Stil en snel systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Left
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-09 09:24
Ik ga binnenkort een pc bestellen en in elkaar zetten. Over de meeste onderdelen ben ik vrij zeker maar ook over een paar niet.

Eerst mijn eisen:
1. Een zo snel mogelijke cpu is het meest belangrijk, snelle harddisk is ook een plus
2. onder de 900 euro
3. Hoe stiller hoe beter
4. Ik moet er 2 monitoren op aan kunnen sluiten
5. Omdat ik er Linux op ga zetten; liefst onderdelen waarvoor al een redelijke Linux driver support is

Niet of minder belangrijk: De videokaart, want ik ga er weinig of helemaal geen games op spelen; ik ga er vooral op programmeren en er een paar cpu-vretende applicaties op draaien.

Mijn keuze:

Cpu

Intel Q6600. Ik bestel hem na 22 juli, dan vind ik hem erg mooi geprijsd. Ik ga proberen hem over te clocken naar 3Ghz.

Koeling

Scythe Infinity. Deze is zowel stil bij cpu-idle als bij de cpu onder peak load. Omdat ik nogal cpu heavy applicaties ga draaien is dit erg prettig; ook moet hiermee goed over te clocken zijn.

Geheugen

Kingston KVR533D2N4K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x. Ik ga alleen de cpu overclocken, niet het geheugen en dan biedt dit een goeie value for money.

Behuizing

Antec NSK6000

Als ik de reviews mag geloven is dit een goeie kast die ook nog redelijk stil is, voor een redelijke prijs.

Harddisk

Western Digital Raptor, 150 GB, 10000 RPM, 16 MB, SATA. Gewoon de snelste harddisk voor desktops. Misschien koop ik er later nog 1 bij en zet ik ze in RAID 0.

Moederbord

Asus P5B. Dit lijkt alles te kunnen wat ik nodig heb. Toch weet ik niet 100% zeker of dit de goeie is ivm mijn (bescheiden) overclock plannen.

Videokaart

Asus EN7300TC512/TD, 128 MB, DDR, PCI Express x16. Voordeel van deze kaart is dat hij passief gekoeld wordt, dus stil is. En hij heeft 2 video uitgangen, dat was een vereiste.

Dvd

NEC AD-7173S, Serial ATA150, Zilver, OEM. Geen sterke voorkeur maar hij kwam goed uit de tests.

Last but not least: De voeding

Antec EarthWatts, 380 Watt, Retail. Hier ben ik het minst zeker over. Ik heb de online checks gedaan om te kijken wat de vereisten waren, en daar kwam uit dat ik aan ca 300Watt genoeg had, zelfs als ik ging overclocken en er een extra schijf bij nam. Maar onder de 380 watt is er niet zoveel. Verder heb ik 2 SATA aansluitingen nodig; voor mijn harddisk en voor mijn dvd writer. Er was een geodkopere Antec voeding van 350W maar die had er maar 1.
Een voordeel van deze voeding is wel dat hij vrij stil is, ook al zijn er stillere voedingen te krijgen.

Al met al komt dit systeen, prijsverlaging van de cpu alvast meegerekend, op zo'n 830 euro uit.

Alleen weet ik dus niet zeker of het kwaad kan dat mijn voeding teveel vermogen heeft. Verder vraag ik me af of ik wel kan overclocken met de Asus P5B, ook al wil ik geen extreme snelheden halen.
Tenslotte nog een vraag over die Infinity: Hij schijnt nogal log te zijn. Wat heeft dit voor gevolgen voor het inbouwen in mijn kast? Nou is mijn kast niet superklein maar het zou lullig zijn als hij er niet in zou passen.
En uiteraard sta ik ook open voor suggesties over de andere onderdelen.

Heeft iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je raid wil moet je geen P5B nemen. Die heeft raid op de JMicron chipset en de performance daarvan is om te huilen. Kijk anders naar een P5B-E of een Gigabyte P35-DS3R. Met de gigabyte heb je ook direct de nieuwste chipset en erg goeie performance van de ICH9R. En ultra durable 2, wat de levensduur van je mobo tengoede komt.
http://www.hardware.info/...ble_2_wat_is_het_precies/

Als je de toch (in seek)luidruchtige Raptor dropt voor 2 samsung T166(of de nieuwe T250) is je computer veel stiller en toch nog heel snel. Met intel matrix raid(wat de P5B niet heeft) kan je een deel in raid 0 draaien en een ander deel in raid 1(met 2 hardeschijven dus). Zo heb je veiligheid en snelheid.

Voor die euro meer heb je ook PC5300. Dan heb je veel meer aan je overclock omdat het optimale 1:1 fsb met het geheugen dan te halen is.(333*9=~3GHZ)

Wat ga je er precies op draaien? Als het programma niet multi-threaded is heb je niet zo veel aan een quad core.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:05

Neo

IK heb ongeveer dezelfde eisen zie ook mijn topic Quad Core pc (1400 Euro)

Over de raptor. Ik zou 2 snelle 7200rpm schijven pakken en die in Raid0 zetten met evt een backup schijf erbij. De snelheid/prijs verhouding van de raptor is niet zo goed als vele denken.

Ik zou eerder voor een Gigabyte moederbord kiezen zoals de DS3P of de DS3R. Naar aanleiding van reviews schijnt deze p35 standaard niet veel sneller te zijn maar wel enorm goed te zijn om over te klokken. En Raid op de P5B schijnt problemen te geven (zie productsurvey)

[ Voor 6% gewijzigd door Neo op 05-07-2007 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan niet 'niet het geheugen clocken' met pc4200
533/2 = 266.
266x9 = 2394 = 2.4ghz
2.4 is standaard bij q6600 dus als je hoger dan standaard wilt heb je pc5300 nodig (voor 3.0 max zonder geheugen te oc'en)

edit: stil en dan raptor? hah.
zo stil mogelijk: samsung's.
beste prestatie en toch redelijk stil (maar wel hoorbaar dus): seagates.

wow, wat een edits :P
p5b is geen p35 dus geen quad ondersteuning.. het gaat hier niet om raid of allerlei andere extra's maar cpu ondersteuning :P
neem p35c-ds3r. deze heeft goede raid en redelijke oc.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:50:
533/2 = 266.
266x9 = 2394 = 2.4ghz
2.4 is standaard bij q6600 dus als je hoger dan standaard wilt heb je pc5300 nodig (voor 3.0 max zonder geheugen te oc'en)

edit: stil en dan raptor? hah.
zo stil mogelijk: samsung's.
beste prestatie en toch redelijk stil (maar wel hoorbaar dus): seagates.

wow, wat een edits :P
p5b is geen p35 dus geen quad ondersteuning.. het gaat hier niet om raid of allerlei andere extra's maar cpu ondersteuning :P
neem p35c-ds3r. deze heeft goede raid en redelijke oc.
Dat is onzin. P965 chipset ondersteund gewoon quad cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:54:
[...]

Dat is onzin. P965 chipset ondersteund gewoon quad cores.
waarom kiest iedereen dan een p35 'voor een quad-core ondersteuning'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Left
Thx voor de snelle replies.

Wat die raptor betreft: Ik weet dat hij niet bepaald stil is (ik heb er nu ook een) maar snelheid vind ik belangrijker dan lawaai. En twee 7200 schijven in RAID0 zetten geeft wel een snelle doorvoertijd maar nog steeds geen snelle seektime, en als je vaak met veel kleine bestandjes werkt (zoals met programmeren) is dat toch wel erg prettig. Bij mijn kast worden geluidsdempende harddisk steuntjes meegeleverd dus hopelijk dempt dit de herrie een beetje.

Bedankt voor de tips over de P5B. Ik wist niet van de problemen met RAID, die P5B gaat er dus uit en ik ga daar een ander voor zoeken.

Gamesua: Thx voor de tip over het geheugen. Dan neem ik idd pc5300 reepjes, die zijn trouwens nauwelijks duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:56:
[...]

Aankomde 45nm wolfsdale(penryn voor desktop)? Verder zou het niets moeten uit maken omdat het gewoon 2 E6600 op elkaar geplakt zijn. Asus heeft het er inderdaad niet bij staan. Gigabyte wel.(asus site is zoizo een slecht upgedate klote site) Over heen gelezen.

GA-965P-DS3 (rev. 3.3)
Intel P965+ ICH8 chipset

1. Supports Intel® Core™ 2 Extreme Quad Core / Core™ 2 Duo / Intel® Pentium® D processor
2. Supports Intel Core™ 2 Duo processors with

P5B

- Intel LGA775 Platform
- Intel® Quad-core CPU Ready
- Intel® Core™2 Extreme / Core™2 Duo Ready

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:56:
Omdat de mensen die denken dat ze daarvoor een P35 nodig hebben net zo slecht geïnformeerd zijn als jij?

Ik heb een P5B, weliswaar niet met een quadcore (maar een E6600) maar er past wel degelijk een quadcore processor op. Dit is ook gewoon op de website van Asus te lezen, dus geen reden om eraan te twijfelen.

De volgende generatie Core 2 Duo's (45 nm Penryn) zal niet op de P5B passen.

[ Voor 6% gewijzigd door jj71 op 05-07-2007 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
Maar is zou geen P5B of GA-P965-DS3 nemen als je RAID wilt hebben, dan is een ICH8/9R toch wel aan te raden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:50:
533/2 = 266.
266x9 = 2394 = 2.4ghz
Ik snap dit niet echt, óf het is onzin óf ik heb een bijzondere PC die makkelijk met PC4200 geheugen over de 3 GHz komt én stabiel is.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Guardian Angel schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 17:37:
[...]

Ik snap dit niet echt, óf het is onzin óf ik heb een bijzondere PC die makkelijk met PC4200 geheugen over de 3 GHz komt én stabiel is.
tuurlijk kan dat, maar dan loopt je divider niet meer 1:1. (er van uit gaande dat je je geheugen niet overclockt)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ja, dat het kan snap ik ook wel (hoe kan het ook anders dan met PMG en OM als thuisforum :) )

Maar de beste brave zooiesteker zegt dat je een PC met PC4200 geheugen niet kunt overclocken.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met PMG en OM als thuisforum weet je ook dat het efficient is om je FSB 1:1 te laten lopen met je geheugen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Gamesua heeft het daar niet over. Waar hij het wel over heeft haal ik niet uit zijn reactie. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk zegt hij dat wel. Hij zegt dat het beter is om PC5300 te nemen als je je geheugen niet over wil clocken. Dat je 1:1 wil lopen, lijkt me nog al logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij zegt:
ik wil mijn geheugen niet oc'en, alleen mijn pcu.
als hij boven de 2.4 wilt, moet hij wel zijn geheugen oc'en. ik zeg niet dat 3.0 met pc4200 niet gaat lukken, ik zeg alleen dat het neit gaat lukken zonder een oc op de geheugen.

sorry ik ben neit zo goed in formuleren van lange zinnen maar wil het wel graag. rare gewoonte van me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stany
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
als voeding kan je misschien eens een kijkje nemen naar Seasonic.
bv Seasonic S12
Bron:Silentpcreview.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Lees ik er nu overheen door het hele geheugen verhaal of had er nog niemand hier op gereageerd? :P
Left schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:41:
Alleen weet ik dus niet zeker of het kwaad kan dat mijn voeding teveel vermogen heeft.
Natuurlijk kan teveel vermogen geen kwaad! Dat opgegeven vermogen is het maximaal leverbare vermogen, verder wordt er gewoon nooit meer geleverd dan er gevraagd wordt. ;)

Je hoeft in ieder geval geen moeite te doen om een zwakkere voeding te zoeken. :X Ik zou eerder voor een wat sterkere voeding kijken, 380W kan zeker met wat toekomstige upgrades te krap worden.

Een voeding niet al te vaal belasten kan nooit kwaad (tenzij de belasting extreem laag is, dan is het rendement meestal niet meer zo geweldig ;)). Je voeding zal dan bijvoorbeeld minder warm worden, en dus minder lawaai maken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Left
Ik zit nog te twijfelen over het moederbord, de Asus P5B-E of de Gigabyte P35-DS3R. Op zich lijkt de Gigabyte me een fijner bord alleen kan ik nergens iets vinden over Linux drivers. Dat zal wel komen doordat dit bord nog vrij nieuw is, in tegenstelling tot het bord van Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:36
Ik ben ook aan het rondkijken naar P35 (G33 Express) drivers voor Linux, maar deze lijken nergens te vinden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:48

Thandor

SilverStreak

Dit topic voldoet niet aan CSL Beleid en gaat op slot.

UTMachine: wat je niet vinden kunt, is er niet. Het is dan wachten op ondersteuning :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.