Nieuwe PC (±€1200)

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Inmiddels vind ik dat ik toe ben aan een nieuwe pc. Ik doe namelijk momenteel alles achter mijn laptop. Ik heb al een 20'' scherm (Samsung 206BW). Ook een toetsenbord en muis is al in mijn bezit.

Mijn buget ligt rond de 1200€. Hier zou nog wel een 150 bij mogen. De pc zal vooral nodig zijn voor nieuwe games en wat programmeer werk. Ik heb menig topic doorgelezen en webshop doorgespit en heb vooralsnog het volgende lijstje. Ik hoor graag jullie meningen :

CPU: Intel C2D E6700
Het is de snelst betaalbare C2D. Deze CPU valt binnen mijn buget en ik ben nogal te spreken over de C2D's, dus leek me dit de beste keuze.

Geheugen: Kingston 1GB DDR2 PC5300 CL5 (2x)
Hier twijfel ik een beetje. Ik wil iig 2GB. Ik vraag me alleen af of het verstandig is om PC6400 te halen of dat PC5300 genoeg is. Ook vraag ik mij af of het verschil tussen een Cas Latency van 4 en 5 zijn geld waard is?

Moederbord: Asus ??
Overal lees je dat iedereen te spreken is over de P5B serie van Asus. Verder ben ik positief gestemd over Asus, dus wilde een Asus mobo nemen. Er zijn 3 moederborden die mij wel aanspreken:
1. P5B Premium Vista Edition
2. P5B Deluxe
3. Asus Commando

De laatste is wat aan de dure kant, hierdoor zou ik wat dieper in mijn portemonee moeten kijken. Dit staat me eigenlijk niet zo aan, dus valt hij opzich al af. Tussen 1 en 2 zit niet zoveel prijsverschil en het gadget gehalte van 1 is net wat hoger. Verder is heeft 1 een hogere max FSB en zijn er meer lanes beschikbaar voor de videokaarten (bron hardware.info). Nu vraag ik mij af wat jullie van nummer 1 vinden? Of hebben jullie een ander mooi Asus moederbord gezien? Ik wil iig een intel chipset.

Videokaart: Nvidia ??
Als videokaart had ik de GeForce EN8600GT in gedachten. Er is nog maar weinig info over deze kaart te vinden. Ik vraag me af of ik niet beter wat meer geld uit kan geven en voor wat power moet gaan. Kortom: is de GeForce EN8800GTS 320M een betere keuze?

Hardeschijf: Seagate 320 GB 7200rpm Sata2
Deze is groot genoeg voor mij en past binnen het budget.

Voeding: Coolermaster iGreen 500W
500Watt lijkt me meer dan genoeg? Verder zag ik wat positieve reacties op 't net, dus leek me dit een goede keuze.

Kast: Centurion 5
Simpele niet te dure kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zowiezo zou ik niet voor de E6700 gaan, maar eerder voor de E6600 of anders voor de quad-cores, de 6700 heeft geen grote meerwaarde tegenover de 6600.
Ga je overclocken?
Geheugen is netjes zou gewoon voor de 5300 gaan.
HDD en de voeding is goed.
Zowiezo moet je een direct10x kaart hebben, aangezien je de nieuwste games wil gaan spelen, het merk XFX vind ik erg goed voor de videokaart, het is maar waar je het geld aan uit wilt geven.
Ik speel ook wel wat games en heb de 8600GTS en dat werkt lekker hoor.

De P5B Deluxe heb ik zelf ook en ben daar erg tevreden over.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig heb ik enkele dagen geleden eenzelfde computer samengesteld, met hetzelfde budget en doelen. Dat is de volgende computer geworden, en ik zie dat dat wel overeenkomt met jouw keuzes.

- Intel Core 2 Duo E6600
Deze lijkt me een betere prijs/prestatieverhouding hebben dan de E6700. Wordt ook nog steeds veel aangeraden, onder andere in de Tweakers.net Best Buy Guides.

- Kingston 2GB PC5300, 2x1 gb
2 gb, voorlopig genoeg. Kost toch bijna niets, en 1 gb vind ik zelf net wat te weinig. Ik geloof niet dat er verschil is tussen CAS 4 en 5, tenzij je echt gaat overclocken. Misschien kun je hier iets over vinden in de RAM FAQ.

- Asus P5B Deluxe.
Lijkt me goede keus, omdat deze net wat meer functies heeft dan de normale P5B. Heeft geen irritante fans, genoeg SATA-aansluitingen en verder genoeg opties.

- Powercolor HD2900XT
Beetje persoonlijke keus. Ik wilde eerst voor de 8800GTS 640 mb gaan, maar de 2900XT vind ik net wat meer extra's hebben. HDMI poort, onboard 5.1 geluidschip, en waarschijnlijk beter voorbereid op DX10 dan de 8800GTS. Nadelen zijn echter dat er iets minder geheugen op zit, nadelig op hoge resoluties. Hier zul jij echter geen last van hebben. Ook zijn de drivers nog niet echt goed, daar zitten nog veel bugs in.
Als je gewoon een goede kaart wilt waarbij de drivers al (redelijk) in orde zijn en die net een klein beetje beter presteert kun je denk ik beter de 8800GTS 640 mb nemen.

- 2x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB
Deze zet ik in RAID 0, waarschijnlijk. Toch net iets sneller dan 1 of 2 losse schijven. Ook een persoonlijke keus,

- Nexus NX-8050 500W
Lijkt me goede voeding. Niet veel slechts over gelezen, en is bovendien modulair, dan zit je niet met alle overbodige kabels in je kast. De Coolermaster die je noemde lijkt mij echter ook geen slechte optie.

- Kast?? Die zie ik er niet bij staan, en ik lees ook niet dat je die van een oude computer gebruikt. Ikzelf heb de Antec Nine Hundred gekocht. Goede kast, met zeker goede koelmogelijkheden. Een computerkast vind ik een erg persoonlijke keuze, daar moet je immers toch enkele jaren naar kijken. Ik zou zelf eerst even naar een kast zoeken.

Volgens mij was de totaalprijs van deze computer net iets minder dan €1200,-.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Coolermaster is wel niet één van de stilste voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmund
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 15:52:
Daar zeg je me wat. Weet iemand of hij veel lawaai maakt?
Kun je me een andere voeding aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antec Earthwatts 500 W ofwel de Antec NEO 430 W, mocht je geen 500 watt nodig hebben.

En zoals al gezegd, goede keuze om de E6700 weg te laten. Mocht je toch nog een snellere CPU willen, wacht tot 22 juli en ga dan voor E6750 (tegen een spotprijs van +/- € 170).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou voor de E6600 gaan! Ik weet niet of je wilt gaan overclocken, maar met PC5300 geheugen kun je hem op 3ghz krijgen, daarmee kun je nog wel een tijdje mee! Met PC6400 gaan hij tot 3,6ghz, maar dan heb je een betere koeler nodig.

Kast.. ik zou voor de P180 of P182 gaan, deze zijn wel wat duurder maar zijn echt beauty's en heel stil!

Kwa videokaart.. Dat ligt echt aan het budget dat je eraan wilt besteden! Ik zou voor de HD2900XT gaan, gewoon een hele goede kaart voor 330 euro bij Azerty! Let wel op bij welke resolutie je wilt gaan gamen, want < 512mb vinden hoge resoluties niet echt leuk

En het moederbord, kijk eens naar de Gigabyte P35-DS4! Volgens mij heb je geen merkvoorkeur, en dit is een heel goed bordje. Kost ongeveer hetzelfde als de P5B Deluxe, maar heeft wel de nieuwe P35 'Bearlake' chipset van Intel erop zitten, daarmee ben je voorbereid op Quad Core processoreren en DDR3 geheugen.. Future-proof dus!

En de voeding.. ik hoor veel goede reacties over de Corsair voedingen. 520 watt is meer als zat voor jou dus..

hopelijk heb je er iets aan!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 8600 GT is handig als je bijvoorbeeld een hele stille dx 10 kaart wil omdat die ook als passief gekoelde kaart wordt verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
of je wacht 2 maande en je koopt dit :P

CPU: ~ 250
Intel Q6600 4 cores

RAM: ~ 200

A-Data 4 Gb 2x 2GB

MB: ~ 150

Gigibyte p35 chipset

GPU: ~ 250

MSI 8800GTS 320MB OC

HD: ~ 100

WD R2 500GB

Kast + Voeding: ~ 100

Zwart ding en huntkey 550 watt
-----------------------------------------------

kom je rond de 1050 euro uit

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Edmund schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 16:17:
[...]

Daar zeg je me wat. Weet iemand of hij veel lawaai maakt?
Kun je me een andere voeding aanbevelen?
Ik weet niet of je het door hebt, maar Iluvatu heeft een heel verhaal gepost over zijn soortgelijke systeem dat hij onlangs heeft besteld, en je reageert niet? Sorry, dit soort dingen vind ik altijd een beetje raar ;).

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap niet echt het mainstreamnut van quad core.. In bijna iedere test zie je slechts een minimaal verschil (1- 2%) en wat ben je hiermee voor het dubbele van de prijs? Zonder zware grafische toepassingen kan je beter een hoger geklokte (hogere multiplier, eender) dual core nemen, een E6750/6850. Ben je nog goedkoper af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmund
  • Niet online
Opzich is het wel verstandig om 2 maanden te wachten (tot 22 juli), maar hier heb ik niet zoon zin in en het blijft toch iedere keer wat. Ik heb al gewacht tot na 22april. Dit is inmiddels wel weer een beetje uitgelopen, maar toch.

In ieder geval wordt het dus een E6600. Dit geld kan ik iig weer gebruiken om een beter videokaart te nemen. Dit wordt dan de 8800GTS.

Aangezien niemand de commando als moederbord aangeraden heeft zal deze wel af te schrijven zijn. Ik vond hem zelf ook al wat aan de dure kant. Nu rest mij de keuze tussen de volgende 2:
1. P5B Premium Vista Edition
2. P5B Deluxe
Voor mij zit tussen de volgende 2 moederborden een prijsverschil van 10€. Iedereen is te spreken over de Deluxe. Heeft de Premium Vista volgens jullie een meerwaarde?

En dan nog de voeding. De BeQuiet die hierboven genoemd wordt produceert 10dBA minder als de door mij gekozen CoolerMaster. Ook de Nexus NX-8050 500W lijkt interessant. Hier ben ik dus ook nog niet over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27
De Vista Premium heeft boven de Deluxe; Solid Caps, afstandsbediening, Screen Duo en 512MB onboard flash (Vista kan dat gebruiken als snelheidsboost). Verder zitten er niet meer lanes op voor een 2e videokaart. Normaal is het prijsverschil met een Deluxe ongeveer 50€ dus voor een tientje meer zou ik die niet laten liggen. Mij bevalt ie uitstekend iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bschnitz schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 19:01:
of je wacht 2 maande en je koopt dit :P
Of je wacht twee maanden en dan kom je erachter dat het eigenlijk wel erg aantrekkelijk is om nog 1-2 maanden te wachten omdat er dan weer prijsverlagingen zijn of omdat er dan weer een nieuwe serie videokaarten/processors uitkomt. En na die 2 maanden kun je eigenlijk weer wel wachten, want dan is er vast weer wel iets baanbrekends dat de moeite waard is.

Met andere woorden; wachten op nieuwe releases of prijsverlagingen is in de high-end wereld redelijk onzinnig omdat daarvoor teveel en te snel nieuwe producten op de markt komen. De topicstarter geeft zelf ook al aan een poosje gewacht te hebben.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 19:17:
Ik snap niet echt het mainstreamnut van quad core.. In bijna iedere test zie je slechts een minimaal verschil (1- 2%) en wat ben je hiermee voor het dubbele van de prijs? Zonder zware grafische toepassingen kan je beter een hoger geklokte (hogere multiplier, eender) dual core nemen, een E6750/6850. Ben je nog goedkoper af.
Nee, omdat de applicaties (en dus ook games!) deze simpelweg nog niet goed ondersteunen. Dualcore wordt nog niet eens door de meeste spellen ondersteund en daarom vind ik het ook een beetje onzinnig om nu al naar quadcores te kijken. Tuurlijk, het geeft wel wat winst, maar het lijkt mij beter te wachten tot games en dergelijke ook daadwerkelijk de 2 kernen kunnen gebruiken. Dan heb je veel meer aan die multiple-core technologie.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2007 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:36

aex351

I am the one

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 15:52:
Onzin. Seaonic maakt de stilste voedingen, zie ook de vele reviews evenals een nieuwspost hier op tweakers over een recent gehouden voedingen test.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmund
  • Niet online
Ik ben toch maar wat meer gaan rondkijken naar een kast en voeding.

Momenteel valt mij oog op de Antec Sonata III. Hier staat dat de voeding maar één 12V rail heeft in plaats van twee. Is het dan wel verstandig om deze te nemen?

[ Voor 72% gewijzigd door Edmund op 20-05-2007 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rorando
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-09 22:58
Ik weet in iig dat de sonata III heel goed is en ook een goede voeding heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demee013
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 19:45
De voeding was bij mijn configuratie ook een bottleneck voor wat betreft het maken van een keuze. Ik twijfelde tussen seasonic en nexus maar ben uiteindelijk voor nexus gegaan. NX-8040. In verhouding tot de corsair voedingen produceerd de nexus onder load en idle minder db's!

Als kaart heb ik de passief gekoelde MSI 8600GT gekozen.

Als je voor de Centurion kast gaat (net als ik) verdient het wellicht aanbeveling om eens naar de intake fan te kijken. Deze is niet verschrikkelijk stil. Heb deze vervangen door een Nexus. (ook Noctua kan!)

Off topic
Zelf ben ik voor AMD gegaan dus met de rest kan ik je niet helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmund
  • Niet online
Na wat leeswerk wordt het toch de Sonata II of III dit ligt aan de levertijd.
Pagina: 1