[Algemeen] Belangrijke punten bij Core 2 Duo Gamesysteem

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 5.119 views sinds 30-01-2008

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:22
Laatste topicstart update: 05-03-2007
Let op!

Laten we opletten dat dit niet een opsommingstopic gaat worden van wat mensen besteld hebben zonder degelijke onderbouwing. Ook opmerkingen over levertijden voegt waarschijnlijk weinig toe aan het topic. Opsommingen moeten voorzien zijn van een onderbouwing waarom er voor een bepaald type/merk gekozen is, wat eventuele alternatieven zijn en waarom deze afgevallen zijn. Ervaringen en suggesties voor onderdelen zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Kortom: zorg ervoor dat als je een lijst opsomt dat het een meerwaarde heeft voor het topic.

Let op!

Controleer regelmatig de TS! Ik werk deze zeer regelmatig bij. Dit voorkomt dubbele vragen! Iets verder naar beneden meteen onder de inleiding staat de changelog waarin ik alles zet wat ik wijzig. Alvast bedankt :)

Inleiding

Beste medetweakers,

In mijn zoektocht naar de aanschaf van een nieuwe computer kwam ik een heleboel tegen: afwegingen die gemaakt moeten worden, verschillende reviews en verschillende merken. Ik heb besloten dit in een topic te gooien en het met jullie te delen. Effectief hoop ik van dit topic een soort 'Best Buy Guide' / 'Tutorial' te maken voor iedereen die een Core 2 Duo gamesysteem wil aanschaffen.

In de tussentijd heb ik een leuk systeempje aangeschaft, onderaan de TS staat een lijstje van mijn bestelling.

Om dit toen niet het zoveelste 'wat vind je van mijn nieuwe systeem' topic te maken heb ik d'r net even wat extra's van te gemaakt. Dus ipv dat ik alleen opsom (met redenatie uiteraard) wat ik gekozen heb zal ik eventuele alternatieven die ik in gedachte had of heb er ook bij noemen. Zo hebben andere mensen ook wat aan dit topic :).Daarnaast zal ik goede suggesties en/of alternatieven uit de reacties ook in de TS verwerken.

Update geschiedenis
  • 14-09-2006: Reacties tot aan checkpoint 1 verwerkt. Videokaart koeling tegevoegd bij cooling. Onderdeel 'geluid' toegevoegd
  • 14-09-2006: Mijn 'huidige' systeem toegevoegd
  • 19-09-2006: Reacties tot aan checkpoint 2 verwerkt. Videokaart gedeelte wat uitgebreid.
  • 25-09-2006: Door prijsdalingen is de X1900XT interessanter geworden. Commentaar bij het videogedeelte toegevoegd.
  • 26-09-2006: Reacties tot aan checkpoint 3 verwerkt. Paar kleine aanpassingen, stuk over mijn redenatie voor de keuze raptor + grote schijf toegevoegd.
  • 28-09-2006: Verschillen tussen ASUS P5B en P5B Deluxe duidelijker gemaakt. Uitleg over RAID
    functionaliteit P5B toegevoegd.
  • 28-09-2006: Speciale vermeldingen bij voedingen toegevoegd. Mogelijk gaat bij anderen onderdelen dit ook nog komen :)
  • 11-10-2006: Reacties tot aan checkpoint 4 verwerkt. Stuk over 965/975 chipset toegevoegd bij moederborden. MSI moederbord toegevoegd.
  • 16-11-2006: Link toegevoegd bij het stuk over geheugen naar een hele uitgebreide test op X-bit labs.
  • 17-10-2006: Link toegevoegd aan 'behuizingen' naar een duitsewebwinkel die een uitgebreid assortiment kasten heeft inclusief plaatjes. Bij de ASUS P5B DeLuxe de tekst over de Wi-Fi insteekkaart gecorrigeerd.
  • 23-10-2006: Reacties tot aan checkpoint 5 verwerkt. ASUS P5B-E toegevoegd, 7900GTO toegevoegd, stukje over geheugen op videokaarten toegevoegd, waarschuwing mbt modulaire voedingen en de P180 toegevoegd.
  • 23-10-2006: Bij sommige onderdelen en veld 'verplicht leesvoer' aangemaakt met daarin links naar belangrijke sites die je eigenlijk gelezen moet hebben.
  • 24-10-2006: Keuze voor de voeding aangepast, waarschuwingen mbt modulaire voedingen + Antec P180 ook toegevoegd aan het 'cases' gedeelte.
  • 24-10-2006: Voorkeur voor de geluidskaart aangepast naar een X-Fi XtremeMusic, uitleg aangepast.
  • 24-10-2006: Links naar de interactieve charts van Tomshardware toegevoegd aan het CPU gedeelte en aan het videokaart gedeelte.
  • 24-10-2006: Voorkeur voor DVD-ROM aangepast naar Samsung drive met S-ATA aansluiting.
  • 27-10-2006: Review X1950XTX toegevoegd met vergelijking tot aantal videokaarten..
  • 31-10-2006: Stukje over Intel Storage Matrix toegevoegd.
  • 01-11-2006: 4 reviews toegevoegd over de Antec P180 kast..
  • 06-11-2006: Test P5B, P5W en P5N32-SLI toegevoegd aan moederborden, Uitleg over keuze P5B-E verduidelijkt en P5B-E PLUS toegevoegd, Waar van toepassing een vergelijking met de BBG van november gemaakt, GeForce 8800GTS en 8800GTX toegevoegd aan de TS, van de 8800GTS de voorkeur gemaakt, Reacties tot aan Checkpoint 6 verwerkt, Samenvatting over het totaalplaatje gemaakt, Stuk over geheugen opnieuw geschreven
  • 07-11-2006: Link naar uitleg over het overclocken in de P5B Deluxe Bios toegevoegd aan 'verplicht leesvoer' bij het moederbord gedeelte.
  • 09-11-2006: Links toegevoegd voor reviews bij GeForce 8800GTS en 8800GTX
  • 09-11-2006: Gigabyte Aurora en Aurora 570 toegevoegd bij de kasten.
  • 09-11-2006: Zalman Vf900-Cu verwijderd bij 'koelers' als huidige keuze
  • 10-11-2006: Stukje over moederbord keuze herzien, NVIDIA chipsets toegevoegd.
  • 13-11-2006: Review over de 8800GTS toegevoegd.
  • 14-11-2006: Artikel over stroomverbruik, warmte en herrie van enkele 8800GTXen toegevoegd, Bij de kasten een Cooler Master Mystique 631 toegevoegd, Review ASUS P5W DH toegevoegd, Review Cooler Master Mystique 631 toegevoegd, Kort stukje over de Master Mystique 631 geschreven, eerste keus gemaakt
  • 16-11-2006: Antec Ninehundred toegevoegd bij de kasten en kort stukje over geschreven..
  • 17-11-2006: Review aan Antec 900 toegevoegd, Antec P190 toegevoegd.
  • 22-11-2006: G.Skill geheugen als huidige keuze gemaakt, speciale vermeldingen bij voeding weggehaald (niet echt interessant).
  • 23-11-2006: Nieuwe actuele prijzen bij de totaallijst gezet.
  • 27-11-2006: Scythe Ninja PLUS toegevoegd bij de koelers.
  • 30-11-2006: Tabelletje over de features van de verschillende P5B's toegevoegd. Stuk over de
    P5B's herschreven.
  • 17-01-2007: Update van het prijsoverzicht.
  • 05-02-2007: Review over Core 2 Duo CPU coolers toegevoegd, review over P5B-E toegevoegd.
  • 16-02-2007: Nieuwe prijsvergelijking gemaakt, waar nodig TS bijgewerkt

Componenten - Case
Huidige keuze
Alternatieven
Verplicht leesvoer
Met dank aan TimTie hier een webwinkel die een geweldig mooi overzicht heeft van extreem veel kasten met plaatjes erbij _/-\o_ Het is wel in het duits, maar aan de hand van de plaatjes kan je zo de eerste keuzes maken mbt kasten! Website: Casekings
Uitleg
Algemene waarschuwing
De NVIDIA 8800GTX en in mindere mate de 8800GTS zijn monsterlijk grote kaarten die een stuk langer zijn dan de gemiddelde videokaart. Derhalve zal voornamelijk een 8800GTX problemen hebben om in een aantal kasten te plaatsen. Een Antec Sonata II bijvoorbeeld is erg krap. Indien je voor zo'n high-end videokaart gaat is een grote kast een must. Grote kasten zoals de Antec Ninehundred en de Gigabyte Aurora 570 zijn dan vele betere keuzes.

Inleiding
Tja kasten. Er zijn zoveel kasten dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb dan ook niet zoveel verstand van kasten. Het probleem is dat een kast een vrij persoonlijk iets is. Wat de 1 mooi vind, kan de ander verschrikkelijk lelijk vinden. Ik vind sowieso dat er niet veel mooie kasten zijn. Maar wat ik zeg, ik ben niet zo 'into' kasten. Ik ken er een paar die bekend zijn en veel voorkomen op tweakers, daar houd het eigenlijk wel bij op ;)

Waar een kast iig aan moet voldoen in mij geval, is dat de kast er netjes uitziet. Daarnaast moet de kast zo stil mogelijk zijn. Dit houd in dat er genoeg mogelijkheden moet zijn voor koeling (liefst 120mm fans) en dat hardeschijven goed gedempt worden (resonantie).

Antec Sonata II / P180 / P190
De Antec P180 is vrij duur (130 euro) en heeft geen voeding. Ik vind een kast zonder voeding prima, want dan kan ik deze zelf kiezen, maar samen opgeteld komt er dus wel een aardig prijskaartje aan te hangen. Ik vind de kast werkelijk schitterend. Lekker strakke lijnen met een bepaalde sjieke uitstraling. Standaard komt deze kast met 3 x 120mm fans en heeft ruimte voor nog 2 andere. Prima koelings mogelijkheden dus!

Ik vind de Sonata II beduidend minder mooi, maar absoluut niet lelijk. Een belangrijk argument om deze kast ook serieus te overwegen is de prijs. Deze kast kost inclusief voeding 112 euro, wat natuurlijk flink scheelt. Het betreft hier een 450W Antec PurePower voeding, dus zeker niet 1 van de minste! In de PW staat deze voeding voor 75 euro te koop. Let er wel op dat deze kast dus niet echt groot is in verhouding met de andere kasten. Voor een echt high-end gaming systeem zou ik deze kast dan ook niet echt aanraden.

Kasten zoals de stacker zijn goed te koelen en erg functioneel, maar ik vind ze niet echt mooi. Daarnaast is de 830 nog duurder dan de P180 die ik veel mooier vind. Desalniettemin is de stacker wel eentje om in de gaten te houden, want verder is het een prima kast. De stacker gaat al richting de 200 euro zonder voeding.

Al met al denk ik dat de betere koelingsmogelijkheden en toch het uiterlijk van de P180 er voor gaan zorgen dat ik dat extra geld er wel voor wil betalen ten opzichte van de Sonata II. Ik heb laatste de sonata in levende lijve gezien bij een vriend van mij. Absoluut een degelijke kast, maar ik vind 'm gewoon echt niet mooi.

Na het lezen van de review die hierboven bij de P180 staat ben ik toch wat sceptischer geworden over de kast. De kast is absoluut niet slecht, dat zeker niet, maar Hexus is niet overdreven enthousiast over de kast. Nou valt het me ook op dat ze best wel 'fouten' maken. Zo is het de bedoeling dat je je HD's onderin de kast monteerd en alleen als het echt niet ander kan bovenin. Maar al met al vind ik het nog steeds 1 van de meest mooie kasten die ik ken.

Antec heeft ook de P190 aangekondigd: een revisie van de P180 met een aantal significante veranderingen. Het is duidelijk dat de kast compleet op extreme gamers gericht is. Aan de bovenkant van de kast is een extra 120mm fan geplaatst naast degene die we al uit de P180 kennen. Daarnaast zit er in het zijpaneel van de kast een 200mm fan. Ook is er een mogelijkheid om 2 PSUs te gebruiken in de kast. Een van bijvoorbeeld de videokaarten en 1 voor de overige componenten. De kast gaat wel extreem zwaar worden, zwaarder dan de P180. De kast is overigens nog niet beschikbaar.

Gigabyte Aurora / Aurora 570
Ik ben ook de Gigabyte Aurora tegen gekomen en dat lijkt me ook wel wat. Hoewel ik het design van de kast wat minder vind ziet het eruit als een degelijke kast. Standaard zitter er 3 120mm fans geinstalleerd. Enige waar ik me zorgen om maak is de resonantie van de harddisks. Ik heb niet het idee dat er dezelfde zorg voor resonatie is als dat de Antec Sonata II en P180 hebben.
Een ander nadeel van de kast is dat de verschillende ports (USB, firewire etc) aan de zijkant zitten. De Aurora kost iets minder dan de P180 (rond 115 euro) en heeft ook geen voeding.
De opvolger van de Aurora is de Aurora 570. Deze kast ziet er in mijn optiek beduidend mooier uit en heeft het nadeel van de originele Aurora niet meer: de poorten zitten aan de voorkant! Er is wel meer ruimte dan in de P180, dus mogelijk is dit toch wel een handige kast voor de 8800GTS die erin gaat komen, aangezien deze videokaart nogal erg lang is. De kast kost helaas wel een ruime 150 euro zonder voeding. Daarom moet ik nog even gaan nadenken of dit wel mijn kast gaan worden.

Cooler Master Mystique 631
Ik werd verrast door een andere kast: de Mystique 631 van cooler master. Ik vind het een erg mooie kast. Dit is eigenlijk de 'Wave II'. De voorkant van de kast maakt een golf. Na wat reviews gelezen te hebben blijkt deze kast prima in elkaar te zitten en goed te koelen. Goed, de kast mist een aantal slimmigheidjes en de perfecte afwerking van de P180 en de Aurora, maar de prijs is er dan ook naar: 75 tot 85 euro! De kast heeft ruimte voor 4 5,25 inch extern, 2 3,5 inch extern en 4 interne 3,5inch. Qua hardeschijven wat beperkter, maar toch ruim voldoende.

De kast komt standaard met 2 120mm fans, waarbij de voorste een blauwe led heeft. Dit schijnt door de voorkant naar buiten waardoor de kast er in het donker zeer chique uit ziet. Doordat de kast in reviews er gunstig uit komt en ik 'm er erg mooi uit vind zien speelt de prijs een belangrijks factor. Daarom heb ik de kast mijn 'huidige keus' gemaakt.

Enkele reviews staan in de TS.

Antec Ninehundred
Ik vind het niet echt een mooie kast, maar het absoluut een functionele en zeer logische kast. De kast heeft geen BTX ontwerp, maar net als in de P180 zit de voeding onderin de kast. Alles heeft daarom ook te maken met koeling. De kast heeft standaard een 200mm (!!!) fan boveninde kast die de lucht naar buiten blaast. Daarnaast zitten er standaard 3 120mm fans in: 2 aan de voorkant en 1 aan de achterkant. De externe aansluitingen zitten op de bovenkant van de kast. Grappig detail is dat er een klein bakje bovenop de kast zit waar je je fototoestel/telefoon/pda in kan leggen als je deze aansluit op de aansluitingen die dus, wat ik al zei, bovenop de kast zitten.

Het lijkt me in ieder geval dat de kast minstens zo niet beter koelt dan een Antec P180. Echter, deze Antec 900 kost slechts 100 euro ipv 130 die de P180 kost. Kortom: deze kast lijkt ook zeer interessant voor de veeleisende en vooral overclockende gamer. Daarom heb ik 'm ook opgenomen in de TS, ondanks dat het (in ieder geval qua uiterlijk) niet helemaal mijn 'ding' is. Denk erom dat deze kast compleet van metaal is en niet van alluminium en daardoor erg zwaar is.

Zie ook de review bij de Antec 900 boven bij de lijst met kasten.

Waarschuwing
Modulaire voedingen passen niet in combinatie met de 120mm fan onderin de Antec P180 kast. Alleen Antec's eigen Neo HE voedingen schijnen te passen volgens deze review.

Componenten - Voeding
Huidige keuze
Alternatieven
  • Tagan 480W easyconnect
  • Antec TruePower
  • Enermax
  • Seasonic
  • Zalman
  • etc
Uitleg
Voedingen zijn een erg belangrijk deel van elke high-end PC. Het onderdeel dat het leven aan je computer geeft moet niet onderschat worden. Indien ik een kast met voeding aanschaf hoef ik uiteraard geen losse voeding te zoeken, maar omdat mijn voorkeur dus naar de Antec P180 neigt zal ik wel moeten :)

Ik ben gaan zoeken naar A-merk voedingen van rond de 480W. Deze leveren voldoende stroom op de 12V rail om elke configuratie te draaien. Ik wil geen SLI gaan gebruiken, anders zou een wat hoger vermogen aan te raden zijn. Voedingen zijn een stuk efficienter als ze wat dichter richting hun limiet draaien dan dat ze uit hun neus lopen te vreten. Vandaar dat ik niet gewoon een 80KW voeding erin mep.

Ik heb niet het idee dat er werkelijk werelden van verschil zitten tussen de verschillende A-Merken rond hetzelfde vermogen. De 1 is wat stiller, de ander heeft ietsjes meer vermogen op de 12V rail. Vandaar dat ik ook geen specifieke types bij de alternatieven vermeld heb. Eigenlijk doe je altijd wel een goede koop met deze merken.

Omdat ik de laatste tijd wat problemen heb met Tagan voedingen ben ik toch eens verder gaan kijken. Zowel de PC van mijn ouders als de PC van een vriend van mij starten niet goed op met een Tagan 380W voeding, terwijl dit niet eens echt zware PC's zijn. Ik heb gelezen dat de Tagan icm sommige moederborden gewoon niet zo goed werkt. Het 'power ready' signaal zou te laat gegeven worden.
Daarnaast heb ik gelezen dat een aantal modulaire voedingen (zie waarschuwing hieronder) niet passen in de P180. De Antec Neo HE voedingen zijn modulair en passen echter wel. Ik heb daar een aantal reviews over gelezen en ik moet zeggen dat deze voedingen duur zijn, maar zeker hun geld waard. De 'HE' staat voor High Effeciency, met een typische efficientie van 80 tot 85%. Dat scheelt natuurlijk warmte. Hoewel ik 500W eigenlijk wat te veel vind is een model lager 430W. En DAT vind ik weer te weinig.

Componenten - Processor
Huidige keuze
  • Intel Core 2 Duo E6600, 2.4GHz, 4MB
Alternatieven
  • Intel Core 2 Duo E6300, 1.86GHz, 2MB
  • Intel Core 2 Duo E6400, 2.13GHz, 2MB
  • Intel Core 2 Duo E6700, 2.67GHz, 4MB
  • Intel Core 2 Duo X6800, 2.93GHz, 4MB
Verplicht leesvoer
  • Tomshardware Interactieve CPU charts - Hier kan je CPU's met elkaar vergelijken aan de hand van een aantal testresultaten. Zeer grote database en absoluut een aanrader om te bekijken.
Uitleg
Er is keuze uit 5 processors in de Core 2 Duo serie van Intel. De afweging welke van deze processoren het gaat worden hang af van de functie van de PC en hoeveel geld er beschikbaar is voor processoren.

Deze afweging is voor ieder persoonlijk uiteraard. Zoals zo vele van julli heb ik gekozen voor de E6600. Deze heeft 4 MB cache ipv 2MB, wat in een aantal gevallen voor 10% snelheidswinst kan zorgen. Daarnaast is de stap naar de E6700 qua geld in verhouding met de prestaties niet te verantwoorden. Ik heb het er in ieder geval niet voor over.

Componenten - Moederbord
Huidige keuze
Alternatieven
  • ASUS P5B DeLuxe (Intel 965, crossfire)
  • ASUS P5B DeLuxe AP/WiFi (Intel 965, crossfire)
  • ASUS P5W DH (Intel 975, crossfire) - Hexus
  • ASUS P5B (Intel 965)
  • ASUS P5B-E PLUS (Intel 965)
  • ASUS P5N32-SLI (NVIDIA 590i, SLI)
  • Gigabyte GA-965P-DS4 (Intel 965, Crossfire)
  • Gigabyte GA-965P-DQ6 (Intel 965, Crossfire) - Neoseeker
  • MSI P965 Neo-F/Platinum (Intel 965) - Review1
  • EVGA 690i SLI (NVIDIA 690i SLI) - Anandtech
Verplicht leesvoer
Uitleg
Bij het uitzoeken van moederborden is het in mijn ogen eerder zaak om te bepalen welke chipset je wilt hebben. Onderling verschillen -op een paar uitzonderingen daargelaten - moederborden met dezelfde chipset toch nauwelijk.

Intel 965 / 975 chipset
Mijn voorkeur gaat uit naar de P965 chipset van Intel. Ik heb goede ervaringen met de Intel chipsets en in mijn ogen is een Intel processor op een Intel chipset altijd verschrikkelijk stabiel. De 865 chipset heeft me in ieder geval nooit in de steek gelaten ;). Wat ik gelezen heb van de 975 chipset is dat deze dus wat ouder is en eigenlijk lang niet altijd sneller is dan de 965 chipset. Daarnaast is er vaak een BIOS update nodig om de Core 2 Duo te ondersteunen. Het schijnt wel zo te zijn dat eigenlijk alle grote webwinkels die nu 975 moederborden leveren voorzien zijn van de laatste BIOS versie. De 975 chipset maakt gebruik van de ICH7 southbridge, the 965 maakt gebruik van de ICH8 of de ICH8R southbridge. Daarbij is de 975 zo duur dat ik dat het verschil in performance niet waard vind. Een Asus P5W bijvoorbeeld kost > 200 euro.

Zowel de 965 als de 975 chipset ondersteunen crossfire. Echter, indien je Crossfire wil gebruiken is de 975 aan te raden, omdat hier een setup van 8 lanes per PCI-E16 slot, dus in een 8 x 8 opstelling, mogelijk is. Bij de 965 is er een opstelling van 16lanes / 4 lanes, waardoor het allemaal NET even wat langzamer is. Daarbij komen die 4 lanes vanaf de southbridge, waardoor gegevens van de tweede videokaart zowel door de south- als de northbridge moeten, wat natuurlijk ook weer performance scheelt.

965 chipset: ASUS
Mijn huidige voorkeur gaat uit naar ASUS. Waarom Asus? Net zoals met veel andere componenten hier: goede ervaringen. Daarnaast zijn de ASUS moederborden goed leverbaar en over het algemeen netjes geprijsd. Voor mij viel de P5W dus eigenlijk al af, omdat deze gebruik maakt van de 975 chipset. Er zijn echter veel mensen die dit moederbord gebruiken. Ik geloof best dat het verder een goed moederbord is.

Met een 965 chipset blijft bij ASUS de P5B, de P5B-E en de P5B Deluxe over. Als ik naar de uitrusting kijken en de mogelijkheden dan heb ik ook niet echt meer de behoefte gehad om naar andere merken te gaan kijken. Deze moederborden hebben in ieder geval alles wat ik nodig heb.

De volgende afweging is de P5B, de P5B-E, de P5B-E PLUS of de P5B deluxe versie. Deze verschillen eigenlijk alleen op features. Qua snelheid zal het niet zoveel uitmaken. Snelheid is dus geen reden om voor games de deluxe versie te nemen. De afweging is dus of je het geld over hebt voor de extra opties.

Intel RAIDSolid CapsCrossfireHeatpipeWiFiLAN8-phase power
P5B*1
P5B-EX1
P5B-E PLUSXX1
P5B DeluxeXXX2X
P5B Deluxe/Wi-FiXXXX2X

* De RAID instellingen op de P5B kunnen alleen gedaan worden vai de JMicron controller. Er wordt 1 interne poort gebruikt icm de externe S-ATA poort. Dit is dus totaal niet handig. In het geval dat je met RAID wil gaan werken is de P5B-E of P5BDL eigenlijk een vereiste.

De P5B-E is een P5B met de ICH8R controller. De PCB is goudkleurig. De P5B-E PLUS is een P5B Deluxe zonder crossfire, heatpipe en 8 phase power. De PCB is zwart.

De P5B-E voldoet voor mij prima. De deluxe versie heeft wel een iets beter cooling met heatpipe, maar voor alleen dat vind ik het verschil in geld niet waard. RAID wil ik wel gaan gebruiken, aangezien het met de Intel Storage Maxtrix een combinatie van RAID 1 en RAID 0 op 2 schijven gerealiseerd kan worden. De P5B valt dus af omdat deze geen Intel Storage Matrix ondersteund. Dit is tevens ook de reden waarom ik niet voor de NVIDIA 680i/650i chipset ga. (Zie verderop).

De P5B-E PLUS heeft dus speciale capacitors die zeker bij overclocken langer mee gaan. Ik heb deze dingen nooit gemist en maken het moederbord toch weer bijna 20 euro duurder. Het prijsverschil met de Deluxe versie is dan nog maar 10 euro, waardoor de Deluxe absoluut veel interessanter wordt. Voor 10 euro meer heb je dan dus een extra LAN poort, een heatpipe cooling en 8 phase power design. De P5B-E PLUS is dus totaal niet interessant.

Van de 965 moederborden worden de Gigabyte's ook vaak genoemd. Ik heb het niet zo op gigabyte (altijd beetje 'budget' gevoel bij, ookal weet ik dat het niet zo is), dus ik heb me ook niet verdiept in de prijzen etc, maar ik geloof meteen dat het goede bordjes zijn.

De MSI P965 Neo-F/Platinum is een concurrent van de ASUS P5B Deluxe en de Gigabyte GA-965P-DQ6. Hoewel het een prima stabiel bord is wat zeker geen slechte koop is, mist deze de features en de overclockings mogelijkheden die de andere twee wel hebben.

NVIDIA chipsets
Als laatste nog een moederbord met NVIDIA chipset: de ASUS P5N32-SLI. Dit bord heeft 2 volle PCI-E 16x sloten en is dus ideaal voor mensen die in SLI willen draaien. Dit bord verbruikt nogal veel energie en heeft geen high-definition audio. Het is een vrij oude chipset. Zie ook de review bij 'verplicht leesvoer'. De chipset heeft nooit echt kunnen overtuigen. Dat betekend niet dat de chipset slecht is, maar dat de alternatieven vaak beter zijn.

NVIDIA heeft intussen zijn nieuwe 680i SLI zijn 650i SLI en de 650i Ultra gelanceerd. Omdat de chipset een opgeleukte 590 chipset is met een nieuwe southbrige waren de eerste previews nog wat sceptisch, maar deze zijn ongegrond. Voor een overzicht van de specs kijk hier

Een overzicht van de verschillen tussen de chipsets:

Afbeeldingslocatie: http://peterswijchen.xs4all.nl/imagebucket/tweakers/600i-Family-Specifications.gif

Voor mensen die in SLI willen draaien zijn de NVIDIA chipsets sowieso 'verplicht', aangezien deze de meeste lanes kunnen bieden. Daarnaast overclocken de nieuwe chipsets erg goed, waardoor ze aantrekkelijk voor games zijn.

Persoonlijk hoef ik geen 2/3 x PCIe16x sloten aangezien ik geen fan ben van SLI, dus ik zou voor de 650i Ultra gaan als ik voor NVIDIA zou kiezen. Daarnaast vind ik 4 SATA aansluitingen vrij mager; alleen de 680i SLI heeft er 6. Ik wil zoveel mogelijk SATA gaan gebruiken en met de 3HD's die in mijn computer gaan komen heb ik niet meer genoeg ruimte voor een SATA DVD-ROM en SATA DVD-RW. En wat ik al aangegeven heb: ik wil graag gebruik maken van de Intel Storage Matrix zodat de NVIDIA chipsets voor mij afvallen.

Al met al zijn het erg goede chipsets voor gamers en zeker voor mensen die in SLI willen gaan draaien! Voor de volledige review zie 'verplicht leesvoer'.

Componenten - Geheugen
Huidige keuze
  • Kingston PC6400 Cas 4
Alternatieven
  • Alle A-Merk DDR2 geheugen van gelijk of meer dan PC4200
Verplicht leesvoer
X-bit labs over het effect van snelheid en timings van het geheugen op de prestaties van de computer.
Uitleg
Ten eerst wil ik graag opmerken dat geheugen snelheid en timings relatief weinig invloed hebben om de snelheid van het systeem, zolang er minimaal maar PC4200 gebruikt wordt. Het verschil tussen PC4200 en PC6400 bedragen aan de hand van timing over het algemeen minder dan 10%. Maar voor het gevoel als tweaker die alles snel wilt hebben is het verschil tussen PC5300 CL5 en CL4 een wereld van verschil, ondanks dat je dat bijna niet zal merken in de dagelijkse praktijk.

Lees sowieso eerste de artikelen bij 'verplicht leesvoer' om een goed beeld te krijgen van geheugen + Core 2 Duo.
Na vele reviews en stukken gelezen te hebben over de Core 2 Duo en geheugen kan ik eigenlijk maar tot 1 conclusie komen: alle A-Merken van minimaal PC4200 zijn eigenlijk prima. Ik ben erachter gekomen dat je gewoon naar de prijzen moet kijken die op het moment van bestellen gelden en daar je conclusies aan trekken. Mijn ervaring is dat PC5400 net zo duur is als PC4200 en daardoor gewoon interessanter is. Indien Cas 4 een paar euro meer kost dan Cas 5, dan is dat natuurlijk ook nog wel interessant. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Het draait allemaal om geld. De verschillen in geheugen en prestaties zijn in ieder geval het niet waard om veel geld uit te geven aan sneller geheugen. Het geheugen wordt door de FSB van standaard 1066MHz toch telkens tegengehouden.

Mocht je gaan overclocken dan is geheugen van minimaal PC5400 wel aan te raden natuulijk.

Ik heb voor Kingston gekozen omdat dat 1 van het goedkoopste A-merk is dat PC6400 Cas 4 voor zo'n aantrekkelijke prijs aanbied. Menig PC5400 Cas 5 is nog duurder.

Componenten - Videokaart
Huidige keuze
Alternatieven
  • NVIDIA GeForce 8800GTX - dailytech - hardware.info - tweakers.net
  • NVIDIA GeForce 7900GTO - Review1
  • NVIDIA GeForce 7950GT 512MB - Review1 (Asus)
  • NVIDIA GeForce 7950GT 256MB
  • NVIDIA GeForce 7900GT
  • NVIDIA GeForce 7900GTX
  • NVIDIA GeForce 7950GX2
  • ATI Radeon X1900XT
  • ATI Radeon X1900XTX
  • ATI Radeon X1950XT
  • ATI Radeon X1950XTX
Verplicht leesvoer
Uitleg
Videokaarten staan altijd garant voor heerlijke fanboy flame discussies, maar daar trek ik me weinig van aan. Ik wil gewoon een snelle kaart voor zo min mogelijk geld. Ik heb zowel ATI als NVIDIA kaarten gehad :).

Ik heb expres geen merken vermeld omdat dat in mijn ogen vrij pointless is. De meeste kaarten zijn referentiekaarten. Hier en daar zit er dan een betere cooling op, maar over het algemeen kies ik de goedkoopste kaart met de chipset die ik wil hebben.

NVIDIA heeft recent ook de 7900GTO uitgegeven, in feite een 7900GTX met alleen een lagere kloksnelheid voor ongeveer de helft van de prijs. Met een kleine moeite is deze naar 7900GTX snelheid te klokken. Deze kaart is daarom verreweg het meest interessante geworden. Niks 7900GT, niks 7950GT, niks 7900GTX, niks X1900XT, maar 7900GTO! Deze kaart is wel in beperkte oplage beschikbaar, dus als je 'm wilt hebben moet je er snel bij zijn. in de tussentijd is deze kaart zo goed als niet meer te verkrijgen.

Ik heb op hardwarezone nog een review gevonden van de nieuwe ATI X1950XTX vergeleken met een X1900XTX, X1900XT, 7950GX2 en een 7900GTX. Conclusie: De X1950XTX is sneller dan een 7900GTX, maar de 7950GX2 blijft het snelste met ruime marge. Uiteraard is prijstechnisch de X1950XTX wel interessanter. Ik verwacht in het sub-high end gebied dat de nieuwe X1950XT zeer interessant gaat zijn, maar daar heb ik nog geen benchmarks van kunnen vinden.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/2020/SC.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/2020/FearA.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/2020/FearB.gif

bron: hardwarezone.com

Wat me ook opvalt, is dat de 1900XT de 7900GTX vaak bij blijft, of zelfs inhaalt. Dat maakt de 1900XT uiteraard zeer interessant, waardoor de nieuwe X1950XT zeker interessant moet gaan worden, aangezien deze < 300 euro gaat kosten.

Intussen heeft NVIDIA zijn GeForce 8800GTX en 8800GTS aangekondigd. Eerste tests laten zien dat de 8800GTX (snelste variant) 59% sneller is in 3DMark06 en wel tot 92% sneller in sommige games volgens dailytech. Ook valt het energieverbruik mee: idle ongeveer 25% meer dan een X1950XTX en under full load daalt dat tot slechts 4%. Gezien het verschil in prestaties zijn de prestaties per watt nog vrij gunstig. Dat neemt niet weg dat met rond de 130W de kaart veel stroom gebruikt. De kaart heeft 768MB geheugen en gaat rond de 550 tot 600 euro kosten. Voor de SLI mensen: de 8800GTX heeft twee SLI aansluitingen. Mogelijk dat in de toekomst het mogelijk is om 3 kaarten in SLI te zetten.
Van de 8800GTS zijn vooralsnog geen benches beschikbaar, maar deze kaart zal allicht een betere verhouding tussen prestaties en prijs hebben dan zijn GTX broertje. Deze keer heeft 640MB aan geheugen en zal mogelijk ook minder stroom verbruiken. De kosten voor dit kaartje komen tussen de 400 en 450 euro te liggen. Denk erom dat de 8800GTX een enorme kaart is en dat in midi-towers er mogelijk problemen kunnen optreden qua ruimte.

Arctic cooling heeft overigens nog niks in het assortiment voor de 79xxGT kaarten. Dat is jammer, omdat AC vaak voor veel minder geld dezelfde kwaliteit bied.

Er zijn nog wel eens discussies over 256MB op de kaart of 512MB. Aantal MB's zegt bijna niks over de snelheid van de kaart, tenzij er erg grote textures gebruikt worden. Grotere textures en meestal ook betere kwaliteit. Je zal het verschil in snelheid pas zien als de textures niet meer in 256MB passen. De 256MB kaart zal dan aanmerkelijk langzamer worden.
Op dit moment is 512MB nog redelijk overkill, maar dat kan snel veranderen. Je moet het natuurlijk wel in perspectief zijn: het heeft helemaal geen nut op op een GF7300 512MB te plaatsen omdat de kaart resoluties en grote textures sowieso niet trekt. Echter op een 7900GTX kan 512MB denk ik best nog wel es nut hebben. Doom 3 op Ultra detail heeft volgens mij bijvoorbeeld baat op 512MB geheugen.

Goedkopere kaarten wil ik niet expliciet opnemen hier omdat het over een gamesysteem gaat, maar ik heb begrepen dat een 7600GT van NVIDIA een erg goed prijs/kwaliteit verhouding heeft in de midden segment. En er schijnt een X1900GT aan te komen die ook erg interessant is.

Ik vind persoonlijk SLI dan wel Corssfire totaal overbodig. Ik vind het eigenlijk alleen handig als je iets snellers wil dan de snelste single kaart, anders heeft het alleen maar nadelen. De kaarten nemen meer ruimte in in je kast, het stroom verbruik is overdreven hoog, de koeling van de PC moet beter zijn etc etc.
Sommige mensen nemen 1 kaart om er later 1 bij de plaatsen, maar ook dat vind ik niet handig. Vaak is een tweede kaart moeilijk meer te krijgen op het moment dat deze nodig is en vaak is er dan al lang weer een single kaart die net zo snel is als 2 oudere kaarten. Alleen mis je dan de nieuwe technieken die waarschijnlijk op de nieuwe kaart aanwezig zijn.

Componenten - Hardeschijven
Huidige keuze
  • 1 x Western Digital Raptor 74GB ADFD
  • 2 x Seagate 7200.10 320GB
Alternatieven-
Uitleg
Deze keer geen alternatieven omdat eigenlijk alle schijven wel voldoen. Iedereen heeft zo zijn of haar voorkeur. De ene wil liever wat stiller, de ander wat sneller. Eigenlijk zijn alle schijven een alternatief. Je kiest eigenlijk voornamelijk op de grootte van de schijf. Persoonlijk wil ik geen Maxtors meer, maar er zijn zat mensen die er bij zweren.

Ik ben me nog eens gaan verdiepen in het fenomeen 'Intel Matrix RAID' dat beschikbaar is op de ICH8R southbridge (Dus de P5B-E, de P5B Deluxe). Wat ik eruit begrijp is dat je meerdere RAID levels op dezelfde schijven kan hebben. Dat is natuurlijk wel extreem handig! Ik ben nooit echt voorstander geweest van RAID0, omdat mijn data dan niet echt veilig is, maar ik ben ook geen fan van RAID1 omdat me games dan langzamer zijn en ik schijfruimte mis.
Maar door bijvoorbeeld 2 x 320GB te nemen kan ik bijvoorbeeld 300GB in RAID0 zetten voor games en dan 170GB in RAID1 (waarbij je dus effectief 170GB kwijt raakt). DAT vind ik zeker wel erg interessant!
Op deze manier combineer je het beste van 2 werelden :)

Ik heb graag een kleine raptor voor windows en programma's. Dit scheelt opstarttijd en windows wordt er lekker snel door. Ik vind het altijd zonde om een 200+GB schijf voor windows te gebruiken, omdat ik JUIST windows (en progs) apart wil van de rest. Vandaar dat de 36GB raptor ideaal is. Ik heb daar meer dan genoeg ruimte aan. Echter, ik kan nu voor 100 euro een 74GB raptor krijgen. Uiteraard is dit zo interessant dat ik nu voor de 74GB versie ga. Deze kost me minder dan een 36Gb versie in de winkel!

Uiteraard is er nog een grote schijf nodig voor games en documenten. Dit wordt de Seagate van 320GB, omdat dit 1 van de snelste 'gewone' schijven is en een gunstige prijs/kwaliteit/GB verhouding heeft.

Voor de echte die-hards onder ons is het natuurlijk altijd mogelijk om meer raptors te gebruiken, bijvoorbeeld 2 150GB raptors in RAID0 voor spellen, maar ik vind dat nogal een overkill en wederom heb ik daar het geld niet voor over. Zolang ik in-game niet merk dat ik een snellere hardeschijf nodig heb, dan heb ik een paar seconden langer wachten voordat een level geladen is er wel voor over!

Redenatie
Er werd mij gevraagd of het nou werkelijk het geld waard is om een 36GB raptor te nemen en daarnaast een grote schijf, ipv alleen een grote schijf. Ik heb daar uitgebreid antwoord op gegeven en het lijkt me zinnig dit ook in de TS te zetten:

OK, ik zal je mijn redenatie nogmaals geven. Maar let op, dit is ALTIJD persoonlijk. De vraag of het echt de moeite en geld waard is kan alleen jij zelf beantwoorden. Ik vind van wel, jij wellicht niet.

De eerste redenatie is dat ik het OS (en programma's) het liefst op een aparte harddisk wil hebben staan. Dit heeft verschillende redenen. Windows zal tijdens gebruik veel aangesproken worden en vormt de basis van het systeem. Door dingen te scheiden, zoals het laden van een spel, hoeft de leeskop niet EN dingen van Windows te lezen EN het spel te laden, maar kan dit bijna tegelijk gebeuren. Daarnaast kan de swapfile ook naar een andere fysieke disk. Eigenlijk is de swapfile met 2GB niet nodig, maar toch

Ik vind het jammer om een relatief grote schijf te gebruiken voor dit doeleinde, omdat ik aan mijn Raptor van de vorige generatie (ook 36GB) ook meer dan genoeg heb. Zonde van de ruimte om het zo te zeggen. Daarom is de raptor qua grootte een ideale schijf. En ja, de schijf is relatief erg duur, maar absoluut gezien vind ik de kosten nog wel meevallen. Zeker omdat de schijf sneller is en betrouwbaar maakt dat het in mijn ogen het geld waard. Maar ik moet eerlijk zeggen als er een goede snelle 7200rpm schijf van rond de 35 a 40 gig beschikbaar was voor rond de 20 euro (NIEUW!) dan zou ik daar misschien ook wel voor kiezen. Maar als je nu kijkt wat er nieuw nog aan schijven van die grootte te verkrijgen is en wat deze kosten, dan is het alles behalve interessant en is de raptor voor wat meer geld een stuk voordeliger.

Samengevat is de voornaamste reden voor de raptor voor mij dat ik het OS op een aparte schijf wil hebben en 36GB een ideale grootte is. De snelheid is mooi meegenomen, maar ik denk in gewoon windows gebruik dat je er niet zoveel van merkt. Windows zal wat sneller opstarten waarschijnlijk. Bij zware taken zoals een virusscan zal het denk ik wel weer een stuk sneller gaan.
Daarnaast speelt de zekerheid die de schijf bied een grote rol omdat deze erg betrouwbaar is.

Ik vind 100 euro nog te overzien. Wederom: relatief erg duur, maar het heeft veel voordelen. Ik heb meer moeite met het kopen van een 150GB raptor, ookal is dit relatief zelfs goedkoper, dan hebben we het meteen over erg veel geld.

Bij grotere raptors dan 36GB denk ik dat het 'betrouwbaar' aspect een belangrijke redenatie moet wezen, want bij grotere schijven wordt RAID0 denk ik vrij snel toch interessanter. Of je moet natuurlijk 2 raptors in RAID0 zetten. Ik kan je verzekeren dat je dat wel gaat merken

Componenten - Geluid
Huidige keuze
  • Creative X-Fi XtremeMusic
Alternatieven
  • Onboard geluid
  • Creative Soundblaster Audigy 2 ZS
Uitleg
Omdat ik toch merk bij onboard geluid dat je sneller ruis krijgt leek het me toch slimmer om een aparte geluidskaart te kopen. Sowieso scheelt het toch dat beetje in het CPU gebruik, hoe klein ook. Wat ik begrepen heb uit reviews is dat een Audigy 2 als zeer goed beschouwd wordt, maar deze zijn helaas bijna niet meer te krijgen.
De Audigy 4 is eigenlijk nauwelijks beter dat de 2, maar de prijzen van de Audigy 4 liggen vrij dicht bij het basismodel van de X-Fi, die op papier gewoon een stuk beter is. Ik ga dan ook voor het basis model van de X-Fi, de 'XtremeMusic'. Deze kaart is er al voor rond de 70 euro.

Geluidskaarten die goed aangeschreven staan zijn voor zover ik weet de X-Fi en de Audigy 2 ZS van Creative, waarbij naar mijn weten de X-Fi nogal duur gevonden wordt, terwijl de Audigy 2 ZS prima voldoet. Er zullen vast ook nog wel andere kaarten zijn dan de creatives, dus laat ze maar weten :)

Componenten - Koeling
Huidige keuze
Alternatieven
  • CPU: Zalman 9500
  • CPU: Intel stock cooler
  • CPU: Scythe Ninja Plus - Guru of 3D
  • CPU: Arctic Cooling Freezer 7 Pro
  • Case: Papst 120mm
  • VGA: Zalman Vf700-Cu
  • VGA: Zalman Vf900-Cu VGA cooler
Verplicht leesvoer
Uitleg
Qua processorkoeler kan ik snel zijn: die heb ik rechtstreeks uit de best buy guide overgenomen. Aangezien ik een Arctic Cooler 64 Pro op mijn AMD 3000+ heb zitten en daar tevreden mee ben, ga ik ervan uit dat de 7 Pro voor socket 775 ook prima is. Zeker gezien het geld, het ding kost bijna niks! Echter, er zijn voor wat meer geld wel beduidend stillere coolers. Nou is prijs/kwaliteit verhouding van de 7 Pro erg goed, maar voor een tientje meer heb je waarschijnlijk toch een veel betere cooler.

Als alternatief is er bijvoorbeeld de 9500 van Zalman. Deze is zover ik weer wel beter dan de Arctic cooling, maar kost ook het veelvoudige. Dat is in mijn ogen niet nodig. De 9500 komt vrij slecht uit de test van Firingsquad (zie test bij 'verplicht leesvoer'), dus deze valt af.
Gezien reacties van mensen hier en de review van Firingsquad ga ik waarschijnlijk voor de Scythe Ninja of Infinity. Je hebt dan een extreem sterke, maar meteen ook extreem stille cooler.

Verder heb ik me eigenlijk niet zoveel verdiept in processor koelingen. Mijn goede ervaringen met Arctic Cooling en het feit dat het in de Best Buy Guide staat hebben mij al overtuigd.

Indien ik voor de Antec P180 kast ga heb ik (de eerste tijd iig) geen extra koeling nodig dankzij de standaard 3 120mm fans. Mocht ik echter voor de Antec Sonata II gaan dan is een Papst 92mm en een 80mm fan niet verkeerd. De 92mm fan is voor de fanduct en is eigenlijk ook verplicht: zonder die fan koelt de kast slechter als de fanduct gebruikt wordt!

Op dit moment is het denk ik niet nodig om de videokaart koeler te vervangen. De 8800GTS die op dit moment als voorkeur in mijn lijst staat heeft een dubbelslots cooler. Deze zijn over het algemeen vrij stil. Ik kan later eventueel de koeler nog vervangen, maar vooralsnog ga ik ervan uit dat het niet nodig is.

Componenten - Optisch
Huidige keuze
  • NEC 5800D (DVD-ROM)
  • NEC 7170S (DVD-RW, SATA)
  • {/li]
Alternatieven
  • Samsung SH-D163C (S-ATA, DVD-ROM))
  • NEC ND-4571 (DVD-RW)
  • NEC 16x dvd black DV5800 (DVD-ROM)
  • Plextor PX-760SA
  • Samsung SH-S182D
Uitleg
Ik heb eigenlijk altijd NEC branders gehad, maar vanwege reviews heb ik toch voor de BenQ gekozen. Maar ach, verder maakt het volgens mij allemaal niet zoveel uit. De NEC en de BenQ zijn gunstig geprijst. Plextor heb ik d'r meer voor de sier neergezet omdat deze sneller is dan de andere twee, maar ook meteen een stuk duurder. De samsung werd in de reacties aangeraden. Ik ken ze verder niet, maar normaal gesproken ben ik zeer tevreden over de kwaliteit van Samsung.
In de tussentijd is er een mooie silveren NEC brander uitgekomen met SATA aansluiting. Deze gaat het worden omdat dit op alle vlakken past bij de kast en mijn wensen :)

Er komt nog een simpel OEM DVD lezertje bij. Ik kies gewoon de goedkoopste van een goed merk. Ik kwam erachter dan in ieder geval Samsung S-ATA DVD-ROM drives heeft. Het gaat om de Samsung SH-D163C, een zwart model. Het lijkt me absoluut handiger om SATA te gebruiken. Er zijn echter (bij azerty iig) geen zilveren SATA DVD-ROM spelers. Ik ga daar nog even naar zoeken. Tot die tijd blijft de PATA 5800D van NEC staan.

Veel meer valt er eigenlijk niet over de optische drives te vertellen :)

Definitieve bestelling

De bestelling is intussen definitief geworden. De Mystique en de Neo HE komen van Euromaxi, de rest van Azerty.
Cooler Master Mystique 631 Zilver75,90- Besteld
Antec Neo HE 500W85,90- Besteld
Intel Core 2 Duo E6600293,63- Besteld
ASUS P5B-E123,56- Besteld
Kingston PC6400 Cas 4213,74- Besteld
MSI GeForce 8800GTS 640MB383,45- Besteld
Western Digital Raptor 36GB106,64- Besteld
2 x Seagate Barracuda7200.10 320GB174,76- Besteld
Sound Blaster X-Fi XtremeGamer82,07- Besteld
Scythe Infinity38,04 - Besteld
NEC DV-5800D Zilver16,24 - Besteld
NEC AD-7170S Zilver32,07- Besteld
Windows Vista Ultimate 32bit NL164,39- Besteld
Diskette station zilver9,73- Besteld
Apacer 15-in-1 kaartlezer zilver9,28 - Besteld

Het beestje kost bij elkaar 1809,40 euro ex verzenden. Erg netjes als je vergelijkt dat ik in oktober 2006 dit ook betaald zou moeten hebben voor de PC, maar dan exclusief Windows Vista!

Omdat ik natuurlijk geen zin heb om 2 weken op onderdelen te gaan wachten heb ik hier en daar wat kleine consessies gedaan.
  • Ik ben toch voor Kingston geheugen gegaan. Ik vertrouw Kingston toch een stuk meer dan OCZ. Daarbij was Kingston een stuk beter leverbaar.
  • De 74GB raptor van 100 euro ging niet door omdat degene me nog steeds niet kan vertellen wanneer hij kan gaan bestellen en wanneer het dan binnen komt. Aangezien ik al langer gewacht heb met bestellen vanwege deze raptor vind ik het nu wel mooi geweest. Dan maar de origineel geplande 36GB versie voor (helaas) hetzelfde geld.
  • Het is een MSI 8800GTS geworden omdat dit de goedkoopste 8800GTS was die binnen 2-3 dagen leverbaar was. De EVGA was wel nog wat goedkoper, maar had een langere levertijd.
  • De X-Fi XtremeMusic is vervangen door een XtremeGamer. Jammer maar helaas. De XtremeMusic is overal extreem slecht leverbaar. De XtremeGamer zal ook prima zijn. Daarbij zijn het niet de bedragen, stel dat ie niet zo bevallen.
  • Vorige keer had ik nog geen diskettestation en kaarlezertje erbij, nu wel :)
  • Na heel veel wikken en wegen ben ik TOCH voor de 32bit versie gegaan. Ik twijfelde al omdat 64bit alleen maar signed driver accepteerd, maar toen las ik bijvoorbeeld dat de C&C 3 demo niet op 64bit draait. Toen had ik het gehad en heb ik besloten dat ik geen zin in het gezeik heb met 64bit.

Vragen

Uiteraard wil ik graag antwoord hebben om een paar vragen, anders was ik dit topic niet begonnen :)
  • Uiteraard: Zijn er opmerkingen of suggesties mbt mijn systeempje :)
  • Zijn er alternatieven die nog niet genoemd zijn en de moeite waard zijn.
  • Staan er nog ergens onjuistheden vermeld?
  • Is er een mogelijkheid om de realtime prijzen uit de pricewatch te tonen zonder telkens de TS aan te moeten passen?
  • Weet iemand of het CL3 G.Skill geheugen wel goed gaat werken op de P5B?

Opmerkingen, links, overige info etc.
  • Laten we opletten dat dit niet een opsommingstopic gaat worden van wat mensen besteld hebben zonder degelijke onderbouwing. Ook opmerkingen over levertijden voegt waarschijnlijk weinig toe aan het topic. Opsommingen moeten voorzien zijn van een onderbouwing waarom er voor een bepaald type/merk gekozen is, wat eventuele alternatieven zijn en waarom deze afgevallen zijn. Ervaringen en suggesties voor onderdelen zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Kortom: zorg ervoor dat als je een lijst opsomt dat het een meerwaarde heeft voor het topic.
  • Ik ga het systeem waarschijnlijk bij Azerty bestellen! _/-\o_
  • Alle 'kleine' onderdelen zoals diskettestations vind ik niet relevant om mee te nemen in de TS.
  • Het complete systeem dat je krijgt als je alle voorkeuren bij elkaar pakt is rond de 2000 euro.
  • Check regelmatig de TS, dat voorkomt herhaling van vragen.

Ik dank jullie voor jullie aandacht als je de TS daadwerkelijk gelezen hebt :D

[ Voor 255% gewijzigd door Luuk1983 op 06-03-2007 14:30 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-08 11:29
Hehe, tijd teveel? :P

Ontopic: Lijkt me een zeer net systeem, maar geluidskaart hebje bijvoorbeeld nog? Of gebruik je gewoon on-board, aangezien je een performance/nieuwe spullen freak bent dacht ik ik vraag t ff :P

[ Voor 8% gewijzigd door Ruben [NL] op 13-09-2006 17:15 ]

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10
Zo'n mooie startpost heb ik nog nooit gezien! Klasse!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wilde je nou tips geven of tips ontvangen? :o :P
Zeer nette topicstart :) Prima systeem ook, ik zou het zo houden. Over onjuistheden... als alternatief bij je geheugen heb je OCZ geheugen staan, wat niet echt lekker werkt icm een C2D.
Realtime prijzen tonen kan vziw niet.

In het kort: Ik zou em bestellen.

• Luuk1983
G-SuPRuuB schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:09:
Hehe, tijd teveel? :P

Ontopic: Lijkt me een zeer net systeem, maar geluidskaart hebje bijvoorbeeld nog? Of gebruik je gewoon on-board, aangezien je een performance freak bent dacht ik ik vraag t ff :P
Ja, moet werken, geen zin meer. Kostte inderdaad wel erg veel tijd ja :o Het opmerking toegevoegd aan TS, ik gebruik voorlopig gewoon onboard. Die zal beter zijn dan mijn SB Live 1024 die ik nog heb liggen ;)
Luqq schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:12:
Zo'n mooie startpost heb ik nog nooit gezien! Klasse!
Thanks!
RoD schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:13:
als alternatief bij je geheugen heb je OCZ geheugen staan, wat niet echt lekker werkt icm een C2D.
Allebei: geven en ontvangen ;)
In de tekst staat inderdaad ook dat OCZ PC6400 CL4 niet goed werkt met een P5B, maar dat een bios update van de P5B deluxe ervoor zorgt dat het wel kan.

[ Voor 24% gewijzigd door Luuk1983 op 13-09-2006 17:16 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-09 13:35
RoD schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:13:
Zeer nette topicstart :) Prima systeem ook, ik zou het zo houden. Over onjuistheden... als alternatief bij je geheugen heb je OCZ geheugen staan, wat niet echt lekker werkt icm een C2D.
Realtime prijzen tonen kan vziw niet.

In het kort: Ik zou em bestellen.
in het ati topic staan volgens mij wel real time prijzen uit de price watch...
[Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic - Deel 17

[ Voor 6% gewijzigd door harrald op 13-09-2006 17:16 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Dank! Ik was niet op de hoogte van het feit dat de 975 ouder was dan de 965 chipset. Goede informatie! Dat veranderd mijn wensen ook meteen weer. Ik had nog zitten kijken naar een Abit moederbord. De AB9.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• rasco1984
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-04 08:26
Waarom niet een crossfire setup?

X1900xt en een x1900cf zijn 'slechts' 150 euro duurder als de 7950 maar weten veel betere prestaties neer te zetten. En als je het toch bij een videokaart wilt houden zou ik ook de x1950xtx in overweging nemen.

• Luuk1983
Rasco1984 schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:25:

X1900xt en een x1900cf zijn 'slechts' 150 euro duurder als de 7950 maar weten veel betere prestaties neer te zetten. En als je het toch bij een videokaart wilt houden zou ik ook de x1950xtx in overweging nemen.
Om even de TS te quoten:
Ten eerste heb ik voor mezelf uitgemaakt dat ik geen zin heb om 400 euro voor een videokaart uit te geven. Aangezien ik na een jaar meestal toch wel een nieuwe wil is het in mijn geval gewoon veel slimmer om de relatief gunstig geprijste subtop kaarten aan te schaffen die een beduidend betere prijs/kwaliteit verhouding hebben. :P
'Slechts 150 euro' vind ik gewoon teveel.

Daar naast heb ik de TS even aangepast met de volgende tekst:
Ik vind persoonlijk SLI dan wel Corssfire totaal overbodig. Ik leg nog wel een keer uitgebreid uit waarom ik dat vind, heb even genoeg getyped :P
Ik zal het echter wel nog een keer opnemen bij de alternatieven :) Want er zijn natuurlijk genoeg mensen die het WEL interessant vinden.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
harrald schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:14:
[...]

in het ati topic staan volgens mij wel real time prijzen uit de price watch...
[Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic - Deel 17
offtopic:
Nee dat is niet realtime.

Verwijderd

Ik heb graag een kleine raptor voor windows en programma's. Dit scheelt opstarttijd en windows wordt er lekker snel door. Ik vind het altijd zonde om een 200+GB schijf voor windows te gebruiken, omdat ik JUIST windows (en progs) apart wil van de rest. Vandaar dat de 36GB raptor ideaal is.
Ik ben ook aan het kijken naar een c2d systeem en volg veel van dergelijke topics om steeds meer info te vergaren. Met bovenstaande heb je een heel goed punt waar ik zelf niet over nagedacht had, maar qua kosten valt het me wel tegen. Die Raptor kost bij Azerty € 107,97 en dat is voor een 36GB schijf best veel geld.
Ik vraag me dan toch af of het nut heeft. Is de snelheidswinst zoveel groter, of is het marginaal..

Verder een erg nette topic en net systeem.
Misschien nog andere hardware waarnaar je kunt kijken is:
- DVD brander van Samsung bijv. de SH-S182D die goed uit tests komt
- Voeding kun je evt. kijken naar de Antec NeoHE die vaak aangeraden wordt.

Verwijderd

Kijk nog eens goed rond bij mobo's en staar je niet blind op Asus, Gigabyte, Abit en MSI hebben ook mooie 965 mobo's

• Luuk1983
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:36:
[...]

Ik ben ook aan het kijken naar een c2d systeem en volg veel van dergelijke topics om steeds meer info te vergaren. Met bovenstaande heb je een heel goed punt waar ik zelf niet over nagedacht had, maar qua kosten valt het me wel tegen. Die Raptor kost bij Azerty € 107,97 en dat is voor een 36GB schijf best veel geld.
Ik vraag me dan toch af of het nut heeft. Is de snelheidswinst zoveel groter, of is het marginaal..

Verder een erg nette topic en net systeem.
Misschien nog andere hardware waarnaar je kunt kijken is:
- DVD brander van Samsung bijv. de SH-S182D die goed uit tests komt
- Voeding kun je evt. kijken naar de Antec NeoHE die vaak aangeraden wordt.
Puur gekeken naar de prestaties denk ik niet dat het het extra geld waard is. Maar waar je ook aan moet denken, is dat een raptor 5 jaar garantie heeft EN erg betrouwbaar is (hoge kwaliteit componenten = duur). Dat alles bij elkaar (plus het feit dat ik graag een kleine schijf voor windows wil hebben ;)) maakt het zeker de moeite waard.
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:43:
Kijk nog eens goed rond bij mobo's en staar je niet blind op Asus, Gigabyte, Abit en MSI hebben ook mooie 965 mobo's
Dat geloof ik meteen :)

Verwijderd

Puur gekeken naar de prestaties denk ik niet dat het het extra geld waard is. Maar waar je ook aan moet denken, is dat een raptor 5 jaar garantie heeft EN erg betrouwbaar is ...........
Oké dankje. Ik hou het toch nog maar even op één harddisk en dan kan ik later er altijd nog één bijkopen.

Als aanvulling op Bluecold:
De 965 moederborden die (zo te zien) het meest gebruikt worden zijn de:
Asus P5B Deluxe
Gigabyte GA-965P-DS4
Gigabyte GA-965P-DQ6

Ik zelf twijfel enorm tussen de Asus P5B Deluxe en Gigabyte GA-965P-DQ6.
Beide moederborden blijken heel goed te zijn, en in de ene review of computer magazine raden ze vaak de P5B aan en in de andere weer de DQ6.

Maar ja ik vind het in ieder geval lastig kiezen, zeker omdat de DQ6 een aantal mooie eigenschappen heeft die me wel aanspreken, zoals o.a. die "Solid Capacitors".

Verwijderd

een andere kast misschien.
antec sonata II met 450 watt voeding
puur omdat ik die andere lelijk vind :P

http://www.azerty.nl/prod...NORMAAL=1075&GROEPEN[]=51

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:13
Wow, nette openingspost. De onderdelen die je (gaat) gebruiken zien er mijns inziens goed uit. Zelf sta ik op het punt om de volgende setup te bestellen:

*Antec Behuizing P180 Zwart, Aluminium, 3 X 120mm - mooie kast, veel over gelezen. Moet een goede doorluchting hebben en stil zijn!

*Nexus Technology Voeding NX-5000 Real Silent Power Supply 500 Watt, Zwart - Werd mij aangeraden en na wat rondkijken lijkt mij dit een goede voeding. Sterk (misschien iets te) en vooral heel stil. Enige probleem dat ik zie is dat de voeding "omhoog koelt" en daar in de P180 niet zoveel ruimte zit. Na wat overleg met een wijze collega tot de conclusie gekomen dat dit geen probleem moet zijn

*TwinMos DDR2 Memory 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 4 - Enige waar ik een beetje mee zit: compatibiliteit. Je leest nogal wat verhalen over 800mhz geheugen icm P5b en conroe dat voor problemen zorgt. Ik hoop met deze reepjes geen problemen te hebben en eventueel een klein beetje te kunnen OC'en.

*WD HDD Caviar SE16 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300 - groot, Sata 2, als het goed is stil

*Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper - veel reviews van gelezen: Stil, goedkoop

*Asus Moederbord P5B - De opties van de deluxe versie gebruik ik toch niet. Waarom dus niet de gewone p5b gebruiken?

* Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed -> in mijn ogen de beste prijs-kwaliteit verhouding.

Geluidskaart en dvdbrander haal ik over uit mijn vorige systeem. Videokaart wil ik de gigabyte 7900GT met standaard zalman (v700 geloof ik) koeler erop. Lekker makkelijk ;)

Ik heb mijn systeem eigenlijk met hetzelfde idee als jou uitgekozen, eigenlijk is geld geen probleem, maar ik wil gewoon een nette prijs/kwaliteit verhouding.
Eigenlijk verschilt alleen het geheugen en de voeding. Grappig om te zien :D

mocht iemand hier trouwens nog gekke dingen in zien.. zeg het even ;)

Flickr PSN ID= cheironnl

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 14:23
Uit heel veel benchmarks heb ik gezien dat de 36 gb raptor een stuk minder snel is dan de nieuwe 74 gb. Ik weet niet of je het de euro's waard is, maar ik zou even kijken op de fp, daar staat ergens een benchmark tussen heel veel hdd's, daar staan die raptors ook wel tussen.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:04

duderuud

Sliden is koel

Goede startpost! Ik koop binnenkort ook een dergelijk systeem dus die afwegingen zijn goede bagage voor mijn keuzes.

En idd, de 74gb Raptor is weer een stukje sneller dan de 36GB-versie. Echter kost die ook weer €50 ofzo meer...

Ik zit zelf ook al op de €1200 voor een systeem maar loopt al snel op naar de €1500 voor het écht leuke spul :X

Motor-Forum.nl

• Luuk1983
Zjosh schreef op woensdag 13 september 2006 @ 20:12:
Uit heel veel benchmarks heb ik gezien dat de 36 gb raptor een stuk minder snel is dan de nieuwe 74 gb. Ik weet niet of je het de euro's waard is, maar ik zou even kijken op de fp, daar staat ergens een benchmark tussen heel veel hdd's, daar staan die raptors ook wel tussen.
Er is ook een nieuwe variant van de Raptor van 36GB. Let op dat deze versie 16MB cache heeft en de achtervoeging ADFD heeft ipv GD. Deze doet niet echt onder aan de ADFD versie van de 74GB versie.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:13
Ik heb net een paar uur besteed aan het samenstellen van mijn systeem (dat ik waarschijnlijk toch niet ga kopen wegens geldgebrek, maar dat mag de pret niet drukken), kom ik jouw topic tegen. Ik heb bijna dezelfde configuratie bedacht... :( Nou ja, we zullen maar zeggen dat dat bewijst dat het een goede configuratie is, als twee mensen onafhankelijk hetzelfde bedenken 7(8)7

Met een paar kleine verschillen, toch wel. Ik ben nog wat meer budget-oriented en heb voor wat goedkopere componenten gekozen: toch de Sonata (de P1 ziet er best leuk uit en is ruimer, maar met voeding wordt het me toch iets te duur), een Core Duo E6400 wegens uitstekende overklokbaarheid (zodat het verschil met de E6600 best kan meevallen), en een Radeon X1900 GT als prima budgetkaart (met vervangende koeler, trouwens, want de stock kan flink tekeer gaan).

Dat laatste heeft misschien wat verdediging nodig. Een budgetkaart geeft niet zo heel veel ruimte voor de toekomst, maar daar maak ik me niet druk om, want de nieuwe generatie DX10 kaarten zullen naar verwachting de huidige toch snel naar de prullenbak verwijzen. De X1900 GT doet het net iets beter dan de 7900 GS, NVIDIA's nieuwe aanbod in deze klasse, en zeker bij Oblivion, wat voor mij een belangrijk punt is. Anderzijds vraag ik me toch af of ik voor een nieuw systeem niet gewoon beter die zeven tientjes extra neer kan tellen voor een X1900 XT zodat het wat toekomstbestendiger is... Lastig.

Ben benieuwd naar de budgetversies van de 7950, en als het goed is komt ATi ook spoedig met versies van de X1950. Daar zitten geen spectaculaire nieuwe dingen in maar ze zijn technisch net iets beter uitgevoerd.

Die Raptor is trouwens een klasse idee, ook gelijk een goeie plek om je swapfile neer te poten (voor als het toch eens niet allemaal in je geheugen mocht passen...). Wat mensen hier ook vergeten is dat je systeem op een aparte schijf zetten een groot stuk reliability meebrengt: de kans dat twee schijven tegelijk kapot gaan is nog altijd kleiner dan dat er een kapot gaat (catastrofes waarbij je hele systeem de geest geeft daargelaten). Gaat je dataschijf kapot dan kun je nog steeds booten (en redden wat er te redden valt), gaat je systeemschijf kapot dan heb je je data nog steeds.

OK, niet zo'n heel groot voordeel als je ook een Linux live-CD hebt, maar toch: je kunt een stuk sneller weer online zijn dan wanneer je beide tegelijk kwijt bent, en backups maken (wat we allemaal doen, toch? >:)) word ook overzichtelijker. Misschien levert het in de praktijk niet zo heel veel winst op, maar ik vind het wel een stoer idee.

Edit: misschien nog vermeldenswaardig dat mijn systeem (zonder Raptor, en zonder muis, tobo, monitor, brander en HD van 250G die ik nog heb, maar met geluidskaart) op iets meer dan €1000 uitkomt, is toch een leuk ijkpunt.

[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 14-09-2006 02:39 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Luuk1983
Checkpoint 1:

Reacties tot aan hier zijn verwerkt :)

Verwijderd

MneoreJ schreef op donderdag 14 september 2006 @ 02:34:
want de nieuwe generatie DX10 kaarten zullen naar verwachting de huidige toch snel naar de prullenbak verwijzen
Ik ben het hier helemaal niet mee eens. Als je nu een goede directx 9 kaart koopt kan je hier echt nog wel een lange tijd mee vooruit. Natuurlijk zullen er op den duur opties komen die niet voor jouw kaart geschikt zijn maar de algemene graphics blijven toch gewoon goed en ook de nieuwere spellen zullen nog wel even lekker draaien. Het verschil tussen directx 8 en 9 kaarten is in sommige vrij nieuwe spellen nog niet eens zo groot.

Het is natuurlijk zo als je 100% wil genieten van de nieuwe opties die directx 10 biedt dat je dan nog even moet wachten. Maar het is echt niet zo dat met die nieuwe directx een geforce 7900 meteen waardeloos is.

• Luuk1983
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 13:35:
[...]
Ik ben het hier helemaal niet mee eens. Als je nu een goede directx 9 kaart koopt kan je hier echt nog wel een lange tijd mee vooruit. Natuurlijk zullen er op den duur opties komen die niet voor jouw kaart geschikt zijn maar de algemene graphics blijven toch gewoon goed en ook de nieuwere spellen zullen nog wel even lekker draaien. Het verschil tussen directx 8 en 9 kaarten is in sommige vrij nieuwe spellen nog niet eens zo groot.

Het is natuurlijk zo als je 100% wil genieten van de nieuwe opties die directx 10 biedt dat je dan nog even moet wachten. Maar het is echt niet zo dat met die nieuwe directx een geforce 7900 meteen waardeloos is.
Ik ben het volledig met je eens. Ten eerste: DirectX 10 gaat in het begin nog niet gebruikt worden en als het dan gebruikt wordt zal het misschien voor 1 of 2 effectjes zijn, maar meer niet. Het grootste gedeelte zal gewoon DX9 zijn.
Daarnaast zullen de eerste kaarten qua performance nog niet echt optimaal zijn. Denk bijvoorbeeld aan de FX serie van NVIDIA die dan wel DirectX 9 was, maar het allemaal nog niet echt goed implementeerde. Het is dus zeker handig om even te wachten totdat Vista gereed is, totdat de tweede serie DX10 kaarten op de markt komt en totdat games er gebruik van gaan maken.

• MneoreJ
Jullie hebben gelijk in die zin dat je stom bent (of teveel geld hebt) als je gelijk naar de winkel rent wanneer de eerste DX10 kaarten uit komen, en natuurlijk zal het nog een hele tijd duren voor spellen DX10 echt gaan vereisen (er zijn nu nog steeds weinig spellen die DX9 vereisen!) maar aan de andere kant vind ik het dan ook weer zonde al te veel geld uit te geven aan de huidige generatie kaarten: in dit geval weet je al dat de nieuwe generatie op stapel staat, en dat het echt een nieuwe generatie is en geen core/mem boost met een nieuw stickertje. Nou moet ik er wel gelijk bij zeggen dat ik niet weet hoe drastisch vernieuwend DX10 gaat worden...

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Luuk1983
MneoreJ schreef op donderdag 14 september 2006 @ 13:53:
Nou moet ik er wel gelijk bij zeggen dat ik niet weet hoe drastisch vernieuwend DX10 gaat worden...
Hmm als dit artikel van Microsoft inderdaad waar is dan ga ik toch twijfelen of ik niet beter kan wachten:

http://blogs.technet.com/windowsvista/articles/447226.aspx

• MneoreJ
Dat heeft alleen zin als je bereid bent een hele tijd te wachten, want dan moet je eerst op Vista wachten (en dan ook nog SP1, Microsoft kennende :O) en dan wachten tot alle kinderziektes in de nieuwe DX10 kaarten verholpen zijn, en dan is het wachten nog op de eerste killer game die ervan gebruikt maakt (ondersteuning zal optioneel zijn omdat anders de meerderheid buiten de boot valt, natuurlijk).

Zo lang ga ik niet zitten niksen, maar ik hou er wel rekening mee door nu een kaart te kopen die gewoon goed meekan en niet te veel geld kost, zodat ik er geen spijt van heb als de eerstvolgende upgrade een graka vervanging is.

PS: die opvolger van de X1900 GT waar ik het over had? Dat wordt dus deze. Benieuwd wat de nieuwe NVIDIA dan vermag.

• cheiron
qua videokaart trouwens zie ik deze kaart bij salland staan:
Palit VGA GeForce 7950GT 512 MB

Dat ziet er wel goed uit alleen ken ik het merk Palit niet. Prijs + specs is top maarja, is het betrouwbaar.

Flickr PSN ID= cheironnl

• Luuk1983

Beetje offtopic:

Laatst stond er bij Azerty op de website een Leadtek 7900GTX 512MB voor 279 euro :o
Levertijd: onbekend.
Uiteraard kon dit niet goed zijn en even later was deze dan ook weg.

Palit zegt me nog helemaal niks! :o

Azerty heeft een ASUS _/-\o_ : http://www.azerty.nl/prod...ddr3-pci-express-x16.html

[ Voor 23% gewijzigd door Luuk1983 op 14-09-2006 15:50 ]

• cheiron
Luuk1983 schreef op donderdag 14 september 2006 @ 15:38:

Beetje offtopic:

Laatst stond er bij Azerty op de website een Leadtek 7900GTX 512MB voor 279 euro :o
Levertijd: onbekend.
Uiteraard kon dit niet goed zijn en even later was deze dan ook weg.

Palit zegt me nog helemaal niks! :o

Azerty heeft een ASUS _/-\o_ : http://www.azerty.nl/prod...ddr3-pci-express-x16.html
levertijd
levertijd : pre-order
:(

Ik had hem gezien inderdaad. 1 Nadeel: ik wil graag eens stil systeem (jij ook toch?), en ik heb het idee dat dit een druktemaker is..

Flickr PSN ID= cheironnl

• Dekar
  • Laatst online: 20:05
Wat vind jij van de Kingston HyperX 2048 MB, PC6000, 750 MHz, 4? € 212,75 bij salland...

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• Luuk1983
cheiron schreef op donderdag 14 september 2006 @ 16:13:
levertijd
levertijd : pre-order
:(

Ik had hem gezien inderdaad. 1 Nadeel: ik wil graag eens stil systeem (jij ook toch?), en ik heb het idee dat dit een druktemaker is..
Tja, hij is nog niet uit die 7950GT, volgens mij is die gister pas gereleased door NVIDIA. Asus kaarten hebben inderdaad de neiging lawaaierig te zijn. Nothing a good Zalman 900-Vf can't fix :)
Dekar1 schreef op donderdag 14 september 2006 @ 16:17:
Wat vind jij van de Kingston HyperX 2048 MB, PC6000, 750 MHz, 4? € 212,75 bij salland...
Het LIJKT in ieder geval een goede deal als ik het zo zie. 't is alleen niet echt standaard specificatie geheugen lijkt me. Ik weet niet of dat problemen kan geven. Maar als ik zie wat Kingston verder heeft voor dezelfde prijs dan is dat zeker neit goedkoop! Ik vermoed wel dat PC5300 op CAS 3 sneller is dan PC6000 op CAS 4, aangezien PC6400 op CAS 4 ongeveer gelijkwaardig is aan PC5300 CAS 3

[ Voor 6% gewijzigd door Luuk1983 op 14-09-2006 16:33 ]

• MneoreJ
Apropos video cooling: het is de moeite waarde te vermelden dat Arctic Cooling (nog) geen oplossing heeft voor de 79xx GT kaarten; de Accelero X1 past niet. (Anders is AC altijd een goed alternatief omdat het performance geeft gelijk of beter dan Zalman maar toch goedkoper is.) Er is een passieve koeloplossing voor de GT beloofd, maar daar is nog niks van te zien. Voor ATI kaarten is de Accelero X2 dan weer wel een goeie.

Verwijderd

Mijn mening over je bestelwinkel;

Azerty, goeie winkel, heb ik zelf ook dingen besteld, snelle levertijd, goeie service!

• Dekar
Ik heb mijn PC net in de bestelling gezet bij azerty, even kijken wanneer die 7950GT nu geleverd kan worden en als het niet te lang duurt koop ik die 8)

• cheiron
Over het video-koeling verhaal; is het veel moeite om de koeling op een 7900 gt te vervangen? dwz is het allemaal netjes afschroefbaar of moet er echt gesloopt worden?

Hopelijk is die 7950 een beetje snel te leveren...

Flickr PSN ID= cheironnl

• MneoreJ
7950 GT review van Anandtech, die zich overigens bij mij aansluiten wat graka's betreft: niet te veel geld uitgeven nu, want de nieuwe generatie duurt niet lang en dan heb je voor het geld weinig plezier gehad van je uber-performance kaart.

Anand concludeert dat het een goed kaartje is, maar nog niet beter dan de X1900 XT voor de prijs die zij tegengekomen zijn. Er moet goed overklokt worden voor dezelfde prijs om het interessanter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MneoreJ schreef op donderdag 14 september 2006 @ 22:39:
7950 GT review van Anandtech, die zich overigens bij mij aansluiten wat graka's betreft: niet te veel geld uitgeven nu, want de nieuwe generatie duurt niet lang en dan heb je voor het geld weinig plezier gehad van je uber-performance kaart.

Anand concludeert dat het een goed kaartje is, maar nog niet beter dan de X1900 XT voor de prijs die zij tegengekomen zijn. Er moet goed overklokt worden voor dezelfde prijs om het interessanter te maken.
DX10 kaarten zullen de eerste 6 maanden give or take shit zijn omdat ze vol buggs zitten net als
DX10 zelf. Wie gaat er nou een DX10 kaart kopen gelijk van de 1ste generatie kom op zeg echte gamers/tweakers moeten toch wel wat slimmer zijn hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Lees anders de rest van de topic ook even door. Ik denk niet dat iemand daar een voorstander van is. Al denk ik dat 6 maanden ellende ook overdreven is.

Als de nieuwe generatie kaarten je DX8-9 spellen nou plotseling ook veel beter laten lopen, zou je ze dan links laten liggen omdat de DX10 nog niet perfect is? Er zullen toch heel lang geen spellen zijn die alleen maar met DX10 lopen, dus dat maakt weinig uit.

Als je nu groot wil uitpakken met een high-end kaart moet je dat gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
MneoreJ schreef op donderdag 14 september 2006 @ 22:39:

OMG! de 7950 passief gekoeld!?
Daar gaan we even op wachten

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Misschien is het trouwens niet verkeerd om de ATi X1950XT bij alternatieven neer te zetten? :)
Of is deze way beyond budget? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Checkpoint 2: Alle reacties tot aan dit punt verwerkt :)

Dank allemaal voor jullie input zo ver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
Luuk1983 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 12:14:
Checkpoint 2: Alle reacties tot aan dit punt verwerkt :)

Dank allemaal voor jullie input zo ver :)
En, ben je er al uit wat je gaat doen?

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Op het moment wacht ik nog eventjes af. Ik hou alles goed in de gate, maar ik wacht even op de eerste directX 10 kaart, of liever gezegd een eerste paar goede reviews. Daarbij gaat het me niet meteen om DX10, maar of de DX9 performance nog verbeterd. Hopelijk wordt geheugen in de tussentijd dan ook nog wat goedkoper.

Ik weet ook wel dat je altijd kan blijven wachten, maar ik denk dat het op het moment toch nog wel de moeite waard is. In de tussentijd zal ik dit topic gewoon nog proberen bij te houden en eventuele nieuwe bevindingen toevoegen. Daarnaast kan ik dan nog even nieuwere bios versies van moederborden afwachten en hoe compatibiliteit zich ontwikkeld, aangezien geheugen compatibiliteit nog niet altijd even goed is.

Waarschijnlijk zal mijn PC niet drastisch gaan afwijken, of ik 'm nu of over 4 maanden koop. Vista komt er uiteindelijk toch wel op, daar hoef ik niet perse op te wachten. Maar vooral op grafisch gebied is het even afwachten, net als qua prijzen op geheugengebied.

Maar ach, voor hetzelfde geld krijg ik over een paar weken jeuk en dan staat de postbode binnen de kortste keren voor de deur :)

Overigens is dit topic ook voor een vriend van mij die graag een dik spelsysteem wilde hebben. Maar ja, aangezien ik hem aanraad wat ik zelf ook zou kopen komt zijn systeem erg overeen met mijn voorkeuren. Hij heeft zijn systeem ondertussen besteld en is voor de Sonata II gegaan, die ik dus niet echt mooi vind. Hij kwam echter van een slechter systeem (Athlon XP 2500+, 1GB, 9800Pro af dan ik (P4 3.2GHz, 2GB, 6800GT), dus ik kan eventueel nog wel even doen met mijn huidige systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door Luuk1983 op 25-09-2006 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
Ok, was benieuwd. Zelf heb ik toch een systeem besteld, en wel het volgende:

Antec Behuizing P180 Zwart, Aluminium, 3 X 120mm
Nexus Technology Voeding NX-5000 Real Silent Power Supply 500 Watt, Zwart (NX-5000) TwinMos DDR2 Memory 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 4
WD HDD Caviar SE16 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 (WD3200KS)
Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper (ARC-F7-PRO)Asus Moederbord P5B (P5B)
Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed
XFX VGA GeForce 7950 GT 512 MB (PVT71JYHE9) passief gekoeld

Op de videokaart na staat het hele systeem klaar om verzonden te worden. Helaas is er van de videokaart nog geen leverdatum bekend, dus ik moet nog wachten :(

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
cheiron schreef op maandag 25 september 2006 @ 14:27:
Ok, was benieuwd. Zelf heb ik toch een systeem besteld, en wel het volgende:

Antec Behuizing P180 Zwart, Aluminium, 3 X 120mm
Nexus Technology Voeding NX-5000 Real Silent Power Supply 500 Watt, Zwart (NX-5000) TwinMos DDR2 Memory 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 4
WD HDD Caviar SE16 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 (WD3200KS)
Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper (ARC-F7-PRO)Asus Moederbord P5B (P5B)
Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed
XFX VGA GeForce 7950 GT 512 MB (PVT71JYHE9) passief gekoeld

Op de videokaart na staat het hele systeem klaar om verzonden te worden. Helaas is er van de videokaart nog geen leverdatum bekend, dus ik moet nog wachten :(
Mooi systeem inderdaad, lijkt erg op die van mij :) Tja, ik neem ook aan dat je wist dat het langer kon duren als je die videokaart bestelde toch? Daar heb je dan bewust voor gekozen. Je zou ook nog kunnen proberen deze te ruilen voor een X1900XT. Deze is erg in prijs gedaald de laatste tijd en in de PW heb je een X1900XT onderhand al goedkoper dan een 7950GT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 13:16
Ik ben zelf ook bezig met een systeem en ben inmiddels na veel te lezen en te kijken op tweakers tot het volgende systeem gekomen.

Antec Lifestyle Sonata II 450W
Asus P5WD2-E Premium
Intel Core 2 Duo E6600, 2,4Ghz, 4MB Cache, Boxed, S775
Kingston 2048MB (2x1024MB) Dual Channel Kit PC5300
MSI NX7600GT-T2D256EZ 256MB PCIe
Maxtor DiamondMax 10 320GB, 16MB, SATA II
Samsung Super-WriteMaster SH-S182D, 18x, OEM (Zwart)
Silentmaxx SM-CoolFlow Pro Vario
Logitech Cordless Desktop MX 3000 Laser
Logitech MX 1000 Laser Cordless Mouse

Ik heb al twee samsung 21 inch schermen in huis staan dus hoef die niet meer aan te schaffen. Ik gebruik mijn computer voor proffesioneel poker. Ik draai hierbij redelijk zware database programma's en zit ook erg veel achter mijn pc. Stilte is dus een belangerijk punt terwijl video kaart kwaliteiten minder belangrijk zijn.

Mijn vraag is wat denken jullie van het volgende systeem inverband met geluidsproductie en ergonomiteit. In principe speelt geld niet zo'n erg grote rol. Als hij maar een tijdje mee kan en hij lange dagen kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Gieter schreef op maandag 25 september 2006 @ 18:16:
Ik ben zelf ook bezig met een systeem en ben inmiddels na veel te lezen en te kijken op tweakers tot het volgende systeem gekomen.

Antec Lifestyle Sonata II 450W
Asus P5WD2-E Premium
Intel Core 2 Duo E6600, 2,4Ghz, 4MB Cache, Boxed, S775
Kingston 2048MB (2x1024MB) Dual Channel Kit PC5300
MSI NX7600GT-T2D256EZ 256MB PCIe
Maxtor DiamondMax 10 320GB, 16MB, SATA II
Samsung Super-WriteMaster SH-S182D, 18x, OEM (Zwart)
Silentmaxx SM-CoolFlow Pro Vario
Logitech Cordless Desktop MX 3000 Laser
Logitech MX 1000 Laser Cordless Mouse

Ik heb al twee samsung 21 inch schermen in huis staan dus hoef die niet meer aan te schaffen. Ik gebruik mijn computer voor proffesioneel poker. Ik draai hierbij redelijk zware database programma's en zit ook erg veel achter mijn pc. Stilte is dus een belangerijk punt terwijl video kaart kwaliteiten minder belangrijk zijn.

Mijn vraag is wat denken jullie van het volgende systeem inverband met geluidsproductie en ergonomiteit. In principe speelt geld niet zo'n erg grote rol. Als hij maar een tijdje mee kan en hij lange dagen kan maken.
Ziet er netjes uit. Paar opmerkingen:
  • Samsung hardeschijven worden meestal als stilste schijven naar voren geschoven. Maxtors absoluut niet.
  • Als grafische kracht niet zo heel belangrijk is, neem een passieve videokaart (of is degene die je nu hebt gekozen passief?). Ik weet niet of er een passieve 7600GT is, anders is een passieve 7600GS misschien een idee. Wel wat langzamer, maar nog snel genoeg.
  • Plaats een alternatieve koeling op de processor. Zie de TS voor ideeen
  • Bij de sonata II is het eigenlijk verplicht een extra 92mm fan aan te schaffen voor gebruik met de fanduct. Anders werkt de fanduct eigenlijk niet of zelfs averechts.
  • Mocht je nog fans nodig hebben, kies dan altijd het merk PAPST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Mijn X1900XT (256) kostte vorige week 240,50 bij 4Launch.

Helaas wacht ik nog op onderdelen anders kon ik je vertellen hoe goed ie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diac21
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-07 23:49
Als je de P180 te duur vind, en de Antec Sonata niet mooi. Neem dan een kijkje naar de Antec SOLO.. Of als je die liever in het wit hebt de P150. En de NeoHe voedingen van Antec worden ook vaak aangeraden (@ TS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een systeem samengesteld. Dit is wel een workstation voor grafische toepassingen zoals 3D,enz..., niet echt een gamepc, maar aangezien beide gewoon snel moeten zijn komt het op hetzelfde neer.

Iemand nog opmerkingen? Ik heb ook geprobeerd een zo stil en snel mogelijk systeem samen te stellen. Behalve de raptor, ik weet dat die niet echt zo stil is als de samung spinpoints maar dat probeer ik op te vangen met een stille lian li kast en de SilentMaxx HD-Silencer 2.0.

• Antec Phantom 500, 500 Watt, Retail

• Lian Li PC-V1100B Plus

• Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed

• Scythe Infinity

• 2 x Scythe S-FLEX, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED

• 2 x Papst 4412F/2GL, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED

• Arctic Silver 5 Premium Silver Compound 3,5g

• SilentMaxx HD-Silencer 2.0 Zwart

• Western Digital Raptor, 150 GB, 10000 rpm, 16 MB, Serial ATA150

• Asus P5B Deluxe, Retail

• 2 x Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz

• Sapphire Radeon X1900 XT, 512 MB, DDR3, PCI Express x16

• Arctic Accelero X2

• Logitech diNovo Media Desktop Laser, Zwart, zilver

• Canon CanoScan 4200F

• NEC LCD20WGX2, 20.1 inch, Zilver en zwart

• Plextor PX-760SA, Serial ATA150, Zwart, OEM

• OEM 3,5 diskettestation, Zwart

• Microsoft Laser Mouse 6000, Zwart, Retail

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
Luuk1983 schreef op maandag 25 september 2006 @ 14:32:
[...]

Mooi systeem inderdaad, lijkt erg op die van mij :) Tja, ik neem ook aan dat je wist dat het langer kon duren als je die videokaart bestelde toch? Daar heb je dan bewust voor gekozen. Je zou ook nog kunnen proberen deze te ruilen voor een X1900XT. Deze is erg in prijs gedaald de laatste tijd en in de PW heb je een X1900XT onderhand al goedkoper dan een 7950GT.
Het lijkt inderdaad erg op die van jou. De avond dat jij je topic postte wilde ik mijn systeem ook bestellen. Even gewacht om te kijken wat voor commentaar er op jouw keuzes kwam.

Over die 7950; hij is passief, snel, mooi maar inderdaad iets duurder en slechter leverbaar dan de x1900xt. Maar dat hij stil is vind ik wel ERG cool. De 1900 moet nogal een herriemaker zijn. Dus ik neem het voor lief en ben voor deze gegaan.

Waarom niet op DX10 gewacht? Ik weet hoe ik ben. Van mijn huidige PC heb ik ook altijd gezegd dat ik mn ti4200 nog wel eens zou vervangen door een radeon 9700 en dat ik er nog 512 mb bij zou zetten.

Maar dan valt de prijs zo op :P Dus de kans dat ik een nieuwe videokaart zou kopen is echt miniem. Dus nu maar de portemonnee getrokken. Ben echt HEEL erg benieuwd of het allemaal gaat lukken. De laatste keer (1e keer..) dat ik zelf een PC in elkaar wilde zetten had ik de onderdelen, keek naar het moederbord, hoorde de core-crushing verhalen en verkocht alles weer :o

We zien wel. Met name benieuwd naar de 7950. Er komt trouwens nog een Samsung 940BW scherm bij.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Follie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 10:25
Ik heb vandaag ook een X1900XT bij 4launch besteld, ook voor 240 eurie :) . Volgens eigen berekeningen de beste prijs kwaliteit op dit moment, op de voet gevolgd door de X1900GT van 200€. De nVidia´s vallen bij mij een beetje af omdat ze geen HDR + FSAA ondersteunen, eventuele tweede Graka kan niet door de intel chipsets en tot slot hebben ze toch een iets mindere (niet veel :P maar toch) prijs kwaliteit dan de ATI's.
Om dit te weten te komen ik ik de prijs per punt in 3DMark 06 berekend :) .

Verdere specs van de bestelde hardware:
Core 2 Duo E6600 / niet voor niks is deze proc zeer populair, gewoong goeie prijs/kwaliteit
Asus P5W DH / hier idd de afweging tussen 965 en 975, ben voor 975 vanwege evt crossfire
Team PC26400 C4 (D9 Micron's) / goeie verhalen gehoord over de D9 Micron chips, maar wel duur.
Sapphire X1900XT / beste prijs/kwaliteit die ik kon vinden, gewoon een aanrader!

Verder heb ik al een Hiper Type-R 580W (ook een aanrader, goed merk, heerlijk stil en goed geprijst <100) - Creative X-fi (veel met muziek bezig) - WD Raptor 16MB cache

En voordat ik het vergeet succes verder ;) .

[ Voor 3% gewijzigd door Follie op 25-09-2006 21:25 ]

30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meeste lui hier zijn toch goed te spreken over de harde scijf opstelling met 1x 250gb data schijf en een raptor van 36 gb.

Hebben jullie al eens nagedacht om 2 250gb seagate 7200.10 schijven in raid 0 te plaatsen en dan de raptor achterwege te laten. Schijnt qua snelheid nagenoeg evensnel te zijn, is een stukje goedkoper en je hebt nog meer opslagruimte ook! 3 voordelen op een rijtje dacht ik zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar een groot voordeel van die raptor is dat die enorm betrouwbaar is. Terwijl jij met raid 0 een stuk meer risico hebt op data verlies.

Iemand kritiek op mijn config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 22:36:
De meeste lui hier zijn toch goed te spreken over de harde scijf opstelling met 1x 250gb data schijf en een raptor van 36 gb.

Hebben jullie al eens nagedacht om 2 250gb seagate 7200.10 schijven in raid 0 te plaatsen en dan de raptor achterwege te laten. Schijnt qua snelheid nagenoeg evensnel te zijn, is een stukje goedkoper en je hebt nog meer opslagruimte ook! 3 voordelen op een rijtje dacht ik zo!
Verschillende redenen:
  • OS op een aparte schijf lijkt me in ieder geval altijd sneller.
  • Seektimes zijn stuk beter van een raptor
  • En zoals aangegeven: kans op dataverlies is groter.
Echter, jou opstelling is absoluut goedkoper, dat wel.
Nope, absoluut niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diac21
Ik heb van de week deze configuratie besteld. Maar ze komen bijna allemaal op hetzelfde neer :)

Antec SOLO
Antec NeoHe 550 Watt.
Asus P5W DH Deluxe
Intel Core 2 Duo E6600, 1066 MHz FSB, Boxed
Arctic Freezer 7PRO
KVR800D2N5K2/2G Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5
Sapphire EAX1900 xt/htvdp/512MB pci-e
Zalman VF900-Cu vga-cooler
WD 150GB raptor ADFD
Samsung HDD Spinpoint SP2504C 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA
NEC ND-4571 Zwart, Labelflash
NEC 16x dvd black DV5800
NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart
Logitech Keyboard Classic PS/2, Zwart, Qwerty
2x Samsung Syncmaster 940BF
Logitech z-5500 Boxen
Windows XP Pro NL SP2b 1pck

En zelf heb ik nog de mx510 en de X-fi fatallity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom kiezen de meeste mensen die hier een configuratie plaatsen voor de Asus P5W DH Deluxe en niet voor de ASUS p5B?

Is dit vanwege de extra features of vanwege een snellere chipset in combinatie met wellicht iets betere overclockmopgelijkheden samen met de 6600?

Zit zelf hard te twijfelen tussen deze borden namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 09:57:
Waarom kiezen de meeste mensen die hier een configuratie plaatsen voor de Asus P5W DH Deluxe en niet voor de ASUS p5B?

Is dit vanwege de extra features of vanwege een snellere chipset in combinatie met wellicht iets betere overclockmopgelijkheden samen met de 6600?

Ik vind de P5W gewoon veel te duur. Die 975 chipset is wel leuk, maar veel sneller dan de 965 is die niet. Vooral ASUS heeft er hand naar om de x65 chipset net zo goed als een x75 chipset te laten lopen. Dat was bijvoorbeeld zo bij de 865/875 chipset. De 875 zou bepaalde optmalisaties hebben. Het bleek dat deze ook in de 865 zaten, maar dan uitgeschakeld. ASUS schakelde deze in.

De P5B vind ik een veel schappelijkere prijs hebben voor een net moederbord. Daarbij is de 965 nieuwer en ondersteund de conroe in principe meteen. De 975 is ouder en vaak is daar een bios flash voor nodig. Hoewel de tegenwoordig geleverde 975 (ASUS P5W) moederborden vaak al wel de goeie bios hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diac21
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 09:57:

Ik heb het gekozen vanwege de features. En omdat dit mobo goed was om mee over te clocken, niet dat ik daar echt wat mee gaat doen.. maar je weet maar nooit :P Maar die remote om je computer op afstand mee uit te zetten enzo vond ik erg makkelijk. Ook dat je je mp3 speler erin kon stoppen vond ik een welkome functie. En verder ziet hij er leuk uit met zo'n dikke heatsink :9

Voor de rest denk ik niet dat je het verschil merkt in snelheid. Maar de asus p5b heeft geen RAID en dat scheelt toch wel.... de p5b-deluxe heeft dit wel maar dan is het verschil in prijs met de p5w weer een stukje kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Bedankt voor dit topic!

Ik ben me ook voorzichtig aan het orienteren op een nieuw systeem, en zo'n uitgebreid topic als deze is daarbij ontzettend handig.

Ik vraag me alleen nog iets af: Voor mij zelf had ik als harde schijf alleen een Seagate 7200.10 320GB schijf in gedachten. Maar ik zie dat veel mensen er ook een kleine snelle schijf bij plaatsen als de Raptor 36GB. Ik begrijp dat het sneller zou moeten zijn om je OS op een aparte snelle schijf te plaatsen, maar is het echt de moeite en geld waard?
Wat merk je ervan t.o.v. 1 harde schijf waar je alles op zet. Welke onderdelen zijn sneller, en is dat echt een groot verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Danku danku, ik doe me best :)
Homer.J schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 13:55:

Ik ben me ook voorzichtig aan het orienteren op een nieuw systeem, en zo'n uitgebreid topic als deze is daarbij ontzettend handig.

Ik vraag me alleen nog iets af: Voor mij zelf had ik als harde schijf alleen een Seagate 7200.10 320GB schijf in gedachten. Maar ik zie dat veel mensen er ook een kleine snelle schijf bij plaatsen als de Raptor 36GB. Ik begrijp dat het sneller zou moeten zijn om je OS op een aparte snelle schijf te plaatsen, maar is het echt de moeite en geld waard?
Wat merk je ervan t.o.v. 1 harde schijf waar je alles op zet. Welke onderdelen zijn sneller, en is dat echt een groot verschil?
OK, ik zal je mijn redenatie nogmaals geven. Maar let op, dit is ALTIJD persoonlijk. De vraag of het echt de moeite en geld waard is kan alleen jij zelf beantwoorden. Ik vind van wel, jij wellicht niet.

De eerste redenatie is dat ik het OS (en programma's) het liefst op een aparte harddisk wil hebben staan. Dit heeft verschillende redenen. Windows zal tijdens gebruik veel aangesproken worden en vormt de basis van het systeem. Door dingen te scheiden, zoals het laden van een spel, hoeft de leeskop niet EN dingen van Windows te lezen EN het spel te laden, maar kan dit bijna tegelijk gebeuren. Daarnaast kan de swapfile ook naar een andere fysieke disk. Eigenlijk is de swapfile met 2GB niet nodig, maar toch :)

Ik vind het jammer om een relatief grote schijf te gebruiken voor dit doeleinde, omdat ik aan mijn Raptor van de vorige generatie (ook 36GB) ook meer dan genoeg heb. Zonde van de ruimte om het zo te zeggen. Daarom is de raptor qua grootte een ideale schijf. En ja, de schijf is relatief erg duur, maar absoluut gezien vind ik de kosten nog wel meevallen. Zeker omdat de schijf sneller is en betrouwbaar maakt dat het in mijn ogen het geld waard. Maar ik moet eerlijk zeggen als er een goede snelle 7200rpm schijf van rond de 35 a 40 gig beschikbaar was voor rond de 20 euro (NIEUW!) dan zou ik daar misschien ook wel voor kiezen. Maar als je nu kijkt wat er nieuw nog aan schijven van die grootte te verkrijgen is en wat deze kosten, dan is het alles behalve interessant en is de raptor voor wat meer geld een stuk voordeliger.

Samengevat is de voornaamste reden voor de raptor voor mij dat ik het OS op een aparte schijf wil hebben en 36GB een ideale grootte is. De snelheid is mooi meegenomen, maar ik denk in gewoon windows gebruik dat je er niet zoveel van merkt. Windows zal wat sneller opstarten waarschijnlijk. Bij zware taken zoals een virusscan zal het denk ik wel weer een stuk sneller gaan.
Daarnaast speelt de zekerheid die de schijf bied een grote rol omdat deze erg betrouwbaar is.

Ik vind 100 euro nog te overzien. Wederom: relatief erg duur, maar het heeft veel voordelen. Ik heb meer moeite met het kopen van een 150GB raptor, ookal is dit relatief zelfs goedkoper, dan hebben we het meteen over erg veel geld.

Bij grotere raptors dan 36GB denk ik dat het 'betrouwbaar' aspect een belangrijke redenatie moet wezen, want bij grotere schijven wordt RAID0 denk ik vrij snel toch interessanter. Of je moet natuurlijk 2 raptors in RAID0 zetten. Ik kan je verzekeren dat je dat wel gaat merken ;)

Of JIJ het ervoor over hebt is uiteraard je eigen keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door Luuk1983 op 26-09-2006 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik heb net besteld:

Core 2 Duo E6600
Gigabyte 965P-DS4
Kingston PC6000 2GB CAS 4
Ati X1900XT 256DDR3 (want de 512 is niet meer leverbaar)
Seagate 7200.10 250GB
Samsung SATA brander

Zit alleen nog met mijn voeding. Heb nu een 450 watt voeding van revoltec. De chromus 2 serie, welke zeer stabiel is, maar ik vraag me af of die het systeem wel gaat trekken. Uitgerekend was via een power supply calculator dat het nooit meer als 265 watt ging trekken en dan is het genoeg, uitgaande van 70% efficiency. Op de site staat trouwens dat de 450 watt constant te trekken valt en dat 500 - 550 watt het piekvermogen is. Dat wil toch eigenlijk zeggen dat het wel makkelijk moet kunnen toch?

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Checkpoint 3, alle reacties tot hier verwerkt :)

Ik heb oa mijn uitleg over de keuze voor een raptor + grote schijf toegevoegd aan de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luuk1983 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:07:

De eerste redenatie is dat ik het OS (en programma's) het liefst op een aparte harddisk wil hebben staan. Dit heeft verschillende redenen. Windows zal tijdens gebruik veel aangesproken worden en vormt de basis van het systeem. Door dingen te scheiden, zoals het laden van een spel, hoeft de leeskop niet EN dingen van Windows te lezen EN het spel te laden, maar kan dit bijna tegelijk gebeuren. Daarnaast kan de swapfile ook naar een andere fysieke disk. Eigenlijk is de swapfile met 2GB niet nodig, maar toch :)

Of JIJ het ervoor over hebt is uiteraard je eigen keuze.
dus als ik het goed begrijp zet je windows op de raptor (logisch) en de games software op de grote dataschijf? Hoe zit het dan met de laadtijden van games? Deze gebruiken dan niet de snelheid van de raptor omdat ze, in dit geval op de seagate met 7200 rpm zijn geinstalleerd of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

diac21 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 13:21:
[...]
Ik heb het gekozen vanwege de features. En omdat dit mobo goed was om mee over te clocken, niet dat ik daar echt wat mee gaat doen.. maar je weet maar nooit :P Maar die remote om je computer op afstand mee uit te zetten enzo vond ik erg makkelijk. Ook dat je je mp3 speler erin kon stoppen vond ik een welkome functie. En verder ziet hij er leuk uit met zo'n dikke heatsink :9

Voor de rest denk ik niet dat je het verschil merkt in snelheid. Maar de asus p5b heeft geen RAID en dat scheelt toch wel.... de p5b-deluxe heeft dit wel maar dan is het verschil in prijs met de p5w weer een stukje kleiner.
weet je zeker dat de p5b geen raid kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:44:
dus als ik het goed begrijp zet je windows op de raptor (logisch) en de games software op de grote dataschijf? Hoe zit het dan met de laadtijden van games? Deze gebruiken dan niet de snelheid van de raptor omdat ze, in dit geval op de seagate met 7200 rpm zijn geinstalleerd of zie ik dit verkeerd?
Nee je ziet het helemaal goed. Maar voor spellen heb ik veel meer ruimte nodig dan 36GB en mogelijk meer dan 150GB. Dat vind ik het geld niet waard. Sowieso is de seagate 1 van de snellere SATA 7200rpm schijven.
Daarbij haal ik al wat snelheidswinst doordat de seagate schijf alleen het spel hoeft te laden en niet allerlei windows dingen op de achtergrond hoeft te gaan zitten lezen.
En als laatste maakt het me nou niet zoveel uit als ik een halve seconde langer moet wachten tijdens het laden van een game. Zolang in ingame gaan problemen heb die veroorzaakt worden door de snelheid van de hardeschijf vind ik het prima.
Het mooiste zou uiteraard een raptor voor alles zijn. Maar in mijn ogen is de kwaliteit/prijs verhouding dan echt zoek. Ik zou dan nog eerder voor 2 x 320 seagate in RAID0 gaan, aangezien betrouwbaarheid voor spellen niet echt belangrijk is. Die installeer je immer gewoon opnieuw mocht er een schijf crashen.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:51:
[...]

De P5B kan alleen 0 en 1, de P5B ook RAID5 en 10 geloof ik. Maar dat kan je zelf ook even opzoeken.

Het is sowieso gewoonte om je vorige post even te editen als er nog niemand verder gereageerd heeft. 2 posts van dezelfde persoon is niet zo netjes :)

[ Voor 13% gewijzigd door Luuk1983 op 26-09-2006 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:44:
[...]

het spel laadt op seagate 7200 snelheid, maar alle nog draaiende system services weer wel op raptor (Network connect / refresh / memory swaps etc)

lijkt me, toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
mtjoeng schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:53:
het spel laadt op seagate 7200 snelheid, maar alle nog draaiende system services weer wel op raptor (Network connect / refresh / memory swaps etc)

lijkt me, toch
En eventuele registry lookups, DirectX DLL's etc etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luuk1983 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:53:

De P5B kan alleen 0 en 1, de P5B ook RAID5 en 10 geloof ik. Maar dat kan je zelf ook even opzoeken.

Het is sowieso gewoonte om je vorige post even te editen als er nog niemand verder gereageerd heeft. 2 posts van dezelfde persoon is niet zo netjes :)
Ja je hebt gelijk. Moet nog even gewend raken aan het systeem hier. Zal voortaan de edit knop beter gaan gebruiken!
Bedankt voor de uitleg over de raptors! Zeer zeer nuttig voor mij en denk ik ook voor veel andere tweakers!
Dus het bericht dat p5b geen raid aankan zou niet helemaal terecht zijn. Ga ik vanavond inderdaad even nader bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 15:17:
[...]

Ja je hebt gelijk. Moet nog even gewend raken aan het systeem hier. Zal voortaan de edit knop beter gaan gebruiken!
Bedankt voor de uitleg over de raptors! Zeer zeer nuttig voor mij en denk ik ook voor veel andere tweakers!
Dus het bericht dat p5b geen raid aankan zou niet helemaal terecht zijn. Ga ik vanavond inderdaad even nader bekijken.
Ok ok, ik moest natuurlijk even weten of ik niet uit me nek lulde en inderdaad:
  • P5B:
    Support SATA RAID 0, 1 and JBOD
  • P5B DL:
    Support SATA RAID 0, 1 and JBOD
    Intel Matrix Storage Technology supports RAID 0, 1, 5 and 10.
  • P5W DH DL:
    *3 x Serial ATA 3.0Gb/s with Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1, 5 support
    *2 x Serial ATA 3.0Gb/s with RAID 0, 1 support
    * = Support RAID 10 cross Intel® ICH7R and Silicon Image 4723 controller
Ik ben veel te goed voor deze wereld ;) O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk1983 op 26-09-2006 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
GGRRRR!! bah, de levertijd van mn 7950 is naar "meer dan 10 werkdagen" verschoven.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Laten we opletten dat dit niet een opsommingstopic gaat worden van wat mensen besteld hebben. Ervaringen en suggesties voor onderdelen zijn natuurlijk wel altijd welkom. Ook opmerkingen over levertijden voegt waarschijnlijk weinig toe aan het topic.

Het valt me op dat mensen steeds meer lijstjes plaatsen met 'dit heb ik gekocht'. Dat is leuk en aardig, maar ik denk niet dat dat direct wat toevoegd aan het topic. Probeer in ieder geval de belangrijke onderdelen eruit te lichten en leg kort uit waarom dit een goed alternatief kan zijn voor de reeds genoemde alternatieven in de Topicstart. Zo heeft iedereen er wat aan en kan ik zelf ook die redenatie overnemen in de TS.

Cheiron, ik noem specifiek ook dat het roepen van levertijden niet zoveel toevoegd omdat het toevallig nu voorbij komt, niks persoonlijks verder hoor :). Ik wil graag dit topic schoon houden en opmerkingen zoals je net maakte voegt verder niet zoveel toe aan het topic. Wanneer je 'm binnen hebt willen we wel je ervaringen weten natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
Luuk1983 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 16:43:

Cheiron, ik noem specifiek ook dat het roepen van levertijden niet zoveel toevoegd omdat het toevallig nu voorbij komt, niks persoonlijks verder hoor :). Ik wil graag dit topic schoon houden en opmerkingen zoals je net maakte voegt verder niet zoveel toe aan het topic. Wanneer je 'm binnen hebt willen we wel je ervaringen weten natuurlijk :)
Snap ik.. maar ik wilde zo graag mn frustratie even kwijt ;)

Ontopic trouwens ben ik wel erg benieuwd naar de ervaringen van mensen die een setup hebben met een Asus p5b een conroe en willekeurig geheugen. In het Processoren en Moederborden forum zijn een hoop topics van mensen die hier problemen hebben met die combo. Van 800mhz geheugen van OCZ wist ik dat er problemen waren.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Eigenlijk is de swapfile met 2GB niet nodig, maar toch :)
Maar toch, inderdaad. Losse tip: maak op een gedefragmenteerde, liefst lege, schijf een swapfile aan van vaste grootte, of op z'n minst een ruime minimumgrootte (zeg 1GB, dat is meer dan zat met 2G intern). Ik ben zelf erg een voorstander van een vaste grootte, omdat toepassingen dan gewoon op hun bek gaan bij out-of-memory, in plaats van dat mijn hele machine hangt op thrashing (eerste is niet leuk, tweede is rampzalig).

Naar mijn ervaring levert dit de beste resultaten op: een swapfile van variabele grootte fragmenteert heel snel (slecht voor performance) en helemaal géén swapfile is vaak, paradoxaal genoeg, langzamer dan wel een swapfile ook als je genoeg geheugen hebt, omdat het geheugenbeheer van Windows helemaal erop is ingesteld. Zonder swapfile gaat Windows veel heen en weer schuifelen in het geheugen om geheugentekort door interne fragmentatie op te lossen, en dat is vaak langzamer dan gewoon even de schijf gebruiken. Zou niet zo moeten zijn (mijn Linux-installatie doet het ook prima zonder swap :), maar is toch zo.

Met een 2G machine zul je er niet heel veel van merken, trouwens, maar toch.

Verwijderd

Ik ben ook een pc aan het samenstellen. Maar zit met een klein vraagje..

Wat is het verschil tussen de volgende 2 geheugenmodules?

Corsair VS2GBKIT667D2 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5
Corsair VS2GBKIT533D2 2048 MB, PC4200, 533 MHz, 4

Is die 5300 nou sneller/beter etc dan de 4200??
De 5300 is nl. wel 30 euro goedkoper...

Iemand advies?

PS. ik heb het volgende moederbord gekozen: MSI Moederbord P965 Neo-F, en een E6400 processor...Weet niet of dat nog verschil uitmaakt?

• Luuk1983
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:25:
Ik ben ook een pc aan het samenstellen. Maar zit met een klein vraagje..

Wat is het verschil tussen de volgende 2 geheugenmodules?

Corsair VS2GBKIT667D2 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5
Corsair VS2GBKIT533D2 2048 MB, PC4200, 533 MHz, 4

Is die 5300 nou sneller/beter etc dan de 4200??
De 5300 is nl. wel 30 euro goedkoper...

Iemand advies?

PS. ik heb het volgende moederbord gekozen: MSI Moederbord P965 Neo-F, en een E6400 processor...Weet niet of dat nog verschil uitmaakt?
Voor een heel globaal idee wat het effect van snelheden en timings is kan je dit artikel lezen:
http://www.behardware.com...ntel-core-2-duo-test.html (met de nadruk op globaal). Jou geheugen staat er dan niet bij, maar het gaat om het idee.

Overigens is het zo dat theoretisch PC4200 genoegn zou moeten zijn. Immer 533MHz in dual channel = 1066MHz = de FSB. Echter, het blijkt in de praktijk dat PC5300 en PC6400 wel degelijk snelheidswinst opleverd. Hogere snelheid is gunstiger voor performance, een lagere CAS waarde ook. Het is aan jezelf om een gunstige prijs/kwaliteit verhouding te vinden. Ideaal is uiteraard het snelste geheugen icm de laagste CAS.

In ieder geval zou ik minimaal PC5300 nemen, geen PC4200. De prijzen zijn marginaal hoger, maar scheelt toch in snelheid. Mocht PC5300 CAS 4 nog acceptabel te verkrijgen zijn dan heeft dat uiteraard de voorkeur. En als je d'r alles voor over hebt dan is PC6400 CAS 4 een erg goed alternatief.

Verwijderd

Luuk1983 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:49:
[...]

Voor een heel globaal idee wat het effect van snelheden en timings is kan je dit artikel lezen:
http://www.behardware.com...ntel-core-2-duo-test.html (met de nadruk op globaal). Jou geheugen staat er dan niet bij, maar het gaat om het idee.

Overigens is het zo dat theoretisch PC4200 genoegn zou moeten zijn. Immer 533MHz in dual channel = 1066MHz = de FSB. Echter, het blijkt in de praktijk dat PC5300 en PC6400 wel degelijk snelheidswinst opleverd. Hogere snelheid is gunstiger voor performance, een lagere CAS waarde ook. Het is aan jezelf om een gunstige prijs/kwaliteit verhouding te vinden. Ideaal is uiteraard het snelste geheugen icm de laagste CAS.

In ieder geval zou ik minimaal PC5300 nemen, geen PC4200. De prijzen zijn marginaal hoger, maar scheelt toch in snelheid. Mocht PC5300 CAS 4 nog acceptabel te verkrijgen zijn dan heeft dat uiteraard de voorkeur. En als je d'r alles voor over hebt dan is PC6400 CAS 4 een erg goed alternatief.
Ok. Dankje. Had die site al een keer gelezen ja...

Maar als ik dus in mijn eigen prijsklasse blijf, dan is het volgende nog beter dan bovenstaande 2?

Corsair TWIN2X2048-5400C4 2048 MB, PC5400, 675 MHz, 4

CAS 4, en PC 5400...voor 5 euro goedkoper dan die PC 4200...

Dit moet dus ook weer in samenhang met het msi moederbord..maar volgens mij kan dat wel toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2006 15:39 ]

• MneoreJ
Corsair TWIN2X2048-5400C4 2048 MB, PC5400, 675 MHz
Heb ik gisteren voor €211 gehaald, het laatste setje dat ze hadden... Niet wat je noemt goedkoop, maar met de huidige prijsinflatie knijp ik me nóg in m'n handjes (PC6400 is gewoon veuls te duur op dit moment, dat heb ik er echt niet voor over).

Ander onderwerp: kasten. Luuk heeft voor een Antec P180 gekozen... Ik zag hem staan in de winkel en het is inderdaad een erg fraaie kast (op het wiebelige deurtje na :), maar mij is hij toch iets te prijzig voor een kast zonder voeding. Daarentegen vind ik de Sonata II dus weer geen uitstraling hebben, en bovendien heeft iedereen en z'n moeder een Sonata II... en die Cooler Masters, wat een beesten, zeg. Doet me denken aan die stalen kast die ik vroeger voor mijn P133 had... Oerdegelijk, maar veel te groot en te duur voor mij.

Mjah, de kast is zo'n beetje het enige in mijn systeem waar ik nog niet over uit ben... Decisions, decisions.

Verwijderd

MneoreJ schreef op woensdag 27 september 2006 @ 21:59:
[...]

Heb ik gisteren voor €211 gehaald, het laatste setje dat ze hadden... Niet wat je noemt goedkoop, maar met de huidige prijsinflatie knijp ik me nóg in m'n handjes (PC6400 is gewoon veuls te duur op dit moment, dat heb ik er echt niet voor over).

Ander onderwerp: kasten. Luuk heeft voor een Antec P180 gekozen... Ik zag hem staan in de winkel en het is inderdaad een erg fraaie kast (op het wiebelige deurtje na :), maar mij is hij toch iets te prijzig voor een kast zonder voeding. Daarentegen vind ik de Sonata II dus weer geen uitstraling hebben, en bovendien heeft iedereen en z'n moeder een Sonata II... en die Cooler Masters, wat een beesten, zeg. Doet me denken aan die stalen kast die ik vroeger voor mijn P133 had... Oerdegelijk, maar veel te groot en te duur voor mij.

Mjah, de kast is zo'n beetje het enige in mijn systeem waar ik nog niet over uit ben... Decisions, decisions.
Voor mijn nieuwe PC heb ik nu deze op het lijstje staan:
Nexus Technology Behuizing Breeze Zwart, Zilver, 500 Watt, 1 X 120 Mm

Voor 170 euro..Wel duur, maar wel mooie kast, en zware voeding.

PS. Iemand nog antwoord op mijn geheugen vraag hierboven..?

Verwijderd

[...]

Thermaltake armor jr. 90 euro :) Heb ik ook besteld (zwrt + window) .. wordt hopelijk morgen geleverd :).
Ik heb er een heleboel reviews over gelezen en deze waren over het algemeen allemaal positief :)

edit: voeding heb ik er apart bijgekocht ---> Hiper type-R 580 watt voor 80 euro ongeveer. Dit is een modulaire voeding en ziet er heel 'vet' uit :p Geen losse kabeltjes die hangen in je kast en de reviews waren ook positief.

edit 2: review thermaltake armor jr http://www.hardwarexl.com...3000bws_midi-case_review/

review hiper type-R 580 watt
http://www.extremeoverclo...s/Hiper_TypeR_580W_1.html

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2006 12:27 ]

• Luuk1983
Heeft iemand trouwens een idee of de P5B (dus de gewone non DL) overweg kan met OCZ PC6400 Cas 4 geheugen? En of de laatste BIOS dat probleem verholpen heeft.

Nu is dat OCZ geheugen echt achterlijk duur geworden, dus echt heel erg interessant is het niet meer, maar toch he ;)

• Arie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 08:53

Arie

One Man Army

Heb ik gisteren voor €211 gehaald, het laatste setje dat ze hadden...
Laat me raden, in Breda? ;) Ik had het één na laatste setje ;)

Not trying to pretend the enemy that I am.

• diac21
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:51:
[...]

De p5b heeft de ich8 raid controller en niet de ich8r. Je kan raid krijgen door de externe sata poort te gebruiken en die interne, maar dit is lastig.. Het kan wel, maar de p5b-deluxe gaat het makkelijker want deze heeft de ich8r.

Verwijderd

[/quote]Mjah, de kast is zo'n beetje het enige in mijn systeem waar ik nog niet over uit ben... Decisions, decisions.[quote]

En een NZXT Lexa classic, of is die te flashy? 8)7
http://www.pclcomputers.nl/productinfo.asp?productid=24651

• Luuk1983
diac21 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 17:12:
[...]

De p5b heeft de ich8 raid controller en niet de ich8r. Je kan raid krijgen door de externe sata poort te gebruiken en die interne, maar dit is lastig.. Het kan wel, maar de p5b-deluxe gaat het makkelijker want deze heeft de ich8r.
Mijn eerste reactie was: echt waar joh?? Maar inderdaad, heb even de manual gedownload. Je kan alleen RAID gebruiken op de JMicron controller, niet op de ICH8 southbridge. En de JMicron is voor 1 externe poort en 1 internet poort verantwoordelijk. Niet echt handig dus!

Nou ben ik niet van plan RAID te gaan draaien, maar het is zeker iets om over na te denken!

• diac21
Luuk1983 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 17:23:
[...]

Mijn eerste reactie was: echt waar joh?? Maar inderdaad, heb even de manual gedownload. Je kan alleen RAID gebruiken op de JMicron controller, niet op de ICH8 southbridge. En de JMicron is voor 1 externe poort en 1 internet poort verantwoordelijk. Niet echt handig dus!

Nou ben ik niet van plan RAID te gaan draaien, maar het is zeker iets om over na te denken!
Misschien handig om in de TS op te nemen dat Asus p5b niet geschikt is voor RAID. Hoewel het wel overal staat (asus site, verkoopsites etc.)

• Luuk1983
diac21 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 18:00:
[...]

Misschien handig om in de TS op te nemen dat Asus p5b niet geschikt is voor RAID. Hoewel het wel overal staat (asus site, verkoopsites etc.)
Tja, technisch gezien klopt het natuurlijk allemaal wel. Handig is het iig niet. Bij deze heb ik het opgenomen in de TS.

• MneoreJ
Arie schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:19:
[...]

Laat me raden, in Breda? ;) Ik had het één na laatste setje ;)
Ja! We kunnen we praktisch een kopersvereniging opzetten... :P

Iedereen bedankt voor de kasttips! Ik ben ze even nagegaan:
  • De NZXT Lexa is me te flashy, ja, maar als ik voor flashy ging dan was dit een hele goeie keuze. :9 Als je nog een keer ergens moet opvallen dan zou het hier toch wel mee moeten lukken...
  • De Nexus Breeze is degelijk maar saai. Ik hoef geen TL-verlichte Wallen-computer met goedkoop plasticen voorkant, maar een klein beetje mag het oog toch wel hebben. Goede voeding en stil, dat wel.
  • De Thermaltake Armor jr. is weer zo'n kast met van die rare flapdeurtjes... Dat hoeft voor mij niet. Zoals gezegd ben ik geen fan van lichtshows, maar die verlichte fan op de voorkant vind ik dan wel weer wat hebben.
Alleen maar klagen? Nee :) Ik zit nu te denken aan een Thermaltake Soprano VB1000SNS (review van de VB1000SWS, de versie met zijkantvenster). Die voorkant is toch weer eens wat anders, en die aansluitingen die aan de bovenkant zitten vind ik ook een geniaal idee (de Thermaltake Armor heeft dat ook). Goede koeling ook met twee 120mm fans standaard. Voor die prijs (en ik zoek het toch een beetje in de midrange) vind ik het een hele goeie kast. Alleen geen filters voor de fans, als 'ie die nou ook had was 'ie perfect...

Voor de voeding ga ik in ieder geval voor een Tagan 480W; krachtig maar stil en modulair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Kick! Auw!

Zijn d'r in de tussentijd nog mensen die een leuke systeempje samengesteld hebben en door hun ervaringen suggesties hebben voor het nog beter samenstellen van een Core 2 Duo systeem??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:35
Luuk1983 schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 15:14:
Kick! Auw!

Zijn d'r in de tussentijd nog mensen die een leuke systeempje samengesteld hebben en door hun ervaringen suggesties hebben voor het nog beter samenstellen van een Core 2 Duo systeem??
Mijn mobo (Asus P5W DH) en vga kaart (Asus X1950CF) moeten nog binnenkomen, dan is mijn setup ook klaar. Word bjina een beetje ongeduldig... :O

Kast: Antec P180(zilver)
Voeding: Enermax Liberty 500w
Poc.:Intel 6600
Mobo: Asus P5W DH
Vga kaart: Asus X1950CF
Geheugen: GeIL: 2x1 GB 6400 cas5
HDD: 2x160GB Maxtor 9, 1x200GB Maxtor (was al in gebruik) en 1x320GB Seagate Barracuda
Cpu koeler: Zalman 9500
Brander: HP840i (incl. lightscribe)
Muis: Logitech G5, Tobo: niet het vermelden waard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stievus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-08 07:52
Rasco1984 schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:25:

en daarbij dalen de prijzen van de 1900 ook enorm. Zelf kijk ik ook naar een dergelijk neergezet systeem alleen zou ik toch idd andere videokaart kiezen. En toch zou ik gaan voor een beetje goede geluidskaart, want wat is nu gamen zonder een beetje goede sound?

Everyone got an expiration date [Airwolf00.com]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
net vernomen dat de Asus X1950CF pas op 20-10 leverbaar is, als alternatief werd mij de HIS X1950XTX geboden.
Zal ik de HIS nemen, of toch voor een iets duurdere Asus 7950GX2? Om de prijs hoef ik het nl niet te laten. Ik weet dat er hier veel discussies zijn geweest, maar ik twijfel nog tussen deze kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
_Uploader_ schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 23:36:
net vernomen dat de Asus X1950CF pas op 20-10 leverbaar is, als alternatief werd mij de HIS X1950XTX geboden.
Zal ik de HIS nemen, of toch voor een iets duurdere Asus 7950GX2? Om de prijs hoef ik het nl niet te laten. Ik weet dat er hier veel discussies zijn geweest, maar ik twijfel nog tussen deze kaarten.
op welke resoluties speel je, want als je op 1280x1024 op hoogste kwaliteit speelt volstaat bijvoorbeeld de 7950GT, x1900xt 7900GTO ook... Maar als je tussen de bovenste twee zou moeten kiezen is de x1950XTX mijn favoriet, deze levert zeker geweldige prestaties en is toch zo'n 60-70 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
Dekar1 schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 00:06:
[...]

op welke resoluties speel je, want als je op 1280x1024 op hoogste kwaliteit speelt volstaat bijvoorbeeld de 7950GT, x1900xt 7900GTO ook... Maar als je tussen de bovenste twee zou moeten kiezen is de x1950XTX mijn favoriet, deze levert zeker geweldige prestaties en is toch zo'n 60-70 euro goedkoper.
Op dit moment speel ik op 1280*1024, dit natuurlijk allemaal op mijn 21' Eizo crt i.c.m. Geforce 4 MX :/
De keuze voor een kaart hangt niet af van de prijs, echter wel hoelang de kaart mee zal gaan en uiteraard het beeldkwaliteit.

De X1950XTX bied volgens mij mooiere beelden, terwijl de 7950GX2 in veel games toch beduidend sneller is.
Ik neig nu wel naar de His X1950XTX, iemand anders nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Ook heeft de GX2 nog geen geschikte zalman koelers o.i.d. toch? met die kaart zal je het met stock koeling moeten doen, en is volgens mij vrij lawaaiig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben hier al een tijdje member maar ben tot nu toe vooral topics aan het lezen, ik wil namelijk ook een game systeempje aan gaan schaffen. Maar dan echt een dik systeem, echt een speledingetje :9. Niet zoals sommige mensen hier (niet in dit topic btw) die voor 800 euro de nieuwste games willen spelen met alles op 'high' (voor een dubbeltje op de eerste rij, heet dat toch? ;) ). Nu wilde ik vragen, hoeveel geld gaat dit systeem ongeveer kosten (van de topicstarter bedoel ik dus)? Aan welk bedrag moet ik denken als ik echt een vette game-pc wil hebben? 1200? 1500? 1800? meer? :o (dan doel ik dus alleen op de kast + inhoud)

Ik moet nog goed gaan orienteren.. wat is goed en wat niet, ik denk ik vraag het gewoon alvast, ik zie al dat de meeste gasten op dit forum veel meer weten dan ik (en dan ben ik nog wel in opleiding voor systeembeheerder :X ).

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 00:44:
Hallo,

Ik ben hier al een tijdje member maar ben tot nu toe vooral topics aan het lezen, ik wil namelijk ook een game systeempje aan gaan schaffen. Maar dan echt een dik systeem, echt een speledingetje :9. Niet zoals sommige mensen hier (niet in dit topic btw) die voor 800 euro de nieuwste games willen spelen met alles op 'high' (voor een dubbeltje op de eerste rij, heet dat toch? ;) ). Nu wilde ik vragen, hoeveel geld gaat dit systeem ongeveer kosten (van de topicstarter bedoel ik dus)? Aan welk bedrag moet ik denken als ik echt een vette game-pc wil hebben? 1200? 1500? 1800? meer? :o (dan doel ik dus alleen op de kast + inhoud)

Ik moet nog goed gaan orienteren.. wat is goed en wat niet, ik denk ik vraag het gewoon alvast, ik zie al dat de meeste gasten op dit forum veel meer weten dan ik (en dan ben ik nog wel in opleiding voor systeembeheerder :X ).

Alvast bedankt voor de reacties!
Je hebt zelf al bijna antwoord gegeven ;) een ECHT dik systeem kost ook meer geld... Als je wilt overclocken zal dit ook meer geld gaan kosten i.v.m. beter geheugen en/of MoBo. als je een echt goede videokaart wil hebben zou ik de x1950xtx nemen, maar dan heb je wel 410 euro besteed, terwijl je dan over een paar jaar naar DX10 kaarten kan gaan kijken. Maar ja als je nu lekker wil gamen met een 20" monitor met resoluties van 1600x1200 of 1680x1050 of groter dan heb je de x1950xtx toch echt nodig.

Ook zal de prijs afhangen van wat je wil hebben, wil je een monitor erbij zal je natuurlijk meer neer moeten tellen, als je een extra harde schijfje wil van raptor om windows XP op te installeren kost dit ook weer meer. Als je niet wilt OCen kan je een iets minder geheugen nemen en een redelijke moederbord.

Kortom het moet passen bij wat jij precies wilt, en dat kan alleen jij beslissen. Als ik jou was zou ik eens beginnen met een budget voor jezelf op te starten, en kijken wat je hierbinnen kan behalen qua hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat is het nu juist, het budget.. Lastig lastig. Ik heb nu zo'n 1500 euro te besteden, als ik wil kan ik NU een pc halen die alles heeft om de laatste nieuwe games lekker te kunnen draaien, dat weet ik wel. Maar.. wat als ik nog even wacht, en doorspaar? Geduld heb ik wel, al moet ik nog maanden wachten, ik heb het ervoor over. Is er bijvoorbeeld nieuwe hardware in aantocht die zeer de moeite waard is voor gamers? En is 1500 (of wat dan ook) euro genoeg voor een systeem dat wel een paar jaar mee kan (met misschien af en toe hier en daar een upgrade)?
Ik wil straks niet denken van 'had ik nou maar..', ik wil een mooi systeem dat de mooiste graphics op m'n beeldscherm kan toveren. De 'ultieme game ervaring' zeg maar, *zwijmel*. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 00:44:
Nu wilde ik vragen, hoeveel geld gaat dit systeem ongeveer kosten (van de topicstarter bedoel ik dus)? Aan welk bedrag moet ik denken als ik echt een vette game-pc wil hebben? 1200? 1500? 1800? meer? :o (dan doel ik dus alleen op de kast + inhoud)
Het systeem uit de TS kost om en nabij 1500 euro als je alle 'voorkeuren' neemt. Dan heb je een redelijk vet game systeem. Echter, de videokaart uit de TS is een 7950GT. Zeker geen verkeerde kaart, maar de 1900XTX-en en 7950GX2-en en de 1950XTX-en zijn gewoon nog een stuk sneller. Dan moet je meer richting de 1800 a 2000 euro gaan denken. Dat is dus kast met alles erin, maar niks eromheen als monitors en toetsenborden. Verder kan je het natuurlijk zo duur en zo goedkoop maken als je zelf wilt. Wil je allemaal raptors? Tel er maar paar honder bij op. Of wil je een degelijke kast incl voeding zoals de Sonata II? Dan bespaar je weer een euro of 75 tot 100. Zo moet je per onderdeel de afweging maken.

Dus jou vraag: hoeveel ben je kwijt voor een vet gamesysteem? Ik zou zeggen: minimaal een euro of 1400 a 1500 :)
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 01:09:
Ja dat is het nu juist, het budget.. Lastig lastig. Ik heb nu zo'n 1500 euro te besteden, als ik wil kan ik NU een pc halen die alles heeft om de laatste nieuwe games lekker te kunnen draaien, dat weet ik wel. Maar.. wat als ik nog even wacht, en doorspaar? Geduld heb ik wel, al moet ik nog maanden wachten, ik heb het ervoor over. Is er bijvoorbeeld nieuwe hardware in aantocht die zeer de moeite waard is voor gamers? En is 1500 (of wat dan ook) euro genoeg voor een systeem dat wel een paar jaar mee kan (met misschien af en toe hier en daar een upgrade)?
Ik wil straks niet denken van 'had ik nou maar..', ik wil een mooi systeem dat de mooiste graphics op m'n beeldscherm kan toveren. De 'ultieme game ervaring' zeg maar, *zwijmel*. :+
Zo blijf je bezig. Als je nu een nieuwe computer wilt, dan haal je nu een nieuwe computer. De echte vernieuwingen zijn er nu wel geweest (PCI-E, DDR2 etc). Over een jaar kan je altijd nog een DirectX10 kaart erin doen.

[ Voor 31% gewijzigd door Luuk1983 op 07-10-2006 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MneoreJ schreef op donderdag 14 september 2006 @ 13:53:
Jullie hebben gelijk in die zin dat je stom bent (of teveel geld hebt) als je gelijk naar de winkel rent wanneer de eerste DX10 kaarten uit komen, en natuurlijk zal het nog een hele tijd duren voor spellen DX10 echt gaan vereisen (er zijn nu nog steeds weinig spellen die DX9 vereisen!) maar aan de andere kant vind ik het dan ook weer zonde al te veel geld uit te geven aan de huidige generatie kaarten: in dit geval weet je al dat de nieuwe generatie op stapel staat, en dat het echt een nieuwe generatie is en geen core/mem boost met een nieuw stickertje. Nou moet ik er wel gelijk bij zeggen dat ik niet weet hoe drastisch vernieuwend DX10 gaat worden...
Je hebt DX10 nodig voor Vista zover ik gehoord heb, mja..

Luuk het systeem dat jij hebt samengesteld, waar zou je die gaan bestellen? En is het een redelijk stil systeem? het brak dat ik nu heb maakt een lawaai dat je 2 kamers verder nog kan horen :S

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2006 00:49 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet gemaakt voor vragen zoals 'Moet ik de E6400 of E6600 nemen?' en 'is de X1950Pro wel goed?'. Dit zijn zaken die je prima zélf uit kunt zoeken aan de hand van benchmarks. Handig hierbij zijn de Tom's Hardware CPU Charts en VGA Charts. Vergeet echter niet even te kijken naar andere hardware/review-sites!