[Algemeen] Belangrijke punten bij Core 2 Duo Gamesysteem

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 5.125 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope, Je hebt Vista voor DX10 nodig... klinkt vreemd maar volgens mij is het toch echt zo.

Het systeem van Luuk is heel stil geloof ik, althans de geselecteerde kast (Antec P180) is de stilste case die er is voor een nog redelijke prijs. Deze zal je waarschijnlijk moeilijk een kamer verderop horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, ik weet dat het geen opsommings topic moet worden, maar ik ben ook bezig met een nieuwe systeem en probeer dus zoveel mogelijk info in te winnen wat het beste is qua prijs/kwaliteit verhouding. Ik denk ook dat mijn lijstje een toevoeging heeft omdat er onderdelen staan die nog helemaal niet besproken zijn!

4Launch
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arctic Processor Koeler F7-PRO Intel € 21.50
Cooler Master Midi Tower Mystique 631 ATX No PSU (zwart) € 82.00
Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 Value € 243.50
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box € 299.50
MSI P965 Platinum iP965, SATA2 RAID, GLAN € 138.50
MSI Videokaart PCI-e GeForce 7900GTO 512MB DDR3 2xDVI/VIVO € 239.00
Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS € 193.00
Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W € 70.50
==================================================================
€ 1287.50

Allereerst even over het MoBo. In dit topic lees ik alleen maar dingen over de Asus P5B of P5W... what about the MSI P965 Neo-F/Platinum? Nu ga ik bijna twijfelen aan dit kaartje :D

Qua videokaart, ik hoor hier niks over de MSI 7900GTO ... terwijl dit gewoon een 7900GTX is met 7900GTX koeler die je dus zo naar GTX performance OC'ed. Lijkt me prijs/kwaliteit technisch gezien zeker 1 van de beste opties op dit moment?

Kast Cooler Master Midi Tower Mystique 631 komt in elke review zeer goed uit de "kast" ;) Dus ook het overwegen waard lijkt me? Hij ziet er ook fraai uit (vind ik).

Dat waren mijn toevoegingen. Ik wil graag RAID0 gaan draaien met m'n 320GB's Seagates. Gaat dit nu echt merkbaar sneller of is het meer als je naar benchmarks kijkt aan de cijfertjes te zien? Anders overweeg ik, wat hier besproken is en een mooi idee is, om inderdaad 1 320GB te laten vallen en dan een WD Raptor 36GB/74GB aan te schaffen voor m'n Windows. Voor zowel veiligheid, snelheid als het idee van een apparte HD voor je windows.

Ik heb nog geen ervaring met de snelheden van RAID(0,1,5 etc), dus misschien dat iemand met wat meer ervaring hier z'n licht op kan schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had even een vraag waarom iedereen voor een C2D E6600 kiest en niet voor een AMD. zelf ben ik ook een beetje aan het rondneuzen om te kijken wat ik precies wil hebben en heb altijd gedacht dat AMD meer game procs waren en intel meer foto bewerking procs. maar goed ik heb dan ook al weer een heeeele lange tijd niets meer aan mijn pc veranderd.

Dus mijn vraag is hoe zit dat nu?
en
Wat zou het AMD alternatief zijn?

Is niet helemaal ontopic misschien daar de titel C2D gamesysteem samenstellen is maar ik vroeg het me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 14:39:
Ik had even een vraag waarom iedereen voor een C2D E6600 kiest en niet voor een AMD. zelf ben ik ook een beetje aan het rondneuzen om te kijken wat ik precies wil hebben en heb altijd gedacht dat AMD meer game procs waren en intel meer foto bewerking procs. maar goed ik heb dan ook al weer een heeeele lange tijd niets meer aan mijn pc veranderd.

en

Is niet helemaal ontopic misschien daar de titel C2D gamesysteem samenstellen is maar ik vroeg het me af.
Ik heb er niet super veel verstand van maar zover ik mij heb laten vertellen kwam intel met de conroe chip uit voor dat AMD uitkwam met de AM2 chip. Die volgens mij als het ware hetzelfde principe hebben. Nu heb ik gelezen dat de AM2 chip zwaar tegenvalt. Waar ik normaal ALTIJD een AMD fan was ben ik nu overgestapt op Conroe :p

http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM2
AnandTech reported that Socket AM2 system performance was 0-7% faster than Socket 939 equivalents with most applications about 2% faster [1][2], despite having over 30% greater memory bandwidth due to DDR2 support. While future samples and the final product may prove to be faster, significant gains are not expected until later revisions take advantage of the surplus bandwidth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 19:21
Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 00:42:
Je hebt DX10 nodig voor Vista zover ik gehoord heb, mja..
Nee, je hebt Vista nodig voor DirectX 10, niet andersom. Je kan in Vista gewoon DirectX 9 spellen/apps draaien.
Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 00:42:
Luuk het systeem dat jij hebt samengesteld, waar zou je die gaan bestellen? En is het een redelijk stil systeem? het brak dat ik nu heb maakt een lawaai dat je 2 kamers verder nog kan horen :S
Azerty.
Als het goed is, is dit een vrij stil systeem. De casefans zijn vrij stille 12cm fans, de CPU cooler is vrij stil en de normaal gesproken vrij luide GPU fan is ook vervangen door een stil exemplaar. De raptor is mogelijk was lawaaig, maar als het goed is word dit door de kast gedempt.
Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 14:39:
Ik had even een vraag waarom iedereen voor een C2D E6600 kiest en niet voor een AMD.
en
AMD heeft niet echt een alternatief mbt gamen en prijs. Hoewel AMD's echt geen slechte processors zijn is de FX-62 (bijna 1000 euro) hetgene wat nog een beetje in de buurt van de E6600 komt. Niet echt interessant wat dat betreft.

Alle andere: bedankt voor de reacties :) Ik zal binnenkort de TS weer eens updaten :)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:30
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 01:09:
Ja dat is het nu juist, het budget.. Lastig lastig. Ik heb nu zo'n 1500 euro te besteden, als ik wil kan ik NU een pc halen die alles heeft om de laatste nieuwe games lekker te kunnen draaien, dat weet ik wel. Maar.. wat als ik nog even wacht, en doorspaar? Geduld heb ik wel, al moet ik nog maanden wachten, ik heb het ervoor over. Is er bijvoorbeeld nieuwe hardware in aantocht die zeer de moeite waard is voor gamers? En is 1500 (of wat dan ook) euro genoeg voor een systeem dat wel een paar jaar mee kan (met misschien af en toe hier en daar een upgrade)?
Ik wil straks niet denken van 'had ik nou maar..', ik wil een mooi systeem dat de mooiste graphics op m'n beeldscherm kan toveren. De 'ultieme game ervaring' zeg maar, *zwijmel*. :+
Wat wil je hebben, meot er een monitor bij die prijs zitten? kijk eens in andere topics met ongeveer dezelfde budgets...

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik ongeveer dit systeem samen stel bij PC Megastore kom ik zelf op dit:
Product(en) Totaal
(MOBO) Asus P5B Deluxe €174,50
(Processor) Intel Core 2 Duo Conroe E6600 2,40GHz 4Mb 775 €307,95
(Memory) Corsair 2048MB DDR2 Matched Pair PC6400 CL5 €345,00
(GFX) MSI 256MB NX7900GT PCI-E €295,00
(Casing) Antec Performance P180 €132,50
(PSU) OCZ Modstream 520W ATX/BTX €86,50
(HDD) 2x Samsung 200Gb SATA II 8Mb €145,00
(Soundcard) Trust SC-5250 5.1 Expert Optical €26,00
(VGA cooler) Zalman VF900-Cu €39,00
(Processor cooler) Zalman CNPS9500-AT €50,00
(DVD Burn) NEC AD-7173 zilver €35,00
(Floppy) 1.44Mb Floppy Disk Drive Zilver €14,50

Assembing hardware
€37,50
+€15,00

Acer 19" AL1951Cs €298,95

Sub-total: €2.002,40
Zover ik gezien heb moet dit mogelijk zijn om 2x HDD met RAID0 te hebben?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2006 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:17
Wat in bak aan info, dank:) kan ik ook verder mn systeem samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Checkpoint 4: alle reacties tot hier aan verwerkt :)

Nog stukje over verschil 965/975 toegevoegd bij moederborden, MSI 965P Neo-F/Platinum toegevoegd bij moederborden.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 13:34
wat een startpost zeg!
maar 'budget onbeperkt' komt zo vreemd over als je dan bij veel onderdelen zegt dat je het wel mooi en leuk vind maar te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
densoN schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 15:39:
wat een startpost zeg!
maar 'budget onbeperkt' komt zo vreemd over als je dan bij veel onderdelen zegt dat je het wel mooi en leuk vind maar te duur.
Het budget is in principe 'onbeperkt', maar ik vind een goede prijs/kwaliteit verhouding best belangrijk. Ik heb geen behoefte om zo snel mogelijk van me geld af te zijn. Ik ben dus niet van plan om zomaar het snelste van het snelste bij elkaar te gooien. Daarbij kan ik moeilijk geld uitgeven aan dingen die ik niet echt nuttig vind. En ondanks het 'onbeperkte' budget denk ik dat 1500 euro een mooie richtlijn is voor een goed systeempje.

LIJKT me toch vrij duidelijk, niet? ;) Kijk, de snelste videokaart bijvoorbeeld is in verhouding gewoon mega duur en schrijft verschrikkelijk hard af. Daar heb ik het geld niet voor over. Ik wil nog steeds een goede prijs/kwaliteit verhouding leveren. Als ik 100 euro bij een videokaart van 300 euro moet leggen voor 5% prestatiewinst, dan hoeft dat van mij ook niet. Vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een verwonderpuntje:
Er wordt de hele tijd maar 1 videokaart gebruikt is het misschien niet beter om ipv 1 X1950XTX
2 X1900GT's (in/met crossfire (toch??) of is dit nou SLI?)te gebuiken deze zijn ongeveer 250 e per stuk. maar maakt het dan ook nog uit of je 16 bus of 32 bus hebt (ofzoiets...) ook heb ik in een vrij uurtje het systeem in de TS (alle 1ste keuzen behalve dus de videokaart) bij elkaar gemikt en 8-10-06 zou dat systeem bij salland of azerty respectievelijk 1533e of 1602e gekost hebben. mix je deze twee een beetje door elkaar dan kom je op 1514e uit.

PS: ik wil wel resoluties van 1600x1200 kunnen draaien met alle eyecandy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

x1900gt is er al vanaf 189 euro bij Azerty. Dus dan kom je op ongeveer €375 uit.

Review.
Ziet er zo niet echt interessant uit vind ik...

Dat is trouwens CrossFire ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hello, hier de nieuweling weer O-)

Ik vraag me af he, hoe jullie in godsnaam een mobo kunnen kiezen in dat gigabos van mobo's. Ok, Core 2 Duo (ik ga ook voor E6600) heeft een bepaald socket dus er vallen een hoop af, maar hoe kies ik nou een mobo die goed bij mijn eisen past? En de volgende stap: werkgeheugen! Ok, ik wil graag 2 latjes van 1 gig en ik ken een paar merken -die dan goed zouden zijn- maar dan houdt het ook op..
Daarbij leek het me heel leuk en tevens leerzaam om het hele systeem zelf in elkaar te zetten. Is dit een beetje te doen, hoe moeilijk kan het zijn? Het enthousiasme en de interesse heb ik iig al ;). Wie helpt me op weg?

(ja tis de eerste pc die ik samenstel, kun je het merken? 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
Zo nu ga ik iets doen wat mij in het begin ook een keer is verteld:
Welkom!
Tja je moet ergens beginnen te vragen he..

Tips:
  • Klik op deze link: Harde waren--> Harde waren
  • Deze is onderverdeel in aantal sub-onderwerpen (Processors, Mobo's & Geheugen / Videoplanken & Beeldkanonnen / Opslagmedia & I/O Controllers / Complete Systemen & Laptop)
  • Lees hiervan de FAQ & de Beleid/Policy's eerst! Hierin staat heel veel info waar je je aan moet houden anders gaat het Topic Dicht(!).
  • Gebruik de search (in dit forum en op het web) om antwoord op je vragen te krijgen.
Succes, maar moet lukken toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
OK een vriend van mij heeft ongeveer hetzelfde systeem gehaald wat ik in mijn gedachte had (dus de onderdelen bij de voorkeuren), maar heeft daar een aantal problemen mee.

Eerst even de definitieve config die hij gekozen heeft:
  • Antec Sonate II, dus moet 450W Antec voeding
  • ASUS P5B, dus niet deluxe
  • Core 2 Duo E6600
  • Corsair PC6400 Cas 5, 2 x 1024MB
  • Saphire X1900XT
  • Western Digital Raptor 36GB (ADFD)
  • Seagate 320GB 7200.10
Overige onderdelen lijken me niet zo relevant.

De problemen:
  • Temperatuur:

De temperatuur is idle rond de 45 graden, met een potje gamen gaat het richting de 60. Dit is met een arctic Freezer 7 Pro. Volgens mij is dat te hoog? Het kunnen natuurlijk ook gare sensoren zijn. Wat ik heb begrepen hadden de eerste batches soms een slechte heatsink op de CPU, maar bij die CPU's was de temperatuur veel hoger. Ga in ieder geval nog proberen op de cooler er opnieuw op te zetten, met nieuwe koelpasta.
  • [br]
  • Memtest errors

Na lang testen (pass of 30) komen er toch 89 errors boven water. Weet iemand of er een memory compatibiliteit probleem zich zou kunnen voordoen? Ik dacht dat Corsair het toch prima zou doen! De voeding lijkt me meer dan prima. Ik zal nog eens tegen hem zeggen dat hij de voltages es in de gate moet houden. We gaan ook de modules apart testen om te kijken of misschien 1 van de 2 niet goed is.
Een aantal opmerkingen:
  • Niks is overgeclocked
  • De kast heeft 2 120mm fans die voor een airflow in de kast zorgen (1 in de front die naar achter blaast, 1 in de rear die naar buiten blaast). Alle fans draaien de GOEDE kant op. We maken geen gebruik van de fanduct die bij de Sonata II hoort aangezien dit niet samengaat met de Arctic Freezer.
  • Wat ik al zei: het KAN de voeding zijn, maar dat is toch wel een kleine kans
  • We hebben de laatste BIOS erop gezet.
Ik hoop dat jullie nog ideeen hebben of uitsluitsel over het 1 of andere kunnen geven. Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Een geweldig artikel met zeer uitgebreide tests over het effect van geheugensnelheden en timings uitgevoerd door X-Bit labs:

http://www.xbitlabs.com/a...e2duo-memory-guide_6.html

Ik heb deze ook toegevoegd aan de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 09:56
Ben je zeker dat de gewone "Asus P5B Deluxe" een slot heeft voor een speciale WiFi insteekkaart? :?
In de specs wordt dit namelijk niet vermeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-02 14:43
Luuk1983 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 11:15:
OK een vriend van mij heeft ongeveer hetzelfde systeem gehaald wat ik in mijn gedachte had (dus de onderdelen bij de voorkeuren), maar heeft daar een aantal problemen mee.

Eerst even de definitieve config die hij gekozen heeft:
  • Antec Sonate II, dus moet 450W Antec voeding
  • ASUS P5B, dus niet deluxe
  • Core 2 Duo E6600
  • Corsair PC6400 Cas 5, 2 x 1024MB
  • Saphire X1900XT
  • Western Digital Raptor 36GB (ADFD)
  • Seagate 320GB 7200.10
Overige onderdelen lijken me niet zo relevant.

De problemen:
  • Temperatuur:

De temperatuur is idle rond de 45 graden, met een potje gamen gaat het richting de 60. Dit is met een arctic Freezer 7 Pro. Volgens mij is dat te hoog? Het kunnen natuurlijk ook gare sensoren zijn. Wat ik heb begrepen hadden de eerste batches soms een slechte heatsink op de CPU, maar bij die CPU's was de temperatuur veel hoger. Ga in ieder geval nog proberen op de cooler er opnieuw op te zetten, met nieuwe koelpasta.
  • [br]
  • Memtest errors

Na lang testen (pass of 30) komen er toch 89 errors boven water. Weet iemand of er een memory compatibiliteit probleem zich zou kunnen voordoen? Ik dacht dat Corsair het toch prima zou doen! De voeding lijkt me meer dan prima. Ik zal nog eens tegen hem zeggen dat hij de voltages es in de gate moet houden. We gaan ook de modules apart testen om te kijken of misschien 1 van de 2 niet goed is.
Een aantal opmerkingen:
  • Niks is overgeclocked
  • De kast heeft 2 120mm fans die voor een airflow in de kast zorgen (1 in de front die naar achter blaast, 1 in de rear die naar buiten blaast). Alle fans draaien de GOEDE kant op. We maken geen gebruik van de fanduct die bij de Sonata II hoort aangezien dit niet samengaat met de Arctic Freezer.
  • Wat ik al zei: het KAN de voeding zijn, maar dat is toch wel een kleine kans
  • We hebben de laatste BIOS erop gezet.
Ik hoop dat jullie nog ideeen hebben of uitsluitsel over het 1 of andere kunnen geven. Alvast bedankt voor de moeite!
Luuk,

Op het moederbord worden daar in kleuren de geheugen banken aangegeven? Bijvoorbeeld: 1 blauw en 2 gele? Zo ja, zet de DIMM's eens in het zelfde kleur slot. ASUS heeft nog wel eens van die rare keuren wat geheugen betreft. Zelf mee gemaakt.

Wat betreft je warmte probleem zou ik zeker de koeler er eens met nieuwe coolpasta opnieuw op zetten. Kan me namelijk niet voorstellen dat de PC zo warm moet worden in idle stand. Zeker niet met de airflow zoals je beschrijft.

suc6.

P.S. Misschien nog leuke site voor bij het behuizingen stuk er bij te zetten: www.caseking.de Op deze site zie je bijna alle kasten en merken van wat er op dit moment te krijgen is. Handig voor als je door de behuizingen het "behuizingen"bos niet meer ziet.

[ Voor 4% gewijzigd door TimTie op 16-10-2006 23:00 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 00:03
Mooie post en erg herkenbaar. Ben ik toch niet de enige die graag het snelste van het moment wilt. En vrijwel wel alle voors en tegens uitzoek. En tig reviews lees voordat ik de juiste keuze maak voor mijn systeem, hoe ik het graag wil. Op een kant en klaar systeem valt altijd wel wat aan te merken. Maar goed ik dwaal ff af. Mooi systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein vraagje, is nu eigenlijk wel verstandig om een (game)pc aan te schaffen, als je kijkt naar DirectX 10 die straks komt (hoe lang gaat dat nog duren eigenlijk?). Koop ik een dikke pc en is ie in no-time al niet meer compatible met de nieuwe games.. Of zal dat niet zo snel gaan?

Ik heb het volgende bedacht: ik koop nu een ATi x1900xt om alles nog lekker soepel te laten draaien, en straks als de DirectX 10 kaarten komen, koop ik (als de storm weer is gaan liggen) wel zo'n beesje. Goed plan? Of kan ik voorlopig ook nog wel met een (nog) goedkopere kaart dan de x1900xt uit de voeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luuk1983 schreef op maandag 25 september 2006 @ 13:14:
Op het moment wacht ik nog eventjes af. Ik hou alles goed in de gate, maar ik wacht even op de eerste directX 10 kaart, of liever gezegd een eerste paar goede reviews. Daarbij gaat het me niet meteen om DX10, maar of de DX9 performance nog verbeterd. Hopelijk wordt geheugen in de tussentijd dan ook nog wat goedkoper.

Ik weet ook wel dat je altijd kan blijven wachten, maar ik denk dat het op het moment toch nog wel de moeite waard is. In de tussentijd zal ik dit topic gewoon nog proberen bij te houden en eventuele nieuwe bevindingen toevoegen. Daarnaast kan ik dan nog even nieuwere bios versies van moederborden afwachten en hoe compatibiliteit zich ontwikkeld, aangezien geheugen compatibiliteit nog niet altijd even goed is.

Waarschijnlijk zal mijn PC niet drastisch gaan afwijken, of ik 'm nu of over 4 maanden koop. Vista komt er uiteindelijk toch wel op, daar hoef ik niet perse op te wachten. Maar vooral op grafisch gebied is het even afwachten, net als qua prijzen op geheugengebied.

Maar ach, voor hetzelfde geld krijg ik over een paar weken jeuk en dan staat de postbode binnen de kortste keren voor de deur :)

Overigens is dit topic ook voor een vriend van mij die graag een dik spelsysteem wilde hebben. Maar ja, aangezien ik hem aanraad wat ik zelf ook zou kopen komt zijn systeem erg overeen met mijn voorkeuren. Hij heeft zijn systeem ondertussen besteld en is voor de Sonata II gegaan, die ik dus niet echt mooi vind. Hij kwam echter van een slechter systeem (Athlon XP 2500+, 1GB, 9800Pro af dan ik (P4 3.2GHz, 2GB, 6800GT), dus ik kan eventueel nog wel even doen met mijn huidige systeem.
Allereerst zeer mooie topicstart, mijn complimenten. Ik denk er zo'n 95% hetzelfde over na als jij (zowel setup als toekomstige hardware). :)

Ik ben ook van plan nog te wachten op DX10 kaarten, waarschijnlijk ga ik een nieuw systeem kopen rond januari/februari. Dan hoop ik dat DX10 en vista al een tijdje uit zijn.

Daarom heb ik nog niet zozeer gekeken naar verschillende voedingen, mogelijk dat ik dus ook nog voor SLI setup ga (kost veel meer watt). Ik kan dat nu gewoon nog niet zeggen. Wel weet ik dat ik voor een modulair systeem zal gaan. Ik houd van wat netheid en overzicht in een kast. Het is niet fijn met allemaal kabels door mekaar iets te moeten aanpassen.

Kwa kast had ik in eerste instantie de CM830 stacker in gedachte. Deze valt echter te ver buiten mijn "budget", eerder gezegt grens voor de kast zelf. Ik zal dan ook zeker overwegen de P180 te nemen sinds ik dit topic heb gevonden.

De E6600 processor ben ik je het helemaal mee eens. Het moederbord zal waarschijnlijk iets anders zijn dan jouwe maar dit is gewoon een persoonlijke keus. Vooral omdat de P5B Deluxe Wifi 2x gigabit aansluiting heeft, dit is handig om een 2e pc op mijn kamer met internet/netwerk te voorzien. Ook op lan-party's zal deze misschien van pas komen, de wifi module zal ik daar eventueel nodig hebben voor 'emergency' internet.

Geheugen ben ik zelf ook niet zo zeker over. Ik heb zelf (nog) geen ervaring met overclocken, 'misschien' is meestal toch weer niet bij mij. Mijn eerste keus zal daarom ook waarschijnlijk een PC5300 worden omdat deze niet al te duur is en 'een beetje' mee overclockt kan worden. Het moederbord beschikt overigens ook over een Turbo NOS functie! (=Non-Delay Overclocking System). Dit houdt in dat je je FSB* met 3 tot 20% automatisch kan laten overclocken alleen zodra het nodig is. Dus als je bijvoorbeeld een game draait die je hele CPU belast zal deze overclock uitgevoerd worden en zodra je het spel afsluit zal het terug klokken op standaard snelheid.
* = Ik weet niet 100% zeker of dat de goede benaming is.

De harde schijven dacht ik precies hetzelfde over (wel beide met 16MB cache, staat overigens niet aangegeven maar is ook niet super belangrijk). Ik vindt het persoonlijk ook fijner het OS en kleine apps op een snelle, kleine harde schijf te zetten.

Ik heb zelf nog nooit een echte geluidskaart in mijn pc gehad, meestal onboard. Verder heb ik ook gewoon 'goedkope' speakers en niet erg veel behoefte aan een geavanceerd surround zoveel x zoveel systeem (vooral vanwege prijs, merkbaarheid en ruimte gebrek).

Kwa koeling zal ik nog wat review's en topics moeten lezen. Ik wil voor een stil systeempje gaan, maar deze mag zeker niet zomaar midden in de game uitvallen. De Arctic Cooling Freezer 7 Pro staat geloof ik ook in de best buy guide, en komt zeer goed uit de tests. Ze hebben het ook over een heat pipe die op de P5B zit. Houd dit in dat je geen andere koeler er meer op hoeft te zetten of wat is het voordig, kan iemand mij hierover wat voorlichting geven?

P.S. Momenteel heb ik ongeveer hetzelfde systeem als jouw (inmiddels 3,3 jaar oud). Ik heb alleen brakke videokaart. Dit is vrij jammer omdat ik de nieuwste games niet op high kan spelen en daar wel behoefte aan heb. Vandaar dat ik mijn toekomstige systeem ook niet pas over 4+ maanden wil kopen.

Ik heb dit nette topic even toegevoegd aan mijn bookmarks, er staan een hoop waardevolle links en informatie in voor mij.

Dit was dus zo ongeveer mijn plan en idee hoe ik er tegen aankijk. Mocht het iemand boeien. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
r00t schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 21:33:
Ben je zeker dat de gewone "Asus P5B Deluxe" een slot heeft voor een speciale WiFi insteekkaart? :?
In de specs wordt dit namelijk niet vermeld...
Volgens mij inderdaad niet. Ik was in die veronderstelling.
TimTie schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 22:35:
Op het moederbord worden daar in kleuren de geheugen banken aangegeven? Bijvoorbeeld: 1 blauw en 2 gele? Zo ja, zet de DIMM's eens in het zelfde kleur slot. ASUS heeft nog wel eens van die rare keuren wat geheugen betreft. Zelf mee gemaakt.
De DIMMS staat uiteraard in dezelfde gekleurde sloten ten behoeve van dual channel. Ze zitten nu allebei in de gele, we zouden nog kunnen proberen om bank 2 en 4 (zwarte) te gebruiken.
Wat betreft je warmte probleem zou ik zeker de koeler er eens met nieuwe coolpasta opnieuw op zetten. Kan me namelijk niet voorstellen dat de PC zo warm moet worden in idle stand. Zeker niet met de airflow zoals je beschrijft.
Ik denk dat dat inderdaad een goed idee is.
P.S. Misschien nog leuke site voor bij het behuizingen stuk er bij te zetten: www.caseking.de Op deze site zie je bijna alle kasten en merken van wat er op dit moment te krijgen is. Handig voor als je door de behuizingen het "behuizingen"bos niet meer ziet.
Done! Dank je! Die link is zeker interessant!
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 23:43:
Klein vraagje, is nu eigenlijk wel verstandig om een (game)pc aan te schaffen, als je kijkt naar DirectX 10 die straks komt (hoe lang gaat dat nog duren eigenlijk?). Koop ik een dikke pc en is ie in no-time al niet meer compatible met de nieuwe games.. Of zal dat niet zo snel gaan?

Ik heb het volgende bedacht: ik koop nu een ATi x1900xt om alles nog lekker soepel te laten draaien, en straks als de DirectX 10 kaarten komen, koop ik (als de storm weer is gaan liggen) wel zo'n beesje. Goed plan? Of kan ik voorlopig ook nog wel met een (nog) goedkopere kaart dan de x1900xt uit de voeten?
Het zal allemaal niet zo snel gaan. De vraag die je jezelf moet stellen, is of je graag bij de top van de technology wil lopen. Koop je nu een 1900XT dan heb je denk ik een prima kaart voor relatief weinig geld. Daar kan je zeker een jaar tot 2 jaar mee doen. Tegen die tijd zal Vista wat stabieler zijn en DirectX 10 een belangrijk voordeel in spellen hebben.

Echter, binnen een maand of 2 komen de eerste DirectX 10 kaarten uit. Flightsimulator X zal daar gebruik van maken als je Vista hebt. Dus vind je dat belangrijk, dan kan je beter even wachten of toch een (tijdelijke) goedkopere kaart halen.

@*geanonimiseerd*: Uiteraard zijn we geinteresseerd in je mening. Hoewel je verhaaltje niks toevoegd wat in de TS gebruikt kan worden, is het zeker wel goed om te weten waarom mensen bepaalde keuzes maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk1983 op 17-10-2006 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik weer,

Ik heb een lijstje gemaakt met hardware die me wel aanspreekt. Allereerst: m'n budget is inmiddels zo'n 1600-1700 euro. Daarvoor wil ik dus een compleet systeem. Ik kom voorlopig op het volgende:

Intel Core 2 Duo E6600

Moet ik gewoon hebben, ik hou van lekker snel.

Asus P5B
Hoor ik goede verhalen over, degelijk mobo. Of is er beter/goedkoper te krijgen?

ATi x1900xt
Een aardige kaart, dacht ik zo, ik pak straks (over een jaar) wel groot uit met een DX10 kaart.

Antec P180
Prachtige kast, er is werkelijk niets dat erop lijkt! wel duur.. misschien toch maar de Sonata 2? die heeft ook meteen voeding, hmm..

Samsung 940BF 19"
Samsung heeft imo de mooiste schermen, ook qua uiterlijk.

Logitech G5 muis
I think I'm in love! O+

Logitech G15 toetsenbord
Weer zo'n gadget die ik gewoon moet hebben!

Creative T20 Gigaworks
Mooi geluid, mooi design, ik heb geen behoefte aan 5.1 surround :).

Wat dus nog overblijft is de dvd-rw (is op zich niet zo moeilijk, gewoon een simpel NECje, weet nog geen type), ram (liefst 2 GB), voeding (hoeveel Watt zal ik nodig hebben?) en de hdd (tussen 200-300 gb, misschien gedeeld door 2 schijven?). Hier heb ik het minst verstand van. Misschien hebben jullie wat ideeen, iets wat binnen m'n budget valt en ook nog eens goed presteert?

Volgens mij zit ik dan net over de 1700 euro heen, wat op zich geen ramp is..
(ik kan wat randapparatuur (waaronder muis en tobo) kopen met korting, waar ik werk. Geen schokkende bedragen though..)

Suggesties voor evt. alternatieven zijn natuurlijk altijd welkom! Zolang het maar ongeveer binnen het budget blijft, maar dat begrijpen jullie.

Alvast bedankt, kan niet wachten tot de replies binnenkomen :9

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2006 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Let op!

Laten we opletten dat dit niet een opsommingstopic gaat worden van wat mensen besteld hebben zonder degelijke onderbouwing. Ook opmerkingen over levertijden voegt waarschijnlijk weinig toe aan het topic. Opsommingen moeten voorzien zijn van een onderbouwing waarom er voor een bepaald type/merk gekozen is, wat eventuele alternatieven zijn en waarom deze afgevallen zijn. Ervaringen en suggesties voor onderdelen zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Kortom: zorg ervoor dat als je een lijst opsomt dat het een meerwaarde heeft voor het topic.

Ik bedoel dat niet kwaad, maar ik wil het echt niet hebben dat iedereen gaat opsommen wat ze willen gaan bestellen, tenzij ze een degelijke afweging hebben waarom ze bepaalde onderdelen/merken gekozen hebben ten opzichte van andere onderdelen. Je post toont niet wat voor inzet je zelf gedaan hebt, welke afwegingen je gemaakt hebt en waarom je voor een bepaald merk gekozen hebt. Of in ieder geval, niet bij elk onderdeel. Ik heb op dit moment niet het gevoel dat je post werkelijk wat toevoegd aan het topic.

Een heleboel vragen die je hebt kan je prima zelf beantwoorden, worden beantwoord in de topic start of kan je zelf opzoeken aan de hand van andere topics en/of de topic start.

Even kort een paar voorbeelden van wat ik bedoel, zodat we geen misverstanden krijgen:
  • Asus P5B Hoor ik goede verhalen over, degelijk mobo. Of is er beter/goedkoper te krijgen?

Dat kan je prima zelf opzoeken aan de hand van de suggesties in de TS, google en andere topics op GOT. Zoek maar es op 'conroe moederbord' bijvoorbeeld. En mocht je nog moederborden tegen komen die we nog niet besproken hier hebben, laat het weten!
  • [br]
  • ATi x1900xt Een aardige kaart, dacht ik zo, ik pak straks (over een jaar) wel groot uit met een DX10 kaart.

Zeker een aardige kaart! Ik ben meer benieuwd naar de afweging voor een X1900XT, waarom geen 7950GT, waarom geen X1950XT noem maar op. Had je nog alternatieven in gedachte? En waarom vielen die af?
  • [br]
  • hdd (tussen 200-300 gb, misschien gedeeld door 2 schijven?). Hier heb ik het minst verstand van. Misschien hebben jullie wat ideeen, iets wat binnen m'n budget valt en ook nog eens goed presteert?

Er staan verschillende schijven genoemt incl afweging in de TS, daarnaast kan je review lezen. Hoe je je schijven moet indelen valt nogal buiten de scoop van dit topic en is daarom niet 'gewenst' (klinkt nogal zwaar, dat is het niet hoor, maar ik heb er even geen ander woord voor!)
Zo voeg je wat toe aan het topic, terwijl je toch gewoon de mening van andere kan vragen :) 't is een kwestie van geven en nemen!

Dus graag je post heel wat uitbreiden en zelf wat research doen. maar nogmaals, ik bedoel het niet kwaad, ik bedoel het als constructieve feedback :)

[ Voor 46% gewijzigd door Luuk1983 op 18-10-2006 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 15:32
misschien ff een stomme vraag, maar kan directX 10 niet softwarematig gedaan worden..?

ik zit dus te twijfelen voor mijn eigen pc, zo een beetje zoals jullie, alleen met een 7900GT.. evt. wil ik deze in SLI.. maar wat is nu wijsheid..?

van kast ben ik ook nog niet uit.. zoveel keuze, en alles is nét niet wat ik zoek...

en halen jullie de stock cooler van jullie videokaart af zodra jullie em gekocht hebben..? ik heb het 1 keer gedaan, met succes, maar ben er toch wel een beetje huiverig voor...

/edit is het trouwens momenteel nog goed mogelijk om watercooling te hebben..? ik denk dan aan VGA+CPU..? intern wil ik dit dan hebben.. had eerst de reserator 1, en de 1+, maar met lan-parties is het een ramp..

/edit 2 , en als het ff kan, 2 videokaarten in SLI

[ Voor 20% gewijzigd door BootVluchteling op 18-10-2006 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Zoals gezegd; ik ben ook aan het nadenken over een conroe systeem. Groot twijfelpunt voor mij is nog steeds de chipset: 965 vs 975.

De 975 is dus een oudere chipset dan de 965, maar de 975 zou daarentegen wel sneller/beter moeten zijn. Al zou het snelheids verschil tussen de 965 en 975 niet zo groot moeten zijn. Bovendien zijn de 975 moederborden flink wat duurder, dacht ik. Ik heb inmiddels ook veel artikeltjes gelezen over conroe systemen, en de ene keer wordt er voor een 965 chipset gekozen, de andere keer voor een 975. Kortom, volgens mij is er niet één duidelijke "ultieme / ideale" chipset voor de conroe. Helemaal aangezien de nforce intel chipsets nogal op zich laten wachten en alleen dfi een moederbord gaat maken op basis van de Ati RD600 chipset.

Wat ik me vooral afvraag, hoe groot is het eventuele snelheids verschil tussen de 965 en 975. Gaat het hier om een enkele fps meer in een game ofzo? Of is de eventuele extra snelheid van de 975 vooral meer van belang bij overklokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fingerhead
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-03 17:41
dit is mijn nieuw systeempje heb hem net 3 weken ofzo super relaxed dingetje. (en krachtig)

Proc E6600 Core2Duo @2.4GHz
mb MSI Platinum (weet niet precies welke)(binnenkort nieuwe heb teveel geld)
Asus GF7900GT 256mb binnenkort toch nieuwe (heb geld teveel)
2 gig aan 5300 hoef niet te overclocken
Samsung 940BF natuurlijk dees perfect mooi scherm
G5 muis perfect ding kan hem amper loslaten
G15 keyboard prachtig mooi keyboard met vette lampjes en handig LCD scherm (net mp3 speler)
Coolermaster Centurion vet gave look met vette LED lampjes erin (past bij het keyboard :P)
480 watt Voeding Xilence (hoor geen ene tering)
NEC3550 perfect ding brand lekker door
Liteon DVD speler gewoon normaal
Z-5500 OMFG de buurvrouw is gestorven ><
320HD 16mb 7200rpm Leest maar 127 gig :P (nog niet opgelost)

Intel Core i7 2600k @ 3.4GHz # Asus Sabertooth P67 # GeForce EVGA 8800GTX 768mb # 8gb Corsair Vengeance # 250gb SSD # 2x Samsung SyncMaster 940BF # Logitech G15 // G5 # Coolermaster iGreen power 500w # Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
fingerhead schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:01:
dit is mijn nieuw systeempje heb hem net 3 weken ofzo super relaxed dingetje. (en krachtig)

Proc E6600 Core2Duo @2.4GHz
mb MSI Platinum (weet niet precies welke)(binnenkort nieuwe heb teveel geld)
Asus GF7900GT 256mb binnenkort toch nieuwe (heb geld teveel)
2 gig aan 5300 hoef niet te overclocken
Samsung 940BF natuurlijk dees perfect mooi scherm
G5 muis perfect ding kan hem amper loslaten
G15 keyboard prachtig mooi keyboard met vette lampjes en handig LCD scherm (net mp3 speler)
Coolermaster Centurion vet gave look met vette LED lampjes erin (past bij het keyboard :P)
480 watt Voeding Xilence (hoor geen ene tering)
NEC3550 perfect ding brand lekker door
Liteon DVD speler gewoon normaal
Z-5500 OMFG de buurvrouw is gestorven ><
320HD 16mb 7200rpm Leest maar 127 gig :P (nog niet opgelost)
Let op!

Laten we opletten dat dit niet een opsommingstopic gaat worden van wat mensen besteld hebben zonder degelijke onderbouwing. Ook opmerkingen over levertijden voegt waarschijnlijk weinig toe aan het topic. Opsommingen moeten voorzien zijn van een onderbouwing waarom er voor een bepaald type/merk gekozen is, wat eventuele alternatieven zijn en waarom deze afgevallen zijn. Ervaringen en suggesties voor onderdelen zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Kortom: zorg ervoor dat als je een lijst opsomt dat het een meerwaarde heeft voor het topic.

Mensen let hier AUB op!
Heb je overigens minimaal SP1 geinstalleerd? Als je geen SP1 hebt dan worden schijven > 137GB gedetecteerd als 137GB.
Homer.J schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 13:34:
Wat ik me vooral afvraag, hoe groot is het eventuele snelheids verschil tussen de 965 en 975. Gaat het hier om een enkele fps meer in een game ofzo? Of is de eventuele extra snelheid van de 975 vooral meer van belang bij overklokken?
Alles wat ik tot nu toe gelezen heb duid erop dat het verschil tussen de 965 en 975 verwaarloosbaar is. De 975 zou iets strakker qua geheugentimings werken, maar we praten echt over een paar procent max.

Het grootste verschil zit 'm in support voor crossfire. Hoewel het mogelijk is crossfire te draaien op de 965 chipset is deze opstelling verre van ideaal. (Zie topic start).

Mocht je geen crossfire willen draaien, dan is de 965 denk ik (gezien de prijs) beter gerechtvaardigd. Wil je alles uit de kast halen en heb je het geld ervoor over of evt crossfire willen draaien, dan is de 975 een betere optie.

De 975 heeft echter wel een wat oudere ICH7 south bridge. De 965 heeft de ICH8 southbridge. Wat het verschil precies is weet ik niet, maar dat zal je allicht wel ergens kunnen vinden. Ik kan me iig niet voorstellen dat de ICH8 slechter zou zijn de de ICH7.

[ Voor 29% gewijzigd door Luuk1983 op 18-10-2006 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:12

KhaZ

Alfa Romeo

Hierbij even een reactie op de startpost en dus op het systeem v/d TS: je maakt een gamesysteem, maar zónder geluidskaart? Ik weet niet of je goed bent in games, maar als je meer de pro kant op gaat, is een goede geluidskaart on-ontbeerlijk!

Zit zelf regelmatig te spelen in een clan, en dan spectate je uiteraard af en toe, en dan horen die lui de vijanden niet, die ik prima hoor. Als ik dan vraag > hoorde je 'm niet? Is it antwoord nee.. En het is niet omdat ze slecht zijn, maar door geen of een brakke geluidskaart.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2024
Waarom kiezen sommige mensen voor de Samsung 940BF en niet voor de 931BF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
KhaZ schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:26:
Hierbij even een reactie op de startpost en dus op het systeem v/d TS: je maakt een gamesysteem, maar zónder geluidskaart? Ik weet niet of je goed bent in games, maar als je meer de pro kant op gaat, is een goede geluidskaart on-ontbeerlijk!

Zit zelf regelmatig te spelen in een clan, en dan spectate je uiteraard af en toe, en dan horen die lui de vijanden niet, die ik prima hoor. Als ik dan vraag > hoorde je 'm niet? Is it antwoord nee.. En het is niet omdat ze slecht zijn, maar door geen of een brakke geluidskaart.
Prima opmerking. Ik zal binnenkort een stuk toevoegen over geluidskaarten.

Persoonlijk heb ik het idee dat onboard geluidschips steeds beter worden en dat de impact op het CPU gebruik minimaal is met de moderne sterke CPU's. Ik was me er niet van bewust dat er daadwerkelijk nog verschil kon zitten in hoe en vooral of je dingen hoort.

Vaak ligt dat volgens mij meer aan de gebruikte speakers/hoofdtelefoon.

Zou je zelf een paar suggesties kunnen doen van wat jij goede geluidskaarten vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rambo

wat is het voordeel van de 931BF? ten opzichte van de 940BF?

die Creative Soundblaster X-Fi Fatal1ty geluidskaart is wss wel een goeie :)
Kost alleen wel 200E...

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2006 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*Luuk's reactie op mijn 'slimme' actie* ;)
Sorry, eigenlijk heb je helemaal gelijk! Ik vergeet gewoon door mn enthousiasme om me aan de regels te houden, excuus! Als je wil haal ik 't wel weg, start ik desnoods een eigen topic. Anders vind k het ook weer zo lullig voor jou, pik ik zomaar effe je thread in ;).

Zal sowieso wat meer research gaan doen, ook al is dat best lastig als je niet goed weet waar je moet beginnen en waarnaar ik moet zoeken (dat is het eigenlijk een beetje bij mij, first time he, misschien herken je het)..

Dus zeg 't maar als m'n post weg moet :)

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2006 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Luuk1983,

Offtopic!
Kun je meekijken op het Nieuwe Game pc kopen. 'k Heb daar wat concrete vragen gesteld (ook naar jou) over mainboards. Forget mijn emotionele outburst noor RoD (lees vaak zinnigere reply's van hem, zal wel een misverstand zijn) op het eind. Anyway, kun je inhoudelijk meedenken. Lijkt me enigszins toch ook wel weer ontopic!

PS: Ben bereid dee post van je draadje te halen bij reply hoor. Wil als newbie geen gedonder - is je startpost (eigenlijk 't hele draadje) veel te mooi voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
BootVluchteling schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 10:33:
misschien ff een stomme vraag, maar kan directX 10 niet softwarematig gedaan worden..?

ik zit dus te twijfelen voor mijn eigen pc, zo een beetje zoals jullie, alleen met een 7900GT.. evt. wil ik deze in SLI.. maar wat is nu wijsheid..?

van kast ben ik ook nog niet uit.. zoveel keuze, en alles is nét niet wat ik zoek...

en halen jullie de stock cooler van jullie videokaart af zodra jullie em gekocht hebben..? ik heb het 1 keer gedaan, met succes, maar ben er toch wel een beetje huiverig voor...

/edit is het trouwens momenteel nog goed mogelijk om watercooling te hebben..? ik denk dan aan VGA+CPU..? intern wil ik dit dan hebben.. had eerst de reserator 1, en de 1+, maar met lan-parties is het een ramp..

offtopic:
kickje aub.. ben benieuwd naar de vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
KhaZ schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:26:

Wat een onzin. Met een onboard hoor je ook gewoon alle geluiden. Als je iets niet hoort ligt dat aan je instellingen of aan kapotte hardware/drivers oid. Een geluidskaart is slechts (vaak) kwalitatief beter en het ontlast je cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:12

KhaZ

Alfa Romeo

RoD schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:00:
[...]

Wat een onzin. Met een onboard hoor je ook gewoon alle geluiden. Als je iets niet hoort ligt dat aan je instellingen of aan kapotte hardware/drivers oid. Een geluidskaart is slechts (vaak) kwalitatief beter en het ontlast je cpu.
Ik kan het technisch gezien niet aantonen, daarvoor weet ik er niet genoeg vanaf, maar uit ervaring blijkt mijn standpunt écht wel. Stuiterende granaten, voetstappen ver weg, het zijn kleine dingen maar toch erg belangrijk.

Als je er niet om geeft is een geluidskaart niet boeiend inderdaad, maar omdat het om een "game"systeem gaat, viel het me op.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 23:02:
[...]

Sorry, eigenlijk heb je helemaal gelijk! Ik vergeet gewoon door mn enthousiasme om me aan de regels te houden, excuus! Als je wil haal ik 't wel weg, start ik desnoods een eigen topic. Anders vind k het ook weer zo lullig voor jou, pik ik zomaar effe je thread in ;).

Zal sowieso wat meer research gaan doen, ook al is dat best lastig als je niet goed weet waar je moet beginnen en waarnaar ik moet zoeken (dat is het eigenlijk een beetje bij mij, first time he, misschien herken je het)..

Dus zeg 't maar als m'n post weg moet :)
Nee deze post hoeft uiteraard niet weg, 't is immer gewoon een onderdeel van dit topic. Ik zou wel graag zien dat je probeerd je post een beetje uit te breiden en wat meer uitleg te geven. Oftewel ervoor zorgen dat je post wat toevoegd aan dit draadje. Ik laat aan jou over hoe je dat invult. Deal?
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 23:31:
@Luuk1983,

Offtopic!
Kun je meekijken op het Nieuwe Game pc kopen. 'k Heb daar wat concrete vragen gesteld (ook naar jou) over mainboards. Forget mijn emotionele outburst noor RoD (lees vaak zinnigere reply's van hem, zal wel een misverstand zijn) op het eind. Anyway, kun je inhoudelijk meedenken. Lijkt me enigszins toch ook wel weer ontopic!

PS: Ben bereid dee post van je draadje te halen bij reply hoor. Wil als newbie geen gedonder - is je startpost (eigenlijk 't hele draadje) veel te mooi voor!
Nee laat maar staan, als je maar niet te vaak offtopic gaat ;) Ik zal in je topic meekijken, maar daar heb ik op het moment nog even geen tijd voor. Ik heb dat topic verder niet meer gevolgd, dus ik moet me even inlezen.

Overigens in het algemeen: mochten mensen nog bijv reviews lezen die interessant zijn, meld deze aub, dan kunnen ze ook in de TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
KhaZ schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:17:
[...]

Ik kan het technisch gezien niet aantonen, daarvoor weet ik er niet genoeg vanaf, maar uit ervaring blijkt mijn standpunt écht wel. Stuiterende granaten, voetstappen ver weg, het zijn kleine dingen maar toch erg belangrijk.

Als je er niet om geeft is een geluidskaart niet boeiend inderdaad, maar omdat het om een "game"systeem gaat, viel het me op.
Misschien dat je die dingen ietwat scherper hoort door de betere kwaliteit, maar met een onboard kaart heb je gewoon dezelfde geluiden, dus met een onboard kun je het ook horen. Mijn onboard doet het in ieder geval prima, en ik merk 0,0 verschil met een X-Fi (behalve dan de kwaliteit van de audio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 20:53
Inderdaad RoD,

En Luuk waarom neem je niet in overweging om een MSI 7900GTO aan te schaffen, is precies hetzelfde als de GTX behalve de speeds, als je die zou overklokken (kan gewoon op stock koeler) heb je een goede overklokbare videokaart voor rond de 240 euro. En zoals je in de meeste reviews kunt zien maakt de GTX gehakt van de 7950GT en de X1900XT 256 mb. Terwijl deze 2 toch wat duurder kosten. En voor de rest vind ik je topicstart goed onderbouwt en een goeie uitleg bij wat je gekozen heb zodat daar geen misverstand over kan bestaan. Iedereen kan wel een voorbeeld aan de TS nemen :) Trouwens voor een meerprijs van 39 euro heb je een Raptor 73 Gb ipv 36 :9

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robvanderaart schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:26:
Inderdaad RoD,

En Luuk waarom neem je niet in overweging om een MSI 7900GTO aan te schaffen, is precies hetzelfde als de GTX behalve de speeds, als je die zou overklokken (kan gewoon op stock koeler) heb je een goede overklokbare videokaart voor rond de 240 euro. En zoals je in de meeste reviews kunt zien maakt de GTX gehakt van de 7950GT en de X1900XT 256 mb. Terwijl deze 2 toch wat duurder kosten. En voor de rest vind ik je topicstart goed onderbouwt en een goeie uitleg bij wat je gekozen heb zodat daar geen misverstand over kan bestaan. Iedereen kan wel een voorbeeld aan de TS nemen :) Trouwens voor een meerprijs van 39 euro heb je een Raptor 73 Gb ipv 36 :9
Helemaal mee eens. Ik zou ook voor de GTO gaan. Ze zijn te koop vanaf 230 euro en je hebt 512MB op je videokaart zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:33:
[...]

Helemaal mee eens. Ik zou ook voor de GTO gaan. Ze zijn te koop vanaf 230 euro en je hebt 512MB op je videokaart zitten.
je weet dat het aantal MB's meestal een marketingstunt zijn..? ik heb een 6800XT met 128 mb en die pwnd een kaart met 256 mb .. bijv een 6600XT 256 mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aantal mb's zijn alleen goed voor de resolutie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:45:
aantal mb's zijn alleen goed voor de resolutie
Inderdaad. Aantal MB's zegt bijna niks over de snelheid van de kaart, tenzij er erg grote textures gebruikt worden. Grotere textures en meestal ook betere kwaliteit. Je zal het verschil in snelheid pas zien als de textures niet meer in 256MB passen. De 256MB kaart zal dan aanmerkelijk langzamer worden.

Op dit moment is 512MB nog redelijk overkill, maar dat kan snel veranderen. Je moet het natuurlijk wel in perspectief zijn: het heeft helemaal geen nut op op een GF7300 512MB te plaatsen omdat de kaart resoluties en grote textures sowieso niet trekt. Echter op een 7900GTX kan 512MB denk ik best nog wel es nut hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BootVluchteling schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:39:
[...]

je weet dat het aantal MB's meestal een marketingstunt zijn..? ik heb een 6800XT met 128 mb en die pwnd een kaart met 256 mb .. bijv een 6600XT 256 mb.
Nogal logisch...totaal andere chip, totaal andere clocks. Appels met peren vergelijken. Een kaart met dezelfde chip en clocks en 512mb zal altijd sneller zijn, vooral op hoge resoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 14:01
Ben je er eigenlijk al bijna uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Hehe, ja ik ben eruit dat ik nog heel eventjes wacht tot begin volgend jaar om een paar redenen:
  • Ik kan het nog wel even uithouden met me huidige PC. Ik wil natuurlijk wel graag een nieuwe, maar op zich draait alles niet heel erg verkeerd
  • Geheugen is op dit moment stervens duur, hopelijk gaat dat na de feestdagen veranderen.
  • Ik ben er nog niet helemaal uit of het nuttig is om op DX10 te wachten, maar op korte termijn komt de GeForce 8800 uit. OF die kaart presteerd erg goed en DX10 is de moeite, OF ik kan een huidige generatie kaart voor een stuk minder krijgen tegen die tijd.
  • Drivers en BIOS-en zijn waarschijnlijk beter uitontwikkeld, dat scheelt weer stabiliteit :)
Al met al wordt het begin volgend jaar dus. Ik heb echter nu vanalles uitgezocht en ik zou het zonde vinden als ik over een paar maanden weer opnieuw zou moeten beginnen. Daarom heb ik gekozen om alles bij te houden. Dan hebben andere mensen er ook wat aan.

Ik verwacht echter niet dat de uiteindelijke config wezelijk gaat veranderen over 3 a 4 maanden. Als er iets wijzigd is het mogelijk het mobo, het geheugen of de videokaart.

Ik ben absoluut niet iemand die constant denkt 'als ik even wacht, dan heb ik iets beters', want dan kan je blijven wachten. Maar in dit geval is het denk ik wel de moeite waard, mede omdat ik nog niet persé MOET aangezien de computer die ik nu heb nog prima functioneerd, maar ik gewoon wat snellers wil.

[ Voor 10% gewijzigd door Luuk1983 op 19-10-2006 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
Luuk1983 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:51:
[...]

Hehe, ja ik ben eruit dat ik nog heel eventjes wacht tot begin volgend jaar om een paar redenen:
  • Ik kan het nog wel even uithouden met me huidige PC. Ik wil natuurlijk wel graag een nieuwe, maar op zich draait alles niet heel erg verkeerd
  • Geheugen is op dit moment stervens duur, hopelijk gaat dat na de feestdagen veranderen.
  • Ik ben er nog niet helemaal uit of het nuttig is om op DX10 te wachten, maar op korte termijn komt de GeForce 8800 uit. OF die kaart presteerd erg goed en DX10 is de moeite, OF ik kan een huidige generatie kaart voor een stuk minder krijgen tegen die tijd.
  • Drivers en BIOS-en zijn waarschijnlijk beter uitontwikkeld, dat scheelt weer stabiliteit :)
Al met al wordt het begin volgend jaar dus. Ik heb echter nu vanalles uitgezocht en ik zou het zonde vinden als ik over een paar maanden weer opnieuw zou moeten beginnen. Daarom heb ik gekozen om alles bij te houden. Dan hebben andere mensen er ook wat aan.

Ik verwacht echter niet dat de uiteindelijke config wezelijk gaat veranderen over 3 a 4 maanden. Als er iets wijzigd is het mogelijk het mobo, het geheugen of de videokaart.

Ik ben absoluut niet iemand die constant denkt 'als ik even wacht, dan heb ik iets beters', want dan kan je blijven wachten. Maar in dit geval is het denk ik wel de moeite waard, mede omdat ik nog niet persé MOET aangezien de computer die ik nu heb nog prima functioneerd, maar ik gewoon wat snellers wil.
ik zit dit topic al een tijdje te lezen, en ik probeer ook mee te denken..

de redenen die jij opgeeft, spelen ook in mijn hoofd.. toch spelen er ook andere dingen in mijn hoofd, die ik al een paar keer heb opgenoemd, maar die (blijkbaar) onopgemerkt blijven.. raad je me aan op een apart topic te starten of gun jij me een beetje ruimte in mijn topic? (net hoe je het hebben wil..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
BootVluchteling schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 16:18:
[...]
ik zit dit topic al een tijdje te lezen, en ik probeer ook mee te denken..

de redenen die jij opgeeft, spelen ook in mijn hoofd.. toch spelen er ook andere dingen in mijn hoofd, die ik al een paar keer heb opgenoemd, maar die (blijkbaar) onopgemerkt blijven.. raad je me aan op een apart topic te starten of gun jij me een beetje ruimte in mijn topic? (net hoe je het hebben wil..)
Ik wil je best wat ruimte hier gunnen, mits je dus wel een toegevoegde waarde voor het topic hebt. Maar ik denk als je het topic gevolgd hebt dat je wel begrijpt wat ik daar mee bedoel. Dus geen opsom lijstjes, maar concrete afwegingen, waarom alternatieven afvielen, wat die alternatieven waren etc. En als het even kan reviews die je gebruikt hebt posten, die kan ik dan weet in de TS plaatsen.

Ik neem aan dat je deze vragen bedoeld:
BootVluchteling schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 10:33:

Ik zal ze proberen te beantwoorden, maar ik ben lang niet in alle gebieden thuis, of ik heb in de TS al aangegeven wat ik ervan vind.

Zoals altijd heb je een softwarekant aan DirectX en een hardware kant. Een DirectX 8 kaart kan prima functioneren op de software van DirectX 9.0c, maar omdat deze hardwarematig een aantal DirectX9 effecten niet ondersteund zullen deze effecten niet zichtbaar zijn. De kwaliteit is dus lager.

Bij DirectX10 is dit anders. Je moet zowel software als hardware matig DirectX 10 hebben omdat deze wezenlijk afwijkt van de vorige DirectX versies. WIndows Vista zal zowel een DirectX 9 als een DirectX 10 versie hebben. Dus nee, zonder DX10 kaart geen DX10.

De 7900GT (of 7950GT) is een prima kaart. Ik ben absoluut geen fan van SLI/Crossfire. Zie TS waarom. Als je NU een computer koopt denk ik inderdaad dat je aan zoiets (non-SLI 7950GT) moet denken en over een jaar een keer iets anders kan kopen.

De kast kan ik je inderdaad niet mee helpen, dat is persoonlijk. In de TS staat een link naar een duitse webwinkel die plaatjes hebben van extreem veel kasten.

Ik vervang de GPU koeler alleen als het een gaar ding is. ASUS gebruikt vaak luidruchtige koelers. Die worden zeker vervangen. Mijn huidige 6800GT van Leadtek heeft een redelijk stille (compleet koperen) koeling. Die ga ik dus niet vervangen. Ook de Sapphire 1900XT heeft een mooie 2 slots cooler. Die zou ik ook niet vervangen. Qua temperatuur voldoen meestal de stockcoolers wel. Je moet de koeler alleen vervangen als je veel geeft om stilte EN als je echt het maximale van het maximale qua overclock wil bereiken. Anders is het in mijn optiek niet echt noodzakelijk.

Ik ben absoluut niet thuis in waterkoeling en ik heb d'r ook niet echt interesse in. Bij een goede kast met nette airflow van een paar 120mm fans valt het qua geluid wel mee en geeft gewoon minder gezeik en weinig herrie.

[ Voor 61% gewijzigd door Luuk1983 op 19-10-2006 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
heb jij interesse om het systeem wat je koopt te gaan WC-en? (waterkoeling mocht je me niet begrijpen)

mijn huidige systeem heeft zoals eerder besproken koeling ontvangen van resp. Reserator 1 en de 1+. ik zou nu aan interne WC willen.. kosten zullen gok ik wel meevallen, maar of ik de skills ervoor heb weet ik niet zo zeker, en je ben op je VGA kaart gelijk garantie kwijt... (tis niet voor OC-en, maar voor stilte)

mocht je hier geen of wel interesse in hebben, ik zoek wel eea ff op, misschien wel handig om in de OP te zetten voor een breedere keuze voor mensen.. (voor ieder wat wils :))

/edit reactie op hierboven

de gedachte achter WC is de stilte, en een klein beetje het "pimp-gehalte".. overclocken is niet mijn ding. 120 mm fans is idd een oplossing. maarja, ff denken dus voor hoe of wat.. wat de meerprijs etc. is..

[ Voor 16% gewijzigd door BootVluchteling op 19-10-2006 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luuk,

Het is toch maar een eigen draadje geworden:

Core 2 Duo game-pc + randapparatuur, ~1600 euro

Ik heb 't lijstje flink bijgewerkt qua argumenten.
Zou je ook even willen lezen? Je wilt niet weten hoeveel ik nu al van je (thread) geleerd heb! Dank daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Checkpoint 5, alle reacties tot nu toe bijgewerkt :)

Samenvatting
  • Modulaire voedingen in de P180 zijn mogelijk niet zo handig. De stekkertjes waarmee je de kabels in de voeding klikt zijn vrij lang en zitten mogelijk de ventilator in de weg!
  • Stukje over 7900GTO toegevoegd en deze mijn voorkeur gemaakt.
  • ASUS P5B-E toegevoegd aan moederborden en meteen ook favoriet gemaakt. De P5B-E heeft een ICH8R southbridge dat RAID op de P5B op een fatsoenlijke manier mogelijk maakt.
  • Stukje over 256MB of 512MB op videokaarten toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Luuk1983,

Heb je ook gekeken naar het "8 Phase Power Design" verhaal waar robvanderaart het over had? Deze feature zit niet op de P5B-E, maar wel op de Deluxe:

Klikje!

Tja, de exacte meerwaarde is mij onbekend, maar 't klinkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
heel mooi! -Als de niewe BBG uitkomt ga je dan weer vergelijken?
Wanneer ben je van plan om te gaan bestelen en zijn er nog dingen die wellicht zullen gaan veranderen aan je systeem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 17:07:
@Luuk1983,

Heb je ook gekeken naar het "8 Phase Power Design" verhaal waar robvanderaart het over had? Deze feature zit niet op de P5B-E, maar wel op de Deluxe:

Klikje!

Tja, de exacte meerwaarde is mij onbekend, maar 't klinkt goed!
Vooral die laatste zin is ook van toepassing op mij: het KLINKT allemaal erg leuk, maar dat kan net zo goed marketing zijn. Ik weet er nog te weinig vanaf om er wat zinnigs over te zeggen, daarom wil ik het nog niet opnemen in de TS. Ik heb overigens ook niet echt iets zinnigs op google kunnen vinden erover.
nl_umpire schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 17:12:
heel mooi! -Als de niewe BBG uitkomt ga je dan weer vergelijken?
Wanneer ben je van plan om te gaan bestelen en zijn er nog dingen die wellicht zullen gaan veranderen aan je systeem..
Ik ga proberen dit topic bij te houden, dus een vergelijking met de BBG zit er vast en zeker in. Als daar nog goede dingen naar voren komen, dan is dat natuurlijk prima.

Ik ga het systeem nog niet bestellen, om mezelf te quoten:
Luuk1983 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:51:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
Luuk1983 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 17:16:

Ik ga het systeem nog niet bestellen, om mezelf te quoten:

[...]
Das waar dat had ik al een keer gelezen:) Ik volg het topic met geduld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellen_125
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-03-2023
Even een vraag mbt DirectX10

Ik ben nu echt toe aan een nieuwe PC; mn huidige is 4 jaar oud, toen volgens de beste standaarden aangeschaft bij Paradigit (P4, 512 Mb geheugen, 160Gb harde schijf, XFX Geforce 128mb videokaart). Maar harde schijven zijn vol; ik kan niets meer installeren. Bovendien draaien de nieuwe spellen niet meer en de iets oudere spellen te langzaam (Doom3 bijvoorbeeld draait wel, maar kan beter).

Noodzaak is dus in principe hoog, maar ik weet niet of die hoog genoeg is om nu niet nog even te wachten tot begin volgend jaar. Wat verwachten jullie mbt de nieuwe DirectX; gaat het lang duren voordat ik als ik nu een systeem aanschaf, ik weer geen nieuwe spellen meer kan spelen?? Of gaat dat nog wel een paar jaartjes duren en kost het me tegen die tijd alleen een nieuwe videokaart??

Trouwens héél erg bedankt voor dit topic! Ik ben inmiddels van een echte n00b veranderd in iemand die er een beetje verstand van begint te krijgen en weet waar ze het over heeft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nu een high end systeem zou kopen, kan je zeker een aantal jaar vooruit. Echter zal het met de komende games niet op eye candy kunnen. IK verwacht zelf dat het minimaal een half jaar gaat duren eer dat dx10 daadwerkelijk echt helemaal lekker werkt, en geïmplenteerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Ellen_125 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 09:38:
Even een vraag mbt DirectX10

Ik ben nu echt toe aan een nieuwe PC; mn huidige is 4 jaar oud, toen volgens de beste standaarden aangeschaft bij Paradigit (P4, 512 Mb geheugen, 160Gb harde schijf, XFX Geforce 128mb videokaart). Maar harde schijven zijn vol; ik kan niets meer installeren. Bovendien draaien de nieuwe spellen niet meer en de iets oudere spellen te langzaam (Doom3 bijvoorbeeld draait wel, maar kan beter).

Noodzaak is dus in principe hoog, maar ik weet niet of die hoog genoeg is om nu niet nog even te wachten tot begin volgend jaar. Wat verwachten jullie mbt de nieuwe DirectX; gaat het lang duren voordat ik als ik nu een systeem aanschaf, ik weer geen nieuwe spellen meer kan spelen?? Of gaat dat nog wel een paar jaartjes duren en kost het me tegen die tijd alleen een nieuwe videokaart??

Trouwens héél erg bedankt voor dit topic! Ik ben inmiddels van een echte n00b veranderd in iemand die er een beetje verstand van begint te krijgen en weet waar ze het over heeft.....
Ten eerste: graag gedaan natuurlijk. Het is altijd leuk mensen te kunnen helpen! Maar uiteraard komt een deel van de eer ook toe aan de mensen die meedoen aan dit topic. Zij zorgen voor de nodige input die nodig is om het topic draaiende te houden en de TS up-2-date te houden.

Ten eerste is het denk ik belangrijk om te weten wat jou ideeen zijn:
  • Wil je dalijk in 1 keer veel geld uitgeven en dan 4 jaar met je computer doen?
  • Ben je iemand die games op het hoogste detail en met veel 'eye-candy' wil spelen?
  • Wil je Vista gaan draaien?
Het gaat voorlopig nog wel even duren voordat DirectX 10 daadwerkelijk toegepast gaat worden in games en dan nog kan je met 'oudere' (als in: niet-directX10) kaarten die spellen de komende jaren echt nog wel spelen. Immers, met een GeForce 3 kan je moderne spellen nog prima (hetzij langzaam) spelen. DirectX 10 is dus echt nog geen noodzaak. Echter, je zal over een tijdje met een DirectX 9 kaart in het 'nadeel' zijn, omdat je dan niet alle eyecandy kan weergeven.

Nou waarom bovenstaande vragen aan jou. Als je 4 jaar met je computer wil gaan doen zonder verder noemenswaardig up te graden dan raad ik je absoluut aan om even een maandje of 3 te wachten. Als je zo stevig gaat investeren, dan kan je beter alle nieuwe dingen meenemen, zoals Vista en een DirectX 10 kaart.

Wil je Vista niet gaan draaien dan heb je sowieso niks aan DirectX10 omdat DirectX10 niet naar XP komt, of in ieder geval niet officieel.

Ben je iemand die juist games op hoog detail wil spelen dan zal je waarschijnlijk regelmatiger videokaarten wisselen en je computer upgraden. Als je nu een redelijke sub-top kaart zoals een GeForce 7950GT, een 7900GTO of een Radeon 1900XT aanschaft, dan heb je absoluut een goede koop. Tegen de tijd dat je 'm te langzaam vind worden over een jaar tot anderhalf jaar is DirectX10 verder ontwikkeld, zijn er hardwarematig veel meer kaarten beschikbaar en zullen spellen er meer gebruik van maken. In dat geval kan het geen kwaad op dit moment een PC aan te schaffen.

De keus ligt dus uiteraard bij jou. Hoe dan ook, met een DirectX9 kaart kan je echt nog wel de komende jaren de spellen blijven spelen, maar mogelijk dus niet met alle visuale effecten zoals ze zouden kunnen zijn met DirectX 10.

Nog even een vraag van mezelf:
Wat is beter? Een Audigy 4 (65 euro, retail) of een X-Fi XtremeMusic (72 euro, OEM). Wat ik begrepen heb is dat je in dat geval beter de X-Fi kan nemen, aangezien deze op papier een stuk beter zijn en eigenlijk nauwelijks goedkoper.

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk1983 op 24-10-2006 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
Wellicht offtopic:
Kopen jullie alles in een keer bij dezelfde (web)shop - assembleren of zelf in elkaar zetten?
Of verschillende shops?

Ik woon in Capelle aan den IJssel (Regio Rdam) dus voor mij heb ik het wel redelijk met het uitzoeken van de shops.
Alternate - Ridderkerk
Informatique - Berkel
iComputers - Vlaardingen
Yorcom - Vlaardingen
(Diversen in Rotterdam).

Ik lees hier veel over Azerty en Salland (heb er ook wat reviews over gelezen hier) en las dat bv Alternate niet zo denderend zou zijn (=lees niet de persoonlijke voorkeur geniet van sommigen)

Ik zou in mijn geval de voorkeur geven om alles te laten assembleren.

[ Voor 4% gewijzigd door nl_umpire op 24-10-2006 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
nl_umpire schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 15:50:
Wellicht offtopic:
Kopen jullie alles in een keer bij dezelfde (web)shop - assembleren of zelf in elkaar zetten?
Of verschillende shops?

Ik woon in Capelle aan den IJssel (Regio Rdam) dus voor mij heb ik het wel redelijk met het uitzoeken van de shops.
Alternate - Ridderkerk
Informatique - Berkel
iComputers - Vlaardingen
Yorcom - Vlaardingen
(Diversen in Rotterdam).

Ik lees hier veel over Azerty en Salland (heb er ook wat reviews over gelezen hier) en las dat bv Alternate niet zo denderend zou zijn.

Ik zou in mijn geval de voorkeur geven om alles te laten assembleren.
Vaak is het gewoon makkelijker om alles bij 1 shop te bestellen. Ik heb mijn vaste lijstje webshops:
- Azerty
- Salland automatisering
- Cool prices

In het geval van 1 onderdeel kijk ik vaak in de pricewatch en ga ik gewoon af op de eerste shop waarvan ik weet dat deze goed is.

In het geval van complete systemen kijk ik altijd naar bovenstaande 3. Ervaring leert dat deze meestal bij de goedkoopste winkels behoren. Goed soms scheelt het een paar euro, maar bij de 1 is het ene onderdeel weer wat duurder, bij de ander het andere onderdeel. Veel doen ze niet onder aan elkaar. Je zult merken dat Azerty en Salland vaak in de pricewatch naar voren komen als goedkope winkels. Daarom is het bijna nooit de moeite om bij meerdere onderdelen overal te gaan shoppen en bij meerdere winkels te bestellen. Ik kijk natuurlijk wel altijd even en heel soms bestel ik 1 onderdeel bijvoorbeeld ergens anders omdat het daar toevallig een stuk goedkoper is, maar dat is meer regel dan uitzondering.

Ik zet altijd alles zelf in elkaar. Zo kan ik ook controleren of alles correct is en kan ik alles zo doen zoals ik het wil. Wil je assembleren dan is het natuurlijk sowieso noodzakelijk dat je alles bij 1 winkel besteld.

Alternate ben ik ook neit echt over te spreken, over bovenstaande winkels wel. Daar heb ik al vaker besteld en al mijn ervaringen zijn goed. De shopsurveys spreken natuurlijk ook boekdelen voor deze shops. Dat kan je niet over Alternate zeggen.

Winkels zoals Zercom, Informatique ed zijn zeker ook prima, zeker als je 1 of 2 specifieke onderdelen wilt bestellen, maar bij complete systemen zijn azerty en/of salland vaak gewoon goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
ok dank.
mijn afweging voor deze shops is omdat ze bij mij in de buurt zijn mocht er een keer iets gebeurden.
Salland en Azerty zitten in Raalte voor mij een beetje te ver:)
Wellicht een goede aanmoediging om het systeem zelf in elkaar te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
nl_umpire schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 16:15:
ok dank.
mijn afweging voor deze shops is omdat ze bij mij in de buurt zijn mocht er een keer iets gebeurden.
Salland en Azerty zitten in Raalte voor mij een beetje te ver:)
Wellicht een goede aanmoediging om het systeem zelf in elkaar te zetten...
Informatique is zeker ook een goede winkel. Mogelijk wel iets duurder dan Azerty ed, maar als je veel waarde hecht aan de mogelijkheid om langs te kunnen gaan, dan is het zeker een goed alternatief. Ik ben geen fan van Alternate of Yorcom in ieder geval.

Maar goed, nu weer ontopic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Zelf heb ik goede ervaringen met Yorcom en
zodoende wil ik daar dit Core 2 Duo gamesysteem bestellen:

E6600 / 2 GB RAM/ Raptor/ Asus PB mobo

Alleen over de videokaart twijfel ik nog:
-Asus Extreme N7900GT/2DHT 256mb PCI-E voor 249,95
-Asus Extreme N7950GT/HTDP 512MB PCI-E voor 295,00

Is de 7950GT de 50 euro meer waard?

[ Voor 82% gewijzigd door CLB op 24-10-2006 16:57 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
CLB schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 16:51:
Zelf heb ik goede ervaringen met Yorcom en
zodoende wil ik daar dit Core 2 Duo gamesysteem bestellen:

E6600 / 2 GB RAM/ Raptor/ Asus PB mobo

Alleen over de videokaart twijfel ik nog:
-Asus Extreme N7900GT/2DHT 256mb PCI-E voor 249,95
-Asus Extreme N7950GT/HTDP 512MB PCI-E voor 295,00

Is de 7950GT de 50 euro meer waard?
Ja de 7950GT is beduidend sneller, maar voor dat geld kan je veel beter een 7900GTO van MSI halen. Dat is in feite een 7900GTX alleen met wat lagere clocks. De GTO zit standaard tussen de 7950GT en de 7900GTX in, maar kan makkelijk tot > 7900GTX snelheden overgeclocked worden.

Verder wil ik niet ingaan op je post hier, zie de waarschuwing. Je hebt een eigen topic heb ik al gezien waar je vragen over je configuratie kan stellen.

[ Voor 69% gewijzigd door Luuk1983 op 24-10-2006 16:59 . Reden: Waarschuwing niet meer van toepassing :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Excuses moi! Dacht dat 't zo mocht!
Zal m'n bericht editten! Als jij dat ook doet staat de config er niet zo groot 2x! Excuses, excuses!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
CLB schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 16:56:
Excuses moi! Dacht dat 't zo mocht!
Zal m'n bericht editten! Als jij dat ook doet staat de config er niet zo groot 2x! Excuses, excuses!
Done, no problem.

Ik heb aan de topicstart 2 nieuwe links toegevoegd die voor iedereen interessant zijn, namelijk de interactieve charts van Tomshardware:

CPU: http://www23.tomshardware.com/cpu.html
Videokaarten: http://www23.tomshardware.com/graphics.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Om een idee te geven hoe de huidige kaarten 'performen' heb ik de volgende statistieken gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/2020/SC.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/2020/FearA.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/2020/FearB.gif

bron: hardwarezone.com

Zoals je ziet is de X1950XTX NIET sneller dan een 7950GX2, maar WEL sneller dan een 7900GTX.

Ik heb dit stukje ook in de TS opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerDB
  • Laatst online: 07-03-2021
Leuk topic met een bijzonder goede TS.

De laatste tijd krijg ik weer wat meer lol in het gamen. Met name GTR2 is een spel dat ik straks graag wil gaan spelen. (RaceSim). Helaas zie je dit spel bijna nooit in game benchmarks.

DirectX10 lijkt mij voorlopig totaal geen issue om mee te nemen bij de aanschaf van een nieuw systeem. +/- 6 maanden voordat de eerste kaarten uitkomen en dan nog 6 maanden voordat de eerste games die echt voor DirectX10 zullen verschijnen. Tegen die tijd koop ik wel weer een nieuwe videokaart indien echt noodzakelijk.

Ik heb bij de keuze van mijn componenten alleen maar gelet op de beste performance. Secundair punt voor mij was stilte. Snel en onhoorbaar. Daarnaast wil ik mijn PC zo extreem mogelijk overclocken maar wil wel dat deze stable 8 uur kan draaien. Ik heb geen zin in waterkoeling vanwege externe radiateur. Daarnaast moet de PC op mijn bureau staan en ga ik dus voor een desktop. Ik vind een bigtower op een bureaublad er niet uitzien.

Ik hoop met dit systeem +/- 3200Mhz stable te halen. Als ik zie wat anderen gebruiken voor overclocken en de resultaten dan moet dit haalbaar zijn.

Om aan deze wensen tegemoet te kunnen komen heb ik het volgende bedacht. Overschrijdt wel het budget van de topicstarter iets maar moet volgens mij een systeem zijn waar ik nog een tijd mee vooruit kan. Mijn laatste nieuwe systeem was een P4 in 2002 ;-)

Het valt mij op dat er in deze thread nog niemand het Kingston PC8500 geheugen heeft aangehaald dat speciaal met dit bord getest is. De CAS van dit geheugen is weliswaar iets lager dan de CAS van hoogwaardig 800Mhz DDR2 maar kan wel 1 op 1 met de bus draaien.

De specs zijn dus puur op basis van snelheid en stilte:

Componenten:
Asus P5B Deluxe, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) (Nieuwste chipset, best overklokbaar)
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) (prijs/prestatie meest evenwichtig)
1GB x 2 (2GB) PC8500 DDR2, CL5 (Kingston, KHX8500D2K2/2G) (speciaal aanbevolen bij dit bord)
Asus Radeon X1950 XTX 512MB DDR4 (PCI-e, 2xDVI ) EAX1950XTX/HTVDP/512M (DDR4 en uitstekende reviews)
Western Digital Raptor WD1500ADFD, 150GB (10000rpm, SATA, 16MB, NCQ) (Snel en groot genoeg. Voor dataopslag heb ik een servertje staan)
Tagan TG430-U15, 430W (ATX 2.02, PCI-e) (modulaire stekkeropties, wat je niet gebruikt zwerft niet door je kast).

Koeling:
Arctic Cooling ATi Accelero X2 (Na 1000 reviews gelezen te hebben gewoon de beste koeler)
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) (Tuniq Tower pas niet in de kast, anders was ik daarvoor gegaan)
Lian Li PC V800B (Mooi desktop model. Standaard koelers in de kast probeer ik eerst, als dat nog te lawaaierig is gaat er Papst in).

Op- of aanmerkingen? Shoot :)

[ Voor 5% gewijzigd door RutgerDB op 27-10-2006 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
RutgerDB schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:10:
Leuk topic met een bijzonder goede TS.

Verhaaltje

Op- of aanmerkingen? Shoot :)
OK, leuk PC8500 en dan?? Gebruik je bijna de helft van je bandbreedte wat je geheugen aan kan niet en je betaald je gewoon compleet scheel. Ik snap ECHT niet wat je met PC8500 wil, tenzij je de FSB 100% wil overclocken ofzo, maar dan loopt het alsnog niet synchroon met de FSB.

Overigens komt de GeForce 8800 (DirectX 10) zeer binnenkort uit, dat duurt geen 6 maanden meer hoor ;)

[ Voor 80% gewijzigd door Luuk1983 op 27-10-2006 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerDB
Patriot DDR2-1066/PC2-8500 @ Hardware Secrets

"For the regular user that does not overclock his/her system, the main advantage of DDR2-1066 memories would be using them with Intel CPUs running at 1,066 MHz externally – for example, the new high-end Core 2 Duo and Core 2 Extreme CPUs. If you use DDR2-800 memories with these CPUs, the communication between the CPU and the memories will be taken only at half of the maximum speed it could be used."

Ik heb mijn keuze gebaseerd op wat ik lees. En wat ik lees klinkt aannemelijk. Overclocken moet ook veel makkelijker stable lukken met dit geheugen. Of ik nou een duurdere processor koop of wat extra geld uit geef aan RAM ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.sysopt.com/fea...ticle.php/12028_3627331_6

Dual channel doubles bandwidth

Dus is DDR2-533 voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerDB
OK, duidelijk, klinkt ook weer aannemelijk. Ik ben mij nu twee weken aan het inlezen en hoe meer ik lees, hoe onduidelijker alles wel lijkt te worden.

Wat ik niet snap is waarom ASUS zijn klanten op kosten zou jagen met duur HyperX Kingston memory als de klanten daar geen reet mee opschieten. Dit was ook de reden dat ik de performance claim wel vertrouwde, als het ASUS geheugen was geweest dan was ik 100x sceptischer geweest >:)

Ga mijzelf nu maar eens verdiepen in DDR2 voordat ik een oor aan genaaid wordt. Thanks zover heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

HyperX is vooral bedoeld om over te clocken, Valueram is ook van Kingston, maar dat is weer niet om over te klocken, dus het ligt er aan of je gaat oc'en wat voor geheugen je koopt

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
ValueRam wordt meestal door de gewone gebruiker gebruikt. Het woord zegt het al een beetje. HyperX is voor de wat geavanceerde gebruiker die wel eens wil overclocken, maar daar betaal je wel degelijk wat meer voor.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RutgerDB schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:13:
OK, duidelijk, klinkt ook weer aannemelijk. Ik ben mij nu twee weken aan het inlezen en hoe meer ik lees, hoe onduidelijker alles wel lijkt te worden.

Wat ik niet snap is waarom ASUS zijn klanten op kosten zou jagen met duur HyperX Kingston memory als de klanten daar geen reet mee opschieten. Dit was ook de reden dat ik de performance claim wel vertrouwde, als het ASUS geheugen was geweest dan was ik 100x sceptischer geweest >:)

Ga mijzelf nu maar eens verdiepen in DDR2 voordat ik een oor aan genaaid wordt. Thanks zover heren!
Eigenlijk is alles boven PC4200 al dus best wel overkill. Volgens mij heeft een lagere CL meer nut dan sneller geheugen. Echter vind ik dit weer 'vaag' bij de Core2, omdat sneller geheugen = PC5300, wat zelfs langzamer is dan PC4200 Cas 4 soms/meestal.

Zelf heb ik toch PC6400 cas 4 genomen. Waarom? mede uit overclock overtuiging, maar ook voor upgrades. En ook nog eens, ik schafte een systeem van net geen 2000 euro aan, en een videokaart meer dan een 7900GTO had ik niet nodig. Dus was er ruimte voor die ik volgens mij niet had hoeven besteden aan iets anders:).

Dus voor mij waren de voordelen van G.skill 6400C4:
- Overclock potentie.
- Werkt sowieso paar % sneller (wel te verwaarlozen maar toch leuk)
- Kun je altijd nog naar beneden klokken naar PC4200 of als je beetje overclockt PC5300, met hele aggresieve timings :Y
- Aan Twinmos of PQI Value geef ik liever geen geld uit (dus bespaar niet door dit soort geheugen fabrikanten te kiezen). De eerste betaalbare 2GB PC4200 geheugenkits waren dus €235. Het versil was dus maar 40 euro (€275 was van de PC6400). Iets in mij zei dat het dat wel waard was...
- Upgraden geeft minder/geen problemen:).

Maar als je een non-OC mobo koopt heb je mijns inziens ook weinig aan PC6400 toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:36:
*knip* verhaaltje *knip*

Maar als je een non-OC mobo koopt heb je mijns inziens ook weinig aan PC6400 toch.
Inderdaad, puur technisch gezien is PC4200 ideaal als je niet gaat overclocken, omdat het geheugen dan synchroon loopt met de FSB.

Nog iets anders: ik ben me nog eens gaan verdiepen in het fenomeen 'Intel Matrix RAID' dat beschikbaar is op de ICH8R southbridge. Wat ik eruit begrijp is dat je meerdere RAID levels op dezelfde schijven kan hebben. Dat is natuurlijk wel extreem handig! Ik ben nooit echt voorstander geweest van RAID0, omdat mijn data dan niet echt veilig is, maar ik ben ook geen fan van RAID1 omdat me games dan langzamer zijn en ik schijfruimte mis.

Maar door bijvoorbeeld 2 x 320GB te nemen kan ik bijvoorbeeld 300GB in RAID0 zetten voor games en dan 170GB in RAID1 (waarbij je dus effectief 170GB kwijt raakt). DAT vind ik zeker wel erg interessant!

Op deze manier combineer je het beste van 2 werelden :)

Weet iemand of je achteraf de groottes van die RAID partities nog kan wijzigen zonder dat je ze opnieuw hoeft te formatteren?

[ Voor 5% gewijzigd door Luuk1983 op 31-10-2006 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerDB
Luuk,

Wat ik begreep van de RAID implementatie is dat je RAID levels kan mixen maar niet over schijven heen! De soutbridge ondersteunt 6 SATA devices in RAID 0,1,5 of 10. Of een mix van deze RAID levels.

Kun je mij de bron geven waarop je jouw mening baseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
RutgerDB schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 11:23:
Luuk,

Wat ik begreep van de RAID implementatie is dat je RAID levels kan mixen maar niet over schijven heen! De soutbridge ondersteunt 6 SATA devices in RAID 0,1,5 of 10. Of een mix van deze RAID levels.

Kun je mij de bron geven waarop je jouw mening bewering baseert?
Rechtstreek van de Intel site over Intel Storage Matrix.

Een quote:
Intel website:
For those users who wish to combine the benefits of two RAID levels, matrix RAID is the solution. When using two hard drives, matrix RAID allows RAID 0 and RAID 1 functions to be combined, where critical files can be stored on RAID 1, and RAID 0 can be used for non-critical items such as software. In 2005, the matrix RAID capability was expanded to include RAID 5 and RAID 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limit-NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-08 13:27
Dit is een mooi topic vol met nuttige tips, mijn complimenten!

Ik heb nog een paar toevoegingen voor de TS:

- Er is nu ook een nieuwe versie van de SATA-Brander van Samsung, de SH-S183A. Die is net weer wat beter, maar niet veel duurder. Jammer genoeg staat hij nog niet bij Azerty op de website, maar wel bij andere winkels. Prijs: 35 euro.

- Als geluidskaart kan je ook een Creative X-Fi Xtremegamer Fatal1ty Pro nemen. Dat is in feite een X-Fi Fatal1ty FPS, maar dan zonder de nodige extra's (maar met X-RAM!) en dat scheelt nogal wat in prijs in vergelijking met de X-Fi Fatal1ty FPS. Deze is te krijgen bij Azerty, voor ongeveer 120 euro. Jammer genoeg is dat net wat duurder dan je huidige keuze. :/

Zelf wacht ik nog even op DX10 zonder de verwachte kinderziektes.

[ Voor 18% gewijzigd door Limit-NL op 31-10-2006 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je huidige keuze voor case is nog steeds de Antec P180, terwijl de review waar je zelf naar linkt hem beoordeeld als "a huge disappointment". Ik weet niet, maar dan zou ik hem niet kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:59:
Je huidige keuze voor case is nog steeds de Antec P180, terwijl de review waar je zelf naar linkt hem beoordeeld als "a huge disappointment". Ik weet niet, maar dan zou ik hem niet kiezen...
Ik vind als je de hele review leest dat ze nogal overdrijven en dat de problemen die ze tegen komen vrij makkelijk opgelost kunnen worden. Als voorbeeld: ze hebben het erover dat de HD's lastig achter een lange videokaart passen. Maar het is de bedoeling dat je eerst de HD"s onderin de kast plaatst en niet achter de videokaart.
Daarbij vind ik de kast nog steeds extreem mooi (vind Sonata II echt NIKS aan), alleen qua koeling val het me een klein beetje tegen. Maar op dit moment heb ik nog niks gevonden wat ik echt beter vind. Daarbij is deze review vrij negatief, de positieve reviews zijn veel talrijker. Zal es een paar opzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Nou moet ik natuurlijk daad bij woord houden en even wat reviews van de P180 opzoeken:Dit zijn bijna alle reviews die ik op de eerste pagina vind als ik zoek op google op 'review Antec P180'. Dus ik heb niet specifiek goede reviews gezocht ;)

Ik heb deze reviews ook in de TS gezet :)

Edit: Oeps, ik was ook de laatste die wat in dit topic gezet had, sorry voor de overbodige schopje van het topic :X

[ Voor 7% gewijzigd door Luuk1983 op 01-11-2006 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je nou als moederbord de P5B-E of de P5B? Of lees ik gewoon verkeerd...
Je kiest bovenin voor de -E versie, maar onderin lijkt het alsof je voor de andere gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 14:23:
Wil je nou als moederbord de P5B-E of de P5B? Of lees ik gewoon verkeerd...
Je kiest bovenin voor de -E versie, maar onderin lijkt het alsof je voor de andere gaat....
Hehe, zal binnenkort dat stukje ff opnieuw schrijven, je bedoeld in de topic start?

Ik wilde eerste de P5B. Toen was de P5B-E er nog niet. Ik wil dus de P5B-E en dan zowel RAID 0 als RAID 1 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Niet online
He Luuk,

Ik heb nog een vraagje over het moederbord. Net als jij wil ik ook graag voor de P965 chipset gaan. In je topicstart noem je de volgende Asus moederborden: P5B, P5B-E, en de P5B Deluxe.
Als ik op de site van Asus kijk zie ik er echter nog een paar. Op volgorde van prijs zijn dit ze:

P5BICH8link
P5B-EICH8Rlink
P5B-E PlusICH8Rlink
P5B DeluxeICH8Rheatpipelink
P5B Deluxe/WiFiICH8Rheatpipelink

Verder staat er bij de P5B-E Plus: Uses 100% All High-quality Conductive Polymer Capacitors! Wat ik daarvan moet maken weet ik niet. Is dat alleen marketing of heb je er ook echt wat aan? Of er nog meer verschillen tussen deze moederborden zitten, kan ik zo snel niet zien in die enorme berg specificaties.

Wat ik me nog afvraag: de P5B Deluxe (WiFi) hebben een heatpipe op het moederbord zitten, dus deze worden geluidloos gekoeld. Hoe zit dat dan met de niet-deluxe versies? Worden die niet gekoeld ofzo, of worden die gekoeld met een fan?

Tenslotte nog iets over de link die je in je topicstart geeft naar het artikel op techreport. Erg nuttig artikel! Bedankt daarvoor. Ik vond op die site ook dit artikel. Ook erg handig.

Er is me alleen iets nog niet duidelijk over het 1e artikel op techreport:
Op de pagina over de ethernet performance wordt zowel melding gemaakt van de Marvell 88E8001 als de Marvell 88E8056 controller, waarbij de 88E8001 duidelijk slechter presteert. Bij beide controllers staat echter P965 Express. Hangt het van het moederbord af welke controller wordt gebruikt? Ik kan tussen alle specificaties op de Asus site niks vinden over het type controller.

[ Voor 11% gewijzigd door Homer.J op 03-11-2006 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerox
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 16:39
ik wil ook wel even wat zeggen over de kast. De p180. Het is de olietanker onder de computerkasten hoor.

Ik heb em al een hele tijd en het is op zich een goede kast, maar er zitten wel dikke nadelen aan. Het ding weegt namelijk 352 kg. Ik heb gezocht naar de stukken lood, die moeten er namelijk wel inzitten, maar nog niet gevonden.
Verder is die groot van buiten en klein van binnen. Het is een hele opgaven even een pctje in te bouwen in dit ingewikkelde kreng. Uiteraard is bijna geen enkele voeding gschikt, alleen antec (niet allemaal!) voedingen hebben kabels die lang genoeg zijn. Er zijn trouwens nog enkele andere voedingen die het ook net aan halen, maar oppassen met je aankoop dus.

Het 'deurtje' aan de voorkant is ook van triest nivo. Het sluit niet mooi, maar echt storend is dit niet. Dit hoort niet, maar ik heb het al vaker gelezen op het forum, dus meerdere mensen hebben dit probleempje.
Verder is zeker geen kast om te verslepen, maar het zilvere materiaal beschadigd heel snel (krassen)

Voordelen dan; want die zijn er.
Superstil, als je alle fans op low zet en even zalman (of andere) koeler op je cpu en gpu zet, dan hoor je de pc vrijwel niet als die aanstaan, heerlijk.
Goede koeling, de airflow is ongekend.
Als hij eenmaal staat, vind ik het wel een hele mooie kast om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

352 KG? Dat is hetzelfde als een kabelbaan naar boven kan hijsen...
Typo??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:02
Aan die speciale condensatoren heb je zeker wat; ze verhogen de levensduur aanzienlijk, zeker als je gaat overklokken. :)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luuk1983 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:52:
[...]
Inderdaad, puur technisch gezien is PC4200 ideaal als je niet gaat overclocken, omdat het geheugen dan synchroon loopt met de FSB.
Dit is iets wat best belangrijk is om te snappen maar na een hoop lezen snap ik nog steeds niet exact hoe dit zit.

- PC4200 loopt synchroon met E6600 niet overclocked.
- Het is beter als het synchroon loopt.

Maar houdt dit in, stel ik koop PC6400, dat deze gewoon zal presteren als een PC4200 reepje (niet overgeclocked)? Het is me nl. niet duidelijk of PC4200 nou sneller of even snel ten opzichte van PC6400 is als de FSB even snel loopt als de PC4200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
@TS:
BBG van november is uit + nieuwe nVidia GeForce 8800 GTX heb je er al naar gekeken en wat is je mening..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Checkpoint 6: Alle reacties tot aan hier verwerkt :)
  • Test P5B, P5W en P5N32-SLI toegevoegd aan moederborden
  • Uitleg over keuze P5B-E verduidelijkt en P5B-E PLUS toegevoegd.
  • Waar van toepassing een vergelijking met de BBG van november gemaakt.
  • GeForce 8800GTS en 8800GTX toegevoegd aan de TS, van de 8800GTS de voorkeur gemaakt.
Homer.J:
High-quality Conductive Polymer Capacitors zullen allicht wel verschil maken, maar ik heb nou ook weer niet echt het idee dat ik het echt nodig heb. In ieder geval wordt het verschil in prijs met de 'deluxe' wel erg klein.

De 'niet-deluxe' versies van P5B hebben een minder efficient koelingssysteem dan de deluxe versies. Deze worden uiteraard wel gekoeld, zelfs passief, anders zouden er problemen voorkomen. Mij lijkt een Deluxe versie dankzij de efficientere koeling wel beter over te clocken dan een 'gewone' P5B,

Bedankt voor je link, heb 'm toegevoegd :)

Ik weet verder niet zoveel over de netwerkcontrollers op de P5B, sorry!

@Jerox
Bedankt voor je input :)

@*geanonimiseerd*
Nee, PC6400 zal wel op 1600MHz (800MHz dual channel) werken, alleen als er data naar de CPU gestuurd moet worden zal deze door de Frontside bus moeten wat dus maar op 1066MHz gaat. Het geheugen zal dus vaak op de FSB moeten wachten. Lees de 'verplichte leesvoer' artikelen bij het stukje over geheugen, daar staat ook in wat je kan verwachten.

@nl_umpire
Dank je, ik had het inderdaad nog niet gezien. Ik ga wel een vergelijking maken met de BBG, maar dat is uiteraard erg veel werk. Ik zal dat doen als ik er tijd voor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
@ Homer.J

Over de Marvell 88E8001 en de 88E8056 controller. De 88E8001 is van de 32-bit Gigabit Ethernet Controller en de 88E8056 is de PCI Express Gigabit Ethernet Controller Family.

Je heb ook de Marvell Yukon 88E8062 PCI Express x4 Dual Port Gigabit Ethernet Controller.

Deze controller word waarschijnlijk gebruikt door de P5B Deluxe.

De P5B en de P5B-E gebruiken de 88E8001.

@ Jerox

Vat trouwens niet dat je hem de olietanker onder de computerkasten noemt. Want de Stacker 830 van Coolermaster is maarliefst 18 kg.

Op de site van Antec stond trouwens dat de P180 15.1 Kg is. Dus ook al maakte je een typo bijv. 35,2 kg dan kan dat nooit kloppen natuurlijk, tenzij je er bakstenen in bewaard. De P180 inclusief alles erin, zal niet zwaarder wegen dan 25 kg.

@ *geanonimiseerd*

PC6400 zal niet sneller zijn dan een PC4200 als je je processor niet overklokt. Daarom is het ook zonde van je geld als je toch niet wil overklokken om het duurdere geheugen aan te schaffen. Maar als je bijv. wel over wil klokken naar 400 FSB, is PC6400 toch een betere keus. Omdat PC4200 niet hoger komt dan 1066 Mhz.

@ Luuk1983

Zou je de nieuwe Asus P5N32-SLI Premium/WiFi-AP niet toevoegen aan je info. Deze betreft de nieuwe Nforce 590 chipset. Staat tevens ook in de BBG van November die in de High-End Gamesysteem zit. Over die reviews trouwens van de P180, de Stacker 830 is als beste behuizing van 2006 gekozen.

[ Voor 97% gewijzigd door crisp op 09-01-2025 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
robvanderaart schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:12:
Zou je de nieuwe Asus P5N32-SLI Premium/WiFi-AP niet toevoegen aan je info. Deze betreft de nieuwe Nforce 590 chipset. Staat tevens ook in de BBG van November die in de High-End Gamesysteem zit.
Already did ;)
Zo nieuw is de 590 chipset ook niet volgens mij. Het is een opgeleukte nForce 4.

Ik heb overigens ook een nieuw stuk aangemaakt genaamd 'totaalplaatje' met een boodschappenlijstje en bedragen van de onderdelen bij Azerty.

Daarnaast heb ik het stukje over geheugen opnieuw geschreven.

[ Voor 7% gewijzigd door Luuk1983 op 06-11-2006 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Heb trouwens me post geedit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Luuk1983 schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:33:
[...]

Already did ;)
Zo nieuw is de 590 chipset ook niet volgens mij. Het is een opgeleukte nForce 4.
De 570 chipset is de opgeleukte nForce 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Luuk1983 & robvanderaart

Oke, bedankt voor de info maar ik vroeg me nou juist af of synchroon juist sneller óf even snel is dan te snel geheugen te hebben (net andersom).

Ja kijk, ik twijfel momenteel nogal over het geheugen. De E6600 schijnt zeer goed overclockbaar te zijn maar ik zal ook koeling nodig hebben.

Nou vraag ik me dus af, wat is het maximale redelijk haalbare met stock koeling? Of wat is redelijk voor een artic cooler 7 (deze cooler is maar een gokje), misschien heeft iemand nog redelijke alternatieven.

Ik zelf heb ik nog geen overclock-ervaring maar weet ik ook weer wel dat de levensduur omlaag gaat bij overclocken (vooral als je de voltage opkrikt). Wat zou bijvoorbeeld maximaal haalbaar zijn zonder de voltage op te krikken?

Dit is in ieder geval wat ik me zo'n beetje af vraag. Zou iemand me wat kunnen adviseren?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2006 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 16:23
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 00:01:

Oke, bedankt voor het duidelijk maken in ieder geval. Stom dat ik eroverheen heb gelezen.

Ja kijk, ik twijfel momenteel nogal over het geheugen. De E6600 schijnt zeer goed overclockbaar te zijn maar ik zal ook koeling nodig hebben.

Nou vraag ik me dus af, wat is het maximale redelijk haalbare met stock koeling? Of wat is redelijk voor een artic cooler 7 (deze cooler is maar een gokje), misschien heeft iemand nog redelijke alternatieven.

Ik zelf heb ik nog geen overclock-ervaring maar weet ik ook weer wel dat de levensduur omlaag gaat bij overclocken (vooral als je de voltage opkrikt). Wat zou bijvoorbeeld maximaal haalbaar zijn zonder de voltage op te krikken?

Dit is in ieder geval wat ik me zo'n beetje af vraag. Zou iemand me wat kunnen adviseren?
Qua overclocken: Als je dat een beetje binnen de perken houdt (dus bijv een 2.4 ghz naar laten we zeggen 3,2 ghz oid) dan hoef je je niet echt zorgen te maken over de verminderde levensduur. Ik heb in het verleden voor onbepaalde tijd een 2,4 ghz P4 op 3 ghz gedraaid totdat ik aan een nieuwe cpu toe was bijvoorbeeld.

Overigens is het per cpu verschillend wat het maximum is zonder het voltage op te krikken, ik zie 2,8 ghz tot 3,4 ghz voorbij komen betreffende de E6600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 00:01:

Oke, bedankt voor de info maar ik vroeg me nou juist af of synchroon juist sneller óf even snel is dan te snel geheugen te hebben (net andersom).

Qua geheugen: Lees het 'verplichte leesvoer' bij het geheugen gedeelte in de TS en trek daaruit zelf je conclusies.

Het schijnt inderdaad zo te zijn dat de Core 2 Duo erg goed overclocked. Snelheden van > 3.2GHz zijn vaak gewoon nog mogelijk met stock cooling en geen voltage verhogingen. Ook hier zijn best wel wat topic op GOT te vinden :)

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet gemaakt voor vragen zoals 'Moet ik de E6400 of E6600 nemen?' en 'is de X1950Pro wel goed?'. Dit zijn zaken die je prima zélf uit kunt zoeken aan de hand van benchmarks. Handig hierbij zijn de Tom's Hardware CPU Charts en VGA Charts. Vergeet echter niet even te kijken naar andere hardware/review-sites!