Je bent onjuist geïnformeerd. Voor kinderen van zo een vier jaar oud (met kinderstoel) tot en met 1 meter 50 is de derde rij zeer zeker inzetbaar. Wat veel mensen niet (willen) snappen inclusief de journaille is dat de tweede rij bij de 7-zit versie op een rails zit. Dit is niet voor niets. Door de middelste bank naar voren te schuiven creëer je beenruimte voor de achterste rij. Het is te bizar voor woorden dat dit punt tijdens de laatste review van Autoweek van de 7 zit onbenoemd is gelaten. De derde rij werd daar beoordeeld met de middelste rij helemaal naar achteren…jongetje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:44:
[...]
Weet je zeker dat je een 7 zitter Y wilt? Die lastste rij is zo enorm krap dat kinderstoelen niet passen en als ze groot genoeg zijn om in de gordel te mogen is het alweer bijna te krap. Ik snap wel dat er zo weinig van rondrijden.
Ik heb die met drie vouwen: is ook bagger.MWDKing schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:18:
Ik heb een MY uit 2025, maar die hoedenplank is wel extreem bagger zeg. Hij heeft achterin (aan de kant van de achterbank) 2 kleine vouwbare stukken. Voorin (de klep zijde) is mega.
Dat is anders dan ik zie op filmpjes op Youtube bijvoorbeeld. Daar zitten namelijk 3 vouwen in.
Zijn er meer mensen met een MY uit 2025 met zo'n bagger hoedenplank? Of is dit gewoon een productiefout? Het lijkt alsof het mega stuk ook doorgebogen is en een knik zou horen te hebben.
(Moeilijk nu een foto te maken in het donker)
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Skill issuesbert pit schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:20:
[...]
Ik heb die met drie vouwen: is ook bagger.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
De vloek is realsarlo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:58:
Er rust echt een algemene vloek op Tesla's die ik in mijn bezit heb. Vandaag in de parkeergarage iemand mijn bumper geschampt en uiteraard werkt momenteel de dashcam/recorder niet (staat ticket voor open bij Tesla) en zijn er geen andere camera's![]()

Gelukkig nam ze de moeite om aan te bellen en te vragen van wie de auto is een is alles netjes geregeld.
De vloek is niet real want jij hebt het winnende lot, een verhaalbare schade! Desalniettemin nogal balen. Een vlot herstel gewenst!sarlo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 06:52:
[...]
De vloek is realgisteren word ik wakker van het auto alarm, guess what: terwijl de auto geparkeerd stond, is er een dame tijdens het achteruit parkeren tegen mijn auto gereden
Gelukkig nam ze de moeite om aan te bellen en te vragen van wie de auto is een is alles netjes geregeld.
Ik heb een tijdje zónder gereden, maar heb 'm er nu toch weer in. Het zorgt ervoor dat je belading altijd eronder schuift, de muziek klinkt beter en het zorgt ervoor dat belading uit de kofferbak niet het achterhoofd van mij of de kinderen komt mollen bij een noodstop of aanrijding. Het achterste derde deel van de plank vouwt bij mij simpel over het voorste deel en blijft inmiddels ook goed staan wanneer nodig. Ik heb wel filmpjes gezien van mensen die haakjes op de raamstijl geplakt hebben als extra vergrendeling in stand "ingeklapt".MWDKing schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:18:
Ik heb een MY uit 2025, maar die hoedenplank is wel extreem bagger zeg. Hij heeft achterin (aan de kant van de achterbank) 2 kleine vouwbare stukken. Voorin (de klep zijde) is mega.
Dat is anders dan ik zie op filmpjes op Youtube bijvoorbeeld. Daar zitten namelijk 3 vouwen in.
Zijn er meer mensen met een MY uit 2025 met zo'n bagger hoedenplank? Of is dit gewoon een productiefout? Het lijkt alsof het mega stuk ook doorgebogen is en een knik zou horen te hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door nerovectra op 15-02-2025 08:41 ]
True maar ik bedoel te zeggen: afgelopen 2 jaar verschillende auto's en nooit schade en nu 2x in 5 dagen terwijl de auto geparkeerd staatnerovectra schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:34:
[...]
De vloek is niet real want jij hebt het winnende lot, een verhaalbare schade! Desalniettemin nogal balen. Een vlot herstel gewenst!
Dat was in het begin ook zo met de hoedenplank in m’n MY LR 23, maar sinds een jaar of zo blijft de plank niet meer staan als ik ‘m naar achter schuif. Hij glijdt vanzelf weer naar voren.Taro schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:31:
[...]
Apart, ik kan met 1 hand in een soepele beweging de hoedenplank opvouwen en naar achter duwen, die blijft daarna prima zo staan. Misschien een versie verschil.
Enige voordeel van de plank is dat je ‘m tegen de achterbank aan kan zetten als je hoge spullen moet vervoeren.
Hier kan ik zo van genieten:
Wéér iets extra mogelijk wat mijn MY eerst helemaal niet kon. En hoppa, door een sw update is iets nieuws ineens wel mogelijk. De hardware was er al....
Dit had ik al eerder met de adaptieve koplampen. Ineens had ik matrix grootlicht, en op een manier die nog veel beter/nauwkeuriger/beter voor tegenliggers werkt dan bij mijn vorige twee Audi's (die ook virtual matrix hadden).
Dit doet/kan echt geen ander merk.
Blijft een unique selling point voor mij.
Nu dus ineens een interieur radar actief:
https://www.notateslaapp....in-software-update-202526
Wéér iets extra mogelijk wat mijn MY eerst helemaal niet kon. En hoppa, door een sw update is iets nieuws ineens wel mogelijk. De hardware was er al....
Dit had ik al eerder met de adaptieve koplampen. Ineens had ik matrix grootlicht, en op een manier die nog veel beter/nauwkeuriger/beter voor tegenliggers werkt dan bij mijn vorige twee Audi's (die ook virtual matrix hadden).
En iedereen het er maar over hebben dat Tesla alles met cameras doet en dat dat stom is en ze ook radar moeten gebruiken. Zit ie er gewoon in.Allewijn schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:15:
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ja lekker zinvol, een interieur radar. Maar een regensensor....Himalaya schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:23:
[...]
En iedereen het er maar over hebben dat Tesla alles met cameras doet en dat dat stom is en ze ook radar moeten gebruiken. Zit ie er gewoon in.

Ik las dat ze het willen gaan gebruiken om te detecteren of er bv nog een baby aan boord is gebleven. De radar zou ademhaling kunnen waarnemen. Ook zou obv de radar bepaald gaan worden welke airbags met welke kracht worden geactiveerd. De radar zou door de voorstoelen heen kunnen "kijken"Maurice- schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:30:
[...]
Ja lekker zinvol, een interieur radar. Maar een regensensor....
Wij hebben ook onverklaarbare lakschade op de bumper. Mensen letten echt niet op. Het is gelukkig op een plastic onderdeel, dus ik laat het gewoon zo. Auto is toch een gebruiksvoorwerp. Zolang die maar veilig rijdt.sarlo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:54:
[...]
True maar ik bedoel te zeggen: afgelopen 2 jaar verschillende auto's en nooit schade en nu 2x in 5 dagen terwijl de auto geparkeerd staat
Nuttig voor de 1% van de gebruikers.pdidi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:50:
[...]
Ik las dat ze het willen gaan gebruiken om te detecteren of er bv nog een baby aan boord is gebleven.

Ben benieuwd naar je ervaring!
Net zoals @sawtomyer zegt, ik denk dat je niet helemaal juist bent geïnformeerd.jongetje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:44:
[...]
Weet je zeker dat je een 7 zitter Y wilt? Die lastste rij is zo enorm krap dat kinderstoelen niet passen en als ze groot genoeg zijn om in de gordel te mogen is het alweer bijna te krap. Ik snap wel dat er zo weinig van rondrijden.
Mijn kinderen ( 6 en 8 ) kunnen nog jaren op de 3e zitrij zitten, zeker met de 2e rij iets naar voren geschoven.
Daarnaast is mijn vrouw 1,65m dus die zou ook nog op de 3e rij kunnen zitten.
Vooral met sportende kinderen (en teamgenootjes) lijkt een 7-zits mij erg praktisch.
Waarschijnlijk rijd ik het grootste deel van de tijd rond met de 3e rij ingeklapt/opgeborgen en dan is de bagageruimte nog steeds zeer ruim.
Ik hoop dat ie snel is te bezichtigen/bestellen. Daarna nemen we een beslissing.
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
Succes met je 1.65mGadgetFrank schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:45:
[...]
Net zoals @sawtomyer zegt, ik denk dat je niet helemaal juist bent geïnformeerd.
Mijn kinderen ( 6 en 8 ) kunnen nog jaren op de 3e zitrij zitten, zeker met de 2e rij iets naar voren geschoven.
Daarnaast is mijn vrouw 1,65m dus die zou ook nog op de 3e rij kunnen zitten.
Vooral met sportende kinderen (en teamgenootjes) lijkt een 7-zits mij erg praktisch.
Waarschijnlijk rijd ik het grootste deel van de tijd rond met de 3e rij ingeklapt/opgeborgen en dan is de bagageruimte nog steeds zeer ruim.
Ik hoop dat ie snel is te bezichtigen/bestellen. Daarna nemen we een beslissing.
YouTube: Tesla Model Y 7-Seat Walkthrough
Het grootste probleem naast de gewoon krappe been ruimte is vooral de hoofdruimte/hoogte.
Och breek me de bek niet open. De auto is zo bijzonder praktisch, maar die hoedenplank is echt een grote grap. Maar heb nog geen goed alternatief gevonden. Die rolhoezen zijn meestal voor de Model Y die zonder hoedenplank kwam. En je moet bevestigingspunten op gaan plakken. BrrrrrMWDKing schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:18:
Heb je een bron? Want zolang m'n auto 2 containers voor een voetganger aanziet en een stationwagen met fietsendrager voor een vrachtwagen.... vind ik dat moeilijk te geloven.pdidi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:50:
[...]
Ik las dat ze het willen gaan gebruiken om te detecteren of er bv nog een baby aan boord is gebleven. De radar zou ademhaling kunnen waarnemen. Ook zou obv de radar bepaald gaan worden welke airbags met welke kracht worden geactiveerd. De radar zou door de voorstoelen heen kunnen "kijken"
Maar dat is natuurlijk niet op basis van radar, maar met behulp van camerabeeld.Maurice- schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:31:
[...]
Heb je een bron? Want zolang m'n auto 2 containers voor een voetganger aanziet en een stationwagen met fietsendrager voor een vrachtwagen.... vind ik dat moeilijk te geloven.
Dat begrijp ik maar als dat zo matig is geprogrammeerd klinkt de ademhaling van een baby op de achterbank controleren, zacht uitgedrukt, ongeloofwaardig.xFeverr schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:44:
[...]
Maar dat is natuurlijk niet op basis van radar, maar met behulp van camerabeeld.
We zullen zien. Regensensor en ruitenwisser functioneren nu ook redelijk. De koplampen doen hun werk prima. Fantombreaks zijn minder maar mag zekerbeter ofwel het zal best wel wat kunnen worden. ( alleen nog een andere CEO…🥴, sorry…)
[ Voor 12% gewijzigd door peerke 1960 op 15-02-2025 12:51 ]
İk geloof dat zeker! Zo hadden wij in het verre verleden een auto gekocht en in een jaar tijd oid allerlei schade gevallen waarbij tegenpartij altijd schuldig was met veelal gevallen van hoe dan?sarlo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:54:
[...]
True maar ik bedoel te zeggen: afgelopen 2 jaar verschillende auto's en nooit schade en nu 2x in 5 dagen terwijl de auto geparkeerd staat
İk zou zeggen; inruilen die handel 😅
Afgelopen woensdag mijn Model Y opgehaald in Tilburg. 5 dagen vanaf bestelling tot leveren, super snel dus.
Nu vroeg ik mij alleen af, ik zie €500,- tegoed in de Tesla shop staan, heb ik dat nou gratis gekregen bij de auto?
En ik heb ook al een 128GB USB drive in het handschoenen kastje zitten wat normaal ook €49 kost.
Foutje of zit dat er tegenwoordig bij?
Nu vroeg ik mij alleen af, ik zie €500,- tegoed in de Tesla shop staan, heb ik dat nou gratis gekregen bij de auto?
En ik heb ook al een 128GB USB drive in het handschoenen kastje zitten wat normaal ook €49 kost.
Ook weer waar. Maar de hardware hebben ze deze keer mee. Tenzij ome Elon gaat roepen dat wij de ademhaling van een baby ook kunnen zien met onze ogen en het allemaal weer op camera moet.Maurice- schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:27:
[...]
Dat begrijp ik maar als dat zo matig is geprogrammeerd klinkt de ademhaling van een baby op de achterbank controleren, zacht uitgedrukt, ongeloofwaardig.
Naar achter vouwen met 1 hand is geen probleem, maar zodra ik hem loslaat komt hij met dezelfde snelheid weer naar voren 🤷🏻♂️Taro schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:31:
[...]
Apart, ik kan met 1 hand in een soepele beweging de hoedenplank opvouwen en naar achter duwen, die blijft daarna prima zo staan. Misschien een versie verschil.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik heb 1,5 week geleden mijn MY LR AWD in MCR in ontvangst genomen. Ik had er geen €500,- waardebon bij maar wel de 128GB USB stick erbij. Die heb ik overigens meteen vervangen voor 265GB omdat ik graag een plens FLAC’s meeneem voor onderweg.tc_bakker schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:01:
Opper-prutser
Mwah, het zit dus maar in een zeer select aantal auto’s, functioneel brengt het je weinig en radar buiten (of een regensensor) was 100x zo nuttig geweest - maar dat weigeren ze principieel toe te geven. Wel 10 jaar aan software ontwikkeling om een ruitenwisser matig te laten werkenAllewijn schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:15:
Dus ja het is leuk dat ze wat nieuws ota brengen maar niet alles wat ze updaten is nuttig.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik zal wel weer een onpopulaire mening hebben, maar als je je eigen kinderen vergeet achter in de auto, heb je geen waarschuwingssysteem nodig, maar professionele hulp.pdidi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:07:
[...]
Met de wegloop vergrendeling aan toch wel een uitkomst, helemaal met kindersloten actief
Nou handig joh, zal het afplakken van de interieurcamera ook niet meer gaan werken in de MY'25Allewijn schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:15:
Cryptopauze's? Heeft de mijne nooit last van gehad...peerke 1960 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:49:
We zullen zien. Regensensor en ruitenwisser functioneren nu ook redelijk. De koplampen doen hun werk prima. Fantombreaks zijn minder maar mag zekerbeter ofwel het zal best wel wat kunnen worden. ( alleen nog een andere CEO…🥴, sorry…)
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ik zit nooit in mijn naakie in de auto dus geen probleemDamian schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:25:
[...]
Nou handig joh, zal het afplakken van de interieurcamera ook niet meer gaan werken in de MY'25
[...]
Cryptopauze's? Heeft de mijne nooit last van gehad...
Wordt het wel makkelijker voor de camera om je ademhaling te controlerenMektheb schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:49:
[...]
Ik zit nooit in mijn naakie in de auto dus geen probleem
Dit filmpje is handiger.GeeMoney schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:51:
[...]
Succes met je 1.65m
YouTube: Tesla Model Y 7-Seat Walkthrough
Het grootste probleem naast de gewoon krappe been ruimte is vooral de hoofdruimte/hoogte.
165 cm = 5 feet 5 inch. De één na oudste is 5 feet 4 inch. En dat zou kunnen.
De oude jongen is 5 feet 8 inch (172 cm) en dat gaat niet echt.
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
Vrijdag 21 februari proefrit in de nieuwe model Y Juniper. Vandaag even wezen kijken en het lijkt toch wel een behoorlijke sprong in kwaliteitsbeleving. Vind hem er ook wel echt een stuk strakker uitzien.
Mogelijk zijn ook vanaf vrijdag de 21e de andere (ben benieuwd welke precies) modellen bestelbaar zei de verkoper. Maar kon ook 1 van de vrijdagen erna zijn.
Mogelijk zijn ook vanaf vrijdag de 21e de andere (ben benieuwd welke precies) modellen bestelbaar zei de verkoper. Maar kon ook 1 van de vrijdagen erna zijn.
YouTube: Exclusive First Drive of the 2026 Tesla Model Y | Jay Leno's GarageMaurice- schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:31:
[...]
Heb je een bron? Want zolang m'n auto 2 containers voor een voetganger aanziet en een stationwagen met fietsendrager voor een vrachtwagen.... vind ik dat moeilijk te geloven.
Onze vriend Elon gaat natuurlijk weer een (onmogelijke?) stap verder en denkt zelfs dat een gordel in de toekomst niet meer nodig is
[ Voor 18% gewijzigd door pdidi op 15-02-2025 17:38 ]
Meldt dat maar aan de diverse nabestaanden. Dit artikel legt uit hoe het ook 'normale' mensen kan overkomen.gjcvro schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:28:
[...]
Ik zal wel weer een onpopulaire mening hebben, maar als je je eigen kinderen vergeet achter in de auto, heb je geen waarschuwingssysteem nodig, maar professionele hulp.
Daarnaast vind ik het gevaarlijk dat als je even uit stapt naar de winkel terwijl oma met kleinkind op de achterbank blijft zitten, de deuren op slot gaan. Ik zou dus nooit kinderslot combineren met wegloopvergrendeling
[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 15-02-2025 17:59 ]
offtopic
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 15-02-2025 19:26 ]
#team_UTC+1
Fiscaal € 60.990. Launch Edition dan. Ik mag woensdagmiddag met de nieuwe Y rijden in Eindhoven. Erg benieuwd.EvolutionX schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:07:
Foto van een Juniper op NL kenteken
[Afbeelding]
Jammer genoeg geen foto van de achterkant, zou hem graag in het zwart op NL kenteken zien 😎
[Afbeelding]
ik heb hem al besteld en erin gezeten in amsterdam, maar vooral benieuwd naar de nieuwe vering.AnthonyR schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:29:
[...]
Fiscaal € 60.990. Launch Edition dan. Ik mag woensdagmiddag met de nieuwe Y rijden in Eindhoven. Erg benieuwd.
Ben benieuwd of het modellengamma van de model Y juniper in bv. Australië een voorbode is van hier in Nederland. Ze bieden daar 2 versies: de rwd en de long range awd.
Opvallend vind ik dat elke kleur daar zonder meerprijs kan worden gekozen. Ben benieuwd of ze dat hier ook gaan doen.
Ook ongeacht het model wordt deze daar geleverd met 20 inch helix velgen (alleen zilver). Dat laatste zal hier denk ik sowieso anders zijn aangezien ik in de showroom vandaag zwarte velgen zag gemonteerd op de juniper.
Opvallend vind ik dat elke kleur daar zonder meerprijs kan worden gekozen. Ben benieuwd of ze dat hier ook gaan doen.
Ook ongeacht het model wordt deze daar geleverd met 20 inch helix velgen (alleen zilver). Dat laatste zal hier denk ik sowieso anders zijn aangezien ik in de showroom vandaag zwarte velgen zag gemonteerd op de juniper.
De Juniper in de showroom in Eindhoven is een RWD wist de verkoper mij vandaag te vertellen, dus RWD’s worden al gemaakt. Overigens had die al wel een probleem met niet goed sluitende frunk.AnthonyR schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:29:
[...]
Fiscaal € 60.990. Launch Edition dan. Ik mag woensdagmiddag met de nieuwe Y rijden in Eindhoven. Erg benieuwd.
Sorry, maar ik vind hem echt niet zo mooi....EvolutionX schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:07:
Foto van een Juniper op NL kenteken
[Afbeelding]
Jammer genoeg geen foto van de achterkant, zou hem graag in het zwart op NL kenteken zien 😎
[Afbeelding]
Het is al verplicht soort gelijk systeem te hebben in bepaalde landen. Zoals Italië, daar moet bijvoorbeeld een kinderzitje een alarmsysteem hebben. Het gaat dus niet om iets wat in de auto zit. Maar het systeem waarschuwt wel voor hetzelfde.gjcvro schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:28:
[...]
Ik zal wel weer een onpopulaire mening hebben, maar als je je eigen kinderen vergeet achter in de auto, heb je geen waarschuwingssysteem nodig, maar professionele hulp.
https://www.anwb.nl/vakan...rbereiding/verkeersregels En dan optie “in de auto”
Ook is Europa hier al in 2019 ooit over gaan nadenken.
https://www.autovisie.nl/...ctiesysteem-achterbanken/
Dus opzich niet heel gek dat een autofabrikant hier mee bezig is.
Gewoon het zoveelste piepje in de auto wat ws ook weer vele valse alarmen gaat geven. Nee, er zit geen kind op de achterbank, ja dat weet ik zeker, ja ga maar gewoon op slot.blottle schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:14:
[...]
Het is al verplicht soort gelijk systeem te hebben in bepaalde landen. Zoals Italië, daar moet bijvoorbeeld een kinderzitje een alarmsysteem hebben. Het gaat dus niet om iets wat in de auto zit. Maar het systeem waarschuwt wel voor hetzelfde.
https://www.anwb.nl/vakan...rbereiding/verkeersregels En dan optie “in de auto”
Ook is Europa hier al in 2019 ooit over gaan nadenken.
https://www.autovisie.nl/...ctiesysteem-achterbanken/
Dus opzich niet heel gek dat een autofabrikant hier mee bezig is.
Hoe hebben we het altijd weten te overleven zonder al die elektronica..
Nadat ik vorige week 2024.45.32.2 binnenkreeg, heb ik nu ineens deze al. 2025.2.6 wordt op dit moment geïnstalleerdAllewijn schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:15:
Ik wilde mijn mening niet geven, alleen kijken naar de feiten waarom zou tesla dit willen doen. Ik ben het verder totaal met je eens dat dit weer een drama wordt. In onze Toyota Aygo van 20K zit dit ook al namelijk. Die heeft ook elke keer aan: controleer de achterbank. Destijds ben ik erin gedoken waarom dit er in hemelsnaam inzit. Maar hier komt het dus vandaan. Bloed irritant. Ja ik weet dat mijn kind daar zit. Ik weet dat die mee moet.gjcvro schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:33:
[...]
Gewoon het zoveelste piepje in de auto wat ws ook weer vele valse alarmen gaat geven. Nee, er zit geen kind op de achterbank, ja dat weet ik zeker, ja ga maar gewoon op slot.
Hoe hebben we het altijd weten te overleven zonder al die elektronica..
In mijn shortlease kia zit ook zoiets. Denk op basis van de achterdeuren die open zijn geweest. Vind ik juist wel handig als ik een tas of iets achterin heb gelegd.blottle schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:09:
[...]
Ik wilde mijn mening niet geven, alleen kijken naar de feiten waarom zou tesla dit willen doen. Ik ben het verder totaal met je eens dat dit weer een drama wordt. In onze Toyota Aygo van 20K zit dit ook al namelijk. Die heeft ook elke keer aan: controleer de achterbank. Destijds ben ik erin gedoken waarom dit er in hemelsnaam inzit. Maar hier komt het dus vandaan. Bloed irritant. Ja ik weet dat mijn kind daar zit. Ik weet dat die mee moet.
Gewicht op de achterbank. Bij gebrek aan haakjes in de kofferbak ging de tas met glaswerk laatst de gordelreminder voor die plaats af.trummel schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:37:
[...]
In mijn shortlease kia zit ook zoiets. Denk op basis van de achterdeuren die open zijn geweest. Vind ik juist wel handig als ik een tas of iets achterin heb gelegd.
Mijn VW's herinnerden mij met een tekstmelding al dat ik de telefoon niet moest vergeten, die ik vervolgens alsnog vergat. Zou de melding bij Tesla ook willen hebben, al meerdere keren teruggelopen omdat ik de toeter bij vergrendelen niet hoorde en daar pas de realisatie had.
In december heb ik een Tesla Model 3 gekocht en ondanks zeer zorgvuldige inspectie en testen, is er na aankoop helaas een verborgen gebrek aan het licht gekomen. Bij het laden krijgen we in de app deze meldingen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vuC4u9VUQt6tnYW8D97bn1GR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bs5Ns848BFvVtm6DorxuZoaM.jpg?f=user_large)
De foutmeldingen verschijnen uitsluitend in de Tesla app en op het scherm in de auto is niks geks te zien (en de Tesla app hadden we voor aankoop natuurlijk nog niet). Op afstand gaf Tesla aan dat het aan de laadpunten of kabel moest liggen (maar die oorzaken hadden we inmiddels uitgesloten, aangezien het bij ieder laadpunt gebeurd en ook met andere laadkabels).
Ik ben recentelijk bij een Tesla Service punt langs geweest en die konden in eerste instantie helemaal niks vinden. Alles werkt normaal en ze wilden me we weer naar huis sturen. Doordat de auto "In Service" stond, kon ik in de app de laad sessie tijdens de diagnose niet volgen. Op mijn aandringen is de auto toen uit de service mode gehaald (waardoor ik weer alles in de app kon volgen) en vervolgens opnieuw aan de lader aangesloten. De lader daar kon maar 8/8A aan (omdat nog meer Tesla's aan de lader hingen, load balancing, beetje apart voor een EV-fabrikant), maar gelukkig kwamen de foutmeldingen weer naar voren in de app. Toen zijn ze verder gaan kijken en bleek er (dat vermoeden had ik reeds) iets mis te zijn met de PCS (Power Conversion System, oftewel de AC-omvormer). Kostenraming: € 1.488,23. Dat valt viel even zwaar tegen in een markt waar een overvloed aan Tesla Model 3 occassions (zonder dit issue), zeker omdat we niet voor de allergoedkoopste gegaan waren (maar waar we een goed gevoel bij hadden).
Mijn vragen:
- Hoeveel kilometer per uur kunnen jullie laden op een 11 kW laadpunt (op volle snelheid)? Bij mij wordt 44 á 45 km/u toegevoegd.
- Wat staat er bij jullie qua amperage? 11 kW is natuurlijk 16A x 3 fases = 48A x 230v = 11.040 watt. Bij mij staat er 16/16A (en dat klopt als je het per fase bekijkt) of is het normaal dat daar 48/48A staat?
Alvast bedankt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vuC4u9VUQt6tnYW8D97bn1GR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bs5Ns848BFvVtm6DorxuZoaM.jpg?f=user_large)
De foutmeldingen verschijnen uitsluitend in de Tesla app en op het scherm in de auto is niks geks te zien (en de Tesla app hadden we voor aankoop natuurlijk nog niet). Op afstand gaf Tesla aan dat het aan de laadpunten of kabel moest liggen (maar die oorzaken hadden we inmiddels uitgesloten, aangezien het bij ieder laadpunt gebeurd en ook met andere laadkabels).
Ik ben recentelijk bij een Tesla Service punt langs geweest en die konden in eerste instantie helemaal niks vinden. Alles werkt normaal en ze wilden me we weer naar huis sturen. Doordat de auto "In Service" stond, kon ik in de app de laad sessie tijdens de diagnose niet volgen. Op mijn aandringen is de auto toen uit de service mode gehaald (waardoor ik weer alles in de app kon volgen) en vervolgens opnieuw aan de lader aangesloten. De lader daar kon maar 8/8A aan (omdat nog meer Tesla's aan de lader hingen, load balancing, beetje apart voor een EV-fabrikant), maar gelukkig kwamen de foutmeldingen weer naar voren in de app. Toen zijn ze verder gaan kijken en bleek er (dat vermoeden had ik reeds) iets mis te zijn met de PCS (Power Conversion System, oftewel de AC-omvormer). Kostenraming: € 1.488,23. Dat valt viel even zwaar tegen in een markt waar een overvloed aan Tesla Model 3 occassions (zonder dit issue), zeker omdat we niet voor de allergoedkoopste gegaan waren (maar waar we een goed gevoel bij hadden).
Mijn vragen:
- Hoeveel kilometer per uur kunnen jullie laden op een 11 kW laadpunt (op volle snelheid)? Bij mij wordt 44 á 45 km/u toegevoegd.
- Wat staat er bij jullie qua amperage? 11 kW is natuurlijk 16A x 3 fases = 48A x 230v = 11.040 watt. Bij mij staat er 16/16A (en dat klopt als je het per fase bekijkt) of is het normaal dat daar 48/48A staat?
Alvast bedankt.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
@rogervdh wat geeft hij aan als de de auto op percentage zet? Dan krijg je gewoon de laadsnelheid in kW. Dit lijkt me maar 2F van de 3F te zijn. Het is een LR AWD?
44km per uur is ongeveer 15kWh x 0,44 == 6,6kW. / 229 == 28A.
Maar goed, dat is wat makkelijker te zien als de auto op percentage staat ipv km.
Maar goed, dat is wat makkelijker te zien als de auto op percentage staat ipv km.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik heb bij mijn MY nog nooit naar km/u gekeken. Maar thuis is het 11 kW op volle snelheid. Er staat dan 16A.rogervdh schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:24:
Mijn vragen:
Alvast bedankt.
16A is inderdaad normaal.rogervdh schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:24:
- Wat staat er bij jullie qua amperage? 11 kW is natuurlijk 16A x 3 fases = 48A x 230v = 11.040 watt. Bij mij staat er 16/16A (en dat klopt als je het per fase bekijkt)
Dat heb ik nooit getest (wist ik niet). Ga ik straks even testen. Het is inderdaad een Tesla Model 3 - 2019 LR AWD. Ik vind het slecht dat de foutmeldingen niet gewoon (ook) op het scherm in de auto weergegeven worden. Het is m'n eerste EV en ondanks zorgvuldige selectie gaat het dan toch mis.... Als Tesla het zelf tijdens de diagnose niet eens ziet en ik als klant moet aandringen om verder te zoeken. De app is de enige plek waar het naar voren komt.Inspired schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:41:
@rogervdh wat geeft hij aan als de de auto op percentage zet? Dan krijg je gewoon de laadsnelheid in kW. Dit lijkt me maar 2F van de 3F te zijn. Het is een LR AWD?
[ Voor 9% gewijzigd door rogervdh op 16-02-2025 10:48 ]
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
Heb je van een particulier gekocht? Neem aan dat elke normale garage je hier in ieder geval in tegemoet wil/moet komen.rogervdh schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:24:
In december heb ik een Tesla Model 3 gekocht en ondanks zeer zorgvuldige inspectie en testen, is er na aankoop helaas een verborgen gebrek aan het licht gekomen. Bij het laden krijgen we in de app deze meldingen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn vragen:
Alvast bedankt.
Snelladen gaat verder wel goed? Of nog niet getest? Je bent afhankelijk van publieke laders of ook een paal thuis? Bij een thuispaal zou je hem ook eens op 1F kunnen zetten. Wellicht dat het probleem zich alleen voordoet bij het laden op 3F. Dan is het even de vraag of je het wilt laten repareren.rogervdh schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:45:
[...]
Dat heb ik nooit getest (wist ik niet). Ga ik straks even testen. Het is inderdaad een Tesla Model 3 - 2019 LR AWD. Ik vind het slecht dat de foutmeldingen niet gewoon (ook) op het scherm in de auto weergegeven worden. Het is m'n eerste EV en ondanks zorgvuldige selectie gaat het dan toch mis.... Als Tesla het zelf tijdens de diagnose niet eens ziet en ik als klant moet aandringen om verder te zoeken. De app is de enige plek waar het naar voren komt.
Klein autobedrijfje (geen Bovag ofzo). Super leuk contact gehad, leuke jonge, ondernemende jongen (die dit euvel ook niet wist, 100%) en strikt genomen zit er alleen de Tesla batterijgarantie op. Ik vind 'm lastig... Eigenlijk vind ik Tesla hier ook een schuldige, die moeten op het scherm de foutmeldingen weergeven die ook in de app zichtbaar zijn.Maurice- schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:47:
[...]
Heb je van een particulier gekocht? Neem aan dat elke normale garage je hier in ieder geval in tegemoet wil/moet komen.
In principe pakken auto's altijd dezelfde amperage over de fases heen, dus het is onzinnig dit per fase op te geven.rogervdh schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:24:
[...]
Mijn vragen:
Alvast bedankt.
Km/h is ook niet zo boeiend, want dat is afhankelijk van je rijstijl. Als er 16A 230v in gaat, dan is dat wat er in gaat. Voltage kan je doorgaans weinig aan regelen, dus gewoon lekker naar amperage kijken en wat de auto aangeeft dat die aan kW binnenkrijgt.
Snelladen (DC/DC) gaat prima. Het euvel zit echt in de AC omvormer. Vooralsnog afhankelijk van publieke laders en de Tesla grannycharger. Grannycharger (13A / 1F) geeft géén foutmelding. M'n eigen 11 kW laadpaal moet ik nog aanleggen.Inspired schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:51:
[...]
Snelladen gaat verder wel goed? Of nog niet getest? Je bent afhankelijk van publieke laders of ook een paal thuis? Bij een thuispaal zou je hem ook eens op 1F kunnen zetten. Wellicht dat het probleem zich alleen voordoet bij het laden op 3F. Dan is het even de vraag of je het wilt laten repareren.
Je hebt hem bij een bedrijf gekocht dus dit valt gewoon onder garantie.rogervdh schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:53:
[...]
Klein autobedrijfje (geen Bovag ofzo). Super leuk contact gehad, leuke jonge, ondernemende jongen (die dit euvel ook niet wist, 100%) en strikt genomen zit er alleen de Tesla batterijgarantie op. Ik vind 'm lastig... Eigenlijk vind ik Tesla hier ook een schuldige, die moeten op het scherm de foutmeldingen weergeven die ook in de app zichtbaar zijn.
Ik zou zeggen ga er mee terug en vraag of ze het willen repareren.
Ik weet niet beter dan dit:rogervdh schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:53:
[...]
Klein autobedrijfje (geen Bovag ofzo). Super leuk contact gehad, leuke jonge, ondernemende jongen (die dit euvel ook niet wist, 100%) en strikt genomen zit er alleen de Tesla batterijgarantie op. Ik vind 'm lastig... Eigenlijk vind ik Tesla hier ook een schuldige, die moeten op het scherm de foutmeldingen weergeven die ook in de app zichtbaar zijn.
Dus ook als een consument een auto zonder garantie heeft gekocht heeft de consument altijd recht op de wettelijke garantie. De wettelijke regeling van de non-conformiteit mag niet worden uitgesloten.
Rechtdoor
En een EV die niet goed kan opladen is nogal een non-conformiteit, daar zal niemand aan twijfelen.
"vroeger" kon je bij de energie 'app' ook een 10, 25 en 50km gemiddelde zien. Nu is dat alleen nog een 300km gemiddelde voor zover ik kan zien.
Mis ik iets?
Mis ik iets?
Precies daarom…Maurice- schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:22:
[...]
Ik weet niet beter dan dit:
Dus ook als een consument een auto zonder garantie heeft gekocht heeft de consument altijd recht op de wettelijke garantie. De wettelijke regeling van de non-conformiteit mag niet worden uitgesloten.
Rechtdoor
En een EV die niet goed kan opladen is nogal een non-conformiteit, daar zal niemand aan twijfelen.
En Tesla is hierin geen partij. Je hebt hem daar nl. niet gekocht.
@rogervdh Gewoon terug naar de verkoper en het laten repareren.
[ Voor 4% gewijzigd door Blommie01 op 16-02-2025 12:56 ]
Mijn vrouw liet haar hoogbejaarde even moeder in de auto zitten bij het boodschappen doen en de auto had vanzelf een raam geopend. Dat was vorig jaar zomer. Blijkbaar zat er dus al een detectie in.pdidi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:24:
[...]
Meldt dat maar aan de diverse nabestaanden. Dit artikel legt uit hoe het ook 'normale' mensen kan overkomen.
Daarnaast vind ik het gevaarlijk dat als je even uit stapt naar de winkel terwijl oma met kleinkind op de achterbank blijft zitten, de deuren op slot gaan. Ik zou dus nooit kinderslot combineren met wegloopvergrendeling
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik zie km/u niet omdat ik de auto op percentages zet. Daardoor zie ik dat hij met 11 kW laad wat de max van de auto is.rogervdh schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn vragen:
Alvast bedankt.
:strip_exif()/f/image/ep7oxHY2GqVLPSsXjTz0CzX5.jpg?f=fotoalbum_large)
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Je hebt dan idd 12mnd wettelijke garantie (los van de eventuele garantiepakketten die men aanbiedt). Dit issue valt onder non conformiteit, dit moet het autobedrijf wettelijk gezien oplossen, dat is alleen makkelijk gezegd, want als het autobedrijf dit anders ziet wordt het een frustrerend traject.Maurice- schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:22:
[...]
Ik weet niet beter dan dit:
Rechtdoor
Ik heb regelmatig geen gps ontvangst als mn telefoon (Pixel 8 pro) op de oplader ligt. Op zich logisch zo onder het scherm met elektronica wat wellicht voor wat gps verstoring zorgt. Vreemd is wel dat het niet altijd is.
Hebben hier meer last van?
Hebben hier meer last van?
Gewoon even netjes contact leggen en met de verkoper bespreken. Deze wil vast helpen. Zeker nu het probleem al door Tesla is gevonden.EvolutionX schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:40:
[...]
Je hebt dan idd 12mnd wettelijke garantie (los van de eventuele garantiepakketten die men aanbiedt). Dit issue valt over non conformiteit, dit moet het autobedrijf wettelijk gezien oplossen, dat is alleen makkelijk gezegd, want als het autobedrijf dit anders ziet wordt het een frustrerend traject.
Niet alles wordt direct een juridische strijd….
[ Voor 4% gewijzigd door Blommie01 op 16-02-2025 14:21 ]
Ik ga een balletje opgooien bij de verkopende partij. Ga het heel vriendelijk en voorzichtig aanzetten. Het is een nette, jonge jongen, heeft zelf geen werkplaats en ik vind het oprecht ook vervelend voor hem, maar dat komt misschien omdat ikzelf ietwat teveel empathie heb. Bij een grotere garage had ik al lang op de stoep gestaan, maar dit is maar een eenmanszaak, jong bedrijfje en ik durf m'n hand ervoor in het vuur te steken dat hij het ook niet wist. Aan de andere kant is dat ook het risico van ondernemen. Verder is er natuurlijk ook nog een middenweg....ik wil er best ook aan bijdragen, dat is wat mij betreft ook bespreekbaar.Blommie01 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:20:
[...]
Gewoon even netjes contact leggen en met de verkoper bespreken. Deze wil vast helpen. Zeker nu het probleem al door Tesla is gevonden.
Niet alles wordt direct een juridische strijd….
Wel leuk zo'n radar, maar lijkt in Nederland niet te werken. Mijn 2024 Y heeft de update net geïnstalleerd, maar geeft alleen "Deze release bevat kleine correcties en verbeteringen.".Plenkske schreef op zondag 16 februari 2025 @ 07:15:
[...]
Nadat ik vorige week 2024.45.32.2 binnenkreeg, heb ik nu ineens deze al. 2025.2.6 wordt op dit moment geïnstalleerd
Conform https://www.notateslaapp....on/2025.2.6/release-notes
"Not relevant in the Netherlands"
Zal wel weer iets meer EU regelgeving te maken hebben denk ik (?)
Zelfde hier, ik begreep in het bericht van die site over deze feature dat Tesla het nog niet meteen naar elke auto brengt. Zou dus later nog kunnen komen ?Hitmixer schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:44:
[...]
Wel leuk zo'n radar, maar lijkt in Nederland niet te werken. Mijn 2024 Y heeft de update net geïnstalleerd, maar geeft alleen "Deze release bevat kleine correcties en verbeteringen.".
Conform https://www.notateslaapp....on/2025.2.6/release-notes
"Not relevant in the Netherlands"
Zal wel weer iets meer EU regelgeving te maken hebben denk ik (?)
Not all Model Y vehicles with the cabin radar are receiving this feature yet. Tesla is likely testing it in select vehicles and will roll it out to more vehicles in the near future. The Model Y is also the only vehicle currently receiving this feature, even though additional models include the interior radar.
[ Voor 20% gewijzigd door Plenkske op 16-02-2025 14:47 ]
Zojuist opgeladen aan een Vattenfall laadpaal en de auto laad op 7kW op (terwijl wel 16/16A weergegeven wordt en het kleine 3-tje van 3-fase). Ik vind die 16/16A toch verwarrend in mijn geval. Het doet vermoeden alsof je op maximaal vermogen het laden bent, hetgeen dus niet zo is (en die 7kW geeft het ook duidelijk weer). Zal waarschijnlijk één fase zijn die defect is in het Power Conversion System / AC-omvormer.Oekol schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:15:
[...]
Ik zie km/u niet omdat ik de auto op percentages zet. Daardoor zie ik dat hij met 11 kW laad wat de max van de auto is.
De radar zit toch alleen in de allerlaatste Y? Dus niet van toepassing nu op de andere modellen.Plenkske schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:46:
[...]
Zelfde hier, ik begreep in het bericht van die site over deze feature dat Tesla het nog niet meteen naar elke auto brengt. Zou dus later nog kunnen komen ?
[...]
Zat zij voorin of achterin? Als er bij mij iemand op de achterbank zit terwijl ik wegloop, gaat ie gewoon op slot. MY '24bert pit schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:05:
[...]
Mijn vrouw liet haar hoogbejaarde even moeder in de auto zitten bij het boodschappen doen en de auto had vanzelf een raam geopend. Dat was vorig jaar zomer. Blijkbaar zat er dus al een detectie in.
Dat je hem tegemoet wilt komen is geheel aan jezelf en siert je. Maar weet in ieder geval jij een auto mag verwachten die conform is. En na 2 maanden problemen met laden is dit niet.rogervdh schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:41:
[...]
Ik ga een balletje opgooien bij de verkopende partij. Ga het heel vriendelijk en voorzichtig aanzetten. Het is een nette, jonge jongen, heeft zelf geen werkplaats en ik vind het oprecht ook vervelend voor hem, maar dat komt misschien omdat ikzelf ietwat teveel empathie heb. Bij een grotere garage had ik al lang op de stoep gestaan, maar dit is maar een eenmanszaak, jong bedrijfje en ik durf m'n hand ervoor in het vuur te steken dat hij het ook niet wist. Aan de andere kant is dat ook het risico van ondernemen. Verder is er natuurlijk ook nog een middenweg....ik wil er best ook aan bijdragen, dat is wat mij betreft ook bespreekbaar.
Voor hem is het uiteraard ondernemersrisico en onderdeel van de marge die hij op auto's maakt.
[ Voor 5% gewijzigd door Blommie01 op 16-02-2025 15:22 ]
Volgens mij heeft zo’n functie nooit bestaan. Zou dan ook eerder verwachten dat hij dog mode aan zet. Raam openen omdat de auto iets denkt te zien lijkt me niet het meest handige om te doen.pdidi schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:16:
[...]
Zat zij voorin of achterin? Als er bij mij iemand op de achterbank zit terwijl ik wegloop, gaat ie gewoon op slot. MY '24
Met 16A klinkt het wel alsof er inderdaad 1 fase niet meedoet. Wist Tesla zeker dat het in de module zit, en niet stiekem toch in je laadkabel of een slecht contact in je laadpoort?rogervdh schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:46:
[...]
Zojuist opgeladen aan een Vattenfall laadpaal en de auto laad op 7kW op (terwijl wel 16/16A weergegeven wordt en het kleine 3-tje van 3-fase). Ik vind die 16/16A toch verwarrend in mijn geval. Het doet vermoeden alsof je op maximaal vermogen het laden bent, hetgeen dus niet zo is (en die 7kW geeft het ook duidelijk weer). Zal waarschijnlijk één fase zijn die defect is in het Power Conversion System / AC-omvormer.
En met 7KW laden is ook wel mee te leven hoor, hier staat de laadpaal begrensd op 10A, wat neer komt op 6kW laden. Voordeel is wel dat het op eigen oprit is, dus je zet de auto in de avond aan de lader, de volgende ochtend is hij ruimschoots klaar. Ikzelf zou, als je er niet uit komt met de verkoper niet zo'n haast hebben met vervangen.
Volgens die site hebben meerdere het:SL65 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:51:
[...]
De radar zit toch alleen in de allerlaatste Y? Dus niet van toepassing nu op de andere modellen.
Although Tesla is vague in their release notes, this feature is being added to all Model Ys that include a cabin radar. Tesla started including the cabin radar in 2022, but its availability may vary by region and model. The Model 3 didn’t receive the cabin radar until it was redesigned in 2024, while all Cybertrucks already include it.
Laadkabel is het zeker niet (Inmiddels 5 kabels gebruikt, allemaal dezelfde foutmelding). Laadpoort zou in theorie nog kunnen, maar dat gaf Tesla niet aan als reden. Verder was ik niet onder de indruk van de technische kennis van het personeel. Het feit dat ze me eerst naar huis wilden sturen alsof er niks aan de hand was, vind ik ergens wel schokkend. Je moet als Tesla monteur toch binnen no-time kunnen zien of een auto op de maximaal opgegeven specificaties kan opladen en/of de geregistreerde foutcode(s) kunnen uitlezen. Bericht op de factuur:gjcvro schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:44:
[...]
Met 16A klinkt het wel alsof er inderdaad 1 fase niet meedoet. Wist Tesla zeker dat het in de module zit, en niet stiekem toch in je laadkabel of een slecht contact in je laadpoort?
"Tried to charge at the charger on site using the mennekes cable from the customer. No alert present, vehicle is charging, same when charging with wall connector with a cable attached to it. Alerts that the car is showing implies that the issue is coming from the chargingstation the customer tries to charge from".
Terwijl dat laatste dus pertinent niet kan, want ik had al talloze keren aan ze uitgelegd dat ik bij meerdere 11 kW AC-laders ben geweest van verschillende types in Nederland en zelfs in Duitsland en toch schrijven ze het vrolijk op als oorzaak.
Eens! In de tweede helft van 2025 wil ik overstappen op dynamische tarieven en dan is het natuurlijk wel prettig als je in de goedkope uren maximaal kunt opladen. Dus bij voorkeur op de 11 kW. Maar los daarvan...maakt het in de praktijk inderdaad niet zoveel uit. M'n PV-panelen produceren maximaal 8 á 8,5 kW op het hoogtepunt, dus dat is ook grotendeels af te vangen met 7 kW.En met 7KW laden is ook wel mee te leven hoor, hier staat de laadpaal begrensd op 10A, wat neer komt op 6kW laden. Voordeel is wel dat het op eigen oprit is, dus je zet de auto in de avond aan de lader, de volgende ochtend is hij ruimschoots klaar. Ikzelf zou, als je er niet uit komt met de verkoper niet zo'n haast hebben met vervangen.
Totdat je tweede fase uitvalt…rogervdh schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:14:
Eens! In de tweede helft van 2025 wil ik overstappen op dynamische tarieven en dan is het natuurlijk wel prettig als je in de goedkope uren maximaal kunt opladen. Dus bij voorkeur op de 11 kW. Maar los daarvan...maakt het in de praktijk inderdaad niet zoveel uit. M'n PV-panelen produceren maximaal 8 á 8,5 kW op het hoogtepunt, dus dat is ook grotendeels af te vangen met 7 kW.
En tegen die tijd heb je waarschijnlijk geen garantie meer.
Waar in de 2019 M3 zit de USB voor de dashcam? Na wat zoeken zag ik dat hij pas sinds 2020 in het dashboardkastje zit, enkel wat vage dingen gevonden dat hij onder het scherm of bij de 12v zou zitten. Ik kom niet verder dan de 2 voor de telefoonladers voorin en 2 voor de achterpassagiers. Waar vind ik die aparte voor de dashcam?
Geen aparte. Gewoon voorin onder in de bak aansluiten.R-R-L schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:21:
Waar in de 2019 M3 zit de USB voor de dashcam? Na wat zoeken zag ik dat hij pas sinds 2020 in het dashboardkastje zit, enkel wat vage dingen gevonden dat hij onder het scherm of bij de 12v zou zitten. Ik kom niet verder dan de 2 voor de telefoonladers voorin en 2 voor de achterpassagiers. Waar vind ik die aparte voor de dashcam?
Gaat meer als je op publieke palen moet laden, 30% minder laadsnelheid met evt. een boete tarief na 4uur.rogervdh schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:14:
[...]
Eens! In de tweede helft van 2025 wil ik overstappen op dynamische tarieven en dan is het natuurlijk wel prettig als je in de goedkope uren maximaal kunt opladen. Dus bij voorkeur op de 11 kW. Maar los daarvan...maakt het in de praktijk inderdaad niet zoveel uit. M'n PV-panelen produceren maximaal 8 á 8,5 kW op het hoogtepunt, dus dat is ook grotendeels af te vangen met 7 kW.
11KW 16a is bij mij 77km/p.u. tijdens laden. Heeft niks met rijstijl te maken zoals iemand anders reageerde, gaat gewoon om hoeveel je per uur laadt obv 100% (wat bij mij dan 416km is op de scherm)
Nee, dit is helaas ook bij mij zo, naast het kunnen zien van verbruik rit / sinds laden... Maar daar staat niet het gemiddeld verbruik in beeld bij geraas, maar in beldvakje linksonderin, naast keuze van bandenspanning of muziek.MWDKing schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:49:
"vroeger" kon je bij de energie 'app' ook een 10, 25 en 50km gemiddelde zien. Nu is dat alleen nog een 300km gemiddelde voor zover ik kan zien.
Mis ik iets?
Maar zou graag de oude setting terug willen, of kunnen kiezen voor meerdere afstanden dan nu alleen de 300
[ Voor 10% gewijzigd door Ted038 op 16-02-2025 18:16 ]
Dus toch. Dat wordt nog even een splitter oid kopen om de beide telefoonladers te kunnen gebruiken.Inspired schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:04:
[...]
Geen aparte. Gewoon voorin onder in de bak aansluiten.
Vandaar dat ik ook schreef: "als je er niet uit komt met de verkoper"Blommie01 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:30:
[...]
Totdat je tweede fase uitvalt…
En tegen die tijd heb je waarschijnlijk geen garantie meer.
Voorlopig alleen de voorstoelen, niet de achterbank, dat wordt pas eind 2025 aangezet. Maar de planning van Tesla is meestal wel rekbaar.Maurice- schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:27:
[...]
Dat begrijp ik maar als dat zo matig is geprogrammeerd klinkt de ademhaling van een baby op de achterbank controleren, zacht uitgedrukt, ongeloofwaardig.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Je kunt aan het getal in de app zien met hoeveel fasen wordt geladen, zie plaatje van @Oekol https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81661808#81661808gjcvro schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:44:
[...]Met 16A klinkt het wel alsof er inderdaad 1 fase niet meedoet. Wist Tesla zeker dat het in de module zit, en niet stiekem toch in je laadkabel of een slecht contact in je laadpoort?
Beschikbaar of geladen.. dat maakt nog al een verschil in dit geval.eltron schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:38:
[...]
Je kunt aan het getal in de app zien met hoeveel fasen wordt geladen, zie plaatje van @Oekol https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81661808#81661808
Je komt er altijd uit met de verkoper.gjcvro schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:42:
[...]
Vandaar dat ik ook schreef: "als je er niet uit komt met de verkoper"
Hoe makkelijk dat verloopt, goed- of kwaadschiks, is aan de verkoper zelf..
[ Voor 7% gewijzigd door Blommie01 op 16-02-2025 20:25 ]
Iemand enig idee wanneer de navigatie weer eens een update krijgt? De ring rondom Groningen is al bijna 6 maand klaar maar nog steeds kloppen de snelheden en afritten van geen kant.
Ik heb het recentelijk ook gehad, (model 3 2019) hij laadde maar op 2 fasen. De laadunit is vervangen door tesla, kosten ruim 1500,- was weel de eerste grotere uitgave voor onderhoud. Tot die tijd alleen de draagarnen.rogervdh schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:46:
[...]
Zojuist opgeladen aan een Vattenfall laadpaal en de auto laad op 7kW op (terwijl wel 16/16A weergegeven wordt en het kleine 3-tje van 3-fase). Ik vind die 16/16A toch verwarrend in mijn geval. Het doet vermoeden alsof je op maximaal vermogen het laden bent, hetgeen dus niet zo is (en die 7kW geeft het ook duidelijk weer). Zal waarschijnlijk één fase zijn die defect is in het Power Conversion System / AC-omvormer.
Is het echt waar dat dit maar zo weinig ge-update wordt? Ik dacht dat het aan Open Maps oid lag dat het niet geüpdatet was rond Groningen. Wordt het niet gewoon live geüpdate zoals Google Maps? En als dat niet zo is, waarom zo weinig? De auto heeft toch constant een internetverbinding? Lijkt me echt een huge oversight voor zo'n 'slimme' auto.Recci schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:46:
Iemand enig idee wanneer de navigatie weer eens een update krijgt? De ring rondom Groningen is al bijna 6 maand klaar maar nog steeds kloppen de snelheden en afritten van geen kant.
[ Voor 5% gewijzigd door Belecthor op 16-02-2025 21:11 ]
Ik vind het ook erg jammer dat Tesla geen Android auto ondersteund. De grootste nadeel bij Tesla die ze gemakkelijk kunnen fixen als ze willen.
Belecthor schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:10:
[...]
Is het echt waar dat dit maar zo weinig ge-update wordt? Ik dacht dat het aan Open Maps oid lag dat het niet geüpdatet was rond Groningen. Wordt het niet gewoon live geüpdate zoals Google Maps? En als dat niet zo is, waarom zo weinig? De auto heeft toch constant een internetverbinding? Lijkt me echt een huge oversight voor zo'n 'slimme' auto.
Als je die 3 in dat rondje ziet laadt hij dus op dat moment met 3 fasen.gjcvro schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:42:
[...]Beschikbaar of geladen.. dat maakt nog al een verschil in dit geval.
En technisch zou aan de kant van de auto altijd 3F beschikbaar moeten zijn, Anders is hij stuk, zoals als ook blijkt uit de posts van degenen die dat hebben meegemaakt.
Leg dat even uit aan: (waar het over ging)eltron schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:56:
[...]
Als je die 3 in dat rondje ziet laadt hij dus op dat moment met 3 fasen.
En technisch zou aan de kant van de auto altijd 3F beschikbaar moeten zijn, Anders is hij stuk, zoals als ook blijkt uit de posts van degenen die dat hebben meegemaakt.
rogervdh schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn vragen:
Alvast bedankt.
Laatste was November. Volgende waarschijnlijk in meiRecci schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:46:
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.