dtacaptcave schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:44:
Hi allemaal,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een Tesla Model 3 uit 2023 (facelift) of nieuwer. Mijn voorkeur gaat uit naar een uitvoering met wit interieur, maar die zijn vrij schaars. Zwart interieur is voor mij ook een prima alternatief.
Nu heeft Tesla zelf een Premium Long Range AWD (Certified Occasion) uit 2024 te koop staan voor €36k. Op zich lijkt dat een scherpe prijs, maar de auto heeft wel ~90.000 km gereden. Dat zal uiteraard ook de reden zijn voor de lagere prijs.
Als ik online zoek naar ervaringen met Model 3’s met hogere kilometerstanden, kom ik eigenlijk weinig echt negatieve verhalen tegen. Toch ben ik benieuwd of jullie hier meer over weten.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Gaan voor deze Long Range AWD met hogere km-stand?
Of toch wachten op een exemplaar met minder kilometers (maar dan waarschijnlijk geen AWD LR voor dezelfde prijs)?
Mijn grootste twijfel zit in het feit dat er gemiddeld ~40k km per jaar mee gereden is. Dat doet me vermoeden dat het mogelijk een ex-taxi is, en daar heb ik eerlijk gezegd wat mijn twijfels bij qua gebruik en slijtage.
Ben benieuwd naar jullie inzichten!
90.000km is niet heel hoog. Wanneer je een CPO bij Tesla koopt is die auto nagekeken, krijg je 1 jaar of 20.000km aanvullende beperkte garantie. Daarnaast meestal 8jaar lang of tot 192.000 garantie op de batterij en motor.
Ikzelf rij nu een kleine maand een Model Y LRDM uit 2023, bij Tesla gekocht met bijna 81.000km er op. De auto is, voel en ruikt nieuw. Kwam laats met wassen voor op de bumper een mini krasje tegen.
Prijs technisch was mijn Tesla ongeveer €5000,- onder de markt prijs, bij een universele dealer stonden ze voor meer geld met minder zekerheden en opties. De mijne heeft ook EAP en ze hebben er 3maanden gratis superchargen cadeau bij gegeven.
Je kunt gewoon naar de Tesla vestiging bellen en het verhaal vragen, mijne was een ex lease, ingeruild bij Tesla Hamburg en is toen naar Nederland gekomen en dat doet Tesla schijnbaar wel vaker.
Ben zelf van plan om de auto bij Tesla voor een APK en inspectie aan te bieden net voordat de aanvullende garantie verloopt.
Ik heb de auto trouwens niet eens proefgereden of in het echt bezichtigd, ik zag dw auto pas voor de eerste keer toen ik de auto kwam ophalen. Had niet zoveel zin om dik 3uur in de auto te zitten om even een auto te bekijken, als had een universele dealer was geweest had ik dus wel eerst de auto bekeken en proef gereden.