Ik heb gezocht maar zie nergens staan waar je het geheel kan uitzetten
Even foto gemaakt in mijn eigen auto:BMWi4 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:08:
[...]
Ik heb gezocht maar zie nergens staan waar je het geheel kan uitzetten
[ Voor 18% gewijzigd door duderuud op 04-05-2026 10:19 ]
Ik verwacht van wel, in ieder geval tot je proefperiode voorbij is. De FSD versies lopen (helaas) altijd achter.Rogar schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:17:
Ik zit momenteel nog in m'n FSD-proefmaand, maar betekent dit ook dat je geen software-updates meer krijgt tot de proefperiode voorbij is? Kan er niet veel over vinden online, maar waarschijnlijk zit ik vast in deze FSD-build.
Dat gaat ook moeilijk als je geen Tesla hebt. De keuze is er in ieder geval, zoals eerder aangegeven.BMWi4 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:08:
[...]
Ik heb gezocht maar zie nergens staan waar je het geheel kan uitzetten
Hier heb je een online app die de instellingen (in het Italiaans) een beetje representeert:
https://tesla-ui-simulator.vercel.app/
En deze https://teslaui.dkrasniy.com/ (maar is niet volledig)
Bedankt voor je hulp😁duderuud schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:18:
[...]
Even foto gemaakt in mijn eigen auto:
[Afbeelding]
https://drive.google.com/...c_uuLdk/view?usp=drivesdkturkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:19:
[...]
Zonder een geluidsopname is het echt gissen hoor... toevallig niets in het deurvakje of iets dergelijks laten liggen? En anders is het wellicht de ruit of het mechanisme ervan?
Het is een rammeltje in de deur. Meest hoorbaar als het raam dus helemaal gesloten is. Laat ik het raam dus iets zakken is het een stuk minder hoorbaar/weg.
Het raam sluit echter wel super mooi, en de deur ligt er goed in. Ik denk eerder dat het een los kabeltje o.i.d. in de deur is? Al begrijp ik dan niet goed hoe dat samen hangt met de hoogte van het raam.
Misschien te veel druk op het raam?zunrob schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:41:
[...]
https://drive.google.com/...c_uuLdk/view?usp=drivesdk
Het is een rammeltje in de deur. Meest hoorbaar als het raam dus helemaal gesloten is. Laat ik het raam dus iets zakken is het een stuk minder hoorbaar/weg.
Het raam sluit echter wel super mooi, en de deur ligt er goed in. Ik denk eerder dat het een los kabeltje o.i.d. in de deur is? Al begrijp ik dan niet goed hoe dat samen hangt met de hoogte van het raam.
Ik zou een service verzoek indienen of even langsgaan bij een Tesla Service Center.zunrob schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:41:
[...]
https://drive.google.com/...c_uuLdk/view?usp=drivesdk
Het is een rammeltje in de deur. Meest hoorbaar als het raam dus helemaal gesloten is. Laat ik het raam dus iets zakken is het een stuk minder hoorbaar/weg.
Het raam sluit echter wel super mooi, en de deur ligt er goed in. Ik denk eerder dat het een los kabeltje o.i.d. in de deur is? Al begrijp ik dan niet goed hoe dat samen hangt met de hoogte van het raam.
Ik kan helaas pas 20 mei langs volgens de service planner.turkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:51:
[...]
Ik zou een service verzoek indienen of even langsgaan bij een Tesla Service Center.
Kun je op de bonnefooi langs rijden?
[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 04-05-2026 11:03 ]
Ik heb het gisteren ook geprobeerd. De auto stond een paar dagen in een krappe garage waar in- en uitstappen lastig was, dus ik dacht "probeer summon".gjcvro schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:27:
Lol, net "smart summon" op de oprit geprobeerd, kijken of ik hem zo ver kreeg dat hij 2 plaatsen opschoof zodat hij bij de laadpaal komt, maar veel meer dan een meter vooruit werd het niet. "Kom naar mij" was echt zo van, nou vooruit ik ga een halve meter naar voren en dan vind ik het wel best, die andere 5 meter loop je maar lekker zelf. Dan blijft over recht naar voor en recht naar achter, maar dat hielp niet in dit geval. Leuk idee, maar compleet nutteloos in deze opzet.
Nou, na 4 keer proberen steeds "kan geen verbinding maken met de auto". Terwijl ik er echt op een meter afstand van stond. Communicatie ging ook zonder problemen want de deuren unlocken ging ook.
Toen ik instappte zag ik wel dat de mobiele communicatie geen verbinding had. Ik weet niet of dat nodig is voor ASS, maar waarom zou het, waarom is bluetooth niet voldoende. En dan nog, dat maakt de functie nogal nutteloos als je de auto in een garage parkeert en er dan opeens geen mobiele communicatie meer is.
Dus nee, geen ACTUAL smart summon. Het is gewoon nog net zo prut als altijd.
En op de weg naar huis over de A2 tussen Kerensheide en het Vonderen weer gek geworden van de blauwe "verzoeken" om een baan naar links op te schuiven. NEE! NEE! NEE! Er rijdt niks voor me, ik hoef niemand in te halen, stel toch niet elke keer voor om naar de middelste baan te verhuizen en vooral BLIJF MIJ NIET LASTIG VALLEN ALS IK HET ELKE KEER WEGDRUK.
Zo, weer wat frustratie geventileerd van dingen die nooit opgelost worden maar die je wel al 5 jaar tegenkomt.
Signatures zijn voor boomers.
Normaliter niet, maar gezien het feit dat het een nieuwe auto is en je er mee zit, kun je het altijd proberen, toch? Ik zou langsrijden op de locatie waar je de auto ook hebt afgehaald. Geen garanties uiteraard, maar zo had ik het aangevlogen.
Volgens mij moet je de ramen nog kunnen kalibreren, maar dat is volgens mij alleen boven en onderkant vastleggen als eindstop. Vrees toch dat je een servicerequest in moet sturen.zunrob schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:04:
[...]
Als ik tijdens het rijden tegen het raam druk (meerdere plaatsen geprobeerd) wordt het niet minder.
Overigens, als je voorzichtig tikt tegen het deurpaneel hoor je de rammel ook.
Bij Tesla zelf? Zij hebben toegang tot je auto zodra je t terrein oprijdt en de auto aanmeld bij de balie.MrDirect schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:22:
Excuus als het al gevraagd is, ik heb eind deze maand een service verzoek voor nieuwe schijfremmen, moet ik dan de keycard meenemen? Geef je die dan af bij de receptie?
Bij een derde? Neem een keycard mee.
Tesla zelf, Tilburg. Thanks. Neem hem voor de zekerheid toch maar mee.Caayn schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:31:
[...]
Bij Tesla zelf? Zij hebben toegang tot je auto zodra je t terrein oprijdt en de auto aanmeld bij de balie.
Bij een derde? Neem een keycard mee.
Kalibratie idd geprobeerd, geen succes. Balen.gjcvro schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:12:
[...]
Volgens mij moet je de ramen nog kunnen kalibreren, maar dat is volgens mij alleen boven en onderkant vastleggen als eindstop. Vrees toch dat je een servicerequest in moet sturen.
Totaal onnodig om die mee te nemen.MrDirect schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:33:
[...]
Tesla zelf, Tilburg. Thanks. Neem hem voor de zekerheid toch maar mee.
Je neemt die kaart best altijd mee.MrDirect schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:33:
[...]
Tesla zelf, Tilburg. Thanks. Neem hem voor de zekerheid toch maar mee.
Stel dat je telefoon plat raakt, defect gaat of gestolen wordt... sta je ineens ook helemaal stil..
Dat kaartje zit altijd in mijn portefeuille.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Je nam bij een traditionele auto ook altijd de reserve sleutel mee? Ik heb nooit een sleutelkaart of portomonnee bij mij, het enige wat ik mee heb is mijn telefoon. Gaat al 7 jaar goedTommie12 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:52:
[...]
Je neemt die kaart best altijd mee.
Stel dat je telefoon plat raakt, defect gaat of gestolen wordt... sta je ineens ook helemaal stil..
Dat kaartje zit altijd in mijn portefeuille.
Alles wat je niet mee neemt kan je niet kwijt raken ook
Bij Tesla heb je de kaart niet nodig, bij niet-Tesla banden /onderhoudsbedrijven is het wel nodig je kaart mee te nemen.
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 04-05-2026 12:00 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hier ook, maar toch een keer gehad dat m'n telefoon ging updaten (had dit zelf aangezet) terwijl ik uit de auto ging. Was heel blij dat ik m'n horloge ook als key heb ingesteld. Anders kan altijd je partner de auto nog openen en starten volgens mij.revolution-nl schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:59:
[...]
Je nam bij een traditionele auto ook altijd de reserve sleutel mee? Ik heb nooit een sleutelkaart of portomonnee bij mij, het enige wat ik mee heb is mijn telefoon. Gaat al 7 jaar goed![]()
Alles wat je niet mee neemt kan je niet kwijt raken ook
Bij Tesla heb je de kaart niet nodig, bij niet-Tesla banden /onderhoudsbedrijven is het wel nodig je kaart mee te nemen.
En ik heb een keer of 2 al gehad dat ik m'n keycard op de oplader moest leggen als soort van verificatie.
Lol, ja dat had ik, speciaal daarvoor altijd in mijn portemonnee zitten. (1 keer nodig gehad dat iemand mij de sleutel moest komen brengen en dat duurde een uur, dus dat nooit meer.)revolution-nl schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:59:
[...]
Je nam bij een traditionele auto ook altijd de reserve sleutel mee? Ik heb nooit een sleutelkaart of portomonnee bij mij, het enige wat ik mee heb is mijn telefoon. Gaat al 7 jaar goed![]()
Alles wat je niet mee neemt kan je niet kwijt raken ook
Bij Tesla heb je de kaart niet nodig, bij niet-Tesla banden /onderhoudsbedrijven is het wel nodig je kaart mee te nemen.
Helemaal mee eens. Al wordt hier blijkbaar verschillend naar gekeken en dat is prima. Wij zijn better safe than sorryTommie12 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:52:
[...]
Je neemt die kaart best altijd mee.
Stel dat je telefoon plat raakt, defect gaat of gestolen wordt... sta je ineens ook helemaal stil..
Dat kaartje zit altijd in mijn portefeuille.
Tatdat je auto om wat voor reden dan ook je telefoon niet meer herkend. Is 2x voorgekomen in 3 jaar tijd.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Goede tip, als je partner of iemand anders toegang heeft tot de Tesla app, dan kunnen ze de auto op afstand ontgrendelen en op "Starten" klikken onder het kopje Bediening. Dan kun je de auto in en kun je zo wegrijden (wel op tijd op het rempedaal drukken).Rogar schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:03:
[...]
Hier ook, maar toch een keer gehad dat m'n telefoon ging updaten (had dit zelf aangezet) terwijl ik uit de auto ging. Was heel blij dat ik m'n horloge ook als key heb ingesteld. Anders kan altijd je partner de auto nog openen en starten volgens mij.
En ik heb een keer of 2 al gehad dat ik m'n keycard op de oplader moest leggen als soort van verificatie.
Heb je dat wegrijden geprobeerd? Daar moet toch een telefoonsleutel voor in de auto zijn? Hack Tesla en je kunt iedere Tesla stelen?turkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:38:
[...]
Goede tip, als je partner of iemand anders toegang heeft tot de Tesla app, dan kunnen ze de auto op afstand ontgrendelen en op "Starten" klikken onder het kopje Bediening. Dan kun je de auto in en kun je zo wegrijden (wel op tijd op het rempedaal drukken).
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dat is letterlijk wat ik ook in mijn post schreefturkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:38:
[...]
Goede tip, als je partner of iemand anders toegang heeft tot de Tesla app, dan kunnen ze de auto op afstand ontgrendelen en op "Starten" klikken onder het kopje Bediening. Dan kun je de auto in en kun je zo wegrijden (wel op tijd op het rempedaal drukken).
Heb dit trouwens nog nooit geprobeerd. Iemand anders wel?
[ Voor 6% gewijzigd door Rogar op 04-05-2026 12:48 ]
@daemonix je hebt niets nodig. Iemand anders kan in de app op starten drukken en de auto ontgrendelen waarna jij vervolgens de auto in kunt en weg kunt rijden.
[ Voor 51% gewijzigd door turkeyhakan op 04-05-2026 12:56 ]
Hoe gaat het vergrendelen? Moet die persoon met de app dat handmatig weer doen?turkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:55:
@daemonix @Rogar zeker, heb ik wel eens geprobeerd en werkt fantastisch :-)
@daemonix je hebt niets nodig. Iemand anders kan in de app op starten drukken en de auto ontgrendelen waarna jij vervolgens de auto in kunt en weg kunt rijden.
Ja, inderdaad.megabeat schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:03:
[...]
Hoe gaat het vergrendelen? Moet die persoon met de app dat handmatig weer doen?
Zo'n sleutel mag al eens vallen, of een platte batterij hebben, die werkt nog.revolution-nl schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:59:
[...]
Je nam bij een traditionele auto ook altijd de reserve sleutel mee? Ik heb nooit een sleutelkaart of portomonnee bij mij, het enige wat ik mee heb is mijn telefoon. Gaat al 7 jaar goed![]()
Alles wat je niet mee neemt kan je niet kwijt raken ook
Bij Tesla heb je de kaart niet nodig, bij niet-Tesla banden /onderhoudsbedrijven is het wel nodig je kaart mee te nemen.
En heb die kaart wel al nodig gehad.
Na het gebruik van GSM om te voet te navigeren naar een resto in de stad was die in mijn zak leeg gelopen, dus GSM dood... Was al lastig om de auto te vinden.. maar gelukkig werkte de kaart dan wel nog.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Tja, bel die maar eens zonder GSM....turkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:38:
[...]
Goede tip, als je partner of iemand anders toegang heeft tot de Tesla app, dan kunnen ze de auto op afstand ontgrendelen en op "Starten" klikken onder het kopje Bediening. Dan kun je de auto in en kun je zo wegrijden (wel op tijd op het rempedaal drukken).
Ik ken ook amper nog telefoonnummers uit mijn hoofd.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik ken de belangrijkste nummers uit mijn hoofd, gelukkig :-)Tommie12 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:15:
[...]
Tja, bel die maar eens zonder GSM....
Ik ken ook amper nog telefoonnummers uit mijn hoofd.
Dan is het idd vervelend. BMW (ongetwijfeld ook andere merken) en vooral het ecosysteem van Apple hebben dat opgelost door met de Apple Pay Wallet te werken. Ook al is de telefoon leeg dan is er altijd nog genoeg jus over om de NFC vanboven werkend te houden, je kan de telefoon dan tegen de B-stijl houden en dan gaat hij alsnog open. Ook in de auto: in het vakje leggen en je kan vertrekken.Tommie12 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:14:
[...]
Na het gebruik van GSM om te voet te navigeren naar een resto in de stad was die in mijn zak leeg gelopen, dus GSM dood...
Dat is wel minder goed geregeld bij Tesla moet ik zeggen. Mijn Watch werkt ook onafhankelijk van de telefoon als sleutel bij de BMW. Bij Tesla gaat de auto altijd prima open en ik heb nog nooit problemen gehad met de telefoon maar de integratie met de Watch is dan wat minder. Ik ben er nog niet geslaagd om te gaan sporten zonder telefoon en de auto dan te starten (ondanks dat de Watch gekoppeld is aan de Tesla), wat wel lukt met de BMW
Ik vind het dus jammer dat Tesla nog geen Apple Wallet integratie heeft.
Vreemd en mijn Apple Watch werkt juist prima als onafhankelijke Tesla sleutel.HyperBart schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:37:
[...]
Dan is het idd vervelend. BMW (ongetwijfeld ook andere merken) en vooral het ecosysteem van Apple hebben dat opgelost door met de Apple Pay Wallet te werken. Ook al is de telefoon leeg dan is er altijd nog genoeg jus over om de NFC vanboven werkend te houden, je kan de telefoon dan tegen de B-stijl houden en dan gaat hij alsnog open. Ook in de auto: in het vakje leggen en je kan vertrekken.
Dat is wel minder goed geregeld bij Tesla moet ik zeggen. Mijn Watch werkt ook onafhankelijk van de telefoon als sleutel bij de BMW. Bij Tesla gaat de auto altijd prima open en ik heb nog nooit problemen gehad met de telefoon maar de integratie met de Watch is dan wat minder. Ik ben er nog niet geslaagd om te gaan sporten zonder telefoon en de auto dan te starten (ondanks dat de Watch gekoppeld is aan de Tesla), wat wel lukt met de BMW
Ik vind het dus jammer dat Tesla nog geen Apple Wallet integratie heeft.
Kaartje of telefoon is daardoor niet meer nodig en alleen een Watch zou volstaan.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Maar dan moet die watch toch ook opgeladen zijn vermoed ik.RaRo74 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:42:
[...]
Vreemd en mijn Apple Watch werkt juist prima als onafhankelijke Tesla sleutel.
Kaartje of telefoon is daardoor niet meer nodig en alleen een Watch zou volstaan.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ja klopt helemaal en anders werkt het niet.Tommie12 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:19:
[...]
Maar dan moet die watch toch ook opgeladen zijn vermoed ik.
"zou volstaan" zijn mijn eigen woorden. In praktijk heb ik naast mijn Watch altijd mijn telefoon bij me en in de meeste gevallen ook nog eens het kaartje
Dus ja, ik heb merendeel van de tijd drie autosleutels bij me
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Ja, het nummer van mijn vrouw ken ik ook van buiten, maar om 2h 's nachts wil ze niet echt bellen, en mogelijk wordt ze dan zelfs niet wakker. Als ik ze dan moet uit leggen hoe ze de auto van op afstand kan vrij geven (openen zou wel lukken), dan zijn de rapen gaar en vervloek ik mezelfd dat ik geen kaartje mee had.turkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:17:
[...]
Ik ken de belangrijkste nummers uit mijn hoofd, gelukkig :-)
Sony A7 iv en wat recycled glas
Jup, bij al de junipers denk ik. Heb een sr rwd premium en die heeft het ookmarkklok schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:35:
Voor de MY standaard eigenaren. Als het lekker heeft geregend en je doet de kofferbak open. Ervaren jullie dan ook een straal water die half in je achterbak klettert ?
Water komt bij het pijltje vandaan
[Afbeelding]
Waar ben je nou precies naar op zoek? Als het je niet bevalt, probeer de koop te ontbinden en bestel een ander voertuig? Ik weet niet of dit nog kan anno 2026, maar een tijdje terug kon je de auto terugbrengen o.b.v. wet koop op afstand.zunrob schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:15:
Nou, ik baal wel van die rammel in de deur, en vooral dat ik er zelf niet makkelijk bij komt waarschijnlijk. Heb in de lunchpauze wat verhalen gelezen van mensen die Tesla een deur(rammel) hebben laten fixen, en dat werd er meestal niet veel beter op. Met andere issues tot gevolg. Hoe is jullie ervaring? Want dit maakt me wel huiverig.
Je gaat zelf toch niet aan een nieuwe auto sleutelen? Dus even langs Tesla (waar je de auto hebt afgehaald) of anders een service verzoek indienen voor over 16 dagen? Misschien kun je bij een ander filiaal sneller terecht.
Je kunt de auto ook op afstand laten 'starten' met de button in de app (van je partner).gjcvro schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:06:
[...]
Lol, ja dat had ik, speciaal daarvoor altijd in mijn portemonnee zitten. (1 keer nodig gehad dat iemand mij de sleutel moest komen brengen en dat duurde een uur, dus dat nooit meer.)
spuit 11 ...
[ Voor 3% gewijzigd door emmerx op 04-05-2026 14:48 ]
Draadloos laden op onze Zon
@NRDSCHLF ga jij hier nog actie op ondernemen richting Tesla? Ga zelf zo ervaren hoe ze het bij mijn m3 gaan doen.NRDSCHLF schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:48:
Heren iemand een idee hoe dit zit? Zojuist mijn M3 RWD opgehaald (eind maart besteld). In de optielijst staat: ''APBS - Autopilot'' maar in de auto zie ik nu alleen TACC staan en de mogelijkheid om FSD te gebruiken voor €99,- per maand.
Was dat juist niet voor nieuwe auto's die ná 11 april zijn besteld? Ik was in de veronderstelling dat mijn model met de APBS optie nog autosteer e.d. had...
Volgens mij hoort Autopilot wel op jouw voertuig aanwezig te zijn, daar het ook op de optielijst staat en je voor 11 april hebt besteld. Ik zou Tesla even contacten!NRDSCHLF schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:48:
Heren iemand een idee hoe dit zit? Zojuist mijn M3 RWD opgehaald (eind maart besteld). In de optielijst staat: ''APBS - Autopilot'' maar in de auto zie ik nu alleen TACC staan en de mogelijkheid om FSD te gebruiken voor €99,- per maand.
Was dat juist niet voor nieuwe auto's die ná 11 april zijn besteld? Ik was in de veronderstelling dat mijn model met de APBS optie nog autosteer e.d. had...
Volgens mij zijn er Superchargers van Tesla waar de eigenaar van de grond waar de superchargers opstaan de kW prijs bepalen (en dus niet Tesla zelf).Oekol schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:47:
Heeft iemand dit al getest wat het precies doet? Want... De auto plant nu toch juist alleen met tesla superchargers? Vind het juist jammer dat je niet favoriete netwerken kan toevoegen.
Of voegt dit nu ook 3rd party toe? Bij mij namelijk met beide opties zijn het alleen sueprchargers
[Afbeelding]
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Het was van mij nog een reactie op de traditionele auto, uit het tijdperk dat zelfs centrale vergrendeling een luxe was. En telefoon was iets dat ergens op een tafeltje in de hoek van de kamer stond.emmerx schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:46:
[...]
Je kunt de auto ook op afstand laten 'starten' met de button in de app (van je partner).edit:
spuit 11 ...
Je kunt deze video afspelen (frequency sweep) en dan komt de rammel vast ergens naar voren. Dan even een paar keer de frequentie afspelen en luisteren waar die vandaan komt.
YouTube: 20-200 Hz. Frequency Sweep. Human Audio Spectrum. Hearing test. Bass...
[ Voor 20% gewijzigd door WhoDoYaThinkIAm op 04-05-2026 16:23 ]
Voor Android telefoons werkt dat al zo bij Tesla. Alleen Apple staat dat niet toe, dat moet via de Apple Wallet Car. Het zit echter wel in de pijplijnHyperBart schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:37:
[...]
BMW (ongetwijfeld ook andere merken) en vooral het ecosysteem van Apple hebben dat opgelost door met de Apple Pay Wallet te werken. Ook al is de telefoon leeg dan is er altijd nog genoeg jus over om de NFC vanboven werkend te houden, je kan de telefoon dan tegen de B-stijl houden en dan gaat hij alsnog open.
Dat is wel minder goed geregeld bij Tesla moet ik zeggen.
Hetzelfde issue bij mijn MY Standard. Hoewel ik moet zeggen dat de helft wel wat overdreven is? Bij mij zijn het vooral wat opspattende druppels die in de achterbak vliegen.markklok schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:35:
Voor de MY standaard eigenaren. Als het lekker heeft geregend en je doet de kofferbak open. Ervaren jullie dan ook een straal water die half in je achterbak klettert ?
Water komt bij het pijltje vandaan
[Afbeelding]
Hmm, Kan de wind op dat moment zijn geweest die niet gunstig stond... Eens kijken of ik een klein riggeltje kan fabriceren/Printen zodat het water meer een schenktuitPedek schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:32:
[...]
Hetzelfde issue bij mijn MY Standard. Hoewel ik moet zeggen dat de helft wel wat overdreven is? Bij mij zijn het vooral wat opspattende druppels die in de achterbak vliegen.
Ik had een tikkend geluid ooit. Kwam van een te strak raam. Raam open, geen getik. Beetje vet op de rand van het raam en het geluid was weg.zunrob schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:15:
Nou, ik baal wel van die rammel in de deur, en vooral dat ik er zelf niet makkelijk bij komt waarschijnlijk. Heb in de lunchpauze wat verhalen gelezen van mensen die Tesla een deur(rammel) hebben laten fixen, en dat werd er meestal niet veel beter op. Met andere issues tot gevolg. Hoe is jullie ervaring? Want dit maakt me wel huiverig.
Ik wou net het volgende gaan posten; ik denk namelijk ook dat de oorzaak hier ergens in zit.GekkeRipper schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:00:
[...]
Ik had een tikkend geluid ooit. Kwam van een te strak raam. Raam open, geen getik. Beetje vet op de rand van het raam en het geluid was weg.
Sowieso valt het me op dat zodra het raam helemaal sluit de deur iets naar buiten wordt getrokken. Als je in de auto zit en kijkt naar de tweeter bij de A-stijl is dit goed te zien. Ik vermoed dat dit normaal gedrag is; dit zie ik bij beide deuren gebeuren.
Echter, als je van buiten kijkt hoe flush (gelijk) de ruit ligt met de B-stijl (helemaal boven, net onder dak) zie ik het volgende:
Rechts (rammel), raam volledig gesloten: Raam steekt 2 mm verder uit dan de B-stijl.
Rechts (rammel), raam iets omlaag: Raam ligt gelijk met de B-stijl
Links, raam volledig gesloten: Raam ligt gelijk met de B-stijl.
Links, raam iets omlaag: raam ligt iets verder naar binnen dan de B-stijl.
Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd of dit de oorzaak is. Mijn theorie is dat door het sluiten van het raam er veel spanning op het mechaniek van het raam komt te staan, en deze daardoor gaat rillen.
Ben benieuwd of andere mensen, die geen rammel hebben, met een bankpasje eens zouden willen controleren hoe flush hun ruit ligt ter hoogte van de B-stijl.
https://drive.google.com/...firy3/view?usp=drive_link
In het fimpje zie je rechts de ruit, links de B-stijl.
[ Voor 11% gewijzigd door zunrob op 04-05-2026 21:55 ]
Ik kan nu alleen kiezen voor autopilot aan of uit. Als hij aan staat dan werkt het met 1 klik. Maar ik wil op 60 wegen geen autopilot gebruiken en wel af en toe tacc. Dat kan dus niet zonder te stoppen en autopilot uit te schakelen...?
Klopt je kan niet meer switchen tijdens een rit. Moet in P stand staan om het te veranderenThodekroo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:00:
Vandaag mijn M3 standaard in ontvangst genomen en super blij mee, maar ik stoor me vooral aan 1 ding... Ik begrijp dan de modellen vanaf 2026 niet meer de optie hebben tot 1 klik --> tacc, 2 klikken --> autopilot?
Ik kan nu alleen kiezen voor autopilot aan of uit. Als hij aan staat dan werkt het met 1 klik. Maar ik wil op 60 wegen geen autopilot gebruiken en wel af en toe tacc. Dat kan dus niet zonder te stoppen en autopilot uit te schakelen...?
Daar hebben ze iets op bedacht en het kost €99 per maand.Thodekroo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:00:
Vandaag mijn M3 standaard in ontvangst genomen en super blij mee, maar ik stoor me vooral aan 1 ding... Ik begrijp dan de modellen vanaf 2026 niet meer de optie hebben tot 1 klik --> tacc, 2 klikken --> autopilot?
Ik kan nu alleen kiezen voor autopilot aan of uit. Als hij aan staat dan werkt het met 1 klik. Maar ik wil op 60 wegen geen autopilot gebruiken en wel af en toe tacc. Dat kan dus niet zonder te stoppen en autopilot uit te schakelen...?
Na al die tijd nu pas geleerd dat dit kan. Morgen meteen maar eens proberen...pdidi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:00:
[...]
Voor Android telefoons werkt dat al zo bij Tesla. Alleen Apple staat dat niet toe, dat moet via de Apple Wallet Car. Het zit echter wel in de pijplijn
Yes, dank. Locatie had ik al gevonden (midden in de deur). Helaas helpt drukt uitoefenen op deurpaneel/deur/raam niet. Lijkt dus intern uit de deur te komen, ik vermoed iets met het raammechaniek.WhoDoYaThinkIAm schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:21:
[...]
Je kunt deze video afspelen (frequency sweep) en dan komt de rammel vast ergens naar voren. Dan even een paar keer de frequentie afspelen en luisteren waar die vandaan komt.
YouTube: 20-200 Hz. Frequency Sweep. Human Audio Spectrum. Hearing test. Bass...
Haha dat is toch helemaal kut!?! Is dit gewoon consumentje pesten in de hoop dat ik een FSD abbo afsluit? Ik ga ze hier zéker niet voor belonen.markklok schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:05:
[...]
Klopt je kan niet meer switchen tijdens een rit. Moet in P stand staan om het te veranderen
Is al een tijdje zo en ik begrijp de keuze eerlijk gezegd ook niet.Thodekroo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:02:
[...]
Haha dat is toch helemaal kut!?! Is dit gewoon consumentje pesten in de hoop dat ik een FSD abbo afsluit? Ik ga ze hier zéker niet voor belonen.
Heeft idd niks met fsd te maken, voor autopilot is dit ingevoerd sinds de stalk terug is. Mijn model 3 highland met richtingaanwijzerknoppen op het stuur heeft nog wel de dubbel click als ik de oude autopilot activeer. (Dus voor oude modellen blijft het werken behalve als je de stalk laat retrofitten!!) Helaas met fsd aan is deze optie wel Weg. Ik zou zelf graag rijdend schakelen tussen autosteer of TACC en fsd.Thodekroo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:02:
[...]
Haha dat is toch helemaal kut!?! Is dit gewoon consumentje pesten in de hoop dat ik een FSD abbo afsluit? Ik ga ze hier zéker niet voor belonen.
[ Voor 3% gewijzigd door karel_G_1981 op 05-05-2026 06:23 ]
Ik zou een service request indienen om eea te laten stellen. Volgens mij is dit eenvoudig op te lossen.zunrob schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:54:
[...]
Ik wou net het volgende gaan posten; ik denk namelijk ook dat de oorzaak hier ergens in zit.
Sowieso valt het me op dat zodra het raam helemaal sluit de deur iets naar buiten wordt getrokken. Als je in de auto zit en kijkt naar de tweeter bij de A-stijl is dit goed te zien. Ik vermoed dat dit normaal gedrag is; dit zie ik bij beide deuren gebeuren.
Echter, als je van buiten kijkt hoe flush (gelijk) de ruit ligt met de B-stijl (helemaal boven, net onder dak) zie ik het volgende:
Rechts (rammel), raam volledig gesloten: Raam steekt 2 mm verder uit dan de B-stijl.
Rechts (rammel), raam iets omlaag: Raam ligt gelijk met de B-stijl
Links, raam volledig gesloten: Raam ligt gelijk met de B-stijl.
Links, raam iets omlaag: raam ligt iets verder naar binnen dan de B-stijl.
Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd of dit de oorzaak is. Mijn theorie is dat door het sluiten van het raam er veel spanning op het mechaniek van het raam komt te staan, en deze daardoor gaat rillen.
Ben benieuwd of andere mensen, die geen rammel hebben, met een bankpasje eens zouden willen controleren hoe flush hun ruit ligt ter hoogte van de B-stijl.
https://drive.google.com/...firy3/view?usp=drive_link
In het fimpje zie je rechts de ruit, links de B-stijl.
[Afbeelding]
Nee hoor, ook met FSD kan je niet meer terug naar TACC zonder in P te staanMaurice- schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:21:
[...]
Daar hebben ze iets op bedacht en het kost €99 per maand.
Eens, enige wat je kunt doen is een service request indienen en zeggen dat je de functie dubbelklik voor TACC autopilot wissel mist. Dan hebben ze de feedback in ieder geval en wie weet doen ze er iets mee.Thodekroo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:02:
[...]
Haha dat is toch helemaal kut!?! Is dit gewoon consumentje pesten in de hoop dat ik een FSD abbo afsluit? Ik ga ze hier zéker niet voor belonen.
Dat heeft Tesla al gedaan , bij nieuwe auto’s zit er helemaal geen autosteer meer op 🥴Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 06:29:
[...]
Eens, enige wat je kunt doen is een service request indienen en zeggen dat je de functie dubbelklik voor TACC autopilot wissel mist. Dan hebben ze de feedback in ieder geval en wie weet doen ze er iets mee.
Nee maar FSD S is wel bruikbaar op 60 wegen itt AP.Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 06:28:
[...]
Nee hoor, ook met FSD kan je niet meer terug naar TACC zonder in P te staan
Ik ben benieuwd naar je bron.CEdS schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:34:
[...]
Volgens mij zijn er Superchargers van Tesla waar de eigenaar van de grond waar de superchargers opstaan de kW prijs bepalen (en dus niet Tesla zelf).
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik hoop echt dat ze toch de lane keeping assistant behouden hebben....karel_G_1981 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 06:46:
[...]
Dat heeft Tesla al gedaan , bij nieuwe auto’s zit er helemaal geen autosteer meer op 🥴
Sony A7 iv en wat recycled glas
Helaas 😢Tommie12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:40:
[...]
Ik hoop echt dat ze toch de lane keeping assistant behouden hebben....
Hier werkt AP tegenwoordig ook prima op 60 km/h wegen hoor.Maurice- schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:18:
[...]
Nee maar FSD S is wel bruikbaar op 60 wegen itt AP.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Goed, dan heeft een Tesla voor mij nu 2 'no go' punten.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Oekol schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:47:
Heeft iemand dit al getest wat het precies doet? Want... De auto plant nu toch juist alleen met tesla superchargers? Vind het juist jammer dat je niet favoriete netwerken kan toevoegen.
Of voegt dit nu ook 3rd party toe? Bij mij namelijk met beide opties zijn het alleen sueprchargers
[Afbeelding]
CEdS schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:34:
[...]
Volgens mij zijn er Superchargers van Tesla waar de eigenaar van de grond waar de superchargers opstaan de kW prijs bepalen (en dus niet Tesla zelf).
Het lijkt ook wel een vreemde vertaling.
Ik las dit: https://www.notateslaapp....rchargers-in-trip-planner
Dat is dus handig voor als je gratis kan superchargen.
Maar er staat ook bij dat er inderdaad supercharge locaties zijn waar de eigenaar het tarief bepaald, en die eigenaar is niet Tesla.
Enkel in de VS of ook elders?Plenkske schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:56:
[...]
[...]
[...]
Maar er staat ook bij dat er inderdaad supercharge locaties zijn waar de eigenaar het tarief bepaald, en die eigenaar is niet Tesla.
Ben nog nooit laders tegen gekomen die er uit zien als de Tesla SuC, maar met een ander logo er op in EU.
Sony A7 iv en wat recycled glas
In de UK zijn er ook (tot) 75Tommie12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:00:
[...]
Enkel in de VS of ook elders?
Ben nog nooit laders tegen gekomen die er uit zien als de Tesla SuC, maar met een ander logo er op in EU.
wootahH in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
https://maps.app.goo.gl/VW5WVGiYTp94ycM49
[ Voor 45% gewijzigd door wootahH op 05-05-2026 09:31 ]
Lane keeping zit er wel op (piepen als je lijn overschrijd) maar lane follow (gecentreerd tussen de lijnen blijven rijden) is er niet meer bij. Baal hier zelf ook extreem van.Tommie12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:40:
[...]
Ik hoop echt dat ze toch de lane keeping assistant behouden hebben....
Lijkt me heel onwaarschijnlijk. De optie staat uit in de software. De commander kan een commando sturen maar de computer zal er niks mee doen.TheBrut3 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:40:
Hoe groot (of klein) is de kans dat de S3XY Commander dit soort functionaliteiten gaat opvangen? Aangezien de hardware gewoon aanwezig is.
Kan de commander wel automatisch de veiligheids piepjes uitzetten zoals snelheidsmeldingen e.d.?Inspired schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:46:
[...]
Lijkt me heel onwaarschijnlijk. De optie staat uit in de software. De commander kan een commando sturen maar de computer zal er niks mee doen.
[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 05-05-2026 20:23 ]
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Geen bron daarom schrijf ik: "volgens mij".
Maar het was een verkeerde aanname zie bericht hierboven met de uitleg na Grok geraadpleegd te hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door CEdS op 05-05-2026 11:13 ]
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Ik zit met een dilemma en ben benieuwd wat jullie zouden doen.
Momenteel rijd ik een Tesla Model 3 Highland 2025 als auto van de zaak. Dit is de versie met o.a. sfeerverlichting, stoelventilatie/gekoelde stoelen, schermpje achterin en alle nieuwe Highland-upgrades (zonder stalk). Catalogusprijs is ongeveer €39.990, dus qua bijtelling zit hij relatief gunstig.
Ik stap binnenkort over naar een nieuwe werkgever en kan mogelijk mijn huidige Model 3 overnemen, maar ik kan ook kiezen voor een Tesla Model Y Standard. Die staat nu op ongeveer €40.990 in wit. Eigenlijk vind ik zwart mooier, maar dan loopt de prijs natuurlijk verder op en dus ook de bijtelling. Volgens mij is de bijtelling dit jaar ook 1% hoger dan vorig jaar, dus dat speelt ook mee.
De reden dat ik twijfel is omdat we verwachten eind juni ons eerste kindje. Daardoor lijkt een Model Y ineens een stuk praktischer: hogere instap, meer ruimte, makkelijker met kinderwagen/spullen, en ik ben zelf net geen 2 meter lang. Tijdens de testrit vond ik die hoge zit en instap ook echt prettig.
Aan de andere kant vind ik mijn huidige Model 3 Highland echt een fijne auto. Hij rijdt sportiever, voelt luxer aan en ik ben bang dat ik andere opties ga missen.
Kortom: rationeel lijkt de Model Y praktischer met een baby op komst, maar emotioneel en qua uitvoering voelt de Model 3 Highland misschien als de luxere auto. Bovendien betaal ik voor de Model 3 waarschijnlijk minder bijtelling.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Optie 1: huidige Model 3 Highland 2025 meenemen
Optie 2: nieuwe Model Y Standard nemen, eventueel wit houden vanwege bijtelling
Optie 3: toch Model Y in zwart nemen en de extra bijtelling accepteren
Ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen met jonge kinderen, lange bestuurders, en mensen die van Model 3 naar Model Y zijn gegaan of andersom.
Een Y is natuurlijk ruimer en praktischer, maar een 3 voldoet met 1 kindje echt nog prima. Ik zou dus optie 1 kiezen. Er komen met een kindje nog genoeg extra kosten aan, dus extra kosten voor een auto kun je prima missenEastblocker99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:35:
Hi allemaal,
Ik zit met een dilemma en ben benieuwd wat jullie zouden doen.
Momenteel rijd ik een Tesla Model 3 Highland 2025 als auto van de zaak. Dit is de versie met o.a. sfeerverlichting, stoelventilatie/gekoelde stoelen, schermpje achterin en alle nieuwe Highland-upgrades (zonder stalk). Catalogusprijs is ongeveer €39.990, dus qua bijtelling zit hij relatief gunstig.
Ik stap binnenkort over naar een nieuwe werkgever en kan mogelijk mijn huidige Model 3 overnemen, maar ik kan ook kiezen voor een Tesla Model Y Standard. Die staat nu op ongeveer €40.990 in wit. Eigenlijk vind ik zwart mooier, maar dan loopt de prijs natuurlijk verder op en dus ook de bijtelling. Volgens mij is de bijtelling dit jaar ook 1% hoger dan vorig jaar, dus dat speelt ook mee.
De reden dat ik twijfel is omdat we verwachten eind juni ons eerste kindje. Daardoor lijkt een Model Y ineens een stuk praktischer: hogere instap, meer ruimte, makkelijker met kinderwagen/spullen, en ik ben zelf net geen 2 meter lang. Tijdens de testrit vond ik die hoge zit en instap ook echt prettig.
Aan de andere kant vind ik mijn huidige Model 3 Highland echt een fijne auto. Hij rijdt sportiever, voelt luxer aan en ik ben bang dat ik andere opties ga missen.
Kortom: rationeel lijkt de Model Y praktischer met een baby op komst, maar emotioneel en qua uitvoering voelt de Model 3 Highland misschien als de luxere auto. Bovendien betaal ik voor de Model 3 waarschijnlijk minder bijtelling.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Optie 1: huidige Model 3 Highland 2025 meenemen
Optie 2: nieuwe Model Y Standard nemen, eventueel wit houden vanwege bijtelling
Optie 3: toch Model Y in zwart nemen en de extra bijtelling accepteren
Ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen met jonge kinderen, lange bestuurders, en mensen die van Model 3 naar Model Y zijn gegaan of andersom.
Jazeker! Scheelt iedere rit de handmatige handeling om het uit te zettenForza11 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:09:
[...]
Kan de commander wel automatisch de veiligheids piepjes uitzetten zoals snelheidsmeldingen e.d.?
Hoeveel moet je bijbetalen om de highland over te nemen en hoeveel extra bijtelling komt erbij als je de Y neemt? Bij de standard 3 hebben ze hele andere concessies gedaan ten opzichte van standard Y. Ik merk bijv. bij de 3 dat ze toch heel wat zaken erin gelaten hebben wat in de premium ook zat. De Y daarentegen hebben ze op heel veel zaken bezuinigd, wat nergens op slaat (zoals panorama dak, Frunk, middenconsole en meer). Daarnaast hebben ze de prijs van de Y met 1k verhoogd. Ik raad aan om sowieso echt proef te rijden met de Y standard en premium. De prijsverschil met de 3 is daardoor ook veel groter, ook door de huidige inruilkorting.Eastblocker99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:35:
Hi allemaal,
Ik zit met een dilemma en ben benieuwd wat jullie zouden doen.
Momenteel rijd ik een Tesla Model 3 Highland 2025 als auto van de zaak. Dit is de versie met o.a. sfeerverlichting, stoelventilatie/gekoelde stoelen, schermpje achterin en alle nieuwe Highland-upgrades (zonder stalk). Catalogusprijs is ongeveer €39.990, dus qua bijtelling zit hij relatief gunstig.
Ik stap binnenkort over naar een nieuwe werkgever en kan mogelijk mijn huidige Model 3 overnemen, maar ik kan ook kiezen voor een Tesla Model Y Standard. Die staat nu op ongeveer €40.990 in wit. Eigenlijk vind ik zwart mooier, maar dan loopt de prijs natuurlijk verder op en dus ook de bijtelling. Volgens mij is de bijtelling dit jaar ook 1% hoger dan vorig jaar, dus dat speelt ook mee.
De reden dat ik twijfel is omdat we verwachten eind juni ons eerste kindje. Daardoor lijkt een Model Y ineens een stuk praktischer: hogere instap, meer ruimte, makkelijker met kinderwagen/spullen, en ik ben zelf net geen 2 meter lang. Tijdens de testrit vond ik die hoge zit en instap ook echt prettig.
Aan de andere kant vind ik mijn huidige Model 3 Highland echt een fijne auto. Hij rijdt sportiever, voelt luxer aan en ik ben bang dat ik andere opties ga missen.
Kortom: rationeel lijkt de Model Y praktischer met een baby op komst, maar emotioneel en qua uitvoering voelt de Model 3 Highland misschien als de luxere auto. Bovendien betaal ik voor de Model 3 waarschijnlijk minder bijtelling.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Optie 1: huidige Model 3 Highland 2025 meenemen
Optie 2: nieuwe Model Y Standard nemen, eventueel wit houden vanwege bijtelling
Optie 3: toch Model Y in zwart nemen en de extra bijtelling accepteren
Ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen met jonge kinderen, lange bestuurders, en mensen die van Model 3 naar Model Y zijn gegaan of andersom.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Je M3 is nog wat luxer dan de MY standard. 1 kind past makkelijk in de M3. Zou lekker uitzingen met je M3 en kijken hoe de wereld er daarna voor staat. Een baby neemt genoeg extra kosten met zich mee. De volgende auto lekker voor een MY gaan. Die bevalt elke dag met 2 kleine kiddo's helemaal perfect.Eastblocker99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:35:
Hi allemaal,
Ik zit met een dilemma en ben benieuwd wat jullie zouden doen.
Momenteel rijd ik een Tesla Model 3 Highland 2025 als auto van de zaak. Dit is de versie met o.a. sfeerverlichting, stoelventilatie/gekoelde stoelen, schermpje achterin en alle nieuwe Highland-upgrades (zonder stalk). Catalogusprijs is ongeveer €39.990, dus qua bijtelling zit hij relatief gunstig.
Ik stap binnenkort over naar een nieuwe werkgever en kan mogelijk mijn huidige Model 3 overnemen, maar ik kan ook kiezen voor een Tesla Model Y Standard. Die staat nu op ongeveer €40.990 in wit. Eigenlijk vind ik zwart mooier, maar dan loopt de prijs natuurlijk verder op en dus ook de bijtelling. Volgens mij is de bijtelling dit jaar ook 1% hoger dan vorig jaar, dus dat speelt ook mee.
De reden dat ik twijfel is omdat we verwachten eind juni ons eerste kindje. Daardoor lijkt een Model Y ineens een stuk praktischer: hogere instap, meer ruimte, makkelijker met kinderwagen/spullen, en ik ben zelf net geen 2 meter lang. Tijdens de testrit vond ik die hoge zit en instap ook echt prettig.
Aan de andere kant vind ik mijn huidige Model 3 Highland echt een fijne auto. Hij rijdt sportiever, voelt luxer aan en ik ben bang dat ik andere opties ga missen.
Kortom: rationeel lijkt de Model Y praktischer met een baby op komst, maar emotioneel en qua uitvoering voelt de Model 3 Highland misschien als de luxere auto. Bovendien betaal ik voor de Model 3 waarschijnlijk minder bijtelling.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Optie 1: huidige Model 3 Highland 2025 meenemen
Optie 2: nieuwe Model Y Standard nemen, eventueel wit houden vanwege bijtelling
Optie 3: toch Model Y in zwart nemen en de extra bijtelling accepteren
Ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen met jonge kinderen, lange bestuurders, en mensen die van Model 3 naar Model Y zijn gegaan of andersom.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Nu mag ik alleen in NL laden. Weten jullie hoe je de betaalmethode aanpast als je bijvoorbeeld buiten NL wilt laden bij Tesla? Het kan toch niet zo zijn dat ik de laadpas dan moet verwijderen en opnieuw moet koppelen als ik in NL ben?
Gewoon proberen bij de eerst SC over de grens? Ik vraag mij af of Tesla beperkingen van de laadpas mee-neemt. Werkt het wel via de pas, dan kan je altijd nog even je werkgever melden dat die laadsessie in het buitenland was, en vragen of ze dat van je bruto loon willen aftrekken. Werkt het niet via de pas, dan neem ik aan dat Tesla gewoon je eigen account debiteert en bepaal je dus privé.turkeyhakan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:18:
Ik heb een vraagje; ik heb eindelijk een laadpas kunnen koppelen in de Tesla app (via mijn werkgever). Na ruim 3 jaar kan ik eindelijk bij Tesla snelladen.
Nu mag ik alleen in NL laden. Weten jullie hoe je de betaalmethode aanpast als je bijvoorbeeld buiten NL wilt laden bij Tesla? Het kan toch niet zo zijn dat ik de laadpas dan moet verwijderen en opnieuw moet koppelen als ik in NL ben?
Dank voor het meedenken, maar ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen en wil juist voorkomen dat er iets van de laadpas wordt afgeschreven, om dit achteraf weer te laten corrigeren.The_Woesh schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:30:
[...]
Gewoon proberen bij de eerst SC over de grens? Ik vraag mij af of Tesla beperkingen van de laadpas mee-neemt. Werkt het wel via de pas, dan kan je altijd nog even je werkgever melden dat die laadsessie in het buitenland was, en vragen of ze dat van je bruto loon willen aftrekken. Werkt het niet via de pas, dan neem ik aan dat Tesla gewoon je eigen account debiteert en bepaal je dus privé.
Je kan je CC koppelen en als Tesla niet op de laadpas kan factureren, dan factureren ze aan de CC.turkeyhakan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:18:
Ik heb een vraagje; ik heb eindelijk een laadpas kunnen koppelen in de Tesla app (via mijn werkgever). Na ruim 3 jaar kan ik eindelijk bij Tesla snelladen.
Nu mag ik alleen in NL laden. Weten jullie hoe je de betaalmethode aanpast als je bijvoorbeeld buiten NL wilt laden bij Tesla? Het kan toch niet zo zijn dat ik de laadpas dan moet verwijderen en opnieuw moet koppelen als ik in NL ben?
[ Voor 8% gewijzigd door Rogar op 05-05-2026 14:48 ]
Mijn CC was al gekoppeld, maar je kunt dus niet switchen tussen laadpas en CC. Tenzij jij weet hoe :-)Rogar schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:47:
[...]
Je kan je CC koppelen en die als standaardbetaalmiddel aanvinken als je naar 't buitenland gaat.
Dit staat bij mij helemaal onderaan in de app:turkeyhakan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:47:
[...]
Mijn CC was al gekoppeld, maar je kunt dus niet switchen tussen laadpas en CC. Tenzij jij weet hoe :-)
[ Voor 41% gewijzigd door Rogar op 05-05-2026 16:42 ]
Bij mij ook, maar hoe wil je switchen tussen deze pas (ik zou het nummer onzichtbaar maken, just in case of) en je eigen betaalmethode (CC)?
Ik heb collega's die in het buitenland konden laden, terwijl dat niet mocht. Vandaar ook mijn specifieke vraag.
[ Voor 15% gewijzigd door turkeyhakan op 05-05-2026 14:51 ]
Ik kom van een S en heb in december een 3 gekocht. Qua looks zou ik voor de 3 gaan, qua ruimte voor de Y, want dat is iets wat ik wel echt te beperkt vind in de 3. Als iets groots wilt meenemen past het weer niet in dat kleine brievenbusje. Ik kan me zo voorstellen dat als je een kleintje krijgt en wellicht daarna nog 1 ;-), dat een Y veel praktischer is.Eastblocker99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:35:
Hi allemaal,
Ik zit met een dilemma en ben benieuwd wat jullie zouden doen.
Momenteel rijd ik een Tesla Model 3 Highland 2025 als auto van de zaak. Dit is de versie met o.a. sfeerverlichting, stoelventilatie/gekoelde stoelen, schermpje achterin en alle nieuwe Highland-upgrades (zonder stalk). Catalogusprijs is ongeveer €39.990, dus qua bijtelling zit hij relatief gunstig.
Ik stap binnenkort over naar een nieuwe werkgever en kan mogelijk mijn huidige Model 3 overnemen, maar ik kan ook kiezen voor een Tesla Model Y Standard. Die staat nu op ongeveer €40.990 in wit. Eigenlijk vind ik zwart mooier, maar dan loopt de prijs natuurlijk verder op en dus ook de bijtelling. Volgens mij is de bijtelling dit jaar ook 1% hoger dan vorig jaar, dus dat speelt ook mee.
De reden dat ik twijfel is omdat we verwachten eind juni ons eerste kindje. Daardoor lijkt een Model Y ineens een stuk praktischer: hogere instap, meer ruimte, makkelijker met kinderwagen/spullen, en ik ben zelf net geen 2 meter lang. Tijdens de testrit vond ik die hoge zit en instap ook echt prettig.
Aan de andere kant vind ik mijn huidige Model 3 Highland echt een fijne auto. Hij rijdt sportiever, voelt luxer aan en ik ben bang dat ik andere opties ga missen.
Kortom: rationeel lijkt de Model Y praktischer met een baby op komst, maar emotioneel en qua uitvoering voelt de Model 3 Highland misschien als de luxere auto. Bovendien betaal ik voor de Model 3 waarschijnlijk minder bijtelling.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Optie 1: huidige Model 3 Highland 2025 meenemen
Optie 2: nieuwe Model Y Standard nemen, eventueel wit houden vanwege bijtelling
Optie 3: toch Model Y in zwart nemen en de extra bijtelling accepteren
Ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen met jonge kinderen, lange bestuurders, en mensen die van Model 3 naar Model Y zijn gegaan of andersom.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Hoe doe je dat nu met Fastned bijv? Daar heb ik de laadpas ook gekoppeld maar ik kom ook in het buitenland voor werk. Daar kan ik alsnog gewoon laden.turkeyhakan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:18:
Ik heb een vraagje; ik heb eindelijk een laadpas kunnen koppelen in de Tesla app (via mijn werkgever). Na ruim 3 jaar kan ik eindelijk bij Tesla snelladen.
Nu mag ik alleen in NL laden. Weten jullie hoe je de betaalmethode aanpast als je bijvoorbeeld buiten NL wilt laden bij Tesla? Het kan toch niet zo zijn dat ik de laadpas dan moet verwijderen en opnieuw moet koppelen als ik in NL ben?
Wat er gebeurd als je werkgever het uit heeft gezet in het buitenland is dat je wel kan laden en dan als je de stekker er uit haalt krijg je meldingen in je auto en op je telefoon dat er een betaling moet gebeuren om te voorkomen dat je geblokkeerd wordt. Deze kan je makkelijk doen door een SEPA machtiging te geven.
1) Hij pakt altijd de laadpas als eerste
2) Werkt de laadpas niet wordt de afschrijving van de SEPA machting gedaan
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik laad in het buitenland enkel bij Tesla SuC en bovendien heb ik in de Fastned app geen privé betaalmethode opgeslagen.Oekol schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:21:
[...]
Hoe doe je dat nu met Fastned bijv? Daar heb ik de laadpas ook gekoppeld maar ik kom ook in het buitenland voor werk. Daar kan ik alsnog gewoon laden.
Wat er gebeurd als je werkgever het uit heeft gezet in het buitenland is dat je wel kan laden en dan als je de stekker er uit haalt krijg je meldingen in je auto en op je telefoon dat er een betaling moet gebeuren om te voorkomen dat je geblokkeerd wordt. Deze kan je makkelijk doen door een SEPA machtiging te geven.
1) Hij pakt altijd de laadpas als eerste
2) Werkt de laadpas niet wordt de afschrijving van de SEPA machting gedaan
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- Voor FSD kan je terecht in: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/KR6VqccgHWyMaDJwfv8WZEDK.png?f=fotoalbum_large)