Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe PC te kopen die voornamelijk gebruikt gaat worden voor internetten, e-mailen, tekstverwerking, fotobeheer en zulk soort toepassingen. Er zal waarschijnlijk weinig of niet op gegamed worden. Als besturingssyteem ga ik Windows Vista gebruiken, maar als dit niet bevalt wordt Windows XP geïnstalleerd.
Omdat deze PC veel aan zal staan is het voor mij belangrijk dat de PC energiezuinig en stil zal worden. Ik ga niet tot het uiterste maar houd met beide zaken wel rekening met mijn keuzes.
De PC, inclusief monitor mag maximaal €700 gaan kosten. Ik ben reeds in het bezit van een DVD-brander, toetsenbord en muis. Deze zullen dus in onderstaand overzicht niet worden meegenomen.
Omdat deze PC veel aan zal staan is het voor mij belangrijk dat de PC energiezuinig en stil zal worden. Ik ga niet tot het uiterste maar houd met beide zaken wel rekening met mijn keuzes.
De PC, inclusief monitor mag maximaal €700 gaan kosten. Ik ben reeds in het bezit van een DVD-brander, toetsenbord en muis. Deze zullen dus in onderstaand overzicht niet worden meegenomen.
- Processor
Ik heb gekozen voor een Dual Core processor van AMD, en wel een Brisbane. Dit omdat die 65 watt verbruiken en 65nm zijn. Dit laatste schijnt beter te zijn omdat deze minder heet worden. Ik weet nog niet welke van de drie ik kies, waarschijnlijk de middelste.
AMD Athlon X2 4400+ Brisbane €103,99 AMD Ahtlon X2 4800+ Brisbane €114,80 AMD Ahtlon X2 5000+ Brisbane €149,00 - [br]
- Moederbord
Omdat ik het AMD 690G chipset erg zuinig blijkt te zijn wil ik graag een moederbord die met dit chipset uitgerust is. De Asus M2A-VM voldoet aan mijn eisen en heeft voldoende uitbreidingsmogelijkheden. Ook beschikt dit moederbord over een onboard grafische kaart die voldoet aan de eisen die ik er aan stel.
Asus M2A-VM €56,00 - [br]
- Geheugen
Een lastig onderdeel, de meeste A-merken geven niet aan dit moederbord te ondersteunen. Kingston wel, echter heeft dit geheugen een CL van 5. Ik denk dat 1GB voor de toekomst te weinig zal zijn en heb dus 2 reepjes van 1GB gekozen (Dual Channel).
Kingston MBKVR800D2N5K2/2G €95,20 - [br]
- Harde schijf
Ik wil graag een stille en snelle harde schijf. Hierdoor kwam ik uit op de Samsung SpinPoint.
Samsung SpinPoint T166 320 GB €68,44 - [br]
- Behuizing en voeding
Het is belangrijk dat de meegeleverde voeding in de behuizing stil en zuinig is. Ik kwam al snel op het merk Antec uit. Deze fabrikant biedt keuze uit een aantal modellen die ik op gebied van design mooi vind. Ik heb bewust niet voor de allerkleinste behuizing gekozen: Als de voeding het zou begeven zou dit een dure reparatie worden. Ook heeft deze kast weinig uitbreidingsmogelijkheden. Ik heb gekozen voor de Antec NSK3400, een wat grotere kast. Deze kast wordt geleverd met een stille voeding van 380 watt.
Antec NSK3400 €74,95 - [br]
- CPU koeling
Ik zou graag een stille cooler willen maar hier kan ik nog wel wat hulp gebruiken. Uit de reviews blijkt de Artic Freezer 64 Pro aardig stil. Omdat deze cooler ook niet al te duur is kies ik voorlopig deze.
Arctic Freezer 64 Pro €18,00 - [br]
- Monitor
Ik wil graag een TFT monitor van 17 inch. Kijkende naar specificaties en uiterlijk heb ik de LG 1753 gekozen. Hierin zijn verschillende modellen, de verschillende zitten hem in de voet, speakers en andere details. De keuze van mij is gevallen op de HR.
LG 1753HR €208,00 - [br] [b]Totaal: €635,39[/b][br] [br] Prijzen zijn gebaseerd op de prijzen van Salland Automatisering. Vetgedrukte prijzen vormen de totaalprijs.
- Ik vermoed dat het verschil in snelheid tussen een AMD Athlon X2 4800+ en 5000+ minimaal is. Zeker voor het prijsverschil is het denk ik verstandiger om te kiezen voor de 4800+. Is deze processor zoiezo een goede keus
- Het gekozen geheugen een een CL van 5, is dit merkbaar in het eindresultaat? Voor zover ik weet ondersteunen de meeste A-merken dit moederbord niet of zie ik wat over het hoofd?
- Heeft er iemand ervaring met de gekozen behuizing, of met meegeleverde voeding? Wat kan ik verwachten van deze voeding (op gebied van geluidproductie)? Heeft deze voeding genoeg capaciteit (380 watt)?
- Is deze cooler een goede keus of wordt deze cooler sterk afgeraden? Het is belangrijk dat dit onderdeel weinig geluid produceert/stil is. Kan ik dan beter voor een andere cooler gaan