Het vreemde is dat de kaart wel lijkt te kloppen, je ziet de juiste grijze wegen, maar de navigatie zelf gaat over niet op de kaart zichtbare oude wegen en afritten. En de snelheden kloppen niet dus hij gaat vol in de ankers van 80 naar 50, 70, 80, 50. Complete madnessBelecthor schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:10:
[...]
Is het echt waar dat dit maar zo weinig ge-update wordt? Ik dacht dat het aan Open Maps oid lag dat het niet geüpdatet was rond Groningen. Wordt het niet gewoon live geüpdate zoals Google Maps? En als dat niet zo is, waarom zo weinig? De auto heeft toch constant een internetverbinding? Lijkt me echt een huge oversight voor zo'n 'slimme' auto.
De kaart is van Google de map-data niet, van daar dat je ze wel ziet, maar er niet over kan navigeren...Recci schreef op zondag 16 februari 2025 @ 23:15:
[...]
Het vreemde is dat de kaart wel lijkt te kloppen, je ziet de juiste grijze wegen, maar de navigatie zelf gaat over niet op de kaart zichtbare oude wegen en afritten. En de snelheden kloppen niet dus hij gaat vol in de ankers van 80 naar 50, 70, 80, 50. Complete madness
Is dat raar... ja heel erg. Helaas is dit systeem al jaren zo en vrees dat het niet snel gaat veranderen.
Hoe moet ik dat interpreteren? Het rondje met de 3 zie ik inderdaad staan, echter de laadsnelheid is gelimiteerd op max. 7 kW en de eerder getoonde foutmeldingen. Mijn vermoeden is dat één fase van de PCS defect is (of een zekering op de PCS, maar die vervangen ze volgens mij niet). Het zou ook kunnen dat hij nog steeds op 3 fase doet laden, maar op alle fases gereduceerd, maar dat klinkt (veel) onlogischer.eltron schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:56:
[...]
Als je die 3 in dat rondje ziet laadt hij dus op dat moment met 3 fasen.
En technisch zou aan de kant van de auto altijd 3F beschikbaar moeten zijn, Anders is hij stuk, zoals als ook blijkt uit de posts van degenen die dat hebben meegemaakt.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
Ik heb mijn model 3 geparkeerd bij mijn werk. Vanuit de kantoor zie ik mijn auto. Mijn koplampen zijn nog steeds bevroren. De koplampen van mijn collega's zijn niet bevroren. Kan mij niet herinneren dat het zo erg was bij mijn vorige auto's.
Ik heb in mijn meterkast een plugwise hangen wat de slimmemeter uitleest. Zijn niet erg duur en handig. Zo kan je altijd zien hoeveel er per fase wordt gebruikt of terug geleverd, en zie je gelijk als er iets mis is met een fase.rogervdh schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:04:
[...]
Hoe moet ik dat interpreteren? Het rondje met de 3 zie ik inderdaad staan, echter de laadsnelheid is gelimiteerd op max. 7 kW en de eerder getoonde foutmeldingen. Mijn vermoeden is dat één fase van de PCS defect is (of een zekering op de PCS, maar die vervangen ze volgens mij niet). Het zou ook kunnen dat hij nog steeds op 3 fase doet laden, maar op alle fases gereduceerd, maar dat klinkt (veel) onlogischer.
/f/image/APcLm6P2Ul2MeoCkvsaC3AQ9.png?f=fotoalbum_large)
Het komt door de LED matrix verlichting.shinken82 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:09:
Ik heb mijn model 3 geparkeerd bij mijn werk. Vanuit de kantoor zie ik mijn auto. Mijn koplampen zijn nog steeds bevroren. De koplampen van mijn collega's zijn niet bevroren. Kan mij niet herinneren dat het zo erg was bij mijn vorige auto's.
Een enkele lens LED lamp geeft nog wel iets warmte in het brandpunt.
Ik zet mijn geld ook in op 1 fase die niet werkt. Anders zou het amperage wel omlaag gaan in de app.rogervdh schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:04:
[...]
Hoe moet ik dat interpreteren? Het rondje met de 3 zie ik inderdaad staan, echter de laadsnelheid is gelimiteerd op max. 7 kW en de eerder getoonde foutmeldingen. Mijn vermoeden is dat één fase van de PCS defect is (of een zekering op de PCS, maar die vervangen ze volgens mij niet). Het zou ook kunnen dat hij nog steeds op 3 fase doet laden, maar op alle fases gereduceerd, maar dat klinkt (veel) onlogischer.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Rijden jouw collega's ook een auto met led-verlichting? Sinds ik Tesla rijd (2019) moet ik mijn lampen sochtends even 'krabben' (dat doe ik vaak met een microvezeldoekje). Ik vind rijden met bevroren koplampen ook eigenlijk niet verantwoord, als ik het verschil zie.shinken82 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:09:
Logisch! Verwarmde koplampen zouden wel handig zijn. Vorige auto met normale LED lampen had daarom er dus minder last van.mjvdzwet schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:25:
[...]
Het komt door de LED matrix verlichting.
Een enkele lens LED lamp geeft nog wel iets warmte in het brandpunt.
Dit is mijn eerste winter met een tesla. Ik zag het dus niet in het donker dat ze bevroren waren. Zag ik pas op werk toen het licht was. Mijn vorige auto was een bmw en had ook led verlichting. Geen last van bevroren koplampen.Eddos schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:49:
[...]
Rijden jouw collega's ook een auto met led-verlichting? Sinds ik Tesla rijd (2019) moet ik mijn lampen sochtends even 'krabben' (dat doe ik vaak met een microvezeldoekje). Ik vind rijden met bevroren koplampen ook eigenlijk niet verantwoord, als ik het verschil zie.
Tesla maakt voor navigatie gebruik van Valhalla, een Open Source Routing Engine for OpenStreetMap. Mapbox Automotive (o.a. gebruikt door BMW) maakt hier ook gebruik van. Hier een interview met 2 ontwikkelaars van ValhallaRecci schreef op zondag 16 februari 2025 @ 23:15:
[...]
Het vreemde is dat de kaart wel lijkt te kloppen, je ziet de juiste grijze wegen, maar de navigatie zelf gaat over niet op de kaart zichtbare oude wegen en afritten. En de snelheden kloppen niet dus hij gaat vol in de ankers van 80 naar 50, 70, 80, 50. Complete madness
Ik had het laatst ook en dat zie je wel degelijk in het donker. Er schijnt wel wat diffuus licht rond, maar je mist de hoeveelheid licht en de scherpe lijnen in het lichtpatroon. Ik ben op de eerste de beste veilige plek gestopt om ze alsnog te krabben.shinken82 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:54:
[...]
Dit is mijn eerste winter met een tesla. Ik zag het dus niet in het donker dat ze bevroren waren. Zag ik pas op werk toen het licht was. Mijn vorige auto was een bmw en had ook led verlichting. Geen last van bevroren koplampen.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik kan mij echt niets voorstellen bij een 7-zits MY en hoofdruimte op de 3e zitrij, anders dan voor peuters. Mijn vorige auto was een 7-zits Kodiaq waar je iig qua hoofdruimte achterin prima ruimte had. Als volwassene had je daar uiteraard niets te zoeken voor ritjes langer dan 5 minuten, maar tieners kwamen er nog wel mee weg.GadgetFrank schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:26:
Mijn ideale configuratie zou een Long Range 7-zits zijn maar ik verwacht dat die nog niet snel beschikbaar komt...fingers crossed.
Heeft iemand hands-on ervaring met een 7-zits MY, bij mijn weten zijn ze kortstondig in de EU geleverd, toch?
Denk niet dat ik ooit bevroren koplampen heb gehad- niet op mijn aygo, ibiza noch de corsa. Zal vast een ontwerpfout zijn bij Tesla?shinken82 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:09:
Edit: Lees op reddit dat dit standaard is bij Tesla's. Diverse posts hierover.
[ Voor 6% gewijzigd door Stronk op 17-02-2025 09:24 ]
Alle ruiten waren ontdooid door de defrost functie. Ik stapte ook zo de auto in. Nu ik weet dat ze bevroren blijven, zal ik even een doekje overheen halen.Ethirty schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:11:
[...]
Ik had het laatst ook en dat zie je wel degelijk in het donker. Er schijnt wel wat diffuus licht rond, maar je mist de hoeveelheid licht en de scherpe lijnen in het lichtpatroon. Ik ben op de eerste de beste veilige plek gestopt om ze alsnog te krabben.
Zou normale led vs matrix led zijn.shinken82 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:54:
[...]
Dit is mijn eerste winter met een tesla. Ik zag het dus niet in het donker dat ze bevroren waren. Zag ik pas op werk toen het licht was. Mijn vorige auto was een bmw en had ook led verlichting. Geen last van bevroren koplampen.
Die hebben denk ik allemaal geen matrix led? Zelfs mss halogeen.Stronk schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:21:
[...]
Denk niet dat ik ooit bevroren koplampen heb gehad- niet op mijn aygo, ibiza noch de corsa. Zal vast een ontwerpfout zijn bij Tesla?
Edit: Lees op reddit dat dit standaard is bij Tesla's. Diverse posts hierover.
Life is too short to drive boring cars
Juist, omdat Tesla energiezuinige koplampen gebruikt die bijna geen onnodige warmte produceert is het een ontwerpfout dat ze in de winter bevriezen.

Nou, je kunt hierop natuurlijk anticiperen door er iets van verwarming in te plaatsen voor de koude dagen. Dus ja, dan mag dat best als ‘ontwerpfout’ bestempeld worden.gjcvro schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:54:
[...]
Juist, omdat Tesla energiezuinige koplampen gebruikt die bijna geen onnodige warmte produceert is het een ontwerpfout dat ze in de winter bevriezen.
Het bevriezen komt meestal door het design. Hoe platter / minder verticaal, hoe meer oppervlak en hoe sneller dat oppervlak bevriest.gjcvro schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:54:
[...]
Bij de tesla's is er best veel horizontaal oppervlak op de koplampen. Mijn vorige auto een Toyota Corolla had primair verticale koplampen met een stukje horizontaal glas oppervlak erboven. de koplampen zelf bevroren nauwelijks, het stukje horizontaal oppervlak was dan wel bevroren.
Ja zo kun je elke "probleem" waar je tegen aan loopt wel een ontwerpfout noemen.xFeverr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:12:
[...]
Nou, je kunt hierop natuurlijk anticiperen door er iets van verwarming in te plaatsen voor de koude dagen. Dus ja, dan mag dat best als ‘ontwerpfout’ bestempeld worden.
Gebrek aan sproeiers er ook bij zetten? Want de lampen worden ook smerig. Ruitenwissers op de koplampen? Mercedes had dit jaren geleden al. Ongelooflijk dat dat niet op een Tesla zit.
Daarom (o.a.) heeft de corolla weer een hogere CW waarde. dat is ook een ontwerpfout.Germanicus schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:13:
[...]
Het bevriezen komt meestal door het design. Hoe platter / minder verticaal, hoe meer oppervlak en hoe sneller dat oppervlak bevriest.
Bij de tesla's is er best veel horizontaal oppervlak op de koplampen. Mijn vorige auto een Toyota Corolla had primair verticale koplampen met een stukje horizontaal glas oppervlak erboven. de koplampen zelf bevroren nauwelijks, het stukje horizontaal oppervlak was dan wel bevroren.
ja ontwerpfouten alomgjcvro schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:20:
[...]
Daarom (o.a.) heeft de corolla weer een hogere CW waarde. dat is ook een ontwerpfout.
ben het met je eens hoor. zijn keuzes.
Had het over de vorm of materialen eventueelgjcvro schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:54:
[...]
Dat terzijde, afwezigheid van warmtebron is ook een ontwerpfout.
[ Voor 12% gewijzigd door Stronk op 17-02-2025 10:39 ]
Afgelopen week voor het eerst sinds aanschaf (maand terug( een hoop kilometers gemaakt met de Y (RWD) en veel Tesla chargers gebruikt, m'n ervaringen zijn wel positief, met wat minpuntjes.
Negatief:
- Kapotte lader in Eindhoven, was niet op de paal aangegeven, was eigenlijk niets te zien, 10 minuten lopen klooien en toen een andere paal gepakt en paf, deed het direct.
- Gouda een ice-auto op een laadplek, irritant
- Barendrecht enorm druk, traag laden daardoor
- Oud Gastel, een BMW i7 op een plek, maar niet laden
Positief:
- inpluggen en laden, geen gedoe
- snel
- veel goedkoper dan de publieke paal in de wijk (Bij Landal vroegen ze 80cent per kw)
- Toch fijn om ff een pauze te hebben met lange ritten, de kleine kan dan net even wat langer tukken achterin.
Negatief:
- Kapotte lader in Eindhoven, was niet op de paal aangegeven, was eigenlijk niets te zien, 10 minuten lopen klooien en toen een andere paal gepakt en paf, deed het direct.
- Gouda een ice-auto op een laadplek, irritant
- Barendrecht enorm druk, traag laden daardoor
- Oud Gastel, een BMW i7 op een plek, maar niet laden
Positief:
- inpluggen en laden, geen gedoe
- snel
- veel goedkoper dan de publieke paal in de wijk (Bij Landal vroegen ze 80cent per kw)
- Toch fijn om ff een pauze te hebben met lange ritten, de kleine kan dan net even wat langer tukken achterin.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Je kan ook alles wat Tesla doet goed praten...gjcvro schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:18:
[...]
Ja zo kun je elke "probleem" waar je tegen aan loopt wel een ontwerpfout noemen.
Gebrek aan sproeiers er ook bij zetten? Want de lampen worden ook smerig. Ruitenwissers op de koplampen? Mercedes had dit jaren geleden al. Ongelooflijk dat dat niet op een Tesla zit.
Als je een auto kan defrosten, dan verwacht ik dat je bij de auto komt, instapt en weg rijdt. (tenzij er 30cm sneeuw op ligt natuurlijk)
Dat je dan nog de lampen moet gaan reinigen is een ontwerpfout ja.
Je kan er nogal makkelijk een weerstandje in steken die zorgt dat de boel proper wordt en blijft.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Als je er snel last van hebt dat de lichtopbrengst onvoldoende is door vuiligheid, dan wel ja. Maar dat is niet aan de orde toch?gjcvro schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:18:
[...]
Ja zo kun je elke "probleem" waar je tegen aan loopt wel een ontwerpfout noemen.
Waarom mogen wij dat geen ontwerpfout noemen? Mag je niet kritisch zijn?
Idanue schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:31:
Vandaag een testritje gemaakt in een nieuwe Model 3, meer comfort maar wat is de RWD langzaam vergeleken met mijn P uit 2022.![]()
Toch maar even goed over nadenken of het de moeite waard is om naar het nieuwe model te gaan met RWD.
sarlo schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:49:
[...]
Ik vind persoonlijk de nieuwe rwd sowieso langzamer aanvoelen dan de oude rwd. De oude had meteen koppel waar de nieuwe voor mijn gevoel eerst op gang moet komen
Ik had mijn browser nog open op deze pagina, en toevallig hierover. Ik merkte dit ook in de 2023 Model Y SR die ik nu rijd na de 2020 Model 3 SR+ waar de "kick" weg is - volgens een medewerker van Tesla is dit bewust bij alle nieuwe modellen en geen gewichtsding o.i.d., maar bewust om de banden te sparen...Maurice- schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:06:
[...]
Doe je ook wat langer met de bandjes en het is comfortabeler voor de bijrijders. Ik vind het prettiger dan de '23 hiervoor (evenals het nog rustiger tot stilstand komen) en die push is er vanaf 20 kmpu wel gewoon om de sprintjes alsnog te winnen.
De hele Tesla-kick bij elk stoplicht is voor mij weg, terwijl je het nog wel hebt bij 50>80km/u.

Bambu Lab P1S Combo
Juist fijn dat dit forum geen echochamber betreft- en we fouten in het eindproduct kunnen benoemen. Het vriest vaak genoeg in Nederland dat het snel een irritatie kan vormen. Alhoewel het steeds minder wordt. Amerikanen daarentegen zullen er vast regelmatig last van hebben.
Maar heb nooit vuil gehad op de koplampen, dus die sproeiers hoeven wat mij betreft niet, haha
rij niet in de jungle. Ligt er maar net aan waarvoor de auto is ontworpen.
Maar heb nooit vuil gehad op de koplampen, dus die sproeiers hoeven wat mij betreft niet, haha
[ Voor 25% gewijzigd door Stronk op 17-02-2025 11:04 ]
Mag ik de rear camera opvoeren als design fout? Dat ding is vaker zwart dan doorzichtig

#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Kan ik wel bij aansluiten, alhoewel de achterkant van de auto ook altijd erg vies is, hoe kun je dat dan voorkomen, ik haal regelmatig even de vinger over de camera.Ethirty schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:05:
Mag ik de rear camera opvoeren als design fout? Dat ding is vaker zwart dan doorzichtig
Ik ben het hier wel mee eens, afgelopen week in CP Allgau geweest (zuid DE tegen de grens Zwitserland/Oostenrijk aan) laatste dagen heeft het +- 10cm gesneeuwd, daarna kort boven 0 geweest, en daarna -5 tot -10 snachts. Dat is een ultiem recept voor stevig aangevroren koplampen / frunkklep.Tommie12 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:49:
[...]
Je kan ook alles wat Tesla doet goed praten...
Als je een auto kan defrosten, dan verwacht ik dat je bij de auto komt, instapt en weg rijdt. (tenzij er 30cm sneeuw op ligt natuurlijk)
Je kan er nogal makkelijk een weerstandje in steken die zorgt dat de boel proper wordt en blijft.
Uiteindelijk de lampen stevig sneeuwvrij gemaakt met een zakje lauwwarm water, Maar alleen een 5-10 minuutjes de koplampen aan helpt ook. LED's genereren stiekem nog best wel een beetje hitte
Een beetje verwarming op de lampen / voorkant van de auto had niet misstaan. Uiteindelijk hoeft t allemaal maar iets boven 0 te worden voordat t ijs niet meer plakt.
[ Voor 43% gewijzigd door Mar.tin op 17-02-2025 11:45 ]
Dan hebben wel meer merken dat design-foutje. Want ik heb afgelopen periode meerdere nieuwe wagens van andere merken met bevroren lampen zien rijden.Tommie12 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:49:
[...]
Lijkt me eerder een bijdrage voor dit forum : Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in EuropaMar.tin schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:14:
[...]
Ik ben het hier wel mee eens, afgelopen week in CP Allgau geweest (zuid DE tegen de grens Zwitserland/Oostenrijk aan) laatste dagen heeft het +- 10cm gesneeuwd, daarna kort boven 0 geweest, en daarna -5 tot -10 snachts. Dat is een ultiem recept voor stevig aangevroren koplampen / frunkklep.
Uiteindelijk de lampen stevig sneeuwvrij gemaakt met een zakje lauwwarm water, Maar alleen een 5-10 minuutjes de koplampen aan helpt ook. LED's genereren stiekem nog best wel een beetje hitte.
Een beetje verwarming op de lampen / voorkant van de auto had niet misstaan. Uiteindelijk hoeft t allemaal maar iets boven 0 te worden voordat t ijs niet meer plakt.
Verder is de BYD RWD Y echt een langeafstands beest, geen enkel laadstopje gehad waar we in doorreistijd niet door onze blaas-leeg-tijd beperkt werden. In 3 stopjes van +- 10 minuten (laadbenodigdheid) enkele reis (750km) gemaakt. Her en der lekker doorgeblazen met snelheden richting de 200 waar het ging. Terug was de langste stop +- 25 minuten, gelimiteerd door de snelheid waarop onze lunch geserveerd werd. En op de heenweg werden we gelimiteerd door hoe snel we ons drankje konden opdrinken bij de laatste laadstop.
Binnenkort 400km naar Bostalsee maken (zuid-west DE, tegen FR aan), daar schijnt het een stuk warmer te gaan worden. Én dat is maximaal 1x laden onderweg afhankelijk van hoe hard ik erheen rijd.
Wel lekker is dat je door de jaren heen merkt dat het aanbod laders, zowel onderweg als op bestemming stevig toegenomen is. Op CenterParcs Allgau zijn er sinds vorig jaar nog eens 12 laadplekken bijgekomen, voor een totaal van 20 (10 palen met 2 stekkers). En 't leek hard nodig, allemaal bezet met regelmaat.
Geeft in elk geval wel vertrouwen om er gewoon heen te rijden, je weet zéker dat er wel stroom is, in geval van nood kun je altijd met een verlengsnoertje een paar uur stekkeren aan het stopcontact aan de buitenkant van het huisje (dat eigenlijk bedoeld is voor de golfkarretjes die ze verhuren).
Eerder hield ik nog wel eens een halve accu buffer aan omdat ik 't niet zeker wist. Dat doe ik tegenwoordig echt niet meer, met 11kW laden zit je zo weer op 80% (wat ik een lekker niveau vind om 'm een week op te parkeren). In dit geval kwam ik met +- 20% aan op het park, uitgeladen, en daarna auto aan de lader, en gaan zwemmen en eten, tegen de tijd dat we klaar waren met eten zat er alweer 90% in. Auto weggezet en naar 't huisje gegaan.
Helemaal eens hiermee. Ik heb een fles ruitenontdooier aan de kapstop hangen, loop langs de koplampen en spuit 2x op elke koplamp, dan is het geregeld.Tommie12 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:49:
[...]
IJs laten zitten kan niet -> je verblind iedereen en ziet amper iets.
Krabben op een plastic koplamp durf ik niet
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Boterhamzakje / druk en sluitzakje met lauwwarm water werkt ook top, zeker als 't geen dikke laag is._eLMo_ schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:42:
[...]
Helemaal eens hiermee. Ik heb een fles ruitenontdooier aan de kapstop hangen, loop langs de koplampen en spuit 2x op elke koplamp, dan is het geregeld.
IJs laten zitten kan niet -> je verblind iedereen en ziet amper iets.
Krabben op een plastic koplamp durf ik niet
Je overschat mijn bereidheid hier tijd aan te besteden, ik wil instappen en wegrijden, dus de koplamp moeten inspuiten is al veel moeiteMar.tin schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:43:
[...]
Boterhamzakje / druk en sluitzakje met lauwwarm water werkt ook top, zeker als 't geen dikke laag is.Daarna even een droog microvezeltje erlangs om t af te drogen. Helemaal top.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
_eLMo_ schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:45:
[...]
Je overschat mijn bereidheid hier tijd aan te besteden, ik wil instappen en wegrijden, dus de koplamp moeten inspuiten is al veel moeiteLaat staan warm water pakken, in een zak stoppen, m'n zak tegen de lampen houden, wachten, en afdrogen
offtopic:
Ik kan niet aanraden om je zak tegen een bevroren koplamp aan te houden. Hoewel die lauwwarm is, vriest ie vast. (ik zeg niet of ik dat uit eigen ervaring weet of van horen zeggen).
Ik kan niet aanraden om je zak tegen een bevroren koplamp aan te houden. Hoewel die lauwwarm is, vriest ie vast. (ik zeg niet of ik dat uit eigen ervaring weet of van horen zeggen).
Oh jawel, maar ik ben bang dat als iedereen zo lam is om het niet zelf te willen oplossen, het binnenkort ook verplicht wordt op elke auto, in het kader van veiligheid. Het zoveelste frummeltje aan een auto dat verplicht is.xFeverr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:51:
[...]
Als je er snel last van hebt dat de lichtopbrengst onvoldoende is door vuiligheid, dan wel ja. Maar dat is niet aan de orde toch?
Waarom mogen wij dat geen ontwerpfout noemen? Mag je niet kritisch zijn?
Ooit was de kreet "Geef je verstand voorrang" blijkbaar hebben we genoeg bewezen collectief niet genoeg verstand te hebben en zijn we overgegaan op "reguleer alles dood"
Ik praat het niet goed, maar zie te vaak dat mensen iets een fout noemen en daarmee hun eigen verantwoordelijkheid afschuiven op een ander, doordat een ander die "fout" heeft gemaakt.Tommie12 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:49:
[...]
Dus misschien geef jij wel een andere lading aan "fout" dan ik in dit geval.
Recent werd hier aangegeven dat verwarmen bij AC-laden nog nooit was gespot, zag het wel bij de 2019 M3 SR+, maar op dit moment ook bij de 2023 MY LR zichtbaar:
:strip_exif()/f/image/i7CYUIeTV2vOJBS0HVFmRVhS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i7CYUIeTV2vOJBS0HVFmRVhS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YIafOJX58UdC0rnIU3V0pyeD.png?f=user_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik zag het vanmorgen ook voor het eerst bij mijn 24'Y op deze manier toen hij er nog een procentje in wilde drukken. Ik denk dat het een wijzigingetje is in de app (en/of de auto), eerder was het "gewoon" het gele bacon-icoontje. Of laadde de auto gewoon langzaam met een koude accu zonder verwarmenTaro schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:37:
Recent werd hier aangegeven dat verwarmen bij AC-laden nog nooit was gespot, zag het wel bij de 2019 M3 SR+, maar op dit moment ook bij de 2023 MY LR zichtbaar:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: Ter verduidelijking: Eerder zag ik wel een baconnetje vlak ná aansluiten met een koude accu, maar bij op een later moment een laadsessie starten leek er niets te gebeuren. Regelmatig voorbij zien komen dat er met een koude accu "maar" met 7kW geladen werd voor de laatste 20% voor vertrek, en als je rekening houdt met een uur en 20 min laden voor 20% kom je ineens van een koude kermis thuis met een niet-volgeladen auto na 1,5 uur
[ Voor 18% gewijzigd door Mar.tin op 17-02-2025 13:02 ]
Kan zijn, maar wat je schrijft is whataboutism.zwasie schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:32:
[...]
Dan hebben wel meer merken dat design-foutje. Want ik heb afgelopen periode meerdere nieuwe wagens van andere merken met bevroren lampen zien rijden.
Er zijn ook auto's waar het netjes is opgelost, dus het kan wel.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Over ontwerpfoutjes gesproken. Ik heb sinds 2 weken kraakjes en rateltjes bij het dashboard bij snelheden onder de 40 kmpu. Anderen ook? Heb woensdag een afspraak voor de trillende banden dus kan het nog toevoegen (maar liever niet, het risico op beschadigingen is behoorlijk als ze het gaan demonteren).
:strip_exif()/f/image/sXtEqFQXcbvQFGIXLXSRh68k.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik herken dit enigszins met mijn M3H, als ik over wat slechtere wegen rijd zo rond de 30 kmpu dan hoor ik wat gekraak, komt alleen meer achter het display ofzo vandaan. Heb er wel winterbanden onder liggen, op zomerbanden niet eerder last van gehad. Auto heeft nu zo'n 35k gereden.Maurice- schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:10:
Over ontwerpfoutjes gesproken. Ik heb sinds 2 weken kraakjes en rateltjes bij het dashboard bij snelheden onder de 40 kmpu. Anderen ook? Heb woensdag een afspraak voor de trillende banden dus kan het nog toevoegen (maar liever niet, het risico op beschadigingen is behoorlijk als ze het gaan demonteren).
[Afbeelding]
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Ik ben even benieuwd naar hoe alle Model Y berijders dit doen.
Sinds 2 weken rijd ik zelf ook een Model Y. Maar tot m'n grote verbazing vind ik de hoedenplank echt een waardeloos ding.
1. het zorgt ervoor dat je de hoogte van de kofferbak niet meer kan gebruiken
2. de hoedenplank is zo stijf dat bij opvouwen het zichzelf weer uitklapt.
Nu zit ik op het punt om dat ding er gewoon permanent uit te halen. Maar ben ik benieuwd hoe iedereen daarmee omgaat. Of ben ik de enige die zich eraan stoort?
Sinds 2 weken rijd ik zelf ook een Model Y. Maar tot m'n grote verbazing vind ik de hoedenplank echt een waardeloos ding.
Nu zit ik op het punt om dat ding er gewoon permanent uit te halen. Maar ben ik benieuwd hoe iedereen daarmee omgaat. Of ben ik de enige die zich eraan stoort?
Even een update: Ik had een klacht ingediend over de gang van zaken en verschillen in behandeling bij soortgelijke zaken (en ook een mailwisseling die ik met Michelin had over garantieafhandeling bij loskomend foam). Zojuist belde men terug en hebben besloten het gehele bedrag alsnog te vergoeden.EvolutionX schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:16:
[...]
Was die bestelling dan voor 27 november gedaan? Anders had je nog 500 euro extra gehad nl.
Vandaag overigens naar het Tesla SC geweest voor mijn loskomende foam. Deze foam heeft blijkbaar ook mijn TPMS sensor afgebroken. En itt anderen bij mij geen garantie omdat de auto ouder dan een jaar was. Moest 444 euro afrekenen voor een nieuwe band en sensor (en bijna 4 uur wachten...). De servicemonteur had wel zijn pasje en druppel in de auto laten liggen, daar werd onderweg voor gebeld of ik die ergens zag liggen... Ben toen maar even teruggereden.
Het staat ook al weer in mijn Tesla Tegoed...., het loont dus om niet zomaar genoegen te nemen met de kosten
Overigens zie ik sinds afgelopen weekend bij het referral tegoed ook de vervaldatum per toegekende referral....
[ Voor 4% gewijzigd door EvolutionX op 17-02-2025 13:34 ]
Nu een maand een 23 MY rwd in bezig en is de Premium Connectivity trial afgelopen. Ik heb al een automation aangemeld dat mijn iPhone automatisch een hotspot maakt bij BT verbinding maar; vervolgens moet ik handmatig de auto wifi verbinden en werkt de native spotify app niet, ik zie we data (afspeellijsten etc) maar na het drukken op play staat er “verbindingsfout”. Zie ik nog iets over het hoofd?
(Voicecommands werkte trouwens ook niet vanmorgen)
Die heb ik vanaf dag 1 een mooi plekje op zolder gegeven.jhoekwat schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:28:
Dat met die verbindingsfout is hier al eens voorbij gekomen echter weet ik zo niet meer wat je precies in moet vullen. Je moet in ieder geval iets in de installingen van je mobile data aanpassen. Misschien even zoeken...Fromz schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:31:
Nu een maand een 23 MY rwd in bezig en is de Premium Connectivity trial afgelopen. Ik heb al een automation aangemeld dat mijn iPhone automatisch een hotspot maakt bij BT verbinding maar; vervolgens moet ik handmatig de auto wifi verbinden en werkt de native spotify app niet, ik zie we data (afspeellijsten etc) maar na het drukken op play staat er “verbindingsfout”. Zie ik nog iets over het hoofd?
EDIT: Als je op APN zoekt, kom je wel wat tegen.
[ Voor 3% gewijzigd door NiroNiro op 17-02-2025 13:42 ]
Bij mijn auto bleef die in het begin wel mooi staan, nu glijdt ie elke keer weer plat. Ik zit te denken om van die doorzichtige "stootstickers" te plaatsen dat het daar tegenaan blijft zitten. Verder zou je, mits de rugleuning van de achterbanken rechtop staan, de hoedenplank voor de helft daarachter kunnen schuiven.jhoekwat schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:28:
Mijn hotspot via Youfone / KPN werkt al weken niet. Lijkt een specifiek Tesla / KPN dingetje te zijn. Er schijnen "nieuwe" abbo's te zijn waar zelfs het wijzigen van de APN op de hotspot niet werkt.Fromz schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:31:
https://community.kpn.com...iet-met-mijn-tesla-628570
Geen idee of je KPN hebt, maar dit is absoluut mijn issue. Ik rijd nu toevallig vanwege wat vakanties een paar weken met een Starlinkje tegen mijn dak geplakt dus heb geen issues. Hoop dat ze het daarna opgelost hebben
Zoals @NiroNiro al zegt, in de dichte stand de hoedenplank een beetje naar achter doen. Dan blijft hij bij inklappen wel beter zitten.jhoekwat schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:28:
Betreft punt 1: afhankelijk van wat je wil laden er helemaal uit of helemaal naar achter inklappen.
Ik heb het inmiddels permanent opgelost door 't ding in de kliko te smijten. Nutteloos stuk bordkarton is het. Als ik er ooit behoefte aan heb koop ik wel zo'n oprolbaar ding dat op amazon te koop is. Voor nu geloof ik niet dat ik het mis.jhoekwat schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:28:
Hoe ik ermee omga? Ik vervloek dat ding en wil hem het liefste weg smijten. Maar ik wil eigenlijk eerst een vervanging hebben. Wat ik weleens doe is het achterste gedeelte van de hoedenplank achter de achterbank schuiven, tot de tweede vouw, Daar zit namelijk nog een uitsparing waar hij tussen past. Je moet de achterkant eerst iets omhoog doen omdat hij in een uitsparing valt.jhoekwat schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:28:
(Vergeef mijn teken-skills)
/f/image/pxMT6rO7WmRPWGc5d2kEQroO.png?f=fotoalbum_large)
Zoek eens op hoedenplank in dit topic...jhoekwat schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:28:
Ja precies dit bedoelde ik ook. En hij kan in zijn geheel ook achter die uitsparing, als je hem inklapt.xFeverr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:48:
[...]
Hoe ik ermee omga? Ik vervloek dat ding en wil hem het liefste weg smijten. Maar ik wil eigenlijk eerst een vervanging hebben. Wat ik weleens doe is het achterste gedeelte van de hoedenplank achter de achterbank schuiven, tot de tweede vouw, Daar zit namelijk nog een uitsparing waar hij tussen past. Je moet de achterkant eerst iets omhoog doen omdat hij in een uitsparing valt.
[Afbeelding]
ow kijk, dat heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik zo eens bekijken. Gewoon dubbelvouwen?Plenkske schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:50:
[...]
Ja precies dit bedoelde ik ook. En hij kan in zijn geheel ook achter die uitsparing, als je hem inklapt.
Vroeger deed je dit zelf ook, maar ergens along the way ben je 180 graden gedraaidTommie12 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:49:
[...]
Ik zie dat in de laatste update "Third-Party Fast Charger Preconditioning" zit.
Iemand dit al getest?
Nu laad ik 9/10 keer bij een SuC, maar met een aankomende roadtrip kan het handig zijn.
Iemand dit al getest?
Nu laad ik 9/10 keer bij een SuC, maar met een aankomende roadtrip kan het handig zijn.
Dat kan alleen niet als je de achterbank helemaal naar achteren hebt staanPlenkske schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:50:
[...]
Ja precies dit bedoelde ik ook. En hij kan in zijn geheel ook achter die uitsparing, als je hem inklapt.
Als ik het dus goed begrijp werd de batterij voorverwarmd voordat het daadwerkelijke laden ging beginnen? En de oranje wiebertjes/bacons kwamen later niet in beeld?Taro schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:37:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik snap het niet. Als ik naar Fastned navigeerde dan werd de batterij ook gewoon voorbereid op snelladen. Dat is toch ook een derde partij.dChained schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:16:
Iemand dit al getest?
Iedere KWh moet je aftikken, tenzij de baas die betaald ofzo.SirLct schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:40:
[...]
Ligt denk ik genuanceerder dan dit. De <2021 auto met lage km zit rond 20k. Terwijl >2021 modellen met lage km nog op 25k-28k zit. Het is ook zo dat >2021 nog altijd met intel atom zit. Pas in 2022 geloof ik zijn ze over naar Ryzen. Warmtepomp.. Tjah als je de auto niet meer dan 200km per dag gaat rijden is het alsnog niet echt een issue. Matige afwerking is vooral de December 2019 varianten door de drukte van bijtelling knallers.
Dus.. ja, als hij 5k extra heb zou ik ook voor de >2021 modellen gaan, maar ik zou de prefacelift niet meteen afschrijven. Je kan ook 2x op vakantie gaan met de 5k die je in je zak houd.
Goedkoop kan dus op den duur duurkoop worden.
In de winter is een warmtepomp echt wel fijn want de oudere modellen verbruiken flink wat mbt warmte.
Vergeet ook niet dat de Facelift ook nog eens dubbel glas in de voorruiten heeft. En zo zijn er nog best wel wat andere voordelen zoals de standaard dubbele wireless phone charger, upgrade van de middenconsole, en nog tal van andere zaken.
Er wordt nu voor iedere third party snellader voorverwarmd, dus ook voor de snelladers die niet in het lijstje staan die Tesla laat zienxFeverr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:25:
[...]
Ik snap het niet. Als ik naar Fastned navigeerde dan werd de batterij ook gewoon voorbereid op snelladen. Dat is toch ook een derde partij.
dChained schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:16:
Iemand dit al getest?
Ik heb het nog niet zelf getest, maar ik heb wel het verschil gezien in de navigatie.pdidi schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:28:
[...]
Er wordt nu voor iedere third party snellader voorverwarmd, dus ook voor de snelladers die niet in het lijstje staan die Tesla laat zien
Voorheen: je tikt bij navigatie laadpunten aan en je zag wel verschillende laadpunten van derden maar niet allemaal (of deed ik iets verkeerd bij zoeken?). Tesla had er bepaalde voorwaarden aan om ze te laten zien.
Nu: tik bij navigatie laadpunten aan en als je gaat zoeken zie je ze allemaal. In ieder geval veel meer dan voorheen. Volgens mij gelden die voorwaarden niet meer. Op de route die ik binnenkort maak zag ik een groot verschil.
Ik verwacht dus dat hij nu daardoor het voorverwarmen ook uitvoert.
Ja gewoon inklappen en naar achteren toe duwen, daardoor vouwt hij achter die uitsparing. Wat @pdidi zegt moet je dan rekening mee houden: werkt niet als de achterbank volledig naar achteren staat. Want dan mis je de uitsparing.xFeverr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:54:
[...]
ow kijk, dat heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik zo eens bekijken. Gewoon dubbelvouwen?
Lijkt dus te werken, nice.Plenkske schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:41:
[...]
[...]
Ik heb het nog niet zelf getest, maar ik heb wel het verschil gezien in de navigatie.
Voorheen: je tikt bij navigatie laadpunten aan en je zag wel verschillende laadpunten van derden maar niet allemaal (of deed ik iets verkeerd bij zoeken?). Tesla had er bepaalde voorwaarden aan om ze te laten zien.
Nu: tik bij navigatie laadpunten aan en als je gaat zoeken zie je ze allemaal. In ieder geval veel meer dan voorheen. Volgens mij gelden die voorwaarden niet meer. Op de route die ik binnenkort maak zag ik een groot verschil.
Om het even in een sommetje te gooien, op basis van mijn eigen ervaring tussen een 2022 3 RWD en een 2019 3 LR AWD, verschil in verbruik bij gelijk rijgedrag is +- 25Wh/km, maar laten we het voor het gemak afronden op 40Wh/km om de "duurdere" het voordeel van de verbruikstwijfel te geven.Bomberman71 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:26:
[...]
Iedere KWh moet je aftikken, tenzij de baas die betaald ofzo.
Goedkoop kan dus op den duur duurkoop worden.
In de winter is een warmtepomp echt wel fijn want de oudere modellen verbruiken flink wat mbt warmte.
Vergeet ook niet dat de Facelift ook nog eens dubbel glas in de voorruiten heeft. En zo zijn er nog best wel wat andere voordelen zoals de standaard dubbele wireless phone charger, upgrade van de middenconsole, en nog tal van andere zaken.
Bij €0,30 / kWh is dat €0,012 per km verschil. Ofwel grofweg 416.666km, zelfs bij 100Wh/km verschil in verbruik, wat me onredelijk veel lijkt, heb je het nog steeds over 166.666km, ofwel (ruim) 10 jaar rijden voor de gemiddelde Nederlander.
Moet zeggen dat me de bovenstaande getallen ook een beetje tegenvallen
De overige punten ben ik het trouwens stevig over eens met je. De nieuwere modellen zijn op een boel vlakken écht beter. Zéker als je een unicorn weet te scoren met én warmtepomp, én 60kWh LFP, én USS.
Verschil in kosten is weinig, maar verschil in range is misschien wel fijn ?Mar.tin schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:45:
[...]
Om het even in een sommetje te gooien, op basis van mijn eigen ervaring tussen een 2022 3 RWD en een 2019 3 LR AWD, verschil in verbruik bij gelijk rijgedrag is +- 25Wh/km, maar laten we het voor het gemak afronden op 40Wh/km om de "duurdere" het voordeel van de verbruikstwijfel te geven.
Bij €0,30 / kWh is dat €0,012 per km verschil. Ofwel grofweg 416.666km, zelfs bij 100Wh/km verschil in verbruik, wat me onredelijk veel lijkt, heb je het nog steeds over 166.666km, ofwel (ruim) 10 jaar rijden voor de gemiddelde Nederlander.
Moet zeggen dat me de bovenstaande getallen ook een beetje tegenvallen, had verwacht dat het een sneller omslagpunt zou vinden.
De overige punten ben ik het trouwens stevig over eens met je. De nieuwere modellen zijn op een boel vlakken écht beter. Zéker als je een unicorn weet te scoren met én warmtepomp, én 60kWh LFP, én USS.. Imho het prijsverschil echt waard.
Als je eerst 200 Wh/km verbruikt en nu 175, is dat bij 60 kWh simpel berekend 42 km meer bereik. Nog steeds niet schokkend, maar toch iets
Wat dat betreft heeft Tesla goed geluisterd met de Juniper, die vouwt netjes weg en kun je ook netjes opbergen in de auto. Ik had al gekeken of het in de "oude" model Y past maar die van de Juniper is iets breder. Je zult moeten tjoenen om het passend te krijgen.... Ook hebben ze de knoppen voor het neerklappen van de achterbanken nu boven de hoedenplank geplaatst, dat is ook wel een mooie verbetering.xFeverr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:48:
[...]
Hoe ik ermee omga? Ik vervloek dat ding en wil hem het liefste weg smijten. Maar ik wil eigenlijk eerst een vervanging hebben. Wat ik weleens doe is het achterste gedeelte van de hoedenplank achter de achterbank schuiven, tot de tweede vouw, Daar zit namelijk nog een uitsparing waar hij tussen past. Je moet de achterkant eerst iets omhoog doen omdat hij in een uitsparing valt.
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door NiroNiro op 17-02-2025 15:12 ]
Zou het nu eindelijk fastchargers langs de hele route laten zien ipv een straal rond de positie van de auto? Best irritant vind ik dat. Als je de naam van die ene lader dichter bij je bestemming niet weet en je het met de bliksemschicht wilt zoeken, krijg je die niet te zien.Plenkske schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:41:
[...]
[...]
Ik heb het nog niet zelf getest, maar ik heb wel het verschil gezien in de navigatie.
Geen idee hoe het gaat als je aan het rijden bent, maar toen ik vanochtend op de kaart aan het kijken was ergens in Duitsland moest ik dus drukken op een knop met zoiets als "in dit gebied zoeken". Net zoals in Google Maps als je ergens op zoekt en je verschuift de kaart.NiroNiro schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:11:
[...]
Zou het nu eindelijk fastchargers langs de hele route laten zien ipv een straal rond de positie van de auto? Best irritant vind ik dat. Als je de naam van die ene lader dichter bij je bestemming niet weet en je het met de bliksemschicht wilt zoeken, krijg je die niet te zien.
Een jaartje en 40k verder bevalt de MY LR best goed (fast charger, range, laadruimte) maar er zijn toch wel wat mindere punten (regensensor ruitenwissers, stoelen, harde vering). Maar het meest vervelende vind ik de auto pilot (FSD). Als ik wil inhalen: richting aangeven, druk op het stuur houden, wachten, wachten, wachten en dan gaat hij. Als ik het over wil nemen kan ik hem door de auto pilot heendrukken maar dat geeft toch altijd een lichte slinger. De andere optie is auto pilot cancellen maar dan gaatook de snelheid er vanaf.
Mis ik een truc of setting of is dit iets om mee te leren leven?
Bij basic AP is de gevoeligheid van het stuur groter als de knipperlicht hendel helemaal is doorgedrukt of als je de hendel half ingedrukt houdt. Autosteer gaat dan al uit bij lichte aanraking van het stuur. Ik vermoed dat deze feature niet van toepassing is bij EAP/FSD als je Auto Lane Change actief hebtmca2 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:49:
Een jaartje en 40k verder bevalt de MY LR best goed (fast charger, range, laadruimte) maar er zijn toch wel wat mindere punten (regensensor ruitenwissers, stoelen, harde vering). Maar het meest vervelende vind ik de auto pilot (FSD). Als ik wil inhalen: richting aangeven, druk op het stuur houden, wachten, wachten, wachten en dan gaat hij. Als ik het over wil nemen kan ik hem door de auto pilot heendrukken maar dat geeft toch altijd een lichte slinger. De andere optie is auto pilot cancellen maar dan gaatook de snelheid er vanaf.
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 17-02-2025 16:58 ]
Met de laatste updates hoef je, als de auto goed kan zien dat je je handen aan het stuur hebt, geen druk op het stuur meer te houden. Dat was zoooooo irritant.mca2 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:49:
Verder is het inderdaad traag. En lijk je of bejaard (traagheid) of dronken (vanwege die slinger). Al helemaal feest als het te lang duurt en het systeem de manoeuvre halverwege afbreekt met een flinke zwaai terug.
Daar moet je mee leren leven.
De eerste Nederlandse POV van de Tesla Model Y facelift?
Kan je nu al een testrit inplannen dan?
Kan je nu al een testrit inplannen dan?
Je mist een setting. Eigenlijk zou er een een FAQ in de topic start moeten want deze vraag komt regelmatig terug.mca2 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:49:
Je kunt de AP inschakelen door tweemaal te klikken of eenmaal, dat is een setting.
Zet je de instelling op tweemaal klikken en je wilt inhalen, dan zet je met de eerste klik de AP af en blijft de ACC er op zitten.
Kijk ook eens naar de Commander van Enhauto. Deze heeft onder andere continuous AP.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik vermoed dat Tesla zelf ook niet helemaal tevreden is over de hoedenplank. In de nieuwe Model Y is een uitsparing gemaakt om de hoedenplank op te bergen als je de extra bagageruimte nodig hebt.jhoekwat schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:28:
@bert pit volgens mij heeft @mca2 het specifiek over "auto lane change". Dat is een Enhanced Autopilot feature. In principe heb je dan die continuous AP van de commander niet nodig, maar dan moet het wel werken 
Die setting van 1x of 2x tikken blijft ook bij enhanced autopilot denk ik wel een verschil.
Die setting van 1x of 2x tikken blijft ook bij enhanced autopilot denk ik wel een verschil.
AP-Autosteer gaat er niet af met de eerste klik (neem aan dat je de richtingaanwijzer bedoeld?), pas als je voldoende aan het stuur draaitbert pit schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:28:
[...]
Zet je de instelling op tweemaal klikken en je wilt inhalen, dan zet je met de eerste klik de AP af en blijft de ACC er op zitten.
Op TFF staat trouwens een zeer uitgebreide (Duitstalige) FAQ
[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 17-02-2025 16:48 ]
Ik verwarm tegenwoordig niet meer voor; het kost VEEL energie (en range als je niet ingeplugd bent op 3 fasen) en bij koud wegrijden is de auto ook warm na 30 s ofzo. Geen idee of ik dat dan voor de batterij moet doen (regen werkt bij RWD toch vrijwel niet bij heel koud weer de eerste 30km), maar onder de streep bespaar ik dus vooral range door juist niet voor te verwarmen.Plenkske schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:55:
[...]
Verschil in kosten is weinig, maar verschil in range is misschien wel fijn ?
Als je eerst 200 Wh/km verbruikt en nu 175, is dat bij 60 kWh simpel berekend 42 km meer bereik. Nog steeds niet schokkend, maar toch iets
Vorige week was ik niet ingeplugd, zetten ik de verwarming aan, maar bleef daarna nog een half uur wachten, was er zomaar 6% accu/range weg.
Ja. Ik heb vandaag in Utrecht een testrit gemaakt met de nieuwe MY LR AWD, dat kan vanaf vandaag.
Ik vraag me af of het per saldo echt zo veel scheelt, want die warmte na 30s is ook uit de accu gekomen. Dus het grootste verschil is de energie die het kost om de auto op temperatuur te houden, en dat is normaal gesproken maar een paar minuten. Als je dan inderdaad een half uur wacht kun je dat moeilijk het systeem aanrekenen.kwaazaar schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:51:
[...]
Ik verwarm tegenwoordig niet meer voor; het kost VEEL energie (en range als je niet ingeplugd bent op 3 fasen) en bij koud wegrijden is de auto ook warm na 30 s ofzo.
Ik zet de preheat aan net voordat ik mijn spullen verzamel, dan is hij 5 minuten later prima op temperatuur.
Batterij voorverwarmen doe ik ook niet. Maar als je de auto een minuut of drie van te voren op de gewenste interieur temperatuur zet, zou dat in energieverbruik niet veel moeten uitmaken met het verwarmen tijdens het rijden. Want de auto gebruikt geen restwarmte van het rijden (die is er niet) en haalt de energie dus gewoon uit de batterij.kwaazaar schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:51:
[...]
Ik verwarm tegenwoordig niet meer voor; het kost VEEL energie (en range als je niet ingeplugd bent op 3 fasen) en bij koud wegrijden is de auto ook warm na 30 s ofzo. Geen idee of ik dat dan voor de batterij moet doen (regen werkt bij RWD toch vrijwel niet bij heel koud weer de eerste 30km), maar onder de streep bespaar ik dus vooral range door juist niet voor te verwarmen.
Vorige week was ik niet ingeplugd, zetten ik de verwarming aan, maar bleef daarna nog een half uur wachten, was er zomaar 6% accu/range weg.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Laat je m niet op de lader staan zodat er stroom uit t net gehaald word?kwaazaar schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:51:
[...]
Ik verwarm tegenwoordig niet meer voor; het kost VEEL energie (en range als je niet ingeplugd bent op 3 fasen) en bij koud wegrijden is de auto ook warm na 30 s ofzo. Geen idee of ik dat dan voor de batterij moet doen (regen werkt bij RWD toch vrijwel niet bij heel koud weer de eerste 30km), maar onder de streep bespaar ik dus vooral range door juist niet voor te verwarmen.
Bedankt voor de reacties, dit heeft uiteindelijk geholpen.Fromz schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:31:
Probeer eens apn portalmmm.nl in plaats van apn internet in je iPhone.
Hoef je alleen voor de hotspot APN te doen. Je telefoon kan gewoon op de internet-apn blijven. Dat wordt van harte aanbevolenFromz schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:20:
[...]
Bedankt voor de reacties, dit heeft uiteindelijk geholpen.
[...]
En natuurlijk benieuwd hoe was de ervaring?feelthepower schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:53:
[...]
Ja. Ik heb vandaag in Utrecht een testrit gemaakt met de nieuwe MY LR AWD, dat kan vanaf vandaag.
Dat niet alleen, hij is ook veel compacter op te vouwen.Shenk86 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:30:
[...]
Ik vermoed dat Tesla zelf ook niet helemaal tevreden is over de hoedenplank. In de nieuwe Model Y is een uitsparing gemaakt om de hoedenplank op te bergen als je de extra bagageruimte nodig hebt.
Overigens herken ik me niet aan het makkelijk achter de bank duwen van de hoedenplank. Naast de magneetjes die de plank op zijn plek houden heb ik aan de kant van de bank ook 2 nokjes die ik eerst uit hun inkeping moet tillen wil ik de plank naar achter kunnen schuiven.
Overigens is met een verworven handigheid dit ook te doen met de bank in de achterste stand, dan kan ook de hele plank er verticaal tussen. Alleen steekt deze een stukje boven de bank uit, waardoor je (nóg) minder kan zien via je spiegel.
#team_UTC+1
Komen de (richting)stalks binnenkort terug op de nieuwe Model3? Dit is wat TessiSupply, doorgaans goed ingelicht, hierover meldt:
Model 3 LR (model 2023)
Raar, is dat misschien omdat jullie apps in het NL staan ingesteld?Taro schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:37:
[Afbeelding]
Dit is een screenshot van een 2tal maanden geleden bij mij:
/f/image/D03Pyo2KOfHU6MSle16P0zfM.png?f=fotoalbum_large)
Dat is toch best een redelijk expliciete vermelding
Disclaimer: Ik had er eigenlijk bewust niet te veel over uitgewijd want ik ben nieuw in dit topic en momenteel geen electrisch rijder, maar ik ben onverwacht in de markt gekomen voor een nieuwe auto IVM een aankomende reparatie bij mijn huidige ICE wagen. Oftewel, ik heb niet veel tesla of uberhaupt electrische rijervaring behalve meerijden met anderen en een eerdere proefrit 2 jaar geleden. Toevallig vorige week contact met afdeling verkoop, en die boden me gelijk een proefrit met deze LR AWD auto aan, daar kon ik natuurlijk geen nee op zeggen.AnthonyR schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:12:
[...]
En natuurlijk benieuwd hoe was de ervaring?
Ik moet zeggen dat ik echt heerlijk heb genoten van de auto en de testrit! Ik was binnen no-time gewend aan het one-pedal-drive rijden en de rem is niet veel gebruikt. Verder heeft mijn huidige auto nog geen adaptive cruisecontrol, dus dat was ook een leuke nieuwe ervaring. Ik heb ook de acceleratie even uitgeprobeerd op de snelweg. Niet te gek gemaakt want dat zou ik met mijn eigen auto ook niet doen, maar natuurlijk wel even weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Mijn vrouw was ook zeer te spreken over de looks en rijervaring, dus dit is wel een hele serieuze kandidaat geworden. Ik vind dat met deze refresh de auto van de buitenkant weer even een leuke refresh heeft gekregen. Dat je voor alles naar je scherm moet in het midden van de auto vind ik persoonlijk niet echt een groot punt, dat was nu tijdens de proefrit al prima dus dat went vast snel.
Een ding dat me wat tegenstond, maar waarschijnljk te configureren is, ik had continu (waarschuwings?)piepjes van de auto. maar het was me niet altijd duidelijk waarom. Ik vroeg de verkoper er naar en die zijn dat alles wat aan kon staan zo ongeveer aanstond, maar het leken waarschuwingen voor snelheid, waarschuwingen voor objecten aan je zijkant, waarschuwingen voor tegenliggers. Nogmaals, waarschijnlijk zullen de tesla experts hier me uitleggen dat het allemaal uit kan, maar van de hoeveelheid piepjes werd ik nogal nerveus. Vooral omdat ik op het scherm niet de feedback zag waarom de piep eigenlijk was.
[ Voor 16% gewijzigd door feelthepower op 17-02-2025 21:45 ]
Ja inderdaad.Slonzo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:39:
[...]
Raar, is dat misschien omdat jullie apps in het NL staan ingesteld?
Dit is een screenshot van een 2tal maanden geleden bij mij:
[Afbeelding]
Dat is toch best een redelijk expliciete vermelding
Wat ik overigens ook constateer is dat de 2019 M3 zeer regelmatig een sneeuwvlok icoontje toont waarbij de 2023 MY dat nauwelijks heeft, de Y is dan 3-4 graden warmer terwijl ze beide ongeveer even lang stilstaan en beide op ongeveer dezelfde plek. De 2023 Y is echt beter geïsoleerd.
Ook wel interessant om te zien is dat ze stuivertje wisselen qua updates, waarschijnlijk maar net welke toevallig eerder wakker wordt, maar gemiddeld gezien zit er maar een paar uur tussen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ja en je kunt op alle slakken zout leggen. Het kan verbeterd worden ja, maar om er een heisa van te maken….. Mogelijk dat de nieuwe Y dit minder heeft door een andere vorm.Tommie12 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:49:
[...]
Vanavond getest en inderdaad! Handigte weten, thanksxFeverr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:13:
[...]
Met de laatste updates hoef je, als de auto goed kan zien dat je je handen aan het stuur hebt, geen druk op het stuur meer te houden. Dat was zoooooo irritant.
Ik heb AP op 2x stalk omlaag staan. Maar met 1x omhoog gaat AP en ACC eraf, das weinig handigbert pit schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:28:
[...]
Ja, en dat voldoende draaien resulteert in een zwiep. Gevolg is dat ik eigenlijk alleen nog maar ACC gebruikpdidi schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:40:
[...]
AP-Autosteer gaat er niet af met de eerste klik (neem aan dat je de richtingaanwijzer bedoeld?), pas als je voldoende aan het stuur draait
@feelthepower Die piepjes, dat is iets wat alle nieuwe auto's sinds vorig jaar hebben. Hoogst irritant dat je direct gewaarschuwd wordt als je een te hoge snelheid hebt.
Qua bediening op je scherm is mijn ervaring dat je het merendeel eenmalig instelt en het ook zo laat staan. Net de navigatie is een ander verhaal, maar die laat zich ook via stembediening goed instrueren.
Qua bediening op je scherm is mijn ervaring dat je het merendeel eenmalig instelt en het ook zo laat staan. Net de navigatie is een ander verhaal, maar die laat zich ook via stembediening goed instrueren.
Als je Auto Lane Change uit zet, zul je minder last hebben van de zwiep, omdat dan de stuur weerstand omlaag gaat als je je knipperlicht hendel volledig naar beneden hebt gedruktmca2 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:06:
[...]
Ja, en dat voldoende draaien resulteert in een zwiep. Gevolg is dat ik eigenlijk alleen nog maar ACC gebruik
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 20:53
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Kan je eens kijken naar de blind spot monitoring in de spiegel
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.