Changelog:
-Logitech X-540,Zwart, €72,28 genomen i.p.v. de T6060 omdat de T6060 niet meer leverbaar is.
-Definitieve lijst op pagina 4 gezet.
-Azerty Montage volledig systeem 1 jaar garantie, €48,99 genomen i.p.v. de 3 jaar.
-OEM 3,5 diskettestation, Zwart, €9,04 toegevoegd.
-Club3D HD2900XT verandert voor Asus HD2900XT omdat Asus de game S.T.A.L.K.E.R. erbij levert en die wilde ik sowieso al kopen, dat scheelt me weer wat geld.
-Cardreader toegevoegd: Apacer 15-in-1 card reader, Zwart. € 9,09.
-Speakerset verandert in Creative Inspire T6060.
-Nexus 120MM Case Fan Zwart Wit, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED, € 8,45 toegevoegd.
-Pixelgarantie eruit gehaald. 8 Dagen lijkt me genoeg om te controleren op dode/defecte pixels en dat scheelt me weer €90.
Hallo Tweakers,
Nu mijn huidige pc een jaartje of 6 jaar oud is wordt het toch echt tijd voor een nieuwe pc. Ik heb al geruime tijd op de BBG's en het tweakers forum zitten rondneuzen voor een goede configuratie. Toch heb ik nog een aantal vraagjes voordat ik wil gaan bestellen, daarom dit topic.
Budget, doeleinde en webwinkel
Het budget van de nieuwe PC is circa €1600,-. (Mag natuurlijk altijd minder zijn
). Met de nieuwe PC wil ik kunnen internetten, office documenten maken, muziek luisteren/films kijken, foto's bewerken, een LAN leggen met de huidige PC én goed kunnen gamen. Ik wil niet overclocken. Bovendien moet de PC, wanneer er niet gegamed wordt, niet al te luidruchtig zijn. Deze PC is voor een heel gezin en is daarom ook bedoeld voor de toekomst. Dat wil zeggen, mijn ouders moeten op deze PC nog héél wat jaartjes kunnen werken en ik wil op deze PC nog een aantal jaartjes goed kunnen gamen totdat het tijd is om het nest te verlaten of een eigen computer aan te schaffen. Ik ben van plan om de PC te bestellen bij Azerty aangezien ik een aantal goede dingen heb gelezen over de shop en de prijzen niet aan de dure kant liggen. Aan of opmerkingen over dit zijn natuurlijk altijd welkom.
De PC
Nu het leukste van alles, de onderdelen
. Het is een redelijke standaard set-up die jullie vast al tientallen keren hebben gezien, toch heb ik nog een aantal vraagjes. Maar geen getreuzel, hier het lijstje:
Kast:
-Antec Sonata III,Zwart. € 109,22.
Mooie kast. 500 Watt voeding inbegrepen. Voordelige prijs. Is hij stil genoeg? Passen al mijn onderdelen hierin? Is de air-flow goed?
Alternatieven:
-?
Processor:
-Intel Core 2 Duo, E6600, Socket 775, Boxed. € 200,87
Veel hoef ik hiervoor natuurlijk niet uit te leggen. Goede CPU, veel bang-for-buck.
Alternatieven
-Intel Core 2 Duo,Boxed, E6750, Socket 775. € 182,81
Binnenkort komt de E6750 uit. Ik heb gelezen dat deze sneller is dan de E6600, en hij is goedkoper. Dit vind ik verwarrend. Dus mijn vragen: Is de E6750 inderdaad sneller dan de E6600? Is het een beter alternatief dan de E6600? Wanneer komt deze CPU ongeveer uit?
Moederbord:
-GigaByte GA-965P-DS3, Retail. € 98,29.
Gelezen dat dit een goed en relatief goed geprijsd moederbord is. Er zijn nogal wat verschillende types GigaByte DS3 borden, heb ik de juiste geselecteerd?
Mocht ik gaan voor de E6750 heb ik natuurlijk een ander moederbord nodig. Ook hier zijn weer verschillende types GigaByte P35 borden met verschillende prijzen. Welke moet ik dan nemen met in gedachte dat ik niet ga OC'en en geen RAID ga gebruiken? En als ik een P35 bord neem, ben ik dan meteen klaar voor het geval dat ik over een x aantal tijd wil overstappen op een Quad-Core?
Alternatieven:
-GigaByte GA-P35-DS3R,Retail. € 127,48.
-GigaByte GA-P35C-DS3R,Retail. € 135,39.
-GigaByte GA-P35-DS4,Retail. € 152,05.
-GigaByte GA-P35-DS3P,Retail. € 137,36.
CPU Koeler:
-Arctic Freezer 7 pro. € 16,97.
Aangezien ik niet ga OC'en dacht ik dat deze koeler wel goed genoeg was. Is dit ook zo? Past deze in mijn kast?
Alternatieven:
-Scythe SCNJ-1100P Ninja Rev. B + 120MM fan. € 35,56.
-Scythe Infinity. € 38,21.
Case-fan:
-Nexus 120MM Case Fan Zwart Wit, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED. € 8,45.
Op aanraden van Exphy.
Geheugen:
-Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x. € 60,11.
Aangezien ik niet ga OC'en leek mij PC5300 wel genoeg. Maar ik vroeg me af of ik wel het goede geheugen heb geselecteerd? Aangezien er van de 2048 MB van Kingston nogal wat verschillende types bestaan en er bij sommige nauwelijks prijsverschil in zit.
Alternatieven
-Bijvoorbeeld een ander (voordeliger?) merk?
Videokaart:
-Asus EAH2900XT/G/HTVDI/512,GDDR3, PCI Express x16, 512MB. € 382,31.
-Club3D Radeon HD2900XT,GDDR3, PCI Express x16, 512MB. € 364,52.
Deze videokaart heb ik gekozen omdat ik graag een aantal jaar goed wil kunnen gamen, natuurlijk straks ook op DX10. De 8800GTX heb ik niet gekozen omdat ik deze te duur vond in verhouding met zijn prestaties. Toen stond ik voor de keuze tussen een 8800GTS 640MB of de HD2900XT. Ik ben voor de HD2900XT gegaan omdat het prijsverschil niet al te groot is en ik her en der heb gelezen dat de 2900XT de 8800GTS 640MB vaak (niet altijd?) verslaat. Nu vraag ik me af of dit een goede keuze is? Doet de 8800GTS 640 echt onder voor de HD2900XT? Is de 2900XT idle wel stil? Dat hij wat meer geluid maakt tijdens gamen maakt me niet zoveel uit, dan is er toch geluid/muziek van games maar wanneer ik of andere mensen gewoon aan het internetten e.d. zijn moet de kaart toch niet al te veel geluid maken. Ook vroeg ik me af waar het grote prijs verschil tussen Asus, Club3D en Sapphire 2900XT in zit? Komt dit door de meegeleverde games? Zo ja, welke games zitten dan bij de verschillende merken? Hier ben ik nl. niet achter gekomen.
Alternatieven:
-Club3D GeForce 8800GTS, 640 MB, DDR3, PCI Express x16. € 347,27.
-Ander merk HD2900XT?
Geluidskaart:
-Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic, OEM€ 69,89
Dit was een lastige keuze voor mij. Ik ben wel gemakkelijk voor de XtremeMusic gegaan omdat er weinig tot geen verschil in zit met de XtremeGamer terwijl de Gamer duurder is. Maar het lastige punt was: Heb ik het wel nodig? Ik heb begrepen dat onboard sound tegenwoordig van goede kwaliteit is(?). Ik wil met de PC mooi muziek kunnen luisteren en leuk kunnen gamen, en ik vind geluid in games ook heel belangrijk. Maar omdat de kwaliteit van de onboard sound ook goed zou zijn, en ik voor online gamen waarschijnlijk toch een headset ga gebruiken (TeamSpeak) vraag ik me af of ik de geluidskaart nodig heb? Hoor je echt het verschil?
Alternatieven:
-Onboard sound
Hardeschijf:
-Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II. € 69,13.
Hoef ik niet veel voor uit te leggen. Goede HD. En 1x 320 GB lijkt mij genoeg aangezien we het nu net aan redden met 39GB
.
Alternatieven:
-Samsung Spintpoint
DVD-Writer:
-NEC AD-7170S, Serial ATA150, Zwart, OEM. € 28,77.
Ik heb voor de NEC gekozen omdat ik in de BBG las dat de samsung last had van lead-in problemen (Wat is dit?). Klopt dit? Want de Samsung is goedkoper.
Alternatieven:
-Samsung SH-S183A, Serial ATA150, Zwart, OEM. € 26,58.
-Samsung SH-S183L, Serial ATA150, Zwart, OEM.€ 29,64.
(Wat is het verschil tussen de SH-S183A en SH-S183L?)
DVD-Speler:
-Samsung SH-D163C, S-ATA, Zwart, OEM€ 15,92.
Weinig uitleg nodig. Goede DVD speler.
Scherm:
-Samsung 226BW. €329,11. + €90,- pixelgarantie = €419,11
Prachtig scherm, breedbeeld en 2 ms. Aangezien je bij Azerty €90,- moet betalen voor pixel garantie kreeg ik de tip om hem bij de media markt te halen omdat je hier je product binnen 8 dagen kan omruilen als je een defect hebt. Weet iemand toevallig of ik bij de MM voordeliger uit ben dan bij Azerty incl pixelgarantie?
Luidsprekers:
-Logitech X-540,Zwart. €72,28
-Creative Inspire T6060. € 67,45.
-Creative Inspire T7900,Zwart. € 99,81.
Hier hetzelfde probleem als bij de geluidskaart: Is het echt nodig? De PC komt in een tamelijk kleine kamer te staan en is 7 boxen dan niet overkill? Ik ben voor deze boxen gegaan omdat het goede boxen zijn, maar ook omdat er een (bedrade) 'afstandbediening' bijzit waar je gemakkelijk je headset in plugt. Op de huidige PC heb ik ook Creative boxen zitten (5.1) maar als ik een headset wil gebruiken moet ik eerst achter de pc alle kabels van de boxen losmaken en dan de plug van de headset in 1 input doen (wat dus zorgt voor geen 100% geluid). Dit vind ik onhandig. Een 5.1 setje of misschien zelfs minder zou misschien ook goed zijn als het maar goede boxen met mooi geluid zijn en er zo'n 'afstandbediening' bijzit waardoor je gemakkelijk en meteen alle geluid door je headset krijgt.
Alternatieven:
-5.1 of 2.1 setje van goede kwaliteit met 'afstandbediening' voor headset. Iemand een idee?
Cardreader:
-Apacer 15-in-1 card reader, Zwart. € 9,09.
Hier heb ik geen verstand van. Ik zoek een goede en voordelige cardreader die veel cards pakt. Overigens wil ik ook een Diskette station omdat dit nog wel eens van pas komt. Maar als je bij Azerty een Diskette en Cardreader in 1 neemt is het duurder dan appart, en is het maar een 7 in 1 cardreader terwijl als je de diskette station en cardreader los neemt je goedkoper uit bent en de cardreader 15 in 1 is. Iemand tips?
Diskette station:
-OEM 3,5 diskettestation, Zwart. €9,04.
Keyboard:
-Logitech Media Keyboard, Zwart, Retail. € 11,79.
Mooi keyboard. Heb geen overdreven duur Gaming keyboard nodig.
Alternatieven:
-?
Muis:
-Logitech MX518, Zwart, zilver, Retail. € 45,86.
Goede dingen over gehoord. Leek me een lekkere game muis. Iemand aanmerkingen?
Alternatieven:
-Logitech G5 Laser Mouse, Zwart, zilver, Retail. € 59,98.
OS
-Ik heb nog een legaal WinXP liggen. Ik hoorde dat het verstandig was om alvast een Vista x64 OEM te nemen bij een nieuwe computer. Wat is OEM precies? Waarom is het verstandig om nu een OEM Vista te bestellen? En waarom x64?
Assemblage:
-Azerty Montage volledig systeem 1 jaar garantie. €48,99.
-Assemblage + 3 jaar garantie. €100,-.
Heeft iemand ervaring met assemblage bij een webshop (Azerty?). Krijg je wel alle dozen + handleidingen + kabels + cd's enz. mee geleverd? Wordt dit alles goedgedaan? Aan of opmerkingen?
Totale prijs:
€1623,23. Zie pagina 4 voor totale prijs.
Zo ik denk dat dit het ongeveer was
. Alle, maar dan ook echt alle aan of opmerkingen zijn welkom. Ik hoop dat jullie al mijn vragen kunnen beantwoorden (Het zijn er nogal wat
).
Met vriendelijke groet,
Arno.
-Logitech X-540,Zwart, €72,28 genomen i.p.v. de T6060 omdat de T6060 niet meer leverbaar is.
-Definitieve lijst op pagina 4 gezet.
-Azerty Montage volledig systeem 1 jaar garantie, €48,99 genomen i.p.v. de 3 jaar.
-OEM 3,5 diskettestation, Zwart, €9,04 toegevoegd.
-Club3D HD2900XT verandert voor Asus HD2900XT omdat Asus de game S.T.A.L.K.E.R. erbij levert en die wilde ik sowieso al kopen, dat scheelt me weer wat geld.
-Cardreader toegevoegd: Apacer 15-in-1 card reader, Zwart. € 9,09.
-Speakerset verandert in Creative Inspire T6060.
-Nexus 120MM Case Fan Zwart Wit, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED, € 8,45 toegevoegd.
-Pixelgarantie eruit gehaald. 8 Dagen lijkt me genoeg om te controleren op dode/defecte pixels en dat scheelt me weer €90.
Hallo Tweakers,
Nu mijn huidige pc een jaartje of 6 jaar oud is wordt het toch echt tijd voor een nieuwe pc. Ik heb al geruime tijd op de BBG's en het tweakers forum zitten rondneuzen voor een goede configuratie. Toch heb ik nog een aantal vraagjes voordat ik wil gaan bestellen, daarom dit topic.
Budget, doeleinde en webwinkel
Het budget van de nieuwe PC is circa €1600,-. (Mag natuurlijk altijd minder zijn
De PC
Nu het leukste van alles, de onderdelen
Kast:
-Antec Sonata III,Zwart. € 109,22.
Mooie kast. 500 Watt voeding inbegrepen. Voordelige prijs. Is hij stil genoeg? Passen al mijn onderdelen hierin? Is de air-flow goed?
Alternatieven:
-?
Processor:
-Intel Core 2 Duo, E6600, Socket 775, Boxed. € 200,87
Veel hoef ik hiervoor natuurlijk niet uit te leggen. Goede CPU, veel bang-for-buck.
Alternatieven
-Intel Core 2 Duo,Boxed, E6750, Socket 775. € 182,81
Binnenkort komt de E6750 uit. Ik heb gelezen dat deze sneller is dan de E6600, en hij is goedkoper. Dit vind ik verwarrend. Dus mijn vragen: Is de E6750 inderdaad sneller dan de E6600? Is het een beter alternatief dan de E6600? Wanneer komt deze CPU ongeveer uit?
Moederbord:
-GigaByte GA-965P-DS3, Retail. € 98,29.
Gelezen dat dit een goed en relatief goed geprijsd moederbord is. Er zijn nogal wat verschillende types GigaByte DS3 borden, heb ik de juiste geselecteerd?
Mocht ik gaan voor de E6750 heb ik natuurlijk een ander moederbord nodig. Ook hier zijn weer verschillende types GigaByte P35 borden met verschillende prijzen. Welke moet ik dan nemen met in gedachte dat ik niet ga OC'en en geen RAID ga gebruiken? En als ik een P35 bord neem, ben ik dan meteen klaar voor het geval dat ik over een x aantal tijd wil overstappen op een Quad-Core?
Alternatieven:
-GigaByte GA-P35-DS3R,Retail. € 127,48.
-GigaByte GA-P35C-DS3R,Retail. € 135,39.
-GigaByte GA-P35-DS4,Retail. € 152,05.
-GigaByte GA-P35-DS3P,Retail. € 137,36.
CPU Koeler:
-Arctic Freezer 7 pro. € 16,97.
Aangezien ik niet ga OC'en dacht ik dat deze koeler wel goed genoeg was. Is dit ook zo? Past deze in mijn kast?
Alternatieven:
-Scythe SCNJ-1100P Ninja Rev. B + 120MM fan. € 35,56.
-Scythe Infinity. € 38,21.
Case-fan:
-Nexus 120MM Case Fan Zwart Wit, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED. € 8,45.
Op aanraden van Exphy.
Geheugen:
-Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x. € 60,11.
Aangezien ik niet ga OC'en leek mij PC5300 wel genoeg. Maar ik vroeg me af of ik wel het goede geheugen heb geselecteerd? Aangezien er van de 2048 MB van Kingston nogal wat verschillende types bestaan en er bij sommige nauwelijks prijsverschil in zit.
Alternatieven
-Bijvoorbeeld een ander (voordeliger?) merk?
Videokaart:
-Asus EAH2900XT/G/HTVDI/512,GDDR3, PCI Express x16, 512MB. € 382,31.
-Club3D Radeon HD2900XT,GDDR3, PCI Express x16, 512MB. € 364,52.
Deze videokaart heb ik gekozen omdat ik graag een aantal jaar goed wil kunnen gamen, natuurlijk straks ook op DX10. De 8800GTX heb ik niet gekozen omdat ik deze te duur vond in verhouding met zijn prestaties. Toen stond ik voor de keuze tussen een 8800GTS 640MB of de HD2900XT. Ik ben voor de HD2900XT gegaan omdat het prijsverschil niet al te groot is en ik her en der heb gelezen dat de 2900XT de 8800GTS 640MB vaak (niet altijd?) verslaat. Nu vraag ik me af of dit een goede keuze is? Doet de 8800GTS 640 echt onder voor de HD2900XT? Is de 2900XT idle wel stil? Dat hij wat meer geluid maakt tijdens gamen maakt me niet zoveel uit, dan is er toch geluid/muziek van games maar wanneer ik of andere mensen gewoon aan het internetten e.d. zijn moet de kaart toch niet al te veel geluid maken. Ook vroeg ik me af waar het grote prijs verschil tussen Asus, Club3D en Sapphire 2900XT in zit? Komt dit door de meegeleverde games? Zo ja, welke games zitten dan bij de verschillende merken? Hier ben ik nl. niet achter gekomen.
Alternatieven:
-Club3D GeForce 8800GTS, 640 MB, DDR3, PCI Express x16. € 347,27.
-Ander merk HD2900XT?
Geluidskaart:
-Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic, OEM€ 69,89
Dit was een lastige keuze voor mij. Ik ben wel gemakkelijk voor de XtremeMusic gegaan omdat er weinig tot geen verschil in zit met de XtremeGamer terwijl de Gamer duurder is. Maar het lastige punt was: Heb ik het wel nodig? Ik heb begrepen dat onboard sound tegenwoordig van goede kwaliteit is(?). Ik wil met de PC mooi muziek kunnen luisteren en leuk kunnen gamen, en ik vind geluid in games ook heel belangrijk. Maar omdat de kwaliteit van de onboard sound ook goed zou zijn, en ik voor online gamen waarschijnlijk toch een headset ga gebruiken (TeamSpeak) vraag ik me af of ik de geluidskaart nodig heb? Hoor je echt het verschil?
Alternatieven:
-Onboard sound
Hardeschijf:
-Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II. € 69,13.
Hoef ik niet veel voor uit te leggen. Goede HD. En 1x 320 GB lijkt mij genoeg aangezien we het nu net aan redden met 39GB
Alternatieven:
-Samsung Spintpoint
DVD-Writer:
-NEC AD-7170S, Serial ATA150, Zwart, OEM. € 28,77.
Ik heb voor de NEC gekozen omdat ik in de BBG las dat de samsung last had van lead-in problemen (Wat is dit?). Klopt dit? Want de Samsung is goedkoper.
Alternatieven:
-Samsung SH-S183A, Serial ATA150, Zwart, OEM. € 26,58.
-Samsung SH-S183L, Serial ATA150, Zwart, OEM.€ 29,64.
(Wat is het verschil tussen de SH-S183A en SH-S183L?)
DVD-Speler:
-Samsung SH-D163C, S-ATA, Zwart, OEM€ 15,92.
Weinig uitleg nodig. Goede DVD speler.
Scherm:
-Samsung 226BW. €329,11. + €90,- pixelgarantie = €419,11
Prachtig scherm, breedbeeld en 2 ms. Aangezien je bij Azerty €90,- moet betalen voor pixel garantie kreeg ik de tip om hem bij de media markt te halen omdat je hier je product binnen 8 dagen kan omruilen als je een defect hebt. Weet iemand toevallig of ik bij de MM voordeliger uit ben dan bij Azerty incl pixelgarantie?
Luidsprekers:
-Logitech X-540,Zwart. €72,28
-Creative Inspire T6060. € 67,45.
-Creative Inspire T7900,Zwart. € 99,81.
Hier hetzelfde probleem als bij de geluidskaart: Is het echt nodig? De PC komt in een tamelijk kleine kamer te staan en is 7 boxen dan niet overkill? Ik ben voor deze boxen gegaan omdat het goede boxen zijn, maar ook omdat er een (bedrade) 'afstandbediening' bijzit waar je gemakkelijk je headset in plugt. Op de huidige PC heb ik ook Creative boxen zitten (5.1) maar als ik een headset wil gebruiken moet ik eerst achter de pc alle kabels van de boxen losmaken en dan de plug van de headset in 1 input doen (wat dus zorgt voor geen 100% geluid). Dit vind ik onhandig. Een 5.1 setje of misschien zelfs minder zou misschien ook goed zijn als het maar goede boxen met mooi geluid zijn en er zo'n 'afstandbediening' bijzit waardoor je gemakkelijk en meteen alle geluid door je headset krijgt.
Alternatieven:
-5.1 of 2.1 setje van goede kwaliteit met 'afstandbediening' voor headset. Iemand een idee?
Cardreader:
-Apacer 15-in-1 card reader, Zwart. € 9,09.
Hier heb ik geen verstand van. Ik zoek een goede en voordelige cardreader die veel cards pakt. Overigens wil ik ook een Diskette station omdat dit nog wel eens van pas komt. Maar als je bij Azerty een Diskette en Cardreader in 1 neemt is het duurder dan appart, en is het maar een 7 in 1 cardreader terwijl als je de diskette station en cardreader los neemt je goedkoper uit bent en de cardreader 15 in 1 is. Iemand tips?
Diskette station:
-OEM 3,5 diskettestation, Zwart. €9,04.
Keyboard:
-Logitech Media Keyboard, Zwart, Retail. € 11,79.
Mooi keyboard. Heb geen overdreven duur Gaming keyboard nodig.
Alternatieven:
-?
Muis:
-Logitech MX518, Zwart, zilver, Retail. € 45,86.
Goede dingen over gehoord. Leek me een lekkere game muis. Iemand aanmerkingen?
Alternatieven:
-Logitech G5 Laser Mouse, Zwart, zilver, Retail. € 59,98.
OS
-Ik heb nog een legaal WinXP liggen. Ik hoorde dat het verstandig was om alvast een Vista x64 OEM te nemen bij een nieuwe computer. Wat is OEM precies? Waarom is het verstandig om nu een OEM Vista te bestellen? En waarom x64?
Assemblage:
-Azerty Montage volledig systeem 1 jaar garantie. €48,99.
-Assemblage + 3 jaar garantie. €100,-.
Heeft iemand ervaring met assemblage bij een webshop (Azerty?). Krijg je wel alle dozen + handleidingen + kabels + cd's enz. mee geleverd? Wordt dit alles goedgedaan? Aan of opmerkingen?
Totale prijs:
€1623,23. Zie pagina 4 voor totale prijs.
Zo ik denk dat dit het ongeveer was
Met vriendelijke groet,
Arno.
[ Voor 7% gewijzigd door Arno89 op 19-06-2007 16:04 ]