[Nieuw PC] Stille high-end Game PC ± €2600

Pagina: 1
Acties:
  • 1.485 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben toe aan een compleet nieuw PC. Ik zal niks van m’n oude PC gebruiken voor deze systeem (m.u.v. muis/toetsenbord). Ik heb een aantal weken/maanden verdiept in alle componenten, en gewacht op de prijsdaling van de C2D en de nieuwe ATi kaart. Na alles gelezen en bestudeerd te hebben, is het nu eindelijk tijd voor actie!
Het was een heel karwei voor iemand die geen techneut is, maar ik vond het een heel leuk project voor me zelf. Heb tussentijds veel nieuwe dingen geleerd, en dit is het resultaat. Ik zou zeggen veel leesplezier (zal je nodig hebben), en graag hoor ik jullie aan- en opmerkingen! :)

Allereerst, waar ga ik het voor gebruiken?
  • Studie, werk, Internet, office toepassingen ect.: Hiervoor heb ik natuurlijk geen duur systeem nodig, en is een systeem van €500-700 meer dan voldoende. Natuurlijk zal ik ook nog meer met deze PC doen!
  • Entertainment: Ik kijk heel veel films en series (DVD, divx/xvid etc.), en luister ik ook naar muziek.
  • Daarnaast game ik ook veel FPS: Het liefst op zo’n hoog mogelijk settings.
Hoe lang moet het meegaan?
Het liefst zo lang mogelijk! Ik zal niet veel onderdelen door de loop van de jaren vervangen voor nog stellere/betere componenten (tenzij ze stuk gaan). Dus wat ik nu kies, zal ik t/m m’n volgend systeem mee moeten doen (het moet dus 3-4 jaar mee gaan). Tussentijds kan ik natuurlijk wel een nieuwe harde schijf of intern geheugen e.d. bij prikken, mocht het nodig zijn.

Randvoorwaarden!:
  • Zo stil mogelijk PC!: Bij het samenstellen van dit systeem heb dié componenten gekozen die het meeste waar voor z’n geld geven (afweging geluidsproductie vs. Euro’s).
    Edit: Gering geluidsproductie is van toepassing voor tijden wanneer m’n PC ’s nachts aan staat, studie en internetten (kortom: het moet zeer stil zijn in “idle”). Tijdens gamen maak het me niet veel uit, omdat door het gedender uit de boxen, de geluidsproductie van je PC toch wordt overtroffen. Ik heb dit ff in vet gezet, omdat ik toch wisselende reacties van jullie heb gekregen. Wat ik bedoel is: in idle moet ie stil zijn (laag gezoem is niet erg! Mag dus zeker enig geluid produceren!). Tijdens load maakt het me niet veel uit, alleen moet het niet storend zijn.
  • Warmte productie: Groot issue voor mij. De PC zal in m’n slaapkamer komen te staan, waar het zomers zeer warm is. Zonder het te overdrijven is m’n kamer tijdens (zeer) warme dagen ’s nachts op z’n kouds 23-26C! Dus maar te zwijgen over hoe warm het overdag wordt. Mocht je je afvragen waarom het zo warm wordt…: Het komt niet door de wietplantage op de zolder. :+ Door de layout van het appartement is er nauwelijks luchtstroom. Ik heb de balkondeur aan de ene kant van het appartement open, en m’n raam in m’n slaapkamer aan de andere kant open… dan alsnog moet je standaard 3-4 graden bovenop de buitentemperatuur optellen.
  • Ik hecht veel waarde aan kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid: wederom bij het samenstellen heb ik hierop gelet. En het oog wil ook wat. Ik zal er dagelijks naar moeten kijken en ermee gaan werken. Het is dus echt niet zo dat hier geldt: hoe duurder, des te beter. Ik heb wel degelijk gekeken naar prijs vs. performance. Hier later meer over.
  • Budget is ± €2600. Het mag altijd minder, maar moet zeker niet veel meer zijn: > €75-100
Wat heb ik gedaan:
  • Natuurlijk de sticky gelezen in deze topic.
  • Vele reviews/benchmarks gelezen voor elk component (hier op Tweakers.net, maar ook meerdere (on)bekende reviewsites op het internet.
  • Websites van de fabrikant/productpagina’s doorgenomen.
  • En ook soortgelijke systemen gelezen die mede tweakers hier hebben geplaatst.
Ik zal eerst een overzicht geven van alle componenten. De onderbouwing en m’n vragen waar ik tegenaan loop volgen meteen daarna.
Noot: C2D E6600 zal overklokt worden @3 – 3,15GHz.

Systeem zoals ik het in gedachten heb:
(Prijzen zijn van Azerty.nl of anders via pricewatch (20 mei); Klik op prijs voor productpagina)
(excuses voor de layout. lukte niet om een mooi tabel te maken)

Behuizing: Cooler Master CM Stacker 830 Evolution, zwart € 235,83
Voeding: Seasonic S12 Energy plus, 650W €139 Waarschijnlijk Corsair 520W
Moederbord: Asus P5N32-E SLI Plus € 161,02 Waarschijnlijk 1 de nieuwe Asus P5K moederborden (mocht de Infinity erop passen) -->ASUS P5B Deluxe (eventueel met wifi)
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 (Overclock naar maximaal 3 tot 3,15GHz) € 197,42
CPU cooler: Scythe Infinity SCINF-1000 (Socket 478/775/754/939/940/AM2) € 38,04
Geheugen: 2GB geheugen: Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (KHX6400D2LLK2/2GN) € 124,84
Videokaart: Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EN8800GTX/HTDP € 533,43
Geluidskaart: Creative X-Fi XtremeMusic € 68,66
Speakers: Creative Inspire T7900 (7.1, 7x 8W, 24W, Zwart) € 99,34
Harde Schijven (voor data): 2x: Western Digital Caviar SE16 WD5000KS, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB). In totaal dus 1TB. € 107,78 x2
Harde Schijf: Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 143,17
DVD branders: NEC AD-7170S € 30,06 x2
Monitor: Samsung Syncmaster 226BW € 327,52
Case Fans: Scythe S-Flex SFF21E (120mm, 20,1dB, 3/4p) (1,200rpm; 49.0CFM; 0.15A) € 12,08 x2
Fancontroller: Scythe Kama-meter € 38,07
Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional € 122
Diskette station: 1x standaard gevalletje € 9,04
Intern Cardreader: Sweex 53-in-1 cardreader, intern € 8,40 ff een ander opzoeken als ik morgen de tijd voor heb. Inderdaad, de Sweex past niet echt bij de kast.
Assemblage kosten ± €45

Totaal: ± € 2600

Waarom heb ik gekozen voor deze componenten? Ik heb m’n randvoorwaarden aan het begin van deze topic toegelicht. Vanuit deze kader heb ik gezocht naar producten en zodoende alles bij elkaar gezocht.

Onderbouwing:

Behuizing: Cooler Master CM Stacker 830 Evolution (ATX/BTX, Geen PSU, Zwart) € 235,83
Edit:
Er is al veel geschreven over de case in dit topic. Denk niet dat ik een Antec of een Lian-Li neem, omdat ik ze minder mooi vindt dan de CM830evo. Naast functionaliteit, vind ik design misschien net zo belangrijk. In idle is deze kast wel stil genoeg, denk ik. Vandaar dat ik bij m'n keus blijf.

Een zeer persoonlijk keuze voor iedereen die een nieuw kast koopt, denk ik. Wel een hele hele dure, maar in mijn ogen toch enigszins verklaarbaar. Zoals gezegd hecht ik veel waarde aan kwaliteit en duurzaamheid. Ik zal er dagelijks naar moeten kijken, en ik moet eerlijk zeggen: ik vind het een plaatje. Dus m’n ogen willen ook wat. Maar de belangrijkste reden is toch dat er veel ruimte is in de kast en een zeer goede airflow! (randvoorwaarde: kast met een zeer goede koel mogelijkheden).
Volgens de vele reviews is het het geld meer dan waard. Ook kan de Stacker 830 nog vele jaren mee (in m’n volgend systeem over 3-4 jaar). Vandaar deze keuze.
Ik heb ook gekeken naar andere soortgelijke kasten zoals Antec 900 of de Sonata. Maar deze vind ik toch minder mooi. Daarnaast ben ik ook géén liefhebber van zijraampjes, LED’s, discolampen en ander poespas. :P
Natuurlijk sta ik open voor suggesties, maar ik denk eerlijk gezegd dat m’n keuze voor behuizing vast staat.

Voeding: Seasonic S12 Energy plus 650, 650W (ATX12V 2.0) €139
Edit:
Door de reacties overweeg ik wederom de Corsair HX520. Moet volgens velen een betere keus zijn dan de Seasonic 650W.

Meest onderschatte onderdeel voor een (high-end) systeem, denk ik. Ik heb lang gezocht naar een goed betrouwbare voeding, die zeer stil is. Die tevens tijdens lange tijden van hoge “load" genoeg stroom levert. En niet alleen maar een hoge piek waarde heeft, van bijvoorbeeld 600-650W. De reviews zijn unaniem: bijzonder stil, zuinig, en zeer goede 12v rails.
Zeker niet de goedkoopste voeding! Maar ik hecht nu eenmaal veel waarde aan een stille voeding. Andere opties die ik heb overwogen zijn: Zalman ZM600-HP 600W, en de Corsair HX620W. Deze zijn afgevallen, omdat de Seasonic toch beter is in geluidsproductie en hoog stabiele waarden. De paar tientjes extra geef ik liever hier aan uit, dan aan andere onbelangrijke zaken.

Wederom sta ik open voor suggesties!
Noot: ik gebruik m’n PC ook om m’n telefoon op te laden via USB. Ook gebruik ik vaak m’n Steelpad 5H USB. Niet dat deze veel van de voeding vragen, maar het kan net dat beetje extra zijn, in geval dat het mis gaat…

Moederbord: Asus P5N32-e SLI Plus, nforce 680i SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) € 161,02
Edit:
Volgens velen van jullie moet ik kijken naar moederborden met P965/p35 chipset. Inmiddels al gedaan. Waarschijnlijk neem ik 1 vand de nieuwe P5k moederborden van Asus, mocht de Infinity erop passen. En anders moet ik toch kijken naar een ander CPU-koeler Ik denk niet dat ik de P35 borden nodig zal hebben. Ik zal ze niet ten volle benutten. Ik denk dat het beter is als ik een P965 bord neem. Zoals bijvoorbeeld ASUS P5B Deluxe (eventueel met wifi)

Zeer uitgebreid moederbord, tevens ook goed voor overklokken. Wordt ook goed beoordeeld in reviews.
Een van de dingen waar ik echt mee zit. Ik kan geen keuze maken, doordat ik er te weinig verstand van heb. Deze mobo wordt door vele anderen gekozen in soortgelijke systemen. Vandaar ook mijn keuze hiervoor. Graag zou ik van jullie willen weten of het een goed mobo is voor mijn systeem.

De Asus Striker is mij te duur. Ik sta dus open voor suggesties. Ik wil maximaal €180-200 voor uitgeven:
- Voorkeur voor Asus, waarschijnlijk omdat ik altijd al een Asus heb gehad en er bekend mee ben.
- De Scythe Infinity CPU-koeler moet op de moederbord passen.
- En ik zal geen gebruik maken van SLI (waarschijnlijk ook niet in de toekomst). Nieuwe grafische kaarten zijn toch sneller dan 2 verouderde kaarten.

Processor: Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB) € 197,42
Hier kan ik kort over zijn: Goed overklokbaar, en geeft het meest waarde voor je geld!
Zoals gezegd zal het overklokt worden naar 3 – 3,15GHz. Ik hoef geen 3,6GHz of meer te halen. Ik vind veel belangrijker dat het goed en stabiel loopt (en weinig geluid/warmte produceert), dan dat ik het maximale eruit haal. Het levensduur van de processor wil ik niet al te veel verlagen.
Graag zou ik van jullie willen weten of overklokken naar 3GHz verstandig is binnen m’n randvoorwaarden: geluidsproductie, warmte productie en levensduur.

Komt vaak het beste uit de test qua koeling en geluidsproductie. Op de site van Scythe staat deze moederbord niet tussen m.b.t. compatibiliteit, maar volgens mede tweakers past het er op. Met het oog op overklokken, lijkt het me dan ook een goede keuze.

Geheugen: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN) € 124,84
2GB Geheugen is al lang geen luxe meer. Keuze voor Kingston is vanwege hun naam/reputatie, garantie, en betrouwbaarheid. Waarom gekozen voor PC6400, en niet PC5300: mocht ik later toch hoger willen overklokken dan 3GHz.
Ook hier sta ik open voor andere merken, of reepjes van Kingston. Maar eerlijk gezegd is het toch wel een goede keus?!

Videokaart: Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EN8800GTX/HTDP € 533,43
Lang heb ik gewacht op de nieuwe ATi R600 (HD2900 XT). Het is zeker een hele goede kaart voor het geld. En door de toekomstige drivers zullen de prestaties alleen maar verbeteren. Maar de geluids- en warmteproductie is voor mij onacceptabel! ’s Zomers heb ik al een sauna in m’n slaapkamer, en de R600 zal echt niet helpen om m’n kamer af te koelen. :+ Daarnaast zal bij het kijken van films (DVD/divx etc) de onboard chip het werk gaan doen, i.p.v. de stillere/koelere processor.
Dus m’n keuze wordt beperkt naar de 8800GTX of de 8800 GTS (640mb). Heel lang heb ik getwijfeld. En eerlijk gezegd twijfel ik nog steeds. M’n voorkeur gaat naar de GTX: toekomst gericht, en ook beter omdat ik op zo’n hoog mogelijke settings wil spelen. De GTS geeft nu meer waarde voor je geld, maar hoe zal dit over 1-2 jaar zijn? Wordt de 640mb dan de bottleneck?

Edit:
Ben overtuigd van de kracht van de X-Fi. Ik zal daarom geen gebruik maken van onboard geluid op de mobo. Dan blijft de vraag over: Moet ik de XtremeMusic of XtremeGamer nemen?

De Asus P5N32-E SLI Plus heeft onboard ook een goede chip, maar ik denk dat ik toch voor de XtremeMusic ga. Geluid is misschien net zo belangrijk bij gamen, als een goede processor, geheugen en grafische kaart. Ook zal ik er baat hebben bij kijken naar DVD’s en divx/xvid-films (denk ik, hoop ik).
In de BBG van mei is gekozen voor de XtremeGamer. Volgens mij was dit toch hetzelfde kaart als de XtremeMusic, maar dan kleiner/compacter?

Een goede set speakers kan natuurlijk niet ontbreken. De T7900 staat al meer dan een jaar bij vele tweakers op hun shortlist. Zo ook bij mij. Hoeft verder geen uitleg lijkt me.

Harde schijf: Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 143,17
Edit:
Wellicht ben ik niet echt duidelijk geweest, m'n excuses daarvoor. Ik weet dat het een luidruchtiger schijf is. Maar dat maakt mij niet uit tijdens gamen of andere dingen. Wat wel belangrijk is, dat het stil genoeg moet zijn in idle. En dat is het waarschijnlijk wel, toch???

Voor Windows en programma’s. Een raptor is altijd wel handig voor betere prestaties tijdens gamen, rarren/unrarren, bewerkingen, etc... Het enige waar ik mee zit: geluidsproductie in “idle”. Maar volgens mij is deze wel stil genoeg daarvoor. Wederom maakt het me niet veel uit tijdens gamen e.d.

Harde Schijven: (2x) Western Digital Caviar SE16 WD5000KS, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 107,78 x2
Ik zal deze schijven gebruiken voor data. Hier is ook een WD5000AAKS variant van. Sommigen zeggen dat het hetzelfde schijf is, en anderen zeggen dat het stiller en beter is. Beide schijven zijn ongeveer evenveel waard. De betere WD5000YS is me net iets te duur (prijs per GB).
Heel veel mensen kiezen voor een Seagate, maar op storagereview.com komt de WD toch vaak beter uit de bus: stiller en sneller.
Waarom 2x 500GB, en geen 2-3x 320GB?: Zoals gezegd zal ik niks mee nemen uit m’n vorig PC. Alle data zal overgebracht worden naar deze PC. Dus de ene 500GB is sowieso al meteen vol. Een 2e schijf is dan ook logisch. Op de moederbord is er ruimte voor 6 SATA aansluitingen. Als ik 3x 320gb harde schijven neem, dan is meteen ook alle SATA aansluitingen bezet. Vandaar dat ik 2x 500GB neem.
Ik zal verder geen gebruik maken van RAID e.d.

DVD brander: NEC AD-7170S, zwart € 30,06 x2
Een snelle, goede en stille SATA branders. Waarom 2 branders? Ik wilde eerst 1 brander en 1 lezer kopen (voor 1 op 1 branden, zonder eerst de data op de harde schijf te zetten). Maar ik dacht, ik kan ook meteen 2 branders kopen. Als de ene het niet meer doet, dan heb je alsnog 1 reserve. En die 10tje extra voor de brander maakt me ook niet veel uit.
Ik heb niet gekozen voor de NEC AD-7173S, omdat ik toch geen gebruik zal maken van Lightscribe.

Monitor: Samsung Syncmaster 226BW (22", wide, 2ms (GtoG), D-Sub/DVI-D, Zwart) € 327,52
Hoeft volgens mij ook geen uitleg. Een goede monitor voor zowel gamen als films kijken. De Samsung 206BW heeft zelfde resolutie als deze monitor, maar ach… ik heb nu ook een 19” Philips 190x6, wat dezelfde resolutie heeft als een 17”. Ben dus wel gewend aan groter pixelformaat.
Om geld te besparen, kan ik eventueel nog overwegen om alsnog de 206BW te nemen.

Casefans: Scythe S-Flex SFF21E (120mm, 20,1dB, 3/4p) (1,200rpm; 49.0CFM; 0.15A) € 12,08 x2
Edit:
Wederom maakt het me niet uit of ze meer geluid produceren onder load. Zolang ze maar stil zijn in idle. En dat zijn deze fans volgens mij wel.

Zeer stille casefans! Waar voor je geld volgens meerdere reviews. De Stacker 830evo heeft standaard 2 fans (intake en outtake). Om de overklokte processor, grafische kaart en moederbord beter te koelen, denk ik dat het verstandiger is om 1 fan als intake te nemen, en nog 1 als outtake.

Om de extra casefans mee te regelen. Ook staat ie mooi in de kast, denk ik. Heeft ook een leuk display...
Heel misschien laat ik het wel weg om geld te besparen, maar dan moet ik wel een ander oplossing vinden om de extra casefans te kunnen regelen.

Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional, NL, OEM € 122
Voorlopig nog gewoon XP Pro. Niet alleen omdat er nog steeds geen goede drivers zijn voor tal van hardware, maar ook omdat ik voor m’n studie SPSS nodig heb. Op de universiteit hebben ze geen SPSS15 (voor vista). Ook op Surfspot is het nog niet aanwezig. Vandaar nog maar eventjes op XP pro draaien. Later kan ik alsnog over gaan op Vista.

Diskette station: Standaard gevalletje € 9,04
Al heb ik al jaren geen floppies meer gebruikt, maar mocht het nodig zijn voor installatie/drivers etc., dan heb je het wel meteen bij de hand.

Cardreader: Sweex 53-in-1 cardreader intern (3.5"/5.25" Bay, USB 2.0), zwart € 8,40
Altijd handig voor bestanden over te zetten van/naar PC - telefoon/fototoestel ect.
Edit: Jongens, jullie hebben helemaal gelijk. Ik heb er niet of nauwelijks gelet welke intern cardreader ik moet nemen. Ik heb het op het laatste moment 1 toegevoegd, zonder te kijken of het wel echt bij m'n systeem past. |:(

Muis/toetsenbord: neem ik mee van m’n vorig PC (= nog geen jaar oud).

Wow, heb je alles gelezen? Dat verdient echt wel een schouderklop! _/-\o_

Waar ik mee zit:
Vragen m.b.t. componenten:
  • Belangrijkste vraag qua componenten: het moederbord. Hier ben ik het minst zeker van. En vraag om jullie expertise. Ik heb simpelweg niet genoeg verstand of deze moederbord een goede keus is voor deze systeem. (zie ook: kopje moederbord hierboven) Edit: Ik heb inmiddels gekeken naar de P5K borden van Asus. Eerlijk gezegd weet ik niet of ik het nodig heb (zal namelijk niet extreem gaan overklokken). Echter, ik ben het wel met jullie eens dat ik beter naar deze moederborden kan kijken, dan naar P5N32-e SLI Plus.
  • Ik neig op dit moment naar de ASUS P5B Deluxe (eventueel met wifi). Wat denken jullie over dit bord i.c.m. mijn systeeem en eisen?
  • De vraag: “Is m’n voedig wel goed genoeg” zal ik niet hier stellen, maar in de aparte topic daarvoor (nadat jullie commentaar hebben gegeven). Maar natuurlijk mogen jullie ook hier je mening over geven. Edit: De Seasonic 650W is zo te horen een overkill voor m'n PC. Ik neig wederom naar de Corsair 520W. Stille en stabiele voeding, kan ook hoge waarden landurig aan.
  • Overklokken: is het wel verstandig m.b.t. duurzaamheid, geluids- en warmte productie? PC moet minimaal 3-4 jaar mee gaan. Edit: naar aanleiding van de reacties: overklok moet dus kunnen volgens mijn eisen.
  • Zal de XtremeMusic echt zoveel verschil maken, of heb ik genoeg aan de onboard geluid van de Asus P5N32-E SLI Plus? Edit: door jullie reacties ben ik overtuigt dat ik de XtremeMusic in m'n systeem ga behouden
Tot slotte:
  • Als je zo alles bekijkt, is het wel allemaal in verhouding? Zijn er bottlenecks? Edit: nog niemand wat over horen zeggen dat er serieuze problemen zijn qua verhoudingen in snelheid.
  • Wat zou je zelf eraan veranderen, rekeninghoudend met de randvoorwaarden en budget (€2600) die ik heb gegeven?
  • Is alles wel stil genoeg tijdens “idle”? Het is natuurlijk subjectieve vraag, maar het moet niet zo zijn dat het veel lawaai produceert. Zou ik nog meer eraan kunnen veranderen om het zo stil mogelijk te krijgen? Zoals eerder gezegd, maakt het me niet heel veel uit hoeveel het lawaai maakt tijdens gamen. Edit: zie stukje edit hieronder.
  • Zelfde geldt voor warmte productie. Zal ik met deze componenten en m’n “sauna/slaapkamer” het wel allemaal koel kunnen houden (overklok @3+GHz). Ik neem aan de Stacker 830evo, i.c.m. de casefans en de CPU-koeler moeten voldoen. Maar hoe denken jullie er over? Edit: Al vele reacties gekregen over warmte- en geluidsproductie. Ik ben met jullie eens dat ik beter een ander kast dan de 830evo kan nemen als het gaat over geluidsproductie. Echter, wat ik minstens zo belangrijk vindt, is het uiterlijk van de kast. Dit is natuurlijk iets heel persoonlijks. Wat de ene mooi vindt, zal een ander lelijk vinden. Door de bijzonder mooie uiterlijk van de 830evo, wil ik concessies doen m.b.t. geluidsproductie in idle toestand. Ik heb deze vraag ook in de Stacker forum en op een ander forum gesteld, en het valt allemaal reuze mee. Ook zijn de reviews behoorlijk over geluidsproductie redelijk positief.
Graag hoor ik jullie aan- en opmerkingen. Het liefst met onderbouwing, zodat ik er ook wat mee kan.

Alvast bedankt!!! :)

En dit is het uiteindelijk geworden:

Mijn systeem zoals ik het ga bestellen:
- Behuizing: Cooler Master CM Stacker 830 Evolution
- Voeding: Corsair HX520w
- Moederbord: ASUS P5B Deluxe (eventueel met wifi)
- Processor: Intel Core 2 Duo E6600 (Overclock naar maximaal 3 tot 3,15GHz)
- CPU cooler: Scythe Infinity SCINF-1000
- Geheugen: 2GB geheugen: Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4
- Videokaart: Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3
- Geluidskaart: Creative X-Fi XtremeMusic
- Speakers: Creative Inspire T7900
- Harde Schijven (voor data): 2x Western Digital 500GB. In totaal dus 1TB.
- Harde Schijf (windows en programma's): Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB
OF: 2x 320GB Western Digital in Raid
- DVD branders: 2x NEC AD-7170S
- Monitor: Samsung Syncmaster 226BW
- Case Fans: 2-3x Scythe S-Flex SFF21E
- Fancontroller: Scythe Kama-meter
- Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional
- Diskette station: 1x standaard gevalletje
- Intern Cardreader.

Ik heb alleen nog geen beslissing genomen of ik voor een raptor ga, of dat ik een raid ga nemen. Ik moet daar de komende dagen nog even over nadenken welke voordelen en nadelen aan beide kleven. Maar dat zal wel lukken denk ik.

Ik wil hier nogmaals iedereen bedanken die in deze topic zijn of haar ideeën, suggesties, feedback, etc heeft gegeven!! Het heeft me heel erg geholpen! Dank jullie allen. _/-\o_
* Vic Vega mompelt iets over Tempo-team reclamespeech :+

PS: mocht het niet aan de regels voldoen, dan hoor ik het graag. Ik zal het dan zo spoedig mogelijk veranderingen aan brengen. Maar doe het niet op slot, want ben de hele middag bezig geweest om dit te schrijven :)

[ Voor 22% gewijzigd door Vic Vega op 24-05-2007 12:45 ]

"Are you gonna bark all day, little doggy... or are you gonna bite?" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Goede post d:)b

Voeding is zeker goed genoeg. Overklokken... tsja, je hebt nooit garanties, maar de E6600 leent zich uitstekend voor overklokken, en als je de boel niet te warm laat worden, dan verwacht ik niet dat 3-4 jaar meegaan een probleem moet zijn. Veel extra warmte komt er bij de E6600 (eigen ervaring) ook niet vrij bij het overklokken, dus met een stille en goede koeler (die je in je setup hebt staan) zou het zaakje gewoon stil moeten kunnen blijven draaien.
Wat betreft die audiokaart... dat is erg persoonlijk. Je kunt em er eerst uit laten om te kijken of je tevreden bent met het onboard geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219071

Misschien een idee om voor de 8800GTS. Over 1/2 jaar merk je het verschil tussen de GTS en GTX echt niet meer. Dan koop je toch gewoon weer een nieuwe kaart ?
Vooral vanwege het prijsverschil, zou ik kiezen voor de GTS.

Voor de rest top systeem.

EDIT:

Ik zal het even duidelijker maken: Het verschil is niet zo groot tussen die 2 grafische kaarten. En als je kijkt naar prijs/prestatie dan zou ik gewoon kiezen voor de GTS.
Als geld geen probleem is, en je bijna 200 euro extra uit wilt geven aan een GTX, dan kan je dat ook gewoon doen.
Over een paar jaar kan je met beide grafische kaarten nog gewoon elk spel spelen. Maar de GTX zal enkelt een hogere fps hebben. Nu geldt dat trouwens ook. Of je 200 euro over hebt voor een beetje meer frames moet je natuurlijk zelf uitmaken.
Het maakt niet uit of je een GTS of GTX koopt, beide zijn hartstikke goed.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 219071 op 20-05-2007 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
goed om te weten dat het een overklok niet veel warmte produceert.
Goede tip over de audio kaart, thx!

@R-Duin
Dat is een optie. Maar ik wilde eerlijk gezegd niet tussentijds componenten wisselen. Want dan ben ik bezig. Ik ken me zelf: als ik eenmaal begin, dan stap ik ook over op quad core binnen een aantal maanden etc..
Edit 2: Ja zo denk ik er ook over. Ben gek op shooters, zoals CoD2. Het liefst speel ik op max settings, met zo'n hoog mogelijk fps. Komend najaar komen ook CoD4, Medal of Honor: Airborne, en Turningpoint uit. Ik wilde dit keer een compromiloos grafische kaart die minimaal 1-1,5 jaar vooruit kan op max settings. Vandaar ook mijn grote twijfel tussen GTX en de GTS. En inderdaad, het is een persoonlijk keuze.
Mocht er niet veel verschuivingen in componenten/budget komen, dan denk ik dat ik de verleiding niet kan weerstaan, en voor de GTX ga. :9~

[ Voor 96% gewijzigd door Vic Vega op 20-05-2007 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184202

Ik zou graag allerlei slimme opmerkingen maken om je te redden van allerlei stomme fouten... Maar dankzij je goede onderbouwing e.d. kan (hoef) ik niets onverstandigs ontdekken.

Het enige dat ik er echt aan zou veranderen is de audio set. Die zou ik zwaarder nemen, maar dat komt doordat ik veel metal luister--> moet hard.

Als je het niet erg vindt houd ik jouw setup in mijn achterhoofd als basis als ik de mijne ga bouwen.

Hulde!

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 184202 op 20-05-2007 17:59 . Reden: aanvullen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 186156

Misschien kun je nog wat geld besparen door toch voor de Stacker 832 te gaan. Deze vind ik persoonlijk mooier en is ook 'maar' :P 207 euro. Verder een zeer puike ts!
- Het mobo is zeer goed en heb ik zelf ook in mijn config staan.
- Als je toch een goede dvd-brander wilt met al die films zou ik gaan voor een Lite-On LH-20A1S s-ata. Deze is sneller, beter en ook nog eens even duur als je huidige brander. Check ander Hardware.info nog even, daar kwam hij als beste uit de test en vielen de nec's een beetje tegen.
- Kijk toch nog eens naar de corsair voeding 620 watt. Deze is ook nog eens modulair (verbeterd airflow door minder kabels) en gemaakt door seasonic. Ook is deze goedkoper.
- Post je de benchmarks van dit ubersysteem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192831

Wow, mooi systeem! Maar toch een paar punten..

De kast.. 240 euro is een hele klap geld! Heb je al naar de Antec P182 gekeken? Dat vind ik persoonlijk een beauty! 130 euro is een stuk minder! De P182 heeft hele goede koeling, standaard 3x120mm en dan nog 2x120mm extra! Bovendien heeft hij zegmaar een dubbele wand, dus hij is ook nog eens lekker stil!

Daarnaast, ik heb nog geen processor koeler zien staan. Kijk eens naar een Scythe Infinity. Daarmee kun je overclocken naar 3,6ghz.

Kwa processor zou je kunnen overwegen om te wachten tot juni, dan kun je voor ong. 250 euro de Q6600 kopen, quadcore dus. Dit is een keus die je zelf moet maken.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 192831 op 20-05-2007 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Me Ton
Het blijft voor sommige toch moeilijk om de ts goed door te lezen :P Kijk eens goed!

EDIT:
Maar idd je zou nog even kunnen wachten op de nieuwe 1333mhz core 2 duo's die er in juli aankomen. Dan heb je een 6750 (beter dan de E6700 nu) voor maar 220 euro.
Maar als je het zo bekijkt kun je wel eeuwig wachten, want tegen die tijd zal Nvidia ook wel weer een nieuwe prijsstunt of kaart hebben aangekondigd en zo blijf je bezig.. Is een eigen keus dus.

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 186156 op 20-05-2007 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192831

Ja dan kun je blijven wachten :P

Maar kwa moeder bord: Kijk eens naar de nieuwe P35 chipset borden. Deze klokken wat beter over als de P975/680i chipsets en zijn voorbereid op DDR3 geheugen en Quadcore processoren! Met jou budget zou ik kijken naar de Gigabyte P35-DQ6 en Asus P5K Deluxe!

En ik weet niet of je naar de P182 wilt switchen, maar met die 100 euro zou je een 8800 Ultra kunnen nemen.... goeie god >:)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 192831 op 20-05-2007 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Anoniem: 186156 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 18:03:
@ Me Ton
Het blijft voor sommige toch moeilijk om de ts goed door te lezen :P Kijk eens goed!

EDIT:
Maar idd je zou nog even kunnen wachten op de nieuwe 1333mhz core 2 duo's die er in juli aankomen. Dan heb je een 6750 (beter dan de E6700 nu) voor maar 220 euro.
Maar als je het zo bekijkt kun je wel eeuwig wachten, want tegen die tijd zal Nvidia ook wel weer een nieuwe prijsstunt of kaart hebben aangekondigd en zo blijf je bezig.. Is een eigen keus dus.
Inderdaad, dan kun je blijven wachten. Vooral met de onderdelen die jij in je lijstje hebt staan zul je de prijzen relatief gezien snel zien dalen. Over een paar maand zul je denken "omg, daar heb ik toen nog xxx euro voor betaald!" als je de prijzen gaat vergelijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
@onderbroek88,
denk niet dat ik voor een nog duurder geluidskaart ga. Moet voldoende zijn voor mij. En waarom zou ik het erg vinden als jij of iemand anders zelfde systeem neemt. Ik zou het eerder als een compliment voor mij zien!

@kalten,
- Ik heb ook heel lang getwijfelt tussen de 832 en 830 evo. Eerst dacht ik dat ik de 830 zou nemen, daarna de 832... maar heb besloten om toch de 830 evo te nemen. Ik vind die net iets mooier voorkant hebben.
- De lite-on heb ik ook gezien. Maar ik brand nooit op 16 speed. Volgens NeroSpeed krijg ik het beste resultaat op 8x.
- Ik zal de corsair 620 in m'n achterhoofd houden, thx.
- Benchmarks zullen volgen wanneer ik m'n pc over een aantal weken heb (mocht ik toekomen i.v.m. tentamens)

@Me Ton,
Ik heb de P182 ook gezien. Maar ik vind de 830 mooier. Zoals gezegd, moet ik er elke dag naar kijken. Dan vind ik in dit geval ook minder erg dat het zo ongelooflijk duur is. Zou ook graag gewilt hebben dat het goedkoper was.

edit: eerlijk gezegd wilde ik niet nog meer wachten. Ik heb het nu nodig. Daarnaast is het misschien verstandiger om voor "echte" quads te gaan...
p5k, waren die niet de nieuwe Mobo's? Hoe zit het met (driver)ondersteuning, en kinderziektes?
8800 ultra? pfff... waarom niet meteen in sli.. hehe. Nee, zonder gekheid, ik vind de GTX al veel te duur, en net buiten m'n budget. Maar kan de verleiding niet weerstaan :)

[ Voor 17% gewijzigd door Vic Vega op 20-05-2007 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rorando
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-06 15:21
Ik zou inderdaad ook voor een p35 chipset gaan, De DQ6 van gigabyte alleen weet ik niet of de koeler er op past omdat met de 965P DQ6 wat problemen waren met die koeler dat zou je dan nog ff moeten vragen aan de mede tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
Ik zie die mobo's helaas niet tussen staan:
http://www.scythe-eu.com/en/support/compatibility.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je maar het juiste schijfje hebt dan brandt de lite-on wel op 20x! En de kwaliteit die hij aflevert is ook het best van allemaal. Je moet het natuurlijk wel zelf weten.. De scythe past trouwens gewoon op je mobo hoor! En hij zal ook op de p35 passen (die afstand tot de pipes is hetzelfde).

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 186156 op 20-05-2007 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
Ik gebruik voornamelijk Plextor DVD+R 16x.
Ik brand ze vaak als in m'n vrije tijd als ik toch niks te doen heb. De extra 2-4 minuten maken mij niet echt heel veel uit :)
Ik zal vanavond naar de p35 kijken en reviews lezen. ik ga nu eten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134214

Geluidskaart licht eraan of je vista of xp gaat draaien.
Onder vista heb je niks aan je audigy ivm met dat het hele aex etc niet voorkomt in vista...
Dus in geval van vista, gewoon dat onboard ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Ik zie op zich een paar redelijke keuzes maar sommige dingen kunnen duidelijk beter.

- Je kiest voor een moederbord met een chipset die zeker niet zuinig is. Zowel de i975 als 965 zijn zuiniger. Ik zou dan voor een 965 kiezen omdat je heel goedkoop een goed bordje daarvan kan krijgen, het oc'ed goed en de onboard audio ga je waarschijnlijk toch niet gebruiken.

- Voeding is al een flinke stap in de goede richting. Alleen denk ik toch dat je niet helemaal op de hoogte bent van het echte reeële verbuik van een moderne pc. Jouw pc zal op vol vermogen (alles stressed) rond 250-275 watt trekken, meer niet. Een voeding van rond 450 watt is dus ruim voldoende. Onnodig meer vermogen nemen is uitermate negatief voor de warmte en geluidsontwikkeling. Voeding presteren niet zo goed als ze te laag belast worden. De efficiëntie gaat dan omlaag. En helemaal als je een voeding hebt met een te hoog vermogen maakt dat veel uit. Zelf als ze beiden dezelfde efficiëntie weten te halen; zeg 80%, heb je bij voeding A dan meer warmte dan bij B. 20% van 450 is nou eenmaal minder dan van 650 :). Een Seasonic S12 430 of 500 is al meer dan genoeg. Eventueel met een fanswap naar een Scythe oid op 5volt.

- Je kiest voor behoorlijk lawaaiige schijven. Ik zou zeggen pleur in ieder geval die raptor eruit. Die zal sowieso niet echt sneller zijn dan 2 leuke schijven in RAID 0. Haal gewoon 3 x een leuke Samsung ofzo, waarvan 2 in RAID 0 en een voor backup. En als je het goed wil doen haal je ook een 3 tal hardeschijf behuizingen zoals de Silentmaxx HD silencer 2.0, wat een hoop gaat uitmaken.

- Die 8800GTX is op zich leuk, maar heel lastig stil te koelen. Van de stockkoeler wordt vaak gezegd dat ie stil is, maar dat is ie alleen in vergelijking met 40mm dingetjes die meestal op midrange kaarten zitten. Ik zou zeggen neem een 8800GTS (net iets beter te handelen qua hitte) en zet er een Thermalright HR 03 plus op (momenteel enige aftermarket cooler). @ stock zou ik absoluut niet doen want de herrie van dat ding gaat al je andere investeringen te niet doen.

- Kast zou ik zeker veranderen. De Coolermaster Stacker is wel grappig maar niet echt praktsich om stil te koelen. Een kast als de Antec 180/182 of een Silverstone TJ-04 of Lian Li (met standaard ATX indeling) is vaak het beste. En ga niet 2 soorten casefans combineren, maar gewoon 2 goede scythes kopen (misschien een derde voor de voeding) en die erin zetten. Gewoon op je mobo aansluiten en bedienen met speedfan. Fancontroller kan dus wel weg, speedfan is een lekker gratis alternatief hiervoor.

- De Ninja van Scythe is door de grotere afstanden tussen de lamellen beter geschikt voor low-airflow situaties maar de infinty is op zich niet verkeerd.

- Zet iig speedstep aan om flink wat energie te besparen (hitte, geluid). Ook met speedstep kun je nog steeds oc'en maar uiteraard niet echt ver. 3 GHz is wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tournataka
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-03 19:31
Ik zou, als je je systeem gebouwd hebt, graag van je horen hoe de onboard audio je bevalt, ikzelf zit namelijk ook te twijfelen tussen een X-Fi of onboard van de Asus P5N32-E SLI Plus.

Alvast bedankt en succes met het systeem ik neem er in ieder geval een voorbeeld aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 194987

Heb je voor je kast al naar de Antec P182/P180B gekeken. Kost ongeveer 120 euro en is een van de stilste kasten op de markt. Heeft oa een dubbele buitenkant, waardoor het geluid heel goed gedempt wordt. Er kunnen in totaal 5 120mm fans in, dus met de koeling zit het ook wel goed.
ps. Als je heel veel waarde aan stilte en koeling hecht, zou je ook over waterkoeling na kunnen denken, maar dat is natuurlijk wel stukken duurder dan luchtkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
@The_nv40_man
- naar de nieuwe moederborden zal ik de komende dagen naar kijken.
- 250-275W? weet je dat zeker? Met de psu-calculator kom ik toch echt aan een ander getal. Maar inderdaad, de Seasonic 650 is meer dan ik nodig heb. Mijn keuze viel juist voor deze omdat het 1 van de stilste en zuinigste is, en ook goed wordt beoordeeld in reviews. Zal de komende dagen naar de andere Seasonics kijken.
- raptor: volgens mij zul je de raptor in idle nauwelijks horen (of heb ik het mis). En tijdens het gamen maakt het me niet veel uit of die veel lawaai produceert. Geluid uit de boxen zal toch harder zijn. Ik heb me laten vertellen dat ondanks dat de kast open aan alle kanten is, het erg mee valt qua geluidsproductie.
nogmaals, tijdens load maakt het me niet veel uit. Het moet vooral stil zijn als ik aan studie bezig ben, en als m'n PC 's nachts aan staat.
- gtx: voor een high-end kaart schijnt het reuze mee te vallen qua geluid en warmte. Ik heb ook nog niet defenitief besloten of ik de gtx neem... De GTS is inderdaad koeler. Volgens mij zouden er toch ook koelers voor de GTX komen? Mocht ik voor de GTX gaan, en mocht het inderdaad niet aan m'n eisen voldoen, dan kan ik alsnog deze koelers nemen.
- Smaak over kast valt inderdaad te betwisten. Het is voor mij een afweging tussen: design, geluid/warmte productie, en budget. En als ik naar het totaal plaatje kijk, dan ga ik liever voor de 830evo.

Het lijkt misschien dat ik alle suggesties wegschuif, maar dat is absoluut niet zo. Ik waardeer elk commentaar, of het van jou is of van iemand anders. Ik zal dan ook elk suggestie in m'n achterhoofd houden. Zoals gezegd, niks staat vast (m.u.v. de kast :P )

@Tournataka,
Mocht ik voor de onboard geluid gaan, dan zal ik het zeker hier vermelden. Alleen bedenk wel dat het een persoonlijk keuze is. Wat voor de 1 voldoet, hoeft nog niet te betekenen dat het zelfde ook van toepassing is voor een ander

@Lukk0,
Ik heb ze gezien. Maar eerlijk gezegd vind ik ze niet echt zo mooi uit zien. En qua koeling zal het waarschijnlijk beter doen dan de Stacker 830. Maar het oog wil ook wat ;)

edit:
@Ramius23,
sorry had je bericht niet gezien. Voorlopig ga ik XP gebruiken. Zo te horen is de keuze voor XtremeMusic alleen gerechtvaardigd als je voor beter kwaliteit dan onboard geluid gaat. Wat ook eigenlijk logisch is. :) Heb net ook ff een paar artikelen gelezen. Ben voorlopig van overtuigt van de kracht van de XtremeMusic. Ik denk dat ik hem erin laat.

Nogmaals allemaal bedankt voor je positive berichten en opbouwend kritiek! _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Vic Vega op 20-05-2007 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-06 23:30
Anoniem: 194987 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 19:25:
Heb je voor je kast al naar de Antec P182/P180B gekeken. Kost ongeveer 120 euro en is een van de stilste kasten op de markt. Heeft oa een dubbele buitenkant, waardoor het geluid heel goed gedempt wordt. Er kunnen in totaal 5 120mm fans in, dus met de koeling zit het ook wel goed.
ps. Als je heel veel waarde aan stilte en koeling hecht, zou je ook over waterkoeling na kunnen denken, maar dat is natuurlijk wel stukken duurder dan luchtkoeling.
Een P180/P182 met nexus of noctua fans, stiller kan het niet worden. (qua air cooling)
Overigens is de corsair 520w of 620w de stilste voeding die er is. Modulair en van zeer hoge kwaliteit.
Kijk even op www.silentpcreview.com, daar zul je zien dat de combinatie van P180/182, nexus/noctua en corsair 520w/620w de stilste is.

Met de Scythe Ninja/Tuniq Tower/Noctua NH-12(denk ik)/Thermalright Ultra 120 Extreme kan je zelfs je E6600 @ 3.0Ghz passief koelen.

Zelfde geld voor een 8800gts/gtx. Een Thermalright HR-03 Plus met Nexus/Noctua 92mm fan is onhoorbaar en koelt beter dan de originele koeler.

Wat kan ik nog zeggen?
Als je 3 Samsung 320gb/500gb (ik zou zeggen: 320GB + 2*500 @ Raid 0) T166 schijven neemt, dan hoef je er geen enclosure rond te hangen, in de kast zit een goed ophangsysteem voor de harde schijven. En bovendien zijn ze superstil.

Ik zou ook wel een P965 chipset adviseren.

Ben je niet van plan om SLI/Crossfire te draaien, neem dan een P5B-E oid.
Allessinds eentje met een ICH8R chip, want op een Jmicron chip kan je evengoed geen raid draaien.

Overigens kom je ruimschoots toe met PC5300 mem (denk aan een Kingston 2Gb setje, of deze 2 keer => 4GB in totaal). Zo kan je cpu makkelijk tot 3.0Ghz.

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
@Aries.Mu,
- mijn keuze voor de Seasonic 650w is ook mede gebaseerd door de review van silentpcreview.
- de scythe S-Flex case fans zijn ook niet echt veel slechter dan de Nexus/Noctua (wederom zie silentpcreview). Het ligt allemaal tegenwoordig zo dicht opelkaar...
- PCU-koeler: tja, er is zoveel keuze tegenwoordig. Maar m'n oog viel toch op de Scythe, door vele positieve reviews. En ander zou ik zeker de Tuniq Tower overwogen hebben.
- Ik was eigenlijk niet van plan om Raid en SLI (in toekomst) te gebruiken. Maar bedankt voor de tip.
- 4GB geeft toch problemen met xp (32 bit) dacht ik? Ik denk dat ik toch PC6400 neem, mocht ik in de toekomst hoger dan 3GHz willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182096

Hoi,

Ik heb toevallig 2 weken geleden mijn computer samengesteld. Komt aardig overeen wat jij wil op een paar dingen na.

DVD Brander zou ik een met Sata aansluiting nemen zoals de Asus, deze verwerken het veel snellen dan de IDE branders ;)

Behuizing: Cooler Master CM Stacker 830 zwart € 200
Moederbord: Gigabyte GA-n680sli-dq6 € 249,-
Processor: Intel Quad Core 2 Duo Q6600 € 470,-
CPU cooler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) € 15,90
Geheugen: 4GB geheugen: 1GB x 4 (2GB) PC6400 DDR2 CL4 (Corsair, TWIN2X2048-6400C4) €270,-
Videokaart: XFX GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EN8800GTX/HTDP € 520,-
Geluidskaart: Creative X-Fi Fatalty FPS € 200,00
Harde Schijven (voor data): 2x: Western Digital Caviar SE16 WD5000KS, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB). In totaal dus 1TB. € 230,- RAID0
Harde Schijf( voor OS): 2x Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 260,-
DVD branders: Asus DRW-1814BLT SATA (Retail, Lightscribe, Zwart) 1x € 45,-
Case Fans: 6x Neon LED Fan 120x120mm (TLF-S12) € 48,-
Besturingssysteem: Microsoft Windows VISTA Ultimate 64-Bit OEM € 159,-
Teac Floppydrive + 7in1 cardreader € 28,-
========================================================================
Totaalprijs: € 2.732,-

Dit had ik al:

Voeding: Coolermaster Igreen 600W € 79,-
Toetsenbord: Logitech G15 € 65,-
Mouse: Logitech G7 € 65,-
Mousepas: FUNC MBA Archetype € 40,-
Speakers: Logitech 540 5.1 set € 79,-
Webcam: Logitech Ultra Vision SE (zwart) € 99,-
Monitor: Acer AL2051W Crystelbrite € 349,-
===================================
Totaalprijs € 776,-

Totaalprijs € 3500,- ( heb dus niet alles in 1x gekocht )

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fwissink/Foto's/20052007035%20klein.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fwissink/Foto's/20052007037%20klein.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fwissink/Foto's/20052007038%20klein.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fwissink/Foto's/CM%20stacker%20open%20klein.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 182096 op 21-05-2007 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
@stevemuller,
wow, wat een geweldig systeem, ziet er heel goed uit! Gefeliciteerd man. Ik dacht dat ik een buitensporig systeem had samengesteld. Maar het kan dus altijd meer! :)
- Ik zie dat je ook de raptor en 500Gb WD schijven heb. Die wil ik ook nemen. Hoe ervaar je deze schijven qua geluidsproductie in idle?
- Geluidsproductie van de CM830: vind je het hinderlijk? Of merk je het niet eens?
Ik weet dat het subjectieve vragen zijn, maar altijd handig om te weten van echte gebruikers hoe zij het ervaren.

Bedankt voor voor het posten van je systeem. :Y)
ps: dvd branders zijn bij mij ook SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-06 22:01
Wat ik me nou afvraag, koop je nou zo'n snelle pc nou omdat je zoveel gamed en er veel voor over hebt, of is het voor je werk?
DVD Brander zou ik een met Sata aansluiting nemen zoals de Asus, deze verwerken het veel snellen dan de IDE branders ;)
Volgens mij niet hoor, de DVD-branders halen lang niet de snelheid die een IDE-apparaat maximaal kan halen. Het voordeel is dus alleen de kabels ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:26
De Asus P5N32-E SLI Plus heeft onboard ook een goede chip, maar ik denk dat ik toch voor de XtremeMusic ga. Geluid is misschien net zo belangrijk bij gamen, als een goede processor, geheugen en grafische kaart. Ook zal ik er baat hebben bij kijken naar DVD’s en divx/xvid-films (denk ik, hoop ik).
In de BBG van mei is gekozen voor de XtremeGamer. Volgens mij was dit toch hetzelfde kaart als de XtremeMusic, maar dan kleiner/compacter?
Ik weet niet of je nog steeds bij je starters moederbord zit, maar:
Ikzelf heb precies dezelfde hardware, en heb na testen de meegeleverde kaart zo SNEL MOGELIJK weggelegd in een kluis en in de vijver opgeborgen. Ik heb deze geluidskaart van creative al voordat ik dit moederbord kocht, maar wat een wereld van verschil zit er in die geluidskwaliteit zeg.
Ik ging CoD2 spelen, en stopte na 2 minuten maar weer, want ik kon het geluid van links en rechts niet eens behoorlijk onderscheiden. Met de XtremeMusic van Creative heb je zeker een hele goede geluidskaart in je PC hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
@hello_moto,
Ik heb het geld voor over om een mooie, stille pc te kopen. En tegelijkertijd moet ie natuurlijk ook goed presteren bij games. :)
Kwestie van hobby, sparen en minder geld uitgeven aan andere dingen in het leven. Zo rook en drink ik bijvoorbeeld niet. Nou ja, reken maar uit hoeveel je dat bespaart in een jaar... en wat voor leuke dingen je met al dat geld kan doen :o

edit:
@lolgast,
goed om te horen. Mocht ik inderdaad de P5N32-E SLI Plus nemen, dan komt de XtremeMusic erin.
Ik zit nu de reviews van Asus P5K (Deluxe) te lezen, maar eerlijk gezegd ben ik nog niet overtuigt waarom ik voor dit moederbord zou moeten gaan.
De extra features hebben voornamelijk betekking op toekomstige hardware. Maar ik was van plan om niet al te veel bij te kopen voor dit systeem.
Wel is het zuiniger, beter en toekomst gericht. Maar ook duurder.

[ Voor 38% gewijzigd door Vic Vega op 20-05-2007 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184202

Wat ik me nou afvraag, koop je nou zo'n snelle pc nou omdat je zoveel gamed en er veel voor over hebt, of is het voor je werk?
maakt dat veel uit dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In de BBG staat een goed presterende PC. Uiteindelijk draait het stil zijn vooral om de kast en wat je daar zelf nog aan kunt doen om het e.e.a. zo stil mogelijk te krijgen. Daar hoef je niet veel aan uit te geven. Vanaf € 10,= kun je al een standaard en goedkope kast behoorlijk stil krijgen.

Je kunt er natuurlijk net zoveel fans in gaan zetten als er plaats is maar is het zinvol? Vaak juist niet. Meer fans = meer herrie en dat wil je dus niet. OK, een fancontroller om ze op een lager voltage, dus langzamer, te laten draaien lijkt logisch maar zou 1 fan niet net zo voldoende zijn?

Een hardwarematig snelle PC vinden is niet moeilijk, een stille PC is eigenlijk ook zonder hoge kosten te realiseren.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Misschien is de Gigabyte DS3 een goed moederbord (http://www.alternate.nl/h...?artno=gpeg35&baseId=2845)? Vergelijkbaar met de Asus, uitstekende kwaliteit. Ik heb hem toen der tijd niet genomen omdat de lay-out niet voldeed aan mijn eisen, en omdat ik wel SLI ga gebruiken in de toekomst.

(Vergeten te controleren hoe hij het doet met overclocken...)
(Verdere uitleg onder mij)

[ Voor 11% gewijzigd door lolgast op 20-05-2007 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:27

rapture

Zelfs daar netwerken?

Vic Vega schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:34:
  • Studie, werk, Internet, office toepassingen ect.: Hiervoor heb ik natuurlijk geen duur systeem nodig, en is een systeem van €500-700 meer dan voldoende. Natuurlijk zal ik ook nog meer met deze PC doen!
  • Entertainment: Ik kijk heel veel films en series (DVD, divx/xvid etc.), en luister ik ook naar muziek.
  • Daarnaast game ik ook veel FPS: Het liefst op zo’n hoog mogelijk settings.
Een game systeem kan dat allemaal, maar er is de mogelijkheid om deze dingen over 2 computers te spreiden.
Het liefst zo lang mogelijk! Ik zal niet veel onderdelen door de loop van de jaren vervangen voor nog stellere/betere componenten (tenzij ze stuk gaan). Dus wat ik nu kies, zal ik t/m m’n volgend systeem mee moeten doen (het moet dus 3-4 jaar mee gaan). Tussentijds kan ik natuurlijk wel een nieuwe harde schijf of intern geheugen e.d. bij prikken, mocht het nodig zijn.
Alhoewel weinig systemen 3 à 4 jaar meegaan, kan je het altijd proberen. Zo was het 3 jaar geleden en 4 jaar geleden waren de BBG's nog niet uitgevonden.
  • Zo stil mogelijk PC!: Bij het samenstellen van dit systeem heb dié componenten gekozen die het meeste waar voor z’n geld geven (afweging geluidsproductie vs. Euro’s). Gering geluidsproductie is van toepassing voor tijden wanneer m’n PC ’s nachts aan staat, studie en internetten (kortom: het moet zeer stil zijn in “idle”). Tijdens gamen maak het me niet veel uit, omdat door het gedender uit de boxen, de geluidsproductie van je PC toch wordt overtroffen.
  • Warmte productie: Groot issue voor mij. De PC zal in m’n slaapkamer komen te staan, waar het zomers zeer warm is. Zonder het te overdrijven is m’n kamer tijdens (zeer) warme dagen ’s nachts op z’n kouds 23-26C! Dus maar te zwijgen over hoe warm het overdag wordt. Mocht je je afvragen waarom het zo warm wordt…: Het komt niet door de wietplantage op de zolder. :+ Door de layout van het appartement is er nauwelijks luchtstroom. Ik heb de balkondeur aan de ene kant van het appartement open, en m’n raam in m’n slaapkamer aan de andere kant open… dan alsnog moet je standaard 3-4 graden bovenop de buitentemperatuur optellen.
  • Ik hecht veel waarde aan kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid: wederom bij het samenstellen heb ik hierop gelet. En het oog wil ook wat. Ik zal er dagelijks naar moeten kijken en ermee gaan werken. Het is dus echt niet zo dat hier geldt: hoe duurder, des te beter. Ik heb wel degelijk gekeken naar prijs vs. performance. Hier later meer over.
Stilte, warmte en zuinigheid zijn 2 dingen die samen gaan. Hoe meer stroom iets verbruikt, hoe meer warmte het genereert en hoe moeilijker het te koelen is zonder teveel kabaal te maken.

Mooie kast kan leuk zijn op lanparties, maar mijn Antec Sonata II staat onder mijn bureau en ik kijk alleen naar de kast als ik geheugenkaartjes moet uitlezen. Ik zou eerder besparen op allerlei overpriced materiaal, € 375 voor een kast + voeding is behoorlijk wat. Reduceren tot minder dan € 200 zorgt voor meer budget voor de rest.

Waarvoor sta je computer 's nachts aan? Downloaden? Fileserver?
Behuizing: Cooler Master CM Stacker 830 Evolution (ATX/BTX, Geen PSU, Zwart) € 235,83
Een zeer persoonlijk keuze voor iedereen die een nieuw kast koopt, denk ik. Wel een hele hele dure, maar in mijn ogen toch enigszins verklaarbaar. Zoals gezegd hecht ik veel waarde aan kwaliteit en duurzaamheid. Ik zal er dagelijks naar moeten kijken, en ik moet eerlijk zeggen: ik vind het een plaatje. Dus m’n ogen willen ook wat. Maar de belangrijkste reden is toch dat er veel ruimte is in de kast en een zeer goede airflow! (randvoorwaarde: kast met een zeer goede koel mogelijkheden).
Volgens de vele reviews is het het geld meer dan waard. Ook kan de Stacker 830 nog vele jaren mee (in m’n volgend systeem over 3-4 jaar). Vandaar deze keuze.
Ik heb ook gekeken naar andere soortgelijke kasten zoals Antec 900 of de Sonata. Maar deze vind ik toch minder mooi. Daarnaast ben ik ook géén liefhebber van zijraampjes, LED’s, discolampen en ander poespas. :P
Natuurlijk sta ik open voor suggesties, maar ik denk eerlijk gezegd dat m’n keuze voor behuizing vast staat.
Antec Performance One P182 (ATX, Geen PSU, Zwart) € 116
Naar mijn mening is deze kast completer, voldoende koelingmogelijkheden, veel plaats voor harde schijven, afwasbare luchtfilters om het aanzuigen van stof tegen te werken,...
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=09182
Voeding: Seasonic S12 Energy plus 650, 650W (ATX12V 2.0) €139
Meest onderschatte onderdeel voor een (high-end) systeem, denk ik. Ik heb lang gezocht naar een goed betrouwbare voeding, die zeer stil is. Die tevens tijdens lange tijden van hoge “load" genoeg stroom levert. En niet alleen maar een hoge piek waarde heeft, van bijvoorbeeld 600-650W. De reviews zijn unaniem: bijzonder stil, zuinig, en zeer goede 12v rails.
Zeker niet de goedkoopste voeding! Maar ik hecht nu eenmaal veel waarde aan een stille voeding. Andere opties die ik heb overwogen zijn: Zalman ZM600-HP 600W, en de Corsair HX620W. Deze zijn afgevallen, omdat de Seasonic toch beter is in geluidsproductie en hoog stabiele waarden. De paar tientjes extra geef ik liever hier aan uit, dan aan andere onbelangrijke zaken.
Wederom sta ik open voor suggesties!
Noot: ik gebruik m’n PC ook om m’n telefoon op te laden via USB. Ook gebruik ik vaak m’n Steelpad 5H USB. Niet dat deze veel van de voeding vragen, maar het kan net dat beetje extra zijn, in geval dat het mis gaat…
Een full-upgraded highend gamepc van tegenwoordig verbruikt volgens een Anandtech-review max 300 echte Watt. Voedingen presteren het best als ze voldoende belast worden, een voeding op 70 à 80% load werkt op goede rendement, maar een voeding dat slechts 50% belast is heeft een slechter rendement. Als je 300 W van een 400 W voeding vraagt, dan wordt het 75% belast en het rendement kan bv 80% zijn, dan wordt er 375 W uit de stopcontact getrokken en de voeding wordt 75 W warm. Als je 300 W van een 650 W voeding vraagt, dan wordt het 46 % belast en het rendement kan bv naar 60% zakken, dan wordt er 500W uit de stopcontact getrokken en de voeding wordt 200 W warm (en zal deze warmte eruit blazen met het nodige lawaai). Vandaar raad ik in zeer zeldzame gevallen meer dan 450 W aan. iGreen hoogrendementsvoedingen hebben een rendement tussen 82 en 85 %.
Cooler Master RS-430-ASAA iGreen Power, 430W (ATX 12V V 2.2) € 59
Moederbord: Asus P5N32-e SLI Plus, nforce 680i SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) € 161,02
Zeer uitgebreid moederbord, tevens ook goed voor overklokken. Wordt ook goed beoordeeld in reviews.
Een van de dingen waar ik echt mee zit. Ik kan geen keuze maken, doordat ik er te weinig verstand van heb. Deze mobo wordt door vele anderen gekozen in soortgelijke systemen. Vandaar ook mijn keuze hiervoor. Graag zou ik van jullie willen weten of het een goed mobo is voor mijn systeem.
De Asus Striker is mij te duur. Ik sta dus open voor suggesties. Ik wil maximaal €180-200 voor uitgeven:
- Voorkeur voor Asus, waarschijnlijk omdat ik altijd al een Asus heb gehad en er bekend mee ben.
- De Scythe Infinity CPU-koeler moet op de moederbord passen.
- En ik zal geen gebruik maken van SLI (waarschijnlijk ook niet in de toekomst). Nieuwe grafische kaarten zijn toch sneller dan 2 verouderde kaarten.
Asus P965-chipset-gebaseerde mobo's ondersteunen geen 4 latjes van 1 GB ram en de nForce chipsets doen dat blijkbaar ook niet. Daarnaast zijn het ook stroomvreters, die weeral voor warmte en lawaai zorgen. Gigabyte GA-965P-DS3 is door gotters gecertificeerd als een 4 latjes van 1 GB ondersteunende mobo, MSI kan je als een goed alternatief pakken. DS4 biedt weinig extra's dat het meerkost waard is en als je raid wilt, duw dan een echte raid-controller erin. De klassieke doctrine gaat van een zo kaal mogelijk mobo uit, waar je de gewenste onderdelen op kan steken ipv een bord vol rommel dat ook nog geld kost.
Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 97
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB) € 197,42
Hier kan ik kort over zijn: Goed overklokbaar, en geeft het meest waarde voor je geld!
Zoals gezegd zal het overklokt worden naar 3 – 3,15GHz. Ik hoef geen 3,6GHz of meer te halen. Ik vind veel belangrijker dat het goed en stabiel loopt (en weinig geluid/warmte produceert), dan dat ik het maximale eruit haal. Het levensduur van de processor wil ik niet al te veel verlagen.
Graag zou ik van jullie willen weten of overklokken naar 3GHz verstandig is binnen m’n randvoorwaarden: geluidsproductie, warmte productie en levensduur.
Als een processor op default settings 20 jaar leeft, normaal overgeklokt 15 jaar leeft en extreem overgeklokt 10 jaar leeft (fictieve cijfers). Dan is er nog altijd geen probleem, over 3 à 5 jaar is jouw computer toch hopeloos verouderd en de processor wordt vervangen. Ik zou de boxed exemplaar pakken voor 3 jaar garantie en een reservekoeler als de hoofdkoeler eraan gaat.
Komt vaak het beste uit de test qua koeling en geluidsproductie. Op de site van Scythe staat deze moederbord niet tussen m.b.t. compatibiliteit, maar volgens mede tweakers past het er op. Met het oog op overklokken, lijkt het me dan ook een goede keuze.
Zie er ok uit, wel controleren, dat het op de Gigabyte-mobo past. Indien nodig kan je voor een MSI-alternatief gaan.
Geheugen: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN) € 124,84
2GB Geheugen is al lang geen luxe meer. Keuze voor Kingston is vanwege hun naam/reputatie, garantie, en betrouwbaarheid. Waarom gekozen voor PC6400, en niet PC5300: mocht ik later toch hoger willen overklokken dan 3GHz.
Ook hier sta ik open voor andere merken, of reepjes van Kingston. Maar eerlijk gezegd is het toch wel een goede keus?!
Goedkoop en stamp het maar vol zou ik zeggen. Met je budget is 4 GB ook mogelijk voor extra Vista-plezier en lekker veel ram dat je nu moeilijk vol kan krijgen. Hou rekening dat 3 à 4 jaar geleden 1GB aangenaam was, nu is 2GB geen luxe meer en over 3 à 4 jaar is 4GB geen luxe meer. Je kan dan echt veel dingen tegelijkertijd doen, bv Photoshop dat 2GB ram opslurpt, alt-tabben en erboven gaan gamen. Met PC6400 ram kan je richting 3,6 GHz gaan zonder het geheugen te overklokken. Kies tussen de winkels door voor 4GB ram, het kost ongeveer € 255
Lang heb ik gewacht op de nieuwe ATi R600 (HD2900 XT). Het is zeker een hele goede kaart voor het geld. En door de toekomstige drivers zullen de prestaties alleen maar verbeteren. Maar de geluids- en warmteproductie is voor mij onacceptabel! ’s Zomers heb ik al een sauna in m’n slaapkamer, en de R600 zal echt niet helpen om m’n kamer af te koelen. :+ Daarnaast zal bij het kijken van films (DVD/divx etc) de onboard chip het werk gaan doen, i.p.v. de stillere/koelere processor.
Dus m’n keuze wordt beperkt naar de 8800GTX of de 8800 GTS (640mb). Heel lang heb ik getwijfeld. En eerlijk gezegd twijfel ik nog steeds. M’n voorkeur gaat naar de GTX: toekomst gericht, en ook beter omdat ik op zo’n hoog mogelijke settings wil spelen. De GTS geeft nu meer waarde voor je geld, maar hoe zal dit over 1-2 jaar zijn? Wordt de 640mb dan de bottleneck?
Zal eerst beetje inlezen over hoe je specstabellen moet gebruiken en wat de kaarten op papier verschillen, dan kan je de resultaten van de reviews beter begrijpen. Je zal zien dat de GeForce 8800 GTS en GTX, eyecandy-kanonnen zijn. Hiermee kan je geen extreem hoge fps (is ook niet perse nodig) halen, wel veel eyecandy behalen voor elke pixel door 3 verschillende textures te laten inkleuren. De 640MB ga je niet zomaar volkrijgen, van € 259 nar € 499 voor 50% meer performance. Elke kaart veroudert door de jaren heen, zou het eerder bij de GTS houden.
Check de creative-site na, XtremeGamer ondersteunt alles dat games nodig hebben, maar doen die andere X-Fi kaarten dat ook?
Een goede set speakers kan natuurlijk niet ontbreken. De T7900 staat al meer dan een jaar bij vele tweakers op hun shortlist. Zo ook bij mij. Hoeft verder geen uitleg lijkt me.
Tis te zien wat je onder goede kwaliteit verstaat. Afhankelijk van eisen en budget besteding kan je voor een echte geluidsinstallatie ipv computerboxen kiezen.
Harde schijf: Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 143,17
Voor Windows en programma’s. Een raptor is altijd wel handig voor betere prestaties tijdens gamen, rarren/unrarren, bewerkingen, etc... Het enige waar ik mee zit: geluidsproductie in “idle”. Maar volgens mij is deze wel stil genoeg daarvoor. Wederom maakt het me niet veel uit tijdens gamen e.d.
WD Raptors zijn snel, maar ze zijn wel luid en warm.
Harde Schijven: (2x) Western Digital Caviar SE16 WD5000KS, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 107,78 x2
Ik zal deze schijven gebruiken voor data. Hier is ook een WD5000AAKS variant van. Sommigen zeggen dat het hetzelfde schijf is, en anderen zeggen dat het stiller en beter is. Beide schijven zijn ongeveer evenveel waard. De betere WD5000YS is me net iets te duur (prijs per GB).
Heel veel mensen kiezen voor een Seagate, maar op storagereview.com komt de WD toch vaak beter uit de bus: stiller en sneller.
Waarom 2x 500GB, en geen 2-3x 320GB?: Zoals gezegd zal ik niks mee nemen uit m’n vorig PC. Alle data zal overgebracht worden naar deze PC. Dus de ene 500GB is sowieso al meteen vol. Een 2e schijf is dan ook logisch. Op de moederbord is er ruimte voor 6 SATA aansluitingen. Als ik 3x 320gb harde schijven neem, dan is meteen ook alle SATA aansluitingen bezet. Vandaar dat ik 2x 500GB neem.
Ik zal verder geen gebruik maken van RAID e.d.
500 GB prijzen zijn gezakt tot de ouwe prijzen van 320GB. Hierdoor verplaatsen de 500GB schijven naar aanbevolen status, terwijl de 320 GB schuiven nog altijd goed doen op vlak van GB's/euro. Seagate 7200.10 series zijn sneller en stiller dan WD's (dit kan gedateerd zijn, ik volg tweakers.net een tijdje niet meer). Seagate Barracuda 7200.10, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 108
DVD brander: NEC AD-7170S, zwart € 30,06 x2
Een snelle, goede en stille SATA branders. Waarom 2 branders? Ik wilde eerst 1 brander en 1 lezer kopen (voor 1 op 1 branden, zonder eerst de data op de harde schijf te zetten). Maar ik dacht, ik kan ook meteen 2 branders kopen. Als de ene het niet meer doet, dan heb je alsnog 1 reserve. En die 10tje extra voor de brander maakt me ook niet veel uit.
Ik heb niet gekozen voor de NEC AD-7173S, omdat ik toch geen gebruik zal maken van Lightscribe.
Oude gewoontes om te lezen en te schrijven tegelijkertijd. Meestal trekt men tegenwoordig een image van elke schijfje dat binnenkomt, deze wordt op de harde schijf bewaard voor als je het ooit nodig hebt en met deze image kan je schijfjes branden.
Monitor: Samsung Syncmaster 226BW (22", wide, 2ms (GtoG), D-Sub/DVI-D, Zwart) € 327,52
Hoeft volgens mij ook geen uitleg. Een goede monitor voor zowel gamen als films kijken. De Samsung 206BW heeft zelfde resolutie als deze monitor, maar ach… ik heb nu ook een 19” Philips 190x6, wat dezelfde resolutie heeft als een 17”. Ben dus wel gewend aan groter pixelformaat.
Om geld te besparen, kan ik eventueel nog overwegen om alsnog de 206BW te nemen.
Ziet er ok uit.
Casefans: Scythe S-Flex SFF21E (120mm, 20,1dB, 3/4p) (1,200rpm; 49.0CFM; 0.15A) € 12,08 x2
Zeer stille casefans! Waar voor je geld volgens meerdere reviews. De Stacker 830evo heeft standaard 2 fans (intake en outtake). Om de overklokte processor, grafische kaart en moederbord beter te koelen, denk ik dat het verstandiger is om 1 fan als intake te nemen, en nog 1 als outtake.
De echte goeie zijn Papst-ventilators, geluid/performance-verhouding is het Papst het best en deze industriële fanbouwer zorgt voor langere levensduur. Hou ook rekening dat Papst dB-metingen geeft zoals het hoort en de concurrentie goochelt met cijfertjes en testopstellingen om hun fans stiller te doen lijken. De default Papst-fans draait wat te snel om echt stil te zijn zodat er getunede fans verkocht worden, die trager draaien om de lage dB's te halen. Als je een fan-controller gebruikt, dan pak je de default Papst-fans.
Om de extra casefans mee te regelen. Ook staat ie mooi in de kast, denk ik. Heeft ook een leuk display...
Heel misschien laat ik het wel weg om geld te besparen, maar dan moet ik wel een ander oplossing vinden om de extra casefans te kunnen regelen.
Handig om de Papst-fans te regelen.
Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional, NL, OEM € 122
Voorlopig nog gewoon XP Pro. Niet alleen omdat er nog steeds geen goede drivers zijn voor tal van hardware, maar ook omdat ik voor m’n studie SPSS nodig heb. Op de universiteit hebben ze geen SPSS15 (voor vista). Ook op Surfspot is het nog niet aanwezig. Vandaar nog maar eventjes op XP pro draaien. Later kan ik alsnog over gaan op Vista.
Voor de x64 versie gaan om de 4GB te kunnen gebruiken.

Ik kom op € 2137 (pricewatch en winkelprijzen door elkaar), na winkelkeuze/verzendingskosten compensatie: € 2350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

het meeste is al gezegd, ik hamer toch nog even op het feit dat als je toekomst gericht wilt samenstellen, je toch beter voor een mobo kunt kiezen gebasseerd op een P35 chipset. Deze klokt makkelijker, is zuiniger(?) en hoeft echt niet duurder te zijn: de Gigabyte DS4 is 150 euro en doet qua features weinig onder voor de P5N32 E SLI, die meer stroom verbruikt en warmer wordt (dus minder stil)....ik neem aan dat je geen SLI zult gaan gebruiken? en wat betreft die P35 chipset, deze ondersteunt ook 1333 FSB en maakt het dus mogelijk makkelijker over te stappen op een nieuwere en betere CPU in de toekomst...

ook je kast: je geeft aan een stil systeem te willen, ik denk eerlijk gezegd dat je dan niet voor een (aan alle kanten geperforeerde) stacker moet gaan. Ik zou dan eerder denken aan een Lian Li PCA10, hoewel dit wel je smaak moet zijn (redelijk zakelijke looks)...deze kast is op verschillende plaatsen beplakt met geluidsdempend foam en heeft goede isolatie en airflow, lees de reviews en ik denk dat je snel overtuigd bent

kan het niet laten: ik denk dat 650 watt voor een systeem als deze toch overkill is hoor, een corsair of seasonic 520/500 watt zou denk ik meer dan voldoen, zelfs met een overklok.

alvast veel plezier met je systeem, ik mag over 3 maanden ongeveer ook met 2500 eu gaan smijten:D en succes met je examens, ik moet ook nog ff doorbikkelen helaas

[ Voor 17% gewijzigd door Guumuus op 20-05-2007 21:17 ]

The number one enemy of progress is question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Guumuus schreef op zondag 20 mei 2007 @ 21:15:
het meeste is al gezegd, ik hamer toch nog even op het feit dat als je toekomst gericht wilt samenstellen, je toch beter voor een mobo kunt kiezen gebasseerd op een P35 chipset. Deze klokt makkelijker, is zuiniger(?) en hoeft echt niet duurder te zijn: de Gigabyte DS4 is 150 euro en doet qua features weinig onder voor de P5N32 E SLI, die meer stroom verbruikt en warmer wordt (dus minder stil)....ik neem aan dat je geen SLI zult gaan gebruiken? en wat betreft die P35 chipset, deze ondersteunt ook 1333 FSB en maakt het dus mogelijk makkelijker over te stappen op een nieuwere en betere CPU in de toekomst...dat is mijn enige suggestie.
P965 mobo's laten zich gemakkelijk naar 1333 MHz FSB overklokken, volgens Anandtech is zelfs 1600 MHz FSB (= 400 MHz quadpumped) uiterst gemakkelijk te behalen. Je denkt toch niet dat Intel ergens een "supertechnologie" heeft uitgevonden om de FSB op te jagen? Zie zien dat overklokkers zover kunnen gaan, dan kan je al aanvoelen dat een FSB upgrade moet komen. In de ouwe 440BX tijdperk zagen we overkloks richting 150 MHz gaan zodat we op voorhand konden aanvoelen dat 133 MHz.

De TS wilt de komende 3 à 4 jaar niet aan zijn computer sleutelen zodat een processorupgrade niet van toepassing is. En na 3 à 4 jaar zitten we waarschijnlijk zelfs een socket verder ofzo.

[ Voor 16% gewijzigd door rapture op 20-05-2007 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samson_1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 22:04
Anoniem: 182096 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 20:30:
Hoi,

Ik heb toevallig 2 weken geleden mijn computer samengesteld. Komt aardig overeen wat jij wil op een paar dingen na.

Behuizing: Cooler Master CM Stacker 830 zwart € 200
Voeding: Coolermaster Igreen 600W €79,-
Moederbord: Gigabyte GA-n680sli-dq6 € 249,-
Processor: Intel Quad Core 2 Duo Q6600 € 470,-
CPU cooler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) € 15,90
Geheugen: 4GB geheugen: 1GB x 4 (2GB) PC6400 DDR2 CL4 (Corsair, TWIN2X2048-6400C4) €270,-
Videokaart: XFX GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EN8800GTX/HTDP € 520,-
Toetsenbord: Logitech G15 € 65,-
Mouse: Logitech G7 € 65,-
Mousepas: FUNC MBA Archetype €40,-
Geluidskaart: Creative X-Fi Fatalty FPS € 200,00
Speakers: Logitech 540 5.1 set € 79,-
Harde Schijven (voor data): 2x: Western Digital Caviar SE16 WD5000KS, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB). In totaal dus 1TB. € 230,- RAID0
Harde Schijf( voor OS): 2x Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 260,-
DVD branders: Asus DRW-1814BLT SATA (Retail, Lightscribe, Zwart) 1x € 45,-
Webcam: Logitech Ultra Vision SE (zwart) €99,-
Monitor: Acer AL2051W Crystelbrite €349,-
Case Fans: 6x Neon LED Fan 120x120mm (TLF-S12) € 48,-
Besturingssysteem: Microsoft Windows VISTA Ultimate 64-Bit OEM € 159,-
Teac Floppydrive + 7in1 cardreader € 28,-

Totaalprijs € 3500,- ( heb niet alles in 1x gekocht )

[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
Waar heb je die zijkant gehaalt voor die fans. Die zit toch niet standaard bij de 830. (ofwel??????)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

offtopic:
Jemig, wat is dit voor een vreemde reactie, een hele berg quoten en dan 1 regel. Dat kan anders

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

[effe tussendoor]
@stevemuller,

Hoe werkt de Scythe Kama-meter??
[/effe tussendoor]

@Vic Vega,
je weet dat de Samsung SyncMaster 226BW bijna nergens meer op voorraad is?
Vandaag naar MediaMarkt gegaan en die konden mij niet vertellen wanneer er nieuwe binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Waar heb je die zijkant gehaalt voor die fans. Die zit toch niet standaard bij de 830. (ofwel??????)
Ik denk dat dit genoeg zegt http://images.google.nl/i...oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi

[ Voor 26% gewijzigd door lolgast op 20-05-2007 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
@onderbroek,
haha :)

@Guardian Angel,
helemaal gelijk. Het hoeft helemaal niet duur te zijn om een goedkoop kast stil te krijgen. De Stacker 830evo heeft m'n voorkeur omdat:
- ik het een zeer mooi kast vind,
- erg ruim van binnen,
- goede koelmogelijkheden.
Het is een persoonlijke keuze. De ene vindt het echt buitensporig om een duur kast te kopen, en de ander heeft er veel voor over.. :)
Als het goed is, zijn de Scythe fans bijzonder stil. En hoor je ze nauwelijks. Misschien had ik het beter moeten formuleren. Laag gebrom/gezoem vind ik niet erg, zolang ik er geen last van heb. De fans die ik heb gekozen voldoen hieraan.

@lolgast,
Eerlijk gezegt heb ik niet naar de gigabyte mobo's gekeken bij het samenstellen van m'n PC. Maar ik zal er ook naar kijken.

@rapture,
allereerst bedankt dat je zoveel tijd en moeite hebt gestoken in je post.
- M'n kast zal naast m'n bureau komen te staan, waar ik dagelijk uren naar moet kijken. vandaar dat ik veel waarde hecht aan een mooie kast. Ik geloof best dat er veel betere, koelere kasten zijn voor veel minder geld. Maar ik ben nu eenmaal verliefd geworden op deze Stacker 830.
- PC zal niet dagelijks 's nachts aan staan. Maar er zijn zeker tijden waar het bijna 24 uur aan staat.
- voeding: goed punt. Misschien moet ik toch kijken naar de Corsair HX520W, omdat deze ook bijzonder stil is?
- Moet ff kijken of de gigabyte GA-965-DS3 ook de infinity ondersteund.
- XtremeMusic: deze stond ook een paar keer in de BBG. Mocht deze niet alle games ondersteunen, dan wordt het gewoon de XtremeGamer.
- Boxen, tja.. Je kan daar zo veel of weinig uitgeven als je maar wilt. Ik denk dat de T7900 goed genoeg moet zijn.
- 4GB geheugen: voorlopig maar niet. 2GB is meer dan voldoende lijkt me. Misschien dat ik 4gb in de toekomst neem i.c.m. vista.
WD Raptors zijn snel, maar ze zijn wel luid en warm.
Ook in idle? Heb daar nog steeds niemand wat over zeggen.

@Guumuus,
Wederom het moet stil zijn in idle, en volgens mij is de Stacker dat wel. Als ik andere dingen doe dan studie, dan maakt het me niet veel uit hoeveel het geluid produceerd (zolang ik er maar geen last van heb).
DS3 en DS4 moet ik nog naar kijken. Zoals rapture al zegt, ik ga niet veel aan klooien, en 1333MHz FSB heb ik zeker op dit moment niet nodig. Tegen de tijd dat ik het wel nodig heb, dan is het waarschijnlijk ook tijd voor een nieuw pc. ;)

@Erotiek_Sipa,
Ik heb ze anders laatst nog gezien bij de BCC in Enschede en bij de Harendse Smid in Groningen. Gewoon goed zoeken lijkt me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Laatst online: 14-06 06:33
Dat een 400W voeding voor de de meeste systemen al voldoende is ben ik het helemaal mee eens. Echter, de meeste 400W voedingen hebben maximaal 4 sata connectors. Dat is niet zo heel veel lijkt mij, en wellicht een reden om toch voor minimaal een 500W voeding te gaan. Zeker als je een Stacker hebt, kun je lekker volstouwen met hd's. Tenzij iemand een oplossing weet om bij een 400W voeding het gebrek aan sata connectors op te vangen....?

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat dacht je van zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/1884.jpg
ACRyan 70cm - 1 Molex to 4 SATA Chain
Zo'n kabeltje kost in Nederland 5 euro en er komt 7,5 euro postzegels bij. :D
pricewatch

[ Voor 50% gewijzigd door rapture op 20-05-2007 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
haha ik wist niet dat zoiets bestond :)

[ Voor 9% gewijzigd door Illidan op 20-05-2007 22:09 ]

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacosjaco
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11-2024

Bacosjaco

Under constuction

Even een opmerking over het goedkoopste onderdeel van je zeer mooie project.

" Sweex 53-in-1 cardreader " :(

Die wil je niet hebben zeker niet in zo'n mooie kast. Heb hem ook een keer gekocht had geen 3.5" plekje meer heb em weggegooid wat een aftandse kwaliteit ding wordt in het wit geleverd en om hem zwart te krijgen moet je er een sticker overheenplakken.

Als je een 3.5" plekje hebt in die kast koop dan deze.

http://www.azerty.nl/prod.../15-in-1-card-reader.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
ik heb ff snel gezocht of de Scythe infinity past op de gigabyte ds3 en ds4.
Op de ds4 schijnt het moeilijk te gaan vanwege de caps. Met een beetje tweaken gaat het wat makkelijker, al zit het bij sommigen er niet stevig op. Ben zelf niet zo handig in dit soort dingen, dus DS4 valt voor mij af. :$

De DS3 schijnt al heel wat beter te gaan. Dus ik hou deze optie voor de moederbord met infinity open.

ps: Ik heb een paar toevoegingen gezet in de TS over behuizing, en geluidsproductie.

@Bacosjaco,
hmm.. daar zeg je me wat. Ik heb nu ook een Sweex in m'n kast zitten, waar ik tevreden over ben. Vandaar dat ik zonder echt in te verdiepen, wederom een Sweex heb gekozen. Tis denk ik ook niet echt belangrijk welke ik neem. Het ging mij meer om dat ik een intern cardreader in m'n systeem wilde hebben. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Vic Vega op 20-05-2007 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 14:09
Wat dacht men van een mobo met een P35 chipset, dan kun je flink overclocken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Ik zou het nu sowieso sterk afraden om voor een p965 te gaan, terwijl de opvolger, de p35, al te koop is en niet eens zoveel meer kost. (het ligt waarschijnlijk aan mij, maar ik heb het idee dat het nogal geruisloos geïntroduceerd is).
De geheugen controller van de p35 is stukken beter dan die van de p965, zie hierover artikel van AnandTech.
Dus nog even los van de vraag of je over een half jaar ddr3 wilt gebruiken, of de nieuwe quads, voor het gebruik van ddr2 heb je er NU al voordeel aan. Ondersteund dus ook af fabriek al ddr2-1066. Als je dan al zo'n duur systeem koopt, zou ik wel gaan voor geheugen waarmee je een beetje kunt overclocken. Dat fsb:ddr2 =1:1 verhaal is onzin, met de c2d loopt je systeem sneller met geheugen op hogere snelheden. Dus ideaal zou zijn om je geheugen tussen de 1066 en 1100 te laten lopen, op 4-4-4-10 ofzo, ipv 1:1 met snelheden onder de 800Mhz met hele strakkere timings.

(en ik ben het er ook mee eens dat je in een meer dan 2000E kosten systeem geen enkel Sweex en/of Trust component mag hebben ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Vic Vega schreef op zondag 20 mei 2007 @ 22:21:
ik heb ff snel gezocht of de Scythe infinity past op de gigabyte ds3 en ds4.
Op de ds4 schijnt het moeilijk te gaan vanwege de caps. Met een beetje tweaken gaat het wat makkelijker, al zit het bij sommigen er niet stevig op. Ben zelf niet zo handig in dit soort dingen, dus DS4 valt voor mij af. :$

De DS3 schijnt al heel wat beter te gaan. Dus ik hou deze optie voor de moederbord met infinity open.

ps: Ik heb een paar toevoegingen gezet in de TS over behuizing, en geluidsproductie.

@Bacosjaco,
hmm.. daar zeg je me wat. Ik heb nu ook een Sweex in m'n kast zitten, waar ik tevreden over ben. Vandaar dat ik zonder echt in te verdiepen, wederom een Sweex heb gekozen. Tis denk ik ook niet echt belangrijk welke ik neem. Het ging mij meer om dat ik een intern cardreader in m'n systeem wilde hebben. :)
Ik denk ook niet dat het erg belangrijk is wat voor merk cardreader je neemt, die dingen doen hun werk wel. Wat Bacosjaco bedoelt is (naar mijn inzicht) dat die Sweex cardreader niet mooi bij je kast past. Immers... je wilde persé een mooie kast.
luccie schreef op zondag 20 mei 2007 @ 22:32:
Wat dacht men van een mobo met een P35 chipset, dan kun je flink overclocken :)
Is al een aantal keer gemeld in dit topic.
Illidan schreef op maandag 21 mei 2007 @ 00:41:
Dat fsb:ddr2 =1:1 verhaal is onzin, met de c2d loopt je systeem sneller met geheugen op hogere snelheden. Dus ideaal zou zijn om je geheugen tussen de 1066 en 1100 te laten lopen, op 4-4-4-10 ofzo, ipv 1:1 met snelheden onder de 800Mhz met hele strakkere timings.
Geheugen sneller laten lopen dan een sync met de FSB levert helemaal niet zoveel winst op voor de C2D, blijkt uit verscheidene benchmarks. Voor overklokken is sneller geheugen dan een sync met de FSB aan te raden, maar ansich levert sneller geheugen nauwelijks meerwaarde op.

[ Voor 18% gewijzigd door RoD op 21-05-2007 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
- Helemaal gelijk jongens. Geen Sweex in dit systeem. 8)7 |:( Ik zal morgen ernaar kijken. Welke interne cardreaders gebruiken jullie eigenlijk?
- Moederbord: Al denk ik dat ik de nieuwe Asus P5K moederborden niet ten volle zal benutten, ben ik het wel eens met jullie dat ik de P5N32-e SLI Plus achtige borden, en P965 borden achterwege moet laten. Waarom deze borden kopen als je voor ongeveer het zelfde geld de verbeterde borden kan kopen. Het kost me hoogstens 2-3tientjes meer dan dat ik in eerste instantie had begroot. :)

Ik heb de TS in de loop van de avond meerdere keren aangepast. Zie stukjes met "Edit: ..."
Is er al meer bekend over beschikbaarheid van de P5K borden, en of de Infinity erop past. En anders moet ik gewoon een ander cpu-koeler nemen.

Bij nader inzien heb ik geen P5K moederborden nodig, zie ook de TS en even verderop in deze topic. Het wordt de Asus P5B Deluxe :)

[ Voor 8% gewijzigd door Vic Vega op 22-05-2007 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Met iets nieuws kunnen we weer massaal betatesten en die nieuwe chipset brengt geen voordelen voor jou. Geheugen sneller dan de FSB laten draaien zorgt weinig winst. De nieuwe chipset mag wel bv 16% geheugenbandbreedte meer hebben, maar in praktijk is de winst eerder 3 à 5 % in de beste omstandigheden. Ik zou eerder iets kiezen dat al bewezen heeft en de P965 kan met gemak op 1600 MHz draaien en het ram in dual channel kan perfect dat leveren. Daar kan een nieuwe chipset die default 1333 MHz FSB ondersteunt niet tegen op. De topicstarter gaat niet extreem overklokken en hij is niet van plan om bv na 1 à 2 jaar de processor up te graden. Tegen dat hij de processor wilt vervangen zijn we waarschijnlijk nog een chipset (en misschien zelfs nog een socket) verder.

De nieuwe chipset met DDR3 biedt zo weinig meerwaarde voor Core 2 Duo als AM2-socket met DDR2 voor Athlon64 X2. Hogere geheugenbandbreedte dat niet gebruikt wordt icm met timings die niet meer zo strak zijn. En DDR2 is momenteel lekker goedkoop (ineens volsteken), als ze binnenkort niet meer gemaakt worden, dan worden ze duur door schaarste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
@rapture,
hmm... zo wordt wel steeds lastiger om de juiste mobo te kiezen. Zoals gezegd vertrouw ik op jullie deskundigheid. Zelf kan ik de keuze hiervoor niet maken, omdat ik te weinig verstand heb van mobo's.
Is de ASUS P5B Deluxe wat voor mij? Tis een P965, en de infinity past er ook op.

(ik heb op dit moment nog geen reviews gelezen over de p5b deluxe, maar dat doe ik morgen wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rorando
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-06 15:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat biedt een P35-bord meer dan het overklokken? 2,3 GHz FSB op P965 kan ook, maar onze topicstarter is niet van plan om meer dan 1,33 GHz FSB te overklokken.

Het betatesten kan weer beginnen, hoe zit het met 4GB support? Wat op de doos beloofd wordt zijn geen garanties, enkel een tweaker dat echt 4GB of meer ram in zijn geheugenbankjes steekt kan iets hierover zeggen. Hoe zit het met ICH9R? Heeft dat nog altijd problemen zoals ICH8R? Met onbewezen materiaal beginnen is niet bepaald bevorderlijk voor de stabiliteit/betrouwbaarheid.

Gaat de topicstarter nu zijn computer kopen of gaat hij het uitstellen naar de zomervakantie (traditioneel gezien: beste periode om computers te kopen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 22:47

William/Ax3

We are Starstuff

Voor Windows en programma’s. Een raptor is altijd wel handig voor betere prestaties tijdens gamen, rarren/unrarren, bewerkingen, etc.
Noem me gek maar voor die prijs kan je beter bijvoorbeeld 2x320gb erbij zetten naast je 500gb schijven die je laat dienen als belangrijke data opslag. Waarom? Nou als je die 2x320 in RAID zet heb je er met gamen meer profijt van dan het nemen van 1 raptor. Die 10000 toeren klinkt leuk maar heeft alleen effect op kleinere bestanden. Aangezien met games vaak grotere bestanden worden geladen zal je meer profijt hebben van een 2x7200 toeren in een raid opstelling. Just my 2 cents.
Vic Vega schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:09:
@William/Ax3,
mocht ik voor jouw oplossing kiezen, maakt het wat uit qua prestatie als ik kleinere schijven neem (2x120 of 2x160)? Want zoveel ruimte heb ik niet nodig voor windows en andere programma's.
Dan zal ik ook een extra partitie kunnen zetten op deze Raid opstelling. Heeft dit dan nog negatief invloed op prestaties? Lijkt me niet toch? (ff voor de zekerheid vragen) ;)
Tja prijs verschil tussen 200gb en 320gb is niet echt groot te noemen. Sowiezo wil je eigenlijk schijven hebben met 16mb cache en dan zit je eigenlijk al aan 320 vast aangezien de meeste kleinere maar 8mb hebben.

Als je meeste performence van je spellen wilt dan moet je die juist op je RAID zetten. (Lees laadtijden).
Ik zou qua data opslag het dan als volgt doen:
1. Windows op 1 van die 500gb schijven.
2. Je page file op de andere 500gb schijf
3. Je games op de RAID.

Parities per schijf maakt niet uit.

Ik zelf ga eind dit jaar ook wat nieuws kopen en dan neem ik gewoon 2x500gb in een raid. Me belangrijkste data fik ik altijd op paar dvd's of sla ik op op andere pc.

[ Voor 45% gewijzigd door William/Ax3 op 21-05-2007 12:26 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
Ik denk dat rapture gelijk heeft wat betreft p35 borden. Het zijn borden die nog maar net uit zijn. Ik geloof best dat ze beter zijn dan P965 borden of andere. Meeste features zal ik toch niet gebruiken, en wat ik wel gebruik, kan met de P965 ook.
Daarnaast zijn P965 zich al bewezen wat hij kan, en met P35 moet het nog maar blijken. Aangezien ik toch niet extreem ga overklokken, lijkt het me handiger om voor een P965 te gaan. :)

Ik was van plan om m'n PC over 1-2 weken te gaan bestellen. Ik heb al een tijdje moeten wachten op de prijsdalingen van de C2D. En ik wilde ff zeker weten hoe de HD2900XT zou presteren. Deze valt af omdat hij gewoon te luidruchtig is in idle, en buitengewoon warm wordt tijdens gamen.
Jij stelt voor om t/m 22 juli te wachten (volgend prijsdaling)? Ik weet niet of ik dan de quads neem. De meeste games ondersteunen het toch niet voor 100%. Veel profijt zal ik dan niet hebben. Het enige wat ik dan zou kunnen nemen is de E6750. Zal dat echt zoveel schelen, aangezien ik maar tot 3 - 3,15GHz wil overklokken?

@William/Ax3,
mocht ik voor jouw oplossing kiezen, maakt het wat uit qua prestatie als ik kleinere schijven neem (2x120 of 2x160)? Want zoveel ruimte heb ik niet nodig voor windows en andere programma's.
Dan zal ik ook een extra partitie kunnen zetten op deze Raid opstelling. Heeft dit dan nog negatief invloed op prestaties? Lijkt me niet toch? (ff voor de zekerheid vragen) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Computers aankopen tijdens de zomervakantie is niet wegens Intel's prijsverlaging, wel omdat het algemeen gezien in de computerbusiness de beste periode is om hardware in te kopen. Mensen gaan op vakantie, het zonnetje schijnt zodat de mensen van het computers weglopen,... De vraag naar hardware zakt zodat de prijzen laagst staan, maar stel het niet te lang uit. Met het start van een schooljaar zitten de OEM's hardware te hamsteren voor "terug-naar-school-computers" zodat er een tekort is en de mensen rushen met systeemeisenlijstjes van hun schoolgaande kinderen naar de computerwinkels. Al wat niet tijdens de zomervakantie gekocht werd, wordt ineens in september wel gekocht.

Op mijn stage ben ik een probleemsituatie tegengekomen, ICH8R met geactiveerde RAID en Vista gaan niet samen. Terwijl onder Windows XP ok zou moeten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 21-05-2007 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Ik heb gisteren gemaild(ben ook geinstresseerd in de 226) naar Azerty en gevraagd wanneer er nieuwe Samsung's SyncMaster 226BW binnenkomen en kreeg het volgende binnen:
De verwachte levertijd van de samsung 226bw is 21 dagen, maar dat is als u
hem besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vic Vega schreef op zondag 20 mei 2007 @ 20:41:
@stevemuller,

- Ik zie dat je ook de raptor en 500Gb WD schijven heb. Die wil ik ook nemen. Hoe ervaar je deze schijven qua geluidsproductie in idle?
- Geluidsproductie van de CM830: vind je het hinderlijk? Of merk je het niet eens?
Ik weet dat het subjectieve vragen zijn, maar altijd handig om te weten van echte gebruikers hoe zij het ervaren.
- Ik heb alle 4 de schijven in de 4-3 module gestopt met een active Led Fan van Coolermaster zoals je ook op de foto kunt zien. Heb beide ook in RAID0 draaien en moet zeggen dat alles bloedje snel is 8) . In het begin hoorde ik ze een beetje ratelen maar dit hoor ik nu niet meer.. weet niet hoe dit komt. Heb dus wel 2x Raptors in RAID0 draaien en daarop VISTA 64-bit 8)
-Geluid van de Stacker 830 vindt ik erg stil.. heb er 7 Fans in en hoor ze nauwelijks. Zorg wel dat ze silent zijn. Een LED Fan geeft de kast weer net dat beetje extra 8) De Fancontroller heeft ook leuke verschillende kleuren op de display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
@stevemuller,
Mooi om te horen dat het inderdaad stil is. Weer een bevestiging dat de 830evo goed genoeg moet zijn. Daarnaast heb je meerdere raptors en veel meer fans dan in mijn systeem. Kan alleen maar betekenen dat het stiller voor mij moet zijn.
De Scythe S-Flex moeten erg stil zijn, daar ben ik niet bang voor.

Dan blijft er voor mij nog een paar dingen over wat ik wil weten.
  • Is de Asus P5B Deluxe (eventueel met wifi) geschikt voor mij, i.c.m. m'n systeem en eisen? Ik zie af van de nieuwe P35 borden, zie ook TS en reacties van mij en andere gebruikers boven deze berichten. --> De gigabyte 965P DS4 valt ook af. De infinity past er net niet op. De DS3 zou kunnen, maar m'n voorkeur gaat toch altijd eerst naar een Asus. Dit is de enige component in m'n PC waar ik merkgebonden over ben (al vele jaren gebruiker van Asus, en nooit problemen mee gehad).
  • Indien de Asus P5B Deluxe goed genoeg is, welke kan ik dan het beste nemen? Het wifi bord schijnt een upgraded versie te zijn. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het ook beter is.
  • De vraag over welk voeding ik moet nemen stel ik in de daarvoor bestemde forum, als ik alle andere componenten heb vastgesteld. Waarschijnlijk zal het de Corsair 520W worden, of iets in die trant (lager wattage, maar wel stil en zuinig).
  • Raid: Er is voorgesteld om 2x 320gb te nemen i.p.v. 1 raptor. Aangezien ik al 2x 500gb neem, heb ik niet zoveel ruimte nodig. Ik zal er nog over moeten nadenken.
Op mijn stage ben ik een probleemsituatie tegengekomen, ICH8R met geactiveerde RAID en Vista gaan niet samen. Terwijl onder Windows XP ok zou moeten zijn.
Betekend dit dat de Raid i.c.m. Asus P5B Deluxe (ICH8R) het niet onder Vista zal doen? Wil over een jaar wel de overstap maken naar Vista. En 2gb reepjes erbij prikken.
En hoeveel zal ik van de 4gb geheugen effectief zien: 3 komma nog wat, of is het met dit bord de volle 4gb (zonder remapping?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-05 14:09
Ik heb zelf ook een ICH8R en heb zelf Windows Vista draaien.

Ik heb RAID0, 1, 5 en 10 gedraaid en het werkte allemaal probleemloos. Ja ik weet het ben gek dat ik het allemaal heb geprobeerd maar wilde weten wat het beste werkte. Had eerst Raid 5 maar dat was veels te traag dus toen voor 10 maar daar verloor ik te veel ruimte. Dus heb nu 2x RAID0 draaien en het werkt lekker snel, circa 150MB met 2 Seagate 320GB schijven

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Met 64 bit OS kan je de volledige ram zien, met 32 bit OS kan je een 3 komma nog wat zien. Dat staat in de topic over "4 latjes van 1GB doen het niet op een Asus-mobo" voldoende uitgelegd.

Vista is in het algemeen unstable-betatester-materiaal. Naast ICH8R-raid doet in Vista niet (je krijgt regelmatig errors dat de harde schijven niet leesbaar zijn), werken nVidia-grafische kaarten niet zoals het hoort (ATI heeft deze keer wel bruikbare drivers in huis),... Zo kom je nog meer van die zaken tegen, ik zou het 3 jaar uitstellen en richting SP2 (of zelfs SP3) uitstellen. De drivers moeten ook gestabiliseerd worden.

Korte benchtesten zeggen niet veel, meer degelijkere testen en stabiliteitstesten zijn nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 21-05-2007 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
Ok, weer iets geleerd! :)
Dus als ik echt voor zekerheid (zonder poespas) wil gaan, dan kan ik het beste voor 1 raptor kiezen, zonder raid oplossing. Dan heb ik namelijk ook geen 64bit OS nodig (dit ondersteund ook lang niet alles, en bij 32bit heb je dit probleem niet echt).
En dan kan ik alleen gebruik maken van een intern geheugen van 3 komma nog wat (mocht ik over een jaar 2gb erbij willen prikken en vista 32bit nemen). Deze reepjes zullen dan ook bijna niks meer kosten. :P

Dan blijft voorlopig alleen m'n vragen over het moederbord over, zie 2 berichten boven dit bericht. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vic Vega schreef op maandag 21 mei 2007 @ 15:14:
Ok, weer iets geleerd! :)
Dus als ik echt voor zekerheid (zonder poespas) wil gaan, dan kan ik het beste voor 1 raptor kiezen, zonder raid oplossing. Dan heb ik namelijk ook geen 64bit OS nodig (dit ondersteund ook lang niet alles, en bij 32bit heb je dit probleem niet echt).
En dan kan ik alleen gebruik maken van een intern geheugen van 3 komma nog wat (mocht ik over een jaar 2gb erbij willen prikken en vista 32bit nemen). Deze reepjes zullen dan ook bijna niks meer kosten. :P

Dan blijft voorlopig alleen m'n vragen over het moederbord over, zie 2 berichten boven dit bericht. 8)
hmmm , ik draai 2 Raptors 74GB (totaal dus 1 van 150GB) in Raid0 onder Vista 64-Bit probleemloos. En heb er 4GB inzitten wat in een 32-bit niet zonder problemen kan !!

Even nog over je moederbord. Heb hiervoor namelijk 2 asus borden gehad waarvan de laatste de P5B-Plus Vista editie. Heb hier meerdere problemen mee gehad maar het ergste was gewoon de slechte service daar (staan ze volgens mij bekend om).

Gigabyte schijnt betere componenten te gebruiken en hebben een veel betere klantenservice :)

Het is een wat duurdere moederbord maar dan heb je ook wat. Gezien je best wel hoge budget zou ik de Gigabyte GA-965P-DQ6 dus zeker in overweging nemen ;)

http://www.neoseeker.com/...e/Reviews/ga-n680sli-dq6/
http://www.hardwarezone.c...es/view.php?id=2183&cid=6

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 182096 op 21-05-2007 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Asus heeft tegenwoordig een extra betekenis, All Support UnSupported. Meer hierover zie eindconclusies van Asus en nForce van tegenwoordig icm met 4 GB ram, vanaf hier lezen en verder naarbeneden scrollen: NIK0 in "Bios Asus P5B-E ziet maar 3 GB ipv 4 GB"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is een beetje een lullige uitspraak, Asus heeft het bij mij altijd uitstekend gedaan...
Kun je nu al zeggen dat bij een paar niet werkende borden asus gelijk een B-merk is?
Ik denk van niet, Asus verkoopt gewoon veel meer borden dus is het ook logisch dat er meer stuk gaan. ik las ook een tijdje geleden veel slechts over MSI, dat is nu ook verandert dus laat Asus nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het gaat hier niet over borden die stuk gaan, wel over beloftes die op de doos staan, maar niet kunnen waarmaken. Die mobo's zouden wel 8 GB moeten ondersteunen en problemen met 4 GB is officieel bevestigd (we hebben het zwart op wit). Beetje zoals politiekers die hun beloftes niet kunnen waarmaken en ze verdwijnen met de volgende verkiezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
rapture schreef op maandag 21 mei 2007 @ 16:57:
Asus heeft tegenwoordig een extra betekenis, All Support UnSupported. Meer hierover zie eindconclusies van Asus en nForce van tegenwoordig icm met 4 GB ram, vanaf hier lezen en verder naarbeneden scrollen: NIK0 in "Bios Asus P5B-E ziet maar 3 GB ipv 4 GB"
Je komt nu met 1 voorbeeld.....

Anyway, voor mij zijn Gigabyte (heb al vele gigabyte borden gehad) en Asus nog steeds de topmerken onder de mobo's. Qua prijs/kwaliteit/features zijn zij gewoon het beste.
Je moet trouwens wel je spullen bij gerenommeerde (web)shops kopen (goed de surveys lezen dus), aangezien deze veel, maar dan ook veel sneller de garantie afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rapture schreef op maandag 21 mei 2007 @ 17:24:
Het gaat hier niet over borden die stuk gaan, wel over beloftes die op de doos staan, maar niet kunnen waarmaken. Die mobo's zouden wel 8 GB moeten ondersteunen en problemen met 4 GB is officieel bevestigd (we hebben het zwart op wit). Beetje zoals politiekers die hun beloftes niet kunnen waarmaken en ze verdwijnen met de volgende verkiezingen.
Tsja dan heeft asus gewoon een probleem met de drivers! Ligt dit dan niet aan nVidia en Intel? Het lijkt mij dat asus die drivers van hen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
voorlopig heb ik toch geen 4gb nodig. Tegen de tijd dat ik het wel neem, dan zullen de drivers ook geoptimaliseerd zijn (hoop ik).

Maar goed, iemand die mij kan vertellen waarom ik juist wel, of juist niet, de Asus P5B Deluxe (evt. met wifi) moet nemen? Ik heb vanmiddag een aantal reviews gelezen. En is over het algemeen is men zeer positief over dit bord. :)
Het is niet geschikt voor SLI, maar daar ga ik toch niet gebruik van maken. Ook niet in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zoals je zelf zegt wordt dit MB meestal positief beoordeeld. Als je wifi nu of op termijn wilt gebruiken is het handig als het al op het MB zit maar een extra kaart hoeft niet duur te zijn.

Ik zou de bestelling maar de deur uit doen voordat er weer een zooi alternatieven, en de daarop volgende twijfels, komen.

Belangrijkste tip: Zodra je besteld hebt moet je de komende maanden niet meer in de pricewatch kijken.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
@Guardian Angel,
Helemaal gelijk! Bij m'n vorig PC scheelde het opeens €300-400 binnen een aantal maanden. 8)7
Dan denk ik dat ik er bijna uit ben. Ik zal vandaag of morgen ook ff een bericht plaatsen op de "welke voeding heb ik nodig"-topic. Dan weet ik ook helemaal zeker of de Corsair 520W goed is voor m'n PC.

Ik heb het eerlijk gezegd niet op internet of op tweakers kunnen vinden... maar, kan iemand bevestigen of de Scythe infinity ook op de Asus P5B Deluxe/Wifi-AP past? Ik weet wel dat het op de non-wifi past. Mocht het niet passen, dan neem ik waarschijnlijk de Asus P5B Deluxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203121

Ik ga zelf ook voor de Corsair 520W voor mijn nieuwe pc, nadat mij is verzekerd dat dit genoeg is voor een E6600 @ 3,6 Ghz, 4 Gb geheugen (later uitbreiden ik begin met 2) en een 8800 GTX. Ga er dus maar vanuit dat het ook genoeg is voor jouw pc die aardig lijkt op wat ik straks heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 186156 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 17:59:
Tsja dan heeft asus gewoon een probleem met de drivers! Ligt dit dan niet aan nVidia en Intel? Het lijkt mij dat asus die drivers van hen krijgt.
Met "mobo wilt geen ram aanpakken" bedoelen we memtest86 fouten, drivers hebben niks ermee te maken. Wel manier van mobo's bouwen/ontworpen, MSI en Gigabyte slaan erin om een P965 zodanig te implementeren dat het wel gaat.

nVidia probleem is nog iets anders, die chipsets hebben blijkbaar problemen met 4GB te draaien.
silmaril8 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 17:36:
Je komt nu met 1 voorbeeld.....
Dat is juist het hele betatesten-gebeuren, er zijn nu eenmaal weinig power-users die 4GB of meer gebruiken. Asus dacht: "Wie is nu zo gek om echt eens uit te proberen of hun 8GB belofte waar gemaakt kan worden?". Op GoT zijn er paar gotters wel "gek" genoeg geweest om te proberen of de mobo 4GB lust. Tijdens de RMA-afhandeling heeft Asus toegegeven dat hun P965-mobo's geen 4 latjes van 1GB ondersteunen en omruilen geen zin heeft.
Vic Vega schreef op maandag 21 mei 2007 @ 19:23:
voorlopig heb ik toch geen 4gb nodig. Tegen de tijd dat ik het wel neem, dan zullen de drivers ook geoptimaliseerd zijn (hoop ik).

Maar goed, iemand die mij kan vertellen waarom ik juist wel, of juist niet, de Asus P5B Deluxe (evt. met wifi) moet nemen? Ik heb vanmiddag een aantal reviews gelezen. En is over het algemeen is men zeer positief over dit bord. :)
Als je een "disclaimer" ;) tekent dat je niet gaat klagen over het feit dat Asus-implementaties van P965-chipset geen 4 latjes van 1 GB ondersteund (op enkele zeer uitzonderlijke uitzonderingen na). Dan kunnen wij een mobo aanraden die 2GB wel ondersteund.

Koop je mobo, processor en ram combinatie in 1 dezelfde shop zodat die ene shop maar zelf moet uitzoeken waarom iets wel of niet doet. Dan kunnen ze jou niet rondsturen naar de processorverkoper en die vindt het leuk om jou naar de ramverkoper te sturen, enzovoort.

Je kan wel vragen aan de shop of ze 2 latjes van 2GB willen testen op je gewenste mobo en als dat onweerlegbaar bewezen stabiel is, dan neem je het. Later kan je moeilijk upgraden als er schaarste heerst in combinatie met kieskeurigheid van mobo's.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 21-05-2007 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
rapture schreef op maandag 21 mei 2007 @ 01:57:
voor jou. Geheugen sneller dan de FSB laten draaien zorgt weinig winst.
Tis maar wat je weinig noemt..... de hele pc sneller door alleen een verbeterde geheugen controller is niet slecht. In het topic hier over ddr overclock resultaten zijn er een aantal posts geweest met het verschil tussen hoge/lage ddr2 snelheid, en dat verschil was er wel degelijk aanwezig. Maar goed, een Ferrari F430 is in het dagelijks verkeer ook niet veel sneller dan een Fiat Panda :) Wat ik hiermee wil zeggen; bij een meer dan 2000E kostend systeempjes zijn alle % winst die je per pc onderdeel boekt de moeite waard, het blijft immers een liefhebbers systeempje.

Bovendien, RAID en een simpel iets als USB verkeer is beter geregeld op de p35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Illidan schreef op maandag 21 mei 2007 @ 20:42:
Tis maar wat je weinig noemt..... de hele pc sneller door alleen een verbeterde geheugen controller is niet slecht. In het topic hier over ddr overclock resultaten zijn er een aantal posts geweest met het verschil tussen hoge/lage ddr2 snelheid, en dat verschil was er wel degelijk aanwezig. Maar goed, een Ferrari F430 is in het dagelijks verkeer ook niet veel sneller dan een Fiat Panda :) Wat ik hiermee wil zeggen; bij een meer dan 2000E kostend systeempjes zijn alle % winst die je per pc onderdeel boekt de moeite waard, het blijft immers een liefhebbers systeempje.
In de Anandtech review spraken ze over bv 16% winst aan geheugenbandbreedte, dat klinkt wel leuk, niet waar? Daarna draaien ze 2 benchmarks die iets over reallife kunnen zeggen en in het beste geval was de winst 3 à 5 % en in normalere gevallen zat het onder 1%.

Als je in een computerwinkel werkt en je mag van de baas wat hardware uit de schappen trekken om te testen wat wel en niet werkt. Daarna koop je die pc, dan zou ik recentste dingen zoals bv P35 aanraden. Voor een tweaker die weinig belang aan stabiliteit hecht en graag paar maanden aan zijn computer wil kloten voordat iets fatsoenlijk draait, zou ik het ook aanraden. Maar onze topicstarter spreekt eerder over dingen zoals stabiliteit en "hij wilt niet eens 1x in een jaar tijd aan zijn pc sleutelen", dan zou ik eerder iets aanraden dat bewezen is en de issues/problemen/bugs uitgebreid bekend zijn. En de topicstarter balanceert tussen degelijkheid, duurzaamheid, stabiliteit, warmte, geluid en performance zodat performance geen topprioriteit is.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 21-05-2007 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
@rapture,
Ik had het niet beter kunnen zeggen. Als ik de technische kennis had, dan had ik natuurlijk voor de P35 gekozen. Lekker klooien, totdat je erbij neervalt. ;) Maar ik wil gewoon een no-nonsense bord, waar je geen omkijken aan hebt. Iets wat zich al heeft bewezen. Ik hoef geen beta-tester te zijn voor anderen. Dat laat ik liever over aan de echte tweakers en enthousiasten. O-)
Zie ook de andere onderdelen van m'n systeem. Allemaal betrouwbare en stabiele componenten.
Vandaar dat ik geen P35 moederborden neem. Ik dacht eerst aan de Asus P5N32-E SLI Plus (680i). Maar de Asus P5B Deluxe/wifi (P965) schijnt zuiniger te zijn, en minder warm te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Nog een reden om voor P35 te gaan:
Als je Windows Vista legaal neemt, dan is het slimmer om voor een moederbord te kiezen die langer mee kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Op Tweakers.net gaat men er vanuit dat alle software legaal is en daarnaast zie ik niet in wat het OS qua levensduur met het MB te maken heeft.

Misschien dan maar een reden om niet naar de p35 te gaan:

nieuws: Intel introduceert P35-chipset

[ Voor 32% gewijzigd door Guardian Angel op 21-05-2007 23:47 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

(uit het tweaker.net artikel hierboven)
"Concluderend zal een met zorg geselecteerd P35- of G33-moederbord zeker geen miskoop zijn, zolang je maar niet verwacht dat het langer dan een paar maanden het beste zal blijven."

Is dat niet met alle pc hardware het geval? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163444

Volgens mij kun je die 70 euro van die Geluidskaart toch echt beter besteden hoor, het verschil is maar klein, en je kunt toch wat leuks doen met die 70 euro, lijkt me echt zonde van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Anoniem: 203121 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 19:41:
(uit het tweaker.net artikel hierboven)
"Concluderend zal een met zorg geselecteerd P35- of G33-moederbord zeker geen miskoop zijn, zolang je maar niet verwacht dat het langer dan een paar maanden het beste zal blijven."

Is dat niet met alle pc hardware het geval? :p
Natuurlijk. :)

Ik doelde eigenlijk op dit:
Een grote verbetering op het gebied van prestaties blijft uit (hoogstens een paar procent) en men constateert dat de prijzen van ddr3 nog te hoog liggen voor de magere winst die het oplevert.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Achja ik heb het P35 DS4 mobo van Gigabyte bij mijn nieuwe pc besteld, kwam erg positief uit de reviews, maakt nog gewoon gebruik van ddr2 (wat ik voorlopig als pluspunt zie) en kost 'maar' €151,nogwat bij Azerty :) Da's maar zo'n 2 euro duurder dan de P965 variant, en dan heb je dus wél die paar procent peformance erbij + een lekker nieuw mobo ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Even iets anders dan moederborden :P

Wil je trouwens persé surround sound hebben? Ik heb laatst de Soundsticks II van Harman/Kardon gekocht omdat ik persoonlijk 5.1 niet zo super vond op de pc. Dit is echt een super set. Het kost wel 140 euro, 50 euro meer dan jouw uitgekozen set. Maar ik dacht je koopt een super pc dus waarom niet die 50 euro meer voor super geluid?! Tenzij je iemand bent die alleen maar kijkt naar de hoeveelheid boxen en niet naar kwaliteit moet je de Creatives nemen, maar ik kan je de Soundsticks II echt aanraden vanwege de looks en het prachtige geluid!

[ Voor 3% gewijzigd door SjorsVN op 22-05-2007 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
@saind en SjorsVN,
Een "goed" geluidskaart en surround set is wel zo handig lijkt me (voor wat ik er mee wil doen). Je kan zo veel of zo weinig aan uitgeven als je maar wil. Ik denk dat deze kaart en boxset wel genoeg is voor mij.
Mooie boxen trouwens, succes ermee! :)

@bziel,
Volgens mij heb ik al eerder in deze topic uitgelegd waarom ik geen P35 neem: ik wil een moederbord die zich al heeft bewezen in soortgelijke systemen, die betrouwbaar is en geen kinderziektes meer heeft. De p35 is misschien beter, nieuwer, etc.., maar ik zal toch niet alle nieuwe dingen benutten. Wat ik wel nodig heb, kan de p965 ook.
ps: heb ff je topic bekeken, mooi systeem! Succes en veel (game)plezier er mee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Om maar eens het gemopper op sommige topicstarters in evenwicht te brengen, mijn compliment hoe je reageert op andere gebruikers. _/-\o_

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dankje Vic Vega, dat gaat wel lukken denk ik (damn ik weet nu al dat die 2 weken wachten op mijn bestelling echt heel lang gaat lijken) ^^ Natuurlijk wens ik jou hetzelfde toe (het plezier uiteraard, niet het wachten), en Guardian Angel heeft zeker gelijk wat je reacties betreft :p Dat probeer ik ook te doen maar jammer genoeg worden er in mijn topic lang niet zo veel reacties geplaatst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15908

Tip:

Gooi er 3 tientjes extra tegen aan en schaf een M-audio 2496 aan..

http://www.m-audioshop.nl...maudioaudiophile2496.html

Mocht je voor 5.1 willen gaan dan zou ik deze aanbevelen:

http://www.m-audioshop.nl...s/maudiorevolution51.html

Kwalitatief zijn beide kaarten veel beter dan de huidige SB kaart die je daar hebt staan.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 15908 op 23-05-2007 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182096 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:28:
[...]

-Geluid van de Stacker 830 vindt ik erg stil.. heb er 7 Fans in en hoor ze nauwelijks. Zorg wel dat ze silent zijn.
Hoor ze nu helemaal niet meer, zorg ervoor dat de filters goed geplaatst zijn. Kan dus voorkomen dat de Fan hier tegen aan ratelt..... (was bij mij dus het geval 8)7 )

Nu is het zo goed als geluidloos 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

vautjuh

[ Voor 93% gewijzigd door Guardian Angel op 23-05-2007 22:59 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
Ik ben weer terug!
Ik heb in deze topic ff bewust geen reacties geplaats in de afgelopen 1-2 dagen, omdat ik alleen nog een keuze moest maken in welk voeding ik zou gaan nemen. Voor de rest van het systeem had ik al een besluit genomen, vandaar...
Het is de Corsair HX520w geworden.

@Guardian Angel en bziel,
Dank je voor jullie reacties, het doet me goed. Als mensen tijd en moeite geven om mij te helpen, adviezen geven, etc... dan kan ik ook tenminste ook de moeite doen om ff wat terug te zeggen.
Ik had nooit gedacht dat ik zooo veel reacties zou krijgen. Ik had natuurlijk wel gehoopt dat ik een paar goede reacties zou krijgen, maar dit had ik nooit verwacht. :)

@meernet,
Ik was in eerste instantie niet eens van plan om een extra geluidskaart te kopen. Ik heb toch gekozen om 1 te nemen, voor net dat beetje meer geluidsplezier. Om dan nu €100 aan een geluidskaart uit te geven, vind ik net iets te veel van het goede. Misschien later, mocht ik niet tevreden zijn...
Maar ik denk eerlijk gezegt dat ik aan de boxen en geluidskaart genoeg heb op dit moment. :)

@stevemuller,
haha, ik zal eraan denken. bedankt voor de tip!

Mijn systeem zoals ik het ga bestellen:
- Behuizing: Cooler Master CM Stacker 830 Evolution
- Voeding: Corsair HX520w
- Moederbord: ASUS P5B Deluxe (eventueel met wifi)
- Processor: Intel Core 2 Duo E6600 (Overclock naar maximaal 3 tot 3,15GHz)
- CPU cooler: Scythe Infinity SCINF-1000
- Geheugen: 2GB geheugen: Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4
- Videokaart: Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3
- Geluidskaart: Creative X-Fi XtremeMusic
- Speakers: Creative Inspire T7900
- Harde Schijven (voor data): 2x Western Digital 500GB. In totaal dus 1TB.
- Harde Schijf (windows en programma's): Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB
OF: 2x 320GB Western Digital in Raid
- DVD branders: 2x NEC AD-7170S
- Monitor: Samsung Syncmaster 226BW
- Case Fans: 2-3x Scythe S-Flex SFF21E
- Fancontroller: Scythe Kama-meter
- Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional
- Diskette station: 1x standaard gevalletje
- Intern Cardreader.

Ik heb alleen nog geen beslissing genomen of ik voor een raptor ga, of dat ik een raid ga nemen. Ik moet daar de komende dagen nog even over nadenken welke voordelen en nadelen aan beide kleven. Maar dat zal wel lukken denk ik.

Ik wil hier nogmaals iedereen bedanken die in deze topic zijn of haar ideeën, suggesties, feedback, etc heeft gegeven!! Het heeft me heel erg geholpen! Dank jullie allen. _/-\o_
* Vic Vega mompelt iets over Tempo-team reclamespeech :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Goh O+

Als je problemen hebt met een duurzaamheidstest, wil ik dat wel voor je doen. Als het echt moet kom ik het systeem dan wel halen. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Topicstarter
Dat komt wel goed..., hoop ik.
Als ik er niet uit kom, dan horen jullie het wel. ;)

Pagina: 1