Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Welke toonhoogte heb je mee getest? Te laag komt daar misschien niet uit.Chrissy55 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:24:
Hallo,
Ik heb een vraag. Ik heb een tesla model 3 long range awd uit januari 2026. Ik heb het soundsysteem getest.. Alleen de headliner speakers geven geen geluid. Ik heb het ook in de servicemode gecheckt en alle speakers afzonderlijk getest. Maar ook nu geen geluid uit die speakers. Weet iemand hoe dat komt?[Afbeelding]
De headlinerspeakers zijn de twee groene rondjes
voor mij klopt dat iig wel ja. Mijn panasonic M3LR uit 2019 houd de 250/ of 200+ kW snelheden veel langer vol dan mijn 2024 M3P van 2024. Maar aangezien die laatste veel zuiniger is, maakt het op lange ritten niets uit.Inspired schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:15:
[...]
De 4680 pakt net ff de 500/250kW zodat Tesla het op de site kan zetten als max charging speed. Na enkele momenten zakt hij snel weg. Het is gewoon een pack met lage prijs en wellicht in grote aantallen te produceren. Qua laden is het veel minder dan packs van 7 jaar geleden.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Ik rij nu anderhalve week op verlaagde spanning zoals hier als tip gegeven werd, maar vooralsnog voel ik de trilling nog steeds.markklok schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:48:
Hmmm met 1480km op de teller (Model Y RW standaard) merk ik een geschut van de auto rond de 50 / 60 km/u . Eerst dacht ik steeds dat het aan het wegdek lag maar nu zijn er toch wel heeeel veel weggetjes die de auto zo laten schutten. De auto lijkt haperig over de weg te gaan met een constante snelheid 🤔
Er liggen mooie standaard 18" banden (hankook) onder.
Versnel ik naar 70 / 80 is het gehobbel weg.... En nee die snelheid kan ik niet overal aanhouden 😂
@ybos @avdl72 Hadden jullie nog een goeie oplossing gevonden?
Ik vrees dat ze voor de vorm balanceren en verder niets doen. Ik werd ook met "opnieuw gebalanceerde" wielen weggestuurd.avdl72 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:31:
[...]
Nee. Ik miet eerst 5000km rijden voordat ze bij Tesla verder gaan kijken. Nog een kleine 1000km te gaan en ga ik weer een service verzoek aanmaken. Want het wordt helemaal niet minder.
De testrit komt onder je ‘producten’ te staan. Als je die selecteert kun je door de stappen heen lopen.Mackeessie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:00:
Ik heb morgen een testrit met een tesla Model Y met FSD supervised, maar nu moet ik de app installeren, maar die heb ik al voor mijn eigen tesla. Ik moet dan mijn rijbewijs uploaden, waar hoe? iemand ervaring hiermee?
Ik he sinds laatste tijd dat zodra de opdracht getriggerd wordt, ik eerst een soort goedkeuring moet geven waarna hij vervolgens de opdracht pas uitvoert. Kan je dat uitzetten of hebben jullie dat ook?Sunshin3 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:14:
[...]
Met apple een opdracht in je telefoon zetten dat wanneer je telefoon contact maakt met de Bluethooth van de auto automatisch flitsmeister opent.
In flitsmeister bij gluidsopties Bleutooth op via HFP zetten.
Dan heb je geen betaalde FM nodig(komt inderdaad als telefoongesprek binnen)
Zijn er Tesla rijders die meer ervaring hebben met marters? Ik ben vooral benieuwd naar te tegenmaatregelenGumball schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:50:
Na een tijdje te hebben rondgereden met fout: “rcm2_ a452 probl. Voetg. Veil.syst.” Heb ik dit toch maar laten nakijken bij een Tesla service center. De oorzaak bleek een doorgeknaagde sensorkabel te zijn. Waarschijnlijk het werk van een steenmarter.
[Afbeelding]
Na aanschaf op de 19" crossflow velgen vond ik de Model Y optisch erg hoog op zijn vering staan.
De eerste optische verbetering was het aanschaffen van de 21" Arachnid 2.0 velgen die standaard op de performance versie zitten.
In eerste instantie heb ik daar 295 achter en 275 voor aan banden op gelegd, maar omdat dit waren geen banden die voor EV geoptimailiseerd zijn, en daardoor toch wat veel geluid maakte en een hoog verbruik lieten zien. Daarom toch een standaard Pirelli Pzero setje uit Duitsland opgehaald (zo goed als nieuw) en deze erop gelegd. Verschil was enorm, verbuik weer normaal en geluid weer lekker stil.
Toch vond ik het optisch nog steeds net niet mooi genoeg. Daarom gezocht naar veren die zowel iets verlaging geven, maar niet te stug worden in het rijgedrag.
Uitgekomen bij de Unplugged Performance veren die ik in de US besteld heb.
Deze vering heeft een DUAL RATE, een stijver en een minder stijf gedeelte. Hierdoor heb je comfort op lage snelheid, en stijfheid in snelle bochten en hoge snelheid.
De veren kwamen na een weekje binnen en zijn door Vettura Customs in Apeldoorn gemonteerd onder de Model Y.
Hele goede service, netjes en steeds updates over de voortgang. Dit is echt een top adres.
Bijgaand een aantal foto's.
:strip_exif()/f/image/KlmZtnObPN5eIGLkeodNPtKg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bDhA6f2RBtYWiOlTQgHMCth4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oj5i82Tc8az5goWGDy0KSBUM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jYslVnsfEiQEGfm7HNl3a7Zt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hDG9D7I5lgBrquRJ3ojIquiW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rw6tZuLpf1GCQei1TfRl8Je8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Timdekraker op 15-04-2026 15:49 ]
Ook ik ervaar nog steeds een vervelende trilling in mijn 5 maanden oude MY-RWD ('Premium', SR) met 19" Crossflow. Zowel met zomer- als winterband. Beide Hankook. Bij de wissel terug naar zomerbanden, zelfs met Roadforce laten balanceren, maar helaas, ook dat loste het probleem niet op.ybos schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:35:
[...]
Ik rij nu anderhalve week op verlaagde spanning zoals hier als tip gegeven werd, maar vooralsnog voel ik de trilling nog steeds.
Tesla zegt doodleuk dat trillingen mogen voorkomen en doet er verder niks aan.
Ben er dus wel over uit dat het niet meer aan de banden of wielen zou moeten kunnen liggen.
Onderstel is sowieso erg gevoelig, ook bij de nieuwe MY; je voelt elk ribbeltje in de weg.
Voor een auto van 45k, vind ik zowel de mate van comfort als service niveau ondermaats.
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....
Mag ik vragen wat de kosten waren voor de veren en montage?Timdekraker schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:00:
Afgelopen weekend de Model Y Juniper - AWD Long range verlaagd met de Unplugged Performance verlagingsveren in de Mild setup.
Na aanschaf op de 19" crossflow velgen vond ik de Model Y optisch erg hoog op zijn vering staan.
De eerste optische verbetering was het aanschaffen van de 21" Arachnid 2.0 velgen die standaard op de performance versie zitten.
In eerste instantie heb ik daar 295 achter en 275 voor aan banden op gelegd, maar omdat dit waren geen banden die voor EV geoptimailiseerd zijn, en daardoor toch wat veel geluid maakte en een hoog verbruik lieten zien. Daarom toch een standaard Pirelli Pzero setje uit Duitsland opgehaald (zo goed als nieuw) en deze erop gelegd. Verschil was enorm, verbuik weer normaal en geluid weer lekker stil.
Toch vond ik het optisch nog steeds net niet mooi genoeg. Daarom gezocht naar veren die zowel iets verlaging geven, maar niet te stug worden in het rijgedrag.
Deze kwamen na een weekje binnen en zijn door Vettura Customs in Apeldoorn gemonteerd onder de Model Y.
Hele goede service, netjes en steeds updates over de voortgang. Dit is echt een top adres.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi, proper!Timdekraker schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:00:
Afgelopen weekend de Model Y Juniper - AWD Long range verlaagd met de Unplugged Performance verlagingsveren in de Mild setup.
Deze kwamen na een weekje binnen en zijn door Vettura Customs in Apeldoorn gemonteerd onder de Model Y.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mag ik iets vragen? Lijkt dat op die foto erger dan het is als je er langs staat, maar dat kleine ruitje versus je achterruiten, die tint lijkt verschillend?
De veren kosten ongeveer €420 euro plus nog €130 aan kosten voor het inklaren uit de US.Gelukszak schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:29:
[...]
Mag ik vragen wat de kosten waren voor de veren en montage?
De montage kost ca. €500 ex btw bij Vettura Customs in Apeldoorn.
Dat is denk ik optisch bedrog op de foto, in real life zijn alle ruitjes achter de B-stijl dezelfde tint.HyperBart schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:31:
[...]
Mooi, proper!
Mag ik iets vragen? Lijkt dat op die foto erger dan het is als je er langs staat, maar dat kleine ruitje versus je achterruiten, die tint lijkt verschillend?
Denk dat je dit plaatje bedoeld, wat uit deze post komt. Daar staat de nieuwe MY Premium LR RWD nog niet inHyperBart schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:11:
Er was hier ook ergens een hele grote kleurrijke tabel te vinden met alle modellen en hun batterijtypes samen met hun geografie/productieplaats maar ik heb na zoeken op jpeg/png en charts er niets van teruggevonden. Kan iemand mij naar die post wijzen? Ging met name over de NMC/LFP dacht ik en van ieder model kreeg je dan exact met balkjes te zien waar en wat hij bevatte.
Mooi alternatief, zeeer close but no dicepdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:26:
[...]
Denk dat je dit plaatje bedoeld, wat uit deze post komt. Daar staat de nieuwe MY Premium LR RWD nog niet in
[Afbeelding]
Het was deze:
https://tff-forum.de/t/wiki-akkuwiki-model-3-y-s-x-ct/107641
Specifiek:
Een goedkoop barrel inruilen voor de inruilpremie en mijn huidige auto zelf verkopen vind ik teveel gedoe.
Heeft het zin om nog moeite erin te steken of is dit wat het is, aangezien alles digitaal gaat bij Tesla?
Het is ‘ take it or leave it’ bij Tesla. De medewerkers mogen/ willen eigenlijk niets. De inruilpremie maakt het interessant, anders ben je met inruil een dief van je eigen portemonnee.Tom schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:12:
Ik heb via de Tesla-site een inruilvoorstel gevraagd. Daarvoor hoefde ik enkel chassisnummer, kenteken, kilometerstand en nog wat gegevens in te vullen. Net een mail en het bedrag ligt 30% lager dan wat de ANWB koerslijst zegt ('Inruilen bij een autobedrijf', maar ook alle andere genoemde prijzen daar). Mijn ervaring is dat die ANWB koerslijst behoorlijk realistische schattingen afgeeft.
Een goedkoop barrel inruilen voor de inruilpremie en mijn huidige auto zelf verkopen vind ik teveel gedoe.
Heeft het zin om nog moeite erin te steken of is dit wat het is, aangezien alles digitaal gaat bij Tesla?
En je hebt nu alleen nog een schatting gekregen, het kan lager worden. Mocht er een lange levertijd zijn dan wordt de inruilprijs ook weer bijgesteld helaas.
[ Voor 8% gewijzigd door EDB op 15-04-2026 17:20 ]
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Is wat het is.Tom schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:12:
Ik heb via de Tesla-site een inruilvoorstel gevraagd. Daarvoor hoefde ik enkel chassisnummer, kenteken, kilometerstand en nog wat gegevens in te vullen. Net een mail en het bedrag ligt 30% lager dan wat de ANWB koerslijst zegt ('Inruilen bij een autobedrijf', maar ook alle andere genoemde prijzen daar). Mijn ervaring is dat die ANWB koerslijst behoorlijk realistische schattingen afgeeft.
Heb nu voor de grap eens ingegeven wat onze auto had moeten opleveren, verkoop door particulier 3150 (2250 voor veiling) en Tesla heeft er 1250 voor geboden, gezien inruilbonus toen was dat een zeer goed te verteren "verlies".
Heb je het dan over de nieuwe 4680 van maart? Waar haal je die nieuwe info vandaan?Inspired schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:15:
[...]
De 4680 pakt net ff de 500/250kW zodat Tesla het op de site kan zetten als max charging speed. Na enkele momenten zakt hij snel weg. Het is gewoon een pack met lage prijs en wellicht in grote aantallen te produceren. Qua laden is het veel minder dan packs van 7 jaar geleden.
https://www.teslarati.com...680-battery-breakthrough/
[ Voor 7% gewijzigd door Silversurfer1 op 15-04-2026 18:11 ]
Enig idee wanneer die testrit bij je producten komt te staan? Heb net de testrit aangevraagd, maar zie nog niks staan. Er is nog tijd, testrit is pas overmorgenVP. schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:51:
[...]
De testrit komt onder je ‘producten’ te staan. Als je die selecteert kun je door de stappen heen lopen.
Kan misschien een aardingsprobleem zijn, Tesla's zijn daar gevoelig voor, vooral als het net in driehoek is geschakeld, dan is de nul/neuter een andere fase in plaats van een echte nul.tspawn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:54:
Vraag weet iemand misschien dit ?
Tesla Model Y 2024 SR
In Oostenrijk heb ik geprobeerd op te laden met een 440volt 3 fase laser 16A van het merk EVDANCE, eerste keer zei de auto do het zelf maar, en werkte het niet, tweede dag de start ameprage op 8% en heeft hij ongeveer 15% geladen waarna er een knippert scherm, op de lader kwam. en ook niet meer te starten was, volgens de eigenaar zijn er andere auto`s geweest die er perfect mee geladen hebben. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Waarom ben je niet voor de Performance uitvoering gegaan? Dit zal ook geen goedkope upgrade geweest zijn?Timdekraker schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:00:
Deze vering heeft een DUAL RATE, een stijver en een minder stijf gedeelte. Hierdoor heb je comfort op lage snelheid, en stijfheid in snelle bochten en hoge snelheid.
De veren kwamen na een weekje binnen en zijn door Vettura Customs in Apeldoorn gemonteerd onder de Model Y.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Staan wel wat charge testjes op YT van de 8L.Silversurfer1 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:04:
[...]
Heb je het dan over de nieuwe 4680 van maart? Waar haal je die nieuwe info vandaan?
https://www.teslarati.com...680-battery-breakthrough/
Ook staat dit in je link;
De voortuigang zit dus met name op kosten.Dry electrode manufacturing cuts cost, energy use & factory complexity while dramatically increasing scalability.
[ Voor 23% gewijzigd door Inspired op 15-04-2026 20:52 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik zie alleen maar oude testen geen nieuwe. Jij wel? Ben wel benieuwd naar de real life specs van de nieuwe 4680.Inspired schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:49:
[...]
Staan wel wat charge testjes op YT van de 8L.
Ook staat dit in je link;
[...]
De voortuigang zit dus met name op kosten.
Verder staat er ook dat ie naast goedkoper (wat al goed nieuws is want dan kunnen de prijzen van Tesla verder naar beneden in de toekomst) ook lichter is en een betere energiedichtheid.
Daarnaast ben ik niet zo van het supersnel laden. Boeie dat je paar minuten eerder weg bent bij de snellader. Laat me mn koffie drinken
En wat is dan de verlaging in cm als ik vragen mag? Ik moest 3x kijken namelijk, het verschil lijkt minimaal te zijn, het is niet alsof je van vuist dikte naar duim dikte bent gegaanTimdekraker schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:47:
Ik heb nog een aantal foto's toegevoegd met de vering, en als laatste een vergelijk voor en na de verlaging, al zijn dat dus ook nog andere banden erop, dus het is niet helemaal een eerlijk vergelijk.
Staan er meerdere op. Dit is wel een goede. YouTube: La curva di ricarica delle 4680! Proviamola su Model Y Long Range RWDSilversurfer1 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:22:
[...]
Ik zie alleen maar oude testen geen nieuwe. Jij wel? Ben wel benieuwd naar de real life specs van de nieuwe 4680.
Verder staat er ook dat ie naast goedkoper (wat al goed nieuws is want dan kunnen de prijzen van Tesla verder naar beneden in de toekomst) ook lichter is en een betere energiedichtheid.
Daarnaast ben ik niet zo van het supersnel laden. Boeie dat je paar minuten eerder weg bent bij de snellader. Laat me mn koffie drinkenEn ik doe sowieso alleen maar paar keer per jaar snelladen. Dus die hele ontwikkeling van Byd bv is meer om petrol mensen over te halen om ev te gaan rijden. Trouwens rept Byd niet over de kosten van dat supersnel laden. En wat doet het met de batterij? Geef mij maar langzamer maar goedkoper zoals Tesla doet. 250 snel zat.
Die 250kW zegt niks. Mijn volgende BEV moet toch wel wat sneller laden dan de huidige. En dan heb ik het over de 10-70/80 tijd.
Ik wilde er niet te negatief op reageren inderdaad maar ik zou je niet kunnen zeggen wat de voor of na foto is.GeeMoney schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:32:
[...]
En wat is dan de verlaging in cm als ik vragen mag? Ik moest 3x kijken namelijk, het verschil lijkt minimaal te zijn, het is niet alsof je van vuist dikte naar duim dikte bent gegaan.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Zo ja; zijn jullie al bij een Supercharger geweest en/of hebben jullie een Tesla Wall Connector?
Mijn auto (mid-maart) weigert namelijk te reageren op het knopje dat op het handvat zit van de oplader. Oftewel, de laadpoort gaat niet open, zoals het hoort.
First world problem natuurlijk. Klein duwtje en de laadpoort gaat gewoon open. Maar hey het hoort toch een beetje bij die Tesla ervaring, right?
Volgens Tesla AI en bijv. Gemini klopt het dat dit niet meer werkt op de Standard-modellen.
Ik weet niet wat de bron is van deze AI-opmerkingen, want in de handleiding kan ik er niks over vinden.
Dus vandaar dat ik het hier vraag
"Waarom vraag je dat hier en niet aan Tesla zelf?" Nou, dat heb ik dus gedaan. Uiteindelijk werd die service request een mailconversatie met een andere afdeling van Tesla, die wil dat ik allemaal testen uitvoer. En als het allemaal echt niet werkt, dan gaan ze mogelijk een nieuwe TWC3 opsturen. Nouja dat is natuurlijk helemala goed (vooral als ze er een met MID sturen
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Thanks! Mijn Italiaans is niet zo goed maar zal het morgen even beter bekijken. Vind mijn Tesla Y RWD 23 al snel genoeg laden. Ik heb liever dat ie goedkoper wordt. Maar iedereen z’n meug.Inspired schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:39:
[...]
Staan er meerdere op. Dit is wel een goede. YouTube: La curva di ricarica delle 4680! Proviamola su Model Y Long Range RWD
Die 250kW zegt niks. Mijn volgende BEV moet toch wel wat sneller laden dan de huidige. En dan heb ik het over de 10-70/80 tijd.
[ Voor 3% gewijzigd door Silversurfer1 op 15-04-2026 21:54 ]
Bij mij liep de app iedere keer vast toen ik mijn rijbewijs wilde uploaden, de werknemer van Tesla heeft hem later in de showroom gescand.Mackeessie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:00:
Ik heb morgen een testrit met een tesla Model Y met FSD supervised, maar nu moet ik de app installeren, maar die heb ik al voor mijn eigen tesla. Ik moet dan mijn rijbewijs uploaden, waar hoe? iemand ervaring hiermee?
Even een update mbt de zelf herstellende werking van de BYD accu in de Jan '24 model Y RWD.RvV schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:25:
[Afbeelding]
Heeft er iemand misschien nog een verklaring waarom die van mij geen zin meer heeft om te calendar-agen? (nu 2y oud)
Eind vorig jaar kreeg in ineens extra bereik erbij en ook de capaciteit is toegenomen als ik kijk met Tessie, Scanmytesla, Teslamate etc..
/f/image/rEdHz2rt0GHiKNUwZy3M4FeD.png?f=fotoalbum_large)
Nog even en we zitten weer op de capaciteit van levering.
Ben ik de enige? Het verschil is best fors te noemen. De auto is nu bijna 2,5 jaar oud.
Y'24
Ja, het 433Mhz ontvangertje dat de laadpoort opent is wegbezuinigd. Als ik met mijn Flipper Zero probeer de laadpoort te openen gaan alle laadpoorten van de teslas in de straat open, maar die van mij nietRichh schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:48:
Zijn er hier bezitters van een 2026 "Standard" Tesla? Zoals de Model Y Standard RWD?
Zo ja; zijn jullie al bij een Supercharger geweest en/of hebben jullie een Tesla Wall Connector?
Merkte het met het kopje van mijn Mobile connector van mijn oude M3 die ik nog steeds gebruik.
[ Voor 8% gewijzigd door justinb81 op 15-04-2026 22:31 ]
Catl6M is de top batterij hier. Prima laadcurve, voldoende range en zonder schroom tot 100% opladen.pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:26:
[...]
Denk dat je dit plaatje bedoeld, wat uit deze post komt. Daar staat de nieuwe MY Premium LR RWD nog niet in
[Afbeelding]
Ziet eruit als mooie resultaten! Toch ook maar eens gaan kijken voor zo'n app om m'n eigen M3 mee ' bij te houden'.RvV schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:21:
[...]
Even een update mbt de zelf herstellende werking van de BYD accu in de Jan '24 model Y RWD.
Eind vorig jaar kreeg in ineens extra bereik erbij en ook de capaciteit is toegenomen als ik kijk met Tessie, Scanmytesla, Teslamate etc..
[Afbeelding]
Nog even en we zitten weer op de capaciteit van levering.![]()
Ben ik de enige? Het verschil is best fors te noemen. De auto is nu bijna 2,5 jaar oud.
Jouw batterij blijft een incidenteel geval natuurlijk, maar zou je ook kort willen toelichten wat voor gewoontes mbt het laden van je tesla hanteert?
Cigarguy schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:07:
[...]
Ziet eruit als mooie resultaten! Toch ook maar eens gaan kijken voor zo'n app om m'n eigen M3 mee ' bij te houden'.
Jouw batterij blijft een incidenteel geval natuurlijk, maar zou je ook kort willen toelichten wat voor gewoontes mbt het laden van je tesla hanteert?
/f/image/Icrxk8IDseKwvmq8R3oAY9fH.png?f=fotoalbum_large)
Screenshot van de afgelopen 2 jaar.
Eigenlijk niet heel bijzonder. Ik probeer 1x per week tot 100% te laden, voornamelijk AC.
Y'24
Uit je laadgedrag blijkt wel dat je (heel mooi) volle laadtoestanden en lege laadtoestanden zo kort mogelijk laat voortduren.RvV schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:15:
[...]
[Afbeelding]
Screenshot van de afgelopen 2 jaar.
Eigenlijk niet heel bijzonder. Ik probeer 1x per week tot 100% te laden, voornamelijk AC.
Hebben we hier niet toevallig een tweaker met *altijd 100% opgeladen met vergelijkbare leeftijd en kilometers en ook zulke mooie grafieken?
Gelijk.vahazabe schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:22:
[...]
Enig idee wanneer die testrit bij je producten komt te staan? Heb net de testrit aangevraagd, maar zie nog niks staan. Er is nog tijd, testrit is pas overmorgen
:strip_exif()/f/image/X809kamqygepNY0hRCQgQJUY.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelijk.vahazabe schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:22:
[...]
Enig idee wanneer die testrit bij je producten komt te staan? Heb net de testrit aangevraagd, maar zie nog niks staan. Er is nog tijd, testrit is pas overmorgen
De Premium modellen hebben een bagagecover, de standard niet.Freshnub schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:35:
Vraagje de auto wordt geleverd zonder cover? Dus zo een trekflap waardoor je niet naar binnen kan kijken.. Ik zie een aantal op Ali maar geen idee welke ik moet hebben. Iemand een aanrader?
Het is geen rollo model het is een wat harder ding wat je op kan klappen en onder de bodem kan bewaren.
Is bij mij niet van toepassing. Ik heb ook de sexy buttons in de auto M3 en heerlijk op FSD naar t werk gereden vanmorgenMasterchiev schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:47:
[Afbeelding]
Ook wel een belangrijke voor hier. FSD topic is dit benoemt.
Hier ook niet van toepassingMasterchiev schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:47:
[Afbeelding]
Commander / buttons / dash. Na de update geen enkel probleem gehad met het activeren van FSD
We hebben het wel geprobeerd met verschillende fase, het is zon stekker waarbij je dat kan draaien.daemonix schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:48:
[...]
Kan misschien een aardingsprobleem zijn, Tesla's zijn daar gevoelig voor, vooral als het net in driehoek is geschakeld, dan is de nul/neuter een andere fase in plaats van een echte nul.
Dat was ook exact wat ik dacht. De Performance heeft die verlaging al, en de andere velgen, spoiler achterop. Waarom probeer je hem dan na te maken?turkeyhakan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:54:
[...]
Waarom ben je niet voor de Performance uitvoering gegaan? Dit zal ook geen goedkope upgrade geweest zijn?
https://www.notateslaapp....ion/2026.14/release-notes
Nog even afwachten wat er daadwerkelijk in NL uitkomt en welke modellen.
App even sluiten en dan zou hij er wel bij moeten staan. Op iOS moet je swipen waar je eigen auto staat. Verder krijg je niet echt een melding oid in de app. Was voor mij ook ff zoeken.vahazabe schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:22:
[...]
Eindelijk kunnen we de pet aanpassen in dog mode. Zo blij met die updates van Tesla.Plenkske schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:42:
De spring update is gesignaleerd:
https://www.notateslaapp....ion/2026.14/release-notes
Nog even afwachten wat er daadwerkelijk in NL uitkomt en welke modellen.
De performance uitvoering is uiteraard prachtig, maar wij wilde het beschikbare budget liever inzetten voor een nieuwe elektrische auto voor mijn vrouw dan nog meer geld uit te geven voor mijn dagelijkse woon/werk wagen.turkeyhakan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:54:
[...]
Waarom ben je niet voor de Performance uitvoering gegaan? Dit zal ook geen goedkope upgrade geweest zijn?
Uiteindelijk heb ik ongeveer €1500 uitgegegeven voor wisselen van de velgen en verlagen, inclusief verkoop van de 19" crossflow's, de spoiler en de rode remklauwen.
Ik vind het hem optisch erg mooi staan zo, maar dat is natuurlijk smaak, en die is voor iedereen anders.
Wilde het hier delen omdat ik online nog niet veel kon vinden over de verlagingsveren van Unplugged Performance in NL.
Wellicht zijn er mensen die dit ook overwegen en dan weten ze in ieder geval hoe ik het heb aangepakt.
Ongeveer 2cm verlaagd (18mm om precies te zijn).GeeMoney schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:32:
[...]
En wat is dan de verlaging in cm als ik vragen mag? Ik moest 3x kijken namelijk, het verschil lijkt minimaal te zijn, het is niet alsof je van vuist dikte naar duim dikte bent gegaan.
Haha, voor mij is het heel goed zichtbaar, het gaat ongeveer om 2cm.Oekol schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:48:
[...]
Ik wilde er niet te negatief op reageren inderdaad maar ik zou je niet kunnen zeggen wat de voor of na foto is.
That's what she saidTimdekraker schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:02:
[...]
Haha, voor mij is het heel goed zichtbaar, het gaat ongeveer om 2cm.
welke voortekenen dan? Naast dat het genoemd wordt in de springupdate wijst toch niets erop dat het in NL en BE gaat worden uitgerold?karel_G_1981 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:42:
Zou grok voor ons eindelijk ons in de spring update zitten? Voortekenen zijn er , zitten wel meer goede dingen in zag ik, Maar wellicht al besproken 😋
Hier is intern al best wat over gesproken en AFAIK zou dit in de handleiding toch aangepast moeten zijn.Richh schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:48:
Volgens Tesla AI en bijv. Gemini klopt het dat dit niet meer werkt op de Standard-modellen.
Ik weet niet wat de bron is van deze AI-opmerkingen, want in de handleiding kan ik er niks over vinden.
Ik ga even de juiste mensen achter de broek aan zitten...
Punctuality is the politeness of kings
Dat had ik toch wel graag willen weten voordat ik mijn auto kocht. Dit staat dus echt nergensdreamscape schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:17:
[...]
Hier is intern al best wat over gesproken en AFAIK zou dit in de handleiding toch aangepast moeten zijn.
Ik ga even de juiste mensen achter de broek aan zitten...
Ennehhh ik ontvang graag eerst een TWC met MID voordat men het in de handleiding aanpast, dan zie ik het ongevraagd aanpassen van de spec van mijn auto door de vingers
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Het lijkt alleen de "Hey Grok" functie als aanvulling op de activatie met een knop. Daarvoor zal je dus al wel Grok moeten hebben.karel_G_1981 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:42:
Zou grok voor ons eindelijk ons in de spring update zitten? Voortekenen zijn er , zitten wel meer goede dingen in zag ik, Maar wellicht al besproken 😋
Maar het belangrijkste, rijdt het ook echt beter?Timdekraker schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:01:
[...]
Ongeveer 2cm verlaagd (18mm om precies te zijn).
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Bij mij niet gelijk, pas de volgende dag nadat ik met Tesla had gebeld. Overigens een onwaarschijnlijk begrijpende Ai Bot, Grok in person denk ik.patrickt35 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:12:
[...]
Gelijk.
[Afbeelding]
[...]
Gelijk.
[Afbeelding]
Prima auto, rijdt uitstekend en is betrouwbaar. De nieuwere variant is op alle fronten iets verfijnder.MatteC schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:42:
Hallo,
We hebben thuis momenteel een MY 2024 RWD met 60 kWh BYD batterij.
HEEL tevreden over, zeker ook de laadprestaties van de batterij etc (170 kW tot +- 55%).
Voor mijn vrouw zijn we het aan het kijken voor een 2dehands EV, en hebben een M3 2023 RWD op het hoog (nog het 'oude' model). Deze heeft dacht ik een CATL batterij, eveneens 60 kWh.
We zullen er sowieso wel even mee testrijden, maar mogen we ons verwachten aan het zelfde rijplezier (of nog beter), of is het oude model M3 2023 RWD toch beter te vermijden?
Bedankt!
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Grootste dingen zijn geen AP meer en mijn subwoofer en 15 speakers kwijt tov huidige MY RWD.
Onderstel van de auto en isolatie is beter. Plus vast nog wat kleinere dingen die minder belangrijk zijn zoals scherm achterin, stoelen die elektrisch verstelbaar zijn achterin.
Cigarguy schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:28:
[...]
Uit je laadgedrag blijkt wel dat je (heel mooi) volle laadtoestanden en lege laadtoestanden zo kort mogelijk laat voortduren.
Hebben we hier niet toevallig een tweaker met *altijd 100% opgeladen met vergelijkbare leeftijd en kilometers en ook zulke mooie grafieken?
/f/image/5YQRqB5phRfhaYF41R15iBFS.png?f=fotoalbum_large)
Hier een Model Y RWD van december 2023 met BYD‑batterij.
We laden thuis altijd tot 100%, soms zelfs meerdere keren per week aan 11 kW. Op vakantie in totaal 4 à 5 keer snelgeladen.
Jij zag eerder een degradatie van rond de 3–4%, maar nu staat hij op 1,5%. Een opvallende ontwikkeling, maar je hoort mij niet klagen.
F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40
Hey wat leuk om te zien. Die van mij doet dat ook, wat ik een paar dagen geleden heb gepost.warsame schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:25:
[...]
[Afbeelding]
Hier een Model Y RWD van december 2023 met BYD‑batterij.
We laden thuis altijd tot 100%, soms zelfs meerdere keren per week aan 11 kW. Op vakantie in totaal 4 à 5 keer snelgeladen.
Jij zag eerder een degradatie van rond de 3–4%, maar nu staat hij op 1,5%. Een opvallende ontwikkeling, maar je hoort mij niet klagen.
Y'24
Voor wat het waard is (iemand die hier op zoekt); ik heb de Bosch Aerotwin A621S gekocht via Amazon voor €27,- en vandaag succesvol geïnstalleerd. Past perfect, minuutje werk.kaka schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:38:
Is er iemand die kan bevestigen of de Bosch Aerotwin A621S compatibel zijn met de MY 2024 sept. (BYD accu)? Ik zie allerlei tegenstrijdige comments/informatie en zou graag bevestiging krijgen. Of een alternatief wat wel gewoon goed is ofc
Model Y, 2024 sept. (BYD, HW4).
Oekol, Wat voor beslissing bedoel je precies? Gewoon uit nieuwsgierigheid.Oekol schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 06:32:
Is er iemand hier die al in de MY Premium LR RWD rijdt? Idealiter die met de nieuwer accu geleverd is. Ik moet snel (vandaag?) beslissing maken wat ik doe. Vanmiddag testrit ook gepland voor zekerheid.
Grootste dingen zijn geen AP meer en mijn subwoofer en 15 speakers kwijt tov huidige MY RWD.
Onderstel van de auto en isolatie is beter. Plus vast nog wat kleinere dingen die minder belangrijk zijn zoals scherm achterin, stoelen die elektrisch verstelbaar zijn achterin.
Overweeg je soms om je huidige Model Y in te ruilen voor een nieuwe?
Ik betrap mezelf er ook weleens op dat ik stiekem naar een nieuwe Model Y kijk — vooral vanwege het onderstel en misschien later de mogelijkheid voor FSD.
F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40
De MY Premium LR RWD met nieuwe accu is nog steeds niet goedgekeurd. Die nieuwe accu zit alleen nog in de MY Standaard LR RWD, maar die is stop gezet. En ik heb in dit forum volgens mij nog niemand voorbij zien komen die die heeft (er zijn er maar 162 in NL)Oekol schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 06:32:
Is er iemand hier die al in de MY Premium LR RWD rijdt? Idealiter die met de nieuwer accu geleverd is. Ik moet snel (vandaag?) beslissing maken wat ik doe. Vanmiddag testrit ook gepland voor zekerheid.
Ik weet 100% zeker dat ik mn telefoon niet heb aangeraakt en het frunk icoon is uit de widget.
Bekend probleem ?
[ Voor 79% gewijzigd door LastSamurai op 17-04-2026 09:04 ]
Ik heb er een van 21 maart, 4 weken oud. Maar geen idee welke accu erin zit. Wat wil je weten?Oekol schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 06:32:
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal vs oudere Tesla-modellen
Als je dit overlegt met een autohandelaar, dan kom je er altijd beter uit. EV's zijn niet aan te slepen en zo'n handelaar heeft altijd nog wel een wrak. Ik zie een win win situatie.EDB schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:18:
[...]
Het is ‘ take it or leave it’ bij Tesla. De medewerkers mogen/ willen eigenlijk niets. De inruilpremie maakt het interessant, anders ben je met inruil een dief van je eigen portemonnee.
En je hebt nu alleen nog een schatting gekregen, het kan lager worden. Mocht er een lange levertijd zijn dan wordt de inruilprijs ook weer bijgesteld helaas.
Had ik een paar maanden geleden, heel vervelend. Even overmatig inspuiten met WD40 in het gat waar het sluitmechanisme zit.LastSamurai schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:03:
Vandaag voor de tweede keer gehad dat mn alarm afging en de frunk open was.
Ik weet 100% zeker dat ik mn telefoon niet heb aangeraakt en het frunk icoon is uit de widget.
Bekend probleem ?
Onzin, ik heb vanaf dag 1 de update met een commanderMasterchiev schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:47:
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door robbinonline op 17-04-2026 09:32 ]
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
wij hadden dit gisteren met de trunk, die stond out of the blue openLastSamurai schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:03:
Vandaag voor de tweede keer gehad dat mn alarm afging en de frunk open was.
Bekend probleem ?
ik was op dat moment niet bezig op m'n telefoon, van m'n vrouw weet ik het niet, maar zij gebruikt de tesla widget niet, en de app was recentelijk niet open geweest bij haar
Model Y Juniper RWD Long Range. Deze is van juli 2025.
[ Voor 23% gewijzigd door Rivanov op 17-04-2026 09:40 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Leuk om anderen ook te zien, alleen wel vreemd dat max rated range (new) toch nog wat verschilt tussen onze Tesla? Mijne is ook een Model Y Juniper RWD LR van augustus 2025. Maar ik staar me ook niet blind op de ranges van TeslaMate, want dat is volgens mij ook slechts een schatting.Rivanov schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:39:
FWIW.
Model Y Juniper RWD Long Range. Deze is van juli 2025.
[Afbeelding]
Misschien omdat ik de 20" velgen heb?royalt123 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:52:
[...]
Leuk om anderen ook te zien, alleen wel vreemd dat max rated range (new) toch nog wat verschilt tussen onze Tesla? Mijne is Model Y Juniper RWD LR van augustus 2025. Maar ik staar me ook niet blind op de ranges van TeslaMate, want dat is volgens mij ook slechts een schatting.
[Afbeelding]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Heb je het kartonnetje nog waarin de key cards zaten? Daar staat o.a. de code op van het battery pack.Blik1984 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:09:
[...]
Ik heb er een van 21 maart, 4 weken oud. Maar geen idee welke accu erin zit. Wat wil je weten?
Bij mij staat er BT44.
Hier kan je die codes terugvinden: https://tesla-api.timdorr.com/vehicle/optioncodes
Het grappige is dat er 2 BYD varianten (Y7CR) zijn qua range. Die van 2022-mid 2024 kregen nog ~436km. Daarna werden ze met ~392km range geleverd (zoals die van mij) die tot op vandaag met 40k vast op 392km is blijven staan.RvV schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:29:
[...]
Hey wat leuk om te zien. Die van mij doet dat ook, wat ik een paar dagen geleden heb gepost.
Wat is bij jullie je verbruiksconstante? Die van mij staat al sinds het begin op 136,1Wh/km
[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 17-04-2026 10:22 ]
Zo te zien laad jij altijd tot 100% klopt dat?royalt123 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:52:
[...]
Leuk om anderen ook te zien, alleen wel vreemd dat max rated range (new) toch nog wat verschilt tussen onze Tesla? Mijne is ook een Model Y Juniper RWD LR van augustus 2025. Maar ik staar me ook niet blind op de ranges van TeslaMate, want dat is volgens mij ook slechts een schatting.
[Afbeelding]
Tesla wordt meestal geladen tot 80%.Goofy001 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:23:
[...]
Zo te zien laad jij altijd tot 100% klopt dat?
Ik weet niet waarop je dat baseert in die grafiek.
Zie onderstaande grafiek voor mijn laad states van afgelopen 9 maanden.
pdidi schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:21:
[...]
Het grappige is dat er 2 BYD varianten (Y7CR) zijn qua range. Die van 2022-mid 2024 kregen nog ~436km. Daarna werden ze met ~392km range geleverd (zoals die van mij) die tot op vandaag met 40k vast op 392km is blijven staan.
Wat is bij jullie je verbruiksconstante? Die van mij staat al sinds het begin op 136,1Wh/km
:strip_exif()/f/image/FYyOWo36BSVntkXxfqrOmqlo.jpg?f=fotoalbum_large)
142,3 dan?
Y'24
Yes. Vandaar dat Tesla jullie een hogere range kan beloven: hij loopt dan op de teller sneller leeg/terug
Lijst is niet compleet: ik heb een BTF2 en die staat er niet tussen, alleen de BTF0 en BTF1.MartinPTweak schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:02:
[...]
Heb je het kartonnetje nog waarin de key cards zaten? Daar staat o.a. de code op van het battery pack.
Bij mij staat er BT44.
Hier kan je die codes terugvinden: https://tesla-api.timdorr.com/vehicle/optioncodes
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Die standard viel me niet tegen, ik zou zomaar stof op de stoelen willen hebben ipv dat plastic dat ik nu heb.
Wel mis ik:
-stoelventilatie (gewoon fijn)
-knoppen (op je scherm stoel verstellen)
-gelamineerd glas (herrie)
-audio (veel minder dan in mijn premium)
-dimmende buitenspiegels
Ik mis niet:
-feestverlichting in de auto
FSD:
-Rijdt echt wel héél conservatief (als in, ruim beneden de Vmax)
-Draait de weg op zonder echt rekening te houden met zijdelings aankomend verkeer (zal ook lastig inschatten zijn). Moest een paar keer toch bijgassen om niet iemand in de kofferbak te krijgen)
-Klaagt de sterren van de hemel. Als je naast een invoegstrook rijdt en iets te lang kijkt of de invoeger je wel gezien heeft; klachten. Als je wisselt van radiozender en je kijkt iets te lang op dat scherm, klachten. Als je iets te lang over de schouder kijkt of hij wel veilig in kan voegen; klachten
-Als je op een flyover van de ene naar de andere snelweg gaat, en 35 km/h iets te langzaam vindt en dus een beetje gas bijgeeft, pieperdepieperdepiep en een uitgeschakelde FSD
-Geeft heel keurig en vaak richting aan. Nice
-Maar geeft ook aan het begin van de invoegstrook (of eigenlijk al ervoor) richting aan, hetgeen (IMHO, maar val me er niet op aan) feitelijk pas hoeft als je de verplaatsing gaat maken.
-Automatisch inparkeren heeft nog heel veel ruimte voor verbetering
-Expliciet navigeren naar een Tesla SUC bracht me op de parkeerplaats ernaast en niet bij een lader
Al met al een leuke ervaring, maar voor mij duidelijk dat ik er geen geld aan uit wil geven.
En tevens het advies om toch vooral NIET mijn mening te volgen maar vooral zelf te gaan ervaren.
[ Voor 4% gewijzigd door pimk op 17-04-2026 17:00 ]
Leaserijder hier. Mijn contract heb ik op gereden, maar ik zou eventueel nog kunnen verlengen qua kilometers. Dat wil zeggen: ik heb de 150.000 al behaald. Het is of 60 maanden of 150.000 kilometers. Omdat de 60 maanden nog niet voorbij zijn kan je verlengen en dat zou voor mijn geval tot bijna 200.000 kilometers zijn. Naast dat aanbod oriënteer ik mij eventueel op een nieuwe auto. Nu dat AP er af is valt dat een beetje tegen, omdat ik niet per se FSD wil. Maar het lijkt er op dat het een MY LR RWD wordt en dan de premium variant.warsame schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:33:
[...]
Oekol, Wat voor beslissing bedoel je precies? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Overweeg je soms om je huidige Model Y in te ruilen voor een nieuwe?
Ik betrap mezelf er ook weleens op dat ik stiekem naar een nieuwe Model Y kijk — vooral vanwege het onderstel en misschien later de mogelijkheid voor FSD.
Grote verschil met de huidige is dan dat ik de luidsprekers en subwoofer ga missen. Maar ik denk dat je dat na 1 week niet meer opvalt eerlijk gezegd. Daarnaast is 80% wat ik luister podcasts dus dat val wel meevallen. Autopilot ga ik wel meer missen. Wonen dichtbij de snelweg dus daar staat die standaard aan.
Eigenlijk puur de vergelijkingsmateriaal, maar ook hoe snelladen gaat aangezien daar wat wisselende verhalen over rondgaan. Denk dat het een beetje de snelheid heeft van mijn huidige MY RWD dus geen stap achteruit maar ook geen stap vooruit. Uiteindelijk is dat prima. De stap vooruit is denk ik vooral met het onderstel en wat luxe binnen in de auto.Blik1984 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:09:
[...]
Ik heb er een van 21 maart, 4 weken oud. Maar geen idee welke accu erin zit. Wat wil je weten?
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal vs oudere Tesla-modellen
Overigens voor het eerst een slechte ervaring met Tesla Utrecht gehad, helaas. Na heel veel goede zat er nu een heel ongeïnteresseerde werknemer bij de sales afdeling. Was deze week naar Tesla Utrecht om een proefrit te doen, online aangegeven dat ik met de premium LR RWD wilde rijden. Ze bellen nog op de dag zelf of ik echt kwam etc.
Ben ik daar vragen ze of ik FSD wil testen: nee.. Ik wil in de Premium LR RWD rijden om te kijken of ik het wat vind. Nou dat kon niet die was er niet. Maar ik kon wel rijden in de standard volgens meneer. Heb vriendelijk bedankt en ben naar huis gegaan. Er kwam ook niks oplossingsgerichts uit.
Maar waarom de haast? Ik was persoonlijk voor een verlenging gegaan, HW4 is namelijk nog het begin. Als ik mij niet vergis komt er in 2027 een krachtigere chip uit die het nog beter zou moeten doen.Oekol schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:05:
[...]
Leaserijder hier. Mijn contract heb ik op gereden, maar ik zou eventueel nog kunnen verlengen qua kilometers. Dat wil zeggen: ik heb de 150.000 al behaald. Het is of 60 maanden of 150.000 kilometers. Omdat de 60 maanden nog niet voorbij zijn kan je verlengen en dat zou voor mijn geval tot bijna 200.000 kilometers zijn. Naast dat aanbod oriënteer ik mij eventueel op een nieuwe auto. Nu dat AP er af is valt dat een beetje tegen, omdat ik niet per se FSD wil. Maar het lijkt er op dat het een MY LR RWD wordt en dan de premium variant.
Grote verschil met de huidige is dan dat ik de luidsprekers en subwoofer ga missen. Maar ik denk dat je dat na 1 week niet meer opvalt eerlijk gezegd. Daarnaast is 80% wat ik luister podcasts dus dat val wel meevallen. Autopilot ga ik wel meer missen. Wonen dichtbij de snelweg dus daar staat die standaard aan.
[...]
Eigenlijk puur de vergelijkingsmateriaal, maar ook hoe snelladen gaat aangezien daar wat wisselende verhalen over rondgaan. Denk dat het een beetje de snelheid heeft van mijn huidige MY RWD dus geen stap achteruit maar ook geen stap vooruit. Uiteindelijk is dat prima. De stap vooruit is denk ik vooral met het onderstel en wat luxe binnen in de auto.
Overigens voor het eerst een slechte ervaring met Tesla Utrecht gehad, helaas. Na heel veel goede zat er nu een heel ongeïnteresseerde werknemer bij de sales afdeling. Was deze week naar Tesla Utrecht om een proefrit te doen, online aangegeven dat ik met de premium LR RWD wilde rijden. Ze bellen nog op de dag zelf of ik echt kwam etc.
Ben ik daar vragen ze of ik FSD wil testen: nee.. Ik wil in de Premium LR RWD rijden om te kijken of ik het wat vind. Nou dat kon niet die was er niet. Maar ik kon wel rijden in de standard volgens meneer. Heb vriendelijk bedankt en ben naar huis gegaan. Er kwam ook niks oplossingsgerichts uit.
Tot die tijd zal je waarschijnlijk aan die 200.000km wat mooi uitkomt. Ikzelf aim ook op 2027 om mijn prive Y uit 2024 dan wellicht te verkopen afhankelijk hoever men is met de batterij/HWx
Zo kun je altijd wel wachten. AI5 gaat meer ingezet worden voor robot taxi en die robot. AI4 is genoeg om veiliger te rijden dan een mens zegt Musk.beyazz06 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:22:
[...]
Maar waarom de haast? Ik was persoonlijk voor een verlenging gegaan, HW4 is namelijk nog het begin. Als ik mij niet vergis komt er in 2027 een krachtigere chip uit die het nog beter zou moeten doen.
Tot die tijd zal je waarschijnlijk aan die 200.000km wat mooi uitkomt. Ikzelf aim ook op 2027 om mijn prive Y uit 2024 dan wellicht te verkopen afhankelijk hoever men is met de batterij/HWx
Optimus and our supercomputer clusters.
— Elon Musk (@elonmusk) 15 april 2026
AI4 is enough to achieve much better than human safety for FSD.
After a presentation detailing Tesla’s custom FSD (full self-driving) chip and system, Musk proclaimed that “all Tesla cars being produced right now have everything necessary for full self-driving; all you have to do is improve the software.” Musk said that attendees at the investor day would be able to test out Tesla cars with the improved software later in the day.
Als je echt veel waarde hecht aan FSD, dan is het heus niet gek om nog te wachten op een volgende generatie.
Y'24
Lol, dan kun je altijd wachten . Deze stap met fsd is gigantisch en de start van een revolutie zoals ik al eerder zei. Hw5 gaat echt nog wel een tijdje duren en nu fsd is goedgekeurd , zul je continue verdere verbeteringen zien en bovendien andere fabrikanten die een stapje harder gaan lopen! Enige stap die ik me nog kan bedenken is als de aansprakelijkheid uit handen wordt genomen en je niet meer hoeft op te letten. Dat gaat echt nog wel wat jaren duren. Deze stap gaat wel zorgen voor een enorme versnelling , daar ben ik wel van overtuigd . Andere ADAS systemen waren altijd maar wat gerommel in de marge. Dit is een reuze sprong.beyazz06 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:22:
[...]
Maar waarom de haast? Ik was persoonlijk voor een verlenging gegaan, HW4 is namelijk nog het begin. Als ik mij niet vergis komt er in 2027 een krachtigere chip uit die het nog beter zou moeten doen.
Lekker prima toch? De een wacht en de ander niet, ieder zijn eigen keuze/mening.karel_G_1981 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:40:
[...]
Lol, dan kun je altijd wachten . Deze stap met fsd is gigantisch en de start van een revolutie zoals ik al eerder zei. Hw5 gaat echt nog wel een tijdje duren en nu fsd is goedgekeurd , zul je continue verdere verbeteringen zien en bovendien andere fabrikanten die een stapje harder gaan lopen! Enige stap die ik me nog kan bedenken is als de aansprakelijkheid uit handen wordt genomen en je niet meer hoeft op te letten. Dat gaat echt nog wel wat jaren duren. Deze stap gaat wel zorgen voor een enorme versnelling , daar ben ik wel van overtuigd . Andere ADAS systemen waren altijd maar wat gerommel in de marge. Dit is een reuze sprong.
Maar dat is wellicht juist het punt. Ik hecht 0 waarde aan FSD. Ik zal 't wellicht op vakantie aankopen voor 1 maand en dan opzeggen.RvV schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:26:
Musk zegt wel meer. In 2019:
After a presentation detailing Tesla’s custom FSD (full self-driving) chip and system, Musk proclaimed that “all Tesla cars being produced right now have everything necessary for full self-driving; all you have to do is improve the software.” Musk said that attendees at the investor day would be able to test out Tesla cars with the improved software later in the day.
Als je echt veel waarde hecht aan FSD, dan is het heus niet gek om nog te wachten op een volgende generatie.
De auto is puur voor mij een vooruitgang op onderstel, isolatie en bijv. wel AI3 naar AI4. De camera in de bumper is ook mooi. FSD zou mij een zorg zijn. Daarnaast de infrarood interieur camera binnen. Word gek in de nacht dat die niet ziet dat ik 't zelfde rijdt als overdag.
Maar wat ga je merken aan hw4 of de interieurcamera zonder de autopilot functies? En is nu de beslissingstijd voorbij?Oekol schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 06:28:
[...]
Maar dat is wellicht juist het punt. Ik hecht 0 waarde aan FSD. Ik zal 't wellicht op vakantie aankopen voor 1 maand en dan opzeggen.
De auto is puur voor mij een vooruitgang op onderstel, isolatie en bijv. wel AI3 naar AI4. De camera in de bumper is ook mooi. FSD zou mij een zorg zijn. Daarnaast de infrarood interieur camera binnen. Word gek in de nacht dat die niet ziet dat ik 't zelfde rijdt als overdag.
HW4 is wel nodig voor FSD, dus voor die 2x op vakantie is dat mooi meegenomen. Verder heeft HW4 de bumper camera, die zou ik wel graag willen hebben. Het is inderdaad heel vervelend dat Autopilot er af is, maar ik denk dat het onderstel en isolatie daar wel tegen op wegen.Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 06:46:
[...]
Maar wat ga je merken aan hw4 of de interieurcamera zonder de autopilot functies? En is nu de beslissingstijd voorbij?
Heeft HW4 ook niet infrarood aan de buitenkant? Je ziet van die rode lampjes als je inhaalt, dat zal ook voordelen hebben met het beeld en hopelijk is het parkeren in de avond / nacht wat makkelijker door beter zicht met HW4.
Interieurcamera heb je wel een goed punt inderdaad. Met TACC boeit die het vrij weinig waarschijnlijk inderdaad.
De tacc of autopilot aansturen was al ruk. Echter de keuze om autopilot eruit te gooien maakt het wel eenvoudiger, dit was ook een van de redenen om in 2019 een m3 te gaan leasen. Gebruik het dagelijks. Dus de hoop, verwachting dat men had ( ook hier) dat autopilot eindelijk meegenomen zou worden in de nieuwe fsd stack is wel weg lijkt me.
De autopilot in 2019 vond ik zelf beter dan de huidige (vooral in files), en de verbeteringen zijn echt minimaal de afgelopen 6 jaar. Heb nu eigenlijk de verwachtingen dat binnen een paar jaar autopilot wordt afgebouwd, support wordt gestopt. Zou me niet verbazen als je auto 5j oud wordt dat je een melding krijgt dat autopilot niet meer werkt met een knop om fsd te subscriben. Uiteindelijk is het een beta en we zien hoe Tesla omgaat met klanten (hw3 issue irt fsd) en de algemene enshitification van tech bedrijven.
Hebben anderen ook deze verwachting?
Dat is niet zo, de bumper camera is pas bij de refresh van de model y gekomen. Mijn Y uit december 24 heeft geen bumper camera maar wel HW4.Oekol schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:06:
[...]
Verder heeft HW4 de bumper camera, die zou ik wel graag willen hebben.
Dat weet ik. Maar er is nu geen enkele HW4 die je nieuw besteld zonder bumpercamera. Dus ook dat is een stap vooruit tov HW3jongetje schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:12:
[...]
Dat is niet zo, de bumper camera is pas bij de refresh van de model y gekomen. Mijn Y uit december 24 heeft geen bumper camera maar wel HW4.
Is het niet hebben van een scherm recht voor je neus geen gemis? Hoe is het geluid van buiten, hoe is de isolatie? Hoe zit het met het standaard speaker systeem (ik zou gaan voor de goedkoopste RWD versie)? Het niet hebben van Android Auto, is dat een gemis?
-= Very annoying forum person =-
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- Voor FSD kan je terecht in: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/DjHxaFDKEIZgl7WDYYncBZ1N.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ku3gCQTbLe9pJQONX4YUnxgQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GHFRvWhwMXpcXkiFc36myL6Y.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/UAbrZ4sY9V1XkCVQMQDa3Ruy.jpg?f=fotoalbum_tile)