• Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:46
Hier de resultaten van 100% opladen (8L - 4680 -batterij). Auto geeft 523 km range aan.

119,1+25,9=145 wh/km

(145*523)/1000

Dan kom ik uit op afgerond 76 KWh netto capaciteit (75,83).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IMBxmlbGAm-iDfXOFsqgfBjuok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkU9etZhNdcvKqFijM9LPpGq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUNzCx-pPS7KVGtaTrUpQid3kGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhQWnYBSm2oZd4oiM84OlXRC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ter1MzEtU74s-TwrM-K2KnU5fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ejz8GB8ZvW7PcVSfbvfrwTT8.jpg?f=fotoalbum_large

  • lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 21:14
Pieterve schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:44:
Nieuwe Tesla's krijgen vanaf nu geen Autopilot meer, enkel ACC..

[Afbeelding]

In België:[Afbeelding]

[Afbeelding]
Was te verwachten, was toch maanden geleden al in de US dus overal waar FSD uit gaat komen worden nieuwe Tesla's (ondanks de benodigde hardware) softwarematige uitgekleed zodat je FSD neemt :)

Van de frontpage van januari 2026:
nieuws: Tesla verwijdert Autosteer-functie in VS uit Autopilot, gaat naar FSD-abonnement
TLG07 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:18:
[...]

Wat betekent dit? Dat elk nieuwe Tesla zonder FSD geen lane centering meer heeft standaard of is dit een rebranding van AutoPilot?
Het eerste, zie nieuwsbericht hierboven van de frontpage

[ Voor 23% gewijzigd door lubbertkramer op 13-05-2026 01:46 ]


  • micmulder
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:39
Hebben meer mensen al last gehad van een trillende binnenspiegel? Het lijkt er op dat de kap die tegen het raam aan bevestigd is trilt.. Heb het idee dat dit gekomen is naar het schoonmaken van de camera door Tesla voor FSD.

Model wat ik heb is de juniper.

  • Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:05
@Mike.Litoris, 637km geprojecteerd / 300km gereden * 35,7kWh verbruikt = 75,8kWh beschikbaar.

Het rekent zich allemaal rond in ieder geval 👍

  • Sunshin3
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22-06 13:44
turkeyhakan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:44:
[...]

Bijzonder! Mijn laadsessie was in Hengelo. Ik heb trouwens zondag ook een storing gehad, een laadpaal waar ik vaker laad pakte mijn pas niet. Gisteren had ik ook een issue bij weer een andere paal.

Zou het breder spelen? Algehele storing?

Ik heb daarna niet meer bij Tesla geladen moet ik zeggen.
Denk dat er wel iets is mis gegaan.
Gisteravond bij SC Hoogkerk/Groningen geladen en hij pakte weer de pas van de LM.

  • turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:17
Sunshin3 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:56:
[...]

Denk dat er wel iets is mis gegaan.
Gisteravond bij SC Hoogkerk/Groningen geladen en hij pakte weer de pas van de LM.
Toevallig dat jij ook hetzelfde hebt meegemaakt. Het zal gissen zijn denk ik, tenzij het veel vaker voorkomt. Thanks voor het delen van je ervaring!

  • Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:24

Cordon

Lievelings jankert

micmulder schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:23:
Hebben meer mensen al last gehad van een trillende binnenspiegel? Het lijkt er op dat de kap die tegen het raam aan bevestigd is trilt.. Heb het idee dat dit gekomen is naar het schoonmaken van de camera door Tesla voor FSD.

Model wat ik heb is de juniper.
Ook laten schoonmaken maar geen trillend kapje, zou 't even melden bij de freunden van Tesla, misschien een clipje die niet goed vast zit?

  • Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 16:48
Vraagje.

Sinds kort dus een Model Y 2023 model, standard range.
Echter heb ik een update staan, de auto geeft aan dat ik deze moet connecten aan Wifi , dit doe ik dan aan hotspot echter blijf deze op een bepaald percentage hangen en gaat niet verder.

Is hier een truukje voor ?

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Mike.Litoris schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 00:55:
Hier de resultaten van 100% opladen (8L - 4680 -batterij). Auto geeft 523 km range aan.

119,1+25,9=145 wh/km

(145*523)/1000

Dan kom ik uit op afgerond 76 KWh netto capaciteit (75,83).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Perfect! Toch 2kWh meer dan initieel gedacht. Ik heb een cross post op TFF gemaakt voor de accu guru om het in de Accu Wiki op te nemen. En als je het leuk om mee te doen met het grote TFF accu overzicht dan kun je hier inschrijven en zul je daar de allereerste 4680 rijder zijn

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 13-05-2026 09:15 ]


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:27
@Jeroenzer Bij mij werkt via de hotspot ook niet altijd lekker, geen idee waarom. Via mijn thuis Wi-Fi gaat het wel goed.

  • wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:22
Hmmmm. Kan me moeilijk voorstellen dat dit echt werkt.. Tijdens zomervakanties als ik het nodig zou hebben, zie ik de helft niet tesla's aan de palen hangen. Daarnaast staat er dan nog een echte rij met auto's die je dan echt niet voor gaan laten.

  • MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:52
Jeroenzer schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:01:
Vraagje.

Sinds kort dus een Model Y 2023 model, standard range.
Echter heb ik een update staan, de auto geeft aan dat ik deze moet connecten aan Wifi , dit doe ik dan aan hotspot echter blijf deze op een bepaald percentage hangen en gaat niet verder.

Is hier een truukje voor ?
Sommige updates staan een tijd stil en gaan daarna weer verder. Kan je dat proberen? Dus gewoon langer laten verbinden, in mijn ervaring komt het dan goed.

  • Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 16:48
MartinPTweak schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:10:
[...]

Sommige updates staan een tijd stil en gaan daarna weer verder. Kan je dat proberen? Dus gewoon langer laten verbinden, in mijn ervaring komt het dan goed.
Ga ik proberen, ik had voor mijn gevoel al best lang gewacht, thanks!

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....


  • Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 16:48
jongetje schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:03:
@Jeroenzer Bij mij werkt via de hotspot ook niet altijd lekker, geen idee waarom. Via mijn thuis Wi-Fi gaat het wel goed.
Duidelijk, dan zet ik de auto vanmiddag even hier op de stoep vlak voor mijn huis en probeer ik dat, thanks voor je reactie.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....


  • MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:52
Jeroenzer schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:14:
[...]

Duidelijk, dan zet ik de auto vanmiddag even hier op de stoep vlak voor mijn huis en probeer ik dat, thanks voor je reactie.
Met name 2026.3.7 staat er om bekend om ergens halverwege ogenschijnlijk stil te staan. Er wordt daarvan gezegd dat het eerste gedeelte op dat moment geïnstalleerd wordt.
Dat zal niet veranderen door met Wifi te verbinden 8) , dus ook daar zal de download een tijdje stil staan....

  • Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 16:48
MartinPTweak schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:18:
[...]

Met name 2026.3.7 staat er om bekend om ergens halverwege ogenschijnlijk stil te staan. Er wordt daarvan gezegd dat het eerste gedeelte op dat moment geïnstalleerd wordt.
Dat zal niet veranderen door met Wifi te verbinden 8) , dus ook daar zal de download een tijdje stil staan....
Gaat in mijn geval om 2026.14.3

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....


  • Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-06 21:17
Mike.Litoris schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 00:55:
Hier de resultaten van 100% opladen (8L - 4680 -batterij). Auto geeft 523 km range aan.

119,1+25,9=145 wh/km

(145*523)/1000

Dan kom ik uit op afgerond 76 KWh netto capaciteit (75,83).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de info @Mike.Litoris ! Ik twijfel nog steeds om hem zelf ook te kopen.. Kan iemand mij vertellen of dit een grote achteruitgang is en vergelijking met de vorige batterij van de MY Premium Long Range RWD?

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:27
wootahH schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:04:
[...]

Hmmmm. Kan me moeilijk voorstellen dat dit echt werkt.. Tijdens zomervakanties als ik het nodig zou hebben, zie ik de helft niet tesla's aan de palen hangen. Daarnaast staat er dan nog een echte rij met auto's die je dan echt niet voor gaan laten.
Dan zou elke auto in de queue moeten, dus niet Tesla's moeten dan aanmelden via de app. Alleen moet je dat dan wel goed aangeven. En idd goede plekken om te wachten. Daarnaast gebruiken sommige auto's 2 plekken en moet je dat ook detecteren als je palen toe gaat wijzen. Lijkt me op deze manier idd alleen handig voor SuC waar alleen Tesla's mogen komen.

  • balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 08:25
Jeroenzer schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:01:
Vraagje.

Sinds kort dus een Model Y 2023 model, standard range.
Echter heb ik een update staan, de auto geeft aan dat ik deze moet connecten aan Wifi , dit doe ik dan aan hotspot echter blijf deze op een bepaald percentage hangen en gaat niet verder.

Is hier een truukje voor ?
Bij welke provider zit je met je mobiel? Tesla heeft problemen met de KPN hotspot als je IPv6 hebt. Je kunt proberen je APN op internet4 (ipv internet) te zetten om dit te omzeilen.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

Melchuzz schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:41:
[...]

Bedankt voor de info @Mike.Litoris ! Ik twijfel nog steeds om hem zelf ook te kopen.. Kan iemand mij vertellen of dit een grote achteruitgang is en vergelijking met de vorige batterij van de MY Premium Long Range RWD?
De Model Y Premium LR RWD had met 19" de volgende Rated Range (dat is dus een door Tesla gebruikte range die veel realistischer is dan WLTP):
- Met LG 5M (YS5MR): 559km rated range
- Met LG 5L (YS5LR): 542km rated range
- Met Tesla 4680 (YS8LR): 523km rated range

Omdat op EV Database de YS8LR er nog niet staat, hier een vergelijking incl de YB8LR (Model Y Standaard LR RWD). Deze werd echter met 18" geleverd dus is niet een eerlijke vergelijking, want daardoor zuiniger. Daar wordt overigens van 74kWh netto capaciteit uitgegaan, terwijl het voor de YS8LR 76kWh blijkt te zijn

  • nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:17
Hebben mensen nog last van het probleem dat uit het niets verbinding wegvalt tijdens het rijden? Na iets van 10min herpakt die zich weer.

het is bij mij een stuk minder geworden, maar volgens mij nog niet helemaal opgelost. Ik hoor/lees eigenlijk niemand er meer echt over, of hebben we het geaccepteerd

  • Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:09
nDirect090 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:19:
Hebben mensen nog last van het probleem dat uit het niets verbinding wegvalt tijdens het rijden? Na iets van 10min herpakt die zich weer.

het is bij mij een stuk minder geworden, maar volgens mij nog niet helemaal opgelost. Ik hoor/lees eigenlijk niemand er meer echt over, of hebben we het geaccepteerd
Het is inderdaad minder geworden, waar ik het voorheen dagelijks had is het nu eens in de zoveel tijd.

  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
balblas schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:10:
[...]

Bij welke provider zit je met je mobiel? Tesla heeft problemen met de KPN hotspot als je IPv6 hebt. Je kunt proberen je APN op internet4 (ipv internet) te zetten om dit te omzeilen.
Dat is alleen met een specifiek model van Apple.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • marinos88
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-06 10:59
nDirect090 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:19:
Hebben mensen nog last van het probleem dat uit het niets verbinding wegvalt tijdens het rijden? Na iets van 10min herpakt die zich weer.

het is bij mij een stuk minder geworden, maar volgens mij nog niet helemaal opgelost. Ik hoor/lees eigenlijk niemand er meer echt over, of hebben we het geaccepteerd
Yes op LTE met premium connectivity valt hij inderdaad regelmatig (1x per week) weg. Terwijl de auto wel goed bereik heeft. Pinch en zoom op de map werkt voor mij om een soort van trigger om opnieuw gegevens op te halen vaak wel om het op te lossen.

  • Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:12

Sandyman538

SandstorM [148839]

Ben even benieuwd naar ervaringen. Heb via de app een service request ingeschoten vorige week donderdag, maar tot op heden daar niks van gehoord. Is dat een normaal tempo waarin gewerkt wordt bij Tesla? Ik had toch ergens wel de hoop dat ik iets vlotter in ieder geval een reactie zou krijgen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman


  • jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-06 20:53
Sandyman538 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:45:
Ben even benieuwd naar ervaringen. Heb via de app een service request ingeschoten vorige week donderdag, maar tot op heden daar niks van gehoord. Is dat een normaal tempo waarin gewerkt wordt bij Tesla? Ik had toch ergens wel de hoop dat ik iets vlotter in ieder geval een reactie zou krijgen.
had binnen een uur reactie op mijn serviceverzoek, ging bij mij om storing van de gordelsensor

  • pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Sandyman538 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:45:
Ben even benieuwd naar ervaringen. Heb via de app een service request ingeschoten vorige week donderdag, maar tot op heden daar niks van gehoord. Is dat een normaal tempo waarin gewerkt wordt bij Tesla? Ik had toch ergens wel de hoop dat ik iets vlotter in ieder geval een reactie zou krijgen.
Volgens mij is dat per Sec verschillend. Paar maanden terug ook pas na anderhalve week reactie. Was Amsterdam overigens.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.


  • nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:17
marinos88 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:31:
[...]

Yes op LTE met premium connectivity valt hij inderdaad regelmatig (1x per week) weg. Terwijl de auto wel goed bereik heeft. Pinch en zoom op de map werkt voor mij om een soort van trigger om opnieuw gegevens op te halen vaak wel om het op te lossen.
Die heb ik nog niet eerder gehoord, gaan we eens proberen. Ik zat altijd netjes te wachten tot het weer terug kwam haha

  • LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-06 10:29
Heeft iemand een tip om het 'vegan leer' van de Y Premium schoon te maken ? Na een verbouwing zijn de stoelen wat streperig hier en daar en met water gaat het niet weg.

  • Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:09
LastSamurai schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:47:
Heeft iemand een tip om het 'vegan leer' van de Y Premium schoon te maken ? Na een verbouwing zijn de stoelen wat streperig hier en daar en met water gaat het niet weg.
Haha ik heb precies hetzelfde euvel maar dan door een verhuizing. Ben benieuwd!

  • jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-06 20:53
Davidas schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Haha ik heb precies hetzelfde euvel maar dan door een verhuizing. Ben benieuwd!
billendoekjes ftw _/-\o_ tot nu toe altijd alles mee schoon gekregen

  • Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:46
pdidi schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:03:
[...]

Perfect! Toch 2kWh meer dan initieel gedacht. Ik heb een cross post op TFF gemaakt voor de accu guru om het in de Accu Wiki op te nemen. En als je het leuk om mee te doen met het grote TFF accu overzicht dan kun je hier inschrijven en zul je daar de allereerste 4680 rijder zijn
Wilde net even mijn gegevens toevoegen, maar mijn variant code (YS8LR) staat er nog niet bij. Denk dat iemand de google form even moet updaten.

  • LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-06 10:29
jackaubrey schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:08:
[...]

billendoekjes ftw _/-\o_ tot nu toe altijd alles mee schoon gekregen
Serieus ? Helaas heb ik die niet meer omdat mn kinderen er te groot voor zijn... Zal eens kijken bij het kruitvat :)

  • connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:15
Ik wil deze zomer naar Engeland met mijn MY RWD 2024. Moet je de koplampen afstellen via het menu Service? Of stickers plakken? Lees hier nogal wat tegenstrijdige berichten over.

  • Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
connos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:13:
Ik wil deze zomer naar Engeland met mijn MY RWD 2024. Moet je de koplampen afstellen via het menu Service? Of stickers plakken? Lees hier nogal wat tegenstrijdige berichten over.
Doet ie zelf. Gaf ie ook aan. Ik was vorig jaar in Engeland. En terug zet ie ze weer terug.

  • turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:17
connos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:13:
Ik wil deze zomer naar Engeland met mijn MY RWD 2024. Moet je de koplampen afstellen via het menu Service? Of stickers plakken? Lees hier nogal wat tegenstrijdige berichten over.
Attent van je dat je hierbij stil staat. Denk dat de meeste mensen er niet echt bij stilstaan. Ook de Engelsen die naar ons land komen niet :-) Fijn om te horen dat de auto het automatisch regelt!

  • Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Silversurfer1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:28:
[...]

Doet ie zelf. Gaf ie ook aan. Ik was vorig jaar in Engeland. En terug zet ie ze weer terug.
Cool! :) Wij gaan ook naar Engeland binnen 2 weken en vroeg me dit af. Ik had al zitten googlen maar kon geen eenduidig antwoord vinden...

  • CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-06 14:59
nDirect090 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:19:
Hebben mensen nog last van het probleem dat uit het niets verbinding wegvalt tijdens het rijden? Na iets van 10min herpakt die zich weer.

het is bij mij een stuk minder geworden, maar volgens mij nog niet helemaal opgelost. Ik hoor/lees eigenlijk niemand er meer echt over, of hebben we het geaccepteerd
Mijn Tesla heb ik in Frankrijk gekocht (ik woon daar) en heb dus, denk ik, een Franse simkaart? Wat mij opvalt is dat hier in Frankrijk mijn verbinding nagenoeg nooit wegvalt, en als 'ie wegvalt dan is mijn telefoon ook zonder ontvangst/bereik, er zijn nogal wat witte zone's in Frankrijk. Als ik in Nederland rijd, dan valt deze regelmatig hele lange stukken weg terwijl mijn telefoonsimkaart gewoon bereik heeft. Ik wijt het dus aan het Nederlandse netwerk.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||


  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
CEdS schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:05:
[...]

Mijn Tesla heb ik in Frankrijk gekocht (ik woon daar) en heb dus, denk ik, een Franse simkaart? Wat mij opvalt is dat hier in Frankrijk mijn verbinding nagenoeg nooit wegvalt, en als 'ie wegvalt dan is mijn telefoon ook zonder ontvangst/bereik, er zijn nogal wat witte zone's in Frankrijk. Als ik in Nederland rijd, dan valt deze regelmatig hele lange stukken weg terwijl mijn telefoonsimkaart gewoon bereik heeft. Ik wijt het dus aan het Nederlandse netwerk.
Ik niet. Valt nooit weg. Kan zijn dat hij naar het verkeerde netwerk roamt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-06 14:59
daemonix schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:38:
[...]

Ik niet. Valt nooit weg. Kan zijn dat hij naar het verkeerde netwerk roamt.
Maar in Belgie, Duitsland, Spanje en Portugal werkt het wel gewoon......vandaar mijn conclusie.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||


  • leadingdamage1
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 28-05 11:55
Fire69 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:25:
[...]


Cool! :) Wij gaan ook naar Engeland binnen 2 weken en vroeg me dit af. Ik had al zitten googlen maar kon geen eenduidig antwoord vinden...
Wacht een snelle Google search geeft mij het idee dat ze in Engeland het gebruik van die irritante op ooghoogte lichten die alle nieuwe auto's hebben verboden?

Dat zou wel hilarisch zijn dat een land als Engeland, dat nota bene uit de EU is gestapt een wet wat de EU al decennia geleden had moeten invoeren, heeft ingevoerd.
Mike.Litoris schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:37:
[...]

Wilde net even mijn gegevens toevoegen, maar mijn variant code (YS8LR) staat er nog niet bij. Denk dat iemand de google form even moet updaten.
De variant YS8LR is nu ook toegevoegd in de google form (en ook de YB8LR). Je kunt nu ook zelf de Rated Consumption invullen

[ Voor 19% gewijzigd door pdidi op 13-05-2026 18:28 ]


  • leadingdamage1
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 28-05 11:55
Heeft iedereen hier de mobiele lader van tesla of zijn er mensen die een ander merk hebben? Ik lees dat de lengte van die van tesla vrij kort zijn?

  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
CEdS schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:18:
[...]

Maar in Belgie, Duitsland, Spanje en Portugal werkt het wel gewoon......vandaar mijn conclusie.
Weet je welke provider in F wordt gebruikt?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:30
Vandaag voor 220 euro de scharnieren van de voordeuren laten vervangen (eerste model 3). Eindelijk is het geklik weg bij het openen en sluiten. Het design heeft geen upgrade gekregen, dus uiteindelijk komt het geklik wel weer terug (probleem voor de volgende eigenaar).

Tesland en een andere specialist vroegen 300+ euro, dus dan valt Tesla zelf wel mee.

[ Voor 3% gewijzigd door JSTPS op 13-05-2026 20:29 ]


  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
leadingdamage1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:53:
Heeft iedereen hier de mobiele lader van tesla of zijn er mensen die een ander merk hebben? Ik lees dat de lengte van die van tesla vrij kort zijn?
Ik heb sinds zaterdag een Model 3 en gebruik de mobiele lader van Tesla thuis. Wat mij betreft een prima oplader. Volgens mij is de kabel 6 meter lang en dat is voor mij precies voldoende.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:17
leadingdamage1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:53:
Heeft iedereen hier de mobiele lader van tesla of zijn er mensen die een ander merk hebben? Ik lees dat de lengte van die van tesla vrij kort zijn?
Er wordt toch geen mobiele lader meer geleverd bij nieuwe Tesla’s? Alleen een mennekes naar mennekes kabel?

  • Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
leadingdamage1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:19:
[...]

Wacht een snelle Google search geeft mij het idee dat ze in Engeland het gebruik van die irritante op ooghoogte lichten die alle nieuwe auto's hebben verboden?

Dat zou wel hilarisch zijn dat een land als Engeland, dat nota bene uit de EU is gestapt een wet wat de EU al decennia geleden had moeten invoeren, heeft ingevoerd.
Lichten op ooghoogte? Wat bedoel je juist? :?
En wat heb je juist gegoogled dat je daar op uit gekomen bent?

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:27
turkeyhakan schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:23:
[...]

Er wordt toch geen mobiele lader meer geleverd bij nieuwe Tesla’s? Alleen een mennekes naar mennekes kabel?
Hij (of zij) zegt toch niet dat deze is meegeleverd? Je kunt hem toch met je auto of achteraf bestellen?

  • turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:17
jongetje schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Hij (of zij) zegt toch niet dat deze is meegeleverd? Je kunt hem toch met je auto of achteraf bestellen?
Uiteraard. Maar er zullen denk ik niet zo veel mensen zijn die zo’n lader er bij bestellen, toch?

  • wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:22
snip: AI dump

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 14-05-2026 10:29 ]


  • Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:01
nDirect090 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:19:
Hebben mensen nog last van het probleem dat uit het niets verbinding wegvalt tijdens het rijden? Na iets van 10min herpakt die zich weer.

het is bij mij een stuk minder geworden, maar volgens mij nog niet helemaal opgelost. Ik hoor/lees eigenlijk niemand er meer echt over, of hebben we het geaccepteerd
Eigenlijk bijna dagelijks wel, en steeds op andere plekken terwijl mijn route gelijk is. Heb zelf het gevoel dat het erger is geworden sinds FSD geinstalleerd is. Schrik me soms rot als na 10 minuter oid het ineens weer op vol volume terugkomt

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.


  • HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:19
leadingdamage1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:53:
Heeft iedereen hier de mobiele lader van tesla of zijn er mensen die een ander merk hebben? Ik lees dat de lengte van die van tesla vrij kort zijn?
Zelf die van een Volvo/Polestar gebruikt eventjes.

Ging prima. Zo eentje scoren van 2dehands/marktplaats. Alternatief is een mooie echte wallbox, ook leuke dealtjes mee te doen en al helemaal als je met evcc aan de slag gaat.

Als je echt een mobiele kabel universeel wil en toch ook thuis wat sneller wil laden kan je naar een NRGkick kijken. Als je dan buiten een stopcontact hebt kan je dit redelijk eenvoudig vervangen door een NRGkick socket en dan kan je veiliger op hogere vermogens laden (mits bekabeling en automaten in orde).

  • Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:46
pdidi schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:26:
[...]

De variant YS8LR is nu ook toegevoegd in de google form (en ook de YB8LR). Je kunt nu ook zelf de Rated Consumption invullen
Done

  • Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:46
Iemand enig idee wanneer we de spring update in Nederland kunnen verwachten? Tesla software uitrol is mij nog een beetje onduidelijk. Ik heb de software update instelling op “standaard“ staan.

Grok in de auto lijkt mij ook wel leuk. Maar nog niet beschikbaar in Nederland volgens mij?

  • Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:00
Mike.Litoris schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:07:
Iemand enig idee wanneer we de spring update in Nederland kunnen verwachten? Tesla software uitrol is mij nog een beetje onduidelijk. Ik heb de software update instelling op “standaard“ staan.

Grok in de auto lijkt mij ook wel leuk. Maar nog niet beschikbaar in Nederland volgens mij?
HW3 auto's hebben de spring update al een tijdje, er zit geen Grok in voor Nederland.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:27
turkeyhakan schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:10:
[...]

Uiteraard. Maar er zullen denk ik niet zo veel mensen zijn die zo’n lader er bij bestellen, toch?
Dat zal in dit geval wel moeten want je krijgt hem niet gratis. Ik heb hem er ook bij besteld bij het bestellen van de auto. Is toch niet zo gek?

  • pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Mike.Litoris schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:07:
Iemand enig idee wanneer we de spring update in Nederland kunnen verwachten? Tesla software uitrol is mij nog een beetje onduidelijk. Ik heb de software update instelling op “standaard“ staan.

Grok in de auto lijkt mij ook wel leuk. Maar nog niet beschikbaar in Nederland volgens mij?
Zet hem op geavanceerd dan zal je eerder updates krijgen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.


  • tCC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:10

tCC

BMWi4 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 03:04:
Goedemorgen,
Weet iemand of de model y performance in Europa ook Vehicle-to-Load (V2L) heeft?
Zolang er geen V2L adapter is voor de Europese markt heeft de MYP geen officiele V2L

[ Voor 3% gewijzigd door tCC op 14-05-2026 09:31 ]


  • MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-06 13:06
Hallo iedereen,

klein vraagje:

ik heb een tesla model 3 2023 RWD (niet highland), en ik kan van een collega winterbanden op velg overnemen die hij gebruikte op zn model 3 SR 2019.
Op internet lees ik dat zijn TPMS sensoren vermoedelijk op 433 mhz werken, terwijl mijn tesla bluetooth TPMS heeft.

Klopt dat? Is dat iets dat ik zelf makkelijk ken veranderen?

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:28
turkeyhakan schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:10:
[...]

Uiteraard. Maar er zullen denk ik niet zo veel mensen zijn die zo’n lader er bij bestellen, toch?
Jawel handig als je een huisje hebt bij sporthuiscentrum of ergens anders bent waar geen 11kw lader is. Altijd handig een granny lader te hebben!

  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:47:
[...]

Jawel handig als je een huisje hebt bij sporthuiscentrum of ergens anders bent waar geen 11kw lader is. Altijd handig een granny lader te hebben!
Daarom heb ik hem nog nooit gebruikt in de 3 jaar. ;) Een SuC is altijd handiger, eigenaren van vakantiehuisjes vinden het over het algemeen niet fijn als er auto's geladen worden. Zelfs in de Ioniq, Leaf en Kona nooit nodig gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 14-05-2026 11:24 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:28
daemonix schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:23:
[...]

Daarom heb ik hem nog nooit gebruikt in de 3 jaar. ;) Een SuC is altijd handiger, eigenaren van vakantiehuisjes vinden het over het algemeen niet fijn als er auto's geladen worden. Zelfs in de Ioniq, Leaf en Kona nooit nodig gehad.
Steek hem bij ons op kantoor ook vaak met de verlengkabel door het raam naar beneden. We hebben op het werk namelijk geen laadpunten of op visite

  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:28:
[...]

Steek hem bij ons op kantoor ook vaak met de verlengkabel door het raam naar beneden. We hebben op het werk namelijk geen laadpunten of op visite
En je werkgever vindt het goed dat je zijn elektriciteit steelt en dat je risico op brand ernstig vergroot met je verlengsnoer?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-06 22:43
daemonix schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:23:
[...]

Daarom heb ik hem nog nooit gebruikt in de 3 jaar. ;) Een SuC is altijd handiger, eigenaren van vakantiehuisjes vinden het over het algemeen niet fijn als er auto's geladen worden. Zelfs in de Ioniq, Leaf en Kona nooit nodig gehad.
In Frankrijk bij een modern huis, 1979, ging het laden met de Tesla thuislader prima, zelfs met een 25m verlengsnoer.( 2,5 mm) In Italië bij een redelijk normaal huis ging het licht uit na even laden, dus daar probeer ik het niet meer. Ik heb hem in de auto liggen voor de zekerheid.

  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:13
Ik heb de auto tot nu toe alleen opgeladen wanneer het droog was. Vanmorgen prikte ik een droge stekker in de auto (nadat het vannacht had geregend). Toen ik de stekker eruit haalde zag ik dat de rand, de diepste punten zeg maar, wat nat was. Toen ik met een lampje in de laadpoort keek zag ik onderin (de buitenste randen, waar het plastic glijdt zeg maar), wat waterdruppels zitten. Ik kan niet goed zien of er wel een afwatering onderin zit. Is dit normaal?

  • revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-06 17:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

turkeyhakan schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:10:
[...]

Uiteraard. Maar er zullen denk ik niet zo veel mensen zijn die zo’n lader er bij bestellen, toch?
Ik zou hem er zelf altijd bij doen, op vakantie vind ik het een onmisbare noodvoorziening, en dat geld eigenijk ook voor thuis, mocht de laadpaal defect raken of iets dergelijks.

Bij laden met de granny op onbekende locaties schroef ik het amperage wil fors terug om mogelijke risico's te beperken

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 14-05-2026 12:35 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler


  • Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:35
Ik heb nog niet zo lang een EV, maar kan me eigenlijk niet voorstellen ooit een granny charger nodig te hebben. Of ik zou ooit naar wel heel exotische bestemmingen moeten gaan. Laadvoorzieningen zijn in de meer gangbare landen zo wijdverspreid dat er eigenlijk altijd wel een snellader in de buurt is. Vaak ook bij supermarkten en/of andere plekken waar je toch wel even 30 minuten stilstaat.

en ja, daar betaal je natuurlijk wat geld voor, maar gratis laden op kosten van je gastheer/gastvrouw vind ik sowieso een beetje not done

  • sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:31
Blik1984 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:39: maar gratis laden op kosten van je gastheer/gastvrouw vind ik sowieso een beetje not done
Daar kun je prima afspraken over maken. Je ziet precies hoeveel kwh je afneemt.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:27
sender schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:49:
[...]

Daar kun je prima afspraken over maken. Je ziet precies hoeveel kwh je afneemt.
Als je eerlijk bent plus je er nog 20 procent bij. Je ziet hoeveel er in de batterij van de auto gaat, maar tussen de meter, de lader en de auto zit wel nog een stuk laadverlies.

  • ugene78
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 22:52
Blik1984 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:39:
Ik heb nog niet zo lang een EV, maar kan me eigenlijk niet voorstellen ooit een granny charger nodig te hebben. Of ik zou ooit naar wel heel exotische bestemmingen moeten gaan. Laadvoorzieningen zijn in de meer gangbare landen zo wijdverspreid dat er eigenlijk altijd wel een snellader in de buurt is. Vaak ook bij supermarkten en/of andere plekken waar je toch wel even 30 minuten stilstaat.

en ja, daar betaal je natuurlijk wat geld voor, maar gratis laden op kosten van je gastheer/gastvrouw vind ik sowieso een beetje not done
Op een camping kan het toch wel handig zijn mits de stroomvoorziening van je plek het trekt. Het is toch wel prettig om er wat Kwh in de nacht bij te kunnen laden. Ik overweeg ook een eenvoudige granny charger aan te schaffen voor de toekomstige MY RWD, ook al voorziet mijn werkgever in een laadpas.

[ Voor 7% gewijzigd door ugene78 op 14-05-2026 12:56 ]


  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:35
sender schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:49:
[...]

Daar kun je prima afspraken over maken. Je ziet precies hoeveel kwh je afneemt.
Precies. Had een huisje in dld, en van te voren gevraagd of er buiten een degelijk stopcontact beschikbaar was en wat hij wilde hebben als vergoeding. Geen probleem en netjes betaald. Bij een ander huisje wilde de eigenaar eigenlijk wel een echte laadpaal plaatsen maar hikte tegen de kosten aan. Toen heb ik hem de granny laten zien en uitgelegd dat een goed aangesloten stopcontact al zou helpen. Werd hij meteen een stuk gelukkiger van, want dat was simpel te maken in zijn garage 10 meter verderop.

  • Justin0021
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 07-06 09:46
Mike.Litoris schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:07:
Iemand enig idee wanneer we de spring update in Nederland kunnen verwachten? Tesla software uitrol is mij nog een beetje onduidelijk. Ik heb de software update instelling op “standaard“ staan.

Grok in de auto lijkt mij ook wel leuk. Maar nog niet beschikbaar in Nederland volgens mij?
Wanneer had je je auto besteld? Ik las dat je wel de proefversie had van FSD. Ik heb deze namelijk niet erbij.

Zag ook dat je foto’s gebruikt werden op X voor het bereik te laten zien.
gjcvro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:15:
[...]

Precies. Had een huisje in dld, en van te voren gevraagd of er buiten een degelijk stopcontact beschikbaar was en wat hij wilde hebben als vergoeding. Geen probleem en netjes betaald. Bij een ander huisje wilde de eigenaar eigenlijk wel een echte laadpaal plaatsen maar hikte tegen de kosten aan. Toen heb ik hem de granny laten zien en uitgelegd dat een goed aangesloten stopcontact al zou helpen. Werd hij meteen een stuk gelukkiger van, want dat was simpel te maken in zijn garage 10 meter verderop.
Hier ook een granny via marktplaats gehaald van een VW. Werkt gewoon op de Tesla. Op wintersport hebben we straks een huis hoog in de bergen waarbij we met de granny kunnen laden tegenover €0,35 per kwh. Wel fijn met 3 EV’s.

[ Voor 41% gewijzigd door Justin0021 op 14-05-2026 13:21 ]


  • turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:17
karel_G_1981 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:47:
[...]

Jawel handig als je een huisje hebt bij sporthuiscentrum of ergens anders bent waar geen 11kw lader is. Altijd handig een granny lader te hebben!
Nog nooit gebruikt in 4 jaar tijd.. ik had het op de planning staan om het te gebruiken in Turkije, waar we geen laadpaal aan huis hebben, maar met de Tesla naar TR staat nog op de planning voor (ik hoop) volgend jaar :-)

  • Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:57

Felyrion

goodgoan!

Blik1984 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:39:
en ja, daar betaal je natuurlijk wat geld voor, maar gratis laden op kosten van je gastheer/gastvrouw vind ik sowieso een beetje not done
Wij zitten vaak met de wintersport in een dorpje in Italië waar maar één trage publieke lader is.
Tot nu toe hebben we elke gastheer/gastvrouw er van kunnen overtuigen een degelijk verlengsnoer neer te leggen. We beperken (in overleg) het opladen meestal tot 10A of iets dergelijks, en alleen 's nachts. Gaat niet heel hard, maar genoeg om weer bij te laden.
Je kunt netjes laten zien hoeveel je geladen hebt en we betalen meestal ruim de kosten terug. Zeg 50 cent per kWh of iets dergelijks.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine


  • spetzje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:05
Voor de mensen die het nieuws rond de 8L battery pack volgen, hier een video van een Belg met zijn eerste bevindingen over range, charging van de 8L:

YouTube: Batterie Tesla 8L : Le verdict à 6% sur Superchargeur V4 ! ⚡

Tldr:

Rated range (het bereik dat wordt aangeduid door de auto zelf op 100% accu wat over het algemeen realistisch wordt beschouwd) van 524km.

Over zijn eerste 235km (waarvan 70% op de snelweg met 120km/u, regen, 10 graden) een verbruik van 152 wh/km.

Opladen gebeurde bij een drukke supercharger en derhalve niet een goede indicatie van het volle potentieel. Van 6% tot 80% duurde het 37min.

[ Voor 45% gewijzigd door spetzje op 14-05-2026 22:30 ]


  • Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:35
ugene78 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:55:
[...]

Op een camping kan het toch wel handig zijn mits de stroomvoorziening van je plek het trekt. Het is toch wel prettig om er wat Kwh in de nacht bij te kunnen laden. Ik overweeg ook een eenvoudige granny charger aan te schaffen voor de toekomstige MY RWD, ook al voorziet mijn werkgever in een laadpas.
Ga komende zomer naar Spanje, en bij beide campings zitten binnen 5 minuten afstand snelladers.

vaak zijn ze bij campings niet echt blij als je je EV gaat opladen op het netwerk van de camping, die zijn niet gebouwd op permanente belasting.
spetzje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:57:
Voor de mensen die het nieuws rond de 8L battery pack volgen, hier een video van een Belg met zijn eerste bevindingen over range, charging van de 8L:

YouTube: Batterie Tesla 8L : Le verdict à 6% sur Superchargeur V4 ! ⚡
Bespaar je de tijd hier naar te kijken. Tijdens het laden kreeg ie de melding dat de laadsnelheid werd beperkt door de v4 lader vanwege drukte. Wat een slecht filmpje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ck-0sHCu5-VDSn9plyRinOZKVSU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qUWSFGDP9F7E8A0GsSNB7gUm.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 14-05-2026 15:37 ]


  • frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:55
pdidi schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:33:
[...]

Bespaar je de tijd hier naar te kijken. Tijdens het laden kreeg ie de melding dat de laadsnelheid werd beperkt door de v4 lader vanwege drukte
Dank, vond het al irritant dat een link naar een Frans filmpje al niet voorzien werd van wat duiding of TLDR. Nu ga ik het zeker niet meer bekijken.

  • spetzje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:05
pdidi schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:33:
[...]

Bespaar je de tijd hier naar te kijken. Tijdens het laden kreeg ie de melding dat de laadsnelheid werd beperkt door de v4 lader vanwege drukte. Wat een slecht filmpje
[Afbeelding]
frankj030 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:38:
[...]

Dank, vond het al irritant dat een link naar een Frans filmpje al niet voorzien werd van wat duiding of TLDR. Nu ga ik het zeker niet meer bekijken.
Het is geen kwalitatief hoogstaand filmpje, maar met zo weinig info over de 8L beschikbaar is dit beter dan niets toch? Hij geeft ook netjes aan dat de oplaadsnelheid begrensd is door de drukte, wat tevens ook een realistisch scenario is tijdens een road trip. Op 100% geeft het een rated range aan van 524km, ook prima bruikbaar info. Over zijn eerste 235km (waarvan 70% op de snelweg met 120km/u, regen, 10 graden) een verbruik van 152 wh/km, wat volgens mij ook best prima is. Het geeft mij in ieder geval een impressie van wat ik kan verwachten van de auto die in bestelling is. @frankj030 er bestaat iets zoals auto-translation.

[ Voor 5% gewijzigd door spetzje op 14-05-2026 22:30 ]


  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:28
sender schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:49:
[...]

Daar kun je prima afspraken over maken. Je ziet precies hoeveel kwh je afneemt.
Precies, ik doe het ook altijd in overleg

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:28
Felyrion schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:32:
[...]

Wij zitten vaak met de wintersport in een dorpje in Italië waar maar één trage publieke lader is.
Tot nu toe hebben we elke gastheer/gastvrouw er van kunnen overtuigen een degelijk verlengsnoer neer te leggen. We beperken (in overleg) het opladen meestal tot 10A of iets dergelijks, en alleen 's nachts. Gaat niet heel hard, maar genoeg om weer bij te laden.
Je kunt netjes laten zien hoeveel je geladen hebt en we betalen meestal ruim de kosten terug. Zeg 50 cent per kWh of iets dergelijks.
Juist ik zie het ook vooral als een noodvoorziening/alernatoef en als je het gebruikt en aangeeft te willen betalen voor stroom doet niemand er moeilijk over . Ben altijd ook voorzichtig met het amperage . Fijn van de granny is gewoon dat je in ieder stopcontact kan laden. Ccs is niet overal.
spetzje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:58:
[...]


[...]

Het is geen kwalitatief hoogstaand filmpje, maar met zo weinig info over de 8L beschikbaar is dit beter dan niets toch? Hij geeft ook netjes aan dat de oplaadsnelheid begrensd is door de drukte, wat tevens ook een realistisch scenario is tijdens een road trip. Op 100% geeft het een rated range aan van 524km, ook prima bruikbaar info. Over zijn eerste 235km een verbruik van ongeveer 152 wh/km, wat volgens mij ook best prima is. Het geeft mij in ieder geval een impressie van wat ik kan verwachten van de auto die in bestelling is. @frankj030 er bestaat iets zoals auto-translation.
Alle info uit dat filmpje en meer staat ook in deze post

  • ugene78
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 22:52
Blik1984 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:07:
[...]

Ga komende zomer naar Spanje, en bij beide campings zitten binnen 5 minuten afstand snelladers.

vaak zijn ze bij campings niet echt blij als je je EV gaat opladen op het netwerk van de camping, die zijn niet gebouwd op permanente belasting.
Bij de camping waar we al meerdere malen geweest zijn wordt er bij de receptie zelfs in een tweetal (ik meen vrij te gebruiken) 220 stopcontacten voorzien. Zelf heb ik daar nog geen gebruik van gemaakt maar een vriend van me wel vorig jaar.

  • spetzje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:05
pdidi schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:03:
[...]

Alle info uit dat filmpje en meer staat ook in deze post
En nu hebben we n=2. Goed om te weten dat de rated range zo nauwkeurig met elkaar overeenkomt.

  • Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
ugene78 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:03:
[...]

Bij de camping waar we al meerdere malen geweest zijn wordt er bij de receptie zelfs in een tweetal (ik meen vrij te gebruiken) 220 stopcontacten voorzien. Zelf heb ik daar nog geen gebruik van gemaakt maar een vriend van me wel vorig jaar.
Ja dat is top. Vaak rekenen campings en vakantieparken erg hoge prijzen door (> €0,75 per kWh). Schandalig omdat je ook nog een klant bent daar.

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:35
Silversurfer1 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:56:
[...]

Ja dat is top. Vaak rekenen campings en vakantieparken erg hoge prijzen door (> €0,75 per kWh). Schandalig omdat je ook nog een klant bent daar.
Je hebt altijd nog de keuze om het niet te doen toch?

  • sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:31
gjcvro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:09:
[...]

Je hebt altijd nog de keuze om het niet te doen toch?
Bummer

  • Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:05
Ik ga morgen mijn MY Premium RWD halen die een 8L zal hebben. Als er vragen zijn of mensen dingen willen weten dan hoor ik het graag.

  • shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:48
daemonix schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:29:
[...]

Dat is alleen met een specifiek model van Apple.
En welk model is dat?

  • sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:31
sender schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:01:
Tesla model y juniper 2026 dakdragers. De originele zijn 525 euro en "geschikt voor alle model y". Is er een net zo goed maar voordeliger alternatief? Tips? Suggesties?
Mag ik deze nog een keer in de mix gooien? Zou dit wat zijn?

https://amzn.eu/d/07wifOO6

  • Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:46
Justin0021 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:18:
[...]

Wanneer had je je auto besteld? Ik las dat je wel de proefversie had van FSD. Ik heb deze namelijk niet erbij.

Zag ook dat je foto’s gebruikt werden op X voor het bereik te laten zien.


[...]

Hier ook een granny via marktplaats gehaald van een VW. Werkt gewoon op de Tesla. Op wintersport hebben we straks een huis hoog in de bergen waarbij we met de granny kunnen laden tegenover €0,35 per kwh. Wel fijn met 3 EV’s.
1 april had ik de auto besteld. Heb idd een proefversie van FSD, maar nog niet geactiveerd. Ik heb ook nog autosteer, wat je nu blijkbaar niet meer erbij krijgt.

Had de foto’s op Twitter gezien idd. Wel grappig dat ik een van de eerste ben met de 8L batterij. Moet eigenlijk ook nog een keer de laad curve testen.
Mike.Litoris schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:37:
[...]

1 april had ik de auto besteld. Heb idd een proefversie van FSD, maar nog niet geactiveerd. Ik heb ook nog autosteer, wat je nu blijkbaar niet meer erbij krijgt.

Had de foto’s op Twitter gezien idd. Wel grappig dat ik een van de eerste ben met de 8L batterij. Moet eigenlijk ook nog een keer de laad curve testen.
Degene die het op X heeft gepost is aan wie ik jouw gegevens op TFF heb doorgegeven. Hij is ook de maker van het accu degradatie overzicht en van de accu wiki en de bron van alle gelekte RDW goedkeuringen (wat Tesla niet leuk vindt). Hij weet heel veel van Tesla's en accu's in het bijzonder (en nog geen fan van 4680 ;)) Hij was wel verrast dat de netto capaciteit 76kWh is ipv 74kWh

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 14-05-2026 19:57 ]


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:13
Vraag voor Model 3 Highland eigenaren. Ik wou net de Isofix kinderstoeltjes erin zetten maar het valt me op dat de beugels nogal laag zitten, zowat achter de zitting verstopt. Ik had ze wat hoger verwacht, in de gleuf tussen zitting en leuning. Zie foto. Is dit bij jullie ook zo? Je moet de zitting dus behoorlijk hard omlaag duwen om erbij te komen.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Lx2i_tHqyY_YmIJp0LRQz9im0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kZehXpeIfEOPyV7nUphYgKl.jpg?f=fotoalbum_large

  • Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
gjcvro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:09:
[...]

Je hebt altijd nog de keuze om het niet te doen toch?
Dat doe ik ook niet (laad heb bij dichtstbijzijnde Supercharger voordat ik aankom) maar zou stuk klantvriendelijker zijn als ze beetje normale tarieven zouden hebben. Uitzonderingen daar gelaten. Ps ben altijd toch wel verbaasd dat er toch mensen laden. Maar ja 9 van de 10 x passie van de baas. Maar goed off topic.

  • frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:55
spetzje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:58:
[...]


[...]

Het is geen kwalitatief hoogstaand filmpje, maar met zo weinig info over de 8L beschikbaar is dit beter dan niets toch? Hij geeft ook netjes aan dat de oplaadsnelheid begrensd is door de drukte, wat tevens ook een realistisch scenario is tijdens een road trip. Op 100% geeft het een rated range aan van 524km, ook prima bruikbaar info. Over zijn eerste 235km een verbruik van ongeveer 152 wh/km, wat volgens mij ook best prima is. Het geeft mij in ieder geval een impressie van wat ik kan verwachten van de auto die in bestelling is. @frankj030 er bestaat iets zoals auto-translation.
Dank, en ja ik weet dat dit kan. Maar over het algemeen is het niet zo zinvol om een link te posten zonder enige toelichting. Fijn dat je later wat duiding bij de link gaf; daarmee is het opeens een stuk interessanter voor dit topic.

  • wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:22
zunrob schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:17:
Vraag voor Model 3 Highland eigenaren. Ik wou net de Isofix kinderstoeltjes erin zetten maar het valt me op dat de beugels nogal laag zitten, zowat achter de zitting verstopt. Ik had ze wat hoger verwacht, in de gleuf tussen zitting en leuning. Zie foto. Is dit bij jullie ook zo? Je moet de zitting dus behoorlijk hard omlaag duwen om erbij te komen.


[Afbeelding]
Ik kan het op jouw foto niet lekker zien en ik heb ook zelf geen stof. Maar zowel bij de nepleer uit de m3h als de oudere versie moet je dat naar beneden drukken. De beugels van de isofix/stoel hangen dan wat naar beneden en leunen ook deels op dat achterste stuk omdat het zitvlak wat lager zit. Ik had vroeger nog wel eens een handdoek eronder om het iets op te hogen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rck_aL81AvQceThvnynylKLrU20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwwWw2u7t4nB7k7jPX8WGnNz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door wootahH op 14-05-2026 21:05 ]


  • Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:46
Niet van mij:

“New European Premium Lr Rwd 4680 charging

I just charged my new Premium RWD LR from 12% to 80%. It took 30 minutes; at 30% it was still pulling 170 kW, at 40% it was at 125 kW, at 50% it dropped to 109 kW, at 60% it went down to 90 kW, and from there it tapered off steadily to 50 kW by the time it hit 80%.”

https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/s/F52sV7ZehS

  • spetzje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:05
Mike.Litoris schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:57:
Niet van mij:

“New European Premium Lr Rwd 4680 charging

I just charged my new Premium RWD LR from 12% to 80%. It took 30 minutes; at 30% it was still pulling 170 kW, at 40% it was at 125 kW, at 50% it dropped to 109 kW, at 60% it went down to 90 kW, and from there it tapered off steadily to 50 kW by the time it hit 80%.”

https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/s/F52sV7ZehS
In de comments deelt hij een screenshot waarin staat dat z'n auto een range heeft van 661km, dus ik betwijfel of hij de 4680 heeft.
Pagina: 1 ... 248 ... 263 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).


Gerelateerde topics: