• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:20
turkeyhakan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:23:
[...]


Ik laad in het buitenland enkel bij Tesla SuC en bovendien heb ik in de Fastned app geen privé betaalmethode opgeslagen.
Oké. Ik heb beide laadpassen van toegevoegd als betaalmiddel in de betreffende omgevingen (Fastned, Electra & Tesla) zodat ik het daar standaard afgeschreven van wordt en dat de laadervaring bij alle drie hetzelfde is — stekker er in steken en hij begint met laden.

Als jij dan naar het buitenland gaat moet je de standaard veranderen naar je CC. Hoe dat moet ben ik niet achter gekomen op vakantie, maar aangezien hij zelf aangaf dat ik een SEPA moest toevoegen omdat het afschrijven van de laadpas niet werkte ging dat soepel. Laden via de laadpas in Portugal werkte namelijk niet bij Tesla. Zodra ik de grens met Spanje weer overging pakte hij de laadpas weer op. Nu is dit niet waar jij naar op zoek bent, dus je zult moeten uitvogelen of je de 'standaard' betaalmethode makkelijk kunt switchen zonder de laadpas te verwijderen. Voor dat laatste ben ik een beetje bang voor eerlijk gezegd, dat het wel moet.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.


  • turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:49
Eastblocker99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:35:
Hi allemaal,

Ik zit met een dilemma en ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Momenteel rijd ik een Tesla Model 3 Highland 2025 als auto van de zaak. Dit is de versie met o.a. sfeerverlichting, stoelventilatie/gekoelde stoelen, schermpje achterin en alle nieuwe Highland-upgrades (zonder stalk). Catalogusprijs is ongeveer €39.990, dus qua bijtelling zit hij relatief gunstig.

Ik stap binnenkort over naar een nieuwe werkgever en kan mogelijk mijn huidige Model 3 overnemen, maar ik kan ook kiezen voor een Tesla Model Y Standard. Die staat nu op ongeveer €40.990 in wit. Eigenlijk vind ik zwart mooier, maar dan loopt de prijs natuurlijk verder op en dus ook de bijtelling. Volgens mij is de bijtelling dit jaar ook 1% hoger dan vorig jaar, dus dat speelt ook mee.

De reden dat ik twijfel is omdat we verwachten eind juni ons eerste kindje. Daardoor lijkt een Model Y ineens een stuk praktischer: hogere instap, meer ruimte, makkelijker met kinderwagen/spullen, en ik ben zelf net geen 2 meter lang. Tijdens de testrit vond ik die hoge zit en instap ook echt prettig.
Aan de andere kant vind ik mijn huidige Model 3 Highland echt een fijne auto. Hij rijdt sportiever, voelt luxer aan en ik ben bang dat ik andere opties ga missen.

Kortom: rationeel lijkt de Model Y praktischer met een baby op komst, maar emotioneel en qua uitvoering voelt de Model 3 Highland misschien als de luxere auto. Bovendien betaal ik voor de Model 3 waarschijnlijk minder bijtelling.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Optie 1: huidige Model 3 Highland 2025 meenemen
Optie 2: nieuwe Model Y Standard nemen, eventueel wit houden vanwege bijtelling
Optie 3: toch Model Y in zwart nemen en de extra bijtelling accepteren

Ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen met jonge kinderen, lange bestuurders, en mensen die van Model 3 naar Model Y zijn gegaan of andersom.
Hoe lang moet je nog met de Model 3? Als dat nog 3 of 4 jaar is, kan ik mij je overweging goed voorstellen. Ik kom van een Y en rijd nu een 3. Sinds kort ook voor het eerst vader geworden en de 3 is wat mij betreft geen praktische auto als je kinderen hebt. Maar dat is mijn mening en ik denk dat je ook het tegenovergestelde zal lezen hier.

Ikzelf heb een wat breder postuur en we verschonen de kleine ook vaak in de auto bij een lange rit. Dan moet de kinderwagen eruit. Op de achterbank verschonen gaat niet, omdat die in de "EV houding" is geplaatst bij de 3 :-)

Mijn volgende wordt sowieso een Y. Maar ik kies in principe altijd voor de Performance uitvoering en de YP valt net buiten het budget.. dus dat wordt nog een discussie met mijzelf... of een Y LR AWD of toch weer een 3P :-)

  • turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:49
Oekol schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:27:
[...]
Nu is dit niet waar jij naar op zoek bent, dus je zult moeten uitvogelen of je de 'standaard' betaalmethode makkelijk kunt switchen zonder de laadpas te verwijderen. Voor dat laatste ben ik een beetje bang voor eerlijk gezegd, dat het wel moet.
Dank voor het uitvogelen. Voordat we één pagina hebben over alleen maar dit onderwerp, hoop ik dat iemand het antwoord heeft. Het is namelijk een beetje gissen op deze manier (geldt ook voor mijzelf uiteraard).
Gisteren zijn de eerste 79 MY Premium LR RWD met de nieuwe Tesla 4680 8L accu op kenteken gezet. WLTP 603 km

  • Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-06 21:17
pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:02:
Gisteren zijn de eerste 79 MY Premium LR RWD met de nieuwe Tesla 4680 8L accu op kenteken gezet. WLTP 603 km
Verhalen over de 4680 blijven mij op het verkeerde been zetten, de ene video of artikel geeft aan dat het een goede ontwikkeling is en er voordelen aan zitten, terwijl de andere weer aangeeft dat er alleen maar nadelen aan zitten..

Erg fijn als er zoveel onduidelijkheid is aan het belangrijkste en duurste component van de volgende mogelijk aankoop :X

  • MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 10:38
Melchuzz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:21:
[...]

Verhalen over de 4680 blijven mij op het verkeerde been zetten, de ene video of artikel geeft aan dat het een goede ontwikkeling is en er voordelen aan zitten, terwijl de andere weer aangeeft dat er alleen maar nadelen aan zitten..

Erg fijn als er zoveel onduidelijkheid is aan het belangrijkste en duurste component van de volgende mogelijk aankoop :X
Wat ik begrijp van die nieuwe accu, is dat het voordeel voor tesla is en het nadeel voor jou. Ze zijn blijkbaar goedkoper te produceren voor Tesla dus een voordeel voor hun. Maar ze laden langzamer en hebben minder energie dichtheid (dus een nadeel voor jou) Maar goed, heb ik ook maar van horen zeggen.

  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Melchuzz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:21:
[...]

Verhalen over de 4680 blijven mij op het verkeerde been zetten, de ene video of artikel geeft aan dat het een goede ontwikkeling is en er voordelen aan zitten, terwijl de andere weer aangeeft dat er alleen maar nadelen aan zitten..

Erg fijn als er zoveel onduidelijkheid is aan het belangrijkste en duurste component van de volgende mogelijk aankoop :X
Je kunt het ook anders bekijken. Wat als de minst gunstige verwachting werkelijkheid wordt. Is het voor jou dan acceptabel? Zo ja, dan maakt het type niet veel uit want dan kan het alleen maar meevallen :)

  • Goofy001
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:56
MrDirect schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:30:
[...]

Wat ik begrijp van die nieuwe accu, is dat het voordeel voor tesla is en het nadeel voor jou. Ze zijn blijkbaar goedkoper te produceren voor Tesla dus een voordeel voor hun. Maar ze laden langzamer en hebben minder energie dichtheid (dus een nadeel voor jou) Maar goed, heb ik ook maar van horen zeggen.
Ik ben in afwachting van mijn Juniper die 30 januari is besteld en heb diezelfde vraag aan Tesla gesteld.

Antwoord was:
"De batterij is er zeker niet slechter op geworden. Enige nadeel is, dat de range wat kilometers is gezakt. In de praktijk zal dit verschil minimaal zijn"

Mijn aanvullende vraag was toen:
"Minder range is natuurlijk wel een nadeel als je bewust kiest voor een Long Range-versie.
De WLTP van deze uitvoering was 622 km, maar volgens informatie die ik online heb gevonden zou de range met de 19" wielen soms zelfs 661 km of 691 km kunnen zijn.

Kun je mij vertellen of de nieuwe batterij voor de klant daadwerkelijk voordelen biedt, zoals sneller laden of minder degradatie? Is er al ervaring met deze nieuwe batterij, of kun je iets delen over hoe deze presteert in de praktijk?

Het lijkt erop dat het voordeel van de nieuwe batterij vooral voor Tesla interessant is. Voor mij is het belangrijk om te weten of er aantoonbare verbeteringen zijn ten opzichte van mijn bestelling."

Die vraag heb ik 14 april gesteld maar nog steeds geen reactie....

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:35
Eastblocker99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:35:
Hi allemaal,

Ik zit met een dilemma en ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Momenteel rijd ik een Tesla Model 3 Highland 2025 als auto van de zaak. Dit is de versie met o.a. sfeerverlichting, stoelventilatie/gekoelde stoelen, schermpje achterin en alle nieuwe Highland-upgrades (zonder stalk). Catalogusprijs is ongeveer €39.990, dus qua bijtelling zit hij relatief gunstig.

Ik stap binnenkort over naar een nieuwe werkgever en kan mogelijk mijn huidige Model 3 overnemen, maar ik kan ook kiezen voor een Tesla Model Y Standard. Die staat nu op ongeveer €40.990 in wit. Eigenlijk vind ik zwart mooier, maar dan loopt de prijs natuurlijk verder op en dus ook de bijtelling. Volgens mij is de bijtelling dit jaar ook 1% hoger dan vorig jaar, dus dat speelt ook mee.

De reden dat ik twijfel is omdat we verwachten eind juni ons eerste kindje. Daardoor lijkt een Model Y ineens een stuk praktischer: hogere instap, meer ruimte, makkelijker met kinderwagen/spullen, en ik ben zelf net geen 2 meter lang. Tijdens de testrit vond ik die hoge zit en instap ook echt prettig.
Aan de andere kant vind ik mijn huidige Model 3 Highland echt een fijne auto. Hij rijdt sportiever, voelt luxer aan en ik ben bang dat ik andere opties ga missen.

Kortom: rationeel lijkt de Model Y praktischer met een baby op komst, maar emotioneel en qua uitvoering voelt de Model 3 Highland misschien als de luxere auto. Bovendien betaal ik voor de Model 3 waarschijnlijk minder bijtelling.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Optie 1: huidige Model 3 Highland 2025 meenemen
Optie 2: nieuwe Model Y Standard nemen, eventueel wit houden vanwege bijtelling
Optie 3: toch Model Y in zwart nemen en de extra bijtelling accepteren

Ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen met jonge kinderen, lange bestuurders, en mensen die van Model 3 naar Model Y zijn gegaan of andersom.
Ik zou de 3 houden. Uit ervaring ruimte zat in de 3 voor een opvouwbare kinderwagen achterin ondanks de krappe laad opening ruimte genoeg en een kinderstoeltje past ook prima Nadeel van de nieuwe Y is dat je geen autopilot meer krijgt en je krijgt een slechter geluidssysteem geen stoel koeling adaptieve koplampen minder range etc etc.. bovendien is de 3 gewoon een veel mooiere auto. ik zou dat allemaal missen
Missen

  • pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Iedereen heeft het maar over de 'mindere' accu. Maar wat is minder? Ik bedoel, voor veel mensen is het een nieuwe auto en sowieso een vooruitgang. 20 km minder range, zal je dat merken? Ik denk het niet. 2 minuten langer laden? Zal je ook in het dagelijks gebruik niet merken. De meeste mensen laden toch thuis. Bovendien rijd je toch nooit tot 0% en nooit tot 100% op lange ritten.

Het is muggenziften op de marge. Het is gewoon een goede auto met goede (rij) prestaties. Punt.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.


  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:35
Goofy001 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:35:
[...]

Ik ben in afwachting van mijn Juniper die 30 januari is besteld en heb diezelfde vraag aan Tesla gesteld.

Antwoord was:
"De batterij is er zeker niet slechter op geworden. Enige nadeel is, dat de range wat kilometers is gezakt. In de praktijk zal dit verschil minimaal zijn"

Mijn aanvullende vraag was toen:
"Minder range is natuurlijk wel een nadeel als je bewust kiest voor een Long Range-versie.
De WLTP van deze uitvoering was 622 km, maar volgens informatie die ik online heb gevonden zou de range met de 19" wielen soms zelfs 661 km of 691 km kunnen zijn.

Kun je mij vertellen of de nieuwe batterij voor de klant daadwerkelijk voordelen biedt, zoals sneller laden of minder degradatie? Is er al ervaring met deze nieuwe batterij, of kun je iets delen over hoe deze presteert in de praktijk?

Het lijkt erop dat het voordeel van de nieuwe batterij vooral voor Tesla interessant is. Voor mij is het belangrijk om te weten of er aantoonbare verbeteringen zijn ten opzichte van mijn bestelling."

Die vraag heb ik 14 april gesteld maar nog steeds geen reactie....
Yep is een lastig dilemma . De Lg batterij had overigens ook nadelen die was minder goed te repareren op cel niveau bij defecten . Ben benieuwd naar de laadcurve van de nieuwe batterijen als ze in NLD komen.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:14
turkeyhakan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:36:
[...]


Dank voor het meedenken, maar ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen en wil juist voorkomen dat er iets van de laadpas wordt afgeschreven, om dit achteraf weer te laten corrigeren.
Dan moet je een andere pas (zoals anwb) of een creditcard koppelen en die van je werk eruit halen. En ja, in Nederland weer toevoegen.

Of tegen je werkgever zeggen dat ze niet zulke idiote regeling moeten aanbieden. Sjaak die elk weekend van Rotterdam naar Groningen rijdt omdat zijn vriendin daar woont mag wel laden. En jij 1 keer per jaar naar Frankrijk moet het zelf betalen (hopelijk mag je deze prive kosten iig nog aftrekken van je bijtelling?). Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom er onderscheid wordt gemaakt tussen NL en niet NL tanken/laden. Je mag toch x km prive rijden? Maargoed, ik dwaal af, mijn antwoord staat in het bovenste deel 😀.

  • Goofy001
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:56
pjot1 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:41:
Iedereen heeft het maar over de 'mindere' accu. Maar wat is minder? Ik bedoel, voor veel mensen is het een nieuwe auto en sowieso een vooruitgang. 20 km minder range, zal je dat merken? Ik denk het niet. 2 minuten langer laden? Zal je ook in het dagelijks gebruik niet merken. De meeste mensen laden toch thuis. Bovendien rijd je toch nooit tot 0% en nooit tot 100% op lange ritten.

Het is muggenziften op de marge. Het is gewoon een goede auto met goede (rij) prestaties. Punt.
Ik geloof wel dat een goede auto is maar ik verwacht van een leverancier dat ze me ook leveren wat ik bestel. De enige reden dat ze iets anders zouden willen leveren als het BETER is niet slechter.

Check dit filmpje YouTube: Do Not Buy This Model Y! 4680 Enters Europe For The First Time

  • CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:59
pjot1 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:41:
Iedereen heeft het maar over de 'mindere' accu. Maar wat is minder? Ik bedoel, voor veel mensen is het een nieuwe auto en sowieso een vooruitgang. 20 km minder range, zal je dat merken? Ik denk het niet. 2 minuten langer laden? Zal je ook in het dagelijks gebruik niet merken. De meeste mensen laden toch thuis. Bovendien rijd je toch nooit tot 0% en nooit tot 100% op lange ritten.

Het is muggenziften op de marge. Het is gewoon een goede auto met goede (rij) prestaties. Punt.
Ik kom van een S die op het laatst in de zomer een range had van 350 km, en dan moest je niet te snel rijden. Heb nu sinds december een 3 Premium RWD LR. Mijn ervaring is dat mijn blaas kleiner is dan de range. Inmiddels heb ik bijna 20000 km gereden en ik rijd meestal zo'n 3 uur en dan laad ik weer, Gemiddeld sta ik zo'n 10 minuten te laden, te plassen en koffie te drinken. Mijn WLTP range is 750 maar als deze 630 zou zijn, zou het ook goed zijn.
PS. de afstanden die ik rijd zijn meestal zo rond de 700 a 800 km per rit en ik vertrek meestal met 90% lading.

[ Voor 5% gewijzigd door CEdS op 05-05-2026 17:55 ]

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||


  • Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:20
pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:02:
Gisteren zijn de eerste 79 MY Premium LR RWD met de nieuwe Tesla 4680 8L accu op kenteken gezet. WLTP 603 km
Staat niet bij of het een 19 inch of 20 inch is of wel? Lijkt er op dat die schatting van Tesla nogal spot on was..

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.


  • pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
CEdS schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:53:
[...]

Ik kom van een S die op het laatst in de zomer een range had van 350 km, en dan moest je niet te snel rijden. Heb nu sinds december een 3 Premium RWD LR. Mijn ervaring is dat mijn blaas kleiner is dan de range. Inmiddels heb ik bijna 20000 km gereden en ik rijd meestal zo'n 3 uur en dan laad ik weer, Gemiddeld sta ik zo'n 10 minuten te laden, te plassen en koffie te drinken. Mijn WLTP range is 750 maar als deze 630 zou zijn, zou het ook goed zijn.
PS. de afstanden die ik rijd zijn meestal zo rond de 700 a 800 km per rit en ik vertrek meestal met 90% lading.
Ik rij nu een S 75D met een range van 358km met deze temperaturen kan ik met gemak 400km snelweg halen in NL. Is voor mij prima. Lange reizen is toch onderweg laden en dat is juist wel fijn om even de benen te strekken. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.


  • dtacaptcave
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-06 16:21
Hi allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een Tesla Model 3 uit 2023 (facelift) of nieuwer. Mijn voorkeur gaat uit naar een uitvoering met wit interieur, maar die zijn vrij schaars. Zwart interieur is voor mij ook een prima alternatief.

Nu heeft Tesla zelf een Premium Long Range AWD (Certified Occasion) uit 2024 te koop staan voor €36k. Op zich lijkt dat een scherpe prijs, maar de auto heeft wel ~90.000 km gereden. Dat zal uiteraard ook de reden zijn voor de lagere prijs.

Als ik online zoek naar ervaringen met Model 3’s met hogere kilometerstanden, kom ik eigenlijk weinig echt negatieve verhalen tegen. Toch ben ik benieuwd of jullie hier meer over weten.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Gaan voor deze Long Range AWD met hogere km-stand?
Of toch wachten op een exemplaar met minder kilometers (maar dan waarschijnlijk geen AWD LR voor dezelfde prijs)?

Mijn grootste twijfel zit in het feit dat er gemiddeld ~40k km per jaar mee gereden is. Dat doet me vermoeden dat het mogelijk een ex-taxi is, en daar heb ik eerlijk gezegd wat mijn twijfels bij qua gebruik en slijtage.

Ben benieuwd naar jullie inzichten!
Oekol schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:31:
[...]


Staat niet bij of het een 19 inch of 20 inch is of wel? Lijkt er op dat die schatting van Tesla nogal spot on was..
Ze staan nog allemaal op blanco kenteken, dus wellicht dat de WLTP waardes nog kunnen worden aangepast. Ook op de Tesla site staan nl. nog steeds geen WLTP waardes

  • Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-06 21:17
Goofy001 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:35:
[...]

Ik ben in afwachting van mijn Juniper die 30 januari is besteld en heb diezelfde vraag aan Tesla gesteld.

Antwoord was:
"De batterij is er zeker niet slechter op geworden. Enige nadeel is, dat de range wat kilometers is gezakt. In de praktijk zal dit verschil minimaal zijn"

Mijn aanvullende vraag was toen:
"Minder range is natuurlijk wel een nadeel als je bewust kiest voor een Long Range-versie.
De WLTP van deze uitvoering was 622 km, maar volgens informatie die ik online heb gevonden zou de range met de 19" wielen soms zelfs 661 km of 691 km kunnen zijn.

Kun je mij vertellen of de nieuwe batterij voor de klant daadwerkelijk voordelen biedt, zoals sneller laden of minder degradatie? Is er al ervaring met deze nieuwe batterij, of kun je iets delen over hoe deze presteert in de praktijk?

Het lijkt erop dat het voordeel van de nieuwe batterij vooral voor Tesla interessant is. Voor mij is het belangrijk om te weten of er aantoonbare verbeteringen zijn ten opzichte van mijn bestelling."

Die vraag heb ik 14 april gesteld maar nog steeds geen reactie....
Hele goede en terechte vragen! Hoop dat je hier nog antwoord op krijg binnenkort, ben ook benieuwd naar de antwoorden. Mogelijk dat ik zelf nog een poging doe, als ik daar een helder antwoord op krijg zal ik deze uiteraard posten hier (mits Tesla dat toe staat)

  • Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 05:24
dtacaptcave schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:44:
Hi allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een Tesla Model 3 uit 2023 (facelift) of nieuwer. Mijn voorkeur gaat uit naar een uitvoering met wit interieur, maar die zijn vrij schaars. Zwart interieur is voor mij ook een prima alternatief.

Nu heeft Tesla zelf een Premium Long Range AWD (Certified Occasion) uit 2024 te koop staan voor €36k. Op zich lijkt dat een scherpe prijs, maar de auto heeft wel ~90.000 km gereden. Dat zal uiteraard ook de reden zijn voor de lagere prijs.

Als ik online zoek naar ervaringen met Model 3’s met hogere kilometerstanden, kom ik eigenlijk weinig echt negatieve verhalen tegen. Toch ben ik benieuwd of jullie hier meer over weten.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Gaan voor deze Long Range AWD met hogere km-stand?
Of toch wachten op een exemplaar met minder kilometers (maar dan waarschijnlijk geen AWD LR voor dezelfde prijs)?

Mijn grootste twijfel zit in het feit dat er gemiddeld ~40k km per jaar mee gereden is. Dat doet me vermoeden dat het mogelijk een ex-taxi is, en daar heb ik eerlijk gezegd wat mijn twijfels bij qua gebruik en slijtage.

Ben benieuwd naar jullie inzichten!
Er is een speciaal topic voor tweedehands aanschaf van een model 3. Verder is deze site echt heel waardevol om bijvoorbeeld prijshistorie te bekijken: https://ev-inventory.com/...2&spec=0&adv=0&minrange=0

  • sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:23
Tesla model y juniper 2026 dakdragers. De originele zijn 525 euro en "gewchikt voor alle model y". Is er een net zo goed maar voordeliger alternatief? Tips? Suggesties?

  • Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:20
pjot1 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:41:
Iedereen heeft het maar over de 'mindere' accu. Maar wat is minder? Ik bedoel, voor veel mensen is het een nieuwe auto en sowieso een vooruitgang. 20 km minder range, zal je dat merken? Ik denk het niet. 2 minuten langer laden? Zal je ook in het dagelijks gebruik niet merken. De meeste mensen laden toch thuis. Bovendien rijd je toch nooit tot 0% en nooit tot 100% op lange ritten.

Het is muggenziften op de marge. Het is gewoon een goede auto met goede (rij) prestaties. Punt.
Zat hier ook aan te denken. Zelf nu 455 WLTP dus hoe dan ook ~150km meer. Het is gewoon wrang dat ze een downgrade van (effectieve) range lanceren. Je weet dat het vorige model zo'n 50km verder kwam op de WLTP dus effectief laten we zeggen 25km? Achja rommelen in de marge inderdaad.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.


  • Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-06 09:22
Oekol schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:31:
[...]


Staat niet bij of het een 19 inch of 20 inch is of wel? Lijkt er op dat die schatting van Tesla nogal spot on was..
Ik heb de versie met 19 inch velgen en RDW geeft een WLTP van 603 aan als ik de kenteken check doe.

Hoewel de actieradius en de laadcurve van de Tesla-batterij wat minder zijn, hoor ik veel positieve geluiden over de beperkte degradatie op de lange termijn.

  • Eastblocker99
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:07
turkeyhakan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:28:
[...]


Hoe lang moet je nog met de Model 3? Als dat nog 3 of 4 jaar is, kan ik mij je overweging goed voorstellen. Ik kom van een Y en rijd nu een 3. Sinds kort ook voor het eerst vader geworden en de 3 is wat mij betreft geen praktische auto als je kinderen hebt. Maar dat is mijn mening en ik denk dat je ook het tegenovergestelde zal lezen hier.

Ikzelf heb een wat breder postuur en we verschonen de kleine ook vaak in de auto bij een lange rit. Dan moet de kinderwagen eruit. Op de achterbank verschonen gaat niet, omdat die in de "EV houding" is geplaatst bij de 3 :-)

Mijn volgende wordt sowieso een Y. Maar ik kies in principe altijd voor de Performance uitvoering en de YP valt net buiten het budget.. dus dat wordt nog een discussie met mijzelf... of een Y LR AWD of toch weer een 3P :-)
Ik zou inderdaad nog wel 4 jaar moeten met de model 3. Jouw mening kan ik wel goed begrijpen. Voor mij vallen helaas alle premiums van de Y buiten budget. Anders was de keuze wel wat sneller gemaakt.

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:35
Tommie12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:55:
[...]

Goed, dan heeft een Tesla voor mij nu 2 'no go' punten.
Dat snap ik . Vooral bij tesla aangeven dat dit voor jou een showstopper is. Hopelijk komen ze er een keer op terug of komt er een op fsd gebaseerd !alternatief

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:52
Tommie12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:55:
[...]

Goed, dan heeft een Tesla voor mij nu 2 'no go' punten.
Je was toch al lang klaar met Tesla en je was je periode toch maar aan het uitzitten?

  • DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 00:51
MrDirect schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:30:
[...]
Wat ik begrijp van die nieuwe accu, is dat het voordeel voor tesla is en het nadeel voor jou. Ze zijn blijkbaar goedkoper te produceren voor Tesla dus een voordeel voor hun. Maar ze laden langzamer en hebben minder energie dichtheid (dus een nadeel voor jou) Maar goed, heb ik ook maar van horen zeggen.
Bij nieuwe batterij-types is het eerder gebeurd dat de laadcurves na een tijdje aangepast werden en ze sneller gingen laden. Maar kostenvoordeel zal zeker voor Tesla zijn, tenminste op dit moment.
DaCoTa schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:15:
[...]

Bij nieuwe batterij-types is het eerder gebeurd dat de laadcurves na een tijdje aangepast werden en ze sneller gingen laden. Maar kostenvoordeel zal zeker voor Tesla zijn, tenminste op dit moment.
In de Semi zitten dezelfde 4680 accu packs en die kan tot 1,2MW laden, dus aan de accu zelf zal het niet liggen. De koeling zal wel belangrijk gaan worden

  • Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:06
Eastblocker99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:35:
Hi allemaal,

Ik zit met een dilemma en ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Optie 1: huidige Model 3 Highland 2025 meenemen
Optie 2: nieuwe Model Y Standard nemen, eventueel wit houden vanwege bijtelling
Optie 3: toch Model Y in zwart nemen en de extra bijtelling accepteren

Ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen met jonge kinderen, lange bestuurders, en mensen die van Model 3 naar Model Y zijn gegaan of andersom.
Hier jonge kinderen (2,5,7j), ben zelf echter maar 178cm dus geen ervaring als lange bestuurder ;)

Als jullie planning is het bij 1 kind te laten kun je met een M3 best uit de voeten. Staat er meer op de planning (mits het gegund is) dan zou ik nu de switch maken naar een MY en lekker in het zwart bestellen als je dat mooier vind.

ps. geen M3 of MY ervaring (not yet) maar wij zijn van een eNiro (goed te doen met 2 kids) naar een EV6 gegaan toen de 3de kwam. Vooral de breedte op de achterbank was nodig.

  • Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:53
Eastblocker99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:35:
Ben vooral benieuwd naar ervaringen van [...] lange bestuurders
Voor mij met m'n 196cm zeker de MY vanwege de hogere instap, ruimte boven mijn hoofd, beter zicht naar voren omdat je niet tegen het dak aan kijkt en beter zicht naar schuin rechts omdat de spiegel minder in de weg zit.

En een lease Tesla hoort RWD, wit en met 19'' velgen + plastic wieldoppen, anders lijkt het alsof je zelf de auto gekocht hebt ;)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART


  • turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:49
Eastblocker99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:47:
[...]


Ik zou inderdaad nog wel 4 jaar moeten met de model 3. Jouw mening kan ik wel goed begrijpen. Voor mij vallen helaas alle premiums van de Y buiten budget. Anders was de keuze wel wat sneller gemaakt.
Als je al een kinderwagen en maxi cosi hebt, probeer het eens zou ik zeggen! Als jullie binnen 4 jaar geen tweede verwachten, zou het wellicht nog prima kunnen. Ik lees dat jij ook wat langer bent dan gemiddeld. Achterin zitten is voor jou denk ik geen optie.

Bijkomend voordeel van je 3: deze heeft een glazen dak. Dat vinden ze prachtig als ze wat groter zijn en ze zich meer bewust zijn van de omgeving! :-)

  • bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:53
M3 is idd prima met een kind. Met twee ook nog wel, maar dan moet je wel creatief omgaan met je spullen en de ruimte. En het glazen dak vinden ze idd wonderbaarlijk 😄.

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:26
gjcvro schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:14:
[...]

Je was toch al lang klaar met Tesla en je was je periode toch maar aan het uitzitten?
Klopt.
Het enige wat me terug over de streep zou trekken is:
- Musk die zich niet meer met politiek bemoeit
- FSD UNsupervised

De vraag is welk bedrijf het eerst een 'echte' FSD auto kan verkopen aan de consument waar ik echt in mag slapen als die rijdt. Ik ben nog niet overtuigd dat dat een Tesla zal zijn. En als het Tesla is, dan zullen er snel anderen volgen.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 17:19

Maasluip

Kabbelend watertje

pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:38:
[...]

In de Semi zitten dezelfde 4680 accu packs en die kan tot 1,2MW laden, dus aan de accu zelf zal het niet liggen. De koeling zal wel belangrijk gaan worden
Tesla semi heeft 850 kWh met een 1000 V architectuur. Dat is wel wat anders dan de max 75 kWh die in de auto's zitten.

Signatures zijn voor boomers.


  • turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:49
Tommie12 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:14:
[...]

Klopt.
Het enige wat me terug over de streep zou trekken is:
- Musk die zich niet meer met politiek bemoeit
- FSD UNsupervised

De vraag is welk bedrijf het eerst een 'echte' FSD auto kan verkopen aan de consument waar ik echt in mag slapen als die rijdt. Ik ben nog niet overtuigd dat dat een Tesla zal zijn. En als het Tesla is, dan zullen er snel anderen volgen.
Slapen tijdens het rijden? Dat duurt nog wel eventjes denk ik.... :z :z :z

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:26
turkeyhakan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:34:
[...]


Slapen tijdens het rijden? Dat duurt nog wel eventjes denk ik.... :z :z :z
Rijden toch al rond in Austin, Dallas en Houston.
Meer dan een paar jaar mag het toch niet duren voor die overal ingezet kunnen worden.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-06 13:20
Radiodurans schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 00:25:
[...]

En een lease Tesla hoort RWD, wit en met 19'' velgen + plastic wieldoppen, anders lijkt het alsof je zelf de auto gekocht hebt ;)
Hier in de straten om mij heen staan er grofweg 12 in deze trim, de Nederlandse middelmanagement auto, haha.

  • Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:17
Volgende maand komt mijn premium AWD model Y, kan niet wachten en ben vooral heel erg blij met sFSD. Ik zat naar de Zeekr 7x te kijken en die heeft toch wel echt veel features die ik ook zou willen.

Elektrische trekhaak (echt heerlijk, ik doe vaak aanhangertje, 800v, massage stoelen, luchtvering en elektrische deuren, en een betere blind spot detection die zou ik ook wel op de Model Y willen hebben.

Maar goed - ik hou van sFSD en ook Tesla heeft ideale navigatie. Zelf heb ik al een model 3 en een model y geleased in het verleden dus ik weet waar ik aan begin.

Politiek beïnvloedt mij verder niet in mijn aankoop keuzes. Ik wil de beste deal voor beste prijs. Voor mij is het ook overduidelijk dat andere CEOs of eigenlijk de mensheid toch niet morele wezens zijn dus voor mij is Elon Musk geen dealbreker. Peter Singer is wel een heel interessante filosoof die hier wel over schrijft.

Maar goed. Over een maandje komt die dus binnen!
Ben echt heel excited.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

Maasluip schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:21:
[...]

Tesla semi heeft 850 kWh met een 1000 V architectuur. Dat is wel wat anders dan de max 75 kWh die in de auto's zitten.
Ik bedoelde meer dat de 4680 cellen an sich geen beperking hoeven te zijn voor hoge laadsnelheden. Ze hebben nl. een hele lage interne weerstand door tabless design, maar de vormfactor (breder en hoger) maakt het koelen moeilijker

  • Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:22
Tommie12 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:36:
[...]

Rijden toch al rond in Austin, Dallas en Houston.
Meer dan een paar jaar mag het toch niet duren voor die overal ingezet kunnen worden.
Ik ben in California op het moment en op de weg naar ons hotel passeerden we een Tesla waarvan de bestuurder idd lekker lag te slapen.

  • Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:15
Tommie12 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:36:
[...]

Rijden toch al rond in Austin, Dallas en Houston.
Meer dan een paar jaar mag het toch niet duren voor die overal ingezet kunnen worden.
Slapen in de auto terwijl deze zelf rijdt? Dat lijkt me op dit moment niet realistisch. Niet omdat de software er niet voor klaar is, maar vooral omdat andere weggebruikers daar niet voor klaar zijn.

Als over een tijd alle auto's self-driving zijn en potentieel met elkaar kunnen communiceren om zo ongelukken te voorkomen, pas dan zou ik met een gerust hart kunnen slapen in de auto.

Niks houdt een andere weggebruiker op dit moment tegen om een ongeluk te veroorzaken met jouw auto die zich 100% aan de regels houdt en netjes rijdt.

  • Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 17:19

Maasluip

Kabbelend watertje

pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:40:
[...]

Ik bedoelde meer dat de 4680 cellen an sich geen beperking hoeven te zijn voor hoge laadsnelheden. Ze hebben nl. een hele lage interne weerstand door tabless design, maar de vormfactor (breder en hoger) maakt het koelen moeilijker
Ja, maar dat zijn relatief gezien helemaal geen hoge laadsnelheden. 850 kWh met 1,2 MW laden is nog geen 1,5 C. Gerelateerd aan 84 kWh van een M3 LR is dat 120 kW. Dat loopt niemand warm voor.

Je hebt 10x zoveel capaciteit, dan heb je 10 packs die je parallel kunt laden. Dan verwacht je 2,5 MW.

Signatures zijn voor boomers.


  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:26
Sito schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:47:
[...]


Niks houdt een andere weggebruiker op dit moment tegen om een ongeluk te veroorzaken met jouw auto die zich 100% aan de regels houdt en netjes rijdt.
Dat kan toch met elke auto gebeuren?
Als ik netjes 50 rij op een weg met toegelaten 50km/h aan de rechterzijde, dan kan iemand achteraan op mij in rijden, maar ook frontaal zonder dat je als chauffeur meer kans hebt om te overleven dan een FSD.
En of je dan slaapt of probeert iets te doen... Ik denk en hoop dat een FSD (maar dan een unsupervised) meer kansen heeft om zo'n ongeluk te vermijden dan de gemiddelde chauffeur.

Misschien is het probleem wel dat we allemaal denken dat we de 'betere' chauffeur zijn...

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:17
Tommie12 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:36:
[...]

Rijden toch al rond in Austin, Dallas en Houston.
Meer dan een paar jaar mag het toch niet duren voor die overal ingezet kunnen worden.
Ik zou het heel vet vinden, maar vrees dat de regelgeving in de EU nog wel een dingetje is. Zie de weerstand en moeilijkheid om nu iets van een basis FSD te krijgen.
Maasluip schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:50:
[...]

Ja, maar dat zijn relatief gezien helemaal geen hoge laadsnelheden. 850 kWh met 1,2 MW laden is nog geen 1,5 C. Gerelateerd aan 84 kWh van een M3 LR is dat 120 kW. Dat loopt niemand warm voor.

Je hebt 10x zoveel capaciteit, dan heb je 10 packs die je parallel kunt laden. Dan verwacht je 2,5 MW.
Volgens mij werkt het zo niet. Hoe groter een pack hoe lager de C-waarde, oa vanwege koeling. Electrische vrachtwagens hebben doorgaans een C tussen 1 en 1,5

  • MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-06 13:06
Gisteren een tesla m3 RWD 2023 overgenomen van een kennis.
Rijdt heel vlot.

Enkele vragen:
- De banden staan op 36 PSI dus die ga ik oppompen maar ik zie ook een melding (zie foto).

- de nummerplaten lijken er op geplakt. Hoe kan ik het makkelijkst mijn nummerplaten erop monteren?

Bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TJHiOdwWyA2fq2ALsdhSOpjJZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nQs4tJ6dYJRYIvKROLJsxG3.jpg?f=fotoalbum_large

  • turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:49
MatteC schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:23:
Gisteren een tesla m3 RWD 2023 overgenomen van een kennis.
Rijdt heel vlot.

Enkele vragen:
- De banden staan op 36 PSI dus die ga ik oppompen maar ik zie ook een melding (zie foto).

- de nummerplaten lijken er op geplakt. Hoe kan ik het makkelijkst mijn nummerplaten erop monteren?

Bedankt

[Afbeelding]
1) Ik zou als je uit Nederland komt, de druk instellen op bar ipv PSI. Aanbevolen wordt 2,9 bar rondom. Even oppompen en daarna de auto even op slot doen en kijk of de melding daarna nog aanwezig is.

2) Geplakt? Zonder foto's is dat moeilijk te beoordelen. Een Model 3 hoort kentekenplaten te hebben die in een kentekenplaathouder zijn bevestigt. Zowel voor als achter.

[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 06-05-2026 09:28 ]


  • EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:03

EDB

MatteC schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:23:
Gisteren een tesla m3 RWD 2023 overgenomen van een kennis.
Rijdt heel vlot.

Enkele vragen:
- De banden staan op 36 PSI dus die ga ik oppompen maar ik zie ook een melding (zie foto).

- de nummerplaten lijken er op geplakt. Hoe kan ik het makkelijkst mijn nummerplaten erop monteren?

Bedankt

[Afbeelding]
Je kunt wisselen tussen PSi en Bar, dat laatste is hier gebruikelijk. Lijkt toch een sensor storing, je kunt via de app eens bij Tesla informeren.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E


  • WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:47
Ik zat net eens rond te neuzen in Mijn Overheid, en kwam toen uit bij de gegevens van mijn auto.
Het betreft een Model 3 LR AWD uit 2019.

Ik zag daar staan "Massa ledig voertuig, 1831KG" en "Massa rijklaar, 1931KG".
Dit bracht bij mij de vraag op, van welke word nu uitgegaan voor de wegenbelasting?
Dus een simpele Google opdracht gaf het antwoord, namelijk Massa ledig voortuig.

Maar toen viel mij nog een artikel op: Inwerkingtreding ‘massa rijklaar’ MRB en opcenten per 1 juli 2026.

Kort gezegd betekend dit dat we dus in een hogere schaal terecht gaan komen.
In het artikel word aangehaald dat dit geen effect zou hebben op de hoogte van de wegenbelasting.
Nu heb ik dit eens vergeleken voor mijn provincie, Gelderland. En hier kom ik uit op €249 nu, tegenover €269 straks.

Of mis ik nu iets? Het gaat slechts om 2 tientjes, maar toch.

  • Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:06
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Volgens mij werkt het zo niet. Hoe groter een pack hoe lager de C-waarde, oa vanwege koeling. Electrische vrachtwagens hebben doorgaans een C tussen 1 en 1,5
C waarde is een waarde op cell niveau.

Deze 4680 cellen hebben een droge anode EN droge cathode wat blijkbaar een doorbraak is in de productie van deze cellen. Dit scheelt een bult kosten maar zou ook een lage degradatie hebben en relatief veel power moeten kunnen leveren... We shall see wat daar in de praktijk van klopt in de MY.

YouTube: The Real Reason Tesla's New Battery Is Such a Big Deal
Card Nox schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:34:
[...]

C waarde is een waarde op cell niveau.

Deze 4680 cellen hebben een droge anode EN droge cathode wat blijkbaar een doorbraak is in de productie van deze cellen. Dit scheelt een bult kosten maar zou ook een lage degradatie hebben en relatief veel power moeten kunnen leveren... We shall see wat daar in de praktijk van klopt in de MY.

YouTube: The Real Reason Tesla's New Battery Is Such a Big Deal
Eens, bedoelde de equivalent pack C-rate (vlgs mij had @Maasluip het ook daarover)

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:26
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Volgens mij werkt het zo niet. Hoe groter een pack hoe lager de C-waarde, oa vanwege koeling. Electrische vrachtwagens hebben doorgaans een C tussen 1 en 1,5
Electrische vrachtwagens kunnen misschien hogere C waardes aan, maar er zijn gewoon nog geen laders die meer dan 1MW kunnen leveren.
Ook de laadaansluiting heeft zijn beperkingen.
De standaard CCS aansluiting kan tot 1000V en 500A, dus daar zit je al aan 500kW.

MCS is voorzien tot 3.75 MW, en dan kunnen vrachtwagens mogelijk ook sneller dan 1.5C laden.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-06 10:27
Tommie12 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:49:
[...]

Ook de laadaansluiting heeft zijn beperkingen.
De standaard CCS aansluiting kan tot 1000V en 500A, dus daar zit je al aan 500kW.
Dit wordt altijd genoemd, maar dit klopt niet helemaal. De standard continue limiet voor CCS is inderdaad 500A, echter met boost-modus en vloeistof koeling kan veel meer ampère worden geleverd. Tesla zelf gaat al over de 500A heen. 250KW / 400V is immers al 625A. En 700-800A is niet uitgesloten. Al kom je dan nog steeds niet aan de MW laden natuurlijk, dan zul je echt een 800V systeem nodig zijn :)

[ Voor 8% gewijzigd door realmadridsi op 06-05-2026 09:58 ]


  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:35
Eddos schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:47:
[...]

Ik ben in California op het moment en op de weg naar ons hotel passeerden we een Tesla waarvan de bestuurder idd lekker lag te slapen.
Klopt in de VS kan dat. Je kunt zelfs de gordel dicht doen en op de paggagiersstoel of achterbank zitten en fsd laten rijden. dit zou ik niemand aanraden en het mag niet maar hier slaan we naar de andere kant door met een extreem bemoeizuchtige DMS die je niet eens in de spiegels laat kijke. Hopelijk snel een gulden middenweg en een goedkope oplossing met een simpele autosteer terug.

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:35
Card Nox schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:34:
[...]

C waarde is een waarde op cell niveau.

Deze 4680 cellen hebben een droge anode EN droge cathode wat blijkbaar een doorbraak is in de productie van deze cellen. Dit scheelt een bult kosten maar zou ook een lage degradatie hebben en relatief veel power moeten kunnen leveren... We shall see wat daar in de praktijk van klopt in de MY.

YouTube: The Real Reason Tesla's New Battery Is Such a Big Deal
Waarom heeft de Y performance deze batterij dan niet en waarom horen we vooral negatieve verhalen? Ze hadden iig de batterij op 82kwh kunnen houden , had veel gezeur over range voorkomen.
Tommie12 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:49:
[...]

Electrische vrachtwagens kunnen misschien hogere C waardes aan, maar er zijn gewoon nog geen laders die meer dan 1MW kunnen leveren.
Ook de laadaansluiting heeft zijn beperkingen.
De standaard CCS aansluiting kan tot 1000V en 500A, dus daar zit je al aan 500kW.

MCS is voorzien tot 3.75 MW, en dan kunnen vrachtwagens mogelijk ook sneller dan 1.5C laden.
Sinds maart dit jaar zijn er in US Megachargers in productie die op basis van MCS 3.2 1,2MW leveren voor Semi. Omdat er niet altijd snel hoeft te worden geladen komt er vanaf volgend jaar ook de net geïntroduceerde Basecharger beschikbaar

  • Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:06
karel_G_1981 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:00:
[...]

Waarom heeft de Y performance deze batterij dan niet en waarom horen we vooral negatieve verhalen? Ze hadden iig de batterij op 82kwh kunnen houden , had veel gezeur over range voorkomen.
Dat zijn vragen die je aan Tesla zult moeten stellen.

Ik kan me voorstellen dat als de cellen goed genoeg blijken ze wellicht naar de Performance gaan komen aangezien het Tesla geld scheelt.
82Kwh wellicht omdat de meeste mensen zulke range niet nodig hebben en zo aan upselling kunnen doen, dus mensen naar de duurdere modellen pushen om meer marge te nemen. Of wellicht past het niet vanwege afmetingen of wordt het te zwaar, no idea, take your pick.

Nogmaals, 100% speculatie en aannames nergens op gebaseerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 06-05-2026 10:45 ]

karel_G_1981 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:00:
[...]

Waarom heeft de Y performance deze batterij dan niet en waarom horen we vooral negatieve verhalen? Ze hadden iig de batterij op 82kwh kunnen houden , had veel gezeur over range voorkomen.
Omdat het allemaal marketing priet praat is. :) De 4680 cell is op dit moment technisch gewoon niet op het niveau van de andere packs. Dat zie je ook terug in het laden. Energie dichtheid is lager waardoor de 82kWh wellicht ook niet eens haalbaar is.

  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
gjcvro schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:14:
[...]

Je was toch al lang klaar met Tesla en je was je periode toch maar aan het uitzitten?
Nog even aan Tesla blijven hangen geeft wel de mogelijkheid erover te klagen uiteraard 😉

  • virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 09:30
Zijn er meer mensen hier die privé een M3 hebben gekocht met relatief veel kilometers? Ik kijk voor een tweede auto prive, waarmee ik vaak naar werk kan als mijn vrouw de gezinsauto nodig heeft. Zal zo'n 20k km per jaar zijn. Nu zag ik voor onder de €20k een boel M3's rond 2019/2020 met 1xx k km. Ook veel auto's waarbij vermeld wordt dat de warmtepomp/draagarmen etc al gedaan zijn. ICE alternatief is bijv een Golf uit dat jaartal, maar qua maandlasten misschien zoiets aantrekkelijker?

there's no tweak without the tweaker


  • Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:17
virtualJac schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:29:
Zijn er meer mensen hier die privé een M3 hebben gekocht met relatief veel kilometers? Ik kijk voor een tweede auto prive, waarmee ik vaak naar werk kan als mijn vrouw de gezinsauto nodig heeft. Zal zo'n 20k km per jaar zijn. Nu zag ik voor onder de €20k een boel M3's rond 2019/2020 met 1xx k km. Ook veel auto's waarbij vermeld wordt dat de warmtepomp/draagarmen etc al gedaan zijn. ICE alternatief is bijv een Golf uit dat jaartal, maar qua maandlasten misschien zoiets aantrekkelijker?
Ik zou echt niet jonger gaan dan 2021, de 2019 en 2020 modellen hadden echt veel meer kwaliteit-issues dan die van 2021. Het is even wellicht wat meer geld nu, maar op termijn zal het geld schelen. Grootste aandachtspunt is afspraken maken over garantie van de batterij met de verkoper en deze ook schriftelijk hebben. Want de kans is klein dat die stuk gaat, maar als die toch stuk gaat na b.v. 3 jaar dan is het wel minder. Ik weet dat Nationale Nederlanden ook een accu-verzekering heeft.

Uiteindelijk gaat het erom wat jij maandelijks kan dragen, hoeveel je wilt uitgeven.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55


  • Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

virtualJac schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:29:
Zijn er meer mensen hier die privé een M3 hebben gekocht met relatief veel kilometers? Ik kijk voor een tweede auto prive, waarmee ik vaak naar werk kan als mijn vrouw de gezinsauto nodig heeft. Zal zo'n 20k km per jaar zijn. Nu zag ik voor onder de €20k een boel M3's rond 2019/2020 met 1xx k km. Ook veel auto's waarbij vermeld wordt dat de warmtepomp/draagarmen etc al gedaan zijn. ICE alternatief is bijv een Golf uit dat jaartal, maar qua maandlasten misschien zoiets aantrekkelijker?
2022 M3 met 120k km so far, nieuw gekocht destijds.

Nog nooit iets gehad wat stuk is gegaan, behalve de power strut van de kofferbak.

En heel bewust de mini facelift versie waarbij het water niet je kofferbak in loopt, je wel dubbelglas hebt bij de ramen voor etc etc.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.


  • emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-06 16:29
virtualJac schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:29:
Zijn er meer mensen hier die privé een M3 hebben gekocht met relatief veel kilometers?
Jaar geleden een RWD uit 2020 met teller op 200k gekocht, ex-lease voor 14k.
De SoH was 79%, maar met netjes laden nu op 82% (inmiddels 250k).

Heerlijk stil en schoon rijden voor 4ct/km en lange tochten steeds SuperChargen 0-60% in 12 min.
Energy buffer is 1,9kWh, dus (-2%) genoeg voor 15 langzame kms om de charger net te halen...


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tT0wD87Af9OpCac-vIJOsYJZEl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZxM6r3Sv99EoBJ7RjU0Ptqf.jpg?f=fotoalbum_large

Sprong in capacity bij 243k is een -zeldzame- 100% laadbeurt met equalization& recalibration.

[ Voor 42% gewijzigd door emmerx op 06-05-2026 15:41 ]

Draadloos laden op onze Zon


  • turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:49
virtualJac schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:29:
Zijn er meer mensen hier die privé een M3 hebben gekocht met relatief veel kilometers? Ik kijk voor een tweede auto prive, waarmee ik vaak naar werk kan als mijn vrouw de gezinsauto nodig heeft. Zal zo'n 20k km per jaar zijn. Nu zag ik voor onder de €20k een boel M3's rond 2019/2020 met 1xx k km. Ook veel auto's waarbij vermeld wordt dat de warmtepomp/draagarmen etc al gedaan zijn. ICE alternatief is bijv een Golf uit dat jaartal, maar qua maandlasten misschien zoiets aantrekkelijker?
Wat vind je van een Hyundai Inster? :-) Die kun je nieuw voor iets meer geld krijgen en is wat mij betreft een super goede auto (wij hebben hem ook naast de Model 3).

  • Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-06 09:22
Ik haal vrijdag de model y premium RWD met de 4680 batterij op. Kan wel een keer de laad curve testen bij een supercharger. Alleen geen idee waar ik op moet letten en waar ik de gegevens kan inzien.

overigens, 99% van de tijd zal ik hem thuis aan de laadpaal opladen. Heeft een slechtere laad curve dan ook invloed? Of is dat vooral met snelladen?

  • turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:49
Mike.Litoris schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:50:
Ik haal vrijdag de model y premium RWD met de 4680 batterij op. Kan wel een keer de laad curve testen bij een supercharger. Alleen geen idee waar ik op moet letten en waar ik de gegevens kan inzien.

overigens, 99% van de tijd zal ik hem thuis aan de laadpaal opladen. Heeft een slechtere laad curve dan ook invloed? Of is dat vooral met snelladen?
Persoonlijk zou ik mij er niet zo'n zorgen over maken. Om optimaal te kunnen profiteren van de beste laadcurve zijn er zo veel factoren waar je rekening mee moet houden, dat je dit verschil denk ik niet gaat merken.

  • Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:17
turkeyhakan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:55:
[...]

Persoonlijk zou ik mij er niet zo'n zorgen over maken. Om optimaal te kunnen profiteren van de beste laadcurve zijn er zo veel factoren waar je rekening mee moet houden, dat je dit verschil denk ik niet gaat merken.
Mee eens. Je doet er toch niks aan, mocht je toch lekker road trip maken dan inpluggen, eten halen - en je kan weer verder. Natuurlijk had ik ook liever 800v gehad op mijn Model Y, maar zo vaak ga ik het niet nodig hebben.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55


  • jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-06 15:41
Mike.Litoris schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:50:


overigens, 99% van de tijd zal ik hem thuis aan de laadpaal opladen. Heeft een slechtere laad curve dan ook invloed? Of is dat vooral met snelladen?
Alleen snelladen. Voor het thuisladen (met neem ik aan 11Kw) maakt het niet uit, dat zal geen verschil maken
Mike.Litoris schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:50:
Ik haal vrijdag de model y premium RWD met de 4680 batterij op. Kan wel een keer de laad curve testen bij een supercharger. Alleen geen idee waar ik op moet letten en waar ik de gegevens kan inzien.

overigens, 99% van de tijd zal ik hem thuis aan de laadpaal opladen. Heeft een slechtere laad curve dan ook invloed? Of is dat vooral met snelladen?
Leuk en gefeliciteerd. Ook benieuwd wat ie als range bij 100% SoC laat zien op het scherm bovenin (als er 100% staat daar op klikken). Als je in de settings wisselt tussen 19" en 20" velgen zul je ook zien dat die waarde veranderd. Want die WLTP is allemaal leuk en aardig, maar zegt in de praktijk helemaal niks. De Tesla hanteert op het scherm een veel realistischere range

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 06-05-2026 13:15 ]


  • Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-06 14:06
virtualJac schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:29:
Zijn er meer mensen hier die privé een M3 hebben gekocht met relatief veel kilometers? Ik kijk voor een tweede auto prive, waarmee ik vaak naar werk kan als mijn vrouw de gezinsauto nodig heeft. Zal zo'n 20k km per jaar zijn. Nu zag ik voor onder de €20k een boel M3's rond 2019/2020 met 1xx k km. Ook veel auto's waarbij vermeld wordt dat de warmtepomp/draagarmen etc al gedaan zijn. ICE alternatief is bijv een Golf uit dat jaartal, maar qua maandlasten misschien zoiets aantrekkelijker?
heb mijn m3 (LR AWD 19) gekocht met iets meer dan 100k op de teller, heb hem nu een maand of 11 maar heb er nog niks mee/aan gehad. Rij zelf zo'n 12k per jaar en daarom vond ik de km stand ook geen probleem. Er zijn erna kwaliteitsslagen gemaakt zoals hier ook vermeld dus je kan altijd voor een nieuwere gaan maar je hebt er een prima auto aan.

PSN ID: Svennie-NL


  • LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-06 10:29
Eastblocker99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:35:
Hi allemaal,

Ik zit met een dilemma en ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Momenteel rijd ik een Tesla Model 3 Highland 2025 als auto van de zaak. Dit is de versie met o.a. sfeerverlichting, stoelventilatie/gekoelde stoelen, schermpje achterin en alle nieuwe Highland-upgrades (zonder stalk). Catalogusprijs is ongeveer €39.990, dus qua bijtelling zit hij relatief gunstig.

Ik stap binnenkort over naar een nieuwe werkgever en kan mogelijk mijn huidige Model 3 overnemen, maar ik kan ook kiezen voor een Tesla Model Y Standard. Die staat nu op ongeveer €40.990 in wit. Eigenlijk vind ik zwart mooier, maar dan loopt de prijs natuurlijk verder op en dus ook de bijtelling. Volgens mij is de bijtelling dit jaar ook 1% hoger dan vorig jaar, dus dat speelt ook mee.

De reden dat ik twijfel is omdat we verwachten eind juni ons eerste kindje. Daardoor lijkt een Model Y ineens een stuk praktischer: hogere instap, meer ruimte, makkelijker met kinderwagen/spullen, en ik ben zelf net geen 2 meter lang. Tijdens de testrit vond ik die hoge zit en instap ook echt prettig.
Aan de andere kant vind ik mijn huidige Model 3 Highland echt een fijne auto. Hij rijdt sportiever, voelt luxer aan en ik ben bang dat ik andere opties ga missen.

Kortom: rationeel lijkt de Model Y praktischer met een baby op komst, maar emotioneel en qua uitvoering voelt de Model 3 Highland misschien als de luxere auto. Bovendien betaal ik voor de Model 3 waarschijnlijk minder bijtelling.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Optie 1: huidige Model 3 Highland 2025 meenemen
Optie 2: nieuwe Model Y Standard nemen, eventueel wit houden vanwege bijtelling
Optie 3: toch Model Y in zwart nemen en de extra bijtelling accepteren

Ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen met jonge kinderen, lange bestuurders, en mensen die van Model 3 naar Model Y zijn gegaan of andersom.
Je onderschat nogal eens wat een zooi er met zo'n kleintje meekomt. Het is niet alleen het kind. Het is ook een kinderwagen, campingbedje, wipstoeltje en ettelijke tassen. En ik kan niet in je planning kijken maar misschien komt er binnen de leasetermijn nog een brusje en dan heb je alles keer twee. Als hij/zij groter wordt dan is de wat hogere Y ook ideaal om de maxicosi erin te takelen zonder in je rug te hangen.

Ik zou de Y nemen.

  • turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:49
LastSamurai schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Je onderschat nogal eens wat een zooi er met zo'n kleintje meekomt. Het is niet alleen het kind. Het is ook een kinderwagen, campingbedje, wipstoeltje en ettelijke tassen. En ik kan niet in je planning kijken maar misschien komt er binnen de leasetermijn nog een brusje en dan heb je alles keer twee. Als hij/zij groter wordt dan is de wat hogere Y ook ideaal om de maxicosi erin te takelen zonder in je rug te hangen.

Ik zou de Y nemen.
Als je op vakantie gaat met de auto dan ontkom je bijna niet aan een dakkoffer. Wij nemen steeds vaker de buggy mee, zodat we genoeg ruimte hebben voor andere dingen. Ik wil de achterbank namelijk niet vol met spullen hebben in de 3. Goede tip!

  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
virtualJac schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:29:
Zijn er meer mensen hier die privé een M3 hebben gekocht met relatief veel kilometers? Ik kijk voor een tweede auto prive, waarmee ik vaak naar werk kan als mijn vrouw de gezinsauto nodig heeft. Zal zo'n 20k km per jaar zijn. Nu zag ik voor onder de €20k een boel M3's rond 2019/2020 met 1xx k km. Ook veel auto's waarbij vermeld wordt dat de warmtepomp/draagarmen etc al gedaan zijn. ICE alternatief is bijv een Golf uit dat jaartal, maar qua maandlasten misschien zoiets aantrekkelijker?
2019 M3 AWD met rond de 150k op de teller. Nu ruim een jaar in eigendom en meer dan 30k gereden. Heerlijke auto en tot dusver geen problemen. De eerdere jaren zijn iets stugger en dat vond ik juist fijn.

Op zich wil ik over een paar jaar wel weer een Tesla alleen dan is het goed uitkijken wat er wel of niet op zit want zeker de laatste jaren lijkt Tesla nogal grillig in specificaties en dat kan zelfs verschillen binnen een modeljaar. Wat je ook kiest, kijk dus of wat jij belangrijk vindt wel degelijk op of in de auto zit.

  • ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

MatteC schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:23:
Gisteren een tesla m3 RWD 2023 overgenomen van een kennis.
Rijdt heel vlot.

Enkele vragen:
- De banden staan op 36 PSI dus die ga ik oppompen maar ik zie ook een melding (zie foto).

- de nummerplaten lijken er op geplakt. Hoe kan ik het makkelijkst mijn nummerplaten erop monteren?

Bedankt

[Afbeelding]
Die melding heb ik ook (nog) staan. Kun je een service request voor aanvragen in de app. Prijsindicatie bij mij was zo'n 120 euro om te herstellen. Uiteindelijk agenda technisch nog niet gelukt om een afspraak te plannen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720


  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:11
Eastblocker99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:35:
Hi allemaal,

Ik zit met een dilemma en ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Momenteel rijd ik een Tesla Model 3 Highland 2025 als auto van de zaak. Dit is de versie met o.a. sfeerverlichting, stoelventilatie/gekoelde stoelen, schermpje achterin en alle nieuwe Highland-upgrades (zonder stalk). Catalogusprijs is ongeveer €39.990, dus qua bijtelling zit hij relatief gunstig.

Ik stap binnenkort over naar een nieuwe werkgever en kan mogelijk mijn huidige Model 3 overnemen, maar ik kan ook kiezen voor een Tesla Model Y Standard. Die staat nu op ongeveer €40.990 in wit. Eigenlijk vind ik zwart mooier, maar dan loopt de prijs natuurlijk verder op en dus ook de bijtelling. Volgens mij is de bijtelling dit jaar ook 1% hoger dan vorig jaar, dus dat speelt ook mee.

De reden dat ik twijfel is omdat we verwachten eind juni ons eerste kindje. Daardoor lijkt een Model Y ineens een stuk praktischer: hogere instap, meer ruimte, makkelijker met kinderwagen/spullen, en ik ben zelf net geen 2 meter lang. Tijdens de testrit vond ik die hoge zit en instap ook echt prettig.
Aan de andere kant vind ik mijn huidige Model 3 Highland echt een fijne auto. Hij rijdt sportiever, voelt luxer aan en ik ben bang dat ik andere opties ga missen.

Kortom: rationeel lijkt de Model Y praktischer met een baby op komst, maar emotioneel en qua uitvoering voelt de Model 3 Highland misschien als de luxere auto. Bovendien betaal ik voor de Model 3 waarschijnlijk minder bijtelling.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Optie 1: huidige Model 3 Highland 2025 meenemen
Optie 2: nieuwe Model Y Standard nemen, eventueel wit houden vanwege bijtelling
Optie 3: toch Model Y in zwart nemen en de extra bijtelling accepteren

Ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen met jonge kinderen, lange bestuurders, en mensen die van Model 3 naar Model Y zijn gegaan of andersom.
Ik rij een auto voor m'n eigen plezier. Een Model 3 rijdt veel fijner, dat we dan af en toe moeten proppen met de kleintjes neem ik graag op de koop toe.

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:35
Maurice- schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:39:
[...]

Ik rij een auto voor m'n eigen plezier. Een Model 3 rijdt veel fijner, dat we dan af en toe moeten proppen met de kleintjes neem ik graag op de koop toe.
Precies , alsof die kleintjes het voor het zeggen hebben. Ze schikken maar in en een M3 is prima en een ruime D segment. Vroeger deden we het in een Suzuki alto. ;-) verder nogmaals de vouwwagen etc passen prima in de m3 , ff checken welke je koopt :-)

  • Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:17
Maurice- schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:39:
[...]

Ik rij een auto voor m'n eigen plezier. Een Model 3 rijdt veel fijner, dat we dan af en toe moeten proppen met de kleintjes neem ik graag op de koop toe.
Oh wat grappig! Ik vind een model Y fijner rijden (hogere zit). Maar zo zie je maar dat over smaak niet te twisten valt.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55


  • nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-06 22:51
WishmasterNL schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:32:
Ik zat net eens rond te neuzen in Mijn Overheid, en kwam toen uit bij de gegevens van mijn auto.
Het betreft een Model 3 LR AWD uit 2019.

Ik zag daar staan "Massa ledig voertuig, 1831KG" en "Massa rijklaar, 1931KG".
Dit bracht bij mij de vraag op, van welke word nu uitgegaan voor de wegenbelasting?
Dus een simpele Google opdracht gaf het antwoord, namelijk Massa ledig voortuig.

Maar toen viel mij nog een artikel op: Inwerkingtreding ‘massa rijklaar’ MRB en opcenten per 1 juli 2026.

Kort gezegd betekend dit dat we dus in een hogere schaal terecht gaan komen.
In het artikel word aangehaald dat dit geen effect zou hebben op de hoogte van de wegenbelasting.
Nu heb ik dit eens vergeleken voor mijn provincie, Gelderland. En hier kom ik uit op €249 nu, tegenover €269 straks.

Of mis ik nu iets? Het gaat slechts om 2 tientjes, maar toch.
Off topic, maar massa rijklaar wordt per 1-7-2026 het tariefbepalend gewicht. Alleen gaan de tarieven voor alle klassen precies met dezelfde prijs omlaag. Iedereen blijft dus hetzelfde betalen en de RDW hoeft de massa leeg voertuig in 't vervolg niet meer te registreren.

  • revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maurice- schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:39:
[...]

Ik rij een auto voor m'n eigen plezier. Een Model 3 rijdt veel fijner, dat we dan af en toe moeten proppen met de kleintjes neem ik graag op de koop toe.
Eens, hoewel de vrouw daar anders over dacht, die wilde na de 3 een Y , maar het is weer een 3 geworden. Vind het echt helemaal niets die hoge SUV trend.

Ach. zoveel mensen zoveel wensen :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

nerovectra schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:34:
[...]

Off topic, maar massa rijklaar wordt per 1-7-2026 het tariefbepalend gewicht. Alleen gaan de tarieven voor alle klassen precies met dezelfde prijs omlaag. Iedereen blijft dus hetzelfde betalen en de RDW hoeft de massa leeg voertuig in 't vervolg niet meer te registreren.
En nou Tesla site nog. Bij het gewicht wat Tesla noemt moet je 75kg (gewicht bestuurder) optellen om tot de RDW Massa Rijklaar te komen
revolution-nl schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:40:
[...]

Eens, hoewel de vrouw daar anders over dacht, die wilde na de 3 een Y , maar het is weer een 3 geworden. Vind het echt helemaal niets die hoge SUV trend.

Ach. zoveel mensen zoveel wensen :)
Qua rijden de 3. Qua instap/zit/ruimte de Y. Volgende zal toch weer een SUV (of station) worden denk ik. De 3 vind ik echt te laag. Verder idd persoonlijk.

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:35
nerovectra schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:34:
[...]

Off topic, maar massa rijklaar wordt per 1-7-2026 het tariefbepalend gewicht. Alleen gaan de tarieven voor alle klassen precies met dezelfde prijs omlaag. Iedereen blijft dus hetzelfde betalen en de RDW hoeft de massa leeg voertuig in 't vervolg niet meer te registreren.
Oja joh, weet je zeker dat er niet sneaky een tariefverhoging wordt doorgevoerd ? Ik zit nu namelijk net in het goedkope tarief met mijn m3 rwd . Ik ben er niet gerust op.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:14
revolution-nl schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:40:
[...]

Eens, hoewel de vrouw daar anders over dacht, die wilde na de 3 een Y , maar het is weer een 3 geworden. Vind het echt helemaal niets die hoge SUV trend.

Ach. zoveel mensen zoveel wensen :)
Prima dat smaken verschillen. Alleen mijn kinderen zitten ruimer op de achterbank van de Y dan de 3 omdat die wat breder is.

  • Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Eastblocker99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:35:
Hi allemaal,

Ik zit met een dilemma en ben benieuwd wat jullie zouden doen.

[...]

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Optie 1: huidige Model 3 Highland 2025 meenemen
Optie 2: nieuwe Model Y Standard nemen, eventueel wit houden vanwege bijtelling
Optie 3: toch Model Y in zwart nemen en de extra bijtelling accepteren
Allereerst gefeliciteerd! Maar kinderen zijn duur. Wen daar maar aan :)

In een M3 past het allemaal. Maar, ik ben vrij lang en kan niet comfortabel achterin zitten in een M3. Misschien voor een kwartiertje maar echt niet voor lange ritten. Toen wij nog een kleinere auto (vergelijkbaar met een M3 achterin) hadden betekende dat praktisch dat ik altijd moest rijden.

Is het je enige auto? Dan zou ik toch eens een proefrit maken in de MY en probeer ook eens zelf achterin te zitten.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP


  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:35
Luckeh schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:05:
[...]

Allereerst gefeliciteerd! Maar kinderen zijn duur. Wen daar maar aan :)

In een M3 past het allemaal. Maar, ik ben vrij lang en kan niet comfortabel achterin zitten in een M3. Misschien voor een kwartiertje maar echt niet voor lange ritten. Toen wij nog een kleinere auto (vergelijkbaar met een M3 achterin) hadden betekende dat praktisch dat ik altijd moest rijden.

Is het je enige auto? Dan zou ik toch eens een proefrit maken in de MY en probeer ook eens zelf achterin te zitten.
Proefrit is verstandig idd , dan weet je meteen of je kan leven met de kale Y standard

  • targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-06 15:07
dtacaptcave schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:44:
Hi allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een Tesla Model 3 uit 2023 (facelift) of nieuwer. Mijn voorkeur gaat uit naar een uitvoering met wit interieur, maar die zijn vrij schaars. Zwart interieur is voor mij ook een prima alternatief.

Nu heeft Tesla zelf een Premium Long Range AWD (Certified Occasion) uit 2024 te koop staan voor €36k. Op zich lijkt dat een scherpe prijs, maar de auto heeft wel ~90.000 km gereden. Dat zal uiteraard ook de reden zijn voor de lagere prijs.

Als ik online zoek naar ervaringen met Model 3’s met hogere kilometerstanden, kom ik eigenlijk weinig echt negatieve verhalen tegen. Toch ben ik benieuwd of jullie hier meer over weten.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Gaan voor deze Long Range AWD met hogere km-stand?
Of toch wachten op een exemplaar met minder kilometers (maar dan waarschijnlijk geen AWD LR voor dezelfde prijs)?

Mijn grootste twijfel zit in het feit dat er gemiddeld ~40k km per jaar mee gereden is. Dat doet me vermoeden dat het mogelijk een ex-taxi is, en daar heb ik eerlijk gezegd wat mijn twijfels bij qua gebruik en slijtage.

Ben benieuwd naar jullie inzichten!
90.000km is niet heel hoog. Wanneer je een CPO bij Tesla koopt is die auto nagekeken, krijg je 1 jaar of 20.000km aanvullende beperkte garantie. Daarnaast meestal 8jaar lang of tot 192.000 garantie op de batterij en motor.

Ikzelf rij nu een kleine maand een Model Y LRDM uit 2023, bij Tesla gekocht met bijna 81.000km er op. De auto is, voel en ruikt nieuw. Kwam laats met wassen voor op de bumper een mini krasje tegen.

Prijs technisch was mijn Tesla ongeveer €5000,- onder de markt prijs, bij een universele dealer stonden ze voor meer geld met minder zekerheden en opties. De mijne heeft ook EAP en ze hebben er 3maanden gratis superchargen cadeau bij gegeven.

Je kunt gewoon naar de Tesla vestiging bellen en het verhaal vragen, mijne was een ex lease, ingeruild bij Tesla Hamburg en is toen naar Nederland gekomen en dat doet Tesla schijnbaar wel vaker.

Ben zelf van plan om de auto bij Tesla voor een APK en inspectie aan te bieden net voordat de aanvullende garantie verloopt.

Ik heb de auto trouwens niet eens proefgereden of in het echt bezichtigd, ik zag dw auto pas voor de eerste keer toen ik de auto kwam ophalen. Had niet zoveel zin om dik 3uur in de auto te zitten om even een auto te bekijken, als had een universele dealer was geweest had ik dus wel eerst de auto bekeken en proef gereden.

  • nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-06 22:51
karel_G_1981 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:43:
[...]


Oja joh, weet je zeker dat er niet sneaky een tariefverhoging wordt doorgevoerd ? Ik zit nu namelijk net in het goedkope tarief met mijn m3 rwd . Ik ben er niet gerust op.
Ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld is? Het verschil tussen leeg voertuig en rijklaar is altijd exact 100kg. En dat is ook precies de interval van de gewichtsklasse. Dus dat gaat wel goed. En onthoud: politici zijn zo correct als de samenleving waar ze uit voortkomen. En tenzij je commerciële media leest, weet je ook dat het Nederlandse overheidsbeleid meestal nog wel heel redelijk ingestoken is.

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:35
nerovectra schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:33:
[...]

Ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld is? Het verschil tussen leeg voertuig en rijklaar is altijd exact 100kg. En dat is ook precies de interval van de gewichtsklasse. Dus dat gaat wel goed. En onthoud: politici zijn zo correct als de samenleving waar ze uit voortkomen. En tenzij je commerciële media leest, weet je ook dat het Nederlandse overheidsbeleid meestal nog wel heel redelijk ingestoken is.
Als je iets hebt kunnen leren van de afgelopen jaren is dat de Nederlandse overheid totaal niet te vertrouwen is . Ik heb nog even nagezocht je lijkt gelijk te hebben, maar er is doorgaans genoeg reden voor veel wantrouwen bij dit soort veranderingen. Offtopic , maar box3 bv om maar eens wat te noemen, of het indexeren van accijnzen, of de wet betaalbare huur etc.. etc…

  • nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-06 22:51
karel_G_1981 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:54:
[...]

Als je iets hebt kunnen leren van de afgelopen jaren is dat de Nederlandse overheid totaal niet te vertrouwen is . Ik heb nog even nagezocht je lijkt gelijk te hebben, maar er is doorgaans genoeg reden voor veel wantrouwen bij dit soort veranderingen. Offtopic , maar box3 bv om maar eens wat te noemen, of het indexeren van accijnzen, of de wet betaalbare huur etc.. etc…
De vraag is of het beter had gekund, én of je dat mag verwachten van beleidsmakers afkomstig uit onze samenleving. Democratie zorgt voor afwezigheid van consistentie in beleid. Helaas heeft een dictatuur weer hele andere nadelen 😁

  • LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-06 10:29
Luckeh schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:05:
[...]

Is het je enige auto? Dan zou ik toch eens een proefrit maken in de MY en probeer ook eens zelf achterin te zitten.
Goed punt. Op lange ritten is het soms handiger om achterin naast de kleine te gaan zitten. Om oa voor inflight entertainment en versnaperingen te zorgen. Dat voorkomt dat je telkens moet stoppen. Dus even kijken of je achterin kan zitten is een goede tip.

(Bron : Ik heb er drie vrij dicht op elkaar dus wij hadden een kind op een maxicosi voorin en twee achterin met 1 ouder ertussen voor management en nee dat was geen Tesla)

  • Regor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 23:31
Deze vakantie met de model 3 LR met de kids achterin naar zuid Italië geweest. . Puglia gebeid en Amalfi. Kinderen zijn nog +-1,5mtr en hebben zat ruimte. Is echt bevallen. Maar 2 keer een andere lader gebruikt dan de tesla super charger. Elke keer bij honger of plasplause moeste we weer laden. Echt perfecto

  • hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:31
Wij gaan deze zomer naar zuid spanje met een Model 3 RWD (2023) en ik voel totaal geen laadstress. Vakanties naar Tjechië, Slovenië, Liechtenstein en UK hebben we er al op zitten en zijn allemaal heel goed bevallen. Vooral door de bergen rijden in Liechtenstein was zoveel fijner dan ik had verwacht. Het one-pedal driving is daar ideaal.

Het electrisch rijden vind ik fantastisch. Elke 2,5-3 uur even stoppen is zoveel beter voor hoe ik me voel aan het einde van de rit.

En dan stoppen we eigenlijk alleen bij Tesla Superchargers en heel sporadisch bij Fastned.

  • leadingdamage1
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 28-05 11:55
Zijn hier mensen die in de nacht met een Tesla naar bijvoorbeeld Zuid Frankrijk zijn gereden? Ik rij sinds een aantal jaar liever s'nachts daarnaartoe omdat het zoveel rustiger en minder warm is op de weg. Maar dat heb ik altijd met een bezine auto gedaan, daar was het echt zo snel mogelijk tanken en weer door, dat kan natuurlijk niet met een Tesla. Via de routeplanner kom ik uit op 45 minuten laden in de gehele rit. Ik vraag me af of dat echt als storend wordt ervaren. Zeker als je s'nachts eigenlijk zo snel mogelijk op je eindbestemming wilt komen.

  • DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
leadingdamage1 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:18:
Zijn hier mensen die in de nacht met een Tesla naar bijvoorbeeld Zuid Frankrijk zijn gereden? Ik rij sinds een aantal jaar liever s'nachts daarnaartoe omdat het zoveel rustiger en minder warm is op de weg. Maar dat heb ik altijd met een bezine auto gedaan, daar was het echt zo snel mogelijk tanken en weer door, dat kan natuurlijk niet met een Tesla. Via de routeplanner kom ik uit op 45 minuten laden in de gehele rit. Ik vraag me af of dat echt als storend wordt ervaren. Zeker als je s'nachts eigenlijk zo snel mogelijk op je eindbestemming wilt komen.
Juist heel chill, elke paar uur even stoppen, koffie halen, benen strekken en voor je t weet kan je weer door

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer


  • Justin0021
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 07-06 09:46
Als je kijkt op website bij Tesla bij de europese landen waar nog geen FSD is momenteel zie je dat de basis uitvoeringen alsnog uitgevoerd worden met autopilot.

Betekent dus inderdaad dat Tesla deze functionaliteit gewoon blokkeert voor nieuwe Nederlandse tesla’s vanwege FSD.

  • Justin0021
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 07-06 09:46
leadingdamage1 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:18:
Zijn hier mensen die in de nacht met een Tesla naar bijvoorbeeld Zuid Frankrijk zijn gereden? Ik rij sinds een aantal jaar liever s'nachts daarnaartoe omdat het zoveel rustiger en minder warm is op de weg. Maar dat heb ik altijd met een bezine auto gedaan, daar was het echt zo snel mogelijk tanken en weer door, dat kan natuurlijk niet met een Tesla. Via de routeplanner kom ik uit op 45 minuten laden in de gehele rit. Ik vraag me af of dat echt als storend wordt ervaren. Zeker als je s'nachts eigenlijk zo snel mogelijk op je eindbestemming wilt komen.
Wij zijn snachts met de oude basis premium Highland naar Val Thorens gereden. Dit ging uitstekend in de winter. Dus in de zomer moet dit ook geen probleem opleveren. Zou alleen zelf de passagier even de SUC laten bekijken. Wij kwamen op een gegeven moment bij een Leclerc om 4u snachts waar alleen de mannen konden plassen. 😉
leadingdamage1 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:18:
Zijn hier mensen die in de nacht met een Tesla naar bijvoorbeeld Zuid Frankrijk zijn gereden? Ik rij sinds een aantal jaar liever s'nachts daarnaartoe omdat het zoveel rustiger en minder warm is op de weg. Maar dat heb ik altijd met een bezine auto gedaan, daar was het echt zo snel mogelijk tanken en weer door, dat kan natuurlijk niet met een Tesla. Via de routeplanner kom ik uit op 45 minuten laden in de gehele rit. Ik vraag me af of dat echt als storend wordt ervaren. Zeker als je s'nachts eigenlijk zo snel mogelijk op je eindbestemming wilt komen.
Met 45 minuten laden naar Zuid Frankrijk? Je woont onderin België? 45 minuten lijkt mij geen issue. Dat zal dan twee keer een dikke 20 minuten zijn.

  • Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:56
Afgelopen week vanuit de Jura met 1 laadstop van 18 minuten teruggereden naar NL, dit was 760 kilometer. Een dikke 300 kilometer extra zou prima moeten kunnen met 2 wat langere laadstops van dik 20 minuten. Even plassen, koffietje halen en die even opdrinken en je bent zo 15-20 minuten verder.

En even pauze op een lange rit wordt niemand slechter van, komt alleen maar uitgeruster aan op je eindbestemming

  • leadingdamage1
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 28-05 11:55
Inspired schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:39:
[...]

Met 45 minuten laden naar Zuid Frankrijk? Je woont onderin België? 45 minuten lijkt mij geen issue. Dat zal dan twee keer een dikke 20 minuten zijn.
Nee hij had dan uitgerekend dat je 4 keer stopt, en dan 8 min, 12 min, 10 min en 22 minuten zoiets

Dus opzich is het 1x echt lang wachten en de rest gaat sneller. Dank voor de reacties.

  • Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:59
leadingdamage1 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Nee hij had dan uitgerekend dat je 4 keer stopt, en dan 8 min, 12 min, 10 min en 22 minuten zoiets

Dus opzich is het 1x echt lang wachten en de rest gaat sneller. Dank voor de reacties.
Mijn ervaring is dat de routeplanning bij Tesla telkens varieert. De avond voor vertrek naar Italië werd een route uitgestippeld met 3 stops, de volgende dag met 4 (andere) stops.

Je kunt er ook voor kiezen om de eerste stop wat langer te laden, dan wordt op basis daarvan de route en het de laadstops dynamisch aangepast. Voor de terugweg vanuit Italië (ongeveer 1000 km) hadden we 3 stops met in totaal 1 uur en een kwartier laadtijd, vond ik heel netjes
Pagina: 1 ... 244 ... 263 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).


Gerelateerde topics: