Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats
Ik heb gisteren de ninja in mijn systeem gezet, gemonteerd met de m4 bouten ipv de standaard bevestiging. De infinity had niet gepast. Ik had hem eerst met fan en al erop gezet. Maar de fan moest er weer af, anders kreeg ik het mobo niet de pc in, en dan moest ik hem nog even aandrukken om hem er echt in te krijgenLuuk1983 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:14:
[...]
Dat weet ik niet, heb CPU-Z nog niet gedraaid. Echter, in Sisoft Sandra worden de goede waardes weergegeven. Het kan me voorstellen dat CPU-Z de SPD waardes uitleest. Dan zou hij inderdaad PC5300 weergeven.
@el-jorge
De Mystique 631 is 20,5cm breed en dat past inderdaad maar net, ik denk niet dat ik meer dan 1cm speling over heb.

Geweldige koeler in ieder geval, temps zijn met 5 a 8 graden naar beneden, en daarnaast lijkt de fan voor een betere airflow in de kast te zorgen, mijn passief gekoeld 7950GT is onder load zelfs met een graad of 15 gedaald
Dus al met al een superkoeler.
@Luuk wel een tof topic, ik kwam pas nadat ik mijn systeem had gekocht dit topic tegen, wij hebben veel dezelfde overwegingen gemaakt. Ik heb dus de 8800GTS niet genomen vanwege de grootte, en ik wou graag een stiller videokaart, dus de 7950GT passief genomen!
Spielerei...
Dat is inderdaad een goede afwegingel-jorge schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 09:06:
@Luuk wel een tof topic, ik kwam pas nadat ik mijn systeem had gekocht dit topic tegen, wij hebben veel dezelfde overwegingen gemaakt. Ik heb dus de 8800GTS niet genomen vanwege de grootte, en ik wou graag een stiller videokaart, dus de 7950GT passief genomen!
Ik moet de TS weer eens grondig reviseren en updaten. Er kunnen best wel stukken weg of er kan best wel een beter verhaal van gemaakt worden.
Nog wat anders, ik heb in Vista nog wat problemen met FEAR. Als ik het spel opgestart heb loop het uiteraard helemaal vloeiend met AA en AF hoog, maar na een aantal minuten is het net of een schakelaar omgezet wordt en alles hakkelt dan als de klere. Als alles nog vloeiend loopt en ik doe de test in het spel zelf zit ik voor 100% > 40 fps (minimaal 41, gemiddeld 65, max 80 ofzo), als die 'knop' omgezet is haal ik minimaal 10, gemiddeld 10 en maximaal 10
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
FEAR v1.08, NVIDIA drivers 100.65, dus jarobvanderaart schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:09:
Heb je de nieuwste patch van FEAR ? En de nieuwste videokaart drivers ?
Oh ja, nog iets raars, alle spellen die een bepaalde beveiliging gebruiken (in denk SecuROM) willen persé in schijf G:
Even uitleg:
C: Windows, 36GB Raptor
D: Games, RAID0 partitie op de 2x 320GB
E: Docs ed, RAID1 partitie op de 2x 320GB
F: NEC DV5800, de PATA DVD-ROM
G: NEC 7170S, de SATA DVD-RW
Ookal installeer ik de spellen in F:, hij wil ALTIJD als ik het spel start dat ik ze in G: stop. Zou de beveiliging denken dat de losse JMicron controller niet goed is ofzo? Hij geeft geen melding van dat het een virtuele drive is, hij zegt gewoon dat de CD in drive G: moet.
Dit is bijvoorbeeld bij Test Drive Unlimited en ik geloof ook FEAR.
[ Voor 43% gewijzigd door Luuk1983 op 22-03-2007 12:29 ]
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
- Moederbord: Asus P5N32-E SLI Plus
- Geheugen: Kingston 2x1GB PC6400 DDR2 SDRAM Dual Channel Kit
Paar plaatjes
De doos
Wat zat daar allemaal in

Met geluidskaart en geheugen

Met geluidskaart en geheugen

Plek van de processor, die passieve koeling

Klepje open... wachten op de Intel Core 2 Duo E6600

Voor eventueel twee extra USB-poorten en firewire

Mogelijkheid voor zes HD's in SATA2 met Raid

Wat moet er nog binnen komen:
- Processor: Intel Core 2 Duo E6600
- Koeler: Zalman (processor cooler) cnps7700-cu (Socket 775)
- Videokaart: Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3
- Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10, 320GB
- Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10, 320GB
- Dvd-brander: Samsung SH-S182M 18x
- Diskettestation: Nec 3.5" 1.44mb zwart
- Behuizing: Coolermaster Mystique 632 Miditower
- Voeding: Zalman zm600-hp (600w)
Dus Euromax... Tempo met de shit!

0110101001111010
Inderdaad vette koeling! Die Kingston geheugen reepjes zijn erg goed, ben er zeer tevreden mee
Wat is het eigenlijk voor een geluidskaart? Ik had nog geen geluidskaarten op PCIe 1x gezien!
Van de asus site:
SupremeFX (ADI 1988b)
The SupremeFX audio card is designed to provide you the best game sound experience. With 24bit/192kHz full sampling in all surround channels, no matter if you're hearing your game through headphones or 7.1 surround speakers, we'll deliver the effects loud and clear!
0110101001111010
ik zat aan zoiets te denken:
Cooler Master Behuizing Mystique 631 Zilver, Geen Voeding, 2 X 120 Mm
NEC DV-5800 16 X, 48 X, IDE, OEM, Wit
NEC 3,5 Inch Diskette Station Zilver
Kingston HyperX Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2
Asus Moederbord P5N32-E SLI
Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper
Seagate Barracuda 7200.10 400 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Asus VGA GeForce EN8800GTS 640 MB
Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, 4 MB L2, Boxed
Antec Voeding NeoHE Power 430 Watt , Zilver, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins
[ Voor 57% gewijzigd door DPhoenix op 29-03-2007 23:56 ]
AULXJMHR
Waarschijnlijk wel, maar met het oog op uitbreidingen en videokaarten die in de toekomst nog meer stroom gaan gebruiken leek het me handig om voor de 500W versie te gaan van de Neo HE. Als er een 460W versie geweest was, was ik daar waarschijnlijk voor gegaan. Maja, het is 430 of 500 en dan vond ik 430 toch net wat te mager.DPhoenix schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 23:36:
Zelf ben ik ook van plan om ongeveer net zo'n systeem als Luuk te nemen. Enkel de harde schijven zijn anders. Ik neem namelijk slechts één Seagate Barracuda 7200.10 400 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300. Luuk heeft zelf een voeding van 500Watt. Is 430 bijvoorbeeld niet voldoende?
Het is misschien omdat je DVD-RW SATA is ? Probeer anders eens een PATA DVD-RW als je die thuis heb.Luuk1983 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:20:
[...]
FEAR v1.08, NVIDIA drivers 100.65, dus jaMaar goed, ik ga d'r vooralsnog gewoon vanuit dat het aan de drivers ligt. En anders is het elke 10 minuten FEAR opnieuw opstarten. Dat gaat gelukkig wel snel genoeg met deze computer
Oh ja, nog iets raars, alle spellen die een bepaalde beveiliging gebruiken (in denk SecuROM) willen persé in schijf G:
Even uitleg:
C: Windows, 36GB Raptor
D: Games, RAID0 partitie op de 2x 320GB
E: Docs ed, RAID1 partitie op de 2x 320GB
F: NEC DV5800, de PATA DVD-ROM
G: NEC 7170S, de SATA DVD-RW
Ookal installeer ik de spellen in F:, hij wil ALTIJD als ik het spel start dat ik ze in G: stop. Zou de beveiliging denken dat de losse JMicron controller niet goed is ofzo? Hij geeft geen melding van dat het een virtuele drive is, hij zegt gewoon dat de CD in drive G: moet.
Dit is bijvoorbeeld bij Test Drive Unlimited en ik geloof ook FEAR.
Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Wel vreemd want op de site van Euromaxi stond dat de levertijd 1 tot 2 weken zou zijn. Als het straks 12 april is dan zit ik al 4 weken te wachten!
0110101001111010

Ik ben overigens echt opgelucht dat die Scythe Infinity koeler zowel op de P5b-e als in de Mystique kast past. Ik heb namelijk o.a. de koeler al in huis, maar de kast en moederbord nog niet.
Verwijderd
Er schijnen nogal veel problemen te zijn met RAID icm met Vista op Intel moederborden. Systemen die om de 10 minuten bevriezen en na een tijdje weer verder lopen, installaties van Vista die fout lopen, etc. Zoek maar eens op Raid en Vista op dit forum en je zult veel problemen tegenkomen. Kijk maar eens in je event viewer of je problemen tegenkomt met 'iastor'.Luuk1983 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 09:25:
[...]
Nog wat anders, ik heb in Vista nog wat problemen met FEAR. Als ik het spel opgestart heb loop het uiteraard helemaal vloeiend met AA en AF hoog, maar na een aantal minuten is het net of een schakelaar omgezet wordt en alles hakkelt dan als de klere. Als alles nog vloeiend loopt en ik doe de test in het spel zelf zit ik voor 100% > 40 fps (minimaal 41, gemiddeld 65, max 80 ofzo), als die 'knop' omgezet is haal ik minimaal 10, gemiddeld 10 en maximaal 10Ik snap er niks van!!
Op de Intel site wordt het probleem ook al gemeld:
http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/CS-025783.htm

Maargoed, erg happy
Even wat pics!
De onderdelen.
De kast, Coolermaster Mystique 632.
Als eerste de voeding gemonteerd, daarna het moederbord.
Hierna kon de Intel Core 2 Duo E6600 erin.
Tijd voor de Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3, wat is dat ding grooot
Als laatste nog een totaal pic.
Heb het moederbord een paar keer moeten loshalen, wilde een aantal kabeltjes eronder wegwerken. Daarna de zalman processor cooler erop, weer het moederbord los omdat je aan de onderkant van het MB een bevestingingsmal moet monteren.
De videokaart past net, wat een ding!
Zit nog steeds te twijfelen of ik de twee HD's in raid 0 zet... Ik kan ook een HD voor windows en programstuff / warez gebruiken. De handere dan voor de games.
0110101001111010
Heb jij al die kabels die vanaf de bovenkant komen (dus usb,firewire, audio etc) onder je mobo door laten lopen?
Je kan trouwens ook die dikke power kabel prima wegwerken in die mystique 632. Hij kan namelijk precies door de uitsparing aan de rechterkant van je dvd-rom drives(krijg je te zien als je het rechter zijpaneel los maakt).
Na het zien van jouw foto's heb ik echt zin om te bouwen! Alleen nog een cpu en dan kan ik zelf beginnen aan mijn C2D Gamesysteem
Verwijderd
het verschil tussen KHX6400D2LLK2/2GN en
KHX6400D2LLK2/2G
Alvast bedankt...
reallifejoost ik heb Kingston 2x1GB PC6400 DDR2 SDRAM Dual Channel Kit, waarna ik vooral heb gekeken is dat dit geheugen op 800MHz draaid.
0110101001111010
Het geheugen met nr: KHX6400D2LLK2/2GN is NVIDIA SLI-Ready geheugen, de andere is de normale variant zonder NVIDIA SLI-Ready keurmerk.Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 16:33:
Ik zit er zelf ook over te denken om zo'n PC aan te schaffen, E6600, maar nou zie ik Kingston geheugen en kan nergens het verschil zien:
het verschil tussen KHX6400D2LLK2/2GN en
KHX6400D2LLK2/2G
Alvast bedankt...
Verwijderd
Zijn de performance dan ook beter?
In principe is het net zo nuttig als 'dual channel kits'. Het houd niets anders in dat de modules samen getest zijn in een SLI opstelling en de test gehaald hebben.Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 13:21:
Als dat geheugen SLI ready is is het dan ook beter, of is dat weer afhankelijk van het systeem?
Zijn de performance dan ook beter?
In de praktijk werken 2 geheugenmodules van dezelfde merk en type altijd prima samen in dual channel en in SLI. Mochten we het hebben over een verschil van een paar euro dan kan je de SLI ready kit wel nemen, als we het hebben over meer dan 10 euro zou ik zeggen: laat lekker zitten.
Wat een mooie hardware in dit topic verder zeg! Ik word jaloers van zo'n 8800GTX! En dan heb ik natuurlijk al niet zo'n langzaam systeem. Ik zie alweer dat ik de kabeltjes nog eens een keer wat beter moet gaan wegwerken in de kast als ik zie de kasten van de andere mensen hier zo zie.
En nog wat anders: Ik overweeg om een 2e S-ATA brander van NEC te kopen omdat ik niet echt tevreden ben over de JMicron controller (PATA). Je moet bij het opstarten toch wachten op het BIOS scherm van de controller en op 1 of andere manier (zoals ik al aangegeven heb) heeft de laatste versie van SecuROM problemen met de PATA lezer. Blijkbaar denk hij dat het een virtual drive is omdat de drive als SCSI drive geinstalleerd wordt. Gezien de prijzen van de hedendaagse branders lijkt het me de moeite wel waard om een SATA driver erbij te nemen, zodat ik de BIOS van de JMicron controller kan uitzetten en hopelijk geen gezeur meer heb met beveiligingen.
Misschien is 450 Watt genoeg voor een 8800GTX maar ik raad toch een voeding van wat meer Watt aan, 550-600 zou ik doen. Meestal zit zo'n voeding niet bij de kast inbegrepen en moet je deze los erbij kopen.EleanorNL schreef op maandag 23 april 2007 @ 10:37:
Mensen: ik ben van plan een nieuw systeem aan te schaffen (gamer oriented). De Antec Sonata II zal fungeren als kast. Ik speel met het idee een GTX erin te proppen, maar ik weet nog steeds niet of deze past. Ik lees in de TS dat hij "net" past, maar wat is net? In mijn ogen past hij dan, of het nou net of ruim is... Deze kast is vrij goedkoop met zijn 100 euro, en heeft ook een 450W voeding aan boord... Ik hoop dat ik hier antwoord kan vinden!
De 8800 GTX kaart kan prima in een miditower zoals een Coolermaster.
@Luuk1983
Een aantal kabeltjes heb ik onder het MB weggewerkt. Maar dat de voedingkabels al gesleeved zitten
[ Voor 6% gewijzigd door Yotta op 23-04-2007 19:51 ]
0110101001111010
Maare, mooie foto's en mooi spul heb je aangeschaft. Ik heb sinds een aantal dagen een E6300 Core2Duo en ben er erg blij mee.
Ik heb de Asus P5N-E SLI, erg mooi en stabiel mainbordje.
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Verwijderd
Processor: Intel Core 2 Duo E6600
MoBo: ASUS P5N32-E SLI
Koeler: Scythe Infinity / Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Geheugen: Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (KHX6400D2LLK2/2GN )
VideoKaart: nVidia GeForce 8800 GTS 640 MB
Geluidskaart: Sound Blaster X-Fi XtremeMusic
HD: ???
DVDBrander: Samsung SH-S182M 18x
DVDspeler: Samsung SH-D162 16x
Multi cardreader + 3,5 inch diskdrive
Voeding: Antec NeoHE 550 Watt
Behuizing: ???
Ik ben er nog niet uit over welke HD's, wil gewoon stille stabiele HD's?
Behuizing, ik hoef niet je van het te hebben, maar wat front aansluitingen vind ik wel belangrijk en het geen wat ik wil bestellen moet erin passen, zonder al te veel moeilijkheden...
Graag nog wat advies van jullie, alvast bedankt.
Ik heb zelf sinds vandaag een draaiend core2duo systeem. Ik ben gegaan voor de Scythe Infinity. Je hoort hem amper (lees: niet) en hij koelt zeer goed. Over die 8800GTS 640 MB. Probeer eens te kijken naar de kaart van Calibre (P880). Deze blijft 'maar' 65 graden volgens verschillende reviews en ik hoor hem niet draaien.
Succes met samenstellen!
De cijfers die de fabrikanten opgeven heb ik gezien, maar daar hecht ik niet meer waarde aan dan dat het richtgetallen zijn
Dat beide koelers goed zijn, en beter dan de boxed koeler mag denkik duidelijk zijn. Wat ik graag wil weten is welke "the one to buy" is.
(ik heb overigens geen plannen tot overklokken o.i.d. Ik heb nu de boxed maar deze maakt me té veel lawaai)
[ Voor 25% gewijzigd door daanNL op 24-04-2007 14:07 ]
@Vin86: Wat een joekel dat ding zeg! http://www.dollarshops.eu/product_info.php/products_id/268 Niet normaal meer.
Over koelers: naast de Scythe en arctic freezer zou ik hier ook graag de Zalman CNPS7700-Cu koeler willen zien (30-40 euro).
[ Voor 39% gewijzigd door Googolplex op 24-04-2007 14:42 ]
Nou de Scythe hoor je eigenlijk bijna niet, tenzij je er met je oor bij gaat hangen. Draait hier een toch een aardige 1000 toeren, maar vrijwel stil. Hetzelfde geld voor mijn 2 120mm fans die bij de Mystique 631 kwamen. Die draaien rond de 700 a 800 toeren. Allemaal zitten ze aangesloten op het moederbord met QFan enabled. Werkt erg goed moet ik zeggen!daanNL schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:04:
Zijn er hier mensen die uitspraken kunnen doen op basis van ervaringen betreffende de koelprestaties/geluidsproductie van deze koelers ? Namelijk de Scythe Infinity & de Arctic Cooling Freezer 7 Pro, beide zeer bekend en besproken hier.
De cijfers die de fabrikanten opgeven heb ik gezien, maar daar hecht ik niet meer waarde aan dan dat het richtgetallen zijn
Dat beide koelers goed zijn, en beter dan de boxed koeler mag denkik duidelijk zijn. Wat ik graag wil weten is welke "the one to buy" is.
(ik heb overigens geen plannen tot overklokken o.i.d. Ik heb nu de boxed maar deze maakt me té veel lawaai)
Deze computer is echt heel erg stil. De harddisks zijn verreweg de meest luidruchtige componenten op het moment. Als je ook naar de tests kijken in de topic start zal je lezen dat van een groot aantal bekende coolers de Scythe Infinity en Ninja zowel op geluid als op koelprestaties uitmuntend presteren. Ik heb in ieder geval nooit spijt gehad van de Infinity.
Ik heb zelf ook in een andere computer een Arctic Freezer 64 Pro (de AMD 64 versie van de 7 Pro) en das een prima koeler. Voor het geld koelt het ding gewoon goed en is stiller dan boxer. Absoluut gezien is de Infinity gewoon een stuk stiller, maar daar betaal je dus voor. Ik vond het het geld waard om daarin te investeren. Verder is dat natuurlijk je eigen keuze.
De voeding van de Antec Sonata is de SmartPower 2.0 450 Watt en hij levert niet genoeg amperage voor een 8800GTX, en qua lengte past de 8800GTX erin als je de HD rack eruit haalt.EleanorNL schreef op maandag 23 april 2007 @ 10:37:
Mensen: ik ben van plan een nieuw systeem aan te schaffen (gamer oriented). De Antec Sonata II zal fungeren als kast. Ik speel met het idee een GTX erin te proppen, maar ik weet nog steeds niet of deze past. Ik lees in de TS dat hij "net" past, maar wat is net? In mijn ogen past hij dan, of het nou net of ruim is... Deze kast is vrij goedkoop met zijn 100 euro, en heeft ook een 450W voeding aan boord... Ik hoop dat ik hier antwoord kan vinden!
Ah bedankt, hier kan ik wat mee. Als ik de GTX ga aanschaffen is het dus eigenlijk verstandiger om een compleet andere kast te nemen. Zowel om de voeding als om de ruimte. Ik ben benieuwd hoe groot de HD 2900XT zal zijn, en wat voor een voeding deze rakker nodig heeft.robvanderaart schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:58:
[...]
De voeding van de Antec Sonata is de SmartPower 2.0 450 Watt en hij levert niet genoeg amperage voor een 8800GTX, en qua lengte past de 8800GTX erin als je de HD rack eruit haalt.
Die ventilator onderin de P180 kun je weglaten als je een voeding gebruikt met fan. Plak de gaten rond de voeding af zodat de voeding alles van voren uit de kast trekt, en de harde schijven worden zo meteen gekoeld.Luuk1983 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:40:
Checkpoint 5, alle reacties tot nu toe bijgewerkt
Samenvatting
- Modulaire voedingen in de P180 zijn mogelijk niet zo handig. De stekkertjes waarmee je de kabels in de voeding klikt zijn vrij lang en zitten mogelijk de ventilator in de weg!
[ Voor 20% gewijzigd door pnieuwla op 24-04-2007 15:45 ]
Verwijderd
Een stuk korter dan de GTX dusVerwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:45:
de HD2900XT zal iets meer dan 21cm lang zijn,en qua voeding is een degelijke 500 watt voeding(corsairHX520 bijvoorbeeld)ruim voldoende
Verwijderd
2x 320GB
2x 1GB DDR2
Asus P5B Deluxe
E6700
Geluidskaartje, Zalman koelertje, DVD-brander en speler
Kan je zelf ook uitrekenen wat voor een voeding je ongeveer nodig hebt? Bijvoorbeeld, het watt verbruik van alle onderdelen optellen, is dat dan ongeveer wat je nodig hebt?
Verwijderd
Edit:eentje gevonden,is wel een programmaatje
http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2007 17:07 ]
De lijst:
- Processor: Intel Core 2 Duo E6420: €180
- MoBo: ASUS P5B-E Plus: €136
- Koeler: Tuniq Tower 120: €36
- Geheugen: Corsair Twin2x2048-6400C4: €168
- VideoKaart: nVidia GeForce 8800 GTS 640 MB: €377
- HD: Seagate Barracuda 7200.10 320GB 7200rpm ATA 16MB x3 in Raid 0 en 5: €226
- DVDBrander: Samsung SH-S183A: €33
- Voeding: Corsair 520HX: €97
- Behuizing: Antec P182: €116
Doel van het systeem:
Games, video en fotobewerking, veel fotoshop, illustrator etc, algemeen gebruik.
Ik wil in ieder geval flink gaan overklokken, vandaar dit geheugen. Op de RAID 0 komt vista, start lekker snel op. De voeding heb ik goede reviews over gelezen.
Waarom een P5B-E PLUS? Omdat de noordbrug en het geheugen op een hoger voltage kunnen, en omdat er solid caps opzitten. Het prijsverschil met de nonplus is maar een euro of 14.
Een aantal voordeliger alternatieven zouden zijn:
wat goedkoper geheugen
Ik wil graag over de 400MHz, en dit geheugen geeft een flinke marge daarin. Het is de vraag of het echt nodig is.
2 harde schijven in plaats van 3
RAID 0 over 3 schijven is sneller dan over 2. Daarom liever 3 dus.
Een sonata II kast ipv P182 met corsair voeding
Ik heb nu een sonata, en ik wil wel eens wat anders. Verder ben ik overtuigd van de voordelen van de P182 en ik wil graag een ECHT goede voeding. Bovendien moeten er naast de drie schijven in RAID 5 / 0 ook nog twee in RAID 1 bij in. Dat past niet in een Sonata, tenminste niet mooi.
Een 8800 GTS 320 ipv 640
Scheelt wat geld, maar ik heb een 24" widescreen, ik heb graag m'n spellen op native 1920x1200 lopen. Dan is het extra geheugen wel erg handig.
BTW: diskettestation moet er nog bij, kaartlezer niet (zit in m'n dell monitor)
Verwijderd
Verder snap ik je combinatie van processor met geheugen ook niet. De E6600 heeft een hogere multiplier van 9x voor maar 25 euro extra. Hoezo een marge op je geheugen? Dat geheugen kan maximaal tot 400 fsb.
Een alternatief is 2 harde schijven in plaats van 3, dus het staat goed zo.Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 17:27:
De 'in plaats vans' moeten net andersom, dit leest nogal raar.
Verder snap ik je combinatie van processor met geheugen ook niet. De E6600 heeft een hogere multiplier van 9x voor maar 25 euro extra. Hoezo een marge op je geheugen? Dat geheugen kan maximaal tot 400 fsb.
Het corsair geheugen kan veel hoger geklokt worden dan 400.
Wat betreft de E6600 heb je misschien gelijk, maar als je toch de FSB flink overklokt is het de vraag of de E6600 uiteindelijk een hogere frequentie haalt dan de E6420.
Verder overweeg ik de Antec NeoHE 500 als voeding te nemen, ook zeer goed en 2 tientjes goedkoper.
http://tweakers.net/productsurvey/survey/4373
Zoiets?Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:59:
Iemand nog tips voor een goede systeemkast, waar mijn toekomstige onderdelen in kunnen?
Ofwel: geef wat meer info, en lees de topicstart!
Verwijderd
Ik bedoelde:pnieuwla schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 17:49:
[...]
Een alternatief is 2 harde schijven in plaats van 3, dus het staat goed zo.
Het overclocken van geheugen zit inderdaad wat in. Weet je eventueel of Kingston HyperX PC6400 CL4 ook goed klokt? Deze is momenteel namelijk stukken goedkoper (en levenslange garantie).pnieuwla schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 17:17:
Een sonata II kast ipv P182 met corsair voeding
Ik heb nu een sonata, en ik wil wel eens wat anders. Verder ben ik overtuigd van de voordelen van de P182 en ik wil graag een ECHT goede voeding. Bovendien moeten er naast de drie schijven in RAID 5 / 0 ook nog twee in RAID 1 bij in. Dat past niet in een Sonata, tenminste niet mooi.
Xgear KV600k
Asus P5B
Intel Core 2 Duo e4300
1 GB pc5300
Hitachi Deskstar 160GB
Club3d 8600gts
muis+tobo+scherm had ik al
misschien is dit wat als budget core 2 duo gamesysteem?
XBL: Warheadheadshot
Die review over het corsair geheugen gaat ook over 1 bepaalde revisie, inmiddels hebben de modules waarschijnlijk andere chips. Het is maar de vraag of ze dan nog steeds zo goed klokken.Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:14:
[...]
Ik bedoelde:
[...]
Het overclocken van geheugen zit inderdaad wat in. Weet je eventueel of Kingston HyperX PC6400 CL4 ook goed klokt? Deze is momenteel namelijk stukken goedkoper (en levenslange garantie).
Dat zelfde geldt voor een review over de kingstons. Het lijkt erop dat ook deze nog wel wat zijn over te klokken.
Ik snap niet waarom je PC6400 zou overclocken. Deze chips werken gegarandeerd op 800MHz, dus 1600MHz dual channel. Je kan je FSB dus behoorlijk wat overclocken voordat het geheugen beperkend kan gaan worden.pnieuwla schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 22:39:
[...]
Die review over het corsair geheugen gaat ook over 1 bepaalde revisie, inmiddels hebben de modules waarschijnlijk andere chips. Het is maar de vraag of ze dan nog steeds zo goed klokken.
Dat zelfde geldt voor een review over de kingstons. Het lijkt erop dat ook deze nog wel wat zijn over te klokken.
Ik wil m'n FSB wel ietsje verder hebben dan 400 MHz, tot 450 ofzo, vandaar.Luuk1983 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 08:57:
[...]
Ik snap niet waarom je PC6400 zou overclocken. Deze chips werken gegarandeerd op 800MHz, dus 1600MHz dual channel. Je kan je FSB dus behoorlijk wat overclocken voordat het geheugen beperkend kan gaan worden.
FSB quad pumped op 450 is 1800MHzpnieuwla schreef op woensdag 25 april 2007 @ 11:55:
Ik wil m'n FSB wel ietsje verder hebben dan 400 MHz, tot 450 ofzo, vandaar.
Trekt ie dat??
Dat is inderdaad maar de vraag. Ik zou blij zijn als ik de 400 haal. Helaas zijn de kingston reepjes momenteel erg slecht leverbaar.Luuk1983 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 12:10:
[...]
FSB quad pumped op 450 is 1800MHz![]()
Trekt ie dat??
Intel Core 2 Duo E6600 2.40 GHz, 1066 MHz, 4 MB , Boxed
Asus Moederbord P5B-E Plus
G.Skill DDR2 Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2
Club3D VGA GeForce 8800GTS 640 MB
Antec Behuizing P182 Zwart, Geen Voeding, 3 X 120mm
Antec Voeding NeoHE Power 500 Watt, Zilver, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins
Scythe CPU Koeler Ninja Rev.B Aluminium, Koper
Samsung DVD-RW SH-S183A Bulk, Zwart
NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart
Seagate Barracuda 7200.10 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB 3 maal
Totaalbedrag: 1336,- bij Salland
Alles op voorraad bij leverancier, dus volgende week wordt het klussen!
Verwijderd
PS:Misschien heb je hier al iets over gezegd, maar ik vind het niet direct, en ook ni in de TS
[ Voor 8% gewijzigd door robvanderaart op 29-04-2007 23:37 ]
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Is je systeem al binnen ik wil graag weten hoeveel ruimte je hebt in een p182 voor de CPU koeler.pnieuwla schreef op woensdag 25 april 2007 @ 20:26:
Zo, systeempje besteld. Kingston reepjes zijn slecht leverbaar, dan maar voor G.Skill gegaan, maar niet de dure neo-fatbody variant.
Intel Core 2 Duo E6600 2.40 GHz, 1066 MHz, 4 MB , Boxed
Asus Moederbord P5B-E Plus
G.Skill DDR2 Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2
Club3D VGA GeForce 8800GTS 640 MB
Antec Behuizing P182 Zwart, Geen Voeding, 3 X 120mm
Antec Voeding NeoHE Power 500 Watt, Zilver, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins
Scythe CPU Koeler Ninja Rev.B Aluminium, Koper
Samsung DVD-RW SH-S183A Bulk, Zwart
NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart
Seagate Barracuda 7200.10 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB 3 maal
Totaalbedrag: 1336,- bij Salland
Alles op voorraad bij leverancier, dus volgende week wordt het klussen!
(Ik wil deze kast ook maar twijfel of mijn cpukoeler er in past)
Kijk even hier . Die review is sowieso aardig om te lezen, wel erg lang. Het gaat over de P180 maar die is nagenoeg gelijk aan de nieuwe P182. In combinatie met de ninja koeler zijn er enorm veel configuratiemogelijkheden. Merk op dat de (weinig waardevolle) VGA duct niet meer wordt meegeleverd.hierik schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:19:
[...]
Is je systeem al binnen ik wil graag weten hoeveel ruimte je hebt in een p182 voor de CPU koeler.
(Ik wil deze kast ook maar twijfel of mijn cpukoeler er in past)
Ik zal m'n ervaringen hier posten als het zover is. Welke CPU koeler heb je precies, is die zo gigantisch groot dan?
Een Scythe Infinitypnieuwla schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 21:01:
[...]
Kijk even hier . Die review is sowieso aardig om te lezen, wel erg lang. Het gaat over de P180 maar die is nagenoeg gelijk aan de nieuwe P182. In combinatie met de ninja koeler zijn er enorm veel configuratiemogelijkheden.
Deze cooler past in combinatie met een p180 past hij maar net zie hier dus ik denk dat hij in een P182 niet gaat passen. Omdat het moederbord iets naarvoren is geplaats zodat de kabels achter langs kunnen.
Haha, wat een onzin dat lijstje.
Ik heb een Coolermaster Mystique 632, en wat denk je? Pas prima!
Ik lees op de doos:Kain_niaK schreef op maandag 30 april 2007 @ 12:00:
Is het waar dat een Antec Sonata II 450 W niet genoeg Ampere levert voor een 8800GTX? Want die kast staat wel in de BBG van maart en april. En ik was net van plan om bijna alle onderdelen van de BBG te gaan kopen. Plus nog extra 2 raptor HD's van 150 GB. Dus nu vraag ik mij echt af of 450 W wel safe is. Als dat zo zou zijn dan zouden ze daar toch wel rekening mee hebben gehouden in de BBG?
Verder staat er dat je op www.slizone.com kan kijken welke voeding bij deze kaart past, alleen de mijn voeding Zalman zm600-hp (600w) staat er niet tussen.Minimum 450W or greater system power supply is required (with 12V current rating of 30A)
[ Voor 49% gewijzigd door Yotta op 01-05-2007 22:33 ]
0110101001111010
Dan past ie ook op de 631, die is van binnen identiek.Yotta schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 22:21:
Haha, wat een onzin dat lijstje.![]()
Ik heb een Coolermaster Mystique 632, en wat denk je? Pas prima!
ja maar hier gaat het dus om de vga-duct (toch?), en die wordt met de P182 niet meer meegeleverd. Geen enkel probleem dus.hierik schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 21:40:
[...]
Een Scythe Infinity
Deze cooler past in combinatie met een p180 past hij maar net zie hier dus ik denk dat hij in een P182 niet gaat passen. Omdat het moederbord iets naarvoren is geplaats zodat de kabels achter langs kunnen.
nee derde plaatje van links zeer weinig ruimte over i.c.m. p180.pnieuwla schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 08:38:
[...]
ja maar hier gaat het dus om de vga-duct (toch?), en die wordt met de P182 niet meer meegeleverd. Geen enkel probleem dus.
ik heb de p182 inmiddels besteld eerst maar met standaard CPU-koeler.
edit: verwachte leverdatum bij salland 17-05-2007

[ Voor 6% gewijzigd door hierik op 07-05-2007 19:48 ]
Ik heb momenteel een bijna gelijk systeem als luuk1983 nl:
E6600
ASUS P5B Deluxe (Wifi)
1x artic freezer 7
1x ANTEC NEO 500w (modulaire voeding)
2x pc6400 (OCZ platinum rev 2, loopt op 2.1v)
2x 320 gb s-ata (Seagate)
1x 250 gb s-ata (WD)
1x coolermaster mystique
1x nvidia 7600 GT
1x dvd burner
1x dvd lezer
1x floppy
Nu kom ik er eindelijk aan toe, om een beetje te gaan gamen. Jullie gokken vast dat dit wat lastiger gaat worden met de7600 GT (tenminste, niet als ik op 1680x1050 op m'n Samsung 226BW wil spelen...)
Ik zit er aan te denken om de volgende upgrade te doen:
nog 2x 1GB erbij (4gb in totaal, ik draai vista ultima 64 bit dus moet kunnen)
de video kaart aanpassen naar de 8800 GTS 640mb OF ATI HD2900XT
Daarnaast wil ik m'n CPU cooler vervangen, de Scythe Infinity lijkt me wel wat. De artic freezer geeft me tegenvallende restulaten (misschien niet top gemonteerd ofzo maar na een paar x incl artic silver ertussen...krijg idle nogsteeds 38 graden en stressed 55, en dat op stockspeeds...misschien moet ik de cpu lappen, al ben ik daar wat huiverig voor...)
Ik denk er ook overna om een raptortje als bootschijft te gebruiken (evt 2 in raid 0)... maar heb die 2x 320gb ook al in raid 0 staan...ga ik daar veel performance van merken? Benchmarks zijn wel duidelijk in het voordeel maar ga ik het 'in het ect' ook veel merken?
Daarnaast heb ik nog wat vragen:
Stel ik me aan door 4GB mem te willen?
Hoe past die Scythe Infinity in je kast luuk? (anderen mogen ook reageren natuurlijk). Hoe lastig was de install? Moet er een backplate op? (volgens mij niet, als ik internet bekijk maar wil toch ff zeker weten....)
Welke 8800 GTS kaart heb je? (merk?) ... als jullie nu moesten kiezen, i.c.m. dit system liever een ATI hd2900XT (ik zou dan wel sapphire versie willen met aangepaste cooler). Mijn doel is in elk geval om Crysis full eye candy te kunnen spelen op dit systeem....
Gaat mij voeding dit goed trekken
Ik wilde hier geen apart topic voor maken, leek me prima aan te sluiten hierop. Ik hoop dat dit geen probleem is. (Zie het niet als een topic kaap, omdat het topic al even inactief is).
Thnx for reading 'n replying in elk geval :-)
Hoop niet dat dit een probleem is.
[ Voor 10% gewijzigd door WTM op 21-08-2007 02:06 ]
Verwijderd
Extra geheugen kan altijd natuurlijk, het is aan jou of jij het denkt nodig te hebben. Als je tussen de 640MB en de HD2900XT kiest zou ik persoonlijk voor de Ati gaan. Met de 320MB zou ik voor een lastigere keus staan. Weet je trouwens zeker dat Sapphire een aangepaste koeler heeft? Wat betreft het merk van de kaart kan je het beste even de clockspeeds, accessoires en prijs nagaan. Ik heb zelf ook een Scythe Infinity en ben er redelijk tevreden over (E4300@3GHZ temps: 38/66), fan draait alleen op load. Raptors maken aardig wat lawaai, misschien is het ook beter op een solid-state harde schijf als bootschijf te wachten (eventueel meerdere in een raid setup), dan heb je namelijk ongelofelijk snelle accesstijden wat je heel erg merkt aan de responsiveness van windows. Twee 7200rpm schijven (in raid) zijn overigens sneller en goedkoper dan 1 raptor, je wint alleen een klein beetje accesstijd.WTM schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 01:22:
Ik zit er aan te denken om de volgende upgrade te doen:
nog 2x 1GB erbij (4gb in totaal, ik draai vista ultima 64 bit dus moet kunnen)
de video kaart aanpassen naar de 8800 GTS 640mb OF ATI HD2900XT
Daarnaast wil ik m'n CPU cooler vervangen, de Scythe Infinity lijkt me wel wat. De artic freezer geeft me tegenvallende restulaten (misschien niet top gemonteerd ofzo maar na een paar x incl artic silver ertussen...krijg idle nogsteeds 38 graden en stressed 55, en dat op stockspeeds...misschien moet ik de cpu lappen, al ben ik daar wat huiverig voor...)
Ik denk er ook overna om een raptortje als bootschijft te gebruiken (evt 2 in raid 0)... maar heb die 2x 320gb ook al in raid 0 staan...ga ik daar veel performance van merken? Benchmarks zijn wel duidelijk in het voordeel maar ga ik het 'in het ect' ook veel merken?
Thnx for reading 'n replying in elk geval :-)
Thnx Bram, hier kan ik wel wat mee. Nog wat vragen.Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 08:24:
[...]
Extra geheugen kan altijd natuurlijk, het is aan jou of jij het denkt nodig te hebben. Als je tussen de 640MB en de HD2900XT kiest zou ik persoonlijk voor de Ati gaan. Met de 320MB zou ik voor een lastigere keus staan. Weet je trouwens zeker dat Sapphire een aangepaste koeler heeft? Wat betreft het merk van de kaart kan je het beste even de clockspeeds, accessoires en prijs nagaan. Ik heb zelf ook een Scythe Infinity en ben er redelijk tevreden over (E4300@3GHZ temps: 38/66), fan draait alleen op load. Raptors maken aardig wat lawaai, misschien is het ook beter op een solid-state harde schijf als bootschijf te wachten (eventueel meerdere in een raid setup), dan heb je namelijk ongelofelijk snelle accesstijden wat je heel erg merkt aan de responsiveness van windows. Twee 7200rpm schijven (in raid) zijn overigens sneller en goedkoper dan 1 raptor, je wint alleen een klein beetje accesstijd.
Moet de Scythe Infinity nu met of zonder backplate bevestigd worden (eigenlijk geen zin om hele mobo uit kast weer te halen, was al veel werk om 'm erin te krijgen, ben niet zo handig
Overigens, de sapphire kaart zoals hier beschreven lijkt me wel wat: (al zoek ik nog tests waar de verschillen duidelijk worden! Als iemand die gezien heeft...)
http://www.hardware.info/...ATI_2900_XT_bij_Sapphire/
Nee, de Infinity heeft geen backplate. Je ramt de pootjes gewoon door de gaatjes in het moederbord (Socket 775)Moet de Scythe Infinity nu met of zonder backplate bevestigd worden (eigenlijk geen zin om hele mobo uit kast weer te halen, was al veel werk om 'm erin te krijgen, ben niet zo handig)
Kost wel redelijk wat kracht. Misschien is het niet zo'n goed idee omdat te doen als je moederbord op slechts een paar spacer ligt. Kijk dus uit met teveel kracht zetten.
[ Voor 21% gewijzigd door Luuk1983 op 21-08-2007 10:06 . Reden: Extra uitleg ]
Verwijderd
Dit is goed nieuws i.v.m. het enorme geluid van de normale koeler. Let er wel op dat de eerste versie van sapphire gewoon de standaard koeler heeft. Niet dat je zometeen de verkeerde besteld.WTM schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 09:40:
[...]
Overigens, de sapphire kaart zoals hier beschreven lijkt me wel wat: (al zoek ik nog tests waar de verschillen duidelijk worden! Als iemand die gezien heeft...)
http://www.hardware.info/...ATI_2900_XT_bij_Sapphire/
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet gemaakt voor vragen zoals 'Moet ik de E6400 of E6600 nemen?' en 'is de X1950Pro wel goed?'. Dit zijn zaken die je prima zélf uit kunt zoeken aan de hand van benchmarks. Handig hierbij zijn de Tom's Hardware CPU Charts en VGA Charts. Vergeet echter niet even te kijken naar andere hardware/review-sites!