• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-06 16:06
leadingdamage1 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Nee hij had dan uitgerekend dat je 4 keer stopt, en dan 8 min, 12 min, 10 min en 22 minuten zoiets

Dus opzich is het 1x echt lang wachten en de rest gaat sneller. Dank voor de reacties.
22 minuten wachten is alleen lang als je 22 minuten lang niets aan het doen bent en dus actief wacht.

22 minuten iets anders doen is zo voorbij.

je sluit auto aan, loopt naar de plek waar je naar de wc kan. Gaat naar de wc. loop naar de plek waar je iets kan drinken. rondkijken wat je precies wil hebben, in de rij staan. Als het warm is liever daar op drinken en weer terug lopen naar de auto is al snel meer dan 22 minuten.

zeker als je een gezin hebt gaat dit al richting een half uur en is de auto veel verder geladen dan je oorspronkelijk van plan was.

ik heb er inmiddels zo'n 80k op zitten en kan op 1 hand tellen dat ik actief op de auto gewacht heb voor het laden voor ik weer verder kon.

  • console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-06 16:11
leadingdamage1 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:18:
Zijn hier mensen die in de nacht met een Tesla naar bijvoorbeeld Zuid Frankrijk zijn gereden? Ik rij sinds een aantal jaar liever s'nachts daarnaartoe omdat het zoveel rustiger en minder warm is op de weg. Maar dat heb ik altijd met een bezine auto gedaan, daar was het echt zo snel mogelijk tanken en weer door, dat kan natuurlijk niet met een Tesla. Via de routeplanner kom ik uit op 45 minuten laden in de gehele rit. Ik vraag me af of dat echt als storend wordt ervaren. Zeker als je s'nachts eigenlijk zo snel mogelijk op je eindbestemming wilt komen.
Ik ging eerder ook altijd met de benzine auto in de nacht rijden en vorig jaar de eerste keer met de Tesla. En dat is ons echt héél goed bevallen, alles ging veel relaxter en kwamen veel uitgeruster aan dan met de benzine auto. En daarnaast super goedkoop laden, heen én weer van Apeldoorn naar Zuid-Frankrijk was 75 EUR :9 . Met de benzine auto was ik de jaar ervoor rond de 480 EUR kwijt :') .

  • ugene78
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 22:52
leadingdamage1 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:18:
Zijn hier mensen die in de nacht met een Tesla naar bijvoorbeeld Zuid Frankrijk zijn gereden? Ik rij sinds een aantal jaar liever s'nachts daarnaartoe omdat het zoveel rustiger en minder warm is op de weg. Maar dat heb ik altijd met een bezine auto gedaan, daar was het echt zo snel mogelijk tanken en weer door, dat kan natuurlijk niet met een Tesla. Via de routeplanner kom ik uit op 45 minuten laden in de gehele rit. Ik vraag me af of dat echt als storend wordt ervaren. Zeker als je s'nachts eigenlijk zo snel mogelijk op je eindbestemming wilt komen.
We hebben dit zes jaar geleden met onze BMW i3 dit ook gedaan, net toen langs Franse snelwegen zo'n 200 snelladers wegens mogelijk brandgevaar uit waren geschakeld. Dat was even spannend maar gelukkig had Ionity langs de Route Du Soleil diverse laadpunten geopend waardoor we het precies haalden (net 200KM op de snelweg met af en toe wat hypermilen). Via Tweakers toen een actie gevonden van Enelx (Juicepass) meen ik waardoor we een maand lang voor 30 euro bij Ionity konden laden (nog nooit zo'n goedkope autovakantie gehad als destijds ;) ).

Komende maand komt onze Model Y RWD (als het goed is) en ik ben benieuwd hoe dat zal gaan met de ritten naar het zuiden. Vrienden van ons rijden met hun Model X en vouwwagen ook prima naar Spanje in de nacht, plek genoeg bij de superchargers zodat je de vouwwagen niet eens hoeft af te koppelen tijdens het laden. Dat gaan wij de volgende trip naar het zuiden ook maar op die manier aanpakken :)

  • Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
console schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:03:
[...]

Ik ging eerder ook altijd met de benzine auto in de nacht rijden en vorig jaar de eerste keer met de Tesla. En dat is ons echt héél goed bevallen, alles ging veel relaxter en kwamen veel uitgeruster aan dan met de benzine auto. En daarnaast super goedkoop laden, heen én weer van Apeldoorn naar Zuid-Frankrijk was 75 EUR :9 . Met de benzine auto was ik de jaar ervoor rond de 480 EUR kwijt :') .
Wij hebben dit nu 5+ keer gedaan. Zeker als je abrp achter de hand houdt, en je kiest de juiste Superchargers - houdt de auto het beter vol; dan jij.

Ik heb meerdere keren bij een lader gestaan, kort ogen dicht; 'ehh BlasterXp - de auto zegt dat we alweer verder kunnen'. En dan bleef ik nog 5 minuten staan, en schoof de planning wat op. Zeker naar het Zuiden zijn er mega veel laders; en je kunt hem ook prima wat bijstellen/beinvloeden. Ik wil naar Zuid, maar we gaan bij x y z toch een extra stopje doen. Bij de Tesla navigatie moet ik vaak knetter hard rijden om de accu leeg genoeg te hebben voor de hoogste snelheid. Of dat dus gewoon los laten; en rijden zoals je wilt en dan bijv. een of twee laders later pakken.

  • Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:00
hsb85 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:03:
[...]

22 minuten wachten is alleen lang als je 22 minuten lang niets aan het doen bent en dus actief wacht.

22 minuten iets anders doen is zo voorbij.

je sluit auto aan, loopt naar de plek waar je naar de wc kan. Gaat naar de wc. loop naar de plek waar je iets kan drinken. rondkijken wat je precies wil hebben, in de rij staan. Als het warm is liever daar op drinken en weer terug lopen naar de auto is al snel meer dan 22 minuten.

zeker als je een gezin hebt gaat dit al richting een half uur en is de auto veel verder geladen dan je oorspronkelijk van plan was.

ik heb er inmiddels zo'n 80k op zitten en kan op 1 hand tellen dat ik actief op de auto gewacht heb voor het laden voor ik weer verder kon.
Mijn ervaring is ook dat ik met gezin uiteindelijk zelf eerder stop, dan dat de Tesla zegt dat ik moet stoppen. 4u achter elkaar doorrijden met kinderen is gewoon te lang om niet te stoppen, daarnaast vind ik het zelf ook wel fijn om na 2.5u tot 3u even te stoppen en te wisselen. We stoppen dan alsnog bij een laadpunt, en doen dan inderdaad de riedel die je zelf aangeeft en dan ben je zo weer 15-20 min kwijt en is je auto weer relatief vol. In de praktijk stop je dan wat vaker dan offiicieel vanuit Tesla nodig is

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:58
leadingdamage1 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:18:
Zijn hier mensen die in de nacht met een Tesla naar bijvoorbeeld Zuid Frankrijk zijn gereden? Ik rij sinds een aantal jaar liever s'nachts daarnaartoe omdat het zoveel rustiger en minder warm is op de weg. Maar dat heb ik altijd met een bezine auto gedaan, daar was het echt zo snel mogelijk tanken en weer door, dat kan natuurlijk niet met een Tesla. Via de routeplanner kom ik uit op 45 minuten laden in de gehele rit. Ik vraag me af of dat echt als storend wordt ervaren. Zeker als je s'nachts eigenlijk zo snel mogelijk op je eindbestemming wilt komen.
Frankrijk gaat prima is mijn ervaring en laden is ook nog goedkoop

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:46
leadingdamage1 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:18:
Zijn hier mensen die in de nacht met een Tesla naar bijvoorbeeld Zuid Frankrijk zijn gereden? Ik rij sinds een aantal jaar liever s'nachts daarnaartoe omdat het zoveel rustiger en minder warm is op de weg. Maar dat heb ik altijd met een bezine auto gedaan, daar was het echt zo snel mogelijk tanken en weer door, dat kan natuurlijk niet met een Tesla. Via de routeplanner kom ik uit op 45 minuten laden in de gehele rit. Ik vraag me af of dat echt als storend wordt ervaren. Zeker als je s'nachts eigenlijk zo snel mogelijk op je eindbestemming wilt komen.
45 minuten is een sterke onderschatting. Een laadbeurt van 10-80% kost je altijd een half uur. En reken maar op minstens 3 laadbeurten, zeker als je 's nachts 130 gaat rijden zonder veel oponthoud. Maar erg voelt dat niet aan hoor.

Nadeel van 's nachts rijden via SuC is dat je soms bij een McDo, een shopping of bij een hotel terecht komt. Tot een uur of 11 is de kans groot dat je nog naar toilet kan (niet bij shopping), maar rond 2h bv kan het zelfs zijn dat je een Hotel niet zomaar binnen komt, laat staan dat je een bar vindt die open is.

Ik zou dan via benzinestations rijden waar er ook laders staan. Dan heb je meer kans op koffie en een toilet.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-06 05:47
Wij zoeken tijdens de vakantiereis met de kinderen altijd een film uit die hun willen zien. Drinken en eten erbij en ondertussen Netflix bij elke laadstop.

Dit jaar gaan we eerst naar Basel(1 nacht hotel) dan over de Gotthardpas naar Como(1 nacht hotel) dan door naar Genua voor onze cruise. Op terugreis van Genua naar Disneyland Paris met ergens willekeurig een tussenstop met hotel.

[ Voor 3% gewijzigd door patrickt35 op 07-05-2026 11:23 ]


  • iMoose
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-06 12:31
patrickt35 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:22:
Wij zoeken tijdens de vakantiereis met de kinderen altijd een film uit die hun willen zien. Drinken en eten erbij en ondertussen Netflix bij elke laadstop.

Dit jaar gaan we eerst naar Basel(1 nacht hotel) dan over de Gotthardpas naar Como(1 nacht hotel) dan door naar Genua voor onze cruise. Op terugreis van Genua naar Disneyland Paris met ergens willekeurig een tussenstop met hotel.
Totaal niet Tesla gerelateerd (excuus daarvoor) maar een hotel tip voor deze route. Ga vlak voor Basel de grens over naar Frankrijk ter hoogte van Mulhouse. In Mulhouse is een Golden Tulip hotel met Tesla SuC, ruime schone kamers en een zwembad. Beter betaalbaar dan de hotels in en rond Basel en onze kinderen konden het zwembad altijd waarderen.

  • Regor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 23:31
iMoose schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Totaal niet Tesla gerelateerd (excuus daarvoor) maar een hotel tip voor deze route. Ga vlak voor Basel de grens over naar Frankrijk ter hoogte van Mulhouse. In Mulhouse is een Golden Tulip hotel met Tesla SuC, ruime schone kamers en een zwembad. Beter betaalbaar dan de hotels in en rond Basel en onze kinderen konden het zwembad altijd waarderen.
Super tip! Net geboekt voor dit weekend

🛄 Bedankt! Je boeking bij Kyriad Prestige Mulhouse - Basel is bevestigd.

[ Voor 7% gewijzigd door Regor op 07-05-2026 13:03 ]


  • DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06 22:08

DJT

turkeyhakan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:55:
[...]

Persoonlijk zou ik mij er niet zo'n zorgen over maken. Om optimaal te kunnen profiteren van de beste laadcurve zijn er zo veel factoren waar je rekening mee moet houden, dat je dit verschil denk ik niet gaat merken.
Ik heb op YT een vlog gezien (ik kan hem ff niet terug vinden) van een Duitse meneer die getest heeft met zowel LG LFP als 4680 batterij. De LG LFP deed bij 50% nog ruim >100kW en de 4680 zat rond de 105kW.
edit:
Gevonden! Ik zie dat hij vergelijkt met de LFP batterij dus mijn verhaal gaat niet op en de getallen kloppen ook niet. :+

[ Voor 22% gewijzigd door DJT op 07-05-2026 16:10 ]


  • Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-06 15:52
DJT schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:02:
[...]

Ik heb op YT een vlog gezien (ik kan hem ff niet terug vinden) van een Duitse meneer die getest heeft met zowel LG als 4680 batterij. De LG deed bij 50% nog ruim >100kW en de 4680 zat rond de 90kW.
Maar dat is natuurlijk ook n=1 en er zijn alleen maar dingen echt te zeggen als je heel veel datasets hebt. En ja, 100kW of 90kW is max. paar minuten verschil. Lekker rijden en geen zorgen over maken :)

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55


  • patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-06 05:47
iMoose schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Totaal niet Tesla gerelateerd (excuus daarvoor) maar een hotel tip voor deze route. Ga vlak voor Basel de grens over naar Frankrijk ter hoogte van Mulhouse. In Mulhouse is een Golden Tulip hotel met Tesla SuC, ruime schone kamers en een zwembad. Beter betaalbaar dan de hotels in en rond Basel en onze kinderen konden het zwembad altijd waarderen.
Mijn antwoord had meer te maken met het onderwerp "reizen naar het buitenland". Hierop heb ik gereageerd dat wij niet ergens koffie gaan halen maar een filmpje gaan kijken.

  • pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.


  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:58
Vraagje ik heb de laatste tijd dat de interieur leeslampjes achterin zomaar spontaan aan gaan soms tijdens het rijden. De deuren zijn gewoon dicht en niemand zit eraan. Je kan ze gewoon weer uitdrukken. Wel knap irritant. Is dit een bekend probleem bij de m3 highland ?

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:41
karel_G_1981 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:36:
Vraagje ik heb de laatste tijd dat de interieur leeslampjes achterin zomaar spontaan aan gaan soms tijdens het rijden. De deuren zijn gewoon dicht en niemand zit eraan. Je kan ze gewoon weer uitdrukken. Wel knap irritant. Is dit een bekend probleem bij de m3 highland ?
Komt vaker voor. Gaat soms spontaan over.

  • BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Oekol schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:23:
Mensen die nog niet op 2026.8.6.1 zitten die kunnen testen of TACC nog op 150 km/u kan? Bij ons kan die niet meer harder dan 145 km/u. Zie het niet in de release notes staan, maar zal wel undocumented change zijn. Zag dat er al meer over gesproken is hierboven. Zonde :(
Hier sinds deze week ook ineens, 2026.14.3 op een M3 uit 2021. Helemaal ruk, zeker in DE.

Ach, aan de andere kant kan dit er ook nog wel bij. Ik ben de software inmiddels zo beu dat ik bijna blij ben als hij eruit gaat later dit jaar. Ondanks dat het mechanisch een superfijne auto is. Alsof ik de hele dag onderweg ben met een bipolaire rubbertegelmoeder met ADHD.

De ene keer mag ik doodleuk zonder knipper van rijstrook wisselen, de andere keer is het mét knipperlicht aan totale paniek en alle toeters en bellen. Waag het niet om in de buurt van een doorgetrokken streep te komen, want stel dat je je rijstrook verlaat. Oh, je wil 85 rijden op een 80-weg? Mag niet, ik vind 60 hier snel zat, en o, ik zal ook op een stralend mooie dag even al het zand over je voorruit wissen uit het niks.

Heb dit jaar in 7 of 8 andere auto’s gereden, verschillende merken, allemaal vrij nieuwe auto’s met alle verplichte piepjes en behalve een Kia waren ze allemaal een verademing vergeleken met de Tesla qua rust aan boord en consistentie van de software.

/einde rant

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:58
gjcvro schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:48:
[...]

Komt vaker voor. Gaat soms spontaan over.
Hmm kijk het nog ff aan , anders ga ik er toch een melding van maken . Is het eerste issue dat ik heb na bijna een jaar .

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:41
karel_G_1981 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:25:
[...]

Hmm kijk het nog ff aan , anders ga ik er toch een melding van maken . Is het eerste issue dat ik heb na bijna een jaar .
Ik heb ze een tijdje permanent uit gezet. Toen ik er aan dacht een melding te maken heb ik ze weer aangezet om te testen. Nooit meer gezien. Andere hebben ze laten vervangen door een ranger.

  • TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:08
Even een noob vraag. Ivm riool werkzaamheden kan ik niet thuisladen. Moet ik nu allemaal losse openbare laadpaal apps downloaden? Net geprobeerd met mijn ecotap dongle bij een allegro paal te laden, maar ging niet. Duurt ff 1.5 maand dus moet wss eea installeren. Laden denk dan bij openbare palen op werk bv. Hoe doen jullie dit?

  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
TweakerVincent schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:39:
Even een noob vraag. Ivm riool werkzaamheden kan ik niet thuisladen. Moet ik nu allemaal losse openbare laadpaal apps downloaden? Net geprobeerd met mijn ecotap dongle bij een allegro paal te laden, maar ging niet. Duurt ff 1.5 maand dus moet wss eea installeren. Laden denk dan bij openbare palen op werk bv. Hoe doen jullie dit?
Supercharger. Maaar dan moet die wel in de buurt zitten. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 07-05-2026 22:53 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:08
daemonix schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:52:
[...]

Supercharger. Maaar dan moet die wel in de buurt zitten. ;)
Net gedaan :-) zit er een 1.5 km van mijn huis :-)

En volgens mij ook gedoe bij zo’n openbare laadpaal dat je daar niet een nacht mag staan oid

[ Voor 18% gewijzigd door TweakerVincent op 07-05-2026 23:04 ]


  • Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-06 13:40
TweakerVincent schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:03:
[...]

Net gedaan :-) zit er een 1.5 km van mijn huis :-)

En volgens mij ook gedoe bij zo’n openbare laadpaal dat je daar niet een nacht mag staan oid
Ik zou SC tot een minimum beperken vanwege de vergrote accu slijtage. Dan toch beter straat laden. Een pasje is toch snel geregeld lijkt me?

Als backup heb ik TapElectric. Dat is een app ipv fysieke pas.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923


  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sandrioni schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:14:
[...]

Ik zou SC tot een minimum beperken vanwege de vergrote accu slijtage. Dan toch beter straat laden. Een pasje is toch snel geregeld lijkt me?

Als backup heb ik TapElectric. Dat is een app ipv fysieke pas.
Dat hoort thuis in de fabeltjeskrant. Veel superchargen geeft helemaal niets.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:58
Sandrioni schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:14:
[...]

Ik zou SC tot een minimum beperken vanwege de vergrote accu slijtage. Dan toch beter straat laden. Een pasje is toch snel geregeld lijkt me?

Als backup heb ik TapElectric. Dat is een app ipv fysieke pas.
Ik heb voor nood een anwb pasje erbij kost niks en je hebt een alternatief in je portemonnee . Gebruik hem wel eens op parkeerterreinen als er alleen nog een laadplek vrij is. Wat best vaak voorkomt. Aangezien openbaar laden nogal duur is zet ik de laadsnalheid dan wel op z’n langzaamst. De tesla keycard heb ik ook d voor andere laders maar dat werkt niet altijd.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:54
TweakerVincent schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:03:
[...]

En volgens mij ook gedoe bij zo’n openbare laadpaal dat je daar niet een nacht mag staan oid
Dat hangt van de paal af. Hier in Den Haag mag je er zolang staan als je wilt, zolang je maar aangesloten bent.

Maareh, dit zijn toch dingen die wel vaker voorkomen of ben je nooit verder dan de halve range van je batterij gekomen?

Staat verder meer info in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 want dit is niet speciek voor Tesla auto's.

  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:23:
[...]

Dat hangt van de paal af. Hier in Den Haag mag je er zolang staan als je wilt, zolang je maar aangesloten bent.

Maareh, dit zijn toch dingen die wel vaker voorkomen of ben je nooit verder dan de halve range van je batterij gekomen?

Staat verder meer info in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 want dit is niet speciek voor Tesla auto's.
Het hangt ook van je laadpas af. Met een Shell pas kan ik het sterk afraden. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:00
Tesla y juniper rwd premium standard range eigenaren; wat is jullie gerapporteerde SOH na een jaar rijden? Hier rapporteert Tessie na 1 jaar en 16k 2,17% degradatie.

  • Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
Tessie rapporteert ook fleet average.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART


  • WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:00
Radiodurans schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Tessie rapporteert ook fleet average.
Oh ja, daar lijkt het niet zo best dan. Maar aan de andere kant, de bms rapporteert wel eens wisselvallig.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGh9irvpAppXg-sZ1sXGORI3XYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNUVBwstNPCBT5WEe2FeQ9fO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door WouterL op 08-05-2026 10:41 ]


  • Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-06 15:41
WouterL schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:52:
Tesla y juniper rwd premium standard range eigenaren; wat is jullie gerapporteerde SOH na een jaar rijden? Hier rapporteert Tessie na 1 jaar en 16k 2,17% degradatie.
Laad je vaak tot niet 100%? Bemerk dat dat bij de LFP versies nog wel eens dit soort gedrag ten gevolg geeft. Iets wat overigens met een keer goed laden van ~20% naar 100% vaak weer rechtgetrokken is.

3960wp SE | Model Y RWD


  • emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:51
Eindelijk kunnen anderen zich ook opladen aan mijn Tesla:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lojQv2WOnXaxzPWkgfpvvqwvhCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nq6HoDF1pnfxkdl8z5lZLZ2k.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog 12V inverteren naar 230V max 400W (fietsaccu's), volgende generatie 2x 3600W

Draadloos laden op onze Zon


  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:58
De modellen 3 met lfp accu’s uit Shanghai krijgen binnenkort nieuwe accu’s van sunwoda (nooit van gehoord ?) . Voordeel is meer vermogen (0-100 in 5,2 sec) hogere range wltp (schatting 560) km en snelladen met 250kw. Dan wordt de gap met de premium een flink stukje kleiner. Ben benieuwd wanneer deze accu’s in Nederland verschijnen of te bestellen zijn.
karel_G_1981 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:58:
De modellen 3 met lfp accu’s uit Shanghai krijgen binnenkort nieuwe accu’s van sunwoda (nooit van gehoord ?) . Voordeel is meer vermogen (0-100 in 5,2 sec) hogere range wltp (schatting 560) km en snelladen met 250kw. Dan wordt de gap met de premium een flink stukje kleiner. Ben benieuwd wanneer deze accu’s in Nederland verschijnen of te bestellen zijn.
Op NaTA is daar al eerder dit artikel over verschenen met "increased charging rate of up to 3C"

  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wéééér even een heel positief bericht van mij over Tesla service Rotterdam.

Zit daar nu ivm gemaakte afspraak mbt laadklepje wat foutcode gaf en soms niet meer open ging (wel altijd via app, scherm en knop op stekker, maar niet door een op te duwen).
Dat vervangen ze netjes.

Maar ook gelijk aangemeld voor een heel klein vlekje op mijn scherm. Alsof daar paar pixels niet goed zijn of lamineerlaag los laat. Echt niet groot... Maar stel dat het ooit erger wordt.

Terwijl ik hier zit krijg ik bericht dat het niet door extern/eigen toedoen komt en ze er gelijk een gloednieuw scherm in zetten. Wat keurig weer!
Dat kost incl montage richting 2k.
Maar allemaal garantie. WauW.

Wat een service. Top.
En de wachtruimte is zo fijn...


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibhMcVaCLrQvb2fxMoyecCp3H4s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wA0i6GZbij8NB8Pa3b7dNq6H.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjvzpv739GNe4-srbCM0IN7iT1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnNJoHnLYgIMVlS8q0EJXn0V.jpg?f=fotoalbum_large

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:58
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:02:
[...]

Op NaTA is daar al eerder dit artikel over verschenen met "increased charging rate of up to 3C"
10-80% in 15 minuten klinkt behoorlijk spectaculair, helemaal voor een lfp. In Canada wordt de m3 rwd al geleverd met deze accu , ben heel benieuwd naar de praktijk.

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:58
WouterL schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:34:
[...]

Oh ja, daar lijkt het niet zo best dan. Maar aan de andere kant, de bms rapporteert wel eens wisselvallig.[Afbeelding]
Deze rare curve hebben alle catl6m ‘s op Tessie wat ik gezien heb. Mijn ratedAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwbvL3fWZ3UjubAdRZ_E25RI0QQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jh5fYrz88CX4FwdFw0dwZfOd.jpg?f=fotoalbum_large range is hetzelfde als nieuw maar Tessie geeft aan 5,8% degradatie. Dus ik neem de Tessie rapportage niet zo serieus.

[ Voor 22% gewijzigd door karel_G_1981 op 08-05-2026 11:12 ]

karel_G_1981 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:07:
[...]

In Canada wordt de m3 rwd al geleverd met deze accu , ben heel benieuwd naar de praktijk.
Dat is nog wel een gerucht, maar komt wel van een doorgaans betrouwbare bron

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:58
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:14:
[...]

Dat is nog wel een gerucht, maar komt wel van een doorgaans betrouwbare bron
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:14:
[...]

Dat is nog wel een gerucht, maar komt wel van een doorgaans betrouwbare bron
De bron baseert gegevens ook op de specs van tesla zelf , kijk
Maar naar de EPA rating (463km) en 0-100 tijden. (5,2sec) op de tesla website .

  • pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:09:
[...]

Deze rare curve hebben alle catl6m ‘s op Tessie wat ik gezien heb. Mijn rated[Afbeelding] range is hetzelfde als nieuw maar Tessie geeft aan 5,8% degradatie. Dus ik neem de Tessie rapportage niet zo serieus.
Dat is mijn ervaring met Tessie ook. Als ik zie hoe kWh de accu in gaat, wat de paal aangeeft, en wat de auto aangeeft dan zit daar een behoorlijk verschil in met wat Tessie aangeeft. Het lijkt me niet dat er 6/7/8/9 kWh 'vervliegt'.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.


  • GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 01:52

GVR

De bug in de Tesla Android app welke ervoor zorgde dat je naar je telefoon gedownloade dashcam beelden niet kon bekijken is opgelost met de app update welke ik gisteren ontving (versie 4.56.5-4281).
karel_G_1981 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:07:
[...]

10-80% in 15 minuten klinkt behoorlijk spectaculair, helemaal voor een lfp. In Canada wordt de m3 rwd al geleverd met deze accu , ben heel benieuwd naar de praktijk.
Valt wel mee toch? De oude BYD LFP deed het ook maar in 18 minuten. Die kwam dik drie jaar geleden uit.

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:58
Inspired schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:07:
[...]

Valt wel mee toch? De oude BYD LFP deed het ook maar in 18 minuten. Die kwam dik drie jaar geleden uit.
De huidige catl lfp doet 25 minuten over 10-80% dus tov de huidige lfp een behoorlijke verbetering.

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:58
pjot1 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:52:
[...]


Dat is mijn ervaring met Tessie ook. Als ik zie hoe kWh de accu in gaat, wat de paal aangeeft, en wat de auto aangeeft dan zit daar een behoorlijk verschil in met wat Tessie aangeeft. Het lijkt me niet dat er 6/7/8/9 kWh 'vervliegt'.
Ik hou voor m’n eigen gemoedsrust gewoon de rated range aan en die is nog exact hetzelfde als nieuw zoals gezegd
karel_G_1981 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:27:
[...]

De huidige catl lfp doet 25 minuten over 10-80% dus tov de huidige lfp een behoorlijke verbetering.
Maar spectaculair is wat overdreven imho. Verbetering tov de CATL is het zeker.

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:58
Inspired schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:29:
[...]

Maar spectaculair is wat overdreven imho. Verbetering tov de CATL is het zeker.
Zeker voor doelgroepen als taxichauffeurs , meer range en sneller even optoppen en na een sigaretje weer doorrr , al word ik af en toe wel gek van al die taxi’s bij de SUC’s is er zeker in de Randstad soms al te druk met blauwe kentekens

  • RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:44
emmerx schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:55:
Eindelijk kunnen anderen zich ook opladen aan mijn Tesla:

[Afbeelding]

Nu nog 12V inverteren naar 230V max 400W (fietsaccu's), volgende generatie 2x 3600W
Geweldig! Mijn dag was al heel goed en nu alleen mar nog beter :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k


  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:09
emmerx schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:55:
Eindelijk kunnen anderen zich ook opladen aan mijn Tesla:

[Afbeelding]

Nu nog 12V inverteren naar 230V max 400W (fietsaccu's), volgende generatie 2x 3600W
Is dat de versie met bellenblaas?

  • emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:51
Maurice- schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:12:
[...]

Is dat de versie met bellenblaas?
Volgende generatie heeft een DC naar AC omvormer,
krachtig genoeg om mensen die op -3% stil staan voldoende op te laden voor een rit naar de dichtsbijzijnde (super)charger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ugoRx87M7OLjBeNexGVZ85XL4c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KQwnsekr4dPOPFj6Amlum0Yu.jpg?f=user_large

Denk dat 4 van die rode CEE connectoren niet handig zijn voor e-fietsers en
wellicht ook wat over the top zijn qua styling :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVR4ohc25CXqQpu-yune-4l0c3Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L63crFfxSY5imjxmd6nV1cvr.jpg?f=user_large

Maar 2 fasen 16A zou moeten kunnen en met 7kW kunnen(ont)laden is al best prettig.

[ Voor 53% gewijzigd door emmerx op 08-05-2026 14:00 ]

Draadloos laden op onze Zon


  • Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-06 22:43
Vraagje: op je Tesla sleutelkaart kan je diverse laadpassen laden zodat je met je sleutelkaart kunt laden. Welke wordt er dan gekozen, er van uitgaand dat diverse laadproviders verschillende prijzen hebben bij bepaalde laadpalen? Shell is meestal duurder dan bijvoorbeeld E-Flux. Heeft iemand hier ervaring mee?

  • Bonmob
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-06 00:06
WouterL schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:52:
Tesla y juniper rwd premium standard range eigenaren; wat is jullie gerapporteerde SOH na een jaar rijden? Hier rapporteert Tessie na 1 jaar en 16k 2,17% degradatie.
Ik zit op 3.2 degradatie na 34.000 km

  • Bonmob
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-06 00:06
Heeft iemand met een MY en FSD al de spring update? Ik blijf maar op 2026.3.7 staan.

  • justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:47
Mackeessie schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:42:
Vraagje: op je Tesla sleutelkaart kan je diverse laadpassen laden zodat je met je sleutelkaart kunt laden. Welke wordt er dan gekozen, er van uitgaand dat diverse laadproviders verschillende prijzen hebben bij bepaalde laadpalen? Shell is meestal duurder dan bijvoorbeeld E-Flux. Heeft iemand hier ervaring mee?
Je kan je sleutel kaart gebruiken als Tesla laadpas dat via Tesla afrekent.

Je kan ook je bestaande laadpas in de tesla app zetten zodat je met je bestaande laadpas bij de tesla supercharger kan afrekenen.

Je kan niet je bestaande laadpassen op de Tesla sleutel kaart zetten

Krijg 1000 Km gratis snelladen bij het bestellen van je Tesla, kijk op: https://teslacode.nl


  • leadingdamage1
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 28-05 11:55
FUCK IT. Ik ga gewoon de Model 3 bestellen. Met FSD pakket. Na lang wikken en wegen doe ik het gewoon. YOOOOLOOOOOOO

Hopelijk wordt die voor mijn vakantie geleverd dan kan ik er lekker direct mee naar Zuid Frankrijk

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:41
leadingdamage1 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:10:
FUCK IT. Ik ga gewoon de Model 3 bestellen. Met FSD pakket. Na lang wikken en wegen doe ik het gewoon. YOOOOLOOOOOOO

Hopelijk wordt die voor mijn vakantie geleverd dan kan ik er lekker direct mee naar Zuid Frankrijk
De vraag is dan alleen met of zonder FSD door belgie en frankrijk...

  • Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:06
leadingdamage1 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:10:
FUCK IT. Ik ga gewoon de Model 3 bestellen. Met FSD pakket. Na lang wikken en wegen doe ik het gewoon. YOOOOLOOOOOOO

Hopelijk wordt die voor mijn vakantie geleverd dan kan ik er lekker direct mee naar Zuid Frankrijk
leadingdamage1 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:02:
2e testrit gemaakt. Ik zie er toch vanaf. Mijn grootste punt was FSD, maar hij maakte beslissingen die ik nooit had genomen, en ook beslissingen die helemaal niet correct waren.

- Hij geeft fietsers altijd voorrang lijkt het. Ook op rotondes waar de auto voorrang heeft. Ik haat het als mensen dit doen. Volg de regels. Voor iedereen beter.
- Andere situatie met een fietser die kwam een weg op rijden waar het middenstuk een soort verdrijvingsvlak is, gaat die VOL IN DE ANKERS voor die fietser, het is dat er niemand achter mij reed maar anders hadden we een probleem.
- Rijdt gewoon straatjes in die je helemaal neit in mag (ziet die de borden niet??)

En de laatste situatie waardoor ik dacht van, nope, was voor een stoplicht. Wij hadden groen dus hij blijft netjes doorrijden, echter werd die oranje op een moment dat je eigenlijk door moet rijden omdat je simpelweg al te ver bent. Gaat die opnieuw VOL IN DE ANKERS, en ik bedoel echt VOL, echt bijna een noodstop om maar niet door oranje te hoeven rijden. Let wel, ditmaal reed er wel iemand achter ons, en die zat er dus bijna op. Niet Tesla zijn fout, maar hier had hij zeker wel rekening mee moeten houden. Hij ziet dat er iemand achter ons rijdt, vermoedleijk ook te dicht erop, dan ga je niet vol in de ankers voor een oranje stoplicht notabene, maar rijd je hier gewoon doorheen. Tevens deed de Tesla ook niets om diegene achter ons te ontwijken door bijv. even een klein stukje naar voren te rijden. Gewoon vol in de ankers om maar op tijd voor de stopstreep te stoppen.

Zonder FSD blijft er voor mij niet veel over, granted ik moet er misschien meer mee rijden, maar de 45.000 euro die die die kost is het voor mij simpelweg niet waard. Jammer, had er wel naar uitgekeken. Wachten tot de volgende versie.
:') :?

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:41
Niets zo veranderlijk als een mens toch? Daarom kan FSD beter autorijden.

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:58
leadingdamage1 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:10:
FUCK IT. Ik ga gewoon de Model 3 bestellen. Met FSD pakket. Na lang wikken en wegen doe ik het gewoon. YOOOOLOOOOOOO

Hopelijk wordt die voor mijn vakantie geleverd dan kan ik er lekker direct mee naar Zuid Frankrijk
Je gaat er sowieso geen spijt van krijgen een model 3 is gewoon een geweldige auto, rij er elke dag met enorm veel plezier in en ook met FSD.


(Edit) je was alweer van gedachte veranderd haha . Ieder z’n eigen keuze maar FSD gaat echt snel verbeteren dat weet ik zeker , als je ziet hoe goed het nu al is . Zijn vooral wat op te lossen kinderziektes in deze versie denk ik. Verder is de M3 ook zonder FSD gewoon een puike auto natuurlijk … maar zoals ik al zei , verdiep je goed en vergelijk en maak dan je keuze :-)

[ Voor 28% gewijzigd door karel_G_1981 op 08-05-2026 19:29 ]


  • Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:47

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.


  • knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:52
Misschien hier beter de vraag te stellen:

Hoe zit het als je een auto inruilt icm huurkoop? Ik kan nu aan de hand van geschatte waarde een financiering aanvragen waarbij ik de inruilwaarde als in te leggen bedrag reken. Mocht dit bedrag hoger/lager uitkomen wordt dit dan direct verrekend met het bedrag van de huurkoop?

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)


  • Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:47
Langer laden voor hetzelfde geld
En dan is er nog het punt dat de 4680's minder stabiel op hogere snelheden kunnen laden, omdat ze sneller warmte ontwikkelen en vasthouden. In de praktijk scheelt dit toch 10 tot 13 minuten op het laden van 10 tot 80 procent. De Model Y met Panasonic-cellen deed dit in zo'n 27 tot 30 minuten. De nieuwe heeft er ruim 40 voor nodig.
10 tot 13 minuten langzamer?! Grapje toch? Dat is wel heeeeel erg extreem :(

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.


  • SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:34
leadingdamage1 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:10:
FUCK IT. Ik ga gewoon de Model 3 bestellen. Met FSD pakket. Na lang wikken en wegen doe ik het gewoon. YOOOOLOOOOOOO

Hopelijk wordt die voor mijn vakantie geleverd dan kan ik er lekker direct mee naar Zuid Frankrijk
Ja zo ben ik ook al paar maanden aan het wikken en wegen.

Rijd nu een Y LR van 2023.

Wilde een nieuwe Y P eigenlijk maar vind de meerprijs nogal. . . .

Een 3 RWD LR lijkt me ook wel wat.

Maar de Mercedes CLA trekt ook.

Nu door de FSD zou ik wel snel een tesla moeten nemen omdat je zonder FSD alleen ACC hebt.

Rijd wel met caravan die mag Max. 1000kg wegen, maar dat wilt ook zeggen dat niet naar de volgende caravan kan die we over een onbekende tijd willen.

Pffff


Veel plezier ermee vast.

  • schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:50
Toen ik 3 jaar geleden mijn Model Y kocht was de keuze voor Tesla makkelijk gemaakt, nu 3 jaar verder is het voor mij totaal omgekeerd, het is nu juist heel gemakkelijk om niet voor een Tesla te kiezen.

doe mij maar een nieuwe BMW IX3 :)

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:41
schumi1986 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:07:
Toen ik 3 jaar geleden mijn Model Y kocht was de keuze voor Tesla makkelijk gemaakt, nu 3 jaar verder is het voor mij totaal omgekeerd, het is nu juist heel gemakkelijk om niet voor een Tesla te kiezen.

doe mij maar een nieuwe BMW IX3 :)
Dubbel budget, ja dan wordt de keuze groter.

  • schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:50
gjcvro schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:11:
[...]

Dubbel budget, ja dan wordt de keuze groter.
Als ik lees hoe makkelijk een 1-3 jaar oude Tesla weg moet en er een nieuwe moet komen vanwege autopilot dan ligt een IX3 voor meer mensen die nu een “goedkope Tesla” rijden makkelijk binnen bereik.

Maar dan nog mijn budget was ook veel groter op het moment dat ik een model Y kocht maar er was simpelweg niet iets beters, dat is nu echt heel anders.

Tesla heeft geluk dat FSD in Europa goedgekeurd gaat worden, want anders zag ik het somber in voor Tesla.

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:41
schumi1986 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:20:
[...]

Als ik lees hoe makkelijk een 1-3 jaar oude Tesla weg moet en er een nieuwe moet komen vanwege autopilot dan ligt een IX3 voor meer mensen die nu een “goedkope Tesla” rijden makkelijk binnen bereik.

Maar dan nog mijn budget was ook veel groter op het moment dat ik een model Y kocht maar er was simpelweg niet iets beters, dat is nu echt heel anders.

Tesla heeft geluk dat FSD in Europa goedgekeurd gaat worden, want anders zag ik het somber in voor Tesla.
Keuzes. Onder de 45k is het nog steeds lastig om de tesla te negeren.

  • schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:50
gjcvro schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:31:
[...]

Keuzes. Onder de 45k is het nog steeds ladtig om de tesla te negeren.
Als de vernieuwingen bij Tesla het zelfde tempo aanhouden dan is dat over 3 jaar ook niet meer lastig.
schumi1986 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:20:
[...]

Als ik lees hoe makkelijk een 1-3 jaar oude Tesla weg moet en er een nieuwe moet komen vanwege autopilot dan ligt een IX3 voor meer mensen die nu een “goedkope Tesla” rijden makkelijk binnen bereik.

Maar dan nog mijn budget was ook veel groter op het moment dat ik een model Y kocht maar er was simpelweg niet iets beters, dat is nu echt heel anders.

Tesla heeft geluk dat FSD in Europa goedgekeurd gaat worden, want anders zag ik het somber in voor Tesla.
Als ik snel even kijk op directlease is de MY Premium LR RWD 200 euro/pm goedkoper dan de kale iX3 40. Dus met FSD abbo nog steeds 100 euro/pm goedkoper. Of mis ik iets?

  • schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:50
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:38:
[...]

Als ik snel even kijk op directlease is de MY Premium LR RWD 200 euro/pm goedkoper dan de kale iX3 40. Dus met FSD abbo nog steeds 100 euro/pm goedkoper. Of mis ik iets?
Ik heb het niet over Lease maar privé aankoop. Neem aan dat de Tweakers hier die na 1-3 jaar hun oude Tesla inruilen voor een nieuwe vanwege autopilot dit geen Lease is?
schumi1986 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:43:
[...]

Ik heb het niet over Lease maar privé aankoop. Neem aan dat de Tweakers hier die na 1-3 jaar hun oude Tesla inruilen voor een nieuwe vanwege autopilot dit geen Lease is?
Vanwege Autopilot?
En je weet dat de iX3 10k duurder is? Daarvoor kun je nu nog FSD erbij kopen en 2,5k aan vakantie uitgeven

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 08-05-2026 22:47 ]


  • schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:50
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:46:
[...]

Vanwege Autopilot?
En je weet dat de iX3 10k duurder is?
Bedoel FSD uiteraard, en ja dat weet ik zoals al te lezen is, maar als men elke paar jaar van auto kan wisselen is 10k extra geen probleem lijkt mij, zeker gezien Tesla redelijk afschrijft.

Maar we dwalen af, ik gaf aan dat IK voor een IX3 zou gaan en zeker geen Tesla meer zou overwegen iets wat 3 jaar geleden dus totaal anders was.

Ik heb mijn Tesla dus ook Privé aangekocht, dat is niet te vergelijken met het kiezen voor een Tesla vanwege Lease budget.

[ Voor 27% gewijzigd door schumi1986 op 08-05-2026 22:53 ]

schumi1986 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:49:
[...]

Bedoel FSD uiteraard, en ja dat weet ik zoals al te lezen is, maar als men elke paar jaar van auto kan wisselen is 10k extra geen probleem lijkt mij, zeker gezien Tesla redelijk afschrijft.
Volgens mij hebben meerdere privé rijders in dit forum al een zeer lucratieve auto wisseling laten zien. En ja, Tesla heeft nu een USP met FSD. Als je daar niks om geeft en komende jaren graag zelf wil blijven rijden dan is BMW wel een goed maar duur alternatief

  • Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-06 15:52
Vergeet ook niet dat je bij BMW ook echt vastzit aan de hoofdprijs voor opties en subscripties.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55


  • GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:46:
[...]

Vanwege Autopilot?
En je weet dat de iX3 10k duurder is? Daarvoor kun je nu nog FSD erbij kopen en 2,5k aan vakantie uitgeven
Iedereen kan ook een Dacia halen van 17k, lekker zelf sturen en 30k aan vakanties uitgeven :9 .

Het wegnemen van Autopilot en het dwingen naar FSD heeft naar mijn idee maar 1 reden....wat dat betreft lijkt het steeds meer richting een traditionele autobouwer te schuiven :| Vloeken in de kerk natuurlijk ik weet het.

FSD is mooi, nog zat verbeteringen mogelijk maar ik ben ook heel benieuwd hoe het er over 5 jaar allemaal erbij staat, welk (verdien)model ze hanteren en wat de concurrentie gaat doen. We leven wat dat betreft in een mooie tijd.

[ Voor 41% gewijzigd door GeeMoney op 09-05-2026 00:10 ]


  • Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-06 09:48
GeeMoney schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:48:
[...]FSD is mooi, nog zat verbeteringen mogelijk maar ik ben ook heel benieuwd hoe het er over 5 jaar allemaal erbij staat, welk (verdien)model ze hanteren en wat de concurrentie gaat doen. We leven wat dat betreft in een mooie tijd.
Over 5 jaar bouwt Tesla vooral robots en nog nauwelijks auto's, vermoed ik.
Noteer de datum maar ;)

  • Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:12
schumi1986 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:49:
zeker gezien Tesla redelijk afschrijft.
Dure auto's schrijven snel af. Met name als hetzelfde merk eenzelfde auto met meer range voor minder kan aanbieden.

Juist nu is het tegenovergestelde aan de hand. Tesla's worden duurder (de configuratie die ik in maart kocht is nu 3000 euro duurder). Dan werkt afschrijving de andere kant op.
Ik denk juist dat Tesla's nu redelijk 'de bodem' hebben bereikt. De nieuwe elektrische Polo (B-segment) die je daadwerkelijk kan kopen is immers net zo duur als een 3 (D-segment). En dan kan zo'n polo niet zelfstandig over rontondes rijden, elke Tesla wel.
Maar we dwalen af, ik gaf aan dat IK voor een IX3 zou gaan en zeker geen Tesla meer zou overwegen iets wat 3 jaar geleden dus totaal anders was.
Ik snap heel goed de aantrekkingskracht van de IX3, en op dat prijspunt is er bar weinig concurrentie wat zo goed kan snelladen met deze afwerking en ook bovengemiddeld goed is qua tech.

Maar ik durf m wel aan hoor; die IX3 schrijft aanzienlijk harder af dan een Tesla 3 of Y in standaard trim.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

GeeMoney schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:48:
[...]

Iedereen kan ook een Dacia halen van 17k, lekker zelf sturen en 30k aan vakanties uitgeven :9 .

Het wegnemen van Autopilot en het dwingen naar FSD heeft naar mijn idee maar 1 reden....wat dat betreft lijkt het steeds meer richting een traditionele autobouwer te schuiven :| Vloeken in de kerk natuurlijk ik weet het.

FSD is mooi, nog zat verbeteringen mogelijk maar ik ben ook heel benieuwd hoe het er over 5 jaar allemaal erbij staat, welk (verdien)model ze hanteren en wat de concurrentie gaat doen. We leven wat dat betreft in een mooie tijd.
Ja ik denk dat we Autosteer wel als R.I.P. kunnen bestempelen. En dat het er nog niet naar uitziet dat Tesla effort wil steken in een gratis vervanger. FSDs of TACC, en als blijkt dat FSDs te duur is en het klanten gaat kosten kunnen ze de abbo prijzen verlagen. De bonus van Musk gaat toch alleen maar om het aantal FSD subscriptions

  • Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:12
Overigens is de Y standard nu ook leverbaar met Crossflow velgen voor een meerprijs van €2.200.
Bijzonder hoge meerprijs (je kan deze velgenset met winterbanden los kopen voor hetzelfde geld) maar het maakt de auto wel mooier imho.

[ Voor 17% gewijzigd door Richh op 09-05-2026 14:14 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW


  • leadingdamage1
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 28-05 11:55
gjcvro schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:18:
[...]

De vraag is dan alleen met of zonder FSD door belgie en frankrijk...
Ik hoop met inderdaad.
Haha ja ik zie geen betere optie dan een Tesla. En FSD wordt constant geupdate dus hopelijk tegen de tijd dat ik hem heb doet die zulke rare fratsen niet meer 😂
karel_G_1981 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:26:
[...]

Je gaat er sowieso geen spijt van krijgen een model 3 is gewoon een geweldige auto, rij er elke dag met enorm veel plezier in en ook met FSD.


(Edit) je was alweer van gedachte veranderd haha . Ieder z’n eigen keuze maar FSD gaat echt snel verbeteren dat weet ik zeker , als je ziet hoe goed het nu al is . Zijn vooral wat op te lossen kinderziektes in deze versie denk ik. Verder is de M3 ook zonder FSD gewoon een puike auto natuurlijk … maar zoals ik al zei , verdiep je goed en vergelijk en maak dan je keuze :-)
Nee dat was daarvoor haha. Ik wilde hem halen > toen niet > en nu heb ik hem maar gewoon besteld. No way back. Ik hoor letterlijk alleen maar goede verhalen van iedere Tesla bezitter die ik aanspreek om te vragen over hun auto.
Ja FOMO doet rare dingen met een mens

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:58
Elsdeniep schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:57:
[...]

Over 5 jaar bouwt Tesla vooral robots en nog nauwelijks auto's, vermoed ik.
Noteer de datum maar ;)
We krijgen nog wel de YL binnenkort, waarvan ik denk dat dit een grote hit gaat worden. Snap niet dat ie hier niet al eerder is geïntroduceerd ipv die crappy 7 zits variant van de normale Y. De YL is echt een geniale en prachtig ontworpen auto (door langere wielbasis minder gedrongen/plomp dan de gewone Y)met heel veel slimme techniek en een grotere batterij. Hij Is nu wel in de VS gesignaleerd.

  • SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:34
Nadeel van de BMW iX3 is dat deze ook een paar honderd kilo zwaarder is dan een tesla.

en zeer zeker niet efficienter.

Ja door de grotere accu kan je verder inderdaad.

Geld ook voor de CLA overigens die is niet efficienter als een model 3 al komt die wel in de buurt.

  • Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-06 15:52
karel_G_1981 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:09:
[...]

We krijgen nog wel de YL binnenkort, waarvan ik denk dat dit een grote hit gaat worden. Snap niet dat ie hier niet al eerder is geïntroduceerd ipv die crappy 7 zits variant van de normale Y. De YL is echt een geniale en prachtig ontworpen auto (door langere wielbasis minder gedrongen/plomp dan de gewone Y)met heel veel slimme techniek en een grotere batterij. Hij Is nu wel in de VS gesignaleerd.
Ik denk overigens niet dat dit binnenkort zal zijn, maar dat hangt ook af van jouw definitie van binnenkort ;)

De Berlijnse fabriek zal dan ook moeten worden aangepast en er zullen vast wel weer wat extra sabotage-events daar zijn. En Europeanen houden ook niet zo van grote auto's, dus ik denk eigenlijk niet dat het een "grote hit" gaat worden in Europa. In Amerika natuurlijk wel. Een Model 2 zou het hier wel heel goed doen!

Maar goed. Wel helemaal eens dat de YL heel goed ontworpen is.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55


  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:58
Ecological schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:13:
[...]

Ik denk overigens niet dat dit binnenkort zal zijn, maar dat hangt ook af van jouw definitie van binnenkort ;)

De Berlijnse fabriek zal dan ook moeten worden aangepast en er zullen vast wel weer wat extra sabotage-events daar zijn. En Europeanen houden ook niet zo van grote auto's, dus ik denk eigenlijk niet dat het een "grote hit" gaat worden in Europa. In Amerika natuurlijk wel. Een Model 2 zou het hier wel heel goed doen!

Maar goed. Wel helemaal eens dat de YL heel goed ontworpen is.
Ze kunnen hem gewoon uit giga Shanghai laten komen eerst. Ik zie dat hij is steeds meer landen wordt geïntroduceerd, deze week bv op de filipijnen. Wellicht heeft Europa niet de eerste prio, maar voor grote gezinnen is het echt een mooie auto, in de categorie Kia ev9 alleen dan 10x mooier en beter ontworpen. Feit is dat tesla nu een te smal modellengamma heeft , dit model zou helpen dit iets te verbeteren. De YL is denk ik ook een mooi alternatief voor mensen die nu een X rijden. ik begreep dat ie in Europa de typegoedkeuring al door is , dus waar wacht tesla op!

https://www.instagram.com/p/DYG7YnRiRu3/?img_index=2&igsh=cjh3cThseTlkdnly

https://www.instagram.com/reel/DWAaaVMEtpe/?igsh=MTRzb3d4NDdlajky

[ Voor 23% gewijzigd door karel_G_1981 op 09-05-2026 10:37 ]


  • Kruusbes
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-06 20:21
virtualJac schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:29:
Zijn er meer mensen hier die privé een M3 hebben gekocht met relatief veel kilometers? Ik kijk voor een tweede auto prive, waarmee ik vaak naar werk kan als mijn vrouw de gezinsauto nodig heeft. Zal zo'n 20k km per jaar zijn. Nu zag ik voor onder de €20k een boel M3's rond 2019/2020 met 1xx k km. Ook veel auto's waarbij vermeld wordt dat de warmtepomp/draagarmen etc al gedaan zijn. ICE alternatief is bijv een Golf uit dat jaartal, maar qua maandlasten misschien zoiets aantrekkelijker?
Ik heb een late 2020 model kunnen kopen, facelift met warmtepomp. Stond op 80000 km. Deze was iets meer dan 20 duizend euro. Heb al flink wat ritten gemaakt, en ben erg blij met mijn aankoop. Ik denk dat de vaste kosten, verzekering en belasting wat hoger zullen zijn als bijvoorbeeld een Polo of een Golf, echter de brandstofkosten compenseren dat rijkelijk...

  • Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:13
Voor de geïnteresseerden. Ik heb een nieuwe model Y met de 8L battery pack.

ik zit nu op 80% en de auto geeft een range van 427 aan.

Geen idee of het dan meevalt of tegenvalt (voor mij is het iig genoeg).

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:58
Mike.Litoris schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:55:
Voor de geïnteresseerden. Ik heb een nieuwe model Y met de 8L battery pack.

ik zit nu op 80% en de auto geeft een range van 427 aan.

Geen idee of het dan meevalt of tegenvalt (voor mij is het iig genoeg).
Komt overeen met iets meer dan 600 km wltp bij vol. Is 60km minder dan met de LG batterij. Dus zoals verwacht helaas en de laadcurve 10-80% ?

  • Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Laten jullie bij het wisselen ook Roadforce balanceren?


Ik wil eigenlijk de Hankook bestellen met cashback, maar kom er niet makkelijk achter welke partners op de website dit ook aanbieden. De partijen die dit wel aanbieden mag je geen eigen banden meenemen, of kunnen deze niet leveren.

  • jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-06 15:41
Richh schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:10:
[...]
Ik denk juist dat Tesla's nu redelijk 'de bodem' hebben bereikt. De nieuwe elektrische Polo (B-segment) die je daadwerkelijk kan kopen is immers net zo duur als een 3 (D-segment). En dan kan zo'n polo niet zelfstandig over rontondes rijden, elke Tesla wel.
[...]
Gezein o.a. de prijzen in Canada kan er nog wel flink stukje af van de prijs indien nodig

In Canada kost een Rear Wheel drive Model3 in de basis nu rond de €26500 (incl belasting) €24500 zonder belasting. En naar verluid maken ze daar nog steeds kleine €3000 winst op want de prijs die ze opgeven bij de invoer ligt op €21500.

  • RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-06 07:37

RvV

Bulldog schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:46:
Laten jullie bij het wisselen ook Roadforce balanceren?


Ik wil eigenlijk de Hankook bestellen met cashback, maar kom er niet makkelijk achter welke partners op de website dit ook aanbieden. De partijen die dit wel aanbieden mag je geen eigen banden meenemen, of kunnen deze niet leveren.
Nee. Dat zou normaal gesproken niet nodig moeten zijn zo lang je velgen of rubbers niet krom zijn.

Y'24


  • Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
jheerink14 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:48:
[...]

Gezein o.a. de prijzen in Canada kan er nog wel flink stukje af van de prijs indien nodig

In Canada kost een Rear Wheel drive Model3 in de basis nu rond de €26500 (incl belasting) €24500 zonder belasting. En naar verluid maken ze daar nog steeds kleine €3000 winst op want de prijs die ze opgeven bij de invoer ligt op €21500.


[...]
Wat betalen we eigenlijk aan importbelasting hier? Weten we dat?

  • duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-06 10:27

duderuud

Sliden is koel

BPM van mjjn auto is €667. Veel is het dus iig niet.

Motor-Forum.nl


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:58
Mike.Litoris schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:55:
Voor de geïnteresseerden. Ik heb een nieuwe model Y met de 8L battery pack.

ik zit nu op 80% en de auto geeft een range van 427 aan.

Geen idee of het dan meevalt of tegenvalt (voor mij is het iig genoeg).
Stomme vraag, maar hoe krijg je de range te zien?

  • Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46
zunrob schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:18:
[...]


Stomme vraag, maar hoe krijg je de range te zien?
Op het percentage tikken.

  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:58
Flatwhite schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:19:
[...]

Op het percentage tikken.
Dat dacht ik idd ook, deze week al een paar keer geprobeerd maar er leek toen niks te gebeuren. Kom ik dan in een ander menu terecht, of wat krijg ik te zien?

  • Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:12
jheerink14 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:48:
[...]

Gezein o.a. de prijzen in Canada kan er nog wel flink stukje af van de prijs indien nodig

In Canada kost een Rear Wheel drive Model3 in de basis nu rond de €26500 (incl belasting) €24500 zonder belasting. En naar verluid maken ze daar nog steeds kleine €3000 winst op want de prijs die ze opgeven bij de invoer ligt op €21500.


[...]
24.500 zonder belastingingen wordt na de 10% invoerheffing op Chinese EV's (de Model 3 wordt immers in Shanghai gebouwd) €26.950, inclusief 21% btw en de BPM kom rond de €33.000 uit.
Een Model 3 Standard na aftrek van de inruilkorting (die je kan verkrijgen na inruil van een barrel, is te regelen voor sub 1000 euro) kost je 31.990 :)

Zit dus behoorlijk dicht bij elkaar al. Je kan niet op de Canadese prijzen baseren dat het hier goedkoper moet kunnen ;)
Ze maken er inderdaad nog steeds winst op gezien de kwartaalcijfers. Maar de prijs laten zakken is niet nodig zolang de orderboeken vol zitten. Althans dat is hoe Tesla nu al een paar jaar te werk gaat.

Feit blijft dat de concurrentie het nog lastig vind om een B segmenter te leveren voor 30-35k in de EU.
Tesla zet daar een D segmenter tegenover, waarin gewoon een maxi cosi achterstevoren past achter de bijrijder zonder morren. En dan met 500+km range, sneller snelladen en accelereren dan de concurrentie op dit prijspunt. Dat lukt de concurrentie al haast niet voor 40k. En dan mag je meestal nog bijbetalen voor stuurverwarming en ACC...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW


  • pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
zunrob schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:24:
[...]


Dat dacht ik idd ook, deze week al een paar keer geprobeerd maar er leek toen niks te gebeuren. Kom ik dan in een ander menu terecht, of wat krijg ik te zien?
Dat is in de app. ;) In de auto moet je onder scherm kijken volgens mij.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Mike.Litoris schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:55:
Voor de geïnteresseerden. Ik heb een nieuwe model Y met de 8L battery pack.

ik zit nu op 80% en de auto geeft een range van 427 aan.

Geen idee of het dan meevalt of tegenvalt (voor mij is het iig genoeg).
Benieuwd wat het op 100% is, maar als je het extrapoleert zou dat 534km worden. Met 19" neem ik aan?
De LR RWD met LG 5M had 559km rated range en WLTP 661km
De LR RWD met LG 5L had 542km rated range en WLTP 622km

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:58
Richh schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:25:
[...]

24.500 zonder belastingingen wordt na de 10% invoerheffing op Chinese EV's (de Model 3 wordt immers in Shanghai gebouwd) €26.950, inclusief 21% btw en de BPM kom rond de €33.000 uit.
Een Model 3 Standard na aftrek van de inruilkorting (die je kan verkrijgen na inruil van een barrel, is te regelen voor sub 1000 euro) kost je 31.990 :)

Zit dus behoorlijk dicht bij elkaar al. Je kan niet op de Canadese prijzen baseren dat het hier goedkoper moet kunnen ;)
Ze maken er inderdaad nog steeds winst op gezien de kwartaalcijfers. Maar de prijs laten zakken is niet nodig zolang de orderboeken vol zitten. Althans dat is hoe Tesla nu al een paar jaar te werk gaat.

Feit blijft dat de concurrentie het nog lastig vind om een B segmenter te leveren voor 30-35k in de EU.
Tesla zet daar een D segmenter tegenover, waarin gewoon een maxi cosi achterstevoren past achter de bijrijder zonder morren. En dan met 500+km range, sneller snelladen en accelereren dan de concurrentie op dit prijspunt. Dat lukt de concurrentie al haast niet voor 40k. En dan mag je meestal nog bijbetalen voor stuurverwarming en ACC...
De Canadese krijgen er een premium rwd met lfp accu voor , dus wel degelijk meer voor een stuk minder geld. Ik vind ook dat die hier in het gamma terug zou moeten komen. Maak de “standard” rwd dan 29995 en de premium 34995 , de long range modellen 39990 rwd en 44995 dual motor en de performance 55000
karel_G_1981 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:45:
[...]

De Canadese krijgen er een premium rwd met lfp accu voor , dus wel degelijk meer voor een stuk minder geld. Ik vind ook dat die hier in het gamma terug zou moeten komen. Maak de “standard” rwd dan 29995 en de premium 34995 , de long range modellen 39990 rwd en 44995 dual motor en de performance 55000
Overigens is de Canadese Tesla site alweer aangepast. Zowel de TFF accu guru als Drive Tesla Canada gaan er van uit dat het nog steeds de CATL 6M is en nog geen Sunwoda LFP

  • Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:13
pdidi schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:44:
[...]

Benieuwd wat het op 100% is, maar als je het extrapoleert zou dat 534km worden. Met 19" neem ik aan?
De LR RWD met LG 5M had 559km rated range en WLTP 661km
De LR RWD met LG 5L had 542km rated range en WLTP 622km
19 inch idd. Zodra ik mijn laadpaal aanstaande dinsdag kan gebruiken zal ik hem even naar 100% laden.
Pagina: 1 ... 245 ... 263 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).


Gerelateerde topics: