niet echt een top merk volgens mij.

Kwa case vind ik deze wel erg mooi: http://azerty.nl/producten/product_detail/51/31204/p182.html

[ Voor 10% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 14-05-2007 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SOEPSTENGEL13 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:44:2GB is voorlopig genoeg voor alles. Ik heb hier ook Vista Ultimate en speel Battlefield 2 gewoon op high, als zit de 4GB periode er zeker aan te komen, en kan ik het zeker aan raden nu de prijzen laag zijn. Wel heb je een 64 bit OS nodig.
Kan je me vertellen waarom ik dan een 64 bit OS nodig heb?
(of vraagt de nieuwe hardware daarom)
SOEPSTENGEL13 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:44:Ik hier heb nu 2 AC Fans en een Intel Stock koeler. En de PC maakt bijna geen geluid. Dus ik kan de Artic Cooling Fan 8 aanraden, zeer goedkoop ~3,60 EUR.
Wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen de Artic Freezer Pro 7 en de Artic Cooling fan 8??
(behalve de prijs die ongetwijfeld iets hoger zal liggen)
SOEPSTENGEL13 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:13:Als DVD wirter zou ik een Samsung nemen, goed merk en heeft SATA mogelijkheid. NEC is niet echt een top merk volgens mij.
Ik heb weinig verstand van SATA Dvd writers...
Wat is het voordeel t.o.v. de traditionele IDE writers?

----------------------
Nog even over de case:

- Ik heb echt geen idee waar ik op moet letten. Moet ik kijken naar een High/Big-tower?
En waar moet ik allemaal op letten (qua details), kortom hoe gaat zoiets in z'n werk als ik opzoek ga naar een case?

Thanks alvast, er zaten tot dusver al best wat bruikbare tips tussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan je niet beter een iets goedkopere videokaart nemen? Het verschil is miniem tussen een kaart van 400 en 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
Kan je me vertellen waarom ik dan een 64 bit OS nodig heb?
(of vraagt de nieuwe hardware daarom)

Ik weet het ook niet exact, maar het had te maken dat je processor niet verder kan tellen. Bij 32 bit kan hij zover tellen dat hij maximaal 3,25GB kan aansturen. Met 64 bit kan hij al veel verder tellen en ook meer aansturen. Ik geloof ongeveer 11TB aan RAM.

Wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen de Artic Freezer Pro 7 en de Artic Cooling fan 8??
(behalve de prijs die ongetwijfeld iets hoger zal liggen)

Arctic Freezer Pro 7 is een processor koeler, Arctic Cooling Fan 8 is een case fan. Beide zelfde soort fans, maar gewoon stil.

Ik heb weinig verstand van SATA Dvd writers...
Wat is het voordeel t.o.v. de traditionele IDE writers?

Enige voordeel is dat de kabel wat makkelijker is, hij is namelijk niet dik, en dus makkelijk weg te werken en stimuleert de airflow. Echter is er geen/weinig performace verschil.

- Ik heb echt geen idee waar ik op moet letten. Moet ik kijken naar een High/Big-tower?
En waar moet ik allemaal op letten (qua details), kortom hoe gaat zoiets in z'n werk als ik opzoek ga naar een case?

Als je een ATX moederbord hebt moet je ervoor zorgen dat jouw case een ATX formaat ondersteund. En een ATX voeding (meestal wel standaard). Als je een Midi case neemt, heb je bijna altijd ATX formaat ondersteuning. Verder is het natuurlijk belangrijk hoeveel DVD en HD brackets je wilt (meestal meer dan genoeg) en of er genoeg fan posities, zoals voorop een intake fan, deze blaast de koude lucht in de PC lang je HD en daarna lang je andere componenten richtig je out take fans.

Hopelijk wordt er nu meer duidelijk.
Eventueel kan je ook kijken naar andere videokaarten die iets betere prijs/prestatie verhouding hebben:
ATI X2900XT 512MB (net uit, er zijn positieve en negatieve meningen over)
Nvidia 8800 GTS 640MB vooral handig bij hogere resoluties zoals 1680 x 1050 en spellen die van veel textures enzo gebruik maken, zal zeker in de toekomst meer worden.
Nvidia 8800 GTS 320MB presteert even goed op resoluties zoals 1280 x 1024, maar waar slecht op hogere resoluties.

[ Voor 22% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 15-05-2007 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipjack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 12:37
Loona35 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:49:
Ik zit aan een zelfde opstelling te denken.. wat zou een passend moederboard zijn die niet SLI is, want ik wil geen geld besteden aan SLI. Want zo'n commando is te duur vind ik. Maar eentje met een 965 chip lijkt me een must (is dat zo?)
Als je nog wat extra budget hebt, kun je de onlangs gelanceerde P35 chipset overwegen, welke de nieuwe generatie 45nm cpu's en DDR3 werkgeheugen zal ondersteunen. Kwa prestaties schijnt de P35 niet beter te zijn dan de P965, maar overklokken gaat wel beter.

GigaByte GA-P35-DS3R bijvoorbeeld kost rond de €130 euro, heeft geen CrossFire ondersteuning, en is behoorlijk op de toekomst voorbereid

[ Voor 10% gewijzigd door Flipjack op 15-05-2007 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
En hoe zit het meer de RAID ondersteuning, die van de P965 schijnt namelijk tegen te vallen op de DS3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet kijken wat je zelf leuk vind, meestal zijn de duurdere cases ^^ ( zo rond de 100euro ) ook het best. Ik kan je wel de Antec 900 aanraden deze heeft nl. een 'fenomenale' airflow. Ikzelf vind deze 2 Gigabytes ook erg mooi: 3D Aurora: http://azerty.nl/producte...il/51/4425/3d-aurora.html
3D Aurora 570: http://azerty.nl/producte.../14262/3d-aurora-570.html Lekker groot en gewoon ATX misschien helpt dit wat :)

offtopic:
Eh hoe kan je een link op een gewoon woordje zetten? zoals -klik-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
Ja die Gigabytes zijn ook mooi. Ik denk dat ik het zelfde heb als Budopower, ik vind die Antec 900 gewoon vierkant en niet mooi. Maar een case is idd een zeer persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SOEPSTENGEL13 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:28:
En hoe zit het meer de RAID ondersteuning, die van de P965 schijnt namelijk tegen te vallen op de DS3
P35-DS3R. Gok es waar de R voor staat?! ;)

http://www.gigabyte.eu/Pr...3&ProductName=GA-P35-DS3R
"Chipset

1. Northbridge: Intel® P35 Express Chipset
2. Southbridge: Intel® ICH9R
3. Gigabit Lan Controller
4. 8 Channels ALC889A Audio controller "

ICH9R beschikt dus over Intel raid :).

Hier is een revieuw van de P35-DS4:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=643&p=0

Verder wijs ik even terug naar je andere gesloten topic.
Verwijderd in "GROTE twijfel tussen 2 High-end gamesyst..."

En om nog ff een vraag te beantwoorden daar uit:
Verwijderd in "GROTE twijfel tussen 2 High-end gamesyst..."

- Als je resolutie maar 1280 is, heb je niet zo veel aan extra GPU power. Een 8800GTS 320mb voldoet dan voor een jaar. Dan kan je met dat uitgespaarde geld zo een nieuwe kopen.

- Ninja en Infinity zijn van Scythe. En welke raad ik aan, sja. De Ninja is denk ik het makkelijkst te installeren en de Infinity koelt iets beter. Verder zijn ze bijde best groot.

- Als jouw XP geen 64bit is, zie jij geen 4GB.(32bit kan maar zo veel geheugen adresseren)
http://en.wikipedia.org/wiki/64_bit#Memory_limitations

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
Ben het met je eens. DS3 is dus prima keuze.
Daarnaast ben ik voor 4GB, omdat de levensduur zo lang mogelijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hoe de zaken er op DIT moment voor staan:

#########
Nieuwe systeem (op dit moment, onder voorbehoud):

- Mobo weet ik nog niet... waarschijnlijk geen SLI (lijkt me overbodig, en onnodig duur)
- Intel Core 2 Duo E6600
- ASUS Geforce 8800 GTX (of Radeon HD 2900, echter las ik al over driver problemen... dus dat weet ik nog niet)
- Kingston 4Gb (PC6400)
- 2x Seagate Barracuda 320Gb (7200 rpm)
- Creative X-Fi Xtreme Gamer
- Brander weet ik nog niet... MOET iig SATA zijn (misschien de Lite-On DVD-RW LH-20A1S)
- Voeding (ik heb een 700W in gedachte, onder voorbehoud)
- Cooler Master CM Stacker 832

--------------------
* Wat betreft koeling ben ik echt nog aan het nadenken.

Voor de case fans zit ik aan Artic Cooling Fan 8 te denken...
Wat de CPU koeling betreft zit ik echter te denken aan de Artic Cooling Freezer 7 Pro... maar ook de Ninja/Infinity van Scythe lijken me ook niet misselijk.

Wat voor mij waarschijnlijk de doorslag zal gaan geven wat betreft koeling, is het geluidsnivo.

--> Iemand hier wat advies voor me??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:49

BTS

neem niet de artic cooling fan 8(!) maar 12(!) want jou kast heeft plaats voor 12 cm fans dus is dat beter voor geluid en airflow

Voeding
je kan ook een minder zware nemen want ik schat dat je dan net zo goed uitkomt bijvoorbeeld 600 of 620w scheelt je net een beetje geld en is waarschijnlijk ook nog rendabeler(heb ik dat goed?) tagan is btw een goed merk:)

met jou budget zou ik gaan voor een scythe is misschien top of the bill, maar wil je uiteindelijk gaan overclocken, zit de temperatuur je niet in de weg.

EDIT zie net pas dat je het uit de BBG hebt

[ Voor 9% gewijzigd door BTS op 17-05-2007 00:09 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit op dit moment te twijfelen tussen 3 branders (waarvan ik geen onderlinge vergelijkingen kan vinden, dus dat schiet niet zo op):

Samsung SH-S183L (SH-S182M scheen volgens de BBG lead-in problemen te hebben)
NEC AD-7170S
Lite-On 20A1S

- Even over de kast de ik wil kopen... is die groot genoeg voor al deze hardware?
(genoeg ruimte voor een goede airflow)

- En een voeding van 600W, zou dat genoeg zijn? (geen idee hoe ik erachter moet komen hoeveel Watt ik nodig heb)

- Die Scythe fans, zijn die qua geluid/koeling ook beter als die Artic... of is het puur qua overclocken beter?
(ik betwijfel namelijk of ik het risico aan durf om ooit te gaan overclocken met zo'n duur systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 14:15

aerofreak

Steve Jobs

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 22:02:
Ok, hoe de zaken er op DIT moment voor staan:

#########
Nieuwe systeem (op dit moment, onder voorbehoud):

- Mobo weet ik nog niet... waarschijnlijk geen SLI (lijkt me overbodig, en onnodig duur)
- Intel Core 2 Duo E6600
- ASUS Geforce 8800 GTX (of Radeon HD 2900, echter las ik al over driver problemen... dus dat weet ik nog niet)
- Kingston 4Gb (PC6400)
- Brander weet ik nog niet... MOET iig SATA zijn (misschien de Lite-On DVD-RW LH-20A1S)
- Voeding (ik heb een 700W in gedachte, onder voorbehoud)

--------------------

--> Iemand hier wat advies voor me??
driver problemen zijn er ook bij Nvidea dus dat is een slecht argument volgende week komen de nieuwe ATi drivers weer :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeggen:

- Gigabyte P35-DS4 (~150 euro, met de P35 ben je wel voorbereid op Quadcore processoren)
- Intel Core 2 Duo E6600
- ASUS Geforce 8800 GTX (GTX is beter als HD2900XT, want de 2900 is ATi's antwoord op de GTS, en die verslaat de 2900XT wel. GTX is ook een hele andere prijsklasse)
- Kingston 4Gb PC5300 (als je toch niet gaat overclocken)w
- Tagan TG700-U25, 700 Watt
- Cooler Master CM Stacker 832 (ik zou voor de P180/P182 gaan, mooi en een zeer goede airflow, maar ieder zn smaak)
- Arctic Freezer Pro (genoeg als je niet gaat overclocken)

Brander.. tja, volgens mij maakt dat allemaal niet zo heel veel uit, die 10 seconden dat een schijfje langer in de pc zit zal mij niks uitmaken, SATA is wel aan te raden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even over de HD's

Omdat ik bezig ben met de opzet van een eigen zaakje kan ik me niet veroorloven om data te verliezen. Dan zou het dus slim zijn om 2 HD's op te zetten als RAID 1 (als ik het goed heb).

Echter gaat de snelheid ietwat omhoog als ik ze in RAID 5 zou zetten, maar dat betekend ook meteen dat ik 3 HD's nodig heb...
(blijft mijn data bij RAID 5 nét zo velig als bij RAID 1??)

----------------
Ik weet natuurlijk niet of ik het bij het rechte eind heb, kan iemand me meer duidelijkheid geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:19

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 10:41:
Even over de HD's

Omdat ik bezig ben met de opzet van een eigen zaakje kan ik me niet veroorloven om data te verliezen. Dan zou het dus slim zijn om 2 HD's op te zetten als RAID 1 (als ik het goed heb).

Echter gaat de snelheid ietwat omhoog als ik ze in RAID 5 zou zetten, maar dat betekend ook meteen dat ik 3 HD's nodig heb...
(blijft mijn data bij RAID 5 nét zo velig als bij RAID 1??)

----------------
Ik weet natuurlijk niet of ik het bij het rechte eind heb, kan iemand me meer duidelijkheid geven?
Als je de search gebruikt en de RAID Faq kun je alle antwoorden op je vragen vinden.

1 tip, die je vaak zal vinden als je rond zoekt: RAID is GEEN backup, het zorgt er niet voor dat je geen data kan verliezen. Koop dan een NAS o.i.d. en zorg voor een goede backup methodiek.

[ Voor 12% gewijzigd door Tukk op 17-05-2007 10:52 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Hoezo neem je een 700W voeding?
Neem een goede 550W voeding dat is al genoeg zeker als je niet gaat overclocken..
Bijv. de Corsair 520W voeding of Seasonic S12 550W

Over de brander, Samsung en NEC zijn allebei goede merken dus het maakt niet zoveel uit welke je neemt.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
* Hoe de zaken er op dit moment voor staan.
(bij de voeding bestaat nog enige twijfel)
-------------------------------

- ASUS P5B Deluxe
- Intel Core 2 Duo E6600
- Radeon HD 2900XT (8800 GTX mag dan ietwat sneller zijn, maar is ook meteen een klap duurder)
- Kingston 4Gb (PC5300)
- 4x Seagate Barracuda 250Gb (7200 rpm) in RAID 0+1opstelling
- Lite-On DVD-RW LH-20A1S
- 550W voeding ????? (alleen nog even uitzoeken welke precies)

* Ik stap zo snel mogelijk over op Windows XP Pro 64-bit, vandaar mijn 4Gb aan geheugen.
Zodra alle bugs (en andere oneffenheden) uit VIsta zijn gehaald schaf ik waarschijnlijk ook een exemplaar van Vista Ultimate 64-bit aan... maar goed, dat kan nog best een tijdje duren, daar heb ik dan ook geen haast mee.

--------------------
** PS: Wat betreft de voeding, ikzelf DENK dat 550W genoeg moet zijn, echter... hij heeft wel een boel te trekken (videokaart, 4 HD's, etc...)
Kan iemand me een duidelijk advies geven over de voeding, het hoe en wat?

Ookal ben ik niet van plan om in de toekomst te gaan overclocken, toch wil ik wél een koele pc... en als het kan graag met een laag geluidsnivo.
Op dit moment zit ik voor de case fans aan Artic Cooling Fan 8 te denken...
Wat de CPU koeling betreft zit ik echter te denken aan de Artic Cooling Freezer 7 Pro... maar de Ninja/Infinity van Scythe lijken me ook niet misselijk.

- Ik weet niet in hoeverre fans/koeling belastend zijn voor je voeding...

* Al met al word me steeds meer duidelijk en komt mijn uiteindelijke systeem steeds dichterbij...

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2007 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 18:22:
(onderdelen waar nog enige onduidelijkheden zijn, worden aangegeven met ?????)

- Mobo ?????... (hij moet iig RAID 0+1 ondersteunen, en goed met de CPU/Memory/GPU overweg kunnen)
Is de Asus P5B Deluxe niet een goede optie? De onboard RAID controller ondersteund standaard RAID 0, 1, 5 en 1+0. Of het verschil tussen raid 10 en raid 01 zo groot is weet ik niet.
- Intel Core 2 Duo E6600
- ASUS Geforce 8800 GTX ????? (of Radeon HD 2900, ben ik nog niet helemaal uit... afhankelijk van het prestatie-verschil)
Voor de meeste prestatie zou ik voor de 8800GTX gaan, in veel reviews komt deze nog steeds als beste naar voren, in vergelijking met de HD2900XT. Qua extra's zou ik de 2900XT nemen. Met een convertor heb je op deze kaart ook gelijk een HDMI-aansluiting, inclusief 5.1 geluid. Bovendien presteert deze kaart waarschijnlijk beter in DirectX 10.
- Kingston 4Gb (PC5300)
- 4x Seagate Barracuda 250Gb (7200 rpm) in RAID 0+1opstelling ????? (of 2x, in geval van RAID 1)
OCZ EvoStream 600W? Modulaire 600W voeding, beschikt standaard over 2 PCI-Express aansluitingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2007 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
(bij de voeding bestaat nog enige twijfel)

- ASUS P5B Deluxe
- Intel Core 2 Duo E6600
- Radeon HD 2900XT (8800 GTX mag dan ietwat sneller zijn, maar is ook meteen een klap duurder)
- Kingston 4Gb (PC5300)
- 4x Seagate Barracuda 250Gb (7200 rpm) in RAID 0+1opstelling

* Ik stap zo snel mogelijk over op Windows XP Pro 64-bit, vandaar mijn 4Gb aan geheugen.
Zodra alle bugs (en andere oneffenheden) uit VIsta zijn gehaald schaf ik waarschijnlijk ook een exemplaar van Vista Ultimate 64-bit aan... maar goed, dat kan nog best een tijdje duren, daar heb ik dan ook geen haast mee.

--------------------
** PS: Wat betreft de voeding, ikzelf DENK dat 550W genoeg moet zijn, echter... hij heeft wel een boel te trekken (videokaart, 4 HD's, etc...)

Ookal ben ik niet van plan om in de toekomst te gaan overclocken, toch wil ik wél een koele pc... en als het kan graag met een laag geluidsnivo.
Op dit moment zit ik voor de case fans aan Artic Cooling Fan 12L te denken...
Wat de CPU koeling betreft zit ik echter te denken aan de Artic Cooling Freezer 7 Pro... maar de Ninja/Infinity van Scythe lijken me ook niet misselijk.

- Ik weet niet in hoeverre fans/koeling belastend zijn voor je voeding...

* Al met al word me steeds meer duidelijk en komt mijn uiteindelijke systeem steeds dichterbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 21:24:** PS: Wat betreft de voeding, ikzelf DENK dat 550W genoeg moet zijn, echter... hij heeft wel een boel te trekken (videokaart, 4 HD's, etc...)
En kijk eens aan, maatwerk Welke voeding heb ik nodig? Deel 17

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 00:03
Neem een ANTEC NEO HE 550W het voordeel daarvan is dat het een degelijke voeding is. In het HardwareInfo magazine is hij laatst getest. De belangrijkste eigenschappen (vermogen, efficiëntie, stilte) werden met 'Zeer Goed' beoordeeld. Daarbij is de voeding voorzien van een systeem met verwisselbare kabels. Dus geen overbodige kabels meer in je pc.

550W is ruim voldoende als je maar een goede 550W kiest. Waarschijnlijk kan je er zelfs nog een 2e 2900XT bij plaatsen :) Succes met je keuzes!

[ Voor 17% gewijzigd door et36s op 17-05-2007 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
Voedingen:
Cooler Master iGreen: http://azerty.nl/producte...52/8094/igreen-power.html (of 500 Watt)
Antec NeoHE: http://azerty.nl/producten/product_detail/52/4760/neohe.html (Modulair)
Enermax: http://azerty.nl/producte...tail/52/4743/liberty.html (500 watt en modulair)

zijn allemaal goede voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

et36s schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 21:44:
Neem een ANTEC NEO HE 550W het voordeel daarvan is dat het een degelijke voeding is. In het HardwareInfo magazine is hij laatst getest.
Er wordt qua voedingen nogal wat geroepen hier. Punt bijna nooit meer dan 500W nodig zult hebben in de praktijk. Op silentpcreview kun je nagaan welke voeding weinig herrie maakt en tegelijkertijd efficient (weinig warmte genereert voor het benodigde vermogen <=> weinig warmte hoeft af te voeren <=> minder koeling) en dus stiller is.
(zelf een Corsair 520W en die is veel en veel stiller dan m'n Zalman300W).

Qua harde schijven zou ik kiezen voor een klein kastje waar je ze in plaatst. Deze heb je van verschillende merken; ik heb er een van IBL genomen (www.ikbenstil.nl). Dat houdt je hdd's lekker stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
Ja van de Corsair hoor ik ook veel, maar die is helaas niet te koop bij Azerty, dus ja.

Maar er zijn genoeg andere voedingen die goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees net inderdaad ook een review over Corsair, en ze schijnen toch wel 1 van de stilste voedingen te hebben op dit moment.
(en tegelijkertijd toch goede prestaties)

- Echter hebben ze slechts 2 voedingen op dit moment: 520W en 620W

Kan iemand me zekerheid geven welke van bovenstaande voedingen genoeg is voor mijn systeem?
(er wel rekening mee houdend dat er nog wat fans in geplaatst moeten worden...zowel voor CPU als case)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 21:36:
Ik lees net inderdaad ook een review over Corsair, en ze schijnen toch wel 1 van de stilste voedingen te hebben op dit moment.
(en tegelijkertijd toch goede prestaties)

- Echter hebben ze slechts 2 voedingen op dit moment: 520W en 620W

Kan iemand me zekerheid geven welke van bovenstaande voedingen genoeg is voor mijn systeem?
(er wel rekening mee houdend dat er nog wat fans in geplaatst moeten worden...zowel voor CPU als case)
Die corsair voedingen zijn echt één van de stilste voedingen die er te vinden zijn.
Als het al niet de stilste zijn :*)
Verder zou ik niet gaan voor een P5B Deluxe maar voor de gewone P5B.
Heeft dezelfde functies (buiten firewire) en de P5B Deluxe is imo onnodig als je niet gaat OC'en en het bespaard je €50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

- ASUS P5B Deluxe Wifi/AP
- Intel Core 2 Duo E6600
- 4x Kingston 1Gb (PC5300)
- 4x Seagate Barracuda 250Gb (7200 rpm) in RAID 0+1 opstelling
- Creative X-Fi Xtreme Gamer (hier beslis ik later over, afhankelijk van hoe tevreden ik ben over het onboard geluid)
- Corsair 620W

-- [CPU fan] Arctic Cooling Freezer 7 Pro
-- [Case fan] 4x Arctic Cooling Fan 12L (2 vóór, 2 achter)

Zodra alle bugs (en andere oneffenheden) uit Vista zijn gehaald schaf ik waarschijnlijk ook een exemplaar van Vista Ultimate 64-bit aan... maar goed, dat kan nog best een tijdje duren, daar heb ik dan ook geen haast mee.

Laatste puntje waar ik graag nog advies bij zou willen:

Mijn case fans (Artic Cooling Fan 12L) hebben alleen air outtake...
Persoonlijk denk ik dat het slimmer is om fans te nemen die zowel in- als outtake hebben.

- Heeft iemand enig advies welke ik zou kunnen nemen??
(voorkeur gaat uit naar Arctic, omdat ik er altijd zo'n goede verhalen over hoor)

[ Voor 161% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2007 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Heb je er aan gedacht dat je de fans ook kunt omdraaien? :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bekijk eens de Zalman ZM600-HP voeding. Schijnt erg stil te zijn en heeft mooie aansluitingen... Behuizing zou ik voor de Antec P182 gaan. De reviews zijn erg positief over deze kast in alle opzichten: geluid, kabel-management en koelmogelijkheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

SOEPSTENGEL13 schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 10:55:
Ja van de Corsair hoor ik ook veel, maar die is helaas niet te koop bij Azerty, dus ja.

Maar er zijn genoeg andere voedingen die goed zijn.
Jawel hoor, ze staan alleen niet bij de fabrikanten om even snel te filteren :)

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
* Ok, mijn uiteindelijke systeem is geworden:

- Intel Core 2 Duo E6600
- 4x Kingston 1Gb (PC5300)
- 4x Western Digital WD2500AAKS, 250Gb (7200 rpm) in RAID 0+1 opstelling
- Creative X-Fi Xtreme Gamer (hier beslis ik later over, afhankelijk van hoe tevreden ik ben over het onboard geluid)
- Corsair 620W

-- [CPU fan] Arctic Cooling Freezer 7 Pro
-- [Case fan] 4x Arctic Cooling Fan 12L (2 vóór, 2 achter)

Zodra alle bugs (en andere oneffenheden) uit Vista zijn gehaald schaf ik waarschijnlijk ook een exemplaar van Vista Ultimate 64-bit aan... maar goed, dat kan nog best een tijdje duren, daar heb ik dan ook geen haast mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2007 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
520 Watt zal ook wel genoeg zijn en die Arctic Coolinf Fans kunnen alleen naar buiten blazen hé! Dus niet voorin de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens Guardian Angel zijn de fans ook om te draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan je aanraden met Vista hetzelfde te doen als met je soundcard, gewoon even proberen en kijken hoe het is. Mocht je het niets vinden kun je altijd nog tot aanschaf van een XP licentie overgaan.

Gelukkig geeft Microsoft online een gratis probeer versie van Vista af, die je lang genoeg kunt proberen om een goed beeld te krijgen.

Vooral voor gamers is het verstandig toch regelmatig even Vista te proberen gezien bijvoorbeeld driver fabrikanten het niet zo grappig vinden dat ze nu zowel de drivers van Vista als van XP moeten blijven doorontwikkelen, zo ook game producten (hoewel het daarbij om hun inkomen gaat dus ze daar veel minder moeite mee zullen hebben, maar toch komt DX10 eraan).

Je kunt bijvoorbeeld een dual-boot systeem inrichten zodat je snel kan switchen en op die manier een goed beeld kunt krijgen van hoe het vergelijkbaar is.

Overigens wanneer je het geluid digitaal aansluit zul je voor 100% tevreden zijn met de onboard audio, bij analoog kan het nogal eens wat verschil maken dus daarbij is het inderdaad even goed testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan beter vista er vast bij kopen, scheelt heel veel geld.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de totaal prijs berekend, en kom uit op € 1438,29
Ik denk dat ik dus niet mag klagen voor wat ik ervoor krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten om het systeem niet zelf maar door een gespecialiseerd ICT-bedrijf in elkaar te laten zetten.
(ik heb immers geen ervaring met RAID, en dit is met zijn € 1400,- mijn duurste pc ooit... dus daar wil ik geen gerommel mee met eventuele foutjes die ikzelf misschien maak)

- Ik heb 4 juni een gesprek over hoe en wat, wat betreft de aanpak van opbouw en eventuele veranderingen die beter passen qua prijs/kwaliteit.
Ook word ik geadviseerd over het feit of alle hardware wel perfect op elkaar is afgestemd, zodat alles lekker stabiel/soepel loopt (zo niet, dan gaan we samen opzoek naar verbeteringen).

Kortom, ik heb er zin in!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Overmorgen is het zover, dan zal ik mijn definitieve pc gaan samenstellen...

Echter ben ik NOG STEEDS aan het twijfelen tussen de 2900XT/8800GTX.

Ik heb het geld voor de 8800GTX, maar het prijsverschil met de 2900XT is vrij groot.
Maar als ik zo die laatste berichtjes lees op diverse fora, hebben beide kaarten hun eigen problemen.

Kan iemand mij vertellen hoe bij welke kaart de onderlinge verhoudingen liggen op de volgende gebieden:

- hitte-productie
- stroomverbruik
- driver-issues
- performance (beeld kwaliteit en aantal fps)
- DX9/DX10 performance??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 16:34:
Overmorgen is het zover, dan zal ik mijn definitieve pc gaan samenstellen...

Echter ben ik NOG STEEDS aan het twijfelen tussen de 2900XT/8800GTX.

Ik heb het geld voor de 8800GTX, maar het prijsverschil met de 2900XT is vrij groot.
Maar als ik zo die laatste berichtjes lees op diverse fora, hebben beide kaarten hun eigen problemen.

Kan iemand mij vertellen hoe bij welke kaart de onderlinge verhoudingen liggen op de volgende gebieden:

- hitte-productie
- stroomverbruik
3D center- driver-issues
- performance (beeld kwaliteit en aantal fps)
- DX9/DX10 performance??
Woef :/
Ik zou zeggen lees reviews:
3D center
Anandtech
Beyond3D
Trusted Reviews
Tweakers
VRzone
En nog 30 andere die te vinden zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb in goed overleg met een nabij gelegen ICT-bedrijf mijn definitieve systeem besteld.

- Intel Core 2 Duo E6600
- ASUS Geforce 8800 GTX
- 2x Kingston 1Gb (PC5300)
- 2x Western Digital WD2500AAKS, 250Gb (7200 rpm)
- NEC AD-5170 black
- Corsair 520W

---------------------
Wat beteft extra cooling (CPU/case), daar beslis ik pas over na de eerste tests. Het systeem word eerst uitvoerig getest door dat bedrijf met wat zware spellen.
Mocht ie dan te warm worden/te luidruchtig... dan kan ik altijd nog beslissen om er andere CPU/case-fans in te plaatsen.
- Aangezien ik geen professionele DJ ofzo ben, laat ik het gewoon bij onboard geluid (dat verschil hoor ik waarschijnlijk toch niet echt). Onboard schijnt echter wel ietsje meer CPU-kracht weg te nemen (tov een losse geluidskaart|), maar met dit systeem moet dat geen probleem zijn.

Ook het moederbord is helemaal klaar voor eventuele CPU-upgrades (mocht ik dat in de toekomst nog willen). En hij beschikt ook over voldoende extra aansluitingen voor SATA/case fans (mocht ik in de toekomst besluiten iets te veranderen)

- Betreft het OS:
Ik zet gewoon mijn huidige XP 32-bit erop... 64-bit is me afgeraden omdat er weinig op loopt, ook Vista (32/64) is me afgeraden omdat het net pas op komt zetten en er nog weinig games enzo goed op draaien.
(wat er wél op Vista draait, draait vaak beter op XP... dus Vista is een beetje overdreven eye-candy op dit moment)

Kortom, ik ben DIK tevreden over hoe het er allemaal uit ziet!!
Volgende week heb ik hem in huis (behalve de videokaart hadden ze alles op voorraad), ik kan niet wachten...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2007 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermometer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:49

Thermometer

Whoop Whoop!

En hoeveel koste het nou in totaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
€ 1750,- om precies te zijn... en voor zo'n specs vind ik dat relatief nog meevallen.

Ik heb ook goede garantie; mocht er de aankomende 3 jaar iets kapot gaan/of mijn systeem blijkt toch instabiel te worden... dan word alles kosteloos gefixt.

Ook heb ik zéér professioneel advies gekregen wat betreft de onderdelen (ik heb verschillende keren het advies gekregen om een goedkoper onderdeel te pakken, omdat het qua prestatie niet onderdeed aan die duurdere varianten... meeste bedrijven denken alleen aan hun eigen portemonnee, dit bedrijf is eerlijk)

- Bij de meeste systeembouwers heb je garantie tot de deur, mocht er daarna iets fout zijn dan is dat jouw probleem.

Dus al met al; op dit moment ben ik zéér tevreden!!

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2007 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYkOfOoL
  • Laatst online: 02-03 16:57
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 18:15:
Bij de meeste systeembouwers heb je garantie tot de deur, mocht er daarna iets fout zijn dan is dat jouw probleem.
Dit is dus echt onzin! Als jij gewoon bij een normaal bedrijf jouw onderdelen koopt en/of in elkaar laat zetten zit er minstens altijd een jaar garantie of meer op de losse onderdelen en soms zelf op het hele systeem. En met die problemen... tja de meeste shops helpen je gewoon als je een probleem hebt? Sommige zelfs voor niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Gezien de zo vaak voorbij komende garantieperikelen op GoT en de indruk die ik krijg uit de postings van de TS is zijn keus om voor een hem bekend en lokaal bedrijf te kiezen niet onlogisch. Vaak zijn dat soort kleinere zaken veel meer servicegericht dan de grotere die dan ook nog eens in de buurt zouden moeten zitten.

Dat jij of ik zelf iets in elkaar zetten en problemen oplossen betekent geenszins dat een ander dat kan en jouw en mijn ervaringen met shops zijn niet representatief voor alle shops. Kijk eens in de shopsurvey hoe sommige shops met de dienstverlening aan de klant omgaan.

Uiteindelijk heeft het e.e.a. aardig lang geduurd maar voor de TS is het de moeite waard gebleken en daar is kennelijk de hulp van ons als gebruikers welkom geweest.

@TS
Alvast veel plezier van je systeem.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb idd de nodige goede tips van jullie gehad... en daarvoor ben ik jullie ook best dankbaar.

Ik heb hier op het forum een goede indicatie gekregen welke kant ik het best op kon gaan.

@GA
Ik denk dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken. Ik kan de aankomende jaren wel weer vooruit met dit systeempje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
- Intel Core 2 Duo E6600
- ASUS Geforce 8800 GTX
- Logitech X-140 speakersetje
- 2x Kingston 1Gb (PC5300)
- 2x Western Digital WD2500AAKS, 250Gb (7200 rpm)
- ASUS dvd-rom
- NEC AD-5170 black
- Corsair 520W

Levertijd: eind juni...
(de kast moet van overzee komen, dus dat levert de nodige vertraging op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

De vragen die jij stelt tov de bbg zijn eigenlijk heel erg summier en wat mij betreft daarom geen eigen topic waard.

De geluidsproductie van koelers valt gewoon op te zoeken, en ook voor cases zijn zat goede reviews te vinden. Veel succes met je nieuwe systeem, maar dit topic gaat wel op slot

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.