De meeste auto's zijn toch van de leasemaatschappij met bijbehorende laadpas? Dan kun je zelf je tarief bepalen via backoffice en als dit onderwerp ter sprake komt rekent het overgrote deel veel meer dan de werkelijke kosten. Er is blijkbaar nul controle op maar wij doen het niet. Toch voelt het wel vervelend, ik reken €0,19, Tap €0,26 maar Alphabet vervolgens €0,55 aan de werkgever ongeacht het geldende tarief.Eddos schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:50:
[...]
Wat een bijzondere redenatie. Zonder te weten welke geldende afspraken er zijn tussen hem en zijn werkgever kun je dat toch niet stellen? Daarnaast; bij de meeste thuisvergoedingen wordt gerekend met een vast tarief (zeg eens 0,30 per kWh). Stel hij heeft een dynamisch tarief, dan wil hij toch (ook) niet laden als de stroom heel duur is?
Eensch, maar ga jij elke keer parkeren om hem van autosteer naar fsd en terug te zetten?WouterL schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:30:
[...]
Eerlijk, ik rijd liever standard autopilot op de snelweg dan FSD. Ik vind hem ronduit vervelend op de snelweg. Ik rijd voor woon-werk een stuk stukje a1 en daarmee kom je gewoon nooit op de linkerbaan. Het inhalen gaat met veel te veel twijfelen, richting aan maar tóch niet gaan, dan toch links rijden; maar onverklaarbaar veel te traag. Nee, ik snap wel dat je standard autopilot zou missen; ik wel namelijk. Gewoon standard acc met lane keeping. Binnen de bebouwde kom vind ik over het algemeen fsd wél meerwaarde hebben.
Inderdaad, ik ook niet
Als je een gehaaste rijder bent dan is FSDs nog even niks voor jou. Het is overigens in de laatste versie op de snelweg iets beter geworden, maar zeker nog niet perfect. Je merkt dat alle focus op off-highway lag (omdat daar de meeste uitzonderingen voor moesten worden goedgekeurd). Nu dat V14 Lite voor HW3 klaar is krijgt de snelweg hopelijk weer wat aandachtWouterL schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:30:
[...]
Eerlijk, ik rijd liever standard autopilot op de snelweg dan FSD. Ik vind hem ronduit vervelend op de snelweg. Ik rijd voor woon-werk een stuk stukje a1 en daarmee kom je gewoon nooit op de linkerbaan. Het inhalen gaat met veel te veel twijfelen, richting aan maar tóch niet gaan, dan toch links rijden; maar onverklaarbaar veel te traag. Nee, ik snap wel dat je standard autopilot zou missen; ik wel namelijk. Gewoon standard acc met lane keeping. Binnen de bebouwde kom vind ik over het algemeen fsd wél meerwaarde hebben.
[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 29-06-2026 12:50 ]
Als er een trial komt dan wil ik wel even proberenpdidi schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:44:
[...]
Als je een gehaaste rijder bent dan is FSDs nog even niks voor jou. Het is overigens in de laatste versie op de snelweg iets beter geworden, maar zeker nog niet perfect. Je merkt dat alle focus op off-highway lag (omdat daar de meeste uitzonderingen voor moesten worden goedgekeurd). Nu dat V14 Lite voor HW3 klaar is krijgt de snelweg hopelijk weer wat aandacht
m3 LR uit eind 2024, 2,6% op 13k. Auto heeft 1/3 van de stroom uit een SC gehaald. De grootste daling zat in het eerste jaar.WouterL schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:46:
[...]
Lijkt wel aardig in dezelfde marge te zitten dus allemaal.
Nee. Maar daarom ga ik er ook geen 100 pm voor neerleggen. En dan is het wel fijn dat je nog standaard ap hebt, iets wat dus uit de nieuwe Tesla’s is gesloopt. Een dikke min wmb.tCC schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:34:
[...]
Eensch, maar ga jij elke keer parkeren om hem van autosteer naar fsd en terug te zetten?
Inderdaad, ik ook niet
Je hoeft niet alleen een haastige rijder te zijn, invoegen op drukke snelwegen wordt soms ronduit gevaarlijk omdat die gewoon naast een vrachtwagen blijft rijden op de invoegstrook, en ook 80 rechts blijven is gewoon irritant. Maar dit is iets voor het fsd topicpdidi schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:44:
[...]
Als je een gehaaste rijder bent dan is FSDs nog even niks voor jou. Het is overigens in de laatste versie op de snelweg iets beter geworden, maar zeker nog niet perfect. Je merkt dat alle focus op off-highway lag (omdat daar de meeste uitzonderingen voor moesten worden goedgekeurd). Nu dat V14 Lite voor HW3 klaar is krijgt de snelweg hopelijk weer wat aandacht
Wanneer voor het laatst gereden? Vind hem met de laatste update veel zelfverzekerder rijden, ook op de snelweg.WouterL schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:30:
[...]
Ik nudge hem nog wel af en toe, zodat die wat vlotter gaat rijden, maar daarna doet die het wat mij betreft erg goed. Heel soms wilt die wel eens een heel snel aankomende auto over het hoofd zien, of simpelweg schijt aan die automobilist hebben, dan geef ik toch nog extra gas bij, of ik zeg dat die weer terug moet dmv de knipperlicht, maar dat irritante wat jij bedoelt heb ik met de update een stuk minder als met de testrit die ik deed.
Maar inderdaad. Ik hoop dat de Mad Max variant ook in NL wordt geactiveerd. Van wat ik zie in Amerika is dat de stand die je wilt hebben. Lekker vlot rijden.
Al moet ik zeggen dat ik de laatste keer gewoon lekker achterover ging zitten en hem z'n gang liet gaan, hij rijd dan minder snel en blijft wat vaker rechts hangen (terwijl die er ook langs kan) maar dat is misschien een ding waar ik zelf wat minder gehaast moet zijn. De tijdswinst is namelijk ook minimaal als je harder gaat rijden.
Ja kijk, we kunnen daar over blijven doorgaan. Ik vind het ook jammer. Het zit er niet meer op, het zal niet meer ontwikkeld worden want alles gaat naar FSD.WouterL schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:09:
[...]
Nee. Maar daarom ga ik er ook geen 100 pm voor neerleggen. En dan is het wel fijn dat je nog standaard ap hebt, iets wat dus uit de nieuwe Tesla’s is gesloopt. Een dikke min wmb.
Dat het vroeger er wel was zal wel jeuken maar er zijn producten genoeg waar meer mee mogelijk is maar waar het gewoon door de fabrikant niet meer opengesteld wordt, daar kan je wat van vinden maar als je het betaalt dan krijg je het wel. Ieder zijn afweging of hij het waard vindt of niet.
Omdenkvraagje:
Als ze nu Autosteer terug aanbieden maar dan in het FSD branch ontwikkelingsmodel, hoeveel ben je bereid om er dan extra voor te betalen, eenmalig of per maand? Per maand als eenmalig er niet meer is?
Het is "normaal" dat men op zoek is naar recurring omzet. Je kan ook redeneren dat je nu 7500 EUR extra betaalt, het geld op een rekening zet en van daar uit het per maand betaalt, dan rij je een dikke 6 jaar voor hetzelfde als wat je een paar maanden geleden betaald had voor FSD en dan wetende dat je ook AP nog had.
Draai de vraag eens om, wat is het je waard.
[ Voor 49% gewijzigd door HyperBart op 29-06-2026 13:16 ]
https://pedroktfc.github.io/esphome-tesla-ble/Llewy schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:39:
Ik heb sinds kort een M3 in de lease via PON. Nu wil ik deze graag toevoegen aan HomeAssistant/evcc, om zo slim te kunnen laden thuis. Nu kan ik echter niet via de Fleet API de autorisatie voor de sleutel voltooien omdat ik niet de 'owner' ben. Heeft een van jullie daar ervaringen mee voordat ik PON benader? Of een workaround?
Ik denk dat je hierop uit gaat komen. Werkt uitstekend!
Er is ook een topic voor.
De Fleet API is waarschijnlijk wel te benaderen, heb ik ook voor elkaar gekregen. De hoeveelheid calls die je gratis mag doen is echter heel laag.
Via BLE is dan een veel betere oplossing als je auto binnen bereik staat te laden.
Ik vind Tesla’s beweegredenen allemaal niet zo interessant, ik bekijk het vanuit mijn eigen bril. En ik vind fsd niet goed genoeg om er 100 euro voor neer te leggen. En gelukkig zit er op mijn y van vorig jaar nog gewoon AP. Maar mocht ik nu in de markt zijn voor een EV dan weegt het gebrek aan ACC met autosteer zwaar voor mij, en kan mij voorstellen dat dit geldt voor velen.HyperBart schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:11:
[...]
Ja kijk, we kunnen daar over blijven doorgaan. Ik vind het ook jammer. Het zit er niet meer op, het zal niet meer ontwikkeld worden want alles gaat naar FSD.
Dat het vroeger er wel was zal wel jeuken maar er zijn producten genoeg waar meer mee mogelijk is maar waar het gewoon door de fabrikant niet meer opengesteld wordt, daar kan je wat van vinden maar als je het betaalt dan krijg je het wel. Ieder zijn afweging of hij het waard vindt of niet.
Omdenkvraagje:
Als ze nu Autosteer terug aanbieden maar dan in het FSD branch ontwikkelingsmodel, hoeveel ben je bereid om er dan extra voor te betalen, eenmalig of per maand? Per maand als eenmalig er niet meer is?
Het is "normaal" dat men op zoek is naar recurring omzet. Je kan ook redeneren dat je nu 7500 EUR extra betaalt, het geld op een rekening zet en van daar uit het per maand betaalt, dan rij je een dikke 6 jaar voor hetzelfde als wat je een paar maanden geleden betaald had voor FSD en dan wetende dat je ook AP nog had.
Draai de vraag eens om, wat is het je waard.
Los van deze discussie vind ik fsd wel heel gaaf hoor. Maar geen 100 euro gaaf.
nMad schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:10:
[...]
In Duitsland komt hij nog standaard met autopilot. Had beter daar kunnen kopen en vervolgens importeren. Ga morgenochtend een Tesla center in Duitsland vragen om na te gaan of dit mogelijk is. Zo ja, dan ga ik de huidige retourneren en eentje in Duitsland bestellen.
[Afbeelding]
Een medewerker van Tesla Service Center Oldenburg heeft bevestigd dat het mogelijk is om daar een auto te kopen en vervolgens naar NL te exporteren. Je kunt dit zelfs aangegeven tijdens de bestelling. Er staat dan 'Duitse software' op de auto: inclusief autopilot maar exclusief FSD dus. FSD is ook niet te activeren zolang dit nog niet in Duitsland is goedgekeurd. Dit is ook wel weer een risico, mocht het daar niet goedgekeurd worden kan ik nooit met FSD rijden in de toekomst.tCC schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:03:
[...]
Idee is goed alleen de kans is groot dat je dan pas FSD gaat krijgen als het in Duitsland goedgekeurd wordt (dat zal vast het laatste land zijn, if ever).
Zat met hetzelfde maar heb 2 weken geleden een MYP in ontvangst genomen zonder AutoPilot/AutoSteer en moet zeggen dat het me alles meevalt, had het gemis echt veel groter gedacht.
Nu wachten op de FSD activatie...
:strip_exif()/f/image/TePPMwL2oLlwpVxePunGF5S0.png?f=user_large)
Geloof dat ik maar moet accepteren dat dit de nieuwe werkelijkheid is. Zoals ik eerder aangaf zijn er voor mijn eisen vrijwel geen alternatieve auto's beschikbaar.
[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 29-06-2026 14:09 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Mee eens! Dat is zowat mijn belangrijkste opmerking over FSD, het is heel voorzichtig en traag. Nu, in het verkeer is 'te' voorzichting niet verkeerd. Maar het maakt het soms wel dat je iets hebt van 'geef nu toch gewoon eens wat gas'. En als je zelf wat gas bijgeeft in een bocht reclameert hij met "hoge laterale snelheid gedetecteerd'. :)pdidi schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:44:
[...]
Maar op de snelweg laat ik het gewoon zijn ding doen, daar rijdt hij namelijk wel altijd als het kan 120 km/h (hier in Belgie) en dat is voor mij prima. Ja, je zou zelf 125 rijden, maar wat win je ermee? En voorbijsteken gaat voor mij prima, ik hou niet zo van zoef hier en daar links en rechts om een paar minuten te winnen. Geef mij op de snelweg maar relaxed rijden en dan is FSD vergeleken met autosteer geen vergelijk. Alleen al dat je constant met je handen aan het stuur moet zitten met autosteer maakt het voor mij een no go vergeleken met FSD. Van rijbaan wisselen is ook zoveel natuurlijker en vlotter met FSD dan autosteer. En (hout vasthouden) ik heb nog geen enkele ghost break gehad voorbije 1000 km FSD.
Maar we zitten ondertussen in verkeerde topic. Dus ik zou terugkeren naar de oorspronkelijke vraag, ik zou er goed over nadenken om een Duitse auto te halen om specifiek autosteer te hebben. Ook omwille van andere opmerkingen die ik hier las, als je later toch FSD wil, weet ik niet of dat dan kan zolang Duitsland dat niet goedgekeurd heeft. Ik heb het (autosteer) voorbije maand alvast niet 1 keer meer gebruikt, maar ik begrijp dat dat voor anderen anders kan zijn.
FSD wordt alleen maar beter denk ik dan maar!nMad schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:08:
[...]
[...]
Een medewerker van Tesla Service Center Oldenburg heeft bevestigd dat het mogelijk is om daar een auto te kopen en vervolgens naar NL te exporteren. Je kunt dit zelfs aangegeven tijdens de bestelling. Er staat dan 'Duitse software' op de auto: inclusief autopilot maar exclusief FSD dus. FSD is ook niet te activeren zolang dit nog niet in Duitsland is goedgekeurd. Dit is ook wel weer een risico, mocht het daar niet goedgekeurd worden kan ik nooit met FSD rijden in de toekomst.
[Afbeelding]
Geloof dat ik maar moet accepteren dat dit de nieuwe werkelijkheid is. Zoals ik eerder aangaf zijn er voor mijn eisen vrijwel geen alternatieve auto's beschikbaar.
Iemand bij mij in de familie overweegt een "upgrade" van zijn model Y met typegoedkeuring
e4*2007/46*1293*27 (2022/2023)
Volgens TFF https://tff-forum.de/t/wiki-akkuwiki-model-3-y-s-x-ct/107641
Zit in het model V27 een LFP batterij uit China met 62 kWh batterij.
Het nieuwste 2026 model heeft volgens die site een 64,5 kWh Made in Germany batterij.
Klopt mijn gedachte dat het upgraden (circa € 12.000) het niet per se waard is? Geen (amper) range erbij, geen laadsnelheid erbij, geen autopilot meer maar alleen TACC. Of zie ik wat over het hoofd? Ik heb ze zo vergeleken: https://ev-database.org/nl/side-by-side?i=1743,3362&h=04070b8084b5ad0d14a13b3e8d53b9c8c53b75ac86079605803cec064331a668
Geen nieuwe features zoals stoelventilatie in het standaard model. Ik zie eigenlijk geen enkele reden om te upgraden behalve dat misschien de afwerking in het nieuwste model weer iets beter is en dat het een nieuwer uiterlijk heeft? Wat denken jullie?
e4*2007/46*1293*27 (2022/2023)
Volgens TFF https://tff-forum.de/t/wiki-akkuwiki-model-3-y-s-x-ct/107641
Zit in het model V27 een LFP batterij uit China met 62 kWh batterij.
Het nieuwste 2026 model heeft volgens die site een 64,5 kWh Made in Germany batterij.
Klopt mijn gedachte dat het upgraden (circa € 12.000) het niet per se waard is? Geen (amper) range erbij, geen laadsnelheid erbij, geen autopilot meer maar alleen TACC. Of zie ik wat over het hoofd? Ik heb ze zo vergeleken: https://ev-database.org/nl/side-by-side?i=1743,3362&h=04070b8084b5ad0d14a13b3e8d53b9c8c53b75ac86079605803cec064331a668
Geen nieuwe features zoals stoelventilatie in het standaard model. Ik zie eigenlijk geen enkele reden om te upgraden behalve dat misschien de afwerking in het nieuwste model weer iets beter is en dat het een nieuwer uiterlijk heeft? Wat denken jullie?
[ Voor 12% gewijzigd door radeoxx op 29-06-2026 14:46 ]
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb
Ik heb nog nooit een werkgever gehad waarbij laad/tankkosten in het budget zaten, dat ging er altijd omheen. Want incl. roept dat gedrag wat jij beschrijft meer op. Nu redeneren wij (ik en mijn collega's) wat meer vanuit het concept; alles wat we uitgeven aan laden/tanken gaat van de winst af, dus we kunnen het maar beter zo goedkoop mogelijk doen. Wij hebben Travelcard laadpassen die volgens mij 0,01 per kWh opslag rekenen. Dat is te overzien...Maurice- schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:32:
[...]
De meeste auto's zijn toch van de leasemaatschappij met bijbehorende laadpas? Dan kun je zelf je tarief bepalen via backoffice en als dit onderwerp ter sprake komt rekent het overgrote deel veel meer dan de werkelijke kosten. Er is blijkbaar nul controle op maar wij doen het niet. Toch voelt het wel vervelend, ik reken €0,19, Tap €0,26 maar Alphabet vervolgens €0,55 aan de werkgever ongeacht het geldende tarief.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- Voor FSD kan je terecht in: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.