• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
emmerx schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:16:
[...]

Angsthazen die door willen tot 100% kunnen beter een hybride kopen voor hun gemoedsrust ....
Dit vind ik dan weer compleet de plank mis slaan, er zijn situaties genoeg te bedenken waarin het beter is om toch even door te laden zodat je net wat beter op je locatie aan komt, of je een stop over kunt slaan.

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:04
gjcvro schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:21:
[...]

Dit vind ik dan weer compleet de plank mis slaan, er zijn situaties genoeg te bedenken waarin het beter is om toch even door te laden zodat je net wat beter op je locatie aan komt, of je een stop over kunt slaan.
Dat is niet 'beter' maar 'e-sociaal',
als in diezelfde extra 80-100% tijd ook 2 auto's die staan te wachten 5-60% kunnen doen.

Aan de laadcurve van mijn Tesla zie je dat 80 tot 90% laden gaat met een kwart van het vermogen (=tijd) van 10-40%

En van 90 naar 100% is het nog veel dramatischer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FD0TavD17DJehcRBN62tzOANjgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5PboJJe96JNbGFWykMufq3F9.png?f=fotoalbum_large

Ik ben dus sterk voor congestiekosten boven 80% als het druk is (meer dan de helft van de stalls gevuld).
Omdat een auto die met 10% binnenkomt en bij 60% weer doorrijdt socialer& slimmer is dan een 100%-laden bestuurder die alleen uitgaat van zijn eigen belang.

[ Voor 56% gewijzigd door emmerx op 11-05-2026 14:38 ]

Draadloos laden op onze Zon

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:15
gjcvro schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:57:
[...]

[Afbeelding] Nou, ik twijfel in zo'n geval nou altijd of ik boven de 80% moet betalen of niet. In basis zou het alleen zijn als het druk is, maar in dld zie ik dit altijd staan, al ben ik de enige ziel die daar staat.
In mijn ervaring krijg je altijd eerst een melding dat er kosten in rekening gebracht gaan worden, en krijg je nog 5 minuten om alsnog te stoppen. Maar het gebeurd maar sporadisch.
emmerx schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:16:
[...]

Sneller laden bij de SuperCharger is natuurlijk wel belangrijk.
Bv dat er in de drukke vakantietijd per lader 2x meer auto's 10-80% kunnen laden.

Congestiekosten zijn daarbij goed middel om mensen zoveel mogelijk te laten laden in het /snelste/ meest efficiënte deel van de laadcurve: 5-70%.

Angsthazen die door willen tot 100% kunnen beter een hybride kopen voor hun gemoedsrust ....
Snellaadstations zouden ipv alleen focussen op sneller laden met 800v ook "gewoon" het amperage van 400V kunnen verhogen. Fastned bv levert prachtig 500A bij 800V, maar ook op 400V die 500A (ja, ze zijn bezig dat naar bijna SuC level te brengen). Dus de LR Tesla's halen daar maar max 200kW

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 15:43
emmerx schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:23:
[...]

als in diezelfde extra 80-100% tijd ook 2 auto's die staan te wachten 5-60% kunnen doen.

Aan de laadcurve van mijn Tesla zie je dat 80 tot 90% laden gaat met een kwart van het vermogen (=tijd) van 10-40%

[Afbeelding]

Ik ben dus sterk voor congestiekosten boven 80% als het druk is (meer dan de helft van de stalls gevuld).
Omdat een auto die met 10% binnenkomt en bij 60% weer doorrijdt socialer& slimmer is dan een 100%-laden bestuurder die alleen uitgaat van zijn eigen belang.
Tja, in mijn geval laad ik liever iets langer tot 100% ivm het afkoppelen etc van de caravan. Kun je ook wat van vinden maar ik ben 'e-sociaal' door niet te vliegen? Zo hebben we allemaal een voorkeur.

• gjcvro
  • Nu online
emmerx schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:23:
[...]

[Afbeelding]

Je hebt heelemal gelijk... ALS er inderdaad mensen staan te wachten. Ik ga meestal buiten seizoen en ben al verbaasd als er nog een tesla staat te laden, laat staan meer dan 2.

• gjcvro
  • Nu online
stefxx schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:36:
[...]

In mijn ervaring krijg je altijd eerst een melding dat er kosten in rekening gebracht gaan worden, en krijg je nog 5 minuten om alsnog te stoppen. Maar het gebeurd maar sporadisch.
Behalve dan de mededeling op het scherm heb ik het nog nooit gezien, of melding van gehad, omdat het vaak inderdaad niet handig is om die laatste 20% er in te persen. Toch heb ik in het begin wel eens tot net aan 90% geladen, waardoor ik uiteindelijk een stop over kon slaan.

• emmerx
Stylus schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:48:
[...]
Zo hebben we allemaal een voorkeur.
Voorkeuren zijn prima, net als keuzevrijheid.
Maar als het ten koste van anderen gaat, dan zou ik die zelf heroverwegen.

En als je iets goeds doet (bv ik heb zonnepanelen), dan maakt dat ander gedrag (ik heb een terrasverwarmer...) niet ineens goed of acceptabel.
De lat mag best een beetje hoger: boven het maaiveld

gjcvro schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:52:
[...]

Je hebt heelemal gelijk... ALS er inderdaad mensen staan te wachten. Ik ga meestal buiten seizoen en ben al verbaasd als er nog een tesla staat te laden, laat staan meer dan 2.
Slightly related: Sta ik gisteren op een bijna uitgestorven Breukelen V3 V2 SuC, komt er uitgerekend naast mij een vrouw staan. Ik vraag beleefd: is het misschien mogelijk 1 stall te verplaatsen zodat we beide snel kunnen laden. Antwoord: Nee, ik heb geen tijd om weer ergens anders te gaan staan, ik heb haast. Dus zelf maar verzet

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:12

V-8

pdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:59:
[...]

Antwoord: Nee, ik heb geen tijd om weer ergens anders te gaan staan, ik heb haast.
Haha typisch idd, zou ze wel tijd hebben om langer te laden dan nodig...

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:10
gjcvro schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:21:
[...]

Of gewoon, ik ben even aan het lunchen en dat duurt net even langer dan de 15-20 minuten laden die oorspronkelijk gepland was volgens Tesla.

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-05 16:11
[...]

Slightly related: Sta ik gisteren op een bijna uitgestorven Breukelen V3 SuC, komt er uitgerekend naast mij een vrouw staan. Ik vraag beleefd: is het misschien mogelijk 1 stall te verplaatsen zodat we beide snel kunnen laden. Antwoord: Nee, ik heb geen tijd om weer ergens anders te gaan staan, ik heb haast. Dus zelf maar verzet
Ik ben benieuwd waarom die vrouw niet even besluit om haar auto in te stappen, een stall verderop te parkeren en de kabel weer erin te zetten. Het is anderhalf minuut ofzo gok ik?

• gjcvro
  • Nu online
[...]

Slightly related: Sta ik gisteren op een bijna uitgestorven Breukelen V3 SuC, komt er uitgerekend naast mij een vrouw staan. Ik vraag beleefd: is het misschien mogelijk 1 stall te verplaatsen zodat we beide snel kunnen laden. Antwoord: Nee, ik heb geen tijd om weer ergens anders te gaan staan, ik heb haast. Dus zelf maar verzet
Tsja, tegen domheid is nou eenmaal weinig te doen,.

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:59
Ik heb opeens een vaag probleem, maar kan lastig halen wat het veroorzaakt. Ik heb nu al meerdere keren gehad dat als ik geparkeerd sta en even in de auto moet wachten mijn laadklep continue open gaat. Mijn Youtube sessie werd dus 10 keer onderbroken. Ik dacht eerst dat het mijn telefoon was dus alles uitgezet (data, wifi en bluetooth etc) maar gebeurde nog steeds.

Het is ook niet locatie gebonden en lijkt me sterk dat iemand met een Flipper Zero achter me achtervolgd :+ .
MarcoEV schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:13:
[...]

Ik ben benieuwd waarom die vrouw niet even besluit om haar auto in te stappen, een stall verderop te parkeren en de kabel weer erin te zetten. Het is anderhalf minuut ofzo gok ik?
Ja, ik had zelf ook wel haast en geen zin in discussie, dus nam zelf maar die 1,5 minuut

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:41
Mike.Litoris schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:55:
Voor de geïnteresseerden. Ik heb een nieuwe model Y met de 8L battery pack.

ik zit nu op 80% en de auto geeft een range van 427 aan.

Geen idee of het dan meevalt of tegenvalt (voor mij is het iig genoeg).
Ik weet even niet hoe ik mijn Battery pack kan checken, maar dit komt exact overeen met mijn standaard range als ik met een volle accu start (424 km) voor de eerste lichtingen van Y juniper standard

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-05 16:11
Rob-T6 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:23:
[...]

Ik weet even niet hoe ik mijn Battery pack kan checken, maar dit komt exact overeen met mijn standaard range als ik met een volle accu start (424 km) voor de eerste lichtingen van Y juniper standard
Aanvullend op bovenstaande, ik heb een Model Y uit half '23 met 129.xxx op de teller. 100% laden (CATL LFP) is 402 km op het scherm.

• marinos88
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:58
Van de week voor het eerst een lang stuk gereden met een fietsendrager + 3 racefietsen. Een paar dingen die me opvielen.
  • Range verminderd drastisch. Van normale consumptie rond de 120kw/100km ging hij naar 250kw+
  • Rijstrookpreventie niet beschikbaar in beeld als waarschuwing. Dus geen automatisch sturen of autopilot
  • Parkeerhulp niet beschikbaar, dus ook niet aan de voorkant
Is dit normaal? Betreft een orginele trekhaak gemonteerd door Tesla zelf.

M3 standard

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:07

Sandyman538

SandstorM [148839]

gjcvro schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:14:
[...]

Tsja, tegen domheid is nou eenmaal weinig te doen,.
Mwoahh, dit is mijn eerste Tesla en ik laad eigenlijk nooit bij een supercharger, maar heb in dit topic gelezen dat je bij voorkeur niet naast een ander gaat staan ivm laad snelheden. Dat had ik anders echt niet geweten. Zou me dus ook niet opvallen dat het langzamer zou gaan dan normaal.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 15:43
emmerx schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:55:
[...]

En als je iets goeds doet (bv ik heb zonnepanelen), dan maakt dat ander gedrag (ik heb een terrasverwarmer...) niet ineens goed of acceptabel.
>Ten koste van anderen gaat?

Je weet helemaal niet wat er bij die andere aan de hand is, misschien hebben ze wel alle tijd van de wereld. Of moet ik zelf korter rijden (dus langer wachten) omdat het anders ten koste van iemand zou gaan.

Laat iemand een weekend z'n auto aan de paal staan, tja daar heb je een punt. Maar die 10 minuten extra om van 80 naar 100% te laden. Niet zo druk om maken.

• Rob-T6
Even een vraag voor de mensen met trekhaak.

Bij het naar huis rijden vanuit de korte vakantie heb ik tot vervelends aan toe last gehad van een spook op het scherm met de phantom braking als gevolg.

In basis was het gehele cruise control onbruikbaar.
Ik heb dit al vaker gehad, dat de auto dacht dat er zomaar wat in de hoek links voor zat, maar dit is wel heel erg...

Hebben jullie dit ook?

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:24
Rob-T6 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:44:

Bij het naar huis rijden vanuit de korte vakantie heb ik tot vervelends aan toe last gehad van een spook op het scherm met de phantom braking als gevolg.

[Vimeo: WhatsApp Video 2026-05-11 at 15.27.34]
Ik heb dit al vaker gehad, dat de auto dacht dat er zomaar wat in de hoek links voor zat, maar dit is wel heel erg...

Hebben jullie dit ook?
Heb je dat ook als die extra spiegel eraf is?

• gjcvro
  • Nu online
Sandyman538 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:34:
[...]

Mwoahh, dit is mijn eerste Tesla en ik laad eigenlijk nooit bij een supercharger, maar heb in dit topic gelezen dat je bij voorkeur niet naast een ander gaat staan ivm laad snelheden. Dat had ik anders echt niet geweten. Zou me dus ook niet opvallen dat het langzamer zou gaan dan normaal.
Dan nog, waarom ga je op een uitgestorven parkeerplaats precies naast een andere auto staan. Dat doe ik zelfs bij de gamma niet.

• emmerx
Stylus schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:43:
[...]
Maar die 10 minuten extra om van 80 naar 100% te laden. Niet zo druk om maken.
Dat je denkt dat 80 naar 100% 10 minuten duurt maakt duidelijk dat je op onderbuik argumenteert, niet op basis van kennis. Want hoelang duurt 20%/ 15kWh laden bij gemiddeld 20kW?
Antwoord: minimaal een half uur.
In de helft van die tijd laadt mijn auto van 5 naar 60%, dus dat zijn dan 2 blije bestuurders met diezelfde stall.

Gelukkig heb ik zelf de vrijheid me wel druk te maken om mensen die alleen uitgaan van hun eigen belangen. Zoals de mensen die (op een verder vrijwel verlaten SuC-lokatie) naast je komen staan en een laadunit met je willen delen...

Vaak is het een gebrek aan kennis.
En daarna boosheid om met de spiegel geconfronteerd te worden...
"ik doe lekker wat IK wil..."
fka "ik ben twee en ik zeg nee"

Data van EVkx.net
https://evkx.net/nl/model...long_range/chargingcurve/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbw0LoytGyxx66GGaoYiTQYZjSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mJkGzCUPIbxQlUECp988Pos3.png?f=fotoalbum_large
De 10-80% duurt dus 36 minuten
en daarna van 80 naar 100% weer precies 36 minuten...
Er kan dus 3,5 keer effectiever worden geladen als iedereen bij 80% de stekker er uit trekt i.p.v. doorslaapt tot 100% bij drukke SuperChargers.
Ofwel we bouwen 3x zoveel SuperChargers 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door emmerx op 11-05-2026 16:45 ]

• joeri_berg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:42
marinos88 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:30:
Van de week voor het eerst een lang stuk gereden met een fietsendrager + 3 racefietsen. Een paar dingen die me opvielen.
  • Range verminderd drastisch. Van normale consumptie rond de 120kw/100km ging hij naar 250kw+
  • Rijstrookpreventie niet beschikbaar in beeld als waarschuwing. Dus geen automatisch sturen of autopilot

M3 standard
Is allemaal normaal en hoort erbij. Je kunt wel bij gebruik de aanhangermodus uitschakelen. Dan kun je autosteer weer gebruiken en heb je ook parkeerhulp: Handmatig in-/uitschakelen: Tik op het touchscreen op Bediening > Dynamiek > Aanhangermodus.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:39

Hebben jullie dit ook?
Nee, maar ik heb de caravan-spiegels "omhoog" staan. Dan kan ik beter de bovenrand van de caravan in de gaten houden,maar misschien voorkomt dat ook wel de spookjes?

Hebben jullie dit ook?
Lijkt er op dat de B-pilar camera de opzet spiegel ziet. Als je in Park staat kun je in het menu alle camera's bekijken

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:56
[...]

Ik dacht dat de eerste lader bij een gedeelde paal prioriteit heeft, of is dat inmiddels veranderd?
DaCoTa schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:25:
[...]

Ik dacht dat de eerste lader bij een gedeelde paal prioriteit heeft, of is dat inmiddels veranderd?
Geen idee, maar ik ging van 140kW meteen naar 70kW

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:07

Sandyman538

SandstorM [148839]

gjcvro schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:58:
[...]

Dan nog, waarom ga je op een uitgestorven parkeerplaats precies naast een andere auto staan. Dat doe ik zelfs bij de gamma niet.
Nee dat begrijp ik, dat zou ik zelf ook niet doen. Maar áls ik dit zou doen bij een supercharger zou ik niet het idee hebben dat ik mezelf en een ander tekort doe. (Daarintegen zou ik wel verplaatsten als de andere Tesla rijder dit vraagt en aangeeft dat we anders allebei minder snel laden).

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:47
Aldusso schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:50:
[...]

Idd - en meningen als "Lang laten staat is wat anders dat is nooit verstandig met lithium batterijen , lang is arbitrair en de meningen zijn verdeeld maar denk zelf (boerenverstand)aan een halve dag maximaal" zijn dan ook volledig uit de lucht gegrepen. Waarom denk je dat en op wat gebaseerd. Werkend in een bedrijf dat mede accu's ontwikkelt kan ik wel zeggen...complete onzin
Wat is dan wel verstandig? Mn telefoon slijt wel degelijk sneller als ie naar 100% geladen wordt steeds , dat geldt voor en auto accu ook. Las laatst zelfs een artikel dat cycles va. 10-30% aanraadde. Lijkt me wat onpraktisch maar hoe minder stress op de cellen hoe beter het is lijkt me. Verder is er wel degelijk een verschil tussen lfp en ncm , tesla heeft toch niet voor niets voor de ene batterij de limit op 80 %staan en voor de andere op 100? Ik wil niet over 10 jaar met een accu zitten die versleten is omdat ik niet netjes ermee om ben gegaan.

• emmerx
DaCoTa schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:25:
[...]

Oudere stalls delen de lader met de naastgelegen stall (1A&1B).
Is bij de nieuwere EU-gesponsoorde laders gelukkig niet meer het geval.
Al heeft het 'transformatorhuisje' zelf ook maar een beperkte aansluiting (evt kleine buffer) en zal dus moeten knijpen als er teveel stalls max power vragen.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:10
marinos88 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:30:

M3 standard
De eerste verbaasd me wel, een fietsendrager zou niet zoveel impact mogen hebben, in jouw voorbeeld heb je het over een toename van 100%?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
emmerx schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:55:
[...]

Ten koste van anderen? Manmanman wat een gezeur. Hoe vaak heb je bij een SuC staan wachten? Misschien is die 100% wel nodig om bereik over te hebben op je bestemming. Of, of, etc. Heb gewoon geen vooroordeel over wat anderen doen, ze kunnen moverende redenen hebben voor hun beslissing.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• daemonix
  • Niet online
emmerx schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:50:
[...]

Al heeft het 'transformatorhuisje' zelf ook maar een beperkte aansluiting (evt kleine buffer) en zal dus moeten knijpen als er teveel stalls max power vragen.
Het was al niet meer het geval bij de niet-gesponsorde V3 laders hoor. Jij hebt het over de V4 laders.

• emmerx
daemonix schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:55:
[...]

Ten koste van anderen? Manmanman wat een gezeur. Hoe vaak heb je bij een SuC staan wachten? Misschien is die 100% wel nodig om bereik over te hebben op je bestemming. Of, of, etc. Heb gewoon geen vooroordeel over wat anderen doen, ze kunnen moverende redenen hebben voor hun beslissing.
Op vakantie nu al een aantal keer volle SuC-lokatie gehad, vnl als ik overdag reed i.p.v. in de nacht.
Zoals deze onwetenden die met een VW-busje en Ionic5 meer dan een half uur 2 plekken innemen op spitsuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2phJPZk5KNu3xsWRy_H29h77AvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MESKZgHALaH7O9iPIiByDAyi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTV81j9DiBi9xHukl1Q5KCFAz7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEmzVmIZSSnso5WpNbMQFVbf.jpg?f=fotoalbum_large
i.p.v. even noodladen en dan door naar een lader die niet "links' is...

Toen ik de Ioniq eigenaar aanwees dat er aan de overkant een lader stond die wel 'rechts' was wilde de gestresste oude man gaan vechten; say no more...

Mooie was dat een volgende wachtende Tesla van een onderkoelde Zwitser -die na mij kwam en dit tafereel had aanschouwd- zijn auto dwars voor de Ioniq parkeerde, die daardoor niet niet meer weg kon rijden.
Tesla manier van reserveren, vertelde hij hem.

Is dat dan ook 'manvrouwman gezeur' in jouw ogen, die dit kennelijk nog nooit hebben meegemaakt ...

[ Voor 15% gewijzigd door emmerx op 11-05-2026 17:35 ]

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
emmerx schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:50:
[...]

Zijn die altijd te herkennen aan 1A&1B?

Hebben de stalls met nummering 1A, 1B, 1D, 1E hier geen last meer van? Tot dusver kies ik dan indien vrij een geheel ander nummer ook al staat er maar 1 auto te laden. Gewoon voor de zekerheid.

En als het niet anders staan ga staan naast degene die niet wegkijkt als je aan komt rijden. Wegkijken in de zin van "NIET! naast mij gaan staan aub"

In de toekomst kun je vast wel vooraf op de tablet zien welk stall de beste laadsnelheid gaat geven :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• emmerx
RaRo74 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:16:
[...]

En als het niet anders staan ga staan naast degene die niet wegkijkt als je aan komt rijden. Wegkijken in de zin van "NIET! naast mij gaan staan aub"
Meestal zijn het 2 stalls per lader, dus een even en oneven: X A&B, X C&D
Beste is om vrije lader te kiezen en dat zo te houden.
Dat kun je afdwingen door boos te kijken, of je deur wijd open te zetten aan de kant van de gedeelde laadplek (mits er nog voldoende vrije ongedeelde plekken zijn)
Dan denken mensen wellicht dat je e-sociaal bent, maar eigenlijk help je de onwetende :+

• RaRo74
  • Nu online
emmerx schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:21:
[...]

Meestal zijn het 2 stalls per lader, dus een even en oneven: X A&B, X C&D
Beste is om vrije lader te kiezen en dat zo te houden.
Dat kun je afdwingen door boos te kijken, of je deur wijd open te zetten aan de kant van de gedeelde laadplek (mits er nog voldoende vrije ongedeelde plekken zijn)
Dan denken mensen wellicht dat je e-sociaal bent, maar eigenlijk help je de onwetende :+
Dus daarom gooien ze altijd een deur open als ik aan kom rijden ;-)

Nee hoor en valt wel mee. Zo vaak sta ik niet aan een SuC en meestal volop plek om een geheel vrij nummer te kiezen. Dus op dat vlak doe ik het al jaren goed genoeg.

Laatst stond ik nog even in Breda en daar was niemand. Met 140kW ging het overigens wel wat aan de trage kant :z

• daemonix
  • Niet online
RaRo74 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:16:
[...]

Hebben de stalls met nummering 1A, 1B, 1D, 1E hier geen last meer van? Tot dusver kies ik dan indien vrij een geheel ander nummer ook al staat er maar 1 auto te laden. Gewoon voor de zekerheid.

In de toekomst kun je vast wel vooraf op de tablet zien welk stall de beste laadsnelheid gaat geven :*)
Nee, die zijn te herkennen aan de 2 kabels per lader: 1 moderne en 1 voor de oude Model S en X.

• daemonix
  • Niet online
emmerx schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:12:
[...]

Op vakantie nu al een aantal keer volle SuC-lokatie gehad, vnl als ik overdag reed i.p.v. in de nacht.
Zoals deze onwetenden die met een VW-busje en Ionic5 meer dan een half uur 2 plekken innemen op spitsuur:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toen ik de Ioniq eigenaar aanwees dat er aan de overkant een lader stond die wel 'rechts' was wilde de gestresste oude man gaan vechten; say no more...

Mooie was dat een volgende wachtende Tesla van een onderkoelde Zwitser -die na mij kwam en dit tafereel had aanschouwd- zijn auto dwars voor de Ioniq parkeerde, die daardoor niet niet meer weg kon rijden.

Is dat dan ook 'manvrouwman gezeur' in jouw ogen, die dit kennelijk nog nooit hebben meegemaakt ...
Relax. Je bent op vakantie. Dan heb je tijd en hoef je niet in 18 uur naar Zuid-Spanje te racen.

• megabeat
djiedjee schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Nee, maar ik heb de caravan-spiegels "omhoog" staan. Dan kan ik beter de bovenrand van de caravan in de gaten houden,maar misschien voorkomt dat ook wel de spookjes?
Wellicht dat de pillar camera het oppakt als een motorrijder.

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:45
Vanmorgen opeens een melding op mijn telefoon van de Tesla app dat er van alles was uitgeschakeld door externe factoren.

Ik naar de auto had zichzelf ontgrendeld. Stond thuis in de garage aan de laadkabel en toen ik instapte allemaal geluiden alsof die stopte en starten met laden steeds. Kabel ontkoppeld auto herstart met 30 sec stuurwiel. Daarna 20 foutmelding op het scherm. Even deur dicht gedaan naar binnen laptop pakken.

Kom ik terug, auto helemaal dood ook niet meer zelf tot leven te brengen. Deuren niet meer open, laadpoort de accu booster deed niks.

Tesla gebeld, diagnose op afstand. Van alles met de high voltage accu aan de hand, omvormer, camera die het niet meer deden. Auto in een half uur opgehaald mee kunnen rijden naar servicecenter in Den Haag. Direct een bijna nieuwe performance mee gekregen als leen auto zonder hier zelf om te hoeven vragen. Gaat wel minimaal 2, 3 weken duren.

Al met al balen dat je auto van een paar maanden uit het niets helemaal niks meer doet. Maar tot nu toe, is de service van Tesla echt perfect.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:05
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tesla moet gewoon langere kabels gaan monteren.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• RaRo74
  • Nu online
daemonix schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:44:
[...]

Nee, die zijn te herkennen aan de 2 kabels per lader: 1 moderne en 1 voor de oude Model S en X.
Check! Dat lukt me nog wel om te houden. 1 kabel is dus een V3. V4's herken ik sowieso wel en die zijn hoger met zwart.

V2 delen gaat aanzienlijk langzamer maar nog nooit meegemaakt dat ik er heel lang samen aanhing.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:04
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo vervelend he die mensen met een niet-Tesla die gewoon 2 stalls bezet houden! Wat mij betreft zou Tesla een meldfunctie mogen inbouwen en camera’s plaatsen op de laadlocaties zodat ze dit na kunnen kijken.

• emmerx
daemonix schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:46:
[...]
Relax. Je bent op vakantie. Dan heb je tijd en hoef je niet in 18 uur naar Zuid-Spanje te racen.
daemonix schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:55:
[...]
Heb gewoon geen vooroordeel over wat anderen doen, ze kunnen moverende redenen hebben voor hun beslissing.
Practice what you preach

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
turkeyhakan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:14:
[...]

Zo vervelend he die mensen met een niet-Tesla die gewoon 2 stalls bezet houden! Wat mij betreft zou Tesla een meldfunctie mogen inbouwen en camera’s plaatsen op de laadlocaties zodat ze dit na kunnen kijken.
Kijk naar taxi chauffeurs, boeit ze helemaal niets. Ook onder het mom van, ik sta hier altijd. Vreselijk.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:42
[...]

Was het een V3 of een V2 lader? Bij V3 maakt het niet zoveel uit, bij een V2 wel, dan deel je met 2 stals, 1 150Kw aansluiting, dus dan ga je de laadsnelheid delen als je allebei hetzelfde nummer gebruikt.

• daemonix
  • Niet online
Edgenumber schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:07:
[...]

Tesla moet gewoon langere kabels gaan monteren.
V4 chargers nog niet gezien? ;) Dat gebeurt al.

Mackeessie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:23:
[...]

Was het een V3 of een V2 lader? Bij V3 maakt het niet zoveel uit, bij een V2 wel, dan deel je met 2 stals, 1 150Kw aansluiting, dus dan ga je de laadsnelheid delen als je allebei hetzelfde nummer gebruikt.
My bad, Breukelen is V2. Ik ging idd van 140Kw naar 70Kw

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
MarcoEV schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:25:
[...]

Aanvullend op bovenstaande, ik heb een Model Y uit half '23 met 129.xxx op de teller. 100% laden (CATL LFP) is 402 km op het scherm.
Voor wat het waard is:

Model Y van eind december '22 met 146.xxx op de teller. 100% laden (CATL LFP) is 400 km op het scherm.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:25
Je kan je eigen model ook altijd hier zoeken, dan kan je leuk vergelijken.
Excel sheet met batterij gegevens

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:37
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

turkeyhakan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:14:
[...]

Beiden terechte kritiek, beiden aan het verkeerde adres. Die mensen doen niets verkeerd. Tesla stelt ze in de gelegenheid om daar te laden en heeft het zo ingericht dat dit soort situaties voor hen niet te voorkomen zijn. Is waarschijnlijk ook goedkoper dan ergens anders, dus geen reden om ergens anders verder te laden. Ze hebben misschien zelfs een abonnement.

No matter the age, never lose the Kramer inside

MartinPTweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:14:
Voor wie het leuk vindt om aan dit accu overzicht mee te doen (aantal CATL 6M en LG 5M is heel beperkt en 4680 nog helemaal niet) kan zich hier inschrijven. De data kun je ook via dit dashboard bekijken

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 11-05-2026 21:09 ]

• karel_G_1981
[...]

Slightly related: Sta ik gisteren op een bijna uitgestorven Breukelen V3 V2 SuC, komt er uitgerekend naast mij een vrouw staan. Ik vraag beleefd: is het misschien mogelijk 1 stall te verplaatsen zodat we beide snel kunnen laden. Antwoord: Nee, ik heb geen tijd om weer ergens anders te gaan staan, ik heb haast. Dus zelf maar verzet
Haha wat een figuur 7(8)7 _O-

[ Voor 0% gewijzigd door karel_G_1981 op 11-05-2026 21:44 . Reden: Iets netter taalgebruik ]

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:59
MartinPTweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:14:
Ik vind de verwachte resultaten, volgens deze sheet best wel tegenvallen. Vooral de LFP’s had ik beter verwacht.

Volgens deze sheet bereikt de CATL 6L al binnen 12 jaar / 260.000km een SOH van 70%. Dat zijn nog geen 600 cycles (bij een EPA range van 438km bij de m3h)!

[ Voor 3% gewijzigd door Barse87 op 11-05-2026 21:46 ]

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:14
Belecthor schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:57:
Iemand tips tegen marters? Ik houd niet zo van een 12v apparaatje in de auto te hangen, dus ik doe liever een wc-blokje oid. Wat is daar een goede plek voor gezien er een frunk is?
ik heb gewoon deze van de Hornbach https://www.hornbach.nl/p/ecostyle-steenmarter-verjager-ultrasoon-50-m-batterij/10027538/

Heb hem na zijn laatste knaagbezoek niet teruggezien. Vorige week heeft Tesla de hele kabelboom onder de voorklep vervangen... €1500,- en 3 weken zonder CC, TACC, en FSD, ruitenwissers, en noodhulpsystemen.. :+

Had ik hem er nu maar een weekje eerder gemonteerd.

Aankomend weekeind de laatste eindjes van de kabels naar de camera's omwikkelen met RVS mesh sleeve.

De kap "boven" de frunk kan gemakkelijk los en daar is wel plek om eea op te hangen / monteren.

• karel_G_1981
Barse87 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:44:
[...]

Ik vind de verwachte resultaten, volgens deze sheet best wel tegenvallen. Vooral de LFP’s had ik beter verwacht.

Volgens deze sheet bereikt de CATL 6L al binnen 12 jaar / 260.000km een SOH van 70%. Dat zijn nog geen 600 cycles!
Degradatie is vooral tijdsgebonden, 12 jaar is al aardig oud natuurlijk. Gemiddeld 10% degradatie het eerste jaar en dan 11*1.5% per jaar klinkt niet heel buitensporig.

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:09
pdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:02:
[...]

800v is theoretisch superieur aan 400v, maar zijn er ook real world cijfers in hoeverre dit ook in de praktijk wordt benut? Omdat 800v veel gevoeliger is voor goede/perfecte accu pre-conditioning. Misschien dat wij er veel mee bezig zijn, maar vraag me af of de gemiddelde EV rijder daar allemaal op let
Een 800V systeem in de auto is zo’n 1000-5000 euro duurder dan een 400V systeem.

800V laders zijn 15000 tot 50000 euro duurder.

Qua prijs per kWh ook duurder (0,65 - 0,85)

Er zijn stuk minder 800V laders.

En laden met een 800V auto bij een 400V lader is langzamer dan 400V auto bij 400V lader.

Toch wel wat goede redenen voor Tesla om het voorlopig bij 400V te houden

Mij maakt het overigens ook niet zoveel uit. Heb liever een goedkopere auto en lagere laadkosten dan een paar minuten winst.

[ Voor 22% gewijzigd door Silversurfer1 op 11-05-2026 22:04 ]

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:59
karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:48:
[...]

Degradatie is vooral tijdsgebonden, 12 jaar is al aardig oud natuurlijk. Gemiddeld 10% degradatie het eerste jaar en dan 11*1.5% per jaar klinkt niet heel buitensporig.
Dat klopt ook wel, maar vergelijk je het met een ICE dan vind ik het tegenvallen. Een “beetje” dieselmotor is dan “net ingereden”. Een echte petrolhead ga je met deze cijfers niet overtuigen om een EV te kopen.

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• Edgenumber
daemonix schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:46:
[...]

V4 chargers nog niet gezien? ;) Dat gebeurt al.
Dan retrofit bij alle oude.

Het is niet vreemd dat als tesla het openstelt dat er gewoon andere mensen gaan parkeren. Mensen zien zo'n ding als laadpaal is laadpaal en die gaan er staan en laden.

Leuk dat sommige mensen een zelfbedachte etiquette hebben. Maar voor de massa die gaat laden straks hebben gewoon alle staions langere snoeren nodig.

• gjcvro
  • Nu online
Barse87 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:00:
[...]

Dat klopt ook wel, maar vergelijk je het met een ICE dan vind ik het tegenvallen. Een “beetje” dieselmotor is dan “net ingereden”. Een echte petrolhead ga je met deze cijfers niet overtuigen om een EV te kopen.
Een echte petrolhead ga je sowieso niet overtuigen.

• karel_G_1981
Barse87 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:00:
[...]

Na 12 jaar is de dagwaarde van een gemiddelde benzine auto ook niet heel hoog meer. Ik denk trouwens dat de prognose wat te pessimistisch is.

[ Voor 18% gewijzigd door karel_G_1981 op 11-05-2026 22:22 . Reden: Mijn initiële reactie was niet constructief ]

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:16
Mar.tin schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:46:
[...]

ik heb gewoon deze van de Hornbach https://www.hornbach.nl/p/ecostyle-steenmarter-verjager-ultrasoon-50-m-batterij/10027538/

Heb hem na zijn laatste knaagbezoek niet teruggezien. Vorige week heeft Tesla de hele kabelboom onder de voorklep vervangen... €1500,- en 3 weken zonder CC, TACC, en FSD, ruitenwissers, en noodhulpsystemen.. :+

Had ik hem er nu maar een weekje eerder gemonteerd.

Aankomend weekeind de laatste eindjes van de kabels naar de camera's omwikkelen met RVS mesh sleeve.

De kap "boven" de frunk kan gemakkelijk los en daar is wel plek om eea op te hangen / monteren.
Check, thanks! Ik haal ook zoiets. Zag je ook iets op je oprit/op straat liggen van wat de marter weggeknaagd had?

• Mar.tin
[...]

Volgens deze sheet bereikt de CATL 6L al binnen 12 jaar / 260.000km een SOH van 70%. Dat zijn nog geen 600 cycles (bij een EPA range van 438km bij de m3h)!
Vergeet niet dat degradatie NIET lineair is. 5-10% in de eerste 1-2 jaar, en dan nauwelijks doordalen. De CATL 6L is pas 3 ish jaar oud.

Ik denk dat het geen issue is. :)

• Mar.tin
Belecthor schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:08:
[...]

Check, thanks! Ik haal ook zoiets. Zag je ook iets op je oprit/op straat liggen van wat de marter weggeknaagd had?
Nee, maar mijn linker camera deed het niet meer, en na een autowasje ook mijn ruitenwissers en linker koplamp niet. Heb ergens wel camerabeelden dat ie van mn auto wegrent. In een kwartiertje was het gebeurd.
[...]

De voorspelde Years to SoH en Odo to SoH wel met grote korrel zout nemen voor accu's die er nog niet met hoge km's in staan zoals de CATL 6L. Je kunt dit overzicht vooral goed gebruiken om je eigen accu te vergelijken. En je eigen accu gegevens kun je hier invullen, want hoe meer deelnemers, hoe nauwkeuriger de voorspellingen

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:24
Menesis schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:20:
[...]

wat voor ruitenwisservloeistof heb je dan gebruikt? Sommige moet je aanlengen met water..
Mullrose winter vloeistof. Ze hadden vroeger een terugroepactie van de NVWA gekregen vanwege teveel methanol.

• maikel124
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:31
Iemand tips tegen marters? Ik houd niet zo van een 12v apparaatje in de auto te hangen, dus ik doe liever een wc-blokje oid. Wat is daar een goede plek voor gezien er een frunk is?
Marters houden niet van honden, dus een zakje met hondenharen (met wat gaatjes zodat de geur eruit kan) doet wonderen. Heb die van gewoon in de frunk liggen, werkt prima.

Moet je wel iemand kennen met een hond, of accepteren dat je raar aangekeken wordt bij een trimsalon voor honden.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:37
Silversurfer1 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:48:
[...]

Een 800V systeem in de auto is zo’n 1000-5000 euro duurder dan een 400V systeem.

800V laders zijn 15000 tot 50000 euro duurder.

Qua prijs per kWh ook duurder (0,65 - 0,85)

Er zijn stuk minder 800V laders.

En laden met een 800V auto bij een 400V lader is langzamer dan 400V auto bij 400V lader.

Toch wel wat goede redenen voor Tesla om het voorlopig bij 400V te houden

Mij maakt het overigens ook niet zoveel uit. Heb liever een goedkopere auto en lagere laadkosten dan een paar minuten winst.
En dat is ook de reden waarom ik voor de Y heb gekozen en niet voor de CLA. De CLA kon destijds alleen 800V laden (800 - 400 omzetter zat niet op de launch edition) en als je dan gaat kijken dan zijn er best weinig 800V laders. Dus ja, je kan veel sneller laden maar zeker in het zuiden van Europa zul je ook goed moeten plannen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het beste werken de systemen met hoogspanningspads. En in het kader van "doe het goed of doe het niet" hangen dergelijke systemen hier in beide auto's. Sindsdien geen marters meer gezien.
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.kuk-marderabw...kte/hochspannungsgeraete/

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 12-05-2026 10:06 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:51
maikel124 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:28:
[...]of accepteren dat je raar aangekeken wordt bij een trimsalon voor honden.
:+

De wereld van Tesla gaat snel blijkbaar. Heb een MY Premium RWD besteld en zou tussen 16 en 30 juni geleverd worden. Dus ik mijn huidige lease auto 'te koop' gezet voor overname. Krijg ik vanmorgen bericht dat ik as vrijdag of volgende week maandag de auto kan komen ophalen... Stiekem helemaal niet zo blij mee want dat betekend een periode dubbele kosten (auto overschrijven kost 6 weken blijkbaar) ga hebben wat me zo'n 1000 extra kost...

EDIT: Tips waar de verzekering het meest gunstig is? Wanneer krijg ik een kenteken, want dat is wel handig met een verzekering afsluiten...

EDIT: Nog gebeld naar Tesla maar later ophalen is helaas geen optie. Ik vind de huidige leverings opties ook wel erg karig: as vrijdag of volgende week maandag...

[ Voor 18% gewijzigd door Card Nox op 12-05-2026 11:02 ]

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online

Hebben jullie dit ook?
Veren die extra spiegels een beetje in? Wellicht dat ze er dan op dat moment door de zij camera's gezien worden en geinterpreteerd worden als een (motor)fietser die te dichtbij komt.

• turkeyhakan
Vraagje; ik heb een laadpas gekoppeld aan mijn Tesla account (naast mijn CC). Helaas is vorige week een laadsessie bij een Tesla SuC van mijn CC afgeschreven, i.p.v. mijn laadpas. Nog niet eerder meegemaakt. Heeft iemand dit ook wel eens gehad? Bijzonder.. is gewoon een Tesla SuC waar ik veel vaker heb geladen en dit ging altijd goed.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:50
Edgenumber schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:00:
[...]

Dan retrofit bij alle oude.

Het is niet vreemd dat als tesla het openstelt dat er gewoon andere mensen gaan parkeren. Mensen zien zo'n ding als laadpaal is laadpaal en die gaan er staan en laden.

Leuk dat sommige mensen een zelfbedachte etiquette hebben. Maar voor de massa die gaat laden straks hebben gewoon alle staions langere snoeren nodig.
Dit is niet helemaal zelfbedachte etiquette:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yA5wdp2nQJ1iPoa1PpkQP4MXVes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gg9OkS3eU4KdU3sbYUDizACT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CwSCIArLCsIZ2ulxmDkd1oQ48E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXr9lQJmjNvDlhefvS4QiIQh.jpg?f=fotoalbum_large

Zie overigens nu dat ze wel als tip geven om op de lijn te parkeren 😇

[ Voor 43% gewijzigd door adjego op 12-05-2026 11:54 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• Rob-T6
NiroNiro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:11:
[...]

Veren die extra spiegels een beetje in? Wellicht dat ze er dan op dat moment door de zij camera's gezien worden en geinterpreteerd worden als een (motor)fietser die te dichtbij komt.
De spiegel bewegen nauwelijks, en helaas heb ik ze wel nodig ;)

Het vreemde is dat de 'motor' in beeld komt bij het in de buurt komen van een auto. Het gebeurt meer in de avond richting schemering en in tunnels, dus het heeft wel iets te maken met lichtinval denk ik.

Ik ga een kijken of ik de spiegels ook bvanuit onder kan monteren.
Emuk of andere fabrikanten hebben helaas nog geen specifieke spiegel hiervoor, bij de VW zat dit als een huis vast met modelspecifieke spiegels.

(ik had verwacht dat bij een trekhaak modus er in ieder geval voor de achterzijde een afbeelding standaard weergegeven zou worden voor het object achter de auto)

• NiroNiro
  • Niet online
@Rob-T6 wellicht een melding doen in de app onder service en dan aangeven wat je waarneemt? Inclusief de video die je liet zien. Wellicht kunnen ze dit gedrag verhelpen met een aanpassing in de software.

Sinds 2026.14.3 geeft ie bij mij op donkere stukken aan dat de camera in de linker voorscherm geblokkeerd wordt (Het beeld was prima en meestal aan die kant van de weg minder donker). Deze melding kwam normaal voor de rechter camera in de b-stijl. Ik zal de volgende keer een foto van maken en deze ook melden. Wellicht kunnen ze er wat mee

• Rob-T6
@NiroNiro Heb ik inderdaad ook al gedaan, tezamen met nog wat andere meldingen.

Ik had al een service aanvraag staan voor dat ik weg ging, maar er is pas over een maand tijd 8)7

Kon het er dus ook goed bijvoegen.

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:24
Korte vraag: Klopt het dat de LR RWD Premium nu géén premium geluid meer heeft?
Standaard 7 speakers,
Premium RWD 9 speakers
Premium AWD 15 + 1 subwoorfer

Ik dacht dat juist Premium nog dit voordeel wel had, nu vraag ik mij echt af waarom je 11k tussen standaard en Premium RWD zou betalen.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Oggy schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:28:
Korte vraag: Klopt het dat de LR RWD Premium nu géén premium geluid meer heeft?
Standaard 7 speakers,
Premium RWD 9 speakers
Premium AWD 15 + 1 subwoorfer

Ik dacht dat juist Premium nog dit voordeel wel had, nu vraag ik mij echt af waarom je 11k tussen standaard en Premium RWD zou betalen.
De RWD heeft al lang(er) geen premium geluid.
Maar het verschil tussen de standaard en premium kun je in het tabelletje op de Tesla site opzoeken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:44
Nieuwe Tesla's krijgen vanaf nu geen Autopilot meer, enkel ACC..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewpfqtALUU1QpndjfYM0oj0t_-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FIxt4rb2HnvHaTHU6osnQgoE.png?f=fotoalbum_large

In België:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GXL0Xqi2lVqys-S-SAGnTiJ8Ss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pwPDpeycGjD6feeymXDuU6vr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjuYHBXKP804vpfuKrhVa3zqZSo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Jl6QRLcXDtZMFm8Utl1dAkHX.png?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door Pieterve op 12-05-2026 14:47 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:15
Pieterve schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:44:

[Afbeelding]

In België:[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is al even bekend:

jaco32 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:29
Andrehj schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:03:
[...]

Het beste werken de systemen met hoogspanningspads. En in het kader van "doe het goed of doe het niet" hangen dergelijke systemen hier in beide auto's. Sindsdien geen marters meer gezien.
Heb je een foto van waar je de pads overal hebt geïnstalleerd?

• Edgenumber
adjego schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:51:
[...]

Dit is niet helemaal zelfbedachte etiquette:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie overigens nu dat ze wel als tip geven om op de lijn te parkeren 😇
Screenshot uit de tesla app ziet een kia rijder niet.

Maar mijn punt is een beetje dat mensen boos op elkaar worden terwijl tesla laadpalen openstelt terwijl die eigenlijk niet geschikt zijn voor alle auto's.

• NiroNiro
  • Niet online
Edgenumber schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:16:
[...]

Screenshot uit de tesla app ziet een kia rijder niet.

Maar mijn punt is een beetje dat mensen boos op elkaar worden terwijl tesla laadpalen openstelt terwijl die eigenlijk niet geschikt zijn voor alle auto's.
you sure? Je hebt de Tesla app nodig om je opladen op te starten...

• Edgenumber
NiroNiro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:45:
[...]

you sure? Je hebt de Tesla app nodig om je opladen op te starten...
Dat wist ik niet.

Ligt aan mij, ik zou dit bij mijn eigen tesla nog niet eens in de app zien.

• Andrehj
  • Niet online
zunrob schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:07:
Heb je een foto van waar je de pads overal hebt geïnstalleerd?
Ik heb geen MY of M3 (niet eens een EV), dus aan zo'n foto heb je niet veel.
Je moet ze installeren op de plaatsen waar marters (meestal vanaf beneden) bij kabels e.d. kunnen komen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Andrehj schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:03:
[...]

Ik vraag me af of dit geen storingen gaat veroorzaken. Helemaal als ze vlak bij de kabelboom (waar de Marters het op hebben voorzien) worden geplaatst

• TLG07
  • Nu online
Pieterve schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:44:

[Afbeelding]

In België:[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat betekent dit? Dat elk nieuwe Tesla zonder FSD geen lane centering meer heeft standaard of is dit een rebranding van AutoPilot?

• Andrehj
  • Niet online
pdidi schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:17:
Ik vraag me af of dit geen storingen gaat veroorzaken. Helemaal als ze vlak bij de kabelboom (waar de Marters het op hebben voorzien) worden geplaatst
Een fatsoenlijk geïnstalleerde marterverschrikker staat alleen aan als de auto uit is, dus dat zou goed moeten gaan.

Andrehj schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:19:
[...]

Een fatsoenlijk geïnstalleerde marterverschrikker staat alleen aan als de auto uit is, dus dat zou goed moeten gaan.
Een Tesla staat nooit uit ;)

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:44
TLG07 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:18:
[...]

Wat betekent dit? Dat elk nieuwe Tesla zonder FSD geen lane centering meer heeft standaard of is dit een rebranding van AutoPilot?
geen lane assist meer, enkel lane departure warning

• Sunshin3
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:58
turkeyhakan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:37:
Vraagje; ik heb een laadpas gekoppeld aan mijn Tesla account (naast mijn CC). Helaas is vorige week een laadsessie bij een Tesla SuC van mijn CC afgeschreven, i.p.v. mijn laadpas. Nog niet eerder meegemaakt. Heeft iemand dit ook wel eens gehad? Bijzonder.. is gewoon een Tesla SuC waar ik veel vaker heb geladen en dit ging altijd goed.
Dit zelfde heb ik afgelopen zondag gehad.
Ik heb een laadpas van de LM maar hij haalde het van mijn bankrekening af.
Mijn laadpas is een Multitankcard (MTC).
Het laden was bij de SC in Emmeloord.

Ik heb Tesla gebeld en die gaven aan dat het een probleem in de laadpas moet zijn, nu twijfel ik hierover.
Heb jij nadien nog geladen bij een SC? Ben benieuwd of het nu wel weer goed gaat, ik ben er zelf nog niet weer geweest.

• Robertos147
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:36
Sinds 2 weken ben ik aan het genieten van mijn Model 3, LR AWD van december 2020 met maar 29.000km _/-\o_
Echter, ik heb een autoverzekering bij de ANWB en hierbij zit ook Wegenwacht lidmaatschap. Nu weet/lees ik dat Tesla ook een eigen pechhulp heeft, basisgarantie is verlopen maar ik heb nog garantie op de batterij en aandrijving tot december 2028.

Hoe gaan anderen hiermee om? Is een Wegenwacht abonnement het waard aanvullend op de Tesla pechhulp?

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:50
Robertos147 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:22:
Sinds 2 weken ben ik aan het genieten van mijn Model 3, LR AWD van december 2020 met maar 29.000km _/-\o_
Echter, ik heb een autoverzekering bij de ANWB en hierbij zit ook Wegenwacht lidmaatschap. Nu weet/lees ik dat Tesla ook een eigen pechhulp heeft, basisgarantie is verlopen maar ik heb nog garantie op de batterij en aandrijving tot december 2028.

Hoe gaan anderen hiermee om? Is een Wegenwacht abonnement het waard aanvullend op de Tesla pechhulp?
Hoevaak zou je wegenwacht nodig hebben? Als je het nodig hebt, on the spot afsluiten wanneer je het nog niet hebt.

• megabeat
Robertos147 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:22:

Er zijn wel degelijk verschillen. Tesla zal eerder je auto wegslepen, en ik weet niet of dat kosteloos is. De anwb zal nog een poging wagen om het te fixen.

De anwb pechhulp is persoonsgebonden, dus als er iemand anders in die auto rijd en je hebt pech, dan kan het zijn dat anwb niet helpt, echter in het geval dat die bij de autoverzekering zit zou ik verwachten dat bovenstaande niet relevant is.

• karel_G_1981
pdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:06:
[...]

Voor wie het leuk vindt om aan dit accu overzicht mee te doen (aantal CATL 6M en LG 5M is heel beperkt en 4680 nog helemaal niet) kan zich hier inschrijven. De data kun je ook via dit dashboard bekijken
Yess ik had vanmiddag die van mij erop gezet. Mijn range en batterijcapaciteit is overigens ineens weer gestegen. Degradatie nu ineens 2,1% ipv bijna 6% range weer terug op 450 km en 61kwh bruikbaar met de catl6mJe ziet dat af en toe een lange rit en calibratie helpt bij de lfp batterij.

• turkeyhakan
Sunshin3 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:57:
[...]

Dit zelfde heb ik afgelopen zondag gehad.
Ik heb een laadpas van de LM maar hij haalde het van mijn bankrekening af.
Mijn laadpas is een Multitankcard (MTC).
Het laden was bij de SC in Emmeloord.

Ik heb Tesla gebeld en die gaven aan dat het een probleem in de laadpas moet zijn, nu twijfel ik hierover.
Heb jij nadien nog geladen bij een SC? Ben benieuwd of het nu wel weer goed gaat, ik ben er zelf nog niet weer geweest.
Bijzonder! Mijn laadsessie was in Hengelo. Ik heb trouwens zondag ook een storing gehad, een laadpaal waar ik vaker laad pakte mijn pas niet. Gisteren had ik ook een issue bij weer een andere paal.

Zou het breder spelen? Algehele storing?

Ik heb daarna niet meer bij Tesla geladen moet ik zeggen.

• Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
pdidi schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:09:
[...]

Top, je Rated Consumption is dus 145Wh/km (113,4+31,6). Als je dinsdag je Rated Range bij 100% weet kun je zo bepalen hoe groot de netto capaciteit van je 4680 accu is (=Rated Consumption x Rated Range).
Nou… hij is bezig. Later meer, ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3WDczKCU3KtM_wieMuZLaYtxCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xQgOQmjlGh2UC90Wju0Uafwu.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 246 247 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: