Zeker prima , was ook niet bedoeld als een oordeel :-)beyazz06 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 00:07:
[...]
Lekker prima toch? De een wacht en de ander niet, ieder zijn eigen keuze/mening.
Is het niet hebben van een scherm recht voor je neus geen gemis?master_viper schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:03:
Ben aan het oriënteren voor een nieuwe M3. Heb nu een Born, en hoewel dat een prachtige wagen is, zijn er toch wat dingetjes die ik liever anders/beter zie. Software is traag en ruk. Mis toch ietwat range, iets zuiniger zou fijn zijn. Audio systeem is ook niet heel goed. Gezien de hype rond FSD en de nieuwe M3 in het grijs, heb ik reeds een proefrit gepland. Toch zit ik wat met vragen.
Is het niet hebben van een scherm recht voor je neus geen gemis? Hoe is het geluid van buiten, hoe is de isolatie? Hoe zit het met het standaard speaker systeem (ik zou gaan voor de goedkoopste RWD versie)? Het niet hebben van Android Auto, is dat een gemis?
- Ja vind ik wel, maar geen dealbreaker. Eerst leek het me niets, toen eenmaal gereden viel het wel mee en nu ben ik het gewend. En merk ik zelfs zodra ik weer in een ICE rijdt dat ik soms naar het midden console kijk. Toch als ik mag kiezen had ik nu liever achter het stuur gehad zoals bij een model S. Maar het is niet “vervelend”, maar wel jammer.
Hoe is het geluid van buiten, hoe is de isolatie?
- Dikke prima, wel kleine nuance dat ik een performance uit 22 heb, dus dubbel glas. Nou kwam ik van een cabrio af, dus alles was al snel beter.
Het niet hebben van Android Auto, is dat een gemis?
- nee niet echt, het infotainment systeem is meer dan prima. Had ik liever google maps gehad? Ja dat is het enige. Ik vertrouw Tesla maps gewoon minder, zo is hier al een weg maanden lang dicht en de navigatie van Tesla stuurt met altijd nog via die weg.. dat doet m’n vertrouwen niet goed. Maar uiteindelijk werkt het gewoon prima, kom ik altijd op m’n bestemming.
Als ik weer google maps zou hebben, zou ik mogelijk weer functies als super chargers missen etc. Hoe dan ook dit is puur navigatie, alle andere apps werken meer dan prima imo.
Ik mis het dus niet, zou ik het willen? Ja keuze hebben is altijd fijn. Maar net als het scherm achter je stuur, geen dealbreker
Scherm recht voor je:master_viper schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:03:
Ben aan het oriënteren voor een nieuwe M3. Heb nu een Born, en hoewel dat een prachtige wagen is, zijn er toch wat dingetjes die ik liever anders/beter zie. Software is traag en ruk. Mis toch ietwat range, iets zuiniger zou fijn zijn. Audio systeem is ook niet heel goed. Gezien de hype rond FSD en de nieuwe M3 in het grijs, heb ik reeds een proefrit gepland. Toch zit ik wat met vragen.
Is het niet hebben van een scherm recht voor je neus geen gemis? Hoe is het geluid van buiten, hoe is de isolatie? Hoe zit het met het standaard speaker systeem (ik zou gaan voor de goedkoopste RWD versie)? Het niet hebben van Android Auto, is dat een gemis?
Geen enkel probleem, was het wennen op 't begin? Zeker weten. Mis het geen seconde.
M3 geluid en isolatie
Geluid ligt aan of je premium audio hebt of straks 7 of 9 speakers (ga er even vanuit dat het bij de M3 hetzelfde werkt als de MY).
De premium audio met subwoofer is geweldig.
7 of 9 speakers heb ik geen weet van maar dat zal vast gewenning zijn.
Isolatie is met de M3 denk ik vanaf premium ook dubbellaags en dat is dikke prima. Vanaf standard is het denk ik enkellaags. Tja, dat moet je echt even ervaren. Gok dat het meevalt, de eerste M3 uit 2019 (die massale 4%'ers) reden allemaal met enkellaags glas links en rechts op de auto. Volgens mij was alleen bij de bestuurder en rechter passagier daar dubbel.
Ik mis android auto niet. Een andere maps soms wel. Maar uiteindelijk werkt het zo goed met de integratie van de superchargers enzo. Had vandaag voor de eerste keer de 3D visualisatie bij een SuC. Dat was ook wel grappig, want er waren iets van 6 buiten gebruik, dus wel overzichtelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 18-04-2026 10:33 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
@master_viper
Ik rijd privé een Y uit 2023 en ben er zeer tevreden over.
Ja een headup of display voor je zou soms fijner zijn, al kan je dmv sexydash ook een display voor je hebben (doe ik vaak met een oude telefoon tijdens vakanties met de caravan).
Audio is zeer goed en naar wat ik lees ook bij een standaard uitvoering.
Ik rijd privé een Y uit 2023 en ben er zeer tevreden over.
Ja een headup of display voor je zou soms fijner zijn, al kan je dmv sexydash ook een display voor je hebben (doe ik vaak met een oude telefoon tijdens vakanties met de caravan).
Audio is zeer goed en naar wat ik lees ook bij een standaard uitvoering.
Tot voor kort kon je tijdens het rijden het automatisch sturen terug veranderen naar "domme" adaptive cruise, maar dat kan nu niet meer. Ik denk nog wel eens als het rustig is op de weg om het automatisch sturen aan te zetten en het nog een kans te geven, maar man man man wat een levensgevaarlijk systeem is dat. Het forceert je keihard midden op de rijbaan, voelt niet lekker en reed me vanochtend bijna zijwaarts tegen een vrachtwagen aan waarna halverwege de vrachtwagen het systeem het opgaf en controle los liet.
Ik heb _nul_ vertrouwen meer in het automatiseren sturen en resorteer wel weer naar de normale ACC zonder lane assistant. Bijzonder dat Tesla dat zo slecht voor elkaar heeft vergeleken met andere merken waar het wel prima werkt.
Ik heb _nul_ vertrouwen meer in het automatiseren sturen en resorteer wel weer naar de normale ACC zonder lane assistant. Bijzonder dat Tesla dat zo slecht voor elkaar heeft vergeleken met andere merken waar het wel prima werkt.
Ze "dwingen" je naar FSD, zo komen er meer centjes binnen.Bobmeister schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:44:
Tot voor kort kon je tijdens het rijden het automatisch sturen terug veranderen naar "domme" adaptive cruise, maar dat kan nu niet meer. Ik denk nog wel eens als het rustig is op de weg om het automatisch sturen aan te zetten en het nog een kans te geven, maar man man man wat een levensgevaarlijk systeem is dat. Het forceert je keihard midden op de rijbaan, voelt niet lekker en reed me vanochtend bijna zijwaarts tegen een vrachtwagen aan waarna halverwege de vrachtwagen het systeem het opgaf en controle los liet.
Las net op FB tesla forum dat sommige mensen gratis proefperiode voor FSD hebben ontvangen. Iemand hier nog meer die een proefperiode hebben ontvangen?
Denk dat je daarvoor beter even het Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD topic kan checken, daar hebben tientallen inderdaad al ervaringen met de proefperiode beschrevenJmtpes schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:45:
Las net op FB tesla forum dat sommige mensen gratis proefperiode voor FSD hebben ontvangen. Iemand hier nog meer die een proefperiode hebben ontvangen?
Hm die ervaring heb ik niet. Vind Autopilot om mijn Y RWD 23 prima. Maar geloof dat dat verschilt per type. Je moet wel weten wat het wel en niet kan maar ik gebruik het best vaak en vind het erg relaxed rijden.Bobmeister schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:44:
Dat klinkt niet best. Normaal gaat die juist iets aan de kant voor vrachtwagens. Toevallig nog een dashcam filmpje van opgeslagen? Ik mijn m3 2019 was t wel drama ook maar in de m3h gaat t hier al 1.5 jaar probleemloos(zolang ik hem niet op spitsstroken gebruik)Bobmeister schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:44:
Ik zal er de volgende keer een filmpje van maken!wootahH schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:52:
[...]
Dat klinkt niet best. Normaal gaat die juist iets aan de kant voor vrachtwagens. Toevallig nog een dashcam filmpje van opgeslagen? Ik mijn m3 2019 was t wel drama ook maar in de m3h gaat t hier al 1.5 jaar probleemloos(zolang ik hem niet op spitsstroken gebruik)
Ik ben in december overgestapt (na 11 jaar) van een S naar een M3 premium LR RWD. Ik miste het scherm voor me wel maar inmiddels ben ik er wel aangewend. Toch vind ik een scherm voor je prettiger. Ik overweg dan ook de dash van S3XY aan te schaffen.master_viper schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:03:
Geluidinstallatie en geluidsisolatie is meer dan prima. De S was rustig, deze is stil! Ik heb wel met android auto gereden maar vind de Tesla navi beter en betrouwbaarder, zeker qua laden.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Ik herken dit niet met mijn MY LR 2023. Ik heb er 90K km mee gereden waarvan 80% op de AP is mijn inschatting. Eigenlijk nooit problemen zolang je maar op tijd uitschakelt. En dat leer je in korte tijd.Bobmeister schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:44:
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Bijzonder dat de ervaringen per model zo kunnen verschillen. Ik heb een MY 2025 Juniper.bert pit schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:08:
[...]
Ik herken dit niet met mijn MY LR 2023. Ik heb er 90K km mee gereden waarvan 80% op de AP is mijn inschatting. Eigenlijk nooit problemen zolang je maar op tijd uitschakelt. En dat leer je in korte tijd.
Een andere frustratie bij automatisch sturen (hier ook eerder gemeld) is dat bij mijn model je cruise snelheid ook uit gaat als je je richtingaanwijzer aanzet en van baan wisselt.
Ander opmerkelijk gedrag wat ik deze week een paar keer heb gemerkt is dat de auto soms uit zichzelf gaat afremmen als je automatisch sturen inschakelt, terwijl de snelheid op 'huidige snelheid' staat (en niet op de verkeersbordherkenning snelheid). Je rijdt dus 70 waar je volgens je Tesla maar 50 mag, zet automatisch sturen aan, verwacht dat je 70 km/h blijft rijden (want 'huidige snelheid') en de auto remt direct af naar 50.
Vooropgesteld; ik ben sowieso geen fan van eender welk systeem dat zich bemoeit met mij als bestuurder, maar ik kan prima overweg met elke vorm van cruisecontrol met en zonder lane assist in diverse andere merken. Maar in mijn Tesla werkt het automatisch sturen gewoon niet lekker of er is iets mis met de auto.
De normale TACC is wel oké. Qua rijden is dat prima, qua in/uit schakelen zou ik bijvoorbeeld graag zien dat je de optie hebt om terug te gaan naar de eerder ingestelde snelheid.
Precies dit ervaar ik ook. AP uit en het "werkt" wel. MY Junper 2 mnd jong. Als je AP aan hebt en van baan wilt wissepen schakelt ie m uit en begint ie met remmen!Bobmeister schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:28:
[...]
Bijzonder dat de ervaringen per model zo kunnen verschillen. Ik heb een MY 2025 Juniper.
Een andere frustratie bij automatisch sturen (hier ook eerder gemeld) is dat bij mijn model je cruise snelheid ook uit gaat als je je richtingaanwijzer aanzet en van baan wisselt.
Ander opmerkelijk gedrag wat ik deze week een paar keer heb gemerkt is dat de auto soms uit zichzelf gaat afremmen als je automatisch sturen inschakelt, terwijl de snelheid op 'huidige snelheid' staat (en niet op de verkeersbordherkenning snelheid). Je rijdt dus 70 waar je volgens je Tesla maar 50 mag, zet automatisch sturen aan, verwacht dat je 70 km/h blijft rijden (want 'huidige snelheid') en de auto remt direct af naar 50.
Vooropgesteld; ik ben sowieso geen fan van eender welk systeem dat zich bemoeit met mij als bestuurder, maar ik kan prima overweg met elke vorm van cruisecontrol met en zonder lane assist in diverse andere merken. Maar in mijn Tesla werkt het automatisch sturen gewoon niet lekker of er is iets mis met de auto.
De normale TACC is wel oké. Qua rijden is dat prima, qua in/uit schakelen zou ik bijvoorbeeld graag zien dat je de optie hebt om terug te gaan naar de eerder ingestelde snelheid.
Het is jammer dat je het automatisch lezen van borden niet kunt uitzetten. Dat gaan soms niet helemaal goed, vooral als er ergens in een bocht een snelheidsbord staat bijvoorbeeld voor een parallelweg.Bobmeister schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:28:
[...]
Bijzonder dat de ervaringen per model zo kunnen verschillen. Ik heb een MY 2025 Juniper.
Ik heb ook een 2023 Y LR, en gebruik zeer veel AP.bert pit schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:08:
[...]
Ik herken dit niet met mijn MY LR 2023. Ik heb er 90K km mee gereden waarvan 80% op de AP is mijn inschatting. Eigenlijk nooit problemen zolang je maar op tijd uitschakelt. En dat leer je in korte tijd.
Zefs met de caravan erachter, aanhanger modus uit en AP werkt.
Ermee leren omgaan inderdaad.
Mijn vorige vag auto had ook nukken en leerde daar ook mee omgaan.
Alleen al daarvoor zou ik de commander van Enhauto.com adviseren. En er zijn nog zeker 5 anderen zaken waarvoor ik dat geniale apparaatje gebruik. Zie het accessoires topic.sender schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:30:
[...]
Precies dit ervaar ik ook. AP uit en het "werkt" wel. MY Junper 2 mnd jong. Als je AP aan hebt en van baan wilt wissepen schakelt ie m uit en begint ie met remmen!
Met de nieuwere tesla's werkt het automatisch hervatten ook niet zo geweldig met de commander.bert pit schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:18:
[...]
Alleen al daarvoor zou ik de commander van Enhauto.com adviseren. En er zijn nog zeker 5 anderen zaken waarvoor ik dat geniale apparaatje gebruik. Zie het accessoires topic.
Daar heb ik met mijn Juniper van juni 2025 geen last van...gjcvro schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:47:
[...]
Met de nieuwere tesla's werkt het automatisch hervatten ook niet zo geweldig met de commander.
Ik begreep dat het niet zo soepel werkt als bij de oudere versies waar je nog de ap achter een dubbelklik kunt hangen. Hoe gaat het dan nu bij de Juniper?Empie69 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:48:
[...]
Daar heb ik met mijn Juniper van juni 2025 geen last van...
En ik realiseer me net dat heel ap niet meer bestaat op de nieuwste leveringen.
[ Voor 11% gewijzigd door gjcvro op 18-04-2026 20:53 ]
Klopt, bij oudere versies 1x klikken TACC en 2x AP. Bij de Juniper kies je vooraf of je met AP of TACC wil rijden. Tijdens het rijden kun je niet meer wisselen. Verder gaat bij de Juniper bij baanwissel AP uit en dien je zelf gas bij te geven omdat ie snelheid niet vast houdt. Als je weer op de andere baan zit en knipperlicht gaat uit gaat AP weer aan met de commander. En ja inderdaad zit op de nieuwe modellen vanaf nu geen AP meer sinds FSD is goedgekeurd....gjcvro schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:52:
[...]
Ik begreep dat het niet zo soepel werkt als bij de oudere versies waar je nog de ap achter een dubbelklik kunt hangen. Hoe gaat het dan nu bij de Juniper?
En ik realiseer me net dat heel ap niet meer bestaat op de nieuwste leveringen.
[ Voor 7% gewijzigd door Empie69 op 18-04-2026 21:16 ]
Is met FSD echt niet handig en ik zal je vertellen waarom. Bij FSD ben jij altijd verantwoordelijk tenzij het aan tesla te wijten is. Bijv de auto gaat in eens 90 graden op de snelweg of noem nog maar van die extreme dingen waar jij echt niets aan doen. Er zijn voorbeelden in de VS.bert pit schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:18:
[...]
Alleen al daarvoor zou ik de commander van Enhauto.com adviseren. En er zijn nog zeker 5 anderen zaken waarvoor ik dat geniale apparaatje gebruik. Zie het accessoires topic.
Tesla accepteert dan niet de commander en zal alles aangrijpen wat niet origineel is.
Daarnaast komen er features zoals dynamisch licht in de lichtbalk bij de nieuwere modellen en nog meer features zoals command app die in China al draait waarbij je opdrachten achter elkaar kan zetten.
Dat is wat ik bedoel, bij mij zet je ap aan, geeft richting en tacc neemt het over, en na een x aantal seconden gaat ap weer aan. Dus bijna continu.Empie69 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:15:
[...]
Klopt, bij oudere versies 1x klikken TACC en 2x AP. Bij de Juniper kies je vooraf of je met AP of TACC wil rijden. Tijdens het rijden kun je niet meer wisselen. Verder gaat bij de Juniper bij baanwissel AP uit en dien je zelf gas bij te geven omdat ie snelheid niet vast houdt. Als je weer op de andere baan zit en knipperlicht gaat uit gaat AP weer aan met de commander. En ja inderdaad zit op de nieuwe modellen vanaf nu geen AP meer sinds FSD is goedgekeurd....
De commander lost alleen het weer aanzetten op, niet dat je zelf ff de controle over moet nemen zoals dus bij de Juniper.
Ik heb al sinds dag één piepende vering. In de winter merk ik er niks van maar met mooi weer en de ramen open hoor ik bij elke drempel/hobbel de ophanging piepen als een oud bed. Feature van de 2023 MY of toch iets mis?
Geen idee of dat bij dat model nog een issue zou kunnen zijn, maar was een known issue met de ophanging van de 2019 model 3 die ik had, is door tesla onder garantie gratis vervangen. Dat probleem was specifiek dat een deel van de ophanging niet voldoende afgesloten was tegen water, waardoor daar wat gekraak ontstaat door roest. Dat is in ieder geval wat ze me na de reparatie vertelden. Als je hier in t topic even zoekt op krakende ophanging dan zal je veel meer info vinden hierover.mca2 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:03:
Ik heb al sinds dag één piepende vering. In de winter merk ik er niks van maar met mooi weer en de ramen open hoor ik bij elke drempel/hobbel de ophanging piepen als een oud bed. Feature van de 2023 MY of toch iets mis?
Nee, ik zit al sinds 12 maart op 2026.2.9.1, een ongebruikelijk lange periode zonder updatesMasterchiev schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:04:
Iemand al de 14.1 update binnen?
Zeker, zoek maar eens op frunk in dit topic. Je slot moet vervangen worden en niet zoals wordt gesuggereerd: volsprayen met WD40.LastSamurai schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:03:
Vandaag voor de tweede keer gehad dat mn alarm afging en de frunk open was.
Ik weet 100% zeker dat ik mn telefoon niet heb aangeraakt en het frunk icoon is uit de widget.
Bekend probleem ?
Levertijden lopen enorm op zie ik trouwens . Een maat van mij is na een paar ritten ineens ook om en wil een nieuwe Y bestellen , levertijd nu september werd hem verteld , ze kunnen de vraag volgens mij niet aan momenteel.
Even mezelf quoten: 10 minuten na m’n post kreeg ik een mail dat ik in aanmerking kom voor een gratis proefperiode FSD en begon 2026.3.7 te downloaden!WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 19 april 2026 @ 06:45:
[...]
Nee, ik zit al sinds 12 maart op 2026.2.9.1, een ongebruikelijk lange periode zonder updates
Hier vanmorgen ook 3.7 binnen gekregen. Vanavond maar installeren en volgende week het gratis maandje FSD testen.WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:48:
[...]
Even mezelf quoten: 10 minuten na m’n post kreeg ik een mail dat ik in aanmerking kom voor een gratis proefperiode FSD en begon 2026.3.7 te downloaden!
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Enig idee welke FSDs versie in 2026.3.7 zit? Is dat 14.2.2.5?WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:48:
[...]
Even mezelf quoten: 10 minuten na m’n post kreeg ik een mail dat ik in aanmerking kom voor een gratis proefperiode FSD en begon 2026.3.7 te downloaden!
Volgens TeslaFi zit die versie er vanaf 2026.3.6 in.Gelukszak schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:51:
[...]
Enig idee welke FSDs versie in 2026.3.7 zit? Is dat 14.2.2.5?
Mensen die nog niet op 2026.8.6.1 zitten die kunnen testen of TACC nog op 150 km/u kan? Bij ons kan die niet meer harder dan 145 km/u. Zie het niet in de release notes staan, maar zal wel undocumented change zijn. Zag dat er al meer over gesproken is hierboven. Zonde
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hier ook gehad op MY23 LR AWD. Ze hebben hier de bodemplaat wat aangepast om dit te verhelpen. Perfect opgelost, gewoon SR aanmaken.mca2 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:03:
De eerste stap was van 19" crossflow naar 21" Arachnid 2.0 met 295 en 275 banden die niet voor een EV ontwikkeld zijn. Wat me toen opviel was een stuk stuggere handling, veel meer rolgeluid en 20% meer verbruik van energie. Daarna terug naar de Pzero 275 en 255 configuratie die standaard op de Arachnid 2.0 velgen zit.pjot1 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:06:
[...]
Maar het belangrijkste, rijdt het ook echt beter?
Dat gaf een veel beter gevoel, lichtere stuuruitslag, amper nog bandengeluid en betere efficiencie.
Daarna ben ik van de standaard veren van de LR AWD naar de Unplugged Performance gegaan. Opnieuw een stapje vooruit in rijcomfort. Minder stug, kliene 2cm lager en nog een kleine stap in efficiency zo lijkt het, al heb ik dit niet grondig kunnen vergelijken.
Al met al kan ik het van harte aanbevelen voor diegene die de 'niet performance versie' van de Model Y ook iets hoog vinden staan. Voor iemand die er om geeft en er verstand van heeft maakt het echt een groot verschil.
Iemand die er geen oog voor heeft of zich er niet in heeft verdiept zal zeggen dat hij het verschil amper ziet ;-)
Tijdens het “droog sturen” met mijn Tesla y juniper kraakt de auto behoorlijk (dus niet de wielen, maar onder de auto). Is dit te verwachten geluid, of moet ik dit laten nakijken? (Dit zijn dus niet de wielen of de doppen)
Link: https://we.tl/t-3HwTEYY3jhirGMi0
Vooral aan het einde bij het vooruit sturen hoorbaar
[ Voor 27% gewijzigd door WouterL op 19-04-2026 13:56 ]
Ja dat heb ik ook, iets met remmen die er dan nog op zitten. Vijfde of zesde geluidje https://www.tesla.com/own...E6-8B19-9FDABE018787.htmlWouterL schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:32:
Tijdens het “droog sturen” met mijn Tesla y juniper kraakt de auto behoorlijk (dus niet de wielen, maar onder de auto). Is dit te verwachten geluid, of moet ik dit laten nakijken? (Dit zijn dus niet de wielen of de doppen)
Alleen dus tijdens het wegrijden, tijdens het rijden heb ik het niet.
[ Voor 5% gewijzigd door megabeat op 19-04-2026 14:47 ]
Tijdens rijden inderdaad niet. Wel bij inparkeren dus. Edit: klinkt wel exact hetzelfde, maar is dus niet alleen bij lang geparkeerd. Maar er staat dat het ook is bij vooruit sturen. Dus het zal dat wel zijn danmegabeat schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:46:
[...]
Ja dat heb ik ook, iets met remmen die er dan nog op zitten. Vijfde of zesde geluidje https://www.tesla.com/own...E6-8B19-9FDABE018787.html
Alleen dus tijdens het wegrijden, tijdens het rijden heb ik het niet.
[ Voor 23% gewijzigd door WouterL op 19-04-2026 15:01 ]
Ik heb het ook bij kort stilstaan, en achterruit rijden. Maar het vreemde is dat ik het al maanden niet meer heb gehoord, denk dat ik het gewend ben of niet mee droog heb gestuurd laatste tijd (geen krappe manoeuvres gemaakt)WouterL schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:55:
[...]
Tijdens rijden inderdaad niet. Wel bij inparkeren dus. Edit: klinkt wel exact hetzelfde, maar is dus niet alleen bij lang geparkeerd. Maar er staat dat het ook is bij vooruit sturen. Dus het zal dat wel zijn danthanks
[ Voor 4% gewijzigd door megabeat op 19-04-2026 15:10 ]
Ik hoor het ook niet opvallend vanuit binnen de auto. Het was mijn vrouw die het opviel. Dus dat zou ook de reden kunnen zijn.megabeat schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:08:
[...]
Ik heb het ook bij kort stilstaan, en achterruit rijden. Maar het vreemde is dat ik het al maanden niet meer heb gehoord, denk dat ik het gewend ben of niet mee droog heb gestuurd laatste tijd (geen krappe manoeuvres gemaakt)
Ik stuur veel droog omdat autoshift niet zonder werkt (want rem+stuurbeweging noodzakelijk).megabeat schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:08:
[...]
Ik heb het ook bij kort stilstaan, en achterruit rijden. Maar het vreemde is dat ik het al maanden niet meer heb gehoord, denk dat ik het gewend ben of niet mee droog heb gestuurd laatste tijd (geen krappe manoeuvres gemaakt)
Bijzonder slecht voor je ophanging. Ik gebruik autoshift ook altijd, zonder te hoeven sturen in stilstand. Kwestie van anticiperen.WouterL schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:30:
[...]
Ik stuur veel droog omdat autoshift niet zonder werkt (want rem+stuurbeweging noodzakelijk).
WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:48:
[...]
Bijzonder slecht voor je ophanging en banden. Ik gebruik autoshift ook altijd, zonder te hoeven sturen in stilstand. Kwestie van anticiperen.
Maar hoe dan? Je moet de rem indrukken voor autoshift, of begrijp ik iets niet helemaal? Ik heb het idee dat die niet “shift” met alleen het stuur aanraken, maar pas als in het stuur fysiek draai.WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:48:
[...]
Bijzonder slecht voor je ophanging. Ik gebruik autoshift ook altijd, zonder te hoeven sturen in stilstand. Kwestie van anticiperen.
[ Voor 18% gewijzigd door WouterL op 19-04-2026 16:08 ]
Als het zo slecht zou zijn, hadden ze toch geen spelletjes in de Tesla gestoken waarbij je moet sturen?WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:48:
[...]
Bijzonder slecht voor je ophanging. Ik gebruik autoshift ook altijd, zonder te hoeven sturen in stilstand. Kwestie van anticiperen.
Goed zal het niet zijn, maar ik vermoed dat ze hebben onderzocht wat de werkelijke schade is en dat die wellicht wel meevalt.
Zeker nog nooit in een auto (of trekker) zonder stuurbekrachtiging gereden?this schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:43:
Als het zo slecht zou zijn, hadden ze toch geen spelletjes in de Tesla gestoken waarbij je moet sturen?
Goed zal het niet zijn, maar ik vermoed dat ze hebben onderzocht wat de werkelijke schade is en dat die wellicht wel meevalt.
Want dan voel je de krachten op de stuurinrichting. En die zijn stilstaand >10 maal zo groot als rijdend. En zaken als lagers (of kogelomloopspindels, wat technisch gezien ook gewoon lagers zijn) slijten exponentieel sneller naarmate de belasting toeneemt.
Bovendien worden je banden er ook niet mooier van.
Stilstaand sturen is echt heel slecht voor de techniek. Niet doen dus.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb genoeg ervaring met auto's zonder stuurbekrachting.Andrehj schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:57:
[...]
Zeker nog nooit in een auto (of trekker) zonder stuurbekrachtiging gereden?
Want dan voel je de krachten op de stuurinrichting. En die zijn stilstaand >10 maal zo groot als rijdend. En zaken als lagers (of kogelomloopspindels, wat technisch gezien ook gewoon lagers zijn) slijten exponentieel sneller naarmate de belasting toeneemt.
Bovendien worden je banden er ook niet mooier van.
Stilstaand sturen is echt heel slecht voor de techniek. Niet doen dus.
Vandaar dat ik ook zeg dat het zeker niet goed zal zijn. Maar het zou zomaar kunnen dat de negatieve effecten hier heel hard overroepen worden.
Ik ben geen expert op vlak van krachtpunten. En ik zou ergens verwachten dat Tesla dit ook wel onderzocht heeft of het echt wel zo'n kwaad kan.
Doe vooral geen aannames.this schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:31:
[...]
Ik heb genoeg ervaring met auto's zonder stuurbekrachting.
Vandaar dat ik ook zeg dat het zeker niet goed zal zijn. Maar het zou zomaar kunnen dat de negatieve effecten hier heel hard overroepen worden.
Ik ben geen expert op vlak van krachtpunten. En ik zou ergens verwachten dat Tesla dit ook wel onderzocht heeft of het echt wel zo'n kwaad kan.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ja, je moet de rem in drukken. Maar als je voor die tijd ervoor zorgt dat je wielen in de goede richting staan dan heb je al aan de stuur-draai-eis voldaan. Dat kan nog vlak voordat je echt tot stilstand komt. Dan hoef je niet stilstaand te sturen.WouterL schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:53:
[...]
Maar hoe dan? Je moet de rem indrukken voor autoshift, of begrijp ik iets niet helemaal? Ik heb het idee dat die niet “shift” met alleen het stuur aanraken, maar pas als in het stuur fysiek draai.
Op het moment dat jij een spelletje speelt met het stuur van de Tesla draaien de wielen niet mee.this schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:43:
[...]
Als het zo slecht zou zijn, hadden ze toch geen spelletjes in de Tesla gestoken waarbij je moet sturen?
Dat zou betekenen dat je stuur losgekoppeld wordt van je wielen? Dat geloof ik niet.schumi1986 schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:43:
[...]
Op het moment dat jij een spelletje speelt met het stuur van de Tesla draaien de wielen niet mee.
Bij de Tesla's die nog geen steer by wire hebben, draaien de fysieke wielen wel mee.schumi1986 schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:43:
[...]
Op het moment dat jij een spelletje speelt met het stuur van de Tesla draaien de wielen niet mee.
Speel maar eens beach buggy, dat merk je echt wel.
[ Voor 7% gewijzigd door this op 19-04-2026 21:00 ]
Alleen de Cybertruck heeft steer by wire. Ook bij Tesla’s zonder steer by wire draaien de wielen niet meethis schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:00:
[...]
Bij de Tesla's die nog geen steer by wire hebben, draaien de fysieke wielen wel mee.
Speel maar eens beach buggy, dat merk je echt wel.
Edit : blijkbaar draaien de wielen idd mee, maar is dit zeer minimaal.
[ Voor 9% gewijzigd door schumi1986 op 19-04-2026 21:07 ]
Iemand die hier toevallig ervaring mee heeft:
In het service menu staat er een rood bolletje met de status recommend om de camera te laten schoonmaken. Normaal gesproken krijg je hier een melding van in de auto - zover ik zie - maar die geeft verder niet aan.
Is de service nu daadwerkelijk nodig of is dit een standaard alert die na een bepaalde periode op rood sprint, zoals banden wisselen?
In het service menu staat er een rood bolletje met de status recommend om de camera te laten schoonmaken. Normaal gesproken krijg je hier een melding van in de auto - zover ik zie - maar die geeft verder niet aan.
Is de service nu daadwerkelijk nodig of is dit een standaard alert die na een bepaalde periode op rood sprint, zoals banden wisselen?
Ik heb het laten doen. Zeker als je fsd overweegt, maar de camera is best belangrijk voor veel dingen.
Je kan even kijken of je een waasje ziet op het raam. Hier was een witte waas te zien, vanuit een bepaalde hoek. Tesla Ranger is aan huis gekomen om het te komen schoonmaken. Alleen eerste keer is gratis.Jon123 schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:40:
[Afbeelding]
Gaan PROEFRIJDEN....vragen als 'hoe is het geluid' is echt voor iedereen anders. Gewoon eerst lekker rijden, dan al je vragen stellen daarna werkt vaak stuk beter :-)master_viper schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:03:
Tijdens het openwrikken van mijn bekleding om een CAN bus adapter voor mijn OBD2 reader te kunnen aansluiten krijg ik net 2026.14.1 binnen en eindelijk een verbetering in het (voor mij eerder onbegrijpelijke) Energie scherm:
:strip_exif()/f/image/XiW9yfvc7WMfWPmUPXoiaETb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ritmonitors toevoegen, hernoemen, herschikken en pauzeren.
:strip_exif()/f/image/XiW9yfvc7WMfWPmUPXoiaETb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ritmonitors toevoegen, hernoemen, herschikken en pauzeren.
[ Voor 57% gewijzigd door emmerx op 20-04-2026 00:04 ]
Draadloos laden op onze Zon
Ik heb het idee dat sinds vorige week bijna alle auto's het hebben gekregen, puur uit voorzorg. Ik had dezelfde vraag of dit dan ook meteen zou moeten en of je zonder dit te doen wel FSD krijgt.Jon123 schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:40:
[Afbeelding]
Nee. Is wellicht langer wennen dan 1 proefrit maar dit vind ik echt totaal geen issue. En als je het echt niet aan kan zijn er aftermarket oplossingen.master_viper schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:03:
Is het niet hebben van een scherm recht voor je neus geen gemis?
Je bedoelt de party speaker functie en het scheten laten?Hoe is het geluid van buiten
Zeer prima binnen de prijsklasse waarin de Standards zitten. Maar de duurdere zijn wel merkbaar nog beter. Dubbellaags glas zit eigenlijk pas op 60k+ auto's. De rest van de auto is vergelijkbaar qua isolatie.hoe is de isolatie?
Die is prima, maar minder ruimtelijk en mist helaas een subwoofer. Maar alternatieve EV's met 500km range sub 40k hebben die ook nidt. Binnen de prijsklasse dus echt wel goed. Maar Premium trims zijn wel merkbaar beter.Hoe zit het met het standaard speaker systeem (ik zou gaan voor de goedkoopste RWD versie)?
Nee, want je hoeft geen kabel in te pluggen en/of je batterij kan daadwerkelijk opladen tijdens de rit. Het werkt allemaal veel sneller en intuitiever.Het niet hebben van Android Auto, is dat een gemis?
Je kan geen appjes lezen tijdens het rijden, maar dat moet je toch niet doen.
Verder is Tesla infotainment de onbetwiste king imho. Voor flitsers signaling gebruik ik even vlot de browser.
[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 19-04-2026 22:54 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Op dit moment kun je een standaard MY RWD bestellen voor 39.990 en de premium LR RWD voor 50.990 (kale prijs)
Bestaat er eigenlijk een premium RWD? met LFP batterij?
Die zou ik wel willen kopen namelijk..
Misschien heb ik de boot gemist? Of moet ik nog even wachten en bieden ze die in de nabije toekomst aan?
Misschien heb ik de boot gemist? Of moet ik nog even wachten en bieden ze die in de nabije toekomst aan?
Die was er maar is sinds de introductie van de standard (nu RWD) de nek omgedraaid bij zowel de 3 als Y helaas.mike7990 schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:30:
Op dit moment kun je een standaard MY RWD bestellen voor 39.990 en de premium LR RWD voor 50.990 (kale prijs)
Poeh, Grok is nog altijd even accuraat in de Tesla (Duitse video):
YouTube: KI im Tesla will mich veräppeln! Grok Diskusion.
Ik zie er echt wel potentieel in voor wat dingen, maar dan moet de kwaliteit wel wat omhoog.
YouTube: KI im Tesla will mich veräppeln! Grok Diskusion.
Ik zie er echt wel potentieel in voor wat dingen, maar dan moet de kwaliteit wel wat omhoog.
Ik heb sinds een week een Model Y LRDM uit 2023 met de lelijke 19inch wieldoppen er op. Toen ik de auto ging ophalen bij Tesla, zei het Delivery mannetje dat de auto met de wieldoppen tot zo'n 2% zuiniger zou zijn, maar dat sommige Telsa rijders wel de wieldoppen verwijderen. "het ook wilt ook wat"
Hebben jullie iets gemerkt in range na verwijdering van de wieldoppen?
Ik kan niet wachten! Het is inderdaad een hele tijd stil geweest en normaal loop ik wel in de frontlinie bij het ontvangen van updates. Ik snap niet waarom het nu zo lang duurt.WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:48:
[...]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik denk dat je straks (niemand weet wanneer, meestal wel bij nieuw kwartaal) je een Rwd (40k), Premium Rwd (45k), Premium Awd (50k) en Performance (55k) krijgt. Net zoals in de US. Allemaal met nieuwe 4680 batterij. Al komt die productie pas echt op gang in Berlijn in 2027.mike7990 schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:30:
2% merk je niet echt. Maar er staan online filmpjes van mensen die dat hebben gemeten. Dus klopt wel.targaryanwolf schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:27:
Ik heb sinds een week een Model Y LRDM uit 2023 met de lelijke 19inch wieldoppen er op. Toen ik de auto ging ophalen bij Tesla, zei het Delivery mannetje dat de auto met de wieldoppen tot zo'n 2% zuiniger zou zijn, maar dat sommige Telsa rijders wel de wieldoppen verwijderen. "het ook wilt ook wat"
Ik heb dit ook wel eens in het topic aangegeven. Werd al snel gezegd de search te gebruiken , 🥹. Voor mijn 3 scheelde het zeker 5% in het verbruik , dus heb de doppen er weer op gezet, is voor mij is het soms , ik haal het net wel of niet 😋. Bovendien hoorde ik meer windgeruis zonder doppen . (Bij de 3 dus)targaryanwolf schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:27:
Vandaag geïnstalleerd, inderdaad 14.2.2.5Gelukszak schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:51:
[...]
Enig idee welke FSDs versie in 2026.3.7 zit? Is dat 14.2.2.5?
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Afgelopen weekeind heeft er (vermoedelijk) een marter huisgehouden onder mijn voorklep, linker repeater camera doet niets meer, en zodoende ook geen van alle hulpfunctionaliteiten.
Geen TACC, AutoSteer of FSD, geen noodremmen, automagische richtingaanwijzers. Dat is wel ineens heel erg back to basics rijden die 80km naar werk.
Zéker na een week met 2000km FSD rijden is ALLES zelf doen ineens wel even een cultuurshock
Heb het weer tijdelijk provisorisch aan elkaar gekneid (beetje soldeer en een beetje krimpkous), maar er zal nog wel meer schade zijn want het werkt allemaal maar heel eventjes zo nu en dan. Hopen dat Tesla een beetje vlot tijd heeft om er naar te kijken, want elke dag 80km rechtdoor rijden met het rechtervoetje op een pedaal is het niet.
Alles nog maar eens loshalen binnenkort om te kijken voor verdere overduidelijke sporen van schade. Want het wordt veel thuis werken als ik nog 1500-2000km zo door moet kachelen tot er een plekje is.
Edit: Wauw, chill, er lijkt een mogelijkheid te zijn alleen de coax kabel te vervangen.
https://service.tesla.com...E3-9B63-8AC50E4AFF79.html
Dat scheelt. Ik had tot nu toe alleen gevonden om de hele front kabelboom te vervangen
Edit 2: Even de procedure doorlezend lijkt het wel mee te vallen. Mijn rechtercamera doet het ook niet nu, maar ze lijken samen op een soort splitter aangesloten te zitten, dus dat zal wel wat met elkaar te maken hebben. Draadjes naar de richtingaanwijzers moeten nog even netter gerepareerd worden, maar dan denk ik dat ik met een COAX vervanging een heel eind ben.
Typisch is wel dat ze nét na de omwikkeling doorgekauwd zijn. Ik denk dat de omwikkeling erg vies is.
.
Edit 3: €241 voor de reparatie volgens tesla (vervangen coax kabel). Relatief betaalbaar tegenover het alternatief: De hele kabelboom vervangen (3,9 uur = +-750 + €581,- voor een kabelboom
volgens de correctiecodes)
Nu nog even een afspraak weten te plannen...
Geen TACC, AutoSteer of FSD, geen noodremmen, automagische richtingaanwijzers. Dat is wel ineens heel erg back to basics rijden die 80km naar werk.
Zéker na een week met 2000km FSD rijden is ALLES zelf doen ineens wel even een cultuurshock
Heb het weer tijdelijk provisorisch aan elkaar gekneid (beetje soldeer en een beetje krimpkous), maar er zal nog wel meer schade zijn want het werkt allemaal maar heel eventjes zo nu en dan. Hopen dat Tesla een beetje vlot tijd heeft om er naar te kijken, want elke dag 80km rechtdoor rijden met het rechtervoetje op een pedaal is het niet.
Alles nog maar eens loshalen binnenkort om te kijken voor verdere overduidelijke sporen van schade. Want het wordt veel thuis werken als ik nog 1500-2000km zo door moet kachelen tot er een plekje is.
Edit: Wauw, chill, er lijkt een mogelijkheid te zijn alleen de coax kabel te vervangen.
https://service.tesla.com...E3-9B63-8AC50E4AFF79.html
Dat scheelt. Ik had tot nu toe alleen gevonden om de hele front kabelboom te vervangen
Edit 2: Even de procedure doorlezend lijkt het wel mee te vallen. Mijn rechtercamera doet het ook niet nu, maar ze lijken samen op een soort splitter aangesloten te zitten, dus dat zal wel wat met elkaar te maken hebben. Draadjes naar de richtingaanwijzers moeten nog even netter gerepareerd worden, maar dan denk ik dat ik met een COAX vervanging een heel eind ben.
Typisch is wel dat ze nét na de omwikkeling doorgekauwd zijn. Ik denk dat de omwikkeling erg vies is.
Edit 3: €241 voor de reparatie volgens tesla (vervangen coax kabel). Relatief betaalbaar tegenover het alternatief: De hele kabelboom vervangen (3,9 uur = +-750 + €581,- voor een kabelboom
Nu nog even een afspraak weten te plannen...
[ Voor 35% gewijzigd door Mar.tin op 20-04-2026 12:44 ]
Oh top, had idd inmiddels al wat op YT gekeken.karel_G_1981 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:04:
[...]
Ik heb dit ook wel eens in het topic aangegeven. Werd al snel gezegd de search te gebruiken , 🥹. Voor mijn 3 scheelde het zeker 5% in het verbruik , dus heb de doppen er weer op gezet, is voor mij is het soms , ik haal het net wel of niet 😋. Bovendien hoorde ik meer windgeruis zonder doppen . (Bij de 3 dus)
Als nieuwe EV rijder valt het mij op dat ik in 28km rijden al 8% range ben verloren, met name korte stukjes met korte stops door de bebouwde kom. Wat is normaal verbruik bij een EV? ben dino sap gewend, 5l/100km zulke dingen.
Als je met koud weer voor elk kort stukje (zeg 5 keer een paar km) de hele cabine voorverwarmt etc. dan telt dit wel op. Een benzine auto wordt gewoon niet warm met korte afstanden en verwarm je met restwarmte uit de motor. Als het 1 rit van 28km is en je bent 8 procent kwijt (afhankelijk hoe groot je batterij is...) is dat wel fors. Maar als je het echt wilt weten moet je kijken, net als bij je brandstof auto, hoeveel Kwh je per km hebt gebruikt.targaryanwolf schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:10:
[...]
Als nieuwe EV rijder valt het mij op dat ik in 28km rijden al 8% range ben verloren, met name korte stukjes met korte stops door de bebouwde kom. Wat is normaal verbruik bij een EV? ben dino sap gewend, 5l/100km zulke dingen.
Met dinosap doe je met enkel korte stukjes over 28 kilometer ook geen 5l/100 kilometer.targaryanwolf schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:10:
[...]
Oh top, had idd inmiddels al wat op YT gekeken.
Klopt, alleen valt het wat minder op omdat je een analoge wijzer hebt denk ik.Cigarguy schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:25:
[...]
Met dinosap doe je met enkel korte stukjes over 28 kilometer ook geen 5l/100 kilometer.
Fingers crossed.. in de VS is deze premium RWD nu beschikbaar voor 45K USD.Silversurfer1 schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:53:
[...]
Ik denk dat je straks (niemand weet wanneer, meestal wel bij nieuw kwartaal) je een Rwd (40k), Premium Rwd (45k), Premium Awd (50k) en Performance (55k) krijgt. Net zoals in de US. Allemaal met nieuwe 4680 batterij. Al komt die productie pas echt op gang in Berlijn in 2027.
Waarom dan niet in Europa zou je je kunnen afvragen.
Kan inderdaad met de nieuwe 4680 batterij te maken hebben.
Ik heb navraag bij Tesla gedaan over deze uitvoering en meer dan wachten kunnen we niet doen.
dit zou wel mooi zijn, ik ben aan het azen op een Xpeng P7+ met Tesla Model Y op de reserve lijst, mochten de prijzen zakken zou voor mij de AWD misschien in mijn budget passen dus dat zou mooi zijn.mike7990 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:56:
[...]
Fingers crossed.. in de VS is deze premium RWD nu beschikbaar voor 45K USD.
Ik heb navraag bij Tesla gedaan over deze uitvoering en meer dan wachten kunnen we niet doen.
Ik ga het zeker in de gaten houden maar moet binnen nu en 2-3 weken echt bestellen.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Het zou mij ook logisch lijken als deze terugkomt. Voor de introductie van het Standaard model was het goedkoopste (45k) model de RWD standaard range. Dus met een accu van ~60 kWh.mike7990 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:56:
[...]
Volgens mij zit er in de P een andere accu. De 4680 van Tesla is niet krachtig genoeg I guess.Silversurfer1 schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:53:
[...]
Ik denk dat je straks (niemand weet wanneer, meestal wel bij nieuw kwartaal) je een Rwd (40k), Premium Rwd (45k), Premium Awd (50k) en Performance (55k) krijgt. Net zoals in de US. Allemaal met nieuwe 4680 batterij. Al komt die productie pas echt op gang in Berlijn in 2027.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Blijf het toch lastig vinden, heb interesse in de RWD Model Y, maar met de nieuwe 4680 batterij, wat aanzienlijk minder range heeft dan zijn voorganger (niet heel lang geleden was de WLTP bij de RWD stukken hoger 660ish?), weet ik het niet meer. Lees er geen positieve verhalen over, ook met betrekking tot laadsnelheid. De AWD heeft momenteel meer range dan de RWD.
Hier dezelfde twijfels. Neig nu zelfs naar de standard. Zoveel kilometers scheelt het niet qua range en die heeft een LFP batterij.DSet45 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:25:
Blijf het toch lastig vinden, heb interesse in de RDW Model Y, maar met de nieuwe 4680 batterij, wat aanzienlijk minder range heeft dan zijn voorganger (niet heel lang geleden was de WLTP bij de RDW stukken hoger 660ish?), weet ik het niet meer. Lees er geen positieve verhalen over, ook met betrekking tot laadsnelheid. De AWD heeft momenteel meer range dan de RWD.
Gisteren tijdens een proefrit positief verrast, ook al wilde ik eigenlijk de Premium proberen.
Dacht dat ik eruit was na jaren twijfelen over een EV...
[ Voor 4% gewijzigd door FastForwardNL op 20-04-2026 15:32 ]
Dat was wel de standard RWD LR die je dan bedoelt? Volgens mij zat de oude premium RWD LR op ~630 km range. Als ik vergelijk met de 455 WLTP die ik nu heb in m'n MY is de standard al een flinke stap in km vooruit en ik kom nooit tekort. Het zou alleen maar een keer minder opladen betekenen. Niet per se nodig dus. Van de week nog 2000+ km gereden in twee dagen dus ik weet wat ik zegDSet45 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:25:
Blijf het toch lastig vinden, heb interesse in de RWD Model Y, maar met de nieuwe 4680 batterij, wat aanzienlijk minder range heeft dan zijn voorganger (niet heel lang geleden was de WLTP bij de RWD stukken hoger 660ish?), weet ik het niet meer. Lees er geen positieve verhalen over, ook met betrekking tot laadsnelheid. De AWD heeft momenteel meer range dan de RWD.
Zijn geloof ik van 661 km (pre swap) naar 603 km (post swap) nu naar 609 km gegaan na een correctie.Oekol schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:35:
[...]
Dat was wel de standard RWD LR die je dan bedoelt? Volgens mij zat de oude premium RWD LR op ~630 km range. Als ik vergelijk met de 455 WLTP die ik nu heb in m'n MY is de standard al een flinke stap in km vooruit en ik kom nooit tekort. Het zou alleen maar een keer minder opladen betekenen. Niet per se nodig dus. Van de week nog 2000+ km gereden in twee dagen dus ik weet wat ik zeg
Wat ook geinig is dat ze online bij de AWD, de WLTP van de optionele 20" wielen laten zien, ipv van de default 19" (wat met de standaard inbegrepen wielen dus meer WLTP heeft dan de RWD).
Vinden jullie het de meerprijs (ervan uitgaande dat beide modellen beschikbaar zijn) waard tussen de:
1. MY RWD (EUR 39.990)
2. MY Premium RWD ( EUR 45.990)
Ik heb gisteren een proefrit gehad in de MY RWD en ik heb gelezen wat de grootste verschillen zijn, maar is dat +6K waard in jullie ogen?
1. MY RWD (EUR 39.990)
Ik heb gisteren een proefrit gehad in de MY RWD en ik heb gelezen wat de grootste verschillen zijn, maar is dat +6K waard in jullie ogen?
Is dat ook echt de meeneemprijs? In Amerika zie je vaak prijzen excl. belastingen.mike7990 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:56:
Dat is natuurlijk heel erg persoonlijk. Ik heb vorige week een testrit geboekt in verband met FSD. Ik zou mij echt dagelijks irriteren aan de bezuinigingen waar je iedere keer mee wordt geconfronteerd. Dan heb ik het nog niet over slechtere stoelen en de zeer matige audio, je wordt binnen en buiten de auto constant herinnert dat je met de budget knaller onderweg bent.mike7990 schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:37:
Vinden jullie het de meerprijs (ervan uitgaande dat beide modellen beschikbaar zijn) waard tussen de:
1. MY RWD (EUR 39.990)
Laat ik het zo zeggen de MY RWD Std zou nooit op mijn shortlist terecht komen maar ik kan mij wel voorstellen dat het voor mensen die gewoon goed A-B vervoer zoeken en de rest het niet zoveel interesseert wel een hele goede deal is.
[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 20-04-2026 16:52 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Zijn dit hypothetische bedragen?mike7990 schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:37:
1. MY RWD (EUR 39.990)
Op de Tesla website zijn de huidige prijzen:
:strip_exif()/f/image/oKj4NZj3taga6PElqHLQFcQv.png?f=user_large)
Ik heb afgelopen week de MY RWD Standard besteld. Verwachte levertijd: aug - september
Zou fijn zijn als daar een versnelling in zou komen...
Ja, de 45.990 EUR is wat ik kan vinden waarvoor de premium RWD tot oktober 2025 verkocht werden.DoeMaarDuurzaam schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:49:
[...]
Zijn dit hypothetische bedragen?
[Afbeelding]
Ik heb afgelopen week de MY RWD Standard besteld. Verwachte levertijd: aug - september
Zou fijn zijn als daar een versnelling in zou komen...
Het is de vraag of deze terug komt en voor welke prijs.
Gefeliciteerd met de aankoop van de standard MY RWD!
Ik denk dat ik het eens gezien moet hebben en de showroom moet bezoeken.revolution-nl schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:47:
[...]
Dat is natuurlijk heel erg persoonlijk. Ik heb vorige week een testrit geboekt in verband met FSD. Ik zou mij echt dagelijks irriteren aan de bezuinigingen waar je iedere keer mee wordt geconfronteerd. Dan heb ik het nog niet over slechtere stoelen en de zeer matige audio, je wordt binnen en buiten de auto constant herinnert dat je met de budget knaller onderweg bent.
Laat ik het zo zeggen de MY RWD Std zou nooit op mijn shortlist terecht komen maar ik kan mij wel voorstellen dat het voor mensen die gewoon goed A-B vervoer zoeken en de rest het niet zoveel interesseert wel een hele goede deal is.
Qua rijervaring zal het niet veel verschillen, maar het oog wilt natuurlijk ook wat.
Ik ben van plan om deze auto zeker 7+ jaar houden. Restwaarde maak ik mij niet zo druk om.
Voor 3 duizend euro meer de LR AWD, dan is de LR RWD wel een heel matige propositie op dit moment.DoeMaarDuurzaam schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:49:
[Afbeelding]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
3000 euro voor een motor die je maar af en toe gebruikt vind ik best wel veel geld.Radiodurans schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:47:
[...]
Voor 3 duizend euro meer de LR AWD, dan is de LR RWD wel een heel matige propositie op dit moment.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
En wat speakers en bas boxen erbij.daemonix schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:49:
[...]
3000 euro voor een motor die je maar af en toe gebruikt vind ik best wel veel geld.
Regeneratie, snelladen, bochten op snelheid, extra tractie bij slippen, veiliger in de winter bij sneeuw… en dan ook nog dagelijks een glimlach bij optrekken en sneller inhalendaemonix schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:49:
3000 euro voor een motor die je maar af en toe gebruikt vind ik best wel veel geld.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
targaryanwolf schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:10:
[...]
Oh top, had idd inmiddels al wat op YT gekeken.
Ik heb een 3 highland, die is een stuk zuiniger dan de Y en ik moet eerlijk bekennen dat dit vooral FSD ritten zijn met beperkt avondsnelwegen. In de winter en met veel 130 ziet het plaatje er anders uit en de opa rijstijl van FSD is ook een stukje zuiniger dan ik zelf rij. Dus helemaal eepre is het niet. Met de 3 rij ik 100-150 wh afhankelijk van de soort ritten en gemiddeld in de afgelopen 22000 km 135 wh (inclusief winter en winterbanden) rij gemiddeld dus op de rated range (EPA)
[ Voor 10% gewijzigd door karel_G_1981 op 20-04-2026 18:35 ]
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- Voor FSD kan je terecht in: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.