Core 2 Duo game-pc + randapparatuur, ~1600 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Zoals sommigen van jullie misschien al weten, ben ik net als vele anderen bezig met het samenstellen van een game-pc rond de E6600 processor van Intel. Het is voor het eerst dat ik zelf een pc samenstel en koop, so be nice :) ! Mijn budget is ~1600, maar 't mag ook wel ietsje meer zijn ;). Daarvoor wil ik een compleet systeem, met scherm en speakers dus. Ik post hier even een lijstje (een aangepaste versie van mijn lijst uit de thread van Luuk1983)van wat ik in gedachte had, met een korte beargumentering. Ik ben tot de volgende hardware gekomen door hier op GoT threads te lezen, de Best Buy Guide door te nemen en op Google rond te neuzen. Ik weet nog niet waar ik ga bestellen, wel lijkt het me leuk om het systeem zelf in elkaar te zetten. Dit ten eerste omdat het me heel leerzaam lijkt, en ten tweede omdat het natuurlijk weer wat geld bespaart. :)

Dit is dus nog niet het definitieve systeem, ten eerste omdat het nog niet compleet is (duh), en omdat ik graag wil horen wat anderen ervan vinden.

Onderstreept = Dit onderdeel kan ik met 20% personeelskorting kopen waar ik werk, dus dat scheelt weer.

Intel Core 2 Duo E6600
Moet ik gewoon hebben, ik hou van lekker snel. Deze staat in ieder geval vast.

Asus P5B
Hoor ik goede verhalen over, degelijk mobo. Of is er beter/goedkoper te krijgen? Ik wil zeer waarschijnlijk raid 0 gaan gebruiken, en dat kan hiermee.

ATi x1900xt
Een aardige kaart, dacht ik zo, ik pak straks (over een jaar) wel groot uit met een DX10 kaart. Men zegt dat deze kaart het vaak wint (in games) van de soortgelijke kaarten van Nvidia, ik ben ook (nog ;)) niet echt een overclocker, dus dan is de keuze snel gemaakt, of niet? Een probleem; ik zie dit ding op niet zo heel veel sites staan, is ie zo moeilijk te krijgen?

Antec P180b

Prachtige kast, lekker opgeruimd, er is werkelijk niets dat erop lijkt! Hij is wel duur.. misschien toch maar de Sonata 2? die heeft ook meteen voeding, hmm.. En is deze kast een beetje makkelijk in te richten? Aangezien ik het zelf wil gaan doen.

Samsung 931BF 19"
Samsung heeft imo de mooiste schermen, ook qua uiterlijk. Ik wilde eerst voor de 940BF gaan, maar toen kwam ik tot de ontdekking dat ik voor 240 euro de 931BF kon kopen op m'n werk (nieuw). En qua specs verschillen ze niet bijster veel (niets?!), gouden deal dus!

Logitech G5 muis

I think I'm in love! Heb m al een paar keer in mn handen gehad, echt een heel apart muisje waar ik graag wat meer voor wil uitgeven :).

Logitech G15 toetsenbord
Weer zo'n gadget die ik gewoon moet hebben!

Creative T20 Gigaworks
Mooi geluid, mooi design, ik heb geen behoefte aan 5.1 surround. Dit lijkt me een toppertje! Toch een klein vraagje: is dit wel de moeite waard zonder geluidskaart? Ik wilde gewoon het on-board geluid gaan gebruiken en eventueel later nog een geluidskaart kopen.

Dan nu de dingen waar ik nog niet helemaal uit ben en waar ik dus graag wat meningen over wil horen:

Voeding
Help! Ik ben helemaal niet thuis in voedingen, als ik andere topics lees over vergelijkbare systemen, zie ik dat ik tussen de 400-500W nodig heb, klopt dat? En welke merken zijn aan te raden? Alles is beter dat het oer-systeem (dat ding maakt soms herrie, dat wil je niet weten) dat ik nu gebruik, ik wil nu graag iets stillers!

Harddisks
Ik wil dus RAID 0 gaan draaien met 2 hd's, met een opslagcapaciteit van 300 gb (samen dus). Ik twijfel tussen de merken Western Digital/Seagate/Samsung (ik wil een beetje stille schijven, dan ben ik bij deze merken aan het goede adres toch?). Ook betwijfel ik of ik het verschil tussen 8 en 16 mb cache ga merken als gamer. Heeft iemand hier een antwoord op? Is die 8 mb verschil in cache het geld waard?

Werkgeheugen
Ik heb begrepen dat 2 GB in dual channel voor een gamesysteem geen overbodige luxe is, dus gaan ga ik daarvoor. Ik ben er nog niet uit welk merk ik wil, evenals het type. Ik doe erg m’n best om het een beetje te begrijpen, maar ’t is echt een groot doolhof voor mij. Ik zou bijna Luuk’s keuze (677 Mhz, PC5300, welk merk dan ook) blind kopen, puur om ervan af te zijn. Ik word gek!
Meteen nog een vraagje: Is Dane-Elec wat? Zo ja, dan kan ik dat ook met 20% korting krijgen op mn werk.

DVD-RW
Last but not least, de dvd-brander. Ik begrijp dat NEC en BenQ tegenwoordig de betere merken zijn, en ook nog eens gunstig geprijsd. Maar op iedere pc-site a la Salland, Azerty, Alternate krijg ik minstens 4 verschillende dvd-branders van die merken voorgeschoteld met nagenoeg dezelfde specs/prijs. Welke is aan te raden? Of maak het allemaal niet zoveel uit? Er hoeft niet per se Lightscribe op te zitten.

Ik zou graag wat meningen willen horen. Wie vult de lege plekken even in? Wat kan beter? Heb ik iets over het hoofd gezien? Goedkopere alternatieven? Misschien ergens op bezuinigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 14:52

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Ziet er goed uit.

Kwa voeding is het wel belangrijk dat je een A-merk neem b.v de Zalman ZM460B-APS of Thermaltake Purepower 460W zolang het maar een A- merk is en het liefst, net als wat je zelf aangeeft tussen de 400 en 500W.

Voor de videokaart kan je gewoon benchmarkts opzoeken. Bij hardware.info kan je ze ook nog vergelijken. Misschien ook in de richting van een 7900GTO gaan kijken, het schijnt dat je hem makkelijk kan overklokken naar de 7900GTX speeds.

De specs van de monitor zijn ook goed, vooral bij games ik zou er ook voorgaan als die ook nog's ff snel is als de 940bf.

Voor harde schijf zou ik gaan voor de, Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) ze scoren ook heel goed in de benchmarks.

Voor de geluidskaart, ja meeste onboard oplossingen zijn wel goed maar, je kan beter denk ik een losse geluidskaart nemen zo ontlast je je cpu een beetje.
DVD maakt volgens mij niet veel uit heb zelf een NEC en geen problemen mee.

Van moederbord weet ik niet veel, maar je kan naar de site van Asus gaan daar kan je dan naar de specificatie's kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door sekeroglan op 21-10-2006 11:29 ]

https://card.exophase.com/1/1116015.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de koelers vervangen!

De E6600 stock koeler schijnt niet zo goed te zijn en die van de X1900XT is al helemaal zonde!
->
Je gaat voor een P180B, een van de beste cases qua stilte die er zijn op de markt. Dan heb je een videokaart erin zitten die je vaak duidelijk zult horen. 20 of 30 euro extra zou dus er wel af kunnen denk ik daarvoor!

Proc. koeler: Arctic Freezer 7 Pro €20
Videokaart koeler: Arctic Accelero X2 €20 of Zalman VF900-Cu €30

Verder kun je inderdaad voor Dane-Elec 2GB PC4200 gaan. Lijkt me prima.

EDIT: DVD brander -> ga voor Samsung SH-S182D zwart. Doet het heel goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2006 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik heb geloof ik ergens anders gelezen dat die 1900XT cooler vrij stil was... maar hou me te goede het kan ook zijn dat het de XTX was, het ontloopt elkaar maar weinig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 14:01
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 13:44:
Hmm, ik heb geloof ik ergens anders gelezen dat die 1900XT cooler vrij stil was... maar hou me te goede het kan ook zijn dat het de XTX was, het ontloopt elkaar maar weinig :+
Ik dacht weer dat hij best veel lawaai maakte en nogal een heethoofd was ;) Maar waarom 2 160 GB disks in raid? je kan beter 2 250 GB disks nemen voor bijna hetzelfde geld en meer dan de helft meer opslagruimte. Verder zijn die nieuwere schijven natuurlijk ook wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Laatst online: 23:23
Als je de Antec P180 kast koopt, koop dan vooral geen voeding met van die modulaire interne stekkers (dat je zeg maar kunt inpluggen wat je nodig hebt). Ik had dat wel gedaan (Tagan Easycon XL), maar die interne stekkers zijn net te lang. Daardoor moest ik de fan onderin de kast verplaatsen naar de andere HDD bay, en dus ook de HDD's. En die HDD's zitten dan weer precies voor de power aansluiting op de videokaart.

Al die ellende kun je je besparen door een voeding te kiezen zonder modulaire kabels. Tagan is wel stil overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
sekeroglan schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 11:27:

Voor de videokaart kan je gewoon benchmarkts opzoeken. Bij hardware.info kan je ze ook nog vergelijken. Misschien ook in de richting van een 7900GTO gaan kijken, het schijnt dat je hem makkelijk kan overklokken naar de 7900GTX speeds.
Helemaal eens. TS, je mag dan geen echte overklokker zijn, maar overklokken met dit kaartje en het programma'tje AtiTool is ontzettend makkelijk, dat kan iedereen :)
Een geOC'de 7900GTO wint het vrijwel altijd van de X1900XT, en maakt bovendien minder herrie, en wordt minder warm. Mijne wordt op GTX+ speeds zelfs maar maximaal 60 graden, en stock onder de 40. Verder sluprt de X1900XT een boel stroom. Imo is de 7900GTO een betere keus.

En het gros van de Tweakers zal je deze kaart ook aanbevelen, als ik zie hoe vaak deze tip wordt gegeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de reacties so far! Echt tof dat jullie willen helpen.

Maar nu dus die harddisks he, geef dan eens een specifiek voorbeeld van merk+type, als ik 2x250 gb zou nemen? Maakt het merk nou echt nog veel uit qua performance/stilte?

Fijn om te lezen dat Dane-Elec ook goed aangeschreven staat. Die haal ik dus mooi op m'n werk. Dat scheelt weer een hoop centjes :). Je bedoelt toch wel 2 x 1 gb he NL_Nixon? Dat zou toch beter zijn dan 1 x 2 gb, als ik het goed begrepen heb?

En over de voeding, ik denk dat ik dan maar voor de Tagan TG480-U22 (480 Watt) ga, aangezien deze nog het best in mijn budget past. Is 'ie goedgekeurd? ;)

Nu we het toch over m'n budget hebben, het systeem zoals ik 'm nu heb samengesteld, komt op een bedrag van 1660 euro :o (ik heb de gemiddelde prijs genomen van de onderdelen die nog niet vast staan). Tis nog te doen maar het is krap 8)7.

sekeroglan en RoD (en het gros van de Tweakers 8)) hebben me overgehaald, toch maar de 7900GTO ;). Ik wist niet dat overklokken echt zo makkelijk gaat bij gfx kaarten.

Met extra/andere koelers wou ik nog even wachten, eerst zien of het allemaal naar wens werkt. Het kan echt niet slechter dan de huidige setup, trust me ;). Upgraden kan altijd nog.

Het wordt een Samsung dvd-brander, en wel die van NL_Nixon. Ik had eerlijk gezegd nog niet eens naar de branders van Samsung gekeken, k ging ervan uit dat ze een stuk duurder zouden zijn, blijkt dus dat ze zelfs goedkoper zijn dan die van NEC/BenQ! Shame on me :o !

Wat de geluidskaart betreft, ik kijk (of hoor ;)) het even aan. Als het niet bevalt kan ik altijd nog een geluidskaart kopen. Voor nu heb ik er eigenlijk ook geen geld voor.

Ik weet inmiddels bijna zeker dat ik bij Salland ga bestellen, veel goede dingen over gelezen en ook niet duur :). Echter, veel dichter bij huis is Euromaxi (www.euromaxi.nl). Over die winkel zijn de meningen nogal verdeeld. Het zou natuurlijk beter zijn als ik daar het systeem kon kopen voor ongeveer hetzelfde bedrag, maar ik ben zo bang dat ik dan weken moet wachten. Maar dan kan ik (na aankoop) WEL nog eens langsgaan op de fiets, mocht er iets mis zijn. Eerst maar eens de prijzen vergelijken, want dat heb ik nog niet gedaan. Volgens mij zijn ze ook niet echt duur.
EDIT:Laat Euromaxi maar zitten, buiten de processor (die ook maar een 10tje goedkoper is) is alles duurder dan bij Salland!

Trouwens, ik heb m'n scherm alvast gekocht en uiteraard getest. Het beeld is prachtig! Kan alleen nog geen zware game-test doen natuurlijk, daar is m'n huidige systeem te zwak voor. Om een indicatie te geven: hij heeft al moeite met GTA San Andreas op 1024*768, zonder AA :') . Multiplayer trekt ie nog wel (minder actie tegelijk in beeld natuurlijk). 't Is maar triest.. maar daar komt gelukkig snel verandering in :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RAID0 met 2x 250 Gb? Is misschien wel snel, maar ook onveilig. Als 1 van de 2 harde schijven niet in orde blijkt te zijn, dan ben je alles kwijt, want de data worden over de twee schijven verdeeld.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Laatst online: 14-09 14:01
gambieter schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 02:14:
RAID0 met 2x 250 Gb? Is misschien wel snel, maar ook onveilig. Als 1 van de 2 harde schijven niet in orde blijkt te zijn, dan ben je alles kwijt, want de data worden over de twee schijven verdeeld.
Goeienavond :)

Maar dan heb je toch hetzelfde risico als 2 keer 160 GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De G15 van Logitech is een lekker toetsenbord, mede door verlichting en in te stellen macro's. Maar helaas heb ik moeten constateren, jammer dat het een euvel blijft in de keyboard branche, dat ook dit toetsenbord te maken heeft met letters die vervagen. Je mag toch denken dat Logitech zo langzamerhand toetsenborden uitbrengt die geen last meer hebben van dit euvel. Mijn toetsenbord gaat dus net zolang omgeruild worden totdat het probleem is opgelost :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 02:14:
Dus jij zegt: liever geen RAID? Hoe groot is de kans dat je hardeschijf kapot gaat? Ik heb het nog nooit meegemaakt. Maarja ik weet ook niet alles :).
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 02:35:
De G15 van Logitech is een lekker toetsenbord, mede door verlichting en in te stellen macro's. Maar helaas heb ik moeten constateren, jammer dat het een euvel blijft in de keyboard branche, dat ook dit toetsenbord te maken heeft met letters die vervagen. Je mag toch denken dat Logitech zo langzamerhand toetsenborden uitbrengt die geen last meer hebben van dit euvel. Mijn toetsenbord gaat dus net zolang omgeruild worden totdat het probleem is opgelost :(
Sorry maar wat bedoel je met vervagen? Is het ernstig? :o Je bedoelt dat de letters na een tijdje niet meer zichtbaar zijn op het toetsenbord? Maar hoe kan dat nou bij de G15, die heeft toch geen letteropdruk op de toetsen, ze laten toch licht door? Mis ik iets?

Ik ga maar eens slapen, 't is wel genoeg geweest voor vandaag :z

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2006 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
ik heb die kast (nouja niet de B-versie, maar t verschil zal klein zijn) en wat ik nog weet van voor het kopen, is dat je moet kijken dat de kabels van de voeding lang genoeg zijn.
De voeding zit bij deze kast onderin, terwijl er ook veel voedingen zijn die uit gaan van een plaatsing bovenin. Bijv de kabel voor naar t moederbord bijv kan dan net te kort zijn.

En kijk inderdaad naar de stilte van je videokaart. Ik heb dat niet gedaan, maar durf het ook niet aan om zelf de koeler te vervangen. Je gaat je anders echt ergeren.

[ Voor 19% gewijzigd door Quacka op 22-10-2006 12:57 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Sorry maar wat bedoel je met vervagen? Is het ernstig? :o Je bedoelt dat de letters na een tijdje niet meer zichtbaar zijn op het toetsenbord? Maar hoe kan dat nou bij de G15, die heeft toch geen letteropdruk op de toetsen, ze laten toch licht door? Mis ik iets?

Ik ga maar eens slapen, 't is wel genoeg geweest voor vandaag :z
Het zijn transparante keys met daarover een zwarte laag/coating. Erg irritant dus en jah, met name de game keys lijden hier erg onder, WASD en de overige die veel gebruikt worden. Het vervelende is dat je dus geen letters meer ziet maar blanco rondjes op de keys. Een hoop zullen wel weer zeggen, mjah, je weet toch welke keys het zijn, maar het staat gewoon ronduit lelijk. Gebruik hem nu 4 maanden maar ziet er nu al niet meer uit en je mag toch verwachten dat Logitech, na voorgaande modellen met gelijke problemen, dit wel eens opgelost zou hebben na al die jaren. Maarjah, we zullen zien, zal van de week eens bellen met Logitech, kijken hoe het 1 en ander nu zit en wat ze er aan gaan doen. Doen ze er niks aan dan was dit mijn laatste Logitech bordje die ik ooit gekocht heb !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij, jij werkt bij de Mediamarkt. ;)

Ik zou als ik jouw was een Creative XtremeMusic erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 19:50
Asus P5B is volgens mij niet zo top om voor RAID te gebruiken. Je kunt namelijk alleen met de Jmicron controller een RAID array aanmaken. En daar heb ik her en der nogal wat problemen over gehoord (vast wel te vinden hierzo op got dmv search). Ik zou voor 50 euro meer kiezen voor de Asus P5B Deluxe, zodat je de ICH controller van de Southbridge kan gebruiken voor je RAID array.

Verder kan je ook de ervaringen van deze twee borden vinden in de product survey.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 13:19:
Jij, jij werkt bij de Mediamarkt. ;)

Ik zou als ik jouw was een Creative XtremeMusic erbij kopen.
MediaMarkt? Bijna goed ;) Think blue! 8)

Zoals ik al zei, ik wacht nog even met een geluidskaart, mn portemonnee laat het net niet toe en ik wil eerst even beleven hoe het met onboard geluid is. EDIT: Ik heb hele goedkope geluidskaartjes gezien, namelijk Creative Audigy. Die kosten ongeveer 20-30 euro, als ik die nou erbij neem, puur om de processor te ontlasten, is dat dan de moeite waard? Merk ik dan verschil met onboard? Voor die prijs wil ik het natuurlijk wel proberen.
Of heb ik echt een zware kaart nodig (die meteen het 10-voudige kost), als ik toch een geluidskaart wil?

Wat 't moederbord betreft.. de P5B Deluxe is wel weer duurder dan de gewone P5B. Weet iemand een ander moederbord dat ongeveer dezelfde prijs heeft (hoeft dus niet per se Asus, k koos voor Asus omdat je er hier op GoT mee doodgegooid wordt) als de P5B en toch goed met RAID overweg kan? Of toch maar de P5B nemen en dan maar geen RAID? Ik heb nog steeds niet echt een goed beeld van de performancewinst in vergelijking met non-RAID. Kan iemand het uitleggen?

Ik voel er ook steeds meer voor om maar gewoon een simpel goedkoper toetsenbordje te nemen van Logitech of Microsoft, want die vervagende toetsen is natuurlijk ook niks. Ik ben echt zo iemand die zich daar helemaal kapot aan kan ergeren :o.

(De ram-reepjes haal ik toch maar bij Salland want ik heb even zitten rekenen: zelfs met de korting bij de Blauwe MediaMarkt ( 8)7 ) kom ik nog duurder uit dan bij Salland! 't Is eigenlijk best bezopen.. :/ )

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 00:02 . Reden: een paar vragen erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graham schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 13:30:
Asus P5B is volgens mij niet zo top om voor RAID te gebruiken. Je kunt namelijk alleen met de Jmicron controller een RAID array aanmaken. En daar heb ik her en der nogal wat problemen over gehoord (vast wel te vinden hierzo op got dmv search). Ik zou voor 50 euro meer kiezen voor de Asus P5B Deluxe, zodat je de ICH controller van de Southbridge kan gebruiken voor je RAID array.

Verder kan je ook de ervaringen van deze twee borden vinden in de product survey.
theMenace schreef op zondag 22 oktober @ 22:50:
Wat 't moederbord betreft.. de P5B Deluxe is wel weer duurder dan de gewone P5B. Weet iemand een ander moederbord dat ongeveer dezelfde prijs heeft (hoeft dus niet per se Asus, k koos voor Asus omdat je er hier op GoT mee doodgegooid wordt) als de P5B en toch goed met RAID overweg kan? Of toch maar de P5B nemen en dan maar geen RAID?
Zie robvanderaarts en mijn postwisseling op zijn draadje: Gamesysteem samenstellen t.w.v 1200

De P5B-E (€ 146,-) heeft wel een ICH8R chipset. De overige plussen en minnen van deze drie verschillende P5B's komen ook naar voren (m.n. dankzij Rob!) Doe er je voordeel mee!

(...Wellicht als alternatief de MSI Neo P965 Platinum??).

Nogmaals deze link en deze! 'k Vond ze zelf best leerzaam...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:40
Zoals je misschien hebt kunnen lezen in mijn thread (die je in te TS noemt) waren we er daar achter gekomen dat RAID op de P5B niet echt een optie is. RAID 0 en 1 werken alleen op de JMicron controller en die heeft 1 internet en 1 externe SATA aansluiting. Voor RAID moet je dus de externe aansluiting gebruiken. Niet echt handig dus. Voor RAID zit je toch echt aan de P5B Deluxe vast.

edit:

Lezen Luuk! De P5B-E klinkt zeer veelbelovend! Ik ga daar es echter aan en ik zal deze in mijn thread ook opnemen!

[ Voor 14% gewijzigd door Luuk1983 op 23-10-2006 11:35 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dus het wordt afgeraden om softwarematig RAID te draaien.. ik heb echt geen geld meer om nog een RAID controller aan te gaan schaffen... misschien toch maar geen RAID dan? :?
Wat als ik nou gewoon 1 harddisk neem (ik denk echt dat ~300 GB voldoende is voor mij, ik ben vergeten te vertellen dat ik ook nog een externe hd heb van 80 GB :D), zou dat nog een oplossing zijn of raden jullie dat echt af?

Alunno bedankt voor de links maar die had ik al gelezen, idd heel leerzaam. Er is nog 1 dingetje wat ik me afvraag: hoe krijg ik het nou precies voor mekaar (RAID 0 softwarematig dus)? Iemand een tutorial oid? Of bestaat zoiets niet? O-)

Btw, sorry Luuk, ik had het wel gelezen over P5B maar dacht dat het alsnog kon met een simpele omweg.. blijkbaar niet. :'(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 02:35:
Logitech mailen, sturen ze je zo een nieuwe op :D

Je moet wel de USB stekker en de pootjes (van je ouwe) terugsturen maar met een beetje soldeerwerk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 09:53

MrDrako

nep ict'er

Niet gezien of het al gezegd is maar:
Die speakerset, heel leuk maar dat is een 2.0 set he, 80 euro voor 2 van die prut dingetjes?
De logitech z-2300 is 2.1, HELE dikke bas (is makkelijk aan te passen) en in totaal 200 watt rms.
itt de t20 met zijn 28 watt.
De logitech kost 125 euro, kleine investering maar geloof me, als je ooit besluit een geluidskaart te kopen heb je werkelijk niets aan die 2 flut dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MrDrako schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 17:17:
Niet gezien of het al gezegd is maar:
Die speakerset, heel leuk maar dat is een 2.0 set he, 80 euro voor 2 van die prut dingetjes?
De logitech z-2300 is 2.1, HELE dikke bas (is makkelijk aan te passen) en in totaal 200 watt rms.
itt de t20 met zijn 28 watt.
De logitech kost 125 euro, kleine investering maar geloof me, als je ooit besluit een geluidskaart te kopen heb je werkelijk niets aan die 2 flut dingen.
heb je zelf die twee 'flut dingen' al een keer gehoord? Komt namelijk enorm helder en mooi geluid uit! Qua topvolume misschien minder dan setjes met een basskist, maar qua geluidskwaliteit enorm goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
draakhoofd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 17:29:
[...]
heb je zelf die twee 'flut dingen' al een keer gehoord? Komt namelijk enorm helder en mooi geluid uit! Qua topvolume misschien minder dan setjes met een basskist, maar qua geluidskwaliteit enorm goed!
Ik denk idd niet dat MrDrako de speakers ooit gehoord heeft, want het geluid is wel heel mooi! Het gaat me er niet echt om dat de bass eruit knalt (ik vind dat vaak juist niet om aan te horen!) en wattage zegt ook niet altijd alles. Ik heb ze al een paar keer getest en ze zijn echt super :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heey menace.... leuk systeempje :d anders voeg je me ff toe op msn, *knip*
Modbreak:Dit soort offtopic posts horen niet thuis in een techsubforum als CSL, graag dit in het vervolg niet meer doen

[ Voor 46% gewijzigd door Turkish op 24-10-2006 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:11:
Er is nog 1 dingetje wat ik me afvraag: hoe krijg ik het nou precies voor mekaar (RAID 0 softwarematig dus)? Iemand een tutorial oid? Of bestaat zoiets niet? O-)
Kijk even op de site van Asus (of igg. bij de fabrikant van je moederbord) bij: Download > Motherboard> P5B-E of P5B (met de zoekfunkie, zie hier). Kijk dan bij Manuals en je vind onderaan een DL waarin alles staat wat je te weten wil komen (met JMicron RAID AP Utility User Guide/ RAID BIOS User Guide en setup's).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omg, dilemma!

Net gesproken met iemand die ook wel van een potje gamen houdt en aardig wat weet op hardware-gebied. Hij zegt dat ik beter een vergelijkbare AMD processor kan nemen, ipv Intel E6600. Die is dan weliswaar iets minder snel maar dan zou er meer geld overblijven voor andere zaken, want dan kan er immers ook een ander (goedkoper) mobo gebruikt worden. De Intel processor zou maar 5% sneller zijn, en dat is het geld niet waard. Ook zegtie dat ik voor dit jaar nog heel goed met de Nvidia 7900GT of zelfs GS kan spelen, met alle details hoog met de nieuwe games.

Naar mijn idee kan ik just beter voor Intel kiezen (althans daar ging ik van uit) omdat die gehakt maakt van de AMD processors en de E6600 het toch wel even uit kan houden. Ik weet niet hoe 't met de levensduur gesteld staat van de vergelijkbare AMD cpu's.

Verder raadt ie zo'n beetje m'n hele lijstje af. De kast zou niet goed zijn, liever de enermax met de draaiknop voorop, die heeft hij ook en zn systeem wordt maar 21 graden. Nu vind ik die kast spuuglelijk maar dat terzijde ;). Antec zou niet goed zijn. Ook thermaltake (voeding) zou rommel zijn en al helemaal niet stil. 400W voor het systeem is volgens hem voldoende voor mij.

Hij heeft ook nog het een en ander uitgelegd over RAID en het cacheverschil tussen hardeschijven. Hij zei dat het niet beister veel uitmaakt of ik nou raid 0 draai of niet en of ik nou een schijf koop met 8 of 16 mb cache. Als gamer merk je er weinig van. Ik kon me er wel in vinden.

Verder had ie het over deze test. Dat ie niet helemaal rechtvaardig zou zijn, ik weet alleen niet helemaal meer hoe het nou zat. De AMD processor zou niet de juiste type zijn om het op te nemen tegen de E6600, ofzo.

Al met al zou het erop neerkomen dat ik ongeveer 280 euro zou besparen, wat dan weer van pas komt bij het kopen van de dx10 videokaart over een tijd.

Dus een noodkreet! :o Wat moet ik nou doen? Zie mij als een gamer die graag z'n spellen mooi in beeld heeft (m'n res kan volgens hem niet hoger dan 1280*1024, met m'n Samsung 931BF tft, klopt dat?), niet die-hard overclockt en graag iets moois heeft staan met goede prijs/kwaliteit-verhouding.

Wat is jullie advies, nog steeds hetzelfde of kunnen jullie je ook wel vinden in het AMD-verhaal? Ik vind het zo vreemd dat hij juist voor AMD kiest terwijl ik hier alleen maar systemen zie met Intel C2D cpu's. Heeft dat nou echt te maken met het feit dat jullie tweakers zijn, en de Intels makkelijker te OC'en zijn?

Please help me! :'(

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2006 13:23 . Reden: spelvautje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeg maar tegen die vriend van je, dat hij er de ballen verstand van heeft.

De E6600 maakt gehakt van een AMD. Of je moet kijken naar een FX, maar die is 3x zo duur als de Intel.

De kast is geheel eigen keuze, de antec is een stevige kast die geluid goed tegenhoud.

De Coolermaster voeding is opzich goed. Natuurlijk is altijd beter, kijk daarom even naar een OCZ 450W.

Daarnaast kan de 7900GT inderdaad nu nog alle spellen goed af. Mits je niet te hoge resolutie speelt. De 7900GTO is niet veel duurder, of zelfs iets goedkoper dan de GT en presteerd naar overclocken dus als een GTX. Koop over een tijd een nieuwe gfx.

Je kunt niet zeggen of je verschil merkt. Je kunt namelijk je systeem in raid 0,1, of 5 zetten. Dat zijn de meest voorkomende. Mirroring, Striping en nog iets... Verschil tussen de 3 is:

mirror: schijf 1 en 2 krijgen beide zelfde gegevens, waardoor je heel erg veilig bent.

striping: schijf 1 en 2 worden samen gevoegd, data word dus verdeeld over 2 schijven waardoor schrijven sneller gaat. Als je hdd kapot gaat, ben je wel al je data kwijt.

laatste: is een mix van mirror en striping. Hij voegt beide schijven tot 1, echter hij schrijft bepaalde informatie weg, waardoor als er 1 schijf kapot zou gaan, je een nieuwe zou kunnen plaatsen, en je data zou kunnen terughalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Persoonlijk zou ik nooit een Intel kopen maar zeker de E6600 is echt de snelste op dit moment.
De kast is erg persoonlijk. Voor een deel is het natuurlijk wel zo, hoe minder geluid hoe minder koeling en dat is natuurlijk niet bevordelijk voor de temp.
Ik zou gaan voor een mooi en stil en dan maar wat warmer.

Zo goed als alle 17 en 19" TFT schermen hebben idd een resolutie van 1280*1024.
Ik ga er vanuit dat jij dat nu ookal draait op het scherm.
Lager kan wel (is niet mooi) maar hoger kan niet. Er zijn gewoon niet meer pixel om het weer te geven.
Ik denk dat het verstandiger is om geen raid te nemen maar gewoon 1 grote en snelle schijf.
Evt kan je dan later nog een 2de schijf er "los" bij zetten voor extra capaciteit.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik nog steeds voor mijn eerste keuze ga, Intel dus.

Hij zei verder ook nog dit: je hebt voor een Intel pc sneller geheugen nodig dan voor een AMD (intel zou 6300 nodig hebben, amd 5300), klopt dit? Ik betwijfel het, anders hadden jullie nooit PC4200 goedgekeurd, toch :??

Ik ben behoorlijk confused nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pc4200 draait op 533Mhz, als je 2 modules neemt dus 1066Mhz in dual channel. Dat kan dat mobo max aan. Tevens heeft amd dat ook, als je op am2 gaat (nieuwere socket) ipv s939 waar je pc3200 kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:44

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 15:02:
Ik denk dat ik nog steeds voor mijn eerste keuze ga, Intel dus.

Hij zei verder ook nog dit: je hebt voor een Intel pc sneller geheugen nodig dan voor een AMD (intel zou 6300 nodig hebben, amd 5300), klopt dit? Ik betwijfel het, anders hadden jullie nooit PC4200 goedgekeurd, toch :??

Ik ben behoorlijk confused nu..
Niet naar hem luisteren, dat helpt ;) Geheugen is prima, 4200/4300 is voldoende voor de intel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties weer!

Even een update:

Ik ben van plan te gaan voor het volgende complete systeem:

Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Moederbord: MSI P965 Neo-F
Grafische kaart: MSI / Nvidia 7900GTO 512 mb
Behuizing: Antec P180b
Voeding: CoolerMaster Extreme Power 430W
Harddisk: Samsung SpinPoint T133, 300 gb
Geheugen: 2 x Dane-Elec 1024 MB, 533 Mhz, PC4200
DVD ReWriter: Samsung SH-S182D, zwart
Speakers: Creative GigaWorks T20
Muis: Logitech G5
Toetsenbord: ..ben ik nog steeds niet uit :'(, maar gewoon een simpele van M$ of Logitech ;)

Zoals je ziet, een paar kleine wijzigingen. Ik stel niet zo heel veel eisen aan 't moederbord, het moet gewoon werken, punt. Al die extra meuk ga ik toch niet gebruiken. Wat RAID betreft, dat hoeft ook niet meer van mij :). Ik ga niet uitleggen waarom maar misschien is het iets voor later, dat zien we dan wel weer. Ik hou 't op 1 harddisk van 300 gb, zoveel ruimte heb ik toch niet nodig. Gewoon een kwestie van af en toe een grote schoonmaak ;). Grootste verandering is misschien wel de voeding, ik heb goede dingen gelezen over CoolerMaster dus ik wil de gok wel nemen :). Enige jammere is; de 430W versie is niet op voorraad bij Salland en het kan langer dan 10 dagen duren. Het is ook het enige onderdeel dat meer dan 10 dagen levertijd heeft. Nu zie ik ook de 380W versie staan, die is wel op voorraad. Wat als ik die neem? Zal ik verschil merken? Ik denk dat het niet noemenswaardig is, of zit ik er weer naast ;)?

Met de kleine veranderingen past het totaalbedrag toch wat beter in m'n budget, het hele zooitje kost ~1350 euro :). Zoals gezegd, scherm heb ik al, heeft me 240 euro gekost, waarmee het totaalbedrag dus komt op 1350 + 240 = 1590 euro.

What do you think? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik neem aan dat je 2 reepjes geheugen neemt?
Verder zou ik de 430W voeding nemen. 380W kan bij pieken wat krap worden denk ik. Verder is er een voedingentopic in OH waar ze je gerichte informatie kunnen geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:17:
Ik neem aan dat je 2 reepjes geheugen neemt?
Verder zou ik de 430W voeding nemen. 380W kan bij pieken wat krap worden denk ik. Verder is er een voedingentopic in OH waar ze je gerichte informatie kunnen geven :)
Dus dan maar wachten tot de voeding er is? Ok als het echt moet.. Ik zie hier ook geen vergelijkbare voeding staan voor ongeveer dezelfde prijs :N (die wel voorradig is), anders had ik die wel genomen.

En ja 't gaat om 2 reepjes, gelijk even aanpassen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:35

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Je kunt als toetsenbord ook de Razer Tarantula kopen. Deze is nu uit in de VS, maar lijkt mij dat je er hier ook wel aan kunt komen. Tis geen goedkoop ding geloof ik, maar je wilde ook een G15 en die is ook niet gratis ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Patriot schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:50:
Je kunt als toetsenbord ook de Razer Tarantula kopen. Deze is nu uit in de VS, maar lijkt mij dat je er hier ook wel aan kunt komen. Tis geen goedkoop ding geloof ik, maar je wilde ook een G15 en die is ook niet gratis ;-)
Bedankt, maar de spullen van Razor vind ik weer net iets te flashy ;). Wel leuk bedacht allemaal, met dat geintegreerde docking station enzo :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog een laatste post dan maar, voordat ik bestel. Klein vraagje nog; zal het makkelijk zelf te assembleren zijn? Ik heb zelf al een beetje ervaring met pc-bouwen (op school vaak van die ouwe stoffige bakken in en uit elkaar geschroefd). Zal het een beetje makkelijk gaan met deze kast?
Zal het allemaal passen? Het lijkt me gewoon erg gaaf om 'm zelf in elkaar te zetten, en ja wat kan er nou eigenlijk fout gaan.. :)

EDIT: oeps, 2 posts onder elkaar, niet zo netjes |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 00:40 ]

Pagina: 1