• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:29
turkeyhakan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:23:
[...]

Ik laad in het buitenland enkel bij Tesla SuC en bovendien heb ik in de Fastned app geen privé betaalmethode opgeslagen.
Oké. Ik heb beide laadpassen van toegevoegd als betaalmiddel in de betreffende omgevingen (Fastned, Electra & Tesla) zodat ik het daar standaard afgeschreven van wordt en dat de laadervaring bij alle drie hetzelfde is — stekker er in steken en hij begint met laden.

Als jij dan naar het buitenland gaat moet je de standaard veranderen naar je CC. Hoe dat moet ben ik niet achter gekomen op vakantie, maar aangezien hij zelf aangaf dat ik een SEPA moest toevoegen omdat het afschrijven van de laadpas niet werkte ging dat soepel. Laden via de laadpas in Portugal werkte namelijk niet bij Tesla. Zodra ik de grens met Spanje weer overging pakte hij de laadpas weer op. Nu is dit niet waar jij naar op zoek bent, dus je zult moeten uitvogelen of je de 'standaard' betaalmethode makkelijk kunt switchen zonder de laadpas te verwijderen. Voor dat laatste ben ik een beetje bang voor eerlijk gezegd, dat het wel moet.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:26
Eastblocker99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:35:
Hi allemaal,

Ik zit met een dilemma en ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Momenteel rijd ik een Tesla Model 3 Highland 2025 als auto van de zaak. Dit is de versie met o.a. sfeerverlichting, stoelventilatie/gekoelde stoelen, schermpje achterin en alle nieuwe Highland-upgrades (zonder stalk). Catalogusprijs is ongeveer €39.990, dus qua bijtelling zit hij relatief gunstig.

Ik stap binnenkort over naar een nieuwe werkgever en kan mogelijk mijn huidige Model 3 overnemen, maar ik kan ook kiezen voor een Tesla Model Y Standard. Die staat nu op ongeveer €40.990 in wit. Eigenlijk vind ik zwart mooier, maar dan loopt de prijs natuurlijk verder op en dus ook de bijtelling. Volgens mij is de bijtelling dit jaar ook 1% hoger dan vorig jaar, dus dat speelt ook mee.

De reden dat ik twijfel is omdat we verwachten eind juni ons eerste kindje. Daardoor lijkt een Model Y ineens een stuk praktischer: hogere instap, meer ruimte, makkelijker met kinderwagen/spullen, en ik ben zelf net geen 2 meter lang. Tijdens de testrit vond ik die hoge zit en instap ook echt prettig.
Aan de andere kant vind ik mijn huidige Model 3 Highland echt een fijne auto. Hij rijdt sportiever, voelt luxer aan en ik ben bang dat ik andere opties ga missen.

Kortom: rationeel lijkt de Model Y praktischer met een baby op komst, maar emotioneel en qua uitvoering voelt de Model 3 Highland misschien als de luxere auto. Bovendien betaal ik voor de Model 3 waarschijnlijk minder bijtelling.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Optie 1: huidige Model 3 Highland 2025 meenemen
Optie 2: nieuwe Model Y Standard nemen, eventueel wit houden vanwege bijtelling
Optie 3: toch Model Y in zwart nemen en de extra bijtelling accepteren

Ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen met jonge kinderen, lange bestuurders, en mensen die van Model 3 naar Model Y zijn gegaan of andersom.
Hoe lang moet je nog met de Model 3? Als dat nog 3 of 4 jaar is, kan ik mij je overweging goed voorstellen. Ik kom van een Y en rijd nu een 3. Sinds kort ook voor het eerst vader geworden en de 3 is wat mij betreft geen praktische auto als je kinderen hebt. Maar dat is mijn mening en ik denk dat je ook het tegenovergestelde zal lezen hier.

Ikzelf heb een wat breder postuur en we verschonen de kleine ook vaak in de auto bij een lange rit. Dan moet de kinderwagen eruit. Op de achterbank verschonen gaat niet, omdat die in de "EV houding" is geplaatst bij de 3 :-)

Mijn volgende wordt sowieso een Y. Maar ik kies in principe altijd voor de Performance uitvoering en de YP valt net buiten het budget.. dus dat wordt nog een discussie met mijzelf... of een Y LR AWD of toch weer een 3P :-)

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:26
Oekol schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:27:
[...]
Nu is dit niet waar jij naar op zoek bent, dus je zult moeten uitvogelen of je de 'standaard' betaalmethode makkelijk kunt switchen zonder de laadpas te verwijderen. Voor dat laatste ben ik een beetje bang voor eerlijk gezegd, dat het wel moet.
Dank voor het uitvogelen. Voordat we één pagina hebben over alleen maar dit onderwerp, hoop ik dat iemand het antwoord heeft. Het is namelijk een beetje gissen op deze manier (geldt ook voor mijzelf uiteraard).
Gisteren zijn de eerste 79 MY Premium LR RWD met de nieuwe Tesla 4680 8L accu op kenteken gezet. WLTP 603 km

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:21
pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:02:
Gisteren zijn de eerste 79 MY Premium LR RWD met de nieuwe Tesla 4680 8L accu op kenteken gezet. WLTP 603 km
Verhalen over de 4680 blijven mij op het verkeerde been zetten, de ene video of artikel geeft aan dat het een goede ontwikkeling is en er voordelen aan zitten, terwijl de andere weer aangeeft dat er alleen maar nadelen aan zitten..

Erg fijn als er zoveel onduidelijkheid is aan het belangrijkste en duurste component van de volgende mogelijk aankoop :X

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:32
Melchuzz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:21:
[...]

Verhalen over de 4680 blijven mij op het verkeerde been zetten, de ene video of artikel geeft aan dat het een goede ontwikkeling is en er voordelen aan zitten, terwijl de andere weer aangeeft dat er alleen maar nadelen aan zitten..

Erg fijn als er zoveel onduidelijkheid is aan het belangrijkste en duurste component van de volgende mogelijk aankoop :X
Wat ik begrijp van die nieuwe accu, is dat het voordeel voor tesla is en het nadeel voor jou. Ze zijn blijkbaar goedkoper te produceren voor Tesla dus een voordeel voor hun. Maar ze laden langzamer en hebben minder energie dichtheid (dus een nadeel voor jou) Maar goed, heb ik ook maar van horen zeggen.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Melchuzz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:21:
[...]

Je kunt het ook anders bekijken. Wat als de minst gunstige verwachting werkelijk wordt. Is het voor jou dan acceptabel? Zo ja, dan maakt het type niet veel uit want dan kan het alleen maar meevallen :)

• Goofy001
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
MrDirect schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:30:
[...]

Wat ik begrijp van die nieuwe accu, is dat het voordeel voor tesla is en het nadeel voor jou. Ze zijn blijkbaar goedkoper te produceren voor Tesla dus een voordeel voor hun. Maar ze laden langzamer en hebben minder energie dichtheid (dus een nadeel voor jou) Maar goed, heb ik ook maar van horen zeggen.
Ik ben in afwachting van mijn Juniper die 30 januari is besteld en heb diezelfde vraag aan Tesla gesteld.

Antwoord was:
"De batterij is er zeker niet slechter op geworden. Enige nadeel is, dat de range wat kilometers is gezakt. In de praktijk zal dit verschil minimaal zijn"

Mijn aanvullende vraag was toen:
"Minder range is natuurlijk wel een nadeel als je bewust kiest voor een Long Range-versie.
De WLTP van deze uitvoering was 622 km, maar volgens informatie die ik online heb gevonden zou de range met de 19" wielen soms zelfs 661 km of 691 km kunnen zijn.

Kun je mij vertellen of de nieuwe batterij voor de klant daadwerkelijk voordelen biedt, zoals sneller laden of minder degradatie? Is er al ervaring met deze nieuwe batterij, of kun je iets delen over hoe deze presteert in de praktijk?

Het lijkt erop dat het voordeel van de nieuwe batterij vooral voor Tesla interessant is. Voor mij is het belangrijk om te weten of er aantoonbare verbeteringen zijn ten opzichte van mijn bestelling."

Die vraag heb ik 14 april gesteld maar nog steeds geen reactie....

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Eastblocker99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:35:
Hi allemaal,

Ik zit met een dilemma en ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Momenteel rijd ik een Tesla Model 3 Highland 2025 als auto van de zaak. Dit is de versie met o.a. sfeerverlichting, stoelventilatie/gekoelde stoelen, schermpje achterin en alle nieuwe Highland-upgrades (zonder stalk). Catalogusprijs is ongeveer €39.990, dus qua bijtelling zit hij relatief gunstig.

Ik stap binnenkort over naar een nieuwe werkgever en kan mogelijk mijn huidige Model 3 overnemen, maar ik kan ook kiezen voor een Tesla Model Y Standard. Die staat nu op ongeveer €40.990 in wit. Eigenlijk vind ik zwart mooier, maar dan loopt de prijs natuurlijk verder op en dus ook de bijtelling. Volgens mij is de bijtelling dit jaar ook 1% hoger dan vorig jaar, dus dat speelt ook mee.

De reden dat ik twijfel is omdat we verwachten eind juni ons eerste kindje. Daardoor lijkt een Model Y ineens een stuk praktischer: hogere instap, meer ruimte, makkelijker met kinderwagen/spullen, en ik ben zelf net geen 2 meter lang. Tijdens de testrit vond ik die hoge zit en instap ook echt prettig.
Aan de andere kant vind ik mijn huidige Model 3 Highland echt een fijne auto. Hij rijdt sportiever, voelt luxer aan en ik ben bang dat ik andere opties ga missen.

Kortom: rationeel lijkt de Model Y praktischer met een baby op komst, maar emotioneel en qua uitvoering voelt de Model 3 Highland misschien als de luxere auto. Bovendien betaal ik voor de Model 3 waarschijnlijk minder bijtelling.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Optie 1: huidige Model 3 Highland 2025 meenemen
Optie 2: nieuwe Model Y Standard nemen, eventueel wit houden vanwege bijtelling
Optie 3: toch Model Y in zwart nemen en de extra bijtelling accepteren

Ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen met jonge kinderen, lange bestuurders, en mensen die van Model 3 naar Model Y zijn gegaan of andersom.
Ik zou de 3 houden. Uit ervaring ruimte zat in de 3 voor een opvouwbare kinderwagen achterin ondanks de krappe laad opening ruimte genoeg en een kinderstoeltje past ook prima Nadeel van de nieuwe Y is dat je geen autopilot meer krijgt en je krijgt een slechter geluidssysteem geen stoel koeling adaptieve koplampen minder range etc etc.. bovendien is de 3 gewoon een veel mooiere auto. ik zou dat allemaal missen
Missen

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Iedereen heeft het maar over de 'mindere' accu. Maar wat is minder? Ik bedoel, voor veel mensen is het een nieuwe auto en sowieso een vooruitgang. 20 km minder range, zal je dat merken? Ik denk het niet. 2 minuten langer laden? Zal je ook in het dagelijks gebruik niet merken. De meeste mensen laden toch thuis. Bovendien rijd je toch nooit tot 0% en nooit tot 100% op lange ritten.

Het is muggenziften op de marge. Het is gewoon een goede auto met goede (rij) prestaties. Punt.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Goofy001 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:35:
[...]

Ik ben in afwachting van mijn Juniper die 30 januari is besteld en heb diezelfde vraag aan Tesla gesteld.

Antwoord was:
"De batterij is er zeker niet slechter op geworden. Enige nadeel is, dat de range wat kilometers is gezakt. In de praktijk zal dit verschil minimaal zijn"

Mijn aanvullende vraag was toen:
"Minder range is natuurlijk wel een nadeel als je bewust kiest voor een Long Range-versie.
De WLTP van deze uitvoering was 622 km, maar volgens informatie die ik online heb gevonden zou de range met de 19" wielen soms zelfs 661 km of 691 km kunnen zijn.

Kun je mij vertellen of de nieuwe batterij voor de klant daadwerkelijk voordelen biedt, zoals sneller laden of minder degradatie? Is er al ervaring met deze nieuwe batterij, of kun je iets delen over hoe deze presteert in de praktijk?

Het lijkt erop dat het voordeel van de nieuwe batterij vooral voor Tesla interessant is. Voor mij is het belangrijk om te weten of er aantoonbare verbeteringen zijn ten opzichte van mijn bestelling."

Die vraag heb ik 14 april gesteld maar nog steeds geen reactie....
Yep is een lastig dilemma . De Lg batterij had overigens ook nadelen die was minder goed te repareren op cel niveau bij defecten . Ben benieuwd naar de laadcurve van de nieuwe batterijen als ze in NLD komen.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
turkeyhakan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:36:
[...]

Dank voor het meedenken, maar ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen en wil juist voorkomen dat er iets van de laadpas wordt afgeschreven, om dit achteraf weer te laten corrigeren.
Dan moet je een andere pas (zoals anwb) of een creditcard koppelen en die van je werk eruit halen.

Of tegen je werkgever zeggen dat ze niet zulke idiote regeling moeten aanbieden. Sjaak die elk weekend van Rotterdam naar Groningen rijdt omdat zijn vriendin daar woont mag wel laden. En jij 1 keer per jaar naar Frankrijk moet het zelf betalen (hopelijk mag je deze prive kosten iig nog aftrekken van je bijtelling?). Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom er onderscheid wordt gemaakt tussen NL en niet NL tanken/laden. Je mag toch x km prive rijden? Maargoed, ik dwaal af, mijn antwoord staat in het bovenste deel 😀.
Pagina: 1 ... 243 244 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: