• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:49
karel_G_1981 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:45:
[...]

De Canadese krijgen er een premium rwd met lfp accu voor , dus wel degelijk meer voor een stuk minder geld. Ik vind ook dat die hier in het gamma terug zou moeten komen. Maak de “standard” rwd dan 29995 en de premium 34995 , de long range modellen 39990 rwd en 44995 dual motor en de performance 55000
Voor de premium is het idd wel heel erg scherp. Daar zit natuurlijk sowieso meer marge op.

De standard heeft overigens ook een LFP accu.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:58
pdidi schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:50:
[...]

Overigens is de Canadese Tesla site alweer aangepast. Zowel de TFF accu guru als Drive Tesla Canada gaan er van uit dat het nog steeds de CATL 6M is en nog geen Sunwoda LFP
Gek want dan komt de epa range niet overeen. Voor de m3 premium met catl is dat 449 km en niet 463 km. Dan is de upgrade de krachtigere 3d6 motor ipv de 3d7 dat zou de 0-100 in 5,2 sec verklaren , wellicht is die motor ook zuiniger ?

[ Voor 9% gewijzigd door karel_G_1981 op 09-05-2026 18:03 ]

Mike.Litoris schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:52:
[...]

19 inch idd. Zodra ik mijn laadpaal aanstaande dinsdag kan gebruiken zal ik hem even naar 100% laden.
Misschien zou je ook de Rated Consumption kunnen bepalen. Dan geef ik die ook door zodat die in de TFF Accu-wiki wordt opgenomen

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-06 22:25

mhe59

Tesla model Y 2023

HyperBart schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:00:
[...]

De trekhaak aanmelden op de Tesla gaat bij mijn weten volledig via de service mode. Dus als die correct geinstalleerd is moet je daar ergens alleen nog maar een vinkje zetten, auto herstarten/updaten en het is klaar.

Vraag me alleen af of je de juiste trekhaak en module hebt. Klinkt bijzonder.
Dat id het zeker, ik heb nu een service aanvraag ingediend en wacht op een antwoord

Als het goed zou zijn geïnstalleerd, wat zie en hoor je dan als je achteruit rijd met een fietsimperiaal ? Ik zie dit op mijn scherm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZGsxcMFdxi7G40KRdZFuApLg1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLeKHpJMFdhN6yDRujjgD52P.jpg?f=fotoalbum_large

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
duderuud schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:03:
BPM van mjjn auto is €667. Veel is het dus iig niet.
Dat is een basisbedrag voor alle elektrische auto's van dat jaar. Daar kun je dus helemaal niets uit afleiden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:28
pjot1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:44:
[...]

Dat is in de app. ;) In de auto moet je onder scherm kijken volgens mij.
Dank. Onze nieuwe Model 3 Standard geeft nu bij 83% 388 km aan. Dat is 467 km bij 100%. Dat is toch wel een flink stuk minder dan de WLPT (534 km) die Tesla zelf aangeeft. Hoe zit dit bij anderen?
karel_G_1981 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:00:
[...]

Gek want dan komt de epa range niet overeen. Voor de m3 premium met catl is dat 449 km en niet 463 km. Dan is de upgrade de krachtigere 3d6 motor ipv de 3d7 dat zou de 0-100 in 5,2 sec verklaren , wellicht is die motor ook zuiniger ?
Volgens mij is er nooit eerder een EPA keuring geweest voor de CATL 6M. Dit is de eerste keer dat deze in Noord Amerika beschikbaar is

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
zunrob schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:26:
[...]

Dank. Onze nieuwe Model 3 Standard geeft nu bij 83% 388 km aan. Dat is 467 km bij 100%. Dat is toch wel een flink stuk minder dan de WLPT (534 km) die Tesla zelf aangeeft. Hoe zit dit bij anderen?
Wltp is wat anders dan epa. Auto geeft epa aan wat een stuk realistischer is.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• daemonix
  • Niet online
pjot1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:02:
[...]

Wltp is wat anders dan epa. Auto geeft epa aan wat een stuk realistischer is.
Voor de zoveelste keer WLTP en ook EPA zijn standaard routes waarmee je verschillende auto's kunt vergelijken, ze hebben niets met rijden op de weg te maken

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
daemonix schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:04:
[...]

Voor de zoveelste keer WLTP en ook EPA zijn standaard routes waarmee je verschillende auto's kunt vergelijken, ze hebben niets met rijden op de weg te maken
Precies, maar auto geeft epa aan, ongeacht je rijstijl.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• AndyJNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-06 16:22
2019 M3 SR 97d KM

BMS_a079 Wat the piep?

Tesla service kan misschien iets sneller reageren op verzoeken in de app.

Volledige HV module wordt gelukkig onder garantie vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmpUajDr3SLTk2gfpf34zYSijz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQX2LtgoYHugkLYO5i5N9ZhZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VltKYq2iWc-F1NLzZG15gpfWzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzuuQqG9W4U97wqeZvUfKMMu.jpg?f=fotoalbum_large

• Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:13
pdidi schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:01:
[...]

Misschien zou je ook de Rated Consumption kunnen bepalen. Dan geef ik die ook door zodat die in de TFF Accu-wiki wordt opgenomen
Geen idee of onderstaande anders zou zijn bij het volledig opladen? Ik had een optie geselecteerd “sinds laatste laad sessie” of zoiets. Toen zat die op ongeveer 90% (ik meen 92 te herinneren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35RmtW_B2cJjhdG39FuhFTC-pyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxUVlNObESgLOzKo2eSdHTP1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wsdQoS2cYyttZj539m_jutqOiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tmjlYcYKXJLDWsCioOttyuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ne-ogukepqiAIyrVPHvPjiBXkkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eA3ppBBCSS6dZ6s5I5BRzC7L.jpg?f=fotoalbum_large
Mike.Litoris schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:54:
[...]

Geen idee of onderstaande anders zou zijn bij het volledig opladen? Ik had een optie geselecteerd “sinds laatste laad sessie” of zoiets. Toen zat die op ongeveer 90% (ik meen 92 te herinneren).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Top, je Rated Consumption is dus 145Wh/km (113,4+31,6). Als je dinsdag je Rated Range bij 100% weet kun je zo bepalen hoe groot de netto capaciteit van je 4680 accu is (=Rated Consumption x Rated Range).

• karel_G_1981
daemonix schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:04:
[...]

Epa is wat realistisch in de praktijk kan halen. Wltp niet maar idd goed om auto’s mee te vergelijken. Echte range is volgens mij ongeveer wltp-100 in de zomer en wltp-200 in de winter door de bank genomen voor de meeste EV’s

[ Voor 4% gewijzigd door karel_G_1981 op 10-05-2026 06:21 ]

• karel_G_1981
pdidi schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:09:
[...]

Top, je Rated Consumption is dus 145Wh/km (113,4+31,6). Als je dinsdag je Rated Range bij 100% weet kun je zo bepalen hoe groot de netto capaciteit van je 4680 accu is (=Rated Consumption x Rated Range).
Yess thanks! zo simpel is het eigenlijk dan snap ik ook waarom Tessie Bijna 6% degradatie aangeeft. rated range is bij mij 449 , rated consumption is hier 134,5 =(60,39 /64)*100 is je SOH , nu ga ik er dus eigenlijk vanuit dat ik nooit 64kwh bruikbaar heb gehad.waar Tessie vanuit gaat, aangezien de rated range nooit veranderd is . (Hoewel tesla de rated consumption volgens mij wel eens heeft aangepast)

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
pdidi schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:44:
[...]

Benieuwd wat het op 100% is, maar als je het extrapoleert zou dat 534km worden. Met 19" neem ik aan?
De LR RWD met LG 5M had 559km rated range en WLTP 661km
De LR RWD met LG 5L had 542km rated range en WLTP 622km
Het gaat denk ik hetzelfde worden als in de US: RWD, RWD Premium, AWD Premium en Performance. Woord long range gaat eruit. Denk ook dat er wat rek in naar beneden qua prijs. Zoals eerder genoemd is de 4680 batterij goedkoper. Ze gaan eerst de achterstand in productie inhalen en houden prijs hoog. Eind vorig jaar productie omlaag vanwege minder vraag. Mensen eruit. Nu nemen ze weer mensen aan ivm toegenomen vraag. Bovendien moet de productie van de 4680 batterij in Berlijn nog op gang komen. Nu worden ze uit US gehaald.

• zunrob
karel_G_1981 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 06:21:
[...]

Epa is wat realistisch in de praktijk kan halen. Wltp niet maar idd goed om auto’s mee te vergelijken. Echte range is volgens mij ongeveer wltp-100 in de zomer en wltp-200 in de winter door de bank genomen voor de meeste EV’s
Bedankt voor deze uitleg. Ik besef me nu dat ik dat waarschijnlijk ook makkelijk zelf had kunnen vinden, en had moeten googelen voordat we de auto kochten. Ik had verwacht dat er van die 534 WLTP toch wat meer over zou blijven...

• karel_G_1981
zunrob schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Bedankt voor deze uitleg. Ik besef me nu dat ik dat waarschijnlijk ook makkelijk zelf had kunnen vinden, en had moeten googelen voordat we de auto kochten. Ik had verwacht dat er van die 534 WLTP toch wat meer over zou blijven...
Klopt en dit is dus bij alle EV’s zo , niet alleen bij tesla. Het is zoals al een aantal keer gezegd gewoon een middel om auto’s te vergelijken en bij mijn model 3 klopt de -100 in de zomer en -200 in de winter wel aardig iig. Ik heb zelf nog nooit de wltp range gehaald, maar de epa (rated) range haal ik in de zomer bij rustig rijden wel.

• daemonix
  • Niet online
[...]

Die is prima haalbaar in zomerse omstandigheden mits je geen 120 of nog harder gaat rijden en je je keurig aan de 100 km/h houdt. Vergeet niet dat luchtweerstand van grote invloed is op het verbruik (kwadratisch met snelheid).

• iMoose
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:36
Ik lees hier veel m.b.t. range van het 4680 pakket dat momenteel in de MY premium RWD LR wordt geleverd. Range is natuurlijk mooi maar in mijn ervaring met elektrisch rijden tot heden (Skoda Enyaq iV80 2021) is dat snel kunnen laden op langere afstanden belangrijker is. Dit heb ik dus ook meegenomen in de keuze voor een nieuwe auto. Het supercharger netwerk en de manier waarop Tesla de route met laadstops berekend was voor mij hierbij een reden om voor Tesla te kiezen. Ik baal daarom nu ook wel enigszins van de onduidelijkheid m.b.t. de laadcurve van deze accu en in mijn achterhoofd speelt dan ook de gedachte om de bestelling te annuleren. Maar dan begint het keuzeproces opnieuw. Ik zou voor de AWD kunnen gaan maar die is toch weer een duurder plus levering pas later in het jaar terwijl de bestelde RWD ergens eind mei verwacht wordt.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar actuele ervaring van Tesla rijders die al met de 4680 accu rijden.

Aan de andere kant, het zal altijd een verbetering zijn t.o.v. de Enyaq :-).
iMoose schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:51:
Ik lees hier veel m.b.t. range van het 4680 pakket dat momenteel in de MY premium RWD LR wordt geleverd. Range is natuurlijk mooi maar in mijn ervaring met elektrisch rijden tot heden (Skoda Enyaq iV80 2021) is dat snel kunnen laden op langere afstanden belangrijker is. Dit heb ik dus ook meegenomen in de keuze voor een nieuwe auto. Het supercharger netwerk en de manier waarop Tesla de route met laadstops berekend was voor mij hierbij een reden om voor Tesla te kiezen. Ik baal daarom nu ook wel enigszins van de onduidelijkheid m.b.t. de laadcurve van deze accu en in mijn achterhoofd speelt dan ook de gedachte om de bestelling te annuleren. Maar dan begint het keuzeproces opnieuw. Ik zou voor de AWD kunnen gaan maar die is toch weer een duurder plus levering pas later in het jaar terwijl de bestelde RWD ergens eind mei verwacht wordt.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar actuele ervaring van Tesla rijders die al met de 4680 accu rijden.

Range en snelladen is beide belangrijk vind ik. Jammer dat Tesla achteruit gaat ipv vooruit. Ook een reden dat het (voor nu) mijn laatste gaat zijn. VAG doet met inmiddels stukken beter. Kijk naar de ID7.
[...]

De WLTP test van 30 min heeft een gemiddelde snelheid van nog geen 50 km/h. Op een 80 weg achter een vrachtwagen kun je die WLTP best wel eens halen in de zomer. In de winter na 19 uur met 130 mag je soms blij zijn met de helft.

• Justin0021
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 07-06 09:46

Ik heb er 1. Zelf nog niet snel geladen maar zag wel al deze grafiek voorbijkomen:

https://x.com/arpe_dk/status/2053177523970719930?s=46

Dan zou deze batterij in dezelfde tijd als de LG’s 8 kWh minder laden. Echter deze batterij heeft ook maar 75 kWh. Er zal snel veel meer informatie komen. Maar mijn gevoel zegt dat je misschien 10/15 min langer bezig bent op 1000 km. Ook denk ik dat Tesla voor deze batterij nog veel meer updates kan doorvoeren dan voor de LG’s dus kan zomaar zijn dat na de zomer de laadsnelheid opeens verbeterd.

• karel_G_1981
[...]

Voordeel van je lfp batterij is dat je tot 100% kan laden en dus toch een prima range over hebt voor dagelijks gebruik
karel_G_1981 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Voordeel van je lfp batterij is dat je tot 100% kan laden en dus toch een prima range over hebt voor dagelijks gebruik
Dat kan met NCA/NCM ook. Voor alle drie is lang laten staan op 100% minder goed.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 00:51
Ik lees hier veel m.b.t. range van het 4680 pakket dat momenteel in de MY premium RWD LR wordt geleverd.

[...]
Verschil in laadcurve is geneuzel in de marge wmb. Als dat per laadbeurt een paar minuten verschil zal zijn, is het al veel. Mijn ervaring is dat in de meeste gevallen de auto toch al eerder is dan de mens. Voor mij zou het iig niet de doorslag van keuze zijn, verschil in batterij type staat misschien ergens onderaan de lijst.
DaCoTa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:45:
[...]

Verschil in laadcurve is geneuzel in de marge wmb. Als dat per laadbeurt een paar minuten verschil zal zijn, is het al veel. Mijn ervaring is dat in de meeste gevallen de auto toch al eerder is dan de mens. Voor mij zou het iig niet de doorslag van keuze zijn, verschil in batterij type staat misschien ergens onderaan de lijst.
Is allemaal wel persoonlijk. Ik vind de LG die ik nu heb al een irritante stap terug tov de Panasonic packs uit 2019. Dat we in 2026 nog een stap terug moeten vind ik geen geneuzel in de marge. Ik sta nu soms echt te wachten totdat de auto klaar is. Met de Panasonic nooit gehad. Zelfs niet destijds zonder v3/v4. Volgende auto moet sowieso 800V en/of een fatsoenlijke curve hebben.

Eerste berichten duiden erop dat de 4680 een 35 minuten nodig heeft van 10 naar 80. Mijn 2019 model deed het in 24 minuten. 45% langer voor hetzelfde aantal kWh’s. Goede vooruitgang in 7 jaar. Echt super cellen die 4680s. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 10-05-2026 13:24 ]

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-06 15:18
Inspired schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Is allemaal wel persoonlijk. Ik vind de LG die ik nu heb al een irritante stap terug tov de Panasonic packs uit 2019. Dat we in 2026 nog een stap terug moeten vind ik geen geneuzel in de marge. Ik sta nu soms echt te wachten totdat de auto klaar is. Met de Panasonic nooit gehad. Zelfs niet destijds zonder v3/v4. Volgende auto moet sowieso 800V en/of een fatsoenlijke curve hebben.

Eerste berichten duiden erop dat de 4680 een 35 minuten nodig heeft van 10 naar 80. Mijn 2019 model deed het in 24 minuten. 45% langer voor hetzelfde aantal kWh’s. Goede vooruitgang in 7 jaar. Echt super cellen die 4680s. :)
Idd. Mijn oude prive 2019 LR is echt veel sneller vol. Houd vooral veel langer hoge KW aan. Maar in praktijk ben ik met mijn M3P net zo snel op de bestemming omdat die veel zuiniger is. Oke dan kan je dus zeggen dat er 0 progressie geweest is in 6 jaar tijd......

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:16
anti elppa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:40:
[...]

Idd. Mijn oude prive 2019 LR is echt veel sneller vol. Houd vooral veel langer hoge KW aan. Maar in praktijk ben ik met mijn M3P net zo snel op de bestemming omdat die veel zuiniger is. Oke dan kan je dus zeggen dat er 0 progressie geweest is in 6 jaar tijd......
Mits de prijs ernaar is, maar dat is nu ook niet het geval.

• DaCoTa
anti elppa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:40:
[...]

De progressie zit vooral in de prijs. Een 2019 Model 3 LR was €59k, rekening houdend met inflatie zou dat nu € 76k zijn (volgens CBS cijfers). Diezelfde auto is nu €51k.

De filosofie van Tesla is dat de laadcurve niet echt veel sneller hoeft, omdat in de praktijk de meerwaarde van veel sneller laden marginaal is, zeker als dat duurdere batterijcellen zou betekenen. Zelfde reden dat het bereik ook maar marginaal omhoog gaat, ze kunnen best een 1000km+ auto maken, maar niet met de prijsstelling die ze willen behouden.

[ Voor 24% gewijzigd door DaCoTa op 10-05-2026 13:57 ]

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Inspired schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Er was zoveel hype toen de 4680 cell werd aangekondigd in 2020 op Tesla Battery Day. Nu blijkt het een enorme slechte batterijpack te zijn. Lagere energiedichtheid, slechte laadcurve, minder actieradius. De 4680 cellen worden veels te snel warm. De 4680 pack werd vooral gebruikt in de Cybertruck, aangezien die geflopt is, stoppen ze hem maar in de Model Y. Yikes!

• Eastblocker99
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 02:35
Luckeh schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:05:
[...]

Allereerst gefeliciteerd! Maar kinderen zijn duur. Wen daar maar aan :)

In een M3 past het allemaal. Maar, ik ben vrij lang en kan niet comfortabel achterin zitten in een M3. Misschien voor een kwartiertje maar echt niet voor lange ritten. Toen wij nog een kleinere auto (vergelijkbaar met een M3 achterin) hadden betekende dat praktisch dat ik altijd moest rijden.

Is het je enige auto? Dan zou ik toch eens een proefrit maken in de MY en probeer ook eens zelf achterin te zitten.
Dankjewel! Mijn vrouw rijdt in een Peugeot 108. Dat is dus meer voor werk en boodschappen. Ik heb al een proefrit gemaakt in de MY. Het zit super fijn met mijn lengte van 196 cm. Rijgedrag is niet hetzelfde als de M3, maar daar is naar mijn beleving een duidelijke verklaring voor. Mja wat dan dus voor mij overblijft is het verschil in uitrusting/opties. Ik zal denk ik het gemis pas echt kunnen ervaren als ik 1 week erin rij. Of juist geen gemis natuurlijk. In een uurtje proefrit merk je dat niet gelijk.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:47
[...]

Hoe deed je dit vroeger toen je een auto kocht die 1 op 21 reed maar uiteindelijk toch 1 op 18?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

DaCoTa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:56:
[...]

De progressie zit vooral in de prijs. Een 2019 Model 3 LR was €59k, rekening houdend met inflatie zou dat nu € 76k zijn (volgens CBS cijfers). Diezelfde auto is nu €51k.

De filosofie van Tesla is dat de laadcurve niet echt veel sneller hoeft, omdat in de praktijk de meerwaarde van veel sneller laden marginaal is, zeker als dat duurdere batterijcellen zou betekenen. Zelfde reden dat het bereik ook maar marginaal omhoog gaat, ze kunnen best een 1000km+ auto maken, maar niet met de prijsstelling die ze willen behouden.
Dit is natuurlijk een onzin argument. BEVs (en prijs per kWh van accu’s) zijn juist voordeliger geworden. In 2019 was de prijs juist nog hoog omdat er weinig aanbod was.
shinken82 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Er was zoveel hype toen de 4680 cell werd aangekondigd in 2020 op Tesla Battery Day. Nu blijkt het een enorme slechte batterijpack te zijn. Lagere energiedichtheid, slechte laadcurve, minder actieradius. De 4680 cellen worden veels te snel warm. De 4680 pack werd vooral gebruikt in de Cybertruck, aangezien die geflopt is, stoppen ze hem maar in de Model Y. Yikes!
De anti Tesla sites zoals Electrek en Autoblog wakkeren dit aan door vaak naar 1 voorbeeld te verwijzen (ene Electric Ronnie). Dit Italiaanse filmpje van de YB8LR is al iets genuanceerder (nog steeds niet super, maar om het nou enorm slecht te noemen). Er zijn gewoon nog niet heel veel goede testresultaten. Volgens EV Database laadt de 4680 sneller dan de LG 5M
pdidi schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:35:
[...]

De anti Tesla sites zoals Electrek en Autoblog wakkeren dit aan door vaak naar 1 voorbeeld te verwijzen (ene Electric Ronnie). Dit Italiaanse filmpje van de YB8LR is al iets genuanceerder (nog steeds niet super, maar om het nou enorm slecht te noemen). Er zijn gewoon nog niet heel veel goede testresultaten. Volgens EV Database laadt de 4680 sneller dan de LG 5M
Dat lijkt me niet de 4680 gezien vermelde capaciteit.
Inspired schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:49:
[...]

Dat lijkt me niet de 4680 gezien vermelde capaciteit.
Je bedoelt de vergelijking op EV Database? Die gaat tussen de YB8LR met 4680 en YS5MR met LG 5M.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COivlqGLb6AE0Su0dSBnsCVfGjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OL4ajaXrI8gNPllWOuR2jHNO.png?f=fotoalbum_large
De YB8LR is de Model Y Standaard LR RWD die maar heel even verkocht werd (vandaar de beperkte test data). Want ook over die capaciteit is nog niks zeker. Daarom ook mijn post hierboven waar ik benieuwd ben naar Rated Range en Rated Consumption van YS8LR

[ Voor 68% gewijzigd door pdidi op 10-05-2026 17:25 ]

• zunrob
We hebben onze model 3 nu een week. Bij de eerste keer thuis aansluiten (nog nooit eerder gedaan dus geen idee hoe het moet voelen) merkte ik dat de stekker niet echt lekker erin ging en er een soort van weerstand leek te zijn. Kreeg toen ook meteen een melding van stekker niet goed o.i.d.

Stekker eruit getrokken en toen weer erin en alles goed.

Zojuist kreeg ik die melding weer. Het lijkt haast alsof er tijdens het inschuiven een soort van vergrendeling oid wordt geactiveerd die de stekker vast knijpt. Wat doe ik verkeerd?

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
zunrob schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:06:
We hebben onze model 3 nu een week. Bij de eerste keer thuis aansluiten (nog nooit eerder gedaan dus geen idee hoe het moet voelen) merkte ik dat de stekker niet echt lekker erin ging en er een soort van weerstand leek te zijn. Kreeg toen ook meteen een melding van stekker niet goed o.i.d.

Zojuist kreeg ik die melding weer. Het lijkt haast alsof er tijdens het inschuiven een soort van vergrendeling oid wordt geactiveerd die de stekker vast knijpt. Wat doe ik verkeerd?
Bij onze model 3 moeten we de stekker er ook stevig induwen, anders krijgen we ook de melding. Weet je zeker dat je de stekker er niet te voorzichtig in doet?

• anti elppa
Tdem schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:18:
[...]

Bij onze model 3 moeten we de stekker er ook stevig induwen, anders krijgen we ook de melding. Weet je zeker dat je de stekker er niet te voorzichtig in doet?
idd, je moet beetje vaart maken. Als je te langzaam de stekker erin steeks gaat de vergrendeling al uit en krijg je error

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Oekol schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:26:
[...]

Hoe deed je dit vroeger toen je een auto kocht die 1 op 21 reed maar uiteindelijk toch 1 op 18?
Daar merkte je nooit wat van want als de tank leeg was ging je weer tanken. En je had geen idee of dat na 400 of 500 kilometer was 8)

• BMWi4
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:58
Goedemiddag,

Denk er aan om een commander te kopen. En dan vooral om waarschuwing uit te zetten als je te dicht bij een lijn op de weg komt.

Maar is dat te doen met een commander? En kan de commander met alle tesla modellen overweg zoals in mijn geval een nieuwe model y performance?

• daemonix
  • Niet online
@BMWi4 dat kun je beter in het accessoire topic vragen, het hoort hier niet thuis. Tesla Model 3 & Y Accessoires

• zunrob
Tdem schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:18:
[...]

Ik schuif hem er idd nog voorzichtig in, hij gaat dan voor mijn gevoel ook niet diep genoeg. Oefening baart kunst denk ik.

• zunrob
anti elppa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:49:
[...]

idd, je moet beetje vaart maken. Als je te langzaam de stekker erin steeks gaat de vergrendeling al uit en krijg je error
Dit zal het zijn!

• leadingdamage1
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 28-05 11:55
zunrob schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:13:
[...]

Ik schuif hem er idd nog voorzichtig in, hij gaat dan voor mijn gevoel ook niet diep genoeg. Oefening baart kunst denk ik.
Had ik bij mijn proefrit ook. Gelukkig waren er andere Tesla rijders die direct al zeiden, dit doe je 1 dag daarna lekker erin raggen.

• DaCoTa
Inspired schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:11:
[...]

Dit is natuurlijk een onzin argument. BEVs (en prijs per kWh van accu’s) zijn juist voordeliger geworden. In 2019 was de prijs juist nog hoog omdat er weinig aanbod was.
Wat is er onzin aan? Het auto is 50% goedkoper geworden over 7 jaar. Dat moet ergens vandaan komen. De 4680 is volgens mij niet slechter dan de gemiddelde Tesla batterij, de Model 3 LR begon met 498km WLTP, dus daar zit het iig nog boven. Als door die batterij de prijs van de auto nog weer verder gedrukt kan worden, lijkt me dat een logischer iets dan voor een meerprijs richting de 700km+ te gaan, die maar heel weinig mensen nodig hebben, en dus ook een beperkt aantal mensen daar een meerprijs voor willen betalen.

Het kan ook nog zijn dat de laadcurve van de 4680 nog bijgesteld moet worden, dit was met de introductie van de LFP (dacht ik?) ook gebeurd.

[ Voor 8% gewijzigd door DaCoTa op 10-05-2026 19:25 ]

• gjcvro
  • Nu online
anti elppa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:49:
[...]

Inderdaad, hem er voorizichtig in schuiven is niet altijd de beste keuze. :+

Iedereen begint vaak voorzichtig, maar al naar gelang het went gaat het steeds vlotter en minder problemen.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
gjcvro schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:55:
[...]

Inderdaad, hem er voorizichtig in schuiven is niet altijd de beste keuze. :+

Iedereen begint vak voorzichtig, maar al naar gelang het went gaat het steeds vlotter en minder problemen.
Op zich snap ik dat je het de eerste keer rustig aan doet. Je wil het ook niet verpesten. Wat je zegt dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Roenie op 10-05-2026 20:00 ]

• Derk J
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-06 21:08
Hier hetzelfde met thuisladen...

• karel_G_1981
https://x.com/philipengberg/status/2053161029769609263?s=46

https://x.com/grok/status/2052536716607869077?s=46

Wat een schande , grok zit nu op apple CarPlay en kun je dus gebruiken op elke auto met CarPlay. Wij zitten met onze Tesla’s nog steeds te wachten , WTF !

[ Voor 16% gewijzigd door karel_G_1981 op 10-05-2026 21:00 ]

• Forza11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 20:06
Ik heb tot nog toe maar 1 ervaring gelezen van de model Y rwd premium met nieuwe batterij, er zouden deze week een hoop nieuwe uitgeleverd zijn toch? Kunnen diegene aub ook hun ervaring delen?

• Oekol
leadingdamage1 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:15:
[...]

Had ik bij mijn proefrit ook. Gelukkig waren er andere Tesla rijders die direct al zeiden, dit doe je 1 dag daarna lekker erin raggen.
Hebben we het nog steeds over de auto? :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Regor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:37
Is er trouwens een manier om de batterij voor te verwarmen als je toch besluit even te gaan laden (bijv. Voor een plaspause). Bij een Skoda elroq kan je het verwarmen gewoon aanzetten in de instellingen. Bij Tesla (tot nu toe wat ik heb gevonden) alleen via de navigatie of echt inplannen via de app op de telefoon. Zit dit ergens verstopt?

• Oekol
Regor schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:15:
Is er trouwens een manier om de batterij voor te verwarmen als je toch besluit even te gaan laden (bijv. Voor een plaspause). Bij een Skoda elroq kan je het verwarmen gewoon aanzetten in de instellingen. Bij Tesla (tot nu toe wat ik heb gevonden) alleen via de navigatie of echt inplannen via de app op de telefoon. Zit dit ergens verstopt?
Laadstop inplannen helaas via de navigatie.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:55
@Regor De enige andere manier is via de commander, maar dan moet je die wel hebben...

• zunrob
Inspired schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:42:
[...]

Dat kan met NCA/NCM ook. Voor alle drie is lang laten staan op 100% minder goed.
Wanneer is lang te lang?

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10:54
YouTube: FIRST EVER LOOK at the FROST BLUE Model 3 Performance

Dit is wel echt een mooie kleur. Staat de auto echt goed.

-edit werkt [video] [/video] werkt niet meer?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_8Q-4zI2YKkmGVAYhWuMLmG4O8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/PjVol95JqlXUQBiiP9eV5UXe.webp?f=user_large

Satin maakt het nog mooier

YouTube: 2024 Tesla model 3 Performance highland wrapped is 2080 3M satin Thundercloud

[ Voor 86% gewijzigd door DeJurist op 10-05-2026 23:39 ]

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@DeJurist, denk foute topic? Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2

Of een foute link natuurlijk :9

[ Voor 15% gewijzigd door Card Nox op 10-05-2026 23:32 ]

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10:54

• karel_G_1981
Inspired schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:42:
[...]

Ook een steeds terugkerende discussie maar Voor lfp is het (zo lees ik overal :-) ) veel minder schadelijk om tot 100% op te laden iets dat je bij nmc alleen sporadisch moet doen en bij lfp je gewoon elke dag kan doen. Lang laten staat is wat anders dat is nooit verstandig met lithium batterijen , lang is arbitrair en de meningen zijn verdeeld maar denk zelf (boerenverstand)aan een halve dag maximaal. Daarbij ligt het ook aan de buitentemperaturen. Verder als het niet nodig is en ik alleen korte ritjes maak zet ik de laadlimit oo 50% . Geen idee of het iets helpt , ik lees ook vaak genoeg dat het geen bal uitmaakt allemaal

[ Voor 14% gewijzigd door karel_G_1981 op 11-05-2026 07:22 ]

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-06 15:15
AndyJNL schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:48:
2019 M3 SR 97d KM

BMS_a079 Wat the piep?

Tesla service kan misschien iets sneller reageren op verzoeken in de app.

Volledige HV module wordt gelukkig onder garantie vervangen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb in het verleden wel eens gelezen dat bij vervanging ze dan een LFP batterij plaatsen. Maar weet niet of dat nog steeds het geval is.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• Maasluip
  • Laatst online: 16-06 17:19

Maasluip

Kabbelend watertje

Oekol schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:50:
[...]

10 tot 13 minuten langzamer?! Grapje toch? Dat is wel heeeeel erg extreem :(
En dan te bedenken dat met 800V auto's 10-80% in minder dan 20 minuten kan, en niet 27-30.

Ik snap werkelijk niet waarom Tesla die stap niet maakt.

Signatures zijn voor boomers.

zunrob schreef op zondag 10 mei 2026 @ 23:19:
[...]

Wanneer is lang te lang?
Dagen+. Met name ook bij hogere temperaturen.
Maasluip schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:30:
[...]

En dan te bedenken dat met 800V auto's 10-80% in minder dan 20 minuten kan, en niet 27-30.

Kosten en de meeste Superchargers kunnen er niks mee. Tesla is van techinsch voorloper naar prijsvechter gegaan.
karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 06:48:
[...]

Ook een steeds terugkerende discussie maar Voor lfp is het (zo lees ik overal :-) ) veel minder schadelijk om tot 100% op te laden iets dat je bij nmc alleen sporadisch moet doen en bij lfp je gewoon elke dag kan doen. Lang laten staat is wat anders dat is nooit verstandig met lithium batterijen , lang is arbitrair en de meningen zijn verdeeld maar denk zelf (boerenverstand)aan een halve dag maximaal. Daarbij ligt het ook aan de buitentemperaturen. Verder als het niet nodig is en ik alleen korte ritjes maak zet ik de laadlimit oo 50% . Geen idee of het iets helpt , ik lees ook vaak genoeg dat het geen bal uitmaakt allemaal
Het is allemaal wel wat rommelen in de marge. Maar her argument dat LFP 100% van de range heeft en NCA/NCM maar 80% is wat onzin. Dat is meer mijn punt. Als je elke dag 100% nodig hebt kun je beide prima op 100% laden. Qua degradatie zal het over de eerste 4/5 jaar amper wat schelen.

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-06 09:04
pdidi schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:46:
[...]

Zoals ik het begrijp:
De offline kaarten (inclusief max snelheden) komen van MapBox (gebaseerd op een mix van OpenStreetMap, TomTom en Tesla data).
Oude post maar 1 die ik erg interessant vind. Ik kan nergens een kaart vinden met maximum snelheden die overeen komen met die wat een Tesla als max snelheid heeft gezien in een bepaalde wijk. Open Streetmaps en TomTom geven een lagere snelheid aan.

iRacing Profiel

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

[...]

Waarom zouden ze? Waarschijnlijk is het voor de meest van hun klanten geen dealbreaker. Auto's zouden er waarschijnlijk duurder van worden of de winstmarge daalt.

Extra puntje is dat de meest andere fabrikanten ook geen supercharger netwerk hebben liggen dat ook ge-update moet worden.

Ik denk overigens dat ze de techniek al lang 'op de plank' hebben liggen, maar gewoon wachten totdat ze het nodig vinden.

Ik heb ook het idee dat de laadtijd door veel fabrikanten lekker ge-hyped wordt omdat het lijkt alsof je je daarmee kan onderscheiden van de concurrent. Voor veel gebruikers is snelladen maar matig interessant en de beloofde laadsnelheden zijn sowieso nogal theoretisch en een heel veel gevallen niet haalbaar.

Mijn vorige auto had 100kW snelladen volgens de fabrikant. Ik heb nooit meer dan 80kW gezien en meestal als ik aan het snelladen was lag het rond de 40kW. Aan de belofte van 100kW had ik dus helemaal niets...

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:35:
[...]

Het is allemaal wel wat rommelen in de marge. Maar her argument dat LFP 100% van de range heeft en NCA/NCM maar 80% is wat onzin. Dat is meer mijn punt. Als je elke dag 100% nodig hebt kun je beide prima op 100% laden. Qua degradatie zal het over de eerste 4/5 jaar amper wat schelen.
Idd - en meningen als "Lang laten staat is wat anders dat is nooit verstandig met lithium batterijen , lang is arbitrair en de meningen zijn verdeeld maar denk zelf (boerenverstand)aan een halve dag maximaal" zijn dan ook volledig uit de lucht gegrepen. Waarom denk je dat en op wat gebaseerd. Werkend in een bedrijf dat mede accu's ontwikkelt kan ik wel zeggen...complete onzin
MartijnA3 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:39:
[...]

Oude post maar 1 die ik erg interessant vind. Ik kan nergens een kaart vinden met maximum snelheden die overeen komen met die wat een Tesla als max snelheid heeft gezien in een bepaalde wijk. Open Streetmaps en TomTom geven een lagere snelheid aan.
Het lijkt er idd al enige tijd op dat er iets lijkt veranderd te zijn qua kaarten, navigatie en max snelheden. Ik heb daar al eens dit over gepost en inmiddels hebben we al bijna een jaar geen kaart updates gekregen. Ook in het FSD topic wordt soms gemeld dat er verschil in navigatie en snelheid wordt ervaren op dezelfde locaties. Wellicht heeft het iets te maken met de Tesla ‘Voyager’ trip planner, maar dat is speculeren

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
zunrob schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:06:

Stel dat je slim laadt: dus je stopt de stekker er in en het laadproces heb je via de app van de lader uitgesteld, dan krijg je ook die melding.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• gjcvro
  • Nu online
[...]

Ik zou liever aan willen geven dat hij best wat langzamer mag laden. Nu is het net zo'n tijd dat je niet uit kunt stappen en ff wat gaan eten. En het is net te lang om er maar gewoon op te gaan zitten wachten.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
DaCoTa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:45:
[...]

Ik ben het daar niet mee eens. Tesla is bekend geworden om "first principles thinking". Dus niet denken vanuit wat iedereen weet of toepast, maar bij het ontwerpen of oplossen van problemen terug naar de fundamentele natuurkundige wetten en basisfeiten, met het oog op verbeteringen en innovatie.

Als dan nu blijkt dat de technologie die 7 jaar geleden door Aziaten is ontwikkeld beter is dan de technologie die Tesla recent heeft ontwikkeld, dan is het mijns inziens terecht dat daar kritiek op is.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Sandersmander
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-06 10:30
pdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:09:
[...]

Het lijkt er idd al enige tijd op dat er iets lijkt veranderd te zijn qua kaarten, navigatie en max snelheden. Ik heb daar al eens dit over gepost en inmiddels hebben we al bijna een jaar geen kaart updates gekregen. Ook in het FSD topic wordt soms gemeld dat er verschil in navigatie en snelheid wordt ervaren op dezelfde locaties. Wellicht heeft het iets te maken met de Tesla ‘Voyager’ trip planner, maar dat is speculeren
Ik rijd dagelijks over de nieuwe verbindingsboog van knooppunt Hooipolder, eerst stond deze boog nog niet op de kaart, maar sinds een week is hij zichtbaar als grijze weg, alleen de navigatiesoftware ziet de weg nog niet als bruikbaar en blijft volgens de originele route plannen. Ik zal eens kijken wat er te zien is op de satellietbeelden.

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-06 09:04
Sandersmander schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:43:
[...]

Ik rijd dagelijks over de nieuwe verbindingsboog van knooppunt Hooipolder, eerst stond deze boog nog niet op de kaart, maar sinds een week is hij zichtbaar als grijze weg, alleen de navigatiesoftware ziet de weg nog niet als bruikbaar en blijft volgens de originele route plannen. Ik zal eens kijken wat er te zien is op de satellietbeelden.
Zoals ik het begreep staat de visuele weergave van Google Maps los van de navigatie software dus waarschijnlijk moet je wachten tot een update. Als dat anders is, zou ik dat graag vernemen. :)

iRacing Profiel

Sandersmander schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:43:
[...]

Of je een weg wel of niet ziet is weer een ander ding. Dat was altijd al online Google Maps. Maar voor navigatie werd gebruik gemaakt van de offline maps. Wat bv voor de A16 heel lang tot frustraties leidde omdat deze gewoon te zien was, maar er niet over genavigeerd kon worden. Tot plotseling begin dit jaar dat wel kon, terwijl er geen kaart updates zijn geweest

• zunrob
Volgende noob vraag. Vanmorgen ging de auto niet open met de telefoon als sleutel. Heb uiteindelijk de telefoon opnieuw opgestart, maar toen werkte het nog niet.

De app even geopend en naar de sleutel toegegaan (verder niks aangepast) en het werkte wel weer. Een glitch of is er misschien een speciale volgorde/manier?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:55
@zunrob Dat heb ik ook weleens. Gewoon even de app openen en op het slotje drukken, gaat de auto ook open.

• anti elppa
zunrob schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:29:
Volgende noob vraag. Vanmorgen ging de auto niet open met de telefoon als sleutel. Heb uiteindelijk de telefoon opnieuw opgestart, maar toen werkte het nog niet.

De app even geopend en naar de sleutel toegegaan (verder niks aangepast) en het werkte wel weer. Een glitch of is er misschien een speciale volgorde/manier?
9vd10 is de issue je telefoon. Ik heb het altijd met 1 telefoon bij beide tesla's. De veel nieuwere telefoon heb ik het nooit mee

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-06 11:59

Heb ik ook vaker last van. Ik heb het idee dat het probleem eerder opspeelt als er andere telefoons (sleutels) in de buurt van de auto zijn...

• Alper587
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-06 19:55
Alper587 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:45:
[...]

Ja, in mijn geval ging het meer om het probleem met het piepgeluid op te lossen... Ik heb ze nu weer verzocht om het orignele stuur weer terug te plaatsen. Wist echt niet dat deze van zulke slechte kwaliteit zou zijn. Erg slecht van Tesla!
Ik heb dus een nieuw stuur gekregen met richtingaanwijzers om het probleem met een luide piep te verhelpen. Helaas is dit stuur duidelijk van lagere kwaliteit dan de originele met knoppen. Nu heb ik Tesla Servicecenter verzocht om het stuur terug te plaatsen maar ze zeggen nu dat ze dit al hebben weggegooid en niks meer voor mij kunnen doen en ze het probleem met de piep hiermee hebben opgelost. Ik heb de auto toch helemaal nieuw met originele stuur gekocht met richtingaanwijzers als knoppen?... Slechte service van Tesla of hebben ze gelijk? Ik twijfel of ik nu in verweer moet gaan of dat ik het moet laten zitten.
Ik ben blij dat de piep weg is maar niet blij met het nieuwe stuur. Je zou gewoon denken dat er dan iets anders defect is in de auto want waarom piept het stuur met knoppen dan?
Inspired schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:33:
[...]

Kosten en de meeste Superchargers kunnen er niks mee. Tesla is van techinsch voorloper naar prijsvechter gegaan.
800v is theoretisch superieur aan 400v, maar zijn er ook real world cijfers in hoeverre dit ook in de praktijk wordt benut? Omdat 800v veel gevoeliger is voor goede/perfecte accu pre-conditioning. Misschien dat wij er veel mee bezig zijn, maar vraag me af of de gemiddelde EV rijder daar allemaal op let

• Maasluip
  • Laatst online: 16-06 17:19

Maasluip

Kabbelend watertje

gjcvro schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Ik zou liever aan willen geven dat hij best wat langzamer mag laden. Nu is het net zo'n tijd dat je niet uit kunt stappen en ff wat gaan eten. En het is net te lang om er maar gewoon op te gaan zitten wachten.
Dan laad je toch tot 100%?

Signatures zijn voor boomers.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:16

Bluetooth op je telefoon aan/uit werkt bij mij in alle gevallen
pdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:02:
[...]

800v is theoretisch superieur aan 400v, maar zijn er ook real world cijfers in hoeverre dit ook in de praktijk wordt benut? Omdat 800v veel gevoeliger is voor goede/perfecte accu pre-conditioning. Misschien dat wij er veel mee bezig zijn, maar vraag me af of de gemiddelde EV rijder daar allemaal op let
800V heeft juist het voordeel van lager amperage en minder warmteontwikkeling. Tesla zoekt juist de limieten van 400V op met 250kW. Weet even niet of er "cijfers" zijn maar 250kW laden op 800V is beduidend minder een issue dan op 400V qua warmteonwikkeling en conditioning. 800V heeft in principe alleen maar voordelen. Daarom stapt zo'n beetje elk merk over hierop.
Inspired schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:18:
[...]

800V heeft juist het voordeel van lager amperage en minder warmteontwikkeling. Tesla zoekt juist de limieten van 400V op met 250kW. Weet even niet of er "cijfers" zijn maar 250kW laden op 800V is beduidend minder een issue dan op 400V qua warmteonwikkeling en conditioning. 800V heeft in principe alleen maar voordelen. Daarom stapt zo'n beetje elk merk over hierop.
Maar 800V wordt toch juist gepositioneerd om hogere laadsnelheden te halen dan die met 400V haalbaar zijn?

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-06 15:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EX9yQGLFiRKLNTUhpW8nFEvirGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4kBLUT6f9a7Vav3zHmQHBJq.jpg?f=fotoalbum_large Ik heb hardnekkige waas/strepen op de voorruit van mijn Tesla Model 3 Highland, vooral buiten het wissergebied.

Tesla Service heeft geprobeerd het schoon te maken met speciale reinigers/alcohol, maar zonder resultaat. Zij herkennen het probleem ook niet van andere Tesla’s.

Ik vermoed dat het misschien gekomen is door winter-ruitenwisservloeistof met veel methanol/agressieve chemicaliën.

Iemand dit eerder meegemaakt?

Is dit nog te polijsten of is de ruit geëtst/beschadigd?

• sdk1985
  • Laatst online: 10:38
Weet iemand wat die autopilot basic nu precies kan? Is dat beperkt tot de toevoeging van Autosteer (beta) als alternatief voor Traffic-Aware Cruise Control? Is het daarmee gelijk aan "rijstrookoverschrijdingspreventie" of kan het toch wat meer?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
pdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:02:
[...]

N=1 voorbeeld, maar die 2-4 dagen per jaar dat ik gebruik maak van superchargers vind ik de extra laadtijd niet superboeiend. Mijn ervaring tot nog toe is dat mijn pauzes vaak lager duren dan dat de auto nodig heeft om te laden, dus dan heeft een kortere laadtijd niet superveel toegevoegde waarde. Voor de rest van het jaar laad ik thuis op.

• sdk1985
  • Laatst online: 10:38
gjcvro schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Volgens mij kan dit via de app. Je kunt bijvoorbeeld 16A omlaag plussen (bij een 11 kW lader). Of werkt dat niet bij een snelweglader?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• gjcvro
  • Nu online
Maasluip schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:02:
[...]

Dan laad je toch tot 100%?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMNaklmhPkAIHBGBE3XCu-_nugk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/votuYgkQdo446Dld5qIqcKrA.jpg?f=fotoalbum_large Nou, ik twijfel in zo'n geval nou altijd of ik boven de 80% moet betalen of niet. In basis zou het alleen zijn als het druk is, maar in dld zie ik dit altijd staan, al ben ik de enige ziel die daar staat.

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:58
sdk1985 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:45:
Weet iemand wat die autopilot basic nu precies kan? Is dat beperkt tot de toevoeging van Autosteer (beta) als alternatief voor Traffic-Aware Cruise Control? Is het daarmee gelijk aan "rijstrookoverschrijdingspreventie" of kan het toch wat meer?
rijstrookoverschrijdingspreventie is een veiligheids functie in elke tesla. Als je dan een lijn naderd krijg je waarschuwing of ketst die je terug de baan in

Autosteer is tacc+ zelf in het midden van de lijntjes rijden. (Als het goed is niet meer geleverd bij nieuee bestellingen in nl)

[ Voor 6% gewijzigd door wootahH op 11-05-2026 12:59 ]

• gjcvro
  • Nu online
sdk1985 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:55:
[...]

Volgens mij kan dit via de app. Je kunt bijvoorbeeld 16A omlaag plussen (bij een 11 kW lader). Of werkt dat niet bij een snelweglader?
Volgens mij alleen bij AC, bij DC heb ik het nog niet gevonden.
pdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:33:
[...]

Maar 800V wordt toch juist gepositioneerd om hogere laadsnelheden te halen dan die met 400V haalbaar zijn?
Klopt. Maar 350kW @ 800V is nog steeds minder dan 250kW @ 400V qua amperage en warmteontwikkeling. Ook is het op een "lagere" snelheid (zeg 200kW) makkelijker om een vlakke laadcurve te krijgen met 800V. Met 800V maar 250A, en warmteontwikkeling is stroom in het kwadraad x weerstand. Bij 400V @ 200kW zit je op 500A die kwadratisch doorwerkt in je warmteonwikkeling.

Voor mij hoeft het niet in 10 minuten van 10% naar 80% overigens. Laag in de 20 minuten is prima. Lange reizen doe ik met mijn gezien en we zijn bij elke stop sowieso 20 minuten bezig met toilet/drinken etc.
Inspired schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:26:
[...]

Klopt. Maar 350kW @ 800V is nog steeds minder dan 250kW @ 400V qua amperage en warmteontwikkeling. Ook is het op een "lagere" snelheid (zeg 200kW) makkelijker om een vlakke laadcurve te krijgen met 800V. Met 800V maar 250A, en warmteontwikkeling is stroom in het kwadraad x weerstand. Bij 400V @ 200kW zit je op 500A die kwadratisch doorwerkt in je warmteonwikkeling.

Voor mij hoeft het niet in 10 minuten van 10% naar 80% overigens. Laag in de 20 minuten is prima. Lange reizen doe ik met mijn gezien en we zijn bij elke stop sowieso 20 minuten bezig met toilet/drinken etc.
Vlgs mij is de amperage op cel niveau bij 350kW @ 800V groter dan bij 250kW @ 400V, waardoor de BMS eerder moet ingrijpen als de accu temperatuur niet perfect is

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-06 12:32
Iemand tips tegen marters? Ik houd niet zo van een 12v apparaatje in de auto te hangen, dus ik doe liever een wc-blokje oid. Wat is daar een goede plek voor gezien er een frunk is?

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-06 11:59
Belecthor schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:57:
Iemand tips tegen marters? Ik houd niet zo van een 12v apparaatje in de auto te hangen, dus ik doe liever een wc-blokje oid. Wat is daar een goede plek voor gezien er een frunk is?
@Mar.tin ?

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-06 13:55
gjcvro schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:57:
[...]

[Afbeelding] Nou, ik twijfel in zo'n geval nou altijd of ik boven de 80% moet betalen of niet. In basis zou het alleen zijn als het druk is, maar in dld zie ik dit altijd staan, al ben ik de enige ziel die daar staat.
zag dit idd ook. wel al paar keer gewoon tot 100% geladen en er werden geen kosten in rekening gebracht.

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:51
Inspired schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:26:
[...]
Voor mij hoeft het niet in 10 minuten van 10% naar 80% overigens. Laag in de 20 minuten is prima. Lange reizen doe ik met mijn gezin en we zijn bij elke stop sowieso 20 minuten bezig met toilet/drinken etc.
Sneller laden bij de SuperCharger is natuurlijk wel belangrijk.
Bv dat er in de drukke vakantietijd per lader 2x meer auto's 10-80% kunnen laden.

Congestiekosten zijn daarbij goed middel om mensen zoveel mogelijk te laten laden in het /snelste/ meest efficiënte deel van de laadcurve: 5-70%.

Angsthazen die door willen tot 100% kunnen beter een hybride kopen voor hun gemoedsrust ....

Overigens heb je op 0% nog steeds 1,8kWh over (m3 rwd+); bij heel rustig rijden is dat zo'n 15km tot -2%

[ Voor 7% gewijzigd door emmerx op 11-05-2026 14:42 ]

Draadloos laden op onze Zon

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-06 20:37
Zensu schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:36:
[Afbeelding] Ik heb hardnekkige waas/strepen op de voorruit van mijn Tesla Model 3 Highland, vooral buiten het wissergebied.

Tesla Service heeft geprobeerd het schoon te maken met speciale reinigers/alcohol, maar zonder resultaat. Zij herkennen het probleem ook niet van andere Tesla’s.

Ik vermoed dat het misschien gekomen is door winter-ruitenwisservloeistof met veel methanol/agressieve chemicaliën.

Iemand dit eerder meegemaakt?

Is dit nog te polijsten of is de ruit geëtst/beschadigd?
wat voor ruitenwisservloeistof heb je dan gebruikt? Sommige moet je aanlengen met water..
Pagina: 1 ... 246 ... 263 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: