• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10:14
nosuchuser schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:42:
[...]

Klopt, ik doelde ook op nieuwe verkopen
Wat het bizarre is dat je bij tesla
Occasions altijd EAP erbij kreeg om het een beetje aantrekkelijk te maken en nu ineens helemaal niets meer , ja als je automatisch wilt parkeren of autosteer wilt moet je een FSD abonnement nemen voor 99 per maand ook al heb je HW3 7(8)7

Dan kun je beter een occasion kopen ergens anders, je betaalt bij tesla toch al teveel.

• NRDSCHLF
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10:13
Heren iemand een idee hoe dit zit? Zojuist mijn M3 RWD opgehaald (eind maart besteld). In de optielijst staat: ''APBS - Autopilot'' maar in de auto zie ik nu alleen TACC staan en de mogelijkheid om FSD te gebruiken voor €99,- per maand.

Was dat juist niet voor nieuwe auto's die ná 11 april zijn besteld? Ik was in de veronderstelling dat mijn model met de APBS optie nog autosteer e.d. had...

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 16:02
leadingdamage1 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:21:
[...]

In Amerika kon je de FSD overzetten naar een nieuw voertuig. Vraag is of dat later nog kan maar denk het wel eigenlijk.

Wat me eigenlijk nog het meest opvalt in deze discussie van wel of niet direct kopen, jullie gaan er allemaal van uit dat het 100 euro blijft. Maar ik zie het eigenlijk wel omhoog gaan naar 150 of zelfs 200 euro in de toekomst.
Dat zie ik niet gebeuren. In Musk’s nieuwe compensatieplan (goedgekeurd door aandeelhouders) staat expliciet:

Doel: 10 miljoen actieve FSD-subscriptions
Dit is één van de voorwaarden om enorme aandelenbonussen te krijgen (in de orde van honderden miljarden / richting $1 biljoen)

Hoe goedkoper hoe meer abo's er worden verkocht.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 11:02
bert pit schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:00:
[...]

Dat zie ik niet gebeuren. In Musk’s nieuwe compensatieplan (goedgekeurd door aandeelhouders) staat expliciet:

Doel: 10 miljoen actieve FSD-subscriptions
Dit is één van de voorwaarden om enorme aandelenbonussen te krijgen (in de orde van honderden miljarden / richting $1 biljoen)

Hoe goedkoper hoe meer abo's er worden verkocht.
Naar verluid rijden er nog geen 10 mio Tesla autos rond, dus nog een lange weg om bij de mogelijkheid om bij 10 mio potentiële abonnementen te kunnen komen. FSD op HW3 in Europa mogelijk maken zou al weer kunnen helpen in de aantallen ;)

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:12
NRDSCHLF schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:48:
Heren iemand een idee hoe dit zit? Zojuist mijn M3 RWD opgehaald (eind maart besteld). In de optielijst staat: ''APBS - Autopilot'' maar in de auto zie ik nu alleen TACC staan en de mogelijkheid om FSD te gebruiken voor €99,- per maand.

Was dat juist niet voor nieuwe auto's die ná 11 april zijn besteld? Ik was in de veronderstelling dat mijn model met de APBS optie nog autosteer e.d. had...
Dat is vreemd ja. Wij hebben ook vandaag opgehaald, maar ik zie die optie wel staan (23 maart besteld). Nog geen software update gedaan btw.

• Duzzan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-06 11:07
turkeyhakan schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:16:
[...]

Voor automatisch parkeren dien je tegenwoordig fsd aan te schaffen voor 7,5k (kan tot 15 mei) of € 100 per maand te betalen voor een abonnement. Eap is niet meer te koop.
Oef, dat gaat ze niet leuk vinden …
Bizar eigenlijk dat je een pakket a 7.5k moet kopen om automatisch te kunnen parkeren.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:50
Duzzan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 01:04:
[...]

Bizar eigenlijk dat je een pakket a 7.5k moet kopen om automatisch te kunnen parkeren.
Inderdaad! Frikking oplichters... meer dan 3K vragen ze er bij mijn juniper voor terwijl mijn 11 jaar ouwe bmw het ook gewoon al kan 🫢

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:12
sender schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 01:40:
[...]

Inderdaad! Frikking oplichters... meer dan 3K vragen ze er bij mijn juniper voor terwijl mijn 11 jaar ouwe bmw het ook gewoon al kan 🫢
Maar niet zo als Tesla dat kan 8)
Maar die 3k, das war einmal, dat is sowieso over, EAP is niet meer te koop. En autopilot wordt ook niet meer geleverd.
FSD is nog een week of 2 te koop, daarna is het alleen in abonnementsvorm voor 99 euro per maand.
Dus uiteindelijk als je niet binnen 2 weken koopt zit je verplicht vast aan 99 euro per maand, of leren zelf te parkeren.

• sender
gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 03:21:
[...]

Maar die 3k, das war einmal, dat is sowieso over, EAP is niet meer te koop. En autopilot wordt ook niet meer geleverd.
FSD is nog een week of 2 te koop, daarna is het alleen in abonnementsvorm voor 99 euro per maand.
Dus uiteindelijk als je niet binnen 2 weken koopt zit je verplicht vast aan 99 euro per maand, of leren zelf te parkeren.
Het liefst zet ik alle automatische sh*t op die tesla uit. Helaas staat een hoop troep weer aan na instappen... had ik het geweten...

• gjcvro
sender schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 04:04:
[...]

Het liefst zet ik alle automatische sh*t op die tesla uit. Helaas staat een hoop troep weer aan na instappen... had ik het geweten...
Gauw terug naar die 11 jaar oude bmw, want een nieuwe bmw of welke auto dan ook heeft net zo veel piepjes of meer. Enige waar ik last van heb is de snelheid en dat lost de commander op.

[ Voor 12% gewijzigd door gjcvro op 02-05-2026 04:58 ]

• karel_G_1981
gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 03:21:
[...]

Ik snap dat tesla af wil van die oude autopilot software , ik hoop wel dat er een alternatief komt gebaseerd op de fsd stack een desnoods een kleine meerprijs. Nu is het fsd of niks . De verkoopcijfers zullen wel bepalen wat tesla gaat doen maar voor nu worden auto’s eerst gecastreerd om je te dwingen naar fsd.
leadingdamage1 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:21:
[...]

In Amerika kon je de FSD overzetten naar een nieuw voertuig. Vraag is of dat later nog kan maar denk het wel eigenlijk.
Net al in het FSD topic gepost, maar op 15 mei stopt de mogelijkheid om FSD over te zetten naar een nieuwe Tesla
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIVPeph1iwJjQfu7EoIfrBg7BV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RqxbVA0BfOWERHjWsO7OUyxl.png?f=fotoalbum_large

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:00
[...]

Door Europese regels staan tegenwoordig bij alle recente auto’s de rijhulpsystemen automatisch aan. Bij Tesla kun je ze nog eenvoudig uitzetten, dat is bij andere merken wel anders. En waarom koop je in vredesnaam een Tesla als je die moderne troep allemaal niet wil? Heb je een proefrit gemaakt en dat allemaal niet opgemerkt?

• Duzzan
Ik zal wel zoeken naar iets wat er niet is, maar
“Overige Self Driving functies” in de handleiding van Tesla spreekt over functies die los lijken te staan van FSD. Ze noemen het ook als 2 aparte dingen.

De volgende opties zijn mogelijk beschikbaar:

Automatisch sturen : Houdt uw snelheid en afstand tot een voorligger gelijk en houdt Model 3 daarnaast intelligent op zijn rijstrook (zie Automatisch sturen). Automatisch sturen bevat Auto Lane Change (Auto Lane Change) en Navigeren met Automatisch sturen (zie Navigeren met Automatisch sturen).

Automatisch inparkeren : Parkeert de Model 3, al dan niet in file (zie Automatisch inparkeren).
Summon: Hiermee kunt u de Model 3 van buiten de auto parkeren en laten voorrijden via de mobiele Tesla-app (zie Summon).

Verkeerslicht- en stopbordherkenning: Houdt uw snelheid en een volgafstand gelijk, houdt Model 3 op zijn rijstrook en remt en stopt voor verkeerslichten en stopborden (zie Verkeerslicht- en stopbordherkenning).

Traffic aware cruise control noemen ze expliciet wel als onderdeel van elke Tesla Model 3.

Dus bovenstaande functies zijn 100% zeker weten alléén beschikbaar met FSD?
Als dat zo is, wat betekend SD dan?

Self-Driving is de naam van een reeks geavanceerde rijhulpsystemen die bedoeld zijn om het rijden gemakkelijker en minder stressvol te maken.

Ongelooflijk irritant dat ze telkens “mogelijk” gebruiken. En daarna doodleuk zeggen als je wil weten of je de optie hebt kijk dan in het menu van je auto … ik zou het graag willen weten vóór ik de auto koop 7(8)7

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-06 21:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pdidi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 07:55:
[...]

Net al in het FSD topic gepost, maar op 15 mei stopt de mogelijkheid om FSD over te zetten naar een nieuwe Tesla
[Afbeelding]
Leuk voor HW3 eigenaren met FSD die hun auto willen inruilen op een HW4 voertuig om toegang te krijgen tot FSD.

Ik vind dat een klap echt in het gezicht van early adopters, dit kan toch niet.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 02-05-2026 09:09 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• karel_G_1981
revolution-nl schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:05:
[...]

Leuk voor HW3 eigenaren met FSD die hun auto willen inruilen op een HW4 voertuig om toegang te krijgen tot FSD.

Eens , er zijn een aantal besluiten genomen die gewoon niet deugen. Tesla gaat zichzelf hiermee in de voet schieten, zeker als je ziet dat de concurrentie enorme stappen maakt en Tesla met FSD weliswaar een mooie stap voorwaarts maakt maar op andere vlakken de propositie om een tesla te kopen die ik eerder noemde veel minder aantrekkelijk maakt. De wispelturigheid va het merk is aan de ene kant een kracht maar soms ook een zwakte. Zegt veel dat zelfs Tesla Nederland verrast wordt door allerlei ad hoc besluiten

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-06 19:26
[...]

vooral omdat die mensen juist de mensen zijn die er voor willen betalen (en betaald hebben). Er zullen er dus ook zijn die het nu niet nemen omdat ze deze shitshow nu voorbij zien komen.

Kijk 99% vd tesla rijders zal het verder totaal niet boeien (me included) omdat ze er toch nooit voor zullen willen betalen. Maar zoals ik hierboven schrijf, net dat groepje die daar wel voor wil betalen jaag je nu weg

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Duzzan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 01:04:
[...]

Het is en blijft een gimmick. Of je vrouw moet echt heel slecht kunnen parkeren, in elk ander geval kan je het zelf 10x sneller.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...]

Wat dacht je van de eerste eigenaren van de S/X uit 2016 die ook FSD afgekocht hebben en ook al die modellen voor grof geld gekocht hebben tov nu. Dat is het risico aan het kopen van beloftes…

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:51
Heeft nog steeds niemand de premium lr rwd met nieuwe accu ontvangen? Er zou onderhand toch al iets bekend moeten zijn? Mijne zou geleverd moeten worden tussen nu en 9 mei, maar ik neem aan dat velen voor mij hem al in ontvangst hebben mogen nemen in Europa.
Freshnub schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:43:
Heeft nog steeds niemand de premium lr rwd met nieuwe accu ontvangen? Er zou onderhand toch al iets bekend moeten zijn? Mijne zou geleverd moeten worden tussen nu en 9 mei, maar ik neem aan dat velen voor mij hem al in ontvangst hebben mogen nemen in Europa.
Er staat er nog geen op kenteken. Je kunt het via deze link zelf in de gaten houden. Maar als jouw leverdatum nog steeds op 9 mei staat dan krijg je waarschijnlijk nog de versie met LG 5M accu (YS5MR)

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 02-05-2026 10:57 ]

• Duzzan
Oekol schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:50:
[...]

Het is en blijft een gimmick. Of je vrouw moet echt heel slecht kunnen parkeren, in elk ander geval kan je het zelf 10x sneller.
Dat klopt. Héél slecht :o

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:51
pdidi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:53:
[...]

Er staat er nog geen op kenteken. Je kunt het via deze link zelf in de gaten houden. Maar als jouw leverdatum nog steeds op 9 mei staat dan krijg je waarschijnlijk nog de versie met LG 5M accu (YS5MR)
Oh beter want tijdens het bestellen stond er wel dat de range 609km is. En niet de oude grotere range

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:33
pdidi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 07:55:
[...]

[Afbeelding]
Hmm dit zet mij wel aan het denken, is het niet mogelijk om een goedkope M3/MY HW3 met FSD te kopen om die te gebruiken bij FSD transfer voor een nieuwe Model Y aanschaf? Iemand dit al overwogen of zelfs gedaan?

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:51
[...]

Dit begint een beetje afgezaagd te worden. Heb je dat eigelijk zelf ooit al gebruikt? Of is het 'van horen zeggen'. Ik kan perfect zelf parkeren, maar waarom zou je dat zelf doen als de auto dat prima kan voor jou? Mensen willen anno 2026 dat de auto zelf kan rijden maar parkeren... hola, dat kunnen ze zelf hoor! Beetje sullig.

Self park werkt tegenwoordig op nieuwe auto's gewoon in 90% van de gevallen prima bij de meeste merken en ik kan bevestigen ook bij Tesla. Wel voorlopig beperkt tot achter - en zijwaarts zonder FSD en enkel bij belijning. In de andere gevallen parkeer ik dan zelf en dat voelt dan heel ouderwets.

Ik snap perfect dat self park voor iemand een vereiste is. Zou voor mij ook zo zijn en is de reden dat ik EAP genomen heb.

• bert pit
[...]

Wellicht even kijken of de commander van enhauto.com dat oplost. In het accessoires topic vind je hier meer over.

• bert pit
GeeMoney schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:11:
[...]

Wat dacht je van de eerste eigenaren van de S/X uit 2016 die ook FSD afgekocht hebben en ook al die modellen voor grof geld gekocht hebben tov nu. Dat is het risico aan het kopen van beloftes…
Nee hoor, het risico is beperkt. Als je in Nederland iets koopt via een overeenkomst en er wordt beloofd dat het werk en het werkt niet binnen een redelijke termijn, dan kun je de overeenkomst ontbinden en krijg je je geld terug.
Wordt er moeilijk gedaan, dan is er een weg naar de rechter. De rechter kijkt of er redelijkerwijs aan de overeenkomst is voldaan. In het geval van FSD lijkt mij dat niet het geval. Bovendien heeft Tesla FSD verkocht als “volledig zelfrijdend”. Daar gaat niet aan worden voldaan, dus... staat Tesla niet sterk.
Dat tot enkele weken niemand dat heeft gedaan is mij een raadsel.

• sender
WhoDoYaThinkIAm schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Door Europese regels staan tegenwoordig bij alle recente auto’s de rijhulpsystemen automatisch aan. Bij Tesla kun je ze nog eenvoudig uitzetten, dat is bij andere merken wel anders. En waarom koop je in vredesnaam een Tesla als je die moderne troep allemaal niet wil? Heb je een proefrit gemaakt en dat allemaal niet opgemerkt?
Ja 2 proefritten. Niet 1 noodstop.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 13:06
Jarus20 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:00:
[...]

Dit begint een beetje afgezaagd te worden. Heb je dat eigelijk zelf ooit al gebruikt? Of is het 'van horen zeggen'. Ik kan perfect zelf parkeren, maar waarom zou je dat zelf doen als de auto dat prima kan voor jou? Mensen willen anno 2026 dat de auto zelf kan rijden maar parkeren... hola, dat kunnen ze zelf hoor! Beetje sullig.

Self park werkt tegenwoordig op nieuwe auto's gewoon in 90% van de gevallen prima bij de meeste merken en ik kan bevestigen ook bij Tesla. Wel voorlopig beperkt tot achter - en zijwaarts zonder FSD en enkel bij belijning. In de andere gevallen parkeer ik dan zelf en dat voelt dan heel ouderwets.

Ik snap perfect dat self park voor iemand een vereiste is. Zou voor mij ook zo zijn en is de reden dat ik EAP genomen heb.
Ik rijd nu sinds de proefperiode zoveel mogelijk met FSD, maar dat parkeren gaat wel wisselend. Hij pakt gerust dubbele vakken, wordt erg zenuwachtig van fietsers om zich heen (hij sloeg vanochtend op tilt qua stuur draaien) en is erg traag vind ik. Ik ben er wel over uit dat ik na de proefperiode FSD niet verleng. Het is ideaal voor de snelweg, maar daar buiten voor mij echt veel te traag en bedeesd om in een gemiddelde stad in een drukke periode zijn gang te laten. Afgezien daarvan vind ik FSD wel echt een verbetering ten opzichte van de standaard AP. Daarbij had ik veel vaker een phantom brake, rare acties. FSD is in de basis wel echt goed. Alleen mij te traag. En zolang het supervised moet rijd ik net zo lief zelf.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-06 15:16

duderuud

Sliden is koel

gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 04:57:
[...]

...
Enige waar ik last van heb is de snelheid en dat lost de commander op.
Ik heb ook regelmatig last van de lane departure piepjes en ingrepen maar die kan je met de highland modellen nog steeds niet uitzetten met de commander helaas...

Motor-Forum.nl

• GeeMoney
  • Nu online
bert pit schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:24:
[...]

Nee hoor, het risico is beperkt. Als je in Nederland iets koopt via een overeenkomst en er wordt beloofd dat het werk en het werkt niet binnen een redelijke termijn, dan kun je de overeenkomst ontbinden en krijg je je geld terug.
Wordt er moeilijk gedaan, dan is er een weg naar de rechter. De rechter kijkt of er redelijkerwijs aan de overeenkomst is voldaan. In het geval van FSD lijkt mij dat niet het geval. Bovendien heeft Tesla FSD verkocht als “volledig zelfrijdend”. Daar gaat niet aan worden voldaan, dus... staat Tesla niet sterk.
Dat tot enkele weken niemand dat heeft gedaan is mij een raadsel.
Omdat het geen kans van slagen heeft. Ze hebben een batterij juristen natuurlijk de omschrijvingen en voorwaarden laten maken en die zijn niet gek.
Daarom heet het ook Bèta en staan er sterretjes en voorwaarden overal. Het is niets meer dan een extreem dure cruise control voor de eerste generaties en die hebben de prijs betaald voor de huidige ontwikkelingen.

• gjcvro
duderuud schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:23:
[...]

Ik heb ook regelmatig last van de lane departure piepjes en ingrepen maar die kan je met de highland modellen nog steeds niet uitzetten met de commander helaas...
Daar heb ik eigenlijk zelden last van

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Dat komt wellicht omdat ik in het buitengebied woon met veel relatief smalle wegen.

Motor-Forum.nl

• gjcvro
duderuud schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:31:
Dat komt wellicht omdat ik in het buitengebied woon met veel relatief smalle wegen.
euh, ja soms waren er wel wegen met fieststroken waardoor er eigenlijk geen weg overblijft, maar kan me eigenlijk niet herinneren dat hij daar nou nog veel om piept. En buitengebied is mijn omgeving, stad is mijn kryptoniet.

• bert pit
duderuud schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:23:
[...]

Enhauto.com zegt: To unlock it, you need to have our Gen2 Commander unit installed at the front right A-pillar.
De mijne zit achterin dus helaas werkt dat niet, maar bij de nieuwe Tesla's zou deze voorin geplaats kunnen worden en zou het dus wel moeten werken.

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

De mijne zit daar ook. Naar mijn weten werkt het nu nog alleen op de oudere non-highland varianten.

Edit: Even opgezocht
That is why we created an automation that disables the ELDA on the legacy Model 3 & Y without taking away the safety benefits.

[ Voor 45% gewijzigd door duderuud op 02-05-2026 16:04 ]

Motor-Forum.nl

• karel_G_1981
Verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door karel_G_1981 op 02-05-2026 22:31 . Reden: Verkeerde topic sorry :-) ]

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-06 16:45
[...]

In USA kan het wel zelf parkeren
YouTube: FSD parks itself in tight underground parking garage

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:32
Ik heb een weekje terug een nieuwe MY P RWD besteld (yay). Nu las ik her en der al wat over het missen van Autopilot/Autosteer. Zojuist even 'ingelezen', maar autopilot/steer is een 'lane follow' functie, dus gecentreerd binnen de lijntjes blijven rijden (ik dacht voorheen dat het de eerste poging van Tesla was op FSD als het ware, don't ask me why).
Mijn huidige KIA EV6 heeft dit en icm met ACC is dat heerlijk ontspannen rijden. Nu lees ik dus dat nieuwe Tesla's dit niet hebben?
Even op de Tesla website gekeken en er wordt inderdaad alleen over TACC gesproken: https://www.tesla.com/nl_nl/support/active-safety-tacc. Er zijn nog wel lane keeping functies (dus een biepje als je over de lijn gaat), maar die zet ik standaard uit omdat ik altijd eerst een deel over een 50kmph weg rijd met geen middenlijn en aan weerszijde een fietspad dus ik 'moet' vaak over die lijn rijden en vind het niet chill als de auto mij dan richting het midden duwt als er een tegenligger aan komt...

Hoe graag ik ook een Tesla wil rijden, ik vind het ontbreken van zo'n 'basic' feature in een wagen van €57k toch wel een dingetje. Natuurlijk zou ik het liefst met FSD rijden maar ik vind €100 per maand wel erg veel en zou vaak al voldoende hebben aan Autosteer.

2 vragen:
1. (glazenbol) zijn er geruchten dat Tesla dit terug brengt op de auto? Ik neem aan dat ze deze functie bij de oudere modellen niet er vanaf halen? Dit maakt het allemaal wel erg onoverzichtelijk natuurlijk.
2. Ik heb de auto reeds besteld, €250 aanbetaald en mijn financiering is afgelopen vrijdag goedgekeurd. Kan ik de auto nu nog annuleren en welke kosten zijn hieraan verbonden (zal ook even de voorwaarden doorlezen nu).

EDIT: De MY heeft nu ook als optie 'verlichte dorpellijsten'.. was er niet toen ik een week geleden had besteld...

EDIT: "Tot het tijdstip waarop uw Voertuig aan u wordt afgeleverd, bent u bevoegd om uw bestelling op ieder moment te annuleren. Indien u uw bestelling annuleert of tekortschiet in de nakoming van deze overeenkomst en wij uw bestelling annuleren, stemt u er mee in dat de door u betaalde Bestelkosten, of een deel daarvan, aan ons toekomen als gefixeerde schadevergoeding, tenzij dwingend recht anders bepaalt."

[ Voor 13% gewijzigd door Card Nox op 02-05-2026 22:54 ]

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:30

EDB

Card Nox schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:43:
Ik heb een weekje terug een nieuwe MY P RWD besteld (yay). Nu las ik her en der al wat over het missen van Autopilot/Autosteer. Zojuist even 'ingelezen', maar autopilot/steer is een 'lane follow' functie, dus gecentreerd binnen de lijntjes blijven rijden (ik dacht voorheen dat het de eerste poging van Tesla was op FSD als het ware, don't ask me why).
Mijn huidige KIA EV6 heeft dit en icm met ACC is dat heerlijk ontspannen rijden. Nu lees ik dus dat nieuwe Tesla's dit niet hebben?
Even op de Tesla website gekeken en er wordt inderdaad alleen over TACC gesproken: https://www.tesla.com/nl_nl/support/active-safety-tacc. Er zijn nog wel lane keeping functies (dus een biepje als je over de lijn gaat), maar die zet ik standaard uit omdat ik altijd eerst een deel over een 50kmph weg rijd met geen middenlijn en aan weerszijde een fietspad dus ik 'moet' vaak over die lijn rijden en vind het niet chill als de auto mij dan richting het midden duwt als er een tegenligger aan komt...

Hoe graag ik ook een Tesla wil rijden, ik vind het ontbreken van zo'n 'basic' feature in een wagen van €57k toch wel een dingetje. Natuurlijk zou ik het liefst met FSD rijden maar ik vind €100 per maand wel erg veel en zou vaak al voldoende hebben aan Autosteer.

2 vragen:
1. (glazenbol) zijn er geruchten dat Tesla dit terug brengt op de auto? Ik neem aan dat ze deze functie bij de oudere modellen niet er vanaf halen? Dit maakt het allemaal wel erg onoverzichtelijk natuurlijk.
2. Ik heb de auto reeds besteld, €250 aanbetaald en mijn financiering is afgelopen vrijdag goedgekeurd. Kan ik de auto nu nog annuleren en welke kosten zijn hieraan verbonden (zal ook even de voorwaarden doorlezen nu).

EDIT: De MY heeft nu ook als optie 'verlichte dorpellijsten'.. was er niet toen ik een week geleden had besteld...

EDIT: "Tot het tijdstip waarop uw Voertuig aan u wordt afgeleverd, bent u bevoegd om uw bestelling op ieder moment te annuleren. Indien u uw bestelling annuleert of tekortschiet in de nakoming van deze overeenkomst en wij uw bestelling annuleren, stemt u er mee in dat de door u betaalde Bestelkosten, of een deel daarvan, aan ons toekomen als gefixeerde schadevergoeding, tenzij dwingend recht anders bepaalt."
1. Het is pas sinds kort niet meer standaard (AP/ steer) dus ik denk niet dat dit voorlopig terug komt. Iedereen die het had, houdt het.
2. Mij werd door een medewerker verteld dat als het puur een online aanschaf is geweest (dus ook geen proefrit) je recht hebt op die 250 euro terug.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• gjcvro
Op dit moment heb je 0% kans binnen nu en een jaar als je het mij vraagt.
Enige is dat er een waarschuwingssysteem op moet zitten voor het verlaten van de rijstrook.

Onze kia heeft daarin 2 modes. LKA Lane Keep Asist en LFA als ik het goed heb, Lane Following Assis, dat komt het dichtst bij autopilot. LKA staat normaal altijd aan, LFA mogen wij nog vrijwillig aanzetten.

• gjcvro
EDB schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:20:
[...]

1. Het is pas sinds kort niet meer standaard (AP/ steer) dus ik denk niet dat dit voorlopig terug komt. Iedereen die het had, houdt het.
2. Mij werd door een medewerker verteld dat als het puur een online aanschaf is geweest (dus ook geen proefrit) je recht hebt op die 250 euro terug.
Je kunt het gooien op koop op afstand dan, Dan heb je sowieso 2 weken bedenktijd.

• Oekol
  • Nu online
Jarus20 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:00:
[...]

Ik vind het heel erg storend dat over iets waar ik de auto goed voorzet en dan in 1x klaar ben met mijn bijzondere manoeuvre, de auto daar meerdere keren voor nodig heeft. Maar jij zegt nu dus dat dat opgelost is?

Er staan zat filmpjes op X van het parkeren. Kees heeft meerdere livestreams gedaan waar parkeren gewoon echt beroerd was. Ik snap niet dat je kan zeggen dat het werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Oekol op 03-05-2026 09:57 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• BMWi4
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-06 06:57
Goedemorgen,
Weet iemand of de model y performance in Europa ook Vehicle-to-Load (V2L) heeft?

• Hek030
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-06 06:10
Eddos schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:20:
[...]

Ik rijd nu sinds de proefperiode zoveel mogelijk met FSD, maar dat parkeren gaat wel wisselend. Hij pakt gerust dubbele vakken, wordt erg zenuwachtig van fietsers om zich heen (hij sloeg vanochtend op tilt qua stuur draaien) en is erg traag vind ik. Ik ben er wel over uit dat ik na de proefperiode FSD niet verleng. Het is ideaal voor de snelweg, maar daar buiten voor mij echt veel te traag en bedeesd om in een gemiddelde stad in een drukke periode zijn gang te laten. Afgezien daarvan vind ik FSD wel echt een verbetering ten opzichte van de standaard AP. Daarbij had ik veel vaker een phantom brake, rare acties. FSD is in de basis wel echt goed. Alleen mij te traag. En zolang het supervised moet rijd ik net zo lief zelf.
Inderdaad. Het werkt best goed maar wat heb je er toch aan als het supervised is. Het is als een auto met chauffeur waarbij je er naast moet blijven zitten en niet de krant kunt lezen of een tukkie kunt doen. Net als een rij-instructeur eigenlijk, alleen krijgt die er voor betaald ;)

Het is voor Musk wel allemaal test-input voor de teslataxi straks natuurlijk…

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:47
Dat heet een accessoire (een optie wordt vanuit de fabriek geleverd/gemonteerd) en die kun je gewoon kopen in de Tesla Shop: https://shop.tesla.com/nl...y-verlichte-dorpellijsten

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:01
Meer mensen die dit herkennen?
Ik ben momenteel in Frankrijk op vakantie en mijn auto (M3H) verliest gedurende de dag bijna 5% aan lading.
Hij stond eerst direct naast de caravan, maar nu een 100 meter verder nogsteeds hetzelfde. Dus de continue verbinding met mijn telefoon is het niet.
Ik vermoed dat het te maken heeft met de zeer brakke 4g verbinding. Maar kan ik hier wat aan doen?

P.s. mijn telefoon vertoont dezelfde kuren 30% verlies gedurende de nacht. Wel met een wifi verbinding.
Thuis in NL bij beiden geen problemen.

• karel_G_1981
gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:25:
[...]

Je kunt het gooien op koop op afstand dan, Dan heb je sowieso 2 weken bedenktijd.
Daar gaat tesla niet in mee, het kost je 250 euro om te annuleren.

• karel_G_1981
silencedead schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:16:
Ik ben momenteel in Frankrijk op vakantie en mijn auto (M3H) verliest gedurende de dag bijna 5% aan lading.
Hij stond eerst direct naast de caravan, maar nu een 100 meter verder nogsteeds hetzelfde. Dus de continue verbinding met mijn telefoon is het niet.
Ik vermoed dat het te maken heeft met de zeer brakke 4g verbinding. Maar kan ik hier wat aan doen?

P.s. mijn telefoon vertoont dezelfde kuren 30% verlies gedurende de nacht. Wel met een wifi verbinding.
Als je je usb poorten aan laat staan kost dat ongeveer 4% per dag bizar genoeg , dat zou het kunnen zijn. Verder herken ik het wel met de telefoon als je die bv in een kluis legt dat de batterij leeg gaat als je de vliegtuigmode niet inschakelt, of dit bij de auto ook zo is weet ik niet.

[ Voor 10% gewijzigd door karel_G_1981 op 03-05-2026 08:34 ]

• silencedead
Accesoirevoeding staat uit, dus dat is het niet.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Gaat de auto wel in de slaapstand?

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-06 19:26
Tdem schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:52:
Gaat de auto wel in de slaapstand?
nee 100% zeker niet. En gok dat er iets met de app van zijn telefoon is, want beide verbruiken accu.

Verder kan het de 12v accu zijn die dood aan het gaan is. Maar dat zie je vaak pas bij tesla's van 5 a 6 jaar oud

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:20
silencedead schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:43:
Accesoirevoeding staat uit, dus dat is het niet.
Staat cabin overheat protection niet per ongeluk aan?

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:48

fmb

...
Heb je Sentry aan staan?
Ik heb ook een M3 en bij mij komt dit door Sentry. Dat kost echt 3 tot 5 % accu per dag. Als je ernaar gaat zoeken dan zul je als het goed is vinden dat dit bij heel veel Tesla's zo is.
Kan dat het zijn?

Ik herken dit niet van de telefoon hierdoor. Kun je in jouw telefoon niet terug vinden welke apps het meeste van de batterij per dag he bengebruikt? Bij Android kun je dat vinden inhet instellingen menu bij "Batterij"

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Oekol
  • Nu online
Dat geloof ik, zal hier vast in orde komen maar elk filmpje hier in NL is het drama. Als je ziet hoeveel moeite die heeft op een parkeerterrein van een supermarkt, zelfs als er meerdere plekken naast elkaar zijn is echt nog schokkend.

• Oekol
  • Nu online

Heb je lage energiemodus op aan of auto staan? Niet op aan? Doe dat eens. Dan gaan alle grootverbruikers uit.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
fmb schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:38:
[...]

Heb je Sentry aan staan?
Ik heb ook een M3 en bij mij komt dit door Sentry. Dat kost echt 3 tot 5 % accu per dag. Als je ernaar gaat zoeken dan zul je als het goed is vinden dat dit bij heel veel Tesla's zo is.
Kan dat het zijn?

Ik herken dit niet van de telefoon hierdoor. Kun je in jouw telefoon niet terug vinden welke apps het meeste van de batterij per dag he bengebruikt? Bij Android kun je dat vinden inhet instellingen menu bij "Batterij"
Sentry is a bitch. Stond hier eerst ook thuis aan in de garage. Kost heel wat aan energie.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
turkeyhakan schreef op zondag 3 mei 2026 @ 07:29:
[...]

Dat heet een accessoire (een optie wordt vanuit de fabriek geleverd/gemonteerd) en die kun je gewoon kopen in de Tesla Shop: https://shop.tesla.com/nl...y-verlichte-dorpellijsten
Of je koopt die lekker bij ome Ali. Het principe is namelijk hetzelfde, beiden middels een batterij gevoed. Het is niet dat Tesla er een seperaat elektra draadje naar getrokken heeft..

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:14
Oekol schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:41:
[...]

Dat geloof ik, zal hier vast in orde komen maar elk filmpje hier in NL is het drama. Als je ziet hoeveel moeite die heeft op een parkeerterrein van een supermarkt, zelfs als er meerdere plekken naast elkaar zijn is echt nog schokkend.
Puur op FSD heb ik het nog niet eens geprobeert. Maar als FSD uit staat en je rijd naast parkeerplaatsen kan je ook op het scherm een plek kiezen en hem laten parkeren. 1x gedaan tot nu toe en dat ging perfect.

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-06 16:45
Oekol schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:41:
[...]

het woord "schokkend" is wel erg opgeklopt. Heeft niks met veiligheid te maken maar een feature.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik vraag mij wel eens af of deze ontwikkelingen voor de HW3 eigenaren positief kan uitpakken in de zin van waarde van de auto.

Wat er nu van de band afrolt is namelijk hoger in prijs + in de basis minder qua functionaliteit. Enige + zou FSD kunnen zijn, waar de ervaringen tot nu toe wisselend zijn.

• gjcvro
karel_G_1981 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:30:
[...]

Daar gaat tesla niet in mee, het kost je 250 euro om te annuleren.
= wetgeving. dus ik vraag me af of tesla daar onderuit komt.

• GeeMoney
  • Nu online
gjcvro schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:26:
[...]

= wetgeving. dus ik vraag me af of tesla daar onderuit komt.
Inderdaad, er zijn gevallen bekent die gewoon de aanbetaling terug kregen maar dan was er 0 contact geweest met Tesla voor de bestelling. Contact hebben gehad of een proefrit gereden = 250,- kwijt omdat je dan dus geen koop op afstand gedaan hebt.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:39:
[...]

Inderdaad, er zijn gevallen bekent die gewoon de aanbetaling terug kregen maar dan was er 0 contact geweest met Tesla voor de bestelling. Contact hebben gehad of een proefrit gereden = 250,- kwijt omdat je dan dus geen koop op afstand gedaan hebt.
Dat is een (mijns insziens) foute interpretatie van de wet. Als ik naar de winkel ga en een product bekijk (en misschien zelfs wel uitprobeer) en het vervolgens online bestel geldt de Wet Kopen op Afstand ook volledig. Tesla mag alleen kosten rekenen als je daadwerkelijk met de auto gereden hebt, niet in het voortraject.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:55
Bij maatwerk producten of producten die volgens gekozen specificatie zijn gemaakt geldt een uitzondering op WKOA maar ben onvoldoende juridisch onderlegd om te bepalen of Tesla een restitutie verzoek hierop kan weigeren.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
J-M-T schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:01:
Bij maatwerk producten of producten die volgens gekozen specificatie zijn gemaakt geldt een uitzondering op WKOA maar ben onvoldoende juridisch onderlegd om te bepalen of Tesla een restitutie verzoek hierop kan weigeren.
Volgens specificatie? Tesla weet zelf niet eens wat de specificaties zijn van auto’s en het is een verrassing welke batterij je hebt en welke functies er wel of niet op zitten op een bepaalde datum ;).

• leadingdamage1
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 28-05 11:55
Weet iemand of alle HW4 modellen hetzelfde zijn voor de Model 3? Ik wil zo min mogelijk EU regels in de auto maar volgens mij is dat met een HW4 allemaal hetzelfde toch?

Als in als ik nu een nieuwe bestel hebben ze dezelfde gekkigheid als een 2024 model?

• GeeMoney
  • Nu online
daemonix schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:52:
[...]

Dat is een (mijns insziens) foute interpretatie van de wet. Als ik naar de winkel ga en een product bekijk (en misschien zelfs wel uitprobeer) en het vervolgens online bestel geldt de Wet Kopen op Afstand ook volledig. Tesla mag alleen kosten rekenen als je daadwerkelijk met de auto gereden hebt, niet in het voortraject.
Dat is geen wet kopen op afstand dat is retour recht op algemene artikelen en ook daar zijn uitzonderingen op. (Tandenborstels etc. kunnen na openen ook niet terug).
Ik denk in dit topic of in separate topics is dit zelfs door rechtsbijstand behandeld.
Een auto zien ze als een maatwerk product (zoiets was het) en na een proefrit of een bezoek aan de showroom kan hij dus wel geannuleerd worden of terug maar ben je je aanbetaling kwijt of mogen er dus kosten verrekend worden.

• Oekol
  • Nu online
Heeft iemand dit al getest wat het precies doet? Want... De auto plant nu toch juist alleen met tesla superchargers? Vind het juist jammer dat je niet favoriete netwerken kan toevoegen.

Of voegt dit nu ook 3rd party toe? Bij mij namelijk met beide opties zijn het alleen sueprchargers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dG1oplHnchuxSXRgqmkRQw60PSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4Nm2n7WrfxPLwXjjdYyPWQT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 03-05-2026 13:50 ]

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:37
Ik had een vraag; heeft iemand hier al twee speakers toegevoegd in de hoedenplank van de nieuwe tesla model 3 standard? De hoedenplank is al voorbereid hiervoor.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• silencedead
fmb schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:38:
[...]

Heb je Sentry aan staan?
Kan dat het zijn?

Nope sentry staat uit.
Cabine overheat protection ook uit.

• gjcvro
silencedead schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:02:
[...]

Nope sentry staat uit.
Cabine overheat protection ook uit.
Gaan alle interieur lampjes wel uit?

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-06 21:14

RvV

daemonix schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:52:
[...]

Zo lang je de order thuis plaatst. Ik heb ook wel eens gelezen dat ze moeilijk deden omdat iemand vanuit de guest wifi van de store een order had geplaatst. En op die manier zou het dus een normale aankoop zijn ipv een echte internet aankoop.

Y'24

• gjcvro
RvV schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:05:
[...]

Zo lang je de order thuis plaatst. Ik heb ook wel eens gelezen dat ze moeilijk deden omdat iemand vanuit de guest wifi van de store een order had geplaatst. En op die manier zou het dus een normale aankoop zijn ipv een echte internet aankoop.
Hat kan zijn dat je het dan in overleg met een medewerker doet, en ja dan lijkt het al meer op een normale aankoop.

Ik weet niet meer voor wat het was, maar is was een manier om onder die 14 dagen uit te komen als leverancier, want in dat speciale geval wachtten ze gewoon 14 dagen met het doorzetten van de order. Als je wilde dat ze meteen de order doorzetten moest je een extra formulier ondertekenen en opsturen.

• silencedead
gjcvro schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:05:
[...]

Gaan alle interieur lampjes wel uit?
Jahoor, lijkt echt iets te maken te hebben met het buitenland, slecht 4g bereik, telefoon continue in de buurt, etc. Want thuis heb ik hier totaal geen last van.

Vanmorgen wel harde reset gegeven en smart summon uitgeschakeld. Kijken wat die nu doet.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:22
leadingdamage1 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:42:
Weet iemand of alle HW4 modellen hetzelfde zijn voor de Model 3? Ik wil zo min mogelijk EU regels in de auto maar volgens mij is dat met een HW4 allemaal hetzelfde toch?

Als in als ik nu een nieuwe bestel hebben ze dezelfde gekkigheid als een 2024 model?
Ik dacht dat die regelgeving afhankelijk was van het tijdstip van levering.
Bv vanaf 1/1/202x moet de auto piepen bij snelheidslimiet. Is volgens mij onafhankelijk van de HW versie van Tesla.

• gjcvro
silencedead schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:06:
[...]

Jahoor, lijkt echt iets te maken te hebben met het buitenland, slecht 4g bereik, telefoon continue in de buurt, etc. Want thuis heb ik hier totaal geen last van.

Vanmorgen wel harde reset gegeven en smart summon uitgeschakeld. Kijken wat die nu doet.
Misschien die smart summon inderdaad, die zorgt er ook voor dat hij meer blijft luisteren misschien?

• Oekol
  • Nu online
sonina schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:07:
[...]

Ik dacht dat die regelgeving afhankelijk was van het tijdstip van levering.
Bv vanaf 1/1/202x moet de auto piepen bij snelheidslimiet. Is volgens mij onafhankelijk van de HW versie van Tesla.
De regels gelden voor nieuwe auto's (nieuwe typegoedkeuringen) vanaf juli 2024. Het is dus niet verplicht om dit achteraf in te bouwen in oudere auto's.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:26
Oekol schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:26:
[...]

De regels gelden voor nieuwe auto's (nieuwe typegoedkeuringen) vanaf juli 2024. Het is dus niet verplicht om dit achteraf in te bouwen in oudere auto's.
Het is alleen vaak dat dit in nieuwere versies van de software van de auto zit. De fabrikant gaat namelijk geen aparte software maken voor auto's geleverd voor en na datum x. Daarmee krijgen veel autos deze "functionaliteit", bedacht door onze overheid (waardoor autos steeds maar duurder worden en iedereen het meteen uitzet na instaplen) met een software update erbij.

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:55
Oekol schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:47:
Heeft iemand dit al getest wat het precies doet? Want... De auto plant nu toch juist alleen met tesla superchargers? Vind het juist jammer dat je niet favoriete netwerken kan toevoegen.

Of voegt dit nu ook 3rd party toe? Bij mij namelijk met beide opties zijn het alleen sueprchargers

[Afbeelding]
Ik heb er ook al mee zitten experimenteren maar de navigatie blijft enkel en alleen maar superchargers inplannen. Ik snap het nut niet van die slider.
[...]

Je kunt de Laagvermogenmodus aanzetten (staat in de app bij Opladen). Als het probleem dan weg is weet je iig dat het iets uit de volgende lijst moet zijn:
Sentry Mode
Summon Standby
Cabin Overheat Protection
Scheduled Preconditioning
Keep Climate On
Camp Mode
Keep Accessory Power On
Remote Seat and Steering Wheel Heating
Max Defrost

Daarnaast kun je ook in de Tesla app bij Apps van derden (via menu, accountnaam, beveiliging en privacy) kijken of er ongewenste apps toegang hebben tot je Tesla die evt standby modus in de weg zitten

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-06 22:37

[Afbeelding]
Heeft te maken met het Supercharger for Business programma (sinds maart dit jaar, nog niet in NL zover ik weet): https://www.tesla.com/supercharger-for-business

[Afbeelding]
Dit gaat over superchargers die niet van Tesla zijn. Is vlgs mij nu alleen nog in US dat 3rd parties een eigen supercharger kunnen aanbieden

• wootahH
  • Laatst online: 23:41
pdidi schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:25:
[...]

Dit gaat over superchargers die niet van Tesla zijn. Is vlgs mij nu alleen nog in US dat 3rd parties een eigen supercharger kunnen aanbieden
In de uk zijn er blijkbaar ook veelAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fnwtD_aRD1f2iBIEQ82ZfktCwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuPN1rIkFV6tZCr6F5wXHSZF.jpg?f=fotoalbum_large

• karel_G_1981
Jaloers op Canada!! , omgerekend slechts 25000 euro voor een nieuwe RWD model 3 met lfp batterij die daar dus wel als premium wordt geleverd (sinds kort krijgen zij de Tesla’s uit giga Shanghai ipv uit de VS.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6ijmuW4ixQVt8xg5yRD7xjDafQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YTctqW3f2yBynD5g4JEAXMl8.png?f=fotoalbum_large

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:36:
Jaloers op Canada!! , omgerekend slechts 25000 euro voor een nieuwe RWD model 3 met lfp batterij die daar dus wel als premium wordt geleverd (sinds kort krijgen zij de Tesla’s uit giga Shanghai ipv uit de VS.)
[Afbeelding]
Is dat niet de prijs zonder belasting?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• karel_G_1981
daemonix schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:51:
[...]

Is dat niet de prijs zonder belasting?
Yup je hebt gelijk komt nog een paar duizend Canadian dollar bij , nog steeds een schijntje natuurlijk. Nederlandse prijzen. 26500 euro voor een nieuwe RWD premium die hier stom genoeg niet meer leverbaar is. In Canada leveren ze alleen de rwd en de performance dus maar 2 modellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrxmITXZ4qJACT7R7TidwaiQNis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjOqZFLwZj6xZnJlMTV6PNI4.jpg?f=fotoalbum_large (prijs met belastingen). Niet dat wij er veel aan hebben natuurlijk, maar ik gaf al vaker aan dat er veel marge zit bij tesla. Het is niet alleen in derde wereldlanden waar de prijs (veel) lager is dan bij ons .

Prijzen in NLD kunne dus gewoon 10.000 omlaag.

[ Voor 12% gewijzigd door karel_G_1981 op 03-05-2026 20:26 ]

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
Deze week met de 6 jaar en 230k km oude M3SRplus naar Milaan en Turijn op en neer gereden met zijn vieren en het blijft een heerlijke reisauto🥳

Wat mij ook opviel is dat de navigatie met de laatste ota’s minder goed, meer chaotisch was:
- Laadstops plannen op de duitse autobahn om met 35% bij de volgende stop aan te komen!?
- Electra 300kW snelladers staan wel op de kaart maar krijgen geen batterij voorbereiding als je daar naar toe navigeert
- laadlimiet springt spontaan terug naar 80% zodat laadsessies onverwacht worden beeindigd
- met meerdere chauffeurs met een eigen app wisselt de auto profiel naar andere chauffeur wanneer de actuele chauffeur uitstapt om de stekker er uit te trekken wat grappige situaties geeft bij chauffeurs die niet even groot zijn

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Oekol
  • Nu online
wootahH schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:30:
[...]

In de uk zijn er blijkbaar ook veel[Afbeelding]
75 in UK alleen (!) en 88 in heel Noord Amerika. Je kunt maar vroeg zijn met zo'n update. De dag dat je fastned en andere netwerken kan favorieten zal ik koesteren.

• harmen76
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-06 20:49
TeslaNerd schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:02:
- Laadstops plannen op de duitse autobahn om met 35% bij de volgende stop aan te komen!?
Viel mij ook op toen we gister door Italië en vandaag door Duitsland reden met onze MY.

• silencedead
[...]

Ik denk dat de reset en/of uitzetten van smart Summon heeft geholpen. Nu maar 1% gezakt.

• BMWi4
Goedemorgen,

Binnenkort krijg ik me eerste Tesla geleverd en kan iemand mij vertellen of je makkelijk lane assist kan uitzetten?

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:10
silencedead schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:48:
[...]

Ik denk dat de reset en/of uitzetten van smart Summon heeft geholpen. Nu maar 1% gezakt.
Smart summon houd je wagen inderdaad wakker.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:56:
[...]

Het is alleen vaak dat dit in nieuwere versies van de software van de auto zit. De fabrikant gaat namelijk geen aparte software maken voor auto's geleverd voor en na datum x.
Snelheidswaarschuwing piepjes zitten niet in de oudere modellen, ook niet via een software update uitgerold.

Dit heeft weinig met aparte software versies te maken maar meer met de configuratie/type van de auto dat niet wijzigt.

• zunrob
Afgelopen vrijdag hebben we onze nieuwe 3 Standard opgehaald. We hebben gedurende de 100 km naar huis niks raars gehoord. Zojuist neem ik de auto mee naar het werk en ik hoor al bij lage snelheden een gerammel van de rechter deur komen. Als ik het raam een klein beetje laat zakken is het geluid weg. De ruit en de deur sluiten wel mooi aan, de deur ligt vlak met de carrosserie en het raam lijkt goed te sluiten. Weet iemand wat dit is?

• turkeyhakan
zunrob schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:43:
Afgelopen vrijdag hebben we onze nieuwe 3 Standard opgehaald. We hebben gedurende de 100 km naar huis niks raars gehoord. Zojuist neem ik de auto mee naar het werk en ik hoor al bij lage snelheden een gerammel van de rechter deur komen. Als ik het raam een klein beetje laat zakken is het geluid weg. De ruit en de deur sluiten wel mooi aan, de deur ligt vlak met de carrosserie en het raam lijkt goed te sluiten. Weet iemand wat dit is?
Dat is gissen, maar als het geen van de volgende geluiden is: https://www.tesla.com/own...E6-8B19-9FDABE018787.html zou ik maar even een service verzoek indienen.

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

BMWi4 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:12:
Goedemorgen,

Binnenkort krijg ik me eerste Tesla geleverd en kan iemand mij vertellen of je makkelijk lane assist kan uitzetten?
Ja dat is makkelijk, 3 keer op je scherm tikken. Moet wel elke keer als je als je in de auto stapt.

Motor-Forum.nl

• zunrob
turkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:08:
[...]

Dat is gissen, maar als het geen van de volgende geluiden is: https://www.tesla.com/own...E6-8B19-9FDABE018787.html zou ik maar even een service verzoek indienen.
Nee, dat is het niet. Wat balen zeg, ik denk dat toch iets niet helemaal goed afgesteld is. Heb niet zo een trek dat deurpaneel eraf gehaald moet worden. Niemand anders die het geluid herkent?

• turkeyhakan
zunrob schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:18:
[...]

Nee, dat is het niet. Wat balen zeg, ik denk dat toch iets niet helemaal goed afgesteld is. Heb niet zo een trek dat deurpaneel eraf gehaald moet worden. Niemand anders die het geluid herkent?
Zonder een geluidsopname is het echt gissen hoor... toevallig niets in het deurvakje of iets dergelijks laten liggen? En anders is het wellicht de ruit of het mechanisme ervan?

• BMWi4
duderuud schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:09:
[...]

Ja dat is makkelijk, 3 keer op je scherm tikken. Moet wel elke keer als je als je in de auto stapt.
En maakt het dan niet uit waar je drie tikt op het scherm?
Pagina: 1 ... 242 ... 258 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: