Zeker prima , was ook niet bedoeld als een oordeel :-)beyazz06 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 00:07:
[...]
Lekker prima toch? De een wacht en de ander niet, ieder zijn eigen keuze/mening.
Is het niet hebben van een scherm recht voor je neus geen gemis?master_viper schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:03:
Ben aan het oriënteren voor een nieuwe M3. Heb nu een Born, en hoewel dat een prachtige wagen is, zijn er toch wat dingetjes die ik liever anders/beter zie. Software is traag en ruk. Mis toch ietwat range, iets zuiniger zou fijn zijn. Audio systeem is ook niet heel goed. Gezien de hype rond FSD en de nieuwe M3 in het grijs, heb ik reeds een proefrit gepland. Toch zit ik wat met vragen.
Is het niet hebben van een scherm recht voor je neus geen gemis? Hoe is het geluid van buiten, hoe is de isolatie? Hoe zit het met het standaard speaker systeem (ik zou gaan voor de goedkoopste RWD versie)? Het niet hebben van Android Auto, is dat een gemis?
- Ja vind ik wel, maar geen dealbreaker. Eerst leek het me niets, toen eenmaal gereden viel het wel mee en nu ben ik het gewend. En merk ik zelfs zodra ik weer in een ICE rijdt dat ik soms naar het midden console kijk. Toch als ik mag kiezen had ik nu liever achter het stuur gehad zoals bij een model S. Maar het is niet “vervelend”, maar wel jammer.
Hoe is het geluid van buiten, hoe is de isolatie?
- Dikke prima, wel kleine nuance dat ik een performance uit 22 heb, dus dubbel glas. Nou kwam ik van een cabrio af, dus alles was al snel beter.
Het niet hebben van Android Auto, is dat een gemis?
- nee niet echt, het infotainment systeem is meer dan prima. Had ik liever google maps gehad? Ja dat is het enige. Ik vertrouw Tesla maps gewoon minder, zo is hier al een weg maanden lang dicht en de navigatie van Tesla stuurt met altijd nog via die weg.. dat doet m’n vertrouwen niet goed. Maar uiteindelijk werkt het gewoon prima, kom ik altijd op m’n bestemming.
Als ik weer google maps zou hebben, zou ik mogelijk weer functies als super chargers missen etc. Hoe dan ook dit is puur navigatie, alle andere apps werken meer dan prima imo.
Ik mis het dus niet, zou ik het willen? Ja keuze hebben is altijd fijn. Maar net als het scherm achter je stuur, geen dealbreker
Scherm recht voor je:master_viper schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:03:
Ben aan het oriënteren voor een nieuwe M3. Heb nu een Born, en hoewel dat een prachtige wagen is, zijn er toch wat dingetjes die ik liever anders/beter zie. Software is traag en ruk. Mis toch ietwat range, iets zuiniger zou fijn zijn. Audio systeem is ook niet heel goed. Gezien de hype rond FSD en de nieuwe M3 in het grijs, heb ik reeds een proefrit gepland. Toch zit ik wat met vragen.
Is het niet hebben van een scherm recht voor je neus geen gemis? Hoe is het geluid van buiten, hoe is de isolatie? Hoe zit het met het standaard speaker systeem (ik zou gaan voor de goedkoopste RWD versie)? Het niet hebben van Android Auto, is dat een gemis?
Geen enkel probleem, was het wennen op 't begin? Zeker weten. Mis het geen seconde.
M3 geluid en isolatie
Geluid ligt aan of je premium audio hebt of straks 7 of 9 speakers (ga er even vanuit dat het bij de M3 hetzelfde werkt als de MY).
De premium audio met subwoofer is geweldig.
7 of 9 speakers heb ik geen weet van maar dat zal vast gewenning zijn.
Isolatie is met de M3 denk ik vanaf premium ook dubbellaags en dat is dikke prima. Vanaf standard is het denk ik enkellaags. Tja, dat moet je echt even ervaren. Gok dat het meevalt, de eerste M3 uit 2019 (die massale 4%'ers) reden allemaal met enkellaags glas links en rechts op de auto. Volgens mij was alleen bij de bestuurder en rechter passagier daar dubbel.
Ik mis android auto niet. Een andere maps soms wel. Maar uiteindelijk werkt het zo goed met de integratie van de superchargers enzo. Had vandaag voor de eerste keer de 3D visualisatie bij een SuC. Dat was ook wel grappig, want er waren iets van 6 buiten gebruik, dus wel overzichtelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 18-04-2026 10:33 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
@master_viper
Ik rijd privé een Y uit 2023 en ben er zeer tevreden over.
Ja een headup of display voor je zou soms fijner zijn, al kan je dmv sexydash ook een display voor je hebben (doe ik vaak met een oude telefoon tijdens vakanties met de caravan).
Audio is zeer goed en naar wat ik lees ook bij een standaard uitvoering.
Ik rijd privé een Y uit 2023 en ben er zeer tevreden over.
Ja een headup of display voor je zou soms fijner zijn, al kan je dmv sexydash ook een display voor je hebben (doe ik vaak met een oude telefoon tijdens vakanties met de caravan).
Audio is zeer goed en naar wat ik lees ook bij een standaard uitvoering.
Tot voor kort kon je tijdens het rijden het automatisch sturen terug veranderen naar "domme" adaptive cruise, maar dat kan nu niet meer. Ik denk nog wel eens als het rustig is op de weg om het automatisch sturen aan te zetten en het nog een kans te geven, maar man man man wat een levensgevaarlijk systeem is dat. Het forceert je keihard midden op de rijbaan, voelt niet lekker en reed me vanochtend bijna zijwaarts tegen een vrachtwagen aan waarna halverwege de vrachtwagen het systeem het opgaf en controle los liet.
Ik heb _nul_ vertrouwen meer in het automatiseren sturen en resorteer wel weer naar de normale ACC zonder lane assistant. Bijzonder dat Tesla dat zo slecht voor elkaar heeft vergeleken met andere merken waar het wel prima werkt.
Ik heb _nul_ vertrouwen meer in het automatiseren sturen en resorteer wel weer naar de normale ACC zonder lane assistant. Bijzonder dat Tesla dat zo slecht voor elkaar heeft vergeleken met andere merken waar het wel prima werkt.
Ze "dwingen" je naar FSD, zo komen er meer centjes binnen.Bobmeister schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:44:
Tot voor kort kon je tijdens het rijden het automatisch sturen terug veranderen naar "domme" adaptive cruise, maar dat kan nu niet meer. Ik denk nog wel eens als het rustig is op de weg om het automatisch sturen aan te zetten en het nog een kans te geven, maar man man man wat een levensgevaarlijk systeem is dat. Het forceert je keihard midden op de rijbaan, voelt niet lekker en reed me vanochtend bijna zijwaarts tegen een vrachtwagen aan waarna halverwege de vrachtwagen het systeem het opgaf en controle los liet.
Las net op FB tesla forum dat sommige mensen gratis proefperiode voor FSD hebben ontvangen. Iemand hier nog meer die een proefperiode hebben ontvangen?
Denk dat je daarvoor beter even het Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD topic kan checken, daar hebben tientallen inderdaad al ervaringen met de proefperiode beschrevenJmtpes schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:45:
Las net op FB tesla forum dat sommige mensen gratis proefperiode voor FSD hebben ontvangen. Iemand hier nog meer die een proefperiode hebben ontvangen?
Hm die ervaring heb ik niet. Vind Autopilot om mijn Y RWD 23 prima. Maar geloof dat dat verschilt per type. Je moet wel weten wat het wel en niet kan maar ik gebruik het best vaak en vind het erg relaxed rijden.Bobmeister schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:44:
Dat klinkt niet best. Normaal gaat die juist iets aan de kant voor vrachtwagens. Toevallig nog een dashcam filmpje van opgeslagen? Ik mijn m3 2019 was t wel drama ook maar in de m3h gaat t hier al 1.5 jaar probleemloos(zolang ik hem niet op spitsstroken gebruik)Bobmeister schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:44:
Ik zal er de volgende keer een filmpje van maken!wootahH schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:52:
[...]
Dat klinkt niet best. Normaal gaat die juist iets aan de kant voor vrachtwagens. Toevallig nog een dashcam filmpje van opgeslagen? Ik mijn m3 2019 was t wel drama ook maar in de m3h gaat t hier al 1.5 jaar probleemloos(zolang ik hem niet op spitsstroken gebruik)
Ik ben in december overgestapt (na 11 jaar) van een S naar een M3 premium LR RWD. Ik miste het scherm voor me wel maar inmiddels ben ik er wel aangewend. Toch vind ik een scherm voor je prettiger. Ik overweg dan ook de dash van S3XY aan te schaffen.master_viper schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:03:
Geluidinstallatie en geluidsisolatie is meer dan prima. De S was rustig, deze is stil! Ik heb wel met android auto gereden maar vind de Tesla navi beter en betrouwbaarder, zeker qua laden.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Ik herken dit niet met mijn MY LR 2023. Ik heb er 90K km mee gereden waarvan 80% op de AP is mijn inschatting. Eigenlijk nooit problemen zolang je maar op tijd uitschakelt. En dat leer je in korte tijd.Bobmeister schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:44:
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Bijzonder dat de ervaringen per model zo kunnen verschillen. Ik heb een MY 2025 Juniper.bert pit schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:08:
[...]
Ik herken dit niet met mijn MY LR 2023. Ik heb er 90K km mee gereden waarvan 80% op de AP is mijn inschatting. Eigenlijk nooit problemen zolang je maar op tijd uitschakelt. En dat leer je in korte tijd.
Een andere frustratie bij automatisch sturen (hier ook eerder gemeld) is dat bij mijn model je cruise snelheid ook uit gaat als je je richtingaanwijzer aanzet en van baan wisselt.
Ander opmerkelijk gedrag wat ik deze week een paar keer heb gemerkt is dat de auto soms uit zichzelf gaat afremmen als je automatisch sturen inschakelt, terwijl de snelheid op 'huidige snelheid' staat (en niet op de verkeersbordherkenning snelheid). Je rijdt dus 70 waar je volgens je Tesla maar 50 mag, zet automatisch sturen aan, verwacht dat je 70 km/h blijft rijden (want 'huidige snelheid') en de auto remt direct af naar 50.
Vooropgesteld; ik ben sowieso geen fan van eender welk systeem dat zich bemoeit met mij als bestuurder, maar ik kan prima overweg met elke vorm van cruisecontrol met en zonder lane assist in diverse andere merken. Maar in mijn Tesla werkt het automatisch sturen gewoon niet lekker of er is iets mis met de auto.
De normale TACC is wel oké. Qua rijden is dat prima, qua in/uit schakelen zou ik bijvoorbeeld graag zien dat je de optie hebt om terug te gaan naar de eerder ingestelde snelheid.
Precies dit ervaar ik ook. AP uit en het "werkt" wel. MY Junper 2 mnd jong. Als je AP aan hebt en van baan wilt wissepen schakelt ie m uit en begint ie met remmen!Bobmeister schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:28:
[...]
Bijzonder dat de ervaringen per model zo kunnen verschillen. Ik heb een MY 2025 Juniper.
Een andere frustratie bij automatisch sturen (hier ook eerder gemeld) is dat bij mijn model je cruise snelheid ook uit gaat als je je richtingaanwijzer aanzet en van baan wisselt.
Ander opmerkelijk gedrag wat ik deze week een paar keer heb gemerkt is dat de auto soms uit zichzelf gaat afremmen als je automatisch sturen inschakelt, terwijl de snelheid op 'huidige snelheid' staat (en niet op de verkeersbordherkenning snelheid). Je rijdt dus 70 waar je volgens je Tesla maar 50 mag, zet automatisch sturen aan, verwacht dat je 70 km/h blijft rijden (want 'huidige snelheid') en de auto remt direct af naar 50.
Vooropgesteld; ik ben sowieso geen fan van eender welk systeem dat zich bemoeit met mij als bestuurder, maar ik kan prima overweg met elke vorm van cruisecontrol met en zonder lane assist in diverse andere merken. Maar in mijn Tesla werkt het automatisch sturen gewoon niet lekker of er is iets mis met de auto.
De normale TACC is wel oké. Qua rijden is dat prima, qua in/uit schakelen zou ik bijvoorbeeld graag zien dat je de optie hebt om terug te gaan naar de eerder ingestelde snelheid.
Het is jammer dat je het automatisch lezen van borden niet kunt uitzetten. Dat gaan soms niet helemaal goed, vooral als er ergens in een bocht een snelheidsbord staat bijvoorbeeld voor een parallelweg.Bobmeister schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:28:
[...]
Bijzonder dat de ervaringen per model zo kunnen verschillen. Ik heb een MY 2025 Juniper.
Ik heb ook een 2023 Y LR, en gebruik zeer veel AP.bert pit schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:08:
[...]
Ik herken dit niet met mijn MY LR 2023. Ik heb er 90K km mee gereden waarvan 80% op de AP is mijn inschatting. Eigenlijk nooit problemen zolang je maar op tijd uitschakelt. En dat leer je in korte tijd.
Zefs met de caravan erachter, aanhanger modus uit en AP werkt.
Ermee leren omgaan inderdaad.
Mijn vorige vag auto had ook nukken en leerde daar ook mee omgaan.
Alleen al daarvoor zou ik de commander van Enhauto.com adviseren. En er zijn nog zeker 5 anderen zaken waarvoor ik dat geniale apparaatje gebruik. Zie het accessoires topic.sender schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:30:
[...]
Precies dit ervaar ik ook. AP uit en het "werkt" wel. MY Junper 2 mnd jong. Als je AP aan hebt en van baan wilt wissepen schakelt ie m uit en begint ie met remmen!
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.