Toon posts:

Bouwen van Media Center voor ± €1200,-

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He tweakers. Ik wil deze maand een Media Center bouwen voor op mijn kamer. Het idee is: TV eruit, PC eruit, DVDspeler eruit etc. Dit alles wil ik gaan vervangen door 1 systeem. Een dergelijke setup had ik in gedachten:

ASUS Atlas 550W
ASUS P5N32-SLI+
Intel Core Duo 6600 (+Zalman 7700Cu)
2x1GB GEIL DDR2 800
WD Raptor 36,7 GB
WD Caviar 320 GB
XFX 8800GTS 320MB
TwinhanDTV PCI TV Card (voor digitenne)

Het systeem gaat op Vista Home Premium draaien en zal gebruikt worden als media center. Ik wil er TV en DVD's op gaan kijken. Verder wordt het vrij intensief gebruikt om op te werken met grafische applicaties als Photoshop en Illustrator.

Het systeem word gehangen aan een LG Flatron 22" Wide als hoofd-, en een LG Flatron 17" als side-display. Deze koop ik apart, en vallen dus buiten het budget.

Een snelle user experience is voor mij dan ook het belangrijkst. Gamen zou leuk zijn, maar is meer een overbodige luxe, sinds ik in de woonkamer al een Xbox360 HD heb staan op een 50" Pioneer plasma heb.

Nu vraag ik mij het volgende af:
  • Loont het nou echt de moeite om Vista vanaf een 10.000Rpm schijf te draaien, of zit er qua eindgebruik maar weinig verschil in tenopzichte van een 7200rpm schijf?
  • Volstaat hier een 320MB Videokaart, of is het verstandiger een 640MB te nemen, gezien de 2 displays? Of kan ik juist met een wat goedkopere kaart? Nogmaals, gamen is van ondergeschikt belang.
  • Volstaat een 500Watt voeding hiervoor, of is een >600 verstandiger?
Sugessties/verbeteringen aan deze opzet zijn welkom. Als je denkt een beter systeem te kunnen bouwen, be my guest. Het budget is ongeveer 1200,- (exclusief de displays uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Waarom een 8800GTX als je toch gamet op de XboX? Andere videokaarten kunnen ook prima HD/Video weergeven en 2D renderen, tegen een veel lager stroomverbruik (=warmteproductie)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kies dan voor de 74 GB versie Raptor, die is (stukken) sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BèR schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 18:00:
Waarom een 8800GTX als je toch gamet op de XboX? Andere videokaarten kunnen ook prima HD/Video weergeven en 2D renderen, tegen een veel lager stroomverbruik (=warmteproductie)..
het is een 8800GTS en geen GTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ten eerste wat voor voeding heb je (staat niet in je ts), zelfs 400 watt van een goed merk is voldoende terwijl 500 watt van een slecht merk (sweex bijvoorbeeld) onvoldoende kan zijn. Kortom merk zegt meer dan de hoeveelheid watt

Die 8800 GTS zou ik niet in dit systeem doen ik zou dan kiezen voor een 8500/8600 GT(S). Die zijn en goedkoper en beter voor een mediacenter (als je gamen toch niet belangrijk vindt), omdat ze namelijk hardwarematige HD decodering hebben en dat ontlast je processor tijdens het afspelen van een HD films. Verder valt er best een normaal spel mee te doen op normale resoluties

Verder zou ik eerder kiezen voor 2 x seagate barracuda 7200.10 320 GB in raid 0, dat zal bijna dezelfde prijs zijn en het is minstens net zo snel (zo niet sneller) dan een enkele raptor en je hebt veel meer opslagcapaciteit (belangrijk voor een mediacenter vind ik). Verder maakt een raptor ook nog een behoorlijk lawaai en dat kan irritant zijn.

En verder is Geil 800 Mhz geheugen overdreven als je toch niet gaat overclocken pak dan Kingston 667 Mhz geheugen, dat bespaart nog wat geld.

Dat geld zou je kunnen steken in een moederbord met een P35 chipset, die net zijn uitgekomen. Of beter in jouw geval: hou het lekker op zak.

Verder mis ik nog een kast in je ts

hopenlijk kun je hier wat mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles wat ik222 hier boven mij zegt met wat aanvulling:

Ik ga er van uit dat je een stille PC wil hebben omdat je er film op kijkt (ik vind dat ruisen er door heen altijd vervelend).

Stille koeler er bij:
Cooler Master Hyper TX
pricewatch: Cooler Master Hyper TX Intel (Socket 775)
of
Artic Freezer 7 pro
pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
Net ff iets stiller dan boxed.

Zuiniger kaartje
Zoals hier boven een 8600GTS passief gekoeld
pricewatch: MSI GeForce 8600 GTS 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) MSI NX8600GTS-T2D256EZ-HD
Kan je ook nog een spelletje op spelen.

Geheugen mag ook langzamer
Pc5300 voldoet aangezien je niet gaat overclocken.

Zuiniger mobo
Zeker een P35 mobo, die zijn iets zuiniger.
pricewatch: GigaByte GA-P35-DS3R, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Super goed mobotje met goeie raid ondersteuning en niet duur. Way zuiniger dan de Nvidia chipsets.

HDtjes
Zelfde HD's als hier boven alleen zou ik er 3 nemen in Raid 5. Snel en veilig. Raptors maken veel geluid en zijn niet erg zuinig.

Aangezien we redelijk wat geld besparen op de videokaart. Kunnen we ook kijken naar mobile hardware, wat nog zuiniger en stiller is :D.

Proc
Core 2 Duo T7200
pricewatch: Intel Core 2 Duo T7200 (S479, 2x2.0GHz, 4MB, 667MHz FSB, Boxed)
Snelgenoeg en zuinig.

Mobo
pricewatch: AOpen I975Xa-YDG, i975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Geen idee, heb er maar een uitgekozen welke raid heeft. Heeft ook een i975 chipset wat wel wat beter is dan de 945.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 18:43:
Alles wat ik222 hier boven mij zegt met wat aanvulling:

Ik ga er van uit dat je een stille PC wil hebben omdat je er film op kijkt (ik vind dat ruisen er door heen altijd vervelend).

Stille koeler er bij:
Cooler Master Hyper TX
pricewatch: Cooler Master Hyper TX Intel (Socket 775)
of
Artic Freezer 7 pro
pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
Net ff iets stiller dan boxed.

Zuiniger kaartje
Zoals hier boven een 8600GTS passief gekoeld
pricewatch: MSI GeForce 8600 GTS 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) MSI NX8600GTS-T2D256EZ-HD
Kan je ook nog een spelletje op spelen.

Geheugen mag ook langzamer
Pc5300 voldoet aangezien je niet gaat overclocken.

Zuiniger mobo
Zeker een P35 mobo, die zijn iets zuiniger.
pricewatch: GigaByte GA-P35-DS3R, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Super goed mobotje met goeie raid ondersteuning en niet duur. Way zuiniger dan de Nvidia chipsets.

HDtjes
Zelfde HD's als hier boven alleen zou ik er 3 nemen in Raid 5. Snel en veilig. Raptors maken veel geluid en zijn niet erg zuinig.

Aangezien we redelijk wat geld besparen op de videokaart. Kunnen we ook kijken naar mobile hardware, wat nog zuiniger en stiller is :D.

Proc
Core 2 Duo T7200
pricewatch: Intel Core 2 Duo T7200 (S479, 2x2.0GHz, 4MB, 667MHz FSB, Boxed)
Snelgenoeg en zuinig.

Mobo
pricewatch: AOpen I975Xa-YDG, i975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Geen idee, heb er maar een uitgekozen welke raid heeft. Heeft ook een i975 chipset wat wel wat beter is dan de 945.
Goed systeem. Maar ik zou van die processor een Intel Core 2 Duo E6600 maken... Zoals de TS al noemde. En de Arctic Freezer 7 Pro die past niet op de processor die jij noemde. (maar past wel op de 6600) als moederbord zou ik kiezen voor de Gigabyte GA-965P-DS3, P965 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties so far.

Ik heb hem even geupdate, want ik was idd 2 puntjes vergeten Voor de voeding had ik een Asus Atlas 550W in gedachten. Voor de processorkoeling neem ik meestal een zalmannetje.
Over een kast was ik nog een beetje aan het twijfelen, maar dat is van wat minder belang. Wel ga ik sowiezo de originele fans van de kast vervangen door stille (<20dB) want, zoals Reinmann al zegt minder geluid is wel prettig. Met alle respect wou ik er nog wel even bijzeggen dat energiezuinigheid me echt gestolen kan worden.

@ Neliss:
Waarom is een 74GB raptor sneller dan een 36,7? Ze draaien toch allebei 10.000rpm? en de lees/schrijfsnelheden zijn volgens mij identiek.

@ik222
Bedankt voor je reactie.

Maar hoe kan het dat twee 7200rpm schijven in RAID even snel of sneller zijn dan een 10.000rpm? Is het uit veiligheidsoverweging niet handiger om een aparte schijf te hebben voor windows, en een voor data? Als je twee schijven in RAID hebt, en eentje crashed, ben je toch alles kwijt?

@ Reinmann:
Thanks voor je uitgebreide reactie.

Maar waarom een T7200 Processor? Is een dikke 100euro duurder dan een 6600, minder snel en een lagere bussnelheid.

Waarom een Moederbord met intel P35 chip? Is dat sneller/stabieler dan een met Nforce chip?

Waarom 3 schijven? Is 2 niet genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Met digitenne heb je standaard maar een paar publieke ned kanalen. Dus er komen nog extra kosten voor cam en smartcard bijkijken die voor de decodering zorgen van de overige kanalen. Tevens zul je dus ook nog een abbo er op moeten nemen maar dat spreekt voor zich. Maar ik vermeld het toch maar even.
Edit:
Je hebt dus al een conax cam module begrijp ik nu want dat is wel weer een extra kostenpost

[ Voor 14% gewijzigd door lamko op 31-05-2007 21:05 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lamko schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 19:49:
Met digitenne heb je standaard maar een paar publieke ned kanalen. Dus er komen nog extra kosten voor cam en smartcard bijkijken die voor de decodering zorgen van de overige kanalen. Tevens zul je dus ook nog een abbo er op moeten nemen maar dat spreekt voor zich. Maar ik vermeld het toch maar even.
Klopt maar ik heb al een digitenne abbo en een smartcard. Gaat mij er alleen om dat ik geen decoder kastje meer nodig heb, maar die ook gewoon in mn kast heb zitten. Daar sluit ik dan gewoon mn antennetje op aan, en prik ik mn smartcard in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 19:46:
Bedankt voor de reacties so far.

Ik heb hem even geupdate, want ik was idd 2 puntjes vergeten Voor de voeding had ik een Asus Atlas 550W in gedachten. Voor de processorkoeling neem ik meestal een zalmannetje.
Over een kast was ik nog een beetje aan het twijfelen, maar dat is van wat minder belang. Wel ga ik sowiezo de originele fans van de kast vervangen door stille (<20dB) want, zoals Reinmann al zegt minder geluid is wel prettig. Met alle respect wou ik er nog wel even bijzeggen dat energiezuinigheid me echt gestolen kan worden.

@ Neliss:
Waarom is een 74GB raptor sneller dan een 36,7? Ze draaien toch allebei 10.000rpm? en de lees/schrijfsnelheden zijn volgens mij identiek.

@ik222
Bedankt voor je reactie.

Maar hoe kan het dat twee 7200rpm schijven in RAID even snel of sneller zijn dan een 10.000rpm? Is het uit veiligheidsoverweging niet handiger om een aparte schijf te hebben voor windows, en een voor data? Als je twee schijven in RAID hebt, en eentje crashed, ben je toch alles kwijt?

@ Reinmann:
Thanks voor je uitgebreide reactie.

Maar waarom een T7200 Processor? Is een dikke 100euro duurder dan een 6600, minder snel en een lagere bussnelheid.

Waarom een Moederbord met intel P35 chip? Is dat sneller/stabieler dan een met Nforce chip?

Waarom 3 schijven? Is 2 niet genoeg?
oi, ik dacht dat ik redelijk duidelijk was, naja dan maken we het nog simpeler.

2 in raid 0 is sneller in dataoverdracht in sequentieel lezen. De raptor is wel sneller in kleine bestandjes lezen, maar bij film zijn het grote sequentiele bestanden en is raid dus aangeraden.
Waarom dan raid 5 en niet raid 0? Simpel bij raid 0 is een schijf verliezen bye bye alles wat er op staat. Bij raid 5 kan je een schijf verliezen en een nieuwe in zetten zonder wat te verliezen (behalve de schijf 8)7). Je verliest iets in schrijf snelheid.

Ik zei aan het begin dat je een stil systeem wil hebben. Lijkt mij, natuurlijk is een e6600 met een freezer of een hyper ook stil, maar het kan nog stiller. Dit doe je door componenten te nemen welke energy zuiniger zijn (minder warmte is minder draaiende fans). Componenten die voor mobiel gebruik zijn, zijn energy zuiniger. Vandaar een T7200, die is snel zat met een 8600GTS om HD video te doen. Het is duur ja en het is ook niet noodzakelijk, maar het is wel erg stil en zuinig.

Ik zou zeker de P35 verkiezen boven alles wat nvidia nu heeft. Simpel omdat de P965 al VELE malen zuiniger was ( idle iets van 60watt) en de P35 nog weer iets zuiniger is dan de P965. Verder is de P35 nieuwer en heb je dus de mogelijkheid om over te stapen over een tijd op een 45nm proc. Deze zijn dan weer veel zuiniger dan de 65nm procs(de e6600 en T7200 zijn 65nm).

Edit:

Ik zou geen zalman nemen. Betaal je alleen voor de naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, duidelijk.

Ja sorry, ik weet wel wat van computers, maar niet zo verschrikkelijk veel. Ik verdiep me er eignlijk alleen weer even in als ik wat nieuws moet hebben. Ik snap dat minder energie uiteindelijk minder geluid betekend, alleen dat met die schijven was me niet helemaal duidelijk. Kijk, het hoeft ook allemaal niet doodstil. Er staat altijd wel muziek op als ik mn pc gebruik, en films/tv staan ook nooit zo heel zachtjes.

Ik ga alles even op een rijtje zetten en dan post ik nog wel even een geupdate setup.
Thanks so far

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Owja volgens mij ondersteund vista mediacenter standaard niet de conax codering die op je smartcard staat dus je hebt extra software nodig van je dvb-t kaart fabrikant die dit voor je doet.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Raid 5 lijkt me persoonlijk overbodig want je moet toch altijd zorgen voor een externe backup van belangrijke bestanden (virussen en dat soort ongein), daar doet raid 5 ook niets tegen. Raid 0 lijkt mij dus en dan een externe harddisk (of een netwerkschijf, NAS).

Maar nogmaals dit is persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tuurlijk moet je altijd backups maken van belangrijke bestanden. Alleen zijn de etterlijke gigabytes aan films en series niet belangrijk genoeg om te backuppen. Voordeel aan raid 5 is dan dat als je een HD verliest je niet je films en series kwijt bent.

Over Raid 5
http://balusc.xs4all.nl/srv/rai-sin-le5.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, ik zou ook voor twee harde schijven in RAID0 gaan, backups zijn altijd noodzakelijk. Ik zou voor Seagate Barracua's gaan, ietsjes minder stil als de Samsung Spinpoints maar wel sneller. Dit is een afweging die je zelf moet maken.

Daarnaast, ga je SLI draaien? Zo nee, dan zou ik niet voor een SLI bord gaan, dat zijn alleen maar extra kosten. Ga dan voor een P35 bord, deze zijn nog wat energiezuiniger en stiller.

Ook zou ik een Corsair 520W voeding nemen. Deze staan bekend als een van de meest stille op de markt van het moment.

Daarnaast, in wat voor Case ga je dit alles zetten? Dat zie ik namelijk nergens staan. Een P182 is aan te raden, zeker als je de fans vervangt door Nexus fans, dan heb je een zeer stille PC.

En kwa videokaart, wanneer ben je van plan het systeem aan te schaffen? Misschien loont het om even te wachten op de HD2600 kaarten. Er zijn in ieder geval ook passieve versies van, lekker stil dus. Ook hebben ze een directe HDMI out, mooi voor een MediaPC en het zou goed kunnen dat ze wat sneller zijn als de 8600.

Dus, misschien heb je er wat aan

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2007 09:05 ]

Pagina: 1