Laatste topicstart update: 05-03-2007
Let op! |
---|
Laten we opletten dat dit niet een opsommingstopic gaat worden van wat mensen besteld hebben zonder degelijke onderbouwing. Ook opmerkingen over levertijden voegt waarschijnlijk weinig toe aan het topic. Opsommingen moeten voorzien zijn van een onderbouwing waarom er voor een bepaald type/merk gekozen is, wat eventuele alternatieven zijn en waarom deze afgevallen zijn. Ervaringen en suggesties voor onderdelen zijn natuurlijk ook altijd welkom. Kortom: zorg ervoor dat als je een lijst opsomt dat het een meerwaarde heeft voor het topic. |
Let op! |
---|
Controleer regelmatig de TS! Ik werk deze zeer regelmatig bij. Dit voorkomt dubbele vragen! Iets verder naar beneden meteen onder de inleiding staat de changelog waarin ik alles zet wat ik wijzig. Alvast bedankt |
Inleiding |
---|
Beste medetweakers, In mijn zoektocht naar de aanschaf van een nieuwe computer kwam ik een heleboel tegen: afwegingen die gemaakt moeten worden, verschillende reviews en verschillende merken. Ik heb besloten dit in een topic te gooien en het met jullie te delen. Effectief hoop ik van dit topic een soort 'Best Buy Guide' / 'Tutorial' te maken voor iedereen die een Core 2 Duo gamesysteem wil aanschaffen. In de tussentijd heb ik een leuk systeempje aangeschaft, onderaan de TS staat een lijstje van mijn bestelling. Om dit toen niet het zoveelste 'wat vind je van mijn nieuwe systeem' topic te maken heb ik d'r net even wat extra's van te gemaakt. Dus ipv dat ik alleen opsom (met redenatie uiteraard) wat ik gekozen heb zal ik eventuele alternatieven die ik in gedachte had of heb er ook bij noemen. Zo hebben andere mensen ook wat aan dit topic |
Update geschiedenis |
---|
|
Componenten - Case | |
---|---|
Huidige keuze |
|
Alternatieven |
|
Verplicht leesvoer | Met dank aan TimTie hier een webwinkel die een geweldig mooi overzicht heeft van extreem veel kasten met plaatjes erbij |
Uitleg | Algemene waarschuwing De NVIDIA 8800GTX en in mindere mate de 8800GTS zijn monsterlijk grote kaarten die een stuk langer zijn dan de gemiddelde videokaart. Derhalve zal voornamelijk een 8800GTX problemen hebben om in een aantal kasten te plaatsen. Een Antec Sonata II bijvoorbeeld is erg krap. Indien je voor zo'n high-end videokaart gaat is een grote kast een must. Grote kasten zoals de Antec Ninehundred en de Gigabyte Aurora 570 zijn dan vele betere keuzes. Inleiding Tja kasten. Er zijn zoveel kasten dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb dan ook niet zoveel verstand van kasten. Het probleem is dat een kast een vrij persoonlijk iets is. Wat de 1 mooi vind, kan de ander verschrikkelijk lelijk vinden. Ik vind sowieso dat er niet veel mooie kasten zijn. Maar wat ik zeg, ik ben niet zo 'into' kasten. Ik ken er een paar die bekend zijn en veel voorkomen op tweakers, daar houd het eigenlijk wel bij op Waar een kast iig aan moet voldoen in mij geval, is dat de kast er netjes uitziet. Daarnaast moet de kast zo stil mogelijk zijn. Dit houd in dat er genoeg mogelijkheden moet zijn voor koeling (liefst 120mm fans) en dat hardeschijven goed gedempt worden (resonantie). Antec Sonata II / P180 / P190 De Antec P180 is vrij duur (130 euro) en heeft geen voeding. Ik vind een kast zonder voeding prima, want dan kan ik deze zelf kiezen, maar samen opgeteld komt er dus wel een aardig prijskaartje aan te hangen. Ik vind de kast werkelijk schitterend. Lekker strakke lijnen met een bepaalde sjieke uitstraling. Standaard komt deze kast met 3 x 120mm fans en heeft ruimte voor nog 2 andere. Prima koelings mogelijkheden dus! Ik vind de Sonata II beduidend minder mooi, maar absoluut niet lelijk. Een belangrijk argument om deze kast ook serieus te overwegen is de prijs. Deze kast kost inclusief voeding 112 euro, wat natuurlijk flink scheelt. Het betreft hier een 450W Antec PurePower voeding, dus zeker niet 1 van de minste! In de PW staat deze voeding voor 75 euro te koop. Let er wel op dat deze kast dus niet echt groot is in verhouding met de andere kasten. Voor een echt high-end gaming systeem zou ik deze kast dan ook niet echt aanraden. Kasten zoals de stacker zijn goed te koelen en erg functioneel, maar ik vind ze niet echt mooi. Daarnaast is de 830 nog duurder dan de P180 die ik veel mooier vind. Desalniettemin is de stacker wel eentje om in de gaten te houden, want verder is het een prima kast. De stacker gaat al richting de 200 euro zonder voeding. Al met al denk ik dat de betere koelingsmogelijkheden en toch het uiterlijk van de P180 er voor gaan zorgen dat ik dat extra geld er wel voor wil betalen ten opzichte van de Sonata II. Ik heb laatste de sonata in levende lijve gezien bij een vriend van mij. Absoluut een degelijke kast, maar ik vind 'm gewoon echt niet mooi. Na het lezen van de review die hierboven bij de P180 staat ben ik toch wat sceptischer geworden over de kast. De kast is absoluut niet slecht, dat zeker niet, maar Hexus is niet overdreven enthousiast over de kast. Nou valt het me ook op dat ze best wel 'fouten' maken. Zo is het de bedoeling dat je je HD's onderin de kast monteerd en alleen als het echt niet ander kan bovenin. Maar al met al vind ik het nog steeds 1 van de meest mooie kasten die ik ken. Antec heeft ook de P190 aangekondigd: een revisie van de P180 met een aantal significante veranderingen. Het is duidelijk dat de kast compleet op extreme gamers gericht is. Aan de bovenkant van de kast is een extra 120mm fan geplaatst naast degene die we al uit de P180 kennen. Daarnaast zit er in het zijpaneel van de kast een 200mm fan. Ook is er een mogelijkheid om 2 PSUs te gebruiken in de kast. Een van bijvoorbeeld de videokaarten en 1 voor de overige componenten. De kast gaat wel extreem zwaar worden, zwaarder dan de P180. De kast is overigens nog niet beschikbaar. Gigabyte Aurora / Aurora 570 Ik ben ook de Gigabyte Aurora tegen gekomen en dat lijkt me ook wel wat. Hoewel ik het design van de kast wat minder vind ziet het eruit als een degelijke kast. Standaard zitter er 3 120mm fans geinstalleerd. Enige waar ik me zorgen om maak is de resonantie van de harddisks. Ik heb niet het idee dat er dezelfde zorg voor resonatie is als dat de Antec Sonata II en P180 hebben. Een ander nadeel van de kast is dat de verschillende ports (USB, firewire etc) aan de zijkant zitten. De Aurora kost iets minder dan de P180 (rond 115 euro) en heeft ook geen voeding. De opvolger van de Aurora is de Aurora 570. Deze kast ziet er in mijn optiek beduidend mooier uit en heeft het nadeel van de originele Aurora niet meer: de poorten zitten aan de voorkant! Er is wel meer ruimte dan in de P180, dus mogelijk is dit toch wel een handige kast voor de 8800GTS die erin gaat komen, aangezien deze videokaart nogal erg lang is. De kast kost helaas wel een ruime 150 euro zonder voeding. Daarom moet ik nog even gaan nadenken of dit wel mijn kast gaan worden. Cooler Master Mystique 631 Ik werd verrast door een andere kast: de Mystique 631 van cooler master. Ik vind het een erg mooie kast. Dit is eigenlijk de 'Wave II'. De voorkant van de kast maakt een golf. Na wat reviews gelezen te hebben blijkt deze kast prima in elkaar te zitten en goed te koelen. Goed, de kast mist een aantal slimmigheidjes en de perfecte afwerking van de P180 en de Aurora, maar de prijs is er dan ook naar: 75 tot 85 euro! De kast heeft ruimte voor 4 5,25 inch extern, 2 3,5 inch extern en 4 interne 3,5inch. Qua hardeschijven wat beperkter, maar toch ruim voldoende. De kast komt standaard met 2 120mm fans, waarbij de voorste een blauwe led heeft. Dit schijnt door de voorkant naar buiten waardoor de kast er in het donker zeer chique uit ziet. Doordat de kast in reviews er gunstig uit komt en ik 'm er erg mooi uit vind zien speelt de prijs een belangrijks factor. Daarom heb ik de kast mijn 'huidige keus' gemaakt. Enkele reviews staan in de TS. Antec Ninehundred Ik vind het niet echt een mooie kast, maar het absoluut een functionele en zeer logische kast. De kast heeft geen BTX ontwerp, maar net als in de P180 zit de voeding onderin de kast. Alles heeft daarom ook te maken met koeling. De kast heeft standaard een 200mm (!!!) fan boveninde kast die de lucht naar buiten blaast. Daarnaast zitten er standaard 3 120mm fans in: 2 aan de voorkant en 1 aan de achterkant. De externe aansluitingen zitten op de bovenkant van de kast. Grappig detail is dat er een klein bakje bovenop de kast zit waar je je fototoestel/telefoon/pda in kan leggen als je deze aansluit op de aansluitingen die dus, wat ik al zei, bovenop de kast zitten. Het lijkt me in ieder geval dat de kast minstens zo niet beter koelt dan een Antec P180. Echter, deze Antec 900 kost slechts 100 euro ipv 130 die de P180 kost. Kortom: deze kast lijkt ook zeer interessant voor de veeleisende en vooral overclockende gamer. Daarom heb ik 'm ook opgenomen in de TS, ondanks dat het (in ieder geval qua uiterlijk) niet helemaal mijn 'ding' is. Denk erom dat deze kast compleet van metaal is en niet van alluminium en daardoor erg zwaar is. Zie ook de review bij de Antec 900 boven bij de lijst met kasten. Waarschuwing Modulaire voedingen passen niet in combinatie met de 120mm fan onderin de Antec P180 kast. Alleen Antec's eigen Neo HE voedingen schijnen te passen volgens deze review. |
Componenten - Voeding | |
---|---|
Huidige keuze |
|
Alternatieven |
|
Uitleg | Voedingen zijn een erg belangrijk deel van elke high-end PC. Het onderdeel dat het leven aan je computer geeft moet niet onderschat worden. Indien ik een kast met voeding aanschaf hoef ik uiteraard geen losse voeding te zoeken, maar omdat mijn voorkeur dus naar de Antec P180 neigt zal ik wel moeten Ik ben gaan zoeken naar A-merk voedingen van rond de 480W. Deze leveren voldoende stroom op de 12V rail om elke configuratie te draaien. Ik wil geen SLI gaan gebruiken, anders zou een wat hoger vermogen aan te raden zijn. Voedingen zijn een stuk efficienter als ze wat dichter richting hun limiet draaien dan dat ze uit hun neus lopen te vreten. Vandaar dat ik niet gewoon een 80KW voeding erin mep. Ik heb niet het idee dat er werkelijk werelden van verschil zitten tussen de verschillende A-Merken rond hetzelfde vermogen. De 1 is wat stiller, de ander heeft ietsjes meer vermogen op de 12V rail. Vandaar dat ik ook geen specifieke types bij de alternatieven vermeld heb. Eigenlijk doe je altijd wel een goede koop met deze merken. Omdat ik de laatste tijd wat problemen heb met Tagan voedingen ben ik toch eens verder gaan kijken. Zowel de PC van mijn ouders als de PC van een vriend van mij starten niet goed op met een Tagan 380W voeding, terwijl dit niet eens echt zware PC's zijn. Ik heb gelezen dat de Tagan icm sommige moederborden gewoon niet zo goed werkt. Het 'power ready' signaal zou te laat gegeven worden. Daarnaast heb ik gelezen dat een aantal modulaire voedingen (zie waarschuwing hieronder) niet passen in de P180. De Antec Neo HE voedingen zijn modulair en passen echter wel. Ik heb daar een aantal reviews over gelezen en ik moet zeggen dat deze voedingen duur zijn, maar zeker hun geld waard. De 'HE' staat voor High Effeciency, met een typische efficientie van 80 tot 85%. Dat scheelt natuurlijk warmte. Hoewel ik 500W eigenlijk wat te veel vind is een model lager 430W. En DAT vind ik weer te weinig. |
Componenten - Processor | |
---|---|
Huidige keuze |
|
Alternatieven |
|
Verplicht leesvoer |
|
Uitleg | Er is keuze uit 5 processors in de Core 2 Duo serie van Intel. De afweging welke van deze processoren het gaat worden hang af van de functie van de PC en hoeveel geld er beschikbaar is voor processoren. Deze afweging is voor ieder persoonlijk uiteraard. Zoals zo vele van julli heb ik gekozen voor de E6600. Deze heeft 4 MB cache ipv 2MB, wat in een aantal gevallen voor 10% snelheidswinst kan zorgen. Daarnaast is de stap naar de E6700 qua geld in verhouding met de prestaties niet te verantwoorden. Ik heb het er in ieder geval niet voor over. |
Componenten - Moederbord | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Huidige keuze |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alternatieven |
Verplicht leesvoer |
Uitleg | Bij het uitzoeken van moederborden is het in mijn ogen eerder zaak om te bepalen welke chipset je wilt hebben. Onderling verschillen -op een paar uitzonderingen daargelaten - moederborden met dezelfde chipset toch nauwelijk. Intel 965 / 975 chipset Mijn voorkeur gaat uit naar de P965 chipset van Intel. Ik heb goede ervaringen met de Intel chipsets en in mijn ogen is een Intel processor op een Intel chipset altijd verschrikkelijk stabiel. De 865 chipset heeft me in ieder geval nooit in de steek gelaten Zowel de 965 als de 975 chipset ondersteunen crossfire. Echter, indien je Crossfire wil gebruiken is de 975 aan te raden, omdat hier een setup van 8 lanes per PCI-E16 slot, dus in een 8 x 8 opstelling, mogelijk is. Bij de 965 is er een opstelling van 16lanes / 4 lanes, waardoor het allemaal NET even wat langzamer is. Daarbij komen die 4 lanes vanaf de southbridge, waardoor gegevens van de tweede videokaart zowel door de south- als de northbridge moeten, wat natuurlijk ook weer performance scheelt. 965 chipset: ASUS Mijn huidige voorkeur gaat uit naar ASUS. Waarom Asus? Net zoals met veel andere componenten hier: goede ervaringen. Daarnaast zijn de ASUS moederborden goed leverbaar en over het algemeen netjes geprijsd. Voor mij viel de P5W dus eigenlijk al af, omdat deze gebruik maakt van de 975 chipset. Er zijn echter veel mensen die dit moederbord gebruiken. Ik geloof best dat het verder een goed moederbord is. Met een 965 chipset blijft bij ASUS de P5B, de P5B-E en de P5B Deluxe over. Als ik naar de uitrusting kijken en de mogelijkheden dan heb ik ook niet echt meer de behoefte gehad om naar andere merken te gaan kijken. Deze moederborden hebben in ieder geval alles wat ik nodig heb. De volgende afweging is de P5B, de P5B-E, de P5B-E PLUS of de P5B deluxe versie. Deze verschillen eigenlijk alleen op features. Qua snelheid zal het niet zoveel uitmaken. Snelheid is dus geen reden om voor games de deluxe versie te nemen. De afweging is dus of je het geld over hebt voor de extra opties.
* De RAID instellingen op de P5B kunnen alleen gedaan worden vai de JMicron controller. Er wordt 1 interne poort gebruikt icm de externe S-ATA poort. Dit is dus totaal niet handig. In het geval dat je met RAID wil gaan werken is de P5B-E of P5BDL eigenlijk een vereiste. De P5B-E is een P5B met de ICH8R controller. De PCB is goudkleurig. De P5B-E PLUS is een P5B Deluxe zonder crossfire, heatpipe en 8 phase power. De PCB is zwart. De P5B-E voldoet voor mij prima. De deluxe versie heeft wel een iets beter cooling met heatpipe, maar voor alleen dat vind ik het verschil in geld niet waard. RAID wil ik wel gaan gebruiken, aangezien het met de Intel Storage Maxtrix een combinatie van RAID 1 en RAID 0 op 2 schijven gerealiseerd kan worden. De P5B valt dus af omdat deze geen Intel Storage Matrix ondersteund. Dit is tevens ook de reden waarom ik niet voor de NVIDIA 680i/650i chipset ga. (Zie verderop). De P5B-E PLUS heeft dus speciale capacitors die zeker bij overclocken langer mee gaan. Ik heb deze dingen nooit gemist en maken het moederbord toch weer bijna 20 euro duurder. Het prijsverschil met de Deluxe versie is dan nog maar 10 euro, waardoor de Deluxe absoluut veel interessanter wordt. Voor 10 euro meer heb je dan dus een extra LAN poort, een heatpipe cooling en 8 phase power design. De P5B-E PLUS is dus totaal niet interessant. Van de 965 moederborden worden de Gigabyte's ook vaak genoemd. Ik heb het niet zo op gigabyte (altijd beetje 'budget' gevoel bij, ookal weet ik dat het niet zo is), dus ik heb me ook niet verdiept in de prijzen etc, maar ik geloof meteen dat het goede bordjes zijn. De MSI P965 Neo-F/Platinum is een concurrent van de ASUS P5B Deluxe en de Gigabyte GA-965P-DQ6. Hoewel het een prima stabiel bord is wat zeker geen slechte koop is, mist deze de features en de overclockings mogelijkheden die de andere twee wel hebben. NVIDIA chipsets Als laatste nog een moederbord met NVIDIA chipset: de ASUS P5N32-SLI. Dit bord heeft 2 volle PCI-E 16x sloten en is dus ideaal voor mensen die in SLI willen draaien. Dit bord verbruikt nogal veel energie en heeft geen high-definition audio. Het is een vrij oude chipset. Zie ook de review bij 'verplicht leesvoer'. De chipset heeft nooit echt kunnen overtuigen. Dat betekend niet dat de chipset slecht is, maar dat de alternatieven vaak beter zijn. NVIDIA heeft intussen zijn nieuwe 680i SLI zijn 650i SLI en de 650i Ultra gelanceerd. Omdat de chipset een opgeleukte 590 chipset is met een nieuwe southbrige waren de eerste previews nog wat sceptisch, maar deze zijn ongegrond. Voor een overzicht van de specs kijk hier Een overzicht van de verschillen tussen de chipsets: ![]() Voor mensen die in SLI willen draaien zijn de NVIDIA chipsets sowieso 'verplicht', aangezien deze de meeste lanes kunnen bieden. Daarnaast overclocken de nieuwe chipsets erg goed, waardoor ze aantrekkelijk voor games zijn. Persoonlijk hoef ik geen 2/3 x PCIe16x sloten aangezien ik geen fan ben van SLI, dus ik zou voor de 650i Ultra gaan als ik voor NVIDIA zou kiezen. Daarnaast vind ik 4 SATA aansluitingen vrij mager; alleen de 680i SLI heeft er 6. Ik wil zoveel mogelijk SATA gaan gebruiken en met de 3HD's die in mijn computer gaan komen heb ik niet meer genoeg ruimte voor een SATA DVD-ROM en SATA DVD-RW. En wat ik al aangegeven heb: ik wil graag gebruik maken van de Intel Storage Matrix zodat de NVIDIA chipsets voor mij afvallen. Al met al zijn het erg goede chipsets voor gamers en zeker voor mensen die in SLI willen gaan draaien! Voor de volledige review zie 'verplicht leesvoer'. |
Componenten - Geheugen | |
---|---|
Huidige keuze |
|
Alternatieven |
|
Verplicht leesvoer | X-bit labs over het effect van snelheid en timings van het geheugen op de prestaties van de computer. |
Uitleg | Ten eerst wil ik graag opmerken dat geheugen snelheid en timings relatief weinig invloed hebben om de snelheid van het systeem, zolang er minimaal maar PC4200 gebruikt wordt. Het verschil tussen PC4200 en PC6400 bedragen aan de hand van timing over het algemeen minder dan 10%. Maar voor het gevoel als tweaker die alles snel wilt hebben is het verschil tussen PC5300 CL5 en CL4 een wereld van verschil, ondanks dat je dat bijna niet zal merken in de dagelijkse praktijk. Lees sowieso eerste de artikelen bij 'verplicht leesvoer' om een goed beeld te krijgen van geheugen + Core 2 Duo. Na vele reviews en stukken gelezen te hebben over de Core 2 Duo en geheugen kan ik eigenlijk maar tot 1 conclusie komen: alle A-Merken van minimaal PC4200 zijn eigenlijk prima. Ik ben erachter gekomen dat je gewoon naar de prijzen moet kijken die op het moment van bestellen gelden en daar je conclusies aan trekken. Mijn ervaring is dat PC5400 net zo duur is als PC4200 en daardoor gewoon interessanter is. Indien Cas 4 een paar euro meer kost dan Cas 5, dan is dat natuurlijk ook nog wel interessant. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Het draait allemaal om geld. De verschillen in geheugen en prestaties zijn in ieder geval het niet waard om veel geld uit te geven aan sneller geheugen. Het geheugen wordt door de FSB van standaard 1066MHz toch telkens tegengehouden. Mocht je gaan overclocken dan is geheugen van minimaal PC5400 wel aan te raden natuulijk. Ik heb voor Kingston gekozen omdat dat 1 van het goedkoopste A-merk is dat PC6400 Cas 4 voor zo'n aantrekkelijke prijs aanbied. Menig PC5400 Cas 5 is nog duurder. |
Componenten - Videokaart | |
---|---|
Huidige keuze |
|
Alternatieven |
|
Verplicht leesvoer |
|
Uitleg | Videokaarten staan altijd garant voor heerlijke fanboy flame discussies, maar daar trek ik me weinig van aan. Ik wil gewoon een snelle kaart voor zo min mogelijk geld. Ik heb zowel ATI als NVIDIA kaarten gehad Ik heb expres geen merken vermeld omdat dat in mijn ogen vrij pointless is. De meeste kaarten zijn referentiekaarten. Hier en daar zit er dan een betere cooling op, maar over het algemeen kies ik de goedkoopste kaart met de chipset die ik wil hebben. NVIDIA heeft recent ook de 7900GTO uitgegeven, in feite een 7900GTX met alleen een lagere kloksnelheid voor ongeveer de helft van de prijs. Met een kleine moeite is deze naar 7900GTX snelheid te klokken. Deze kaart is daarom verreweg het meest interessante geworden. Niks 7900GT, niks 7950GT, niks 7900GTX, niks X1900XT, maar 7900GTO! Deze kaart is wel in beperkte oplage beschikbaar, dus als je 'm wilt hebben moet je er snel bij zijn. in de tussentijd is deze kaart zo goed als niet meer te verkrijgen. Ik heb op hardwarezone nog een review gevonden van de nieuwe ATI X1950XTX vergeleken met een X1900XTX, X1900XT, 7950GX2 en een 7900GTX. Conclusie: De X1950XTX is sneller dan een 7900GTX, maar de 7950GX2 blijft het snelste met ruime marge. Uiteraard is prijstechnisch de X1950XTX wel interessanter. Ik verwacht in het sub-high end gebied dat de nieuwe X1950XT zeer interessant gaat zijn, maar daar heb ik nog geen benchmarks van kunnen vinden. ![]() ![]() ![]() bron: hardwarezone.com Wat me ook opvalt, is dat de 1900XT de 7900GTX vaak bij blijft, of zelfs inhaalt. Dat maakt de 1900XT uiteraard zeer interessant, waardoor de nieuwe X1950XT zeker interessant moet gaan worden, aangezien deze < 300 euro gaat kosten. Intussen heeft NVIDIA zijn GeForce 8800GTX en 8800GTS aangekondigd. Eerste tests laten zien dat de 8800GTX (snelste variant) 59% sneller is in 3DMark06 en wel tot 92% sneller in sommige games volgens dailytech. Ook valt het energieverbruik mee: idle ongeveer 25% meer dan een X1950XTX en under full load daalt dat tot slechts 4%. Gezien het verschil in prestaties zijn de prestaties per watt nog vrij gunstig. Dat neemt niet weg dat met rond de 130W de kaart veel stroom gebruikt. De kaart heeft 768MB geheugen en gaat rond de 550 tot 600 euro kosten. Voor de SLI mensen: de 8800GTX heeft twee SLI aansluitingen. Mogelijk dat in de toekomst het mogelijk is om 3 kaarten in SLI te zetten. Van de 8800GTS zijn vooralsnog geen benches beschikbaar, maar deze kaart zal allicht een betere verhouding tussen prestaties en prijs hebben dan zijn GTX broertje. Deze keer heeft 640MB aan geheugen en zal mogelijk ook minder stroom verbruiken. De kosten voor dit kaartje komen tussen de 400 en 450 euro te liggen. Denk erom dat de 8800GTX een enorme kaart is en dat in midi-towers er mogelijk problemen kunnen optreden qua ruimte. Arctic cooling heeft overigens nog niks in het assortiment voor de 79xxGT kaarten. Dat is jammer, omdat AC vaak voor veel minder geld dezelfde kwaliteit bied. Er zijn nog wel eens discussies over 256MB op de kaart of 512MB. Aantal MB's zegt bijna niks over de snelheid van de kaart, tenzij er erg grote textures gebruikt worden. Grotere textures en meestal ook betere kwaliteit. Je zal het verschil in snelheid pas zien als de textures niet meer in 256MB passen. De 256MB kaart zal dan aanmerkelijk langzamer worden. Op dit moment is 512MB nog redelijk overkill, maar dat kan snel veranderen. Je moet het natuurlijk wel in perspectief zijn: het heeft helemaal geen nut op op een GF7300 512MB te plaatsen omdat de kaart resoluties en grote textures sowieso niet trekt. Echter op een 7900GTX kan 512MB denk ik best nog wel es nut hebben. Doom 3 op Ultra detail heeft volgens mij bijvoorbeeld baat op 512MB geheugen. Goedkopere kaarten wil ik niet expliciet opnemen hier omdat het over een gamesysteem gaat, maar ik heb begrepen dat een 7600GT van NVIDIA een erg goed prijs/kwaliteit verhouding heeft in de midden segment. En er schijnt een X1900GT aan te komen die ook erg interessant is. Ik vind persoonlijk SLI dan wel Corssfire totaal overbodig. Ik vind het eigenlijk alleen handig als je iets snellers wil dan de snelste single kaart, anders heeft het alleen maar nadelen. De kaarten nemen meer ruimte in in je kast, het stroom verbruik is overdreven hoog, de koeling van de PC moet beter zijn etc etc. Sommige mensen nemen 1 kaart om er later 1 bij de plaatsen, maar ook dat vind ik niet handig. Vaak is een tweede kaart moeilijk meer te krijgen op het moment dat deze nodig is en vaak is er dan al lang weer een single kaart die net zo snel is als 2 oudere kaarten. Alleen mis je dan de nieuwe technieken die waarschijnlijk op de nieuwe kaart aanwezig zijn. |
Componenten - Hardeschijven | |
---|---|
Huidige keuze |
|
Alternatieven | - |
Uitleg | Deze keer geen alternatieven omdat eigenlijk alle schijven wel voldoen. Iedereen heeft zo zijn of haar voorkeur. De ene wil liever wat stiller, de ander wat sneller. Eigenlijk zijn alle schijven een alternatief. Je kiest eigenlijk voornamelijk op de grootte van de schijf. Persoonlijk wil ik geen Maxtors meer, maar er zijn zat mensen die er bij zweren. Ik ben me nog eens gaan verdiepen in het fenomeen 'Intel Matrix RAID' dat beschikbaar is op de ICH8R southbridge (Dus de P5B-E, de P5B Deluxe). Wat ik eruit begrijp is dat je meerdere RAID levels op dezelfde schijven kan hebben. Dat is natuurlijk wel extreem handig! Ik ben nooit echt voorstander geweest van RAID0, omdat mijn data dan niet echt veilig is, maar ik ben ook geen fan van RAID1 omdat me games dan langzamer zijn en ik schijfruimte mis. Maar door bijvoorbeeld 2 x 320GB te nemen kan ik bijvoorbeeld 300GB in RAID0 zetten voor games en dan 170GB in RAID1 (waarbij je dus effectief 170GB kwijt raakt). DAT vind ik zeker wel erg interessant! Op deze manier combineer je het beste van 2 werelden Ik heb graag een kleine raptor voor windows en programma's. Dit scheelt opstarttijd en windows wordt er lekker snel door. Ik vind het altijd zonde om een 200+GB schijf voor windows te gebruiken, omdat ik JUIST windows (en progs) apart wil van de rest. Vandaar dat de 36GB raptor ideaal is. Ik heb daar meer dan genoeg ruimte aan. Echter, ik kan nu voor 100 euro een 74GB raptor krijgen. Uiteraard is dit zo interessant dat ik nu voor de 74GB versie ga. Deze kost me minder dan een 36Gb versie in de winkel! Uiteraard is er nog een grote schijf nodig voor games en documenten. Dit wordt de Seagate van 320GB, omdat dit 1 van de snelste 'gewone' schijven is en een gunstige prijs/kwaliteit/GB verhouding heeft. Voor de echte die-hards onder ons is het natuurlijk altijd mogelijk om meer raptors te gebruiken, bijvoorbeeld 2 150GB raptors in RAID0 voor spellen, maar ik vind dat nogal een overkill en wederom heb ik daar het geld niet voor over. Zolang ik in-game niet merk dat ik een snellere hardeschijf nodig heb, dan heb ik een paar seconden langer wachten voordat een level geladen is er wel voor over! Redenatie Er werd mij gevraagd of het nou werkelijk het geld waard is om een 36GB raptor te nemen en daarnaast een grote schijf, ipv alleen een grote schijf. Ik heb daar uitgebreid antwoord op gegeven en het lijkt me zinnig dit ook in de TS te zetten: OK, ik zal je mijn redenatie nogmaals geven. Maar let op, dit is ALTIJD persoonlijk. De vraag of het echt de moeite en geld waard is kan alleen jij zelf beantwoorden. Ik vind van wel, jij wellicht niet. De eerste redenatie is dat ik het OS (en programma's) het liefst op een aparte harddisk wil hebben staan. Dit heeft verschillende redenen. Windows zal tijdens gebruik veel aangesproken worden en vormt de basis van het systeem. Door dingen te scheiden, zoals het laden van een spel, hoeft de leeskop niet EN dingen van Windows te lezen EN het spel te laden, maar kan dit bijna tegelijk gebeuren. Daarnaast kan de swapfile ook naar een andere fysieke disk. Eigenlijk is de swapfile met 2GB niet nodig, maar toch Ik vind het jammer om een relatief grote schijf te gebruiken voor dit doeleinde, omdat ik aan mijn Raptor van de vorige generatie (ook 36GB) ook meer dan genoeg heb. Zonde van de ruimte om het zo te zeggen. Daarom is de raptor qua grootte een ideale schijf. En ja, de schijf is relatief erg duur, maar absoluut gezien vind ik de kosten nog wel meevallen. Zeker omdat de schijf sneller is en betrouwbaar maakt dat het in mijn ogen het geld waard. Maar ik moet eerlijk zeggen als er een goede snelle 7200rpm schijf van rond de 35 a 40 gig beschikbaar was voor rond de 20 euro (NIEUW!) dan zou ik daar misschien ook wel voor kiezen. Maar als je nu kijkt wat er nieuw nog aan schijven van die grootte te verkrijgen is en wat deze kosten, dan is het alles behalve interessant en is de raptor voor wat meer geld een stuk voordeliger. Samengevat is de voornaamste reden voor de raptor voor mij dat ik het OS op een aparte schijf wil hebben en 36GB een ideale grootte is. De snelheid is mooi meegenomen, maar ik denk in gewoon windows gebruik dat je er niet zoveel van merkt. Windows zal wat sneller opstarten waarschijnlijk. Bij zware taken zoals een virusscan zal het denk ik wel weer een stuk sneller gaan. Daarnaast speelt de zekerheid die de schijf bied een grote rol omdat deze erg betrouwbaar is. Ik vind 100 euro nog te overzien. Wederom: relatief erg duur, maar het heeft veel voordelen. Ik heb meer moeite met het kopen van een 150GB raptor, ookal is dit relatief zelfs goedkoper, dan hebben we het meteen over erg veel geld. Bij grotere raptors dan 36GB denk ik dat het 'betrouwbaar' aspect een belangrijke redenatie moet wezen, want bij grotere schijven wordt RAID0 denk ik vrij snel toch interessanter. Of je moet natuurlijk 2 raptors in RAID0 zetten. Ik kan je verzekeren dat je dat wel gaat merken |
Componenten - Geluid | |
---|---|
Huidige keuze |
|
Alternatieven |
|
Uitleg | Omdat ik toch merk bij onboard geluid dat je sneller ruis krijgt leek het me toch slimmer om een aparte geluidskaart te kopen. Sowieso scheelt het toch dat beetje in het CPU gebruik, hoe klein ook. Wat ik begrepen heb uit reviews is dat een Audigy 2 als zeer goed beschouwd wordt, maar deze zijn helaas bijna niet meer te krijgen. De Audigy 4 is eigenlijk nauwelijks beter dat de 2, maar de prijzen van de Audigy 4 liggen vrij dicht bij het basismodel van de X-Fi, die op papier gewoon een stuk beter is. Ik ga dan ook voor het basis model van de X-Fi, de 'XtremeMusic'. Deze kaart is er al voor rond de 70 euro. Geluidskaarten die goed aangeschreven staan zijn voor zover ik weet de X-Fi en de Audigy 2 ZS van Creative, waarbij naar mijn weten de X-Fi nogal duur gevonden wordt, terwijl de Audigy 2 ZS prima voldoet. Er zullen vast ook nog wel andere kaarten zijn dan de creatives, dus laat ze maar weten |
Componenten - Koeling | |
---|---|
Huidige keuze |
|
Alternatieven |
|
Verplicht leesvoer | |
Uitleg | Qua processorkoeler kan ik snel zijn: die heb ik rechtstreeks uit de best buy guide overgenomen. Aangezien ik een Arctic Cooler 64 Pro op mijn AMD 3000+ heb zitten en daar tevreden mee ben, ga ik ervan uit dat de 7 Pro voor socket 775 ook prima is. Zeker gezien het geld, het ding kost bijna niks! Echter, er zijn voor wat meer geld wel beduidend stillere coolers. Nou is prijs/kwaliteit verhouding van de 7 Pro erg goed, maar voor een tientje meer heb je waarschijnlijk toch een veel betere cooler. Als alternatief is er bijvoorbeeld de 9500 van Zalman. Deze is zover ik weer wel beter dan de Arctic cooling, maar kost ook het veelvoudige. Dat is in mijn ogen niet nodig. De 9500 komt vrij slecht uit de test van Firingsquad (zie test bij 'verplicht leesvoer'), dus deze valt af. Gezien reacties van mensen hier en de review van Firingsquad ga ik waarschijnlijk voor de Scythe Ninja of Infinity. Je hebt dan een extreem sterke, maar meteen ook extreem stille cooler. Verder heb ik me eigenlijk niet zoveel verdiept in processor koelingen. Mijn goede ervaringen met Arctic Cooling en het feit dat het in de Best Buy Guide staat hebben mij al overtuigd. Indien ik voor de Antec P180 kast ga heb ik (de eerste tijd iig) geen extra koeling nodig dankzij de standaard 3 120mm fans. Mocht ik echter voor de Antec Sonata II gaan dan is een Papst 92mm en een 80mm fan niet verkeerd. De 92mm fan is voor de fanduct en is eigenlijk ook verplicht: zonder die fan koelt de kast slechter als de fanduct gebruikt wordt! Op dit moment is het denk ik niet nodig om de videokaart koeler te vervangen. De 8800GTS die op dit moment als voorkeur in mijn lijst staat heeft een dubbelslots cooler. Deze zijn over het algemeen vrij stil. Ik kan later eventueel de koeler nog vervangen, maar vooralsnog ga ik ervan uit dat het niet nodig is. |
Componenten - Optisch | |
---|---|
Huidige keuze |
|
Alternatieven |
|
Uitleg | Ik heb eigenlijk altijd NEC branders gehad, maar vanwege reviews heb ik toch voor de BenQ gekozen. Maar ach, verder maakt het volgens mij allemaal niet zoveel uit. De NEC en de BenQ zijn gunstig geprijst. Plextor heb ik d'r meer voor de sier neergezet omdat deze sneller is dan de andere twee, maar ook meteen een stuk duurder. De samsung werd in de reacties aangeraden. Ik ken ze verder niet, maar normaal gesproken ben ik zeer tevreden over de kwaliteit van Samsung. In de tussentijd is er een mooie silveren NEC brander uitgekomen met SATA aansluiting. Deze gaat het worden omdat dit op alle vlakken past bij de kast en mijn wensen Er komt nog een simpel OEM DVD lezertje bij. Ik kies gewoon de goedkoopste van een goed merk. Ik kwam erachter dan in ieder geval Samsung S-ATA DVD-ROM drives heeft. Het gaat om de Samsung SH-D163C, een zwart model. Het lijkt me absoluut handiger om SATA te gebruiken. Er zijn echter (bij azerty iig) geen zilveren SATA DVD-ROM spelers. Ik ga daar nog even naar zoeken. Tot die tijd blijft de PATA 5800D van NEC staan. Veel meer valt er eigenlijk niet over de optische drives te vertellen |
Definitieve bestelling | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
De bestelling is intussen definitief geworden. De Mystique en de Neo HE komen van Euromaxi, de rest van Azerty.
Het beestje kost bij elkaar 1809,40 euro ex verzenden. Erg netjes als je vergelijkt dat ik in oktober 2006 dit ook betaald zou moeten hebben voor de PC, maar dan exclusief Windows Vista! Omdat ik natuurlijk geen zin heb om 2 weken op onderdelen te gaan wachten heb ik hier en daar wat kleine consessies gedaan.
|
Vragen |
---|
Uiteraard wil ik graag antwoord hebben om een paar vragen, anders was ik dit topic niet begonnen
|
Opmerkingen, links, overige info etc. |
---|
|
Ik dank jullie voor jullie aandacht als je de TS daadwerkelijk gelezen hebt
[ Voor 255% gewijzigd door Luuk1983 op 06-03-2007 14:30 ]
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3