die had ik al geprobeerd maar deed niks. Naast ap doet parkeerhulp het ook niet meer. Morgenochtend nog maar eens opnieuw proberenwootahH schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:48:
[...]
Werkte hier nog prima vandaag. Mogelijk 2 scrollwielen inhouden voor software reboot
Het valt mij op dat ik in de tesla meer last heb van de zonnewarmte die door de voorruit en de zijruiten komt dan mijn oude wagen. Zijn er mensen die een warmtewerend folie hebben laten installeren?
Vaag de ene ai / zoekopd zegt van niet de ander wel.SL65 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:19:
[...]
Stuk van de radio snap ik niet helemaal. Volgens mij hebben de Europese varianten allemaal FM/dab ook de nieuwe kalere standaard. Buiten EU is dat anders.
Na de hitte maar eens proefrit doen.
Wij rijden momenteel een Tesla Model 3 LR AWD uit 2019 en zaterdag halen we een nieuwe Tesla Model Y LR AWD op. We zouden de achterkant van de voorstoelen graag willen beschermen tegen de voeten van onze twee kinderen die daar vaak tegenaan zitten. Er is veel te koop en ik zie door de bomen het bos niet meer. Iemand hier die erg tevreden is met bepaalde hoezen/covers? Hoor het graag
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Remt een dual motor Y alleen maar regeneratief op de achterste motor? Zo lijkt het te zien in de S3XY app. Dit zou wel verklaren waarom mijn achterbanden minimaal 2x zo snel slijten als mijn voorbanden (MYP dus verwisselen zit er niet in).
Ja dat komt deels door regeneratief remmen op voornamelijk de achterwielen. Maar ook bij een dual motor rijdt je 90 tot 95% van de tijd op alleen de achtermotor. De voor motor schiet bij als je snel accelereert, bij gripverlies of bij snel bochtenwerk.@baddon schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:01:
Remt een dual motor Y alleen maar regeneratief op de achterste motor? Zo lijkt het te zien in de S3XY app. Dit zou wel verklaren waarom mijn achterbanden minimaal 2x zo snel slijten als mijn voorbanden (MYP dus verwisselen zit er niet in).
Je kan het beste hier even kijken voor accessoire tips: Tesla Model 3 & Y Accessoires . Persoonlijk tover ik alles uit China, heb er bijvoorbeeld zeer goede kwaliteit vloermatten etc gehaaldnMad schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:01:
Wij rijden momenteel een Tesla Model 3 LR AWD uit 2019 en zaterdag halen we een nieuwe Tesla Model Y LR AWD op. We zouden de achterkant van de voorstoelen graag willen beschermen tegen de voeten van onze twee kinderen die daar vaak tegenaan zitten. Er is veel te koop en ik zie door de bomen het bos niet meer. Iemand hier die erg tevreden is met bepaalde hoezen/covers? Hoor het graag
Heb er twee besteld bij ome Ali en ben er tevreden mee. Ze lijken een beetje op dezelfde nep leren stof waarvan de stoelen zijn gemaakt en zijn makkelijk aan te brengen. Hoef er alleen met een nat doekje overheen en de witte voetjes zijn weg. Is echt een must-have gebleken, want ze leren het niet af.nMad schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:01:
Wij rijden momenteel een Tesla Model 3 LR AWD uit 2019 en zaterdag halen we een nieuwe Tesla Model Y LR AWD op. We zouden de achterkant van de voorstoelen graag willen beschermen tegen de voeten van onze twee kinderen die daar vaak tegenaan zitten. Er is veel te koop en ik zie door de bomen het bos niet meer. Iemand hier die erg tevreden is met bepaalde hoezen/covers? Hoor het graag
De temperaturen zijn vandaag heter dan ooit...Cc88 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:05:
Het valt mij op dat ik in de tesla meer last heb van de zonnewarmte die door de voorruit en de zijruiten komt dan mijn oude wagen. Zijn er mensen die een warmtewerend folie hebben laten installeren?
Ik vind dan weer de straling die via het dak komt onaangenaam, maar wil er geen lelijke afdekking voor hangen.
Die trend dat elke premium auto een glazen dak moet vind ik te betreuren.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Velen verklaren me voor gek maar de hemel in de standaard. Ik vind het echt dikke prima en zou niet zonder willenTommie12 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:11:
[...]
De temperaturen zijn vandaag heter dan ooit...
Ik vind dan weer de straling die via het dak komt onaangenaam, maar wil er geen lelijke afdekking voor hangen.
Die trend dat elke premium auto een glazen dak moet vind ik te betreuren.
Wat is 'de hemel in de standaard'?markklok schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:35:
[...]
Velen verklaren me voor gek maar de hemel in de standaard. Ik vind het echt dikke prima en zou niet zonder willen
Sony A7 iv en wat recycled glas
In het Standard model zit bekleding tegen het glazen dak. Je kunt er dus niet doorheen kijken en functioneert dan dus ook als zonwering.
Hier een M3 rwd van mei 26; geen 'bekleding' hier hoor? Tenzij je bedoelt dat het glas niet transparant is, maar soort van coating heeft?DnnSke schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:24:
[...]
In het Standard model zit bekleding tegen het glazen dak. Je kunt er dus niet doorheen kijken en functioneert dan dus ook als zonwering.
Alleen de Model Y standaard heeft bekleding aan de binnenkant. De M3 heeft dit idd nietJackOat schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:09:
[...]
Hier een M3 rwd van mei 26; geen 'bekleding' hier hoor? Tenzij je bedoelt dat het glas niet transparant is, maar soort van coating heeft?
Dat je achterbanden zo snel slijten komt vooral doordat die 99% van de aandrijving doen. De voorste motor heb je alleen bij heel hard optrekken (of off-road rijden) nodig.@baddon schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:01:
Remt een dual motor Y alleen maar regeneratief op de achterste motor? Zo lijkt het te zien in de S3XY app. Dit zou wel verklaren waarom mijn achterbanden minimaal 2x zo snel slijten als mijn voorbanden (MYP dus verwisselen zit er niet in).
Voor 99% van de gebruikers (en voor die laatste 1% ook voor 99% van de tijd) slaat AWD nergens op. Heeft enkel nadelen (meer verbruik, meer massa, meer MRB etc).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zijn er ervaringen dat de app de status van de auto niet goed weergeeft? Vanmorgen valt mij voor de eerste keer op dat de M3 nog steeds in (15 uur) slaapstand zou zijn, terwijl mijn vrouw er al een uur mee weg is! Is me niet eerder opgevallen en stoort me wel eigenlijk..
Daarom moet je met een P gewoon altijd vol gas wegtrekken. Slijten de voorbanden ook sneller.Andrehj schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:12:
[...]
Dat je achterbanden zo snel slijten komt vooral doordat die 99% van de aandrijving doen. De voorste motor heb je alleen bij heel hard optrekken (of off-road rijden) nodig.
Voor 99% van de gebruikers (en voor die laatste 1% ook voor 99% van de tijd) slaat AWD nergens op. Heeft enkel nadelen (meer verbruik, meer massa, meer MRB etc).
Ik denk dat je het punt van @Andrehj en mij mist dat een dual motor Tesla gewoon 95% van de tijd alleen de achtermotor gebruikt. De voormotor wordt alleen relatief kort gebruikt onder bepaalde omstandigheden. Daar heb je geen invloed op. De vraag kwam voort uit @baddon in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"Inspired schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:16:
[...]
Daarom moet je met een P gewoon altijd vol gas wegtrekken. Slijten de voorbanden ook sneller.Denk dat de meeste P rijders wel degelijk de motor voor gebruiken. Voor mij heeft het in ieder geval alleen maar voordelen.
[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 25-06-2026 11:22 ]
Hier aan het denken over een trekhaak voor de Y performance.
Er was een soort koffer voor op de trekhaak, die veel ruimte had maar niet te diep, waardoor superchargen nog Goed kon (achteruit inparkeren).
Welke achterbak is dat? Kan het niet terugvinden hier.
Doel is: Hond van 44kg moet mee kunnen met 1 en 3 jarig kind. Kofferbak moet open en dicht kunnen, supercharger toegankelijk.
Deze kan “klappen” zodar kofferbak open kan. Is deze die hier ooit zo populair was? https://www.tesland.com/nl/gp-transport-box
Ik heb een 2022 Y -p
Edi
Er was een soort koffer voor op de trekhaak, die veel ruimte had maar niet te diep, waardoor superchargen nog Goed kon (achteruit inparkeren).
Welke achterbak is dat? Kan het niet terugvinden hier.
Doel is: Hond van 44kg moet mee kunnen met 1 en 3 jarig kind. Kofferbak moet open en dicht kunnen, supercharger toegankelijk.
Deze kan “klappen” zodar kofferbak open kan. Is deze die hier ooit zo populair was? https://www.tesland.com/nl/gp-transport-box
Ik heb een 2022 Y -p
Edi
[ Voor 40% gewijzigd door Stef87 op 25-06-2026 12:02 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Hij zegt dat voor 99% van de gebruikers AWD geen zin heeft. Daar ben ik het niet mee eens. Denk dat verreweg de meerderheid van de P rijders het juist gebruiken.stin00 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:21:
[...]
Ik denk dat je het punt van @Andrehj en mij mist dat een dual motor Tesla gewoon 95% van de tijd alleen de achtermotor gebruikt. De voormotor wordt alleen relatief kort gebruikt onder bepaalde omstandigheden. Daar heb je geen invloed op. De vraag kwam voort uit @baddon in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- Voor FSD kan je terecht in: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.