• leadingdamage1
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 28-05 11:55
Card Nox schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:59:
[...]

Same here, ben benieuwd al heb ik de mijne inmiddels ook al ontvangen... 😖
Op internet staat dat je referralprogram@tesla.com kan mailen, ik heb dat nu gedaan, even kijken wat daaruit komt. Anders kan je eventueel ook je sales manager contacten, dus dat ga ik vandaag ook nog even doen. Niet geschoten is altijd mis

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Regor schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:59:
[...]

Dat ziet er makkelijker uit inderdaad ! Wat voor caravan heb je? Zit er ook naar te kijken maar dacht aan een vouwwagen vanwege de 1000kg max.
Een Rapido 420 CP Evolution (hefdak) , echt een hele zuinige combinatie met de Model 3
revolution-nl in "Ervaringen caravan / vouwwagen trekken met elektrische auto"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i02YkFfPpu5ujevrpZVyvnsjNhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKB4EF0KDasAeVJQ3fy6NTJL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 18-05-2026 09:19 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:59
leadingdamage1 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:03:
[...]

Op internet staat dat je referralprogram@tesla.com kan mailen, ik heb dat nu gedaan, even kijken wat daaruit komt. Anders kan je eventueel ook je sales manager contacten, dus dat ga ik vandaag ook nog even doen. Niet geschoten is altijd mis
2000 km is een paar tientjes , leuk als ze geven maar ook niet echt een halszaak denk ik

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:11:
[...]

2000 km is een paar tientjes , leuk als ze geven maar ook niet echt een halszaak denk ik
Het zijn ook nog eens heel niet-zuinige kilometers die je gratis krijgt :)

• Justin0021
  • Laatst online: 07-06 09:46
Hier even een update over de Model Y Premium Long Range RWD met 4680 batterij.

Vanochtend met 4 personen + hond + bagage vertrokken richting zuid Limburg. Auto volgeladen tot 100% gaf 524 km aan. De totale rit was 227 km wat wij gereden hebben in 2 uur en 30 minuten. Helaas wat file onderweg gehad maar toch een gemiddelde gehaald van: 91 km/u met een verbruik van 146,2 Wh/km.

Accucapaciteit is 75/76 kWh. Zou betekenen dat ik met dit gemiddelde ongeveer 510/520 km kan rijden op een volle accu.

Ook halverwege de rit op de snelweg een reset gedaan. 42 minuten over 72 km gemiddelde van 103 km/u geeft 155 Wh/km.

• karel_G_1981
Justin0021 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:33:

Vanochtend met 4 personen + hond + bagage vertrokken richting zuid Limburg. Auto volgeladen tot 100% gaf 524 km aan. De totale rit was 227 km wat wij gereden hebben in 2 uur en 30 minuten. Helaas wat file onderweg gehad maar toch een gemiddelde gehaald van: 91 km/u met een verbruik van 146,2 Wh/km.

Accucapaciteit is 75/76 kWh. Zou betekenen dat ik met dit gemiddelde ongeveer 510/520 km kan rijden op een volle accu.

Ook halverwege de rit op de snelweg een reset gedaan. 42 minuten over 72 km gemiddelde van 103 km/u geeft 155 Wh/km.
Ben benieuwd naar de SUC laadcurve of die al verbetert na de laatste tweaking

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-06 14:59
daemonix schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:03:
[...]

Weet je welke provider in F wordt gebruikt?
Nee eigenlijk niet, kan ik dat ergens zien in de auto of app?

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:41
Begrijpt iemand waarom er bij een Mobile Service afspraak telkens de melding staat; dat de auto onder een afdak dient te staan. Hoeveel mensen in Nederland hebben een eigen oprit? Laat staan een carport...

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:39
turkeyhakan schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:51:
Begrijpt iemand waarom er bij een Mobile Service afspraak telkens de melding staat; dat de auto onder een afdak dient te staan. Hoeveel mensen in Nederland hebben een eigen oprit? Laat staan een carport...
Best veel hoor. Maar lang niet iedereen maar ik kan me bij bepaalde werkzaamheden ook wel voorstellen dat hij niet in de regen moet staan.

• Forza11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:48

Benieuwd wat dit was geweest met de 'oude' accu in deze Model Y configuratie, iemand een idee?

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:47
@Forza11, daar is geen zinnig woord over te zeggen; te veel variabelen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
CEdS schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:45:
[...]

Nee eigenlijk niet, kan ik dat ergens zien in de auto of app?
Geen idee, maar naar mijn idee gaat die in NL naar de verkeerde roaming partner.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:55
leadingdamage1 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:55:
[...]

Thanks. Wel kut want schijnbaar is die nu niet meer op voorraad. Zijn hier mensen die een alternatief hebben?

EDIT: Ga morgen wel even bellen met Tesla misschien komt die eerdaags weer op voorraad. Wil eigenlijk wel gewoon een Telsa lader hebben tenzij jullie andere suggesties hebben? Lijkt mij het "veiligst" 8)7
Ik zou een andere kopen. Heb er ooit 1 gekocht voor de motor waar je op de lader het vermogen kan instellen. Handig als je ergens heen gaat en je niet het hele vermogen kan of wilt trekken uit die groep.

Deze heb ik: https://evplug.eu/products/besen-mobiele-lader-wit-met-lcd-type-1-naar-schuko

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• leadingdamage1
robbinonline schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:21:
[...]

Ik zou een andere kopen. Heb er ooit 1 gekocht voor de motor waar je op de lader het vermogen kan instellen. Handig als je ergens heen gaat en je niet het hele vermogen kan of wilt trekken uit die groep.

Deze heb ik: https://evplug.eu/products/besen-mobiele-lader-wit-met-lcd-type-1-naar-schuko
OK top thanks, ik zie inderdaad dat er vele andere mogelijkheden zijn die voor mij net iets handiger zijn, inderdaad het instellen van het aantal vermogen maar ook de langere kabel is voor mij handiger ipv met een verlengsnoer te kutten.

@Card Nox ik heb gebeld met Tesla, de persoon aan de lijn vertelde me dat ze dat niet meer na een bestelling kunnen doen. Dus helaas pindakaas. Maar goed ik heb even uitgerekend, 1000km gratis superchargen is met een prijs van 50 cent ongeveer 65 euro supercharger tegoed. Dat is inderdaad niet de moeite waard om opnieuw te bestellen.

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:13
robbinonline schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:21:
[...]
Ik heb een Tesla UMC gen2 en een oudere UMC Gen1 3F (van een oude model S).
Die laatste is heel fijn, want naast adapters voor Schuko (230V 13A) en CEE blue (230V 16A) zit daar ook een CEE red (400V 16A) adapter bij; laden met 11kW op een krachtstroom outlet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrKP-4YWMy4zz_YePeK-Ozj-6kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrVjAQeODEv0xScTnupWJsV4.jpg?f=fotoalbum_large

Instellen van het maximale laadvermogen kun je eenvoudig in je Tesla App instellen

[ Voor 4% gewijzigd door emmerx op 18-05-2026 14:03 ]

Draadloos laden op onze Zon

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Vraag. Overgewaaid uit het BEV topic want hier meer op zijn plaats. Is dit een interessante Model 3?

Ik ben benieuwd of 258k km nog als interessant gezien mag worden als het gaat om dit type auto. Betreft een LR uit 2019 met 88% SoH.

Ik weet dat je bij een EV meer moet kijken naar de SoH en de leeftijd van de batterij dan de km stand, maar ik vind 258k dan wel weer erg veel.

Hoe moet je dit zien? Kan je zo'n bak rustig kopen of is dat erg risicovol?

(Weet dat hij inmiddels al weg is, maar wil het graag weten voor de toekomst zodat ik weet of zo'n km stand beter kan uitsluiten of niet.)

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:58
Atomius schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:14:
Vraag. Overgewaaid uit het BEV topic want hier meer op zijn plaats. Is dit een interessante Model 3?

Ik ben benieuwd of 258k km nog als interessant gezien mag worden als het gaat om dit type auto. Betreft een LR uit 2019 met 88% SoH.

Ik weet dat je bij een EV meer moet kijken naar de SoH en de leeftijd van de batterij dan de km stand, maar ik vind 258k dan wel weer erg veel.

(Weet dat hij inmiddels al weg is, maar wil het graag weten voor de toekomst zodat ik weet of zo'n km stand beter kan uitsluiten of niet.)
Ik heb vorig jaar augustus een M3 Performance 2019 met net onder de 200K op de teller gekocht. Belangrijk om te weten is dat je geen garantie meer op de batterij hebt.

Zolang je een goede checklist erbij pakt voor tijdens de aankoop inspectie en ze een SOH meegeven met een goede test dan zit je wel goed lijkt mij.

Ik heb er ondertussen bijna 210K op staan en geen gekke dingen meegemaakt, rijd nog steeds geweldig! Ook al zal ik er binnenkort afscheid van moeten nemen vanwege mijn MY Premium RWD aankoop :)

Dat SoH certificaat is wel vreemd. Ze gebruiken de verkeerde WLTP (600km ipv 560km) en de verkeerde netto accu capaciteit (74kWh ipv 78kWh). Als die 65kWh klopt dan zou de SoH 83% zijn. Ook de getoonde Rated Range van 302km (was bij nieuw 499km) ziet er niet te best uit. Helaas kun je niet zien hoeveel procent de accu is opgeladen, maar lijkt sterk op (bijna) 100%
Als je wilt weten of een gebruikte Tesla een redelijke accu heeft, kun je hier naar vergelijkbare kijken. Maar dan moet je eerst zeker weten om welk type/variant het gaat, wat je weer hier kunt opzoeken

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 18-05-2026 15:00 ]

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:44

BIM

Nothing interesting

Ik zou het eng vinden en niet doen (hij is al van de site af zie ik). Onze Model 3 LR uit 2019 heeft ,gelukkig nog net onder garantie, afgelopen februari een "nieuwe" refurbished accu gekregen bij 130k km. En dan hebben we hem netjes tussen de 20% en 80% gehouden met een enkele keer naar 100% en drie snellaad sessies. Range was de hele tijd stabiel rond 440km (tot die de laatste drie weken dropte naar 340km).

Maandje later de model X van de buren met 140k km op de teller hetzelfde.. ook nog net onder garantie.

Ik zou geen EV zonder batterijgarantie kopen. Wij rijden deze op en kopen een nieuwere met langere garantie dan die twee jaar die we hadden.

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:50
We hebben thuis een M3 RWD 2023 en MY RWD 2024.
Beide auto’s staan in de app (iphone) op mijn account en bij mij werkt de telefoonsleutel perfect om beide auto's draadloos te ontgrendelen.

Mijn vrouw heeft ook een tesla account op haar email, en zij is mede bestuurder van beide wagens.
Haar Oneplus 10 pro is ook ingesteld als telefoonsleutel maar ik krijg het maar niet gelukt om beide wagens te ontgrendelen met haar GSM.

Vroeger, toen we enkel de MY hadden, werkte het perfect, maar sinds het toevoegen van de M3 werkt het niet meer, zeer vervelend.

Ik heb de telefoonsleutel in haar app al gereset en nog eens toegevoegd, maar toch…

Iemand de gouden tip? 😊

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:10
daemonix schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:11:
[...]

Dan is ERE uitgesloten.
Ik zie bij Zonneplan bijvoorbeeld staan dat een MID meter in de meterkast niet geldig is, maar wat als ik deze naast de Smart EVSE in het zelfgebouwde laadpunt plaats?

Fluence>Ioniq>3>S

• daemonix
  • Niet online
gertk schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:36:
[...]

Ik zie bij Zonneplan bijvoorbeeld staan dat een MID meter in de meterkast niet geldig is, maar wat als ik deze naast de Smart EVSE in het zelfgebouwde laadpunt plaats?
Dan nog steeds niet. Alleen toegestane merken komen in aanmerking, en zelfbouw staat daar om begrijpelijke redenen niet tussen.

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:10
daemonix schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Dan nog steeds niet. Alleen toegestane merken komen in aanmerking, en zelfbouw staat daar om begrijpelijke redenen niet tussen.
Is zo'n toegestaan laadpunt dan verzegeld? En hoe houden ze tegen dat ik de wasmachine laat draaien op de Type2 aansluiting ? :o

Fluence>Ioniq>3>S

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:36
schumi1986 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:46:
[...]

Toch is dat ontgrendel knopje op de Tesla mobile Charger erg handig, iets wat je op andere laadkabels niet hebt.
Daar is ondertussen ook al wel een tijdje een mouw aan te passen:

https://www.evchargeking.com/en/shop/tesla-mini-connector-kit-67#attr=53,402

Neemt niet weg dat zo een TWC wel heel leuk is maar ik heb toch liever een Alfen tegen de muur dan die TWC. In BE/NL zijn die Alfen's iets meer gemeengoed, EU kwaliteit, betrouwbaar, goed gemaakt en vooral: lekker open/extern aanstuurbaar.

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:25
Boy1308 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:47:
ik zie dat mijn originele Carbon spoiler (MYP 2022) aan het loskomen is en ook aan het “afschilferen” is deze is een tijdje geleden vervangen geweest door tesla wegens loskomen eerste spoiler

Service aanvragen? Valt dit onder garantie? Nog mensen dezelfde ervaringen?

don’t mind the dust/dirt 😆
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
De mijn (Model S Plaid 2023) is ook losgekomen en er gewoon afgevallen.

Afspraak gemaakt bij Tesla en binnen 2 weken wordt er een nieuwe gemonteerd onder garantie.

De oude is ongeschonden en mag ik houden.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
gertk schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Is zo'n toegestaan laadpunt dan verzegeld? En hoe houden ze tegen dat ik de wasmachine laat draaien op de Type2 aansluiting ? :o
Er is een heel topic over ERE certificaten, laadpalen, zelfbouw laadpalen, laden in Europa etc. Laten we die discussies daar doen.

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:19
Vanmorgen voor het eerst mijn MYJ ultra red (vers) ondergescheten gezien. Gelijk zoveel mogelijk weggehaald, maar voelde toch eng (slechte ervaringen mee bij mijn vorige auto). Hebben jullie goede ervaringen met een bepaald merk/type schoonmaakdoekjes en poets-/microvezeldoeken?

• leadingdamage1
DutchJudge schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:00:
Vanmorgen voor het eerst mijn MYJ ultra red (vers) ondergescheten gezien. Gelijk zoveel mogelijk weggehaald, maar voelde toch eng (slechte ervaringen mee bij mijn vorige auto). Hebben jullie goede ervaringen met een bepaald merk/type schoonmaakdoekjes en poets-/microvezeldoeken?
Ik gebruik op mijn hudiige auto gewoon hoge drukspuit verder niets.

Maar goed dat is een oude Seat, ik weet niet of ik dat ga doen met mijn Tesla 😂

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:16
https://www.carclean.com/...d-sh-t-remover-473ml.html

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:36
Verklaar mij gek maar een gewone doek of hydrofiele doek en wat (diluted/gemengd uiteraard met water) Koch Green Star in een spraybottle: 4 keer sprayen en het zootje is al zo los als iets, dan zachtje opdeppen/oppikken met een doek?

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 19-05-2026 07:48 ]

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-06 13:41
Ik heb nu een Model Y 2023 RWD en heb de mogelijkheid om een nieuwe leasebak uit te zoeken. Ik ben eigenlijk best tevreden over de MY en overweeg dan ook de Juniper. Iemand die ook deze overstap gemaakt heeft en wat meer kan zeggen over de bouwkwaliteit? Bij de oude Tesla heb ik na 3 jaar wat kraakgeluiden bij snelheidsdrempels en dat is eigenlijk iets wat me stoort. Maar dan ook wel het enige wat me stoort....

Ik overweeg de de MY premium RWD en AWD. Waarbij de RWD voor mijn gebruik meer dan prima zou zijn. De AWD zou dan alleen maar zijn voor die extra acceleratie, en dus eigenlijk voor de leuk...

• turkeyhakan
sn0w13 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:48:
[...]

De mijn (Model S Plaid 2023) is ook losgekomen en er gewoon afgevallen.

Afspraak gemaakt bij Tesla en binnen 2 weken wordt er een nieuwe gemonteerd onder garantie.

De oude is ongeschonden en mag ik houden.
Dat die van jou er af is gevallen, kan ik mij goed voorstellen met al dat vermogen _/-\o_
Na bijna een jaar wachten wordt eindelijk de kaart weer geupdate naar versie EU-2026.8

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:50
pdidi schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:30:
Na bijna een jaar wachten wordt eindelijk de kaart weer geupdate naar versie EU-2026.8
Weet je toevallig of de US kaart ook een update krijgt? Ik ben benieuwd of een update het probleem met de vreemde navigatieroutes gaat oplossen.

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:24
pdidi schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:30:
Had er vorige week nog een service request ingeschoten. Dacht dat het niet goed ging met een kaart van meer dan een jaar oud. Gisteren het bericht gekregen dat ik de laatste had.
Cxxxx71 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:34:
[...]

Had er vorige week nog een service request ingeschoten. Dacht dat het niet goed ging met een kaart van meer dan een jaar oud. Gisteren het bericht gekregen dat ik de laatste had.
Je snapt toch niet dat ze niet met echt live kaarten kunnen werken zoals google of apple maps, laat staan dat ze de update snelheid van Waze kunnen benaderen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-06 08:06
M3H'24 met FSD-trail : Had vanochtend even een software-update in beeld met 2026.3.7.1 , maar eenmaal bij Wifi op werk was deze weer weg ....

#raar , temeer ik momenteel nog in proefperiode FSD zit en begrepen had dat je dan geen updates kreeg

• Cxxxx71
Tommie12 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Je snapt toch niet dat ze niet met echt live kaarten kunnen werken zoals google of apple maps, laat staan dat ze de update snelheid van Waze kunnen benaderen.
Ik zou al blij zijn met 2x per jaar een kaart update. 4x per jaar zou nog logischer zijn. Dat past ook bij een merk als Tesla.

Meer dan een jaar niet verversen vind ik belachelijk. Maar goed, ik rij sinds een maand of 8 Tesla, ik weet niet of dit altijd al zo was. Al zouden ze alleen het versienummer verhogen, dat zou al een stuk beter voelen >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Cxxxx71 op 19-05-2026 16:48 ]

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:08

DJT

sanger1981 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:27:
De AWD zou dan alleen maar zijn voor die extra acceleratie, en dus eigenlijk voor de leuk...
En de betere audio.. O-)

[ Voor 17% gewijzigd door DJT op 19-05-2026 17:13 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb nu een Model Y 2023 RWD en heb de mogelijkheid om een nieuwe leasebak uit te zoeken. Ik ben eigenlijk best tevreden over de MY en overweeg dan ook de Juniper. Iemand die ook deze overstap gemaakt heeft en wat meer kan zeggen over de bouwkwaliteit? Bij de oude Tesla heb ik na 3 jaar wat kraakgeluiden bij snelheidsdrempels en dat is eigenlijk iets wat me stoort. Maar dan ook wel het enige wat me stoort....

Ik overweeg de de MY premium RWD en AWD. Waarbij de RWD voor mijn gebruik meer dan prima zou zijn. De AWD zou dan alleen maar zijn voor die extra acceleratie, en dus eigenlijk voor de leuk...
En de vierwielaandrijving

• DJT

DJT

Ik stond onlangs ook voor keuze tussen RWD en AWD (levering oktober/november). Mijn woon-werk is maar 19km maar ik rijd veel prive, onder andere naar Spanje met caravan en meerdere keren op wintersport. Ik heb gekozen voor de AWD om de volgende redenen:
  • Meer range door LG batterij vs Tesla 8L (4680). Ik voorzie niet dat ze op korte termijn voor de AWD ook gaan overstappen naar de 8L om de simpele reden dat die batterij niet de benodigde vermogensafgifte heeft voor de AWD met >500pk.
  • LG batterij heeft een betere laadcurve (erg fijn als je met de caravan naar Spanje 10x moet laden).
  • Betere audio.
  • AWD is toch wel fijn op wintersport, en met de caravan trouwens ook, al gaat het nu met mijn huidige RWD (2023) ook prima.

• Oekol
  • Laatst online: 16:31
Roenie schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:32:
[...]
Welke absoluut nodig is op de bochtige en vooral stijle wegen in Nederland.

Wat mij betreft kan je iets zeggen over de betere audio en nu nog (dacht ik) LG batterij tov de 4680 van Tesla in de premium RWD.

Verder dan dat is die snellere acceleratie vooral (heel) leuk, maar meer ook niet.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• daemonix
  • Niet online
Roenie schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:32:
[...]
Het is een RWD met af en toe hulp van de voorste motor. Geen permanente vierwielaandrijving. ;)

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:16
Serieus?! Lees ik nu dat de kaarten niet realtime zijn!? Hoe kan het dan dat ik wel de POIs enzo redelijk up to date denk te zien? En de satellietweergave? Is die ook niet realtime?

Ik kan bijna niet geloven dat de kaart manueel wordt geüpdate 8)7.

• Oekol
sender schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:21:
Serieus?! Lees ik nu dat de kaarten niet realtime zijn!? Hoe kan het dan dat ik wel de POIs enzo redelijk up to date denk te zien? En de satellietweergave? Is die ook niet realtime?

De achterliggende kaart is lokaal opgeslagen. De overlay lijkt wel geüpdate te worden vanuit iets. Er is een flexflitser die nu tot twee keer toe op de route naar werk heeft gestaan en deze is met enige vertraging op de map gekomen als flitser. Dus absoluut wordt er iets mee gedaan.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:09

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ervaar dat verkeersborden niet meer gelezen worden, de TACC houdt zich aan fe snelheid van de kaart denk ik. En doordat die niet uptodate is rijd ik nu steeds tenhqrd op een 60 weg die voorheen 80 was... 8)7

Hij ziet de verkeersborden wel degelijk maar doet er niets mee. Eerder werkte dit wel goed.

• DJT

DJT

Oekol schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:00:
[...]Wat mij betreft kan je iets zeggen over de betere audio en nu nog (dacht ik) LG batterij tov de 4680 van Tesla in de premium RWD.
Mijn hypothese is dat de Tesla 4680-batterij op dit moment niet in staat is om binnen de thermische limieten voldoende vermogen af te geven voor de AWD-versies. Als dat klopt, voorzie ik dat de LG 2170-batterij voor de AWD voorlopig blijft bestaan.

Volgens mij is het probleem met de Tesla 4680-batterij thermisch van aard. Bij laden en ontladen loopt de temperatuur snel op, met als gevolg dat het batterijmanagementsysteem gaat throttlen (knijpen). Als je je verdiept in de verschillen tussen de batterijen is dat volgens mij ook logisch te verklaren:
  • De getallen 4680 (Tesla) en 2170 (LG) weerspiegelen het formaat van de individuele cellen. Het gaat dan om 46 x 80 mm bij Tesla versus 21 x 70 mm bij LG. Er passen bijna 5,5 LG-cellen in één Tesla-cel. Bovendien heeft de cel van Tesla een dikkere wand omdat hij een structureel onderdeel vormt van het chassis. In een Tesla-batterijpakket zitten zo'n 800 cellen (vandaar de '8L'-codering), in het LG-pakket zitten er zo'n 4.400.
  • Bij laden en ontladen bouwt zich warmte op in de cellen. De grotere Tesla-cellen moeten per cel aanzienlijk meer vermogen ontvangen of afgeven dan de kleinere LG-cellen. De Tesla-cellen warmen daarom sneller op in de kern. Tegelijkertijd koelen de Tesla cellen minder snel af dan die van LG omdat het koelsysteem door de grotere cellen minder fijnmazig is en daardoor minder effectief.
  • Het gevolg is een thermische beperking van vermogens opname en afgifte met als resultaat een limitering in maximaal motorvermogen.

[ Voor 6% gewijzigd door DJT op 19-05-2026 19:13 ]

• Roenie
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:00:
[...]

Welke absoluut nodig is op de bochtige en vooral stijle wegen in Nederland.

Wat mij betreft kan je iets zeggen over de betere audio en nu nog (dacht ik) LG batterij tov de 4680 van Tesla in de premium RWD.

Verder dan dat is die snellere acceleratie vooral (heel) leuk, maar meer ook niet.
Bewaar me je sarcasme. Ten eerste is de wereld groter dan alleen Nederland en ten tweede is het simpelweg een verschil. Voor de een is het belangrijk en voor de ander niet. Jij vindt die batterij kennelijk belangrijk en daar heb ik weer minder mee.

Betere audio was vlak boven mijn posting nog genoemd.

Iets dat leuk is kan belangrijk zijn voor iemand. Dus ‘meer niet’ slaat niet op iemand die dat juist belangrijk vindt.
daemonix schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:00:
[...]

Het is een RWD met af en toe hulp van de voorste motor. Geen permanente vierwielaandrijving. ;)
Dus? Als het nodig is, dan heb je het maar. En het is inherent verbonden aan de acceleratie.

Kortom, andere mensen, andere wensen. Dat iets niet belangrijk voor jullie is, wil niet zeggen dat het voor een ander niet belangrijk is.

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 05:24

Kan geen vergelijking geven, alleen de tip dat autopilot niet meer op nieuwe auto's zit. Dus of FSD abbo nemen, of genoegen nemen met TACC.

• Oekol
Roenie schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:29:
[...]
Bewaar me je sarcasme. Ten eerste is de wereld groter dan alleen Nederland en ten tweede is het simpelweg een verschil. Voor de een is het belangrijk en voor de ander niet. Jij vindt die batterij kennelijk belangrijk en daar heb ik weer minder mee.

Betere audio was vlak boven mijn posting nog genoemd.

Iets dat leuk is kan belangrijk zijn voor iemand. Dus ‘meer niet’ is slaat niet op iemand die dat juist belangrijk vindt.

[...]
Dus? Als het nodig is, dan heb je het maar. En het is inherent verbonden aan de acceleratie.

Kortom, andere mensen, andere wensen. Dat iets niet belangrijk voor jullie is, wil niet zeggen dat het voor een ander niet belangrijk is.
Je weet dat de auto het gros van de tijd de voorwielaandrijving uit heeft staan? Die 4WD staat leuk op papier maar vanwege de efficiëntie staat het vooral uit. Bij heel hard optrekken en remmen staat het aan of uitdagende wegen.

• DJT

DJT

De AWD heeft op de achteras een permanente magneetmotor, op de vooras een inductiemotor. Het mooie van die laatste is dat hij in staat is om, indien nodig, binnen miliseconden op vol vermogen te draaien. Dat gebeurt in de volgende situaties:
  • Wegrijden vanuit stilstand
  • Accelereren en inhalen
  • Hellingen en bergwegen
  • Stabilisatie, bijvoorbeeld met een aanhangwagen of caravan
  • Gladheid
In mijn situatie vind ik de onderste drie zaken belangrijk, de bovenste twee zijn een mooie bijkomstigheid. En dan ook het feit dat de AWD nog de LG batterij heeft.

/edit: Ik doe het zeker niet voor het vermogen, mijn huidige RWD staat ook standaard in de Chill modus.

[ Voor 12% gewijzigd door DJT op 19-05-2026 20:04 ]

Snap dat gejengel over AWD ook niet van mensen die het niet hebben. Weet niet wie ze willen overtuigen. Het staat aan wanneer het zin heeft. Dat is voor mij geen nadeel maar een voordeel. Ik heb elke dag plezier van het vermogen en dus AWD. Is het noodzakelijk? Zeker niet.

• leadingdamage1
Long range RWD is geen premium model? 🥲

• DJT

DJT

Je kunt de RWD zowel in standaard als premium kopen.

• Roenie
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:39:
[...]

Je weet dat de auto het gros van de tijd de voorwielaandrijving uit heeft staan? Die 4WD staat leuk op papier maar vanwege de efficiëntie staat het vooral uit. Bij heel hard optrekken en remmen staat het aan of uitdagende wegen.
Ja dus? Dan is dat toch een verschil met de RWD? En als jij het niet belangrijk vindt en/of rustig rijdt dan rij je lekker in je RWD rond ;).

Een ander vindt dat wel belangrijk. Er zijn meer wensen en voorkeuren dan die van jou :)

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:42
Roenie schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:25:
[...]
Ja dus? Dan is dat toch een verschil met de RWD? En als jij het niet belangrijk vindt en/of rustig rijdt dan rij je lekker in je RWD rond ;).

Een ander vindt dat wel belangrijk. Er zijn meer wensen en voorkeuren dan die van jou :)
Ja, met 283 pk op de achterwielen en 420 Nm echt een trage auto. What a time to be alive.

• karel_G_1981
Maurice- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:31:
[...]

Ja, met 283 pk op de achterwielen en 420 Nm echt een trage auto. What a time to be alive.
De De rwd zijn niet heel dik gemotoriseerd, de standard idd 283pk, de LR rwd heeft dan nog 320pk, is niet super veel maar ik vind mijn auto voor dagelijks (rwd premium) gebruik vlot genoeg . Zou zelf ook liever 600+ pk van de dual Motor hebben maar vond het prijsverschil te groot en de performance die ik ook heb overwogen vond ik een nadeel dat die geen fatsoenlijk trek gewicht aankan. Dan moet je soms idd genoegen nemen met een relatief “trage” auto.
DJT schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:57:
[...]

Mijn hypothese is dat de Tesla 4680-batterij op dit moment niet in staat is om binnen de thermische limieten voldoende vermogen af te geven voor de AWD-versies. Als dat klopt, voorzie ik dat de LG 2170-batterij voor de AWD voorlopig blijft bestaan.

Volgens mij is het probleem met de Tesla 4680-batterij thermisch van aard. Bij laden en ontladen loopt de temperatuur snel op, met als gevolg dat het batterijmanagementsysteem gaat throttlen (knijpen). Als je je verdiept in de verschillen tussen de batterijen is dat volgens mij ook logisch te verklaren:
  • De getallen 4680 (Tesla) en 2170 (LG) weerspiegelen het formaat van de individuele cellen. Het gaat dan om 46 x 80 mm bij Tesla versus 21 x 70 mm bij LG. Er passen bijna 5,5 LG-cellen in één Tesla-cel. Bovendien heeft de cel van Tesla een dikkere wand omdat hij een structureel onderdeel vormt van het chassis. In een Tesla-batterijpakket zitten zo'n 800 cellen (vandaar de '8L'-codering), in het LG-pakket zitten er zo'n 4.400.
  • Bij laden en ontladen bouwt zich warmte op in de cellen. De grotere Tesla-cellen moeten per cel aanzienlijk meer vermogen ontvangen of afgeven dan de kleinere LG-cellen. De Tesla-cellen warmen daarom sneller op in de kern. Tegelijkertijd koelen de Tesla cellen minder snel af dan die van LG omdat het koelsysteem door de grotere cellen minder fijnmazig is en daardoor minder effectief.
  • Het gevolg is een thermische beperking van vermogens opname en afgifte met als resultaat een limitering in maximaal motorvermogen.
Ben benieuwd wat je dan van dit X artikel vindt, waarin uitgelegd wordt dat warmte afvoer bij de 4680 juist gunstig is vanwege de minder efficiënte vormfactor

• karel_G_1981
pdidi schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:58:
[...]

Ben benieuwd wat je dan van dit X artikel vindt, waarin uitgelegd wordt dat warmte afvoer bij de 4680 juist gunstig is vanwege de minder efficiënte vormfactor
Waarom houdt tesla bij de dual motor varianten van de Y dan vast aan de LG batterij? Is het alleen range ? Blijft gek dat de dual motor LR nu in dezelfde configuratie meer range heeft dan de RWD, aan de andere kant zou de range anders onder de 600 wltp zakken , wat marketingtechnisch onhandig is.

• Maurice-
karel_G_1981 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:56:
[...]

De De rwd zijn niet heel dik gemotoriseerd, de standard idd 283pk, de LR rwd heeft dan nog 320pk, is niet super veel maar ik vind mijn auto voor dagelijks (rwd premium) gebruik vlot genoeg . Zou zelf ook liever 600+ pk van de dual Motor hebben maar vond het prijsverschil te groot en de performance die ik ook heb overwogen vond ik een nadeel dat die geen fatsoenlijk trek gewicht aankan. Dan moet je soms idd genoegen nemen met een relatief “trage” auto.
Excusez moi, ik was sarcastisch. Het zijn getallen die tegen de BMW M3 tot bj 2006 aanschuren en dan doet men hier net of het truttige gebakjes zijn.

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:33

EDB

karel_G_1981 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:56:
[...]

Volgens de RDW heeft mijn ‘standard’ 220kw, dus ongeveer 300pk. Ik kom niets tekort.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• karel_G_1981
EDB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:10:
[...]

Volgens de RDW heeft mijn ‘standard’ 220kw, dus ongeveer 300pk. Ik kom niets tekort.

mijn rwd uit 2025 heeft maar 208kw , is de nieuwe rwd/standard iets krachtiger geworden?

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:33

EDB

Kennelijk is dat veranderd. Toen ik ‘m in maart bestelde had ik in de specificaties gelezen dat ‘ie 300 pk zou moeten hebben en dat klopt volgens de RDW. Vraag mij niet wanneer dat is gewijzigd (en /of er andere dingen gewijzigd zijn).

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:18
DJT schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:59:
De AWD heeft op de achteras een permanente magneetmotor, op de vooras een inductiemotor. Het mooie van die laatste is dat hij in staat is om, indien nodig, binnen miliseconden op vol vermogen te draaien. Dat gebeurt in de volgende situaties:
Vooral dat geeft dus echt het verschil in gevoel tussen 'snel' en 'wow instant snel' dat je bij een Tesla verwacht.

En verder verwacht hier niemand dat je Tesla een permanente 4WD met lo/hi draaiknop heeft. Natuurlijk is het een AWD waarbij de motor voor 99% van de tijd uitstaat. Net als bij Subaru en Audi al sinds mensenheugenis. Echt een drogreden om dat telkens weer te noemen.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

• karel_G_1981
EDB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:18:
[...]

Kennelijk is dat veranderd. Toen ik ‘m in maart bestelde had ik in de specificaties gelezen dat ‘ie 300 pk zou moeten hebben en dat klopt volgens de RDW. Vraag mij niet wanneer dat is gewijzigd (en /of er andere dingen gewijzigd zijn).
Alle kleine beetjes helpen :-P we moeten ons een beetje behelpen als rwd’ers . Vind op zich ook wel dat een instapmodel van een willekeurige auto toch wel minimaal 300 pk zou moeten hebben, daar voldoet tesla nu net aan met de lfp variant.

• Justin0021

Aanvullend ook natuurlijk weer terug.

Over een traject van 137.5 km (Nederweert - Woerden). 1 uur en 5 minuten onderweg geweest. Verbruik van 199 Wh/km bij gemiddelde snelheid van afgerond 127 km/h. Zelf even zitten rekenen dat ik dus vol 380 km zou kunnen rijden met deze omstandigheden en snelheid. Neem daar 70% van voor je lange ritten tijdens vakantie kom ik afgerond naar beneden op 250 km uit.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

De Model 3 RWD is nou niet echt een kanon uit de startblokken. Ik heb de Highland en mijn toenmalig SR+ uit 2019 naast elkaar gehad en even wat testjes gedaan en het verschil van 0 t/m 70kmh was echt enorm. Boven de 70-80kmh was dit minimaal.

Nee het is geen trage auto, maar echt snel zou ik de Highland RWD zeker niet willen noemen. Gewoon lekker vlot d:)b maar vanaf 0 - 30kmh eigenlijk iets te traag

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 19-05-2026 21:45 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Roenie
  • Niet online
[...]

Dat beweert niemand, dus wat is je punt? Er is simpelweg een verschil. En daar ging het (oorspronkelijk) om: het verschil tussen de RWD en de AWD.

Als je dat verschil niet merkt (of belangrijk vindt) dan hou je lekker je centen in je zak. En wie dat wel merkt (of leuk vindt) die geeft het er wel aan uit.

En voor 1800 euro kun je er nog een halve seconde afsnoepen ;)

• DJT

DJT

pdidi schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:58:
[...]

Goed artikel, dank je! Het bevestigd ook mijn hypothese:

"If Tesla is still protecting the long-term durability of the new pack, the battery management system may simply throttle charging early to avoid any destructive heat buildup."

De vormfactor (cylindrisch, zowel van toepassing op de 4680 als de 2170) brengt vele voordelen met zich mee. Echter door de cylinder groter te maken (4680) wordt de afstand van het heetste punt (de kern van de cel) naar het koellichaam groter en is er dus hogere thermische weerstand.

Het artikel benoemd ook duidelijk dat de 4680 cel nog niet uitontwikkeld is. Het is Tesla gelukt om de cathodes droog te produceren. Dat heeft enorm veel voordelen, zie ook dit filmpje vanaf 1:10. Ze zijn tegelijk ook voorzichtig/conservatief, waarschijnlijk omdat ze gebruiksdata verzamelen m.b.t. warmteontwikkeling in relatie tot levensduur van de batterij.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-06 21:13
EDB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:10:
[...]

Onze M3 Standaard (1 mei geleverd) 208 kW.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-06 21:13
Mar.tin schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:10:
[...]

Nee, maar mijn linker camera deed het niet meer, en na een autowasje ook mijn ruitenwissers en linker koplamp niet. Heb ergens wel camerabeelden dat ie van mn auto wegrent. In een kwartiertje was het gebeurd.
Waar gaan ze precies de auto in? En waar kon je zelf de schade zien?

• Maurice-
Roenie schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:48:
[...]
Dat beweert niemand, dus wat is je punt?
/of rustig rijdt dan rij je lekker in je RWD rond ;).
Ik heb m'n hele rijdende leven achterwielaandrijvers gekocht en vind dát nou juist prettiger rijden dan het blok op de weg. Inderdaad, ieder z'n ding.

[ Voor 24% gewijzigd door Maurice- op 20-05-2026 00:33 ]

• spetzje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:43
spetzje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:58:
[...]

[...]

Het is geen kwalitatief hoogstaand filmpje, maar met zo weinig info over de 8L beschikbaar is dit beter dan niets toch? Hij geeft ook netjes aan dat de oplaadsnelheid begrensd is door de drukte, wat tevens ook een realistisch scenario is tijdens een road trip. Op 100% geeft het een rated range aan van 524km, ook prima bruikbaar info. Over zijn eerste 235km (waarvan 70% op de snelweg met 120km/u, regen, 10 graden) een verbruik van 152 wh/km, wat volgens mij ook best prima is. Het geeft mij in ieder geval een impressie van wat ik kan verwachten van de auto die in bestelling is. @frankj030 er bestaat iets zoals auto-translation.
Nieuw video van dezelfde persoon over de 8L 4680 accu waar hij de accu van 4% tot 80% oplaadt in 32 minuten bij optimale omstandigheden (i.e. preconditioned, V4 supercharger met volle capaciteit beschikbaar, droog weer), wat ongeveer overeenkomt met hoe snel een LG 5M accu oplaadt tot 80%. Technisch gezien laadt de 5M sneller op aangezien het een grotere accu betreft maar zo slecht is de 8L accu nog niet, ook met de verwachting dat het vanaf nu alleen maar beter wordt met software updates. Ook goed om te zien dat het de piek van 250kW gelijk haalde in het begin, hoop alleen dat Tesla nog wat kan doen aan de scherpe daling erna.

YouTube: Batterie Tesla 8L : La RECHARGE de 4 à 80%… et une BONNE surprise ! ⚡

De charge curve die hij deelt in het filmpje:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/jkUx444Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSf4GvAyeXngUih2scNZPpkY0xU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIPdvMAu48bZ4ueK5HOYLCZF.jpg?f=fotoalbum_large

• Justin0021
spetzje schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 02:09:
[...]

Nieuw video van dezelfde persoon over de 8L 4680 accu waar hij de accu van 4% tot 80% oplaadt in 32 minuten bij optimale omstandigheden (i.e. preconditioned, V4 supercharger met volle capaciteit beschikbaar, droog weer), wat ongeveer overeenkomt met hoe snel een LG 5M accu oplaadt tot 80%. Technisch gezien laadt de 5M sneller op aangezien het een grotere accu betreft maar zo slecht is de 8L accu nog niet, ook met de verwachting dat het vanaf nu alleen maar beter wordt met software updates. Ook goed om te zien dat het de piek van 250kW gelijk haalde in het begin, hoop alleen dat Tesla nog wat kan doen aan de scherpe daling erna.

YouTube: Batterie Tesla 8L : La RECHARGE de 4 à 80%… et une BONNE surprise ! ⚡

De charge curve die hij deelt in het filmpje:

[Afbeelding][Afbeelding]
Gisteren ook kort de auto geladen. Bij 36% had ik 129 kW en bij 49% 108 kW.

• turkeyhakan
Gisteren voor het eerst 5 minuten op 0% gereden. Was wel even spannend, maar ik vertrouwde mijn auto 100% :-)

• karel_G_1981
Justin0021 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 06:40:
[...]

Laadcurve van de 8L valt dus reuze mee na alle horrorverhalen op internet. Geweldig is het natuurlijk ook weer niet natuurlijk want de curve zakt snel in maar op 50% zit je nog boven de 100 en aan het eind stabiliseert de curve zelfs. Idd niet slechter dan de LG batterij en dat is in ieder geval een opluchting voor velen.

Je zou echter hopen dat tesla stappen naar voren gaat met die batterij ipv achteruit hobbelt, of gelijk blijft.

• daemonix
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:29:
[...]

Laadcurve van de 8L valt dus reuze mee na alle horrorverhalen op internet. Geweldig is het natuurlijk ook weer niet natuurlijk want de curve zakt snel in maar op 50% zit je nog boven de 100 en aan het eind stabiliseert de curve zelfs. Idd niet slechter dan de LG batterij en dat is in ieder geval een opluchting voor velen.

Je zou echter hopen dat tesla stappen naar voren gaat met die batterij ipv achteruit hobbelt, of gelijk blijft.
Bij 50% zit mijn Byd batterij nog op 172 kW... Die bouwt pas af boven de. 62%. Ik vind de getallen dus nogal tegenvallen.

• RvV
  • Laatst online: 16:12

RvV

daemonix schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:23:
[...]

Bij 50% zit mijn Byd batterij nog op 172 kW... Die bouwt pas af boven de. 62%. Ik vind de getallen dus nogal tegenvallen.
Ik vond het ook alles behalve indrukwekkend.

Als kleine LFP (BYD) accu bezitter heb ik wel gemerkt dat hij eerder inkakt als de temperatuur te hoog is. Bij 60°C gaat hij cappen en op een warme dag kan dat dus al eerder zijn dan de +-60%.

Y'24

daemonix schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:00:
[...]

En in welke omstandigheden heb je permanente vierwielaandrijving nodig (nergen), of waar maakt het een verschil?

Ik denk enkel in rally, als je dus driftend met 4 doorslippende wielen door de bochten gaat. Spoiler... dat kan de motor en de batterij thermisch niet meer aan na 10minuten...

AWD heeft in NL en B enkel zin als er wat sneeuw ligt.

• Oekol
Justin0021 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 06:40:
[...]

Dat is in lijn met de verbeterde laadcurve van de CATL LFP. Je zou hopen op een verbetering maar die 800 Volt structuur is een utopie (dat ze daar op gaan richten) met de huidige SuCs dus dat zou ergens anders vandaan moeten komen. Niet verkeerd, niet super. Prima auto dus :)

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
De 4680 batterij is in ieder geval redelijk gelijkwaardig aan de vorige batterij. En kan dus nog verder verbeteren. Typisch Tesla. Op de markt zetten en onthefly nog dingen verbeteren. Het is in ieder geval goed genoeg. Vooral als ze straks de auto met lagere prijs in de markt kunnen zetten. En als de degradatie goed is (altijd afwachten) is het gewoon een prima batterij voor 95% van de mensen.
daemonix schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:23:
[...]

Ja ik heb ook de BYD, daar kan nog steeds niks tegenop. Het ging er echter om of de 4680 echt zoveel slechter zou zijn als de LG 5M, wat dus niet zo blijkt te zijn. De 4680 laadt op basis van deze cijfers dan sneller (746km/u tov 650km/u). De BYD laadt met 800km/u, dus zo wereldschokkend beter is dat dan ook weer niet

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 20-05-2026 09:32 ]

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
Is het niet zo dat het altijd maar afwachten is hoe die snel ladende batterijen zich houden na x aantal jaar/laadbeurten/km. Er kan een scherpe degradatie komen lijkt mij. Daarnaast weet ik niet welke batterij het milieu vriendelijkst is en niet met kinderarbeid etc is gewonnen. Daar gaat het toch ook om :)

• Maasluip
  • Laatst online: 10:26

Maasluip

Kabbelend watertje

sender schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:21:

De visualisatie (google maps) is realtime maar de onderliggende kaartdata voor de navigatie (schijnbaar OSM) is niet realtime.
Zo heb ik een stuk waar een rotonde is vervangen door een kruispunt en een oprit naar de autosnelweg is verlegd.
Op de kaart zie ik het kruispunt maar de navigatie zegt mij nog altijd "neem de eerste afslag" en bij het oprijden van de autosnelweg rij ik volgens de kaart goed, maar de navigatie denkt dat ik op de parallelweg rij die voorheen op die positie lag en begint me dan ook een hele omweg te tonen.

Dat is dus ook de reden waarom je bij een grensovergang een tijdje geen kaart ziet (die komt via de mobiele data die onderbroken is), maar de navigatie gaat wel door.

Signatures zijn voor boomers.

Maasluip schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:43:
[...]

De visualisatie (google maps) is realtime maar de onderliggende kaartdata voor de navigatie (schijnbaar OSM) is niet realtime.
Zo heb ik een stuk waar een rotonde is vervangen door een kruispunt en een oprit naar de autosnelweg is verlegd.
Op de kaart zie ik het kruispunt maar de navigatie zegt mij nog altijd "neem de eerste afslag" en bij het oprijden van de autosnelweg rij ik volgens de kaart goed, maar de navigatie denkt dat ik op de parallelweg rij die voorheen op die positie lag en begint me dan ook een hele omweg te tonen.

Dat is dus ook de reden waarom je bij een grensovergang een tijdje geen kaart ziet (die komt via de mobiele data die onderbroken is), maar de navigatie gaat wel door.
Dat was heel lang de aanname, tot de A16 ineens toch genavigeerd kon worden met de oude kaart

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 20-05-2026 09:47 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat zijn de ervaringen met hoe snel een Tesla service center reageert op een service verzoek via de app? Voor mijn Model 3 staat een recall open en daar heb ik een serviceverzoek voor ingediend, maar ik heb nu 1.5 week later nog geen reactie gehad.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• megabeat
stin00 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:46:
Wat zijn de ervaringen met hoe snel een Tesla service center reageert op een service verzoek via de app? Voor mijn Model 3 staat een recall open en daar heb ik een serviceverzoek voor ingediend, maar ik heb nu 1.5 week later nog geen reactie gehad.
Binnen een dag meestal wel.

• Maasluip
  • Laatst online: 10:26

Maasluip

Kabbelend watertje

Maurice- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:07:
[...]

Excusez moi, ik was sarcastisch. Het zijn getallen die tegen de BMW M3 tot bj 2006 aanschuren en dan doet men hier net of het truttige gebakjes zijn.
Ja en? Je doet alsof die mensen simpel zijn dat ze zo'n auto kopen. Ga je ook in het BMW topic miepen dat er mensen rondrijden met een M3?
Nergens voor nodig! 60 pk is voldoende voor iedereen!

Het is zo'n overbodige discussie die echt niets toevoegt behalve dit soort nutteloze reacties.

Signatures zijn voor boomers.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:17

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:47:
[...]

En in welke omstandigheden heb je permanente vierwielaandrijving nodig (nergen), of waar maakt het een verschil?

Ik denk enkel in rally, als je dus driftend met 4 doorslippende wielen door de bochten gaat. Spoiler... dat kan de motor en de batterij thermisch niet meer aan na 10minuten...

AWD heeft in NL en B enkel zin als er wat sneeuw ligt.
En als het heeft geregend, zeker na een periode van droogte kan het dan verraderlijk glad zijn (schuim op de weg). En rotondes bij tankstations, daar ligt helaas ook vaak diesel op de weg. Als motorrijder leer je daar heel snel op te letten...

• Maurice-
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Maurice- op 20-05-2026 10:56 ]

mkrmr schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:38:
[...]

En als het heeft geregend, zeker na een periode van droogte kan het dan verraderlijk glad zijn (schuim op de weg). En rotondes bij tankstations, daar ligt helaas ook vaak diesel op de weg. Als motorrijder leer je daar heel snel op te letten...
Ik heb >30 jaar met FWD en RWD gereden, en rij nu 3 jaar AWD.

Nog nooit heb ik bij normaal weer (regen incluis) een situatie gehad waar ik op een rotonde echt de nood had aan AWD om er veilig rond te raken.... En op sneeuw pas ik mijn snelheid aan en lukt het ook wel.

Als je op de openbare weg in B en NL de limieten van je banden en dus van je RWD of FWD gaat opzoeken dan is er wat mis met je rijgewoontes.

• megabeat
Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:06:
[...]

Ik heb >30 jaar met FWD en RWD gereden, en rij nu 3 jaar AWD.

Nog nooit heb ik bij normaal weer (regen incluis) een situatie gehad waar ik op een rotonde echt de nood had aan AWD om er veilig rond te raken.... En op sneeuw pas ik mijn snelheid aan en lukt het ook wel.

Als je op de openbare weg in B en NL de limieten van je banden en dus van je RWD of FWD gaat opzoeken dan is er wat mis met je rijgewoontes.
Heb alleen fwd gereden en bij elke wagen ging ik juist de limieten opzoeken zodat ik weet wat de auto en banden kunnen en later daar binnen blijven. Echter bij een Tesla heb ik nog nooit het gevoel gehad dat ik grip verloor tot nu toe, dus in ken limieten nog niet.

• turkeyhakan
Oekol schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:39:
[...]

Ikzelf ben absoluut voorstander van de Dual Motor modellen. Ja, in NL is het niet perse een vereiste, maar ik ben over het algemeen een sportieve rijder en vind het heerlijk hoeveel grip ik in bochten heb met mijn P. Een bijkomend voordeel is dat het gewoon veiliger is, vooral in de winter (icm winterbanden). Afgelopen winter met de sneeuw had ik echt een voorsprong op andere weggebruikers. Nu komt dat niet zo vaak voor, maar het is fijn om het te hebben (als het financieel kan uiteraard).

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06 20:15
Ik verbaasde mij (positief gezien) juist hoe fijn de RWD reed in de winterse omstandigheden met sneeuw begin dit jaar. Maar ieder zijn voorkeur uiteraard.

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-06 22:25
Voor wie geinteresseerd is in de voordelen van de 4680 en de mogelijkheden voor toekomstige verbeteringen ervan kan ik dit filmpje aanraden.

YouTube: NEW Potential Breakthrough using Tesla's Dry Electrode Coating Process

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
SL65 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:52:
Ik verbaasde mij (positief gezien) juist hoe fijn de RWD reed in de winterse omstandigheden met sneeuw begin dit jaar. Maar ieder zijn voorkeur uiteraard.
Hier sluit ik geheel op aan. 2 weken lang in Oostenrijk dagelijks meermaals de besneeuwde berg op en af zonder problemen.

Uiteraard met echte winterbanden en behouden rijstijl.

En ja met mijn echt permanent aangedreven AWD ging dat veel vlotter maar het is echt niet zo dat je met een RWD Tesla naar boven moet kruipen.

Dus ja, ik ga volledig mee in bewering dat in NL en BE op dat vlak volledig overbodig is. Neemt niet weg dat AWD veel leuker is zeker met een vlotte rijstijl.

Tevens ook nog eens verbaasd hoe makkelijk een RWD een 1500 klio zware aanhanger trekt over een modderpad. Maar goed, ook dat doe ik dan ook weer liever met een echte AWD :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:57

Sandyman538

SandstorM [148839]

stin00 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:46:
7 mei service request gedaan. Niks gehoord. 15 mei bericht gestuurd dat ik nog niks gehoord heb. Reactie, we zijn het remote aan het bekijken (autosteer niet beschikbaar en een deur die niet goed sluit...). Tot vandaag niks meer gehoord. Ik ben nog niet direct onder de indruk van de service.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• sneehoofd
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-06 23:12
karel_G_1981 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:29:
[...]

4% - 80% is 59kWh dat zou dan 77,6kWh netto totaal zijn. Met de reserve capaciteit zit je dan al snel op 80kWk bruto. Dat valt dan reuze mee met al dat geschreeuw op internet gebaseerd op één Duits YouTube filmpje uit maart.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Mijn auto zegt al 3 dagen:

"Update voertuigconfiguratie in behandeling."

"Wijz. toegepast zodra touchscr. is uitgesch."

Wijzing toegepast zodra touchscreen is uitgeschakeld, denk ik. Ik heb even een reboot gedaan (knoppen op het stuur); maar dan komt de melding terug. Model 3 LR AWD 'premium' EAP & FSB abbo 2019.

Hebben jullie deze ook? Ik zie geen blauwe balletjes in het configuratiescherm.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:28
zunrob schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 00:12:
[...]

Waar gaan ze precies de auto in? En waar kon je zelf de schade zien?
Er zijn plenty gaten rondom de wielkasten, haast niet dicht te maken. Ik ben zelf handig, dus toen mijn knipperlicht + camera ermee gestopt was wist ik wel hoe laat het was :+

Gelukkig alles weer heel, hele kabelboom voor vervangen (dagje werk) en €1500,- lichter.
Pagina: 1 ... 250 ... 264 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: